Dat is imo wel een beetje onzin. Heel veel reviews worden gekocht, dat is een publiek geheim, zeker de reviews van de grootste sites / bladen zullen gekocht worden omdat deze het meest gelezen worden.
Daarnaast zijn die reviews imo nooit grondig genoeg. Hierbij kom ik even weer terug op CNC3 aka een rts game (ik zou graag andere voorbeelden ook willen gebruiken, maar ik game verder nauwelijks meer, laat staan EA games). Rts games hebben een erg lange speelduur door online play, dat kun je maanden of jaren volhouden. Singleplayer gaat de sleur er toch wat sneller in zitten. Opvallend is dat dit eigenlijk nooit gereviewd wordt. Dit kan ook niet want reviews worden meestal geschreven voor de game in de winkel ligt, een normale online ervaring krijg je dan ook niet.
Daarnaast, en dat is het grootste punt, komen de zwakke punten van CNC3 juist boven als je online gaat spelen. Zoals ik al vaker gezegd heb stierf en sterft dat deel van de bugs. Singleplayer vond ik CNC3 ook wel een redelijke game en zou ik me nog voor kunnen stellen dat reviews het een 7 geven. Ga je multiplayer erbij rekenen dan kun je niet hoger komen dan een 5, het is beroerd. En dat terwijl CNC3 als DE nieuwe esports rts in de markt gezet is (en de software die daarbij moest helpen, zoals battlecast viewer om makkelijk en live matches van anderen te bekijken, ontbrak of was zeer buggy).
Ik zit even wat reviews te lezen van CNC3, de eerste is van Gamez.nl:
http://www.gamez.nl/web/P...Conquer-Tiberium-Wars.htm.
Een beetje vreemd dus, maar wel lekker, eh, logisch. Hierdoor blijven de facties namelijk lekker in balans.
(naar aanleiding van een Scrin wapen). Welke balans? Iedereen die CNC3 vanaf het begin gespeeld heeft weet dat de balance compleet zoek was de 1e 4 patches, NOD was verreweg het sterkst.
Gelukkig heeft EA niet al te veel gerommeld met de opzet van het onmisbare multiplayer-onderdeel. De regels zijn voor ieder potje nog steeds individueel in te stellen.
Waar heeft ie het over? Welke regels, de enige echte regel is het aan of uitzetten van crates. Verder kun je nog kiezen of je de game wilt broadcasten voor de battlecast viewer.
Het spel krijgt een 93% score. Wtf heb je dan zitten spelen. De gameplay is eenzijdig, missies zijn hetzelfde als 10 jaar terug, faction diversity is afwezig en de engine voelt niet goed aan (goede performance qua graphics, slechte qua interface lag en buggende units in grote groepen). En dat is een 9.3 waard? Wow...
IGN dan (
http://pc.ign.com/articles/776/776061p1.html):those of you looking for a game you can get in and out of relatively quickly should be very happy with C&C 3. The average time for skirmish or multiplayer maps is between 15-30 minutes.
Again, wat heeft ie zitten spelen. Gemiddelde potje online duurde 5 minuten in het begin, nu misschien 10 minuten.
Over multiplayer weten ze wel wat nuttigere dingen te zeggen:
While we've found the game to be fairly well balanced in the case of most units and abilities, there are balance issues that eventually can create problems, most notably the cost vs. reward of Nod's Avatar Warmech, which basically dooms Nod in late game battles.
Over die Avatar klopte, de balance was verder way way off. Zoals ik al zei, NOD was zwaar overpowerd, ondanks z'n mindere Avatar.
Hier dan weer onzin:
...but compared to the brutal strength of the all-purpose Mammoth Tanks and combined assault of Carriers and Tripods, Nod has nothing we've found that can stand up to a proper direct assault.
Again, GDI kreeg tegen NOD geen kans om Mammoths te maken doorgaans.
We've had very few problems with any part of the game. In fact, our only real issue has come with a Vista machine dumping that player out of the game after multiplayer matches. C&C 3 is compatible with Vista and basically works, but we're not exactly surprised to find issues. We're basically assuming at this point there'll be issues for most Vista games close to release. On XP we've encountered no problems with crashing or performance.
Wow, wat hebben ze gespeeld, 1 of 2 games? Waardeloos, er waren gigantische problemen gedurende de 1e vier patches voor iedereen met welke pc dan ook.
IGN geeft een 8.5. Again hoog voor een singleplayer redelijke maar totaal niet bijzondere game en multiplayer zwaar bagger.
Mijn punt is dus dat reviews helemaal niet zoveel zeggen. Het is duidelijk dat bepaalde aspecten van een game nauwelijks gereviewed worden (als je het gewoon nog niet kunt reviewen, schrijf er dan niet over) en dat reviewers lang niet altijd verstand van zaken hebben.
Als ik op metacritic kijk (
http://www.metacritic.com...iumwars?q=tiberium%20wars) zie ik dat CNC3 gemiddeld van de sites daaro een 85 krijgt (en van users een 71, flink verschil ook). Scroll ik even omlaag naar de lagere cijfers dan zie je dat die ook gegeven zijn bij echt kritische reviews.
Reviews zijn imo zwaar onbetrouwbaar geworden. Enerzijds door gekochte reviews en anderzijds door waardeloze reviewers die geen verstand hebben van wat ze aan het reviewen zijn. Ik lees veel liever hier op GoT in de gametopics wat men van een game vindt. De meningen in posts hier geven een veel beter beeld van wat je kunt verwachten dan een IGN of Gamespot review. Ook al geven alle sites het een 8, het kan nog een baggerspel zijn. Staar je niet blind.