Spooof schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:07:
[...]
Er is een zeer groot verschil tussen mensen die Kil`Jaeden al een tijdje farmen, en mensen die af en toe inloggen om met hun level 40 warrior een paar questen te doen.
Wil jij me nu vertellen dat WoW niet hardcore is? Om het spel "uit te spelen" (dus Kil`Jaeden te verslaan) zul je toch heel wat uurtje in je character moeten stoppen, om goede gear te verzamelen en kennis op te doen om je character goed te kunnen spelen.
Of een spel hardcore is of niet heeft vooral te maken met het aantal uur dat nodig is om het hoogste niveau te bereiken. Aangezien op dit moment misschien hoogstens 5% van de complete userbase het spel heeft uitgespeeld durf ik best te zeggen dat WoW hardcore is.
Uitspelen?
Een MMORPG valt niet uit te spelen, raiden is maar een klein onderdeel van het oh zo grote World of Warcraft.
Maar met casual bedoelde ik dat er echte elementen ontbreken die de playstyle naar hardcore veranderen, en dan heb ik het niet over hoeveel tijd Y of X kost maar over bijvoorbeeld:
Het kunnen overenchanten van je wapen, +1 +2 +3 etc., tot en met +3 is dan bijvoorbeeld veilig, maar als je boven +3 gaat heb je X% kans dat je wapen kapot gaat. (dit proces kan tot +50 gaan). Al je gear kunnen verliezen door het steeds beter en beter willen makken van je gear is hardcore.
Bij WoW is het zo dat als je alle beste gear hebt je klaar bent. bijvoorbeeld season 3 + gems + enchants of raid gear.
Bij lineage 2( voorbeeld, don't flame me), kan je eindeloos doorgaan met je gear te verbeteren, door middel van overenchanten, +50 zul je vrijwel nooit halen. als je bijvoorbeeld op +15 zit, dan is het zeer verleidelijk om naar +16 te gaan, maar dat brengt als risico met zich mee dat je je +15 wapen kan verliezen, en dan hou je helemaal niks over.
Dus je kan uiteindelijk, met 0 gold, geen armor en geen weaps overblijven, theoretisch
of een karma systeem, als je mensen PKt ( dus mensen molt die niet terugvechten(niet geflagged zijn) ) wordt je naam rood, en als mensen je dan mollen dan heb je X% kans om een wapen/stuk armor/iets uit je inventory te droppen.
7% exp loss
of raids, een castle raiden, je kan talloze keren doodgaan en 2 levels verliezen is niks vreemds
en als je bijvoorbeeld level 52 wordt, niet gelijk level 52-58 gear te kunnen gebruiken maar nog stuck te zitten met level 40-51 gear, omdat gear niet makkelijk verkrijgbaar is, itt tot WoW. Instancje doen en je bent weer up to date met gear, geen uitdaging.
Bij WoW bereik je makkelijk het einde, en kan je geen terugval krijgen, bij hardcore games (ik heb L2 als voorbeeld genomen) ben je niet continue bezig om naar max level te gaan om gear te farmen, en heb je altijd iets te doen ook al heb je de beste gear, je kan het altijd beter maken.
en nee ik ben geen L2 fanboy, 't tegendeel zelfs, maar ik gebruikte het even als voorbeeld, excuse me.