Probleempje met het koelen van vier 9800GX2's (in 1 PC)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoost
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-08 23:22
Recent hebben we aan de Univ. Antwerpen een PC gebouwd met vier 9800GX2 kaarten, dus in totaal 8 GPU's. We gebruiken deze PC (helaas) niet om te gamen, maar voor wetenschappelijke berekeningen.
Vooraf bestond er nogal wat controverse op diverse hardware forums of het wel mogelijk zou zijn om vier 9800GX2 kaarten werkend te krijgen in een enkele PC.

Afbeeldingslocatie: http://fastra.ua.ac.be/images/pic_internal.jpg

Het resultaat: we hebben een zeer goed werkend systeem dat voor onze toepassingen sneller rekent dan ons 512-node cluster ;) Voor meer info verwijs ik naar de website http://fastra.ua.ac.be.

We hebben echter nog een klein probleempje met de koeling. De behuizing is een Lian Li PC-P80. Deze wordt geleverd met een gesloten zijpaneel, zonder ventilatiegaten. Momenteel krijgen we het zaakje aardig gekoeld als we het zijpaneel open laten. Met het zijpaneel dicht worden de GPU's echter te warm. We hebben al een zijpaneel besteld met plexiglas window, om bijv. het plexiglas eruit te halen of een fan erin te zetten.

Aangezien er ongetwijfeld tweakers zijn die meer verstand hebben van dit soort koeling dan wij, ben ik op zoek naar creatieve opties om dit beest te temmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 07:04

ToeingTheLine

Mask of sanity

Als eerste: Jammer dat je er niet op mag gamen!

Misschien is vloeistof gekoelde setup een idee. Je zit met erg weinig ruimte tussen de kaarten nu...
Je zou ook altijd nog kaart 2 en 4 kunnen bewerken, en de andere 2 zo laten en er nog een 120mm ventilator erop richten.

Hoeveel fans zitten er in de kast? Die aan de achterkant is toch niet de enige hoop ik?

[ Voor 14% gewijzigd door ToeingTheLine op 29-05-2008 01:32 ]

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoost
falling_down schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 01:29:

Misschien is vloeistof gekoelde setup een idee. Je zit met erg weinig ruimte tussen de kaarten nu...
Je zou ook altijd nog kaart 2 en 4 kunnen bewerken, en de andere 2 zo laten en er nog een 120mm ventilator erop richten.

Hoeveel fans zitten er in de kast? Die aan de achterkant is toch niet de enige hoop ik?
Gamen "mag" wel hoor... Er moet alleen ook gewerkt worden ;)

De behuizing heeft nog drie fans aan de voorzijde

Afbeeldingslocatie: http://fastra.ua.ac.be/images/pic_fastra.jpg

maar die blijken niet zo gek veel effect te hebben op de uiteindelijke temperatuur van de GPU's. De meeste koeling komt toch van de fans op de grafische kaarten zelf momenteel (die overigens heel netjes koelen, als je bedenkt dat er acht GPU's op een rijtje zitten.

Waterkoeling doen we liever niet i.v.m. de complexiteit (het is geen hobby-systeem: er wordt zwaar op gerekend). Ik ben dus met name benieuwd naar de plaatsing van extra fans, hun orientatie en dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft het ook geen effect als je een simpele tafelventilator op de open zijkant richt? Als het maar werkt lijkt me. Af en toe het geheel stofvrij maken en gaan met die banaan.

Trouwens als je even 10 minuten niks te berekenen hebt .. draai eens een paar benchmarks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Wat zijn de temperaturen van de 9800GX2's? Een fan die zijwaarts blaast zou aanzienlijk moeten helpen.

Verder: klassesysteem! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:28
falling_down schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 01:29:
Wat dacht jij 8)7 Check het filmpje op de link >:) Crysis ftw _/-\o_

Nu effe serieus:
Er bestaan geen alternatieve luchtkoelers voor 9800GX2-kaarten. Dit komt door het design van de videokaarten die uit twee pcb's bestaan. Daardoor worden de intake-fans van de bovenste drie grafische kaarten geblokkeert. Om de temperaturen naar beneden te krijgen, zouden jullie de kast bijvoorbeeld open kunnen laten staan, zoals jullie nu al doen. Dit is echter het maximale wat je kunt halen uit luchtkoeling. Ventilatoren gericht op de videokaarten hebben geen nut, omdat de luchtinlaat geblokkeert wordt, omdat de kaarten te dicht op elkaar zitten.

Alternatieve koeling moet dus gezocht worden in de vorm van waterkoeling. Hier heb ik echter geen verstand van :P

Edit: Wat ik wel kan zeggen is dat je twee of meer 360mm rad's nodig hebt om dit systeem fatsoenlijk te koelen. 1000Watt hitte komt er uit die grafische kaarten :o

[ Voor 8% gewijzigd door Joep op 29-05-2008 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoost
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 01:48:
Heeft het ook geen effect als je een simpele tafelventilator op de open zijkant richt? Als het maar werkt lijkt me. Af en toe het geheel stofvrij maken en gaan met die banaan.

Trouwens als je even 10 minuten niks te berekenen hebt .. draai eens een paar benchmarks :P
Ja, een tafelventilator werkt wel redelijk, maar als het even kan mag het er ook nog wel wat professioneel uitzien, hoor ;)

Er staan al wat benchmarks op http://fastra.ua.ac.be/nl/benchmarks.html.

We hadden helaas geen volledige 3DMark liggen, en hebben dus uitsluitend op 1280x1024 getest. De resultaten geven al wel aan dat de FASTRA (de naam van dit monster) een dramatische gaming PC is (nou ja, relatief gezien dan).

Anderzijds is deze enkele PC in staat om voor onze rekentoepassing, op het gebied van beeldreconstructie, het 512-node cluster van de Univ. Antwerpen te verslaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou het kan wel maar dan moet je een airco hebben voor de kast, of de ruimte waar de kast in staat. En zodoende gekoelde droge lucht de PC in jagen. Dan is de temperatuur van het hele systeem vanzelf lager. Alleen moet je dan wel een afgesloten ruimte hebben, of de hele kamer waar het ding zich bevindt koelen. En koelen kost energie, wat hitte oplevert, en ook dat moet weer gekoeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoost
DaMarcus schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 01:51:
Wat zijn de temperaturen van de 9800GX2's? Een fan die zijwaarts blaast zou aanzienlijk moeten helpen.

Verder: klassesysteem! _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://fastra.ua.ac.be/images/image009.png

Wel erg hoog, maar het loopt enorm stabiel. Met een 20% overclock op de shader cores (720MHz) draait het systeem uren stabiel, zonder dat we rekenfouten hebben waargenomen.

Je moet alleen wel een beetje op je handjes passen zolang de kast nog open is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

100 graden is aardig op het randje van :)
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 01:55:
Nou het kan wel maar dan moet je een airco hebben voor de kast, of de ruimte waar de kast in staat. En zodoende gekoelde droge lucht de PC in jagen. Dan is de temperatuur van het hele systeem vanzelf lager. Alleen moet je dan wel een afgesloten ruimte hebben, of de hele kamer waar het ding zich bevindt koelen. En koelen kost energie, wat hitte oplevert, en ook dat moet weer gekoeld worden.
Even ter aanvulling: neem dan wel een CA-unit (Computer Airconditioning-unit). En waarom? Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor agp bestaan er extension kabels , ik weet niet of die ook voor pci-express te krijgen zijn , maar dat zou het koeling verhaal wel een stuk makkelijker maken.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Zou een andere behuizing zoals bv de CM Stacker 832 niet een betere keuze zijn aangezien je daar nog 4x120mm fan in de zijkant kan plaatsen..
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/uploads/product/products_gallery/file1194833096756.jpg

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn 250 mm fans te koop, sommige cases hebben deze standaard in het zijpaneel met een regelaar om de snelheid te regelen, conrad verkoopt deze fans los voor een ruime 17,00 euro, je zult dan wel echter nog een regelaar bij moeten plaatsen indien gewenst.

Ook de decoupeerzaag zal even ter hand genomen moeten worden.

Zo uit het blote hoofd dacht ik dat Akasa deze fans ook produceerd.

http://www.akasa.co.uk/im...os/fans/ak_f2230sm_cb.jpg

.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zelf zou ik zulk systeem niet zo drastisch overklokken, voor dus
1) rekenfoutjes door oververhitting, zoals je ze vaak ziet in Games als artefacts
2) stabiliteit van het systeem, als je iets een uur lang aan het berekenen bent en op 94% valt de bak uit... dan heb je niks aan die 20% he ;)
3) 1 kaart kapot is meteen drastisch minder capaciteit + weer een extra kost...
4) zeker nu je de koeling nog niet geoptimaliseerd hebt!

Zelf zou ik 2 vertikale, grote Fans tegen de kaartjes plakken, misschien ook nog 1 tegen de achterkant ;) en de kast open laten... Om de 2 maand eens grondig reinigen moet voldoen me dunkt :)

maar verder erg mooi systeem en vooral ook bijzonder ordelijk/netjes ineengestoken!
Veel succes met jullie projecten! (een mede-Antwerpenaar!)

Oja, 3dMark '06 en vantage benches zou ik ook wel willen zien ;)
Zo zie je trouwens maar wat een rekenkracht we verspillen door een beetje te lopen gamen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik zou voor waterkoeling gaan..
je kan waterkoeling zo betrouwbaar maken als je zelf wilt.
goede onderdelen en een goed gebouwde setup, dan hoef je hoogstens 1 maal per jaar je water te verversen.
(oa) dangerden heeft speciale waterblokken voor deze kaarten, 2 goede pompen erin (in serie, voor als er een uitvalt valt niet het hele koelsysteem stil) en een set goede radiatoren + fans, en je bent er al. slangen die geen licht doorlaten, n gesloten systeem met een kurk erop, en er groeien ook nooit geen algen in. en als je het geheel netjes aansluit, is het lekdicht, en met gedestileerd water (met evt. additieven) is zelfs een lek nog niet rampzalig, het geleid geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 03:17:
Er zijn 250 mm fans te koop, sommige cases hebben deze standaard in het zijpaneel met een regelaar om de snelheid te regelen, conrad verkoopt deze fans los voor een ruime 17,00 euro, je zult dan wel echter nog een regelaar bij moeten plaatsen indien gewenst.

Ook de decoupeerzaag zal even ter hand genomen moeten worden.

Zo uit het blote hoofd dacht ik dat Akasa deze fans ook produceerd.

http://www.akasa.co.uk/im...os/fans/ak_f2230sm_cb.jpg

.
nope, deze heeft maar 7 sloten en voor 4 GX2's ben je 8 kwijt

quote van hun site
De meeste "normale" grote kasten bieden ruimte aan slechts 7 PCI-Express uitbreidingsslots. Omdat elke GX2 twee daarvan nodig heeft, zouden we er dan eentje tekort komen. Onze zoektocht eindigde in Taiwan, waar we een kast vonden van LIAN-LI die voldeed aan de eisen. Het moederbord dat we zochten moest 4 PCI-Express slots hebben, maar dan wel op zo'n manier dat elke grafische kaart twee slots tot zijn beschikking heeft. Er bestaat geen enkel moederbord met zoveel slots vrij en dat ook SLI ondersteunt. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen voor de MSI-K9A2, waarin de vier grafische kaarten naast elkaar gezet kunnen worden.
ikzelf zat te denken een aan "crossflow-fan". Eentje die van precies past over de 4 kaarten en die monteren modden aan de kast/sidepannel

Zelfde idee van de stacker maar dan voor de GPU's en niet de mainboard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet waar je het over hebt hoor, ik heb het over een 250 mm fan plaatsen in het zijpaneel van de bestaande kast
ThaHandy schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 03:45:
[...]

nope, deze heeft maar 7 sloten en voor 4 GX2's ben je 8 kwijt

quote van hun site

[...]

ikzelf zat te denken een aan "crossflow-fan". Eentje die van precies past over de 4 kaarten en die monteren modden aan de kast/sidepannel

Zelfde idee van de stacker maar dan voor de GPU's en niet de mainboard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik jou was zou ik voor waterkoeling gaan.
Tenminste als je daar budget voor hebt...
Want om deze monsters te koelen heb je echt goed spul nodig...

Neem bv 4x 9800 GX2 blok van EK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:42
Persoonlijk zou ik dan ook direct top of the bill watercooling nemen : http://www.dangerden.com/...oductid=336&cat=48&page=1 Tochwel het merk binnen de waterkoeling. Voordeel is ook nog eens dat de jongens van dangerden graag helpen bij vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 17:02
AlexanderB schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 03:37:
...s het lekdicht, en met gedestileerd water (met evt. additieven) is zelfs een lek nog niet rampzalig, het geleid geen stroom.
Kan je neit gewoon koelvloeistof voor in auto's gebruiken? en zowieso zwarte slangen gebruiken, dit zijn de enige, lees enige, die niet gevoelig zijn voor UV. Verder kan gedistilleerd water niet zomaar gebruikt worden in combinatie met verschillende metalen. ivm eventuele reacties hiertussen. geloof ik...

Kan je niet een airco, zo'n mobiel van de gamma a 300 euro aanbieding beetje modificieren met 3 flinke slangen welke je dan naar de 3 intake fans geleid? Mits de airco de lucht goed ontvochtigd moet dit een best ideale opstelling zijn, en relatief goedkoop (in verhouding tot de pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
Ik denk dat als de pc houder into waterkoeling wil dat hij even het wc topic door moet lezen. Daar staat haarfijn uit gelegd welke vloeistoffen te gebruiken. Met dit monster is het misschien ook wenselijk voor een waterchiller te gaan in de loop.

Opzich zou een grote fan in de zeikant ook al aardig wat verschil maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Thrillseekah op 29-05-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waterkoeling is helemaal niet nodig en maakt het hele systeem onderhoudsgevoelig. Als het openlaten van de zijkant voldoende is dan is het modificeren van de bestaande zijplaat met een 4-tal 12cm fans voldoende. Kwestie van 4 ronde gaten boren en de fans installeren. Dit is dan een soort Stacker oplossing.

Maar een ander punt is of de fans van de GX2 kaarten al op 100% draaien? Ik kan mijn kaart overhit laten worden zonder dat de fan op 100% zit. De GPU houdt er namelijk mee op voordat de vooraf ingestelde waarde voor 100% fanspeed wordt bereikt voor de GPU temperatuur. Wellicht dat een simpele install van Rivatuner en dan de fanspeeds op 100% of zo hoog als nodig al voldoende is zonder naar extra koeling te kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door kiddyl op 29-05-2008 10:57 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

In Rivatuner kan je fanspeed settings aanpassen, als je dit dan op 100% zet heb je wel een herriebak, maar de koeling is iig beter dan wat je nu hebt.

En om echt optimaal gebruik te kunnen maken van de rekenkracht zou toch waterkoeling een leuk idee zijn.

2 goede rads, 2 pompen, 1 chiller, brede slangen en dan kan je ook nog een lichte (al dan niet meer) overklok genereren waardoor het berekenen van die 3D beelden nog sneller gaat.

{edit}
binnenkort komt Folding@Home ook naar de nVidia chip, is het voor deze PC dan niet 'leuk' om ook mee te doen in de berekeningen ;) nieuws: Folding@home gaat Nvidia-gpu's ondersteunen

[ Voor 19% gewijzigd door Wiethoofd op 29-05-2008 11:13 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjoost
kiddyl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:56:
Waterkoeling is helemaal niet nodig en maakt het hele systeem onderhoudsgevoelig. Als het openlaten van de zijkant voldoende is dan is het modificeren van de bestaande zijplaat met een 4-tal 12cm fans voldoende. Kwestie van 4 ronde gaten boren en de fans installeren. Dit is dan een soort Stacker oplossing.

Maar een ander punt is of de fans van de GX2 kaarten al op 100% draaien? Ik kan mijn kaart overhit laten worden zonder dat de fan op 100% zit. De GPU houdt er namelijk mee op voordat de vooraf ingestelde waarde voor 100% fanspeed wordt bereikt voor de GPU temperatuur. Wellicht dat een simpele install van Rivatuner en dan de fanspeeds op 100% of zo hoog als nodig al voldoende is zonder naar extra koeling te kijken.
Ik sluit me hierbij aan. Met nog een paar graden eraf (t.o.v. kast open), zodat we onder de 90C komen, zouden we heel tevreden zijn. Aan waterkoeling willen we niet beginnen, i.v.m. de complexiteit van de operatie. Voor een thuissysteem zou dat zeker interessant zijn, maar er moet hier ook nog gewoon gewerkt worden ;)

We gebruiken al Rivatuner, maar laten tijdens normaal gebruik (zonder overclocking) de GPU fan soms toch automatisch zijn snelheid bepalen, met name vanwege de herrie...

Overigens bedankt voor alle suggesties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img56.imageshack.us/img56/3835/gx2rj8.jpg
Optie? Zitten toch ventilatiegaten he?
Voelen hoe de airflow daar is, outtake of intake en als zodanig de fans laten meeblazen/zuigen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Laatst online: 22:18
ik sluit me aan bij het idee van een aantal fans in het zij paneel te hangen en die te voorzien zodat ze recht op die GPU's blazen. (vlak onder de CPU koeler moet de meeste koude lucht komen.)

Verder mooi systeem, ik had er al over gelezen op de Tones site.

Ik zou zoals aangeduid (met paint) 2 fans vanachter zetten en 1 (grote) aan de zijkant.
Afbeeldingslocatie: http://xdragon.dommel.be/pic_internal.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door X-DraGoN op 29-05-2008 11:41 . Reden: image toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

disco stu, dan zou je dat evt ook aan de achterkant van de kast kunnen doen om zo een verbeterde outtake te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
De stelling van dat waterkoeling voor thuis gebruik leuk is ja... maar in industriele omgevingen ook geen raar iets. Daar komt het gehele idee vandaan dus in de werk omgeving een stil en koel systeem dan is het wel een idee. Moeilijkheid? Ook hier is mijn mening dat als je dit systeem in elkaar krijgt dat je waterkoeling ook ingebouwd krijgt.

Neemt niet weg dat inderdaad 2 80mm en een paar goede fans aan de zeikant al voldoende moeten zijn voor agenamere temperaturen en niet al te veel herrie. _/-\o_ Good luck en weerhoud ons de fotos van de operatie niet :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wiethoofd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:33:
disco stu, dan zou je dat evt ook aan de achterkant van de kast kunnen doen om zo een verbeterde outtake te creëren.
Dat gaat niet, daar komen kabels uit.. Teminste als je een directe flow wil creeren.. en aangezien de zijkant er ooit weer op moet?

dit staat btw al op de frontpage: nieuws: Vlaamse Fastra-pc met acht gpu's maakt duur cluster overbodig

[ Voor 8% gewijzigd door diedazz op 29-05-2008 11:37 ]

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

diedazz schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:36:
[...]
Dat gaat niet, daar komen kabels uit.. Teminste als je een directe flow wil creeren.. en aangezien de zijkant er ooit weer op moet?
Er is maar 1 scherm aangesloten zo te zien (ook al kunnen ze er uit 8 kiezen) en heb je 3x2sloten vrij om op z'n minst 1x een 80 of 92mm er voor te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcist
  • Laatst online: 09-09 17:28
1 Woord: DELTA !!! >:)

Koop gewoon 2/3 dikke delta fans. Sidepanel 2 gaten erin en daar de delta's tegen aan.

Monsterlijke pc BTW.

Welke procesor en geheugen worden er gebruikt :*) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:36
Ik denk dat je een paar opties hebt.

Verschillende (grote!) hardwarefabrikanten willen (of zijn al zover dat ze) hun blades met waterkoeling leveren. Ik draai het nu al vier jaar op water en behalve ieder half jaar een paar uurtjes uittrekken om de vloeistof te vervangen heb ik er letterlijk geen omkijken naar. Ook kan ik me niet voorstellen dat er geen leveranciers zouden zijn die hier geen know-how aan bij zouden willen dragen. Dat levert hun immers ook weer publiciteit op ;)

Er wordt ook geopperd om een paar grote ronde gaten in je zijpanel te boren, wat op zich ook niet een slechte optie is.

Waar ik nog aan dacht was dat veel labs wel een aan- en/of afvoer van lucht hebben. Je zou ook aan de buitenkant van de kaarten een grote slang kunnen maken (en dan moet je het snoer van je display een stukje daardoor laten lopen en dan door de wand van de slang naar buiten) waar je met een radiale ventilator een zooit extra lucht in kan blazen of uit kan zuigen.

Verder succes met het onderzoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

framaster schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:40:
1 Woord: DELTA !!! >:)

Koop gewoon 2/3 dikke delta fans. Sidepanel 2 gaten erin en daar de delta's tegen aan.

Monsterlijke pc BTW.

Welke procesor en geheugen worden er gebruikt :*) ?
even kijken op de site doet wonderen: http://fastra.ua.ac.be/nl/specs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Zet alles in een Cosmos S behuizing, die heeft echt ultieme koeling voor de videokaarten (dikke 20cm fan in zijpaneel) en die kan nog extra lucht aanvoeren van onder met ene 120mm fan. En voor de warmte die opstijgt kun je drie 120mm fans in het dak plaatsen, zeer efficient.

Heeft één PCI-slot te weinig voor vier van deze kaarten en de voeding zit recht onder het laatste slot :(

Ik denk dat je het beste even met het zijpaneel naar de werkplaats kunt gaan en daar een forse 20 tot 25 cm ventilator op vast gaan schroeven.

PS: Ik heb ook speciaal een Cosmos S besteld vanwege die goede koeling voor de videokaarten, want ik heb nu twee HD3870 X2's en die worden echt bloedheet tijdens gamen. Meer dan twee seconden je vinger erop leggen zit er niet in :P

[ Voor 45% gewijzigd door frankknopers op 29-05-2008 11:55 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

frankknopers schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:46:
Zet alles in een Cosmos S behuizing, die heeft echt ultieme koeling voor de videokaarten (dikke 20cm fan in zijpaneel) en die kan nog extra lucht aanvoeren van onder met ene 120mm fan. En voor de warmte die opstijgt kun je drie 120mm fans in het dak plaatsen, zeer efficient.

Zo'n kast moet er vast nog wel vanaf kunnen met zo'n monster PC :P
het gaat er om dat de kast 8 uitbreidingssloten heeft aan de achterkant om je graka's aan vast te schroeven! volgens mij heeft de Cosmos S er _maar_ 7

{edit}
Helaas dat als je deze in serie wilt zetten je maar 2 9800GX2's aan kan sluiten omdat je anders in de knoop komt met je slangen of je moet hoekverbindingen gaan gebruiken
Afbeeldingslocatie: http://www.nordichardware.com/image3.php?id=4608

[ Voor 16% gewijzigd door Wiethoofd op 29-05-2008 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazydave-II
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-01 18:00
is dit wat; "airco" in de computerkast:

http://metku.net/index.html?path=reviews/ics8200/index_eng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:14

Tjark

DON'T PANIC

De vraag is denk ik ook: _waar_ komt het systeem te staan? Echt bij de gebruiker op z'n bureau? Zou toch denken van niet: Met de extra fans in het zijpaneel plus de al aanwezige fans zal hij toch een ernorme bak herrie maken. Ergo: er is maar 1 plek voor zo'n machine: in een aparte (server)ruimte. Een instituut het geld voor zo'n machine heeft, heeft zeker ook een serverruimte en zo'n ruimte heeft airco (anders ben je niet goed bezig).

Dus ik zou zeggen: 2 grote fans in het zijpaneel en de hele kast in een airco-server-ruimte waar de lucht al veel koeler is dan de kamertemperatuur waar hij nu staat.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 16:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als waterkoeling inderdaad geen optie is (wat ik betwijfel, maar het kost meer energie om het op te zetten), zou je met een paar Deltas (of andere high-power fans) een heel eind komen. Sloop de voor- en achterkant van de kaarten eraf, en bouw er een windtunnel omheen, zodat alle lucht er goed in en uit kan. Daarna de fans op de voorkant en achterkant, en je blaast er zo een goeie hoeveelheid doorheen. Een paar gaten in de wand doen de rest. Stilte dient uiteraard geen vereiste te zijn, hoe meer airflow per kleine fan, hoe meer herrie je krijgt. (Eventuele server-oplossing is 2 fans direct achter elkaar, voor meer druk).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

wederom 7 uitbreidingssloten
Tjark Verhoeven schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:54:
De vraag is denk ik ook: _waar_ komt het systeem te staan? Echt bij de gebruiker op z'n bureau? Zou toch denken van niet: Met de extra fans in het zijpaneel plus de al aanwezige fans zal hij toch een ernorme bak herrie maken. Ergo: er is maar 1 plek voor zo'n machine: in een aparte (server)ruimte. Een instituut het geld voor zo'n machine heeft, heeft zeker ook een serverruimte en zo'n ruimte heeft airco (anders ben je niet goed bezig).
een fancontroller en een goede fanspeedregeling mbv rivatuner doet ook wonderen qua stilte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 21:46

rimpeldinky

nani?

gebruik je huidige behuizing, schaf voor 500 euro aan:

een MORA core 2 radiator (zeer groot) monteer deze tegen de rechterkant van je kast, leid de slangen door een opening naar binnen, 4x een lekker waterblok er op, een mooie grote (30cm?) fan op 12 volt op het rad en klaar ben je

ik heb met een MORA core (de oude dus) 1 C2Q Q6600 met 8800GTX pc en een amd athlon 1800 gekoeld gehad met temperaturen 10 graden boven kamertemp, verschil tussen stressed en idle 5 graden...

er zijn afaik wel SLI waterblokken voor de 9800GX2, anders kun je de stock cooler natrekken en een koperen waterblokje zelf maken (autocad draait toch wel snel genoeg op die machine :P)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is dit wat, er zijn meerdere merken die dit soort fans toepassen :

http://www.enermaxusa.com...t_info.php?products_id=99

Wat met name belangrijk is in een luchtgekoelde kast is een goeie airflow, in/out take, moet goed te doen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Wiethoofd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:55:
een fancontroller en een goede fanspeedregeling mbv rivatuner doet ook wonderen qua stilte
En wat doet dat met de koeling? Ze openen net dit topic omdat ze 'problemen' hebben met de koeling en dus _extra_ koeling nodig hebben! En dan ga jij de fans omlaag zetten vanwege het geluid???

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:58:

Wat met name belangrijk is in een luchtgekoelde kast is een goeie airflow, in/out take, moet goed te doen zijn :)
ook weer max 7 slots....

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:58:

het opgewekte warmtevermogen is gewoon te hoog voor een simpele luchtkoeling om af te voeren, de enige oplossing die ik zie is een groot gedeelte van de warmte verplaatsen naar een lokatie buiten de kast waar deze wel goed aan de lucht af te geven is. hiervoor zou ik waterkoeling gebruiken.

ik kom op internet 197w TDP tegen per 9800GX2, dat is dus 800 watt aan warmte! dat krijg je niet zomaar afgevoerd.. ik zeg verplaats 700 watt naar een grote radiator buiten de kast en mik daar een mooie fan op

[ Voor 13% gewijzigd door rimpeldinky op 29-05-2008 12:04 ]

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peltus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 23:53
Wellicht is het ook een idee om de buitenste covers van de kaarten te verwijderen. Zie ook hier:
http://www.legitreviews.com/article/679/3/

In combinatie met enkele koelers in het zijpaneel zorgt dit misschien voor lagere temperaturen. Je hebt dan iets meer ruimte tussen de kaarten voor airflow, hoewel het slechts over milimeters gaat. Daarnaast kunnen de koelers in het zijpaneel dan koude lucht direct over de PCB's blazen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Tjark Verhoeven schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:00:
[...]

En wat doet dat met de koeling? Ze openen net dit topic omdat ze 'problemen' hebben met de koeling en dus _extra_ koeling nodig hebben! En dan ga jij de fans omlaag zetten vanwege het geluid???
als de grafische kaarten idle zijn hoef jij niet naast een herriebak te zitten en als je gaat renderen zet je de fanspeed op honderd procent en omdat het een snel systeem is en de boel snel kan berekenen kunnen de fans ook weer redelijk snel omlaag, dan ben je dus meteen af van je herrieprobleem zonder dat je de kast hoeft te verplaatsen en je hebt toch betere koeling met de extra high-end fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 11:26
Op deze website hebben ze er 1 uit elkaar gehaald: http://www.techpowerup.co...c/GeForce_9800_GX2/4.html

Ik denk dat het moeilijk is om met waterkoeling te gaan werken in verband met de aparte vorm van de kaart/koeler. Zoals je ziet zitten in de twee PCB's een gat en zit de koeler in het midden. Als je daar waterkoeling tussen wil doen heb je een op maat gemaakt blok nodig, en ik weet niet of die er al zijn.

Omdat alle kaarten zo dicht op elkaar zitten is er denk ik vrijwel geen airflow mogelijk naar de ventilator omdat de openingen aan de boven- en onderkant zitten. Het kan helpen om de behuizingen van de kaarten af te halen, maar dan moet je wel even opletten dat ze elkaar niet raken.

Anders moet je zorgen dat het kleine beetje lucht dat ze krijgen heel koud is :) Je kan er wel enorm veel fans tegenaan gooien, maar de airflow zal niet enorm toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft airco: denk dat de kast in het plaatselijke "labo" komt te staan waar ook de scanner etc staat, het lijkt me niet de bedoeling dat die pc in een server-ruimte komt.
Wat betreft 250mm fans of verschillende fans in zijpaneel: levert grote airflow op, maar lijkt me niet efficient omdat het niet gericht is. Grootste deel van de luchtverplaatsing ten gevolge hiervan gaat weer naar buiten gaan zonder ook maar iets van de warmte van de kaarten weggenomen te hebben.

Het meest rendabele lijkt om wel degelijk met een paar (relatief) goedkope en stille fans een normale airflow te creeren (zonder dat astronoom grote debieten nodig zijn) die wél goed ingericht is en volledig langs de koelelementen gaat van de grafische kaarten.

Paar fannetjes, goed richten, even over nadenken hoe je ze het best plaatst op de graka's opdat je een goede rendabele airflow krijgt waarbij 100% van de luchtvolumeverplaatsing wel degelijk ook warmte afvoert. Zo heb je een goedkope (paar tientjes), efficiente (ver onder die 90°C moet goed mogelijk zijn), stille en betrouwbare koeling, die geen onderhoud vergt (buiten 1X per jaar uitstoffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien de hoeveelheid warmte, en het doel waarvoor de machine gebruikt gaat worden is waterkoeling JUIST een hele mooie oplossing voor het probleem.

"Aan waterkoeling willen we niet beginnen, i.v.m. de complexiteit van de operatie."

Is een slecht excuse, als je over een half jaar alle ventilatoren met de hand mag gaan vervangen. Dat is alleen al meer werk dan het installeren van WC. (wat vervolgens veel minder onderhoud vergt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X-DraGoN schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:32:

Ik zou zoals aangeduid (met paint) 2 fans vanachter zetten en 1 (grote) aan de zijkant.
[afbeelding]
Bovenstaand model, maar dan de grote 16cm/20cm fan als outtake plaatsen, gaatjes boren in de zijpaneel en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

ff rekensommetje:

4x http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=5030&c=197 = 4* 127 = 508 euro
1x http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=2159&c=221 = 92.10 euro
1x http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=5132&c=46 74.90 euro
reservoir, doorstroomsensor met alarm, slangen, tules, en slangklemnen: 100 euro

hmm, toch nog duurder als ik gedacht had.. :X

maar ik denk wel dat dit voor jullie DE oplossing is

waterkoeling heb je in twee uurtjes ingebouwd, schroef van te voren even de radiator met alu beugeltjes op het zijpaneel en dan ben je zo klaar... complex lijkt me dan ook overdreven in deze

[ Voor 17% gewijzigd door rimpeldinky op 29-05-2008 12:11 ]

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Hoezo waterkoeling ??
Olie koeling !
JouwBuis

[ Voor 90% gewijzigd door HyperBart op 29-05-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

HyperBart schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:10:
Hoezo waterkoeling ??
Olie koeling !
JouwBuis
Dat is heel onderhoudsintensief. Na een tijdje wordt de olie namelijk enorm ranzig. Het probleem is dat het dan gaat geleiden. ;) Je moet dus steeds verversen. Bovendien moet je die olie ook weer gaan koelen, de warmte moet ergens heen.

Luchtkoeling is wel voldoende voor zo'n systeen, het probleem is echter dat de kaarten nauwelijks lucht aan kunnen zuigen doordat ze zo dicht op elkaar zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door jdm8 op 29-05-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armando15
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-03 13:03
misschien is het ook mogelijk om de 2 tussenliggende kaarten te koelen mbv waterkoeling. is het toch niet superingewikkeld/duur maar dan kunnen de andere 2 kaarten wel vrij ademen. heb je gelijk geen last meer van dat herrie deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Is het niet gemakkelijker om zowiezo wat meer ruimte te voorzien tussen de kasten door evt zelf een soort kast te bouwen en dan daar wat ventilatoren op los te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

jdm8 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:12:
[...]

Dat is heel onderhoudsintensief. Na een tijdje wordt de olie namelijk enorm ranzig. Het probleem is dat het dan gaat geleiden. ;) Je moet dus steeds verversen. Bovendien moet je die olie ook weer gaan koelen, de warmte moet ergens heen.

Luchtkoeling is wel voldoende voor zo'n systeen, het probleem is echter dat de kaarten nauwelijks lucht aan kunnen zuigen doordat ze zo dicht op elkaar zitten.
800 watt tdp van de kaarten, zegge 50 van het moederbord, 100 van de CPU.. 950 watt aan warmte, dergelijke kasten zijn ontworpen voor machines met een TDP van misschien 600 watt? (let wel dat is al een dual kaart met dikke processor en schijven!)

Daarbij, een gewone kast en cooler is altijd ontworpen om tijdens "normale" belasting te koelen, als er continu 100% belasting ontstaat houden de coolers het niet meer bij (dit is ook een van de redenen dat intel een lager TDP kan opgeven voor zijn processoren)

had ik al gemeld dat ik voor watercooling stem? :+

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:29:
[afbeelding]
Optie? Zitten toch ventilatiegaten he?
Voelen hoe de airflow daar is, outtake of intake en als zodanig de fans laten meeblazen/zuigen.
Oplossing van hierboven, met daarop Delta-fans. maakt wat lawaai maar daar krijg je dan ook net wat koeling voor terug.

[ Voor 51% gewijzigd door Jegapia op 29-05-2008 12:21 ]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

jdm8 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:12:
Dat betwijfel ik dus, hoewel het tot nu toe aardig werkt. Het draait, dus de truc is alleen om de temperatuur omlaag te krijgen. Waterkoeling drijft de kosten van het project hard op, al was het alleen maar omdat je ruim meer dan 3x120 nodig hebt om het koel te houden. 2x360rads erbovenop vergroot de kast een beetje ;) Op moment hebben ze de stock koelers nog (neem ik aan), en die vereisen lucht van de zijkant. Dat kan niet, want daar zit kaart 2 alweer. Als je dat dus weet aan te voeren, ben je er. (koele lucht binnenkrijgen is met iets sterkere fans aan de voorkant niet zo'n probleem neem ik aan). Sloop het plastic van je kaart, de metalen achterkant eraf (blokkeert de luchtstroom behoorlijk), en zet er fans op. Of je er nog een crossflow bijstopt wordt een kwestie van smaak :P

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:07:
Gezien de hoeveelheid warmte, en het doel waarvoor de machine gebruikt gaat worden is waterkoeling JUIST een hele mooie oplossing voor het probleem.

"Aan waterkoeling willen we niet beginnen, i.v.m. de complexiteit van de operatie."

Is een slecht excuse, als je over een half jaar alle ventilatoren met de hand mag gaan vervangen. Dat is alleen al meer werk dan het installeren van WC. (wat vervolgens veel minder onderhoud vergt)
Als het straks commercieel op de markt word uitgebracht, waar ik denk dat dat de bedoeling is dan kun je niet verwachten dat de mensen die straks met een dergelijk systeem gaan werken adequaat het nivo van de waterkoeling in de gaten gaan houden, bijvullen etc etc.

Voor een thuisgebruike of hobbyist is waterkoeling vanzelf sprekend, niet op een werkvloer, en server parken in deze zijn geen werkvloeren. Ik zou sowieso wat grote fans outtake direct op de kaarten zelf monteren om de directe hitte af te voeren en een grote zijpaneel fan om de kast koel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

FreezeXJ schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:22:
[...]

Dat betwijfel ik dus, hoewel het tot nu toe aardig werkt. Het draait, dus de truc is alleen om de temperatuur omlaag te krijgen. Waterkoeling drijft de kosten van het project hard op, al was het alleen maar omdat je ruim meer dan 3x120 nodig hebt om het koel te houden. 2x360rads erbovenop vergroot de kast een beetje ;) Op moment hebben ze de stock koelers nog (neem ik aan), en die vereisen lucht van de zijkant. Dat kan niet, want daar zit kaart 2 alweer. Als je dat dus weet aan te voeren, ben je er. (koele lucht binnenkrijgen is met iets sterkere fans aan de voorkant niet zo'n probleem neem ik aan). Sloop het plastic van je kaart, de metalen achterkant eraf (blokkeert de luchtstroom behoorlijk), en zet er fans op. Of je er nog een crossflow bijstopt wordt een kwestie van smaak :P
mja, ik denk dat de case zelf problemen geeft in deze, de koele lucht wordt wel aangevoerd maar de opgewarmde lucht blijft in/onder/tussen de kaarten hangen, "dode zones" alwaar, door de koeler er af te halen en de warmte te verplaatsen naar een extern punt (radiator) worden deze dode zones 1) verranderd, de waterblokken blokkeren ook enige airflow maar stukken minder, en 2) minder dodelijk voor de kaart en zijn onderdelen omdat het grootste deel van de warmte afgevoerd wordt naar buiten ipv aan de lucht (die toch al heet is van de GPU zelf)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Een soort van airco laten bouwen voor de case lijkt mij het efficientste.
De VapoChill Case Cooler ging zo een product zijn, maar is nooit commercieel op de markt gekomen. Komt er op neer dat je je behuizing moet sealen, en er dan via expansion slots (of in deze case zouden die H2O cooling gaten ideaal zijn er een closed loop luchtcirculatie op aansluit welke de temperatuur in de case laag houd. Het systeem ging 750W kunnen koelen, dus als je bij een koeltechnieker laat ons zeggen een systeem voor 1250W laat ontwerpen lost dit volgens mij je problemen wel op.

nieuws: Asetek introduceert VapoChill Case Cooler

http://www.forumapex.com/...ur_personal_computer.html

[ Voor 5% gewijzigd door Desolation Angel op 29-05-2008 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:23:
[...]

Als het straks commercieel op de markt word uitgebracht, waar ik denk dat dat de bedoeling is dan kun je niet verwachten dat de mensen die straks met een dergelijk systeem gaan werken adequaat het nivo van de waterkoeling in de gaten gaan houden, bijvullen etc etc.

Voor een thuisgebruike of hobbyist is waterkoeling vanzelf sprekend, niet op een werkvloer, en server parken in deze zijn geen werkvloeren. Ik zou sowieso wat grote fans outtake direct op de kaarten zelf monteren om de directe hitte af te voeren en een grote zijpaneel fan om de kast koel te houden.
even FYI: meerdere fabrikanten zijn aan het kijken naar de mogelijkheid van waterkoeling in serveromgevingen, de huidige bottleneck was vooral het feit dat de servers allemaal los gekoeld moesten worden, er zijn nu echte lekvrije koppelingen op de markt en zoals op cebit dit jaar gedemonstreert zeer interesant, je verplaatst de warmte van de servers naar een centraal punt in het pand van waaruit eventueel met een warmtewisselaar het pand verwarmd kan worden in de winter, of het water gekoeld kan worden in de zomer.

hierdoor is een minder krachtige airconditioner nodig in de server ruimte... minder verwarming in de winter en dus minder energieverbruik..

daarnaast heeft de NSA al enkele jaren in zijn MER's een vorm van kwik-koeling in gebruik :)
Desolation Angel schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:29:
Een soort van airco laten bouwen voor de case lijkt mij het efficientste.
De VapoChill Case Cooler ging zo een product zijn, maar is nooit commercieel op de markt gekomen. Komt er op neer dat je je behuizing moet sealen, en er dan via expansion slots (of in deze case zouden die H2O cooling gaten ideaal zijn er een closed loop luchtcirculatie op aansluit welke de temperatuur in de case laag houd. Het systeem ging 750W kunnen koelen, dus als je bij een koeltechnieker laat ons zeggen een systeem voor 1250W laat ontwerpen lost dit volgens mij je problemen wel op.

nieuws: Asetek introduceert VapoChill Case Cooler
dit gaat niet de oplossing zijn(wellicht wel een deel van). het probleem is dat de kaarten niet genoeg "adem" krijgen om te koelen

een tweede probleem is de gigantische hoeveelheid warmet die het systeem produceert

edit: erg interesant topic dit :)

[ Voor 26% gewijzigd door rimpeldinky op 29-05-2008 12:33 ]

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik zou op dit moment eerst het plastic van de huidige kaarten afslopen, zo kan je meer intake creëren voor de GPU-koeling. Vervolgens op tactische punten fans plaatsen en aan de achterkant in het tweede slot van de koeling de ribben er uit dremelen om zo minder weerstand te creëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-09 11:44
Jegapia schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:20:
[...]

Oplossing van hierboven, met daarop Delta-fans. maakt wat lawaai maar daar krijg je dan ook net wat koeling voor terug.
Dat is op zich een idee, maar ik vraag me alleen af of het plastic frame van de fans niet gaat smelten als ze op zo'n hete kaarten zitten gemonteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Mooi werk doen jullie :)

[ Voor 57% gewijzigd door Viss op 29-05-2008 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Thermaltake ArmorPlus(Armor+) VH6000BWS kast is ideaal voor deze opstelling als je geen waterkoeling wilt gebruiken.

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16811133056

Met een 230mm ventilator aan de zijkant wordt er genoeg luchtverplaatsing gemaakt om de videokaarten koel te houden (normaal is het aanzuigen van koele lucht de optimale manier, maar het kan best wezen dat het omgekeerde beter is voor de situatie met vier videokaarten).

Zijaanzicht (dicht):

Afbeeldingslocatie: http://c1.neweggimages.com/productimage/11-133-056-20.jpg

Zijaanzicht (open):

Afbeeldingslocatie: http://c1.neweggimages.com/productimage/11-133-056-09.jpg

Het is dan wel nodig om de 2x HDD bays aan de onderkant te verwijderen voor extra ruimte met de videokaarten. Tevens zou ik persoonlijk de 5xHDD bay verwijderen, want op die manier heeft de 140mm ventilator aan de voorkant geen obstructies en zorgt voor nog meer koude lucht toevoer naar de videokaarten.

De hardeschijven voor het systeem kan je dan in een extern bereikbare hotswap bay stoppen, zoals: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16816701003 of intern extra koelen via: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817121909 . In beide gevallen kan je de hardeschijven dan aan de bovenkant plaatsen zodat de gegenereerde warmte door de 140mm ventilator aan de bovenkant kan worden afgezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
rimpeldinky schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:30:
dit gaat niet de oplossing zijn(wellicht wel een deel van). het probleem is dat de kaarten niet genoeg "adem" krijgen om te koelen

een tweede probleem is de gigantische hoeveelheid warmet die het systeem produceert

edit: erg interesant topic dit :)
Ze krijgen de kaarten niet gekoeld met de case DICHT. Als je dus in het zijpaneel een extra ventilatiegat maakt en daar rechtstreekt koude lucht door injecteert over de beeldkaarten krijgen ze net wél extra ademruimte, en nog meer betere zelfs dan wanneer je gewoon fans plaatst. Ook koel je er de rest van het systeem extra mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:36:
De Thermaltake ArmorPlus(Armor+) VH6000BWS kast is ideaal voor deze opstelling als je geen waterkoeling wilt gebruiken.

...

De hardeschijven voor het systeem kan je dan in een extern bereikbare hotswap bay stoppen, zoals: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16816701003 of intern extra koelen via: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817121909 . In beide gevallen kan je de hardeschijven dan aan de bovenkant plaatsen zodat de gegenereerde warmte door de 140mm ventilator aan de bovenkant kan worden afgezogen.
Die kast is helemaal niet ideaal. De HD bays blokkeren de luchtstroom enorm. Er zit ook maar één HD in (toch?) Dus een hele stapel bays is gewoon niet nodig. Deze kast kan prima als er een grote fan in de zijkant geplaatst wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door jdm8 op 29-05-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

jdm8 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:52:
[...]
Die kast is helemaal niet ideaal. De HD bays blokkeren de luchtstroom enorm. Er zit ook maar één HD in (toch?) Dus een hele stapel bays is gewoon niet nodig. Deze kast kan prima als er een grote fan in de zijkant geplaatst wordt.
Beter lezen:
Het is dan wel nodig om de 2x HDD bays aan de onderkant te verwijderen voor extra ruimte met de videokaarten. Tevens zou ik persoonlijk de 5xHDD bay verwijderen, want op die manier heeft de 140mm ventilator aan de voorkant geen obstructies en zorgt voor nog meer koude lucht toevoer naar de videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teigetje!
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 11:39
Probeer anders eens een Cosmos S1000 behuizing van Coolermaster. Die heeft een enorme zij fan echter heeft men gelijk dat de opeenpakking van de kaarten dat eigenlijk zinloos maakt. Die PCI-E extenders kunnen daar wel aan bijdragen om meer ruimte te creëeren. Kijk anders eens in de Casemod community voor ideëen hoe je systeem te bouwen.: http://topmods.net/articles/?id=122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koesper
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-08 21:44

Koesper

Matched: Blah blah

Ik zou denken dat je met een aantal slim geplaatste peltier elementen een eind kan komen, toch?
vreemd dat dat helemaal nog niet genoemd is, maar misschien ben ik wel gewoon een naive noob :-)

When I roll my head across my keyboard, it says: aerfcdv5y8iuh7y6t5rf4e3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Dat heb ik wel gelezen, maar wat is het voordeel dan van die kast? :? Bij de huidige zijn die bays geen tot nauwelijks een belemmering voor de airflow. Het enige voordeel is dat er al een grote fan in zit, maar als je toch de helft er uit moet slopen kan je net zo goed bij de huidige een fan in de zijkant zetten.

De TS geeft aan dat de temps met de zijkant open acceptabel zijn. Dus als ze nou een grote fan in de zijkant zetten zordt dat alleen nog maar beter (even experimenteren met blazen of zuigen). Zo is het probleem voor 15/20 euro opgelost. De temps kunnen natuurlijk lager met bv. waterkoeling maar dat i snergens voor nodig, zolang de temps maar acceptabel zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door jdm8 op 29-05-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teigetje! schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:58:
Probeer anders eens een Cosmos S1000 behuizing van Coolermaster. Die heeft een enorme zij fan echter heeft men gelijk dat de opeenpakking van de kaarten dat eigenlijk zinloos maakt. Die PCI-E extenders kunnen daar wel aan bijdragen om meer ruimte te creëeren. Kijk anders eens in de Casemod community voor ideëen hoe je systeem te bouwen.: http://topmods.net/articles/?id=122
Gaat dus niet lukken, specificaties van de Cosmos S1000:

Expansion Slots = 7

En er zijn er minimaal 8 nodig voor de vier videokaarten.

Ik blijf erbij dat de "Thermaltake ArmorPlus(Armor+) VH6000BWS" de beste keuze is voor een luchtkoeling oplossing, waarbij de standaard kast dus genoeg is, en er geen dremel of mod aan te pas hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

riser kaarten voor pci-e is een idee. Als je een bedrijf bent en je klanten betalen goed kun je misschien een custom waterkoeler laten maken als deze er nog niet standaard zijn voor de gtx2. Maar bij waterkoeling moet je wel iederhalf jaar de vloeistof vervangen. Weet niet of je klanten daar toe in staat zijn.

Verder zou ik een dremel kopen en 4 stuks 140mm fans. Paar fangrills erovereen dat je klanten zich niet openhalen aan die dingen en done :). in de ruimte voor het mobo (jah dus fans in de moederboard tray bouwen) word dan door 2 fans in-gezogen en naast de kaarten in de panel die je eruit had voor de foto word dan door 2 fans uitgezogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 19:28
Casman schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:00:
Ik zou denken dat je met een aantal slim geplaatste peltier elementen een eind kan komen, toch?
vreemd dat dat helemaal nog niet genoemd is, maar misschien ben ik wel gewoon een naive noob :-)
Ja dat ben je ;) Als je peltiers gaat gebruiken verdubbelt de af te voeren hitte zowat en die stock luchtkoeling die erop zit kan dit never nooit afvoeren. Ook waterkoeling gaat dan een probleem krijgen. En waarom zou je de temperatuur onder kamertemperatuur willen krijgen? Is nergens voor nodig. Peltiers hebben ook een extra voeding nodig, want die 1500Watt gaat dat niet trekken met 8 peltiers. En fysiek gezien passen 8 peltiers nooit tussen de GPU-core's en de koelblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:05:
[...]

Gaat dus niet lukken, specificaties van de Cosmos S1000:

Expansion Slots = 7

En er zijn er minimaal 8 nodig voor de vier videokaarten.

Ik blijf erbij dat de "Thermaltake ArmorPlus(Armor+) VH6000BWS" de beste keuze is voor een luchtkoeling oplossing, waarbij de standaard kast dus genoeg is, en er geen dremel of mod aan te pas hoeft te komen.
Die kast blaast meer op de CPU
Afbeeldingslocatie: http://thermaltakeusa.com/product/Chassis/fulltower/armor/+sha_image/Armor_pic/sideViewblackc.jpg

Ik blijf er bij dat een fan in de huidige kast maken beter is omdat je dan de fan precies op de VGA's kan richten.

Misschien is een kleine industriële fan (op 230v) een idee, deze hebben een enorme luchtverplaatsing.

[ Voor 6% gewijzigd door jdm8 op 29-05-2008 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heb ik wel gelezen, maar wat is het voordeel dan van die kast? :? Bij de huidige zijn die bays geen tot nauwelijks een belemmering voor de airflow. Het enige voordeel is dat er al een grote fan in zit, maar als je toch de helft er uit moet slopen kan je net zo goed bij de huidige een fan in de zijkant zetten.
Ik neem aan dat dit systeem later eventueel als kant en klare oplossing voor andere universiteiten en bedrijven gepositioneert gaat worden, en het modden van een zijpaneel met een 200mm+ ventilator is dan niet iets wat iedereen zelf kan/wil/etc.

En er was aangegeven dat de bestaande 3 ventilatoren aan de voorkant amper helpen bij de P80 Lian-Li kast. Dat komt vooral door de geblokeerde airflow in dat model, wat ook gedeeltelijk kan worden opgelost door de HDD bay te verwijderen en de hardeschijven hoger te plaatsen via een los bay systeem.

De reden dat ik een hotswap bay gebruikte is omdat een RAID-5 systeem vaak wel gewenst is in dit soort situaties, omdat de data belangrijk is (al zal er vaker van een NAS gebruik worden gemaakt). Het aluminium koelblok werkt uitstekend als passieve koeling voor 3.5" schijven en past perfect in een 5.25" bay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Casman schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:00:
En dan moet je nog 2000W afvoeren ipv 1000W ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:37
Het probleem is als dit een systeem wordt dat ook in ziekenhuizen en industrie gebruikt gaat worden is dat je je natuurlijk geen uitval kunt permitteren. De koeling zal dus zeker een jaar zonder al te veel onderhoud moeten kunnen draaien.

Daarnaast als het voor medische oplossingen gebruikt gaat worden kun je natuurlijk geen waterkoeling hebben met ranzig water er in. Dan mag je na een onderhoud/ lek de hele computer en kamer opnieuw steriliseren.

Het moet redelijk makkelijk zijn om een kaart te vervangen. De kans dat er eentje sneuvelt is natuurlijk wel aanwezig. 4 kaarten is ook een 4x zo hoge kans op uitval.

De temperaturen zullen zoiezo drastisch naar beneden moeten aangezien dat de levensduur van de kaarten ook aantast.

Zoiezo zou ik direct die overclock uitzetten aangezien nvidia de snelheid niet voor niets instelt. Begrijp me niet verkeerd ik draai op al mijn onderdelen een 30/ 40% overclock maar ik weet toch dat ik ze binnen 2 jaar vervang. Daarnaast zal een "computational error" op mijn pc zich aarden als een verkeerd gerenderede polygoon of een crash. Maar dit is niet acceptabel in de gekozen toepassingen.

Ook mag je er niet van uitgaan dat de temperatuur in de ruimte waar dit apparaat komt te staan altijd een nette 19/ 20 graden zal zijn. Er moet een redelijke marge kwa koeling zijn.

Daarnaast moet er ook gedacht worden aan de betrouwbaarheid van de ventilatoren in de kaarten zelf. Ik kan je namelijk garranderen dat de kogellagers binnen een jaar versleten zijn als je die op 100% laat draaien.

Al deze eisen samengenomen kom je eigenlijk op 2 realistische opties uit:

-Een modulair steriel waterkoelsysteem in een externe kast.
Dat betekend eigenlijk dat je een 2e kast er naast krijgt met daaring 4 pompen, 4 radiatoren en 4 recevoirs.
Dan moet je nog aan de volgende extra dingen denken: een industriele koelvloeistof (aangezien die zijn behandeld met ant-bacteriele toevoegingen en anti-corrosie toevoegingen.
En een dubbele shut-off valve zodat je je waterkoelsysteem kan loskoppelen van de kaart zonder dat alles gelijk leegloopt.

Kosten? 5 a 600 euro. Voordelen? Superkoeling. Redunantie (alle koelsystemen werken individueel en als er 1 uitvalt wordt er ook slechts 1 aangetast) En erg stil.

Het andere waar ik aan zit te denken is een geforceerde lucht-tunnel.
Ik neem aan dat jullie op school metaal kunnen bewerken? Dan moet dit de goedkoopste oplossing zijn.
Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/6069/uitlegxy4.jpg
Daarnaast zul je ook aan de onderkant van de kaart de orginele air-intake dicht moeten maken en de ventilator moeten verwijderen. Dan kun je aan de voorkant van de lucht tunnel een paar krachtige (waarschijnlijk 8x8cm) ventilatoren plaatsen+ een stoffilter. Hiermee forceer je koude lucht van de voorkant van de kast dwars door de videokaarten heen. En de warme lucht loos je direct aan de achterkant. Daarnaast kunnen een paar stevige 8x8cm of 12x12cm ventilatoren een stuk meer druk opbouwen dan wat er momenteel in zit. Daanaast zullen deze ventilatoren langer meegaan en zijn ze makkelijker te vervangen wanneer ze stuk gaan. En door het stof-filter maak je de boel een stuk hygienischer en onderhouds-vrijer.

Succes er mee!

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:12:
[...]

Ik neem aan dat dit systeem later eventueel als kant en klare oplossing voor andere universiteiten en bedrijven gepositioneert gaat worden, en het modden van een zijpaneel met een 200mm+ ventilator is dan niet iets wat iedereen zelf kan/wil/etc.

En er was aangegeven dat de bestaande 3 ventilatoren aan de voorkant amper helpen bij de P80 Lian-Li kast. Dat komt vooral door de geblokeerde airflow in dat model, wat ook gedeeltelijk kan worden opgelost door de HDD bay te verwijderen en de hardeschijven hoger te plaatsen via een los bay systeem.

De reden dat ik een hotswap bay gebruikte is omdat een RAID-5 systeem vaak wel gewenst is in dit soort situaties, omdat de data belangrijk is (al zal er vaker van een NAS gebruik worden gemaakt). Het aluminium koelblok werkt uitstekend als passieve koeling voor 3.5" schijven en past perfect in een 5.25" bay.
Ik denk niet dat dit als kant en klaar systeem verkocht gaat worden. Daarom gaat de software ook opensouce worden, zodat andere universiteiten ed. zelf zoiets kunnen bouwen. Hoe die dan willen koelen is hun probleem. ;) Maar TS, correct me if I'm wrong :)

Als kant en klare oplossing zou ik voor een stacker kiezen met 4x krachtige fans in het sidepanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

Desolation Angel schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:51:
[...]

Ze krijgen de kaarten niet gekoeld met de case DICHT. Als je dus in het zijpaneel een extra ventilatiegat maakt en daar rechtstreekt koude lucht door injecteert over de beeldkaarten krijgen ze net wél extra ademruimte, en nog meer betere zelfs dan wanneer je gewoon fans plaatst. Ook koel je er de rest van het systeem extra mee.
dicht naar open scheelt een 5tal graden volgens het grafiekje, het doel is onder de 90 te komen met de kast DICHT, als je kijkt naar een dichte kast tegen een open kast scheelt dit 5 graden (ongeveer), dan zou je dus de kast open moeten hebben met daarnaast een fan er op gemikt voor die andere 5 graden :P

ik zie dat er al gaten in de kast zitten voor slangen, je zult nooit alle warmte kunnen verplaatsen, maar 80% van de warmte van de videokaarten verplaatsen met daarbij de grotere vrije ruimte rond de videokaarten zal minimaal 15 graden schelen denk ik. dan be je er in een keer (de rest van de case wordt dan automatisch koeler omdat er 500watt warmte uit de kast verdwijnt)
Dekaasboer schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:15:
Het probleem is als dit een systeem wordt dat ook in ziekenhuizen en industrie gebruikt gaat worden is dat je je natuurlijk geen uitval kunt permitteren. De koeling zal dus zeker een jaar zonder al te veel onderhoud moeten kunnen draaien.

Daarnaast als het voor medische oplossingen gebruikt gaat worden kun je natuurlijk geen waterkoeling hebben met ranzig water er in. Dan mag je na een onderhoud/ lek de hele computer en kamer opnieuw steriliseren.

Het moet redelijk makkelijk zijn om een kaart te vervangen. De kans dat er eentje sneuvelt is natuurlijk wel aanwezig. 4 kaarten is ook een 4x zo hoge kans op uitval.

De temperaturen zullen zoiezo drastisch naar beneden moeten aangezien dat de levensduur van de kaarten ook aantast.

Zoiezo zou ik direct die overclock uitzetten aangezien nvidia de snelheid niet voor niets instelt. Begrijp me niet verkeerd ik draai op al mijn onderdelen een 30/ 40% overclock maar ik weet toch dat ik ze binnen 2 jaar vervang. Daarnaast zal een "computational error" op mijn pc zich aarden als een verkeerd gerenderede polygoon of een crash. Maar dit is niet acceptabel in de gekozen toepassingen.

Ook mag je er niet van uitgaan dat de temperatuur in de ruimte waar dit apparaat komt te staan altijd een nette 19/ 20 graden zal zijn. Er moet een redelijke marge kwa koeling zijn.

Daarnaast moet er ook gedacht worden aan de betrouwbaarheid van de ventilatoren in de kaarten zelf. Ik kan je namelijk garranderen dat de kogellagers binnen een jaar versleten zijn als je die op 100% laat draaien.

Al deze eisen samengenomen kom je eigenlijk op 2 realistische opties uit:

-Een modulair steriel waterkoelsysteem in een externe kast.
Dat betekend eigenlijk dat je een 2e kast er naast krijgt met daaring 4 pompen, 4 radiatoren en 4 recevoirs.
Dan moet je nog aan de volgende extra dingen denken: een industriele koelvloeistof (aangezien die zijn behandeld met ant-bacteriele toevoegingen en anti-corrosie toevoegingen.
En een dubbele shut-off valve zodat je je waterkoelsysteem kan loskoppelen van de kaart zonder dat alles gelijk leegloopt.

Kosten? 5 a 600 euro. Voordelen? Superkoeling. Redunantie (alle koelsystemen werken individueel en als er 1 uitvalt wordt er ook slechts 1 aangetast) En erg stil.

Het andere waar ik aan zit te denken is een geforceerde lucht-tunnel.
Ik neem aan dat jullie op school metaal kunnen bewerken? Dan moet dit de goedkoopste oplossing zijn.
[afbeelding]
Daarnaast zul je ook aan de onderkant van de kaart de orginele air-intake dicht moeten maken en de ventilator moeten verwijderen. Dan kun je aan de voorkant van de lucht tunnel een paar krachtige (waarschijnlijk 8x8cm) ventilatoren plaatsen+ een stoffilter. Hiermee forceer je koude lucht van de voorkant van de kast dwars door de videokaarten heen. En de warme lucht loos je direct aan de achterkant. Daarnaast kunnen een paar stevige 8x8cm of 12x12cm ventilatoren een stuk meer druk opbouwen dan wat er momenteel in zit. Daanaast zullen deze ventilatoren langer meegaan en zijn ze makkelijker te vervangen wanneer ze stuk gaan. En door het stof-filter maak je de boel een stuk hygienischer en onderhouds-vrijer.

Succes er mee!
ik denk dat watercooling wel degelijk een oplossing is, in princiepe moet een keer per jaar hoe dan ook het systeem uit de lucht:
luchtkoeling: filters reinigen, kaarten reinigen etc
watercooling: kaarten reinigen, systeem bleeden en hervullen.

laat watercooling nu een uurtje extra kosten, dat lijkt mij niet een probleem? :?
wat betreft uitval heb je wel een punt, als een kaart uitvalt zul je het systeem moeten bleeden (of een slang afknijpen en gedeeltelijk bleeden) de kaart loshalen, cooler verwijderen, cooler ombouwen en weer monteren, bijvullen en gaan...

maar ook hier is dit als je de originele cooler terugplaatst kun je garantie claimen, ga je zagen en slijpen in je cooler niet

[ Voor 63% gewijzigd door rimpeldinky op 29-05-2008 13:23 ]

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/6069/uitlegxy4.jpg
-> Dat ziet er ideaal uit qua opstelling, mooie goede gerichte airflow van voren naar achteren, warmte wordt direct naar buiten geloosd. Goedkope, betrouwbare opstelling, goede koeling, simpel te maken, en niet-onderhoudsgevoeling.
rimpeldinky schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:19:
maar ook hier is dit als je de originele cooler terugplaatst kun je garantie claimen, ga je zagen en slijpen in je cooler niet
Denk dat garantie voor hun niet echt prioritair is. Denk dat ze meer zijn met een betere koeling en garantie die vervalt. Moest er een kaartje uitvallen, draaien ze verder met 3 kaartjes, tijdens RMA-afhandeling moet je toch een tijdje wachten op de vervangkaart.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:25:
[afbeelding]
-> Dat ziet er ideaal uit qua opstelling, mooie goede gerichte airflow van voren naar achteren, warmte wordt direct naar buiten geloosd. Goedkope, betrouwbare opstelling, goede koeling, simpel te maken, en niet-onderhoudsgevoeling.
onderschat et onderhoudsgevoellig niet, je zult ook 1x per jaar de kaarten stof-vrij moeten maken.. daarbij betwijfel ik of dat voldoende zal zijn om ruim onder de 90 graden te komen

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/BS-09/BS-09B.jpg
Zijkant perforeren en (is volgens mij juist niet de bedoeling) Lian Li BS-09B monteren, 140mm fan vervangen door een hoogtoerig model.

Plus de intake suggestie van 2x 80mm fans aan/voor de kaarten. Zoals hier eerder afgebeeld.

Misschien een airduct vanaf de voorkant. (gemaakt van wat harder papier/karton?)

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/20ab485.jpg

Al wil warme lucht natuurlijk wel graag stijgen lijkt me dit toch de meest efficiente methode, zorg voor overdruk in de kast zodat het geforceerd via de achterkant moet verlaten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 13:37 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Het hoeft geen overklok bak te worden en er werd al aangegeven dat met de zijkant los draait het allemaal prima. Dat de kaarten 80+ graden worden is geen probleem, als het maar draait. TS heeft al aangegeven dat met de fans op 100% alles ook goed draait, maar dat het niet wenselijk is vanwege de herrie die er mee gepaart gaat. Wellicht dat 1 enkele 12cm fan in de zijplaat al voldoende is. Zowiezo dat dat al het idee met het bestellen van de zijkant met window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koesper
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-08 21:44

Koesper

Matched: Blah blah

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:12:
[...]

En dan moet je nog 2000W afvoeren ipv 1000W ?
Inderdaad, máár je kan het wel naar een andere plek verplaatsen waar je je airflow beter kan benutten, toch?

When I roll my head across my keyboard, it says: aerfcdv5y8iuh7y6t5rf4e3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Als ik de foto's nog een keer bekijk en je zegt dat de front fans weinig koelen dan heb ik nog een simpele suggestie: maak van een stuk karton een soort tunnel zodat de onderste 2 front fans direct naar de kaarten geleid worden. Zet de enige harde schijf hoger in de kast met een 3.5" naar 5.25 rail converter en je kunt met 2 of 3 stukken karton in ieder geval de luchtstroom van 2 12cm fans naar de kaarten leiden.

Ook vraag ik mij af hoe effectief de koelers zijn. Ik zie blauwe led fans! Er zijn zeer goede high performance fans die op dat gebied makkelijk het dubbele aan airflow kunnen genereren. Denk bijvoorbeeld aan de Scythe S-Flex fans. Die genereren een zeer goede airflow met weinig geluid.

Een andere mod die ik zelf wel eens heb toegepast is om de drive cages waar de fans in zitten om te draaien. Wel daarna nog de fans zelf omdraaien. Zo blazen de directer op je kaarten. Scheelde bij mij ook wat graden toen.

[ Voor 16% gewijzigd door kiddyl op 29-05-2008 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

Casman schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:29:
[...]

Inderdaad, máár je kan het wel naar een andere plek verplaatsen waar je je airflow beter kan benutten, toch?
dan zijn peltiers meteen overbodig :) peltier elementen worden gebruikt om kleine punten (cores bijvoorbeeld) onder kamertemperatuur te krijgen... voor overclockers, voor gewoon koelen is dat veelt e onhandig

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ja en dat is dan nog het probleem, alleen is het nu maar met 1000W. Door een peltier ga je de warmte niet verplaatsen naar een andere plek, de warmte blijft nog altijd boven de kaart waar bij een originele koeler ook de heatsink is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Vrees van niet, een peltier is niets anders dan een klein plaatje dat aan de ene kant heet wordt en de andere kant iets koeler. Neemt dus meer plaats in, en je wordt gedwongen om waterkoeling in te zetten, want een peltier van 300+W (overcapaciteit nodig voor de kaart) + 200W per kaart => 2KW af te koelen, met waterkoeling. Sterkte.

Daarnaast : het probleem is niet dat ze verder willen overklokken, maar dat ie koeler moet worden. Volgens mij kunnen ze een aardig eind vooruit nu.

(Overigens kun je waterkoeling ook steriel krijgen, demi-water + anticorrosie = best schoon ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Deze 22cm fan in je sidepanel kan je totale systeemtemperatuur dik verlagen lijkt me zo.

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.de/xl/8000_8999/8700/8700/8704/870434_BB_02_FB.EPS.jpg

Ik heb er ook eentje, ik ben er heel erg happy mee. De pressure curve is slecht, dus je zal nog wel een actieve outtake-fan moeten gebruiken. Dus deze fan in het sidepanel direct op die vier kaartjes, en twee standaard 12cm fans op de achterkant van de case om de lucht weer weg te blazen. Doe dat, en je bent koel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:41
Zoals iemand al aagaf: Riser cards gebruiken, of specifieker "PCI Express x16 Extenders". Dat zijn kabels (van 1" tot 15") die je aansluit tussen je PCI-E slot en de Videokaart. Wellicht hebben deze een impact op de prestaties (langere afstand te overbruggen), maar of dit impact heeft op de huidige gebruik van de videokaarten zal moeten worden getest.

Het idee is om de videokaarten verder van elkaar te zetten door ze verder van het moederbord te plaatsen. Je zal dan wel en custom case moeten maken waar dit in past, maar je heb dan wel meer ruimte om de kaarten te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

om nu vanwege een simpel koelingsprobleem helemaal een custom case te ontwerpen, te gaan zagen en boren IN een case etc is een beetje overtrokken niet?

offer een zijpaneel op, maak hier een mountje op voor een grote radiator en een reservoir, schroef de koelers van de kaarten, monteer waterblokken en zet de boel in elkaar... alles bij elkaar een middagje werk als dit je eerste water setup is?

de koeling in de kast zelf is ruim voldoende voor een dergelijk systeem zonder die 4 videokaarten, verruil de herriemakende fans voor een stille pomp en een of twee stille fans op de grote radiator en je bent klaar.

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Waterkoeling is wel leuk, maar in de setting van de TS misschien niet de beste oplossing. Dit is een wetenschappelijke/bedrijfs setting en die dingen kosten geld wat in research niet altijd beschikbaar is.

Wij hebben zelfs professioneel geinstalleerde waterkoelingen gehad die lekten en een systeem naar de knoppen hielpen.

Zelf zou ik proberen in de zijpanelen een koeling installeren en gewoon voor een iewat degelijke airflow zorgen. Wij hebben zulke systemen staan in een ruimte die gekoeld wordt naar 18C (zoals je datacenter of serverkast) en dan doen de natuurwetten de rest.

Misschien kun je beter kijken naar een 3U serverkast ipv een desktop kast waar je fullsize kaarten kunt insteken. Dan kun je in de front of in het midden 4-5 blazers zetten en die blazen dan doorheen de kaarten. Serverkasten zijn (meestal) beter berekend op zware (8 of 64-way) benodigdheden.

[ Voor 5% gewijzigd door Guru Evi op 29-05-2008 16:08 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 20:13

_AvA_

en dat ben zo.

Een 4tal side panel fans lijken mij voldoende. De voorste led fans kun je ook beter vervangen door betere. Bovendien staat het niet echt gepast, al die LEDjes.

Je kunt inderdaad het beste gewoon een side panel opofferen. Het is niet veel werk om te maken, als je het perfect wilt duurt het natuurlijk wat langer. Zet er meteen goede fans in en je bent klaar. Zorg er wel voor dat je een mooie airflow krijgt, dus voldoende outtake fans. Anders komen er 7 fans naar binnen en 2 naar buiten. Een beetje druk is ok maar dat is volgens mij echt te veel.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:18
Dekaasboer schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:15:
...

[afbeelding]

Succes er mee!
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:25:
[afbeelding]
Mijn eerste gedachte was ook om een fanduct te maken.

100% eens met bovenstaande zaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik zou doen is dit: Gebruik straling om warmte af te voeren.

1. Zoek plaatwerk wat niet te dik is en goed de warmte geleid.
2. Maak plaatjes die iets groter zijn dan de bovenkant van een kaart
3. schuif deze plaatjes (horizontaal) tussen de kaarten
3. Vervolgens kun je de uitstekende gedeeltes aan de zijkant van de plaatjes vastsolderen oid aan een vertikale plaat. Deze kun je vervolgens actief gaan koelen.

Dit lijkt me het meest mooie en goedkope oplossing. Via radiatie (zoals je zelf ook al aangaf) wordt er veel warmte overgedragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

nogmaals het probleem gaat niet verholpen worden met meer fannetjes toevoegen aan de kast (volgens mij val ik in herhaling)

de fans van de kaarten zelf creeren een kleine vacuum tussen de kaarten en kunnen daarom niet genoeg koele lucht aanzuigen, zet er voor mijn part een 230v fan op deze zal (naast de boel om zeep helpen ivm de electromotor) niets uit halen, de lucht zal niet tussen de kaarten komen.

wil je een luchtkoelling oplossing? dan zul je de behuizingen moeten verwijderen van de koelers zodat er meer koele lucht in de kaarten kan komen.

nu komt het volgende probleem, de pure hoeveelheid warmte van die 4 kaarten is zo groot dat luchtkoeling het met geluk net zal kunnen bijbenen, hiervoor zul je dus de fans ten aller tijden op 100% moeten zetten wat herrie geeft.

met waterkoeling kun je (zonder veel herrie) het koeloppervlak vergroten van die paar cm2 van de core en chips naar een kleine 0.5 m2 aan radiator, hier hoef je een minder luidruchtige fan op te plaatsen.

gebruik geen push-in koppelingen maar knelkoppelingen met slangklemmen of schroefkoppelingen, monteer je koppelingen met teflon en ik kan je garanderen dat dat niet zomaar lek gaat. wat is hier aan onderhoud aan? 1x per maand vloeistofniveau controleren, 1x per jaar vloeistof vevangen (als dit al nodig is, gebruik de juiste vloeistof en slangen dan krijgen algen en aanslag geen kans)

ik snap echt niet dat mensen denken dat een dergelijk probleem op te lossen is "met een fannetje hier en daar". het gaat hier om bijna 1000 watt aan warmte!! dat is ruim het dubbele van een "zware" gamemachine

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stry
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-08 14:19
Ik zou zeggen, ga naar een Werktuigbouwkunde hogeschool in de buurt (eentje met CNC frees en draaibanken), en vraag of zij mee willen werken. Zeg ze dat de naam van die hogeschool ook vermeld wordt op de Fastra website, en in documentatie, en veel hogescholen zullen gelijk ja zeggen.
Laat ze dan een compleetoplossing maken voor vloeistofkoeling. Gebruik als je te nerveus bent geen water, maar bijvoorbeeld mineraalolie of alcohol als koelmedium. Zet het systeem onder lichte overdruk met een drietal druksensoren erin (overdruk kan natuurlijk al geregeld worden als je de radiator hoger plaatst), zorg voor een PCB'tje dat alarm slaat als de druksensoren geen overdruk meer waarnemen, en nouja, alles geregeld dan.
Laat de hogeschool alles van koper maken gezien de hoeveelheid warmteoverdracht. Aluminium is goedkoper en makkelijker te bewerken, maar heeft een lagere warmtegeleiding.

Wat misschien ook een idee is, is geen directe vloeistof-koel elementen op de GPU's en geheugen te plaatsen, maar koperen koelbloken met een heatpipe verbinding, en dan verderop op de heatpipe een vloeistof-koel element te plaatsen.

Nouja, ideeën zat hier lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

rimpeldinky schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 16:55:
nogmaals het probleem gaat niet verholpen worden met meer fannetjes toevoegen aan de kast (volgens mij val ik in herhaling)

de fans van de kaarten zelf creeren een kleine vacuum tussen de kaarten en kunnen daarom niet genoeg koele lucht aanzuigen, zet er voor mijn part een 230v fan op deze zal (naast de boel om zeep helpen ivm de electromotor) niets uit halen, de lucht zal niet tussen de kaarten komen.

wil je een luchtkoelling oplossing? dan zul je de behuizingen moeten verwijderen van de koelers zodat er meer koele lucht in de kaarten kan komen.

nu komt het volgende probleem, de pure hoeveelheid warmte van die 4 kaarten is zo groot dat luchtkoeling het met geluk net zal kunnen bijbenen, hiervoor zul je dus de fans ten aller tijden op 100% moeten zetten wat herrie geeft.

met waterkoeling kun je (zonder veel herrie) het koeloppervlak vergroten van die paar cm2 van de core en chips naar een kleine 0.5 m2 aan radiator, hier hoef je een minder luidruchtige fan op te plaatsen.

gebruik geen push-in koppelingen maar knelkoppelingen met slangklemmen of schroefkoppelingen, monteer je koppelingen met teflon en ik kan je garanderen dat dat niet zomaar lek gaat. wat is hier aan onderhoud aan? 1x per maand vloeistofniveau controleren, 1x per jaar vloeistof vevangen (als dit al nodig is, gebruik de juiste vloeistof en slangen dan krijgen algen en aanslag geen kans)

ik snap echt niet dat mensen denken dat een dergelijk probleem op te lossen is "met een fannetje hier en daar". het gaat hier om bijna 1000 watt aan warmte!! dat is ruim het dubbele van een "zware" gamemachine
Ik vind waterkoeling zelf ook een veel betere oplossing als je zoveel spul in een kast duwt. Mijn eigen setje draait nu al anderhalf jaar en het water is nog doorzichtig. Dat is gewoon demiwater zonder toevoegingen. Ik heb er al anderhalf jaar niet naar gekeken. (als in niet opengemaakt/bijgevuld) Het vloeistofniveau is ook prima in orde. Dat loopt allemaal zo'n vaart nog niet.

Met waterkoeling zou je zelf een komplete dichte kast kunnen maken en de radiatoren extern zetten. Heb je ook geen stof ed meer in je kast. Als je koppelingen gebruikt die dichtklikken als je ze eraf haalt lekt er ook niks. Die hebben we op school bij de hydraulische installatie ook. Kost wel wat maar het is wel een hele mooie oplossing.

Meerdere kaarten boven elkaar is altijd al gekloot geweest. Die tosti's van nvidia ook, daar zijn niet zoveel aftermarket koelers voor :P

Mensen zijn veel te bang voor waterkoeling heb ik het idee. De waterkoeling in je brommer of auto gaat toch ook niet zomaar stuk? Een in pc is een veel veiligere omgeving wat dat betreft. Met veel lagere temperaturen.

[ Voor 4% gewijzigd door R-O-Y op 29-05-2008 17:21 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Pagina: 1 2 3 4 Laatste