Prima review!
Toch zie je maar weer hoe verschillende personen bepaalde dingen op een andere manier ervaren:
De grootste verbetering en natuurlijk het meest opvallend van de HTC Diamond is TouchFlo 3D, ook wel bekend als "Manila". De Diamond is eigenlijk om de TouchFlo heen ontworpen want het is de bedoeling dat je via TouchFlo de hele pda bestuurd. Dit werkt overigens prima en soepel. Soms kan hij het even niet aan maar nog vaker levert hij een prima prestatie en loopt deze prachtige UI als een zonnetje. Het geheel is opgebouwd uit tien verschillende tabjes die je hieronder allemaal kunt zien.
Hier wel snel genoeg, voor velen in dit topic te traag.
In elk geval heeft de review wel m'n interesse in deze phone weten vast te houden. Indien ik er nu het budget voor had zou het een mogelijke kandidaat zijn als ik een nieuwe telefoon zou kopen.
Zo heb ik in de video's kunnen zien dat opera weer fantastisch werk levert wat betreft mobiele bruikbaarheid van full size internet. Opera stelt nooit teleur, het is dan ook m'n favoriete browser op m'n desktop
En de goede youtube integratie mag er ook wel zijn.
De conclusie is dan ook sprekend, maar bepaalde negatieve puntjes kunnen bij mij wel dealbreakers zijn:
Bij de lancering van de Touch Diamond was ik al erg onder de indruk. Nu ik een aantal dagen met het toestel heb gewerkt ben ik nog meer onder de indruk. Het is ongelofelijk dat zo'n compleet apparaat in zo'n kleine behuizing past. Over het algemeen voelt het apparaat vlot aan, heeft een geweldig scherm en is zeer compleet uitgerust. Echte grote problemen heb ik niet ervaren. Hieronder staat een opsomming van de positieve en negatieve punten.
Negatief:
- Interne geheugen niet uitbreidbaar
- Netwerk ontvangst lager dan bij andere toestellen
- Geheugen lekken waardoor na intensief gebruik een softreset nodig is
- Geen hoesje meegeleverd
- Scherm gaat te snel op zwart tijdens bellen
- Bestandsoverdracht niet snel
- Batterij capaciteit mag groter
Positief:
- Zeer complete telefoon
- Zeer compact en licht
- Toestel voelt zeer degelijk
- Zeer scherp en helder VGA scherm
- GPS heeft sterk signaal
- Bewegingssensor (tilt-sensor)
- Automatische helderheid regeling
- Goede prestaties
- Goede camera vergeleken met andere Windows Mobile toestellen
- Eenvoudig te bedienen (door TouchFlo 3d)
- Goede en krachtige webbrowser
Idd een erg complete en high tech telefoon, en een wonderbaarlijke prestatie dat dit in een dergelijk compact formaat past! (bekijk de foto's naast een N82 bvb)
De meeste negatieve punten boeien me niet. Hoesjes, snelheid bestandsoverdracht (dan wacht je maar wat langer, nooit gesnapt hoe sommige mensen daar erg spastisch over kunnen doen), batterijcapaciteit, allemaal onbelangrijk
Echter: netwerkontvangst? Kan iemand dit bevestigen of ontkennen? Het blijft uiteindelijk een telefoon, dus netwerkontvangst is een primaire functie, zou jammer zijn dat dit niet op het niveau is van andere telefoons.
En dan belangrijker! De memory leaks: daar wringt het schoentje, het is een telefoon, wat een eenvoudig apparaat zou moeten zijn. Dus geen resets of mem leaks of wat dan ook. Dat ding zou in principe 24/7 een jaar lang moeten kunnen aanstaan. Het is geen pc (resets) ffs... En dat is dan ook m'n grootste probleem met windows mobile. Alles zou ten allen tijde gelijkaardig moeten werken, en niet stilletjesaan trager worden, daar zou geen enkele reden voor moeten zijn, en zeker niet bij een telefoon. Wie daar genoegen mee neemt stelt z'n eisen te laag.
Dit is dan meteen ook het grote voordeel van de iPhone. De sofware, die 'cleaner' en 'compacter' geschreven lijkt te zijn. En meteen ook het grootste argument tegen die personen die per se een volledig open platform willen. Met een volledig open platform krijg je dit soort taferelen door mensen die niet netjes kunnen coden. Door apple alle sources te laten nazien en te laten signen alvorens te installeren krijg je dit soort gedonder niet. En daarom zal de iPhone steeds correct functioneren zonder de user experience in gevaar te brengen. Daarvoor je idd misschien wat vrijheid op, maar je krijgt er ook heel wat voor terug, het is maar wat je prioriteiten zijn.
In het kort spreekt de telefoon me aan, precies omwille van die vrijheid (messenger kunnen gebruiken, WEL flash kunnen afspelen, enz...) Dus het wordt een afweging tussen een 'vrijer' platform met de nodige nadelen, of een meer gecontroleerd platform en niet alles kunnen doen. Als de iPhone bvb geen IM software toelaat, tja..
De TD kost 500 euro, de iPhone naar verwachting ook, dus bij een afweging zal prijs geen rol spelen, (en nog maar eens een bewijs dat de iPhone in z'n klasse wel competitief geprijsd zal zijn, je krijgt er dan ook 8 GB en geen 4 GB) Het is maar de vraag of de iPhone simlockvrij verkocht zal worden in België. Ik wacht dan ook eerst op nieuws daaromtrent vooraleer eventeel een andere telefoon te kopen.
Laat het duidelijk zijn, de review heeft me echt wel overtuigd. Ik hou van flashy en cleane interfaces, moderne aanpak! Dus de TD komt bij mij zeker goed over, ik ben geen fanboy noch naar HTC noch naar apple. Maar ik zal wel een goedoverwogen keuze maken (zonder daarmee op beiden te gaan ranten zoals vaak gedaan wordt)