Ik ben sinds zaterdag de trotse bezitter van een HDX 1000. Besteld in Frankrijk (nmtank.fr) omdat ik de 50 euro die het ding in Nederland meer kost toch overdreven vind, maar het risico met de douane als je het in China of Amerika bestelt ook niet wil lopen. Ik heb het ding vorige week woensdag besteld en kreeg dezelfde dag nog een mail dat het apparaat verstuurd was. Aangezien ik het zaterdag ochtend dus al in huis had ben ik erg tevreden over de service

.
De doos van de HDX was dik verpakt in bubbelplastic met een soort van vuilniszak en tape er om heen. Niet de meest professioneel ogende verpakking, maar wel efficient. Ondanks deze bescherming was de doos enigzins gedeukt, maar de HDX 1000 was onbeschadigd, dus ook daar niets te klagen.
Qua uiterlijk vind ik het een super strak apparaat en zelfs mijn vriendin vindt het acceptabel om zichtbaar in de woonkamer te hebben staan (groot compliment voor het design). Enige slechte aan de geleverde hardware was de HDMI kabel, deze ziet er op zich stevig uit, maar bij gebruik vertoonde het beeld duidelijke verticale strepen. Gelukkig had ik nog een HQ HDMI kabel liggen waarmee dit probleem direct verholpen was (maar ik werd er toch even zenuwachtig van).
Over het gebruiksgemak ben ik zeer te spreken. De interface is erg overzichtelijk en alles werkte direct. Als media bron gebruik ik mijn met dd-wrt (een linux variant) geflashte WLAN router waar een 700GB USB schijf aan hangt. Op deze router draai ik llink, een soort van webserver met geintegreerde pagina die mooi aansluit op de standaard interface van het apparaat. Op deze manier kan ik heel snel door al mijn media browsen, je merkt eigenlijk niet eens dat de bestanden niet lokaal staan.
Het voordeel van deze aanpak vind ik dat dd-wrt heel makkelijk aan te passen is, ik ben b.v. nog bezig met een php webinterface om een heleboel downloads te automatiseren. Verder worden er geen resources op de HDX 1000 gebruikt voor het downloaden, de sigma processor van de NMT's schijnt hier niet zo goed in te zijn. Bovendien heeft de HDX 1000 zo geen schijf nodig heeft zodat het ding 100% stil blijft.
Bijna alle bestanden die ik heb worden goed afgespeeld, er waren eerst een paar 1080p mkv's die werden geweigerd, maar na de upgrade naar firmware 50-17-081023-15-HDD-403-000 leveren die ook geen probleem meer op, ik heb nog 1 1080p .mov bestand (Big Buck Bunny) wat hapert, maar die is ook in andere formaten verkrijgbaar. De netwerk bandbreedte is voor mij dus zeker genoeg om alle films over te kunnen streamen (Ik gebruik de ethernet aansluiting van de HDX, deze zit via 2 Linksys homeplug AV kastjes via het elektriciteitsnet met de router verbonden).
DTS audio is nog wel een probleem op dit moment, de HDX 1000 kan dit nog niet downmixen naar PCM stereo, de PopcornHour A-110 heeft dit al wel maar HDX heeft nog wat license problemen op dat gebied. Volgens de website (
www.hdx1080.com) zijn deze in december verholpen. Laten we dus hopen dat dat idd gebeurt.
Al met al ben ik erg tevreden met deze aankoop. Al het gedoe met steeds een laptop aansluiten om een film te kijken vond ik maar niets, en bovendien kreeg ik H264 1080p video's niet echt soepel aan de praat op m'n Core2 2.5Ghz. Deze oplossing is mooier, stiller, gebruikt minder energie, werkt beter en is makkelijker. Flinke vooruitgang dus.