HetWonder schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:00:
Jouw lijstje heeft mij idd ook weer doen twijfelen... zeker als je een nLite versie van XP gaat draaien met alle grafische poespas eruit gesloopt zal het nog best weleens mee kunnen vallen met dat geheugengebruik idd. Alleen firefox en office zijn echt grote vreters (bij het openen van grotere documenten), maja die gaan idd echt niet meer dan 1gb vragen samen.
Zijn er trouwens al windows xp sp3 nLite versies speciaal voor de wind?
Dat hoeft zelfs geen Lite te zijn...

Zelfs met een normale XP ga je met normaal 'wind' gebruik nooit boven die 1GB uit komen. In mijn xp desktop zit ook 2 GB, ik kan er perfect nog 2 bij doen, want het kost tegenwoordig niet veel meer. Maar ik zou echt niet weten waarom. Er is no way dat ik die 2 GB volkrijg, zelfs met intensief gamen (ETQW) en iTunes tegelijk open lukt het me amper.
Bij gewoon gebruik heb ik iTunes openstaan (geheugenvreter, zeg 160 MB) en opera. Nog wat services en misschien andere progs. Zelfs office 2003 is helemaal niet zo zwaar als beweerd wordt. Nog bijna nooit de GB aangetikt. Ok, dit wordt wellicht anders met een zware photoshop bewerking, maar daar is de msi in z'n geheel dan weer te traag voor.
Ik raad trouwens opera aan. Zo extreem licht heb ik nog bij geen enkele browser gezien. Start nagenoeg ogenblikkelijk op, licht, hoeveel tabs je ook in gebruik hebt. Hypersnel, reponsief, barstensvol standaardfunctionaliteit. 9.5 is net verschenen, aanrader!
Ik ben eens benieuwd wanneer de eerste Winds hier in de shops verschijnen. Ik wil side by side eens zien hoeveel groter ze zijn tov een eee 700/900. Ik vind het er op de filmpjes en reviews toch net 'iets' te groot uit zien, maar ik kan me vergissen. Heb gisteren voor het eerst een eee 700 'live' gezien, en het is toch ook anders dan wat ik me voorstelde. Het idee blijft natuurlijk een kleine laptop te hebben.
Wat mij betreft is Wind voorlopig de beste keus. Enige producent die stocks kan leveren en de winkels bevoorraden. Asus blijft maar nieuwe revisies rondstrooien, maar vooraleer die hier geraken is er al weer een nieuwe aangekondigd. Ik verwacht niet dat de eee 901 'anytime soon' hier te krijgen is. Verder heeft de Wind het voordeel van een led backlit scherm, en vooral de harddisk.
Ik bedacht me net dat ik op een gewone xp computer toch best wat dingen installeer. Eventueel een eenvoudige game. Daarnaast nog wat media voor onderweg, en het tikt aardig aan. Daar sta je dan met 4 GB of 8 GB. (8 GB kan misschien nog héél net)
Is de zwarte toevallig spiegelend piano black? (niet zo mooi imo) of matzwart (wel professioneel)