Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Storm316 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 23:27:
Een virus scan kan behoorlijk CPU intensief zijn, of bedoel je gewoon dat ie op de achtergrond draait..? Mijn FZ staat trouwens niet met al z'n voetjes op de grond hoor, de achterkant staat altijd zo'n 10cm hoger dus hij heeft alle ruimte om te ademen, misschien dat dat nog wat uitmaakt. Nu is het 44&49 graden (hij was net nog wat aan het afkoelen na het afspelen van een HD filmpje).

edit: gemeten met speedfan
hoe heb je dat gedaan dan? heb je zo'n notebookstandaard eronder of wat?? ik ben aant denken om zo'n cooler aan te schaffen maar weet niet of dit echt zin heeft..
virusscanner staat gewoon op de achtergrond, voert niks van uit een scan ofzo..
ik meet met rightmark CPU clock utility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michael Knight schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 03:32:
Hoe lang duurt het bij jullie voordat je het VAIO/PHOENIX logo te zien krijgt bij een koude boot op een FZ21/31M?

De laatste tijd heb ik mijn laptop vaak een nacht aan de lader gehangen (voorheen nooit gedaan) en na zo`n volle lading (tot 100%) lijkt de eerste koude boot langer te duren; het duurt langer voordat je die logo`s te zien krijgt?

Iemand dezelfde ervaring?
nouw 5-10sec, max 15 sec?? ding is bij mij binnen 1 minuut opgestart. Heb wel niet veel dingen die hij meteen van start-up opstart, alleen zoiets als msn, virusscanner en skype, that's it :P..

dus heb daar geen ervaring mee.. weet wel dat mijn batterij nooit meer 100% is, 100% is bij mij 96%..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:34
Storm316 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 23:02:
@ Kenji; ik zag gister avond met een kamer temperatuur van 28 graden een nieuw record, m'n CPU was na 2 uurtjes flink stressen (gamen) maar liefst 70 graden!!! De GPU kwam desondanks niet boven de 69 uit trouwens, blijkbaar is de omgeving temperatuur daarop wat minder van invloed (of ik heb die heatsink beter schoongemaakt).
Hey Storm,

Mijn CPU kan bij flink stressen (bijv batch converting met DbPowerAmp) naar een temp van 90C oplopen!!! Ik gebruik de laatste versie van Speedfan. Lijkt jou dit wel helemaal normaal? Ps Bij idle liggen de temps rond 50C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Van 0 tot Phoenix logo duurt bij mij ook zo'n 5 sec. ongeveer, meestal kan ik na een seconde of tien m'n password intypen.

@ Kenji; haha, in m'n huidige opstelling thuis staat ie niet meer in een notebookstand, ik heb gewoon twee glazen dingetjes (voor waxinelichtjes waren ze origineel bedoeld geloof ik) omgekeerd en daarop de achterste pootjes staan :) Hij verschuift wel makkelijk zo hoor, maar ik gebruik tegenwoordig een extern scherm en toetsenbord dus na het aanzetten kom ik vaak niet meer aan m'n Vaio. Koeler is natuurlijk een idee (kijk wel goed naar reviews voor je 1 koopt, sommigen leveren nauwelijks temperatuur verschil op), maar met jou temps zou ik me niet echt zorgen maken hoor. Misschien moet je gewoon ophouden er op te letten voordat je jezelf gek maakt... ;)

@ Dafmay; das wel weer idioot veel hoger dan mijn 'record', als ik straks nog tijd heb zal ik die test ook even proberen. Heb je 'm al eens schoon goed schoongemaakt, je hebt 'm ook al bijna een jaartje onderhand toch? Idle lijkt me niet heel schrikbarend, afhankelijk van de omgeving temp. op dat moment.

Weet iemand trouwens ook waar ik de 'pivot' instelling kan vinden in het Nvidia control panel, of is die functie niet aanwezig op notebooks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Storm316 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 15:32:
Van 0 tot Phoenix logo duurt bij mij ook zo'n 5 sec. ongeveer, meestal kan ik na een seconde of tien m'n password intypen.

@ Kenji; haha, in m'n huidige opstelling thuis staat ie niet meer in een notebookstand, ik heb gewoon twee glazen dingetjes (voor waxinelichtjes waren ze origineel bedoeld geloof ik) omgekeerd en daarop de achterste pootjes staan :) Hij verschuift wel makkelijk zo hoor, maar ik gebruik tegenwoordig een extern scherm en toetsenbord dus na het aanzetten kom ik vaak niet meer aan m'n Vaio. Koeler is natuurlijk een idee (kijk wel goed naar reviews voor je 1 koopt, sommigen leveren nauwelijks temperatuur verschil op), maar met jou temps zou ik me niet echt zorgen maken hoor. Misschien moet je gewoon ophouden er op te letten voordat je jezelf gek maakt... ;)

@ Dafmay; das wel weer idioot veel hoger dan mijn 'record', als ik straks nog tijd heb zal ik die test ook even proberen. Heb je 'm al eens schoon goed schoongemaakt, je hebt 'm ook al bijna een jaartje onderhand toch? Idle lijkt me niet heel schrikbarend, afhankelijk van de omgeving temp. op dat moment.

Weet iemand trouwens ook waar ik de 'pivot' instelling kan vinden in het Nvidia control panel, of is die functie niet aanwezig op notebooks?
wat bedoel je dan met schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Storm316 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 15:32:

Ja als je dat eens zou willen testen, graag. Gelukkig komt het niet vaak voor dat ik batch converting doe, maar toch. Heb mijn Vaio nu inderdaad een jaartje, en heb 'm nog niet schoongemaakt. Ik heb het wel overwogen, maar durf de stap (nog) niet te zetten. Ik heb jouw handleiding nog wel bij de hand. Misschien trek ik binnenkort de stoute schoenen aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Verwijderd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:50:
[...]

wat bedoel je dan met schoonmaken?
Schoonmaken:

http://forum.notebookrevi...php?p=2883271#post2883271

@ Dafmay; Ik kom niet boven de 60 graden tijdens het converteren, het is hier nog steeds rond de 25 graden. Wacht eens....was jij niet degene die z'n min. CPU speed het liefst op 100% had staan, of verwar ik je met iemand anders op dit forum? Volgens mij heb ik je daar al eens eerder voor gewaarschuwd namelijk...
Als het antwoord ja is dan lijkt de oorzaak voor je hoge temp. me nogal duidelijk, zo niet dan moet je me even vertellen wat je precies aan het converteren was.

[ Voor 4% gewijzigd door Storm316 op 03-08-2008 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je die openmaakt verlies je sowieso je garantie, maar kan je het zien dat het opengemaakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Storm316 schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 02:38:
[...]

@ Dafmay; Ik kom niet boven de 60 graden tijdens het converteren, het is hier nog steeds rond de 25 graden. Wacht eens....was jij niet degene die z'n min. CPU speed het liefst op 100% had staan, of verwar ik je met iemand anders op dit forum? Volgens mij heb ik je daar al eens eerder voor gewaarschuwd namelijk...
Als het antwoord ja is dan lijkt de oorzaak voor je hoge temp. me nogal duidelijk, zo niet dan moet je me even vertellen wat je precies aan het converteren was.
Ik heb even een plaatje geschoten :

http://www.sendspace.com/file/wkm90h

Ps Ik heb CPU minimum altijd op 1% staan, dus daar ligt het niet aan.

Sorry, ik weet niet hoe een afbeelding bij te voegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Verwijderd schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 12:05:
[...]

Als je die openmaakt verlies je sowieso je garantie, maar kan je het zien dat het opengemaakt is?
Je moet er idd van uitgaan dat je je garantie verliest als je dat doet. Maar nee, als je het voorzichtig doet en het juiste gereedschap gebruikt hoef je er niets van te zien. Hier zit er in ieder geval nog geen krasje op de schroefjes.
dafmay schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 14:54:
[...]

Ik heb even een plaatje geschoten :

http://www.sendspace.com/file/wkm90h

Ps Ik heb CPU minimum altijd op 1% staan, dus daar ligt het niet aan.

Sorry, ik weet niet hoe een afbeelding bij te voegen
Aha, goed idee die foto, ik zie al wat verschillen. Ik was zelf 1 groot bestand aan het omzetten gister (van mp3 naar wav, ik heb alleen maar mp3's geloof ik. kan dit nog wat uitmaken?) en de snelheid was maar iets van 17 keer en werd er maar 1 CPU gebruikt. Net de test nog even herhaal met een hele stapel mp3's en toen kwam ik op een max. snelheid van 29x met beide CPU's in gebruik en liep de temp op tot 63 en 68 graden na een minuut of 2 en bleef hier op hangen voor de verdere 3 minuten dat ik hem heb laten lopen. Toch nog steeds een heel stuk minder heet dan de jouwe. We hebben geloof ik niet dezelfde CPU, maar zoveel verschil zou er toch niet mogen zijn volgens mij. Kamer temp. is nu 24 graden hier trouwens, en ik heb nog steeds de achterkant van m'n FZ een stuk omhoog staan:

Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/8544/s7300105gi0.jpg

Foto kun je toevoegen door de url van je foto te kopiëren naar het venster wat verschijnt als je op 'voeg afbeelding toe' klikt, 5de pictogram van rechts tussen de edit opties in het scherm nieuw bericht aanmaken hier op Tweakers.

Oh, en nog een tip: Als je Speedfan als administrator start zie je nog wat meer temp'jes :)

[ Voor 6% gewijzigd door Storm316 op 03-08-2008 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Storm316 schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:47:
[...]

Aha, goed idee die foto, ik zie al wat verschillen. Ik was zelf 1 groot bestand aan het omzetten gister (van mp3 naar wav, ik heb alleen maar mp3's geloof ik. kan dit nog wat uitmaken?) en de snelheid was maar iets van 17 keer en werd er maar 1 CPU gebruikt. Net de test nog even herhaal met een hele stapel mp3's en toen kwam ik op een max. snelheid van 29x met beide CPU's in gebruik en liep de temp op tot 63 en 68 graden na een minuut of 2 en bleef hier op hangen voor de verdere 3 minuten dat ik hem heb laten lopen. Toch nog steeds een heel stuk minder heet dan de jouwe. We hebben geloof ik niet dezelfde CPU, maar zoveel verschil zou er toch niet mogen zijn volgens mij. Kamer temp. is nu 24 graden hier trouwens, en ik heb nog steeds de achterkant van m'n FZ een stuk omhoog staan:

[afbeelding]
Nice setup :) Zie ik het goed, "lig" jij voor de pc? :)

Ja mijn Vaio staat op een houten tafel. Kamer temp zal ongeveer zijn als bij jou. In ieder geval is het hier niet warm. Ik schrik toch wel van het grote verschil tussen jouw max 70C en mijn 90C! Dat kan toch niet goed zijn. Ik heb dit overigens wel al vanaf begin, dus ik denk niet dat het ligt aan vuil opeenhoping in de laptop.
Foto kun je toevoegen door de url van je foto te kopiëren naar het venster wat verschijnt als je op 'voeg afbeelding toe' klikt, 5de pictogram van rechts tussen de edit opties in het scherm nieuw bericht aanmaken hier op Tweakers.

Oh, en nog een tip: Als je Speedfan als administrator start zie je nog wat meer temp'jes :)
Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Goed gezien, hij staat idd naast m'n bed daar. 't hangt er van af wat ik aan het doen ben, maar filmpjes kijken en browsen doe ik het liefst zo languit mogelijk :)

Ik begrijp ook niet echt waar dat verschil nou in kan zitten, 't is idd wel erg veel. 't ding mag dan wel 100 graden worden maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn fz21m cpu temp bedraagt idle 58 graden en onder stress kan die ook oplopen naar de 85 graden.
om dannog maar te zwijgen van de nvidia erin, die staat idle op een 62 graden. Onder stress kan je ook beter niets van je lichaam op de onderkant van de laptop houden :). Dus van je 90 graden onder stress zou ik mij niet al te veel van aantrekken.
Ik heb mij zojuist een zalman notebook cooler aangeschaft, eens kijken of dit de temp naa beneden kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Storm316 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 02:48:
Goed gezien, hij staat idd naast m'n bed daar. 't hangt er van af wat ik aan het doen ben, maar filmpjes kijken en browsen doe ik het liefst zo languit mogelijk :)
:) Krijg je op die manier geen last van je nek dan??? Ik zou het niet kunnen.
Ik begrijp ook niet echt waar dat verschil nou in kan zitten, 't is idd wel erg veel. 't ding mag dan wel 100 graden worden maar toch...
Ja, ik heb inmiddels de vraag ook uitstaan op NoteboolReview.

Gisteren eens geprobeerd om de laptop tijdens converten omhoog te houden zodat de onderkant alle ruimte heeft voor koeling. Temps raken dan toch nog 85C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:40:
Mijn fz21m cpu temp bedraagt idle 58 graden en onder stress kan die ook oplopen naar de 85 graden.
om dannog maar te zwijgen van de nvidia erin, die staat idle op een 62 graden. Onder stress kan je ook beter niets van je lichaam op de onderkant van de laptop houden :). Dus van je 90 graden onder stress zou ik mij niet al te veel van aantrekken.
Ik heb mij zojuist een zalman notebook cooler aangeschaft, eens kijken of dit de temp naa beneden kan trekken.
"Goed" om te horen dat ik niet de enige ben met super-hoge cpu temps. Ben benieuwd wat jouw bevindigen met de Zalman koeler zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Haha, beetje off topic @ Dafmay, maar nee. Het is een soort bed-bank met zo'n driehoekig Thais zitkussen als rug steun.

85 is toch al weer iets beter, maar nog steeds. Zou er dan gewoon zoveel verschil zitten tussen de 11 en de 21 serie?

Koelertje is misschien wel een goed plan dan. Misschien heb je hier ook nog wat aan:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=252773

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Storm316 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 15:28:
Haha, beetje off topic @ Dafmay, maar nee. Het is een soort bed-bank met zo'n driehoekig Thais zitkussen als rug steun.
:) terug on-topic...
85 is toch al weer iets beter, maar nog steeds. Zou er dan gewoon zoveel verschil zitten tussen de 11 en de 21 serie?

Koelertje is misschien wel een goed plan dan. Misschien heb je hier ook nog wat aan:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=252773
Dank voor de tip. Echter ik doe converten eigenlijk niet vaak, en als ik het doe dan is het slechts max een aantal (4-5) minuten achter elkaar. Dat kan ik net zo makkelijk splitsen, zodat de cpu in de tussentijd een beetje kan afkoelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
...

[ Voor 136% gewijzigd door dafmay op 07-08-2008 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom verschillen die temperatuur van al deze programma's zoveel?
Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/3978/cputempqo0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:46:
Waarom verschillen die temperatuur van al deze programma's zoveel?
Mozeskriebel...inderdaad nogal verschillende temperaturen. Ik weet dat Speedfan een offset heeft, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:40:
hoe bevalt de zallman cooler? enig effect en hoeveel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:16:
[...]

hoe bevalt de zallman cooler? enig effect en hoeveel??
Nou bellen ze dat die eindelijk binnen is, kom ik daar aan en blijkt dat het een vergissing is. Dus moet ik nog even wachten. Ik hoop die in ieder geval morgen nog te hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 18:46:
[...]

Nou bellen ze dat die eindelijk binnen is, kom ik daar aan en blijkt dat het een vergissing is. Dus moet ik nog even wachten. Ik hoop die in ieder geval morgen nog te hebben.
en???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearce
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 10:21
Zijn er mensen die iets weten ofdat sony zich ook bezig gaat houden met die bug in de nvidia chipset??

nieuws: Nvidia ontkent geruchten over grootschalige gpu-problemen

Aangezien Dell en HP wel actie hebben ondernomen en wij met onze fz21 reeks dezelfde gpu gebruiken!
Mijn laptop wordt namelijk erg warm links onderin, volgens mij locatie van de gpu......

Fearce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Ik heb geen idee zelf, maar misschien moet je sowieso eerst even meten hoe warm je GPU word voordat je je zorgen begint te maken. Riva tuner kun je hiervoor gebruiken en is gewoon gratis te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Datzelfde vroeg ik mij ook al af n.a.v. dat nieuwsbericht.

Overigens geeft Sony 24 maanden garantie. Dus als er zich problemen zouden voordoen, gebeurt dit wel binnen de eerste twee jaar :)

Wat zou trouwens een normale temperatuur moeten zijn voor de gpu? 70 graden?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Fearce
mijn laptop draait nu idle een temperatuur van 69 graden op me gpu.

de cpu draait op 60 graden en me harde schijf op 47.

ziet er redelijk normaal uit, maar het lijkt mij redelijk warm.

Temperaturen gemeten met everest!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Fearce schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:27:
mijn laptop draait nu idle een temperatuur van 69 graden op me gpu.

de cpu draait op 60 graden en me harde schijf op 47.

ziet er redelijk normaal uit, maar het lijkt mij redelijk warm.

Temperaturen gemeten met everest!
Ik gokte op 70 graden, omdat dat de temperatuur is van mijn passieve 8600GT op mijn desktop pc :)
Laptops worden doorgaans warmer, dus met 69 hoef je je geen zorgen te maken denk ik..

Verwijderd

Ik heb een VGN-FZ21, met blu-ray brander en heb het probleem dat de brander nogal kieskeurig is met rewritable media. Als ik in mijn desktop PC een Imation of Philips DVD±RW schijfje brand en vervolgens in mijn Sony drive stop, vraagt Windows wat er met dit leegje schijfje moet gebeuren.
Met welke rewritable media (zowel DVD als blu-ray) hebben mede FZ21 bezitters goede ervaringen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearce
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 17:30:
Ik heb een VGN-FZ21, met blu-ray brander en heb het probleem dat de brander nogal kieskeurig is met rewritable media. Als ik in mijn desktop PC een Imation of Philips DVD±RW schijfje brand en vervolgens in mijn Sony drive stop, vraagt Windows wat er met dit leegje schijfje moet gebeuren.
Met welke rewritable media (zowel DVD als blu-ray) hebben mede FZ21 bezitters goede ervaringen?
Alvast bedankt.
Met een FZ21-M

Geen problemen met de DVD+RW van Verbatim!
Blu-ray kan ik niet mee helpen ( geen brander :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-09 15:20
Sinds begin augustus heb ik ook een vaio uit deze serie.

Ik heb de FZ-31m. Ik ben erg tevreden met de laptop alleen alle software troep wat erop zit dat had best minder gemogen. Ik had verwacht na het lezen van de reacties dat het wel mee zou vallen maar dit was helaas niet zo.

Toen ik me laptop ging registeren zag ik dat je een Shakira Blue ray disc kon krijgen. Helaas kon ik het formulier niet verzenden. Na contact te hebben opgenomen met sony heb ik hem alsnog nagestuurd gekregen. Toch netjes.

Helaas voor mij heb ik een kapotte/half functionerende adapter erbij gekregen. De adapter word heel heet en valt af en toe uit. Na de adapter 5 minutjes 'rust' tegeven werkt hij uiteindelijk wel weer. Maar dit is natuurlijk super irritant.
na het mailen van sony krijg ik deze week een nieuwe adapter toegestuurd. Ook dit vind ik heel netjes ondanks dat het een kapot product is.

Ik vind dat alles ook goed in elkaar zit. Ik ben acer gewend en dit voeld wel veel beter aan. Ook de support vind ik goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
@Storm (nav eerdere berichten) en diegenen met hoge cpu temps. Ik heb lange tijd last gehad van hoge idle temps rond 54-56C, waarbij de ventilator vaak continue bleef draaien, maar de cpu temps bleven hoog. Tijdens afspelen van een HD video, en ook tijdens het encoden van audio, liep de cpu temp op tot wel 90C !

Zojuist even de stofzuiger (met smal opzetstuk) gezet op de opening naar de ventilator aan de linker zijkant van laptop.

Het resultaat.....nu heb ik een idle temp van 43C die langzaam (2-3 minuten) oploopt naar 52C, waarna de ventilator aanslaat en binnen 40sec de cpu temp weer terugbrengt op 43C. Mijn laptop is nu gewoonweg stil te noemen. Tijdens afspelen HD video of encoden van audio blijft de cpu temp nu onder 60C...onwaarschijnlijk wat een resultaat! _/-\o_

Ik denk dat er gewoon een opeenhoping van stof aan de binnenkant van de laptop zat waardoor de ventilator de warmte niet kwijt kon. Nu die blokkade weg is, functioneert de ventilator weer naar behoren.

Edit : is het inderdaad normaal dat de idle temp varieert (toe- en afneemt) tussen 43C en 52C? Ik zou eigenlijk verwachten dat de idle temp rond 1 bepaalde waarde blijft staan. Niet dat ik klaag hoor, vroeg het mij gewoon nog even af

[ Voor 31% gewijzigd door dafmay op 26-08-2008 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearce
dafmay schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 21:41:
@Storm (nav eerdere berichten) en diegenen met hoge cpu temps. Ik heb lange tijd last gehad van hoge idle temps rond 54-56C, waarbij de ventilator vaak continue bleef draaien, maar de cpu temps bleven hoog. Tijdens afspelen van een HD video, en ook tijdens het encoden van audio, liep de cpu temp op tot wel 90C !

Zojuist even de stofzuiger (met smal opzetstuk) gezet op de opening naar de ventilator aan de linker zijkant van laptop.

Het resultaat.....nu heb ik een idle temp van 43C die langzaam (2-3 minuten) oploopt naar 52C, waarna de ventilator aanslaat en binnen 40sec de cpu temp weer terugbrengt op 43C. Mijn laptop is nu gewoonweg stil te noemen. Tijdens afspelen HD video of encoden van audio blijft de cpu temp nu onder 60C...onwaarschijnlijk wat een resultaat! _/-\o_

Ik denk dat er gewoon een opeenhoping van stof aan de binnenkant van de laptop zat waardoor de ventilator de warmte niet kwijt kon. Nu die blokkade weg is, functioneert de ventilator weer naar behoren.

Edit : is het inderdaad normaal dat de idle temp varieert (toe- en afneemt) tussen 43C en 52C? Ik zou eigenlijk verwachten dat de idle temp rond 1 bepaalde waarde blijft staan. Niet dat ik klaag hoor, vroeg het mij gewoon nog even af
Ga dat denk ik ook maar eens doen!!
Mijn temps zijn redelijk aan de hoge kant!

Ik draai nu eigenlijk idle, enige wat aanstaat is itunes en grabit. Zal het voor de grap eens uit zetten en kijken wat de temps dan zijn, maar ik verwacht nog steeds hoger dan gem.

overzichtje met everest!!

Sensors

--------------------------------------------------------------------------------

Sensoreigenschappen:
Sensortype HDD
GPU sensortype Driver (NV-DRV)

Temperaturen:
CPU 65 °C (149 °F)
CPU #1 / Kern #1 62 °C (144 °F)
CPU #1 / Kern #2 66 °C (151 °F)
GPU 72 °C (162 °F)
FUJITSU MHY2200BH 48 °C (118 °F)

Spanningswaarde:
CPU Core 1.29 V

[ Voor 4% gewijzigd door Fearce op 26-08-2008 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Het is sowieso de moeite waard om eens te proberen...dat was ook mijn gedachte...en met onverwacht super-resultaat!

Ps mijn temps komen nu gewoonweg nooit meer boven 52C, tenzij bij 100% intensief gebruik van beide cpu's (audio converting of bekijken HD video). Dan nog maar max 59C. De idle temps, zelfs bij draaien Grabit, liggen steevast tussen 43C en 52C.

[ Voor 3% gewijzigd door dafmay op 26-08-2008 22:45 ]

• Storm316
Yeps, goed schoonhouden doet een hoop. Ik vind het echt jammer dat ze niet een los dekseltje als fan cover hebben gemaakt. De mijne is ook weer aan een beurtje toe binnenkort. Ik was al van plan om de heatsinks te lichten & wat nieuwe koelpasta aan te brengen, maar zit toch te denken om dan maar gelijk een nieuwere CPU er in te gooien als ik toch bezig ben. Iemand enig idee welke door de huidige bios ondersteund worden of hoe ik aan een bios upgrade kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippo00
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 23:20
Als ik mijn FZ op mn LCD aansluit om een dvd te kijken zou ik graag geluid via HDMI willen hebben maar ik heb gelezen dat dat alleen via Vista mogelijk is en ik heb XP geinstalleerd. Is het iemand gelukt dit onder XP toch werkend te krijgen? Als ik mijn versterker aansluit op mn FZ dan heb ik een hele vervelende ruis. Is dit misschien te verhelpen met een driverupdate oid? Ik vind het vervelend om steeds het geluid via die gare laptopboxjes te moeten horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik zou graag met speedfan mijn fan een beetje overclocken maar ik weet niet welk moederbord er in mijn vaio fz11e zit. Heeft er iemand ervaring met dit programma en hoeveel procent enzo je je fan moet laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Jippo00: Ik geloof niet dat dat gaat lukken, maar ik heb zelf geen ervaring met XP op mijn FZ. Je zou eens kunnen zoeken in deel 1 en 2 van dit forum, het is al eerder besproken namelijk. Ook kun je nog eens kijken op Notebookreview in het FZ forum. Als je zoekt op 'XP audio' moet je hier alles over kunnen vinden. Wat voor FZ heb je? Ik gebruik zelf namelijk gewoon de hoofd telefoon uitgang voor m'n 2.1 set en heb daarbij geen last van ruis. Een vriend van me met een FZ31M heeft daarbij echter ook last van ruis, volgens mij is dat iets wat onder garantie gefixt moet kunnen worden.

Laur93: Dat gaat niet werken met Speedfan. Je kunt het eens proberen of het lukt met RivaTuner, hier staat hoe:

http://www.electraforge.c...iva_tuner/riva_tuner.html

Als dit ook niet werkt zijn er nog wel wat programma's die je kunt proberen, maar die kun je met google zelf wel vinden denk ik. Ik weet sowieso niet of het software matig mogelijk is hoor, dus laat het ons weten als het je lukt svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 23:07
Voor degene die nog interesse heeft in een mooie FZ31Z:

Mediamarkt Den haag: 1111, -. Degene met blu-ray brander, dual lamp en ik dacht een T8200 processor. Zit nu te twijfelen of ik deze ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Storm316 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 21:43:
Jippo00: Ik geloof niet dat dat gaat lukken, maar ik heb zelf geen ervaring met XP op mijn FZ. Je zou eens kunnen zoeken in deel 1 en 2 van dit forum, het is al eerder besproken namelijk. Ook kun je nog eens kijken op Notebookreview in het FZ forum. Als je zoekt op 'XP audio' moet je hier alles over kunnen vinden. Wat voor FZ heb je? Ik gebruik zelf namelijk gewoon de hoofd telefoon uitgang voor m'n 2.1 set en heb daarbij geen last van ruis. Een vriend van me met een FZ31M heeft daarbij echter ook last van ruis, volgens mij is dat iets wat onder garantie gefixt moet kunnen worden.

Laur93: Dat gaat niet werken met Speedfan. Je kunt het eens proberen of het lukt met RivaTuner, hier staat hoe:

http://www.electraforge.c...iva_tuner/riva_tuner.html

Als dit ook niet werkt zijn er nog wel wat programma's die je kunt proberen, maar die kun je met google zelf wel vinden denk ik. Ik weet sowieso niet of het software matig mogelijk is hoor, dus laat het ons weten als het je lukt svp.
Ik heb vanmorgen riva tuner even uitgeprobeerd, is wel handig om je GPU een beetje te overlocken, maar ik denk dat het programma de fan op mijn fz11e niet detecteerd, ik heb ook een beetje gegoogled en naar andre programma's gezocht en had telkens hetzelfde probleem , dus het is volgens mij niet mogelijk om je fan op een laptop handmatig te beheren. Op een vaste pc zou het wel moeten lukken heb ik gelezen op een paar fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 maanden op dit ding moeten wachten!! :/
Wel met die zalman nc1000 is mijn temperatuur niet zoveel gezakt, de onderkant van mijn laptop blijft wel eindelijk koel nu, daarvoor kon je er een ei op bakken als die onder stress stond.
Ben nu een 3d render aan het uitvoeren. Met de zalman is mijn max gpu temp 76 max (daarvoor was die meestal rond de 81 graden) en mijn cpu 67 graden, daarvoor rond de 70.
In idle stand zie ik precies niet echt veel verschil, heel af en toe 49 graden, maar verder meestal nog 52 graden idle ... de gpu is 55 graden idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een week laadt mijn batterij maar op tot 98%.
Iemand enig idee hoe dat komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Overladingsbeveiliging?

Zit je veel aan het stopcontact? Gewoon zo nu en dan eens de accu helemaal leeg laten lopen (10%) en weer helemaal volladen (notebook aanhouden voor de laatste 10% om op 100% lading te komen).

Op die manier calibreert de accu zich weer volledig.. :)

Verwijderd

Michael Knight schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 23:47:
Overladingsbeveiliging?

Zit je veel aan het stopcontact? Gewoon zo nu en dan eens de accu helemaal leeg laten lopen (10%) en weer helemaal volladen (notebook aanhouden voor de laatste 10% om op 100% lading te komen).

Op die manier calibreert de accu zich weer volledig.. :)
Elke dag laat ik hem bijna helemaal leeglopen.
Overdag zit hij altijd aan het stopcontact maar snachts niet.
Ik zal het in elk geval eens proberen.

• Mesmer_
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-08 21:57
mrc16 schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 00:52:
Voor degene die nog interesse heeft in een mooie FZ31Z:

Mediamarkt Den haag: 1111, -. Degene met blu-ray brander, dual lamp en ik dacht een T8200 processor. Zit nu te twijfelen of ik deze ga halen.
Ik ben zelf ook al op zoek naar de aanbiedingen van de fz31z. computerpirates heeft hem ook weer in de aanbieding. Ik vind de fw serie te groot.

Als iemand anders nog aanbieding-tips heeft..

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:17
Weet iemand toevallig waar ik de FN button drivers van vista vandaan kan halen? Ik zag ze niet in de driver package zitten. Draai het originele systeem alleen heb ik die FN knoppen (zoals backlight dimmen) etc. erafgegooid.

Mijn dank is groot :D

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:17
subtiel schopje na een week, is er dan niemand die weet waar de FN knoppendriver te vinden valt?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:28
Euhm, ik dacht dat je die gewoon uit de TS kon halen ?
Of zitten ze daar niet in ?

Ook even terug hier bij de goede garde: wij als FZ bezitters hebben een switching utility voor wlan op G of N en dan ook nog bluetooth, maar ik merk dan dat ie precies de apparaten echt "afkoppelt" zodat ze niet meer in apparaatbeheer zitten..

Stel nu dat je die app verwijdert en alles handmatig doet via apparaatbeheer, geeft dit dan problemen met wifi via G of N als je ooit eens N wilt gebruiken, want een medetweaker heeft met zijn vaio ook wat problemen omtrent N (en daar opperde ik dat hij eens moest zien naar die utilty):

Wireless niet-N

• Storm316
peugeot206gt schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:03:
subtiel schopje na een week, is er dan niemand die weet waar de FN knoppendriver te vinden valt?
Je moet Vaio Event Service even installeren, dan zouden ze het weer moeten doen.

• Storm316
HyperBart schreef op woensdag 24 september 2008 @ 22:10:

Ook even terug hier bij de goede garde: wij als FZ bezitters hebben een switching utility voor wlan op G of N en dan ook nog bluetooth, maar ik merk dan dat ie precies de apparaten echt "afkoppelt" zodat ze niet meer in apparaatbeheer zitten..

Stel nu dat je die app verwijdert en alles handmatig doet via apparaatbeheer, geeft dit dan problemen met wifi via G of N als je ooit eens N wilt gebruiken, want een medetweaker heeft met zijn vaio ook wat problemen omtrent N (en daar opperde ik dat hij eens moest zien naar die utilty):

Wireless niet-N
Ik denk het niet, maar zo wel dan installeer je de applicatie toch gewoon weer om te switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Ik ben (weer eens) terug gegaan naar Vista Ultimate 64 bit. Alles werkt prima, behalve de multimedia buttons rechtsboven toetsenbord (volume, start/pauze, back/forward). Hoe zat dit ook weer in 64 bit, waren daar nu wel of geen drivers voor te krijgen. Ik heb uitvoerig gezocht, maar kan helaas niets terug vinden. Iemand? Thanks.

Nevermind, blijkbaar werken de volumetoetsen gewoon O-)

[ Voor 11% gewijzigd door dafmay op 29-09-2008 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearce
Service bij sony is in ieder geval prima.

probleem: kapot werkgeheugen wat zorgt voor vastlopers

na een case te hebben aangemaakt op vaio link afgelopen vrijdag werd ik vandaag terug gebeld. Was zelf even niet bereikbaar dus netjes voicemail ingesproken en me status online geupdate.
Daarna zelf even terug gebeld voor een afspraak.

had 2 opties: 1 stuur laptop op zij maken het etc etc etc
2: ze sturen een reepje ram op en ik plaats het zelf

keuze is dus optie 2 :) veel sneller, want ik zit niet graag zonder pc

dus alles geregeld en ik kan deze week het reepje al verwachten

top sony!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Netjes !
Ik heb na mijn RMA indiening en het opsturen en terugkrijgen van laptop met DHL gemeld dat ik geen oplader en batterij meer had en dat ik die toch had meegegeven... (terwijl ze rustig beide thuis lagen)

een vriendelijke dame heeft me toen geholpen, met wat gehannes zei ik van, ja de oplader wil ik vervangen, maar batterij is wel duur he ! Ging even kijken wat ze kon doen, en toen kreeg ik foontje terug dat ze batt gingen opsturen, heb er nu dus twee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearce
Ze zijn wel erg snel bij Sony moet ik zeggen.

Gister dus aan de telefoon gehad en nu kwam DHL al langs met me geheugen reepie :)

betere service kan er toch niet zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Fearce schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:33:
Ze zijn wel erg snel bij Sony moet ik zeggen.

Gister dus aan de telefoon gehad en nu kwam DHL al langs met me geheugen reepie :)
Nou moe, das idd wel heel snel! Dat betekent dat het gisteren nog bij het dispatching centre van DHL ergens was...
betere service kan er toch niet zijn!
Daarom koos ik voor Sony _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 08-10-2008 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Een vraagje; zijn er mensen die het geheugen van hun FZ21M hebben uitgebreid naar 3 of 4GB?

Zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Gaan stukjes van verschillende groottes goed samen? Merken jullie nog echte prestatiewinst ten opzichte van de standaard 2GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michael Knight schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:41:
Een vraagje; zijn er mensen die het geheugen van hun FZ21M hebben uitgebreid naar 3 of 4GB?

Zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Gaan stukjes van verschillende groottes goed samen? Merken jullie nog echte prestatiewinst ten opzichte van de standaard 2GB?
Yep met de corsair valueselect 2x2GB
Ben bij 32bit vista gebleven, want de 64bit gaf nogal wat problemen bij mij.
De snelheidswinst is er, niet overdreven veel, maar het is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Een vraag aan mede FZ bezitters. Ik heb een FZ11E met 8400M GT videokaart (64MB geheugen als ik de berichten mag geloven). Nu wil ik via hdmi een 24" monitor aansluiten (Samsung T240HD). Hebben jullie hier ervaring mee, en vooral natuurlijk de beeldkwaliteit. Ik speel geen spellen, maar wil wel HD films kunnen afspelen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:20
Hallo,

Ik ben op zoek naar een (andere) link dan die in VAIO update zelf voor VAIO update 4.0. Ik heb hier internet maar kan waarschijnlijk geen FTP bestanden downloaden omdat dat geblokkeerd is. Iemand een link? Ik heb gegoogled, maar helaas geen resultaat (alleen 3.0)

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 20:26:
[...]

Yep met de corsair valueselect 2x2GB
Ben bij 32bit vista gebleven, want de 64bit gaf nogal wat problemen bij mij.
De snelheidswinst is er, niet overdreven veel, maar het is er wel.
Okay. Fijn om te horen.. op mijn vaste pc merkte ik een snelheidsverbetering in 'reactietijd' bij het openen van applicaties ed.; was dat bij jou ook?
dafmay schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:59:
Een vraag aan mede FZ bezitters. Ik heb een FZ11E met 8400M GT videokaart (64MB geheugen als ik de berichten mag geloven). Nu wil ik via hdmi een 24" monitor aansluiten (Samsung T240HD). Hebben jullie hier ervaring mee, en vooral natuurlijk de beeldkwaliteit. Ik speel geen spellen, maar wil wel HD films kunnen afspelen. Alvast bedankt.
Het beeld via HMDI is gewoon haarscherp... eventueel kun je een HMDI-DVI stukje gebruiken voor een standaard dvi-monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Michael Knight schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:33:
[...]

Het beeld via HMDI is gewoon haarscherp... eventueel kun je een HMDI-DVI stukje gebruiken voor een standaard dvi-monitor.
Thanks, klinkt goed. Off-topic: het mooie van de Samsung T240HD is dat ie een digitale TV tuner aan boord heeft, en ik kan via hdmi het DD5.1 / DTS geluid door laten geven via de optische uitgang op de monitor naar mijn versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Michael Knight schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:33:
[...]
Nog even een follow-up. Ik kan nergens een definitief antwoord vinden op de vraag of de 8400M GT ook 1920x1200 resolutie aan kan. Heb jij enig idee? Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 23:07
dafmay schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 23:36:
[...]

Nog even een follow-up. Ik kan nergens een definitief antwoord vinden op de vraag of de 8400M GT ook 1920x1200 resolutie aan kan. Heb jij enig idee? Nogmaals bedankt.
Nee, maximaal 1920x1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

dafmay schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 23:36:
[...]

Ik neem aan, dat je 1920x1080 bedoelt?

Dat zijn standaard resoluties die je gewoon moet kunnen instellen.
Mijn Vaio stuurt in ieder geval wel een 1080i compliant signaal uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Michael Knight schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 00:06:
[...]

Ik neem aan, dat je 1920x1080 bedoelt?

Dat zijn standaard resoluties die je gewoon moet kunnen instellen.
Mijn Vaio stuurt in ieder geval wel een 1080i compliant signaal uit..
Ter verduidelijking. Het gaat om de Samsung T220P...een 22" scherm met 1920x1200 resolutie. Dat is toch mooi een full hd scherm, in een compacter scherm-formaat. Wat denken jullie, is deze resolutie te hoog voor een 22" monitor? En belangrijker, wat zou het resultaat zijn wanneer je met een 1920x1080 resolutie werkt op een voor 1920x1200 gemaakt scherm? Weer bedankt voor het meedenken.

Samsung T220P : http://tinyurl.com/6oths5 en http://www.informatique.nl/659469

[ Voor 42% gewijzigd door dafmay op 24-10-2008 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Volgens mij is die resolutie niet te hoog voor computerwerk... zoveel verschilt het nietvan 1600*1200.. en dat wordt genoeg op 19'/21' gedaan :)

Mbt het resolutieverschil; de monitor zal gaan scalen (dat ziet er niet altijd mooi uit), tenzij je kiest voor een 'native' setting, waardoor je met dunne zwarte balken werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Michael Knight schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:15:
Volgens mij is die resolutie niet te hoog voor computerwerk... zoveel verschilt het nietvan 1600*1200.. en dat wordt genoeg op 19'/21' gedaan :)

Mbt het resolutieverschil; de monitor zal gaan scalen (dat ziet er niet altijd mooi uit), tenzij je kiest voor een 'native' setting, waardoor je met dunne zwarte balken werkt..
Dank voor je antwoord. Wb de "native" setting. Dat doe je neem ik aan niet in Display Settings (waar je voor de verschillende resoluties kunt kiezen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

dafmay schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:26:
[...]

Dank voor je antwoord. Wb de "native" setting. Dat doe je neem ik aan niet in Display Settings (waar je voor de verschillende resoluties kunt kiezen)?
Dat doe je op de monitor zelf... vaak kun je kiezen voor iets als 'pixelmapping' (1 op 1 gebruik van je pixels) of bijvoorbeeld scaling, waarbij je monitor het beeld zelf oprekt/opvult.

Dan moet je alleen even kijken of die monitor dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Michael Knight schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:30:
[...]

Dat doe je op de monitor zelf... vaak kun je kiezen voor iets als 'pixelmapping' (1 op 1 gebruik van je pixels) of bijvoorbeeld scaling, waarbij je monitor het beeld zelf oprekt/opvult.

Dan moet je alleen even kijken of die monitor dat ondersteunt.
Oh is dat het! Inderdaad 1:1 pixelmapping hebben alle T-series monitoren van Samsung, dus dat zit wel goed :) Bedankt weer. Nog een laatste vraag. Denk jij dat, mocht ik daar voor willen kiezen, het mogelijk is om 1680x1050 als native resolution (zonder pixel mapping dus) te gebruiken? Ik neem aan dat, omdat het een 22" monitor is, dat sowieso mogelijk is? nevermind...denk dat ik toch voor de "normale" 22" ga

[ Voor 4% gewijzigd door dafmay op 24-10-2008 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Normaal gesproken werk ik nooit op de accu, altijd op netstroom. Maar zojuist toch ff op de bank met de laptop, en accu gaat nog niet eens een half uur mee! In die tijd heb ik slechts email en internet gedaan, geen zware apps oid. Accu lijkt goed te zijn. RivaTuner geeft aan 100% ok. Ook heb ik nog niet zo lang geleden op aanraden van iemand in dit forum, de accu bijna geheel leeg laten lopen en toen weer opgeladen. Bevreemd mij nogal, de korte levensduur van de accu. Laptop is net een jaartje oud. En nogmaals, ik gebruik 'm nooit op de accu. Heeft iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn. Zou de accu kapot zijn? Zit daar nog garantie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

dafmay schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:03:
Normaal gesproken werk ik nooit op de accu, altijd op netstroom. Maar zojuist toch ff op de bank met de laptop, en accu gaat nog niet eens een half uur mee! In die tijd heb ik slechts email en internet gedaan, geen zware apps oid. Accu lijkt goed te zijn. RivaTuner geeft aan 100% ok. Ook heb ik nog niet zo lang geleden op aanraden van iemand in dit forum, de accu bijna geheel leeg laten lopen en toen weer opgeladen. Bevreemd mij nogal, de korte levensduur van de accu. Laptop is net een jaartje oud. En nogmaals, ik gebruik 'm nooit op de accu. Heeft iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn. Zou de accu kapot zijn? Zit daar nog garantie op?
Garantie op de accu is 6 maanden.. je doet er goed aan, `m nog enkele keren helemaal leeg te laten lopen... zet even de 'auto-shutdown' in je OS uit, zodat de accu 'echt' helemaal leeg geraakt. Waarschijnlijk blijft je laptop het nog zeker een half/heel uur doen... Vervolgens moet je `m _METEEN_ weer opladen. Als de accu na deze volledige leegloop de laatste paar volt loslaat is hij namelijk dood.... })

Ondanks, dat li-ion geen 'memory effect' heeft, wordt het altijd aangeraden om rond de 20 charges een volledige cycle te doen... Hang je `m het hele jaar aan het stopcontact, krijg je deze gevallen..

Tip; indien je `m voornamelijk aan het stopcontact hebt zitten, koppel je de accu gewoon los (na bv. het booten).

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 25-10-2008 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Michael Knight schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 21:03:
[...]

Garantie op de accu is 6 maanden.. je doet er goed aan, `m nog enkele keren helemaal leeg te laten lopen... zet even de 'auto-shutdown' in je OS uit, zodat de accu 'echt' helemaal leeg geraakt. Waarschijnlijk blijft je laptop het nog zeker een half/heel uur doen... Vervolgens moet je `m _METEEN_ weer opladen. Als de accu na deze volledige leegloop de laatste paar volt loslaat is hij namelijk dood.... })

Ondanks, dat li-ion geen 'memory effect' heeft, wordt het altijd aangeraden om rond de 20 charges een volledige cycle te doen... Hang je `m het hele jaar aan het stopcontact, krijg je deze gevallen..

Tip; indien je `m voornamelijk aan het stopcontact hebt zitten, koppel je de accu gewoon los (na bv. het booten).
Zeer bedankt voor je uitvoerige uitleg...allemaal zeer handig om te weten! Ik ga meteen de accu volledig laten leeglopen en daarna meteen weer volledig opladen. Mag daarbij Windows gewoon aangezet worden, of moet de laptop uitstaan totdat accu is volgeladen? Tip is ook zeker handig...ik kan de accu best wel uit de laptop laten. Heeft dat verder geen nadelige gevolgen voor de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

dafmay schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 21:14:
[...]

Zeer bedankt voor je uitvoerige uitleg...allemaal zeer handig! Ik ga meteen de accu volledig laten leeglopen en daarna meteen weer volledig opladen. Mag daarbij Windows gewoon aangezet worden, of moet de laptop uitstaan totdat accu is volgeladen? Tip is ook zeker handig...ik kan de accu best wel uit de laptop laten. Heeft dat verder geen nadelige gevolgen voor de accu?
Windows mag gewoon aan... volgens mij laadt de Vaio zelf alleen volledig op (de laatste 10%) wanneer je in Windows zit.. :)

Het ontkoppelen van de accu scheelt per keer een halve cycle en (mogelijk) flink wat warmte welke de levensduur ook verkorten... alleen maar voordelen door het ontkoppelen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Michael Knight schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 21:20:
[...]

Windows mag gewoon aan... volgens mij laadt de Vaio zelf alleen volledig op (de laatste 10%) wanneer je in Windows zit.. :)

Het ontkoppelen van de accu scheelt per keer een halve cycle en (mogelijk) flink wat warmte welke de levensduur ook verkorten... alleen maar voordelen door het ontkoppelen dus :)
Klinkt allemaal prima...thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
Ik heb een FZ-31e en heb al een tijdje last van een slome hd. Het vage is dat het alleen bij sommige dingen op treedt. Als ik bijvoorbeeld iets over het netwerk kopieer vanaf een andere pc naar de laptop, gaat het maar rond 2 mbps en kan ik bijna niks meer op de laptop doen zo traag is hij. Met bijvoorbeeld een film uitpakken gaat het wel gewoon snel. Ook bij een disc check blijft hij op een gegeven moment hangen. Lijkt er dus op dat de schijf kapot is?

Iemand hier ervaringen mee? Als ik hem op stuur voor garantie hoelang ben ik hem dan gemiddeld kwijt?

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Mbt netwerkoverdracht; heb je service pack 1 al geïnstalleerd? Deze verhelpt namelijk de trage netwerkoverdracht..

Diskcheck; toevallig een actieve virusscanner? Deze belemmeren een diskcheck aanzienlijk..

Kijk eerst daar eens naar en doe eventueel een defrag.

Is dat niet aan de orde, dan is er mogelijk wat met je harde schijf ja. Eventueel kun je de SMART-status uitlezen van je harde schijf om wat meer inzicht te krijgen in de 'conditie' van je schijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
Michael Knight schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 18:14:
Mbt netwerkoverdracht; heb je service pack 1 al geïnstalleerd? Deze verhelpt namelijk de trage netwerkoverdracht..

Diskcheck; toevallig een actieve virusscanner? Deze belemmeren een diskcheck aanzienlijk..

Kijk eerst daar eens naar en doe eventueel een defrag.

Is dat niet aan de orde, dan is er mogelijk wat met je harde schijf ja. Eventueel kun je de SMART-status uitlezen van je harde schijf om wat meer inzicht te krijgen in de 'conditie' van je schijf. :)
bedankt voor de reactie. SP1 is al geinstalleerd. Maar zoals ik al zei, bij het kopieren via netwerk kan ik ook bijna niks meer doen op de laptop omdat alles extreem schokt (ook muis). De SMART status geeft trouwens aan dat er niks mis is met de hd.

Iemand een id hoelang sony over die reparaties doet?

[ Voor 3% gewijzigd door adros op 26-10-2008 21:12 ]

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Zal zo ongeveer 2 weken duren (gangbare periode)... als het niet druk is, binnen een week...

Btw; vandaag 4 gig aan geheugen gekocht. Draait al best lekker... zie alleen in mijn instellingen, dat er maar 3GB door Windows gebruikt wordt... verder pakt de grafische kaart ook nog flink wat 'gedeeld' geheugen... iemand enig idee waar ik dat uit kan zetten?! 256MB onboard vind ik meer dan zat namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen.

Ik heb al lange tijd een Sony VAIO-FZ21M met 4GB werkgeheugen en Windows Vista Ultimate 32bit.

Na de vele goede ervaringen op dit forum over Vista 64bit op een Vaio, wil ik ook overstappen naar Windows Vista 64bit, alleen heb ik nogal wat moeite om de drivers voor mijn laptop te vinden.

De drivers voor de chipset, WLAN, en videokaart heb ik al gevonden, maar de rest tot nu toe nog niet.

Weet iemand misschien waar ik de rest van de drivers kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11-2008
Ik heb mijn sony vaio VGN-FZ31Z gedowngrade naar Windows xp.
Nu alles werkt perfect behalve mijn toetsen voor de helderheid van mijn scherm aan te passen door Fn + F5 en Fn + F6 te drukken.
Nu ik heb al vanalles geprobeerd.

Wat ik tot nu toe weet is dat ik sony shared library moet installeren en gevolgd door vaio event service.

Nu ik heb al allerlei versie geprobeerd maar tevergeefs.

Is er iemand die dit ook heeft gedaan met deze of een vergelijkbare type van notebook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@yankee71 - Ik heb vorige week ook mijn fz38m gedowngrade naar XP, en alle functietoetsen doen het hier. Ik heb de drivers van de Sony Asia site gehaald, voor de FZ3 serie, en de gehackte nvidia drivers van laptopvideo2go.com (download ook de losse INF file) na installatie van alle drivers en applicaties doet alles het, ook de helderheid knoppen e.d.

@Michael Knight - Die 3GB is de Max voor 32bit systemen, wil je de volle 4GB benutten, dan moet je overstappen naar 64-bit OS'sen

@svr89 - Hier al gekeken? :
http://vcl.vaio.sony.co.jp/download/unofficial/64/001.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 13:57:
@yankee71 - Ik heb vorige week ook mijn fz38m gedowngrade naar XP, en alle functietoetsen doen het hier. Ik heb de drivers van de Sony Asia site gehaald, voor de FZ3 serie, en de gehackte nvidia drivers van laptopvideo2go.com (download ook de losse INF file) na installatie van alle drivers en applicaties doet alles het, ook de helderheid knoppen e.d.
ik zal het straks eens proberen ik denk da ik hier er al paar drivers heb van geprobeerd maar zal het eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Nu online

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 13:57:

@Michael Knight - Die 3GB is de Max voor 32bit systemen, wil je de volle 4GB benutten, dan moet je overstappen naar 64-bit OS'sen

@svr89 - Hier al gekeken? :
http://vcl.vaio.sony.co.jp/download/unofficial/64/001.html
De limitaties van 32bits windows ben ik mee bekend... echter geef je OS dan 3.25 GB aan... en met PAE krijg je dan ongeveer 3.5GB :)

In mijn geval gaat er echter 3 gig naar het os en de andere gig naar mijn videokaart... (zo kan in principe wel 4 gig benut worden) daar heb ik geen problemen mee opzich, maar het feit dat ik dat niet zelf kan beheren vind ik jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
oke ik heb het onderstaande gevolgd nu alle fn toetsen werken behalve de brightnes ik zie het icoon wel maar ik kan het niet veranderen.
dus ik ben er bijna misschien iemand een ideetje hoe dit kan?
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=301961

[ Voor 74% gewijzigd door yankee71 op 29-10-2008 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
echt niemand een idee want ik vind het echt irritant dat ik mijn helderheid niet kan aanpassen vooral s'avonds :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
yankee71 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:58:
echt niemand een idee want ik vind het echt irritant dat ik mijn helderheid niet kan aanpassen vooral s'avonds :?
Waarom doe je het dan niet via energiebeheer (power options) ? Maak een profiel aan met de voor jou goede helderheid voor 's avonds, en kies vervolgens 's avonds voor dit profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
dafmay schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:38:
[...]

Waarom doe je het dan niet via energiebeheer (power options) ? Maak een profiel aan met de voor jou goede helderheid voor 's avonds, en kies vervolgens 's avonds voor dit profiel.
goei vraag ;) en hier het antwoordt omdat dit niet werkt, waarschijnlijk omdat het ook niet via die fn toetsen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
yankee71 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 17:00:
[...]

goei vraag ;) en hier het antwoordt omdat dit niet werkt, waarschijnlijk omdat het ook niet via die fn toetsen werkt.
Hmm...dat lijkt mij toch vreemd. Energiebeheer werkt toch onafhankelijk van het toewijzen van functietoetsen...lijkt mij. Iemand anders hier nog een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
ja das waarschijnlijk omdat het via vaio programma werkt want via de nvidia settings gaat het maar het zou toch gemakkelijk zijn om het via het de fn knoppen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
yankee71 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 17:32:
ja das waarschijnlijk omdat het via vaio programma werkt want via de nvidia settings gaat het maar het zou toch gemakkelijk zijn om het via het de fn knoppen te doen.
Ik bedoel wel de energie settings van Vista (Configuratiescherm). Dat *moet* toch gewoon werken onafhankelijk van welke Vaio settings dan ook ?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op deze site had ik idd. nog niet gekeken. Maar als ik op de link klik krijg ik de melding;

''Forbidden : Please read the EULA (End User License Agreement).''

Ik ben een pagina terug gegaan om die EULA te zoeken, maar dan kom ik op een Japanse site, waar ik helemaal niks van begrijp.

Heb je enig idee hoe ik wel op de site kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
dafmay schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:01:
[...]

Ik bedoel wel de energie settings van Vista (Configuratiescherm). Dat *moet* toch gewoon werken onafhankelijk van welke Vaio settings dan ook ?....
Ja ja dat is ook wat ik bedoel dan werk je ook via een vaio programma dat onder energiebeheer zit. De enigste mogelijkheid die nu werkt is via de nvidia settings.
Ik hoop dat ergens een mogelijk is om het doen werken. Vele vergelijkbare types werkt het al dus, volgens mij is het toch mogelijk op één of andere manier.
Het zou fijn zijn da ik het vond, dan kan ik een propere image nemen van mijn schijf ben ik voor altijd van de miserie verlost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
yankee71 schreef op maandag 03 november 2008 @ 08:50:
[...]

Ja ja dat is ook wat ik bedoel dan werk je ook via een vaio programma dat onder energiebeheer zit. De enigste mogelijkheid die nu werkt is via de nvidia settings.
Ja duidelijk, maar ik zou zeggen probeer eens bijv Vaio energiebeheer te verwijderen en daarna met de standaard windows energiebeheer de helderheid aan te passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
dafmay schreef op maandag 03 november 2008 @ 10:23:
[...]

Ja duidelijk, maar ik zou zeggen probeer eens bijv Vaio energiebeheer te verwijderen en daarna met de standaard windows energiebeheer de helderheid aan te passen...
is dit dan nog wel mogelijk, volgens mij werkt dit altijd via een utility programma van de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
yankee71 schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:49:
[...]

is dit dan nog wel mogelijk, volgens mij werkt dit altijd via een utility programma van de fabrikant?
Bij mijn weten kun je *altijd* het energiebeheer van Windows (configuratiescherm) gebruiken, geheel onafhankelijk van eventuele andere energiebeheer software. Probeer het eens, je kunt toch altijd de Vaio enrgiebeheer terugzetten (waarom zou je, het werkt toch niet :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
dafmay schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:39:
[...]
Bij mijn weten kun je *altijd* het energiebeheer van Windows (configuratiescherm) gebruiken, geheel onafhankelijk van eventuele andere energiebeheer software. Probeer het eens, je kunt toch altijd de Vaio enrgiebeheer terugzetten (waarom zou je, het werkt toch niet :9 )
zal straks eens proberen als ik hem bij me heb maar ik dacht niet dat het mogelijk is om het via energiebeheer te doen want ik krijg gewoon een extra tab bij als ik mijn VAIO power manager installeer en daar kan ik het dan zogezegd :P aanpassen.

edit: zoals ik al dacht kan het zo niet aangepast worden gaan nog paar pistes proberen

[ Voor 6% gewijzigd door yankee71 op 03-11-2008 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
nog paar drivers geprobeerd. komt altijd op hetzelfde neer, het icoontje van helderheid komt zichtbaar maar verder gebeurt er niets. :S niemand die een VGN-FZ31Z naar xp heeft gedowngrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Zojuist een Hitachi Travelstar 7k320 (SATA2, 320GB, 7200rpm, 16MB cache) besteld. Maar ik zie nu net pas dat het een SATA2 betreft. Zou dit een probleem kunnen opleveren op mijn FZ11E ? Mijn huidige 7k200 (100GB) is dacht ik SATA.

edit : even gegoogled en het schijnt prima backwards compatible te zijn. Dus dat is gewoon even afwachten denk ik.

Iemand hier al ervaringen met deze HD?

[ Voor 81% gewijzigd door dafmay op 04-11-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yankee71
dafmay schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:05:
Zojuist een Hitachi Travelstar 7k320 (SATA2, 320GB, 7200rpm, 16MB cache) besteld. Maar ik zie nu net pas dat het een SATA2 betreft. Zou dit een probleem kunnen opleveren op mijn FZ11E ? Mijn huidige 7k200 (100GB) is dacht ik SATA.

edit : even gegoogled en het schijnt prima backwards compatible te zijn. Dus dat is gewoon even afwachten denk ik.

in de mijne fz31z zit ook een Samsung HM251JJ SATA2 shijf en werkt perfect verder weet ik niet hoe het bij jou zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 11:11
dafmay schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:05:

Nog geen ervaring met deze HD, maar ben wel van plan zoiets binnenkort ook te installeren.
Ben wel benieuwd hoe je daarna je windows erop knalt? Kan je dan gewoon je recovery cd's erin gooien en zet ie alles dat terug naar de toestand zoals ie uit de doos kwam? Of moet je een originele (of geslipstreamde) vista/xp cd/dvd hebben en deze dan met een normale windows install installeren?
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste