Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:22
Even een vraagje. :)

Ik ben van plan dit moederboard te kopen icm een Scythe Andy Samurai. Kan deze hier zonder problemen op?

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je bij deze borden het geheugen en fsb afzonderlijk van elkaar klokken zonder dat je met dividers moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Woodsy schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:30:
Korte vraag, ik wil ook weer een nieuwe setup gevallen.

Mijn oog is gevallen op de P5Q-E of P5Q Deluxe. Nu heb ik de verschillen al gevonden, maar het belangrijkste is voor mij de bios. Dat kan ik namelijk niet zo gauw vinden. In alle reviews (die overigens bijna allemaal over de deluxe gaan) wordt meteen een bios update aangeraden.

Alleen nu weet ik met de A8N tijd nog wel, dat de deluxe altijd voorrang kreeg. Sterker nog, voor verdere ondersteuning moest je van armoe toen een premium / deluxe bios maar proberen.

Voor 25,- euro ga ik liever voor de P5E-Q, omdat de features voor mij niet zoveel toevoegen. Maar als bios ondersteuning (qua overklokken ook) beter is voor de deluxe, wil ik de deluxe wel overwegen.
Ik heb ook vanwege het prijsverschil voor de -E gekozen.
De deluxe was twee dagen eerder met een biosupdate dan de P5Q-E.
De bios update wordt aangeraden omdat er in de eerste bios misschien iets zat wat niet helemaal goed werkte. Dat hoor je wel vaker bij nieuwe borden. De eerste bios werkte wel, dus opstarten moet geen probleem zijn. Daarna kan je gelijk flashen vanaf een usb stick.
Bij mijn weten zijn er qua opties geen inhoudelijke verschillen in de bios. Je kan in de deluxe net zoveel instellen als in de -E. Je kunt voor de zekerheid even de handleidingen downloaden en vergelijken.
De deluxe heeft wel de onboard chip waar je expressgate op kan installeren. Maar dat kan ook op een 256MB usb stick.
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:31:
Kan je bij deze borden het geheugen en fsb afzonderlijk van elkaar klokken zonder dat je met dividers moet werken?
Je hebt een lijstje met een beperkt aantal opties voor de geheugensnelheid, wat dus neerkomt op omgerekende dividers. Verder moet je het met de FSB doen.
Ik weet niet of je bij handmatige geheugeninstellingen wel de snelheid zelf kan instellen. Je kunt de handleiding even downloaden bij asus, dan zie je alle opties.

[ Voor 15% gewijzigd door BounceMeister op 24-07-2008 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-08 15:37
Nou hier 2 stuks P5Q deluxe's.

had vage problemen met installen. We hadden er nog een liggen en van alles en nog wat geprobeerd. Probleem was dat de HDD (samsung F1) stond ingesteld op IDE wel door bios werdt gezien niet door vista (64 bit) installatie. RAID AHCI het helpt allemaal niets

AHCI instellen krijg ik ook NIET de AHCI instellingen te zien ? das wel erg raar iemand een oplossing?

ingesteld op IDE en er een WD aangehangen..tada windows ziet een schijf !

Lijkt dus op incompatible probleem met samsung disken en dit mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dezjay schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:20:
Nou hier 2 stuks P5Q deluxe's.

had vage problemen met installen. We hadden er nog een liggen en van alles en nog wat geprobeerd. Probleem was dat de HDD (samsung F1) stond ingesteld op IDE wel door bios werdt gezien niet door vista (64 bit) installatie. RAID AHCI het helpt allemaal niets

AHCI instellen krijg ik ook NIET de AHCI instellingen te zien ? das wel erg raar iemand een oplossing?

ingesteld op IDE en er een WD aangehangen..tada windows ziet een schijf !

Lijkt dus op incompatible probleem met samsung disken en dit mobo
Ik durf bijna te zeggen, een incompatibility issue met Samsung disks en intel chips. Heb het verhaal al vaker langs horen komen en zelf ook meegemaakt dat Samsungs niet lekker werken op ICHRs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
Klopt maar het AHCI probleem doet zich ook voor met een WD.

als je dus AHCI insteld moet je volgens het boekje een extra regel krijgen met AHCI settings...deze zie je niet en er worden geen dvd/ hdd gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-07 13:52

Jabba

Firkan

Hier een deluxe met 2 samsung F1's in Raid1, heb af en toe dat het raid volume ineens geverifieerd moet worden terwijl er niets aan de hand is, maar buiten dat lopen de schijven goed. wel windows xp hier en geen vista.

welke bios zit er op die borden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
1 mobo de orginele

andere laatste bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-07 13:52

Jabba

Firkan

originele is niet echt best en de laatste 1003 zit ook vol bugs.... verifieer even of je 803 hebt. die is tot nu toe het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
vaag 1003 staat nu niet eens meer op de download site van asus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
hierbij bios versie 1004 :)

Let op deze is via asus verkregen maar gebruik is op eigen risico..

http://www.kiekies.nl/zooi/P5Q-ASUS-DELUXE-1004.ROM

owja deze is dus van 23/7 !

Net geflasht AHCI probleem opgelost ! met instelen van AHCI krijg ik nu ook AHCI configuration te zien !!!

nu ff checken of de spinpoint zin heeft

[ Voor 38% gewijzigd door Dezjay op 25-07-2008 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 23:11
Wat is zo de beste bios voor de P5Q-E op het moment ?
Met de 1101 beta krijg ik niks als problemen. Krijg men Q66 niet eens goed stabiel op 3Ghz, en hij heeft nu 1.192V nodig terwijl dit op me P5E-VM maar 1.152 was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, gisteren tijdens het instaleren van WoW kreeg op eens een foutmelding in Vista op mijn 2e data schijf. Volgens Vista zou ik een back up moeten maken. Het rare is dat ik wel gewoon WoW kon spelen na het instaleren van al die patches. WoW staat op de gewraakte data disk. Ik dacht slim te zijn door even een scandisk te doen op die 2e HDD. Nou krijg in het bios een fout melding dat mijn prime disk bad is. Ook het scandisken duurt ontzettend lang. Ik ben met mijn PC langs de computerwinkel gegaan waar ik dat bord gekocht heb ( ASUS P5Q Del.) en vermoeden dat het toch aan het mobo ligt. Ja 2 weten meer als 1 ;)

Nou, is dat geen probleem verder, mocht het toch het mobo zijn krijg ik gewoon een nieuwe. Maar ja wel vreemd na ongeveer 3 week, dat dit nu aan het licht verschijnt.

Nou, we zijn er uit het mobo funcioneerd prima, na div. test's. Het was toch de HDD, een andere er in gestopt en het probleem heeft zichzelf opgelost. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ameliusvtwil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-08 08:26
Ik heb ook een Asus P5Q met 2x KVR800D2N6K2⁄2G 2GB 800mhz Intel E8500 Ati RX1550. Niet overgeclocked.
Ik heb er een WD 500GB aangehangen en als ik de installatie van Vista start dan loopt hij vast bij 0% bestanden uitpakken. Dit alles na een bios update. Voor de bios update kreeg ik een BSOD met de verwijzing naar ntfs.sys (0x0000007) of als hij geen BSOD gaf ging hij door tot 100% bestanden uitpakken en ging dan gewoon niet verder. Ik heb nog geen geheugen test gedaan, maar dat staat voor vanavond op de planning. Ik heb wel geprobeerd met vista 64 en 32 bit, maar dat geeft geen verschil.

Heeft iemand nog andere tips. Heb mijn moederbord al een keer terug gestuurd naar de leverancier, en heb weer een nieuwe gekregen, maar dat heeft niets geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geheugen is zeer waarschijnlijk, dus begin sowieso eens met dat te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 21:30
Ik heb de P5Q-E en heb daar een ati 4870 in ziiten.
Nu wil ik via HDMI een film gaan kijken maar dan krijg ik alleen geluid uit me monitor speakers.
Hoe krijg ik het zo dat ik ook geluid uit me boxen kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik heb net een P5Q Deluxe aangeschaft met een Core2Duo E6300 maar ik krijg constant zwart beeld. Is er iets dat ik moet instellen in het bios?
De biosversie is de laatste dus op dat gebied zit ik goed denk ik. Verder heb ik een ATI X800XL pci-express. Deze zit in de blauwe sleuf op het mobo. Ik ben hier nu 5 dagen bezig met alles te testen en steeds hetzelfde.

Heeft iemand iets gelijkaardig?

Ik stel mijn vraag na vele uren testen :)

EDIT: Bios is 803 en blijkt sommige bugs te bevatten.

[ Voor 10% gewijzigd door Kingskawn op 29-07-2008 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit nu al een paar weken te kloten met mijn systeem. Hardwarefout na hardwarefout. Dus, nieuw moederbord aangeschaft. P5Q-E. Leuk, mooi dingetje. Alleen doet ie weinig.

Ledjes van het reset en power knopje gaan aan, 24 pins en 8 pins ATX zijn aangesloten. Ik druk op het power knopje van m'n PC: fans gaan een halve seconde aan, en meteen weer uit. Vervolgens kan je op het power knopje drukken wat je wilt, maar er gebeurd niks. Voor de zekerheid alles eruit gehaald. Geheugen losgekoppeld, kastkabels (HDD LED, etc) losgekoppeld, harde schijf losgekoppeld... nog eens proberen.

Niks. Fans gaan een halve seconde aan, verder niets. Het enige wat er nog op zit is mijn CPU, welke ik er ook nog even af zal halen, maar het zou érg verbazingwekkend zijn als deze fout geplaatst is.

Ik heb een Antec Lifestyle Somata 3, met de bijbehorende voeding. Iemand ervaringen met deze combinatie (Somata 3 voeding, volgens mij een 550W "Earthwatts", + P5Q-E)?

Edit: Laat maar. CPU zat er goed in.. cpu socket heeft alleen last van gebroken pinnetjes syndroom.. leuk. RMA. Weer een week erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinkstrip
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-04-2024
Ik gebruik op dit moment een P5N-E (nvidia 650i) mobo en wil overstappen naar een nieuw mobo. Mijn proc Q6600 loopt niet lekker en dit ligt volgens mij aan het moederbord.

Nu zit ik te twijfelen tussen de P5Q en de P5Q-e. De P5Q kan ik weinig over vinden en volgens mij zijn de enige verschillen t.o.v de -E;
- 1 x pci-e 16x op de p5q
- 1 x lan op de p5q
- ander audiosysteem
- ander netwerkcontroller

Nu heb ik geen 2x pci-e nodig en ook niet 2x lan. Geluid maakt me ook niks uit, omdat ik een Xonar gebruik.
Ik neig dus meer richting de standaard versie. Ik vraag me alleen af of mijn koeler gaat passen (zalman 9700led). Deze vraag is hier ook al eerder gesteld, maar nog geen antwoord op gekomen.

Zal ik makkelijk kunnen overklokken naar 3.0 voor mijn Q6600? Dit lukte wel op mijn p5n-e, maar liep niet altijd lekker (lag aan mobo en niet aan processor volgens mij).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een p5q pro en vanaf dag 1 al stabiliteitsproblemen. Ligt aan mijn RAM. Ik dacht dat DDR2 1066 gewoon een standaard was en dat er alleen verschillen waren in overklokbaarheid maar nu ben ik er dus achter gekomen dat mijn geheugen niet op de QVL lijst staat. Heeft iemand nog een tip om dit geheugen toch stabiel te krijgen op 1066mhz? Het is OCZ titanium dual channel pc8500.(1066mh)

Voltage=2.1V Frequency=1066 Rest AUTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:16:
Ik heb een p5q pro en vanaf dag 1 al stabiliteitsproblemen. Ligt aan mijn RAM. Ik dacht dat DDR2 1066 gewoon een standaard was en dat er alleen verschillen waren in overklokbaarheid maar nu ben ik er dus achter gekomen dat mijn geheugen niet op de QVL lijst staat. Heeft iemand nog een tip om dit geheugen toch stabiel te krijgen op 1066mhz? Het is OCZ titanium dual channel pc8500.(1066mh)

Voltage=2.1V Frequency=1066 Rest AUTO.
Kijk even op het forum van OCZ, daar zitten een paar mensen die veel verstand van ocz geheugen en de bijbehorende bios settings hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
Ik heb hier een nieuw P5Q bordje liggen, die geprezen werd in de Best Buy Guide.

Nu krijg ik m'n setup maar niet geboot - ik heb er een tijdje op gezocht en zie het probleem nu en dan vermeld worden maar nergens een oplossing.

Als ik gewoon probeer op te starten krijg ik een normale beep maar het scherm blijft gewoon zwart. Als ik de CMOS reset dan krijg ik wel wat te zien, moet ik vervolgens kiezen tussen naar mijn BIOS gaan of starten met de standaard instellingen... dat laatste resulteert wederom in een zwart scherm (wel met een knipperend streepje _ ) en daarop blijft hij dus hangen.

Nog iemand met dit probleem die mij kan verderhelpen? Ik heb echt geen idee wat ik moet doen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sfinx- schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 15:41:
Ik heb hier een nieuw P5Q bordje liggen, die geprezen werd in de Best Buy Guide.

Nu krijg ik m'n setup maar niet geboot - ik heb er een tijdje op gezocht en zie het probleem nu en dan vermeld worden maar nergens een oplossing.

Als ik gewoon probeer op te starten krijg ik een normale beep maar het scherm blijft gewoon zwart. Als ik de CMOS reset dan krijg ik wel wat te zien, moet ik vervolgens kiezen tussen naar mijn BIOS gaan of starten met de standaard instellingen... dat laatste resulteert wederom in een zwart scherm (wel met een knipperend streepje _ ) en daarop blijft hij dus hangen.

Nog iemand met dit probleem die mij kan verderhelpen? Ik heb echt geen idee wat ik moet doen :/
Dit heb ik ook gehad op mijn P5Q3. De oplossing is om gelijk tijdens de eerste boot proberen in de bios te komen en het voltage van het geheugen in te stellen, want anders dan pakte de P5Q3 het niet. Ik weet niet welk mem je hebt, maar het lijkt me een goede mogelijkheid dat het daar ligt. De symptonen zijn in ieder geval hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Ik heb 2x 2GB Kingston 800Mhz latjes erin zitten. Wat voor voltage zou ik dan moeten instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 13:38
Ik wil een nieuwe pc samenstellen voor mijn broer en vanmiddag ben ik er aan begonnen!

Ik heb dus ook een Asus P5Q (gewoon P5Q, zonder -E of -Pro ofzo), een Intel E8500, 2x2gb OCZ geheugen (OCZ2P10004GK), een samsung F1 640gb, ATI EAH3650 Silent 512MB DDR3 en als cpu koeler een Scythe Ninja 2 koeler.

Dit zit allemaal in een Antec NSK 4480, maar dit doet er niet toe neem ik aan.

Ik heb dus alles zorgvuldig in elkaar gestoken en dit ging zonder problemen. Scherm (VGA) op aangesloten via het tussenstukje dat bij de vga kaart zat (VGA - DVI dus).

Ik steek de pc aan, de cpu-fan en de case fan draaien maar ik krijg niets van beeld en geen biepjes... De grafische kaart wordt wel warm dus die krijgt wel stroom.

Ik heb de cmos gecleared adhv het jumpertje (hielp niet) en daarna ook de cmos batterij eruit gehaald voor 5minuten en dat hielp ook niet.
Heb ook al proberen te booten terwijl er geen sata-kabel (harde schijf, writer enzo) aangesloten is, dit hielp ook niet...

Iemand enig id?

edit: zojuist geprobeerd beide geheugensticks eruit te halen en zo geboot, opnieuw geen geluid/beeld whatsoever.

EDIT: OPGELOST

Heel dom van mij, vergeten van de 4pin 12v in het mobo te steken, het mobo had dus maar 1 stroomkabel...

[ Voor 13% gewijzigd door mngm op 02-08-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Zijn er meer mensen die last hebben van van de lange wachtijd tussen het bios opstart gedeelte en het daarwerkelijk laden van het OS op een P5Q-E? Ik krijg na het weergeven van de RAID info van het bios een knipperende cursor voor ongeveer zo'n 10 tot 15 seconden, daarna gaat hij pas verder met het booten van de OS.

Ook als ik van CD wil booten duurt het even lang voor hij daadwerkelijk met de CD aan de slag gaat. Het lijkt dus een een timer of timeout van iets in het bios te zijn. Iemand een idee? Ik heb het probleem met bios versies 0610, 0803 en 1003, OS maakt niet uit.

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 05:25
@ dubbeldrank

ik ben zelf nog aan t prutsen met een Asus P5Q-E die reboor tijdens t booten van vista , of tijdens een install.

Echter ben ik jouw probleem nog niet tegengekomen, hij blijft bij mij dus niet 10-15 hangen...

Misschien helpt t om de meest recente bios te flashen...

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:05:
Zit nu al een paar weken te kloten met mijn systeem. Hardwarefout na hardwarefout. Dus, nieuw moederbord aangeschaft. P5Q-E. Leuk, mooi dingetje. Alleen doet ie weinig.

Ledjes van het reset en power knopje gaan aan, 24 pins en 8 pins ATX zijn aangesloten. Ik druk op het power knopje van m'n PC: fans gaan een halve seconde aan, en meteen weer uit. Vervolgens kan je op het power knopje drukken wat je wilt, maar er gebeurd niks. Voor de zekerheid alles eruit gehaald. Geheugen losgekoppeld, kastkabels (HDD LED, etc) losgekoppeld, harde schijf losgekoppeld... nog eens proberen.

Niks. Fans gaan een halve seconde aan, verder niets. Het enige wat er nog op zit is mijn CPU, welke ik er ook nog even af zal halen, maar het zou érg verbazingwekkend zijn als deze fout geplaatst is.

Ik heb een Antec Lifestyle Somata 3, met de bijbehorende voeding. Iemand ervaringen met deze combinatie (Somata 3 voeding, volgens mij een 550W "Earthwatts", + P5Q-E)?

Edit: Laat maar. CPU zat er goed in.. cpu socket heeft alleen last van gebroken pinnetjes syndroom.. leuk. RMA. Weer een week erbij.
Ik pak nog even mijn oude post erbij.. ding wilt niet starten. Gloednieuw mobo, echt helemaal nieuw (geen gebroken pinnetjes of missende stickers ;) ) .. maar zelfde euvel. Wilt niet booten. Doet niets. Fans slaan 0.5 seconde aan.. vervolgens weer uit.

4 pins 12V and 24 pins zitten er beide in, ledjes op het mobo gaan wel aan. Iemand ervaringen en of ideeën? (Overigens ook zonder 4/8 pins 12v geprobeerd, fans doen ook bar weinig. Model = Earthwatts 500W, EA-500, Antec voeding).

edit: *leest nog even de troubleshoot guides door*

Op een kartonnen ondergrond doet ie het. Kortsluiting dus ergens.

edit2: Hoera, het werkt. Het moederbord moet echt perfect geplaatst worden anders -> kortsluiting. Alles werkt, nu alleen nog opnieuw installeren en gaan met die banaan. Ik ga binnenkort dus echt aan de gang met de P5Q-E en zien wat ik er van kan bakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

SvenG schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 16:08:
@ dubbeldrank

ik ben zelf nog aan t prutsen met een Asus P5Q-E die reboor tijdens t booten van vista , of tijdens een install.

Echter ben ik jouw probleem nog niet tegengekomen, hij blijft bij mij dus niet 10-15 hangen...

Misschien helpt t om de meest recente bios te flashen...

Succes!
De meest recente bios staat geinstalleerd zoals je in mijn post kon lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Er is een nieuwe BIOS (1103) verschenen voor de P5Q-E die wat geheugen compatibiliteit verbetert.

http://support.asus.com/d...anguage=en-us&model=P5Q-E

-edit-
Deze BIOS heeft tevens mijn probleem van 10 a 15 seconden wachten na de POST verholpen. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Dubbeldrank op 08-08-2008 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
  • Laatst online: 15-05 23:19
Een vraag over RAID op de P5Q Deluxe:

Ik heb op dit moment Windows Vista op een 160gig schijfje geïnstalleerd in AHCI mode.

Nu heb ik onlangs 3x 1TB aangeschaft, ik zou deze graag in RAID 5 draaien, nu moet je daarvoor de mode in het bios veranderen naar RAID waardoor mijn Windows Vista niet meer geboot raakt.

Is het dus mogelijk om de 3 harde schijven in RAID te zetten en mijn bootHDD van 160gig nog te gebruiken met mijn huidige Vista install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

T0mS schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 16:09:
Een vraag over RAID op de P5Q Deluxe:

Ik heb op dit moment Windows Vista op een 160gig schijfje geïnstalleerd in AHCI mode.

Nu heb ik onlangs 3x 1TB aangeschaft, ik zou deze graag in RAID 5 draaien, nu moet je daarvoor de mode in het bios veranderen naar RAID waardoor mijn Windows Vista niet meer geboot raakt.

Is het dus mogelijk om de 3 harde schijven in RAID te zetten en mijn bootHDD van 160gig nog te gebruiken met mijn huidige Vista install?
Nadat je de RAID set hebt aangemaakt moet je hoogstwaarschijnlijk even de boot volgorde van je harde schijven aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
hoi allemaal,

ik heb een p5q en ik wil graag een cpu cooler voor deze bord gaan kopen, nl. de Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Past deze wel op de mobo? Of beter gevraagd, zal de cooler de heatpipes van de mobo aanraken? Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
  • Laatst online: 15-05 23:19
Dubbeldrank schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 19:29:
[...]

Nadat je de RAID set hebt aangemaakt moet je hoogstwaarschijnlijk even de boot volgorde van je harde schijven aanpassen.
De bootvolgorde staat juist, maar om zo'n raid set te kunnen maken moet ik men HDD optie in het bios van AHCI naar RAID zetten, als ik dan vanaf men bootdisk boot lukt het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

T0mS schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 01:27:
[...]

De bootvolgorde staat juist, maar om zo'n raid set te kunnen maken moet ik men HDD optie in het bios van AHCI naar RAID zetten, als ik dan vanaf men bootdisk boot lukt het niet meer.
Stop de Vista DVD er even in, start er van op, kies voor de reparatie optie en fix je bootloader. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je zet hem in de BIOS op RAID, reboot en maakt een array aan met de schijven van jouw keuze. Daarna zet je in de BIOS de optie AHCI weer terug aan. Hierna blijft in windows gewoon jouw raid array bestaan. Ik weet alleen niet helemaal zeker of je er ook van kunt booten, maar als je die array niet wilt gebruiken om van te booten dan werkt mijn optie uitstekend. (Heb het zelf ook vanwege problemen die je krijgt als je meerdere controllers gebruikt en de option rom ruimte die er is.)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

westlym schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 22:40:
hoi allemaal,

ik heb een p5q en ik wil graag een cpu cooler voor deze bord gaan kopen, nl. de Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Past deze wel op de mobo? Of beter gevraagd, zal de cooler de heatpipes van de mobo aanraken? Iemand ervaring hiermee?
ik heb ook een p5q die is zonder heatpipes , en de mb coolers wijken wel af van de E en deluxe en pro. bij mij zit een kleine asus v70 koeler op en die past maar op een manier , anders raakt die een koelelement.

die mb koeler is vrij hoog , rond de cpu is wel ruimte genoeg voor een staard intel koeler , die is erg breed van onder , dus wel genoeg ruimte rond de cpu voor andere koelers :)

http://www.asus.com/produ...=0&model=2164&modelmenu=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb een probleem met de hardeschijf, heb een P5Q-E een samsung 500 gb HD502IJ,
in bios word die hardeschijf gevonden maar als ik windows xp wil installeren komt er een zwart met daar in 'no hard disk is detected'.
Heb daarna de hardeschijf eens verwijderd en nu deed ging ie weer normaal krijg ik een scherm met 'reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and a key' (voor windows xp te installeren)
Heb dan eens een andere hardeschijf geinstalleerd een oude seagate van 30gb en alles verliep goed,
heb dan eens windows xp geinstalleerd maar dan na dat ik windows heb geinstalleerd reboot m'n pc en vraagt hij of ik nog eens windows xp wil installeren,
ik heb dan nog maar eens windows geinstalleerd dan reboot ie terug,
heb de cd eruit gedaan en dan vraagt die weer 'reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and a key' ...
Vind het raar dat ie niet naar windows xp scherm gaat...
Heb wat gezocht daarna gevonden dat je raid drivers met nlite kunt laten installeren zodat die dan voorgeinstalleerd zijn, zou dat de oplossing zijn voor mijn probleem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om een P5Q Pro aan te schaffen. Het kiezen van goede geheugenmodules vind ik echter vrij lastig. Mijn oog is gevallen op een ReaperX Dual Channel kit van OCZ. 2x2gb 1066 mhz OCZ2RPR10664GK. Kan ik er vanuit gaan dat dit 'gewoon' werkt of moet ik rekening houden met problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:20:
Ik ben van plan om een P5Q Pro aan te schaffen. Het kiezen van goede geheugenmodules vind ik echter vrij lastig. Mijn oog is gevallen op een ReaperX Dual Channel kit van OCZ. 2x2gb 1066 mhz OCZ2RPR10664GK. Kan ik er vanuit gaan dat dit 'gewoon' werkt of moet ik rekening houden met problemen?
Waarom kies je geen geheugen wat op de QVL staat?

http://www.asus.com/999/download/products/2269/2269_10.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-08 19:39
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:20:
Heb zelf deze: http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X4096-8500C5DF.pdf
Draait prima stabiel :) ook al staat alles op auto in BIOS.
OCZ geheugen moet vaak handmatig ingesteld worden.

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het probleem dat wanneer ik 4 van de 4 geheugenbanken vul met modules, dat mijn LAN poort het niet meer doet (het duurde even voordat ik had gevonden dat het daar aan lag, maar goed...)

Systeem:
P5Q-Pro (met daarop Atheros AR8121/AR8113 PCI-E Ethernet)
Intel Core 2 Quad Q9450
2x GeiL 4 GB DDR2-1066 Kit (GB24GB8500C5DC, totaal dus 4 modules van 2GB)
Windows XP x64 Professional

Bij volle bezetting van de 4 slots, gaan de lampjes op de poort niet knipperen. De poort wordt door windows wel herkend. De device manager geeft aan: "Code 10. The device cannot start".

Nieuwste drivers, in het BIOS staat de LAN poort enabled, ik heb al geprobeerd overige on-board onderdelen te disablen (sound, firewire) maar dat geeft geen verschil. Ik heb geheugenmodules verwisseld om te kijken of er een defecte tussen zat, geen verschil.

Zodra ik 1 slot vrij houd, ongeacht welke dat is, werkt de netwerkpoort weer.

Ik draai dus nu probleemloos met 6GB, maar wil toch echt die laatste 2GB ook benutten. Waar kan zoiets aan liggen? De eheugenmodules staat in ieder geval op de QVL, en ook met 4 modules werkt op de LAN poort na alles perfect.

- Software / OS probleem? -> clean install nog niet geprobeerd, lijkt me zelf onwaarschijnlijk dat dat zal helpen.

- Zou het zin hebben om in het BIOS iets te tweaken met geheugensnelheden of andere instellingen?

Een oplossing zou uiteraard kunnen zijn om een extern PCI Ethernet kaartje te kopen. Maar ja...da's ook weer zo wat.

EDIT:

Het bleek toch een driverprobleem te zijn. Bij installatie van de nieuwe atheros driver (v10021) werkte het meteen. Deze driverversie is niet direct via Asus site te vinden, maar kan via een Asus FTP link worden gedownload.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2008 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Bios 1201 zojuist gespot voor de P5Q-E.

Weer iets met geheugen compatibiliteit.

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

[ Voor 28% gewijzigd door BounceMeister op 16-08-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb een PC met een P5Q en een intel Q9450 en dit draait super. Ik heb een RAID0 en een RAID 1 op de Intel ICH10R controller hangen, en dat werkt ook prima.

Alleen heb ik problemen met de eSata die door de Marvell controller wordt aangestuurd: in de BIOS ontbreekt er een optie om deze op AHCI te zetten en waarschijnlijk als gevolg hiervan werkt hot pluggen ook zeer slecht. Vaak wordt de schijf helemaal niet in Vista gezien, of soms maar even. Aangezien dit hot pluggen op de vorige borden P5E en P5K prima werkte vind ik het raar dat er nu problemen mee zijn.

Weet iemand hoe ik de hot plug of AHCI kan aanzetten voor de eSata?

edit: ik heb bios 803, das niet de laatste maar wel de beste volgens de verhalen..

[ Voor 6% gewijzigd door superduper op 16-08-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Kan iemand verklaren waarom mijn CPU terugschakelt naar 6x 333MHz?

Afbeeldingslocatie: http://magicfly.tweakdsl.nl/2ghz_cpu.png

Het vreemde is dat hij af en toe wel 9x 333MHz aangeeft.

Afbeeldingslocatie: http://magicfly.tweakdsl.nl/3ghz_cpu.png

Ik zat eerst aan speedstep te denken, maar dat heb ik uitgeschakeld in de BIOS. Mijn OS is Vista Ultimate 64 bit, de CPU is een E8400. Ik zag dit ook al gebeuren in CPU-Z, maar het schijnt dat dat niet helemaal up-to-date meer is. CrystalCPUID geeft overigens wel continu 9x 333MHz weer. Niks van aantrekken dus? De PC presteert verder naar behoren in games en in benchmarks.

Afbeeldingslocatie: http://magicfly.tweakdsl.nl/crystalcpuid.png

[ Voor 4% gewijzigd door Dubbeldrank op 17-08-2008 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-09 16:13

PcManiaxx

ondertitel duh

Deze vraag is al zo vaak gesteld. Je moet EIST in de bios uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

PcManiaxx schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:55:
Deze vraag is al zo vaak gesteld. Je moet EIST in de bios uitzetten.
Als je dan de moeite neemt om te lezen, dan zie je het volgende staan:
Ik zat eerst aan speedstep te denken, maar dat heb ik uitgeschakeld in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Weet iemand hoe ik de hot-plug functie op de eSATA poort kan activeren? Deze zit aan de MArvell controller en die heeft geen mogelijke settings in de BIOS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsjoe123
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 20:39
Ik heb een P5Q deluxe.

Sinds aanschaf al wat problemen gehad.

O.a. bootmgr probleem etc. Nu is het een bekend probleem en ik heb vele oplossingen gelezen.

Wat bij mij er bij komt is dat de hardware die in satapoort 1 en 3 zitten, respectievelijk een dvd brander en een WD hdd (met boot priority), dikwijls niet herkend worden.

Satapoorten 2 en 4 (waar ook een dvd brander en een hdd inzitten) worden altijd herkend.

Problemen die hierdoor ontstaan zijn dus dat bij het opstarten van de pc "bootmgr ontbreekt" verhaal verschijnt. Ook het bekende probleem van het niet willen herstellen van de vista dvd is gepasseerd.
Een aantal keer weigerde de pc gewoonweg om vista te starten, de vista hdd te formateren, vista opnieuw te installeren op een geformateerde schijf.

De keren dat er een volledige installatie op heeft gestaan werkte de pc op zich goed, op het af en toe resetten tijdens het opstarten, omdat bootmgr ontbreekt.
De harde schijf waar vista op staat is niet kapot denk ik, aangezien ik verder geen symptomen van een kapot iets merk.

Zijn er mensen tussen jullie die bekend zijn met deze problemen en een oplossing hebben?

Wat ik zelf denk is misschien een bios update of dat wellicht iets in de bios verkeerd staat. Heb er zelf niet heel veel verstand van dus dat is slechts een gok..

Systeem spec:

Asus P5Q deluxe
Intel Q9450
MSI 9800GX2
GEIL GX24GB8500C5UDC,4096MB, 1066MH
hdd (vista) WD Raptor 150GB
hdd seagate 250GB

[ Voor 4% gewijzigd door hatsjoe123 op 20-08-2008 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Ik ben van plan om een P5Q-E aan te schaffen. Volgende de (Duitse) c't (nummer 17/2008) werkt Q-fan (bij de P5Q Pro) niet voor 3-pin CPU-fans (maar wel voor 4-pin CPU-fans en 3-pin case fans). Ik wil eigenlijk de Scythe Mugen/Infinity gebruiken, icm de meegeleverde (3-pin) fan. Hoe zit het bij (de laatste BIOS van) de P5Q-E? Werkt Q-fan daar wel bij 3-pin CPU-fans?

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-08 19:39
Dubbeldrank schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 01:58:
Kan iemand verklaren waarom mijn CPU terugschakelt naar 6x 333MHz?

[afbeelding]

Het vreemde is dat hij af en toe wel 9x 333MHz aangeeft.

[afbeelding]

Ik zat eerst aan speedstep te denken, maar dat heb ik uitgeschakeld in de BIOS. Mijn OS is Vista Ultimate 64 bit, de CPU is een E8400. Ik zag dit ook al gebeuren in CPU-Z, maar het schijnt dat dat niet helemaal up-to-date meer is. CrystalCPUID geeft overigens wel continu 9x 333MHz weer. Niks van aantrekken dus? De PC presteert verder naar behoren in games en in benchmarks.

[afbeelding]
Enhanced halt state op disabled zetten. Ik heb trouwens alles op disabled gezet bij cpu opties.
Ik draai nu op BIOS 1201, voor mij meest stabiele tot nu toe.

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsjoe123
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 20:39
hatsjoe123 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 00:02:
Ik heb een P5Q deluxe.

Sinds aanschaf al wat problemen gehad.

O.a. bootmgr probleem etc. Nu is het een bekend probleem en ik heb vele oplossingen gelezen.

Wat bij mij er bij komt is dat de hardware die in satapoort 1 en 3 zitten, respectievelijk een dvd brander en een WD hdd (met boot priority), dikwijls niet herkend worden.

Satapoorten 2 en 4 (waar ook een dvd brander en een hdd inzitten) worden altijd herkend.

Problemen die hierdoor ontstaan zijn dus dat bij het opstarten van de pc "bootmgr ontbreekt" verhaal verschijnt. Ook het bekende probleem van het niet willen herstellen van de vista dvd is gepasseerd.
Een aantal keer weigerde de pc gewoonweg om vista te starten, de vista hdd te formateren, vista opnieuw te installeren op een geformateerde schijf.

De keren dat er een volledige installatie op heeft gestaan werkte de pc op zich goed, op het af en toe resetten tijdens het opstarten, omdat bootmgr ontbreekt.
De harde schijf waar vista op staat is niet kapot denk ik, aangezien ik verder geen symptomen van een kapot iets merk.

Zijn er mensen tussen jullie die bekend zijn met deze problemen en een oplossing hebben?

Wat ik zelf denk is misschien een bios update of dat wellicht iets in de bios verkeerd staat. Heb er zelf niet heel veel verstand van dus dat is slechts een gok..

Systeem spec:

Asus P5Q deluxe
Intel Q9450
MSI 9800GX2
GEIL GX24GB8500C5UDC,4096MB, 1066MH
hdd (vista) WD Raptor 150GB
hdd seagate 250GB
Niemand die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan een P5Q te halen icm met Q6600 en 2GB PC-8500 Corsair Dominator.
Hoe zit het met de v.drop van de Asus P5Q in tegenstelling tot Gigabyte moederbordjes?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hatsjoe123 schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:14:
[...]

Niemand die hier iets over kan zeggen?
Heb een soortgelijk probleem gehad met twee wd caviar schijven , op de sata E1 , dus niet de sata 1 van intel.
ik gebruik xp ,die begon schrijffouten te maken , na div . hd benchmarks was mijn conclusie dat de burst speed zo hoog is , dat mijn schijf dat niet aankan, en fouten gaat maken.
op de intel sata poort met pm disabled en in ide mode doet die het probleemloos, die sata 1e en 2e gebruik ik niet in combinatie met mijn schijven, alleen die sata poorten van intel

dit gaat over de p5Q ,

sx6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 11:30
Heeft de P5Q wel beschikking over 2 volledige PCI-Express x16 lanes?
Of zit dat gewoon niet op de P45 chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart© schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 20:23:
Heeft de P5Q wel beschikking over 2 volledige PCI-Express x16 lanes?
Of zit dat gewoon niet op de P45 chipset?
Nee dat kan niet, dan wordt het 1 x 16 en 1 x 8

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb gisteren een P5Q-Pro gehaald, gewoon als simpele pc, niet om te gaan overklokken ofzo.
Echter herkent de bios mijn DVD spelers (beide IDE) niet.. Ik zag op google al wel dat er meer mensen met hetzelfde probleem zijn, alleen staan er nergens oplossingen bij die bij mij werken.
Ook na het updaten naar de meest recente biosversie ziet ie ze nog niet..

Misschien dat ik iets over het hoofd zie ofzo.. Iemand anders hier bekend mee toevallig? :)

• BounceMeister
  • Niet online
endless schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 01:33:
Ik heb gisteren een P5Q-Pro gehaald, gewoon als simpele pc, niet om te gaan overklokken ofzo.
Echter herkent de bios mijn DVD spelers (beide IDE) niet.. Ik zag op google al wel dat er meer mensen met hetzelfde probleem zijn, alleen staan er nergens oplossingen bij die bij mij werken.
Ook na het updaten naar de meest recente biosversie ziet ie ze nog niet..

Misschien dat ik iets over het hoofd zie ofzo.. Iemand anders hier bekend mee toevallig? :)
Je kan ze eens omwisselen of er maar één aansluiten. Mijn Plextor PX-716A deed het ook alleen maar op de slave setting.

• Galileo84
  • Laatst online: 00:59
Het probleem van de niet herkende ide dvd speler had ik ook. Bij mij was dat omdat ik de marvell ide controller uit had gezet in de BIOS omdat ik in de veronderstelling was dat het de tweede sata controller was. Hier had ik dus even overheen gelezen. Weer aangezet in de bios en toen werd ie gewoon weer herkend. Nogal voor de hand liggend ja maar ik heb hier zeker 20 minuten moeite mee gehad;)

• endless
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 10:01:
[...]

Je kan ze eens omwisselen of er maar één aansluiten. Mijn Plextor PX-716A deed het ook alleen maar op de slave setting.
Heb ik ook al geprobeerd, helaas werkt dit ook niet..
Galileo84 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:03:
Het probleem van de niet herkende ide dvd speler had ik ook. Bij mij was dat omdat ik de marvell ide controller uit had gezet in de BIOS omdat ik in de veronderstelling was dat het de tweede sata controller was. Hier had ik dus even overheen gelezen. Weer aangezet in de bios en toen werd ie gewoon weer herkend. Nogal voor de hand liggend ja maar ik heb hier zeker 20 minuten moeite mee gehad;)
Die staat bij mij gewoon aan.. Helaas.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

endless schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:39:
[...]

Heb ik ook al geprobeerd, helaas werkt dit ook niet..

[...]

Die staat bij mij gewoon aan.. Helaas.
Ik heb sterk het idee dat deze marvell controller verre van optimaal aangestuurd wordt door de BIOS. Met alle zaken die deze controller zou moeten doen zijn al diverse problemen beschreven, ik noem:
* niet herkende, of wegvallende IDE apparaten.
* niet of slecht funcionerende esata poort, en geen hot-plug/AHCI ondersteuning
* problemen met of niet herkende SATA devices on de marvell interne poorten.

Ik ben zelf met name erg gefrustreerd over het ontbreken van de hot-plug functie van de esata poort, die ik op de oudere borden van ASUS prima kon gebruiken. Nu werkt het niet meer, en moet je continue de machine opnieuw opstarten (wat met dit moederbord ook verre van vlot gaat, maar dat is een ander issue).

Helaas is ook de (nederlandse) support van ASUS erg slecht. Geen telefoonnummer, Email worden niet beantwoord of alleen met een totaal niet ter zake doend antwoord afgescheept.

Ik bouw al 8 jaar lang PCs in mijn bedrijf je en gebruik bijna altijd ASUS moederborden. Ik vind de P5Q serie er bijzonder negatief uitsteken, en hoop dat ASUS snel met een BIOS komt die dit soort problemen aanpakt.

• endless
  • Niet online
Nu heb ik hem eindelijk aan de praat.. Mijn derde (die nog in de kast lag.) dvd-brander staat nu als slave ingesteld, en mijn eerste en tweede (die ik normaal gebruik) heb ik afgekoppeld. Dus mijn Vista x64 dvd erin, dan booten, en dan blijft ie mooi hangen met een knipperende _ in het beeld. Ik had van te voren moeten googlen naar problemen met dit mobo voor ik hem ging kopen.. :+ Want de knipperende _ is ook een bekend probleem met de P5Q zie ik al op google.

edit:
Weer een andere dvdbrander gepakt, die op slave gezet, en nu draait mijn vista installatie wel! Vaag gedoe.. Alsof de bios mijn Samsung dvdbrander niet herkend. :/

[ Voor 22% gewijzigd door endless op 28-08-2008 15:01 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

endless schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:40:
Nu heb ik hem eindelijk aan de praat.. Mijn derde (die nog in de kast lag.) dvd-brander staat nu als slave ingesteld, en mijn eerste en tweede (die ik normaal gebruik) heb ik afgekoppeld. Dus mijn Vista x64 dvd erin, dan booten, en dan blijft ie mooi hangen met een knipperende _ in het beeld. Ik had van te voren moeten googlen naar problemen met dit mobo voor ik hem ging kopen.. :+ Want de knipperende _ is ook een bekend probleem met de P5Q zie ik al op google.

edit:
Weer een andere dvdbrander gepakt, die op slave gezet, en nu draait mijn vista installatie wel! Vaag gedoe.. Alsof de bios mijn Samsung dvdbrander niet herkend. :/
Welke bios versie gebruik je?

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

endless schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:40:

edit:
Ik heb het knipperende cursorprobleem opgelost door de HDD als primary boot device in te stellen ipv de DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Niet online
De nieuwste van de Asus-site.. :)
Dubbeldrank schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:00:
[...]

Ik heb het knipperende cursorprobleem opgelost door de HDD als primary boot device in te stellen ipv de DVD.
Dat heb ik nu inderdaad ook toegepast. Logisch is anders, dat ie zolang gaat checken of er een bootable CD/DVD te vinden is.

Nu alles draait, draait het ook wel perfect trouwens.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Er is een nieuwe BIOS voor de ASUS P5Q3 Deluxe, namelijk 1306
http://support.asus.com/d...5Q3%20Deluxe/WiFi-AP%20@n

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 07:58
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 22:34:
Ik ben van plan een P5Q te halen icm met Q6600 en 2GB PC-8500 Corsair Dominator.
Hoe zit het met de v.drop van de Asus P5Q in tegenstelling tot Gigabyte moederbordjes?

alvast bedankt.
Mijn P5Q3 heeft in de BIOS de optie load-line calibration, hierdoor heb ik zogoed als geen vdrop.
Ik weet niet of alle P5Q's dit hebben, maar ik neem aan van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Laatst online: 13-08 12:58
SiHiDa schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 21:25:
Ik ben van plan om een P5Q-E aan te schaffen. Volgende de (Duitse) c't (nummer 17/2008) werkt Q-fan (bij de P5Q Pro) niet voor 3-pin CPU-fans (maar wel voor 4-pin CPU-fans en 3-pin case fans). Ik wil eigenlijk de Scythe Mugen/Infinity gebruiken, icm de meegeleverde (3-pin) fan. Hoe zit het bij (de laatste BIOS van) de P5Q-E? Werkt Q-fan daar wel bij 3-pin CPU-fans?
Nee, Q_fan ondersteunt geen 3-pin CPU-fans, in ieder geval niet de P5Q-E. Maar je kunt de Mugen passief proberen of zet er een Zalman FanMate2 tussen, voor een paar euro te koop, veel webshops hebben hem, kun je hem samen met je Mugen/mobo bestellen. Ik heb deze combo ook en werkt perfect en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marble schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 23:17:
[...]
Mijn P5Q3 heeft in de BIOS de optie load-line calibration, hierdoor heb ik zogoed als geen vdrop.
Ik weet niet of alle P5Q's dit hebben, maar ik neem aan van wel.
Deze 5Q heeft wel een vdrop met de load-line calibration enabled , calibration disabled heeft die geen vdrop.
vdrop load-line calibration enabled is bij deze iddle 1.32 onder load is die dan 1.33 .

vindt die vcore wel heerlijk stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
The 7th Guest schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 12:30:
[...]

Nee, Q_fan ondersteunt geen 3-pin CPU-fans, in ieder geval niet de P5Q-E. Maar je kunt de Mugen passief proberen of zet er een Zalman FanMate2 tussen, voor een paar euro te koop, veel webshops hebben hem, kun je hem samen met je Mugen/mobo bestellen. Ik heb deze combo ook en werkt perfect en stil.
Had inmiddels zelf voor wat anders gekozen: Thermalright HR-01 Plus in combinatie met een Arctic Cooling AF12025 PWM (400-1500rpm) fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Welke goede koelers zijn te adviseren op een P5Q-E? En dat met name eentje die de lucht naar achterkant van de kast blaast ipv naarboven. Ik zit rond te kijken, maar ik heb geen flauw idee wat er op het bord past vanwege de passieve koeling. Ik zit nu met een stock koeler, maar dat maakt met dit weer toch een aardig geluid.

[ Voor 40% gewijzigd door Dubbeldrank op 31-08-2008 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Dubbeldrank schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 23:05:
Welke goede koelers zijn te adviseren op een P5Q-E? En dat met name eentje die de lucht naar achterkant van de kast blaast ipv naarboven. Ik zit rond te kijken, maar ik heb geen flauw idee wat er op het bord past vanwege de passieve koeling. Ik zit nu met een stock koeler, maar dat maakt met dit weer toch een aardig geluid.
ik gebruik een arctic freezer 7 pro, moet je alleen even de onderste 2 hoekjes van de fan een beetje wegvijlen/wegzagen anders komt hij onder en boven tegen de heatsinks aan, past wel, maar je koelribben verbuigen een beetje, maar als je ze weg haalt zit hij als gegoten

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

nedernakker schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:22:
[...]

ik gebruik een arctic freezer 7 pro, moet je alleen even de onderste 2 hoekjes van de fan een beetje wegvijlen/wegzagen anders komt hij onder en boven tegen de heatsinks aan, past wel, maar je koelribben verbuigen een beetje, maar als je ze weg haalt zit hij als gegoten
Dat had ik al gelezen inderdaad. Maar ik heb weinig behoefte om dingen te gaan verbuigen, zagen en vijlen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb een Scythe Infinity/Mugen op de P5Q-E zitten, past zonder zagen of vijlen. Je kast moet wel breed genoeg zijn omdat deze koeler nogal hoog is. Ik moest de fan die in het zijpaneel van mijn behuizing zit weghalen. Die heb ik er nu aan de buitenkant opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

BounceMeister schreef op maandag 01 september 2008 @ 15:10:
[...]

Ik heb een Scythe Infinity/Mugen op de P5Q-E zitten, past zonder zagen of vijlen. Je kast moet wel breed genoeg zijn omdat deze koeler nogal hoog is. Ik moest de fan die in het zijpaneel van mijn behuizing zit weghalen. Die heb ik er nu aan de buitenkant opgezet.
Thanks, ik ga even checken hoeveel ruimte ik heb en er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28
Mijn P5Q-E heeft wat moeit met het geluid. Ik krijg er alleen stereo uit. De computer is via SPDIF (coax) aangesloten op mijn surround receiver en Blackhawk is goed geïnstalleerd, maar ik zie nergens opties om naar 5.1 geluid te gaan. Ook niet als ik via Vista het sound control panel in ga.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Ik laat de stock-koeler op lage toeren (800 tpm) draaien en zorg voor een "briesje" met een enkele 120mm fan (600tpm) die frisse lucht van onder de kast naar boven zuigt.

Weinig geluid (en ik ben veeleisend :P ) en idle temperaturen van 30 graden, 35 mobo.

edit: ik zou toch wel een fan-adapter willen hebben om een 120mm op de stock-heatsink te zetten.
Probleem de stock-heatsink is 84mm, rond, en heeft geen schroefdraad.

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 08-09-2008 14:08 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 08:56
Heb sinds een maandje ook de p5q (basic versie) en ben er zeer tevreden mee.

Gebruik in combinatie met intel E8400, kingston geheugen, en asus ati 4850, alles op stock snelheden.

Ben al met al blij dat ik geen extra geld heb uitgegeven aan een van de 'luxere' versies van de p5q, zolang je niet stevig gaat overclocken is dat pure overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-07 17:10
Dubbeldrank schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:55:
[...]

Dat had ik al gelezen inderdaad. Maar ik heb weinig behoefte om dingen te gaan verbuigen, zagen en vijlen. :P
Ik heb ook een Arctic 7 Freezer Pro met een P5Q-E en ik heb niets hoeven buigen, vijlen of zagen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Alpha- schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:33:
[...]

Ik heb ook een Arctic 7 Freezer Pro met een P5Q-E en ik heb niets hoeven buigen, vijlen of zagen :P
dan zal je hem doorgedrukt hebben, want ik heb hier hetzelfde, en de houder van de fan die aan het koelblok vast zit, die komt aan de onderzijde tegen de heatsinks aan. het is minimaal, maar hij zit er wel tegen aan.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-
nedernakker schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:45:
[...]

dan zal je hem doorgedrukt hebben, want ik heb hier hetzelfde, en de houder van de fan die aan het koelblok vast zit, die komt aan de onderzijde tegen de heatsinks aan. het is minimaal, maar hij zit er wel tegen aan.
Hm, niet opgemerkt... zal er eens even naar kijken voordat de boel smelt :P T'is dat ik hem al 2 weken gebruik en de koeler nog wel recht staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb ook een Freezer Pro 7; mijn kast heeft recht bovenin een vent zitten, dus ik heb de fan naar boven gericht gemonteerd, 180 graden gedraaid van jullie opstelling dus. Het heatsink heeft dan alle ruimte, geen gesleutel nodig. Temps lijken prima, rond de 40. Misschien een tip.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-09-2008 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Zijn er trouwens meer mensen die dit probleem hebben?

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/2rh0hzo.png

Dit is uit Everest, maar in de BIOS en alle andere recente programma's zie ik hetzelfde beeld.

[ Voor 31% gewijzigd door Dubbeldrank op 08-09-2008 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Alpha- schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:48:
[...]

Hm, niet opgemerkt... zal er eens even naar kijken voordat de boel smelt :P T'is dat ik hem al 2 weken gebruik en de koeler nog wel recht staat :)
de koeler zal gewoon recht staan, er zit ruimte op de heatsinks, zo druk je deze dus scheef en verklein je het contact oppervlak van de heatsinks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinkstrip
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-04-2024
Dubbeldrank schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:13:

[afbeelding]

Dit is uit Everest, maar in de BIOS en alle andere recente programma's zie ik hetzelfde beeld.
Dit herken ik. Mijn Q6600 heeft een temp van 21 (soms zelfs eronder) terwijl de cores 40 zijn. De CPU temp wordt dus niet goed weergegeven, omdat deze temp nooit kan (in bios is de temp ook laag).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-
pinkstrip schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 09:18:
[...]

Dit herken ik. Mijn Q6600 heeft een temp van 21 (soms zelfs eronder) terwijl de cores 40 zijn. De CPU temp wordt dus niet goed weergegeven, omdat deze temp nooit kan (in bios is de temp ook laag).
Dit zijn mijn temps, ook een Q6600 met een Arctic Freezer 7 Pro
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/15cehwk.jpg

Dit is redelijk idle, beetje browsen... Lijkt bij mij dus wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dubbeldrank schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:13:

[afbeelding]

vondt het ook vreemd , maar ik heb een aparte thermometer met een sensor op de heatpipe van de cpu koeler geplakt ( met wat artic silver ertussen) , die sensor geeft ook rond de 25 graden iddle en 38 graden met load

koele cpu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:30:
[...]

vondt het ook vreemd , maar ik heb een aparte thermometer met een sensor op de heatpipe van de cpu koeler geplakt ( met wat artic silver ertussen) , die sensor geeft ook rond de 25 graden iddle en 38 graden met load

koele cpu :P
Toch vind ik het vreemd, dat zou betekenen dat de heatsink niet lekker aansluit op de cores. Dit is overigens gewoon een intel stock koeler die met de E8400 meegeleverd wordt. Aangezien de CPU temperatuur ongeveer de helft is van de cores, gok ik dat er ergens een multiplier niet goed staat in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
Splash schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:18:

Gebruik in combinatie met intel E8400, kingston geheugen, en asus ati 4850, alles op stock snelheden.

Ben al met al blij dat ik geen extra geld heb uitgegeven aan een van de 'luxere' versies van de p5q, zolang je niet stevig gaat overclocken is dat pure overkill.
Idem hier :) Leuk bordje, geen overbodige poespas. Ik ga toch nooit een 2e gpu inpluggen dus een enkelvoudige pci-e 2.0 x16 is alles dat ik nodig heb. Alleen de opstarttijd valt me een beetje tegen, ook al zet ik het Express Gate gedoe enzo uit in de BIOS duurt het zeker 12 seconden voor m'n OS opstart. Met mijn vorig bordje was dit maximum 7-8 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Niemand hier problemen met surround sound aan de gang krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-
Best wel paar uurtjes met 5.1 geprutst.
Ik weet nog steeds niet precies waarom het nu wel werkt (wel stukken zachter dan normaal trouwens) maar 1 ding weet ik wel zeker: 'Sonic WOW' moet aanstaan bij je geluidsinstellingen (zonder Sonic WOW is er geen 5.1).

Ik denk dat ik binnenkort eens mijn ouwe sweex 5.1 kaartje terugzet, werkte in XP tenminste goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Laatst online: 15:17
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 14:45:
Niemand hier problemen met surround sound aan de gang krijgen?
Is dat geen vista probleem??
Splash schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:18:

Ik heb juist niet de P5Q gekozen door de plaatsing van de 24-pins connector en omdat ik een AC freezer7 pro gebruik...
nedernakker schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:45:
[...]

Nope, hier ook een Freezer 7 zonder contact met het koelblok (gechecked!) richting backplate. Geen centje pijn!

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-08 07:37
Sinds vorige week ook de P5Q, kwam nog van een a7v333, was dus wel eens aan vervanging toe!

Zelf alles in elkaar gezet en was achteraf niet al te ingewikkeld, paar stomme dingen over het hoofd gezien, maar over het algemeen fluitje van een cent.

Alles icm:
Proc: Core 2 duo Q9550
Video: Asus 3650
Mem: OCZ2T800C44GK
HD: Samsung spinpoint 750 GB
2e HD WD 160 gb via IDE -> uit mn oude kast.
DVD: Samsung via IDE -> uit mn oude kast

Gebruik het geheel met name voor fotobewerking.

5.1 via coax ook direct aan de praat.
Heb de juiste afspeelapparaat geselecteerd en de ondersteunende indelingen geslecteerd.
Het werkte wonder boven wonder in een keer, dit is ook wel eens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Alpha- schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 14:55:
Best wel paar uurtjes met 5.1 geprutst.
Ik weet nog steeds niet precies waarom het nu wel werkt (wel stukken zachter dan normaal trouwens) maar 1 ding weet ik wel zeker: 'Sonic WOW' moet aanstaan bij je geluidsinstellingen (zonder Sonic WOW is er geen 5.1).

Ik denk dat ik binnenkort eens mijn ouwe sweex 5.1 kaartje terugzet, werkte in XP tenminste goed...
Waar zit Sonic WoW? Ik vind dat Soundmax control panel echt een dieptepunt in user interface ontwerp, het is totaal onlogisch. Als ik aan de linkerkant de analoge uitgang kies (die heet 'speakers' om een of andere debiele reden), dan kan ik wel 5.1/7.1 kiezen, maar als ik naar SPDIF of HDMI ga slechts stereo. Echt te idioot voor woorden.

• Mattie B
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-09 03:53
R.E. schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:19:
Ik heb juist niet de P5Q gekozen door de plaatsing van de 24-pins connector en omdat ik een AC freezer7 pro gebruik...
ik ben ook van plan een P5Q (dus de ''normale'') en een AC freezer7 pro te kopen, maar past dat dan niet? want ik heb geen functies van de E Pro of deluxe nodig, en die raar geplaatste connector daar valt nog wel omheen te werken. dus dan zou ik het liefst de euro's willen besparen en de normale verzie kopen.

• R.E.
  • Laatst online: 15:17
Mattie B schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:58:
[...]

ik ben ook van plan een P5Q (dus de ''normale'') en een AC freezer7 pro te kopen, maar past dat dan niet? want ik heb geen functies van de E Pro of deluxe nodig, en die raar geplaatste connector daar valt nog wel omheen te werken. dus dan zou ik het liefst de euro's willen besparen en de normale verzie kopen.
Rede voor mij was dat het een flinke belemmering was in de outtake airflow. Met zo'n freezer blaas je dus de warme lucht direct naar de outtake fan die daar zit. Met de normale P5Q zit er dus zo'n enorme kabelboom midden in die flow en dat wilde ik niet. Dat was een van de redenen om de pro te nemen....

Heeft iemand trouwens enig idee hoe ik dat express gate aan de gang krijg. Bij het opstarten moet ik op een toets drukken, maar er gebeurd helemaal niks dan. Moet ik daarvoor een PS/2 ramplank hebben? Ik heb namelijk een wireless USB desktop.....

Vette shit!

• Dr. Strangelove
Moet je dat Express Gate op een OS-loze partitie installeren of kan het ook gewoon op C:? Misschien handiger om het op een lege of datapartitie te zetten, dan kan je er ook in als je met een reinstall bezig bent.

• nedernakker
R.E. schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:10:
[...]

Rede voor mij was dat het een flinke belemmering was in de outtake airflow. Met zo'n freezer blaas je dus de warme lucht direct naar de outtake fan die daar zit. Met de normale P5Q zit er dus zo'n enorme kabelboom midden in die flow en dat wilde ik niet. Dat was een van de redenen om de pro te nemen....

Heeft iemand trouwens enig idee hoe ik dat express gate aan de gang krijg. Bij het opstarten moet ik op een toets drukken, maar er gebeurd helemaal niks dan. Moet ik daarvoor een PS/2 ramplank hebben? Ik heb namelijk een wireless USB desktop.....
express gate werkt alleen als je in je windows het daarvoor bedoelde programma installeert van de asus site, ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar het staat in het boekje, daarna zal de installatie de rest van de stappen wel uitleggen

• Alpha-
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 23:37:
[...]

Waar zit Sonic WoW? Ik vind dat Soundmax control panel echt een dieptepunt in user interface ontwerp, het is totaal onlogisch. Als ik aan de linkerkant de analoge uitgang kies (die heet 'speakers' om een of andere debiele reden), dan kan ik wel 5.1/7.1 kiezen, maar als ik naar SPDIF of HDMI ga slechts stereo. Echt te idioot voor woorden.
Dat zit niet in de Blackhawk inteface maar in de Windows geluidsinstellingen ergens (bij mij vista tenminste) bij het configureren van de geluidskaart. Het heet trouwens Sonic Focus (was in de war met srs wow), maar dat had je wel gemerkt als je het tegenkwam :P

• Dr. Strangelove
Sonic Focus heb ik aan staan, maakt niets uit. Ik ga maar eens op zoek naar een alternatieve driver, en anders vrot ik er wel een Sweex 5.1 kaartje in :(

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste