Voor je linux aan de kant schuift: probeer Mandriva 2008.1 eens. Daar werkt sowieso álle hardware van de eeepc out of the box en is het isntellen en configureren van heel veel dingen heel erg simpel via een eigen ontwikkeld configuratiescherm.CanonG1 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 06:27:
[...]
Ik wil je hartelijk danken voor je uitgebreide uitleg, maar ik krijg het allemaal niet voor elkaar. Ik heb de hele nacht zitten kloten met Xandrox, eeexubuntu, maar helaas is het moment gekomen: Linux heeft mij eronder gekregen. Ik heb in het verleden al eens eerder met Linux geëxperimenteerd, maar altijd liep ik er tegenaan dat zaken simpelweg niet werken of pas werken na zeer veel en ingewikkeld configuratiewerk. Het zal gedeeltelijk aan mij liggen, maar ik begin te geloven dat de mensen die Linux ontwikkelen hun prioriteiten niet helemaal op een rijtje hebben: het moet allemaal shiny en mooi, maar de achterliggende werking wordt nog wel eens vergeten.
Zo krijg ik op xandros connectie met mijn Nokia niet voor elkaar, extra software installeren is een nachtmerrie (Firefox 3? hah! vergeet het maar), wlan connect niet vanzelf, ik zou niet weten waar te beginnen om mijn scanner aan te sluiten, truecrypt gebruiken is onmogelijk, noem maar op. Als je de EEE PC aanzet en alleen maar doet wat er op staat werkt het prima, maar elk klein dingetje wat je extra wil kost in Xandros zo veel moeite dat het het voor mij niet waard is.
Dan maar eens gekeken naar een wat meer gangbare distributie: Ubuntu, of specifieker: eeexubuntu. Speciaal samengesteld voor de EEE PC, dus dat klinkt perfect. Nou... niet dus. WLAN: lukt compleet niet. Updates doen: lukt compleet niet, op de één of andere manier heeft het update-pakket zichzelf beschadigd en nu kan ik helemaal geen updates doen. Daar was de lol heel gauw af, dus dat heb ik er maar weer afgehaald.
Kortom: ik heb weer het onderspit gedolven, Linux heeft weer gewonnen. Super! Voelt goed!
Dan maar Windows XP er op. Dat heeft zijn eigen prijs (groot, log, veroudert snel, gevoelig voor virussen etc.) en ik had oprecht gehoopt dat te kunnen vermijden, maar ik wil kennelijk te veel dingen waarin de Linux-gemeenschap niet voorzien heeft.
Ubuntu vind ik op sommige vlakken ook erg spartaans en de wireless ondersteuning is een drama onder ubuntu.