Flagg schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:14:
[...]
Een elektromotor is simpelweg goedkoper om te produceren dan een verbrandingsmotor, sorrie ik heb geen onderzoeksbureau die het je ff kan voorrekenen, maar is gewoon een feit. Een elektromotor heeft ook geen of nauwelijks onderhoud nodig. Ik hoop toch dat jij als tweaker genoeg inleveningsvermogen hebt dat je je daar iets bij voor kan stellen. en ik hoop ook dat je je voor kan stellen dat een verbrandingsmotor met meer dan een paar honder bewegende onderdelen die ook nog eens gesmeerd moeten worden en geproduceerd moeten worden met ontzettend kritische specificaties duurder is. Dus nee ik kan het je niet met keiharde cijfers bewijzen, maar ik doe een beroep op je gezond verstand. Ik hoop dat iemand dit topic ook leest die met meer verstand van zaken kan aantone wat de kosten zijn van elektro tov verbrandingsmotor.
Gelukkig betreffen mijn huidige werkzaamheden het reviseren van slijtkritische aspecten van hele dure electromotoren en generatoren (o.a. van duikboten). Gelukkig zijn dat geen kritische toleranties (och, wat je maar kritisch noemt....tussen de 5 en 10µm op een aslengte van 2 meter terwijl het lager 8µm speling geeft

),
of geen slijtage (collector... anyone?).
Ik denk dat je je een keer wat meer in de wereld van high-performance electromotoren moet verdiepen....het is geen plug 'n play case-fannetje hoor.
Sowieso zie je veel vaker dat bij een conventionele auto een startmotor of dynamo (electromechanische componenten met 'weinig onderdelen') gereviseerd moet worden dan dat het blok gereviseerd moet worden (door bijv versleten zuigerveren, nokkenas, krukaslager of wat dan ook). Het motorblok zelf is naar mijn mening een van de meest betrouwbare aspecten van een auto. Eens per jaar nieuwe olie en een filtertje, en elke 150dkm kleppen stellen.
Ten tweede ben je -als tweaker zijnde- hopelijk niet van indruk dat het enige verschil tussen een EV en een normale auto de motor is: het lijkt me dat er ook nog een energieregeling en energieopslagsysteem bij hoort. Zullen we die systemen dan tegenover een plastic tankje zetten qua onderhoud?
En uiteindelijk is dus naar mijn mening bij een auto doorgaans niet het motorblok an sich het meest onderhoudsgevoelige en storingsgevoelige maar stuurkogels, ophangrubbers, koppeling, airco etc etc, en niet te vergeten electronische problemen zijn veel vaker oorzaak van storing of aan slijtage onderhevig, en daar heeft een EV natuurlijk net zoveel of meer (veel meer hoog vermogen en regelelectronica) last van. Ik kan me zelfs voorstellen dat er EV's komen met een distributieriempje voor bijv. de airco of stuurbekrachtiging.
Dus allesomvattend vind ik dat je nog steeds niets sluitend onderbouwd hebt betreffende deze zaak.
Het blijft speculatief beargumenteerd terwijl jij heel graag wilt doen overkomen dat het onomstotelijk vaste feiten zijn. Daarvoor zul je ook onomstotelijke bewijzen moeten leveren.
Vooralsnog is een EV in aanschaf een veel duurdere auto (pak 'm beet 300 tot 400%), en moet de mate van onderhoud zich nog uitwijzen.
Is niet zo interessant wanneer je wel of niet electrisch rijdt met een hybride, gaat om de verbruikscijfers.
Leuke mening, maar wij, als in de rest van Nederland (lees: meerderheid van het electoraat) hebben toch gemeend iets aan de uitstoot van schadelijke gassen te moeten doen. Daarvoor is er een Wet gekomen.
Dus over het algemeen vindt 'men' het weldegelijk interessant.
Dat jij van mening bent dat een hybride om de gebruikscijfers zou moeten draaien is fijn voor je

Maar je geeft zelf al aan dat een hybride daarin niet de beste oplossing is; er zijn zuinigere auto's, waarmee je mijn stelling dus bekrachtigd.
Dat neemt niet weg dat zo ongeveer alle hybrides op de weg een klasse A label hebben, en dus wel relatief zuinig in hun klasse zijn. En de meerderheid in Nederland vindt kennelijk dat dat alles wel beloont moet worden, wat dus gedaan wordt in de vorm van bijtelling.
[
Voor 7% gewijzigd door
mr_petit op 08-12-2009 00:50
]