Zo nu een dagje mee gewerkt, tijd voor een kleine review.
Voor ik begin even mijn situatie schetsen:
Ik kom van een nokia 6230, heb tussendoor een samsung schuivertje gehad, maar ben weer terug naar de nokia gegaan vanwege software bugs en de handigheid van toch een beetje opslag op je phone.
Ik heb de WWE editie van de TD, dit betekent dat er dus een andere ROM op zit dan de meeste TDs hier, houd dat in je achterhoofd als ik over de tweaks enzo praat.
Dit is dus voor het eerst dat ik een smartphone heb en voor het eerst dat ik WM gebruik. Ik heb sinds de pre-order geplaatst is rustig wat andere fora doorgelezen enzo om het gebruik direct soepel te laten verlopen.
Iedereen heeft de unpacking al gezien dus daar kan ik kort over zijn. In de (stijlvolle) doos vind ik het device (losse battery erbij), een wired headsetje (met een setje van die zachte sokjes), een adapter, een (htc) usb kabel, een screenprotector, 2 cds (1 WM cd met een paar progjes zoals activesync en mobile device voor windows en er zit een 60 dagen Outlook 2007 key bij, 1 met slechts de handleiding in pdf vorm.. bit silly), een paar boekjes, warranty paper enzo.
Na even het device in m'n handen gehad te hebben, meteen maar eerst eens die screenprotector proberen. Gaat er makkelijk op, bedekt het scherm mooi, helaas heb ik blijkbaar het scherm niet helemaal perfect schoon gekregen dus het hoekje rechtsboven de facing camera sluit niet af. Het stoort, maar aangezien ik nu toch nog even alles aan het klussen ben zal ik dat later wel een keer goedmaken. Dus battery erin en eerst maar eens iets opladen aan de adapter (moest toch wel even lachen om het oplichtende htc symbool op de adapter bij het inpluggen). Wat me direct opviel is hoe klein de handen van de meeste reviewers zijn, ik weet dat ik een redelijke hollander ben, maar het toestel was zeker nog een stukje kleiner dan verwacht.
Na een minuut of 10 (even alles weer opbergen in doosje, staat net op de kast, en de cdtjes verkennen enzo) het apparaatje aanzetten. Nadat ik ook 5x het scherm moest alignen (dikke vingers en moest even wennen aan hoe het toestel in de hand ligt), meteen even de blauwe tand aan om m'n ringtone en media van de nokia op de TD te dumpen. Lekker simpel, zelfs voor een WM newb als ik. SIM card erin en gaan.
Eerste wat opvalt: hij herkend (WWE editie) gewoon m'n Hi en zet alles automatisch klaar. Ik begon me al een hele WM held te voelen, wees gerust dat gevoel verloor ik snel weer

. Als student heb ik er voor gekozen om een pc met onboard wifi te nemen zodat ik ook lekker met de werk/studie laptop in m'n enorme kamertje vrij kan rondlopen

dus ik denk: daar maar eens mee beginnen. WiFi aangezet via settings, m'n pc'tje gevonden, geen probleem met de security enzo, super dus. Helaas ging het niet helemaal vlekkeloos. ik weet niet precies wat er aan de hand is, of het mijn wifi settings zijn, of het toestel,
maar de eerste keer ging alles goed (weather updaten, internetten eigenlijk alles behalve youtube progje), sindsdien is weather updaten niet meer gelukt (heb direct na updaten r'dam en den haag toegevoegd, die zijn nooit geupdate, heb ook wat steden weggehaald, kan best daar aan liggen). Op een of andere manier lijkt het toestel 2x op m'n wifi te komen, met verschillende MAC addies, erg vreemd, duik ik vanmiddag weer in.
Al gevonden wat ik fout had gedaan: ik had de wifi van de TD hard op connectie type 'the internet' gezet ipv 'work', net terug gezet en alles werkt weer als een beer.
Google maps natuurlijk even geprobeerd (nieuwe cab gehaald, via gewone usb datatransfer overgezet) en de TD begon direct een GPRS verbinding dus direct afgesloten (daarna echt afgesloten) en dacht meteen: tijd voor tweaks dus! Ik naar m'n nieuwste fav link
xda. Eerst maar eens de genoemde
advanced config gehaald en als reg editor het progje CEREGEDIT gehaald. De laaste is een progje voor je pc, waarmee je kan reg editen via activesync (en ook een backup image maken van de registry, daar ben ik maar mee begonnen

), veel minder kans om met mijn dikke vingers mis te drukken.
Ik heb de volgende tweaks in 1 keer gedaan:
1. Boost TFL3D Performance --> Using Advanced Config, change File system cache to 8mb and file system filter cache to 131072 <-- het eerste stond bij mij al aan op 8mb
2. Boost TFL3D Performance --> HKLM\System\Storagemanager\Fatfs and change key Cachesize from 16384 to 32768 <-- mensen vatten deze zin verkeerd op denk ik, bij stond ie op 0, en je moet gewoon een getal kiezen tussen de 16 en 32 mb (decimaal), ik heb hem gewoon op 16384 gezet
3. Wake Up on New SMS --> HKLM\Drivers\BuiltIn\RIL : DisableSMSWakeUpEvent <-- set to "1" by default. Change value to "0"
10. Set HTC Album X button to close not minimize: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\HTC\HTCAlbum : ok_minimize change value to 0
Geen enkel probleem (let wel ik heb dus de WWE editie!!) alles werkt nog zonder problemen. In het eerste progje (advanced config) kwam ik ook een paar data connectie settings tegen en die heb ik allemaal disabled: wifi or bust om het maar zo te zeggen. Daarna ook nog even
nodata gehaald en installed, maar daar stonden alle data connecties al op disabled: lijkt erop dat advanced config dit dus ook gewoon kan

.
Googlemaps maar weer geprobeerd, en hij zat lekker via m'n wifi te laden, geen enkel probleem en geen enkele cent extra uitgeven, yay! GPS aangezet maar kon geen satellites vinden. Op zich logisch aangezien ik in een gewapend beton complex zit, heb het nog niet buiten geprobeerd.
Back to normal use: eerst maar eens kijken of ik iedereen nog heb: en ja hoor, ik had iedereen op m'n sim gezet (waar mogelijk) en kon ze gewoon weer scrollen. Maar niet via contacts touchflo, daa moeten het echte contacts voor zijn. Daar kan ik mee leven, outlook even opgestart en mensen gaan aanmaken. Syncen en die staan er ook weer op, wederom geen probleem. Toen kwam ik op mijn eerste gebruikers issue: ik heb 1 van m'n studiegenoten ongeveer 12 keer gebeld gisteren, allemaal per ongeluk: verkeerd vegen, verkeerde knop, twee keer de headset button aanklikken, allemaal direct bellen, ik werk dus liever via het contacts gui-tje van de TD, daar gaat het veel minder fout. Dit is denk ik meer iets waar ik gewoon aan moet wennen. Ik gebruik de hele touch interface nu met veel meer vertrouwen, onder het mom 'gewoon doen' en dat gaat echt een stuk beter ipv een beetje bang zijn te hard te duwen en daardoor de beweging niet af te maken.
Mijn Outlook hier is nog niet gesynced met die van op m'n werk, dus afspraken staan er nog niet in, zien we volgende week wel weer.
Ik ben te veel gewend aan gewoon data transfer voor het overbrengen van bestanden, dus ik gebruik active sync puur voor syncen (contacts, outlook in general en nu dus ook reg editen). Heb via file transfer nog een paar media bestanden overgezet, gaat gewoon op z'n usb 2.0s oftewel voldoende snelheid. De wmv-tjes die ik geprobeerd heb draaide de TD helaas alleen op geluid, dus ik moet nog even een goeie media speler erop zetten (ben al geen fan van de WMP, blijkbaar nog steeds niet op WM). De geluids kwaliteit is echt niet slecht, maar ik ben kwa draagbare media iriver met sennheisers gewend.. daar komt het bij lange na niet bij in de buurt natuurlijk. Daarvoor heb ik de TD ook niet gekocht, als je zoiets zou willen moet je echt voor een muziek phone gaan.
Hetzelfde geldt voor de camera: niet slecht, beter dan wat ik had, maar als je echt mooie foto's wil zal voor de nieuwste phone's met 5mp, goeie lens, xenon flash en optical zoom moeten gaan. De halfpress werkt daarentegen wel super dus nadat ik wat instellingen had veranderd kon ik ook daadwerkelijk acceptabele foto's maken voor de keren dat ik m'n cameratje niet mee heb, ik ben er meer dan tevreden mee aangezien ik dacht een iets mindere kwaliteit te krijgen. Filmpjes nog niet geprobeerd, ik heb ook andere dingen te doen.
Het is grappig om te zien dat als je de phone in landscape laat weergeven en hem daarna neerlegt je direct uit landscape gaat.. echt een mobiel ding, de bewegings sensor is daar dus ook op gebouwd, als ie plat op tafel ligt wordt er niet doorgegeven. Ik gebruik overigens nu voornamelijk de schrijf herkenning, daar heb ik al eens mee gewerkt en gaat voor mij veel sneller en beter dan een full qwerty. Met 1 hand is zelfs voor ook de compact qwerty heel goed te gebruiken, zeker nu ik met meer vertrouwen de touch interface aanga.
Het toestel zelf is bij mij ieg super afgewerkt, het gewicht is lekker verdeeld, en ja het is zeer besmettelijk. Alleen daarom al zou ik voor de screenprotector gaan. Ik heb als phone charm een klein schoonmaak kussentje, dus ik heb er nooit lang last van, maar met screenglare kan je zien dat je vingers nooit echt schoon zijn. Wellicht dat ik ieg nog wel een andere/meer screenprotectors ga nemen, die brando dingen zien er goed uit, maar als je weet wat je doet is het htc ding ook zeker acceptabel.
Qua negatieve dingen kan ik redelijk kort zijn (knock on wood): Gisteravond werd heel WM ineens echt uber traag, heb hem gewoon uitgezet en weer aangedaan, niks aan de hand. Waarschijnlijk te veel mee zitten tweaken en laden en alles tegelijk waardoor het geheugen vol liep. Ik heb dus nog niet hoeven resetten (natuurlijk wel soft resets om de reg edits enzo door te voeren). De traagheid valt mij ook heel erg mee: eerste device, het blijft microsoft, hij is eigenlijk zo snel als ik verwacht (alhoewel scrollen soms wel heel erg hard gaat

), dus ik ben er niet ontevreden over. Persoonlijk denk ik dat als je een super snelle interface wilt je gewoon voor een laptop moet gaan, of een echte, ware pda met veel meer geheugen. Laat ik het zo zeggen: 5 seconden wachten tot een progje opstart vind ik snel genoeg. Dit is gewoon heel persoonlijk, ik raad iedereen dan ook (weer) aan om het toestel zelf te testen! Ik heb nog nooit een high tech device zonder enig probleem gehad, deze is nieuw, dus wat verwachten mensen wel niet..
Ik ben er ieg tevreden mee, heb meer gekregen dan verwacht en m'n verwachtingen lagen eerlijk gezegd al redelijk hoog. Ik ben ook realistisch: alles wat net uit is heeft kinderziektes en wat ik tot nu toe gelezen heb zal HTC danwel xda snel genoeg met upgrades komen. Persoonlijk verwacht ik nieuwe roms van htc als de touch pro uit komt, ze hebben nu nog een maand of twee om software voor die phone te tweaken (die zal wel iets anders/uitgebreider zijn vanwege de andere features, maar met verder bijna identieke hard en software, is het perfect om dan ook de diamond rom te updaten). Wellicht dat er dan ook een rom met tomtom 7 verschijnt.
Als je geen zin hebt om je os een beetje te tweaken en zelf dingen na te lezen en te proberen, is de TD en wellicht WM uberhaupt waarschijnlijk niet voor jou. Voor ongeveer hetzelfde geld krijg een iPhone 3G, je mist dan de vrijheid van tweaken, maar krijgt waarschijnlijk wel makkelijker wat je wilt. Als je eigenlijk meer voor een telefoon wil gaan zou ik voor de samsung G810 of Nokia N82 gaan, wederom ook alle foefjes, maar veel meer telefoon dan pda. Als je niet voor de iPhone wil gaan zou ik toch zeker een keer een TD proberen, ik kan niet wachten om meer te leren en mijn gebruik nog soepeler te laten lopen.
Ow en ik zou echt voor de WWE gaan, als ik de NL versie had gehad zou ik bij de eerst volgende update voor een WWE rom gaan, alles lijkt gewoon net wat lekkerder te werken en engelse windows = grotere kans op snellere tweaks.
Ik ga weer aan de studie, gegroet en specifieke vragen zijn altijd welkom.