• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:37
Dr. Strangelove schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:24:
Sonic Focus heb ik aan staan, maakt niets uit. Ik ga maar eens op zoek naar een alternatieve driver, en anders vrot ik er wel een Sweex 5.1 kaartje in :(
Dat werkt volgens mij ook niet als je stereo geluid hebt..... Het zit helemaal in de werking van vista volgens mij...

Ik had in XP wel 5.1 bij het afspelen van MP3 onder media player, maar nu dus niet meer.....

Vette shit!

• Langhe
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 17:40
Ik heb hem ook de Asus P5Q-E gekocht.

Ik dacht dat er mooi een SATA raid poort op dat van Sillicon Image.
Kon met op starten al geen SATA bois o.i.d. vinden toch maar XP er op geknalt.

En via het mobo boekje maar is in gesteld wat een gepruts zeg...

Ik heb zelf het idee dat het niet echt kan preseren en dat het meer software matig is.
Zijn er meer mensen die het gebruiken (Drive Xpert) of kan ik beter de Intel raid pakken?

Zit ook nog te denken om een adaptec pci-e raid kaartje te kopen voor 70-80 euro.
Wil graag snel 4 gig aan rar uitpakken e.d. (nieuwsgroepen). En nu ik alles toch opnieuw installeer doe ik het liever meteen goed.

Mijn Config:

Intel C2D 8500
4 GB PC800
2x 36 GB WD Rapitor (raid OS Win XP MCE)
2x 500 GB Samsung (raid uitpakwerk e.d.)
1x 320 GB
1x 200 GB
Termaltake 750 Watt (wat een mooi ding)
TV-kaart Pinnacle PCI
DVD lezer + bakker IDE

• Mattie B
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-09 03:53
R.E. schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:10:
[...]

Rede voor mij was dat het een flinke belemmering was in de outtake airflow. Met zo'n freezer blaas je dus de warme lucht direct naar de outtake fan die daar zit. Met de normale P5Q zit er dus zo'n enorme kabelboom midden in die flow en dat wilde ik niet. Dat was een van de redenen om de pro te nemen....
okay bedankt voor de reactie!
Sfinx- schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 14:33:
[...]

Idem hier :) Leuk bordje, geen overbodige poespas. Ik ga toch nooit een 2e gpu inpluggen dus een enkelvoudige pci-e 2.0 x16 is alles dat ik nodig heb. Alleen de opstarttijd valt me een beetje tegen, ook al zet ik het Express Gate gedoe enzo uit in de BIOS duurt het zeker 12 seconden voor m'n OS opstart. Met mijn vorig bordje was dit maximum 7-8 seconden.
hmm.. als het booten zo lang duurt, en de atx connector zit zo raar ga ik toch twijfelenen of ik niet beter af ben met een Gigabyte GA-EP45-DS3, die heeft wel een handige ATX, en genoeg ruimte rond de socket voor een koeler http://www.gigabyte.com.t...image_ga-ep45-ds3_big.jpg
maar deze heeft maar een 6-phase cpu voeding, werkt dit erg in het nadeel tegenover de 8-phase voeding van de P5Q?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
8-phase levert een stabielere voeding voor de cpu, is wel fijn als je gaat overklokken.

en wat is nou 5 seconden wachten... het bord is verder super stabiel en bied zo veel opties. dat is toch het belangrijkste?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Dubbeldrank schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:36:
[...]

Toch vind ik het vreemd, dat zou betekenen dat de heatsink niet lekker aansluit op de cores. Dit is overigens gewoon een intel stock koeler die met de E8400 meegeleverd wordt. Aangezien de CPU temperatuur ongeveer de helft is van de cores, gok ik dat er ergens een multiplier niet goed staat in de bios.
Denk zowiezo dat de temperaturen van de cpu in de progs , zoals hw monitor of asus ai suite , te laag zijn . in de bios is de cpu temp al 6 graden hoger als in die progs

Ik probeer al een tijd het geheugen 1-1 te laten draaien , daarvoor moet me bus speed ongeveer 560 draaien.
Maar blijf ik nu hangen rond de 500 , de nb moet bij dezej 5Q , minstens op 1.45V staan , daaronder krijgt die reboots , of helemaal geen boot .

8 X 484 = 3.87 ghz = memdiv 5.6 - boot
7 X 500 = 3.5 ghz = memdiv 1.1 - boot
7 X 550 = 3.85 ghz = memdiv 1.1 -no boot :(
533 is ook geen boot

de cpu pll voltage staat op 1.62V ,, zijn er nog tips over de cpu pll voltage bij hoge fsb met gebruik van een mem. divider 1.1 voor de P5Q XXX
}:O

• Blaim
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 18:01

Blaim

Cashback kroket

Ik heb een P5Q Pro met Intel 8400 en Arctic Cooling Freezer 7 Pro en dit gister allemaal ingebouwd in een Cooler Master CM 590. Nu wacht ik nog op de nieuwe voeding die ik besteld heb voordat ik het systeem kan gebruiken maar ik merkte iets op na het installeren van de Freezer 7 Pro.

Dit ook een beetje naar aanleiding van een post die ik gister las in dit topic maar zo snel niet terug kon vinden. Ik zie dat een stukje plastic van de fan ongeveer 5mm van een koelblok van de P5Q verwijderd is. Omdat ik de plugs en kunststof van de fan niet helemaal solide vind vroeg ik me af wat de kans was dat de fan (misschien in de toekomst) iets naar beneden zou kunnen zakken en tegen dit koelblok aan kan komen...?

Dit is de eerste keer dat ik een PC in elkaar zet from scratch dus vergeef me als dit een domme vraag is. :)

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
Mattie B schreef op donderdag 11 september 2008 @ 07:48:
[...]

[...]

hmm.. als het booten zo lang duurt, en de atx connector zit zo raar ga ik toch twijfelenen of ik niet beter af ben met een Gigabyte GA-EP45-DS3, die heeft wel een handige ATX, en genoeg ruimte rond de socket voor een koeler http://www.gigabyte.com.t...image_ga-ep45-ds3_big.jpg
maar deze heeft maar een 6-phase cpu voeding, werkt dit erg in het nadeel tegenover de 8-phase voeding van de P5Q?
Het lijkt me vooral te liggen aan de wachttijd op Express Gate of andere poespas , ook al is deze niet geïnstalleerd (zoals bij mij) of uitgeschakeld. Beetje ironisch vermits deze Express Gate zogezegd zorgt dat je binnen 5 seconden kan surfen of Skypen.

Bij het initiële BIOS startup venster verlies ik dus al 5 seconden. Daarna een second of 4 voor het detecteren van mijn SATA-schijven en de PATA-onderdelen (dvd-brander). Tel er nog 2-3 bij voor de zwarte "blink" schermen daartussen en ik zit aan 12 seconden.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Blaim schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:19:
Dit ook een beetje naar aanleiding van een post die ik gister las in dit topic maar zo snel niet terug kon vinden. Ik zie dat een stukje plastic van de fan ongeveer 5mm van een koelblok van de P5Q verwijderd is. Omdat ik de plugs en kunststof van de fan niet helemaal solide vind vroeg ik me af wat de kans was dat de fan (misschien in de toekomst) iets naar beneden zou kunnen zakken en tegen dit koelblok aan kan komen...?
5 mm is een te grote afstand om problemen te geven.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Bij de P5Q-E. Kan ik de pci-e x16_2 black gebruiken voor een x8 raidkaartje of moet dit in de x16_3 black op max x4? Uiteraard naast de videokaart in de pci-e x16 blue op x16.

Dus videokaart op x16 ene raidkaart op x8 samen laten werken. Ook geen problemen met de shared IRQ?

Ik had eigenlijk de P5E op het oog met x38 chipset. Ik will alleen een mobo waar ik een x8 raidkaart ook daadwerkelijk op x8speed erop kan zetten.

Maar het is echt heel onduidelijk (zelfs in manuals wordt je niet wijzer van), welke combinaties aan slots je kan gebruiken met welke speed.

[ Voor 14% gewijzigd door 330d op 11-09-2008 15:34 ]

• nedernakker
330d schreef op donderdag 11 september 2008 @ 15:32:
Bij de P5Q-E. Kan ik de pci-e x16_2 black gebruiken voor een x8 raidkaartje of moet dit in de x16_3 black op max x4? Uiteraard naast de videokaart in de pci-e x16 blue op x16.

Dus videokaart op x16 ene raidkaart op x8 samen laten werken. Ook geen problemen met de shared IRQ?

Ik had eigenlijk de P5E op het oog met x38 chipset. Ik will alleen een mobo waar ik een x8 raidkaart ook daadwerkelijk op x8speed erop kan zetten.

Maar het is echt heel onduidelijk (zelfs in manuals wordt je niet wijzer van), welke combinaties aan slots je kan gebruiken met welke speed.
als je het zwarte x8 slot gebruikt zal hij de bandbreedte verdelen over de 1e en 2e, dus hou je effectief 2 sloten van x8 over, nu zal je dit waarschijnlijk niet merken omdat je videokaar tdie bandbreedte niet kan opvullen.

hoe het 3e slot zich verhoudt tot de rest weet ik ook niet zeker, maar ik dacht dat het een x1 slot werd als nr 1 en 2 vol zitten

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Langhe
  • Laatst online: 04-07 17:40
Is er hier niemand die Drive Xpert gebruikt?

En hoe lang duurt het bij jullie voor dat XP is op gestart ik zie die stip wel 15x langs komen.
Na de 3x hangt die ff en gaat die weer door .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Droid
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01-2024
Ik kan beamen dat voor de P5Q-E de beste BIOS versie 0803 is.
Het moederbord kwam met versie 0704, en ik moest zonodig de laatste BIOS (1306) erop zetten. Echter, ik kreeg volop spontane resets, schermuitval en zelfs corrupte downloads (!).

Terug naar alom geprezen 0803 BIOS, en inderdaad nu weer helemaal stabiel.

Ik krijg nog wel BSOD's op portcls.sys als ik onboard audio aanzet en de laatste SoundMax drivers geïnstalleerd heb. Kortom, hier gaat gewoon weer een aparte soundcard in.
Nog meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 20:54
Blaim schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:19:
Ik heb een P5Q Pro met Intel 8400 en Arctic Cooling Freezer 7 Pro en dit gister allemaal ingebouwd in een Cooler Master CM 590. Nu wacht ik nog op de nieuwe voeding die ik besteld heb voordat ik het systeem kan gebruiken maar ik merkte iets op na het installeren van de Freezer 7 Pro.

Dit is de eerste keer dat ik een PC in elkaar zet from scratch dus vergeef me als dit een domme vraag is. :)
Ik heb dezelfde proc, zelfde cooler en zelfde case :) Ik was ook van mening dat de cooler niet echt stevig zit, het clip systeem vind ik heel wat minder stevig dan de good old single clip op mijn vorige Socket A systeem, maar het zit wel en de temps zijn ok.

De cooler heb ik omgedraaid, hij is bij mij naar boven gericht zodat hij de warme lucht meteen de kast uit duwt door de top grate. Hij zit dan ook niet in de weg van de heatsinks.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:09
Mattie B schreef op donderdag 11 september 2008 @ 07:48:
[...]

[...]

Je kan dan ook voor de P5Q Pro kiezen, betaal je ongeveer een 10tje meer voor en heeft een nettere board layout, en je krijgt meer bang voor de bucks in vergelijking met de Gigabyte ep45-ds3.
Heb hier ook tussen getwijfeld, maar de vele features en relatief lage prijs heb ik voor de Asus gekozen en cker toen ik het boarddesign van de P5Q (basic) zag, geef ik wel 10tje meer voor uit

Even ter vergelijking, de board layouts lijken best ook op elkaar.
Asus P5Q-Pro
Afbeeldingslocatie: http://www.tweaks.pl/images/newsy/897722P5Qpro.jpg
Gigabyte ep45-ds3
Afbeeldingslocatie: http://tietokonekauppa.kauppakulma.com/tkuvat/11200048.jpg

De Asus P5Q is inderdaad mega failure kwa boarddesign, designer was cker op vakantie toen ze dit bedachten
Afbeeldingslocatie: http://www.mwave.com/mwave/spechr/images/BA25039a.jpg

goede plaatjes zijn er ook niet echt van te vinden

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaim
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 18:01

Blaim

Cashback kroket

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 09:27:
[...]

Ik heb dezelfde proc, zelfde cooler en zelfde case :) Ik was ook van mening dat de cooler niet echt stevig zit, het clip systeem vind ik heel wat minder stevig dan de good old single clip op mijn vorige Socket A systeem, maar het zit wel en de temps zijn ok.

De cooler heb ik omgedraaid, hij is bij mij naar boven gericht zodat hij de warme lucht meteen de kast uit duwt door de top grate. Hij zit dan ook niet in de weg van de heatsinks.
Dat is eigenlijk wel een heel goed idee. Heel misschien dan nog een extra casefan aan de bovenkant maar of dat nodig is... Misschien als ik ook wat ga overclocken.

Even offtopic: hoe hoog zijn de temps van je proc. als je die op 3,6 Ghz hebt draaien (las het in je sig)? En heb je aparte koelpasta gebruikt of het spul wat op de Freezer 7 zit laten zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Blaim op 12-09-2008 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het idee dat de borden nogal overvolten .
het is moeilijk te monitoren ,in hw monitor zie je wel verschillende voltages , ik heb in me bios niks op auto staan , maar de vin3 voltage in hw monitor varieert tussen 1.4V en een schrikbarende 1.95V onder load van een potje bf2

heb het idee dat de de vin3 de nb is , die piekt alleen als ik me nb in de bios op 1.52V zet
stabiel is die wel

metingen van volts :(

http://www.xtremesystems....p?p=3088504&postcount=951

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Turismo schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 10:12:
[...]
De Asus P5Q is inderdaad mega failure kwa boarddesign, designer was cker op vakantie toen ze dit bedachten
[afbeelding]

Kan je die mening wat onderbouwen? Ik heb namelijk geen enkel probleem met het design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Sfinx- schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 11:27:
[...]

Kan je die mening wat onderbouwen? Ik heb namelijk geen enkel probleem met het design.
Laat ik voorop stellen dat ik niemand op zijn teentjes wil trappen, is mijn persoonlijke mening, ik leg liever 10 euro neer voor een "proper" boarddesign.

Ik vind de plaatsing van de PSU poort echt vreemd itt de andere P5Q Boards, zo kan je niet altijd lekker een cpu-koeler plaatsen.

Ik zeg niet dat je problemen kan krijgen met dit design, ik geef alleen aan dat voor 10 euro meer je een wat klassiekere board-design krijgt en heatpipe-koeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Turismo op 12-09-2008 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
[...]

Je kan dan ook voor de P5Q Pro kiezen, betaal je ongeveer een 10tje meer voor en heeft een nettere board layout, en je krijgt meer bang voor de bucks in vergelijking met de Gigabyte ep45-ds3.
Heb hier ook tussen getwijfeld, maar de vele features en relatief lage prijs heb ik voor de Asus gekozen en cker toen ik het boarddesign van de P5Q (basic) zag, geef ik wel 10tje meer voor uit

Asus P5Q-Pro
[afbeelding]
Gigabyte ep45-ds3
[afbeelding]

[afbeelding]

het plaatje wat jij plaats bij p5q pro is niet correct, dit is namelijk de p5q-e de p5q pro heeft een andere heatpipe constructie namelijk deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweaks.pl/images/newsy/897722P5Qpro.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nadeel van de P5Q Pro is dat de rechterrij met S-SATA poorten deels onbereikbaar wordt als je een twee-slots graka installeert in Crossfire.
Blaim schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 11:00:
[...]

Dat is eigenlijk wel een heel goed idee. Heel misschien dan nog een extra casefan aan de bovenkant maar of dat nodig is... Misschien als ik ook wat ga overclocken.

Even offtopic: hoe hoog zijn de temps van je proc. als je die op 3,6 Ghz hebt draaien (las het in je sig)? En heb je aparte koelpasta gebruikt of het spul wat op de Freezer 7 zit laten zitten?
Idle rond de 40, richting 45-50 na een potje CoD4 of Crysis. Van het weekend ga ik eens door naar de 4Ghz, kijken wat hij dan doet. Daarboven levert OC'en weinig prestatiewinst heb ik gezien in reviews, dus hoger ga ik zeker niet.

[ Voor 72% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-09-2008 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Als je naar mijn mening crossfire wilt gebruiken ga je natuurlijk niet voor een P45 bord en al helemaal niet als je duoslots gfx kaart hebt, want dan heb je het over de 4870 (of een custom cooler). Het is dan gewoon veel aantrekkelijker om of een nieuwe kaart te kopen of een X48 chipset bord te kopen.....

Edit: ik ben het overgens eens met Turismo. Ik vind ook dat ze bij de P5Q kwa board design een flinke flater hebben gemaakt..... De plaatsing van de ATX connector daar is gewoon echt een drama! Je zit daar met de output van de warme lucht en de kabel van de voeding moet of over de standaard koeler heen, of er langs op, waar deze vaak te kort voor is en scherpe bochten moet maken....

[ Voor 38% gewijzigd door R.E. op 12-09-2008 13:02 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:05

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik heb een P5Q-E bord, E8400 en 2GB ram samen met een Ati 3650 kaart in een oude kast geplaatst, maar krijg er hele rare temperaturen uit. Na een nachtje memtesten is de processor volgens het BIOS 50 graden, het moederbord 52 graden. Op zich temperaturen waar het moederbord wel tegenkan, maar 52 graden vind ik voor een moederbord erg veel. Als ik de diverse heatsinks aanraak voelen ze allemaal relatief koel aan, de videokaart is het grootste heethoofd, maar blijft net aan te raken.
Ik heb inmiddels een stevigere 80mm case fan geplaatst, nu zijn de temperaturen CPU: 48 en MB: 50. De videokaart is nu ook veel beter aan te raken. De temperaturen uit het BIOS blijft ik raar vinden, omdat ik zou verwachten dat het MB met de extra airflow erover toch zeker onder de CPU temperatuur zou moeten komen. Ik heb nog geen OS erop staan, maar wilde even de stabiliteit controleren. Het memtesten gaat nual zeer lange tijd goed zonder fouten, alleen die temperatuur bevalt me niet helemaal. Ik heb bedacht dat er misschien een heatsinkje los zit of slecht contact maakt, weet iemand waar de moederbordtemperatuur precies gemeten wordt op een P5Q-E?

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
nedernakker schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:21:
[...]

het plaatje wat jij plaats bij p5q pro is niet correct, dit is namelijk de p5q-e de p5q pro heeft een andere heatpipe constructie namelijk deze:

[afbeelding]
tnx heb t aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Heeft iemand ervaring met de modded biossen voor de P5Q Pro?

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=65409

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:42:
Nadeel van de P5Q Pro is dat de rechterrij met S-SATA poorten deels onbereikbaar wordt als je een twee-slots graka installeert in Crossfire.
Afbeeldingslocatie: http://huge.cajones.org/~dick/images/tweakers/sata_01.jpg

:), werkt perfect met een p35 ds4, (crossfire met 2 kaarten die beide 3 sloten in beslag nemen :o :+ )

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie B
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-09 03:53
[...]

Asus P5Q-Pro
[afbeelding]
Gigabyte ep45-ds3
[afbeelding]

[afbeelding]

bedankt voor je inbreng :)
ik zat iid net ook al te kijken naar de P5Q Pro, die is volgensmij van goeie ''kwaliteit'' en de board layout lijkt mij erg handig. de prijs valt nu ook best mee, bij de winkel waar ik hem wil kopen scheelt deze maar 6 euro met de P5Q(basic) en de gigabyte. dus ik betaal dan wel liever 6 euro meer voor een board wat echt helemaal aan mijn wensen voldoet ;) bedankt allemaal!

BTW. ik zie nu op het plaatje van de P5Q Pro dat er 4 van 8 CPU voedings pinnen zijn geblokkeert voor een plasticje, is het beter om hem met een 8 pins voeding aan te sluiten? of maakt dit niet uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Mattie B op 12-09-2008 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Ja ok je hebt wel gelijk. Het was me nog niet echt opgevallen, die PSU connector, maar nu ik er aan denk heb ik inderdaad tijdens de installatie even "wtf" gedacht. Al zit hij bij mij niet echt in de weg, ik heb de psu kabel langszij boven m'n cooler gelegd. Die is pakweg 1 cm diameter dus zoveel maakt dat ook weer niet uit voor de airflow. Bovendien heb je dan meer plaats onderaan, waar ik dankbaar van gebruik heb gemaakt door er een extra fan te plaatsen tegen mijn HD brackets.

Moet ik wel toegeven dat ik bij het bestellen van mijn bord (en andere onderdelen) heb gekozen voor de vanilla versie omdat de andere (Pro, -E) tijdelijk niet op voorraad lagen bij de leverancier.

[ Voor 11% gewijzigd door Sfinx- op 12-09-2008 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
tjtristan schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:59:
[...]

[afbeelding]

:), werkt perfect met een p35 ds4, (crossfire met 2 kaarten die beide 3 sloten in beslag nemen :o :+ )
Daar is ook geen ruimte voor in het geval de P5Q helaas, als ik een review mag geloven. Maar wie weet heb je gelijk. Het lijkt me toch niet zo'n groot issue, je houdt sowieso nog steeds 4 poorten vrij, meer dan zat voor de meesten.
R.E. schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:58:
Als je naar mijn mening crossfire wilt gebruiken ga je natuurlijk niet voor een P45 bord en al helemaal niet als je duoslots gfx kaart hebt, want dan heb je het over de 4870 (of een custom cooler). Het is dan gewoon veel aantrekkelijker om of een nieuwe kaart te kopen of een X48 chipset bord te kopen.....
Kan je dat toelichten? Ik overweeg om wel degelijk over een jaar voor een zacht prijsje een 4870 erbij te schuiven. Je roept een hoop dingen zonder ze te toe te lichten, en ik ben oprecht benieuwd waarom je dat zegt. Waarom niet op een P45? Waarom geen duoslots kaart? Waarom aantrekkelijker om een nieuwe kaart of een nieuw bord te kopen (X48=duur plus nieuw mem nodig, lekker dure upgrade ipv een extra graka)?
Mattie B schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:02:
[...]

BTW. ik zie nu op het plaatje van de P5Q Pro dat er 4 van 8 CPU voedings pinnen zijn geblokkeert voor een plasticje, is het beter om hem met een 8 pins voeding aan te sluiten? of maakt dit niet uit?
Zoals ik het begrepen heb, is die 8-pins CPU aansluiting alleen nodig voor CPUs die extreem veel power vragen (extreme series) of als je zwaar gaat overklokken. Zelf heb ik een traditionele 4-pins aansluiting erin zitten en de boel draait superstabiel, nog geen crashes gehad (behalve 4870 gerelateerde problemen die ik waarschijnlijk heb opgelost).

[ Voor 26% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-09-2008 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:19:
[...]

Kan je dat toelichten? Ik overweeg om wel degelijk over een jaar voor een zacht prijsje een 4870 erbij te schuiven. Je roept een hoop dingen zonder ze te toe te lichten, en ik ben oprecht benieuwd waarom je dat zegt. Waarom niet op een P45? Waarom geen duoslots kaart? Waarom aantrekkelijker om een nieuwe kaart of een nieuw bord te kopen (X48=duur plus nieuw mem nodig, lekker dure upgrade ipv een extra graka)?
Omdat een P45 niet 2x 16x PCI-e lanes ondersteund en het uit benchmarks naar voren komt dat dit wel degelijk een bottleneck vormt bij gebruik van de HD4870 in crossfire. Daarnaast zijn er ook X48 borden met DDR2 (gigabyte X48-DQ6), dus duur hoeft het geheugen niet te zijn.
Aangezien op intel chipsets op dit moment alleen crossfire mogelijk is en geen SLI (is wel mogelijk vanaf X58 geloof ik) en de HD4870 als enige een dual slot koeler heeft (samen met de X2), vind ik een relatief high end kaart in crossfire op een midrange bord niet zo slim (ivm bottlenecks en stroomverbruik: PSU is meestal ook niet hoog ingezet).
Ik ben voorstander van componenten op elkaar afstemmen. Koop je een high end gfx kaart, koop er dan een high end mainbord bij. Naar mijn mening past op een P5Q beter een HD4850, en die is enkel slots en is de bottleneck bij crossfire met 2x 8x PCIe veel minder of niet aanwezig.
Wil je toch wat betere graphics en je wacht 1,5 jaar of langer, dan is crossfire ivm met stroomverbruik totaal niet interessant. Ook (vaak) kostenwise kun je dan beter overstappen naar een nieuwe kaart met betere FPS/Watt en waarschijnlijk voor niet heel veel meer geld.

Edit:
even een voorbeeld. In Augustus 2007 heb ik een GF8800GTS 320M gekocht. Deze heb ik in augustus 2008 voor 90 euro verkocht en voor 200 euro een HD4870 gekocht. De HD4870 is sneller als een GF8800GTS in SLI (niet dat dat ging, maar dat terzijde).
Dus ik heb voor ongeveer 20 euro extra (ik kreeg een goede prijs), oke, misschien 30 euro extra, heb ik 1 kaart ingewisselt in plaats van 2 kaarten te nemen en heb ik betere prestaties.

[ Voor 11% gewijzigd door R.E. op 12-09-2008 15:36 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
R.E. schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 15:30:
[...]

Omdat een P45 niet 2x 16x PCI-e lanes ondersteund en het uit benchmarks naar voren komt dat dit wel degelijk een bottleneck vormt bij gebruik van de HD4870 in crossfire. Daarnaast zijn er ook X48 borden met DDR2 (gigabyte X48-DQ6), dus duur hoeft het geheugen niet te zijn.
Ok, dat wist ik niet. Maar ik heb wat benches opgezicht en het maakt max 10% uit. Voor een upgrade van 100 euro (tegen die tijd) vind ik dat nog wel redelijk.
Aangezien op intel chipsets op dit moment alleen crossfire mogelijk is en geen SLI (is wel mogelijk vanaf X58 geloof ik) en de HD4870 als enige een dual slot koeler heeft (samen met de X2), vind ik een relatief high end kaart in crossfire op een midrange bord niet zo slim (ivm bottlenecks en stroomverbruik: PSU is meestal ook niet hoog ingezet).
Dat is puur afhankelijk van je persoonlijke situatie, in mijn geval is de PSU echt geen bottleneck. De rest is een herhaling van je eerste statement.
Ik ben voorstander van componenten op elkaar afstemmen. Koop je een high end gfx kaart, koop er dan een high end mainbord bij. Naar mijn mening past op een P5Q beter een HD4850, en die is enkel slots en is de bottleneck bij crossfire met 2x 8x PCIe veel minder of niet aanwezig.
Ik ook, maar qua snelheid met een enkele kaart is er vrijwel niets tussen een P5Q of een X38/48 bord, en wel een kostenverschil. Ik heb geen onbeperkt budget en dan steek ik de cash liever daarin waar het wel winst oplevert :)
Wil je toch wat betere graphics en je wacht 1,5 jaar of langer, dan is crossfire ivm met stroomverbruik totaal niet interessant. Ook (vaak) kostenwise kun je dan beter overstappen naar een nieuwe kaart met betere FPS/Watt en waarschijnlijk voor niet heel veel meer geld.
Goed punt. Dit is ook de knagende twijfel die ik altijd bij CF en SLI heb gehad. Volgens mij is het het handigst om het meteen te doen en niet als upgrade. Maar dat zie ik tegen die tijd wel.
Edit:
even een voorbeeld. In Augustus 2007 heb ik een GF8800GTS 320M gekocht. Deze heb ik in augustus 2008 voor 90 euro verkocht en voor 200 euro een HD4870 gekocht. De HD4870 is sneller als een GF8800GTS in SLI (niet dat dat ging, maar dat terzijde).
Dus ik heb voor ongeveer 20 euro extra (ik kreeg een goede prijs), oke, misschien 30 euro extra, heb ik 1 kaart ingewisselt in plaats van 2 kaarten te nemen en heb ik betere prestaties.
Ga ik helemaal in mee, dat zou ik ook gedaan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Verder kan ik me ook wel vinden in you statement strangelove. Het is altijd volledig afhankelijk van je situatie en prioriteiten die je stelt. Dus is het altijd een persoonlijk overweging om al dan niet te kiezen voor een dikke gfx kaart.....

Vette shit!

• brama
  • Niet online
Wat is dat overclocken tricky op de P5Q Pro zeg! Ik heb hiervoor een Gigabyte G33 bordje gehad wat moeiteloos en voorspelbaar overclockte door eigenlijk alleen de CPU vCore te verhogen, de FSB, en vDDR voor het geheugen.

Nu echter heb ik de P5Q Pro met een E7200 CPU. Dit is een stuk lastiger, blijkt. Het geheugen, wat eerst >600FSB haalde op 2.3V, haalde initieel al niet eens 400FSB op 2.0V. Na wat instellingen gewijzigd te hebben, lukt dit nu wel. Na uren memtest voor de zekerheid nog een extra tiende volt erop gezet om uit te sluiten dat het geheugen het probleem levert.

Maar.. de CPU is een stuk lastiger te overclocken, en ik heb niet het idee dat het aan de CPU ligt. Ik heb de FSN NB-strap op 400Mhz gezet, PCI-e gelockt op 100, CPU GTL reference op 0.63x, CPU PLL op 1.65, CPU vCore op 1.34, NB voltage op 1.3, LLC (load line calibration) enabled om vdroop tegen te gaan, verder nog wat settings op disabled gezet waarbij het bios dit aanraadde tbv overclocking.

Met deze settings kan ik de CPU op 9x400Mhz = 3.6Ghz draaien. Orthos draaien laat zien dat met deze settings het systeem redelijk stabiel is. 2 * orthos gedraaid; eerste keer hield 'ie het 9 uur vol, tweede keer 2 uur. Daarna CPU op 8.5x400Mhz gezet met verder precies dezelfde instellingen. Nu klapte Orthos er al na 1 uur uit! Als het op 3600Mhz al redelijk stabiel was, zou ik denken dat het op 3400Mhz toch zeker wel stabiel had moeten zijn. Realtemp geeft pieken aan van 77 graden, maar dat zijn wel uitschieters. Normaalgesproken zit het systeem tussen 65-70 graden aan, gestressd. Idle zo'n 34-35 graden.

Heeft iemand nog tips? Ik heb wel EIST aan laten staan, maar dat zou niet moeten uitmaken tijdens het stress-testen lijkt me, aangezien 'ie dan nooit terug gaat schakelen.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Langhe schreef op woensdag 10 september 2008 @ 23:32:
Ik heb hem ook de Asus P5Q-E gekocht.

Ik dacht dat er mooi een SATA raid poort op dat van Sillicon Image.
Kon met op starten al geen SATA bois o.i.d. vinden toch maar XP er op geknalt.

En via het mobo boekje maar is in gesteld wat een gepruts zeg...

Ik heb zelf het idee dat het niet echt kan preseren en dat het meer software matig is.
Zijn er meer mensen die het gebruiken (Drive Xpert) of kan ik beter de Intel raid pakken?

Zit ook nog te denken om een adaptec pci-e raid kaartje te kopen voor 70-80 euro.
Wil graag snel 4 gig aan rar uitpakken e.d. (nieuwsgroepen). En nu ik alles toch opnieuw installeer doe ik het liever meteen goed.

Mijn Config:

Intel C2D 8500
4 GB PC800
2x 36 GB WD Rapitor (raid OS Win XP MCE)
2x 500 GB Samsung (raid uitpakwerk e.d.)
1x 320 GB
1x 200 GB
Termaltake 750 Watt (wat een mooi ding)
TV-kaart Pinnacle PCI
DVD lezer + bakker IDE
Volgende de Duitse c't die de Drive Xpert op de P5Q Pro heeft getest (nummer 17/2008), werkt het inderdaad (qua snelheden) slecht. Zij raden dan ook aan om de Drive Xpert functie uit te zetten.
Dr.Droid schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 08:48:
Ik kan beamen dat voor de P5Q-E de beste BIOS versie 0803 is.
Het moederbord kwam met versie 0704, en ik moest zonodig de laatste BIOS (1306) erop zetten. Echter, ik kreeg volop spontane resets, schermuitval en zelfs corrupte downloads (!).

Terug naar alom geprezen 0803 BIOS, en inderdaad nu weer helemaal stabiel.

Ik krijg nog wel BSOD's op portcls.sys als ik onboard audio aanzet en de laatste SoundMax drivers geïnstalleerd heb. Kortom, hier gaat gewoon weer een aparte soundcard in.
Nog meer mensen die hier last van hebben?
Ik heb op m'n P5Q-E ook 1306 erop gezet na binnenkomst mobo. Ik heb echter nog geen enkel probleem gehad (afgezien van hoge access time (in HD Tune) bij m'n Samsung Spinpoint F1 1TB, maar dat lag aan (de rubberen ophanging van) m'n CM Centurion 590 kast).

[ Voor 39% gewijzigd door SiHiDa op 13-09-2008 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brama schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 16:23:
Wat is dat overclocken tricky op de P5Q Pro zeg! Ik heb hiervoor een Gigabyte G33 bordje gehad wat moeiteloos en voorspelbaar overclockte door eigenlijk alleen de CPU vCore te verhogen, de FSB, en vDDR voor het geheugen.

Nu echter heb ik de P5Q Pro met een E7200 CPU. Dit is een stuk lastiger, blijkt. Het geheugen, wat eerst >600FSB haalde op 2.3V, haalde initieel al niet eens 400FSB op 2.0V. Na wat instellingen gewijzigd te hebben, lukt dit nu wel. Na uren memtest voor de zekerheid nog een extra tiende volt erop gezet om uit te sluiten dat het geheugen het probleem levert.

Maar.. de CPU is een stuk lastiger te overclocken, en ik heb niet het idee dat het aan de CPU ligt. Ik heb de FSN NB-strap op 400Mhz gezet, PCI-e gelockt op 100, CPU GTL reference op 0.63x, CPU PLL op 1.65, CPU vCore op 1.34, NB voltage op 1.3, LLC (load line calibration) enabled om vdroop tegen te gaan, verder nog wat settings op disabled gezet waarbij het bios dit aanraadde tbv overclocking.

Met deze settings kan ik de CPU op 9x400Mhz = 3.6Ghz draaien. Orthos draaien laat zien dat met deze settings het systeem redelijk stabiel is. 2 * orthos gedraaid; eerste keer hield 'ie het 9 uur vol, tweede keer 2 uur. Daarna CPU op 8.5x400Mhz gezet met verder precies dezelfde instellingen. Nu klapte Orthos er al na 1 uur uit! Als het op 3600Mhz al redelijk stabiel was, zou ik denken dat het op 3400Mhz toch zeker wel stabiel had moeten zijn. Realtemp geeft pieken aan van 77 graden, maar dat zijn wel uitschieters. Normaalgesproken zit het systeem tussen 65-70 graden aan, gestressd. Idle zo'n 34-35 graden.

Heeft iemand nog tips? Ik heb wel EIST aan laten staan, maar dat zou niet moeten uitmaken tijdens het stress-testen lijkt me, aangezien 'ie dan nooit terug gaat schakelen.
op goeie tips zit ik ook te wchten :9

dat bord moet die 400 wel aankunnen , ik zit met de gewone Q tegen de limiet van 475 ,
op 500 klapt me nb eruit na testen ,ik denk vooral omdat die te warm wordt , zeg maar heet,
voor 500 moet me nb op 1.52V , voor 450 moet die 1.45V afgesteld in de bios
de pro heeft bettere koelers op de nb , dus zou er iets meer volt door heen kunnen , blijft moeilijk omdat de cpu koeler warme lucht over de nb koeler blaast , plus als je videokaart belast wordt komt er nog meer warmte bij.

ati tool scan for artifacts , en orthos teglijk draaien ,dat geeft een extra stress aan het systeem.
chek je temps van het mobo , voel anders aan de koelers of die erg warm zijn of niet
bij mij wordt de nb warmer als de cpu , in de bios staat de temp van het mobo op 24 graden , terwijl een aparte themometer op me nb al 55 graden aangeeft :(

zit te denken aan een actieve chipset koeler , daar kun je tenminste de luchtaanvoer richten op een koel punt in je kast , inplaats van de hete lucht uit de cpu koeler erover te laten blazen

blijft wel vreemd dat die cpu in die gigabyte wel hoog komt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook van plan om dit moederbord te kopen, om precies te zijn de P5Q (standaard dus). Ik vroeg mij af of dit moederbord geschikt is voor gamen. Ik ben al ietsje over mijn budget heen, mijn budget was namelijk 650 euro en ik zit op het moment op 690 euro. Ik wil echt onder de 700 euro blijven.

Dingen die ik er speciaal wel of niet op hoef te hebben:

-1X pci-e 16x 2.0 is meer dan genoeg

-Het moet wel een beetje koel blijven, maar ben niet van plan om drastisch te gaan overclocken

-Makkelijke installatie van windows xp of vista, met mijn oude moederbord (asus p5ld2) had ik het probleem dat het mij niet lukte om xp te installeren (ook niet met de bijgeleverde floppy, hij kon mijn HD gewoon niet vinden...)

-Onboard videokaart of geluidskaart hoeft niet

Is dit moederbord geschikt of moet ik naar een andere zoeken? Ik wou eerst een MSI p45 neo3-fr erin stoppen maar ik las dat mensen niet echt positief waren over MSI, heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 12:28:
Ik ben ook van plan om dit moederbord te kopen, om precies te zijn de P5Q (standaard dus). Ik vroeg mij af of dit moederbord geschikt is voor gamen. Ik ben al ietsje over mijn budget heen, mijn budget was namelijk 650 euro en ik zit op het moment op 690 euro. Ik wil echt onder de 700 euro blijven.

Dingen die ik er speciaal wel of niet op hoef te hebben:

-1X pci-e 16x 2.0 is meer dan genoeg

-Het moet wel een beetje koel blijven, maar ben niet van plan om drastisch te gaan overclocken

-Makkelijke installatie van windows xp of vista, met mijn oude moederbord (asus p5ld2) had ik het probleem dat het mij niet lukte om xp te installeren (ook niet met de bijgeleverde floppy, hij kon mijn HD gewoon niet vinden...)

-Onboard videokaart of geluidskaart hoeft niet

Is dit moederbord geschikt of moet ik naar een andere zoeken? Ik wou eerst een MSI p45 neo3-fr erin stoppen maar ik las dat mensen niet echt positief waren over MSI, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zie zelf niet in waarom die niet geschikt zou zijn, op zich komen vrij veel moederborden in aanmerking die geschikt zijn voor "gaming", zeker met de P45 chipset (tevens allemaal 1x pci-e 16).

Ik denk dat performancewise je meer moet kijken naar CPU, Geheugen, Videokaart, en een goede voeding om het spul aan te sturen

Dat beetje overklokken wat je doet, dat kan elk mobo met P45 chipset wel, verschil wat deze Asus maakt is die 8-phase power naar je cpu, waardoor die stabielere voltage krijgt.

Gewoon goede CPU koeler pakken, moederbord zal geen verschil hierin maken, hooguit welke cpu koeler er wel of niet op passen, maar met de P5Q standaard zie ik geen problemen, aangezien die geen extreme koelconstructies gebruikt.

Dat met het niet herkennen van je harddisk kan denk ik met elk hedendaags moederbord voorkomen, gewoon voor zorgen dat je een up to date Windows disk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Turismo schreef op zondag 14 september 2008 @ 13:03:
[...]

Ik zie zelf niet in waarom die niet geschikt zou zijn, op zich komen vrij veel moederborden in aanmerking die geschikt zijn voor "gaming", zeker met de P45 chipset (tevens allemaal 1x pci-e 16).

Ik denk dat performancewise je meer moet kijken naar CPU, Geheugen, Videokaart, en een goede voeding om het spul aan te sturen

Dat beetje overklokken wat je doet, dat kan elk mobo met P45 chipset wel, verschil wat deze Asus maakt is die 8-phase power naar je cpu, waardoor die stabielere voltage krijgt.

Gewoon goede CPU koeler pakken, moederbord zal geen verschil hierin maken, hooguit welke cpu koeler er wel of niet op passen, maar met de P5Q standaard zie ik geen problemen, aangezien die geen extreme koelconstructies gebruikt.

Dat met het niet herkennen van je harddisk kan denk ik met elk hedendaags moederbord voorkomen, gewoon voor zorgen dat je een up to date Windows disk gebruikt.
Ok bedankt voor het bericht :D heb (hoe toevallig het ook is) weer xp geinstalleerd op m'n andere pc... Wat bleek nou ik had in de bios floppy op 3,5 inch 765 m gezet maar die moest op iets anders staan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
Ik krijg hier crossfire met een P5Q-E en 2 x Sapphire HD4870 niet aan de gang. Heb een CoolerMaster M620 als voeding en alle 4 stroom poorten aangesloten. 1 kaart draait super, maar zodra ik de 2e kaart erin stop, start de hele bios niet op. Duurt ongeveer 1 minuut en dan gaat ie pas met de POST beginnen. De fans draaien dan ook al die tijd en daarna als een bezetene, net een stofzuiger. Ik heb beide crossfire verbindingsstukken gebruikt, ook eentje en andersom. DVI in andere kaart gestopt. Maakt niets uit. Windows ziet ook geen 2e kaart, laat staan CCC. Ik heb de Bios geupgrade van de P5Q-E, helpt ook niet. Ik kan ook geen optie vinden in de bios dat iets met crossfire te maken zou kunnen hebben. Wat ik ook vreemd vind is dat er eigenlijk nul komma nul documentatie bij de onderdelen zit hoe of wat te doen om crossfire te draaien. Bij de videokaarten niet, maar ook het moederbord niet.

Kan iemand een verklaring geven? Ik zoek al paar dagen zover ik tijd heb, maar kan dit exacte probleem niet vinden. Kan zoiets aan de voeding liggen? Wellicht onder load te weinig, maar die 620W moeten het toch niet ervan weerhouden uberhaupt normaal op te starten.

Enige wat ik nog kan bedenken is dat de 2e kaart "defect" zou zijn. Fan draait zoals gezegd wel op volle toeren. Ik kan die 2e kaart nog even niet testen in zijn uppie. Zie ik iets over het hoofd?

3Dmark06 met enkele kaart + E8400 geeft 13k+ dus dat zit verder wel goed. Driver is de nieuwste maar dat kan het niet zijn, ivm rare boot problemen lijkt me. Heb geen betere voeding om te testen ;)

edit: ben je ten einde raad, heb ik het min of meer gevonden: De CM M620 voeding heeft 2 SLI 6 pin connectors, die zaten in beide kaarten. De andere 2 heb ik opgevuld met een extra molex kabeltje waarop beide kaarten zaten. Nu heb ik of een van die molex stekkers er verkeerd om in gehad... (ja dat kan, dat 6-pin kabeltje van Sapphire is ZOO goedkoop brak, of hiermee kwam toch te weinig voeding, want heb nu per power unit een aparte extra molex gebruikt. En nu doet ie het :> Zo zie je maar weer......

[ Voor 13% gewijzigd door dinkelover op 14-09-2008 17:14 . Reden: opgelost ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
heb gisteren de nieuwe bios (1306) gedownload voor een p5q.
heb geen 'verandering' kunnen merken. ik heb wel één ding kunnen merken: de temp van de q6600 is tien graden celsius lager (niet overgeklokt). ik gebruik wel een antec 900 case met een Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Q - fan staat op "silent" profile, dus dat maakt het situatie nog gekker.

hebben jullie ook 'problemen' met deze bios update.
graag hoor ik jullie reacties.

o ja, voor de duidelijkheid:
voor bios update:
idle: 33 graden celsius;
full load: 55 graden celsius;

na update:
idle: 23 graden celsius;
full load: weet nog niet. heb nog geen koetje of andere stress programma gedraaid.

cpu: q6600 revision G0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Mattie B schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:58:
[...]

ik ben ook van plan een P5Q (dus de ''normale'') en een AC freezer7 pro te kopen, maar past dat dan niet? want ik heb geen functies van de E Pro of deluxe nodig, en die raar geplaatste connector daar valt nog wel omheen te werken. dus dan zou ik het liefst de euro's willen besparen en de normale verzie kopen.
ik heb de normale p5q met een ac freezer 7 pro, en de koeler past prima daarop.

Bij andere mensen is het ook prima gelukt: http://vip.asus.com/forum...5Q&page=1&SLanguage=en-us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

westlym schreef op maandag 15 september 2008 @ 09:21:
heb gisteren de nieuwe bios (1306) gedownload voor een p5q.
heb geen 'verandering' kunnen merken. ik heb wel één ding kunnen merken: de temp van de q6600 is tien graden celsius lager (niet overgeklokt). ik gebruik wel een antec 900 case met een Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Q - fan staat op "silent" profile, dus dat maakt het situatie nog gekker.

hebben jullie ook 'problemen' met deze bios update.
graag hoor ik jullie reacties.

o ja, voor de duidelijkheid:
voor bios update:
idle: 33 graden celsius;
full load: 55 graden celsius;

na update:
idle: 23 graden celsius;
full load: weet nog niet. heb nog geen koetje of andere stress programma gedraaid.

cpu: q6600 revision G0
Dat had ik ook met die overgang van de bios , meeste verschil zat denk ik tussen bios 703 en 1004 .
maar zo een vage beschrijving van asus over bios updates dwingt je eigenlijk wel je bios te updaten

P5Q BIOS V1104
Improve the compatibility of certain memory

P5Q BIOS 1306
Enhance the compatibility with certain memory.

Certain memory ?

edit: nb cooler actief gemaakt dmv van een dunne oude p3 koeler , hotspot is weg en de temp van de nb gaat tot de 40 graden inplaats van boven de 50, met 1.52V over de nb
ben tot de 1.68V gegaan voor de nb maar om boven de 500 op te starten moet er denk ik iets van 1.7 ofzo op :(

500 x 8 :9
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/17/1221649971-410.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 10:59:
[...]

Dat had ik ook met die overgang van de bios , meeste verschil zat denk ik tussen bios 703 en 1004 .
maar zo een vage beschrijving van asus over bios updates dwingt je eigenlijk wel je bios te updaten

P5Q BIOS V1104
Improve the compatibility of certain memory

P5Q BIOS 1306
Enhance the compatibility with certain memory.

Certain memory ?
ik hoop dat ze een 'betere' bios maken.
ik heb niet zoveel moeite met tien graden celsius verschil, want overklokken ga ik sowieso niet doen. maar het gevoel daarbij dat er iets niet goed werkt.
misschien ga ik terug flashen..van het weekend of zo..
maar ik heb dit op een andere site gevonden:

http://www.megaupload.com/?d=7N4O9MRX
P5Q mBIOS 1306
1. Add custom P6 CPU table, 39 varients of CPUs supported instead of 31 - more than any P45 or ROG series!
2. Add P5Q Premium memory table to drastically enhance DRAM compatibility and overclocking.
3. Change default boot logo
4. Resize boot logo slightly

---Asus changes
1. Amend specific CPU temperature detection methods
2. Enhance memory performance
3. Enhance memory compatibility
4. CPU control of the new micro-code

ket's, most reason mBIOS. better than p5q-e bios.

read all here ,,
http://www.xtremesystems.org/Forums/...3&postcount=61

site: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?p=958832

dus die bios update had wel iets te maken met de cpu..wie weet..

groetjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vind het niet te geloven dat ze nog steeds de Marvell esata controller niet hot-pluggable hebben gemaakt. Onder tussen hebben we blijkbaar wel tijd om het boot logo aan te gaan passen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

superduper schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:46:
Ik vind het niet te geloven dat ze nog steeds de Marvell esata controller niet hot-pluggable hebben gemaakt. Onder tussen hebben we blijkbaar wel tijd om het boot logo aan te gaan passen....
Het is geen officiele BIOS van Asus hè, het is een custom BIOS project van iemand genaamd mBIOS.

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 10:41:
[...]

Denk zowiezo dat de temperaturen van de cpu in de progs , zoals hw monitor of asus ai suite , te laag zijn . in de bios is de cpu temp al 6 graden hoger als in die progs

Ik probeer al een tijd het geheugen 1-1 te laten draaien , daarvoor moet me bus speed ongeveer 560 draaien.
Maar blijf ik nu hangen rond de 500 , de nb moet bij dezej 5Q , minstens op 1.45V staan , daaronder krijgt die reboots , of helemaal geen boot .

8 X 484 = 3.87 ghz = memdiv 5.6 - boot
7 X 500 = 3.5 ghz = memdiv 1.1 - boot
7 X 550 = 3.85 ghz = memdiv 1.1 -no boot :(
533 is ook geen boot

de cpu pll voltage staat op 1.62V ,, zijn er nog tips over de cpu pll voltage bij hoge fsb met gebruik van een mem. divider 1.1 voor de P5Q XXX
}:O
zoiets heb ik ook, heb standaard P5Q en krijg de FSB niet stabiel op 500MHz. Xp opstarten prima, maar Prime95 haalt het genadeloos onderuit.

Geheugen is OCZ Nvidia SLI 2x1gb en doet 1066 rated op het gebruikte voltage.
E8400 doet 3600 op 1.2volt, 4GHz at 1.3 reboot in prime95 (fortron microatx voeding van 300w schuldig?)

Voltages omhooggegooid op proef: Northbridge tot 1.45 gehad, CPU voltage 1.35, dimm 2.16, cpu clock skew 300.

De P5Q trekt het dus niet van harte. Loop nu maar FSB 466(=933) met mem 1:1 @ 4-4-4-14 @ 3.2GHz 1.2V. Ook niet verkeerd maar wil eigenlijk wel 500MHz FSB.
de automatisch ingestelde Vcore was trouwens 1.3v, hoort niet, raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Initial G schreef op maandag 22 september 2008 @ 11:15:
[...]

zoiets heb ik ook, heb standaard P5Q en krijg de FSB niet stabiel op 500MHz. Xp opstarten prima, maar Prime95 haalt het genadeloos onderuit.

Geheugen is OCZ Nvidia SLI 2x1gb en doet 1066 rated op het gebruikte voltage.
E8400 doet 3600 op 1.2volt, 4GHz at 1.3 reboot in prime95 (fortron microatx voeding van 300w schuldig?)

Voltages omhooggegooid op proef: Northbridge tot 1.45 gehad, CPU voltage 1.35, dimm 2.16, cpu clock skew 300.

De P5Q trekt het dus niet van harte. Loop nu maar FSB 466(=933) met mem 1:1 @ 4-4-4-14 @ 3.2GHz 1.2V. Ook niet verkeerd maar wil eigenlijk wel 500MHz FSB.
de automatisch ingestelde Vcore was trouwens 1.3v, hoort niet, raar.
Die voeding is wel krap ,deze heeft een 500w OCZ , maar op een 350 Aopen doet die het ook nog.op stockspeed
hoe heet wordt je northbridge , bij mij moet die aktief gekoeld worden om 500 stabiel te draaien
Geloof niet die Asus probe , die nb temp in probe is net boven kamertemperatuur

deze loopt 24/7 op 500x7.5 , omdat die op 500x8 1.43V in cpuz nodig heeft.

501 krijg ik hem niet stabiel , Memtest geeft dan ineens errors
500x7.5 en van powerlevel 12 naar 11 , geeft memtest fouten

elke keer stukie hoger getweakt , als het te makkelijk gaat is het ook niet leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Even mijn ervaring delen, wat een fijn bord die P5Q-pro!

rest van de setup:
OCZ Titanium 2x2048MB Kit DDR2-800mhz CL4-4-4-15 (OCZ2T800C44GK)
Intel Q6700 2.66 Ghz
OCZ 500watt modulair, van mijn oude systeem.

Heb gisteravond mijn nieuwe setup in elkaar gezet, en het is nog nooit zo goed gegaan, ben geen 1 probleem tegengekomen of iets kleins/doms vergeten, wat meestal wel gebeurt en heb toch al aardig wat systemen gebouwd.

Meestal kruis ik mijn vingers, zodra een zelfbouw voor het eerst aangaat (denk dat iedereen dat wel heeft)

Maar it's alive!! bios meteen geupdate, en meteeen een FSB van 333 met standaard multi (10x), vcore op 1.3 en nb op 1.4 gezet, geheugen op 2.2v gezet volgens de specs van OCZ zelf, alle Speedstep, C1E en spread spectrum zooi op disabled gezet.
Dit leverde 3,3 Ghz op, dus al meteen een prima resultaat.

Windows XP unatt. geinstalleerd, en geen 1 probleem ondervonden, meteen uiteraard Stressprime gedraaid op alle 4 de cores en gebenched, en alles retestabiel.

Kijk zo hoort het eigenlijk altijd te gaan, voor nu ben ik zeer tevreden met het resultaat, zowel op 0,0 problemen en de overklok _/-\o_

Er is vast nog meer rek uit te halen en ik weet dat de settings nog verre van optimaal zijn, maar ga deze week me eens goed verdiepen in het verfijnen van de biosinstellingen, en de divider op 1:1 krijgen, deze staat nu op 5:4.
Zoveel instellingen waar ik niet bekend mee ben zoals FSB termination, maar al het 1 en ander nu gelezen.
Ben benieuwd wat deze setup toelaat...

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Over de chipset sensor:

offtopic:
ik heb dus een P5Q en ben wat aan het spelen geweest ermee, zie een paar posts hierboven. Heb inmiddels een Zalman 7700 Cu LED eropgezet (Dremel is you friend >:) ) De E8400 is nu dus goed koel, verschil met boxed cooler onder stress +/- 30 graden, in idle 15 graden.

Nou viel het me op dat de chipset heatsink loeiheet was, als je er goed op drukte kon je maximaal 1.5sec aanraken. Dit terwijl de sensor 40graden aangaf. Dat kan dus niet, de sensor is niet betrouwbaar.

Lang verhaal kort: ik heb een oude CPU heatsink (Boxed van duron 750mhz) aangepast en op de chipset gezet. Dit omdat je die beter actief kunt koelen, hij is wel ongeveer een zwaar als de standaard heatsink. Het was even werk, moest hem bijzagen. En het was moeilijk om hem stabiel te monteren, heb rubberen spacertjes gemaakt. Nu wordt hij (passief gekoeld) lang niet zo heet als de oude heatsink. De sensor geeft maar iets lagere waarden aan. Nu ben ik dus bang dat de koeler niet goed zit, of dat de heatsink gewoon veel beter werkt en dat de senor nog steeds brak is. Hij doet t nog wel gelukkig...

Meer mensen met een verkeerde chipset sensor?

• nedernakker
zijn er ook mensen die net als ik zo'n vervelende ervaring hebben met de biosen van de p5q serie?

ik krijg mijn systeem met geen enkele versie boven 803 stabiel. 803 draait als een zonnetje maar alles erboven krijg ik BSOD's, freezes en mijn bios onthoudt mijn instellingen niet.... al zet ik alles op auto en sla ik de bios op en reboot ik, dan meldt hij fijn dat de overklok mislukt is....

nu is het misschien niet zo'n ramp, maar ik weet dus niet of er in de verdere updates ook verbeteringen voor de performance zitten die voor mij ook nuttig zijn.

iemand hier bekend mee of een work around?

• superduper
  • Laatst online: 15:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

nedernakker schreef op woensdag 24 september 2008 @ 09:44:
zijn er ook mensen die net als ik zo'n vervelende ervaring hebben met de biosen van de p5q serie?

ik krijg mijn systeem met geen enkele versie boven 803 stabiel. 803 draait als een zonnetje maar alles erboven krijg ik BSOD's, freezes en mijn bios onthoudt mijn instellingen niet.... al zet ik alles op auto en sla ik de bios op en reboot ik, dan meldt hij fijn dat de overklok mislukt is....

nu is het misschien niet zo'n ramp, maar ik weet dus niet of er in de verdere updates ook verbeteringen voor de performance zitten die voor mij ook nuttig zijn.

iemand hier bekend mee of een work around?
Is een vrij bekend fenomeen (zie maar de ASUS fora over dit mobo), maar daar is ook een setting gepubliceerd die in ieder geval setjes met een intel quad core stabiel(er) maakt.

Ik blijf in ieder geval bij 803.

• nedernakker
in ieder geval dus niet de moeite waard om mee te gaan zitten klooien, ik hou het wel lekker bij 803

Verwijderd

Ik heb sinds gister het volgende systeem:

Asus P5Q-E
Intel Quad 9550
Corsair XMS2 DHX (2x2GB)
Radeon HD 4850 (Sapphire)
Seagate Barracuda 7200.11 640GB
Samsung SH-S223F 22xDVDRW

Maar mijn systeem start steeds op en komt dan met de melding dat de marvell geen hard-disk gevonden heeft
In het bios zie ik hem er wel tussen staan. Vervolgens als ik dan mijn vista 64bit OS erop wil gooien ziet de installatie de HD wel en wil die ook doorgaan maar krijg ik vervolgens een error

"cannot install required files, error code 0x800703E6"

iemand een idee?

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:38:
Ik heb sinds gister het volgende systeem:

Asus P5Q-E
Intel Quad 9550
Corsair XMS2 DHX (2x2GB)
Radeon HD 4850 (Sapphire)
Seagate Barracuda 7200.11 640GB
Samsung SH-S223F 22xDVDRW

Maar mijn systeem start steeds op en komt dan met de melding dat de marvell geen hard-disk gevonden heeft
In het bios zie ik hem er wel tussen staan. Vervolgens als ik dan mijn vista 64bit OS erop wil gooien ziet de installatie de HD wel en wil die ook doorgaan maar krijg ik vervolgens een error

"cannot install required files, error code 0x800703E6"

iemand een idee?
Sluit je HDD eens aan op de Intel controller, dat Marvell ding is maar een crappy geval.

Verwijderd

gelukkig zitten er 6 sata's op van intel. HD lijkt goed te draaien, hij komt nog wel steeds met die cannot detect harddisk" maar dat negeren we maar lekker, want daar zit niks op aangesloten. Heb nu op Sata1 mijn HD en op Sata2 mijn DVD.

Alleen nog even vinden wat de oplossing is voor die error code die ik krijg tijdens de vista installatie.

Verwijderd

Ik heb net de P5Q-Pro,
Ik heb een DDS 5.1 van logitech.

Met mijn oud moederbord van msi, kon ik stereo geluid omzetten in 5.1 geluid.
En toen kreeg mijn reciever altijd digital dobly 5.1

Nu met de P5Q-Pro, gaat dit niet? Dus hij stuurt geen 5.1 maar laat mij kiezen tussen stereo/dobly movie/dolby muziek/stereo x2

Is er een manier om altijd 5.1 geluid uit te sturen?
DDS set is aangesloten via coax, de digitale uitgang dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Turismo schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:19:
Even mijn ervaring delen, wat een fijn bord die P5Q-pro!

rest van de setup:
OCZ Titanium 2x2048MB Kit DDR2-800mhz CL4-4-4-15 (OCZ2T800C44GK)
Intel Q6700 2.66 Ghz
OCZ 500watt modulair, van mijn oude systeem.

Heb gisteravond mijn nieuwe setup in elkaar gezet, en het is nog nooit zo goed gegaan, ben geen 1 probleem tegengekomen of iets kleins/doms vergeten, wat meestal wel gebeurt en heb toch al aardig wat systemen gebouwd.

Meestal kruis ik mijn vingers, zodra een zelfbouw voor het eerst aangaat (denk dat iedereen dat wel heeft)

Maar it's alive!! bios meteen geupdate, en meteeen een FSB van 333 met standaard multi (10x), vcore op 1.3 en nb op 1.4 gezet, geheugen op 2.2v gezet volgens de specs van OCZ zelf, alle Speedstep, C1E en spread spectrum zooi op disabled gezet.
Dit leverde 3,3 Ghz op, dus al meteen een prima resultaat.

Windows XP unatt. geinstalleerd, en geen 1 probleem ondervonden, meteen uiteraard Stressprime gedraaid op alle 4 de cores en gebenched, en alles retestabiel.

Kijk zo hoort het eigenlijk altijd te gaan, voor nu ben ik zeer tevreden met het resultaat, zowel op 0,0 problemen en de overklok _/-\o_

Er is vast nog meer rek uit te halen en ik weet dat de settings nog verre van optimaal zijn, maar ga deze week me eens goed verdiepen in het verfijnen van de biosinstellingen, en de divider op 1:1 krijgen, deze staat nu op 5:4.
Zoveel instellingen waar ik niet bekend mee ben zoals FSB termination, maar al het 1 en ander nu gelezen.
Ben benieuwd wat deze setup toelaat...
Ben ook zeer content met me 5q , maar om dat geheugen 1 op 1 te laten lopen , moest ik de timings van het geheugen veranderen.
Vreemde is 5 op 6 kan het geheugen ongeveer 577 aan , maar voor 1 op 1 moesten de timings naar beneden
eindelijk over de 500 , zonder geheugen fouten :)
hier een screenshot met rechts memset , vooral de act to act delay moest van 3 naar tien

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/960288.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 11:07:
[...]

Ben ook zeer content met me 5q , maar om dat geheugen 1 op 1 te laten lopen , moest ik de timings van het geheugen veranderen.
Vreemde is 5 op 6 kan het geheugen ongeveer 577 aan , maar voor 1 op 1 moesten de timings naar beneden
eindelijk over de 500 , zonder geheugen fouten :)
hier een screenshot met rechts memset , vooral de act to act delay moest van 3 naar tien

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/960288.html
Zeer nice resultaat, wie weet valt er nog wat te tweaken, om toch de lagere timings te gebruiken.

Dit is mischien wel interessant voor jou, om in de bios in te stellen.

- The "DRAM Static Read Control" allow to win between 4ns and 5ns latency and 300 to 500 mo/s read bandwith; however, it stresses very much the RAM, and it will raise much lower in frequency.

Dus probeer deze setting eens op disabled en dan AI Transaction Booster manual

-The "AI Transaction Booster" is not compatible with DRAM Static Read Control... The "Static" is the prefered option, even if it is more stressing, and also more performing

Dus AI Transaction Booster op Manual zetten
Common Performance Level van range 7-12 proberen, maar dit is bij iedereen weer net even anders hoe het systeem reageert, hoe lager hoe beter de performance

De P5Q is wel heel kieskeurig kwa instellingen merk ik al, als je echt meer eruit wilt halen.
Heb nu 400x8 en divider op 1:1 staan, dit is nog steeds erg safe uiteraard, maar goed voor nu weer een leuk resultaat (cker aangezien ik van een Athlon64 3500+ afkom), dus performance-wise niks te klagen.
Wordt wel tijd voor betere koeling (Artic Freezer 7 Pro), de cpu temp loopt net tegen de 71 graden aan op full load.
Heb nu een Artic Freezer 7 Pro (past perfect op P5Q-Pro, raakt niks), resultaat mag er zijn ik tik nu 58 graden aan, full stressed.
We gaan weer s wat verder tweaken >:)

Maar ik heb bijna overal het voltage aangepast, trouwens de P5Q series overvolten het geheugen met gemiddeld 0,8, dus heb heel gauw het voltage van 2.2 naar 2.02 gezet, en dit werkt ook prima, dus hou dit goed in de gaten

even gejat van ander forum
Afbeeldingslocatie: http://i164.photobucket.com/albums/u16/setter123_photos/p5qdeluxe0702vreadingscrj5.jpg

Okee dit zijn de biosinstellingen die ik nu zobeetje heb, aan de hand van dit topic op hardforums uitgezocht
http://www.hardforum.com/...ead.php?t=1309712&page=43

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
JumperFree Configuration Settings                     
AI Overclock tuner: Manual
CPU Ratio Setting: 8
FSB Strap to North Bridge: 266
FSB Frequency: 400
PCI-E Frequency: 101
DRAM Frequency: AUTO
DRAM CLK Skew on Channel A1: AUTO
DRAM CLK Skew on Channel A2: AUTO
DRAM CLK Skew on Channel B1: AUTO
DRAM CLK Skew on Channel B2: AUTO
DRAM Timing Control: Manual

1st Information : 

CAS# Latency: 5
DRAM RAS# to CAS# Delay: 5
DRAM RAS# Precharge: 5
DRAM RAS# Activate to Precharge: 15
RAS# to RAS# Delay : AUTO
Row Refresh Cycle Time: 55
Write Recovery Time: AUTO
Read to Precharge Time: AUTO

2nd Information :

READ to WRITE Delay (S/D): AUTO
Write to Read Delay (S): AUTO
WRITE to READ Delay (D): AUTO
READ to READ Delay (S): AUTO
READ to READ Delay (D): AUTO
WRITE to WRITE Delay (S): AUTO
WRITE to WRITE Delay (D): AUTO

3rd Information :

WRITE to PRE Delay: AUTO
READ to PRE Delay: AUTO
PRE to PRE Delay: AUTO
ALL PRE to ACT Delay: AUTO
ALL PRE to REF Delay: AUTO
DRAM Static Read Control: Disabled
DRAM Read Training: AUTO
MEM. OC Charger: AUTO
AI Clock Twister: AUTO
AI Transaction Booster: Manual
Common Performance Level [8]
Pull-In of CHA PH1: DISABLED
Pull-In of CHA PH2: DISABLED
Pull-In of CHA PH3: DISABLED
Pull-In of CHA PH4: DISABLED
Pull-In of CHB PH1: DISABLED
Pull-In of CHB PH2: DISABLED
Pull-In of CHB PH3: DISABLED
Pull-In of CHB PH4: DISABLED

CPU Voltage: 1.28
CPU GTL Voltage Reference (0/2): AUTO
CPU GTL Voltage Reference (1/3): AUTO
CPU PLL Voltage: 1.54
FSB Termination Voltage: 1.32
DRAM Voltage: 2.02
NB Voltage: 1.3
NB GTL Reference: 0.68
SBridge Voltage: Auto
PCIE SATA Voltage: AUTO

Load Line Calibration: Enabled
CPU Spread Spectrum: Disabled
PCIE Spread Spectrum: Disabled
CPU Clock Skew : AUTO
NB Clock Skew : AUTO
CPU Margin Enhancement: Optimized

Advance CPU Settings
CPU Ratio Setting: 8
C1E Support: Disabled
Max CPUID Value Limit: Disabled
Intel® Virtualization Tech: Disabled
CPU TM Function: Disabled
Execute Disable Bit: Disabled

[ Voor 14% gewijzigd door Turismo op 26-09-2008 19:13 . Reden: Artic Freezer 7 Pro gekocht en ingebouwd ]

Verwijderd

Turismo , hier heb je me bios settings

P5Q bios 1306 24/7 settings

CPU Ratio Setting: 7.5
FSB Strap to North Bridge: 400
FSB Frequency: 500
PCI-E Frequency: 100
DRAM Frequency: 333

DRAM Timing Control: Manual

1st Information :

CAS# Latency:7
DRAM RAS# to CAS# Delay: 7
DRAM RAS# Precharge: 7
DRAM RAS# Activate to Precharge: 20
RAS# to RAS# Delay :
Row Refresh Cycle Time: 45
Write Recovery Time: 7
Read to Precharge Time: 7

2nd Information :

READ to WRITE Delay (S/D): 8
Write to Read Delay (S): 5
WRITE to READ Delay (D): 7
READ to READ Delay (S): 5
READ to READ Delay (D): 6
WRITE to WRITE Delay (S): 5
WRITE to WRITE Delay (D): 6

3rd Information :

WRITE to PRE Delay: 15
READ to PRE Delay: 9
PRE to PRE Delay: 1
ALL PRE to ACT Delay: 7
ALL PRE to REF Delay: 7
DRAM Static Read Control: Disabled
DRAM Read Training: enebled
MEM. OC Charger: disabled
AI Clock Twister: stronger :9
AI Transaction Booster: Manual
Common Performance Level [15]
Pull-In of CHA PH1: DISABLED
Pull-In of CHA PH2: DISABLED
Pull-In of CHA PH3: DISABLED
Pull-In of CHA PH4: DISABLED
Pull-In of CHB PH1: DISABLED
Pull-In of CHB PH2: DISABLED
Pull-In of CHB PH3: DISABLED
Pull-In of CHB PH4: DISABLED

CPU Voltage: 1.35 ( 500x8 = 1.43V )
CPU GTL Voltage Reference: 61x

CPU PLL Voltage: 1.56
FSB Termination Voltage: 1.34
DRAM Voltage: 1.8
NB Voltage: 1.42 :)

SBridge Voltage: 1.3
PCIE SATA Voltage: 1.5

Load Line Calibration: Enabled
CPU Spread Spectrum: Disabled
PCIE Spread Spectrum: Disabled
CPU Clock Skew : 500
NB Clock Skew : 300
CPU Margin Enhancement: compatible

Het bord kan wel verder maar mijn geheugen zit wel aan de max rond de 515 , de schrijfprestaties zijn nog te hoog, lezen kopieren en de latency hebben nog headroom , maar het schrijven krijg ik niet lager

met een benchmark is dat goed te zien , opzich een goeie prestatie , maar hoe krijg je dat lager?

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/963913.html

• brama
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 19:06:
Het bord kan wel verder maar mijn geheugen zit wel aan de max rond de 515 , de schrijfprestaties zijn nog te hoog, lezen kopieren en de latency hebben nog headroom , maar het schrijven krijg ik niet lager

met een benchmark is dat goed te zien , opzich een goeie prestatie , maar hoe krijg je dat lager?
Ik denk dat je je NB Strap omlaag moet zetten. Van wat ik gelezen heb, werkt 333 het beste. Bij 400 staan de timings dusdanig strak dat je veel moeite moet doen om je geheugen nog fatsoenlijk te laten werken. Bij mij krijg ik het systeem (E7200 @ P5Q Pro) zelfs nauwelijks stabiel met strap=400. Je hebt dan i.i.g. een hoog common performance level nodig, 15 was bij mij een minimum. Verder viel op dat met die strap de automatische settings volledig de soep in lopen. Je moet dan zowat elke parameter handmatig tweaken.

In hoeverre scheelt het uberhaupt in performance met die 400 strap? Als je 'm op 333 zet en de andere settings wat milder (zoals performance leven naar 10 ipv 15), wat zijn dan jullie ervaringen/metingen qua performance?

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
Binnenkort ook een P5Q-PRO. Wat zijn de ervaringen met MBIOS mods? (DELUXE Memory table) met dit moederbord?
Zou volgens alles veel hogere oc's moeten geven.

http://www.xtremesystems.org/Forums/showthread.php?t=200109

Ben benieuwd, zal het vanavond zelf gaan testen.

[ Voor 60% gewijzigd door KBDE op 01-10-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze moederborden hebben 2 pci-e slots.
maakt het qua prestatie uit in welke slot ik mijn videokaart plaats?

ik zit met de ruimte in mijn kast waardoor ik hem liever wat lager plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:32:
Deze moederborden hebben 2 pci-e slots.
maakt het qua prestatie uit in welke slot ik mijn videokaart plaats?

ik zit met de ruimte in mijn kast waardoor ik hem liever wat lager plaats.
Kijk in de handleiding van het bord ;) Voor zover ik ervan op de hoogte ben zal het hoogste slot (blauw?) het snelst zijn en staat dat ook in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:54:
[...]

Kijk in de handleiding van het bord ;) Voor zover ik ervan op de hoogte ben zal het hoogste slot (blauw?) het snelst zijn en staat dat ook in de handleiding.
heb hem nog niet :). maar bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:02:
[...]

heb hem nog niet :). maar bedankt.
Sterker nog, volgens mij moet je zelfs je gfx kaart in de bovenste stoppen en kun je in de onderste alleen als je die niet als primary kaart gebruikt......

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me echt kapot gezocht en allerlei sites doorgelezen, including de beschrijvingen op de asus site.

maar kan nou niet echt grote verschillen vinden tussen de P5Q-E, P5Q pro en P5Q DELUXE.

kan iemand me kort en bondig te verschillen tonen/vertellen.
(zou trouwens ook mooi voor de openingstopic zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Laatst online: 13-08 12:58
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 20:54:
maar kan nou niet echt grote verschillen vinden tussen de P5Q-E, P5Q pro en P5Q DELUXE.
kan iemand me kort en bondig te verschillen tonen/vertellen.
(zou trouwens ook mooi voor de openingstopic zijn)
Kijk eens op de Global site van ASUS en klik op Compare.
Daar kun je de drie (max 5) mobo's selecteren. Verschillen zitten hem vooral in het aantal sloten, en de Pro heeft een andere geluidskaart dan de andere twee, terwijl de Deluxe weer een ingebouwd stukje geheugen heeft voor Express Gate. Succes ermee, ik denk dat de P5Q-E de beste prijs/prestatie biedt. Ga je heftig overklokken dan kan de 16-fasen stroomvoorziening van de Deluxe voordeel bieden, maar met 8 fasen kom je ook een heel eind. Ik denk dat het meer marketing is. maar daar kunnen de meningen over verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
hoi allemaal,

kan ik met ASUS Update een oudere bios flashen?
bios versie nu: 1306. de oudere bios die ik heel graag wil gebruiken: 0703.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
westlym schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:19:
hoi allemaal,

gewoon ezflash via je bios. even je nieuwe bios op usb memstick en hoppakee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand de normale P5Q al geprobeerd met een E8400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
westlym schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:19:
hoi allemaal,

Ik heb nog steeds de oude 0703 waarmee het bord kwam. Puike, stabiele BIOS. Onder het mom "Don't fix it if it ain't broken" heb ik nooit ge-update naar een hogere versie. En als ik zo op het ASUS forum lees, ben ik niet onblij met mijn keuze.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2008 @ 17:56:
Ik heb net de P5Q-Pro,
Ik heb een DDS 5.1 van logitech.

Met mijn oud moederbord van msi, kon ik stereo geluid omzetten in 5.1 geluid.
En toen kreeg mijn reciever altijd digital dobly 5.1

Nu met de P5Q-Pro, gaat dit niet? Dus hij stuurt geen 5.1 maar laat mij kiezen tussen stereo/dobly movie/dolby muziek/stereo x2

Is er een manier om altijd 5.1 geluid uit te sturen?
DDS set is aangesloten via coax, de digitale uitgang dus.
Ik heb hetzelfde probleem; het lukt me niet om een 5.1 signaal uit het bord te krijgen, alleen stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er hier iemand ervaring met de P5Q-EM? Qua stabiliteit / overklokresultaten enz?

Het is een bordje met DVI/HDMI onboard. Een leuk bordje voor HTPC of een stille PC voor in de huiskamer. Mijn idee is op er een E8400 en wat PC8500 in te hangen, en dan wat te kietelen. Zodat er een 3.6 GHz / 4 GHz machine ontstaat voor familie van me. Zodat ze nog veel sneller Zuma kunnen spelen en mailen :+

Maar serieus .. praktijkervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Sinds lang werk ik met een Athlon 2000XP+ enz .... 't werd dus dringend tijd voor iets nieuws. :) Ik heb zelf de laatste 3 jaar geen PC meer in elkaar gestoken, en er is wel HEEL veel veranderd. Ik zou thans graag mijn nieuw speeltje zelf in elkaar steken, en heb dus alle hulp en info nodig die'k kan vinden.

Ik heb deze thread en andere threads ontdekt.... gelezen, en ja, ik heb nog steeds een paar vragen over o.m. geheugen en zoals ik lees ..... de BIOS. :/
Ik heb voorlopig hetvolgende besteld: (geheugen moet nog besteld worden of ik koop het bij afhaling).

*Antec Nine Hundred (gekozen voor de goede standaard koeling, dus voor het audiopaneel/IEEE1394/ enz aan de voorzijde heb ik een aansluiting nodig die ofwel Mobo P5Q-E of de P5Q Deluxe mij geven, lagere moederboarden geven 'geen' zulke aansluiting, juist?) Dus mijn keuze werd:
* Asus P5Q Deluxe (want ik heb geen nood aan de crossfire setup van de P5Q-E)
* Intel Quad Core Q9550
* Asus ENGTX260 TOP HDTV 2xDVI HDCP 896 MB
* Seagate Barracuda
enz.

Vragen:
1) Geheugen: Ik wil Vista Ultimate 64bit gaan draaien en had dus graag 6gig RAM gestoken. Kunnen jullie mij een werkende Kingston of Corssair geheugen setup aanraden? Zodat de maximum bitrate gebruikt wordt?

2) BIOS: Ik ben niet van plan te overclocken, althans nog niet zo direct, 't gaat allemaal al moeilijk genoeg gaan heb ik de indruk en heb eigenlijk toch wel veel achterstand in dit soort dingen. Dus alles op z'n tijd en naarmate ik bijleer.
Is de '803 BIOS version' nog steeds de beste dwnl/install? Ga ik problemen ondervinden bij een normale installatie zonder overclocking?

Noob needs help. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 14:11:
Hallo,

Sinds lang werk ik met een Athlon 2000XP+ enz .... 't werd dus dringend tijd voor iets nieuws. :) Ik heb zelf de laatste 3 jaar geen PC meer in elkaar gestoken, en er is wel HEEL veel veranderd. Ik zou thans graag mijn nieuw speeltje zelf in elkaar steken, en heb dus alle hulp en info nodig die'k kan vinden.

Ik heb deze thread en andere threads ontdekt.... gelezen, en ja, ik heb nog steeds een paar vragen over o.m. geheugen en zoals ik lees ..... de BIOS. :/
Ik heb voorlopig hetvolgende besteld: (geheugen moet nog besteld worden of ik koop het bij afhaling).

*Antec Nine Hundred (gekozen voor de goede standaard koeling, dus voor het audiopaneel/IEEE1394/ enz aan de voorzijde heb ik een aansluiting nodig die ofwel Mobo P5Q-E of de P5Q Deluxe mij geven, lagere moederboarden geven 'geen' zulke aansluiting, juist?) Dus mijn keuze werd:
* Asus P5Q Deluxe (want ik heb geen nood aan de crossfire setup van de P5Q-E)
* Intel Quad Core Q9550
* Asus ENGTX260 TOP HDTV 2xDVI HDCP 896 MB
* Seagate Barracuda
enz.

Vragen:
1) Geheugen: Ik wil Vista Ultimate 64bit gaan draaien en had dus graag 6gig RAM gestoken. Kunnen jullie mij een werkende Kingston of Corssair geheugen setup aanraden? Zodat de maximum bitrate gebruikt wordt?

2) BIOS: Ik ben niet van plan te overclocken, althans nog niet zo direct, 't gaat allemaal al moeilijk genoeg gaan heb ik de indruk en heb eigenlijk toch wel veel achterstand in dit soort dingen. Dus alles op z'n tijd en naarmate ik bijleer.
Is de '803 BIOS version' nog steeds de beste dwnl/install? Ga ik problemen ondervinden bij een normale installatie zonder overclocking?

Noob needs help. :)
1. Ik draait zelf Vista Ultimate 64 bit, het geheugen wat ik gekozen heb komt van de QVL van Asus.

2. Ik draai momenteel zonder problemen de laatste BIOS versie, maar misschien komt dat omdat ik een C2D heb en geen C2Q. Quad core schijnt nog wat instabiliteitsproblemen te hebben op de P5Q bordjes van Asus. Het is gewoon een kwestie van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 19:12
Is dit bord ( de Pro versie)nu wel of niet aan te raden door gebruikers? Ik heb een Q6600 met 8 GB mem .

En zijn die twee apparte ( Silicon Image Sil5723 (Drive Xpert technology ) sata poorten te gebruiken in een normale opstelling dus niet in een RAID. Zoals een bootdisk of dergelijke?

[ Voor 14% gewijzigd door Chadi op 03-10-2008 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02 20:44
Weet iemand of het normaal is dat net na het opstarten de ventilators even uitgaan en dan weer aan?
Wellicht wordt EPU systeem geinitialiseerd maar ik vind het toch wel vreemd.

Tsja, het afdekplaatje bij de 12V connectie is toch ook vreemd hoor..!
Eerder in de thread werd gezegd dat het voor hoge CPU stroomverbuik is maar waar staat dat dan?
Omdat het algemeen bekend is dat het beter is de stroom te verdelen over meerdere pinnen heb ik het kapje verwijderd en de extra aansluitingen toch ook aangesloten.
Wel vreemd dat het kapje er standaard niet af is maar ik denk dat veel mensen dan ook denken dat ze die aansluitingen MOETEN gebruiken terwijl ze maar één vier pins 12V plug hebben.
Ook aannemelijk is 1x4pins voor dual core en 2x4 pins voor quad core.
Dus mensen met een quad core steek die extra 12v plug erbij voor extra stabiliteit! 8)

Het is me nog niet duidelijk of ik ACPI 2.0 moet aanzetten of niet. (standaard uit).
Ik gebruik de P5Q i.c.m. XP64. Ik geloof dat het er om gaat of XP64 met ACPI 2.0 om kan gaan.
Dat is toch zo? (Wil ik wel weten alvorens ik dit op enabled zet in de BIOS..! B)

Verder gebruik ik de ICH10 controller voor mijn backup.
Ik wil de Auss (SIL) drive Xpert in Quick mode zetten en daar windows op, kan dat?? (kan ik het bootable zetten) :?
Wil ik graag even weten voordat ik die twee schijven (met belangrijke info) noodzakelijkerwijs laat formateren

Verder ben ik superblij met dit bord dat er zeer goed uiziet en echt vertrouwen uitstraald (goed gedaan Asus) :P

Win10 Pro x64, I7-3770, Z77A-GD65, 16GB G.Skill, SSD 850-256, GTX970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

olie schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 22:33:
Weet iemand of het normaal is dat net na het opstarten de ventilators even uitgaan en dan weer aan?
Wellicht wordt EPU systeem geinitialiseerd maar ik vind het toch wel vreemd.

...
Ik heb dat ook, ik denk dat het een korte systeemcheck is dat ie daarna weer opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olie
Ik heb dat ook, ik denk dat het een korte systeemcheck is dat ie daarna weer opstart.
Ah, ja ik was even ongerust op want mijn vorige mobo had ook al opstartkuren en daar wou ik nu even van af zijn...

Topic gestart over ACPI 2.0 want er is weinig info en als het er is niet voor mijn setup.
Gewone setup hoor (P5Q - Q9550 - XP64)!

Intussen al begonnen met standaard ACPI want ik kan niet langer wachten..!
Het installeren van windows op drive Xpert gaat in ieder geval goed.. :P

Weet iemand de stripesize van de Drive Xpert en is het e.v.t. te veranderen?

[ Voor 22% gewijzigd door olie op 04-10-2008 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Laatst online: 21:04

Shiro

Serenity

@olie
Dat heb ik alleen met mijn P5QL-E als ik de stroom volledig er af haal. Als ik de voeding aan laat staan of stekker er in laat gebeurt dat niet.

Btw vraagje voor andere P5Q bezitters. Als je er 1 heb met een blokje als Northbridge cooler, dus niet zo iets. Wordt je Northbridge ook te warm om langer dan 1-2 seconden aan te raken?

Op mijn P5QL-E icm een E8400@ stock. Is 2-3 seconden toch echt de max dat ik die grote NB blokje kan aanraken. Als ik overclock naar 3.6Ghz is 1seconden mij al te veel.

[ Voor 9% gewijzigd door Shiro op 04-10-2008 19:40 ]

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olie
Shiro schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 19:38:
Wordt je Northbridge ook te warm om langer dan 1-2 seconden aan te raken?

Op mijn P5QL-E icm een E8400@ stock. Is 2-3 seconden toch echt de max dat ik die grote NB blokje kan aanraken. Als ik overclock naar 3.6Ghz is 1seconden mij al te veel.
Meteen een kleine fan monteren die de bridge kan koelen, altijd veel beter..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 19:12
alvv schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:05:
Ik heb sinds een week een P5Q-E, maar ik krijg expressgate nog steeds niet aan de gang.
tijdens het opstarten van de pc zou je gedurende 10 sec. een scherm moeten krijgen waar je kan kiezen of je expressgate wilt opstarten of niet, maar bij mij gebeurt dit niet. Hij start gewoon normaal door naar windows zonder iets te vragen. Expressgate staat aan in de bios. Ook is expressgate geinstalleerd op de C: Wat doe ik verkeerd eigenlijk?
Dit heb ik ook gehad met de pro maar zodra ik de instellingen van ide naar AHCI verander doet hij het niet. Indien ze gewoon op IDE staan werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

olie schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 22:26:
[...]

Meteen een kleine fan monteren die de bridge kan koelen, altijd veel beter..!
Ja, ik heb het overwogen, alleen ik had mijn twijfels of het wel zal helpen, en ik denk niet ik de ruimte er voor heb. (zie foto's). Ik voel trouwens aan de buitenkant naast mijn Mugen wel een kleine luchtstroom. Dus de Northbridge zal er ook wel wat van mee krijgen aan de andere kant.

Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/th_001-7.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/th_002-1.jpg Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s100/Sephi2K7/Misc/th_003-1.jpg

Overigens vraag ik mij af of de northbridge ook erg warm wordt bij de exemplaren met een groter koelblok zoals de P5Q pro. Als dat niet zo is dan denk ik dat ik gewoon een upgrade ga doen van mijn huidige P43 naar P45 met een grotere northbridge koeler. Kan ik gelijk wat verder overclocken :*)

En ik moet ff melden dat de plaatsing van de 24pin stroom connector niet zo slim is van Asus. Het is mijn eerste zelf in elkaar gezette pc, vandaar dat ik er niet echt op gelet heb. Maar zoals je ziet is het alles behalve handig hoe die kabel zo nog ff er langs loopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Shiro op 05-10-2008 13:09 ]

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
laat maar

[ Voor 97% gewijzigd door UTMachine op 05-10-2008 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shiro schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:08:
[...]

En ik moet ff melden dat de plaatsing van de 24pin stroom connector niet zo slim is van Asus. Het is mijn eerste zelf in elkaar gezette pc, vandaar dat ik er niet echt op gelet heb. Maar zoals je ziet is het alles behalve handig hoe die kabel zo nog ff er langs loopt.
Net afgewerkt , alleen die atx kabel zit wel krap , je kan er nog wel een atx verlengkabeltje tussen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

olie schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 22:33:

Tsja, het afdekplaatje bij de 12V connectie is toch ook vreemd hoor..!
Is dat kapje niet voor mensen met een enkele 12V stekker.
Op die manier kun je 'm maar op 1 manier aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 07:02:
[...]

Net afgewerkt , alleen die atx kabel zit wel krap , je kan er nog wel een atx verlengkabeltje tussen zetten
Thanks. Opzich zou ik de kabel nog wat verder kunnen uittrekken. Maar ik zie geen nut om dat te doen. Tenzij je denk dat ik dan een andere NorthBridge cooler/blok op kan zetten. En de plaatsing van de ATX is gewoon simpelweg slecht.

Niemand die hier ff zijn P5Q northbridge wil aanraken om te kijken hoe heet die wordt? (Niet van everest mobo temp uitgaan. Bij mij staat dat op 30C ofzo...)

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Shiro schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 10:42:
[...]

Niemand die hier ff zijn P5Q northbridge wil aanraken om te kijken hoe heet die wordt? (Niet van everest mobo temp uitgaan. Bij mij staat dat op 30C ofzo...)
P5Q-E: NB warmt zijn heatsink nauwelijks op.
De SB is warm, maar niet heet.
(kast open, geen casefan en een redelijk koude kamer)

Het gaat om idle, helaas kan ik je nu geen stressed temperatuur geven. (op m'n werk)

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 06-10-2008 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met overcklocken wordt mijn Nb wel warm , 50 graden + maar dat is met hogere voltages 1.4 V +, met lage voltages blijft die een stuk koeler 1.3V - .
Ik moet er wel bij vermelden dat mijn cpu koeler zo gemaakt is (asus v70) dat de hitte zo in me chipset wordt geblazen :) .
Daarvoor zit er een 4x4x1 fannetje op 5 volt onder de nb , die past precies tussen de videokaart en de nb koeler .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

@BERTV
Dankje, Ik zie dat de P5Q-E een grotere NB koeler heeft dan die ik heb. Bij mij wordt die Idle I.C.M een E8400 en 2GB zelfs te warm om langer dan 3 seconden aan te raken. En dan zijn de rest van mijn PC componenten erg koel. CPU wordt maar 25C ofzo als mijn kamer 20C is. Ik zal de overweging maar moeten maken om over te stappen naar een andere moederbord. Een P5Q Pro of iets dergelijke. Iets met een fatsoenlijke northbridge koeler. De SB is overrigens bij mij ook wel warm. Maar die kan je nog wel lang aanraken.

@systeemherstel
Hoe meet je dat jouw NB 50graden+ is btw? En welke moederbord heb je?

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shiro schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 12:02:
@BERTV

@systeemherstel
Hoe meet je dat jouw NB 50graden+ is btw? En welke moederbord heb je?
Dat meet ik met een simpele temperatuur meter , met een externe sensor ( binnen en buitentemperatuur ) .
het is ook geen exacte meting , maar meer een indicator .als die thermometer 54 graden aanwijst , is de chip waarschijnlijk nog warmer

Het heets wordt die als die net uitgaat , dan valt de koeling weg en kan de aanwezige warmte niet meer ontsnappen.
daarvoor kan je een hete pc better eerst iddle laten draaien voor je hem uitzet :)

Edit , een P5Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Shiro schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 12:02:
@BERTV
Dankje, Ik zie dat de P5Q-E een grotere NB koeler heeft dan die ik heb. Bij mij wordt die Idle I.C.M een E8400 en 2GB zelfs te warm om langer dan 3 seconden aan te raken. En dan zijn de rest van mijn PC componenten erg koel. CPU wordt maar 25C ofzo als mijn kamer 20C is. Ik zal de overweging maar moeten maken om over te stappen naar een andere moederbord. Een P5Q Pro of iets dergelijke. Iets met een fatsoenlijke northbridge koeler. De SB is overrigens bij mij ook wel warm. Maar die kan je nog wel lang aanraken.
Draai je niet per ongeluk met hogere voltages? De P5Q-E heeft idd een heatpipe constructie op de NB.
Ik denk namelijk niet dat het verschil zo extreem is dat ie zonder zo heet zou worden?

(Ik heb zelfs geen CPU fan die normaal altijd wel wat mee helpt om de NB te koelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

@systeemherstel
Ah ok. Dan zal het wel een goede indicatie zijn. :) De P5Q heeft het zelfde NB koeler als mijn P5QL-E, alleen dan met wat extra ernaast en boven. Maar ik denk niet dat het zo veel verschil zal uitmaken. Maar 54C is toch gewoon aangenaamd warm? Of is dat ook al bijna pijnlijk? En je dan nog een ventilator erop, dan zal mijn NB warmte wel normaal zijn. Die alleen een zachte briesje krijgt van mijn Scythe Mugen.

@BertV
Ik heb zelf nog nooit aan de NB voltages gezeten. In tegendeel, ik zou niet eens weten waar ik dat instel in de bios, alhoewel ik wel een vermoede heb. Maar ik heb er niet naar gezocht. Dus het moet wel op standaard draaien, waarvan ik dus aanneem dat het wel goed moet zijn.

Overigens kan ik ook mee delen dat 4x 1gb niet lekker werkt op de P5QL-E :) Overclocken kan je ook wel vergeten ermee. Het is in mij in iedergeval niet gelukt om fatsoenlijk te overclocken ermee. 2x 1gb 4-4-4-11 @ 967Mhz werkt prima wanneer ik mijn CPU naar 3.6 til. Maar dan durf ik de NB niet meer aan te raken. Dus heb ik het ook gewoon @stock draaien meestal.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 05-06 20:40
Hey guys, ik heb niet heel het topic zitten lezen dus weet niet of het al voorbij is gekomen, maar op Xtreme wordt gemeld dat er met de hele PQ P45 reeks soms onverklaarbare instabiliteit optreed. Nu heb ik dat zelf ook al ondervonden met een gloednieuwe P5Q Deluxe + E8400 C0 en 2x2GB OCZ Plat PC8000 ram. Krijg het met geen mogelijkheid stabiel op 9x400, en dat terwijl die E8400 stabiel 8.5x500 doet op een ander mobo .

Nu staat er op Xtreme dat dit in een aantal situaties te wijten is aan een optie in het bios die er met de wat latere versies door Asus is ingebouwd , namelijk CPU Margin Enhancement. Een feature die eigenlijk voor low budhet processorss is (zoals de 7xxx), zodat die ook lekker kunnen meekomen op de P5Q P45 borden, maar dus roet in het eten goeit met de E8xxx reeks, en alleen maar voor problemen zorgt.
People are asking this question a lot in various threads so hopefully making a new post will help people see it easier. The purpose in CPU Margin Enhancement is to help provide better FSB clocking with cheaper C2Ds.. that is, according to intel. In practicality this option only seems to play absolute havock with peoples systems. If you are experiencing odd system instability, not able to get FSB clocks as high as you could, or having strangely low DRAM frequency barriers I strongly advise you try one of these P5Q Series mBIOSes. The pack contains modded BIOS files for all P5Q series boards using code before asus added CPU Margin Enhancement.
Er is op Xtreme een heel uitgebeid topic gewijd aan deze problemen en er zijn ook gemodde biossen te vinden waar CPU Margin Enhancement niet in zit, en die extra stabiliteits opties hebben, speciaal voor de users die problemen ondervinden met hun P5Q xxx bord. De berichten zijn erg positief :)

Wie weet is het de moeite waard om daar eens te kijken als je onverklaarbare instabiliteit hebt met je bord.
In de first post staat een verzameling van de verschillende bios versies voor elk P5Q bord

link:
http://www.xtremesystems....ht=CPU+Margin+Enhancement

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Misschien is dit al ter sprake gekomen, maar de search gaf geen uitkomst. Ik heb een P5Q-pro met een Freezer 7 met Q-fan profile silent. Ook heb ik 4 arctic PWM fans doorgelust. Elke keer als ik de eerste keer opstart, krijg ik een CPU-fan error. Als ik herstart is er niks aan de hand. Iemand een idee?

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 05-06 20:40
Even een update. Door gebruik te maken van het m1403 bios die in het topic op Xtreme te vinden is, draait m'n PQ5 Deluxe nu stabiel op 9x425 met vcore 1.245v, vTT 1.2v en vNB 1.34v :)

Hiervoor was dat werkelijk onmogelijk, mocht al blij zijn als ik m'n Winxp inlog scherm te zien kreeg met 9x375

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 05:25
Demon_Eyez schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:28:
Even een update. Door gebruik te maken van het m1403 bios die in het topic op Xtreme te vinden is, draait m'n PQ5 Deluxe nu stabiel op 9x425 met vcore 1.245v, vTT 1.2v en vNB 1.34v :)

Hiervoor was dat werkelijk onmogelijk, mocht al blij zijn als ik m'n Winxp inlog scherm te zien kreeg met 9x375
Thanks! Deze ga ik zeker ook ff proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 05:25
ik lees in dit topic dat t soms uitmaakt op welke sata poort je de hd aansluit, kan t ook zo zijn dat mn win (xp 32 / 64 of vista ult) niet wil installeren (reboot tijdens install proces) , omdat ik em via pata heb aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
R.E. schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:52:
Misschien is dit al ter sprake gekomen, maar de search gaf geen uitkomst. Ik heb een P5Q-pro met een Freezer 7 met Q-fan profile silent. Ook heb ik 4 arctic PWM fans doorgelust. Elke keer als ik de eerste keer opstart, krijg ik een CPU-fan error. Als ik herstart is er niks aan de hand. Iemand een idee?
Misschient vindt-ie de RPM te laag? Mijn CPU-fan (Arctic Cooling 120mm PWM in combinatie met Thermalright HR-01 Plus op een E8400) op P5Q-E draait met Q-fan Silent op ongeveer 400rpm (idle en load). Dan krijg ik ook een error bij opstarten. Ik denk omdat-ie vindt dat 400rpm te weinig is. Daarom heb ik ook de CPU-fan genegeerd in de BIOS (naar Hardware Monitor en dan voor 'Ignore' kiezen als je op de RPM van je CPU-fan staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demon_Eyez schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:42:
Hey guys, ik heb niet heel het topic zitten lezen dus weet niet of het al voorbij is gekomen, maar op Xtreme wordt gemeld dat er met de hele PQ P45 reeks soms onverklaarbare instabiliteit optreed. Nu heb ik dat zelf ook al ondervonden met een gloednieuwe P5Q Deluxe + E8400 C0 en 2x2GB OCZ Plat PC8000 ram. Krijg het met geen mogelijkheid stabiel op 9x400, en dat terwijl die E8400 stabiel 8.5x500 doet op een ander mobo .

Nu staat er op Xtreme dat dit in een aantal situaties te wijten is aan een optie in het bios die er met de wat latere versies door Asus is ingebouwd , namelijk CPU Margin Enhancement. Een feature die eigenlijk voor low budhet processorss is (zoals de 7xxx), zodat die ook lekker kunnen meekomen op de P5Q P45 borden, maar dus roet in het eten goeit met de E8xxx reeks, en alleen maar voor problemen zorgt.

[...]

Er is op Xtreme een heel uitgebeid topic gewijd aan deze problemen en er zijn ook gemodde biossen te vinden waar CPU Margin Enhancement niet in zit, en die extra stabiliteits opties hebben, speciaal voor de users die problemen ondervinden met hun P5Q xxx bord. De berichten zijn erg positief :)

Wie weet is het de moeite waard om daar eens te kijken als je onverklaarbare instabiliteit hebt met je bord.
In de first post staat een verzameling van de verschillende bios versies voor elk P5Q bord

link:
Vreemd dat je dat bord niet stabiel krijgt , ben net de nieuwste asus bios voor de 5Q aan het proberen , bios 1406
500x 6 - met Vcore 1.136V , om hem op 500 te zetten is de nb verhogen naar 1.44V en de FSB Termanation Voltage verhoogd naar 1.34V

en 533 x6 is een boot alleen hij hangt in windows :(

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/10/09/1223581509-920.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
Had ik inderdaad al gemeld.

Hier een E8500 op 4,3ghz (453x9.5) memory op 543,6mhz
CPU kan hoger maar dan moet ik voltage richting de 1.4v gaan verhogen, doe ik liever niet. Hogere FSB niet getest.

Dit is overigens met 1307 bios.
Demon_Eyez schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:42:

[...]

link:
Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste