Gisteren de P5Q Pro aangeschaft, wat een geweldig mobo zeg !
Ben op mijn dooie gemak alles uit mijn kast gaan verwijderen, rustig koeler en CPU schoongemaakt, nieuwe bord voorzien van geheugen, processor en koeler, moederbord ingebouwd, alles weer aangesloten en toen ik de knop voor de allereerste keer indrukte kreeg ik een reeks pieptonen. Meteen alle onderdelen, gereedschap, zakken, tassen en dozen aan de kant geschoven om het boekje te zoeken toen ik ineens een rode mededeling zag knipperen. Een van de PCI-E stekkertjes op de tweede HD4870 was losgeschoten.
Vastgezet, nogmaals op de knop gedrukt, direct POSTen. BIOS ingeschoten, processor meteen op 3,7GHz gezet en het draait vlekkeloos nu. Dezelfde ervaring had ik al met mijn vorige P5K.
Wat dat betreft is het weleens anders geweest. Bij elke hardware change klopte je hart in je keel en drukte je met gesloten ogen op de powerknop, hopende op een piep die vrij vaak gewoon uitbleef. Dan kon je weer van alles loskoppelen, aansluiten, jumpers verschuiven, ellende tot en met.
Wat gebruik betreft ben ik ook meer dan tevreden. In de BIOS kan ik meer tweaken dan ik wil, overklokken gaat zo soepel als het maar kan met minder spanning dan op de P5K, mede ook door de veel lagere Vdrop, prestaties zijn geweldig.
Ook Crossfire doet het fantastisch op 2 maal x8 sloten.
Booten naar de oude Vista installatie ging ook vlekkeloos. Direct werden alle drivers geinstalleerd. Na 2,5 uur sleutelen was mijn geduld alleen te veel op de proef gesteld en kon ik verdere vertraging niet meer waarderen, dus ben heel lomp zonder reboot meteen de NIC drivers van CD gaan installeren, van de Intel site de laatste chipsetdrivers gedownload en geinstalleerd en meteen ook maar de Ati drivers eroverheen geknald.
Omdat ik met Crossfire mijn Audigy 2ZS niet meer makkelijk kon plaatsen heb ik die maar achterwege gelaten zonder de drivers te deinstalleren en tegelijkertijd heb ik ook de audiodrivers van de P5Q geinstallerd.
Nog steeds bootte het beestje prima, maar prestaties vielen geheel verwacht tegen. Toch maar even wat dingen getest, geconcludeerd dat me dit teveel moeite zou gaan kosten om op te lossen en maar even opnieuw Vista64 geinstalleerd.
Ik was gisteren een klein beetje "bang" voor vooral de Crossfire prestaties, maar ik ben, zeker na de reinstall onder de indruk. Daar hoef ik geen 7 tientjes meer voor te betalen om twee keer x16 sloten te hebben.
@pietjanssen hierboven >>> Je geeft je videokaart de schuld en wil daarom ook je bios flashen ? Met alle respect komt dat een beetje als klok en klepel verhaal over. Bios flashen doe je als je belangrijke features mist, last van instabiliteit of hardware incompatibilteit hebt.
Je zegt dat het systeem een week of 3 goed heeft gedraaid, dan kun je er van uit gaan dat je bios in ieder geval niets met je huidige probleem te maken heeft.
Ik zou even op je gemak wat faq's hier en daar gaan lezen, wat dingen gaan uitsluiten. Even met wat drivers gaan spelen, de temperaturen in de gaten houden, je voedingswaardes even nagaan, geheugen testen, overbodige apparatuur afkoppelen. Ik vind je conclusie erg voorbarig en je oplossing niet echt doeltreffend, en dat zeg ik met de beste bedoelingen.
[
Voor 16% gewijzigd door
KneoK op 24-10-2008 19:40
]