Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:53:
[...]
Ja er zijn inderdaad gevallen geweest dat een 'spiritueel persoon' een zaak heeft 'opgelost'. Dit is natuurlijk prachtig, en bijna een wonder te noemen! Dit wordt uitgebreid besproken op tv, en sluit perfect aan met het geloof van de (meeste) mensen. Eerst worden we op school, en vanuit thuis gedoctrineerd en de media sluit hier perfect op aan met onverklaarbare zaken die dan als spiritueel bestempeld worden. Hoe veel een spiritueel persoon er naast zit wordt vaak niet gezegd, maar zoek er maar eens op. Echt
ontzettend vaak, dan bestempel ik het 'wonder' liever met toeval. Maar gelovigen gaan niet zoeken naar hoe vaak ze er naast zitten, nee, ze nemen de eerste informatie meteen aan voor waarheid. Dat is een beetje het probleem bij gelovigen in mijn ogen, ik zeg niet dat het fout is, maar hier zit denk ik het grootste kreukel als het gaat om de gedachtes van gelovigen en niet-gelovigen.
Er zijn ook zeker gevallen van mensen met een zekere ''gafe''. NED2 had vroeger het programma ''het zesde zintuig'', wat RTL4 nu heeft overgenomen. Als je dan goed kritisch naar het programma keek, kon je stellen dat de helft het gewoon echt niet kon aanvoelen en er iets over kon vertellen, en de andere helft goed ging aanvoelen en echt het verhaal tot in detail kon navertellen, gezichten kon beschrijven, emoties kon voelen van personen, na kon spelen hoe iemand tot val komt, etc. etc.. In ''het zesde zintuig'' kon je ook opmerken hoe verschillend mensen dingen konden aanvoelen zegmaar, de 1 voelde heel sterk emoties, de ander voelde juist heel goed de omgeving (zoals die man die aan de grond en aan planten ging voelen bijvoorbeeld).
Noem je dat nou toeval? Ik bedoel maar; natuurlijk zijn er helderzienden die het maar een heel klein beetje beheersen, maar er zijn er ook die er gewoon echt heel goed in zijn. Je moet er wel degelijk onderscheid in maken tussen ''nepperds'' en mensen die het aardig goed beheersen.
[...]
Nu gaan we ons voorstellen dat een film (fictie) de realiteit is, daar kan ik eigenlijk maar 1 ding op zeggen:
1. Ken je de film terminator?

(ik denk dat je wel begrijpt wat ik hiermee bedoel

)
Natuurlijk snap ik dat films fictie zijn, maar als je nou eens kijkt naar het thema van ''white noise'', hoe kan iemand zoiets verzinnen?
Deze verwijzing naar deze film kwam eigenlijk meer in me op na dat stuk over helderzienden enzo. Dus meer in de zin van: voelen helderzienden de omgeving af (kunnen ze bepaalde energie-deeltjes, die de hersenen achterlaten ofzo, waar niemand van weet aanvoelen) of maken helderzienden werkelijk contact met geesten?
Vandaar ook mijn vraag over het ''rondzweven'' van geesten op deze aarde.
[...]
Haha, dat is wel heel erg zwart-wit he "school - werken - dood. Maar ik denk inderdaad dat we een 'wegwerpproduct' zijn (Waarom niet? ja het is natuurlijk niet zo leuk als in een hemel door 'leven' waar alles perfect is

), hetzelfde als dieren. Die leven, planten zich voort, gaan dood en vergaan, en hun kroost leeft voort. Dus wat doe je dan in je leven; een zo prettig mogelijk leven lijden, en leven zoals jij zo gelukkig mogelijk wordt. Dat kan zijn door op de universiteit af te studeren en te gaan uitzoeken hoe de wereld in elkaar steekt, zo veel mogelijk geld verdienen, of je gewoon af te sluiten van de maatschappij en langs een riviertje gaan leven en heel de dag te vissen. Wat dat voor jouw is, moet je zelf bepalen. Dus conclusie op vraag 'waarom ben ik hier?'; Zoek uit hoe jij zo gelukkig mogelijk wordt, en leef naar die regels. Doe dit onder de voorwaarde dat je andermans geluk niet belemmert (niet doden etc.) en ik denk dat je er dan een heel eind bent.
Moet ik dan terug gaan denken aan:
in den beginne was de mens dom, later werd de mens slimmer, nog later hoefde de mens niet meer zelf te jagen/voedsel te verzamelen, nog later kreeg iedereen een beroep in een sector wat een economie aandraaide?
Ik bedoel dus een beetje: zijn wij als mens niet min of meer ontworpen als dier? Dat mannen (jagers) gingen jagen op wild, en vrouwen (verzamelaars) gingen zoeken naar vruchten, noten, groente, etc.? Later kwam er een voortplantingsdrang en kwamen er kinderen die ook weer alles geleerd kregen van (groot)ouders Want denk eens na: hoe raar leven wij nou eigenlijk tegenwoordig? Eten kunnen we overal op de hoek zo krijgen (we hoeven er in principe alleen maar verdiend geld aan uit te geven), en het werk dat we nu allemaal doen is allemaal bedoeld om de economie draaiende te houden.
Nou zeg jij: eigenlijk is het ook zo zwart-wit als ik eerder zei, en moet je van je leven maar het leukste zien te maken, ik eindig toch net als een dier.
Natuurlijk is het zo dat als er ergens in je leven een interesse en motivatie voor is, dat dat je in je jongere jaren van je leven zegmaar ''levende'' houdt (je bent ergens mee bezig, een soort van afleiding). Stel nou dat je dan 65+ bent en die drijfveer/motivatie er niet meer is (werken kan dan niet meer, vrijwilligerswerk kan weer wel), hoe leuk kan je dan je leven nog maken? In je jongere jaren heb je dan altijd wel een drijfveer gehad -> werk, een eigen gezin dat je dan mogelijk hebt, een hobby waar je helemaal in op gaat, you name it...
In onze maatschappij lijkt het nou eenmaal zo op de 1 of andere manier dat als je 65+ bent, je afgedankt bent, dat je niks meer te betekenen hebt voor de maatschappij, dat je hele dagen niks mag gaan uitvreten, dat je je mag gaan vervelen hele dagen?
[...]
Denk goed na over het dik gedrukte deel in deze laatste quote, let hierbij vooral op wat je van te voren zegt.
Je zegt eerst dat als je nergens in gelooft je zelf je normen en waarden moet opstellen. Daarna zeg je (verkapt) dat gelovigen zelf moeten beslissen in hoe verre ze zich aan de normen en waarden van hun geloof moeten houden. Ik hoop dat je nu zelf een conclusie kunt trekken, anders kan je dat aan mij vragen, ik doe het graag voor je

.
Naja ik zal hem anders opschrijven:
*niet gelovig -> normen, waarden en ethiek volgen m.b.t. ''seks voor het huwelijk''.
*gelovig -> de normen, waarden en ethiek ook volgen, maar daar bovenop ook nog eens een geloof die spreekt over ''seks voor het huwelijk'', die je dan méér OF minder volgt dan de normen, waarden en ethiek van de maatschappij, afhankelijk van hoe je er over denkt bij bepaalde onderwerpen.
Nou kan je natuurlijk weer een discussie gaan voeren over wanneer je nou een gelovige bent. Een gelovige is iemand die een aanhanger is van een geloof. Dus iemand die zegt dat er wel eens ''iets'' zou kunnen zijn zoals beschreven in de bijbel, is wat mij betreft dus al een gelovige. Ik denk dat je een gelovige ook niet moet afschilderen als iemand die trouw iedere zondag naar de kerk gaat, ik denk dat er ook zat mensen zijn die geloven, maar niet in de kerk verschijnen (om wat voor reden dan ook).
Als je dus een Christen bent, zal je naar mijn mening een keuze moeten maken: volg je de tien geboden (wat naar mijn mening eisen zijn die slechts enkelen op deze aarde netjes hebben gevolgd en er geen 1 heeft gezondigt), of zeg je dat je de normen, waarden en ethiek van deze tijd meer ''gepast'' vind en dat je die liever wilt volgen?
De tien geboden is er in ieder geval aardig stellig in:
*Gij zult niet echtbreken -> niet vreemdgaan dus als je getrouwd bent als je zin hebt in een standje.
*Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is. -> je mag geen seks hebben met andere vrouwen dan jouw vrouw.
*Gij zult geen onkuisheid doen. -> seks is enkel bedoeld voor voortplanting, geen lust.
m.a.w.: seks is enkel bedoeld voor voortplanting, geen lust. Vrouwen mogen ook niet als lustobject gezien worden.
Toch is dat vreemd van dat laatste in onze huidige maatschappij: vrouwen kleden zich tegenwoordig steeds uitdagender en meer ''sexy''. Maar: is dat omdat ze het mode-beeld willen volgen, of is dat echt serieus om een man te kunnen verleiden? Je kan ook tegenwoordig geen advertentie meer bekijken of er wordt seks in verwerkt, want ja: ''sex sells'' zeggen ze.
Dus om de economie van nu draaiende te houden, wordt de aandacht van mannen pas verkregen bij het zien van een mooie vrouw, welke mannen moeten aansporen om bepaalde dingen te kopen, en worden ze op zo'n manier door een reclame ook een beetje op een verkeerd spoor gebracht door een nogal ''gewillige'' vrouw in reclames. Op de 1 of andere manier spelen vrouwen hier weer handig op in door zich uitdagender en meer ''sexy'' te kleden, wat je ook nog eens op een verkeerd spoor zou hebben kunnen gebracht. Of... denk je echt dat mannen en vrouwen tegenwoordig meer seks willen hebben? Ik denk namelijk van niet en dat onze maatschappij nogal wordt beinvloed door reclames, TV-series, films, etc.
Als je de opiniepeilingen bekijkt, dan zal je ook zien dat een Nederlander echt niet met iedereen het bed in duikt waar hij maar zin in zou hebben, wat mijn eerdere stelling bevestigd.
Verhalen dat jongeren met alles en iedereen het bed in duiken, blijken lang niet altijd waar te zijn. Van de jongeren doet 71 procent het bij de eerste keer met hun eigen, vaste partner. Een klein deel, 15 procent, doet het voor het eerst met een vriend of vriendin. Slechts 11 procent beleeft zijn eerst keer tijdens een one-night-stand. De meeste jongeren, 62 procent, hebben ervaring met slechts één sekspartner. Een derde met minstens twee.
BRON