Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:38:
Ik heb m'n laptop op m'n LE37A552 aangesloten met HDMI, op zich prima beeld, maar niet helemaal beeldvullend. Rondom het bureaublad zit een cenitmeter of 2-3 zwartrand. Geen ramp, maar wel irritant. Aangezien ik de videokaart wel op 1920x1080 als resolutie heb ingesteld betekent dit ook dat de pixels van lettertjes niet mooi 1 op 1 samenvallen met de pixels in het scherm als je begrijpt wat ik bedoel. Een 'l' kan bijvoorbeeld net tussen twee pixelkolommen vallen, waardoor hij net wat minder scherp wordt afgebeeld. Hierdoor wordt het beeld net iets minder scherp. Op andere resoluties is het beeld trouwens ook net niet helemaal beeldvullend.
En een tip: zet de scherpte in het tv menu op 0 als je een computerbeeld bekijkt, dit ziet er veel beter uit omdat je anders een witte gloed rond letters gaat zien. Letters op een computerscherm zijn van nature al scherp, als je tenminste niet mijn probleem hebt.
Het probleem is inmiddels opgelost. Het was inderdaad de overscan instelling van de ATI videokaart van mijn laptop. De resolutie komt nu precies overeen met het beeldscherm, waardoor je dezelfde haarscherpe beelden krijgt als op je computer tft scherm, maar dan met een resolutie van 192x1080. Ik heb hem ingesteld als tweede scherm, zodat je vensters heen en weer kunt schuiven tussen je computerscherm en de TV.
Gelijk maar even een eerder gedownloade hd film (4,5gb Star Wars III) afgespeeld in mediaplayer. Het begint twijfelachtig, omdat het zwart van het heelal nogal grijs wordt weerggegeven. De balken boven en onder het scherm (het is filmformaat, dus nog breder dan 16:9) zijn wel gewoon zwart, de TV kan het kennelijk dus wel maar geeft het tussen de sterren iets grijzig weer. Door die zwartere balken valt dit nog eens extra op. Iemand enig idee hoe ik dit kan verbeteren? Hij stond op alleen scannen voor gebruik als computerbeeldscherm, misschien bij het afspelen van films toch instellen op film oid?
Tot zover de minpunten van de hd-weergave. Want de film is werkelijk a-dem-be-nemend! Wat een scherpte, ik had in de showroom wel eens hd fragmenten gezien maar op de een of andere manier maakt dit véél meer indruk. Alles wordt zo scherp weergegeven, je zintuigen registreren onmiddelijk dat ze nog nooit naar zulk scherp bewegend beeld hebben gekeken. Het is onmislkenbaar veel scherper dan een gewone dvd. En dan heeft deze film nog een beperkte hd resolutie van ongeveer 1000x500 (precieze cijfers moet ik thuis opzoeken). Het is natuurlijk de vraag hoeveel de volle 1920x1080 nog zou toevoegen, maar ik denk dat dit verschil nog wel zichtbaar zou zijn. En anders ga ik gewoon wat dichterbij zitten. De kwaliteit van de film is door de compressie wel wat minder dan dvd kwaliteit, het is zeg maar 700 mb divx kwaliteit maar dan met hd resolutie. Toch storen de af en toe zichbare compressie artefacten nauwelijks. De grijzige achtergrond is storender. Ik ga dit weekend op zoek naar een nog zwaardere film. Deze kwaliteit is in ieder geval al ruimschoots kijkbaar wat mij betreft.
Nog een opmerking: ik gooide ook een gewone dvd in de speler van de laptop, maar dat gaf wat minder beeld, alsof het signaal gecomrimeerd wordt voor het naar de tv wordt gestuurd, ik ga het later nog vanuit m'n gewone DVD speler proberen, maar die heeft weer geen HDMI (en geen upscaling).