Op alle punten sluit ik me hierbij aan!Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 11:29:
[...]
Ik blijf bij mijn mening, dat je beter in plaats van met brute kracht waar niet over nagedacht is, je wat minder sterkere ventilatoren (de normale fans aldus) kan gebruik waarbij je wel nadenkt over de opstelling. Welke is de mooiere oplossing:
- brute lawaaierige ventilatoren met relatief hoog vermogen waarbij >95% vd airflow niet langs de heatsinks van de grafische kaarten gaat maar gewoon nutteloos rondgepompt wordt
- normale consumentenfans (het concept van de FASTRA is dan ook consumentenelektronica te gebruiken en die juist inzetten en alsnog een cluster te verslaan), goed gericht/getunneld waarbij quasi 100% vd airflow wel degelijk een actief koelende rol speelt, overigens veel stiller, koeler, minder vermogend.
De 2de optie is wel degelijk de nettere, komt het meest professioneel over en ligt in de lijn van het concept van de fastra: namelijk de goedkope, toegankelijke consumentenelektronica gebruiken en het geheel goedkoop doch betrouwbaar en performant houden.
[...]
Als je iets verder kijkt dan je neus lang is, of iets verder reikt dan 2 muisklikken, kom je tot de vaststelling dat ook tweakers niet beperkt zijn tot de pricewatch. Om een voorbeeld te geven, ga maar eens kijken op de site van papst waar je door filtering op parameters zoals spanning, geluid, debiet, afmetingen geschikte fans kan uitzoeken uit hun ganse assortiment.
[...]
Zaak is nog altijd dat je hier op deze site veel meer ervaring terugvindt op het specifiek gebied van koeling van computers of nog concreter grafische kaarten. Veel tweakers hebben al een goed idee, hoe de airflow in specifieke omstandigheden verbetert en versterkt kan worden en wat er in praktijk werkelijk nodig is.
Daarnaast staat het "custom made" weer in schril contrast met het concept van de fastra zoals ze hem naar buiten willen brengen. Als de fastra afgeschildert wordt als een pc waarbij een universisteit custom-made koelers voor heeft gemaakt, gaat dat eventuele geïnteresseerden uiteraard afschrikken. Als je darentegen de fastra afschildert als een pc samengesteld uit normale consumentenelektronica en makkelijk te verkrijgen "normale" pc-fans, toon je de flexibiliteit van het concept en de toegankelijkheid van de technologie voor iedereen aan.
Overigens, zonet in het nVidia topic gepost: http://www.youtube.com/watch?v=IDoOV0FFPvA
Mocht er toch nog over Waterkoeling nagedacht worden.
Er is nu een waterkoelblok die de de GPU tot 45 onder full load kan koelen.
Ook is deze speciaal gemaakt voor de 9800GX2, EN hij heeft gaten waar je zelf je verbindingen nog aan moet zetten. deze kan dus voor een OctaSLI-setup gebruikt worden.
See for yourself:
{edit}
De naam van 'het blokje': Koolance VID-398GX2 Waterblock
Ook is deze speciaal gemaakt voor de 9800GX2, EN hij heeft gaten waar je zelf je verbindingen nog aan moet zetten. deze kan dus voor een OctaSLI-setup gebruikt worden.
See for yourself:
{edit}
[ Voor 9% gewijzigd door Wiethoofd op 05-06-2008 12:08 ]
Verwijderd
Yet again 4x zo'n koelblok + nog de benodigde spullen als triple radjes etc word erg duur
en dat is niet echt de bedoeling geloof ik...
Dat ben ik 100% met je eens, ik wou alleen laten zien dat er misschien iets meer 'out of the box' gedacht moet worden. Volgens mij kwam het idee van een fan-tunnel van jou, dat leek mij een goede optie alleen zou ik niet met tape en karton (opperde iemand) gaan werken als je TD zonder moeite iets exact passends (de tunnel, niet de fans) kan maken voor niet al te veel geld.Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 11:29:
Ik blijf bij mijn mening, dat je beter in plaats van met brute kracht waar niet over nagedacht is, je wat minder sterkere ventilatoren (de normale fans aldus) kan gebruik waarbij je wel nadenkt over de opstelling.
Aangezien dit ding gemaakt is voor gebruik op universiteiten zal niemand moeilijk doen als er een tunneltje in elkaar gezet moet worden, maar goed dat is een vraag die de TS moet beantwoorden.Daarnaast staat het "custom made" weer in schril contrast met het concept van de fastra zoals ze hem naar buiten willen brengen. Als de fastra afgeschildert wordt als een pc waarbij een universisteit custom-made koelers voor heeft gemaakt, gaat dat eventuele geïnteresseerden uiteraard afschrikken. Als je darentegen de fastra afschildert als een pc samengesteld uit normale consumentenelektronica en makkelijk te verkrijgen "normale" pc-fans, toon je de flexibiliteit van het concept en de toegankelijkheid van de technologie voor iedereen aan.
Een triple rad is maar 35 euro. Heb er hier een liggen, dat ding koelt geweldig. Dan moet je er misschien een aantal gebruiken, maar misschien niet eens. De temperatuur mag best hoog zijn voor een GPU. Je hebt dus minder koeloppervlak nodig dan voor bvb een CPU. Die laatste moet je onder de 60 graden houden.Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 12:32:
Yet again 4x zo'n koelblok + nog de benodigde spullen als triple radjes etc word erg duuren dat is niet echt de bedoeling geloof ik...
Die blokjes zullen ook niet goedkoop zijn maar dat is wel de mooiste oplossing. Zoals het eruit ziet koelt het alles en je kan zelf de aansluitingen kiezen
Hoezo triple rad? Triple2-rad bedoel je
persoonlijk als je dit ziet zou ik toch direct voor waterkoeling kiezen.Wiethoofd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 12:08:
Mocht er toch nog over Waterkoeling nagedacht worden.
See for yourself:
[video]
{edit}
je zal naturlijk om dezelfde prestaies te willen krijgen misschien 2 radiatoren moeten plaatsen.
Het is misschien een dure oplossing maar ik denk een hele ruimte op een temepratuur van 20°C en minder te houden zal op termijn wel een dikke hap uit het energiebudjet nemen.
effe alles op een rijtje misschien:
waterkoeling:
+ STIL
+ houd alles zeker KOEL
+ meer overklocking mogelijk
- duur
- vergt misschien iets meer onderhoud
- garantie mogelijk verloren door de installatie
luchtkoeling:
+ goedkoop
+ geen extra installatie nodig, een fan en wat ducktape is voldoende
+ garantie vervalt niet
- luidruchtig
- koelt (in dit geval) ondermaats
- weinig overklocking mogelijk
- onderhoud = bijna maandelijks fan's en koelblokken uitblazen
ben ik nog iets vergeten
edit: In verhouding met de supercomputer CalCua is deze extra investering een peuleschil he
edit2: misschien kan je met wat mailverkeer naar koolance wel een korting krijgen omdat je ineens een grote bestelling maakt, zeg er dan ineens bij dat je reclame zal maken voor koolance op je site, en in de pers ofzo. dat zal wel werken
[ Voor 10% gewijzigd door pm1 op 05-06-2008 15:56 ]
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.
ik heb even een rekensommetje gemaakt. Waarschijnlijk zullen de watekoeling professionals er wel opmerkingen over hebben maar toch 
Als ik alles bij koolance zou bestellen:
4 X http://www.koolance.com/w...t_info.php?product_id=675 met nozzels (ik heb 13 mm gekozen voor zeer goede flow rate) = 4 X € 116.46 = € 465,84
2 X http://www.koolance.com/w...t_info.php?product_id=280 met nozzels (ik heb 13 mm gekozen voor zeer goede flow rate) = 2 X € 141.05 = € 282.10
2 X http://www.koolance.com/w...t_info.php?product_id=388 met nozzels (ik heb 13 mm gekozen voor zeer goede flow rate) = 2 X € 33.63 = € 67.26
en dan waarschijnlijk 4 12 cm fans +/- = 4 X € 6 = € 24
hoelang de buizen moeten zijn weet ik niet ik gok op :
4 X http://www.koolance.com/w...t_info.php?product_id=473 buizen zijn 13 mm bijpassen aan de nozzels voor goede flow rate = 4 X € 1.16 = € 4.64
totaal in extra investering = € 843.84
volgens mij zal dit denk ik zelfs iets te veel zijn
4 X http://www.koolance.com/w...t_info.php?product_id=675 met nozzels (ik heb 13 mm gekozen voor zeer goede flow rate) = 4 X € 116.46 = € 465,84
2 X http://www.koolance.com/w...t_info.php?product_id=280 met nozzels (ik heb 13 mm gekozen voor zeer goede flow rate) = 2 X € 141.05 = € 282.10
2 X http://www.koolance.com/w...t_info.php?product_id=388 met nozzels (ik heb 13 mm gekozen voor zeer goede flow rate) = 2 X € 33.63 = € 67.26
4 X http://www.koolance.com/w...t_info.php?product_id=473 buizen zijn 13 mm bijpassen aan de nozzels voor goede flow rate = 4 X € 1.16 = € 4.64
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
je vergeet "swiveling low profile nozzels"
die zouden erg handig zijn denk ik in een dereglijke dicht-op-elkaar setup
*burp*
Dit bedrag valt totaal weg tegen de prijs die ze voor het systeem betaald hebben. Ook is het zo dat als je dit allemaal installeert je onder de 5000 euro klaar bent EN een hele ruime marge hebt met het overklokken om nog sneller je resultaten/beelden te behalen.pm1 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:15:
Verder vragen aan Koolance voor een korting ivm de grote afname en de eventuele reclame zou ook al schelen in de prijs, je kan dan eerder richting de 750 euro denken, nog een smak geld, maar je hebt een hele stille, ver overklokbare grafische kaarten zonder dat je ze stuk maakt door de hitte!
@ rimpeldinky: misschien zelfs wel om de temperaturen handmatig te regelen (of vast te zetten op) een chiller er tussen. Dan heb je minder dat de grafische kaarten elkaar opwarmen omdat het water een lagere basistemperatuur heeft.
[ Voor 13% gewijzigd door Wiethoofd op 05-06-2008 16:20 ]
ik heb bij elk product voor deze nozzels gekozen : http://www.koolance.com/w...t_info.php?product_id=399rimpeldinky schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:19:
je vergeet "swiveling low profile nozzels"die zouden erg handig zijn denk ik in een dereglijke dicht-op-elkaar setup
edit: zoals al zei :
pm1 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:23:
[...]
In verhouding met de supercomputer CalCua is deze extra investering een peuleschil he
[ Voor 23% gewijzigd door pm1 op 05-06-2008 16:22 ]
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
stap van je idee af van die lucht, en doe het zo, de meerprijs die je betaalt kan je weer compenseren door een nog verdere overclock... (en een langere levensduur hopelijk), die temperaturen van je lucht gaan je vroeg of laat toch nekken, geen onderhoud kuch... ga jij alles stofvrij maken op de paar weken, zeker in zo'n geval wordt dit problematisch
1000 watt via radiators coolen verplaatst het probleem van je kast naar de radiaters? zijn er hier tweakers die ervaring hebben met een systeem dat continue 1000 watt verstook via watercooling te koelen?
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
ik heb gerekend 2 X 9800 GX2 per radiator: en op de koolance syte staat te lezen bij deze radiator:leuk_he schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:26:
[...]
1000 watt via radiators coolen verplaatst het probleem van je kast naar de radiaters? zijn er hier tweakers die ervaring hebben met een systeem dat continue 1000 watt verstook via watercooling te koelen?
HX-1000 1kW Radiator
dus als je daar wat airflow doorstuurt zal dat wel lukken
[ Voor 6% gewijzigd door pm1 op 05-06-2008 16:31 ]
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
maar hiet kan je die warmteopdracht optimaliseren met lucht op kamertemperatuur.
Het is niet zo dat het gehele vermogen van de kaart in warmte opgaat enkel bij de GPU's, ik denk dat je dit moet relativeren, dat een deel van de warmte op andere plaatsen dan de GPU's geproduceerd wordt en dit wel afgevoerd kan worden door de kastcirkulatie
Het is niet zo dat het gehele vermogen van de kaart in warmte opgaat enkel bij de GPU's, ik denk dat je dit moet relativeren, dat een deel van de warmte op andere plaatsen dan de GPU's geproduceerd wordt en dit wel afgevoerd kan worden door de kastcirkulatie
Een (of twee) radiators zijn zo groot dat het koeler ervan veel makkelijker is. Verder lijkt 850 euro me ook overdreven. Zulke dure radiatoren heb je niet nodig. Het enige dat je nodig hebt zijn die 4 mooie waterblokken. De rest kan je wel goedkoper spul voor halen. Of koolance moet sponsoren, dit lijkt mij een project waarbij je als bedrijf best wat reclame krijgt voor weinig
Ik zou het zeker niet nalaten om ze even te bellen/mailen.
@pm1, zulke grote koppelingen zijn niet nodig hoor. Het gaat er meer om dat de radiator gewoon goed gekoeld wordt. Met dunne slangen heb je genoeg "flow". Er kunnen G1/4 koppelingen in die blokken. Die hoeven niet zo duur te zijn hoor. Ook niet voor dikke slang.
@pm1, zulke grote koppelingen zijn niet nodig hoor. Het gaat er meer om dat de radiator gewoon goed gekoeld wordt. Met dunne slangen heb je genoeg "flow". Er kunnen G1/4 koppelingen in die blokken. Die hoeven niet zo duur te zijn hoor. Ook niet voor dikke slang.
[ Voor 23% gewijzigd door R-O-Y op 05-06-2008 16:42 ]
zoals ik dus al zeiR-O-Y schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:33:
Een (of twee) radiators zijn zo groot dat het koeler ervan veel makkelijker is. Verder lijkt 850 euro me ook overdreven. Zulke dure radiatoren heb je niet nodig. Het enige dat je nodig hebt zijn die 4 mooie waterblokken. De rest kan je wel goedkoper spul voor halen. Of koolance moet sponsoren, dit lijkt mij een project waarbij je als bedrijf best wat reclame krijgt voor weinig![]()
edit: mja misschien zijn 2 radiatoren een beetje overdreven maarjah beter te veel dan te weinig hepm1 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:23:
[...]
misschien kan je met wat mailverkeer naar koolance wel een korting krijgen omdat je ineens een grote bestelling maakt, zeg er dan ineens bij dat je reclame zal maken voor koolance op je site, en in de pers ofzo. dat zal wel werken
[ Voor 5% gewijzigd door pm1 op 05-06-2008 16:36 ]
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Er is naar mijn mening echt wel beter spul te koop voor deze oplossing dan dat spul van Koolance. Het is best redelijk spul maar in de waterkoeling wereld is er veel beter spul wat niet eens duurder hoeft te zijn.
Neem bijvoorbeeld 4x EK Water Blocks EK-FC9800 GX2 SLI. Iets duurder maar zeker weten beter.
Ik denk dat totaal 6x120mm aan radiator oppervlakte voldoende zou moeten zijn. (Dus 2x 3x120mm rad's) En dan van een goed merk zoals BlackIce of Thermochill.
1 loop zou denk ik wel kunnen met een goede Laing pomp maar 2 loops is denk ik wel beter. Verder heb je dan alleen slangen, koppelingen, fans en eventueel een reservoir nodig. Een T-line kan natuurlijk ook.
Het spul wat ik hier voorstel is van erg hoge kwaliteit en dat is gewoon zeker beter dan de producten van Koolance.
Je zou als je echt zeker voor waterkoeling wilt gaan de vraag ook eens kunnen stellen op het volgende forum. http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70
Daar zitten heel veel mensen met erg veel verstand van waterkoeling. Het is dan alleen wel in het Engels.
Als je voor waterkoeling wilt gaan kan ik wat ik hier boven voorstel nog wel wat uitwerken. En als je dan toch 4 kaarten gaat waterkoelen pak dan de CPU er ook ff bij voor die paar tientjes extra
Neem bijvoorbeeld 4x EK Water Blocks EK-FC9800 GX2 SLI. Iets duurder maar zeker weten beter.
Ik denk dat totaal 6x120mm aan radiator oppervlakte voldoende zou moeten zijn. (Dus 2x 3x120mm rad's) En dan van een goed merk zoals BlackIce of Thermochill.
1 loop zou denk ik wel kunnen met een goede Laing pomp maar 2 loops is denk ik wel beter. Verder heb je dan alleen slangen, koppelingen, fans en eventueel een reservoir nodig. Een T-line kan natuurlijk ook.
Het spul wat ik hier voorstel is van erg hoge kwaliteit en dat is gewoon zeker beter dan de producten van Koolance.
Je zou als je echt zeker voor waterkoeling wilt gaan de vraag ook eens kunnen stellen op het volgende forum. http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70
Daar zitten heel veel mensen met erg veel verstand van waterkoeling. Het is dan alleen wel in het Engels.
Als je voor waterkoeling wilt gaan kan ik wat ik hier boven voorstel nog wel wat uitwerken. En als je dan toch 4 kaarten gaat waterkoelen pak dan de CPU er ook ff bij voor die paar tientjes extra
[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 05-06-2008 18:06 ]
Verwijderd
Ik zou er zelf ook wel voor gaan, maar hun budget is gewoon niet zo groot: en bijkomend probleem is dat ze al over de halve wereld bekend zijn met hun 1e computer en dat die slecht onder de 4000euro kost, (wellicht met hoge temps) maar dan toch nog ineens een dikke 700euro erbovenop moeten knallen om het plaatje compleet te maken...R-O-Y schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:58:
[...]
Een triple rad is maar 35 euro. Heb er hier een liggen, dat ding koelt geweldig. Dan moet je er misschien een aantal gebruiken, maar misschien niet eens. De temperatuur mag best hoog zijn voor een GPU. Je hebt dus minder koeloppervlak nodig dan voor bvb een CPU. Die laatste moet je onder de 60 graden houden.
Die blokjes zullen ook niet goedkoop zijn maar dat is wel de mooiste oplossing. Zoals het eruit ziet koelt het alles en je kan zelf de aansluitingen kiezen
Maarja, mocht het 2e geen probleem zijn en hebben ze er simpelweg "schijt" aan en kunnen/willen ze hun budget ineens vergroten door alle reply's dan is het natuurlijk een uitstekende optie.
@Kjoost: er is ook vast wel een ervaren tweaker die bij jullie in de buurt woont en de hele boel wilt installeren mochten jullie dit besluit nemen... (of jijzelf of mede onderzoeker die het zelf kan, kan natuurlijk ook)
Wat is er beter aan? De kwaliteit van het spul zelf of hoe goed het koelt? Ik heb namelijk een dure en een goedkope radiator en de een is niet noemenswaardig beter. Ook mogen je videokaarten best warm worden. Die dingen hoef je echt niet naar 40 graden te koelen. Als je de CPU erbij pakt moet de temperatuur wel omlaag. Een CPU mag niet zo warm worden als een videokaart.PilatuS schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:00:
Er is naar mijn mening echt wel beter spul te koop voor deze oplossing dan dat spul van Koolance. Het is best redelijk spul maar in de waterkoeling wereld is er veel beter spul wat niet eens duurder hoeft te zijn.
Zoveel geld aan waterkoeling uitgeven heb ik altijd onzin gevonden. Het moet werken en daarmee is het klaar. Een radiator die water tot kamertemperatuur koelt is goed, een zogenaamd betere radiator zal het echt niet kouder maken. Dit heb ik wel eens eerder geschreven maar mijn alphacool cpu-blok van 29 euro doet het ook prima. Die houdt een quad op 3,6ghz op 45 graden full-load.
Dit blok heb ik nog getest aangesloten op de gewone kraan. Dus de hele tijd vers water dat koud is. Dan wordt de temperatuur van de cpu heel laag. Het was in de winter destijds en de cpu kwam tot 15 graden. Het is meer zaak om het water goed te koelen dan heel veel geld aan de blokken uit te geven.
edit: @ cc_tuner, waterkoeling installeren is geen rocket-science. Lijkt me dat dat op een universiteit best wel moet lukken
[ Voor 41% gewijzigd door R-O-Y op 05-06-2008 18:17 ]
het is maar een bereking. Ik heb voor koolance gekozen omdat ze op het filmpje ook koolance gebruikten. temps luchtkoeling was rond de 90 °C en moet de koelblok erop ineens maar 45 °C.
zet er dan misschien nog eens een chiller tussen en dan heb je ze op kamertemperatuur
en ja wie weet kan je de CPU er ineens ook bijnemen maar aangezien daar niet zo echt intensief rekenwerk op verrichten denk ik dat die het wel zal doen met de koeler die er nu opstaat.
het is natuurlijk spijtig dat het AMD is he, die hebben de reputatie van "warme" cpu's.
als het intel zou geweest zijn
kunnen ze al overklocken met de stock cooler.
EDIT: @PilatuS viel met net op: je zit wel met een probleem om je slangen aan te sluiten op dat koelblokje, voor een SLI opstelling is dat geen probleem maar in dit geval wel. De ansluitingen gaan in een hoek, bij de koelblok van koolance kan je dat zelf kiezen door een andere nozzle te gebruiken.
zet er dan misschien nog eens een chiller tussen en dan heb je ze op kamertemperatuur
en ja wie weet kan je de CPU er ineens ook bijnemen maar aangezien daar niet zo echt intensief rekenwerk op verrichten denk ik dat die het wel zal doen met de koeler die er nu opstaat.
het is natuurlijk spijtig dat het AMD is he, die hebben de reputatie van "warme" cpu's.
als het intel zou geweest zijn
EDIT: @PilatuS viel met net op: je zit wel met een probleem om je slangen aan te sluiten op dat koelblokje, voor een SLI opstelling is dat geen probleem maar in dit geval wel. De ansluitingen gaan in een hoek, bij de koelblok van koolance kan je dat zelf kiezen door een andere nozzle te gebruiken.
[ Voor 58% gewijzigd door pm1 op 05-06-2008 18:30 ]
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Als je alleen de videokaarten pakt kun je de kaarten best een stuk warmer dan 45 graden laten worden. Ze zullen in ieder geval niet zo warm meer worden als met de luchtkoelers. Als die koelers altijd zo hard draaien dan zijn ze echt snel kapot. Heb hier een X800 en x1900 kaart liggen die allebei veel herrie maken. Die lagertjes zijn helemaal op. 70 graden zou ook prima zijn voor die kaarten. Hoe warmer je ze laat worden hoe minder moeite het koelen kost.pm1 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:19:
het is maar een bereking. Ik heb voor koolance gekozen omdat ze op het filmpje ook koolance gebruikten. temps luchtkoeling was rond de 90 °C en moet de koelblok erop ineens maar 45 °C.
Sinds ik waterkoeling heb vind ik dat ik veel minder gezeur heb met mijn pc. Vrijwel geen stof. Het is erg koel zonder herrie. Ideaal systeem. Deze computer is al zoveel goedkoper in verhouding met een supercomputer dat er toch best wel budget voor zou moeten zijn ?
De rad zou niet eens zo heel veel verschil maken maar de bouw kwaliteit van Koolance is gewoon niet zo heel hoog. Die pomp met reservoir in zo'n bay is qua kwalteit echt stukken lager dan een Laing of een Eheim pomp.R-O-Y schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:15:
[...]
Wat is er beter aan? De kwaliteit van het spul zelf of hoe goed het koelt? Ik heb namelijk een dure en een goedkope radiator en de een is niet noemenswaardig beter. Ook mogen je videokaarten best warm worden. Die dingen hoef je echt niet naar 40 graden te koelen. Als je de CPU erbij pakt moet de temperatuur wel omlaag. Een CPU mag niet zo warm worden als een videokaart.
Zoveel geld aan waterkoeling uitgeven heb ik altijd onzin gevonden. Het moet werken en daarmee is het klaar. Een radiator die water tot kamertemperatuur koelt is goed, een zogenaamd betere radiator zal het echt niet kouder maken. Dit heb ik wel eens eerder geschreven maar mijn alphacool cpu-blok van 29 euro doet het ook prima. Die houdt een quad op 3,6ghz op 45 graden full-load.
Dit blok heb ik nog getest aangesloten op de gewone kraan. Dus de hele tijd vers water dat koud is. Dan wordt de temperatuur van de cpu heel laag. Het was in de winter destijds en de cpu kwam tot 15 graden. Het is meer zaak om het water goed te koelen dan heel veel geld aan de blokken uit te geven.
edit: @ cc_tuner, waterkoeling installeren is geen rocket-science. Lijkt me dat dat op een universiteit best wel moet lukken
Koolance staat bij mij en vele anderen een beetje in het rijtje bij Thermaltake wat ook van lage kwaliteit is. Naar mijn mening kan je beter gelijk goede spullen halen dan van een redelijk B-merk als Koolance.
Die waterblokken voor de GPU's zou je nog wel van Koolance kunnen nemen, helemaal als het niet anders kan met die van EK met de koppelingen voor de slangen. Die pomp en reservoir in een 5,25" bay zou ik echt niet nemen. De pomp is toch een hart van de waterkoeling en een Laing is veel sterker en betrouwbaarder.
Niet om Koolance gelijk helemaal te bashen hoor, maar andere merken zijn van veel betere kwaliteit dan wat Koolance maakt.
[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 05-06-2008 18:46 ]
Dan wordt het (als het waterkoeling wordt) dus 4x zo'n Koolance blok omdat je daar je eigen nozzle's op aan kan sluiten en dan dus een Liang pomp, de slangen hoeven niet überbreed als ze het water of de koelvloeistof maar kunnen vervoeren, en dan het liefst van een hoge kwaliteit omdat er 2000 euro aan grafische kaarten gekoeld moet worden.PilatuS schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:38:
[...]
Niet om Koolance gelijk helemaal te bashen hoor, maar andere merken zijn van veel betere kwaliteit dan wat Koolance maakt.
Verder zou ik zeker er een chiller tussen zetten, helemaal als je alle grafische kaarten in 1 loop pakt.
Of je moet 2 grafische kaarten op 1 rad doen, en de andere 2 op een ander rad op 1 dezelfde Liang pomp.
Die Koolance waterblok is enige met rechtop staande aanslutingen, naast goedkope Asetek water/lucht combi. Alle andere blokken, ook al zijn ze beter, zijn afgekeurd ivm aansluitingen opzij.
De mensen die nog steeds op waterblokken aanwijzen met aanslutingen opzij, kunnen beter hun huiswerk maken voordat ze zinloze adviezen posten. De kaarten zitten tegen elkaar op moederbord en dat vraagt speciale aandacht. En dus géén aansluitingen van opzij!
Het kan wel met moederborden met TWEE PCI-E 16x connectoren (er gaan 2 kaarten in en er zit dan nog ruimte tussen.) Maar niet hier met VIER PCI-E 16x connectoren. Dan is alle ruimte verdwenen.
Ben je erg kritisch op geld, dan moet men Asetek nemen. Dat is met rond 30 Euro erg goedkoop. De cores worden watergekoeld, en geheugen worden normaal luchtgekoeld. Dat maakt geheel toch wat koeler, 75% minder kosten dan met Koolance. 4 keer Asetek is dus rond 120 Euro meer.
Geld niet zo'n probleem? Neem dan Koolance waterblok.
Garantie gevoelig? Laat het maar monteren door zelfde luitjes in de computershop. Ze hebben systeem voor je klaargestoomd, en als kaarten te heet zijn, hebben ze iets niet goed gedaan. Het is hun garantie dat systeem probleemloos moet draaien. Zoniet, dan moeten ze het gratis fixen voor je. Dat is eigenlijk service regel onder de winkels. Gemaakte computers mogen geen koelproblemen vertonen, want daar zitten we niet op te wachten. We kopen geen computers die makkelijk oververhit raken. Dat is gewoon garantie. Toch?
Verder moet ik nog steeds weten of aanzuigende Delta fan wat resultaat heeft op temperatuur. We kunnen verder lullen, maar als de temperatuur niet meer kritisch is (b.v. <90 graden) en continu gebruik al meer mogelijk maakt, en het is nog steeds budget. Bovendien is vierkante windtunnel op kaarten zo gemaakt. Al is het maar voor even als test.
En tip: koop simpele fanregelaar ook erbij, dan kan je Delta fan ook even temmen als het moet.
Ga wat uitproberen, ik wil resultaten zien
De mensen die nog steeds op waterblokken aanwijzen met aanslutingen opzij, kunnen beter hun huiswerk maken voordat ze zinloze adviezen posten. De kaarten zitten tegen elkaar op moederbord en dat vraagt speciale aandacht. En dus géén aansluitingen van opzij!
Het kan wel met moederborden met TWEE PCI-E 16x connectoren (er gaan 2 kaarten in en er zit dan nog ruimte tussen.) Maar niet hier met VIER PCI-E 16x connectoren. Dan is alle ruimte verdwenen.
Ben je erg kritisch op geld, dan moet men Asetek nemen. Dat is met rond 30 Euro erg goedkoop. De cores worden watergekoeld, en geheugen worden normaal luchtgekoeld. Dat maakt geheel toch wat koeler, 75% minder kosten dan met Koolance. 4 keer Asetek is dus rond 120 Euro meer.
Geld niet zo'n probleem? Neem dan Koolance waterblok.
Garantie gevoelig? Laat het maar monteren door zelfde luitjes in de computershop. Ze hebben systeem voor je klaargestoomd, en als kaarten te heet zijn, hebben ze iets niet goed gedaan. Het is hun garantie dat systeem probleemloos moet draaien. Zoniet, dan moeten ze het gratis fixen voor je. Dat is eigenlijk service regel onder de winkels. Gemaakte computers mogen geen koelproblemen vertonen, want daar zitten we niet op te wachten. We kopen geen computers die makkelijk oververhit raken. Dat is gewoon garantie. Toch?
Verder moet ik nog steeds weten of aanzuigende Delta fan wat resultaat heeft op temperatuur. We kunnen verder lullen, maar als de temperatuur niet meer kritisch is (b.v. <90 graden) en continu gebruik al meer mogelijk maakt, en het is nog steeds budget. Bovendien is vierkante windtunnel op kaarten zo gemaakt. Al is het maar voor even als test.
En tip: koop simpele fanregelaar ook erbij, dan kan je Delta fan ook even temmen als het moet.
Ga wat uitproberen, ik wil resultaten zien
ik ook om eerlijk te zijn 
ivm met die asetek blokken daar kan je gelijk over hebben. het was puur met het filmpje dat ik even dacht van ik zal even een rekensommetje maken om ze te tonen hoeveel een uitbreiding met waterkoeling zou kosten.
ivm met die asetek blokken daar kan je gelijk over hebben. het was puur met het filmpje dat ik even dacht van ik zal even een rekensommetje maken om ze te tonen hoeveel een uitbreiding met waterkoeling zou kosten.
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Ik denk dat het gewoon de bedoeling is om de temperaturen binnen de perken te houden(met de kast dicht), zonder al te grote ingrepen te doen, en onnodig geld uit te geven.
Dus met wat fans, en even goed nadenken waar ze te plaatsen, lijkt me het vrij simpel op te lossen
Ik neem aan dat de temperatuur van de ruimte waar de pc stond/staat ook vrij hoog is/was? Als het daar bv 25 graden is, en je verplaatst hem naar een ruimte waar het maar 20 graden meet, dan scheelt dat alleen al, een slok op een borrel
Dus met wat fans, en even goed nadenken waar ze te plaatsen, lijkt me het vrij simpel op te lossen
Ik neem aan dat de temperatuur van de ruimte waar de pc stond/staat ook vrij hoog is/was? Als het daar bv 25 graden is, en je verplaatst hem naar een ruimte waar het maar 20 graden meet, dan scheelt dat alleen al, een slok op een borrel
[ Voor 30% gewijzigd door pcgek op 05-06-2008 20:39 ]
Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.
waarom niet? haakse aansluitingen (net zoals op deze coolance kunnen) en vervolgens diagonaal monteren is geen enkel probleem...MrDummy schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 19:57:
Die Koolance waterblok is enige met rechtop staande aanslutingen, naast goedkope Asetek water/lucht combi. Alle andere blokken, ook al zijn ze beter, zijn afgekeurd ivm aansluitingen opzij.
*burp*
Inderdaad; de temperatuur was tropisch daarbinnenpcgek schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 20:30:
Ik denk dat het gewoon de bedoeling is om de temperaturen binnen de perken te houden(met de kast dicht), zonder al te grote ingrepen te doen, en onnodig geld uit te geven.
Het mag best in 1 loop zitten hoor. Het water warmt nog niet eens 1 graad op als het door een blok gaat. Omdat het water zo snel stroomt heeft het gewoon geen tijd om erg heet te worden. Het water is misschien 2 graden warmer als het uit het 4e blok komt, tegen over de temp voordat het water het eerste blok in ging.Verder zou ik zeker er een chiller tussen zetten, helemaal als je alle grafische kaarten in 1 loop pakt.
Of je moet 2 grafische kaarten op 1 rad doen, en de andere 2 op een ander rad op 1 dezelfde Liang pomp.
Mijn water gaat ook eerst door 5 waterblokken tot het weer bij de rad komt. Nou produceren mijn onderdelen niet zo veel warmte als die kaarten van de TS maar dat maakt weinig uit.
Edit: @Wiethoofd. Ook zonder chiller met alleen normale rad's kan best hoor in 1 loop.
[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 05-06-2008 23:53 ]
Met een chiller moet het inderdaad wel meevallen als je een krachtig genoege pomp hebt. Mocht je een langzame flow hebben, dan zou je eigenlijk onder full load wel 2 loops moeten hebben.
Eerst maar kijken of de TS überhaupt over wil op waterkoeling, ook qua stabiliteit, stilte, overklokbaarheid, patsfactor en temperatuur zonder de kast te hoeven modificeren (op 2 gaten na als er geen standaard gaten inzitten om de slangen doorheen te halen)
Eerst maar kijken of de TS überhaupt over wil op waterkoeling, ook qua stabiliteit, stilte, overklokbaarheid, patsfactor en temperatuur zonder de kast te hoeven modificeren (op 2 gaten na als er geen standaard gaten inzitten om de slangen doorheen te halen)
Rechte aansluitingen maakt aansluiten makkelijker, en slangen komen niet snel tegen elkaar aan, of staan elkaar in de weg. Of geen gekke en krappe bochten waar waterweerstand teveel toeneemt.rimpeldinky schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 20:53:
waarom niet? haakse aansluitingen (net zoals op deze coolance kunnen) en vervolgens diagonaal monteren is geen enkel probleem...
Zet je haakse aansluitingen op koolance, en draai je diagonaal, dan wordt montage iets moeilijker omdat de hoekstukken en slangen over andere kaarten zullen lopen. Vervangen van die kaart gaat niet zonder andere kaart te vervangen, maar ook niet omdat andere kaart boven ook in de weg staat. Uiteindelijk ziet er naar uit dat alle kaarten die overlopen eruit moeten voordat defecte vervangen is.
Met rechte aansluiting kun je makkelijk 1 kaart eruit halen en losmaken.
Dus na analyseren van situatie blijft er conclusie over dat rechte aansluitingen gunstig zal zijn.
En voor beetje koeler maken van 9800gx2's volstaat Asetek al aardig. De core temp zal zakken naar rond 50 graden of zo, dus ver uit de buurt van 100 graden limiet. Met 3-fan rad zou de temperatuur van 4 cores voldoende zakken. Warm water is niet zo erg, zolang de rad aardig warmte af kan voeren. Er is geen behoefte om 30 graden per core te maken, het mag best warmer.
Dus er is weinig reden voor koolance blok, omdat de mensen aan 9800gx2 alleen willen dat hele computer werk blijft doen, en niet voor prachtige koelresultaten. Daar komen we niet voor.
Ik denk dat 3fan-rad en 4x Aseteks wel zal lukken. De rad krijgt wel 3 fans voor luchtstroming, en vanwege 4 waterblokken zal er goede pomp ingezet worden die bekend staat om lange bedrijfsuren. Een betrouwbare pomp dus. De vloeistof zal speciaal moeten zijn om risico op aanslag klein te houden in waterblokken, en bijna geen kans op bacterien en andere microorganisme. Het wordt ook gesloten circuit. Maar het mag niet te schadelijk zijn.
Maar eerst luchtkoeling proeven doen, omdat het goedkoopst en makkelijk te maken is, en alles is ook makkelijk te vervangen. Dat is standaard genoeg.
Ik neem aan dat je met een 3fan-rad een 3x120mm rad bedoelt ? Een 3x120mm rad voor 4 van die kaarten is denk ik niet aan te raden. Ik koel zelf 5 onderdelen in mijn PC met waterblokken en daar voor is een 3x120mm rad al krap, daarom heb ik er laatst ook nog een extra 1x120mm rad bij gezet.
Mijn 5 onderdelen produceren zeker weten minder warmte totaal dan die 4 videokaarten, en als daar voor een 3x120mm rad al krap is zal het voor die 4 kaarten te weinig zijn. Ik zou toch zeker voor minimaal 4x120mm gaan en liever meer dan dat.
De temp van die kaarten mag best 65 graden zijn maar ik denk dat het met een 3x120mm rad heter wordt dan dat.
Mijn 5 onderdelen produceren zeker weten minder warmte totaal dan die 4 videokaarten, en als daar voor een 3x120mm rad al krap is zal het voor die 4 kaarten te weinig zijn. Ik zou toch zeker voor minimaal 4x120mm gaan en liever meer dan dat.
De temp van die kaarten mag best 65 graden zijn maar ik denk dat het met een 3x120mm rad heter wordt dan dat.
[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 06-06-2008 00:10 ]
Daarom zou wat Joep Stoffels in "Probleempje met het koelen van vier 9800..." voorstelde als enige rad een leuke optie zijn, het is investeren, maar het zou de boel koel genoeg moeten houden. (9x120mm (3x3))
En waarom zo je als je toch bezig bent met waterkoeling een half waterkoelblok voor de cores nemen en het geheugen luchtkoelen. Doe dan 1 groot blok waardoor de temperatuur niet omgevingstemperatuur afhankelijk wordt. Als je je mem fried is dat kut omdat je dan artifacts krijgt en dat wil je niet als je snel veel beelden wilt berekenen.
Verder even rondbellen/mailen naar de fabrikanten van de onderdelen voor kwantumkorting valt altijd te proberen en het staat leuk voor hun als prestigeobject
En waarom zo je als je toch bezig bent met waterkoeling een half waterkoelblok voor de cores nemen en het geheugen luchtkoelen. Doe dan 1 groot blok waardoor de temperatuur niet omgevingstemperatuur afhankelijk wordt. Als je je mem fried is dat kut omdat je dan artifacts krijgt en dat wil je niet als je snel veel beelden wilt berekenen.
Verder even rondbellen/mailen naar de fabrikanten van de onderdelen voor kwantumkorting valt altijd te proberen en het staat leuk voor hun als prestigeobject
nu begint er hier een discussie op te laaien van welke onderdelen met wat combineren om de beste oplossing te vinden.
Als Kjoost er voordeel wil uithalen MOETEN we rekening houden dat we ALLE onderdelen bij één enkele fabrikant bestellen.
daarom heb ik ook op koolance gekeken omdat ik daar alle onderdelen vond.
Kjoost heeft ook gezegd: "geen waterkoeling omdat dat het project te gecompliceerd zou maken"
volgens mij wil hij daarmee bedoelen dat het een hevige discussie zal zijn van nee die pomp is beter of nee pak deze radiotor koelt meer.
we moeten het eenvoudig houden, misschien één regel afspreken:
- alle onderdelen moeten van één enkele fabrikant zijn.
iedereen post zijn systeem gewoon met de pijs erbij, zo kan kjoost kiezen welk systeem het beste is qua prijs en qua fabrikant (korting)
zo dit gezegd zijnde hoop ik dat iedereen dit wil inzien
Als Kjoost er voordeel wil uithalen MOETEN we rekening houden dat we ALLE onderdelen bij één enkele fabrikant bestellen.
Kjoost heeft ook gezegd: "geen waterkoeling omdat dat het project te gecompliceerd zou maken"
volgens mij wil hij daarmee bedoelen dat het een hevige discussie zal zijn van nee die pomp is beter of nee pak deze radiotor koelt meer.
iedereen post zijn systeem gewoon met de pijs erbij, zo kan kjoost kiezen welk systeem het beste is qua prijs en qua fabrikant (korting)
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Verwijderd
Als Kjoost eerst toezegt op waterkoeling en contact op neemt met die importeurs/fabrikanten voor evt korting, dan pas systemen plaatsen zodat men weet wie welke korting geeft en hoe of wat het budget dus is...
Straks knalt iedereen hier wat neer terwijl hij alsnog zegt dat ie perse voor lucht wilt gaan
Straks knalt iedereen hier wat neer terwijl hij alsnog zegt dat ie perse voor lucht wilt gaan
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 11:57 ]
mja maar ik vind als je een supercomputer vind zorg dan dat hij goed kan werken 
hij heeft de snelheid al werlegt van de CalCua dusjah 100 euro meer investering is nog altijd een peuleschil tov de CalCua die een paar miljoen kost
edit nulletje te weinig
hij heeft de snelheid al werlegt van de CalCua dusjah 100 euro meer investering is nog altijd een peuleschil tov de CalCua die een paar miljoen kost
edit nulletje te weinig
[ Voor 5% gewijzigd door pm1 op 06-06-2008 14:28 ]
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Verwijderd
Als hij die waterkoeling neemt word dat eerder 700euro als 100 hoor
en dat kan toch net het verschil maken voor hem...
Als je ziet dat de CalCua rond de miljoen kost (ik 'citeer' pm1) en je hebt voor 4000 het huidige systeem met temperatuurproblemen dan kan je 'even' 800 euro bijleggen (je blijft onder de itt 5000 euro) om een waterkoelsetup te kopen en evt voor 50 door een winkel te laten installeren en leaktesten.Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:39:
Als hij die waterkoeling neemt word dat eerder 700euro als 100 hooren dat kan toch net het verschil maken voor hem...
Verder levert waterkoeling een grotere overklok ruimte op (hebben ze verstand van aan de benchmarks en posts van Kjoost te zien) waardoor je nog sneller je resultaten kunt behalen tov een computercluster van rond de miljoen.
3,8 miljoen euro om precies te zijn, ik heb het even opgezocht.
http://genias.biz/vmp/art.../RE-20050309-12-3-18.html
en deze vergelijking toont aan dat het de moeite waard is om er nog een extra investering tegenaan te gooien

(trager is beter)
verhouding 3.800.000 euro tegen over (afgerond) 5000 euro (met waterkoeling)
http://genias.biz/vmp/art.../RE-20050309-12-3-18.html
en deze vergelijking toont aan dat het de moeite waard is om er nog een extra investering tegenaan te gooien

(trager is beter)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
ja trouwens reken de energiefactuur er maar bij 
hoeveel zou een serverruimte per jaar verstoken aan airco enzo
ik denk niet dat je met 3500 watt toekomt om één supercomputer te voeden hoor.
en de FASTRA doet het al met een grosso-modo 1000 watt.
wat zou het geven moesten ze eens een cluster bouwen
als ze dan een paar clusters bouwen zullen ze de records van ELKE supercomputer in de wereld verbreken
edit: ze hebben toegepast waar ze al jaren over bezig zijn
de GPU gebruiken als CPU ik zoek even het artikel op.
behandeling van verschillende pakketjes:
GPU trager dan CPU
behandeling van gelijke pakketjes:
CPU: even snel als hiervoor
GPU = vééééééél sneller: 40 keer denk ik
hoeveel zou een serverruimte per jaar verstoken aan airco enzo
ik denk niet dat je met 3500 watt toekomt om één supercomputer te voeden hoor.
en de FASTRA doet het al met een grosso-modo 1000 watt.
wat zou het geven moesten ze eens een cluster bouwen
als ze dan een paar clusters bouwen zullen ze de records van ELKE supercomputer in de wereld verbreken
edit: ze hebben toegepast waar ze al jaren over bezig zijn
behandeling van verschillende pakketjes:
GPU trager dan CPU
behandeling van gelijke pakketjes:
CPU: even snel als hiervoor
GPU = vééééééél sneller: 40 keer denk ik
[ Voor 25% gewijzigd door pm1 op 06-06-2008 16:04 ]
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Verwijderd
Inmiddels is de topic al 10 pagina's groot.
Is er al een beslissing gekomen, of heeft de TS al iets in gedachte? Er zijn een paar hele goede ideeën langsgekomen, zeker met goede luchtkoeling, maar ik heb zelf nog niets kunnen lezen van wat de TS plant te doen.
Is er al een beslissing gekomen, of heeft de TS al iets in gedachte? Er zijn een paar hele goede ideeën langsgekomen, zeker met goede luchtkoeling, maar ik heb zelf nog niets kunnen lezen van wat de TS plant te doen.
oef
na lang zoeken in m'n computermagazines heb ik het eindelijk gevonden
(voor de geïnterreseerden CHIP 06/2007 pagina 64 -65)
GPGPU: Grafische chips 200 maal sneller dan cpu.
het komt erop neer dat GPU véél meer identieke gegevnspakketjes kan verwerken dan een dual-core cpu.
voor de mense die het zou interreseren wil ik gerust een afbeelding posten maar dan moet je mij iets laten weten
afbeelding verklaart véél
edit: voor gewone toepassingen was het niet aan de orde om er programma's voor te schrijven. en toen was het nog maar directx 8.
De FASTRA is echt een primeur op het gebied van de GPGPU
ze hebben hun eigen software ontwikkeld om de kracht van de grrafische kaarten te gebruiken
mss is dit wat offtopic
GPGPU: Grafische chips 200 maal sneller dan cpu.
het komt erop neer dat GPU véél meer identieke gegevnspakketjes kan verwerken dan een dual-core cpu.
voor de mense die het zou interreseren wil ik gerust een afbeelding posten maar dan moet je mij iets laten weten
edit: voor gewone toepassingen was het niet aan de orde om er programma's voor te schrijven. en toen was het nog maar directx 8.
De FASTRA is echt een primeur op het gebied van de GPGPU
mss is dit wat offtopic
[ Voor 26% gewijzigd door pm1 op 06-06-2008 16:37 ]
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Verwijderd
Je moet dit ding niet vergelijken met die supercomputer, is allemaal heel leuk maar Kjoost heeft een heel ander budget: 4000 tegenover 3,8miljoen "dus dan kan er nog wel wat bij"... maar dat wilt ie "misschien helemaal niet, en dan is dat geld toch ineens best veel.Wiethoofd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:15:
[...]
Als je ziet dat de CalCua rond de miljoen kost (ik 'citeer' pm1) en je hebt voor 4000 het huidige systeem met temperatuurproblemen dan kan je 'even' 800 euro bijleggen (je blijft onder de itt 5000 euro) om een waterkoelsetup te kopen en evt voor 50 door een winkel te laten installeren en leaktesten.
Verder levert waterkoeling een grotere overklok ruimte op (hebben ze verstand van aan de benchmarks en posts van Kjoost te zien) waardoor je nog sneller je resultaten kunt behalen tov een computercluster van rond de miljoen.
Maargoed, ik stop met discuseren
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 18:03 ]
sponsoring van de school moet kunnen :Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:01:
[...]
Je moet dit ding niet vergelijken met die supercomputer, is allemaal heel leuk maar Kjoost heeft een heel ander budget: 4000 tegenover 3,8miljoen dus kan er nog wel wat bij... maar dat wilt ie helemaal nieten dan is dat geld toch ineens best veel
(ik kan niet wachten om een cluster van zo'n systeem in actie te zien
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Volgens mij kun je deze waterblokken gebruiken:

Bij deze staan de openingen wel aan de goede kant. Of zie ik iets over het hoofd

Bij deze staan de openingen wel aan de goede kant. Of zie ik iets over het hoofd
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Als je de koppelingen een kwart slag naar links en rechts kunt draaien zijn het goede blokken.universal creations schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:22:
Volgens mij kun je deze waterblokken gebruiken:
[afbeelding]
Je zit namelijk nu met de aansluitingen tegen de aansluitingen van de kaart erboven (of er onder als je hem omdraait)
Ik zou er geen haakse koppelingen opzetten, maar gewone zodat de slangen richting de zijkant van de kast lopen, want daar is nog wel ruimte om een bocht te maken richting de radiator/pomp/reservoir/etc.Wiethoofd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:32:
[...]
Als je de koppelingen een kwart slag naar links en rechts kunt draaien zijn het goede blokken.
Je zit namelijk nu met de aansluitingen tegen de aansluitingen van de kaart erboven (of er onder als je hem omdraait)
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dat zou ik inderdaad ook doen, maar als deze koppelingen er vast in zitten en je kan ze alleen een kwartslag draaien zit je dus vast aan deze koppeling.universal creations schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:56:
[...]
Ik zou er geen haakse koppelingen opzetten, maar gewone zodat de slangen richting de zijkant van de kast lopen, want daar is nog wel ruimte om een bocht te maken richting de radiator/pomp/reservoir/etc.
Verder staat het Koolanceblok wat ik gevonden had op youtube een stuk blinger dan 4x een koperen blok
Dat is wat ik noem een luxeprobleem, en eentje die ik graag van je overneem, dus als het je teveel wordtProbleempje met het koelen van vier 9800GX2's (in 1 PC)
Ontopic, ik vind dit wel voor een groot deel een designfout van nVidia.. door de twee kaarten op deze manier te plaatsen geeft bijvoorbeelde onderste chip van kaart 1 bijna via contact ookal zijn hitte af aan de bovenste chip van kaart 2 waardoor de ze elkaar ook al opwarmen terwijl de koeling door dezelfde koker wordt aangezogen en zoals bekend geeft het plaatsen van meerdere ventilatoren achter elkaar een te verwaarlozen vermeerdering in de verplaatste lucht..... en dan probeert nVidia nog SLI te promoten ook met deze kaarten...
Anyway, je zult sowieso de koelblokken moeten vervangen, óf voor blokken die van de zijkant aanzuigen (als die er al zijn voor deze kaart), of voor waterkoeling, en aangezien het hier toch om performance gaat is de tweede van veruit te beste optie.
(ik ben nieuw in het TCO forumpje, en mijn huidige PC is 3 jaa roud (nieuwe over 2 weken bestellen
[ Voor 3% gewijzigd door siraic op 06-06-2008 19:50 ]
we zullen wachten op kjoost om ons een antwoord te geven waarschijnlijk maandag 
ik hoop dat na al deze argumenten hij wil inzien dat waterkoeling de meest renderende oplossing is.
de radiatoren van de waterkeoling kan hij desnoods nog voor de airco blazer leggen, dan moeten we niet meer aan een chiller denken
maar wat zal er de beste oplossing zijn ?
ofwel alles in serie aansluiten, en dan ineens ook alles: CPU, en alle GPU's.
ofwel met 2 parallele systemen met 2 radiatoren:
2 GPU's per systeem, en eentje kan da de CPU ook ineens mee koelen
ik hoop dat na al deze argumenten hij wil inzien dat waterkoeling de meest renderende oplossing is.
de radiatoren van de waterkeoling kan hij desnoods nog voor de airco blazer leggen, dan moeten we niet meer aan een chiller denken
maar wat zal er de beste oplossing zijn ?
ofwel alles in serie aansluiten, en dan ineens ook alles: CPU, en alle GPU's.
ofwel met 2 parallele systemen met 2 radiatoren:
2 GPU's per systeem, en eentje kan da de CPU ook ineens mee koelen
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
afhankelijk van wat ze met die CPU van plan zijn kan je die evt ook zo laten.. Ik denk dat ze vooral die gpu's stressen dus die cpu zal koud genoeg blijven met lucht nee?
anderzijds als je alles aan de WC hangt kan je ook alles zwaarder overclokken
anderzijds als je alles aan de WC hangt kan je ook alles zwaarder overclokken
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Kost ook weer een flinke bak geld 
Ik zou gewoon een aantal goede stille fans halen van het formaat 120mm
Plaats er 4 of desnoods8/9 in het zijpaneel, op 7 volt en klaar.
Vaak zijn de meest moeilijkste problemen makkelijk op te lossen.
Oftewel zaag erin en modden.
heb je de laatste 20 posts al eens doorgelezenSlitch schreef op zondag 08 juni 2008 @ 14:43:
Kost ook weer een flinke bak geld
bovendien kan je met wterkoeling véél meer doen dan met luchtkoeling, je kan zelfs desnoods het water tot 5 graden koelen ofzo, dat zie ik nog niet te gebeuren met luchtkoeling aan hetzelfde verbruik.
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Het water koelen met een chiller tot onder de kamertemp geeft weer problemen met condensvorming. Dan moet je alle slangen en blokken gaan isoleren met schuimrubber en vet om maar geen condens te krijgen wat gaat lekken. Een paar waterdruppels op het PCB van de videokaart lijkt mij niet zo'n goed idee.pm1 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 14:50:
[...]
heb je de laatste 20 posts al eens doorgelezenwe willen dat de GPU's nog betere prestaties halen door waterkoeling te gebruiken, het extraatje aan geld is nog altijd een fractie van hun supercomputer die ze daar hebben.
bovendien kan je met wterkoeling véél meer doen dan met luchtkoeling, je kan zelfs desnoods het water tot 5 graden koelen ofzo, dat zie ik nog niet te gebeuren met luchtkoeling aan hetzelfde verbruik.
Met normale waterkoeling met een flinke rad is een stressed coretemp van max 60 prima te doen en dan kan je ook prima overklokken. Naar mijn mening geeft een watertemp van onder de omgevingstemp meer problemen dan dat je er echt iets aan hebt. De OC wordt misschien 10% beter dan met normale waterkoeling en de risico's worden veel groter. Aan normale waterkoeling mits goed geinstalleerd zitten bijna geen risico's. Aan waterkoeling onder omgevingstemp zitten veel meer risico's.
Lees alsjeblieft het topic even door voordat je een opmerking spuit/spuwt.
Het gaat erom dat het een permanente koeling wordt waar je niet te veel naar om hoeft te kijken, Phase-change is puur warmte verplaatsing en vrijwel onmogelijk met 8 cores omdat je dan te zware apparatuur naast je computer hebt staan.
Het gaat er om dat het _goedkoop_ maar efficiënt is.
Verwijderd
Volgens mij gaat het er niet om dat het goedkoop is. Enkel goedkoop ivm een supercomputer. En dan kun je op PC-niveau wel een leuk bedrag spenderen zonder daarbij in de buurt te komen.
Maar ruimtegebrek maakt phase change idd niet echt ideaal in dit geval.
Watercooling lijkt me wel haalbaar.
Maar ruimtegebrek maakt phase change idd niet echt ideaal in dit geval.
Watercooling lijkt me wel haalbaar.
Dit is vrijwel onmogelijk in deze situatie. Voor zover ik weet zijn er geen Phase-Change blokken voor de 9800GX2 wat betekend dat je deze zou moeten laten maken. Dan nog kan 1 Phase-Change systeem maar 1 kaart koelen, als je blokken zou laten maken waarmee je de 2 core's kan koelen met 1 Phase-Change apparaat. Dan moet je dus 4 Phase-Change systemen neer zetten om de boel te koelen. Dat samen met het laten maken van blokken zit je makkelijk op 3.000 euro of meer. Dan heb ik het nog niet eens over het koelen van het geheugen, wat niet zomaar ff simpel met Phase-Change kan, en het probleem met isoleren ivm condens en ijsvorming.
Mocht de TS echt voor waterkoeling willen gaan wil ik er best eens goed naar kijken en een mooie setup samenstellen.
[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 08-06-2008 16:42 ]
heb ik al eens gedaan met bijkomende uitleg en regelsPilatuS schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:40:
[...]
Mocht de TS echt voor waterkoeling willen gaan wil ik er best eens goed naar kijken en een mooie setup samenstellen.
regelspm1 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:15:
ik heb even een rekensommetje gemaakt. Waarschijnlijk zullen de watekoeling professionals er wel opmerkingen over hebben maar toch
pm1 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:30:
nu begint er hier een discussie op te laaien van welke onderdelen met wat combineren om de beste oplossing te vinden.
(edit: hoek aansluitngen zijn niet aan de orde)
iedereen post zijn systeem gewoon met de pijs erbij, zo kan kjoost kiezen welk systeem het beste is qua prijs en qua fabrikant (korting)![]()
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
En daar heb ik toch ook al ruim voldoende op gereageerd met argumenten waarom onderdelen van andere merken beter zijn.pm1 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 17:27:
[...]
heb ik al eens gedaan met bijkomende uitleg en regels
[...]
regels
[...]
Ik vind het trouwens ook een beetje vreemd om perse alles van 1 fabrikant te moeten kopen voor een paar euro korting. Ik denk dat de kwaliteit van de onderdelen stukken belangrijker is dan een paar tientjes.
Het is zo dat als je alles bij 1 fabrikant kan bestellen je met de fabrikant zelf kan bellen en een korting vragen om zo een grotere korting te krijgen dan als je naar een webwinkel belt en zegt waar het voor nodig is.PilatuS schreef op zondag 08 juni 2008 @ 18:20:
Ik vind het trouwens ook een beetje vreemd om perse alles van 1 fabrikant te moeten kopen voor een paar euro korting. Ik denk dat de kwaliteit van de onderdelen stukken belangrijker is dan een paar tientjes.
Ook kan het zo zijn dat als je alles van 1 fabrikant koopt je eventuele service kan claimen. Het hoeft niet altijd beter te zijn, maar in dit geval hoeven er geen 3DMark records mee gebroken te worden en is het toevallig Koolance omdat die een mooi waterkoelblok hebben wat precies aan de eisen voldoet van ons hier in dit topic (en eventueel ook van Kjoost als ze besluiten waterkoeling te nemen)
Bestellen bij 1 fabrikant heeft natuurlijk wel zo zijn voordelen. Ik vraag me alleen af of je je moet beperken tot 1 fabrikant puur voor de korting.Wiethoofd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 18:30:
[...]
Het is zo dat als je alles bij 1 fabrikant kan bestellen je met de fabrikant zelf kan bellen en een korting vragen om zo een grotere korting te krijgen dan als je naar een webwinkel belt en zegt waar het voor nodig is.
Ook kan het zo zijn dat als je alles van 1 fabrikant koopt je eventuele service kan claimen. Het hoeft niet altijd beter te zijn, maar in dit geval hoeven er geen 3DMark records mee gebroken te worden en is het toevallig Koolance omdat die een mooi waterkoelblok hebben wat precies aan de eisen voldoet van ons hier in dit topic (en eventueel ook van Kjoost als ze besluiten waterkoeling te nemen)
Ik weet niet hoe het met de service zit maar over het algemeen is het bij waterkoeling producten zo dat er geen garantie zit op een custom set maar alleen op de losse onderdelen. Er zit wel gewoon garantie op een blok dat lek vrij moet zijn maar niet op een hele set die je zelf in elkaar gaat zetten.
Tuurlijk kan het prima Koolance worden als er voor waterkoeling gegaan wordt maar ik zou zeker verder kijken naar andere fabrikanten zoals Aquacomputer. Over het algemeen maakt Aquacomputer beter spul dan Koolance.
Het volgende Aquacomputer blok wat een stukje terug ook al gepost is is op zich qua aansluitingen gelijk aan die van Koolance.

De gaten zitten op de zelfde plek en qua koppelingen kan je doen wat je maar wilt. In het blok van Aquacomputer zit ook geen plexiglas verwerkt wat zou kunnen gaan scheuren. Ik heb zelf eens een scheurtje in het plexiglas gehad wat spontaan was ontstaan na 2 jaar en water over het hele moederbord en de kaarten heen is niet leuk. Persoonlijk voor mij nooit meer waterblokken met plexiglas.
Als er besloten wordt om voor waterkoeling te gaan lijkt mij het beste om minimaal 2 of liever meer setjes samen te stellen en daarmee naar verschillende bedrijven te gaan.
Misschien is het zelfs mogelijk om alles gratis te krijgen of voor heel weinig. Voor een bedrijf zoals Aquacomputer of Koolance is het natuurlijk geweldig om een verhaaltje van deze PC op de website te plaatsen en er bij te zeggen dat het hier gaat om een PC die sneller is dan een supercomputer en draait met hun onderdelen. Zulk soort dingen vinden bedrijven heerlijke reclame.
[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 08-06-2008 18:59 ]
Bedankt voor alle suggesties!pm1 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:44:
we zullen wachten op kjoost om ons een antwoord te geven waarschijnlijk maandag
Helaas, het gaat hier nog niet zo hard. Aan de airco-ruimte wordt nog gewerkt (problemen met het elektriciteitsnet, het is een oud gebouw). Hopelijk functioneert dat tegen het eind van de week. Na een nieuwe temperatuurmeting zullen we dan het uiteindelijke plan opmaken.
Waterkoeling lijkt zeker de best-koelende betaalbare oplossing, maar toch blijven we bij luchtkoeling. Dit niet vanwege de kosten (1000 euro extra is geen probleem), maar om de volgende redenen:
- We willen voor de presentatie van dit systeem geen "tweaker-imago", maar willen juist uitdragen dat iedereen zo'n "supercomputer" in zijn onderzoeksgroep kan neerzetten (wat ook zo is). Hoe simpeler, hoe beter dus.
- De huidige temperaturen zijn te hoog, maar wel werkbaar. Met de kast open zitten we op dit moment op 92C. Als we dat kunnen terugbrengen tot, zeg 85C, verwacht ik dat de GPUs het wel een tijdje uithouden. Koelen van de rest van het systeem gaat prima.
- In de huidige vorm is het systeem supereenvoudig te upgraden. Bij de volgende generatie grafische kaarten willen we onmiddellijk mee kunnen.
Hoe hard draaien de fans van de videokaarten bij die temperaturen? Je moet er wel echt rekening mee houden dat als ze hard draaien die fan erg snel versleten is. Als je elk jaar upgrade naar een setje nog snellere kaarten is dat probleem misschien ook wel opgelost. Maar ik zou er wel op letten, aan versleten koelers heb je ook niet zoveel.
Ik heb een plaatje gevonden van een nog uit te brengen moederbord:

Intel P45 chipset en 4 PCI-e slots met in ieder geval extra ruimte tussen de eerste 3 kaarten. Ben benieuwd of jullie straks meteen upgraden naar de nieuwe GPU's die zeer binnenkort uitkomen.

Intel P45 chipset en 4 PCI-e slots met in ieder geval extra ruimte tussen de eerste 3 kaarten. Ben benieuwd of jullie straks meteen upgraden naar de nieuwe GPU's die zeer binnenkort uitkomen.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
@Kjoost
Ik vind dat je met waterkoeling niet direct een tweaker imago gaat creëren..
Je creërt imho sneller een tweaker imago als je gaat overklokken ( en dat hebben jullie al gedaan
).
Waterkoeling kan best professioneel zijn als je het mij vraagt, zolang het allemaal gebouwd is om gewoon goed te koelen en alles stabiel te houden. En niet om de patsfactor en de "coole" lichtjes en kleurtjes die men er vaak insteekt.
Ik vind dat je met waterkoeling niet direct een tweaker imago gaat creëren..
Je creërt imho sneller een tweaker imago als je gaat overklokken ( en dat hebben jullie al gedaan
Waterkoeling kan best professioneel zijn als je het mij vraagt, zolang het allemaal gebouwd is om gewoon goed te koelen en alles stabiel te houden. En niet om de patsfactor en de "coole" lichtjes en kleurtjes die men er vaak insteekt.
[ Voor 0% gewijzigd door ibfranky op 12-06-2008 09:10 . Reden: typo ]
ja denk dat als je gewoon netjes doorzichtige of zwarte slangen pakt en er rustige koelblokjes inhangt (zoals hierboven genoemd) dat het alleen maar een professionele indruk maakt...daarbij is watercooling in je computer tegenwoordig echt geen pats-factor meer, daaar is het veel te gewoon voor
Verwijderd
Met Tweaker-imago bedoeld Kjoost eerder dat niet alle onderzoekers/wetenschappers het zoeken om waterkoeling in hun "supercomputer" te bouwen en te onderhouden.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 17:59 ]
Ik denk daar toch anders over: in een professionele (universiteits) omgeving (en dan heb ik het over meer dan 10 onderzoeksgroepen waar ik mee werk) ben ik nog nooit een watergekoeld systeem tegengekomen. Natuurlijk kun je het heel netjes doen, maar het zal voor veel gebruikers een barriere opwerpen.darkpluisje schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:53:
ja denk dat als je gewoon netjes doorzichtige of zwarte slangen pakt en er rustige koelblokjes inhangt (zoals hierboven genoemd) dat het alleen maar een professionele indruk maakt...daarbij is watercooling in je computer tegenwoordig echt geen pats-factor meer, daaar is het veel te gewoon voor
En wat het overclocken betreft: inderdaad, daar hadden we even net iets te veel lol
Verwijderd
^^ helemaal mee eens behalve het overclocken dan, extra performance voor dezelfde prijs: wie wil dat nou niet?
En Kjoost: Hoe zit het nou? wel/niet tweaken? er moet toch iets gebeuren he...
En Kjoost: Hoe zit het nou? wel/niet tweaken? er moet toch iets gebeuren he...
Verwijderd
Nuja, ik denk dat je ook nog nooit een systeem bent tegengekomen dat 4 dual GPU's gebruikt en een ganse cluster verslaat. Wat dat betreft is de FASTRA een proof of concept, waar waterkoeling deel van kan uitmaken.kjoost schreef op maandag 09 juni 2008 @ 18:00:
Ik denk daar toch anders over: in een professionele (universiteits) omgeving (en dan heb ik het over meer dan 10 onderzoeksgroepen waar ik mee werk) ben ik nog nooit een watergekoeld systeem tegengekomen.
Maar goed, ik denk wel dat je met goed uitgepluisde luchtkoeling makkelijk <80° @full load + oc en gesloten casing moet kunnen halen.
in het huidige tijdperk van computers zal het volgens mij nie lang meer duren eer de eerste voor consumenten geschikte computer op de markt komt.
@ kjoost
ik begrijp dat het een supercomputer moet worden die elke wetenschappen "zelf" kan upgraden, maar in principe nemen echt professionele gebruikers geen risco's en laten ze dat door een specialist doen
Die specialist kan mits een extra investering ook alles onmiddelijk ombouwen zodat het op de eerder ingebouwnde waterkoeling werkt. je kan het misschien vergelijken zoals in de business sector bvb een heftruck (cru voorbeeld) na zoveel uren dat dat ding heeft rondgereden moet dat ook binnen voor een groot onderhoud
aanzie dus zo'n computer als een professioneel ding wat moet ondehouden worden, en dan moet je jezelf nooit druk maken over die waterkoeling
mss vraagje. Wordt de CalCua ook onderhouden ? die harde-schijven die in dat monster draaien gaan niet eeuwig mee
@ kjoost
ik begrijp dat het een supercomputer moet worden die elke wetenschappen "zelf" kan upgraden, maar in principe nemen echt professionele gebruikers geen risco's en laten ze dat door een specialist doen

Die specialist kan mits een extra investering ook alles onmiddelijk ombouwen zodat het op de eerder ingebouwnde waterkoeling werkt. je kan het misschien vergelijken zoals in de business sector bvb een heftruck (cru voorbeeld) na zoveel uren dat dat ding heeft rondgereden moet dat ook binnen voor een groot onderhoud
aanzie dus zo'n computer als een professioneel ding wat moet ondehouden worden, en dan moet je jezelf nooit druk maken over die waterkoeling
mss vraagje. Wordt de CalCua ook onderhouden ? die harde-schijven die in dat monster draaien gaan niet eeuwig mee
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Over het onderhoud van de CalcUA kan ik maar beter niet te veel zeggen... Er zijn recent nogal wat blunders mee gemaakt, laat ik daar bij houdenpm1 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:34:
Enfin, het plan:
- airco (werkt nu bijna)
- nieuw zijpaneel (de plexi-glas versie, staat in bestelling maar is wel moeilijk leverbaar)
- een stuk of 8 12cm fans
- experimenteren om de optimale airflow te vinden
Ik vind het persoonlijk een vrij simpel probleem..
Ik neem aan dat een beetje lawaai geen probleem is, het ding staat toch immers ergens berekeningen te doen waar niemand er last van heeft?
Vraag even aan iemand in de werkplaats (bij natuurkunde of werktuigbouwkunde) of hij een shroud (verloopstuk / airduct) wil maken welke een beetje luchtdicht aansluit op de uitlaten van de 4 videokaarten (met een uitsparing voor de vga kabel - je gebruikt er toch maar 1 - of misschien wel zelfs geen?). Laat deze shroud verlopen naar een opening waarop een (paar) high RPM fan(s) (100/200mm) op gemonteerd kunnen worden en je hebt een geconcentreerde luchtstroom door je videokaarten heen (je zuigt het dan van binnen in de kast door de videokaarten heen naar buiten - zon kast zit vol kieren en gaten dus dat komt helemaal goed). Voor mijn part gebruik je standaard 120mm computerfans, maar deze hebben doorgaans niet zon forse airflow en dat is juist hetgene wat je flink wil verbeteren als koelen het doel is --> warmteverplaatsing (die dus ook niet lineair toeneemt als je er 10 van in je kast plaatst). De videokaarten zijn het enigste punt wat gekoeld moet worden, dus is het ook logisch om daar gewoon een flinke luchtstroom doorheen te trekken, dan heb je die drie fans voorop al in principe niet meer nodig. Het enigste probleem wat rest is de onvermijdbare stofophoping naar verloop van tijd, dus onderhoud is vereist. Of je zet de computer gewoon in de ruimte van dat (gekoelde?) opteroncluster, want die ruimtes zijn om dezelfde redenen ook meestal redelijk stofvrij (in een mensen omgeving is het gewoon ellende daar mensen lopende stof = huidschilfers fabriekjes zijn).
Leuk project en mooie resultaten, onze prof van de image analysis groep heeft zich hier ook al vaker erg positief uitgelaten over de rekenkracht van de huidige videokaarten, en het relatieve gemak waarmee deze rekenkracht voor bepaalde doelen ook werkelijk benut kan worden.
Ik neem aan dat een beetje lawaai geen probleem is, het ding staat toch immers ergens berekeningen te doen waar niemand er last van heeft?
Vraag even aan iemand in de werkplaats (bij natuurkunde of werktuigbouwkunde) of hij een shroud (verloopstuk / airduct) wil maken welke een beetje luchtdicht aansluit op de uitlaten van de 4 videokaarten (met een uitsparing voor de vga kabel - je gebruikt er toch maar 1 - of misschien wel zelfs geen?). Laat deze shroud verlopen naar een opening waarop een (paar) high RPM fan(s) (100/200mm) op gemonteerd kunnen worden en je hebt een geconcentreerde luchtstroom door je videokaarten heen (je zuigt het dan van binnen in de kast door de videokaarten heen naar buiten - zon kast zit vol kieren en gaten dus dat komt helemaal goed). Voor mijn part gebruik je standaard 120mm computerfans, maar deze hebben doorgaans niet zon forse airflow en dat is juist hetgene wat je flink wil verbeteren als koelen het doel is --> warmteverplaatsing (die dus ook niet lineair toeneemt als je er 10 van in je kast plaatst). De videokaarten zijn het enigste punt wat gekoeld moet worden, dus is het ook logisch om daar gewoon een flinke luchtstroom doorheen te trekken, dan heb je die drie fans voorop al in principe niet meer nodig. Het enigste probleem wat rest is de onvermijdbare stofophoping naar verloop van tijd, dus onderhoud is vereist. Of je zet de computer gewoon in de ruimte van dat (gekoelde?) opteroncluster, want die ruimtes zijn om dezelfde redenen ook meestal redelijk stofvrij (in een mensen omgeving is het gewoon ellende daar mensen lopende stof = huidschilfers fabriekjes zijn).
Leuk project en mooie resultaten, onze prof van de image analysis groep heeft zich hier ook al vaker erg positief uitgelaten over de rekenkracht van de huidige videokaarten, en het relatieve gemak waarmee deze rekenkracht voor bepaalde doelen ook werkelijk benut kan worden.
[ Voor 7% gewijzigd door TRG op 11-06-2008 23:03 ]
Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.
ik weet niet of hij al genoemd is, maar er is een nieuwe Lian Li kast , de de Lian Li TYR PC-X2000, met ruimte voor eATX en 8 slots. Tevens heeft hij 3 verschillende koelzones. De zone voor moederbord en grafische kaarten wordt door 3 140mm fans gekoeld.

Zo heb je een professioneel uitziende kast met luchtkoeling en ruimte voor 4 9800GX2's.

Zo heb je een professioneel uitziende kast met luchtkoeling en ruimte voor 4 9800GX2's.
Weet er iemand waar ik deze kan vinden ?M411007 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 11:49:
ik weet niet of hij al genoemd is, maar er is een nieuwe Lian Li kast , de de Lian Li TYR PC-X2000, met ruimte voor eATX en 8 slots. Tevens heeft hij 3 verschillende koelzones. De zone voor moederbord en grafische kaarten wordt door 3 140mm fans gekoeld.
[afbeelding]
[afbeelding]
omg ziet er een zalige kast uit
zou wel handig zijn in die geval maar aangezien de huidige case al 3 12 cm fans heeft die vooraan alle lucht in de kast blazen denk ik niet dat zoiets uitkomst zal bieden
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
die kast die hierboven genoemd werd heeft 3x 140mm (2cm in doorsnee groter!) voorin.pm1 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 18:00:
omg ziet er een zalige kast uitzou wel handig zijn in die geval maar aangezien de huidige case al 3 12 cm fans heeft die vooraan alle lucht in de kast blazen denk ik niet dat zoiets uitkomst zal bieden
Verder zijn alle delen van de kast gescheiden en heb je dus een gedeelte waar je voeding zit die dus niet het gedeelte waar je GX2's hangen verwarmt.
Verder lijkt het me leuk als ze de GX2's verkopen/er tijdelijk uithalen en 4x GTX 280 proberen en kijken wat voor resultaten dat geeft. Zal wel een dure grap worden, maar EVGA charteren oid zal een uitkomst kunnen zijn.
ik weet niet of hun software ook met die kaarten overweg kan.
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Het is gewoon CUDA. dus zou moeten werken?
ik heb misschien nog iets gevonden
een uitbreiding van lian-li zelf
is misschien wat makkelijker om te installeren dan zelf te knutselen
dit is de BS-08 met een 140 mm 900 rpm fan
een uitbreiding van lian-li zelf
is misschien wat makkelijker om te installeren dan zelf te knutselen
dit is de BS-08 met een 140 mm 900 rpm fan

[ Voor 27% gewijzigd door pm1 op 19-06-2008 11:04 ]
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Je mag hem wel even opsturen, dan zoek ik het even uit voor je. Je krijg hem zeker binnen 2 jaar terug...kjoost schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 01:25:
Recent hebben we aan de Univ. Antwerpen een PC gebouwd met vier 9800GX2 kaarten, dus in totaal 8 GPU's. We gebruiken deze PC (helaas) niet om te gamen, maar voor wetenschappelijke berekeningen.
Vooraf bestond er nogal wat controverse op diverse hardware forums of het wel mogelijk zou zijn om vier 9800GX2 kaarten werkend te krijgen in een enkele PC.
[afbeelding]
Het resultaat: we hebben een zeer goed werkend systeem dat voor onze toepassingen sneller rekent dan ons 512-node clusterVoor meer info verwijs ik naar de website http://fastra.ua.ac.be.
We hebben echter nog een klein probleempje met de koeling. De behuizing is een Lian Li PC-P80. Deze wordt geleverd met een gesloten zijpaneel, zonder ventilatiegaten. Momenteel krijgen we het zaakje aardig gekoeld als we het zijpaneel open laten. Met het zijpaneel dicht worden de GPU's echter te warm. We hebben al een zijpaneel besteld met plexiglas window, om bijv. het plexiglas eruit te halen of een fan erin te zetten.
Aangezien er ongetwijfeld tweakers zijn die meer verstand hebben van dit soort koeling dan wij, ben ik op zoek naar creatieve opties om dit beest te temmen.
Je kan de achterkant van de kaarten openhalen en daar fans in plaatsen?
- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -
Volgens mij is het niet het probleem dat de zone te heet wordt maar dat de kaarten zelf te warm worden omdat ze erg dicht op elkaar zitten. De TS geeft aan dat de temperatuur van de kaarten met de kast open ruim 90 graden is.M411007 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 11:49:
[afbeelding]
[afbeelding]
De oplossing is dus niet koelere lucht in de kast maar meer lucht door/langs de grafische kaarten (uitgaande van luchtkoeling).
edit> als je de grafische kaarten voor je berekeningen gebruikt, wat gebruik je dan om je beeldscherm aan te sturen?
[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 24-06-2008 13:59 ]
denk gewoon 1 van de 8 videouitgangen.... de mobo heeft geen onboard video.Rrob schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:56:
edit> als je de grafische kaarten voor je berekeningen gebruikt, wat gebruik je dan om je beeldscherm aan te sturen?
En allemaal wordt ingezet voor berekeningen.
Misschien is dit wel een idee: nieuws: Nvidia verklaart universiteit tot 'Cuda Center of Excellence'
Even melden aan nVidia dat jullie unief er druk mee bezig is en misschien kan je wel zo'n quadroplex systeempje scoren
Even melden aan nVidia dat jullie unief er druk mee bezig is en misschien kan je wel zo'n quadroplex systeempje scoren
is het inmiddels al gelukt de boel koel te houden?
en misschien is dit een alternatief als je toch 8GPU's wilt gebruiken, maar deze ook onderling wilt laten samenwerken.
R700 supports 4-way Crossfire X Op het bord wat jullie nu hebben zou dat perfect kunnen.
en misschien is dit een alternatief als je toch 8GPU's wilt gebruiken, maar deze ook onderling wilt laten samenwerken.
R700 supports 4-way Crossfire X Op het bord wat jullie nu hebben zou dat perfect kunnen.
ze hebben een moederbord met een amd chipset, met ondersteuning voor CF
je moet alleen zorgen dat je cuda aan de praat krijgt op ati
miss niet hetzelfde, maar wel bijna: nieuws: Nvidia ondersteunt PhysX-project voor Radeon-kaarten
of alles porten naar amd's versie van cuda. (me aangaat me even de naam hoe zij hun software voor gpu's noemen)
voor wat reclame denken ze wrs graag mee. vooral als ze dan ook kunnen showen dat hun 4870 2x - die ook op komst is, echt wel goed schaalt daarin, en minder koelingsproblemen geeft wegens minder verbruik - nu amper 100W meer dan een enkele x280 van nvidia.
(en makkelijker te koelen wegens 1 pcb met 2 gpu's erop en dus 1 slot enkel voor koeling, ipv 2 pcb met elk 1 gpu samen gesandwiched en maar een half slot voor koeling)
Je kunt het er altijd op wagen eh.
Langs de andere zijde ben ik ook nieuwsgierig of het koelingsprobleem opgelost is of nog steeds actueel is. Er staat wat van mijn zijde ook in de planning, deels hierdoor, deels door de helmer-oplossing/plannen.
voor wat reclame denken ze wrs graag mee. vooral als ze dan ook kunnen showen dat hun 4870 2x - die ook op komst is, echt wel goed schaalt daarin, en minder koelingsproblemen geeft wegens minder verbruik - nu amper 100W meer dan een enkele x280 van nvidia.
(en makkelijker te koelen wegens 1 pcb met 2 gpu's erop en dus 1 slot enkel voor koeling, ipv 2 pcb met elk 1 gpu samen gesandwiched en maar een half slot voor koeling)
Je kunt het er altijd op wagen eh.
Langs de andere zijde ben ik ook nieuwsgierig of het koelingsprobleem opgelost is of nog steeds actueel is. Er staat wat van mijn zijde ook in de planning, deels hierdoor, deels door de helmer-oplossing/plannen.
Gewoon 2 a 4 SCYTHE SLIP STREAM SY122512SH erin hangen, twee in het zijpaneel (gaten zagen) en twee achter de videkaarten. Die fan's leveren veel airflow zonder overdreven luidruchtig te zijn; je hoort ze op 12v zeker weten wel, maar het zal nog een pak minder zijn dan de Delta's.
Goedkope oplossing en betrouwbaar. Mocht je zelf geen gaten kunne/willen zagen; er zal best wel een bereidwillige tweaker zijn die dat voor je wil doen ;-)
Goedkope oplossing en betrouwbaar. Mocht je zelf geen gaten kunne/willen zagen; er zal best wel een bereidwillige tweaker zijn die dat voor je wil doen ;-)
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
kjoost zeker nog nooit Apple G5's bij uni's gezien, zit standaard waterkoeling in namelijk.
http://www.overclockers.com.au/article.php?id=307166
Kijk trouwens eens in dit topic:
[CM] Forced Chilled Air Cooling
Is wellicht wel interesant.maar niet echt hoe je het in gedacht hebt
http://www.overclockers.com.au/article.php?id=307166
Kijk trouwens eens in dit topic:
[CM] Forced Chilled Air Cooling
Is wellicht wel interesant.maar niet echt hoe je het in gedacht hebt
schooljaar is nog niet gestart die mensen zijn allemaal nog met vakantieWiethoofd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:09:
even een kick.
Is er inmiddels een permanente oplossing gevonden? Zo ja, graag een foto

Ik denk dat het weer actief zal worden vanaf eind september

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
beetje overkill imo, waarom bouw je zoiets, wel zalige case imoVerwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:32:
Is dit hier eigenlijk al gepost geweest? Gelijkaardig project maar dan met 8 9800GX2 kaarten.
klik
en waarvoor gaan ze die gebruiken
ik zie in ieder geval dat de pc's gelinkt zijn met 2 maal crosswire gigabit
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Verwijderd
Veel ruimte in kast, maar owzo lelijkpm1 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 12:15:
[...]
beetje overkill imo, waarom bouw je zoiets, wel zalige case imo
en waarvoor gaan ze die gebruiken
ik zie in ieder geval dat de pc's gelinkt zijn met 2 maal crosswire gigabit
Op XS gebruiken ze die ook veel.....
Makkelijk voor waterkoeling!