Waarom lijkt het alsof de samenstellers van de BBG niet verder kijken dan Logitech voor muizen? Natuurlijk is Logitech één van de beste merken voor muizen maar er is meer zeker als alternatief op de nu aangeraden MX518. Verder moet ik bekennnen dat ik de BBG van tweakers één van de beste guides (mischien wel de beste) vind die er is. Bij de BBG wordt voor muis advies verwezen naar een test uit december 2006, deze test was zeker enorm goed, en uniek in zijn soort, maar in bijna 1,5 jaar is wel één en ander veranderd op de markt.
Wat de test van ESReality heel goed aangegeven heeft is dat DPI niet alles is. Naast DPI bleek de maximale tracking snelheid en acceleratie ook belangrijk en voor sommigen (low-sensitivity gamers) zelfs veel belangrijker dan DPI. En dan hebben we het nog niet eens over vele (vooral budget) merken die meer DPI claimen dan de sensor aan kan door hard- of software interpolatie waardoor deze gegevens eigenlijk niet meer goed te vergelijken zijn.
Het leuke is dat nu zowel Logitech als Razer van hun muizen specs publiceren over deze maximale tracking snelheid en acceleratie. Dit komt omdat vele gamers klaagden over de eerste Laser-Gaming muizen (Logitech G5, Razer Coperhead en Microsoft Habu) omdat de laser muizen een hele lage maximum tracking snelheid hadden vergeleken met de betere normale gaming optische muizen (zoals de Logitech MX500-510-518). Mede hierom is de volgende (na de Copperhead) gaming-muis van Razer ééntje geworden met weer een ledje ipv laser (de Razer Deathadder) en heeft logitech de MX518 nog steeds in z'n programma. Beide firma's zijn echter ook verder gaan ontwikkelen met laser muizen omdat lasers o.a. op meer oppervlaktes goed werken en de resolutie daarmee hoger kan dan met een led. Dit heeft geresulteerd in de Razer Lachesis en de Logitech G9 welke in DPI maar ook vooral in maximum snelheid verbeterd zijn t.o.v. hun 'ouders'.
Ook belangrijk is het te weten dat de hele problematiek zoals door ESReality beschreven wordt eigenlijk alleen geld voor de mensen die de muis gevoeligheid heel laag hebben staan en dus hele grote halen over enorme muismatten maken tijdens het gamen en voor de gemiddelde gamers en gamers die de muis gevoeligheid heel hoog hebben staan is dit absoluut geen isssue en is een G5 waarschijnlijk een beter keus dan een MX518.
Voor de High-end buyers guide zou ik daarom opteren voor een Razer Lachesis of Logitech G9 waaarbij mijn voorkeur naar de Lachesis uitgaat omdat deze zowel de hoogste specs heeft en ook geschikt is voor linkshandigen iets waar logitech (shame on you) nooit rekening mee houd (ik ben zelfs rechts dus heb er geen last van maar ik ken vele linkshandigen die hierover klagen)
Voor de gamers die een hele lage muis gevoeligheid willen of die een enorm goede muis willen en minder willen betalen dan de Lachesis/G9 is naast de MX518 een hele reeks 3G IR muizen van Razer verkrijgbaar waarvan de meeste ook voor linkshandigen bruikbaar zijn dit zijn de Razer Deathadder (allen rechts), de Boomslang CE 2007, de Diamondback 3G en de Salmosa (alle 3 links en rechts).
Specs gesorteerd op sensor specs:
(type sensor - gevoeligheid [dots per inch], snelheid [inch per second], accelaratie
Laser, 4000 DPI, 60-100 IPS, 25g:
-Razer Lachesis
Laser, 3200 DPI, 18-65 IPS, 20g:
-Logitech G9 (alleen rechtshandig)
Laser, 2000 DPI, 45 IPS, 20g:
-Razer Copperhead
-Logitech G5 (alleen rechtshandig)
-Microsft Habu (alleen rechtshandig)
IR, 1800 DPI, 60-120 IPS, 15g:
-Razer Deathadder (alleen rechtshandig)
-Razer Boomslang CE 2007
-Razer Diamondback 3G
-Razer Salmosa
IR, 1800 DPI, 40 IPS, 15g:
-Logitech MX518 (alleen rechtshandig)
(het is vreemd dat volgens de logitech specs de G5 meer IPS heeft dan de MX518, terwijl dat door ESreality e.a. wordt tegengesproken maar logitech wil liever een G5/G9 verkopen denk ik)
Het plaatje mag redelijk duidelijk zijn de MX518 is nog steeds goed maar er is inmiddels veel meer leuks te koop
Ook moet ik erbij vermelden dat ik zelf een MX500 een MX518 een G5 en een Razer Copperhead heb en ik de Copperhead en de G5 veel fijner vindt dat de MX518 en de MX518 fijner vindt dan de MX500, de MX500 heb ik inmiddels al weggegeven omdat ik er echt niet blij meer van wordt na een tijdje een G5&Copperhead gebruikt te hebben. De score van ES Reality was hoofdzakelijk gericht op gamers met lage gevoeligeheid, wat ik niet ben ik speel qua gevoeligheid gemiddeld/hoog. Dus een advies gebaseerd op de ESReality score is erg beperkt.
Dus volgende BBG adviseer ik om in het High-End systeem toch echt een Lachesis/G9 te pakken ipv de MX518
[
Voor 14% gewijzigd door
AeroWB op 04-05-2008 19:56
]