Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Ok top bedankt voor je reactie. Ik heb ook alle updates voor zover ik weet geinstalleerd dus dat moet dan geen probleem zijn. Wel raar dat die windows 7 upgrade advisor aangeeft dat die driver niet goed is en er uiteindelijk wel mee kan samenwerken. Eerder is op het forum ook al gezegd dat het toch vreemd is dat als je pc 2,5 oud is dat Sony dan geen goede drivers ter beschikking stelt voor een nieuw besturingsysteem. Alleen voor de nieuwere VAIO's bieden ze ondersteuning....PD2JK schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 20:22:
De volumeknoppen op mijn FZ38M werken probleemloos zonder aparte drivers. Die S1 en AVMode knoppen niet, gebruik ze ook niet en geen idee wat ze doen.
Ik meen zelfs dat ik ook geen aparte driver heb gebruikt voor de videokaart (ook 8400m GT), dus geen driver van laptopvideo2go maar de driver die Windows al had, of de automatisch gedownloade van Windows Update.
Anoniem: 300382
Echter, update ik de driver (zowel dmv de officiële driver update via Vaio Update als een driver van laptopvideo2go) dan wordt mijn tv als zijnde een HDTV herkent

Iemand een oplossing hiervoor? De nieuwere drivers hadden bij bij namelijk een betere performance dan de standaard meegeleverde driver.
Dank!!
Perfect ding, heel tevreden mee.
Tot een goede week geleden.
Het scherm gaat af en toe op zwart. Alsof er geen stroom op staat.
Er is geen touw aan vast te knopen wanneer dit gebeurd.
Kan zijn tijdens het opstarten, tijden browsen of tijdens gamen.
De tijdsduur is van een half uur, tot een halve seconde. Ook hier zit geen regelmaat in.
Gister even met Sony gebeld, en ik kreeg te horen dat ik geen garantie had.
Wist ik al, was ook geen probleem. Nu vertelde de dame aan de lijn dat het waarschijnlijk een probleem met de GPU was.
Kennelijk heeft Nvidia een set slechte GPU's gemaakt en zijn deze in een serie Vaio's terrecht gekomen.
Ok, mooi. Dat zou garantie betekenen.
Maar, nu zit ik met het volgende.
Als het niet de GPU is, maar iets anders, ben ik €170,- armer ivm verzending & onderzoekskosten.
Als ik een hoop klachten via Google zie, hebben veel mensen hierbij last van een 'bewegend' scherm, of zelfs strepen hierdoor. (artifacts?)
De persoon van de reparatie dienst die ik aan de lijn had, wist me te vertellen dat het hoogstwaarschijnlijk gewoon aan de grafische kaart ligt.
Toch heb ik het idee dat ze zich met die €170,- gewoon indekken, en zodra m'n laptop daar aankomt, er iets anders geconstateerd word.
Wat denken jullie?
Ik weet het niet, maar heb zelf dat het beeldscherm soms uit gaat...of eigenlijk lijkt het alsof de video output niet "aankomt"...beeld wordt zwart. Ik vermoed zelf dat het contact tussen toetsenbord-gedeelte van de laptop en het beeldscherm niet goed meer is. Ik merk dan ook dat op bepaalde punten bij het openen van de klep, het beeld uit valt. Misschien is er bij jou iets soortgelijks aan de hand?Caulder schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 14:10:
Sinds 26-12-07 heb ik een FZ21M.
Perfect ding, heel tevreden mee.
Tot een goede week geleden.
Het scherm gaat af en toe op zwart. Alsof er geen stroom op staat.
Er is geen touw aan vast te knopen wanneer dit gebeurd.
Kan zijn tijdens het opstarten, tijden browsen of tijdens gamen.
De tijdsduur is van een half uur, tot een halve seconde. Ook hier zit geen regelmaat in.
Gister even met Sony gebeld, en ik kreeg te horen dat ik geen garantie had.
Wist ik al, was ook geen probleem. Nu vertelde de dame aan de lijn dat het waarschijnlijk een probleem met de GPU was.
Kennelijk heeft Nvidia een set slechte GPU's gemaakt en zijn deze in een serie Vaio's terrecht gekomen.
Ok, mooi. Dat zou garantie betekenen.
Maar, nu zit ik met het volgende.
Als het niet de GPU is, maar iets anders, ben ik €170,- armer ivm verzending & onderzoekskosten.
Als ik een hoop klachten via Google zie, hebben veel mensen hierbij last van een 'bewegend' scherm, of zelfs strepen hierdoor. (artifacts?)
De persoon van de reparatie dienst die ik aan de lijn had, wist me te vertellen dat het hoogstwaarschijnlijk gewoon aan de grafische kaart ligt.
Toch heb ik het idee dat ze zich met die €170,- gewoon indekken, en zodra m'n laptop daar aankomt, er iets anders geconstateerd word.
Wat denken jullie?
Blijft bij jou de backlight nog wel werken? Of valt deze ook helemaal uit?dafmay schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:10:
[...]
Ik weet het niet, maar heb zelf dat het beeldscherm soms uit gaat...of eigenlijk lijkt het alsof de video output niet "aankomt"...beeld wordt zwart. Ik vermoed zelf dat het contact tussen toetsenbord-gedeelte van de laptop en het beeldscherm niet goed meer is. Ik merk dan ook dat op bepaalde punten bij het openen van de klep, het beeld uit valt. Misschien is er bij jou iets soortgelijks aan de hand?
Wat bedoel je precies met backlight? Mijn scherm wordt in ieder geval geheel zwart, en pas nadat ik een beetje jengel aan het scherm...dan komt het beeld terug. Maw op bepaalde punten het scherm geopend geeft zwart beeld...scherm iets kantelen geeft weer beeld. Dat kan bijna niet anders dan dat het contact niet goed is...bij mij in ieder geval. Maar wellicht is er toch zoiets ook bij jou aan de hand?Caulder schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:17:
[...]
Blijft bij jou de backlight nog wel werken? Of valt deze ook helemaal uit?
Backlight, is de verlichting op het scherm. Als de laptop aanstaat, is deze niet echt diepzwart, maar vaal zwart, zegmaar.dafmay schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:24:
[...]
Wat bedoel je precies met backlight? Mijn scherm wordt in ieder geval geheel zwart, en pas nadat ik een beetje jengel aan het scherm...dan komt het beeld terug. Maw op bepaalde punten het scherm geopend geeft zwart beeld...scherm iets kantelen geeft weer beeld. Dat kan bijna niet anders dan dat het contact niet goed is...bij mij in ieder geval. Maar wellicht is er toch zoiets ook bij jou aan de hand?
Ziet je scherm eruit alsof de laptop echt helemaal uitstaat?
Zo te horen hebben we hetzelfde euvel.
Denk dat ik de pickup van Sony maar annuleer en mezelf de €170,- bespaar.
Oei dat vind ik moeilijk om aan te geven...ook omdat ik de laptop nu even niet bij de hand heb. Ik zal vanavond eens kijken...maar uit m'n hoofd zeg ik dat het lijkt alsof inderdaad het scherm helemaal geen signaal krijgt, en dus ook volledig zwart is. edit : scherm heeft dan geen backlight...echt volledig zwart.Caulder schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:33:
[...]
Backlight, is de verlichting op het scherm. Als de laptop aanstaat, is deze niet echt diepzwart, maar vaal zwart, zegmaar.
Ziet je scherm eruit alsof de laptop echt helemaal uitstaat?
Zo te horen hebben we hetzelfde euvel.
Denk dat ik de pickup van Sony maar annuleer en mezelf de €170,- bespaar.
[ Voor 7% gewijzigd door dafmay op 26-01-2010 19:12 ]
Bedankt voor je reply.dafmay schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:35:
[...]
Oei dat vind ik moeilijk om aan te geven...ook omdat ik de laptop nu even niet bij de hand heb. Ik zal vanavond eens kijken...maar uit m'n hoofd zeg ik dat het lijkt alsof inderdaad het scherm helemaal geen signaal krijgt, en dus ook volledig zwart is. edit : scherm heeft dan geen backlight...echt volledig zwart.
[...]
Gezien de klachten die ik vind over de GPU van Nvidia, heb ik maar besloten de aangeboden reparatie te laten schieten.
(Striping, artifacts, maar geen compleet zwarte schermen.)
Misschien m'n laptop maar eens optrekken en kijken waar het euvel zit.
Eventueel schermpje via Ebay en die zelf vervangen.
Laat nog eens weten wat Sony uiteindelijk heeft geconstateerd, welke oplossing, en tegen welke kosten. Misschien kan ik daaruit weer eea afleiden mbt mijn eigen laptop, en of dat de moeite waard is om te laten repareren.Caulder schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:28:
[...]
Bedankt voor je reply.
Gezien de klachten die ik vind over de GPU van Nvidia, heb ik maar besloten de aangeboden reparatie te laten schieten.
(Striping, artifacts, maar geen compleet zwarte schermen.)
Misschien m'n laptop maar eens optrekken en kijken waar het euvel zit.
Eventueel schermpje via Ebay en die zelf vervangen.
Ik heb afgezien van de pick-up.dafmay schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 12:26:
[...]
Laat nog eens weten wat Sony uiteindelijk heeft geconstateerd, welke oplossing, en tegen welke kosten. Misschien kan ik daaruit weer eea afleiden mbt mijn eigen laptop, en of dat de moeite waard is om te laten repareren.
Gezien mijn probleem niet bepaald overeenkomt met de meldingen die ik via Google tegenkom.
Ik vond €170,- onderzoeks kosten + shipping niet echt een gokje waard.
Ik ga er maar vanuit dat er ergens in de kabel iets niet lekker zit.
Al heb ik er de laatste paar dagen totaal geen last meer van.
Ah ok. Jammer...jij was een mooi proefkonijn voor mijCaulder schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:56:
[...]
Ik heb afgezien van de pick-up.
Gezien mijn probleem niet bepaald overeenkomt met de meldingen die ik via Google tegenkom.
Ik vond €170,- onderzoeks kosten + shipping niet echt een gokje waard.
Ik ga er maar vanuit dat er ergens in de kabel iets niet lekker zit.
Al heb ik er de laatste paar dagen totaal geen last meer van.
Telkens als ik rond de 10 min afk was liep hij vast (ik kon nog een paar dingen doen maar na 10 sec blijft vista hangen en deed niets meer), dit probleem deed zichzelf niet voor als er een spel of film full screen stond.
ik heb dagen lang gezocht en geprobeerd maar kreeg dit niet opgelost. tot ik er vorige week genoeg van kreeg om telkens warcraft 3 aan te laten staan als ik iets aan het downloade was ofzo
dacht ik hey ik zet er windows 7 op.
ik installeer windows 7 (laat de backup harde schijf intact) en alles werkt fijn, tot ik een spel wil spelen. eerst dacht ik fout met directx maar toen zag ik dat windows 7 mijn grafische kaart aanzag voor een "standard vga Graphics adapter" dus ik op internet zoeken naar de juiste drivers (en die via deze topic gevonde
dit een aantal keer met oudere en nieuwere drivers geprobeerd te hebben dacht ik laat ook maar, terug vista met fabrieksinstellinge erop.
toen kwam het de eerste keer voor:
- bij het opstarten door het bios logo groene strepen...
- bij het stukje "do you want to start from dvd of cd" overal witte "-"jes
totaal geen idee hoe dit plots kwam maar ok
na de installatie van vista start hij voor de eerste keer op en hangt hij weer, ik kom niet eens tot windows.
nu heb ik maar windows 7 er terug op gezet maar kan dus geen enkel spel spelen...
ik weet niet of iemand dit al ooit gehad heeft maar ik weet niet wat ik moet doen...
als iemand raad weet alvast bedankt
Ik heb elke keer de partitie geformatteerd en dan pas win 7 geinstaleerd. zelfde probleem. dus dat kan het niet zijn, weet echt niet wat ik doen kan.
Ah ok. Ja ik denk dan toch snel aan een hardware probleem...wellicht de videokaart.Patriculus schreef op maandag 01 februari 2010 @ 19:16:
Bedankt voor je reactie
Ik heb elke keer de partitie geformatteerd en dan pas win 7 geinstaleerd. zelfde probleem. dus dat kan het niet zijn, weet echt niet wat ik doen kan.
Hallo Dafmay. Erg late reactie, maar die temps zijn op zich niet slecht hoor. Alleen je ACPI temps zijn wat hoog, maar dat zou ook kunnen komen doordat je een keer gereboot hebt. Volgens mij meet ie deze temps alleen bij het opstarten namelijk, daarna niet weer. Hier staan die temps doorgaans op 27°C na het 'koud' opstarten.dafmay schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 12:59:
Ik dacht voordat ik m'n FZ ga openschroeven, eerst maar eens wat temps meten. Dit zijn de gemeten waardes (HW monitor) :
Hardware monitor ACPI
Temperature 0 43°C (109°F) \[0xC5A] (TZ00)
Temperature 1 43°C (109°F) \[0xC5A] (TZ01)
Hardware monitor Intel Mobile Core 2 Duo T7100
Temperature 0 39°C (102°F) \[0x3D] (Core #0)
Temperature 1 43°C (109°F) \[0x39] (Core #1)
Hardware monitor NVIDIA GeForce 8400M GT
Temperature 0 58°C (136°F) (GPU Core)
Ziet er eigenlijk zo slecht nog niet uit, dacht ik zelf. Denk dat ik mijn FZ toch nog maar even dicht laat totdat het echt noodzaak wordt...
Wat je beeldscherm problemen betreft kan ik je helaas niet verder helpen. Behalve het controleren van de punten die Shadow al noemt kun je zelf niet veel doen ben ik bang. Tenzij je nog een andere FZ hebt om één en ander mee te testen misschien. Maar zoals je zelf ook al zegt kan het ook goed je GPU zijn, al klinkt het wel als een simpel slechte connector/kabelbreuk/switch probleem eerlijk gezegd.
Als je voortaan nog 's vragen hebt moet je me gewoon pm'en hoor. Ik kom wel regelmatig op Tweakers, maar check dit forum niet zo vaak meer merk ik.
Nieuwe F11 serie al gezien trouwens? Ik wilde binnenkort een i7 of Phenom II pc gaan bouwen en een netbook of tablet erbij nemen voor onderweg, maar na het zien van het i7 model en de best wel nette prijs zit ik toch weer te twijfelen...
Hey Storm...long time no seeStorm316 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:16:
[...]
Hallo Dafmay. Erg late reactie, maar die temps zijn op zich niet slecht hoor. Alleen je ACPI temps zijn wat hoog, maar dat zou ook kunnen komen doordat je een keer gereboot hebt. Volgens mij meet ie deze temps alleen bij het opstarten namelijk, daarna niet weer. Hier staan die temps doorgaans op 27°C na het 'koud' opstarten.
Wat je beeldscherm problemen betreft kan ik je helaas niet verder helpen. Behalve het controleren van de punten die Shadow al noemt kun je zelf niet veel doen ben ik bang. Tenzij je nog een andere FZ hebt om één en ander mee te testen misschien. Maar zoals je zelf ook al zegt kan het ook goed je GPU zijn, al klinkt het wel als een simpel slechte connector/kabelbreuk/switch probleem eerlijk gezegd.
Als je voortaan nog 's vragen hebt moet je me gewoon pm'en hoor. Ik kom wel regelmatig op Tweakers, maar check dit forum niet zo vaak meer merk ik.
Nieuwe F11 serie al gezien trouwens? Ik wilde binnenkort een i7 of Phenom II pc gaan bouwen en een netbook of tablet erbij nemen voor onderweg, maar na het zien van het i7 model en de best wel nette prijs zit ik toch weer te twijfelen...
Tja het beeldscherm van mijn Vaio is jammer, maar gelukkig prima mee te werken vooralsnog. Het moet haast wel de aansluiting zijn, het beeldscherm doet het namelijk verder prima...geen issues. Laatst wel contact opgenomen met Vaio support...helaas heb ik geen garantie meer, maar dat wist ik eigenlijk al. Repareren mogelijk tegen kosten...weet nog niet hoeveel het zou gaan kosten. Als het erger wordt dan overweeg ik het...
Eergisteren een nieuw SSD aangeschaft...een OCZ Vertex Turbo, wederom de 30GB variant. Ik merktte toch een behoorlijk prestatieverlies met m'n oude...Atto benchmarks toonden dat aan. Ik heb er ook wel erg veel mee gedaan...bijv dl-en van films via nieuwsserver...en ja dan wordt er toch heel erg veel geschreven naar de HD. Maar goed...maar de Turbo versie aangeschaft na de uitstekende reviews te hebben gelezen. En ja hoor...lightning-fast !
Ik heb laatst gekeken naar een opvolger, maar vind eigenlijk niets dat een beetje redelijk betaalbaar is (< eur 800,--) en estethisch verantwoord
Die nieuwe F11 serie is weer prachtig...een beest van een machine ook met een i7 en 6GB! Ga jij er voor?
Hoort dat bij SSD's trouwens, zo'n korte levensduur? Ik wil er namelijk zeker 1 hebben, of 't nou een notebook of een pc gaat worden. In mijn geval gaat ie wel voornamelijk als OS schijf dienen hoor. Ik heb veel opslag nodig, dus er komt ook sowieso een conventionele HDD bij.
Ik ben bang dat Sony zeker 200+ Euro gaat rekenen voor het vervangen van het scherm. Voor dat bedrag moet je toch ook wel ergens een los scherm of overleden FZ kunnen vinden? Misschien zelfs wel 1 met dual lamp. Is de Vaio BZ of FW serie niets voor je anders? De goedkopere modellen vallen nog net binnen je budget dacht ik, of ga je er dan te weinig op vooruit?
Een SSD heeft een beprekte levensduur, anders dan een standaard HDD. Maar bij "normaal' gebruik gaat een SSD makkelijk jaren mee. Mijn oude SSD heeft het gewoonweg erg zwaar gehad, aangezien ik bijna iedere dag wel aan het dl-en ben geweest. De nieuwe SSD zal alleen worden gebruikt als OS...uiteraard incl alle tweaks zodat zo min mogelijk wordt geschreven op de schijf.Storm316 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:02:
Hoort dat bij SSD's trouwens, zo'n korte levensduur? Ik wil er namelijk zeker 1 hebben, of 't nou een notebook of een pc gaat worden. In mijn geval gaat ie wel voornamelijk als OS schijf dienen hoor. Ik heb veel opslag nodig, dus er komt ook sowieso een conventionele HDD bij.
Ja zo'n bedrag had ik wel in gedachten, dus wacht ik zeker nog even totdat het probleem erger wordt (hopelijk niet!). De BZ heb ik inderdaad overwogen, maar lees daar wat vervelende verhalen over mbt geluid van ventilator. Dat is wel het laatste dat ik wil....een luidruchtige laptop. Dus nee, voorlopig nog even verder met m'n oude vertrouwde FZIk ben bang dat Sony zeker 200+ Euro gaat rekenen voor het vervangen van het scherm. Voor dat bedrag moet je toch ook wel ergens een los scherm of overleden FZ kunnen vinden? Misschien zelfs wel 1 met dual lamp. Is de Vaio BZ of FW serie niets voor je anders? De goedkopere modellen vallen nog net binnen je budget dacht ik, of ga je er dan te weinig op vooruit?
Vaak kan je het ook wel zien als je heel goed kijkt of het aan de backlight ligt, dan zie je toch nog iets van contouren.
@shadownetwork
Ik ben benieuwd naar je bevindingen
Allereerst de bestelling: Ik had de accu voor 78 dollar incl verzendkosten besteld op ebay, dit kwam neer op zo'n 48 euro als ik het goed heb. Al snel naar mijn bestelling werd ik gebeld door een vriendelijke chinese (vrijdagochtend om 8 uur, geen studentenvriendelijke tijd, maar wel uitstekende service), haar nederigheid bezorgde mij wat plaatsvervangende schaamte, maar dat terzijde. Anyhow, volgens haar werkte de accu niet onder Windows 7 (mijn OS), en ze vroeg of ik de bestelling door wou laten gaan, uiteraard wou ik dit.
Ongeveer 2 weken later bezorgt de TNT mij het pakketje met daarin de accu, gefactureerd voor $25,- (zodat je geen importheffing hoeft te betalen vermoed ik). Bij de accu zat een cd die moest worden geinstalleerd, voor de zekerheid draaide ik deze als admin in Windows Vista compatibiliteit mode. Dit programmaatje bleek je BIOS te flashen zodat deze de accu niet afwijst. Het programma deed zijn werk, en de laptop pikte mijn accu op (ik heb't niet geprobeerd zonder dit programmaatje). Waarom ze zeiden dat't niet onder W7 werkte is mij een raadsel, ik heb wel de RC versie die in maart afloopt, maar daar zal't verschil niet zitten. Misschien dat ze uitgaan van een VAIO install van windows 7, terwijl ik een clean install gebruikte, of zijn er problemen met andere laptops (de accu is voor meerdere typen geschikten, ik heb de fz21m)
Na de accu volledig te hebben opgeladen en 2 uur te laten rusten besloot ik hem voor het eerst leeg te trekken, hd film aangezet, scherm op max en laten blazen maar. Ik ben toen zelf tv gaan kijken, en was vergeten dat mijn laptop nog stond te blazen
Vandaag de laptop meegenomen naar college, daar de stekker eruit getrokken en een eerste praktijktest, stroomstand op stroom besparen, helderheid op 70%, "normaal" gebruik (surfen, en hier en daar een keer een rekenprogramma (matlab/maple) laten draaien terwijl er files over het netwerk werden gekopieerd. Af en toe even weglopen en't scherm dichtklapen) Hiermee hield mijn accu het zo'n 2.15 uur vol! De laptop hangt nu weer lekker aan't stroomnet te lurken, en ik zal daarna verdere tijden posten.
Als je het probleem kan localiseren zou je eventueel onderdelen via Ebay kunnen bestellen. Ebay.com heeft echt veel FZ onderdelen.
Weet iemand hoe je geluid via hdmi aan de praat kan krijgen. Als ik nu met mijn tv verbind krijg ik wel beeld maar geluid uit mijn laptop boxen. Drivers geinstalleerd zelfs die van vista geprobeerd.
Bij geluidsinstellingen staat ie wel aangegeven maar er staat not plugged in. Onder vista doet ie het wel dus het is zeker wel goed ingeplugd. Misschien dat iemand hetzelfde probleem heeft gehad en een oplossing heeft?
[ Voor 60% gewijzigd door Valinor op 12-02-2010 01:55 ]
Ik zal kijken of ik mijne kan opslaan. Storage driver probleem had ik ook en had me kapotgezocht en niks werkends gevonden. (misschien ben ik slecht in zoekenubergaga schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 00:25:
ik heb nu ook windows 7 draaien op mijn fz21m maar ik kan nergens een driver vinden voor mijn mass storage device. heeft iemand een linkje naar de juiste driver ?
Uiteindelijk vista recovery gedaan, drivers gebackupped en dan weer windows 7 erop en de missende drivers uit me backup gebruikt
Edit: heb 2 drivers gebackupped weet niet welke je vraagteken is. Raad je aan om rechtermuisknop en dan driver installeren door de hele map te scannen, dan vind hij hem vanzelf wel.
Hoop dat het de juiste is.
http://www.megaupload.com/?d=AI5BI9ER
[ Voor 18% gewijzigd door Valinor op 12-02-2010 01:52 ]
Als dat 'm niet is...ik heb toevallig afgelopen weekend een werkende x64 driver gevonden. Geef maar een gil, dan upload ik 'm dit weekend voor je.D2FValinor schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 01:40:
[...]
Ik zal kijken of ik mijne kan opslaan. Storage driver probleem had ik ook en had me kapotgezocht en niks werkends gevonden. (misschien ben ik slecht in zoeken)
Uiteindelijk vista recovery gedaan, drivers gebackupped en dan weer windows 7 erop en de missende drivers uit me backup gebruikt
Edit: heb 2 drivers gebackupped weet niet welke je vraagteken is. Raad je aan om rechtermuisknop en dan driver installeren door de hele map te scannen, dan vind hij hem vanzelf wel.
Hoop dat het de juiste is.
http://www.megaupload.com/?d=AI5BI9ER
Thanks voor de tip! Localiseren is voor mij echter een k*tklus, waar ik eigenlijk geen zin in heb omdat het nu eenmaal erg lastig is te constateren waar het precies aan ligt. Wellicht is het gehele scherm vervangen een optie. Tot nog toe, wanneer ik het scherm met beleid open en op een bepaalde langzame manier, dan lijkt het probleem minder vaak en erg voor te komen. Ik kijk het dus nog eventjes aan...D2FValinor schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 01:37:
@dafmay:
Als je het probleem kan localiseren zou je eventueel onderdelen via Ebay kunnen bestellen. Ebay.com heeft echt veel FZ onderdelen.
Hmm...zo uit het hoofd, was dat niet bepaalde spdif software of een driver die je daarvoor moest installeren?Weet iemand hoe je geluid via hdmi aan de praat kan krijgen. Als ik nu met mijn tv verbind krijg ik wel beeld maar geluid uit mijn laptop boxen. Drivers geinstalleerd zelfs die van vista geprobeerd.
Bij geluidsinstellingen staat ie wel aangegeven maar er staat not plugged in. Onder vista doet ie het wel dus het is zeker wel goed ingeplugd. Misschien dat iemand hetzelfde probleem heeft gehad en een oplossing heeft?
[ Voor 5% gewijzigd door dafmay op 12-02-2010 11:43 ]
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=429745
ook de functie (Fn) knoppen werken nu dus dat is erg fijn :-)
In de windows device manager staat Standard VGA Graphics Driver, dus dacht ik dat windows de videokaart niet goed detecteert. Met Unkown Device Identifier krijg ik wel degelijk "Chip: Nvidia G86 (GeForce 8400M GT)" te zien.
Iemand hier een oplossing voor?
Is dit een type (FZ18) met dual-lamp scherm, of het goedkopere type? Ben wel benieuwd aangezien ik een "eenvoudige" FZ11E heb...met standaard scherm. Overigens een geweldige laptop, slechts het scherm kan beter imo.shadownetwork schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:00:
Link Daar meer dan 70% onder gaan zitten denk ik
Ik verkoop mijn FZ11S van Juni 2007 voor 300 euro binnenkort, met zo'n zelfde batterij. Geen idee of dat een goede prijs is of niet hoor, maar ik vind het wel netjes zelf. Meer dan 350 kun je denk ik niet vragen, maar het is ook maar net wat iemand er voor over heeft natuurlijk.Anoniem: 300382 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 16:53:
Wat is een FZ21M uit december 2007 met nieuw 4GB geheugen ongeveer nog waard? Batterij is niet 100% meer, loopt snel leeg.
Moeilijk te zien, volgens mij deugen die specs niet helemaal. Die 38M moet minstens 256mb GDR3 aan boord hebben toch? Ik zou ff mailen als ik jou was, als er geen eco-bright op de doos staat moet het goed zijn dacht ik. Leuke prijsjes trouwens, dan te bedenken dat ik ooit bijna 4000 gulden voor een P3 notebook heb betaald...dafmay schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:57:
[...]
Is dit een type (FZ18) met dual-lamp scherm, of het goedkopere type? Ben wel benieuwd aangezien ik een "eenvoudige" FZ11E heb...met standaard scherm. Overigens een geweldige laptop, slechts het scherm kan beter imo.
Prijzen zijn zeker aardig. Icm jouw andere reactie hierboven geeft mij dat een aardig idee wat mij FZ heel eventueel nog zou moeten opbrengen. Meer dan eur 250-300 zal het zeker niet worden. Misschien ergens eind van dit jaar nog eens over nadenken...tot die tijd rustig verder met m'n FZ. Ik kom wel steeds weer in de verleidingStorm316 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:54:
[...]
Ik verkoop mijn FZ11S van Juni 2007 voor 300 euro binnenkort, met zo'n zelfde batterij. Geen idee of dat een goede prijs is of niet hoor, maar ik vind het wel netjes zelf. Meer dan 350 kun je denk ik niet vragen, maar het is ook maar net wat iemand er voor over heeft natuurlijk.
[...]
Moeilijk te zien, volgens mij deugen die specs niet helemaal. Die 38M moet minstens 256mb GDR3 aan boord hebben toch? Ik zou ff mailen als ik jou was, als er geen eco-bright op de doos staat moet het goed zijn dacht ik. Leuke prijsjes trouwens, dan te bedenken dat ik ooit bijna 4000 gulden voor een P3 notebook heb betaald...
Kan iemand mij hierbij helpen? Ik ben ondertussen verder wezen zoeken, maar heb nog steeds geen oplossing gevonden.BroWnStaR schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 13:08:
Ik heb een FZ21M en krijg het niet voor elkaar om in Windows 7 Ultimate 32 bit de video driver aan de praat te krijgen. Ik heb verschillende versies geprobeerd, ook met gemodde inf files. De installaties gaan OK, maar zodra ik de laptop opnieuw opstart krijg ik eerst de Windows 7 loader te zien, maar dan gaat het scherm op zwart en blijft het zwart. Als ik vervolgens een harde reboot doe, kan ik alleen een system restore doen om weer fatsoenlijk in Windows te komen. De driver is vervolgens nog steeds niet geinstalleerd.
In de windows device manager staat Standard VGA Graphics Driver, dus dacht ik dat windows de videokaart niet goed detecteert. Met Unkown Device Identifier krijg ik wel degelijk "Chip: Nvidia G86 (GeForce 8400M GT)" te zien.
Iemand hier een oplossing voor?
Hier is mijn driver.BroWnStaR schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:08:
[...]
Kan iemand mij hierbij helpen? Ik ben ondertussen verder wezen zoeken, maar heb nog steeds geen oplossing gevonden.
In device manager scherm klik op update driver, dan niet automatisch maar zelf selecteren en dan moet je de map selecteren die ik hier heb geupload. Als het goed is installeert ie dan automatisch de driver.
http://www.mediafire.com/?1yt3lluemgz
Bedankt, maar ik heb de driver geprobeerd en blijf het probleem houden. Bij het rebooten verschijnt het Windows opstartscherm, maar daarna wordt het beeld zwart. Harde reset heeft een blauw scherm als gevolg. Als ik in safe mode opstart staat onder apparaatbeheer wel netjes 8400 GT in plaats van de Standaard VGA driver. Een nieuwe herstart geeft ook weer een blauw scherm. Heb nu weer de standaard driver geinstalleerd en hij start weer goed op. Maar helaas nog geen NVIDIA driver...D2FValinor schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 19:35:
[...]
Hier is mijn driver.
In device manager scherm klik op update driver, dan niet automatisch maar zelf selecteren en dan moet je de map selecteren die ik hier heb geupload. Als het goed is installeert ie dan automatisch de driver.
http://www.mediafire.com/?1yt3lluemgz
Nog meer mensen suggesties?
Anoniem: 256468
Heb je een linkje waar je deze batterij gekocht heb, ben namelijk ook op zoek naar een nieuwe batterij voor men fz11e, mijn laptop geeft sinds een paar maanden aan dat er gewoon geen batterij meer inzit, dus die is volledig dood.shadownetwork schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:45:
Ok. Even een korte review naar één cyclus van de accu.
Allereerst de bestelling: Ik had de accu voor 78 dollar incl verzendkosten besteld op ebay, dit kwam neer op zo'n 48 euro als ik het goed heb. Al snel naar mijn bestelling werd ik gebeld door een vriendelijke chinese (vrijdagochtend om 8 uur, geen studentenvriendelijke tijd, maar wel uitstekende service), haar nederigheid bezorgde mij wat plaatsvervangende schaamte, maar dat terzijde. Anyhow, volgens haar werkte de accu niet onder Windows 7 (mijn OS), en ze vroeg of ik de bestelling door wou laten gaan, uiteraard wou ik dit.
Ongeveer 2 weken later bezorgt de TNT mij het pakketje met daarin de accu, gefactureerd voor $25,- (zodat je geen importheffing hoeft te betalen vermoed ik). Bij de accu zat een cd die moest worden geinstalleerd, voor de zekerheid draaide ik deze als admin in Windows Vista compatibiliteit mode. Dit programmaatje bleek je BIOS te flashen zodat deze de accu niet afwijst. Het programma deed zijn werk, en de laptop pikte mijn accu op (ik heb't niet geprobeerd zonder dit programmaatje). Waarom ze zeiden dat't niet onder W7 werkte is mij een raadsel, ik heb wel de RC versie die in maart afloopt, maar daar zal't verschil niet zitten. Misschien dat ze uitgaan van een VAIO install van windows 7, terwijl ik een clean install gebruikte, of zijn er problemen met andere laptops (de accu is voor meerdere typen geschikten, ik heb de fz21m)
Na de accu volledig te hebben opgeladen en 2 uur te laten rusten besloot ik hem voor het eerst leeg te trekken, hd film aangezet, scherm op max en laten blazen maar. Ik ben toen zelf tv gaan kijken, en was vergeten dat mijn laptop nog stond te blazenDus hoe lang die't heeft volgehouden houd je nog tegoed.
Vandaag de laptop meegenomen naar college, daar de stekker eruit getrokken en een eerste praktijktest, stroomstand op stroom besparen, helderheid op 70%, "normaal" gebruik (surfen, en hier en daar een keer een rekenprogramma (matlab/maple) laten draaien terwijl er files over het netwerk werden gekopieerd. Af en toe even weglopen en't scherm dichtklapen) Hiermee hield mijn accu het zo'n 2.15 uur vol! De laptop hangt nu weer lekker aan't stroomnet te lurken, en ik zal daarna verdere tijden posten.
thx, ga er één van de dagen eentje van bestellen, eindelijk terug mobiel zonder draad
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 256468 op 17-05-2010 23:01 ]
Anoniem: 360094

Sh*t blijkbaar is deze shop niet meer op Ebay...heb gezocht maar geen shop met deze naam
Ik denk het wel ja, kan het niet met zekerheid zeggen maar een vriend van mij heeft hetzelfde probleem alleen heeft dan rode pixels. Hij lost het op door zijn scherm wat te buigen xD dat raad ik je af. Gewoon opsturen, ik hoop voor je dat je nog garantie hebt. Dan heb je de laptop zo weer terug (was bij in ieder geval wel het geval, binnen 5 werkdagen)Anoniem: 360094 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 15:40:
Ik heb sinds februari 2008 een fz21m....
Ik heb het idee dat die dingen allemaal uit dezelfde fabriek komen rollen hoordafmay schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 15:22:
[...]
Sh*t blijkbaar is deze shop niet meer op Ebay...heb gezocht maar geen shop met deze naamIk ga eens verder zoeken, maar mocht jij misschien aanvullende info hebben dan hoor ik het graag. Ik wil niet zomaar ergens een niet-originele accu vandaan halen, je weet het immers maar nooit. Dan heeft mijn voorkeur een accu die reeds iemand heeft besteld en uitgetest...jij dus
Anyway...thanks.
Hmmm...dat lijkt mij *heel* sterk. Niet-originele accu's kunnen natuurlijk overal vandaan komen...en dat risico durf ik eigenlijk niet te nemen...heb weinig trek in een ontplofde Vaioshadownetwork schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 13:07:
[...]
Ik heb het idee dat die dingen allemaal uit dezelfde fabriek komen rollen hoor
Edit : inmiddels ook een accu besteld via Ebay...ben benieuwd!
[ Voor 6% gewijzigd door dafmay op 06-06-2010 09:27 ]
Niet te geloven, maar sinds ik de accu uit m'n laptop heb gehaald, heb ik *helemaal geen* problemen meer van een "wegvallend/knipperend" beeldscherm!!!dafmay schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:23:
Hebben meer mensen hier last van een slechte beeldscherm aansluiting/connector? Ik heb vaak bij bewegen van het scherm, dat het beeld uit gaat (zwart scherm). Bij heen en weer bewegen van beeldscherm, zie je dat beeld aan en uit gaat of soms blijft "knipperen".
De accu ljjkt overleden, laatst haalde ik de laptop van stroom af en na nog geen 3 minuten viel de laptop uit...dit terwijl de power indicator nog 80% aangaf. De accu maar uit de laptop gehaald en sindsdien dus geen problemen meer van het aan/uit knipperen van het scherm.
Hopelijk lag het dus aan de defecte accu, en heeft de nieuwe (zojuist aangeschaft via Ebay) deze issue niet...
[ Voor 22% gewijzigd door dafmay op 06-06-2010 15:06 ]
voor de geïnteresseerden: http://cgi.ebay.co.uk/5-2...N-FZ-series-/270573980226
Had deze besteld op 27 mei en nu tien dagen later is hij hier vanuit Hong Kong, vind ik wel netjes. Je krijgt ook overvriendelijke mails van de verkoper die Sunny noemt, en alles is te volgen met een track number. Ben best wel tevreden. Straks laat ik weten hoelang deze batterij het volhoudt.
En helaas ook toe aan een nieuwe accu de VGP-BPS8.
Ook aan het kijken op ebay maar daar staan verhalen dat die imitatie accu's het niet doen onder windows 7?
Is dit nou ook echt waar?
Heb geen zin een originele te moeten kopen voor 200 euro.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Kijk even bij de specifieke advertentie op Ebay naar de vragen/opmerkingen onderaan de advertentie. Dan nog heb je natuurlijk geen garantie dat de accu het gaat doen, maar je hebt wel een indicatie. Een goede seller doet overigens niet moeilijk over het retourneren van een artikel...met geld retour.Yamy_Daffy schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 22:43:
Ik heb zelf sinds kort een VGN-FZ31E.
En helaas ook toe aan een nieuwe accu de VGP-BPS8.
Ook aan het kijken op ebay maar daar staan verhalen dat die imitatie accu's het niet doen onder windows 7?
Is dit nou ook echt waar?
Heb geen zin een originele te moeten kopen voor 200 euro.
Dus gelijk besteld voor 47 euro (59 usd).
Laat het hier nog wel weten!
Vandaag mijn accu ontvangen maar kan helaas met geen mogelijkheid de bios update uitgevoerd krijgenAnoniem: 256468 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 22:19:
werkt perfect onder windows 7, je krijgt er normaal een klein cdtje bij met handleiding in gebrekkig Engels en een progje om je bios te flashen, de batterij die ik via discounteveryday heb besteld trekt het in energiebesparing en helderheid op laag zo een anderhalf a twee uurtjes, ben ik best wel tevreden mee
Edit : de accu is inmiddels retour naar China
[ Voor 21% gewijzigd door dafmay op 18-06-2010 14:55 ]
Ik heb hetzelfde probleem gehad met men Vaio,Anoniem: 360094 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 15:40:
Ik heb sinds februari 2008 een fz21m. Nooit problemen mee gehad totdat ongeveer 2 maanden geleden mijn scherm af en toe rare stipjes/vegen/strepen begon te vertonen. Er kwamen vooral veel groene korrels in beeld maar door het scherm anders te kantelen kon dit meestal (tijdelijk) verholpen worden. Inmiddels is de situatie verergerd en is het beeld continu anders dan hoort. Zie hieronder. Er is qua tekst niet zoveel aan de hand maar zodra er kleuren in het spel komen (foto's en filmpjes) is er eigenlijk niet normaal met de laptop meer te werken. Sony wist alleen te vertellen dat het probleem bij hen niet bekend is. Als ik de laptop via hdmi aan mijn tv link heb ik wel normaal beeld op mijn tv. Betekent dit dat er iets mis is met het scherm, of de verbinding tussen laptop en scherm? Wat nu te doen? Zie hieronder voor foto's van probleem. [afbeelding][afbeelding]
2 maanden buiten de garantie opgestuurd naar Sony, Vrijdag's werd ie opgehaald door UPS en dinsdag werd hij weer netjes en gerepareerd terugbezorgd, Ze hebben het moederbord vervangen en het werd allemaal gratis gedaan!
Een medewerker van Sony vertelde me dat het geheugen op de NVidia videokaart het probleem veroorzaakte, dit was al bij veel modellen gerepareerd.
Notebook werkt nu weer helemaal super!
Specs:
Sony Vaio VGN-FZ21Z
Notebook verkeerd in perfecte staat en is 3 maanden terug voorzien van een nieuw moederbord door Sony, (reparatie papieren aanwezig)
Notebook was destijds het uitgebreidste model wat er was en heeft betere specificaties dan veel nieuwe notebooks.
Het geheugen is uitgebreid naar 4GB en de hardeschijf is vervangen door een snellere 320GB Western Digital.
Ik gebruikte hem aanvankelijk voor games maar ik heb nu een nieuwe Vaio aangeschaft dus bied ik deze te koop aan.
Op dit moment staat er Windows 7 Ultimate op en werkt perfect, alle stuurprogramma's en utillities voor Windows 7 zijn goed geinstalleerd en eventueel later nog te downloaden bij Sony,
Notebook heeft een Blu-Ray brander!!
Aanschafprijs was €1799,-
Technische Specificaties:
Intel Core 2 Duo Mobile T7500 2,2GHz 4MB Cache Level 2
Werkgeheugen 4GB DDR2 (Nieuw!)
15,4" XBlack met 2 backlites (buiten werken en de zon is dus mogelijk)
Videokaart NVidia GeForce 8600M GS
D-Sub (VGA), HDMI, S-Video
Resolutie 1280x800 (WXGA)
Blu-Ray Brander
Hardeschijfgrootte 320GB (Western Digital Nieuw!)
Hardeschijftype 5400rpm
Firewire 400, 3x USB 2.0
Wireless Lan 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n
Ethernet 100Mbps RJ45
Bluetooth 2.0
Expresscard 34
Modem RJ11
Cardreader SD/MMC/MS/MSPRO
Mvg,
Stefan
Heb vandaag de accu binnen gekregen en inderdaad een cd erbij.Anoniem: 256468 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 22:19:
werkt perfect onder windows 7, je krijgt er normaal een klein cdtje bij met handleiding in gebrekkig Engels en een progje om je bios te flashen, de batterij die ik via discounteveryday heb besteld trekt het in energiebesparing en helderheid op laag zo een anderhalf a twee uurtjes, ben ik best wel tevreden mee
Alleen krijg het maar niet aan de praat.
Elke keer fout melding 1275 geen permissie om uit te voeren bla bla bla.........
Zie jij een mogelijkheid om jou update door te mailen?
Ik had dus exact hetzelfde probleem!!! Het lijkt mij overigens niet echt verstandig om aan de bios te gaan lopen klooien...je kunt je laptop goed verzieken...'t is maar dat je het weet.Yamy_Daffy schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:07:
[...]
Heb vandaag de accu binnen gekregen en inderdaad een cd erbij.
Alleen krijg het maar niet aan de praat.
Elke keer fout melding 1275 geen permissie om uit te voeren bla bla bla.........
Snap ik, alleen heb jij enig idee hoe mijn vrouw mij gaat verzieken als ik 200 euro gaat uitgeven aan een accu?dafmay schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:33:
[...]
Ik had dus exact hetzelfde probleem!!! Het lijkt mij overigens niet echt verstandig om aan de bios te gaan lopen klooien...je kunt je laptop goed verzieken...'t is maar dat je het weet.
Ik neem het risico wel!
Update: Zojuist standaard installatie van Vista erop gezet.
Driver cd'tje werkt dan wel, biosupdate geladen en accu laadt op onder Vista.
Nu weer windows 7 installeren en even kijken hoelang deze accu het volhoudt.
Update 2: eerste keer helemaal opgeladen en gebruikt todat er echt niets meer inzat ( 2% ) 2 uur en 50 min
Zeer netjes en ben blij dat ik niet meer vast zit aan dat oplaadsnoertje!
[ Voor 31% gewijzigd door Yamy_Daffy op 24-06-2010 10:39 ]
Hey dat is een mooi resultaat!!! Jammer voor mij dat ik er te laat achter kom...misschien later nog eens zo'n accu aanschaffen.Yamy_Daffy schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:45:
[...]
Snap ik, alleen heb jij enig idee hoe mijn vrouw mij gaat verzieken als ik 200 euro gaat uitgeven aan een accu?
Ik neem het risico wel!
Driver cd'tje werkt dan wel, biosupdate geladen en accu laadt op onder Vista.![]()
Update 2: eerste keer helemaal opgeladen en gebruikt todat er echt niets meer inzat ( 2% ) 2 uur en 50 min
Houd je ons op de hoogte van de vorderingen na installatie Win 7 (x64?)...thanks.
Windows 7 x64 staat er volledig op. Krijg alleen nog de FN functie niet werkend en de S1 + av mode knoppen.dafmay schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:52:
[...]
Hey dat is een mooi resultaat!!! Jammer voor mij dat ik er te laat achter kom...misschien later nog eens zo'n accu aanschaffen.
Houd je ons op de hoogte van de vorderingen na installatie Win 7 (x64?)...thanks.
maar met windows 7 dus bijna een stand-by tijd van 3 uur.
Fan-tas-tisch! En dat voor slechts ong. eur 50,--. Wel natuurlijk nog even afwachten hoe lang zo'n accu het houdt over tijd...maar ook al is dat 2 jaar dan nog een goede koop denk ik.Yamy_Daffy schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:08:
[...]
Windows 7 x64 staat er volledig op. Krijg alleen nog de FN functie niet werkend en de S1 + av mode knoppen.
maar met windows 7 dus bijna een stand-by tijd van 3 uur.
Nog even voor de duidelijkheid...Ik neem aan dat je een clean install hebt gedaan van Win 7 x64 en dus geen upgrade van Vista naar Win7?Yamy_Daffy schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:45:
[...]
...
Driver cd'tje werkt dan wel, biosupdate geladen en accu laadt op onder Vista.![]()
Sorry net terug van TT-Assen.dafmay schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 20:41:
[...]
Nog even voor de duidelijkheid...Ik neem aan dat je een clean install hebt gedaan van Win 7 x64 en dus geen upgrade van Vista naar Win7?
Ja gewoon clean install Vista 32 bit standaard eraf en Windows 7 64bit erop.
Ok dank ..dan weet ik dat voor in het geval ik toch nog een keer de accu ga bestellen...Yamy_Daffy schreef op zondag 27 juni 2010 @ 00:12:
[...]
Sorry net terug van TT-Assen.
Ja gewoon clean install Vista 32 bit standaard eraf en Windows 7 64bit erop.
Ik heb het destijds in windows 7 (32 bits) gedaan met vista compatibiliteit en dat werkte ook, als mensen er nog interesse in hebben.Yamy_Daffy schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:45:
[...]
Snap ik, alleen heb jij enig idee hoe mijn vrouw mij gaat verzieken als ik 200 euro gaat uitgeven aan een accu?
Ik neem het risico wel!
maar nu krijg ik weer dezelfde problemen
is het normaal dat onder normaal windows gebruik (dus beetje surfen enzo) gpu temp op 74 graden uitkomt en cpu op 63 ??
ik ben met mijn FZ21E overgestapt van Vista naar Windows 7 64 bit na een interne geheugenupgrade naar 4 GB. Werkt prima. Ik kan in Windows alleen nergens de slaapstand meer selecteren, het kan toch niet aan de BIOS instellingen liggen want onder Vista werkte dat prima. BIj gedragn van aan/uit knoppen en deksel kan ik alleen maar kiezen uit Uitschakelen of Geen actie ondernemen. BIj de energieschema instelling hetzelfde probleem en dezelfde keuzemogelijkheden.
Hoe kan ik de optie Slaapstand als keuzemogelijkheid toevoegen?
Mdamstel aka Flopdoc
RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2
Welke driver gebruik je voor je grafische kaart? Bij sommige drivers is het namelijk niet mogelijk om slaapstand te gebruiken. Probeer is een andere zou ik zeggen.flopdoc schreef op zondag 11 juli 2010 @ 18:17:
Hallo,
ik ben met mijn FZ21E overgestapt van Vista naar Windows 7 64 bit na een interne geheugenupgrade naar 4 GB. Werkt prima. Ik kan in Windows alleen nergens de slaapstand meer selecteren, het kan toch niet aan de BIOS instellingen liggen want onder Vista werkte dat prima. BIj gedragn van aan/uit knoppen en deksel kan ik alleen maar kiezen uit Uitschakelen of Geen actie ondernemen. BIj de energieschema instelling hetzelfde probleem en dezelfde keuzemogelijkheden.
Hoe kan ik de optie Slaapstand als keuzemogelijkheid toevoegen?
Mdamstel aka Flopdoc
RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2
Helaas nog geen werkende andere driver gevonden, heb eentje van laptopvideo2go gehaald, maar dan krijg ik de melding Geen compatibel hardware gevonden...flopdoc schreef op zondag 11 juli 2010 @ 22:44:
Oh, typisch dat dat met de grafische kaart driver te maken kan hebben. Ik zal een andere zoeken, bedankt.
Anoniem: 366062
Nou vooruit, ik zal je nog 1x helpen want dit soort vragen horen hier natuurlijk niet.flopdoc schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:29:
[...]
Helaas nog geen werkende andere driver gevonden, heb eentje van laptopvideo2go gehaald, maar dan krijg ik de melding Geen compatibel hardware gevonden...
Hieronder heb ik een wat oudere driver neer gezet die ik ook gebruik, haal je prima scores mee en slaapstand werkt. Download de driver met het desbetreffende aantal bitjes en download de daarbij horende INF. Lees daarna de Quickstart Guide door hoe je het moet installeren. Succes
181.72 32bit | modified INF
181.72 64bit | modified INF
Quickstart Guide
Um, ik ben kennelijk niet verstandig genoeg, het probleem heb ik uitsluitend met mijn VAIO en niet met mijn 5 anders computers. En dit is toch een forumthread die over de FZ-series gaat? Maar goed. De link naar de 64 bit driver loopt helaas dood. Maar ik zoek op het forum daar verder naar een driver, bedankt voor de forumtip.Unixor schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:41:
[...]
Nou vooruit, ik zal je nog 1x helpen want dit soort vragen horen hier natuurlijk niet.
Hieronder heb ik een wat oudere driver neer gezet die ik ook gebruik, haal je prima scores mee en slaapstand werkt. Download de driver met het desbetreffende aantal bitjes en download de daarbij horende INF. Lees daarna de Quickstart Guide door hoe je het moet installeren. Succes
181.72 32bit | modified INF
181.72 64bit | modified INF
Quickstart Guide
Wat overigens ook al werkte voor het toevoegen van de mogelijkheid tot sluimerstand was het toevoeen via een DOS box van:
powercfg -hibernate on
De juiste videodriver zorgde voor het beschikbaar komen van de mogelijkheid tot slaapstand.
In perfecte staat denk ik het wel hoor.blubbers schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 23:21:
Hey jongens, hebben jullie een gedacht van wat je nog kan vragen voor een Sony Vaio FZ31Z die 2 jaar oud is? 500€ ?
Ik weet niet hoe lang al, maar ik heb ook het (lichtelijk irritante) verschijnsel dat het backlight soms uitgaat en pas weer aangaat bij het scherm wat heen en weer draaien. En de batterij is volledig overleden (windows herkende hem al niet meer vorig jaar en later is hij helemaal opgehouden met werken (als ik de stroomkabel loshaal gaat hij meteen uit).
Heb in die 2 jaar het geheugen verdubbelt naar 4GB, en de harde schijf leeggegooid voor Win7 x64 Ultimate. Heb overigens geen problemen met de drivers, de S1 en AV mode gebruik ik toch niet dus die mis ik niet, en alle toetsen die ik relevant vind (mute) werken nog steeds. Helderheid niet, maar die werkt wel gewoon vanuit windows, maar zonder batterij is dat toch niet nodig.
Verder wil ik toch zeggen dat dit een superlaptop is, heerlijk toetsenbord, goed scherm, en ik vrees dat mijn volgende laptop geen middelstemuisknop zal sturen als je links+rechts bij het touchpad klikt. (Weet iemand van andere laptops die dat ondersteunen? Anders is het vast wel softwarematig op te lossen) Mijn volgende laptop wordt in ieder geval een netbook, lekker compact in de trein en lang op de batterij (Deze heeft het nooit meer dan 2 uur op een batterij gedaan, wel een keer een hele dag per ongeluk op standby in de tas gezeten
ligt dit aan de kabels links en rechts die naar het scherm lopen en kan ik dit in nederland voor een normaal bedrag laten maken of de onderdelen bestellen, want ik wil eigenlijk nog wel even doen met mijn laptop.
(ik zag op de ebay site al dat de kabeltjes verkocht worden maar ik wil het graag voordat ik weer naar school ga gemaakt hebben)
@backlight problemen: ik heb mijn vaio losgehaald met een guide die wel ergens in dit topic staat (om hem schoon te maken) en er lopen een paar kabels naar het scherm, deze kun je vrij eenvoudig zelf inspecteren mocht dat het probleem zijn
Een aantal dagen geleden werd zowel het scherm van mijn laptop, als het scherm dat ik via hdmi heb aangesloten in eens zwart, backlight ging ook uit alsof het ding in standy ging. Het apparaat reageerde daarna nergens meer op.
Vandaag had ik het zelfde probleem weer. Waarna ik bij het opnieuw opstarten verwelkomd werd door een scherm vol groene balken en andere brij. Het bootlogo en verdere proces was op de achtergrond nog wel te zien, echter boot windows niet door. Nu heb ik even een usb-stick met live omgeving van ubuntu geprobeerd, maar die vind het aan de brij aan letters tijdens de boot blijkbaar ook niet echt prettig.
Nu heb ik op de site van sony gekeken en nu lijkt het me dat het om het NVIDIA GPU probleem gaat. Voordat ik dat fraaie 0900 nummer van sony ga bellen zou ik willen vragen of hier iemand ervaring heeft met deze reparatie. Het apparaat is nu bijna een jaar buiten de garantie en verder ben ik nogal huiverig voor reparaties (onverwachte kosten ed).
Het gaat om een FZ21M, welke volgens sony binnen de reeks van mogelijke GPU defecten modellen valt.
Anoniem: 138072
hopelijk kan iemand hier helpen. Mijn broertje heeft een Vaio FZ21 en was voor een half jaar naar buitenland. Bij terugkomst was de laptop niet meer op te starten. Hij gaf 'm aan mij om te kijken of ik 'm kon fixen, ik zag dat de laptop niet meer normaal op te starten was in Win Vista, maar in veilige modus ging nog wel. Van daaruit chkdsk gedraaid (duurde 3 uur ofzo) maar daarna werkte het weer. Helaas slechts voor 1 week en nou is de laptop ook niet meer in veilige modus op te starten.
Ik zelf vermoed vanwege het eerdere probleem een defecte hard drive. Wat denken jullie? Als ik de hard drive zou willen vervangen, naar wat voor iets moet ik dan op zoek? Nog nooit een HDD van een laptop omgewisseld namelijk.
Mijn laptop had hetzelfde probleem (de FZ21S). Je moet een beetje geduld hebben bij de 0900-lijn om binnen te raken, maar daarna gaat het erg vlot.LVVK schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:17:
Volgens mij is mijn laptop nu ook aan de beurt, het volgende:
Een aantal dagen geleden werd zowel het scherm van mijn laptop, als het scherm dat ik via hdmi heb aangesloten in eens zwart, backlight ging ook uit alsof het ding in standy ging. Het apparaat reageerde daarna nergens meer op.
Vandaag had ik het zelfde probleem weer. Waarna ik bij het opnieuw opstarten verwelkomd werd door een scherm vol groene balken en andere brij. Het bootlogo en verdere proces was op de achtergrond nog wel te zien, echter boot windows niet door. Nu heb ik even een usb-stick met live omgeving van ubuntu geprobeerd, maar die vind het aan de brij aan letters tijdens de boot blijkbaar ook niet echt prettig.
Nu heb ik op de site van sony gekeken en nu lijkt het me dat het om het NVIDIA GPU probleem gaat. Voordat ik dat fraaie 0900 nummer van sony ga bellen zou ik willen vragen of hier iemand ervaring heeft met deze reparatie. Het apparaat is nu bijna een jaar buiten de garantie en verder ben ik nogal huiverig voor reparaties (onverwachte kosten ed).
Het gaat om een FZ21M, welke volgens sony binnen de reeks van mogelijke GPU defecten modellen valt.
Er wordt een afspraak gemaakt om de laptop op te halen. De mensen van fedex komen met een speciale doos hem ophalen en twee weken later had ik m'n laptop in perfecte staat terug
Bedankt voor je reactie. Het is goed te horen dat je ervaring positief is. Ik ben er inmiddels achter dat het inderdaad om het GPU probleem gaat. Heb alleen nog geen tijd gehad om met Sony te bellen, maar dat ga ik zeker deze week doen.thommich schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 16:01:
[...]
Mijn laptop had hetzelfde probleem (de FZ21S). Je moet een beetje geduld hebben bij de 0900-lijn om binnen te raken, maar daarna gaat het erg vlot.
Er wordt een afspraak gemaakt om de laptop op te halen. De mensen van fedex komen met een speciale doos hem ophalen en twee weken later had ik m'n laptop in perfecte staat terug
@Mirutanku
Of zulke problemen door een defecte hardeschijf veroorzaakt kunnen worden weet ik niet. Misschien dat het helpt Vista eens opnieuw te installeren. Lijkt me de moeite voor een nieuwe hardeschijf aan te schaffen.
Wat betreft het vervangen van de schijf, dat is vrij eenvoudig. Je moet sowieso een 2,5 inch schijf hebben met sata aansluiting, Pricewatch link. Aan de onderkant van de laptop zit een klepje, met daar achter de hardeschijf. Die zit met 3 schroefjes vast en is makkelijk te vervangen.
het zou te veel kosten om nog verder naar het kabeltje te zoeken omdat ze het zelf niet gevonden kunnen krijgen. Ik zou vandaag mijn laptop terug krijgen, en hij zou me weer eens gebeld hebben (dus niet).
maar nu ga ik nog maar een half jaar verder met mijn laptop en hopen dat hij het vol houd en dan haal ik met de kerst wel een macbook pro 15´´
geen vaio meer voor mij, ook ik heb in eerste instantie een kwartier aan een 0900 nummer gehangen voordat ik iemand kon spreken.
Dit was MY LAST SONY. Dit wordt getypt op mijn 10.5 jaar oude DELL inspiron, nog nooit iets mee geweest (op de scharnieren na dan). Volgende keer weer een DELL met on-site service binnen 24 uur voor een paar tientjes meer.
edit: heb hem na 23 dagen terug. Beetje lang voor een desktopvervanger. Overigens perfect gerepareerd.
Het valt me op dat de laptop veel en veel minder heet wordt dan voor de reparatie.
Ik vind trouwens dat Sony voor het onderhavige probleem een terugroepactie had moeten organiseren, of zelfs een onsite reparatie, onder geregistreerde eigenaren. In plaats van de koper te laten wachten tot het ding net na de garantie stuk gaat, dan 0900 nummer laten bellen (terwijl de garantie voor dit probleem verlengd is) en vervolgens de klant 2-3 weken zonder zijn computer te laten zitten.
[ Voor 31% gewijzigd door the_medic op 25-09-2010 12:43 ]
Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8
echter viel mij toen op dat ik veel witte puntjes had op het scherm, maar dacht dat dit stof of piepschuim vezels was wat aan het scherm plakte, kon het er in iedergeval niet van af krijgen en ze vielen me alleen op als het scherm op zwart stond (dus alleen backlight aan).
allee verder daar niet meer overnagedacht (stom stom stom) nu wil het dat sinds een week mijn scherm kuren geeft, beeld valt onleesbaar weg en roteert razend snel van boven naar beneden (in de stijl van vroeger toen je je oude crt monitor op een verkeerde resolutie kon zetten zo ziet dat eruit) kan ik weer goed krijgen door een paar tikken op de laptop te geven op de plek waar de gpu zit...... (vooral leuk als je midden in een sc2 potje zit).
helaas en natuurlijk komen deze problemen vlak na de garantie periode.. denk je dat ik nog een kans maak bij sony ? vooral gezien het nog geen jaar geleden is dat ik hem voor de 1ste keer opstuurde en toen ook mijn zorgen uitte of dit probleem (oververhitting) niet weer terug kan komen !
dood zonde ook dit gaat zoals mede-poster hierboven mijn laatste sony zijn.
/me klopt af
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Anoniem: 246316
Hey, ik zit met precies hetzelfde probleem! Ik heb vanalles geprobeerd... verschillende kabels, s-video, composiet, adapters, etc.etc. heb jij een oplossing kunnen vinden? thanksAnoniem: 300382 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:35:
(zie mijn eerdere bericht) Iemand een goed werkende videodriver voor S-video naar CRT TV? Ik zit nu nog op de standaarddriver (niet eens de driverupdate via Vaio Update).

[ Voor 96% gewijzigd door Valinor op 04-03-2011 14:30 ]
Ook ik heb helaas veel problemen met m'n Sony Vaio laptop. Het gaat om een VGN-FZ31M, die is nu bijna 3 jaar oud. Het begon met het bekende GPU probleem, dit is gelukkig bij mij wel snel opgelost (dinsdag opgehaald door koerier, vrijdag al gerepareerd terug). Echter, nu beginnen de problemen pas.
Sinds een tijdje lijkt het alsof mijn harde schijf problemen heeft. Het model is een Fujitsu MHY2200BH. Tijdens het opstarten begon hij hard te tikken, en gaf de laptop een foutmelding: Operation System not found. Nadat ik de laptop opnieuw had opgestart leken er geen problemen meer te zijn. Daarna wel de hele nacht een programmaatje laten lopen om de harde schijf te controleren, deze gaf geen problemen aan. Vanochtend start hij gewoon normaal op, maar krijg ik het bureaublad te zien alsof het de eerste keer was dat de laptop wordt opgestart (standaard achtergrond, Windows Introductiescherm, Mijn Documenten helemaal leeg, etc). Weer na opnieuw opstarten leek er weer niets aan de hand.
Ook krijg ik sinds kort de melding dat een USB apparaat niet wordt herkend. Het enige USB apparaat dat ik heb aangesloten is een Logitech Unifying ontvanger, deze werkt gewoon goed.
Bij een laptop die €999 heeft gekost, verwacht ik kwaliteit, en ik had niet verwacht dat ik nu al dit soort problemen zou hebben. Zijn er meer mensen die bovenstaande problemen hebben?? En wat hebben jullie hieraan gedaan?
Anoniem: 316268
Anoniem: 303530
Er staat een plaatje van de Z1. In de text hebben ze het dan weer over de Z2
De video gaat dan weer over de Z2
Verder in de text hebben ze het weer over de Z2
De specifcaties zijn de Z1 en Z2 door elkaar gebruikt, en maar gedeeltelijk compleet.
Right...
Het enige wat gelijk is, is het formaat van het scherm. Hoewel zowel de Z, SA als SB overal wel goed tot zeer goed worden ontvangen is het verschil erg groot.Anoniem: 316268 schreef op zondag 25 september 2011 @ 11:01:
De SOny VAIO Z serie is toch precies hetzelfde als de S? Altans dat lees ik hier http://www.sony-vaio.nl/sony-vaio-z/
Z is echt top of the line met veel innovaties, dure materialen etc.
SB is de (semi)professionele lijn, met hogere kwaliteit materialen dan de standaardconsumenten notebooks. Een soort probook zoals hp die aanbied volgens mij.
SA is hetzelfde model als de SB, maar dan meer gerichten op consumenten.
Dit is natuurlijk veel te gegeneraliseerd, maar zo wordt het min of meer in de markt gezet. Zowel de SA als SB zijn gereviewd door AnandTech en Engadget, dus daar is wel het een en ander over te vinden. Ook over de Z is genoeg te vinden.
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10