Ik blijf een lazy bastard, maar toch een kleine poging tot een uitgebreidere (maar desondanks uiteraard subjectieve) review van de Dell XPS M1530:
Config: Tuxedo black, T8300, 4.0GB RAM, 250GB 7200rpm, WSXGA+ 1680x1050, 9-cell battery.
Bij bestellen op 06-06-2008 was als extra alleen de sleeve inbegrepen. Deze ziet er mooi uit en de laptop inclusief 9-cell batterij past erin (niet de adapter). Het biedt overigens minimale bescherming, feitelijk alleen tegen krassen. Verder zitten er ook geen draagriem aan, wat betekent dat je hem onder je arm mee moet nemen of alsnog in een draagtas/koffer/computertas zult moeten stoppen (kan meteen de adapter ook mee ;-).
Maar dan de laptop zelf.
Wanneer we naar de bouw en uiterlijk van de XPS m1530 kijken valt meteen op dat het een mooi apparaat is. Hij is strak belijnd en behoud deze stroomlijning wanneer je hem openklapt dankzij de estetisch zeer mooi afgewerkte scharnieren (zie foto’s uit de topic starter (TS)). Van top tot teen: een 15.4 inch WSXGA+ 1680x1050 LG scherm (kan individueel verschillen) met glanzend oppervlak (van dien mate dat als de computer uit staat of het scherm een zwarte achtergrond toont je het als spiegel kunt gebruiken; wellicht de reden dat ik hem zo mooi vind ;-). Net daarboven zit een 2.0 megapixel webcam met microfoon ernaast. Framerate is aardig te noemen (middels bijgeleverd programma kun je gemakkelijk een eigen belans maken tussen resolutie en framerate, en tevens foto‘s of video‘s maken en meer gadgets), evenals de kwaliteit van het geluid via de microfoon (zo ik heb mogen vernemen van een ander via de chat). Onder het scherm vinden we de speakers (geluid is gemiddeld tot goed te noemen voor een laptop, hoewel muziek luisteren via een koptelefoon altijd blijft te prefereren) en direct daarvoor de drukgevoelige touchtoetsen die toegang geven tot evenals besturing aan Media Direct, een intern multimediaprogramma, waarmee foto’s/films/muziek/etc bekeken en beluisterd kan worden. Media Direct kan zonder Vista op te starten met een eigen knop gestart worden. Dit lijkt theoretisch handig en is het misschien ook voor sommigen, maar bij mij staat de computer ofwel al aan, of ik ga ervan uit dat ik meer zal gaan doen dan alleen media draaien. Hiervoor zit het toetsenbord, dat niet alleen mooi in het geheel past, maar bovendien bijzonder prettig typt. Als laatste vind men onderaan nog de touchpad (gebruik ik niet ivm externe muis, maar werkt verder prima) en de vingerlezer (leuk om in te loggen ipv je password te typen, maar kan tevens gebruikt worden voor het starten van programma’s, internet-sites, alsook password binnen internet-sites; even oefenen, maar werkt dan ook prima).
De zijkanten van de laptop en alle verschillende poorten zal ik niet afgaan (zie officiele previews), behalve dan de mededeling dat er nog een remote control bijgeleverd wordt die rechts in de ExpressCard slot gestopt en bewaard kan worden. Best leuk ding, hoewel mijn verwachting is dat ik hem nauwelijks tot niet zal gaan gebruiken.
Benchmarking zal ik niet herhalen, zie betere reviews.
Dan plagieer ik mezelf even ordinair van een eerdere post:
Om in te gaan op veel genoemde problemen:
- Mijn WSXGA+ 1680x1050 is een LG-scherm zonder bleed of dode pixels.
- Optical drive maakt inderdaad wat geluid bij in- en uittreden van de schijf, maar is bijzonder kortstondig en zeker niet vreselijk.
- Warmte: valt erg mee en komt niet in de buurt van onprettig, ook niet bij veeleisende games. 9-cell battery zal helpen bij warmteafgifte en zet de laptop in een hoek die niet alleen prettig is voor het typen, maar naar mijn mening ook estetisch mooier is.
- Stroom: geen tintelingen. Volgens mij is alles geaard thuis en heb een 3-pin.
- Geluid: speakers doen het prima. Natuurlijk is het geen Concertgebouw, maar voor een laptop is het prima.
- Geluiden: dit is eigenlijk mijn enige minpuntje op dit moment. Ik hoor om de 2-3 seconden het geluidje dat (denk ik) een harddisk maakt als hij 'rekent'. Het gaat ritmisch mee met elke procent die ik download, maar ook als de computer 'niks' doet, gaat dit in lager tempo continu door. Eigenlijk best vervelend, zeker gezien het geluid harder is dan ik gewend ben van een laptop. Bron Notebookreview: Hard drive noise is magnified by the case/mount design.
Conclusie: Al met al echt dik tevreden over de m1530! Hij ziet er fantastisch uit, is licht (maar ik kom van een Inspiron 5150 van 4.5kg?!), snel, typt prettig (zeker in scheve stand dankzij de 9-cell battery) en het scherm is prachtig (met 1680x1050 heel veel ruimte op het scherm en zeker niet te klein; denk dat een 1920x1200 ook nog best had gekund).
Hoop dat iemand er wat aan heeft. Heb mijn best gedaan, maar het haalt het met mijn minimale inspanning niet bij de meeste andere reviews. Desondanks wellicht een steuntje in de rug voor potentiele kopers, die bang waren geworden van alle klachten en problemen die anderen hebben ervaren. Mijn advies: eerst zelf ervaren, kijken of het je bevalt en mochten er toch problemen zijn, kun je alsnog je geld terugvragen. Succes en veel plezier. I know I'll have!