• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 15:30
Sorry, kats over heen gelezen. Schaam me diep! ;)

Ik wacht dus wel tot dat ik Vista weer een keer opnieuw installeer en verander het dan wel naar AHCI.

system setup

Verwijderd

Markicks schreef op donderdag 27 november 2008 @ 10:18:
Sorry, kats over heen gelezen. Schaam me diep! ;)

Ik wacht dus wel tot dat ik Vista weer een keer opnieuw installeer en verander het dan wel naar AHCI.
Je had nog iets verder moeten kijken... Verwijderd in "Asus P5Q (-E/Pro/Deluxe)"
Werkte hier prima!

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-08 19:39
M!zuno schreef op donderdag 27 november 2008 @ 10:11:
Hallo Allemaal,

Heb net dit topic eens doorgelezen omdat ik een nieuw systeem wil gaan bouwen met een P5Q moederbord en een Intel Dual of Quad core. Nou lees ik vanalles over overclocken en bios verschillen. En dat een Quad core nog instabiel zou kunnen zijn met een P5Q en een bepaalde bios (las dit 5 pagina`s terug). Hoe ver gaat dit? Ik wil een Dual E8500 of een Quad Q9550. Welke zouden jullie mij adviseren? Ik neem aan dat Quad de toekomst gaat worden? Ik denk het systeem te gaan gebruiken voor normale CAD doeleinden, en wat gamen.

Dus Dual of Quad?

M!zuno.
Ik heb een Q9300 op mijn P5Q-E en werkt stabiel op de laatste BIOS revisie, behalve het uitlezen van de temps gaat slecht (is bij vrijwel iedereen hier met een Q9XXX op P5Q serie).
Als het gaat om wat Cad 2D werk zonder rendering en wat simpele spelletjes heb je aan een simpele dual core (Intel E2200 bijvoorbeeld) al voldoende. Wil je een systeem waarbij je vlot kan 3D tekenen en de nieuwste games op hoogste kwaliteit op HD resolutie wil spelen? E8000 serie is dan voldoende.
Gaat er echter over een paar jaar een nieuwe videokaart in? Wil je eventueel crossfire? Wil je edit-en of renderen? Ga dan voor de Q9000 serie. Wees in het vervolg wat duidelijker alsjeblieft, dit is eigenlijk ook geen productadvies-topic :X

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

• Axe1
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-08 12:52
Hi Forumleden,

Ik heb sinds enige weken de P5Q-E. De verdere configuratie:
4 GB OCZ reaper HPC 8500,
Q9550
Scythe Mugen
ATI 4870 OC 512 mb
NEC DVD
XFi titanium
3x WD Caviar 640 GB
Be Quiet Dark Power 550watt

Als ik het systeem uitschakel start het na een seconde of drie weer automatisch op.
Ik ben al enkele weken bezig dit verholpen te krijgen, maar het lukt niet.

Ik heb de kastaansluitingen al gecontroleerd, het BIOS geflashed (1406), drivers gedownload voor alles wat je maar kunt bedenken, wake up's allemaal op disabled gezet, de voeding teruggestuurd, de wake up en reboot in het register op 0 gezet, energiebeheer uitgeschakeld, VISTA 64 erop en er weer af, XOP 32 erop en er weer af, en ga zo maar door. :'(

Het laatste wat ik van het OCZ forum begrijp, is dat er een probleem kan zijn met de 2,1 volt setting voor hun geheugen, in combinatie met de P5Q-E.
Schijn jullie licht er eens op...ik ben murw...
Is het idd het RAM?
Wat is hier aan te doen?
Wat zijn de optimale settings voor het BIOS van de P5Q-E?

Thanks mates!

Groetjes Marcel

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Staat niet gewoon Automatic Power On (oid) aan?

Ik weet iig 200% zeker dat het niet te maken heeft met je Windows install en je drivers :D

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Axe1
@ Arfman

Staat uit, had ik al naar gekeken...

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 13:09
Axe1 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 15:25:
<knipperdeknip>
Het laatste wat ik van het OCZ forum begrijp, is dat er een probleem kan zijn met de 2,1 volt setting voor hun geheugen, in combinatie met de P5Q-E.
Schijn jullie licht er eens op...ik ben murw...
Is het idd het RAM?
Wat is hier aan te doen?
Wat zijn de optimale settings voor het BIOS van de P5Q-E?

Thanks mates!

Groetjes Marcel
Sterker nog OCZ DDR2 PC2-8500 Reaper HPC 4GB Edition moet op 2.1v om normaal te presteren.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axe1
@Turismo

Ja idd, daar draait het ook op.
en ik moet zeggen, het draait nog goed ook. ;-)
Het probleem doet zich alleen voor bij het afsluiten.
De 4 GB staat ook niet op de QVL voor dit mobo.
Morgen haal ik een reepje wat wel op de QVL staat, kost toch (bijna) niks...
Dan zien we wel weer..
Grtz Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze week een nieuwe PC gebouwd, met de volgende specs:

Asus P5Q Pro moederbord
Intel Core 2 Quad Q9550 processor
4 GB OCZ Reaper-Kit Gaming geheugen (2x2GB)
Sapphire ATI Radeon HD4850
Samsung 750GB S-ATA 32mb
Sony NEC Optiarc Lightscribe AD-7201S

Nu heb ik het volgende probleem. Mijn internetkabel zit gewoon in de ethernet poort van mijn moederbord. Op het eerste gezicht leek internet prima te werken. Soms moet het netwerk opnieuw met het internet identificeren en raak ik dus voor korte tijd offline. Helemaal bij een online game als WoW, disconnect ik gelijk als ik ingame kom. Al diverse dingen geprobeerd, maar lijkt onoplosbaar en erg vervelend. Iemand hier die kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cervezas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik heb hetzelfde probleem als Axe1.
Als ik de pc afsluit (via windows shutdown of de power knop) dan wordt na een seconde of 3 de pc automatisch weer opnieuw opgestart.

Ik moet dus de stroom van de pc uitschakelen. Soms gebeurt het ook dat, zodra ik de stroom er weer opzet de pc direct opstart. Dit gebeurt echter niet altijd, in dat geval start ik de pc op met de power knop.

De reset knop werkt overigens helemaal niet.

Hier mijn configuratie :
P5Q Pro
Club3D Radeon HD 4870 1GB
Intel Core 2 Duo E8400
OCZ Platinum DDR2 PC6400
Corsair Powersupply 650W Black
Antec Nine Hundred black miditowe

Ook al van alles geprobeerd zonder succes (bios gereset, drivers, aansluitingen 3x gecontroleerd)
De pc draait overigens prima (afgezien van dit) :)

Axe als je een oplossing hebt gevonden zou je dit dan willen laten weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

YoG

Cervezas: Ergens oxidatie op aansluitingen :? (lijkt me sterk). Andere voeding geprobeerd? Mijn Corsair werkt hier overigens prima. Het enige dat met Axe's systeem overeenkomt is de Vidkaart.. denk dat je het daar moet zoeken ? Geen beta-drivers toevallig?

Utfragger: Ik vind de ingebouwde ethernetport niet prettig werken, dat laat mn systeem ook regelmatig vastlopen. Mn 3Com-kaart (al een oudje) werkt prima! (alleen niet met die Gate-gedoe)

spek pc, spek hifi, last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cervezas
YoG schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:47:
Cervezas: Ergens oxidatie op aansluitingen :? (lijkt me sterk). Andere voeding geprobeerd? Mijn Corsair werkt hier overigens prima. Het enige dat met Axe's systeem overeenkomt is de Vidkaart.. denk dat je het daar moet zoeken ? Geen beta-drivers toevallig?
Bedankt voor je antwoord YoG. Geen oxidatie. Andere voeding heb ik nog niet geprobeerd.
Ook geen beta drivers. Ik hoopte op iets simpels maar vrees dat het ingewikkelder ligt.
Ik dacht zelf (net als Axe) ook in de richting van geheugen. 1 van de 2 ocz reepjes bleek niet goed te zijn na memtest.
Kan natuurlijk voorkomen maar is wel vreemd als ze net uit de verpakking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verliezer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03-2023
YoG schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:47:

Utfragger: Ik vind de ingebouwde ethernetport niet prettig werken, dat laat mn systeem ook regelmatig vastlopen. Mn 3Com-kaart (al een oudje) werkt prima! (alleen niet met die Gate-gedoe)
Misschien domme vraag maar ga hem toch stellen.

Toevallig Vista gebruiker en sluit je af met de rode afsluiten knop ..... IF JA dan betekend dit hibernatation waarbij de computer dus weer uitkomt als je de muis of het toetsenbord aanraakt :) (en dus niet de computer uitzetten).
Het kan dus zo zijn dat je denkt dat je hem afsluit maar eigenlijk staat ie in hibernation en kan dus zo weer opstarten, welke dan ook gebeurt bij het minste of geringste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dispenzer
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Dispenzer

Blazen maar

Ik zit te zoeken naar iemand die een P5Q al met een zalman 7700CNPS-CU heeft. Ik heb het besteld en hoop dat het past.

Daarnaast PC8000 (1000Mhz) geheugen van OCZ gekocht (stom ik weet het), als ik een beetje lees dan kan de BIOS via 4:5 op 1003Mhz draaien. Iemand al ervaringen met ophogen tot 500+ (1066Mhz)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK heb een klein probleempje, nieuwe pc blijf vastlopen na enkele minuten.
Eerst samenstelling:

WD Caviar Blue WD6400AAKS - Vaste schijf - 640 GB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 16 MB
ASUS P5Q - Moederbord - ATX - iP45 - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - Gigabit Ethernet -
Processor - 1 x Intel Core 2 Duo E8400 / 3 GHz ( 1333 MHz ) - LGA775 Socket - L2 6 MB - OEM
Arctic Freezer 7 pro
Club 3D HD4850 - Grafische adapter - Radeon HD 4850 - PCI Express 2.0 x16 - 512 MB GDDR3 - Digitale Visuele
Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz / PC2-6400 - CL5 - 1.8 V
CoolerMaster Real Power M520 Modular PSU - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.3/ EPS12V 2.91 - 115/230 Volt

Al bij de eerste installatie ging wat fout, het bleef namelijk hangen op 32 min. Dat gaat om windows XP pro.
Mij eerste gedachte was dat het heeft te maken met geheugen. Geheugen getest in andere PC en ook memtest gedraaid. Geen fouten daar gevonden.
Andere HDD geprobeerd, en alles leek te lukken, maar net na de installatie loopt pc vast. Muis en toetsenbord reageren niet meer. Nu na het opstarten heb ik 2 tot 10 minuten voordat pc weer vast loopt.
Videokaart is getest in andere pc en die werkt ook zoals het moet.
Voeding is goed ook getest in andere PC.
Natuurlijk heb ik ook gekeken of alle fans en zo draaien en dat is ook in orde.
Windows CD is meerdere malen gebruikt dus daar ligt het ook niet aan. Zelfde problemen krijg ik ook met installatie van Vista.

Moederbord en processor blijven over. Die kan ik helaas niet apart testen, want 2de systeem wat ik heb staan is een AMD.

Bij het assemblage is een polsbandje gebruikt, dus statische schok sluit ik ook uit.

Heeft iemand een zelfde probleem gehad of weet iemand een oplossing dan hoor ik het graag. Naar mij geweten processor werkt of die is kapot, dus er is geen tussenstand(meestal). Maar ik heb vroeger ook meegemaakt dan systemen vastliepen op de processor, dat betreft ourdere AMD systemen zoals AMD Athlon 2200+.

Verder heb ik wat gegoegeld en heb op wat forums gelezen dat sommige mensen ook zoiets hadden met Asus moederborden. Mijn eigen ervaring met Asus is wel positief.

Weet iemand meer over zo'n probleem laat me aub weten. Anders denk ik zelf dat het toch aan moederbord ligt.

Alvast bedankt.

Edit:

Bios geflashed naar de laatste versie. Nu wil nog SATA drivers installeren, op de site van asus bovenaan staat:
Marvell 88SE6111 SATA Controller Driver V1.2.0.60 for Windows XP/Vista & 64bit XP/Vista.(WHQL)

is dat een juiste versie? of moet ik een ICH10R AHCI/RAID Driver hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2008 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cervezas
[
Misschien domme vraag maar ga hem toch stellen.

Toevallig Vista gebruiker en sluit je af met de rode afsluiten knop ..... IF JA dan betekend dit hibernatation waarbij de computer dus weer uitkomt als je de muis of het toetsenbord aanraakt :) (en dus niet de computer uitzetten).
Het kan dus zo zijn dat je denkt dat je hem afsluit maar eigenlijk staat ie in hibernation en kan dus zo weer opstarten, welke dan ook gebeurt bij het minste of geringste.
Ik gebruik XP. Hibernate heb ik ook al aan gedacht maar dat is het niet.
Ik zal dit weekend nog wat dingen uitproberen, mocht dat niks opleveren dan hou ik 't maar zo, het is geen onoverkomelijk probleem.
In ieder geval bedankt voor de reactie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Laatst online: 13-08 12:58
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2008 @ 17:07:
Edit:

Bios geflashed naar de laatste versie. Nu wil nog SATA drivers installeren, op de site van asus bovenaan staat:
Marvell 88SE6111 SATA Controller Driver V1.2.0.60 for Windows XP/Vista & 64bit XP/Vista.(WHQL)

is dat een juiste versie? of moet ik een ICH10R AHCI/RAID Driver hebben?
Je moet de Marvell driver hebben als je je HD aan de Marvell hangt (oranje aansluitingen), maar je kunt beter gewoon kiezen voor de Intel ICH10R. Had je trouwens makkelijk zelf kunnen vinden hier of in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The 7th Guest schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:54:
[...]

Je moet de Marvell driver hebben als je je HD aan de Marvell hangt (oranje aansluitingen), maar je kunt beter gewoon kiezen voor de Intel ICH10R. Had je trouwens makkelijk zelf kunnen vinden hier of in de handleiding.
Bedankt voor de reactie )

Had het idd al zelf gevonden, maar nog geen tijd gehad om dat hier bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:06

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Mogguh,
heb p5q-pro met versie XP install derop, maar om een of andere reden blijft hij mekkeren (XP dus) dat hij een onbekend apparaat gevonden heeft.
Hij mist de drivers voor "Audio device on high definition audio bus"

Wat moet ik me hierbij voorstellen!? heb de nieuwste drivers voor de soundcard al gedownload en geinstalleerd, maar het hielp niets.
Het geluid wat er uit komt is gewoon goed, verder geen enkel probleem er mee. pc draait zonder problemen (en rete snel ^^ ), geen gekke crashes ofzo.

Enige wat nog niet goed werkt is men microfoon (voor ventrilo) maar dat kan best aan de instellingen van ventrilo liggen waarmee ik nog aant stoeien ben.

Iemand idee wat dat driver gezever kan zijn? alvast bedankt!

(ps, heb nog een SB live 5.1 platinum liggen (jaar of 5 a 6 oud), maar denk niet dat die zo goed geluid geeft als het chippie dat er op zit toch? daar heb ik wel drivers van en kaartje werkt ook goed, dus zit er over te denken om die er in te douwen....)

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Onbekend
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-06-2023
Wie weet waar ik de stekkers van de bij de P5Q pro bijgeleverde Sata - Firewire kaart (voor het fototoestel) op het moederbord moet plaatsen, (dat connectorplaatje met die 2 kabels) ik denk dat de Satastekker gewoon op 1 van die 6 rode pluggen moet maar ik kan die firewire stekker (10-1 rode stekker) op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

als je in je manual kijkt, op plek 15 (blz 2.2)

als je niet in je manual kijkt:
rechts onder op je mobo heb je een rij met USB poorten ( 2 rijen pootjes, 1 rij 3 lang, andere 4 lang).
zijn er totaal 4 die er hetzelfde uit zien, de meest linker is voor firewire (aka 1394)

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
TepelStreeltje schreef op donderdag 04 december 2008 @ 22:04:
Mogguh,
heb p5q-pro met versie XP install derop, maar om een of andere reden blijft hij mekkeren (XP dus) dat hij een onbekend apparaat gevonden heeft.
Hij mist de drivers voor "Audio device on high definition audio bus"

Wat moet ik me hierbij voorstellen!? heb de nieuwste drivers voor de soundcard al gedownload en geinstalleerd, maar het hielp niets.
Het geluid wat er uit komt is gewoon goed, verder geen enkel probleem er mee. pc draait zonder problemen (en rete snel ^^ ), geen gekke crashes ofzo.

Enige wat nog niet goed werkt is men microfoon (voor ventrilo) maar dat kan best aan de instellingen van ventrilo liggen waarmee ik nog aant stoeien ben.

Iemand idee wat dat driver gezever kan zijn? alvast bedankt!

(ps, heb nog een SB live 5.1 platinum liggen (jaar of 5 a 6 oud), maar denk niet dat die zo goed geluid geeft als het chippie dat er op zit toch? daar heb ik wel drivers van en kaartje werkt ook goed, dus zit er over te denken om die er in te douwen....)
ATi HDMI audio van je videokaart toevallig (ja klinkt onlogisch)
http://www.realtek.com.tw...vel=4&Conn=3&DownTypeID=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Turismo schreef op donderdag 04 december 2008 @ 23:04:
[...]

ATi HDMI audio van je videokaart toevallig (ja klinkt onlogisch)
http://www.realtek.com.tw...vel=4&Conn=3&DownTypeID=3
jaaaa super! dat was em!

bedankt!

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Ik heb een vraag over het OC'en van geheugen op de P5Q-E, hierbij m'n specs:

Core 2 Duo E8400 (E0)
Asus P5Q-E (Bios 1406)
2x 1GB OCZ Reaper PC-9200 DDR2 (1150Mhz)

CPU OC'en gaat prima, voltage veranderd naar 1.16v (BIOS, effectief ~1.13v volgens CPU-Z) en draait nu stabiel op 3.6Ghz (9x 400, minstens 4u Orthos stressed).

Het geheugen heeft echter wat meer moeite; met standaard FSB instellingen is het me al niet gelukt boven de 1150Mhz uit te komen (1111Mhz met de 4:5 divider meen ik), maar ook nu (met CPU OC) lukt het me niet stabiel op 1200Mhz te draaien. Ik heb verschillende Straps-instellingen geprobeerd, alles werkt zolang het maar onder de (grofweg) 1200Mhz is.

De meest voor de handliggende reden is IMO het voltage: dit heb ik al verhoogd naar 2.34v (2.35v is max. toegestaan binnen de garantie van het geheugen, for the record :P ). Nu las ik al wat oudere berichten (Turismo, Systeemherstel) met BIOS instellingen, maar ik zou graag van u horen wat de ervaring hiermee is.

Wat ik heb ingesteld (relevant):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
FSB: 400Mhz
DRAM Timing Control: AUTO
DRAM Static Read Control: Disabled
DRAM Read Training: Disabled
MEM. OC Charger: Enabled
AI Clock Twister: AUTO
AI Transaction Booster: Manual
    Performance level: 12

DRAM Voltage: 2.34v
NB Voltage: 1.20v

Moet ik:
- een nog lager performance level proberen met de AI transaction booster?
- een ander voltage verhogen?
- ...?

Op 1066Mhz (met 5-5-5-15 timings) is ie rock-solid, maar elke hogere divider doet een Orthos 'blend test' na enkele seconden crashen.
Wat is jullie ervaring en is het uberhaupt iemand gelukt z'n geheugen op 1200Mhz of hoger te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
jeroen__online schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 22:27:
Ik heb een vraag over het OC'en van geheugen op de P5Q-E, hierbij m'n specs:

Core 2 Duo E8400 (E0)
Asus P5Q-E (Bios 1406)
2x 1GB OCZ Reaper PC-9200 DDR2 (1150Mhz)

CPU OC'en gaat prima, voltage veranderd naar 1.16v (BIOS, effectief ~1.13v volgens CPU-Z) en draait nu stabiel op 3.6Ghz (9x 400, minstens 4u Orthos stressed).

Het geheugen heeft echter wat meer moeite; met standaard FSB instellingen is het me al niet gelukt boven de 1150Mhz uit te komen (1111Mhz met de 4:5 divider meen ik), maar ook nu (met CPU OC) lukt het me niet stabiel op 1200Mhz te draaien. Ik heb verschillende Straps-instellingen geprobeerd, alles werkt zolang het maar onder de (grofweg) 1200Mhz is.

De meest voor de handliggende reden is IMO het voltage: dit heb ik al verhoogd naar 2.34v (2.35v is max. toegestaan binnen de garantie van het geheugen, for the record :P ). Nu las ik al wat oudere berichten (Turismo, Systeemherstel) met BIOS instellingen, maar ik zou graag van u horen wat de ervaring hiermee is.

Wat ik heb ingesteld (relevant):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
FSB: 400Mhz
DRAM Timing Control: AUTO
DRAM Static Read Control: Disabled
DRAM Read Training: Disabled
MEM. OC Charger: Enabled
AI Clock Twister: AUTO
AI Transaction Booster: Manual
    Performance level: 12

DRAM Voltage: 2.34v
NB Voltage: 1.20v

Moet ik:
- een nog lager performance level proberen met de AI transaction booster?
- een ander voltage verhogen?
- ...?

Op 1066Mhz (met 5-5-5-15 timings) is ie rock-solid, maar elke hogere divider doet een Orthos 'blend test' na enkele seconden crashen.
Wat is jullie ervaring en is het uberhaupt iemand gelukt z'n geheugen op 1200Mhz of hoger te krijgen?
Er schijnt afwisselend een probleem voor te komen met de FSB.
Dat bijvoorbeeld 400 tot 420 mhz een soort van "gat" zit wat je mobo niet fijn vind, maar alles eronder of erboven wel dus door bijvoorbeeld in 1x naar 450 te gaan met een hele lage multiplier, maargoed het spreekt voor zich dat dit per geval verschillend is.

Er zijn ook modded biossen te krijgen die dit ook "kunnen" oplossen http://www.xtremesystems....=200109&highlight=P5Q+Pro
Ik lees hier wel goede resultaten over, dit is het proberen waard
uiteraard op eigen risico

Performance level lager betekent strakker ingesteld, je wintwat bandbreedte in je geheugen hierdoor, opzich moet 10 gewoon kunnen. (maar vind het niet denderend, tenzij je echt het maximale eruit wil persen)

Je kan ook je northbridge voltage wat uppen naar 1,3

Voor de fijnere instellingen kan je eerlijk gezegd beter op de forums van xtremesystems of hardforums terecht/
Dit alles uitzoeken is behoorlijk tijdrovend, want de P5Q is erg typisch van wat die pikt.
mij te tijdrovend :P , ben al tevreden met me magere 3,2ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Turismo schreef op woensdag 10 december 2008 @ 10:44:
[...]

Er schijnt afwisselend een probleem voor te komen met de FSB.
Dat bijvoorbeeld 400 tot 420 mhz een soort van "gat" zit wat je mobo niet fijn vind, maar alles eronder of erboven wel dus door bijvoorbeeld in 1x naar 450 te gaan met een hele lage multiplier, maargoed het spreekt voor zich dat dit per geval verschillend is.

Er zijn ook modded biossen te krijgen die dit ook "kunnen" oplossen http://www.xtremesystems....=200109&highlight=P5Q+Pro
Ik lees hier wel goede resultaten over, dit is het proberen waard
uiteraard op eigen risico

Performance level lager betekent strakker ingesteld, je wintwat bandbreedte in je geheugen hierdoor, opzich moet 10 gewoon kunnen. (maar vind het niet denderend, tenzij je echt het maximale eruit wil persen)

Je kan ook je northbridge voltage wat uppen naar 1,3

Voor de fijnere instellingen kan je eerlijk gezegd beter op de forums van xtremesystems of hardforums terecht/
Dit alles uitzoeken is behoorlijk tijdrovend, want de P5Q is erg typisch van wat die pikt.
mij te tijdrovend :P , ben al tevreden met me magere 3,2ghz
Thanks voor de link, dat ziet er hoopvol uit :)
De FSB-issue die je noemt is er ook 1 om mee te nemen, aangezien ik nu @ 3.6Ghz nog op een vrij laag voltage zit (kan misschien nog wel lager) wil ik binnenkort toch eens proberen wat m'n CPU nodig heeft @ 4Ghz. Maar daarvoor wil ik dus eerst m'n geheugen op degelijke snelheid hebben lopen, ik heb natuurlijk geen PC-9200 geheugen gekocht om te underclocken :Y)

Het valt me trouwens wel op dat de P5Q-E een beetje een ondergeschoven kindje is, de standaard, Pro en Deluxe lijken veel populairder. Ook qua (officiele) BIOS updates loopt de P5Q-E nog achter, op zich geen probleem, maar wel opmerkelijk.

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Even een schopje:
Ik heb de P5Q-E 1406 mBIOS van het xtremesystems-forum geprobeerd, maar die brengt geen verbetering.
Zojuist kwam ik een review op TH tegen waarin met de P5Q Deluxe getest wordt; hierbij halen ze (weliswaar met ander geheugen) wel de 1200Mhz (ook met een FSB van 1600Mhz) op redelijke voltages.
Ik heb al (veel) lossere timings geprobeerd (7-7-7-17), AI transaction booster performance level op 12, NB voltage op 1.3v, RAM voltage op 2.34v en ook met m'n CPU op standaard snelheid is de situatie bij RAM op 1200Mhz hetzelfde: Windows boot prima, maar binnen 10 seconden Orthos blend test krijg ik een (wisselend) BSOD.
Ik krijg dus het idee dat m'n moederbord iets heeft tegen m'n OCZ Reaper modules :'( het rare blijft echter dat met dezelfde (of zelfs snellere) settings 1066Mhz helemaal geen probleem is!

Heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn of is er iemand op GoT die op een P5Q wel succesvol 1200Mhz haalt met z'n geheugen? Elke tip is welkom! (zie ook de vorige pagina voor settings die ik al geprobeed heb)

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Jeroen,

Ik heb hetzelfde probleem, heb een P5Q Pro en een set van 2x2gb PC8500 OCZ Reaper die met geen mogelijkheid op de gespecte 1066 wil (laat staan overklokken naar 1200+ zoals volgens sommige reviewsites kan). Ik kan het stabiel krijgen op 961, rond de 1000 is al discutabel (bsod in Vista na een tijdje). Ook draait het op alle frequenties consequent in single-channel mode. 2.0, 2.1 en 2.2 maakt niets uit.
Als ik de PC wil booten op 1066 gaat hij wel aan maar post hij niet. Gelukkig corrigeren huidige moederborden dat zelf als je de PC uit en aan zet, zodat je niet met cmos-reset jumpers hoeft te kutten.

Ik vind het echt belachelijk dat er zoiets is als een QVL lijstje. Sinds wanneer is dat zo? Ik heb tonnen PC's gebouwd en dit nog nooit meegemaakt...

DDR2 is gewoon een fucking standaard, waarom zou het ene RAM wel werken en het andere niet. Het is toch ook niet zo dat ze bij Audi zeggen: je kan er benzine van de Bim en de Shell in gooien, Total en BP hebben we niet getest dus da's voor eigen risico.

Ik ben nu bezig de timings aan te passen, daarna ga ik eens kijken naar biosmods. Gelukkig is er op www.ocztechnologyforums.com erg veel te vinden over het P5Q versus Reaper probleem.

/edit: fuck, dat met die biosmods heb jij al gedaan. Nou lekker. Denk dat ik dit geheugen dan maar ga ruilen ofzo

[ Voor 9% gewijzigd door Captain Pervert op 11-12-2008 21:40 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 09:41

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Dispenzer schreef op woensdag 03 december 2008 @ 16:05:
Ik zit te zoeken naar iemand die een P5Q al met een zalman 7700CNPS-CU heeft. Ik heb het besteld en hoop dat het past.

Daarnaast PC8000 (1000Mhz) geheugen van OCZ gekocht (stom ik weet het), als ik een beetje lees dan kan de BIOS via 4:5 op 1003Mhz draaien. Iemand al ervaringen met ophogen tot 500+ (1066Mhz)?
Hmm ik heb die combo, had eerst ten onrechte geschreven dat het een 7000b was. Ik moest wel een behoorlijk stukje van de metalen "spanner" afschuren aan een kant (Dremel), omdat ik hem anders niet over een nokje kon krijgen. De voltage regulatoren zaten in de weg. Verder past het net goed allemaal.
Captain Pervert schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:38:
Jeroen,

Ik heb hetzelfde probleem, heb een P5Q Pro en een set van 2x2gb PC8500 OCZ Reaper die met geen mogelijkheid op de gespecte 1066 wil (laat staan overklokken naar 1200+ zoals volgens sommige reviewsites kan). Ik kan het stabiel krijgen op 961, rond de 1000 is al discutabel (bsod in Vista na een tijdje). Ook draait het op alle frequenties consequent in single-channel mode. 2.0, 2.1 en 2.2 maakt niets uit.
Als ik de PC wil booten op 1066 gaat hij wel aan maar post hij niet. Gelukkig corrigeren huidige moederborden dat zelf als je de PC uit en aan zet, zodat je niet met cmos-reset jumpers hoeft te kutten.

Ik vind het echt belachelijk dat er zoiets is als een QVL lijstje. Sinds wanneer is dat zo? Ik heb tonnen PC's gebouwd en dit nog nooit meegemaakt...

DDR2 is gewoon een fucking standaard, waarom zou het ene RAM wel werken en het andere niet. Het is toch ook niet zo dat ze bij Audi zeggen: je kan er benzine van de Bim en de Shell in gooien, Total en BP hebben we niet getest dus da's voor eigen risico.

Ik ben nu bezig de timings aan te passen, daarna ga ik eens kijken naar biosmods. Gelukkig is er op www.ocztechnologyforums.com erg veel te vinden over het P5Q versus Reaper probleem.

/edit: fuck, dat met die biosmods heb jij al gedaan. Nou lekker. Denk dat ik dit geheugen dan maar ga ruilen ofzo
Ik heb OCZ DDR2 2GB (2x1024) 1066 Nvidia XTC CL5.0 (5-5-5-15) (OCZ2N1066SR2GK ), staat ook niet op de qvl maar doet het prima (ook al heb ik niks van nvidia :P ) Het heeft met even testen ook nog op 1150MHz stabiel gelopen. Soms zit het gewoon tegen, maar het is idd wel balen dan.

[ Voor 17% gewijzigd door Initial G op 12-12-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Captain Pervert schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:38:
Jeroen,

Helaas zijn er nogal wat verschillen tussen alle geheugen, niet elke fabrikant wacht zijn goedkeuring af van de JEDEC of ziet daar het nut van in. (helaas zijn ze ook niet verplicht)

Omdat er zoveel exotische soorten geheugen zijn, die de laagste cas en hoogste FSB
en buiten het standaard voltage moeten draaien...

Iedereen houdt dus zijn eigen schema aan, en de meeste fabrikanten hebben wel geheugen wat door JEDEC is goedgekeurd, alleen niet het type geheugen waar overklokkers voor gaan.

Wees dus blij dat de mobo fabrikant nog de moeite neemt om dit uit te zoeken en grondig te testen en met de wereld wil delen!, dat is alweer 1 onzekerheid minder, vind het nogal kort door de bocht om zo'n statement te maken.

Kan Asus er wat aan doen dat er zoveel soorten exotisch geheugen op de markt is :?

[ Voor 7% gewijzigd door Turismo op 12-12-2008 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 22:24

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Pfffff

Ik heb geen R(e)apers maar OCZ FlexXLC (water gekoelde versie)
Na veel zorgen en vloeken en tieren, bleken deze reepjes dus het probleem waarom mijn pc niet poste.
Nu lees ik hier ook over de problemen, wat een 'nare' situatie. Maar bij mij doet ie helemaal niets (dual nog single channel) met het geheugen, en lijkt me stug dat beide defect zijn.

Dat het niet op de gespecificeerde overclock snelheid loopt met bijhorend voltage oke. Maar @stock (800mhz) moet dit geheugen toch gewoon kunnen werken vind ik.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 16:44
Ik herken echt zo'n beetje alle problemen die hier genoemd worden. Ik knap echt zó hard af op dit moederbord!
Ik zit hier met een P5Q-pro, prachtig moederbord dacht ik. Eerst met een setje Buffalo geheugen, cas 4. Kwam ie niet eens in de Bios als ik de timing allemaal handmatig instelde en de FSB 1:1 zette.
Dus ik ander geheugen gehaald, dat leek beter te gaan (Corsair XMS2 4GB 4-4-4-12). Alles geprobeerd, maar met geen mogelijkheid krijg ik de boel stabiel op FSB 400. Ik heb een E6750 en wanneer ik deze dus op 3.2GHz zet kan ik zonder problemen Orthos runnen, zolang ik maar níét de blend test doe, want die loopt na 30 seconden gewoon helemaal de mist in.
Op den duur was ik het zó zat dat ik ander geheugen heb gekocht, dat op de QVL staat. Alles leuk en aardig, maar hier had ik precies hetzelfde probleem.
Het moederbord terug gestuurd, nieuwe gekregen, weer precies hetzelfde. Ondertussen heb ik alle biossen (is dat een woord??) geprobeerd, tot de allernieuwste (16..), maar nog steeds geen oplossing.

Tegenwoordig heb ik er nog een probleem bij. De netwerkverbinding doet nogal vreemd. Zodra ik de pc opstart duurt het even voordat ik verbinding krijg en 50% van de keren krijg ik het gewoon niet. Zodra ik alles in mijn Bios op default zet, lijkt er geen probleem te zijn, hoewel het wel lang duurt voordat er verbinding is.
Voor mij komt er gewoon een ander bord, ik snap er niks van hoe een bord met zoveel problemen gewoon verkocht kan worden. Ik krijg het idee dat er alleen maar gezeur mee is, als ik dit topic lees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik gebruik de P5Q-E en ben er echt super tevreden mee, krijg hem makkelijk stabiel op 450 MHz FSB met een 45 nm Quad (ben nooit hoger geweest) en 4x1GB corsair dominators @ 1066 MHz die niet op de QVL staan. draai crossfire met 2 4850's en ook dat loopt als een trein. dus niet iedereen heeft een probleem met deze borden

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
long schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 19:29:
Ik herken echt zo'n beetje alle problemen die hier genoemd worden. Ik knap echt zó hard af op dit moederbord!
Ik zit hier met een P5Q-pro, prachtig moederbord dacht ik. Eerst met een setje Buffalo geheugen, cas 4. Kwam ie niet eens in de Bios als ik de timing allemaal handmatig instelde en de FSB 1:1 zette.
Dus ik ander geheugen gehaald, dat leek beter te gaan (Corsair XMS2 4GB 4-4-4-12). Alles geprobeerd, maar met geen mogelijkheid krijg ik de boel stabiel op FSB 400. Ik heb een E6750 en wanneer ik deze dus op 3.2GHz zet kan ik zonder problemen Orthos runnen, zolang ik maar níét de blend test doe, want die loopt na 30 seconden gewoon helemaal de mist in.
Op den duur was ik het zó zat dat ik ander geheugen heb gekocht, dat op de QVL staat. Alles leuk en aardig, maar hier had ik precies hetzelfde probleem.
Het moederbord terug gestuurd, nieuwe gekregen, weer precies hetzelfde. Ondertussen heb ik alle biossen (is dat een woord??) geprobeerd, tot de allernieuwste (16..), maar nog steeds geen oplossing.

Tegenwoordig heb ik er nog een probleem bij. De netwerkverbinding doet nogal vreemd. Zodra ik de pc opstart duurt het even voordat ik verbinding krijg en 50% van de keren krijg ik het gewoon niet. Zodra ik alles in mijn Bios op default zet, lijkt er geen probleem te zijn, hoewel het wel lang duurt voordat er verbinding is.
Voor mij komt er gewoon een ander bord, ik snap er niks van hoe een bord met zoveel problemen gewoon verkocht kan worden. Ik krijg het idee dat er alleen maar gezeur mee is, als ik dit topic lees...
Topic beter lezen ;)
Zijn meer goede ervaringen dan slechte, alleen de laatste paar posts hebben een nogal negatief tintje.

Ook bij de andere overklokker forums is dit bord alom geprezen, zoals xtremesystems en hardforums.
De bios instellingen luisteren gewoon erg nauw als je gaat overklokken en niet op de default settings blijft.

Vraag me af of je naast je FSB naar 400 en op 1:1 zetten de rest vd instellingen ook heb aangepast, anders verbaast het me niets dat het niet stabiel loopt.

Daarbij elk moederbord kent zo zijn problemen, zeker met belang tot geheugen dit is iets van alle jaren zelfs.

Mijn vermoeden is zelfs dat de P5Q serie zo goed is, dat daarom dit topic nog steeds niet aan een deel 2 zit, hence minder problemen/zeikerds equals ook minder posts

[ Voor 9% gewijzigd door Turismo op 12-12-2008 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Oke, het hier reageren heeft me weer een nieuwe stimulans gegeven om door te blijven proberen. Ondanks wat Turismo hierboven suggereert, heb ik wél echt alles al handmatig ingesteld (behalve sommige timings, die ik nergens kan vinden voor mijn geheugen). Hier even een kleine opsomming:

PLL voltage: 1.56V
NB voltage: 1.32V
FSB Termination voltage: 1.28V
CPU voltage: ~1.35000 V (CPU-z geeft full load: 1.320 V)
Cas timings voor de zekerheid: 5-5-5-15
Performance level: 15
DRAM voltage 2.1 of 2.2V

Hierboven werd gesuggereerd dat alles tussen de 400 en 420 MHz soms niet stabiel is, daarom ben ik maar meteen hoger gegaan. Op het moment draait Orthos ong 30 minuten met een FSB van 450 MHz. Dit vind ik echt al een prachtig resultaat. Rated FSB 1800 MHz, CPU op 3600 MHz. CPU wordt op het moment 48 graden, cores beiden 56 volgens Speedfan. Misschien kan het voltage voor mijn proc nog omlaag.

Ik blijf echter nog wel zitten met het probleem van de netwerk verbinding. Het duurt bij het starten van Windows best lang voordat ik verbinding heb. Ik ben gewend dat ik gewoon direct firefox kan starten, zeg maar nog voordat het opstarten helemaal klaar is. Dit kan nu niet echt. Als het netwerk symbool recht onder verschijnt, staat er altijd een rood kruis bij, bij opstarten. Als het goed gaat, wordt dit vrij snel (enkele sec) een geel uitroepteken, daarna 2 pc's zonder wereldbol en uiteindelijk mét wereldbol.
Dit is als het goed gaat, als het niet goed gaat, staat het kruisje er veel langer en eindigt het bij een geel uitroepteken (onbekend netwerk oid).
Als dit het geval is, kan ik gewoon mijn netwerkadapter uitschakelen, daarna weer inschakelen, waarna alles perfect werkt. Als er meer mensen zijn met een soortgelijk probleem, dan hoor ik het graag!

Nog een vraagje:
De northbridge skew en de CPU skew (of zoiets, kan nu niet in mn bios kijken), weet iemand of deze nog wat invloed kunnen hebben? Ik heb er nog nergens wat over gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
long schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 12:52:
Oke, het hier reageren heeft me weer een nieuwe stimulans gegeven om door te blijven proberen. Ondanks wat Turismo hierboven suggereert, heb ik wél echt alles al handmatig ingesteld (behalve sommige timings, die ik nergens kan vinden voor mijn geheugen). Hier even een kleine opsomming:

PLL voltage: 1.56V
NB voltage: 1.32V
FSB Termination voltage: 1.28V
CPU voltage: ~1.35000 V (CPU-z geeft full load: 1.320 V)
Cas timings voor de zekerheid: 5-5-5-15
Performance level: 15
DRAM voltage 2.1 of 2.2V

Hierboven werd gesuggereerd dat alles tussen de 400 en 420 MHz soms niet stabiel is, daarom ben ik maar meteen hoger gegaan. Op het moment draait Orthos ong 30 minuten met een FSB van 450 MHz. Dit vind ik echt al een prachtig resultaat. Rated FSB 1800 MHz, CPU op 3600 MHz. CPU wordt op het moment 48 graden, cores beiden 56 volgens Speedfan. Misschien kan het voltage voor mijn proc nog omlaag.

Ik blijf echter nog wel zitten met het probleem van de netwerk verbinding. Het duurt bij het starten van Windows best lang voordat ik verbinding heb. Ik ben gewend dat ik gewoon direct firefox kan starten, zeg maar nog voordat het opstarten helemaal klaar is. Dit kan nu niet echt. Als het netwerk symbool recht onder verschijnt, staat er altijd een rood kruis bij, bij opstarten. Als het goed gaat, wordt dit vrij snel (enkele sec) een geel uitroepteken, daarna 2 pc's zonder wereldbol en uiteindelijk mét wereldbol.
Dit is als het goed gaat, als het niet goed gaat, staat het kruisje er veel langer en eindigt het bij een geel uitroepteken (onbekend netwerk oid).
Als dit het geval is, kan ik gewoon mijn netwerkadapter uitschakelen, daarna weer inschakelen, waarna alles perfect werkt. Als er meer mensen zijn met een soortgelijk probleem, dan hoor ik het graag!

Nog een vraagje:
De northbridge skew en de CPU skew (of zoiets, kan nu niet in mn bios kijken), weet iemand of deze nog wat invloed kunnen hebben? Ik heb er nog nergens wat over gelezen...
Klinkt alweer een stap verder naar een mooi vooruitzicht d:)b
Goed dat je niet opgeeft en blijft doorproberen.

Voor je netwerkprobleem, heb je al uitgesloten dat het geen software probleem is, heb je het ook bij een fresh install?
Heb je al geprobeerd om een vast IP adres in te stellen? Mischien een brakke DHCP.
Uninstall QoS Packet Scheduler bij je netwerk eigenschappen ook eens, die levert ook nog wel eens de meest wazige netwerkproblemen op.

Wat zegt je windows log ervan, vaak kan je hiermee het probleem ook traceren.

[ Voor 3% gewijzigd door Turismo op 13-12-2008 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 14:14
Nadat ik mijn moederbord eerst een week buiten de PC om had getest (werkte perfect) had ik hem in de kast ingebouwd met waterkoeling en al.. Vervolgens gaf hij geen teken van leven meer. Ik snapte er niets van.. Eerst piepte hij helemaal niet. Nadat ik van een lanparty terug kwam (had laptop bij) piepte hij wel.. Een vage combinatie van 2&3 korte piepjes (met een tussenduur van 1,5 sec).. Vanmiddag ging zelfs het scherm erbij aan en piepte hij nog maar één keer kort en na 5 seconde nog maar één keer kort.. Beeld ging niet aan..

Ik mobo uitgebouwd, alles weer op lucht. Eerst deed hij hetzelfde als wat hij de rest van de middag deed en nu oppeens kom ik gewoon in de BIOS etc.. Rara, hoe kan dit? Iemand een idee? Iemand al vaker van dit soort RARE problemen gehad? Ik weet nu echt niet wat het mobo me probeert te zeggen...

Heb hem nu drie miljard keer aan- en uitgezet maar hij blijft het nu doen.. Zeeer apart imho.. Maar goed, nu even terugbouwen en kijken of het probleem voort blijft bestaan.. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Steephh op 13-12-2008 16:07 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je niet ergens een afstandsbusje nog in je achterplaat zitten, die perongeluk kortsluiting maakt op je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Negative. Dat is nu juist het rare.. Net weer 2GB erin gezet ipv 1GB.. Deed het eerst weer niet. Opnieuw aangezet en toen weer wel.. Nu 4GB erin en start ie weer normaal op.. Like WTF. Enige wat ik nog kan bedenken is de voeding (heb nu een andere tijdelijk, 380 Watt Cooler Master ipv 480 Watt Tagan).. Die deed het ook perfect in de testopstelling buiten de kast. Lijkt me dus raar.. Zeker als hij maar met vlagen aan gaat.

Maar daar kom ik morgen wel achter.. Ik ga vandaag nog ff een stukje bijspuiten op mijn kast (zie je net door de window, = lelijk).. :P :P

http://www.xs4all.nl/~zeelan21/DSC_2002.JPG

[ Voor 171% gewijzigd door Steephh op 14-12-2008 13:54 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Voor je netwerkprobleem, heb je al uitgesloten dat het geen software probleem is, heb je het ook bij een fresh install?
Heb je al geprobeerd om een vast IP adres in te stellen? Mischien een brakke DHCP.
Uninstall QoS Packet Scheduler bij je netwerk eigenschappen ook eens, die levert ook nog wel eens de meest wazige netwerkproblemen op.

Wat zegt je windows log ervan, vaak kan je hiermee het probleem ook traceren.
Oké, ik heb even de windows log bekeken. Hierin staan wel erg veel meldingen met als bron DHCP-Client.
Het lijkt er dus inderdaad op dat de DHCP client een beetje brak is. Nu heb ik al geprobeerd een vast ip-adres in te stellen. Mijn modem (multi-pc) heeft ip-adres 10.0.0.138 in mijn netwerk. Mijn andere pc volgens mij iets van 10.0.0.150, dus leek mij 10.0.0.151 of 149 wel geschikt. Ik weet nu alleen niet wat ik voor die andere instellingen in moet vullen.
Ik kan wel bij ipconfig kijken waar alles op het moment op staat, maar dat kan ik ook niet 100% vertrouwen denk ik, als de verbinding al gek doet. Iemand een idee wat ik ongeveer in moet vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 21:04

Shiro

Serenity

Ook ik heb wat problemen met geheugen. Ik heb een Asus P5Q Deluxe. (Bios 1611)

Ik heb onlangs 2x2 1066Mhz 5-5-5-15 Geil geheugen aangeschaft (stond op QVL). Ik heb nog geen problemen gehad met Windows, maar in games heb ik soms wel dat games crashen. Onder ander Grid. Daarvoor had ik 2x 800Mhz OCZ geheugen. En dat liep super stabiel, geen problemen. Maar met de Geil geheugen heb ik soms dat het niet herkend wordt als 1066Mhz, en om 1 of ander reden op 800 wordt gezet, zelfs nadat ik handmatig op 1066 en voltage heb verhoogd. Overall, soms lijkt het bordje een eigen leven te hebben.

Ik heb memtest+ al 3 uur laten draaien, maar vond geen fouten. Wellicht zou ik het wat langer moeten laten testen.

Ook valt het mij op dat mijn CPU temperaturen 5 graden lager in Windows is dan Bios, ofwel, sensor wordt niet goed afgelezen, alleen vanochtend werd het voor het eerst wel goed afgelezen :S ik snap er niks meer van...

Nou ja, mijn vragen:

Als het geheugen ondersteund wordt door QVL voor alle 4 slos in dual channel, maakt het wat uit dat ik het in slot 2 en 4 stopt ? I.v.m. OCZ reapers(mocht ik dat willen aanschaffen) die net tegen de mugen aankomt als ik in 1 en 3 stopt. Maar maakt het wat uit qua prestatie dat ik het in 2 en 4 stops ipv 1 en 3?

Ook heeft de P5Q Deluxe niet de meest handige plaatsing van Sata ports. Maakt het wat uit dat ik sata poort 1 - 2- 3 open laat, en 4-5-6 gebruikt ipv de eerste drie? De plaatsing van poort 5-6 zijn namelijk wel goed.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
In de handleiding staat dat 1 en 3 beter zouden zijn met betrekking tot overclocken. Mogelijk zijn daar dus betere resultaten uit te halen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het echt veel verschil maakt.
Ik heb zelf ook een Mugen cpu koeler en XMS2 geheugen (met de grote koelers erop dus). Dit past ook niet in de eerste 2 slots.
Bij mij hielp het volgens mij nogal om de performance level gewoon op 15 te zetten, nu is alles opeens heel stabiel (450MHz). Misschien dat je daar eens mee kan beginnen.

Over de SATA poorten, ik heb zelf de P5Q pro, hier gebruik ik de eerste 2 poorten omdat die helemaal rechts zitten en dus het best bereikbaar zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het iets uit zou maken, het zit allemaal aan dezelfde chip vast. Zolang je de ICH10 maar hebt en niet die andere crappy controler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
long schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:54:
[...]

Oké, ik heb even de windows log bekeken. Hierin staan wel erg veel meldingen met als bron DHCP-Client.
Het lijkt er dus inderdaad op dat de DHCP client een beetje brak is. Nu heb ik al geprobeerd een vast ip-adres in te stellen. Mijn modem (multi-pc) heeft ip-adres 10.0.0.138 in mijn netwerk. Mijn andere pc volgens mij iets van 10.0.0.150, dus leek mij 10.0.0.151 of 149 wel geschikt. Ik weet nu alleen niet wat ik voor die andere instellingen in moet vullen.
Ik kan wel bij ipconfig kijken waar alles op het moment op staat, maar dat kan ik ook niet 100% vertrouwen denk ik, als de verbinding al gek doet. Iemand een idee wat ik ongeveer in moet vullen?
Je kan op zijn minst eerst die instellingen van ipconfig overnemen met ip 10.0.0.151, wat kan er nou fout gaan :?
Anders log je even in op je modem, en ga je die instellen of kijken hoe die ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ok, wtf.. Nu ff een uurtje uitgehad, daarna weer uitproberen.. PC aan.. Zelfde hardware nog steeds.. PC gaat in eerste instantie niet aan en piept ook niet.. Daarna zet ik hem uit en direct weer aan.. Vervolgens boot ie normaal..

Ik wordt er echt helemaal gestoord van.. Hij werkt niet zoals hij hoort te werken.. Hij werkt bij vlagen en als hij niet werkt krijg ik vage BIOS piep meldingen die NERGENS op slaan of helemaal niets.. Ook toen hij dagen achter elkaar goed werkte (de week ervoor) kreeg ik bepaalde dingen niet stabiel. De Express Gate functie heb ik uitgeschakeld anders boot hij niet goed.. Toen hij een week geleden nog wel normaal werkte kreeg ik ook vage Vista foutmeldingen met installeren.. Terwijl dezelfde Vista wel goed op andere mobo's (ook andere P45 mobo's) en mijn eigen laptop. Ook de PCI netwerkadapter driver kreeg ik niet geinstalleerd. Ten einde raad heb ik er toen maar XP opgezet, daar had ik toen geen problemen mee.

Het is een werk om steeds in- en uit te bouwen.. Ik heb volgende week een lanparty en om hem nu terug te sturen voor RMA heb ik geen zin in (want binnen een week heb ik toch geen andere terug).. Wat is nu wijsheid om te doen? Ik had hiervoor een Asus P5N32-E SLI, die deed ook al raar (FSB problemen, op het laatst werkten de netwerkpoorten niet meer fatsoenlijk, kreeg geen ip meer etc).. Wordt nu een beetje moe van al die moederborden van Asus.. Het lijkt wel of elk moederbord kuren heeft.. Ik was juist wéér voor een Asus gegaan omdat ik hier weinig problemen mee verwachtte..

Een andere merk kopen en deze op V&A zetten dan maar? Of geef ik nu té snel op?

Trouwens, hij gaat nu pas aan als ik hem eerst een keer aanzet, hij boot dan niet door. Zet ik hem direct daarna opnieuw aan dan werkt hij wel.. Klinkt als een soort van coldboot probleem?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

long schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:17:
In de handleiding staat dat 1 en 3 beter zouden zijn met betrekking tot overclocken. Mogelijk zijn daar dus betere resultaten uit te halen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het echt veel verschil maakt.
Ik heb zelf ook een Mugen cpu koeler en XMS2 geheugen (met de grote koelers erop dus). Dit past ook niet in de eerste 2 slots.
Bij mij hielp het volgens mij nogal om de performance level gewoon op 15 te zetten, nu is alles opeens heel stabiel (450MHz). Misschien dat je daar eens mee kan beginnen.

Over de SATA poorten, ik heb zelf de P5Q pro, hier gebruik ik de eerste 2 poorten omdat die helemaal rechts zitten en dus het best bereikbaar zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het iets uit zou maken, het zit allemaal aan dezelfde chip vast. Zolang je de ICH10 maar hebt en niet die andere crappy controler.
Wat bedoel je met performance level gewoon op 15 ? Is dat een bios instelling of iets dergelijke? Ik kan mij niet herinneren dat ik het ergens heb gezien.

En ik denk dat mijn twee 1066Mhz Geil geheugentjes retour gaat sturen. Random crashes tijdens Grid. En had eerst ook random crashes met DMC4, maar die waren verholpen nadat ik voltage zelf op 2.20 heb gezet. Helaas helpt dat niet bij Grid.

Hebben andere P5Q Deluxe gebruikers ook hier last van i.c.m. 4Gb? Ik vermoed dat het een 4Gb probleem is, en niet zo zeer dat de geheugen de opgegeven specs niet aan kunnen.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Okee here goes
(een bios instelling dus)

Ai Transaction Booster - Another Asus feature. Setting this to manual brings up the following sub-options for manual system performance configuration.

Dat je het niet ziet kan dus kloppen want standaard staat deze op AUTO

Common Performance Level - Options are 1 - 31. The higher the value the better compatibility with your DRAM will be (supposedly). Setting a lower level will (again, supposedly) enhance memory performance.

Dus lager is strakker/sneller ingesteld zie t als cas levels, maar kan dus ook voor instabiliteit zorgen.

Het valt me op dat hier veel mensen proberen te overklokken, zonder echt de knowhow van de fijnere settings, en juist dit maakt het verschil tussen een stabiele overklok of een onstabiele pc, dan niet het mobo de schuld geven 8)7

Ik wil de rest ook wel toelichten van de bios settings specifiek voor de P5Q series, zelf verzameld en onderzocht van diverse fora's en tests.

Heb je ook wel s je northbridge v. omhoog gekrikt?

p.s. heb een p5q pro, vrijwel identiek met 4Gb (zoals de meeste, eerder uitzondering op de regel wanneer het niet 4Gb is)

[ Voor 21% gewijzigd door Turismo op 14-12-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Ik ben niet eens aan het overclocken. Mijn CPU loopt op stock, en ram is gewoon gespecificeerd voor 1066Mhz 5-5-5-15. Maar dat ik allerlei opties moet veranderen om het stabiel te krijgen @ stock vind ik toch wel deels Asus/Geil schuld. Of anders hadden ze het wel in een handleiding mogen neerzetten.

En nee, ik heb de Northbridge voltage nog op Auto staan. Maar ik dacht niet echt dat het daar aan zou liggen, aangezien geheugen uit QVL komt, en gewoon alles op stock draait. Ik zal het later ff proberen of het helpt.

En als je het wil, misschien is het handig om de rest van de Asus P5Q bios toe te lichten, en mee te nemen in de OP.

[ Voor 5% gewijzigd door Shiro op 14-12-2008 19:09 ]

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Shiro schreef op zondag 14 december 2008 @ 19:08:
[...]
En als je het wil, misschien is het handig om de rest van de Asus P5Q bios toe te lichten, en mee te nemen in de OP.
Euhm... RTFM? :P 't is allemaal al beschreven, je moet alleen de manual (in het Engels, oef!) er even bijpakken ;)
En over je random crashes tijdens spellen (Grid): heb je wel eens andere duurtests geprobeerd zoals Orthos? De blend test zou zowel CPU als RAM moeten testen, als dat meerdere uren foutloos kan draaien zou ik de oorzaak toch echt ergens anders zoeken.

Ik ga deze week nog wat verder klooien met settings om m'n geheugen boven de 1066Mhz te krijgen na wat tips en dergelijke van hier en xtremesystems, dat was immers m'n initiele vraag. Verder ben ik heel goed te spreken over dit bordje, ik wil alleen nog wat meer OC'en :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Als het ook in de handleiding staat dan zal ik het ff door nemen als ik tijd heb. Maar als er informatie is dat niet er in staat is het misschien niet zo gek om het op te nemen in de OP van de P5Q topic.

Betreft Orthos. Ik zal het ff doen. Maar Orhtos is ook niet heilig. En zo zie je wel eens post van "Pass Orthos, fail IntelBurnTest" Of vice versa. Of welke benchmark programma. Maar ik zal het nog een keer doen voor de zekerheid.

Maakt het trouwens wat uit dat ik mijn pc gebruikt tijdens Orthos? Of is het beste gewoon niks mee te doen?
En memtest+ of memtest? Ik heb eerst memtest geprobeerd, wellicht zijn er grote verschillen tussen deze twee versies?

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik heb een vraag.

Ik merk dat mijn harde schijven trager zijn onder Vista dan onder XP. HDTune onder Vista geeft waardes van rond de 60MB per seconde als maximum, maar ik zie forse dalingen tot wel 20MB per seconde (zie screenshot). Ik heb dit topic doorgespit en het volgende gedaan:

-Registerwaarde HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\msahci, variabele "Start" op "0" gezet; (gevonden in dit topic)

-AHCI aangezet in BIOS;

-Vista geboot, deze vond nieuwe hardware, gereboot;

-Intel Matrix Storage Manager (nieuwste) gedownload en geinstalleerd, Vista vond nieuwe hardware (Intel ICH10R Sata AHCI Controller), gereboot;

-HDTune weer gedraaid: exact dezelfde resultaten als hiervoor. Games laden ook niet sneller.

Ik heb nog niet gebenched onder XP met HDTune, maar ik weet zeker dat de harddisken sneller zijn onder XP. GTA4 laadt in XP binnen 2 minuten (ik krijg 3 personages te zien voor degenen die ook GTA4 hebben), onder Vista krijg ik 6 personages te zien, het duurt dus aanmerkelijk langer.

Iemand enig idee hoe ik de performance op kan krikken?

Specs: E8400 @ 3.6GHz (400MHz FSB), ASUS P5Q-E, Harddisk ST3500630AS (500GB SATA2,16MB cache, aangeschaft in 2007).

Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/hdtune.jpg

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ik wordt er helemaal gestoord van.. Net getest, hij begint weer.. Aan/uit/aan/uit.. Dan even laten draaien en vervolgens doet hij het na een keer uit- en aanzetten weer..

Dit rare probleem had ik in het verleden al een keer bij een Gigabyte GA-P965-DS4 wat toen was overleden..RMA gestuurd en bij de retourbrief stond dat er een 'bad capacitor' was.. Zou het kunnen dat er bij dit moederbord (asus van nu) wat koelpasta over een condensator heen zit (van die zalman pasta met een uitsmeer kwastje, ik weet zo niet of dat die geleidend is) en dat ie daarom niet meteen aan gaat?

Ik heb steeds meer de neiging om dit ding zo snel mogelijk de deur uit te doen.. Is dit normaal? Of zou het met een RMA opgelost moeten zijn?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Arfman schreef op zondag 14 december 2008 @ 21:11:
Ik heb een vraag.

Ik merk dat mijn harde schijven trager zijn onder Vista dan onder XP. HDTune onder Vista geeft waardes van rond de 60MB per seconde als maximum, maar ik zie forse dalingen tot wel 20MB per seconde (zie screenshot). Ik heb dit topic doorgespit en het volgende gedaan:

[...]

Ik heb nog niet gebenched onder XP met HDTune, maar ik weet zeker dat de harddisken sneller zijn onder XP. GTA4 laadt in XP binnen 2 minuten (ik krijg 3 personages te zien voor degenen die ook GTA4 hebben), onder Vista krijg ik 6 personages te zien, het duurt dus aanmerkelijk langer.

Iemand enig idee hoe ik de performance op kan krikken?

Specs: E8400 @ 3.6GHz (400MHz FSB), ASUS P5Q-E, Harddisk ST3500630AS (500GB SATA2,16MB cache, aangeschaft in 2007).

[afbeelding]
meten = weten ;)
In principe zou er geen verschil mogen zijn in maximaal gemeten leessnelheid (HDTune) tussen XP en Vista, dat Vista meer 'drops' heeft geeft waarschijnlijk alleen aan dat er meer achtergrondprocessen de schijf (sporadisch) benaderen.
Dat verschil in laadtijd bij GTA4 heeft daar wellicht ook mee te maken, of met het doorgaans hogere geheugengebruik van Vistargh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
jeroen__online schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:20:
[...]

meten = weten ;)
In principe zou er geen verschil mogen zijn in maximaal gemeten leessnelheid (HDTune) tussen XP en Vista, dat Vista meer 'drops' heeft geeft waarschijnlijk alleen aan dat er meer achtergrondprocessen de schijf (sporadisch) benaderen.
Dat verschil in laadtijd bij GTA4 heeft daar wellicht ook mee te maken, of met het doorgaans hogere geheugengebruik van Vistargh.
meten = (idd) weten

Er is duidelijk wat mis met zijn performance, en dit ligt niet aan Vista (ook al draaien er meer processen, vista laat ook echt alle processen zien i.t.t. XP)

Ziehier mij meting maar onder Vista x64 met mijn systeemschijf, zelfs mijn minimum ligt hoger dan zijn maximum (als zijn meting afgemaakt zou zijn)

Afbeeldingslocatie: http://img71.imageshack.us/img71/8820/wdaaks640or9.jpg

Zijn stelling is dus valide, ookal heeft Vista meer geheugengebruik x64 benut wel AL je geheugen bij 4Gb of meer, dit is dus verwaarloosbaar bij een vergelijkbaar 4Gb+ XP (32bit) installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ok.. Mijn probleem van het 'niet aangaan in een keer, maar eerst meermalen moeten aan/uitzetten' lag aan één Kingston geheugenmodule.. Like WTF.. Maar goed, nu ff wat nieuw geheugen bijbestellen :)

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Laatst online: 13-08 12:58
@Turismo:
Je kunt voor je WD6400AAKS de Hitachi FeatureTool gebruiken, en AAM op max (254) zetten. Dat brengt je acces time in ieder geval omlaag naar iets meer dan 12 ms. Ik heb bij mijn WD6400AAKS het zelf ook geprobeerd en het extra geluid is te verwaarlozen.
Probeer het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

long schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:17:
[...]
Kijk, my thoughts exactly :P echter, het OC-probleem dat ik ondervond lijkt wel zo'n lullige oplossing te hebben. Met m'n 2x 1GB OCZ Reaper PC9200 in bank 2 en 4 is m'n P5Q-E stabiel bij 1066Mhz RAM, daarboven nauwelijks. Ik heb zojuist m'n reepjes verplaatst naar bank 1 en 3 (dat past echt maar net naast m'n Thermalright XP-120) et voila: 1333Mhz (vooralsnog) stabiel :D

Uit voorzorg had ik m'n reepjes bij het in elkaar sleutelen van m'n PC in bankje 2 en 4 gedaan, denkende dat dat niets zou uitmaken. Zo lullig kan het blijkbaar zijn... Ik jas er op dit moment 2.34v doorheen (net binnen de specs van m'n geheugen) en m'n northbridge krijgt ook iets meer dan normaal (1.2v), dit zijn geen instellingen die ik voorheen niet heb geprobeerd (AI Transaction Booster staat nu zelfs nog op auto), dus de geheugenbankjes maken echt het verschil. Let wel: ik gebruik de mBIOS 1406 van het xtremesystems-forum.

Dit opent deuren voor een leukere OC van m'n E8400, 4Ghz lijkt me wel te halen, maar nu dus ook eens kijken hoe hard m'n geheugen wil :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Turismo schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:57:
[...]

meten = (idd) weten

Er is duidelijk wat mis met zijn performance, en dit ligt niet aan Vista (ook al draaien er meer processen, vista laat ook echt alle processen zien i.t.t. XP)

Ziehier mij meting maar onder Vista x64 met mijn systeemschijf, zelfs mijn minimum ligt hoger dan zijn maximum (als zijn meting afgemaakt zou zijn)

[afbeelding]

Zijn stelling is dus valide, ookal heeft Vista meer geheugengebruik x64 benut wel AL je geheugen bij 4Gb of meer, dit is dus verwaarloosbaar bij een vergelijkbaar 4Gb+ XP (32bit) installatie
Mijn resultaten zijn iets lager op (AHCI mode) maar mijn CPU usage is wel op 100% en die van jou op 1%. Welke is normaal de jouwne of de mijne? :?

Anders klopt er bij mij iets niet :D

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cubuz
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:09
Heeft iemand ervaring met dit p5q moederboard met het automatisch aanpassen van de fan snelheden via speedfan ? Dus ook de 3 pins voor de casefans (bij mijn vorige p5b deluxe werkte dat gewoon, maar op een p35 gigabyte weer niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Kijk, my thoughts exactly :P echter, het OC-probleem dat ik ondervond lijkt wel zo'n lullige oplossing te hebben. Met m'n 2x 1GB OCZ Reaper PC9200 in bank 2 en 4 is m'n P5Q-E stabiel bij 1066Mhz RAM, daarboven nauwelijks. Ik heb zojuist m'n reepjes verplaatst naar bank 1 en 3 (dat past echt maar net naast m'n Thermalright XP-120) et voila: 1333Mhz (vooralsnog) stabiel :D
Hmm... Dat is wel iets om in mijn achterhoofd te houden. Ik heb mijn geheugen wel een paar keer in 1 en 3 gehad, maar nooit echt overdreven getest. Ik moest dan zonder fan op mijn Mugen werken. Natuurlijk kan ik ook mijn fan aan de achterkant van mijn Mugen doen, maar dan hangt hij klem voor mijn casefan. Ook niet echt ideaal. Misschien kan ik ook wel een iets smallere fan ergens vandaan halen. Het blijft natuurlijk mooi om een fan precies achter de koelblokken van mijn XMS2 DHS reepjes te hebben.
Nog meer mensen met (overclock)ervaringen met de verschillende geheugenbanken?

Trouwens nog een twee kleine vraagjes.
1. Ik heb gewoon 1 SATA harddisk. Nu zit er op het MB natuurlijk een aansluiting voor de IDE led. Is het mogelijk om deze ook te laten werken bij SATA activiteit, of is dit gewoon afgelopen met het SATA tijdperk?
2. Ik heb een aparte geluidskaart (X-fi XtremeMusic). Nu lijkt het me ook wel prettig om mijn front audio aansluitingen te gebruiken. Maar dat gaat waarschijnlijk niet via de aansluitingen op het moederbord, of wel? Moet ik die poorten meteen aan mijn geluidskaart aansluiten ofzo? Dat kan namelijk niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Q_7 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 23:49:
[...]

Mijn resultaten zijn iets lager op (AHCI mode) maar mijn CPU usage is wel op 100% en die van jou op 1%. Welke is normaal de jouwne of de mijne? :?

Anders klopt er bij mij iets niet :D
Die van mij uiteraard ;)
Ik heb dus betere performance, en mijn cpu hoeft er ook nauwelijks voor te "hollen".

Zie maar andere benchmarks in
[HDD] Algemeen Western Digital topic
[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Enig idee waarom hij op 100% springt??

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

cubuz schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:19:
Heeft iemand ervaring met dit p5q moederboard met het automatisch aanpassen van de fan snelheden via speedfan ? Dus ook de 3 pins voor de casefans (bij mijn vorige p5b deluxe werkte dat gewoon, maar op een p35 gigabyte weer niet)
Ik heb het zojuist even voor je getest: ik kan op m'n P5Q-E met SpeedFan (4.37) de snelheid van een 3-pins fan veranderen :) Getest met de fan-connector aan de onderkant van m'n mobo, dus niet de CPU fan-aansluiting.
long schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:36:
[...]

Trouwens nog een twee kleine vraagjes.
1. Ik heb gewoon 1 SATA harddisk. Nu zit er op het MB natuurlijk een aansluiting voor de IDE led. Is het mogelijk om deze ook te laten werken bij SATA activiteit, of is dit gewoon afgelopen met het SATA tijdperk?
2. Ik heb een aparte geluidskaart (X-fi XtremeMusic). Nu lijkt het me ook wel prettig om mijn front audio aansluitingen te gebruiken. Maar dat gaat waarschijnlijk niet via de aansluitingen op het moederbord, of wel? Moet ik die poorten meteen aan mijn geluidskaart aansluiten ofzo? Dat kan namelijk niet volgens mij.
1. tegenwoordig heet dat 'Harddisk LED', dus ja, dat werkt ook voor SATA devices :P
2. de 'front panel audio connector' van je behuizing moet bij een aparte geluidskaart idd op die betrefende kaart worden aangesloten, de front panel audio-connectors op het moederbord zijn alleen voor het gebruik met de geintegreerde geluidschip.
Q_7 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:44:
Enig idee waarom hij op 100% springt??
Dit lijkt mij:
- een probleem met de drivers OF
- een proces op de achtergrond dat je CPU bezighoudt, dat zou gelijk de iets mindere performance verklaren.
Test eens met zo min mogelijk draaiende processen/services (even via je taakbeheer wat meuk beëindigen?) of probeer te achterhalen welk proces tijdens de benchmark zoveel CPU eet. CPU gebruik tijdens zo'n benchmark hoor idd vrijwel nihil te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen__online op 17-12-2008 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Inderdaad nadat ik alles heb afgesloten en alleen HD-Tune laat draaien komen de volgende cijfers uit:

Minimum: 52.6
Maximum: 110.1
Average: 87.1
Acces Time 13,3ms
Burst rate 88,9
CPU-Usage:1.4%

Ik denk dat deze cijfers wel normaal zijn.

Is van een week oude Seagate 500 GB 32 MB cache op SATA2 AHCI mode.

Thnx :)

[ Voor 7% gewijzigd door Q_7 op 17-12-2008 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
1. tegenwoordig heet dat 'Harddisk LED', dus ja, dat werkt ook voor SATA devices :P
Enig idee waarom dat het bij mij dan niet het geval is? :P Moet ik daarvoor in de bios AHCI in plaats van IDE hebben ingesteld of iets dergelijks, of heeft het daar niks mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cubuz
  • Laatst online: 12-09 15:09
jeroen__online schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:53:
[...]
Ik heb het zojuist even voor je getest: ik kan op m'n P5Q-E met SpeedFan (4.37) de snelheid van een 3-pins fan veranderen :) Getest met de fan-connector aan de onderkant van m'n mobo, dus niet de CPU fan-aansluiting.
Oke, thanks voor het testen, dat wilde ik weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

long schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:47:
[...]

Enig idee waarom dat het bij mij dan niet het geval is? :P Moet ik daarvoor in de bios AHCI in plaats van IDE hebben ingesteld of iets dergelijks, of heeft het daar niks mee te maken?
Dat heeft er niets mee te maken, elk IDE of SATA apparaat (in welke modus dan ook) zou de harddisk LED moeten triggeren. Heb je niet toevallig het plugje verkeerd zitten op je moederbord? (+ en - omgedraaid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Laatst online: 08-09 21:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Alpha- schreef op woensdag 10 september 2008 @ 13:47:
[...]

Dat zit niet in de Blackhawk inteface maar in de Windows geluidsinstellingen ergens (bij mij vista tenminste) bij het configureren van de geluidskaart. Het heet trouwens Sonic Focus (was in de war met srs wow), maar dat had je wel gemerkt als je het tegenkwam :P
Kun je iets specifieker zijn? Kan het nergens vinden namelijk.

Heb het ding net via de spdif aangesloten op mijn versterker, maar krijg er zoals velen alleen maar stereo geluid uit.

Is er trouwens ook een manier om de digitale spdif poort tegelijk met de analoge uit poorten te gebruiken?
Zodat ik dus en over mijn versterker en mijn pc boxxen geluid krijg?

Edit: Ik heb 5.1 geluid werkend gekregen, maar alleen files die gebruik maken van de ffdshow audio decoder. Daar kon ik namelijk 5.1 over spdif instellen.

WMV files heb ik nog niet werkend gekregen, iemand enig idee hoe dit te doen?

[ Voor 13% gewijzigd door WiXX op 17-12-2008 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ik kan eigenlijk nergens DTS support vinden op dit bord. Hoort dat er niet op te zitten? Mijn Asus P5N32-E SLI had dat namelijk wel en dat is een oudere ADI geluidskaart.

_@/'

• AsoT
  • Laatst online: 27-05 11:42
Ik ben van plan een P5Q-E te kopen maar past daar een Thermaltake MaxOrb op en 2xOCZ Reaper reepjes ?

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Nieuwe biossen voor de P5Q-E en andere moederborden zijn uit!!

ftp://ftp.asus.com.tw/pub/asus/mb/so...-ASUS-1703.zip

Voor de Asus P5Q-E springen ze van 1406 naar de 1703.

Eindelijk..

[ Voor 7% gewijzigd door Q_7 op 18-12-2008 11:42 ]

• Amargedon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 07:13
Q_7 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:05:
Nieuwe biossen voor de P5Q-E en andere moederborden zijn uit!!

ftp://ftp.asus.com.tw/pub/asus/mb/so...-ASUS-1703.zip

Voor de Asus P5Q-E springen ze van 1406 naar de 1703.

Eindelijk..
ftp://ftp.asus.com.tw/pub...P5Q-E/P5Q-E-ASUS-1703.zip

Je link werkte niet, bovenstaande wel. Ben benieuwd wat er verbeterd is.

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

P5Q-E BIOS 1703
1. Fix chassis fan mode can't be saved after resume from S3.
2. Fix display priority is not correct when plugs two PCIE VGA cards.
3. Enhance the compatibility with certain memory.

It takes one to know one...

• Steephh
Terw_Dan schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 00:14:
[...]

Toen ik in Taiwan was op het Gigabyte Plugfest hadden we een zooi Gigabyte P45 borden tot onze beschikking.

Er zaten een hele zooi die-hard overclockers bij en die kregen die bordjes vrij makkelijk naar de 500MHz (met Q9650 en Q9770's).
Dit mobo nu heeft een FSB Wall van 345 MHz, lijkt me vrij laag. Als ik hem hoger zet boot ie niet eens, ook al zet ik het voltage op 1.6 en de multiplier op 6... Scheelt dus toch nog per moederbord... :P

Hier mijn huidge config:

Intel Core 2 Duo E5200
Asus P5Q-E
2x 2GB Crucial Tracers 800MHz

Config loopt nu op 4,0 GHz: FSB 320 MHz, Multiplier 12,5, vCore: 1,6

Temps van de core zijn 40 idle en stressed ongeveer 65. Niet verkeerd toch opzich? Is 1,6 goed om 24/7 te gebruiken? In cpu-z geeft hij 1.57 aan trouwens.

[ Voor 22% gewijzigd door Steephh op 18-12-2008 20:15 ]

_@/'

• nedernakker
Steephh schreef op donderdag 18 december 2008 @ 18:56:
[...]

Dit mobo nu heeft een FSB Wall van 345 MHz, lijkt me vrij laag. Als ik hem hoger zet boot ie niet eens, ook al zet ik het voltage op 1.6 en de multiplier op 6... Scheelt dus toch nog per moederbord... :P
dat zal hoogstwaarschijnlijk gewoon aan je instellingen liggen, want 345 is natuurlijk nog helemaal niks.
Pci-e bus gelockt, geheugeninstellingen in orde? zou maar eens wat checken, want deze borden klokken over als een malle

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Steephh
De PCI-e bus staat op 100.. Het geheugen (1024 MHz) staat los van de CPU, die clocked dus niet mee.. Verder heb ik C1e en al die dingen uit staan. Dan zou het toch allemaal moet clocken? Of heb ik gewoon een slechte batch van mijn mobo/cpu?

_@/'

• nedernakker
Steephh schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:21:
De PCI-e bus staat op 100.. Het geheugen (1024 MHz) staat los van de CPU, die clocked dus niet mee.. Verder heb ik C1e en al die dingen uit staan. Dan zou het toch allemaal moet clocken? Of heb ik gewoon een slechte batch van mijn mobo/cpu?
ik wil je net gaan vragen naar je specs en zie dat je die hierboven hebt ge-edit, laten we er wel eens over wezen dat 340 MHz natuurlijk niet slecht is voor een cpu die standaard op 200 MHz loopt.
misschien zit je wel aan de max van je cpu. verder is 4 GHz natuurlijk een mooie snelheid, wat je Vcore betreft zou je eens moeten zoeken oip de site van intel wat de max is volgens hun.

• Steephh
Ok, dan kan ik 2 conclusies trekken :P :

1. Nieuwe CPU kopen over een tijd.. Dan gaat deze in de Asus P5K-SE/EPU (waar nu een Celeron 420 inzit)..
2. Mijn waterkoelingssetup is dikke overkill want de temps blijven relatief laag.. :P

(Temps stressed, vol belast op orthos met alle fans op zijn laagst zijn 76 graden) Niet slecht imho!

_@/'

• nedernakker
ik zou mijn cpu toch niet graag 24./7 met zulke hoge max temps draaien, ik hou hem liever onder de 65. met welk programma lees je de temps uit? en welke TJ max hou je dan aan? wil je je temps eens echt zien oplopen om te testen zou je eens IntelBurnTest kunnen draaien, dan wordt hij echt warm, kun je goed je koeling testen.

• Steephh
Dat zal ik eens proberen :P

Ik heb er wel een oplossing voor trouwens. Idle alle fans terugdraaien.. Ga ik stressed dan de fans van de radiatoren vol open.. :P

offtopic:
Sommgie mensen zeggen trouwens dat 1,6v voor de vcore af te raden is (ook al is ie de hele tijd idle).. Zeker voor 18/7 gebruik zeg maar.. Wat zeggen jullie?

[ Voor 106% gewijzigd door Steephh op 18-12-2008 23:17 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Steephh schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:53:
[...]
offtopic:
Sommgie mensen zeggen trouwens dat 1,6v voor de vcore af te raden is (ook al is ie de hele tijd idle).. Zeker voor 18/7 gebruik zeg maar.. Wat zeggen jullie?
Ik zou verwachten dat je 45nm Core 2 Duo E5200 al lang was overleden op 1.6v, maar blijkbaar durf je het wel aan. 24/7 @ 1.4v zou ik als max zien en dat meen ik ook op andere fora gelezen te hebben, maar dat is vooral voor de E8x00 serie van toepassing (maar dus ook 45nm Core 2 Duo). Het gevaar bij waterkoeling vind ik (persoonlijk, heb ik geen praktijkervaring mee) dat je nauwelijks airflow langs je north- en southbridges, maar ook andere chips of condensatoren hebt, terwijl die bij elke OC toch meer belast worden. Maar dat ter zijde :P

Het kan zeker aan een BIOS instelling liggen zoals nedernakker al zegt, want 345Mhz FSB is ver beneden de (officieel?) supported FSB van 400Mhz (1600Mhz effectief) geldend voor, ik meen, de gehele P45 chipset. Het geheugen staat zoals je zegt los van de CPU snelheid, maar is direct gekoppeld aan de (effectieve) FSB dmv een bepaalde divider; niet elk moederbord geeft in de BIOS de juiste effectieve snelheid aan, bijv. bij m'n huidige OC geeft m'n BIOS 1200Mhz aan terwijl dat in het echt 1333Mhz is. Bij het verhogen van de FSB verandert die snelheid ook; een programma als CPU-Z is daarin een must IMO, dan weet je tenminste welke snelheid je geheugen effectief doet.

Zoals wederom nedernakker hierboven al stelt; voor een oorspronkelijke 200Mhz FSB is 340Mhz niet slecht, wellicht is dit gewoon de max van je CPU, want het moederbord kan idd wel wat meer aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
jeroen__online schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 00:55:
[...]

Ik zou verwachten dat je 45nm Core 2 Duo E5200 al lang was overleden op 1.6v, maar blijkbaar durf je het wel aan.
Ik heb nu nog maar 10 uurtjes zo draaien.. Zo snel gaat die toch niet kapot?
24/7 @ 1.4v zou ik als max zien en dat meen ik ook op andere fora gelezen te hebben, maar dat is vooral voor de E8x00 serie van toepassing (maar dus ook 45nm Core 2 Duo). Het gevaar bij waterkoeling vind ik (persoonlijk, heb ik geen praktijkervaring mee) dat je nauwelijks airflow langs je north- en southbridges, maar ook andere chips of condensatoren hebt, terwijl die bij elke OC toch meer belast worden. Maar dat ter zijde :P
Ik heb zelf mijn southbridge gekoeld, de voltage regulators en de northbridge daar waait een heel zacht briesje overheen. Ik denk zelf dat dat wel voldoende zal zijn. Temp blijft ook maar 37 graden, dus koel zat lijkt me. :P
Het kan zeker aan een BIOS instelling liggen zoals nedernakker al zegt, want 345Mhz FSB is ver beneden de (officieel?) supported FSB van 400Mhz (1600Mhz effectief) geldend voor, ik meen, de gehele P45 chipset. Het geheugen staat zoals je zegt los van de CPU snelheid, maar is direct gekoppeld aan de (effectieve) FSB dmv een bepaalde divider; niet elk moederbord geeft in de BIOS de juiste effectieve snelheid aan, bijv. bij m'n huidige OC geeft m'n BIOS 1200Mhz aan terwijl dat in het echt 1333Mhz is. Bij het verhogen van de FSB verandert die snelheid ook; een programma als CPU-Z is daarin een must IMO, dan weet je tenminste welke snelheid je geheugen effectief doet.

Zoals wederom nedernakker hierboven al stelt; voor een oorspronkelijke 200Mhz FSB is 340Mhz niet slecht, wellicht is dit gewoon de max van je CPU, want het moederbord kan idd wel wat meer aan ;)
De max voor de CPU zal dan nu inderdaad bereikt zijn. Blijkt dat je met een E8400 toch een stukje verder komt. :P

Anyways, ik heb hem nu maar op 266 gezet en 1.4 als vCore. Ben hem nu ik op school zit ondertussen aan het stressen.. Alles hoger dan 3,0 GHz is sowieso goed, als ik die E8400 @ stock maar heb overtroffen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Steephh op 19-12-2008 09:43 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Laatst online: 08-09 16:36
Right,

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of ik hier goed zit.... maar ik zit nu al een tijdje met mn vraag en waar ik ook zoek (ook de FAQ ja :P) ik kan maar moeilijk een antwoord vinden.. so here it goes!

Binnenkort wil ik een nieuwe pc aanschaffen met oa de P5Q Pro. Echter heb ik gelezen dat het bordje af en toe moeilijkheden geeft met bepaald type geheugen. Nu weet ik dat er een compatibility lijst is van Asus (cpu?!?), maar die site is zo onoverzichtelijk (of ik moet aan een bril ;)) dat ik die lijst nog niet voorbij heb zien komen.

Nu wil ik sowieso gaan overklokken. Ik twijfel dan ook tussen de 800 en 1066 types DDR2 geheugen. Welke is daar voor geschikter? En wat werkt het beste in combi met de Pro?

Net las ik dat de pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G populair is. Ik gok vanwege de prijs ;). Echter viel mijn keus ook op de pricewatch: Corsair XMS 2 TWIN2X4096-8500C5 G wel een stuk duurder.. maar is het echt nodig? En werkt het ook?

Pff lastig hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Laatst online: 24-08 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Met goedkoper geheugen heb je nog wel eens dat ze er opeens mee ophouden, vandaar dat je beter wel iets van dit kan halen: OCZ Platinum.. bij mij gingen ze zonder voltage verhoging zo naar de 880mhz, dus die kunnen wel wat hebben

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Laatst online: 08-09 16:36
Jasper91 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 13:22:
Met goedkoper geheugen heb je nog wel eens dat ze er opeens mee ophouden, vandaar dat je beter wel iets van dit kan halen: OCZ Platinum.. bij mij gingen ze zonder voltage verhoging zo naar de 880mhz, dus die kunnen wel wat hebben
euhm de link die je geeft is naar de 1000 versie :P. Foutje of bewust omdat ik (betaalbaar) snel geheugen zoek? :)

[ Voor 7% gewijzigd door low_n_slow op 20-12-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik draai hier een p5q-e met corsair geheugen: Corsair TWIN2X2048-8500C5D 2GB (2x 1GB) DDR2

draait op 533 MHz met cas5. Super stabiel en genoeg ruimte voor overklokken, kost momenteel geen drol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat deze topic nogal populair is.....

Ik heb een groot probleem met mijn p5q deluxe mobo.....

Ik wil raptor draaien met OS Vista en twee apparte schijven van 1TB in raid 1 draaien....

Ik heb vista geinstalleerd en daarbij ook de stuurprogramma's geinstalleerd voor raid....
daarna kreeg ik bij het booten een apparte optie ctrl i voor het aanmaken van raid-array...

Ik heb een raid1 array aangemaakt en wil weer rebooten om vervolgens weer vista in te gaan....

Nu beland vista in een loop en komt hij daar niet meer uit....de enige optie om de loop te doorbreken is door in de bios alles weer op SATA (IDE) te zetten in plaats van RAID....

Op het moment dat SATA(IDE) aanstaat wil de boot weer door VISTA boot draaien en beland ik netjes in
VISTA...het probleem is echter dat VISTA de twee 1tb schijven niet herkend en dus ook niet ziet dat ze bij elkaar horen als raid een (dit is immers niet in bios ingesteld).....ik kom niet uit de visuele circel....

kan iemand een suggestie doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Wat betreft mijn trage disk in Vista (zie een aantal posts terug):

Ik heb het mobo weer op Enhanced IDE gezet en XP geboot. Wat blijkt: dezelfde performance!

Enige wat ik me nu nog voor kan stellen is dat GTA4 (het spel waar ik het meest bij merk) simpelweg meer dingen in het geheugen laadt omdat hij onder 64 bit Vista meer geheugen ziet als onder 32 bit XP. Ik zie de RAM Usage op mijn G15 ook stijgen tot over de 70% bij het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de p5q-pro in combinatie met een e8500, deze is langzamer dan mn e6750 denk dat dit aan mn bios instellingen ligt nu alles op auto .

heeft iemand voor mij de bios instellingen.

verder goed bord vooral de audio stond ik van te kijken is beter dan mn p5k.

alvast bedankt
ricardo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op zondag 21 december 2008 @ 15:18:
Wat betreft mijn trage disk in Vista (zie een aantal posts terug):

Ik heb het mobo weer op Enhanced IDE gezet en XP geboot. Wat blijkt: dezelfde performance!

Enige wat ik me nu nog voor kan stellen is dat GTA4 (het spel waar ik het meest bij merk) simpelweg meer dingen in het geheugen laadt omdat hij onder 64 bit Vista meer geheugen ziet als onder 32 bit XP. Ik zie de RAM Usage op mijn G15 ook stijgen tot over de 70% bij het laden.
Ik heb ook niet zo'n spectaculaire performance als Turismo.... Ik haal met m'n 74GB raptor 68.6 MB/sec (max). En ook hier geen verschil tussen AHCI en IDE. Staat dus weer op IDE.
Heb een gewone P5Q, met 6GB geheugen (2 verschillende snelheden), en vist HP 64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Mja, dat was dus eigenlijk mijn tweede vraag. Is ~60MB per seconde normaal voor deze schijven? Een beetje extra performance d.m.v. wat tweaks is natuurlijk nooit weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:48:
Mja, dat was dus eigenlijk mijn tweede vraag. Is ~60MB per seconde normaal voor deze schijven? Een beetje extra performance d.m.v. wat tweaks is natuurlijk nooit weg ;)
Die 68.6 MB/sec is aardig in de buurt bij wat ze bij storage review hebben getest (http://www.storagereview.com/WD740GD-00FLC0.sr?page=0%2C1). Dus lijkt me prima. Wellicht is jou schijf daar ook te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 21:56:
Ik zie dat deze topic nogal populair is.....

Ik heb een groot probleem met mijn p5q deluxe mobo.....

Ik wil raptor draaien met OS Vista en twee apparte schijven van 1TB in raid 1 draaien....

Ik heb vista geinstalleerd en daarbij ook de stuurprogramma's geinstalleerd voor raid....
daarna kreeg ik bij het booten een apparte optie ctrl i voor het aanmaken van raid-array...

Ik heb een raid1 array aangemaakt en wil weer rebooten om vervolgens weer vista in te gaan....

Nu beland vista in een loop en komt hij daar niet meer uit....de enige optie om de loop te doorbreken is door in de bios alles weer op SATA (IDE) te zetten in plaats van RAID....

Op het moment dat SATA(IDE) aanstaat wil de boot weer door VISTA boot draaien en beland ik netjes in
VISTA...het probleem is echter dat VISTA de twee 1tb schijven niet herkend en dus ook niet ziet dat ze bij elkaar horen als raid een (dit is immers niet in bios ingesteld).....ik kom niet uit de visuele circel....

kan iemand een suggestie doen??
Als je er echt niet uit komt en toch raid wil draaien , is een apart pci raid kaartje mis een oplossing-
zo een kaart kan je in een volgend systeem ook weer gebruiken
bv me raid kaart is een fastrack tx2 uit 2001 ,na diverse mobo upgrade s ,zit hij nu in me p5Q, met gemiddeld 86 mb per seconden , voor zo een oude kaart is dat niet slecht. :)

Dat staat wel op me verlanglijstje ,een nieuwe raid kaart met twee raptors voor me 5Q :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen of dit moederbord (ASUS P5Q PRO) met 4 Maal Seagate Barracuda 7200.11 (500 GB) en een Intel C2Duo E6750 goed gaat werken? Op papier klinkt het goed, het moederbord ondersteunt Raid 5, maar als ik het goed heb moet mijn processor opdraaien voor alle berekeningen?

Is het dan slim om een (dure) raid controller aan te schaffen, of gewoon mijn processor te upgraden? Ik weet trouwens ook niet of een Quad Core CPU verschil zal maken voor raid performance.

Kan iemand me hier wat meer over vertellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolutionz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-08 23:02
Iemand al ervaring met de P5Q Deluxe BIOS 1702?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Evolutionz schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 12:43:
Iemand al ervaring met de P5Q Deluxe BIOS 1702?
Ik draai het al een aantal dagen op mijn P5Q-Delux en heb nog geen problemen ondervonden. Ik heb nog niet geprobeerd te overclocken.

Of de fan instellingen goed werken weet ik niet, maar ik heb een vermoeden dat het nog steeds of Turbo of Silent is, Ik heb het nu op standaard staan qua faninstelling, en de fans draaien even snel als op Silent. ~~

Temperatuur van mijn processor(E8400) wordt nog steeds niet goed afgelezen in Windows. In de Bios staat er 22C. En in Windows staat er 17C... ~~ Gekeken met Everest en HWmonitor.

RealTemp en Coretemp geven alleen de core temperaturen, en niet de temperatuur van CPU zelf die Everest en HWmonitor weegeeft.

Overall, het mocht toch wel wat beter van Asus. Het lijkt wel erop dat naarmate technologie er op vooruit gaat dat de kleine dingen worden vergeten. Brakke temperatuur sensors(mobo), kapotte core sensors(intel)

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Dat hele SATA gebeuren op deze mobo.. ik kan er maar geen hoogte van krijgen :(

Mijn Samsung HD zit aangesloten op een van de (zes) rode SATA ports. Met welke port heb ik dan te maken? Intel, Silicon Image of Marvel ?? (In de handleiding staat Intel, waarom mekkert Windows dan iedere keer over de Marvel??)

Ik heb zo af en toe BSOD's bij het opstarten. Het logboek mekkert dan over:
Het apparaat \Device\Scsi\mv61xx1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.
..ze refereren dus naar de Marvell 61xx. Ik heb een standaard P5Q, dan hoor ik die toch niet op m'n mobo te hebben ?? :? De handleiding heeft het alleen over de Silicon en Intel SATA drivers

Ik draai onder IDE modus, moet ik dan de "Marvell 88SE6111 SATA Controller Driver" nog installeren? Als een soort extraatje, whatever..
Ik heb al de Intel chipset drivers geinstalleerd...

Dat hele SATA gedoe gaat me de keel uithangen.. ik zie op de site bij drivers weer andere merken en types staan dan in de handleiding. Ik zie door de bomen het bos niet meer!!!

[ Voor 33% gewijzigd door YoG op 23-12-2008 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Shiro schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:36:
[...]

Ik draai het al een aantal dagen op mijn P5Q-Delux en heb nog geen problemen ondervonden. Ik heb nog niet geprobeerd te overclocken.

Of de fan instellingen goed werken weet ik niet, maar ik heb een vermoeden dat het nog steeds of Turbo of Silent is, Ik heb het nu op standaard staan qua faninstelling, en de fans draaien even snel als op Silent. ~~

Temperatuur van mijn processor(E8400) wordt nog steeds niet goed afgelezen in Windows. In de Bios staat er 22C. En in Windows staat er 17C... ~~ Gekeken met Everest en HWmonitor.

RealTemp en Coretemp geven alleen de core temperaturen, en niet de temperatuur van CPU zelf die Everest en HWmonitor weegeeft.

Overall, het mocht toch wel wat beter van Asus. Het lijkt wel erop dat naarmate technologie er op vooruit gaat dat de kleine dingen worden vergeten. Brakke temperatuur sensors(mobo), kapotte core sensors(intel)
Dat zijn dus precies 5 graden en betekend simpelweg dat de Tjunction max niet juist is gecalibreerd.
Kijk dus even hoe het ingesteld staat bij de monitor tools die het 'niet goed aangeven' of deze op 95 graden of 100 graden staan en pas het zonodig aan zodat de temp gelijk zijn.

/quote/
With the E8400, it sounds like they still have not quite nailed down what the real Tjunction value is. RealTemp thinks it's 95C, Speedfan thinks it is 100C, and CoreTemp thinks it's 105C. This is why you see a 10C difference between RealTemp and CoreTemp.
/quote/

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

YoG schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:38:
Dat hele SATA gebeuren op deze mobo.. ik kan er maar geen hoogte van krijgen :(

Mijn Samsung HD zit aangesloten op een van de (zes) rode SATA ports. Met welke port heb ik dan te maken? Intel, Silicon Image of Marvel ?? (In de handleiding staat Intel, waarom mekkert Windows dan iedere keer over de Marvel??)

Ik heb zo af en toe BSOD's bij het opstarten. Het logboek mekkert dan over:

[...]

..ze refereren dus naar de Marvell 61xx. Ik heb een standaard P5Q, dan hoor ik die toch niet op m'n mobo te hebben ?? :? De handleiding heeft het alleen over de Silicon en Intel SATA drivers

Ik draai onder IDE modus, moet ik dan de "Marvell 88SE6111 SATA Controller Driver" nog installeren? Als een soort extraatje, whatever..
Ik heb al de Intel chipset drivers geinstalleerd...

Dat hele SATA gedoe gaat me de keel uithangen.. ik zie op de site bij drivers weer andere merken en types staan dan in de handleiding. Ik zie door de bomen het bos niet meer!!!
De eerste 6 aansluitingen zijn van de ICH10R controller, dus de INTEL en hiervoor heb je dan ook gewoon de Intel Chipset driver en eventueel de Intel Acceleration driver van INTEL voor installeren.
Dan heb je nog 2 poorten ernaast zitten, dat is de Silicon Image controller waar dus 1 enkele schijf aangesloten kan worden of 2 in RAID 0 of RAID 1 welke geen driver nodig heeft.
Dan is er verder nog de PATA poort op je mainboard waar 2 apparaten aangesloten kunnen worden en 1 eSATA poort die achterop je mainboard plaatsvindt. Deze 2 poorten (voor 3 apparaten) dat is de Marvell 88SE6111 controller welke ook zonder driver werken in windows, maar beter de driver geinstalleerd kunnen hebben vanwege het dan pas aanspreken van de devices aan deze controller via AHCI sturing. (NCQ, hot-plug).

Beetje duidelijk zo ?

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Al behoorlijk wat ja, tenks :)

Dus het logboek refereert in geval van "mv61xx1" naar "88SE6111", neem ik aan.
Verwarrend, want driver-sectie van Asus' site heeft het weer over "Marvell 61xx Raid driver" én een "Marvell 88SE6111 SATA Controller driver"
:?

Heb gisteren even geprobeerd de HD op de Silicon Image port te zetten (SATA E1) maar dan herkent ie 'm niet. BIOS ziet ook niks?
HD hang nu weer op ICH10R (SATA 1). Maar iedere keer als ik de PC osptart krijg ik deze melding in het logboek:
Het apparaat \Device\Scsi\mv61xx1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.
en dan 4 keer:
Request to PD 9 is timeout.
en een
PD 9 is plugged out.
Terwijl er dus niks aan hangt?
Dan is er verder nog de PATA poort op je mainboard waar 2 apparaten aangesloten kunnen worden en 1 eSATA poort die achterop je mainboard plaatsvindt.
Eh, kan ik niet vinden hier? Ik heb geen pro o.i.d., gewoon de standaard P5Q.
Zie 'm ook niet in de handleiding staan? Alleen Silicon en Intel...

Maar evengoed bedankt voor je hulp :>

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste