Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hmm, deze is voor de deluxe, niet voor de p5q-e die ik heb. Op de Asus site zijn allemaal nieuwe biossen, behalve voor de p5q-e. Dat heb ik weer.. ;)

Edit:
Ik heb nu de 610 geïnstalleerd (Had 605) en tevens de laatste expressgate gedownload. Expressgate werkt nu wel, maar ik ben niet gelijk helemaal verkocht.
Het scherm knippert als een gek, alsof hij op 50Hz staat ofzo, maar je kan alleen de resolutie instellen, niet de refresh rate. 8)7
Het reageert traag en het opstarten is ook niet bijster snel. (Ik heb het op een usb stick staan.)
Voorlopig is het dus beter om gewoon door te starten naar windows, dan heb je tenminste al je programma's tot je beschikking en je krijgt geen hoofdpijn.

[ Voor 46% gewijzigd door BounceMeister op 24-06-2008 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik heb zelf ook een review geschreven, die staat op mijn site. (zie sig)
Hoop dat jullie het niet teveel als spam zien, ik heb het idee dat het zeker wat bijdraagt aan het topic...

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

reviews: P45-moederborden deel 3: Asus P5Q Deluxe
review op de t.net FP over de P5Q bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:55

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Fijne review, word er alleen maar vrolijker van :) Heb gister de P5Q Deluxe besteld... kreeg wel mail dat de levering wat langer duurt dan 2 dagen, maar ok... processor en geheugen moeten ook nog komen dus ik heb even :P

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-07 13:52

Jabba

Firkan

snap helemaal niets van het niet werken van express gate, bij mij werkt dit feiloos zo uit de doos, al 2 bios versies hoger op dit moment en nog steeds loopt express gate als een zonnetje. vreemd allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jabba schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 23:28:
snap helemaal niets van het niet werken van express gate, bij mij werkt dit feiloos zo uit de doos, al 2 bios versies hoger op dit moment en nog steeds loopt express gate als een zonnetje. vreemd allemaal
Ik heb 3 borden gehad, op alle 3 bios updates gedaan en verschillende hardware geprobeerd, maar het werkte gewoon niet. 't geeft mij in elk geval niet echt vertrouwen in de kwaliteit moet ik zeggen. Om hardware problemen uit te sluiten heb ik sowieso meerdere configs gebouwd, maar het hielp niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ik heb net een P5Q-Pro gekocht, icm. met een Q9450. Any chance dat ik die op 3.2G krijg? Volgens berichten overklokt de Pro niet zo geweldig; al lijkt me 3.2G voor een Penryn toch niet bepaald overdreven. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De P45 chipset is een vrij goede overclocker. 400MHz zou je echt op ieder P45 bord al wel moeten halen (gezien de chipset het gewoon support), zelfs op een P5Q-pro lijkt me dat geen probleem dus ook al heeft die wellicht de reputatie van mindere OCer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mennuz schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 15:07:
Ik zit te twijfelen om een P5Q aan te schaffen.
De standaard P5Q heeft van die enorm apart gevormde koeling
(screenshot van de slide op asus.com)
[afbeelding]
Ik ben bang dat dat problemen gaat opleveren met m'n Arctic Freezer 7 pro.
De Pro versie heeft heatpipes die er niet uitzien als een olympisch stadion, en is maar iets euro duurder , maar ik heb geen behoefte aan een 2e PCI express poort die ik nooit ga gebruiken.
Iemand daar al ervaringen mee?
Ik heb nu een p5q en een freezer 7 pro en het past perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Terw_Dan schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 00:38:
De P45 chipset is een vrij goede overclocker. 400MHz zou je echt op ieder P45 bord al wel moeten halen (gezien de chipset het gewoon support), zelfs op een P5Q-pro lijkt me dat geen probleem dus ook al heeft die wellicht de reputatie van mindere OCer.
Bedankt. Ook voor de linkjes. Het gaat een ESX server worden, dus echt hyperoverklokken is niet nodig; maar die 3.2Ghz wilde ik toch wel halen. :) De Deluxe versie klokt iig erg goed.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
De P5K-E draai zeker weten goed onder ESX :P
Hoe ga je dat trouwens doen? Ik zat er ook aan te denken mijn ESX bak over te clocken, alleen zie nergens temps.... eerst op windows een stabiele clock vinden, en dan pas ESX erop zetten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Extera schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:29:
De P5K-E draai zeker weten goed onder ESX :P
Hoe ga je dat trouwens doen? Ik zat er ook aan te denken mijn ESX bak over te clocken, alleen zie nergens temps.... eerst op windows een stabiele clock vinden, en dan pas ESX erop zetten ofzo?
Precies zo wil ik het doen, ja. :) Eerst even XP installeren, systeem/overklok stabiel krijgen (OCCT en zo); en dan de E200 RAID controller erin en ESX installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:33
domme vraag misschien, maar wat zijn nu precies de voordelen van de P5Q t.o.v. de P5K?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Phusebox schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:03:
domme vraag misschien, maar wat zijn nu precies de voordelen van de P5Q t.o.v. de P5K?
De P5K is een P35 chipset, de P5Q is een P45 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Wat adviseren jullie voor koeler op de P5Q-E? Ik ga er een E8400 bij bestellen, zit daar een fatsoenlijke stock koeler bij? Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar herrie gehad met stock koelers. Als een stock koeler voldoende is dan heb ik geen problemen met grotere koelers en het heatpipe systeem. Ik las ergens dat een Arctic Cooling Freezer Pro 7 niet fatsoenlijk op het bord past.

[ Voor 32% gewijzigd door Dubbeldrank op 25-06-2008 23:23 ]

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
albatross schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:31:
[...]

Precies zo wil ik het doen, ja. :) Eerst even XP installeren, systeem/overklok stabiel krijgen (OCCT en zo); en dan de E200 RAID controller erin en ESX installeren.
offtopic:
Laat even weten hoe het ging, ik kreeg raid niet lekker aan de praat met een andere controller, dus ben ik nu met de onboard controller aan de gang gegaan... zonder raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 23:27
Dubbeldrank schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:21:
Wat adviseren jullie voor koeler op de P5Q-E? Ik ga er een E8400 bij bestellen, zit daar een fatsoenlijke stock koeler bij? Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar herrie gehad met stock koelers. Als een stock koeler voldoende is dan heb ik geen problemen met grotere koelers en het heatpipe systeem. Ik las ergens dat een Arctic Cooling Freezer Pro 7 niet fatsoenlijk op het bord past.
Ik zal zelgf gewoon een Tuniq Tower 120 koeler kopen, vind ik zelf de beste luchtkoeler. en hij is ook gewoon goed, anders kan je ook een Thermalright 120 nemen of een scythe (mugen) infinity. net wat je wilt.

Nu is de maximus II formula de ROG versie van de P45 chipset, maar wat wordt zijn kleine broertje?
(zoals de P5E is van de Maximus Formula)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Extera schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:24:
[...]
Laat even weten hoe het ging, ik kreeg raid niet lekker aan de praat met een andere controller, dus ben ik nu met de onboard controller aan de gang gegaan... zonder raid.
De HP E200 staat op de HCL van ESX. Vriend van mij draait daar ook een ESX server mee, naar alle tevredenheid (op een oud P5WD2 Premium board zelfs, wat ie ooit van mij overgenomen heeft).

ICH10 zou ook ondersteund moeten worden, toch? In ieder geval wilde ik een goeie hardware RAID controller, die ook 'volume expansion' kan doen (een disk erbij prikken, dus, om het volume te vergroten). En de E200 heeft een fijne Battery-Backed Write-Back module, dus dat vliegt vooruit. :)

Maar goed, ik laat wel even weten hoe het gaat op de P5Q-Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Terw_Dan schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 15:34:
[...]

De P5K is een P35 chipset, de P5Q is een P45 chipset.
Ehm ja zover was ik zelf ook gekomen. Maar goed overal wordt afgeraden om voor de p45 te gaan, dus dan maar de P35, stuk goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Phusebox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 08:16:
[...]

Ehm ja zover was ik zelf ook gekomen. Maar goed overal wordt afgeraden om voor de p45 te gaan, dus dan maar de P35, stuk goedkoper ook.
Als het aankomt op snelheid zou ik de P45 ook niet direct aanraden als upgrade boven een P35. De P35 is overigens niet zo heel veel goedkoper heb ik het idee, al kan het zijn dat de P35 nu naar het low-end segment gaat schuiven en dat de P33 en nog wat andere chips zullen verdwijnen. De P45 biedt wel dingen als PCIe 2.0 en 1600MHz FSB support. Daarbij zou een P45 wel iets beter OCen, al heb ik dat niet getest.
Heb je nu een goedwerkende P35, lekker blijven gebruiken, ben je op zoek naar een nieuw bord, dan zou ik gewoon een P45 pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Terw_Dan schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 08:22:
[...]

Als het aankomt op snelheid zou ik de P45 ook niet direct aanraden als upgrade boven een P35. De P35 is overigens niet zo heel veel goedkoper heb ik het idee, al kan het zijn dat de P35 nu naar het low-end segment gaat schuiven en dat de P33 en nog wat andere chips zullen verdwijnen. De P45 biedt wel dingen als PCIe 2.0 en 1600MHz FSB support. Daarbij zou een P45 wel iets beter OCen, al heb ik dat niet getest.
Heb je nu een goedwerkende P35, lekker blijven gebruiken, ben je op zoek naar een nieuw bord, dan zou ik gewoon een P45 pakken.
prijsverschil is ca.40 euro. Voor OCen hoef ik het niet meer te doen. Heb ik me ooit aan begeven met een A8N SLI (die ik nu nog draai) maar daar ben ik gewoon niet in thuis. Lukte dus ook voor geen meter.
Denk dat ik maar op safe speel en voor de Asus P5K3 Deluxe/WiFi ga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 20:21

CdD

Phusebox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 08:29:
[...]

prijsverschil is ca.40 euro. Voor OCen hoef ik het niet meer te doen. Heb ik me ooit aan begeven met een A8N SLI (die ik nu nog draai) maar daar ben ik gewoon niet in thuis. Lukte dus ook voor geen meter.
Denk dat ik maar op safe speel en voor de Asus P5K3 Deluxe/WiFi ga
Waarom dan voor een DDR3 mobo? DDR2 prijzen zijn op dit moment zo ontzettend laag, itt DDR3, dus waarom DDR3? 4gig DDR2 bv, kost net zoveel als 2gig DDR3..

99pixels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
CdD schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:36:
[...]

Waarom dan voor een DDR3 mobo? DDR2 prijzen zijn op dit moment zo ontzettend laag, itt DDR3, dus waarom DDR3? 4gig DDR2 bv, kost net zoveel als 2gig DDR3..
sorry wordt ook niet wijs van die onoverzichtelijke asus pagina waarin je niet moederborden kunt vergelijken op specs... :(
maar had de 3 versie gekozen vanwegen zijn features. leken er meer en betere te zijn dan de gewone versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba

Jabba

Firkan

Phusebox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:55:
[...]

sorry wordt ook niet wijs van die onoverzichtelijke asus pagina waarin je niet moederborden kunt vergelijken op specs... :(
maar had de 3 versie gekozen vanwegen zijn features. leken er meer en betere te zijn dan de gewone versie?
koop een p5q deluxe met 4gb ddr2, krijg je geen spijt van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Phusebox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:55:
[...]

De P5Q3 Deluxe en P5Q Deluxe verschillen in zoverre dat de 3 Wlan heeft. Dit staat trouwens ook in: reviews: P45-moederborden deel 3: Asus P5Q Deluxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om een zalman 9700 led cooler aan te sluiten op een asus p5q-e moederbord. Welke cpu zou ik ervoor gaan de e8400 of de q9300. De zalman cooler is best behoorlijk groot en zou misschien tegen de heatpipe kunnen aanraken. Is het ook mogelijk om een hybrid crossfire aan te sluiten dus combinatie met 4850 en de 4780.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2008 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsjoe123
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 20:39
Op die QVL list staat trouwens wel weinig PC8500 geheugen.

Hetgene dat op die lijst is getest en werkt op het bord, en de rest is gewoon niet getest, of is dit het enige geheugen dat compatibel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
hatsjoe123 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 14:43:

Hetgene dat op die lijst is getest en werkt op het bord, en de rest is gewoon niet getest, of is dit het enige geheugen dat compatibel is?
Het betekent dat het niet getest is.
Ander geheugen kan dus best wel werken, maar het kan ook zijn dat het niet stabiel loopt en je met de instellingen moet rommelen, of dat het helemaal niet samen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
hatsjoe123 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 14:43:

Boze tongen beweren dat 1066Mhz geheugen eigenlijk niet werkt met dit bord (ongeacht wat er ook in de manual staat). Op de site mompelen ze ook iets over de nieuwe BIOS zoals:

"Patch for certain memory."

Je kunt de gok dus wagen. Ik doe het zelf iig niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
albatross schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:16:
[...]

Boze tongen beweren dat 1066Mhz geheugen eigenlijk niet werkt met dit bord (ongeacht wat er ook in de manual staat). Op de site mompelen ze ook iets over de nieuwe BIOS zoals:

"Patch for certain memory."

Je kunt de gok dus wagen. Ik doe het zelf iig niet. :)
Ik heb een P5Q-E welke met bios 605, 610 en 704 perfect werkt met 2x2GB Corsair Dominator PC8500 geheugen. Zowel op 800MHz als op 1066MHz. Zowel in de zwarte als de gele dimm sloten.
Misschien dat andere modules problemen gaven, maar het lijkt me sterk dat er iets in de QVL terecht komt wat eigenlijk niet werkt.

Met m'n vorige moederbord, de Asus P4C800-E Deluxe was het ook een gehannes met verschillende merken geheugen, totdat ik een reepje van de QVL erin deed, waarna het gelijk werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Ik zit nu zelf ook te twijfelen om voor de P5Q Pro te gaan aangezien die onder de 100 euro te krijgen is dacht ik zo.
Of de iets duurdere Asus P5Q-E,Retail..
Ik ga het gebruiken met een E8400 en Corsair 2x2GB DDR2 PC8500 CL5.0 DHX Dominator.

Nu maar hopen dat de TuniQ tower 120 op 1 van die moederborden past of beter gezegd.. dat het in mijn Antec 900 case past;)

Maar al met al is die 10 euro extra voor de P5Q-E het waard of zeggen jullie nee de P5Q pro is de betere keuze dan

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBigfield
  • Laatst online: 08-09 23:27
Ik heb zelf een P5Q-E en een Tuniq Tower. Dit past goed hoor! Je fan raakt op 3 mm na wel je NB-Heatsink, maar dat is nog steeds voldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ik weet niet wat nu slim is, ik upgrade mijn pc normaal 1x in de 4 a 5 jaar. Kan nu voor ca. 400 euro upgraden naar een P5Q-deluxe + E8400 cpu + 4gb ram. (Kom van een A64 3500+, A8N SLI, 2gb ram).
Alleen staat Nehalem ook bijna op de stoep (over een half jaartje). en de vraag is natuurlijk wat gaan de prijzen/snelheden doen. Ik weet dat dit verhaal altijd opgaat bij hardware, maar Nehalem is wel een dergelijke grote stap dat het het misschien wel waard is om te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

mrbigfield schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:59:
Ik heb zelf een P5Q-E en een Tuniq Tower. Dit past goed hoor! Je fan raakt op 3 mm na wel je NB-Heatsink, maar dat is nog steeds voldoende!
Bedankt voor je reply !
Nog iets weet jij of anderen of er nu veel verschil zit tussen de P5Q pro en P5Q-E?
Het is me nog niet helemaal duidelijk O+

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
pino22 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 14:16:
[...]

Bedankt voor je reply !
Nog iets weet jij of anderen of er nu veel verschil zit tussen de P5Q pro en P5Q-E?
Het is me nog niet helemaal duidelijk O+
Asus P5Q-E
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/2267/2267_l.jpg

Asus P5Q Pro
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/2269/2269_l.jpg

Meer bij de P5Q-E:
Derde PCIe x16 slot wat echter maar tot max. x4 kan werken.
Betere koeling en uitgebreidere onderdelen bij spanningsgebeuren rond cpu.
Uitgebreider voedingsgebeuren bij geheugen.
Zal door bovenstaande twee verbeteringen waarschijnlijk beter overklokken.
Dual Gigabit LAN.
ADI® AD2000B 8-channel High Definition Audio CODEC versus Realtek ALC1200, 8-channel High Definition Audio CODEC bij de Pro.
Power en Reset knoppen op het moederbord zelf.
Verder zijn de aansluitingen achterop nog anders.
Open eens twee vensters en bekijk van beide borden de specs.

De P5Q-E is net wat uitgebreider en luxer, maar het is maar de vraag of je dat nodig hebt. Met de P5Q Pro kom je naar mijn idee ook prima vooruit. Ik heb zelf de P5Q-E gekozen omdat hij iets geavanceerder is dan de Pro, welke qua componenten toch wat basic is uitgevoerd.

De P5Q Deluxe heeft dan weer een 16 fasen voeding voor de cpu en het onboard kaartje voor de Expressgate. Ook een mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Heel erg bedankt voor uw uitgebreide uitleg hier ben ik mee geholpen!
heb ze even bekeken en de P5Q-E ziet er gewoon wat hoe zeg ik het.. beter uit imo
Dus daar zal ik dan voor gaan

[ Voor 45% gewijzigd door pino85 op 30-06-2008 17:51 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar BounceMeister. Kan met de p5q-e beter overclocken dan de p5q-pro en wat is het verschil tussen ADI® AD2000B 8-channel High Definition Audio CODEC versus Realtek ALC1200, 8-channel High Definition Audio CODEC bij de Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Grootste blunder bij de P5Q pro vind ik de plaatsing van de S-ATA connectoren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/50piik4GOZwg3IpVyWarG4EB/full.jpg
Wie mij vertelt hoe ik de clipjes van de S-ATA kabels in kan drukken mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n Asus P5Q pro, tezamen met een heel nieuw systeem eigenlijk alleen ik heb al een paar keer een blue screen gehad... Ik heb zo'n memorytest gedaan, die geeft geen fouten. Maar op die bluescreen staat zo minidump en dan wat hexadecimale geheugentoewijzingen of zo. Dit staat er daarna in windows:
Afbeeldingslocatie: http://www.picupload.nl/uploads/8yb9clwvy5vyirdljdf7bsb9a747jfs.jpg

Heeft iemand een idee wat ik hier nou aan kan doen? Ik heb de bios geflasht naar 0703. Gebeurt alleen tijdens het gamen.

Setup:

Asus p5q pro
ATI HD4850( zou het ook aan kunnen liggen misschien :S?)
2048MB PC8500 OCZ cas 5
Barracuda 7200.10 320GB
Q9300 Intel Quad

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-08 19:39
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:10:
Ik heb zo'n Asus P5Q pro, tezamen met een heel nieuw systeem eigenlijk alleen ik heb al een paar keer een blue screen gehad... Ik heb zo'n memorytest gedaan, die geeft geen fouten. Maar op die bluescreen staat zo minidump en dan wat hexadecimale geheugentoewijzingen of zo. Dit staat er daarna in windows:
[afbeelding]

Heeft iemand een idee wat ik hier nou aan kan doen? Ik heb de bios geflasht naar 0703. Gebeurt alleen tijdens het gamen.

Setup:

Asus p5q pro
ATI HD4850( zou het ook aan kunnen liggen misschien :S?)
2048MB PC8500 OCZ cas 5
Barracuda 7200.10 320GB
Q9300 Intel Quad
Heb je de geheugeninstellingen op auto/handmatig? En heb je alle stuurprogramma's juist geïnstalleerd?

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba

Jabba

Firkan

Ja zet je geheugen voltage handmatig! waarschijnlijk 2.1V voor die PC8500 modules, maar dat staat erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

reviews: P45-moederborden deel 4: de prestaties
Misschien leuk voor de mensen die op zoek zijn naar dit bordje. Benches en conclusies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:52:
Maar BounceMeister. Kan met de p5q-e beter overclocken dan de p5q-pro en wat is het verschil tussen ADI® AD2000B 8-channel High Definition Audio CODEC versus Realtek ALC1200, 8-channel High Definition Audio CODEC bij de Pro.
De ADI geluidschip zal wel beter zijn, maar daar heb ik verder niet naar gekeken.
Terw_Dan schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:56:

[afbeelding]
Wie mij vertelt hoe ik de clipjes van de S-ATA kabels in kan drukken mag het zeggen.
De SATA kabels die er bij zitten passen gewoon. Die clips heb ik zelf nog nooit gezien, maar ik heb sinds SATA er is ook alleen maar Asus borden gehad. Waar heb je die clips voor nodig? Ik heb nog nooit gehad dat een SATA stekker spontaan los ging, ze klikken zowiezo altijd wel een beetje vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Terw_Dan schreef op maandag 30 juni 2008 @ 20:56:

[afbeelding]
Paperclip of bankpas ertussen op het weg te drukken? Je kan het denk ik wel vrij makkelijk los krijgen, maar het blijft een beetje knullig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BounceMeister schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:17:
De SATA kabels die er bij zitten passen gewoon. Die clips heb ik zelf nog nooit gezien, maar ik heb sinds SATA er is ook alleen maar Asus borden gehad. Waar heb je die clips voor nodig? Ik heb nog nooit gehad dat een SATA stekker spontaan los ging, ze klikken zowiezo altijd wel een beetje vast.
Ieder modern bordje of controller levert die dingen mee, zodat ze goed vast blijven zitten op zowel bordje als de schijf. Asus wijkt daar dus vanaf. Dat moeten ze natuurlijk zelf weten, maar het is imho vrij knullig om ze dan zo neer te zetten.
Bitage schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:21:
[...]

Paperclip of bankpas ertussen op het weg te drukken? Je kan het denk ik wel vrij makkelijk los krijgen, maar het blijft een beetje knullig natuurlijk.
Echt makkelijk gaat dat niet. Ik heb er gewoon een ruk aan gegeven. Dat gaat goed, al beschadigt het plastic van de S-ATA connector wel, hoe voorzichtig je het ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvv
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 17:02

alvv

Ik heb sinds een week een P5Q-E, maar ik krijg expressgate nog steeds niet aan de gang.
tijdens het opstarten van de pc zou je gedurende 10 sec. een scherm moeten krijgen waar je kan kiezen of je expressgate wilt opstarten of niet, maar bij mij gebeurt dit niet. Hij start gewoon normaal door naar windows zonder iets te vragen. Expressgate staat aan in de bios. Ook is expressgate geinstalleerd op de C: Wat doe ik verkeerd eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

alvv schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:05:
Ik heb sinds een week een P5Q-E, maar ik krijg expressgate nog steeds niet aan de gang.
tijdens het opstarten van de pc zou je gedurende 10 sec. een scherm moeten krijgen waar je kan kiezen of je expressgate wilt opstarten of niet, maar bij mij gebeurt dit niet. Hij start gewoon normaal door naar windows zonder iets te vragen. Expressgate staat aan in de bios. Ook is expressgate geinstalleerd op de C: Wat doe ik verkeerd eigenlijk?
Heb je al eens een bios update geprobeerd? Dat zou mogelijk nog kunnen helpen al moet ik zeggen dat de Expressgate hier op 3 borden gewoon niet werkte, grote kans dat hij dat op jouw bordje ook gewoonweg niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvv

alvv

Terw_Dan schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:09:
[...]

Heb je al eens een bios update geprobeerd? Dat zou mogelijk nog kunnen helpen al moet ik zeggen dat de Expressgate hier op 3 borden gewoon niet werkte, grote kans dat hij dat op jouw bordje ook gewoonweg niet doet.
Ik had bios 704 geprobeerd en nu beta bios 901, maar het helpt niets. Krijg je trouwens wel een scherm waar je een keuze kan maken, want ik krijg helemaal niets te zien

[ Voor 4% gewijzigd door alvv op 02-07-2008 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

alvv schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 11:34:
[...]

Ik had bios 704 geprobeerd en nu beta bios 901, maar het helpt niets. Krijg je trouwens wel een scherm waar je een keuze kan maken, want ik krijg helemaal niets te zien
Die had ik op de deluxe borden wel gewoon. Maar het systeem liep daarmee gelijk vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
alvv schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:05:
Heb je de laatste versie van Expressgate gedownload van Asus?
Als je een USB stick hebt liggen, kan je het daar eens op installeren, wel eerst die andere netjes de-installeren.
Als je in de bios de expressgate wel aan hebt staan, zou hij er om moeten vragen bij opstarten, behalve als hij de bestanden niet ziet staan op de harddisk. Zit de betreffende harddisk op de "normale" sata controller? En zit die harddisk niet in een raid array?

PS, je moet niet de SSD verie van Expresgate hebben, maar de andere. Alleen de Deluxe heeft de SSD kaart onboard, andere versies van de P5Q niet.

[ Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 02-07-2008 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvv

alvv

BounceMeister schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:58:
[...]

Heb je de laatste versie van Expressgate gedownload van Asus?
Als je een USB stick hebt liggen, kan je het daar eens op installeren, wel eerst die andere netjes de-installeren.
Als je in de bios de expressgate wel aan hebt staan, zou hij er om moeten vragen bij opstarten, behalve als hij de bestanden niet ziet staan op de harddisk. Zit de betreffende harddisk op de "normale" sata controller? En zit die harddisk niet in een raid array?

PS, je moet niet de SSD verie van Expresgate hebben, maar de andere. Alleen de Deluxe heeft de SSD kaart onboard, andere versies van de P5Q niet.
sata schijf is aangesloten op de onboard sata controler, disk zit in in een raid array. ik heb de normale versie geinstalleerd van expressgate en trouwens nieuwste versie van asus gedownload.
Maar hoe dan ook als er iets fout is dan meldt hij pas wanneer je expressgate wilt opstarten toch?
Ik krijg helemaal geen menu te zien van dat expressgate gebeuren, terwijl dit toch echt in de bios aanstaat. Maar als ik deze optie enable of disabled, dan lijkt er niets te veranderen, ik zie geen enkel verschil bij opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Heb je hier iets aan?

Na een bios update:
Q:
I have recently updated my BIOS to the latest version on your website.
Everything else works fine except my ExpressGate function was no longer existed after this update.
What can I do to resolve this problem?

A:
This is because the data stored inside Express Gate is not correctly recognized after the BIOS update.
Please press 「DEL」 key at POST stage to enter the BIOS menu, Press F5 to load BIOS default, then save and exit to allow the BIOS to redetect the presence of Express Gate.

Op een raid array:
Q:
I am unable to install Express Gate on my HDD that is in AHCI or RAID mode. How do I resolve this issue?

A:
Unfortunately, Express Gate does not support installation on HDD in AHCI or RAID mode. When you install Express Gate on HDD, please note the following conditions:

1. ASUS Express Gate supports installation on SATA HDDs in IDE mode only.

2. ASUS Express Gate supports SATA HDDs connected to motherboard chipset-controlled onboard SATA ports only.

Note: ASUS Express Gate supports installation on USB HDDs and Flash drives, but the software performance might be a little bit slower than that on SATA HDDs .

http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us
Daar zoeken op "expressgate" of "express gate"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk bleek mn harde schijf naar de haaien, maar ik hou nog steeds freezes tijdens het gamen. Alle stuurprogramma's zijn up to date... Er is iets in deze setup van mij iig niet stabiel de voeding, geheugen, 4850 of het bord... En onmogelijk te zien welk onderdeel het nou verziekt... Expresgate werkt bij mij wel, als je hem niet installeert geeft hij dit ook aan op boot. Daarna gewoon geinstalleerd vanaf de nieuwere expresgate versie vanaf de site en dan moet het eigenlijk werken. Veel mis je er overigens niet aan hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvv

alvv

BounceMeister schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:57:
Heb je hier iets aan?

Na een bios update:
Q:
I have recently updated my BIOS to the latest version on your website.
Everything else works fine except my ExpressGate function was no longer existed after this update.
What can I do to resolve this problem?

A:
This is because the data stored inside Express Gate is not correctly recognized after the BIOS update.
Please press 「DEL」 key at POST stage to enter the BIOS menu, Press F5 to load BIOS default, then save and exit to allow the BIOS to redetect the presence of Express Gate.

Op een raid array:
Q:
I am unable to install Express Gate on my HDD that is in AHCI or RAID mode. How do I resolve this issue?

A:
Unfortunately, Express Gate does not support installation on HDD in AHCI or RAID mode. When you install Express Gate on HDD, please note the following conditions:

1. ASUS Express Gate supports installation on SATA HDDs in IDE mode only.

2. ASUS Express Gate supports SATA HDDs connected to motherboard chipset-controlled onboard SATA ports only.

Note: ASUS Express Gate supports installation on USB HDDs and Flash drives, but the software performance might be a little bit slower than that on SATA HDDs .

http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us
Daar zoeken op "expressgate" of "express gate"
Expressgate doet het bij mij nu wel, alle bovenstaande had ik al gedaan maar het hielp niet.
Het probleem was de videokaart, ik had een 6600gt en sinds gisteren een Radeon 4850, na het inbouwen van mij nieuwe GPU werkt expressgate gelijk. Ik krijg netjes een scherm van expressgate te zien met menu keuze. Wel vind ik het vreemd dat expressgate niet op een 6600gt werkt, waarschijnlijk wordt oude videokaarten niet ondersteund of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

alvv schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 08:54:
Expressgate doet het bij mij nu wel, alle bovenstaande had ik al gedaan maar het hielp niet.
Het probleem was de videokaart, ik had een 6600gt en sinds gisteren een Radeon 4850, na het inbouwen van mij nieuwe GPU werkt expressgate gelijk. Ik krijg netjes een scherm van expressgate te zien met menu keuze. Wel vind ik het vreemd dat expressgate niet op een 6600gt werkt, waarschijnlijk wordt oude videokaarten niet ondersteund of zo
Dat zou kunnen. Zou wel extreem gaar zijn overigens. Ik heb het geprobeerd met mijn 7950GT en 8600GT en beide werkte het niet bij. Asus wist mij ook niet te vertellen waar het aan lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Hebben bezitters van een P5Q-E ook het probleem dat Windows (XP 32bit) vastloopt als er een aansluiting op de onboard audio gedetecteerd wordt door de Soundmax software?
Ik heb het probleem na een verse windows install nog steeds.
Hij ontdekt een koptelefoon of een microfoon op de onboard connector en geeft dit aan via de soundmax software. Als je dan op OK of op Cancel klikt, hangt heel windows. Alleen als ik het venstertje wegklik met het rode kruis hangt windows niet. Ik heb de nieuwste driver al geprobeerd, maar dat is ook geen succes.

Nog iets.
Weet iemand of er in het bovenste pci-e 1x slot een "Creative X-Fi Titanium Pro Fatal1ty Professional PCI-e" past? Dit in verband met de beperkte ruimte richting de geheugenbanken.
Afbeeldingslocatie: http://xtreview.com/images/PCI%20express%20sound%20blaster%20X%20-Fi%20Titanium%20fatal1ty%20professional%20series%20and%20PCI%20express%20sound%20blaster%20X%20-Fi%20Titanium%20fatal1ty%20champion.jpg

En dan dezelfde vraag voor de "Creative X-Fi XtremeMusic PCI" maar dan voor het bovenste PCI slot, wat ook richting de geheugenbanken gaat.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/thumblarge/1205687673.jpg

Ik kan nergens de afmetingen van deze kaarten vinden.

[ Voor 38% gewijzigd door BounceMeister op 04-07-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik heb ook een nieuwe configuratie in mekaar getimmerd, gebaseerd op het intel platform. Ik heb een ASUS P5Q Deluxe met Intel E8400 Core 2 Duo CPU en Scythe Mugen proc. koeler. 2 x Kingston HyperX 2 gb PC6400 (= 4GB totaal). Zalman 500 Watt PSU. 2x Maxtor 320 GB non-raid SATA2 HDD's 1 x ASUS ATI HD4850 Vid. kaart. OS. Windows Vista home premium.

De verwachting was, dat ik ook tegen problemen zou gaan aanlopen. Maar niks is minder waar, het zaakje loopt hier prima. Ook Express Gate, doet het hier prima, ik heb er even mee op internet gezeten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog geen games heb getest onder fully load, maar dat zal ik binnekort ook even testen, eens kijken hoe de configuratie zich dan houd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
Hoi allemaal,

ik zal eerst mijn systeem beschrijven:
- mobo: P5Q
- cpu: q6600 revision G0 (niet overklokt);
- geheugen: kingston ddr2 2 gb 800 mhz

Tot nu toe heb ik geen enkele problemen met deze mobo.
1 ding vind ik nog niet goed functioneren en dat is de EPU functie.
Onder Windows XP werk ik met twee gebruikers, en eentje daarvan is Administator (voor alleen maar installeren) en de andere is standaard gebruiker (voor surfen en werken). Onder beide gebruikers heb ik de EPU functie op "Auto" staan. Bij de Administrator blijft het wel op "auto" staan, maar bij de standaard gebruiker moet ik iedere keer op auto terugzetten, en dat vind ik irritant.

Weten jullie een oplossing hiervoor?

Ik dacht dat dit een oplossing zou kunnen zijn: onder standaard gebruiker EPU starten met administrator rights, maar ik kreeg heleboel foutmeldingen, want er draaide al een EPU onder de standaard gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba

Jabba

Firkan

BounceMeister schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 12:02:
Hebben bezitters van een P5Q-E ook het probleem dat Windows (XP 32bit) vastloopt als er een aansluiting op de onboard audio gedetecteerd wordt door de Soundmax software?
Ik heb het probleem na een verse windows install nog steeds.
Hij ontdekt een koptelefoon of een microfoon op de onboard connector en geeft dit aan via de soundmax software. Als je dan op OK of op Cancel klikt, hangt heel windows. Alleen als ik het venstertje wegklik met het rode kruis hangt windows niet. Ik heb de nieuwste driver al geprobeerd, maar dat is ook geen succes.

Nog iets.
Weet iemand of er in het bovenste pci-e 1x slot een "Creative X-Fi Titanium Pro Fatal1ty Professional PCI-e" past? Dit in verband met de beperkte ruimte richting de geheugenbanken.
[afbeelding]

En dan dezelfde vraag voor de "Creative X-Fi XtremeMusic PCI" maar dan voor het bovenste PCI slot, wat ook richting de geheugenbanken gaat.
[afbeelding]

Ik kan nergens de afmetingen van deze kaarten vinden.
mmm dit probleem ben ik nog nergens tegengekomen moet ik zeggen. welke bios versie heb je nu? heb je zowel de drivers van de asus site als van de soundmax site geprobeerd? welk SP zit er op XP?

lijkt me niet dat die creative niet past.... maar je kan hem toch ook in een lager slot stoppen mocht het niet passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba

Jabba

Firkan

westlym schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:03:
Hoi allemaal,

ik zal eerst mijn systeem beschrijven:
- mobo: P5Q
- cpu: q6600 revision G0 (niet overklokt);
- geheugen: kingston ddr2 2 gb 800 mhz

Tot nu toe heb ik geen enkele problemen met deze mobo.
1 ding vind ik nog niet goed functioneren en dat is de EPU functie.
Onder Windows XP werk ik met twee gebruikers, en eentje daarvan is Administator (voor alleen maar installeren) en de andere is standaard gebruiker (voor surfen en werken). Onder beide gebruikers heb ik de EPU functie op "Auto" staan. Bij de Administrator blijft het wel op "auto" staan, maar bij de standaard gebruiker moet ik iedere keer op auto terugzetten, en dat vind ik irritant.

Weten jullie een oplossing hiervoor?

Ik dacht dat dit een oplossing zou kunnen zijn: onder standaard gebruiker EPU starten met administrator rights, maar ik kreeg heleboel foutmeldingen, want er draaide al een EPU onder de standaard gebruiker.
lijkt me meer een bugje, even wachten op nieuwe software en bios versie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
  • Laatst online: 18-05 05:25
Verleden week n P5Q-E besteld, echter niet aan de praat gekregen.... hij kwam in een boot-lus (bioj nwe Win install) , of bleef hangen tijden de boot :(

alles vervangen zonder soelaas, gek genoeg kon ik wel gewoon de memory diag doen van vista (x64)

Gaat zaterdag terug (RMA)... hopelijk gaat het de 2e keer wel goed ;)

1 sata poort is idd ongelukkig geplaatst , indien je n grote videoplank hebt, verder lijkt t mij n fantastisch bord, ik zat erg te twijfelen tussen de Gigabyte X48-DQ6 en de ASUS

De hele week lopen kl#ten ermee en eigenlijk had ik wat spijt gekregen, maar toen las ik t :
Gigabyte P35/X38/X48 problemen & ervaringen - Deel 2

topic en bedacht ik mij zeer snel.

Volgende week 2 e poging dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik had gisteren ineens een EZ Flash scherm bij opstarten. De bios zou niet goed zijn en moest hersteld worden. Hij zette hem terug naar 605. Het systeem werkte daarna wel gewoon. Ik heb hem daarna zelf naar 803 gezet. Er stond eerst 704 op.
Het enige wat ik had gedaan is terwijl de pc uit stond, even de stekker eruit om wat kabels anders te leggen onder m'n bureau. Ik ga dat straks nog eens proberen, kijken of het weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BounceMeister schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:58:
Ik had gisteren ineens een EZ Flash scherm bij opstarten. De bios zou niet goed zijn en moest hersteld worden. Hij zette hem terug naar 605. Het systeem werkte daarna wel gewoon. Ik heb hem daarna zelf naar 803 gezet. Er stond eerst 704 op.
Het enige wat ik had gedaan is terwijl de pc uit stond, even de stekker eruit om wat kabels anders te leggen onder m'n bureau. Ik ga dat straks nog eens proberen, kijken of het weer gebeurt.
Toevallig de Six-engine utility actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:02:
[...]

Toevallig de Six-engine utility actief?
Nee, die heb ik niet geïnstalleerd. Maar dat werkt pas onder windows. Het gaat hier al fout bij opstarten.

Vandaag had ik het weer. Ik heb uiteindelijk kunnen vaststellen dat het gebeurt wanneer mijn Agfa Snapscan e20 scanner op USB is aangesloten. Andere apparaten en bios instellingen of bios versie maakt niets uit.

Situatie:
Als ik het systeem netjes afsluit en vervolgens de spanning eraf haal door de aan/uit knop op de voeding, wachten tot de leds op het mobo uit zijn en dan weer aanzetten en opstarten, dan komt EZ flash met de melding over een corrupte bios.
Systeem nu uitschakelen, scanner loskoppelen en weer aanzetten geeft een melding over bios instellingen die gereset zijn. Maar het systeem start wel gewoon op. Vervolgens kan ik het 10 keer uit en aanzetten, en er gaat niets fout, totdat de scanner er weer aan hangt.

Als ik de scanner via een usb-hub aansluit, dan start het systeem helemaal niet op maar blijft hangen op het eerste beeld wat hij geeft.

De scanner werkt verder prima, en zolang de spanning erop blijft, is er niets aan de hand.

Is dit een probleem in het mobo, of in de scanner? Mijn vorige systeem had met deze scanner geen problemen, en daar is toch regelmatig de spanning eraf geweest.
Ik heb alle andere usb apparaten die ik kon vinden eens aangesloten, en die geven geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Jabba schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 10:59:
[...]

lijkt me meer een bugje, even wachten op nieuwe software en bios versie denk ik.
Er is wel een nieuwe beta bios van de P5Q, maar ik kan de "ondersteuning pagina" van Asus niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robku78
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:10
Hallo allemaal,
Omdat het tijd was om mijn systeem thuis te upgraden heb ik de onderstaande HW gekocht...

Mobo: Asus P5Q-Pro
Proc.: Intel C2Q Q9450
Mem.: 4GB Kingston KVR800D2N5K2 (2x 2GB)
VGA: Asus 8500GT

Inbouwen ging zonder problemen, en heb daar 3 bestaande HD'en op aangesloten:

- WD Raptor 74 GB (Boot schijf)
- Maxtor 250Gb Sata
- Samsung 500GB HD501IJ

Voeding is Tagan-U22 480W

Tijdens installatie van originele legale Vista x64 viel het op dat dit enorm traag gebeurde. Uiteindelijk is de installatie wel geslaagd alleen duurde het naar mijn zin veel te lang! Ook na de installatie startte de pc voor mijn gevoel te traag op, en bleef ook af en toe zonder reden hangen.

Om het probleem te kunnen achterhalen heb ik het volgende gedaan:
- BIOS geupgrade naar v.0703 (default instellingen)
- Alle HDD los gekoppeld en met 1 een nieuwe installatie getest. Dit met alle 3 geprobeerd maar de installatie van Vista blijft er traag.
- 1 geheugenreep verwijderd, en vervolgens ook getest met alleen het andere geheugen. Ook dan blijft de installatie van Vista erg traag. (nog steeds met 1 HDD, niet de raptor)

Vandaag de vista dvd mee naar mijn werk genomen en op een andere pc getest, die mindere HW specificaties heeft. Vista installatie start soepel, en loopt ook lekker door. Ergens gaat het dus niet goed.

Memtest heb ik nog niet gedaan, maar heb niet het idee dat het aan het geheugen ligt (staat overigens wel gewoon op de compatibility list). Ben eerder bang voor een brakke BIOS versie. De reacties op de asus site wijzen ook beetje in deze richting.

Ik ben een beetje door mijn ideeen heen wat ik nog kan testen of veranderen om het probleem te achterhalen. Is het een brakke bios? Een slechte SATA controller in combinatie met HDD?

Iemand ideen of tips? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het trage installeren viel me inderdaad ook op met de P5Q-Pro die ik had liggen. Waar het precies aan lag weet ik niet, maar de Asus borden zijn hierin merkbaar trager dan de MSI en Gigabyte borden die ik hier heb getest.
Waar het aan ligt weet ik niet precies, ik heb identieke hardware gebruikt op ieder bord, voor die Asus zelfs nog een andere hdd gepakt om uit te sluiten dat die toevallig traag was.

Het enige dat ik kan concluderen is dat het inherent is aan Asus borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robku78
Ik heb verder in vista zelf niet heel veel getest en kan daar dus niet echt over oordelen. Ik had het vermoeden dat het wel trager liep dan ik verwacht had. Zal hem vanavond weer opnieuw installeren en kijken/testen of het in vista wel goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Hoi allemaal,

ik heb geen Windows Vista op mijn systeem (P5Q, Windows XP), maar toen ik de drivers ging installeren ging het bestwel traag! Vooral bij de chipset/audio drivers ging het supertraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

westlym schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:02:
Hoi allemaal,

ik heb geen Windows Vista op mijn systeem (P5Q, Windows XP), maar toen ik de drivers ging installeren ging het bestwel traag! Vooral bij de chipset/audio drivers ging het supertraag.
Als je dat doet dmv die driverDVD klopt dat. Bij mij waren die dingen ook altijd 3 kwartier bezig (op een P5Q Deluxe, P5Q3 Dluxe, Maximus II Formula en P5Q-Pro). Het ding lijkt ook gewoon niets te doen voor een tijd. Dit was overigens ook onder winXP.
Ik snap niet waarom het zo lang moet duren, ik ben de Gigabyteschijfjes gewend, die doen het in een tiental minuutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, vreemd ik zelf heb ook Vista (32bits versie). Ik vond het niet langzaam gaan, geld ook voor de Chipset/ Soundmax drivers. Blijkbaar zit er dan toch iets niet goed in een bepaalde serie P5Q borden.

Ik zelf BTW de P5Q Deluxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Dat de driver CD van Asus traag is op de volautomatische stand is bekend. Volgens mij gaat het sneller als je zelf de drivers installeert. Een Vista installatie ging bij mij niet noemenswaardig traag, hoewel het me zowiezo altijd te lang duurt zo'n OS installatie.
Als de basis is geïnstalleerd, gelijk een backup maken, die zet je in 10 minuten terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robku78
Vandaag weer herinstallatie van Vista x64 geprobeerd wat nu zelfs niet eens meer lukt. Steeds na het invullen van de licentie code een error melding. Cannot open required file x:\source\install.wim

Internet afgezocht en blijkbaar heeft Vista moeite met 40 aderige IDE kabels, zou 80 aderig moeten zijn. Die kabels heb ik niet vervangen en ben gelijk gaan kijken. En had idd de 40 versie aangesloten. In de doos van mobo zat wel een goede kabel. Deze aangesloten... installatie van Vista loopt nu gewoon normaal. Wel vaag dat hij het gisteren wel deed...

Hopelijk heeft het dus toch niets met het mobo te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemmy18
  • Laatst online: 31-10-2024

Lemmy18

H2O-cooling addict

ik krijg zin om zo'n p5q deluxe te bestellen nu, lijkt mij een geweldig bord voor m'n overclocksetup of voor m'n main, dan gaat m'n Gigabyte ex38-ds5 naar m'n overclocksetup ^^ want die overclocksetup zit zonder mobo ^^

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
albatross schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 00:45:
[...]

De HP E200 staat op de HCL van ESX. Vriend van mij draait daar ook een ESX server mee, naar alle tevredenheid (op een oud P5WD2 Premium board zelfs, wat ie ooit van mij overgenomen heeft).

ICH10 zou ook ondersteund moeten worden, toch? In ieder geval wilde ik een goeie hardware RAID controller, die ook 'volume expansion' kan doen (een disk erbij prikken, dus, om het volume te vergroten). En de E200 heeft een fijne Battery-Backed Write-Back module, dus dat vliegt vooruit. :)

Maar goed, ik laat wel even weten hoe het gaat op de P5Q-Pro.
Ik zou nog even laten weten hoe het ging. ESX 3.5 loopt als een tierelier op mijn P5Q Pro, met Q9450!

ICH10 support is matig (alleen SATA in IDE mode) tot afwezig, maar goed, dat wist ik eigenlijk al vantevoren. En ik kreeg meteen een 'signal 11' (seg-fault) bij een installatie-poging over USB ( want ik wilde dat dus van mijn SATA CDROM, over de ICH10 dus, doen, wat niet ging). Maar de install over HTTP verliep in 1 ruk, en vlekkeloos.

De E200 RAID controller van HP wordt ook goed ondersteund. Je zou het niet zeggen, maar ESX installeert eigenlijk een stuk makkelijker dan Windoze.

Al met al was mijn P5Q Pro een zeer geschikt bordje voor dit doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook een p5Q aangeschaft met 2x2 gig corsair en WD 320 gig sata schfij en een bulk sata dvd wrtier

bij de eerste vista installatie alles vlekkeloos
daarna WoW gesintalleerd en ging ook
na 3 dagen wou deze niet meer opstarten
elke installatie van software mislukte met een herinstallatie van vista tot gevolg
sindsdien ging elke installatie mis, elke keer kreeg ik na installatie voltooien een zwart scherm met een fout dat hij een bestand niet vond
na hopeloos proberen met andere schijven en andere dvd drives xp geisntalleerd
werkte maar na enkele uren kwam daar ook elke software installatie corrupt uit
iem enig idee? sata controller probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net hetzelfde gehad maar met een ander MB. Precies dezelfde fouten.
Uiteindelijk was mijn geheugen defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Grote kans dat dit aan het geheugen ligt ja, draai eens een memtest en zorg dat je mem goed staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

via vista al een geheugen controle gedaan, zei dat er geen fouten waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:22:
via vista al een geheugen controle gedaan, zei dat er geen fouten waren
Ik zou eerlijk gezegd meer vertrouwens op memtest86, gezien er dan nog helemaal niets in het geheugen geladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja daar heb je voll gelijk in ;)
dat ben ik ook van plan, maar ik wou gwn zegge dat de vista geheugencontrole nx slechts had gevonde :)
zou het ook kunne liggen aan het feit dat ik de instellingen op auto heb gezet? ik had erges iets gelezen over voltages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 00:11:
dat ben ik ook van plan, maar ik wou gwn zegge dat de vista geheugencontrole nx slechts had gevonde :)
zou het ook kunne liggen aan het feit dat ik de instellingen op auto heb gezet? ik had erges iets gelezen over voltages
Dat ligt een beetje aan je geheugen. Ik heb hier zelf OCZ DDR3 geheugen gebruikt voor de DDR3 P5Q bordjes die ik heb getest en ik moet zeggen dat dit niet echt lekker werkte als ik niet zelf het voltage instelde. Nou is het ene geheugen kieskeuriger dan het andere en ook per bord verschilt het weer. Maar het voltage en de timings zou ik sowieso handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze plank ook gekocht en zit met een vraagstuk, wat is de snelste manier om met je HDD('s) te werken, met andere woorden aan welke SATA poorten hang ik deze?

Mijn setup:
Mobo: Asus P5Q-Deluxe
Proc: Intel Core 2 Duo E8400
Mem: OCZ DDR2 PC2-8500 Reaper HPC Edition (2x 2GB)
VGA: Asus 8800GTS 512 MB
HDD: 2x Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 750MB
Voeding: Corsair 520 Watt

Er zitten 2 oranje SATA aansluitingen op welke je in Super Expres ofzo kan zetten, maw striping RAID.
Hoeveel sneller is dit nu eigenlijk? Kan je b.v. net zo goed 1 HDD aan de normale SATA poort hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba

Jabba

Firkan

niet de 2 oranje aansluitingen gebruiken, gewoon poort 1 en 2 van de ICH10R controller en dan de schijven in raid0 zetten voor performance!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba

Jabba

Firkan

Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 00:11:
NOOIT maar dan ook NOOIT auto gebruiken voor je geheugen, altijd handmatig instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jabba schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 15:44:
niet de 2 oranje aansluitingen gebruiken, gewoon poort 1 en 2 van de ICH10R controller en dan de schijven in raid0 zetten voor performance!
OK, dan kan ik net zo goed 2x 750GB nemen voor totaal 1,5TB nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit bord icm met 4GB ram en Windows XP (64bit)?
Zoja, werkt dit (goed)?

[ Voor 12% gewijzigd door Spiller op 19-07-2008 18:41 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 18:11
Heb dit bord nu 3 dagen . De lay out vond ik vrij goed . Alleen heb ik 2 dagen zitten te kl*ten
met windows xp . Mijn xp bootscherm bleef namelijk lopen . Na reset ging hij weer wel ,na een reboot weer niet meer . Na veel gestress had ik het eindelijk gevonden . Het was een of andere Marvel Sata driver die ik moest de-instaleren . Heb een raid 0 setup van 2 WD raptors .
Verder heb ik er 2 reepjes van OCZ erop gezet . 4 Gb pc2-8000 ddr2 . Dit geheugen stond niet in de lijst van ondersteunend DDR2 . Nog geen problemen gehad . Alleen Cpu-z erkend ze als pc2-6400.
Ligt dit aan cpu-z of aan mbo, ik weet het niet

Dit is eigenlijk mijn eerste high-end mbo/cpu , dus van overklokken kan ik nog niet veel zeggen .
Loopt nu op 3600Mhz (9*400) .
Kan ik eigenlijk 7.5*500 instellen voor een 1:1 opstelling ,zodat mijn geheugen op volle snelheid loopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@kevin303.
OCZspul is vrij vervelend geheugen vind ik zelf, maar ik moet je zeggen dat als je het handmatig in de bios instelt het doorgaans vrij goed werkt. Een FSB van 500 is mogelijk op de P45 chipset (ik heb 590 gehaald op een EP45 Extreme van GBT), zeker als je snel geheugen hebt en de koeling goed werkt (en niet net als mij met een standaard luchtkoelertje bezig bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
kevin303 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 01:05:
Heb dit bord nu 3 dagen . De lay out vond ik vrij goed . Alleen heb ik 2 dagen zitten te kl*ten
met windows xp . Mijn xp bootscherm bleef namelijk lopen . Na reset ging hij weer wel ,na een reboot weer niet meer . Na veel gestress had ik het eindelijk gevonden . Het was een of andere Marvel Sata driver die ik moest de-instaleren . Heb een raid 0 setup van 2 WD raptors .
Verder heb ik er 2 reepjes van OCZ erop gezet . 4 Gb pc2-8000 ddr2 . Dit geheugen stond niet in de lijst van ondersteunend DDR2 . Nog geen problemen gehad . Alleen Cpu-z erkend ze als pc2-6400.
Ligt dit aan cpu-z of aan mbo, ik weet het niet

Dit is eigenlijk mijn eerste high-end mbo/cpu , dus van overklokken kan ik nog niet veel zeggen .
Loopt nu op 3600Mhz (9*400) .
Kan ik eigenlijk 7.5*500 instellen voor een 1:1 opstelling ,zodat mijn geheugen op volle snelheid loopt ?
Aangezien je 9x400 draait neem ik aan dat je een E8400 hebt? Let er wel op dat je handmatig het Voltage voor de CPU instelt, want op de auto stand gaat hij veel te hoog. Je zou ergens rond de 1,2V wel goed moeten zitten.
500MHz is wel een hoge FSB en daarom dus wel een stevige overklok, ondanks dat de multiplier verlaagd wordt naar 7,5. Of het werkt hangt af van je processor en hoe hoog je met je diverse voltages wilt gaan. Ik ben zelf nog niet verder gegaan dan 400MHz met de FSB.
Je kunt in de bios je geheugensnelheid zelf instellen, maar ik weet niet of 1000MHz er bij staat. Dat geeft een verhouding van 4:5 (van FSB:DRAM op het memory tabje van cpu-z).

Kijk even op het forum van OCZ, want er zijn bepaalde PC8000 reepjes van ze die pas na het flashen van een nieuwe SPD goed werken op hoge snelheden, dat heeft met de waarde van trfc te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Ik heb het bord (P5Q3 Deluxe) nu al een tijdje en gebruik het intensief, dwz niet in een kast en met droogijs (Celeron 430 @ 4320MHz, vCPU1,65, vNB1,52, vMem 2,04). Maar nu boot het niet meer na drie succesvolle runs met droogijs (iedere keer netjes gedroogd met keukenpapier en een föhn) erg vervelend omdat het gebruikt wordt voor een contest en ik geen ander mobo heb liggen atm, het scenario is als volgt:
Aanknop--> alles begint op te draaien (fans, hdd) maar ik krijg geen beeld het valt uit om te rebooten (zoals altijd gebeurt na een onstabiele clock) en blijft dan draaien maar ik blijf geen beeld krijgen.
Dalijk stop ik er een andere proc in en andere videokaart, maar ik vermoed dat het toch echt bij het moederbord ligt. Is het een idee om het even in de diepvries te leggen zodat eventueel cnodens dat er nog in zit te bevriezen zodat het niet meer geleid (al denk ik niet dat er nog condens in zit..)?

Ik hoop dat er hier iemand nog een laatste redmiddel weet waar ik niet aan gedacht heb (A)?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 18:11
BounceMeister schreef op maandag 21 juli 2008 @ 08:17:
[...]

Aangezien je 9x400 draait neem ik aan dat je een E8400 hebt? Let er wel op dat je handmatig het Voltage voor de CPU instelt, want op de auto stand gaat hij veel te hoog. Je zou ergens rond de 1,2V wel goed moeten zitten.
500MHz is wel een hoge FSB en daarom dus wel een stevige overklok, ondanks dat de multiplier verlaagd wordt naar 7,5. Of het werkt hangt af van je processor en hoe hoog je met je diverse voltages wilt gaan. Ik ben zelf nog niet verder gegaan dan 400MHz met de FSB.
Je kunt in de bios je geheugensnelheid zelf instellen, maar ik weet niet of 1000MHz er bij staat. Dat geeft een verhouding van 4:5 (van FSB:DRAM op het memory tabje van cpu-z).

Kijk even op het forum van OCZ, want er zijn bepaalde PC8000 reepjes van ze die pas na het flashen van een nieuwe SPD goed werken op hoge snelheden, dat heeft met de waarde van trfc te maken.
Ja ik heb een E8400 . Nu ben ik in mijn bios gaan kijken en 1003Mhz staat er wel bij voor mijn geheugen in te stellen . Mijn voltage voor cpu staat namelijk op auto in bios ,maar als ik mijn cpu belast blijft hij op 1.27v hangen .Ga deze dan toch in mijn bios handmatig instellen .
Dus nu zit ik met een verhouding 4:5 . Wat zijn zowat de nadelen ten opzichte van 1:1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 14:11

Weeds

what is a weed...

Ik heb een P5Q3 gekocht met 2 Corsair DDR3 twinx reepjes. Eentje daarvan is jammergenoeg nie goed... Moet dus het hele setje RMA-en, maar dan doet mijn pc voor een tijdje het helemaal nie meer.
Enig idee of dat express gate ssd het ook doet zonder geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@bokkow Ook bevroren condens zal natuurlijk geleiden (althans, de troep die erin zit). In dat geval ben ik bang dat je je bodje dood hebt gemaakt. Heb je een debugger bij de hand? Die kan je in dit geval wel snel verder helpen waar het euvel zit.
kevin303 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:10:
[...]

Ja ik heb een E8400 . Nu ben ik in mijn bios gaan kijken en 1003Mhz staat er wel bij voor mijn geheugen in te stellen . Mijn voltage voor cpu staat namelijk op auto in bios ,maar als ik mijn cpu belast blijft hij op 1.27v hangen .Ga deze dan toch in mijn bios handmatig instellen .
Dus nu zit ik met een verhouding 4:5 . Wat zijn zowat de nadelen ten opzichte van 1:1 ?
Een hogere bandbreedte kan in sommige gevallen wat sneller zijn. Zie bijv de benches hier:
reviews: P45-moederborden deel 4: de prestaties

[ Voor 58% gewijzigd door TERW_DAN op 21-07-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Ik dacht juist van niet? Het maakt toch ook niet uit als je set-up bevroren is bij het benchen met ln2 of dice zelf, het gevaar treed pas op als het weer warm wordt en het vloeibaar wordt, evengoed mn mobo is echt kapot.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 12:10

jvaneijk

Dr.Oak

Iemand enig idee of GEIL GX22GB6400UDC Chip werken op de ASUS P5Q-pro? hij staat niet in de QVL maar is natuurlijk al een iets ouder reepje. Vorig jaar december aangeschaft.

En dan mijn tweede vraag. Werken de Creative X-Fi bordjes op deze chip niet zoals mijn huidige Nforce 6xx serie mobo. Die niet overweg kan met creative X-Fi. Vandaar ook ander mobo nodig.

Hoop dat iemand hier meer over weet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot is dan nu het verschil in performance tussen de DDR II en DDRIII versie van dit bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 09:35:
Hoe groot is dan nu het verschil in performance tussen de DDR II en DDRIII versie van dit bord?
De algemene performance tussen DDR2 en DDR3 P45-borden is niet zo gek groot, als je van gelijke instellingen uitgaat. Als je echter applicaties hebt die goed gebruik kunnne maken van de geheugenbandbreedte dan is DDR3 interessanter, omdat het gewoon hogere snelheden biedt dan dat DDR2 doet. Zeker als je gaat overclocken is een DDR3 bord vele malen interessanter, omdat je dan gewoon stukken hoger komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
kevin303 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:10:
[...]

(Er is al veel over gediscussieerd en de meningen verschillen.)

Bij 4:5 heb je (mogelijk) wachttijden door het asynchrone signaal. Bij 1:1 heb je dat niet. Doordat je geheugen wel een stuk sneller draait bij de 4:5 opstelling, zal het uiteindelijk toch weer sneller zijn. Er komt toch even 25% snelheid bovenop (van 800 naar 1000), dat is meer winst dan dat de wachttijden vertragen.

Ik zou hem nu op 4:5 zetten. Mocht je verder gaan overklokken, dan kan het interessanter worden om hem op 1:1 te zetten omdat de snelheidswinst dan kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 20:18
Korte vraag, ik wil ook weer een nieuwe setup gevallen.

Mijn oog is gevallen op de P5Q-E of P5Q Deluxe. Nu heb ik de verschillen al gevonden, maar het belangrijkste is voor mij de bios. Dat kan ik namelijk niet zo gauw vinden. In alle reviews (die overigens bijna allemaal over de deluxe gaan) wordt meteen een bios update aangeraden.

Alleen nu weet ik met de A8N tijd nog wel, dat de deluxe altijd voorrang kreeg. Sterker nog, voor verdere ondersteuning moest je van armoe toen een premium / deluxe bios maar proberen.

Voor 25,- euro ga ik liever voor de P5E-Q, omdat de features voor mij niet zoveel toevoegen. Maar als bios ondersteuning (qua overklokken ook) beter is voor de deluxe, wil ik de deluxe wel overwegen.
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste