Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:29
Goedendag dames & heren,

Hulp gezocht: commentaar, opmerkingen, aanmerken, etc op het aankomende high-end gamesysteem van de Best Buy Guide van mei 2008 :)

Hieronder het systeem wat ik vooralsnog in gedachte had:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P182 Zwart€ 109,70€ 109,70
1Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zwart)€ 7,25€ 7,25
1Creative X-Fi XtremeMusic€ 57,55€ 57,55
1Gigabyte GA-X38-DS5€ 162,46€ 162,46
1HP Pavilion w2207h€ 291,50€ 291,50
1Intel Core 2 Quad Q9450€ 257,04€ 257,04
1Lite-On LH-20A1S€ 19,80€ 19,80
1Logitech G15 Gaming Keyboard€ 65,44€ 65,44
1Logitech G51€ 110,63€ 110,63
1Logitech MX518 Optical Mouse (USB)€ 26,26€ 26,26
1OCZ OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 83,36€ 83,36
2Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 83,16€ 166,32
1Sapphire Radeon HD3870€ 126,02€ 126,02
1Sapphire Radeon HD3870X2€ 304,-€ 304,-
1Scythe Infinity SCINF-1000€ 34,95€ 34,95
1Sennheiser PC-150 (Stereo, 3.5mm)€ 69,50€ 69,50
1Steelpad Qck€ 7,50€ 7,50
1Zalman ZM600-HP€ 91,45€ 91,45
ImporterenTotaal€ 1.990,73

[list]Verschillen ten opzichte van de vorige editie:
• Intel Core 2 Quad Q9450 in plaats van Intel Core 2 Duo E8400 - betaalbare quadcore, alhoewel de levertijden nog steeds niet echt goed zijn, dus nog een twijfelpunt
• Sapphire Radeon HD 3870 X2 gecombineerd met Sapphire Radeon HD 3870 in plaats van een enkele Club3D Radeon HD 3870 X2 - het budget laat het mooi toe en met Crossfire X zou het toch weer een leuke boost op kunnen leveren voor de die-hard gamer

En dat was het eigenlijk wel. Ben ik iets vergeten of heb ik iets gekozen wat veel beter zou kunnen? Laat het maar horen! :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 13:43
Die GPU keuze snap ik niet helemaal, we hebben nu toch de 9800 series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
9800GX2 is ten eerste €100 duurder en wat ik ervan heb gezien ook nog eens slómer dan een enkele Radeon HD 3870 X2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:32
Naar aanleiding van of ik iets toe kan voegen aan de guide ging ik rondkijken. En nu zie ik bij sommige onderdelen 'boxed' staan en soms 'tray'. Wat houd dit precies in? Want het maakt wel verschil in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Boxed is met koeler, tray zonder. Als je het over processors hebt tenminste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:32
Aha, op die manier. Ja ik had het inderdaad over een processor. Alleen de boxed is goedkoper dan de tray. Ach het zal wel. :P *Gaat verdersnuffelen*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK zou zelf een paar dingen wijzigen...

Videokaart:
Ik zou de Sapphire Radeon HD3870 weghalen, de boost die hij extra geeft is waarschijnlijk niet groot en z'n geld dus niet waard, maar dat is natuurlijk mijn mening.

Harde schijf:
Ik vind 1500 GB voor een Game-pc veel te veel, ik zou er 1 of 2 Samsung Spinpoint T166, 500 GB in doen of anders 1 Samsung Spinpoint F1, 750GB

Dvd-brander:
Ik zou de Lite-On LH-20A1S vervangen door de Samsung SH-S203D, de Lite-On LH-20A1S was eerst ook gekozen door een test van www.hardware.info, uit een nieuwe test van hun is de Samsung SH-S203D het best uit de test gekomen.

Behuizing:
Ik zou de Antec Performance One P182 Zwart vervangen door de Cooler Master CM 690, een goede en betaalbare kast.

Voeding:
De Zalman ZM600-HP zou ik vervangen door éént van het merk Cooler Master.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. ;) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:14:

Videokaart:
Ik zou de Sapphire Radeon HD3870 weghalen, de boost die hij extra geeft is waarschijnlijk niet groot en z'n geld dus niet waard, maar dat is natuurlijk mijn mening.

Harde schijf:
Ik vind 1500 GB voor een Game-pc veel te veel, ik zou er 1 of 2 Samsung Spinpoint T166, 500 GB in doen of anders 1 Samsung Spinpoint F1, 750GB

Dvd-brander:
Ik zou de Lite-On LH-20A1S vervangen door de Samsung SH-S203D, de Lite-On LH-20A1S was eerst ook gekozen door een test van www.hardware.info, uit een nieuwe test van hun is de Samsung SH-S203D het best uit de test gekomen.

Behuizing:
Ik zou de Antec Performance One P182 Zwart vervangen door de Cooler Master CM 690, een goede en betaalbare kast.

Voeding:

Ja maar je ondersteunt je keuzes echt bijna niet hoor. Ik kan zelf zeggen dat ik niet eens ben met je bij de meeste punten.

Over de videokaart heb je waarschijnlijk gelijk.
Harde schijf: 1,5TB is idd nogal groot, maar dit zal dan waarschijnlijk ook voor RAID0 zijn bedoeld. Als je dan toch 2 schijven neemt met een budget van 2000 euro, kan je beter voor een goede prijs/prestatie gaan ipv zo klein mogelijk. Het is niet alléén een game PC denk ik zo.
DVD Brander geloof ik je zo over, al zou ik zelf gedacht hebben dat de Lite On beter zou presteren.

Over de andere twee punten: Je zou er niet verder naast kunnen zitten ;)
De P182 is de perfecte oplossing voor eigenlijk alle doeleinden. Dat ding heeft 5 koelers, stoffilters, erg goede cable management en ziet er nog eens strak uit. De CM690 is mooi, maar toch slechts een midrange kast. Je hebt een budget van 2K en je gaat geld besparen op de kast met een aantal tientjes?
De keuze van je voeding beargumenteer je helemaal niet. Het lijkt me dat je zelf een CM voeding hebt en er tevreden over bent, maar laat me je wat vertellen: CM is een A-Merk, maar er zijn veel betere merken ;) Ik had zelf gekozen voor de Corsair HX620W omdat ik het gevoel heb dat ik meer reviews heb gelezen waar die voeding erboven uit stak dan de Zalman. Ik weet wel dat het inmiddels een verouderd model is, maar het blijft toch een monstervoeding. CM als voeding vind ik onduidelijk omdat het erg afhangt van welke serie je koopt of de kwaliteit goed zal zijn. Corsair heeft alleen maar topvoedingen (De VX is overigens niet modulair. Er schijnt een nieuwe serie te zijn, maar die ken ik niet. Als die modulair is zal die wel beter zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

IMO kan je nu beter gaan voor een Q9550 ism met een HD3870X2, aangezien je met Crossfire X met 3 x HD3870 waarschijnlijk wel met een bottleneckende CPU zit, en dat beetje meer multiplier van de CPU is dan altijd meegenomen.

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:18
Maarten-NForce schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 23:02:
IMO kan je nu beter gaan voor een Q9550 ism met een HD3870X2, aangezien je met Crossfire X met 3 x HD3870 waarschijnlijk wel met een bottleneckende CPU zit, en dat beetje meer multiplier van de CPU is dan altijd meegenomen.
Het prijsverschil is veel te hoog voro een Q9550, met een beetje OC lukt het al aardig om met een Q9450 om de bottleneck te voorkomen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Videokaart:
Mee eens, Dual GPU tot daar aan toe, maar zeker vanaf 3 GPU's wordt de winst serieus klein in verhoudign met de meerprijs.
Dvd-brander:
Mee eens, in diverse tests komt de SH-S203x (waarbij meestal x = B ) als all-rounder beste DVD station. Hoewel tegenwoordig de verschillen uiteraard klein zijn tussen de merken.
Voeding:
Reden?
Ik zou eerder vervangen door een Corsair of door de nieuwe Enermax Modu82+ reeks. De Corsairs blijken altijd tot de top te behoren op gebied van kwaliteit, rendement en stil. De nieuwe enermax kan op al deze gebieden gerust mee met (of misschien voorbij) de Corsair's, zeker wat betreft rendement zijn dat mooie voeding (beide merken uitvoerig getest op www.silentpcreview.com).
Ik had zelf gekozen voor de Corsair HX620W omdat ik het gevoel heb dat ik meer reviews heb gelezen waar die voeding erboven uit stak dan de Zalman. Ik weet wel dat het inmiddels een verouderd model is, maar het blijft toch een monstervoeding.
De HX reeks is idd de oudste reeks van Corsair en de originele revisie is idd niet meer aan te raden omwille van PCI-E 6pins connectoren ipv de 8pins varianten. Echter heeft de HX reeks met de nieuwe revisie enkele verbeteringen meegekregen waardonder die 8pins connectoren.
Corsair heeft alleen maar topvoedingen (De VX is overigens niet modulair. Er schijnt een nieuwe serie te zijn, maar die ken ik niet. Als die modulair is zal die wel beter zijn).
Je bedoelt waarschijnlijk de TX reeks (als ik me niet vergis niet-modulair), staat nog iets hoger dan de HX reeks op de vermogenladder. Wat dat betreft heb je in dalende lijn (en min of meer stijgende lijn voor geluidsproductie):
- TX
- HX
- VX
Anyway naast de Corsairs zou ik ook eens kijken naar die Modu82+, is modulair en scoort verder op alle gebieden zeer goed, en is 82+ uiteraard.
Voor de rest ziet het er allemaal redelijk ok uit.
Het is niet alléén een game PC denk ik zo.
Mja voor buiten het gamen is 1500gig uiteraard voldoende voor ook nog wat opslag te hebben, maar dan zit je natuurlijk niet te wachten op RAID0. Is het mogelijk met deze hardware om een kleine RAID0 array te maken = 1ste partitie (boot+games), en dan de overige ruimte op de hd's kan je 2 (gewone non-RAID single disk) partities maken (1 per hd) voor opslag?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2008 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombocite
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-11-2020
Hahn schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 14:59:
Boxed is met koeler, tray zonder. Als je het over processors hebt tenminste ;)
Waarom pak je dan een boxed als je de koeler vervangt door een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-10 15:40

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

trombocite schreef op zondag 27 april 2008 @ 03:35:
[...]

Waarom pak je dan een boxed als je de koeler vervangt door een andere?
Omdat je bij boxed versies altijd 3 jaar garantie hebt en bij tray meestal maar 1 jaar.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
En omdat boxed dik €20 goedkoper is, dan is de keuze snel genoeg gemaakt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat ik niet zo begrijp is waarom er nu ineens voor een Quad wordt gekozen.
Meestal wordt mij verteld dat je er nu nog weinig aan hebt omdat je toch weinig applicaties draait met ondersteuning voor meerdere cores.
Ook de meeste games gaan niet hard meer vooruit bij een stap van 2 naar 4 cores.

Of wordt deze keuze gedaan omdat het gewoon prima in het budget past? Vorige maand was het namelijk wel een dual core.

Edit:
Die Sennheiser is maar in één webshop te krijgen.
Is het niet zo dat daarmee de PC 151 wordt bedoeld? Die is namelijk wél te vinden op de Sennheiser website.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 27-04-2008 18:03 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Waarom niet dit: pricewatch: OCZ OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2 geheugen? Deze is namelijk sneller en iets goedkoper dan pricewatch: OCZ OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2 geheugen. :) (overgenomen van Mentox in "[BBG] Workstation mei 2008" ;))
[...]

Dvd-brander:

[...]
Ben ik wel mee eens. Verder is het zelfs zo dat de pricewatch: Samsung SH-S203D iets goedkoper is, dan de pricewatch: Lite-On LH-20A1S. :)

Tot slot zit er volgens mij in de pricewatch: Antec Performance One P182 Zwart behuizing geen voeding. Een aparte voeding staat ook niet in de lijst. Dus mist er nog een voeding, of zie ik iets over het hoofd? => Ja, Regeneration je ziet hem over het hoofd => pricewatch: Zalman ZM600-HP staat er in de lijst. 8)7 :P
pricewatch: Antec Sonata Plus 550 Zilver, Zwart is wel een mooie (= mening) met een sterke voeding van 550 watt. Dit zou een alternatief kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Regeneration op 27-04-2008 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wat denk je dat die Zalman ZM600-HP is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjaniki
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-10 16:11
Ik zag een paar replies hierboven al wat staan over opslag maar waarom geen nieuwe Western Digital Velociraptor WD3000GLFS? Makkelijk als je in games snelle laadtijden hebt. En deze net uitgebrachte schijf is toch een stukje sneller dan die samsungs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

anjaniki schreef op maandag 28 april 2008 @ 09:39:
Ik zag een paar replies hierboven al wat staan over opslag maar waarom geen nieuwe Western Digital Velociraptor WD3000GLFS? Makkelijk als je in games snelle laadtijden hebt. En deze net uitgebrachte schijf is toch een stukje sneller dan die samsungs.
Wellicht omdat de Velociraptor "maar" zo'n 150 euro duurder is dan een Samsung F1 schijf en aangezien een F1 in veel gevallen een Raptor WD1500 makkelijk kan bijhouden is dat voor dit systeem mooi zat.

't is een "betaalbaar" High End game systeem, geen "geef al je geld uit" Ultra High End game systeem.

In dat geval had de redactie ook makkelijk een dubbele GX2, twee QX 9775 cpu's en een Intel Skulltrail moederbord in het systeem kunnen zetten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mindcrash op 28-04-2008 13:33 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

Warom komen er 750 mb grote Samsung f1's in en niet de 640GB of 1TB variant, deze zijn duurder per MB, maar zijn sneller volgens posts in [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!.
Als je dan toch voor meer snelheid wilt gaan lijkt mij dit een goede optie.

mocht je de Sapphire Radeon HD3870 er in eerste instantie nog niet in zetten dan is het in de toekomst nog mogelijk om een 4870 te plaatsen (volgens mij kan je verschillende crossfire kaarten met elkaar laten werken)

[ Voor 25% gewijzigd door solomo op 28-04-2008 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-10 18:39
solomo schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:49:
Warom komen er 750 mb grote Samsung f1's in en niet de 640GB of 1TB variant, deze zijn duurder per MB, maar zijn sneller volgens posts in [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!.
Als je dan toch voor meer snelheid wilt gaan lijkt mij dit een goede optie.

mocht je de Sapphire Radeon HD3870 er in eerste instantie nog niet in zetten dan is het in de toekomst nog mogelijk om een 4870 te plaatsen (volgens mij kan je verschillende crossfire kaarten met elkaar laten werken)
Weet je zeker dat dit werkt? De 4870 heeft een hele nieuwe "chipset" dan de 3870. Ik dacht dat alleen crossfire-opstellingen van 38xx kaarten werden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

Binnetie schreef op maandag 28 april 2008 @ 16:08:
[...]

Weet je zeker dat dit werkt? De 4870 heeft een hele nieuwe "chipset" dan de 3870. Ik dacht dat alleen crossfire-opstellingen van 38xx kaarten werden ondersteund.
helaas niet voor 100% zeker, in het verleden heb ik gelezen dat crossfire met verschillende kaarten moet werken en op een aantal fora is dit ook gemeld. Dat het dan weer niet werkt met nieuwe "chipsets" lijkt me dan weer tegen de belofte van crossfire in te gaan waar het de bedoeling is om later je systeem nog te upgraden met een extra nieuwe kaart.

Een officieel bericht heb ik trouwens zo niet gezien, misschien dat iemand hier meer van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-10 18:39
solomo schreef op maandag 28 april 2008 @ 16:42:
[...]

helaas niet voor 100% zeker, in het verleden heb ik gelezen dat crossfire met verschillende kaarten moet werken en op een aantal fora is dit ook gemeld. Dat het dan weer niet werkt met nieuwe "chipsets" lijkt me dan weer tegen de belofte van crossfire in te gaan waar het de bedoeling is om later je systeem nog te upgraden met een extra nieuwe kaart.

Een officieel bericht heb ik trouwens zo niet gezien, misschien dat iemand hier meer van weet.
Ik ben hier ook wel benieuwd na. Als dat zo is dan is het een mooie keus om een eerst een andere grafische kaart te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:07
Moederbord zou ik vervangen door de opvolger EX38-DS5. Energy efficient series blabla :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
solomo schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:49:
Dat gaat helaas niet werken. ATi kaarten moeten op dezelfde chip gebaseerd zijn om met elkaar in Crossfire(X) te werken. Een HD3870 en een HD3850 zijn beide op de RV670 gebaseerd, dus die kunnen in Crossfire werken. Voor een HD3870X2 geldt natuurlijk hetzelfde. De 4870 is gebaseerd op de RV770 en zal dus niet met een HD3870X2 in CrossfireX kunnen werken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

Depep schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:19:
[...]

Dat gaat helaas niet werken. ATi kaarten moeten op dezelfde chip gebaseerd zijn om met elkaar in Crossfire(X) te werken. Een HD3870 en een HD3850 zijn beide op de RV670 gebaseerd, dus die kunnen in Crossfire werken. Voor een HD3870X2 geldt natuurlijk hetzelfde. De 4870 is gebaseerd op de RV770 en zal dus niet met een HD3870X2 in CrossfireX kunnen werken.
jammer, heb inderdaad bij het verder zoeken naar informatie hier over verschillende berichten gezien en als er dan naar het verleden gekeken word of verschillende chips door elkaar in crossfire gebruikt kunnen worden moet ik toegeven dat het erg onwaarschijnlijk lijkt, sorry voor de onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
Betreffende G15 toetsenbord.

In vorige BBG wordt steevast geschreven dat de voorkeur uitgaat naar de G15 v1 omdat deze meer in smaak zou vallen dan de G15 v2.

Volgende problematiek:
- De G15 v1 wordt niet meer door logitech geleverd en ik zou het knap vinden als je een v1 nog vind.
- De link naar de pricewatch geeft een plaatje van de v1, maar alle shops die daar opgesomd worden verkopen alleen de v2

Conclusie: Er is geen optie tussen v1 en v2. Er is immers enkel een v2 te verkrijgen. Schrijf dan niet in de BBG dat de voorkeur uitgaat naar de v1. Immers zie ik in veel artikelen de verkrijgbaarheid als argument om een beter verkrijgbaar alternatief te kiezen, doe dat dan ook bij dit onderdeel.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:07
^^ Met persoon hierboven.

Zoals in mijn voorgaande post. X38-DS5 is reeds opgevolgt door de energy efficient versie (EX38-DS5), en de Q9450 is nog net zo dramatisch leverbaar als een maand terug. Kortom, zet er de Q6600 of 6700(pas in prijs gedaald!) in en je maakt een stuk meer mensen blij. Iets wat immers niet te leveren is, verkoopt slecht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maareh die Zalman ZM600, die trekt toch geen crossfire setup? Door Ati voorgestelde powersupplies voor crossfire (althans voor 2 x HD3870X2) zijn minimaal 750W afaik. Had ergens eentje gevonden die erg goed was aanbevolen. Ik zal ff een linkje posten als ik thuis ben, heb ik niet op werk.

Lijkt me dan beter om die ene HD3870 er uit te knikkeren, een betere power supply bij te kopen. En later als de HD3870X2 goedkoper is er een naast te gooien zodat je dus 2x HD3870X2 in crossfire runt.

Tevens is er nu gekozen voor een Saphire 3870x2 in plaats van Club3d vorige maand. Is dat puur vanwege de prijs? 16 euro? Zit er helemaal geen verschil tussen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat is niet rendabel. Beter is dan om nu een 3870X2 te kopen en die over twee maanden te vervangen voor een 4870X2. Dat is goedkoper en (waarschijnlijk) sneller dan twee keer 3870X2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Inderdaad, tripple of quad crossfire/sli is op het moment nog niet echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:43

Emiel1984

Made in NL

Kon de uiteindelijke "mei-gamesysteem setup" niet afwachten en ben zelf uitgekomen op:

- Antec P182, Zwart
- Intel Core 2 Quad,OEM, Q9450, Socket 775 (heb geen haast :) , kan wel 2wk wachten )
- Scythe Mugen “Infinity”.
- Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, 750GB ( dus in raid :) )
- Asus EN8800GT TOP (single slot versie gevraagt en ben niet gamer genoeg voor een 9800GX2)
- Zalman ZM600-HP, 600 Watt, Retail ( maar 10 euro meer dan de 500 watt)
- OCZ OCZ3P16002GK,2048MB, DDR3, PC12800, 1600MHz (gelijk aan fsb mobo)
- Noctua NF-S12-800, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED (stillere (8db) cpu-fan )
- Asus P5E3 Deluxe,Retail ( veel betere koeling (koper) dan de standaard P5E3 versie)

Dus een moederbord + geheugen met een fsb van 1600Mhz. De CPU is wel 1333 maar zodra de 1600 processoren uitkomen zal ik enkel de cpu hoeven te vervangen. Daarnaast lijkt het me leuk om te zien hoever ik de fsb en multiplier kan overclocken. Op azerty staat een fsb van 1333 vermeld, hier heb ik ze even een e-mail voor gestuurd want asus meld wel dat de fsb max 1600Mhz is.

De koeler heb ik gekozen na het lezen van verschillende reviews en de maar "23db geluidsproductie" Ik ga de koeler (misschien) nog vervangen voor de Noctua welke een geluidsproductie heeft van maximaal 8db. De oorspronkelijke koeler ga ik dan gebruiken voor de kast zelf mits de Noctua dus genoeg luchtverplaatsing geeft.

De kast heb ik al sinds deze op de markt kwam op nummer '1' gehad, de goede geluidsisolatie word in veel reviews erg gewaardeerd. Ik heb nu nog een P4 1.5Ghz op 1.8Ghz en zelfs met de "zalman 9500 led" vind ik deze veel te luid in idle :+ , die P4's waren dan ook snel warm.
De 'kast+cpu koeler+cpu-koel-fan' heb ik dus voornamelijk gekozen om toch nog 'stil' systeem te krijgen en ik waterkoeling toch net te kostbaar vind. De 8800gt heb ik ook gekozen omdat deze stillen zou zijn dan zijn tegenhanger van ati.

Als ik het systeem heb opgehaalt en geinstalleerd zal ik is wat benchmarkten draaien en hier de resultaten posten + gebruikte setup ;) .

Er missen cd\dvd drives, toetsenbord, muis en scherm. Over het scherm ben ik nog niet helemaal uit. De 226cw heeft mijn aandacht want ik vind het 'design' van de hp 2207 versie persoonlijk niet zo mooi. Fijitsu Siemens heeft een heel mooi design met schermen vind ik zelf . Ik werkt nu tijdelijk op 'geleend' H19-2 1280x1024 scherm en tov van mijn oude 17" crt van iiyama geeft het veel meer rust. Dit scherm zag er in de winkel ook een stuk beter uit dan de 226bw (maar heb het idee dat dit meer aan de instellingen lag). Ik merk ook dat dit scherm meer is gemaakt voor documenten weergave want de hoeken lijken wat te vervagen met "avond" beelden in films\games. De GT5 HD review was wel mooi om te zien maar was dan ook in 'daglicht' kleuren :) .

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Snap de keus voor het 750GB model van de F1 ook niet. Die heeft gewoon nog ouderwets drie platters. De echte nieuwe F1's presteren dan ook stukken beter. Waarom is daar niet voor gekozen ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-10 16:47
Emiel1984 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 19:59:

...
Dus een moederbord + geheugen met een fsb van 1600Mhz. De CPU is wel 1333 maar zodra de 1600 processoren uitkomen zal ik enkel de cpu hoeven te vervangen. Daarnaast lijkt het me leuk om te zien hoever ik de fsb en multiplier kan overclocken. Op azerty staat een fsb van 1333 vermeld, hier heb ik ze even een e-mail voor gestuurd want asus meld wel dat de fsb max 1600Mhz is.
...
Dit is inderdaad wat alle marketing afdelingen je willen laten geloven, een fsb van 1600mhz etc. ;)

De fsb is (bij intel cpu's) quad pumped. Die 1600fsb betekent dat je CPU op een fsb van 400MHz loopt. Hiervoor is pc6400 ram voldoende (mits je niet gaat overclocken). Dit draait op 800MHz, maar aangezien het DDR geheugen is, kun je dit door twee delen voor de werkelijke frequentie. Dit is dus dan ook 400MHz.

/On topic:

Zelf zou ik niet voor tri (of quad) crossfire kiezen. Het kan inderdaad voor mooie perf gains zorgen, maar het leunt te zwaar op de drivers. Je wil juist een gaming rig zodat je nieuwe games voluit kan draaien. Als je pech hebt kun je met CFX eerst een tijd gaan wachten op fatsoenijke driversupport.

Vervolgens zou ik het geld dat vrijkomt van het verwijderen van de Radeon 3870 stoppen in het vervangen van de HD's. Pak 2x de Spinpoint F1 1TB ipv de 750GB. Prijs per TB ligt 14 euro hoger voor de 1TB modellen, maar daar krijg je wel meer performance voor terug, vanwege het gebruik van 334GB platters in het 1TB model.

De behuizing zou ik zo laten. Niet perse vanwege de behuizing zelf, maar omdat de keuze voor een behuizing erg afhankelijk is van de smaak van de gebruiker. Door een relatief dure behuizing te kiezen dan heeft iemand zelf aardig wat ruimte om een andere te kiezen.

Overigens, misschien is het handig om de voeding te veranderen voor een ander model. Ik heb zelf de Antec P182 icm deze voeding, en er zit 1 nadeel aan: de 4 pin moederbord stroomkabel is te kort. De voeding moet onderin de kast worden geplaatst. De 4 pin connector zit op bijna elk moederbord bovenaan. Hierdoor is het niet mogelijk om gebruik te maken van het cablemanagement systeem van de P182. (Alle kabels kunnen achter de backplate langs lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik zat me af te vragen of het niet eens tijd wordt dat we het high-end gamesysteem gaan voorzien van een betere monitor. Als er 1x 3870 uit het systeem geknikkerd wordt, kan dat geld dan niet geinvesteerd worden in een non-TN paneeltje? Betere kleuren, inkijkhoek en fatsoenlijke responstijden lijken me toch wel een aanwinst. Je kunt wel nog meer AA inschakelen met meer GPU-kracht, maar het blijft toch altijd wat flets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Over kabellengte van de voeding en de Antec P182. Er zijn maar weinig voedingen welke wel zulke hele lange kabels hebben om het echt netjes weg te werken. Je kan beter een verlengkabeltje pakken ervoor, dan moeilijk gaan doen met een voeding ervoor vinden.
Bij een X38 zal dat overigens een EPS12V (8-pins) verlengkabeltje zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-10 16:47
Vincentio schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 17:06:
Over kabellengte van de voeding en de Antec P182. Er zijn maar weinig voedingen welke wel zulke hele lange kabels hebben om het echt netjes weg te werken. Je kan beter een verlengkabeltje pakken ervoor, dan moeilijk gaan doen met een voeding ervoor vinden.
Bij een X38 zal dat overigens een EPS12V (8-pins) verlengkabeltje zijn ;)
Dat is inderdaad ook een optie ;)

Het is inderdaad erg moeilijk te vinden op het net, maar de kabels van een Cooler Master M620 voeding zouden langer moeten zijn. Bijkomstig voordeel is dat deze voeding ook nog eens bijna twee tientjes goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lil
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-01-2022

lil

ff een vraagje.

wordt het High-end gamesysteem mei 2008 nu ook geupdate nav de adviezen die iedereen geeft of blijft het zo zoals Hahn als topic opening vermeld heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
lil schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 22:42:
ff een vraagje.

wordt het High-end gamesysteem mei 2008 nu ook geupdate nav de adviezen die iedereen geeft of blijft het zo zoals Hahn als topic opening vermeld heeft?
De uiteindelijke versie zal (zoals altijd) op de Frontpage verschijnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lil

lil

Regeneration schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 23:14:
[...]

De uiteindelijke versie zal (zoals altijd) op de Frontpage verschijnen. :)
ah ok

bedankt voor de snelle reactie. Dan wacht ik nog ff met bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas wensveen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-07 00:41
Ik zou de 2x 750GB F1 en HD3870 vervangen door een 300GB velociraptor en een 1TB F1.

Ik (en ik ken er nog een paar ;)) kunnen zich behoorlijk ergeren aan laadtijden van games, in mijn geval BF2. Dan heb je niet zoveel aan twee F1's in raid 0. De meeste (alle?) games doen aan blocking I/O, daarom zijn controller cache en throughput van een raid 0 van een paar 7200 rpm schijfjes niet echt nuttig. Wel nuttig zijn lage toegangstijden en die worden niet beter in raid 0. Een SSD zou perfect zijn, maar SSD's in dezelfde prijsklasse als de velociraptor hebben nog een te lage opslagcapaciteit.
Een velociraptor verhoogt je fps niet of nauwelijks, maar draagt wel bij aan een betere game ervaring. De extra HD3870 verhoogt over het algemeen wel je fps, maar zorgt naar mijn mening niet echt voor een betere game ervaring zoals de velociraptor dat zou doen.
Daarnaast zou ik de 1TB F1 naast de velociraptor plaatsen omdat die toch een stuk beter presteert door zijn platters met hogere datadichtheid. De 1TB F1 is zijn +/- 20 euro die je teveel betaald ten opzichte van de 750GB F1 prijs naar mijn mening zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Videokaart:

Harde schijf:

Dvd-brander:

Behuizing:

Voeding:

Over de videokaart en de de dvd-brander ben ik het totaal met je eens. Ik denk dat die videokaart nog helemaal geen zin heeft. Zo'n boost zal dit niet geven. En zeker op deze manier haal je prijsprestatie omlaag. Misschien kun je iets anders vinden waaraan het geld beter te besteden is. Bijvoobeeld aan een 5.1 headset. Of betere speakers.../24' beeldscherm... Of zeker aan 2x 1TB harde schijven. Meer opslag is altijd handig.

Ik heb idd ook ergens uit een test gelezen dat de door jou genoemde dvdbrander beter is tegenwoordig.

Voeding: niets aan doen perfect ding.
Ook handig dat niet alle kabels er gelijk aan zitten maar dat je die er gewoon aan kan klikken. Zo krijg je evt. niet een wirwar van overbodige kabels in je pc.

Behuizing: Ik heb zelf de Recom powerstation. Kwa inbouwen enz. een uberhandig ding. Je kan makkelijk overal bij. Doordat beide zijden naar beneden te klappen zijn. Ik zou persoonlijk dan ook voor de blue edition met side plexiglas. Mooi ding. Alleen 1 nadeel. Als je een beetje een grote koeler op je CPU hebt dan kun je de sidepanel waaraan je Moederboard bevestigd zit moeilijker openen omdat de koeler van je CPU tegen je voeding aan komt.

Hoop dat het heeft geholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-10 17:30
Maarten-NForce schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 23:02:
Dit is ook nonsense volgens mij...Ik heb zelf wat cpu stats bijgehouden in ondermeer crysis en 3dmark06 en daarbij kwam het cpu verbruik niet hoger dan iets van 65-70% en ik heb maar een 6850 op 3,2Ghz

Denk dat het een beetje overkill is een 9550, overigens vind ik de leverbaarheid van de cpu's dermate slecht dat ik ook voor een 6600 of 6700 zou gaan of toch gewoon een dualcore.

Tri-SLI lijkt me ook een beetje vaag...gewoon lekker die 3870X2 erin zetten en het daarbij laten.

Verder ben ik het met de rest van de onderdelen eens op de kast na...maar dat is gewoon omdat ik een deurtje waar de drives achter zitten zo ontzettend onhandig vind...

En wellicht is het een inderdaad een idee om 2x de nieuwe F1 1TB te nemen (goed het is waarschijnlijk overkill) maar snelheidwinst door RAID is toch wel lekker.

ps en de X38 South Bridge ICH9Rondersteund ook matrix raid dus dat is helemaal ideaal! Gewoon een gedeelte voor je documenten in RAID1 zetten en de rest in RAID0 voor de snelheid

Draai zelf 4x een T166 in RAID0 en het is toch wel altijd lekker om als eerste in-game te zijn bij een nieuwe map ofzo (meeste keus :D)

[ Voor 19% gewijzigd door StraightOn.NL op 03-05-2008 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lil

lil

Ten eerste, ik heb dr niet zoveel verstand van. Toch ff 1 dingetje.

Een vriend van me is zeer lovend over NVIDIA GeForce. Het valt me op dat hiervoor niet gekozen wordt. Na het bekijken van deze site: http://www.tomshardware.c...t-gaming-videocards-money komt een andere video kaart hier beter uit de test. Wat is de beweegreden voor de huidige videokaart in dit pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
lil schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 01:23:
Na het bekijken van deze site: http://www.tomshardware.c...t-gaming-videocards-money komt een andere video kaart hier beter uit de test.
Het topic waar je naar linkt is uit 2005 :X , die informatie is gedateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lil

lil

MuisM4t schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 01:33:
[...]

Het topic waar je naar linkt is uit 2005 :X , die informatie is gedateerd.
bhehehe :P

het is ge-edit tot april 2008 :D

BEST GAMING VIDEOCARDS FOR THE MONEY:
PCI-E video cards, April, 2008

BEST GAMING VIDEOCARDS FOR THE MONEY:
AGP video cards, April, 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De snelste GPU van het moment is de 9800GX2 van NVidia, maar wordt hier als 'te duur' bestempeld. Dit is wel hifg end, maar zeker niet het snelste van het snelste. We hebben tenslotte een budget!
Dat die vriend van je zeer lovend is over 'NVidia Geforce' zegt meer over zijn kennis dan over de werkelijkheid. NV en Ati/AMD maken goede kaarten en voor elk budget is er wel een beste keus. Dat veranderd overigens constant door prijswijzigingen en het uitbrengen van nieuwe generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verder zijn hier de prijzen ook wat anders als daar. Hier heb je een HD3850 265mb voor dezelfde prijs als een 8600GTS en de HD3850 is sneller. Terwijl ze daar de 512mb versie er boven zetten in een duurdere klasse. Hier heb je alleen voor dezelfde prijs als die 512mb een HD3870. Denk dat Nvidia daar gewoon goedkoper is dan hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:44
mag ik weten wat de gedachte is om de Q9450 te verkiezen boven de Q6600?
de Q9450 is nog erg slecht verkrijgbaar, daarom nu nog overpriced. zijn fsb-wall schijnt al rond de 450/460 te zitten. (imo is de Q9450 overrated . baserende op de overklok problemen die ik lees)

de Q6600 is 100 euro goedkoper en ook prima te klokken op 3,6Ghz. (behalve op een 680i mobo dan)
de Q6600 gaat pas na Q3-2008 EOL omdat de Q9450 niet te krijgen is)
nu heb je ook gegarandeerd de G0 batch

[ Voor 4% gewijzigd door murky123 op 03-05-2008 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeroWB
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 09:47
Waarom lijkt het alsof de samenstellers van de BBG niet verder kijken dan Logitech voor muizen? Natuurlijk is Logitech één van de beste merken voor muizen maar er is meer zeker als alternatief op de nu aangeraden MX518. Verder moet ik bekennnen dat ik de BBG van tweakers één van de beste guides (mischien wel de beste) vind die er is. Bij de BBG wordt voor muis advies verwezen naar een test uit december 2006, deze test was zeker enorm goed, en uniek in zijn soort, maar in bijna 1,5 jaar is wel één en ander veranderd op de markt.

Wat de test van ESReality heel goed aangegeven heeft is dat DPI niet alles is. Naast DPI bleek de maximale tracking snelheid en acceleratie ook belangrijk en voor sommigen (low-sensitivity gamers) zelfs veel belangrijker dan DPI. En dan hebben we het nog niet eens over vele (vooral budget) merken die meer DPI claimen dan de sensor aan kan door hard- of software interpolatie waardoor deze gegevens eigenlijk niet meer goed te vergelijken zijn.

Het leuke is dat nu zowel Logitech als Razer van hun muizen specs publiceren over deze maximale tracking snelheid en acceleratie. Dit komt omdat vele gamers klaagden over de eerste Laser-Gaming muizen (Logitech G5, Razer Coperhead en Microsoft Habu) omdat de laser muizen een hele lage maximum tracking snelheid hadden vergeleken met de betere normale gaming optische muizen (zoals de Logitech MX500-510-518). Mede hierom is de volgende (na de Copperhead) gaming-muis van Razer ééntje geworden met weer een ledje ipv laser (de Razer Deathadder) en heeft logitech de MX518 nog steeds in z'n programma. Beide firma's zijn echter ook verder gaan ontwikkelen met laser muizen omdat lasers o.a. op meer oppervlaktes goed werken en de resolutie daarmee hoger kan dan met een led. Dit heeft geresulteerd in de Razer Lachesis en de Logitech G9 welke in DPI maar ook vooral in maximum snelheid verbeterd zijn t.o.v. hun 'ouders'.

Ook belangrijk is het te weten dat de hele problematiek zoals door ESReality beschreven wordt eigenlijk alleen geld voor de mensen die de muis gevoeligheid heel laag hebben staan en dus hele grote halen over enorme muismatten maken tijdens het gamen en voor de gemiddelde gamers en gamers die de muis gevoeligheid heel hoog hebben staan is dit absoluut geen isssue en is een G5 waarschijnlijk een beter keus dan een MX518.

Voor de High-end buyers guide zou ik daarom opteren voor een Razer Lachesis of Logitech G9 waaarbij mijn voorkeur naar de Lachesis uitgaat omdat deze zowel de hoogste specs heeft en ook geschikt is voor linkshandigen iets waar logitech (shame on you) nooit rekening mee houd (ik ben zelfs rechts dus heb er geen last van maar ik ken vele linkshandigen die hierover klagen)

Voor de gamers die een hele lage muis gevoeligheid willen of die een enorm goede muis willen en minder willen betalen dan de Lachesis/G9 is naast de MX518 een hele reeks 3G IR muizen van Razer verkrijgbaar waarvan de meeste ook voor linkshandigen bruikbaar zijn dit zijn de Razer Deathadder (allen rechts), de Boomslang CE 2007, de Diamondback 3G en de Salmosa (alle 3 links en rechts).

Specs gesorteerd op sensor specs:
(type sensor - gevoeligheid [dots per inch], snelheid [inch per second], accelaratie

Laser, 4000 DPI, 60-100 IPS, 25g:
-Razer Lachesis

Laser, 3200 DPI, 18-65 IPS, 20g:
-Logitech G9 (alleen rechtshandig)

Laser, 2000 DPI, 45 IPS, 20g:
-Razer Copperhead
-Logitech G5 (alleen rechtshandig)
-Microsft Habu (alleen rechtshandig)

IR, 1800 DPI, 60-120 IPS, 15g:
-Razer Deathadder (alleen rechtshandig)
-Razer Boomslang CE 2007
-Razer Diamondback 3G
-Razer Salmosa

IR, 1800 DPI, 40 IPS, 15g:
-Logitech MX518 (alleen rechtshandig)
(het is vreemd dat volgens de logitech specs de G5 meer IPS heeft dan de MX518, terwijl dat door ESreality e.a. wordt tegengesproken maar logitech wil liever een G5/G9 verkopen denk ik)

Het plaatje mag redelijk duidelijk zijn de MX518 is nog steeds goed maar er is inmiddels veel meer leuks te koop

Ook moet ik erbij vermelden dat ik zelf een MX500 een MX518 een G5 en een Razer Copperhead heb en ik de Copperhead en de G5 veel fijner vindt dat de MX518 en de MX518 fijner vindt dan de MX500, de MX500 heb ik inmiddels al weggegeven omdat ik er echt niet blij meer van wordt na een tijdje een G5&Copperhead gebruikt te hebben. De score van ES Reality was hoofdzakelijk gericht op gamers met lage gevoeligeheid, wat ik niet ben ik speel qua gevoeligheid gemiddeld/hoog. Dus een advies gebaseerd op de ESReality score is erg beperkt.

Dus volgende BBG adviseer ik om in het High-End systeem toch echt een Lachesis/G9 te pakken ipv de MX518

[ Voor 14% gewijzigd door AeroWB op 04-05-2008 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
morpheus schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:10:
Betreffende G15 toetsenbord.

In vorige BBG wordt steevast geschreven dat de voorkeur uitgaat naar de G15 v1 omdat deze meer in smaak zou vallen dan de G15 v2.

Volgende problematiek:
- De G15 v1 wordt niet meer door logitech geleverd en ik zou het knap vinden als je een v1 nog vind.
- De link naar de pricewatch geeft een plaatje van de v1, maar alle shops die daar opgesomd worden verkopen alleen de v2

Conclusie: Er is geen optie tussen v1 en v2. Er is immers enkel een v2 te verkrijgen. Schrijf dan niet in de BBG dat de voorkeur uitgaat naar de v1. Immers zie ik in veel artikelen de verkrijgbaarheid als argument om een beter verkrijgbaar alternatief te kiezen, doe dat dan ook bij dit onderdeel.
En vervolgens wederom dezelfde promotie te zien van de v1 versie. Het tekstje is al niet meer veranderd sinds 6 maanden...
Inmiddels is er ook een nieuwe versie, de V2, van dit toetsenbord beschikbaar, maar wegens veel negatieve berichten hierover is er toch gekozen voor de V1.
Let wel, de BBG is erg goed. Maar zoals iemand hierboven ook al voor muizen een interesant verhaal neerzet, blijkt dat sommige randapparatuur totaal geen aandacht krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door morpheus op 04-05-2008 22:23 ]

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

morpheus schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:23:

[...]

Let wel, de BBG is erg goed. Maar zoals iemand hierboven ook al voor muizen een interesant verhaal neerzet, blijkt dat sommige randapparatuur totaal geen aandacht krijgt.
met hem. Hoewel alles onder de kap voldoende aandacht krijgt, kan ik dat niet zeggen over de randapparatuur. Dat terwijl het erg belangrijk is voor de game-ervaring. Volgende keer toch nog maar eens kritisch naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik wil toch nog even terugkomen op de processorkeuze.
Waarom werd er in eerste instantie voor quad gekozen om dan bij leverproblemen toch maar duo te nemen.
Dit geeft mij het idee dat er niet specifiek voor duo of quad gekozen wordt, anders had er toch net zo goed een andere quad gekozen kunnen worden zoals de X3350.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Picard
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 11:25
Gonadan schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:32:
Ik wil toch nog even terugkomen op de processorkeuze.
Waarom werd er in eerste instantie voor quad gekozen om dan bij leverproblemen toch maar duo te nemen.
Dit geeft mij het idee dat er niet specifiek voor duo of quad gekozen wordt, anders had er toch net zo goed een andere quad gekozen kunnen worden zoals de X3350.
De X3350 is ook zeer moeilijk leverbaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
DVD-brander
De zeer recente maar slecht verkrijgbare Pioneer DVR-215 (Sata) is volgens enkele zeer uitgebreide tests nog wat beter dan de Samsung 203B.
Harde schijf
Ik zou ik liever de 640GB WD6400AAKS nemen ipv de Spinpoint F1. Behalve fractioneel sneller hoor je ook veel betere verhalen wat de betrouwbaarheid betreft (zie bijv. Newegg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als eerste over de discussie over de randapparatuur, wat in de bbg is slechts een suggestie van wat je zou kunnen nemen en bovendien is de keuze in randapparatuur heel erg persoonlijk. Veel persoonlijker als wat "er onder de kap zit". Iedere gamer heeft er weer andere ideen over wat goed is en hoeveel hij er voor uit wil geven.

Verder vroeg ik me af waarom er niet wat sneller geheugen in wordt geplaatst zoals dit. Nog goed betaalbaar maar wel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik moet eerlijk toegeven dat het verhaaltje van het toetsenbord er een beetje bij ingeschoten is, dat was niet helemaal de bedoeling. Maar wat triesto88 zegt is helemaal waar, zaken als toetsenborden en muizen zijn alleen maar suggesties, waar je bij processors en dergelijke kan praten over beste prijs/snelheid-verhouding, kan je dat bij randapparatuur niet.

Desalniettemin zal ik er volgende keer aan denken om er naar te kijken of er niet eens wat aan verbeterd kan worden.

En over het geheugen, sneller geheugen gaat gelijk gepaard met een hogere cas-latency, en volgens mij heeft cas-latency meer invloed op prestaties dan hogere kloksnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-10 09:45
Config iets verbouwd:

GigaByte GA-EX38-DS5
Samsung TFT SyncMaster 226BW 22 Inch, 2 Ms, Geen Speakers, Zwart
Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, 1333 MHz, 6 MB, Tray
Point Of View GeForce 9800 GX2 1024 MB, PCI-e 16x
Antec P182 Zwart, Geen Voeding
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic OEM
Lite-On DVD-RW LH-20A1S S-ATA, Bulk, Zwart
Logitech Keyboard G15 V2 USB, Zwart / Zilver, Qwerty
Logitech Mouse MX518 Gaming-Grade Optical PS/2 & USB, Grijs / Zwart
OCZ Memory Reaper HPC Edition DC 4096 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2
Samsung SpinPoint F1 750 GB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300 X2
Zalman ZM600-HP 600 Watt, 20+24 Pins

Momenteel € 1724,39 bij Salland. Ben nog aan het twijfelen of het niet beter is de X48 versie van het moederbord te plaatsen met het oog op upgraden enzo...

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is er eigenlijk geen gewoon gamesysteem? Het verschil tussen het basissysteem van 500 euro en het high-end gamesysteem van 2000 euro is wel erg groot.
Ik ben met name benieuwt welke moederborden in aanmerking komen als je geen CF/SLI en DDR3 nodig hebt.
Hahn schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 10:07:
En over het geheugen, sneller geheugen gaat gelijk gepaard met een hogere cas-latency, en volgens mij heeft cas-latency meer invloed op prestaties dan hogere kloksnelheden.
10 kloktikken op 1 ghz duurt even lang als 13 kloktikken op 1,3 ghz, maar je hebt wel een hogere bandbreedte.

[ Voor 43% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-05-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zelfde moederbord. Je zou nog een stapje lager naar de X38-DS4 kunnen gaan. Het is gewoon een goed moederbord dat op de toekomst is voorbereid(voor zover die er nog is voor S775 dan :S). Je zou nog kunnen wachten op de aankomende mainstream chipset (X is x treme :P) namelijk de P45( P van performance :P). Deze heeft ook pci-e 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:03:
Het zelfde moederbord. Je zou nog een stapje lager naar de X38-DS4 kunnen gaan. Het is gewoon een goed moederbord dat op de toekomst is voorbereid(voor zover die er nog is voor S775 dan :S). Je zou nog kunnen wachten op de aankomende mainstream chipset (X is x treme :P) namelijk de P45( P van performance :P). Deze heeft ook pci-e 2.0.
Wat is het nuttige voordeel van de X38 ten opzichte van de P35? CF/SLI en DDR3 zijn voor mij niet nuttig en ik kan me niet voorstellen dat deze features 'gratis' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pci-e 2.0, meer overclock opties. DDR3 is zowiezo niet percee nodig. Zoals je in de bbg ook ziet, zit er gewoon ddr2 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
PCI-E 2 levert (nog) geen performance voordeel op, dus dan blijft alleen overklokken over. 60 - 80 euro lijkt me dan best veel geld voor wat meer overklokopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de toekomst is PCI-E 2.0 zeker wel geschikter dan 1.1, maar je staat helemaal zelf vrij om P35 te nemen, gezien je daar toch zon beetje je zinnen al op gezet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik zou graag de seasonic voedingen terug zien in een BBG. Testen wijzen uit dat dit een van de betere merken is en boven antec en coolermaster staat.

Verder heb ik a.d.h.v. de vorige BBG mijn systeem, na 7 maanden uit de roulatie te zijn geweest, samengesteld en ben ik toch weer terecht gekomen op een 8800gtx voor 199 euro. Die blijkt eigenlijk alsnog de snelste te zijn (Behalve de GX2 en X2), maar is wel veel betaalbaarder en via SLI zeker sneller dan de X2 en GX2

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Seesar schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:44:
ik zou graag de seasonic voedingen terug zien in een BBG. Testen wijzen uit dat dit een van de betere merken is en boven antec en coolermaster staat.
Welke tests? Heb je bronnen?
Verder heb ik a.d.h.v. de vorige BBG mijn systeem, na 7 maanden uit de roulatie te zijn geweest, samengesteld en ben ik toch weer terecht gekomen op een 8800gtx voor 199 euro. Die blijkt eigenlijk alsnog de snelste te zijn (Behalve de GX2 en X2), maar is wel veel betaalbaarder en via SLI zeker sneller dan de X2 en GX2
Op welke resoluties speel je dan? Over het algemeen is de 9800GTX sneller dan de 8800GTX hoor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Gonadan schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:45:
[...]

Welke tests? Heb je bronnen?

[...]

Op welke resoluties speel je dan? Over het algemeen is de 9800GTX sneller dan de 8800GTX hoor.
Over de Seasonic voeding:

http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html
http://www.extremeoverclo.../Seasonic_S12_500W_1.html
http://www.pcper.com/article.php?aid=106&type=expert

en de wat nieuwere M12-700

Propunten: nagenoeg stil, rocksolid stabiel ook onder grotere load, extreem grote load (voor zijn capaciteiten), een van de weinige die een hoger rendement heeft dan 80% en verder hele goede componenten gebrukt (trafo's, condensators).

Nadeel: wat duurder, maar deze voeding onderscheidt zich echt als een audi t.o.v. een golf (beide niet slecht, maar audi net wat beter).

Helaas nu niets kunnen vinden waar de antec, coolermaster, tagan en seasonic tegen elkaar uitgezet zijn.

Over de 8800gtx:

8800GTX of 9800GTX ?

dit draadje geeft enerzijds wel aan dat de 9800gtx sneller is, maar dan hebben we het over een paar procenten. Daarentegen is de 9800gtx wel 130 euro duurder en dus niet veel meer sneller (i.i.g. niet significant dat een spel ineens wel gespeeld kan worden).

Als je de 8800gtx uitzet t.o.v. de X2 blijkt uit deze review dat de X2 dan sneller, danwel tie's danwel langzamer is dan de 8800gtx, maar de gtx blijft 110 euro goedkoper en het is dus helemaal afhankelijk welk spel je wil spelen of het die 110 euro extra waard is. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat 2 gtx-en in SLI alles wegblazen voor een schappelijke prijs (9800gtx in sli zal sneller zijn, maar kost je nog zoveel meer) terwijl je dus voor 400 sneller dan de 9800x2, 3870X2 bent.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Seesar schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:03:
Over de Seasonic voeding:

http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html
http://www.extremeoverclo.../Seasonic_S12_500W_1.html
http://www.pcper.com/article.php?aid=106&type=expert

en de wat nieuwere M12-700

Propunten: nagenoeg stil, rocksolid stabiel ook onder grotere load, extreem grote load (voor zijn capaciteiten), een van de weinige die een hoger rendement heeft dan 80% en verder hele goede componenten gebrukt (trafo's, condensators).

Nadeel: wat duurder, maar deze voeding onderscheidt zich echt als een audi t.o.v. een golf (beide niet slecht, maar audi net wat beter).

Helaas nu niets kunnen vinden waar de antec, coolermaster, tagan en seasonic tegen elkaar uitgezet zijn.
Ok, kan ik eens kijken.
Het is niet dat ik je niet geloof hoor, maar er worden vaak dingen geroepen zonder onderbouwing. :)
Over de 8800gtx:

8800GTX of 9800GTX ?

dit draadje geeft enerzijds wel aan dat de 9800gtx sneller is, maar dan hebben we het over een paar procenten. Daarentegen is de 9800gtx wel 130 euro duurder en dus niet veel meer sneller (i.i.g. niet significant dat een spel ineens wel gespeeld kan worden).

Als je de 8800gtx uitzet t.o.v. de X2 blijkt uit deze review dat de X2 dan sneller, danwel tie's danwel langzamer is dan de 8800gtx, maar de gtx blijft 110 euro goedkoper en het is dus helemaal afhankelijk welk spel je wil spelen of het die 110 euro extra waard is. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat 2 gtx-en in SLI alles wegblazen voor een schappelijke prijs (9800gtx in sli zal sneller zijn, maar kost je nog zoveel meer) terwijl je dus voor 400 sneller dan de 9800x2, 3870X2 bent.
Dat topic ken ik. ;)

Welke pricewatch gebruik jij?
De 8800GTX en 9800GTX zijn qua prijs nagenoeg hetzelfde, daarom zou ik voor de 9800GTX kiezen.
Als er wel een prijsverschil was is het inderdaad een ander verhaal.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik had begrepen dat de 9800gtx rond de 310 schommelde, maar eerder rond de 265 zie ik nu. Desallniettemin zijn ze aan elkaar gewaagd, maar de 8800gtx (zonder die hele discussie weer op gang te brengen) heeft uitindelijk wel meer geheugen.

Ach het zal om het even zijn, maar 2x 8800gtx of 2 x 9800gtx zal zeker sneller zijn dan een 3870x2 + 3850 en dat voor minder geld.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Seesar schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:22:

Ach het zal om het even zijn, maar 2x 8800gtx of 2 x 9800gtx zal zeker sneller zijn dan een 3870x2 + 3850 en dat voor minder geld.
Niemand adviseert toch een 3870X2 icm een 3850? Single 3870X2 is nog steeds goedkoper dan 2x8800GTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:36:
Voor de toekomst is PCI-E 2.0 zeker wel geschikter dan 1.1, maar je staat helemaal zelf vrij om P35 te nemen, gezien je daar toch zon beetje je zinnen al op gezet hebt.
Ik ben gewoon op zoek naar een onderbouwing voor de keuzes, daar is toch niks mis mee? Uiteraard is 2.0 beter voorbereid op de toekomst met 2x zoveel bandbreedte, maar de vraag is of je daar ook inderdaad nuttig gebruik van kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En kan meer stroom leveren. Ja we kunnen niet in de toekomst kijken, maar als ik een beetje de speculaties lees zijn de R700 en GT200 cores aardige monsters en dan is die extra bandbreedte zeker niet weg.
Maar verder, de keuze is hier gewoon gemaakt dat er wel een HD3870(X2) bij kan. Dat jouw persoonlijke keuze daar in anders is, veranderd niets verder aan de BBG(klinkt een beetje als een verkapte 'welke moet ik nemen' vraag?). Voor je eigen systeem is het je persoonlijke afweging. Heb jij het nodig of niet en wil je daar voor betalen of niet. Een P35 chip zou dan voor jouw doen heel goed kunnen, of je moet nog even wachten op de P45. Een goed P35 bord is de (E)P35-DS3R. Ik heb hem zelf ook en ik ben er uiterst tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 18:47:
En kan meer stroom leveren. Ja we kunnen niet in de toekomst kijken, maar als ik een beetje de speculaties lees zijn de R700 en GT200 cores aardige monsters en dan is die extra bandbreedte zeker niet weg.
Zijn er al benchmarks waarin er significant verschil optreedt tussen 2x x8 en 2x x16? Ik ben ze nog niet tegengekomen.
Als er tussen 1.0 x8 en x16 al geen verschil is, lijkt het me sterk dat dat er tussen 1.0 x16 en 2.0 x16 ineens wel is, zelfs in next-gen videokaarten.
Maar verder, de keuze is hier gewoon gemaakt dat er wel een HD3870(X2) bij kan. Dat jouw persoonlijke keuze daar in anders is, veranderd niets verder aan de BBG(klinkt een beetje als een verkapte 'welke moet ik nemen' vraag?).
Dat is het eigenlijk ook. In eerste instantie zag ik het multimediasysteem over het hoofd en daarin komt inderdaad die P35 terug. Maar de hele BBG draait toch eigenlijk om de vraag "Wat moet ik kopen?" ;)

Dat er in de high-end BBG voor x38 wordt gekozen vanwege CF lijkt me inderdaad een uitstekende reden.
Voor je eigen systeem is het je persoonlijke afweging. Heb jij het nodig of niet en wil je daar voor betalen of niet. Een P35 chip zou dan voor jouw doen heel goed kunnen, of je moet nog even wachten op de P45. Een goed P35 bord is de (E)P35-DS3R. Ik heb hem zelf ook en ik ben er uiterst tevreden over.
Die ben ik ook al tegen gekomen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Hmm, dat zou dus ook inhouden dat een 750 SLI chipset (ondersteunt 2x8 2.0) ook een stuk minder presteerd dan een 780 SLI welke pas bij tri-SLI terugvalt naar 8x. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Interessant. Maar:
Currently, going from x8 to x16 for Crossfire really only offers a tangible payoff in higher resolutions. At the highest resolution of 1920 x 1200 pixels, only a single test enjoyed a really meaningful speedup as a result of the faster interface, going from 53 to 63 fps. The remaining resolutions were already running smoothly at more than 70 or 100 fps, so any improvements here only help the overall performance rating, not real-world playability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik dacht dat het tabelletje voor zichzelf sprak....
Het mag duidelijk zijn dat PCI-E 4x ontoereikend is voor de nieuwste generatie high-end videokaarten. Bij PCI-E 8x snelheid, als de bandbreedte dus 2GB/s is, verliezen beide kaarten ongeveer 7 tot 8 procent van hun performance
En dan nog onvertaald:
Putting current graphics cards in a PCI-Express x4 slot basically verges on madness and incurs a performance hit of between 25 and 33 percent. Even if the motherboard in question were especially cheap, the card’s price/performance ratio is affected immensely. When using an x8 connection, performance also decreases, albeit only by 7 to 8 percent.
Of te wel, 7-8 procent verlies op 1.* 8 lanes pci-e. Dus wat je eerder zei:
quote: Olaf van der Spek
Als er tussen 1.0 x8 en x16 al geen verschil is, lijkt het me sterk dat dat er tussen 1.0 x16 en 2.0 x16 ineens wel is, zelfs in next-gen videokaarten.
Is dus niet waar. Er is wel degelijk een verschil tussen 8x en 16x
Hmm, dat zou dus ook inhouden dat een 750 SLI chipset (ondersteunt 2x8 2.0) ook een stuk minder presteerd dan een 780 SLI welke pas bij tri-SLI terugvalt naar 8x. :)
Nee, tabeletje is 1.1 he, 2.0 is een keer zo snel. 8x 2.0 = 16x 1.*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 21:45:
Nee, tabeletje is 1.1 he, 2.0 is een keer zo snel. 8x 2.0 = 16x 1.*
Oeps, ok dat betekend dan dat het voor de huidige generaties kaarten op 2.0 nog niet veel uit maakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat klopt. De vraag is hoelang het duurt voor de grens van 16x 1.* berijken. Toen de X19** serie werd aangekondigd zeiden mensen dat AGP al niet snel genoeg meer was etc, terwijl die nog net kon. Dus of de R700/GT200 de grens berijken... who knows... tis koffie dik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 21:45:
ik dacht dat het tabelletje voor zichzelf sprak....
Ja, maar die quote lijkt toch ook voor zichzelf te spreken. ;)
Maar je hebt gelijk, er is zeker wel een verschil, dus 2.0 x16 zou nuttig kunnen zijn voor de volgende generatie videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik even wachten op die P45 serie. Die heeft wel 2.0 en zal kwa prijs denk ik wel rond de P35 komen. Grote verschillen zitten er volgensmij niet tussen de P35 en de P45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Olaf van der Spek schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:24:
Is er eigenlijk geen gewoon gamesysteem? Het verschil tussen het basissysteem van 500 euro en het high-end gamesysteem van 2000 euro is wel erg groot.
Ik ben met name benieuwt welke moederborden in aanmerking komen als je geen CF/SLI en DDR3 nodig hebt
Het blijft tweakers natuurlijk, wat is het nut van een half-game systeem?
Er is wel een multimediasysteem, waar je ook redelijk op kan gamen.

Daarnaast kan je zelf al erg veel besparen door de tweaker gadgets weg te laten... 1 harde schijf eruit, minder disk space, goedkope muis en keyboard, onboard geluidskaart, mindere speakers, andere monitor, geen losse koeler, goedkope behuizing. Vrijwel exact dezelfde permance, makkelijke besparing van over de 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dantar schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:30:
Het blijft tweakers natuurlijk, wat is het nut van een half-game systeem?
Een systeem zonder CF/SLI zou ik niet direct een half-game systeem willen noemen. Zoals ik al eerder schreef had ik het multimediasysteem ook over het hoofd gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-05-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nu al een tijdje reviews aan het nalezen en iedereen heeft wel een andere mening betreffende videokaarten.
Wat ik vooral tegenkom is dat kwa performance 2x 8800GT SLi better performed dan een 3870x2.
Dus waarom niet een SLi setup? Is hooguit een beetje duurder? Of verwachten jullie dat nieuwe drivers voor de 3870X2 de performance zo dramatisch zal verbeteren?

Bedoel 2 x Club3D 8800GT op komplet (en ja kan vast goedkoper) kost rond de 360Eu De 3870X2 kost 320Eu. 40 eurotjes verschil maar. En ja de moederbord zal wel uitvallen. Ben er ook nog niet uit welke alleen.

greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Waarom wordt hier geen gebruik gemaakt van Raid-0. Het zal de laadtijden van games namelijk nogal verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 15:11:
Ben nu al een tijdje reviews aan het nalezen en iedereen heeft wel een andere mening betreffende videokaarten.
Wat ik vooral tegenkom is dat kwa performance 2x 8800GT SLi better performed dan een 3870x2.
Dus waarom niet een SLi setup? Is hooguit een beetje duurder? Of verwachten jullie dat nieuwe drivers voor de 3870X2 de performance zo dramatisch zal verbeteren?

Bedoel 2 x Club3D 8800GT op komplet (en ja kan vast goedkoper) kost rond de 360Eu De 3870X2 kost 320Eu. 40 eurotjes verschil maar. En ja de moederbord zal wel uitvallen. Ben er ook nog niet uit welke alleen.

greetz
Nee, heel simpel, prijs prestatie van de X2 is iets beter en nog veel belangrijker. Geen waardeloze nvidia chipset nodig. De prestaties van nvidia chipsets zijn echt om te huilen. Dan vooral de raid prestaties, maar de overclock prestaties ook. Zeker met quad. Hell de 790i chip set maakt zelfs je HD's stuk als je gaat overclocken. Ook kan er nog makkelijk een HD3870 bij voor tri-cf. Alleen zijn de prestaties van tri/quad crossfire en sli gewoon rond uit slecht.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2008 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat de scaling behoorlijk zuigt voor SLi en eigenlijk ook niet al te best voor CF alhoewel beter dan Sli. Daarbij maken meeste games niet eens gebruik van de 2de kaart in een HD3870X2 en runt hij soms zelfs slechter dan 1 HD3870 vanwege de communicatie tussen die 2 kaarten.
Waarom wordt er dan niet voor hetzelfde geld 1 kaart ingegooid? Vanwege toekomst perspectief en betere drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 09:13:
Waarom wordt er dan niet voor hetzelfde geld 1 kaart ingegooid? Vanwege toekomst perspectief en betere drivers?
Er is te veel geld beschikbaar om slechts een kaart te kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-10 07:50
Ik kwam deze reactie tegen bij de BBG:
High-end game systeem:

Gaat die reaper cooler kit van het OCZ geheugen wel passen in combinatie met de Scythe Infinity SCINF-1000 processor koeler?

Ik heb zelf een GA-P35-DS4, Scythe Infinity SCINF-1000 en OCZ2T800C44GK , dus zonder die reaper koeling en dat paste net, ook het eerst DIMM slot wat half onder de koeler ligt. Met die reaper koeler gaat het eerste DIMM slot niet passen en in het tweede slot lijkt het mij dat die reaper koeler de Scythe Infinity SCINF-1000 koeler deels blokkeert

Heeft iemand dit geprobeerd?
Ben wel een beetje benieuwd, want ik heb afgelopen weekend dit systeem besteld (iig mobo, proc, koeler en mem) en vraag me af of dit nou voor problemen gaat zorgen. Of kan ik sowieso gewoon de 2 andere geheugenslots gebruiken? Want 4Gb is voor mij voorlopig toch wel genoeg ;)

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:03

bbr

Silence is but another sound

Ik zou de pricewatch: Antec LifeStyle Sonata III Zwart ipv losse kast + voeding nemen. Mits 500W genoeg is om dit systeem te voeden. Scheelt toch +- 100 euro op die manier, en de kast zou een stuk beter moeten zijn. Zelf zou ik die gebruiken om toch meteen 2x2gb extra er bij te zetten en zo 8 GB aan ram er in te hebben.
Misschien een idee voor de editie van juni?

In de BBG die gepost is mis ik de 2e radeon waar hier over gesproken word. reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2008
Met 2x video kaart 1x geluids kaart, zit de gigabyte plank wel helemaal vol, geen ruimte voor verdere uitbreiding dus.

Zit er eigenlijk koelpasta bij de Scythe Infinity SCINF-1000?
Er zijn vaak losse verkrijgbaar die betere performance geven dan boxed versies.
En, aangezien de BBG een losse koeling aangeeft, hoeft de CPU geen boxed editie te zijn lijkt me? (inc koeling zoals eerder vermeld door een andere poster)

Ik zou wel 2x 1TB of 2x 750g HD met Raid-0 er in zetten voor laad tijden en snelheid. 10.000 rpm HD zijn nogal prijzig, en Raid-0 is een prima alternatief.

Heb ook een standaard Vista pakket in de lijst gezet, de home premium zou 16 GB aan ram aan moeten kunnen indien dit later nog eens gewenst zou zijn : http://www.microsoft.com/...vista/editions/64bit.mspx

Evt zou het ook niet ongepast zijn om een aparte CD reader drive toe te voegen. Een dvd speler heeft vaak hogere seek times en lagere spin times op CDs.

Speakers, en monitor heb ik weg gelaten uit dit voorbeeld aangezien ik nog niet zeker ben over deze :
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec LifeStyle Sonata III Zwart€ 95,07€ 95,07
1Creative X-Fi XtremeMusic€ 57,55€ 57,55
1Gigabyte GA-EX38-DS5€ 165,01€ 165,01
1Intel Core 2 Duo E8400€ 144,-€ 144,-
1Lite-On LH-20A1S€ 18,29€ 18,29
1Logitech MX518 Optical Mouse (USB)€ 26,26€ 26,26
1Microsoft Windows Vista Home Premium€ 89,-€ 89,-
1NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)€ 5,68€ 5,68
2OCZ OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 89,-€ 178,-
2Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 119,-€ 238,-
1Sapphire Radeon HD3870X2€ 304,-€ 304,-
1Scythe Infinity SCINF-1000€ 34,95€ 34,95
ImporterenTotaal€ 1.355,81

[ Voor 9% gewijzigd door bbr op 15-05-2008 11:19 ]

Listen to the voices in your head.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Die kast mag dan wel 100 euro goedkoper zijn, beter is hij dus ECHT niet. De gekozen kast is een heel stuk stiller en beter te koelen. Verder is meer dan 4gb nog niet echt nuttig.
2)beter lezen. een HD3870X2 is niet het zelfde als twee keer een HD3870. Die zit er dus in en is er ruimte voor uitbreiding
3)Ja er zit koelpasta bij en op tray krijg je vaak maar 1 jaar garantie en op boxed 3.
4) Persoonlijke keuze, de 1tb variant is sneller dan de 750gb. Er was nog 300 euro van het budget over dus iedereen kon de keuze zelf maken.
5) Software moet je zelf uit zoeken. Tweakers BBG is voor hardware niet voor software
6)Dat is persoonlijk, ik gebruik mijn dvd drive nauwlijks. Steam/direct2drive ftw.

Beetje verkapte welke moet ik nemen post imho.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

MindWarp schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 10:47:
Ik kwam deze reactie tegen bij de BBG:

[...]

Ben wel een beetje benieuwd, want ik heb afgelopen weekend dit systeem besteld (iig mobo, proc, koeler en mem) en vraag me af of dit nou voor problemen gaat zorgen. Of kan ik sowieso gewoon de 2 andere geheugenslots gebruiken? Want 4Gb is voor mij voorlopig toch wel genoeg ;)
ik heb de combinatie, en je kan dan net 1 setje geheugen er in proppen, het geheugenslot het dichtst bij je cpu/koelblok is dan niet te gebruiken

CPU+koeler mem1 mem2 mem3 mem4
fan blocked mem1 blocked 2gig leeg 2gig

het eerste geheugen slot is dus niet te gebruiken omdat die door de koeler geblokkeerd word (in ieder geval als er zo'n leuk handvat op zit :P )
zo zit het nu dus bij mij

hierbij moet er wel vermeld worden dat de koeler het geheugen slot blokkeert dmv de fan die er op zit, als je die op een andere kant monteert wat volgens mij ook mogelijk is dan past het geheugen volgens mij wel weer (het is in ieder geval krap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
bbr schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:03:
Ik zou wel 2x 1TB of 2x 750g HD met Raid-0 er in zetten voor laad tijden en snelheid. 10.000 rpm HD zijn nogal prijzig, en Raid-0 is een prima alternatief.
RAID 0 is geen prima alternatief. ;)
2 losse 1 TB schijven zijn geen slecht idee.
Evt zou het ook niet ongepast zijn om een aparte CD reader drive toe te voegen. Een dvd speler heeft vaak hogere seek times en lagere spin times op CDs.
Eh, is het vandaag geen 2008?
Sinds wanneer is dat soort CD performance belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een sugestie.
Er staat bij de video kaart dat die eventueel in crossfire gezet kan worden. Maar dan moet er wel nog bij komen te staan dat er dan ook andere voeding nodig is.
Ik zie dat nergens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:03

bbr

Silence is but another sound

[b][message=30072027,noline]
Eh, is het vandaag geen 2008?
Sinds wanneer is dat soort CD performance belangrijk?
Heb nog cds zat liggen. En voor 15 euro lijkt het me een prima feature.
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:08:
Ik heb even een sugestie.
Er staat bij de video kaart dat die eventueel in crossfire gezet kan worden. Maar dan moet er wel nog bij komen te staan dat er dan ook andere voeding nodig is.
Ik zie dat nergens staan.
Hoeveel Watts zou het systeem nodig bebben? Is niet echt duidelijk aangegeven.
In het artikel staat wel dat deze voeding genoeg zou moeten leveren : ""wat meer dan genoeg moet zijn om dit systeem stabiel van stroom te voorzien, zelfs indien er gekozen zou worden voor een Crossfire X-opstelling.""
solomo schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:59:
[...]

het eerste geheugen slot is dus niet te gebruiken omdat die door de koeler geblokkeerd word (in ieder geval als er zo'n leuk handvat op zit :P )
zo zit het nu dus bij mij

hierbij moet er wel vermeld worden dat de koeler het geheugen slot blokkeert dmv de fan die er op zit, als je die op een andere kant monteert wat volgens mij ook mogelijk is dan past het geheugen volgens mij wel weer (het is in ieder geval krap)
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:39:
1) Die kast mag dan wel 100 euro goedkoper zijn, beter is hij dus ECHT niet. De gekozen kast is een heel stuk stiller en beter te koelen. Verder is meer dan 4gb nog niet echt nuttig.
Hoe zie jij dat dan? De pagina van de fabrikant geeft dat slecht aan.

En 8 GB is zeker geen overbodige luxe ivm Vista, photo / video editing, en games die steeds groter worden.
Enigste probleem is dus, zoals de vorige poster aan geeft, dat de ventilator 1 van de memory slots afdekt. Een kleinere zou dus beter zijn. Ook qua slot priority, normaal vul je altijd 1+2 eerst.

[ Voor 5% gewijzigd door bbr op 15-05-2008 15:17 ]

Listen to the voices in your head.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
bbr schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:58:
Heb nog cds zat liggen. En voor 15 euro lijkt het me een prima feature.
Dat vroeg ik niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bbr schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:58:
[...]

[...]

[...]

Hoe zie jij dat dan? De pagina van de fabrikant geeft dat slecht aan.

En 8 GB is zeker geen overbodige luxe ivm Vista, photo / video editing, en games die steeds groter worden.
Enigste probleem is dus, zoals de vorige poster aan geeft, dat de ventilator 1 van de memory slots afdekt. Een kleinere zou dus beter zijn. Ook qua slot priority, normaal vul je altijd 1+2 eerst.
Reviews lezen!?!?! De P182 is een erg stille kast, terwijl de Sonata 3 nog wel eens als luidruchtig word bevonden. Verder kunnen er in de P182 meer fans wat dus voor betere koeling zorgt. Ook zijn er standaard meer fans mee geleverd. I.E. Sonata 3 is als case slechter.

8 GB is wel overbodige luxe, er is qua consumenten programmatuur nog niets wat 8 gb goed gebruikt.

Het maakt niet uit in welke slot je geheugen zit. Dualchannel en snelheid blijft gelijk. Dat je ze eerst in 1 en 2 zet ligt er maar net aan van welke kant de maker nummert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:36:
8 GB is wel overbodige luxe, er is qua consumenten programmatuur nog niets wat 8 gb goed gebruikt.
Maar 8 gb is dermate goedkoop dat ik bij zo'n budget niet voor 4 gb zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet? Het is overbodig. Verder is alle slots gevuld vaker nadelig dan voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wat ik inderdaad begrepen heb is dat als je alle bankjes volgooit de snelheid bij sommige borden wat omlaag gaat.
Dan ga ik liever voor snelheid dan voor (overbodige) hoeveelheid. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Dit topic is niet in het leven gebracht voor 'welke moet ik nemen?'-vragen (zie Zie CSL Beleid#welke) maar is ontworpen om de BBG van deze maand ter discussie te stellen.