Mijn kleine annoyances die opvallend beter geregeld waren in de Nokia 5310 XpressMusic (mijn vorige telefoon). Weet iemand waar ik dit het beste kan posten om bij Nokia te lobbyen?
Muziekspeler
==========
* Radio doet geen auto-resume nadat een andere applicatie het geluid heeft gebruikt, muziekspeler gewoonlijk wel
* Shuffle en Repeat zou je moeten kunnen aan- en uitzetten zonder in het menu te gaan (desbetreffende icoontjes aanklikken)
* Skip, pause, play, volume zouden snel beschikbaar moeten zijn; waar je ook bent in het OS. Nu moet je eerst naar de speler gaan.
* De volumebalk zou in de muziekspeler ook via aanraking beschikbaar moeten worden. In de radio kan dat namelijk wel; in de speler moet je eerst de fysieke volumeknop gebruiken
* Optie om het volume van de songs gelijk te maken, à la iTunes. Niets zo vervelend als een metalnummer na een zacht nummer waarvoor je net het volume wat hoger gezet hebt.
* Als je op de headset op 'play' duwt, zou de speler gewoon moeten opstarten (of de radio, naargelang wat laatst is gebruikt) en beginnen spelen, zoals in de Nokia 5310.
Home Screen & Multimedia balk
========================
* Er is geen landscape versie van het homescreen, beetje dom als je 'm zo op je staander zet
* Het homescreen en de multimediabalk zouden eigenlijk een "menu" button moeten hebben, zodat je niet telkens op de witte knop moet duwen.
* Als een programma (bvb de muziekspeler) niet via de multimediabalk werd gestart, is er op de mediabalk ook geen indicatie dat het programma open is (bolletje linksboven het icoon). Dit is wel zo als je de speler wel van de mediabalk start.
Kalender, alarm en klok
=================
* Als je een memo/kalenderitem/... toevoegt dmv handwriting, moet je bij het invoeren van de uurtijden wachten tot elk cijfer op het scherm verschijnt, alvorens het volgende te tekenen. Als je het te rap doet, dus, overschrijft hij gewoon het vorige teken. Duidelijke bug.
* Als ik de kalender open, krijg ik regelmatig de mededeling: "alarms missed due to time change", wat niet klopt
Algemeen
========
* Popup-mededelingen zouden met een aanraking onmiddellijk moeten verdwijnen (heeft me altijd al verveeld bij nokia)
* Copypasten uit de browser kan niet. Overigens zou copypaste ook beschikbaar moeten zijn in alle menu's, zoals bvb. het menu waar je je wireless key moet invoeren.
* Thema-effecten flikkeren. Als je ze aanzet, schuiven de menu's wel mooi naar boven, maar op het moment dat de animatie zijn eindpunt heeft bereikt, verdwijnt het menu heel even om daarna weer te verschijnen. Werkt een beetje raar.
* Right-click (lang op het scherm duwen) zou vaker beschikbaar moeten zijn ipv de soft keys
* Niet alles is draaibaar, zoals bvb de calculator en de dialler.
* Accelerometer is veel te gevoelig, wat tot aanzienlijke vertragingen leidt (omdat het telkens een tijdje duurt). Schijnt wel opgelost te zijn in nieuwe firmware, die bij mij nog niet beschikbaar is.
* Aanraakgevoeligheid zou moeten instelbaar zijn
* Het notification light (de witte knop die oplicht als je een berichtje hebt), werkt niet voor nieuwe e-mail, waardoor je in het donker blijft over nieuwe mails.
Calling, Messaging & Contacts
=======================
* Een verjaardag toevoegen aan een contact crasht de contacts applicatie. Duidelijke bug.
* Recently used moet terug. De nokia 5310 kon recent gebruikte SMS contacten onthouden, alsook één favoriet instellen. Dat was fantastisch en dat zou deze ook kunnen gebruiken.
* Taalinstelling per contact. Het T9 woordenboek zou de taal moeten kunnen veranderen gebaseerd op met wie je spreekt. Als ik mijn vriendin aanvink, zou T9 onmiddellijk Frans moeten kiezen. Geldt voor alle telefoons overigens.
* Contactzoeker is goed bedacht, met die incremental search. Echter, de toetsen verspringen zodanig na elke invoering, dat het toch weer eerder traag gaat. Het kon rapper met de Nokia 5310.
* Een smiley tikken in een mededeling is heel wat werk: eerst naar de speciale tekens voor je :- en dan nog naar de shift-specialetekens voor je ). Zou eenvoudiger moeten kunnen, zoals bij Nokia 5310 met een menu smileys. Met handschrift kun je dit wel oplossen dmv een shortcut.
Connectivity & Web
===============
* Nework prioritisation zou overal beschikbaar moeten zijn. In sommige programma's heb je die mogelijkheid nog niet. Overigens zou je de keuze moeten krijgen om, bij het wegvallen van de WiFi (zoals wanneer je thuis weggaat), op GPRS over te schakelen.
* RSS feeds doen het niet altijd (soms: format error)
[
Voor 5% gewijzigd door
bluppfisk op 03-02-2009 20:01
. Reden: nog iets vervelends. ]