Intel Core 2 Q6600 of E8400

Pagina: 1
Acties:
  • 1.640 views

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 08:29
Computervrienden,

Ik wil een nieuw systeem gaan bouwen zonder daar de hoofdprijs voor neer te leggen. Als moederbord heb ik uitgezocht de ASUS P5K3 Deluxe maar ik kan niet kiezen welke processor ik erbij wil: De Core 2 Quad Q6600 (Quad core, 2.4Ghz) of de Core 2 Duo E8400 (Dual core, 3.0Ghz).

Ik weet wel dat de E8400 in principe sneller is dan de Q6600 maar de E8600 heeft een FSB van 1333 terwijl de Q6600 een FSB heeft van 1066.

Het moederbord ondersteunt beide en er gaat DDR3 geheugen in komen.

Dan nu de vraag:

Kan ik de Q6600 overclocken naar een FSB van 1333 (volgens mij draait ie dan ook op 3Ghz)? Kan het met dat moederbord, trekt de processor dat, en is het voor het geheugen nodig dat het moederbord op 1333mhz draait voor de maximale prestaties?

En heeft er iemand nog andere bevindingen die mij zouden kunnen helpen te kiezen voor 1 van de 2 processors, want ik weet niet zo goed wat de beste keuze is.

Alvast bedankt,

Elgar

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hangt ervan af welke applicaties je wilt gaan uitvoeren. Ga je veel applicaties draaien die een goede multicoreondersteuning hebben, dan ben je beter af met de Q6600. Anders met een E8400.

Let er ook op dat overklokken nooit een garantie is. Ga er dus nooit zomaar vanuit dat je "zeker" wel tot xGHz geraakt.

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 08:29
Wat is dan een voordeel van de E8400, behalve de hogere (standaard) snelheid?

Verwijderd

Algje schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 19:47:
Wat is dan een voordeel van de E8400, behalve de hogere (standaard) snelheid?
Zuiniger met energie.
Over het algemeen verder over te klokken.
Koeler.
:)

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik ben zelf van mening dat zelfs nieuwe games nog weinig baat hebben bij een quadcore processor.
(Theoretisch zou je aan bijna 45% winst denken ofzow, maar als het 15% is is het veel).
Ik vind zelf dus tenzij je software gebruikt die echt goed geschreven is voor meerdere threads of tenzij je virtual servers draait gewoon prima uit de voeten kan met een Dual core en je geen Quad core hoeft.
In mijn ogen heb je veel meer aan de hogere snelheid in dit geval van de E8400.
(Die dingen draaien allemaal 3,6 GHz met PC6400 geheugen op hun sloffen... de mijne doet het ook op stock Vcore).

Ik denk dat Quad cores echt interessant gaan worden wanneer Intel straks met zijn Nehalem architectuur uitkomt. (Ze beloven namelijk dat de nieuwe vorm van Hyperthreading ook daadwerkelijk efficienter met meerdere cores om zal gaan etc etc.).
Dit is dus nog afwachten.

Maarja... gewoon mijn visie op het Dual vs. Quad core verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Da_maniaC op 29-04-2008 20:58 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Algje schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 19:30:
Computervrienden,
Kan ik de Q6600 overclocken naar een FSB van 1333 (volgens mij draait ie dan ook op 3Ghz)? Kan het met dat moederbord, trekt de processor dat, en is het voor het geheugen nodig dat het moederbord op 1333mhz draait voor de maximale prestaties?
Mijn Q6600 draaid "standaard" op 3.2Ghz met een FSB van 1600mhz. Met DDR2, 667 @ 800mhz, en een P35 Neo2-FR mobo van MSI.
Dit op 1.26V, dus nog onder stock waardes. Zodra ik er 1.4V opzet wil hij zonder al te veel problemen op 3.6Ghz, maar dat is gewoon totale overkill.

Performance-wise zie ik niet genoeg redenen om niet voor een quadcore te kiezen. Enkel bij 'singlethreaded' programma's is een E8400 sneller (gezien je hem richting de 4Ghz kan trekken), maar dat blame ik eerder aan het feit dat de programmeur te lui is om de code multithreaded te maken. (programmeurs hebben al sinds de P4 met hyperthreading de tijd gehad om dat te implementeren, kom op zeg)

Pentaxiaan

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Dit is echt een kwestie van even zoeken :). Zoals in HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? aangegeven staat kun je wat betreft de dual-core/quad-core discussie het beste even zoeken naar 'dual core of quad core' (of iets in die richting).

Wat betreft de performance verschillen is het een kwestie van benchmarks opsnorren en overclock resultaten van de processoren die jij interessant vindt zijn er meer dan genoeg :). Je zou daarvoor in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen kunnen kijken. Je vindt daar topics als [OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic en [OC] Core 2 Quad OC/ info Topic [Deeltje 2] :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.