Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Heuving
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20-12-2019
The closest thing that we can create to something that is alive (Sir William Lyons)

Na het BMW, Mercedes en Audi topic nu ook een topic over de moeder der klassieke luxe auto's:
JAGUAR

Discusseer hier over de nieuwe XF, hoe je onderhoud pleegt aan je MKII, enzovoort.
De geschiedenis

In 1922 richtte William Lyons de 'Swallow Sidecar Company' op in het Engelse Blackpool. Dit bedrijf hield zich voornamelijk bezig met de productie van zijspancombinaties voor motorfietsen.

Vijf jaar later zou de overstap gemaakt worden naar carrosseriebouw, omdat met de opbouw van een aluminium carrosserie op het bestaande chassis van de Austin Seven een grote order werd binnengesleept. Een en ander nam zo'n vlucht dat William Lyons besloot zijn bedrijf meer centraal te vestigen, waarna in 1928 een verhuizing volgde naar het Engelse Coventry.

In de jaren dertig verschenen diverse modellen onder de naam 'Silver Swallow' (onder andere de SS I en de SS II). Het accent kwam hierbij steeds meer te liggen op snelheid en luxe.

Met een compleet nieuwe lijn van sedans en sportwagens deed in 1935 de naam 'Jaguar' voor het eerst haar intrede. Voor Jaguar betekende deze periode ook haar aanvang in de autosport. Zo werd in 1936 de RAC Rally gewonnen door een SS 100.

Gedurende de Tweede Wereldoorlog lag Coventry hevig onder vuur, en het zou dan ook tot 1948 duren voordat een nieuw voertuig geïntroduceerd werd. Deze Jaguar Mk V zou echter een belangrijke rol spelen in de wederopbouw van het merk.

Ten behoeve van een ruimere productiecapaciteit werd in 1960 Daimler ingelijfd in de firma.

Na tal van successen in de autosport met de Jaguar C-type en Jaguar D-type stelden de heren uit Coventry in 1961 de legendarische Jaguar E-type voor aan het publiek. Een model dat in 1966 navolging vond met een ruim 25 cm langere 2+2 versie.

In 1988, drie jaar na het overlijden van William Lyons, won Jaguar met haar Jaguar XJR-9LM de 24 uur van Le Mans. Met aan het stuur onder andere de Nederlander Jan Lammers.
(bron: wikipedia)

Jaguar nu

Jaguar zit momenteel diep in de financiele problemen. Ex-eigenaar Ford had de geldkraan voor een gedeelte dichtgedraaid. De X en S-Type waren ook niet de verkoopsuccessen die het had moeten worden.
De nieuwe lijn die is begonnen met de XK moet voor jaguar een succes worden, anders kan een van de meest legendarische automerken misschien faillet gaan en daarmee stoppen met bestaan.

Het nieuwste model is de Jaguar XF. Deze vervangt de Jaguar S-Type.
Het design komt van de hand van Ian Callum (voormalig Aston Martin).
Vooralsnog verkoopt de XF wereldwijd en ook in Nederland boven verwachting.

Momenteel is Jaguar samen met Land Rover in handen van het Indische Tata.
Jaguar links

http://www.jaguar.com - De officiele Jaguar site.
http://www.jaguarforum.co.uk - Een groot Jaguar forum waar ook veel sleutelaars op zitten.
http://www.jagplanet.com - Site met diverse informatie. O.a. reparatie manuals.

De modellen

X-Type
Het jaguar instap model. Leverbaar als een 2.2 diesel, 2.5 V6 benzine of 3.0 V6 benzine topmodel.
Prijzen beginnen bij € 41.490,- naargelang de opties kost het topmodel € 59.990,-
http://www.autoweek.nl/images/800/b/c5d63fd0b544766cf4e8a4e82f49e1db.jpg
X-Type Estate
Om mee te doen met de Touring trend, de Jaguar Estate. Voor de family man met plek voor een labrador. Dezelfde motoren zijn leverbaar voor deze auto als de Sedan.
Prijzen beginnen bij € 44.490,- en het topmodel kost € 63.490,-
http://www.autoweek.nl/images/800/5/82a36dcb4f265c07ce9509829128be95.jpg
S-Type (discontinued)
Dit model luide een nieuw tijdperk in voor Jaguar. Een tijdperk van proberen geld te verdienen. De XF heeft de S-Type vervangen. Een aantal dealers hebben nog nieuwe S-Type voorraad auto's staan.
http://www.autoweek.nl/images/800/b/033d5960cd5cd5b269a9279f33ba49db.jpg
XJ
De topklasse van Jaguar met de klassieke jaguar look. In 2007 heeft de XJ een upgrade gekregen zodat deze ook geschikt is geworden voor de russische of italiaanse maffia.
De XJ is leverbaar met 3.0 V6, 3.5 V8, 4.2 V8 en een 2.7d (die ook in de XF te vinden is). Er is ook een LWB, Long Wheel Base versie leverbaar voor als je wilt genieten van extra ruimte op de achterbank.
Prijzen beginnen bij € 94,290,- en naargelang de opties kost het topmodel € 135,290,-
http://www.autoweek.nl/images/800/6/186c9e25d1cef04a027a737c7a3f7ce6.jpg
Daimler Super Eight
De XJ revisited. Auto keuze van een aantal hoogwaardigheids bekleders. Ook bekend van de one-liner 'Ik word minister-president van dit land.', Pim Fortuyn dus.
De auto heeft de 4.2 V8 aanboord en is standaard de LWB versie.
Nieuwprijs is € 161.500,- let wel dat deze prijs vrijwel halveert als je je eerste meter ermee hebt gereden.
http://www.autoweek.nl/images/800/d/01360efec391f1c72e7fd0b98f2e6b8d.jpg
XF
Dit moet voor Jaguar DE auto worden die geld in het laatje gaat brengen. De auto is net als de XK de eerste auto gedesigned door Ian Callum. Met wat fantasie valt er een Aston Martin in te herkennen.
Deze auto schudt zonder zijn roots te verlochenen definitief het stoffige imago Jaguar imago van zich af. Auto wordt ook gekenmerkt door een fantastische afwerking en een zeer compleet basis model.
De XF is leverbaar als 3.0 V6 benzine, 4.2 V8 benzine, dezelfde 4.2 V8 Benzine maar dan met Supercharger en de 2.7d uit de vorige S-type en huidige XJ.
Prijzen beginnen bij € 67.990,- en naargelang de opties dien je € 118.900,- achter te laten voor het top model.
http://www.autoweek.nl/images/800/4/adbcfefcd2865a8de4231d7d846729b4.jpg
XK
De auto die Jaguar uit het slop moest trekken. Inmiddels 2 jaar oud en de eerste Jaguar van de nieuwe generatie met designer Ian Callum.
De auto zou de reincarnatie van de E-type moeten zijn.
De auto is leverbaar met een 3.5 V8 of 4.2 V8.
In tegenstelling tot onze duitse vrinden, heeft Jaguar ervoor gekozen om (nog) geen diesel te leveren op de XK.
Prijzen beginnen bij € 111.090,- en het XK8 topmodel brengt € 117.900,- schade aan je portomonee.
http://www.autoweek.nl/images/800/8/2267ef87c6b71d51964a32c63d1a39a8.jpg
XKR
Het sportieve topmodel van Jaguar. Voor mensen die terecht de stokoude 4.2 V8 uit de normale XK te langzaam vinden. De motor komt ook uit het vorig model XKR, maar voelt en klinkt een stuk anders.
De auto kost € 142.890,- Value for money?
http://www.autoweek.nl/images/800/6/f0e0173fa1c4d69f14ce49e958ec1956.jpg
XK convertible
Voor de burberry sjaal dragers. Is uitgerust met een good 'ol fashion canvas dak. Vooral fijn omdat je met de kap open nog beter de roffel kan horen.
de auto is net als de coupe leverbaar als 3.5 V8, 4.2 V8 of het topmodel XKR met de 4.2 V8 kompressor.
Prijzen beginnen bij € 121.890,- de Private banking account manager zal niet blij zijn met het XKR topmodel deze kost € 153.690,-.
http://www.autoweek.nl/images/800/0/33ce49d6e60d38563dcf2f30a10d5510.jpg
Jaguar's van Tweakers

Wil je in deze lijst opgenomen worden? post dan in dit topic een foto van je eigen Jaguar 8)
Omdat het nog niet echt stormloopt, nu ook toegestaan: De Jaguar van m'n pa / opa 8)
Overig

Vragen of opmerkingen over de Startpost? DM of post in het topic je opmerkingen.
De startpost wordt binnenkort nog aangepast met meer en volledige informatie. Uiteraard gaan de laatste spellingsfoutjes er ook uit :+ hulp is altijd welkom!

Heuving wijzigde deze reactie 05-05-2008 09:59 (30%)

• lex
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 29-10-2019

lex

burgerlijke bouwert

Mischien interessant om te vermelden dat Jag samen met Land Rover is overgenomen door Tata de Indische Auto fabrikant. Zou graag nog een keer een XJ6 (of XJ12 :P ) rijden, ze zijn best goedkoop tegenwoordig (zeker hier in de UK) alleen het onderhoud loop je op leeg en echt zuinig zijn ze ook niet :P

Pappa, 'man van' en ingenieur (in die volgorde)

• Heuving
quote:
lex schreef op donderdag 17 april 2008 @ 15:26:
Mischien interessant om te vermelden dat Jag samen met Land Rover is overgenomen door Tata de Indische Auto fabrikant. Zou graag nog een keer een XJ6 (of XJ12 :P ) rijden, ze zijn best goedkoop tegenwoordig (zeker hier in de UK) alleen het onderhoud loop je op leeg en echt zuinig zijn ze ook niet :P
heb het toegevoegd :)

Ik had het al gepost in het BMW topic, hier maar even herhalen:

woensdag 16 april
Vandaag de Jaguar XF 2.7d gereden en JEZUS. wat is die auto briljant.
Ik kan het niet anders zeggen dan dat de auto simpelweg DE luxe auto is van dit moment. S-klasse, 7er en A8 eat your heart out.
Ik had het echt absoluut niet verwacht, sterker nog, ik wilde niet eens zo heel graag die wagen testen. Was meer uit verveling en toch stiekem benieuwd naar hoe de life-saver van Jaguar is.
De bekende 2.7d motor is nogsteeds krachtig, veel koppel en toch boterzacht en vliegt niet zo snel door zn toeren. De versnellingsbak is zo mogelijk nog briljanter. snel, en ongemerkt schakelt ie automatisch of via de flippers op het stuur door.
Exterieur moet ik nog aan wennen, maar het interieur is echt een hele fijne plek om in te zijn. cruisend of file, het boeit allemaal niet zo in de XF. De afwerking is ook van verbazingwekkend niveau. Overal leer (waar je bij BMW diep in de buidel moet tasten, is standaard) en de combinatie van het hout en aluminium vind ik ook heel geslaagd.

fototjes van de XF op de bekende stek.
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01056.jpg

http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01049.jpg

http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01047.jpg

http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01066.jpg

En nog 1tje van de XK8 4.2.

http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01000.jpg
Overigens is het een traag ding, maar hij klinkt echt fantastisch :9~
de 26e ga ik de XKR convertible testen. Ik ben echt enorm benieuwd hoe ie nou is. Volgens Top Gear doet ie niet onder voor de Aston Martin V8 Vantage.

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-01 15:35

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Leuk, een Jaguar topic :D

Ik heb er zelf niet eentje, maar mijn grote droom is om ooit een E-Type te hebben. Enfin, je bent maar een mazzelaar dat je in die plaatjes mag cruisen :p

Die XF heeft wel erg duidelijk trekken van Aston, dat is, vind ik, wel vrij goed te zien aan het lijnenspel (ook erg mooie auto's trouwens ;) ), maar het interieur vind ik een beetje tegenvallen zo op de foto. Het doet imho allemaal wat goedkoop aan. Enfin, in het echt zal het er natuurlijk anders uitzien. Wat wel fijn is, is toch de minimale hoeveelheid knopjes. Volgens mij is het wel allemaal erg logisch.

Mag ik es een keertje komen rijden in zo'n ding? :9~

WhizzCat wijzigde deze reactie 17-04-2008 15:47 (0%)
Reden: stomme spatiebalk :(

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Duesenberg J
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 00:23
zo gecharmeerd van de XF dat je besluit een topic over jaguar te openen? ;)

Ik denk niet dat je hier veel jaguar-eigenaren zult vinden. BMW is namelijk toch meer 'volks' dan Jaguar. Ook het Mercedes topic loopt niet bijster snel. Maargoed, ik vind het een leuk initiatief. Nog een topic over auto's om regelmatig te checken :9

Ik wist overigens dat er idd iets was met Jaguar en Aston Martin en éénzelfde designer. Weet je toevallig of de XK ook van dezelfde man is? Dat zou in ieder geval verklaren waarom het ontwerp zoveel gelijkenissen vertoond met de DB9 / V8 Vantage / DBS.

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 20:49
Die XF is toch meer de tegenhanger voor de E/5/A6? Wel een hele mooie auto (op die koreanse koplampen na :/ al moet ik hem nog in het echt tegen komen), zeker een goede zet geweest van Jaguar! Hopelijk brengt het ze ook wat hij moet brengen, zou toch eeuwig zonde zijn om zo'n automerk te verliezen :'(

En de XK haalt het natuurlijk nooit bij de AM V8 ... al heeft hij AM trekjes, het is het toch net niet :P

@hierboven:

The new XK closely resembles the ALC Coupe concept which was first seen at the 2005 North American International Auto Show. The designer, Ian Callum, was also responsible for Aston Martin's DB7 and Vanquish coupés, which explains the similarities in design among the three cars.

Speedy wijzigde deze reactie 17-04-2008 15:55 (34%)

Flickr | Lego collectie

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Overigens heb ik nog wel een paar mooie plaatjes liggen van wat klassieke Jag's, mocht daar interesse in zijn voor de OP ofzo, dan hoor ik het wel :) (DM staat aan)

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Heuving
quote:
[TAG]Speedy schreef op donderdag 17 april 2008 @ 15:49:
Die XF is toch meer de tegenhanger voor de E/5/A6? Wel een hele mooie auto (op die koreanse koplampen na :/ al moet ik hem nog in het echt tegen komen), zeker een goede zet geweest van Jaguar! Hopelijk brengt het ze ook wat hij moet brengen, zou toch eeuwig zonde zijn om zo'n automerk te verliezen :'(

En de XK haalt het natuurlijk nooit bij de AM V8 ... al heeft hij AM trekjes, het is het toch net niet :P

@hierboven:

The new XK closely resembles the ALC Coupe concept which was first seen at the 2005 North American International Auto Show. The designer, Ian Callum, was also responsible for Aston Martin's DB7 and Vanquish coupés, which explains the similarities in design among the three cars.
Kwa prijsstelling wel inderdaad. Hij is ook de vervanger voor de S-type.
Maar ik vind m persoolijk al beter dan de A8, 7 of S.

@ Duesenberg J: Klopt. Mijn eerste auto was wel een X-type 2.5 executive :) in de klassieke stelling. Zwart met veel chroom exterieur, en beige leer met hout interieur 8)

Ik schat de kans ook groot dat ik weer ga overstappen op Jaguar in de toekomst!!!

@ WhizzCat: Ik denk dat ik het houd bij de moderne jaguars. Uiteraard wordt het wel op prijs gesteld als je nog een postje met je fotos erop zet :D

Heuving wijzigde deze reactie 17-04-2008 16:03 (5%)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Haha, dat dacht ik al. Ik zal kijken of ik vanavond ff eea kan posten want ze vallen niet binnen de limiet van GoT dacht ik zo, dus er moet ff wat geresized worden. Wordt vervolgd!

• Heuving
quote:
WhizzCat schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:05:
Haha, dat dacht ik al. Ik zal kijken of ik vanavond ff eea kan posten want ze vallen niet binnen de limiet van GoT dacht ik zo, dus er moet ff wat geresized worden. Wordt vervolgd!
top! 8)

Overigens voeg ik ook even wat basis info per model toe, met een bekende heuving-humor-twist.
Hopelijk valt het te waarderen ;)

Heuving wijzigde deze reactie 17-04-2008 16:23 (9%)

• MikeyMan
  • Laatst online: 07:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je neemt het meteen serieus, zie ik ;)

Ben bang dat er niet heel erg veel jaguar-owners te vinden zijn op GoT...

Heb zelf niet zulke geweldige ervaringen met Jaguar... Al moet ik zeggen dat ik alweer een tijd niet meer in een Jag gereden heb... Moet me dus beperken tot een XJ en een XK8...

XK8 heb ik eigenlijk altijd een lelijke wagen gevonden, en een XJ vind ik aan de binnenkant te krap. En het rijden is me ook iets te gezapig. Maar dat schijnt met de XF opgelost te zijn ;)

MikeyMan wijzigde deze reactie 17-04-2008 17:45 (85%)

• Duesenberg J
quote:
MikeyMan schreef op donderdag 17 april 2008 @ 17:43:
Ben bang dat er niet heel erg veel jaguar-owners te vinden zijn op GoT...
Ja, daar ben ik ook bang voor.
Maar ach, als iemand met een Jag hier mij een testritje laat maken zou ik misschien (als ik genoeg geld ga verdienen) ook wel een Jag kopen, om de stilte hier af en toe te verbreken :9

• reuzekind
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22-01 15:45

reuzekind

Ik geloof in GoT

Zelf zie ik hier nog wel een keer een oldtimer XJ6 voor de deur staan

http://image.automobilemag.com/f/features/news/25_most_beautiful_cars/6688930/0610_z+1968_jaguar_XJ6+25_most_beautiful_cars.jpg

Heb het altijd al schitterende auto's gevonden!

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

• lex
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 29-10-2019

lex

burgerlijke bouwert

die zijn vet inderdaad :D vind het begin jaren negentig model ook wel gaaf, alleen die periode met de vierkante koplampen vind ik niets

Pappa, 'man van' en ingenieur (in die volgorde)

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Heel leuk om een Jaguar topic te zien. Had ik stiekem toch wel op gehoopt. De XF is in mijn ogen ook echt geslaagd, een ijzersterke concurrent voor de A6/E-Klasse en de 5-serie. Alleen kan het voor mij niet op tegen de A8. Wel weer tegen de S-Klasse en de 7-serie. Het is een kwestie van smaak blijf ik vinden, en natuurlijk hoeveel geld je hebt. Als ik zou moeten kiezen tussen een A6, E, 5 of XF, dan wordt het zeker de XF. Als er in dat rijtje nog de A8 had gestaan, zou die van mij zijn. Maar ik ga nu een andere kant op (richting Audi), en dat is niet de bedoeling in dit topic.

Anyway, ik ga deze zeker met belangstelling in de gaten houden, want Jaguar heeft altijd wel een plekje in mijn hart gehad, naast Audi. :) Mooi werk Heuving! :D

You save everyone, but who saves you?

• MexxT
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22-01 19:35
de XF is echt een rete saaie auto :P
Wij hadden er 1 staan, maar die is nu al verkocht.

het trekt ook geen bekijks ofzo.. het is echt een eehm.. ford mondeo :'(

Alle Jag's uit de TS heb ik wel eens een stukje gereden of aan gesleuteld, op de XKR na. Het oude model XKR dan weer wel :p

er is er niet een die me echt boeit.. de XK8 Convertible vond ik dan wel weer leuk, die 4,2 is wel lekker vlot :)

Audi S3

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Beloofd is beloofd, hierbij een paar piccies van het classic car festival in Assen (2006 was dit geloof ik).

De E-type zie ik hier nog wel eens in de garage staan (op voorwaarde dat ik ooit een garage heb :p )

@ Heuving: zou je op de Check images knop willen rammen als je plaatjes post? ;) Tia :)

• Heuving
quote:
SChief schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:27:
Heel leuk om een Jaguar topic te zien. Had ik stiekem toch wel op gehoopt. De XF is in mijn ogen ook echt geslaagd, een ijzersterke concurrent voor de A6/E-Klasse en de 5-serie. Alleen kan het voor mij niet op tegen de A8. Wel weer tegen de S-Klasse en de 7-serie. Het is een kwestie van smaak blijf ik vinden, en natuurlijk hoeveel geld je hebt. Als ik zou moeten kiezen tussen een A6, E, 5 of XF, dan wordt het zeker de XF. Als er in dat rijtje nog de A8 had gestaan, zou die van mij zijn. Maar ik ga nu een andere kant op (richting Audi), en dat is niet de bedoeling in dit topic.

Anyway, ik ga deze zeker met belangstelling in de gaten houden, want Jaguar heeft altijd wel een plekje in mijn hart gehad, naast Audi. :) Mooi werk Heuving! :D
Thanks! :)

@ WhizzCat: Mooie foto's! :*)
E-Type blijft fantastisch.

Ook nog even de startpost aangepast :)

@ MexxT: Vond je de 4.2 XK8 vlot!?! Ik vond m echt te traag... 6.3 seconden voor een 4.2L V8 cabrio sportwagen is niet echt mega... nee, dan hoop ik dat de XKR toch een stuk pittiger is, met 5,3 seconden naar de 100.

Heuving wijzigde deze reactie 18-04-2008 09:53 (10%)

• MexxT
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22-01 19:35
quote:
Heuving schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 09:45:
[...]

Thanks! :)

@ WhizzCat: Mooie foto's! :*)
E-Type blijft fantastisch.

Ook nog even de startpost aangepast :)

@ MexxT: Vond je de 4.2 XK8 vlot!?! Ik vond m echt te traag... 6.3 seconden voor een 4.2L V8 cabrio sportwagen is niet echt mega... nee, dan hoop ik dat de XKR toch een stuk pittiger is, met 5,3 seconden naar de 100.
Deze XK8 was wel redelijk vlot ja. misschien ook meer het idee :p
maar het blijven natuurlijk zware bakken.

De oudere 4.0L XK8 voelt wel sneller inderdaad moet ik zeggen.

Audi S3

• S_Chief
  • Niet online
Ff een mieren****** vraagje: De huidige XK heeft toch niet meer die 8 erachter staan? Ik dacht dat ie nu gewoon XK en XKR heette.. :P Puur nieuwsgierigheid dat ik het vraag hoor, niet om moeilijk te doen.

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22-01 15:00
quote:
Omdat het nog niet echt stormloopt, nu ook toegestaan: De Jaguar van m'n pa / opa 8)
Whee! Mijn vader heeft een X-Type 2.2d van november 2006, daarvoor drie jaar een X-Type 2.0d gehad. Beide zeer fijne auto's en vooral de 2.2d heeft genoeg vermogen. Soms merk je wel dat je in een Fordje zit (kilometerteller komt direct uit de Focus), maar het blijft een auto die je niet vaak ziet. De 2.2d was een "iDition" uitvoering met navi, cruisecontrol, climatecontrol, bluetooth en 17" velgen voor +/- 45k in 2006. Wel een nadeel is de bekleding, dit was in deze uitvoering standaard een cremekleur, maar dat begint toch wel erg te verkleuren nu. Dealer zegt er niets tegen te kunnen doen, "dan had je maar leer moeten nemen".

Vorige maand was de uitlaatgasreductieklep (oid) defect, waardoor het motormanagement de auto in "limp-home-mode" zette. Dealer had deze toen gedemonteerd maar had het onderdeel niet op voorraad. Moest dus rondrijden zonder, maar dat vond het motormanagement toch niet zo verstandig: regelmatig weer in "limp-home-mode". Dealer kon daar niets aan veranderen zolang dat onderdeel er nog niet was. Vorige week na 5 weken belt m'n vader de dealer op, "ja meneer, toevallig net binnen!". Right... Maar hij rijdt weer als een zonnetje.

Volgende wordt vrijwel zeker de XF. Daar hebben we al een stukje in kunnen rijden (2.7d). Vooral de auto starten is een waar spektakel met die versnellings"knop" die naar boven komt en het pulserende licht.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• 6killer
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-01 22:53
Leuk eindelijk een Jaguar topic! Hier ook een liefhebber (zoals kenners al konden zien) en zeer waarschijnlijk toekomstig eigenaar ;) (Al weet ik nog niet welk model :p).

En ik moet eens gauw de XF in het echt gaan bewonderen want wat ziet dat interieur er goed uit op foto/film, ik weet dat smaken verschillen maar als iemand dit niet mooi vindt dan weet ik het ook niet meer.... Dat mogen ze snel doortrekken naar de XK (ook niet lelijk) en de nieuwe XJ zal waarschijnlijk ook wel zoiets krijgen.

Voor de TS, het logo en naam ziet er bij mij een beetje gekarteld uit doordat het plaatje geschaald wordt, misschien even iets verkleinen zodat het beter tot zijn recht komt?

6killer wijzigde deze reactie 20-04-2008 20:50 (8%)

• Heuving
quote:
6killer schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:47:
Leuk eindelijk een Jaguar topic! Hier ook een liefhebber (zoals kenners al konden zien) en zeer waarschijnlijk toekomstig eigenaar ;) (Al weet ik nog niet welk model :p).

En ik moet eens gauw de XF in het echt gaan bewonderen want wat ziet dat interieur er goed uit op foto/film, ik weet dat smaken verschillen maar als iemand dit niet mooi vindt dan weet ik het ook niet meer.... Dat mogen ze snel doortrekken naar de XK (ook niet lelijk) en de nieuwe XJ zal waarschijnlijk ook wel zoiets krijgen.

Voor de TS, het logo en naam ziet er bij mij een beetje gekarteld uit doordat het plaatje geschaald wordt, misschien even iets verkleinen zodat het beter tot zijn recht komt?
Ik rescale ze wel en gooi ze ff op mn eigen FTP. Zijn ze iig gewoon goed :)

SChief: Scherpe, maar je hebt indd. gelijk.

@ Tom Paris: Eigenlijk vind ik leer sowieso een must op een jag... belachelijk dat zoiets niet in zo'n pakket zit. Post eens een fototje :) dan kan je in de startpost als je dat wil ;) dan is ie niet meer zo leeg :+

• 911GT2
  • Laatst online: 17-01 14:31

911GT2

en bouwen maar!

Ik had een hoop verwacht van de XF... en mijn schoonvader ook die heeft er zelfs zijn XKR convertible voor verkocht.

Nu hebben we beiden de XF gezien (real life) en echt wat is dat ding hondslelijk. (vonden wij)

We vonden de nieuwe XK al niet mooi, maar deze pakt precies de dingen die we daar lijk aan vonden en meet ze nog een keer extra uit op dit model. Verder zijn de lijnen van vooral de neus gewoon niet goed op elkaar afgestemd en op het geheel van de auto zelf. Tis net of ze de achterkant van een X hebben gepakt, daar een 5-serie tussentuk aan hebben gelijmd, en vervolgens de neus van een koreaan aangeplakt hebben.

Jammer.

• Ge-Force
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 07-04-2013
Mijn vader heeft hier een XK staan, waarvoor hij zijn oude XKR verkocht heeft. Prachtige auto, prachtige sound en - al is dat integendeel wat sommigen beweren - toch zeer vinnig als hij op sportstand staat hoor. Wat handmatig schakelen kan natuurlijk ook helpen :) (met die peddeltjes achter het stuur). Ik zet er later wel nog eens foto's ofzo :).

Ik vind zelf de Xk zeer geslaagd, het enige nadeel wat je eraan kunt vinden zijn de parkeersensors - ze kunnen wel soms heel laat reageren.

• Heuving
quote:
Ge-Force schreef op maandag 21 april 2008 @ 20:10:
Mijn vader heeft hier een XK staan, waarvoor hij zijn oude XKR verkocht heeft. Prachtige auto, prachtige sound en - al is dat integendeel wat sommigen beweren - toch zeer vinnig als hij op sportstand staat hoor. Wat handmatig schakelen kan natuurlijk ook helpen :) (met die peddeltjes achter het stuur). Ik zet er later wel nog eens foto's ofzo :).

Ik vind zelf de Xk zeer geslaagd, het enige nadeel wat je eraan kunt vinden zijn de parkeersensors - ze kunnen wel soms heel laat reageren.
Ik ben ook een fan van het nieuwe XK geluid.
Zeker in de cabrio die ik had gereden (zie boven). Alleen is het geluid wel een anti-climax. Denk je zo, dat gaat hard, kijk je op de teller, valt het allemaal wel mee ;)
Maar des al niet te min, het gaat ook niet om snelheid bij een Jag.
Een BMW, Mercedes of Audi MOET hard gaan, anders is er een lol aan. Bij een jag is het juist chill om te cruisen 8) geen haast voor de volgende IT meeting ;)

Ben benieuwd naar de fotos!

• DJ Henk
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-01 10:59
Uit de startpost:
quote:
Wil je in deze lijst opgenomen worden? post dan in dit topic een foto van je eigen Jaguar
Omdat het nog niet echt stormloopt, nu ook toegestaan: De Jaguar van m'n pa / opa
Ik hoop me toch binnen afzienbare tijd, zeg een jaar, aan dat lijstje toe te kunnen voegen. Momenteel rij ik in wat aftands schroot (zie het BMW-topic :)), maar aan het eind van het jaar zou ik een goede bonus moeten kunnen scoren.

Aangezien ik al vanaf dat ik een klein jongetje een Jaguar wilde, (en ook een BMW trouwens, maar die heb ik nu al), klik ik nu al af en toe onwillekeurig naar de Jaguar-sectie op marktplaats.

Vaak kom ik dan bij dit soort auto's uit. Maar aangezien ik er dagelijks in zal rijden en ik ook geen garage heb, denk ik dat het zonde van zo'n auto is.

Dan kom je, nog steeds voor weinig geld, al snel op zoiets uit. (Ik heb maar een willekeurige van dat model gekozen).

Nu is mijn vraag: het ding zal vast niet goedkoop in onderhoud zijn, maar hoe betrouwbaar is zo'n XJ als hij al twee ton op de teller heeft? Moet ik er vanuit gaan dat hij vaker bij de garage staat dan voor mijn deur?

Het liefst lees ik zo'n advertentie als dit.

Maar goed.. nog een paar maandjes geduld.

* DJ Henk droomt nog even verder..

• Heuving
quote:
DJ Henk schreef op woensdag 23 april 2008 @ 07:52:
Uit de startpost:

[...]

Ik hoop me toch binnen afzienbare tijd, zeg een jaar, aan dat lijstje toe te kunnen voegen. Momenteel rij ik in wat aftands schroot (zie het BMW-topic :)), maar aan het eind van het jaar zou ik een goede bonus moeten kunnen scoren.

Aangezien ik al vanaf dat ik een klein jongetje een Jaguar wilde, (en ook een BMW trouwens, maar die heb ik nu al), klik ik nu al af en toe onwillekeurig naar de Jaguar-sectie op marktplaats.

Vaak kom ik dan bij dit soort auto's uit. Maar aangezien ik er dagelijks in zal rijden en ik ook geen garage heb, denk ik dat het zonde van zo'n auto is.

Dan kom je, nog steeds voor weinig geld, al snel op zoiets uit. (Ik heb maar een willekeurige van dat model gekozen).

Nu is mijn vraag: het ding zal vast niet goedkoop in onderhoud zijn, maar hoe betrouwbaar is zo'n XJ als hij al twee ton op de teller heeft? Moet ik er vanuit gaan dat hij vaker bij de garage staat dan voor mijn deur?

Het liefst lees ik zo'n advertentie als dit.

Maar goed.. nog een paar maandjes geduld.

* DJ Henk droomt nog even verder..
Hier ook een huidig-BMW rijder ;)

Ook wel 3 hele nette wagens. Dat is het mooie aan Jaguar. Als je 2e hands een jag koopt, zit er geen autostyling met nep-xenon troep in, wat je dan wel weer vaak ziet in oude bmw's, mercedessen, e.d. 8)
Zegt ook wel wat over het merk :)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Die laatste ad O+

Ik weet dat het niet goed is om voor een auto geld te lenen, maar als ik dat zie :9~ ... dan moet ik wel ff heel hard slikken :p

• endless
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ik zal binnenkort een paar fototjes plaatsen van de XF van mijn baas.. Alleen die velgen al. :9
Voor de rest, leuk initiatief. Nu nog meer dan 1 Jaguarbezitter. ;)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hehe, denk niet dat je ze hier snel tegenkomt, maar ik ben hard aan het sparen! :p

• Heuving
quote:
endless schreef op woensdag 23 april 2008 @ 15:11:
Ik zal binnenkort een paar fototjes plaatsen van de XF van mijn baas.. Alleen die velgen al. :9
Voor de rest, leuk initiatief. Nu nog meer dan 1 Jaguarbezitter. ;)
je hebt iig een 400D, moet dus wel goedkomen met de kwaliteit van de foto's :D

@ WhizzCat: Hij's wel heel mooi inderdaad!!! Als Elmo McElroy die XJ sloopt in 51st State, doet dat ook echt pijn zeker ;)

• DJ Henk
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-01 10:59
quote:
Heuving schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:39:
Ook wel 3 hele nette wagens. Dat is het mooie aan Jaguar. Als je 2e hands een jag koopt, zit er geen autostyling met nep-xenon troep in, wat je dan wel weer vaak ziet in oude bmw's, mercedessen, e.d. 8)
Zegt ook wel wat over het merk :)
Toch zijn ze niet uitzonderlijk hoor. Zoek op marktplaats maar eens naar Jaguars onder de 10.000 euro. Staan bijna alleen maar nette wagens bij en het is best een aardige lijst.

Vandaar ook mijn vraag over onderhoudskosten e.d. Voor mijn gevoel zijn ze te goedkoop, namelijk. Of ik sla het merk Jaguar gewoon hoger aan dan de gemiddelde autohandelaar.

• S_Chief
  • Niet online
Heuving,
quote:
Dit moet voor Jaguar DE auto worden die geld in het laatje gaat brengen. De auto is net als de XK de eerste auto gedesigned door Ian Callum. Met wat fantasie valt er een Aston Martin in te herkennen.
Deze auto schudt zonder zijn roots te verlochenen definitief het stoffige imago Jaguar imago van zich af. Auto wordt ook gekenmerkt door een fantastische afwerking en een zeer compleet basis model.
De XF is leverbaar als 3.0 V6 benzine, 4.2 V8 benzine en de 2.7d uit de vorige S-type en huidige XJ.
Prijzen beginnen bij € 67.990,- en naargelang de opties dien je € 118.900,- achter te laten voor het top model.
Er is ook een Supercharged V8 benzine. ;)

Ik ben echt helemaal weg van die XF, ding ziet er echt supermooi uit. :)

• Ge-Force
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 07-04-2013
quote:
DJ Henk schreef op woensdag 23 april 2008 @ 17:19:
[...]

Toch zijn ze niet uitzonderlijk hoor. Zoek op marktplaats maar eens naar Jaguars onder de 10.000 euro. Staan bijna alleen maar nette wagens bij en het is best een aardige lijst.

Vandaar ook mijn vraag over onderhoudskosten e.d. Voor mijn gevoel zijn ze te goedkoop, namelijk. Of ik sla het merk Jaguar gewoon hoger aan dan de gemiddelde autohandelaar.
Qua onderhoud moet je het erbij nemen, natuurlijk. Ze zijn zeer vlot in hun onderhoud - bijna alles kunnen ze via PC ontdekken wat er scheelt. 5 minuten binnen in de garage, volledige check-up gehad! Wel is het uurloon wat hoger, maar dat hoort nu eenmaal bij zo'n merk. Ze doen het goed hoor. Nu, dat zijn de nieuwe modellen, XK & XF. Hoe ze het doen met de XJ's en overige modellen, geen idee van.

• S_Chief
  • Niet online
Oh ja, zeker waard om te vermelden (vind ik): Autoblog.nl heeft de XF 2.7D en SV8 (Supercharged 4.8 V8) getest. Linkje: http://www.autoblog.nl/ar...t-jaguar-xf-27d-en-xf-sv8

• Duesenberg J
ik zag er vandaag 1tje in het echt, en ik moet zeggen dat ie niet echt opvalt. Maar als je em ziet, is het ook wel iets om van te genieten hoor. Lekker subtiel, en heel mooie achterlichten.

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Nice, ik vind het toch best een mooie bak!

Life is not about specs, it is about joy!

• spaarlamp
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20-12-2011
gisteren een XF in het rood/bordeaux actig gezien wat een lekker kontje :o deed me aan de DB9 denken die ik zondag zag in ongeveer dezelfde kleur

Imagination is far more important then knowledge...

• S_Chief
  • Niet online
Als je de XF vanaf de zijkant bekijkt, lijken de achterlichten voor 99% op die van de V8 Vantage. Tja, komen ook van dezelfde designer. :)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Heuving schreef op woensdag 23 april 2008 @ 16:34:
[...]

je hebt iig een 400D, moet dus wel goedkomen met de kwaliteit van de foto's :D

@ WhizzCat: Hij's wel heel mooi inderdaad!!! Als Elmo McElroy die XJ sloopt in 51st State, doet dat ook echt pijn zeker ;)
Bijna fysiek ja :D

Ik wil over een jaartje of wat toch eens beginnen met een restauratie project in de orde van grote van een Mini of iets dergelijks. Als dat slaagt ga ik wat groter kijken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heuving
quote:
SChief schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 23:04:
Oh ja, zeker waard om te vermelden (vind ik): Autoblog.nl heeft de XF 2.7D en SV8 (Supercharged 4.8 V8) getest. Linkje: http://www.autoblog.nl/ar...t-jaguar-xf-27d-en-xf-sv8
Ik voeg m even toe 8)

edit:
De 20e XKR Cabrio rijden. 8)
Hopelijk dan goed weer. Ik zal tegen die tijd nog wel een aantal foto's plaatsen en een kort verhaaltje :)

Heuving wijzigde deze reactie 05-05-2008 17:31 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ik kijk uit naar je verslag. Ben benieuwd wat je van de R vind na de normale XK die je veel ste langzaam vond. En natuurlijk die mooie plaatjes. :D

• S_Chief
  • Niet online
Jammer dat dit topic niet vooruit te branden is, voor zo'n mooi automerk. :'(

Misschien een leuke discussie. Wat vinden jullie van het conceptmodel van de XF (C-XF) en wat er nou uiteindelijk van de XF is gekomen?

Wat foto's:
C-XF:

XF:

Bonus pic. ;) :

• Garta
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 04-08-2012
Achterkant vindt ik uiteindelijk nog mooier geworden voorkant is concept wel wat ruiger en over intriuer tja concept intriuer was toch wel heel tof met die licht lijnen

heb dislexie, sorry

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heuving
Studie model vond ik persoonlijk erg mooi, mooier dan wat de XF geworden is.
Vooral de koplampen van het studie model waren veel mooier dan de (vaakgehoorde) koreaanse koplampen die er nu op zitten.

Ook het feit dat ze zijn afgestapt van de door-handles naast de ruit voor de achterdeuren, vind ik wel jammer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-01 22:53
quote:
Heuving schreef op zondag 11 mei 2008 @ 01:08:
Studie model vond ik persoonlijk erg mooi, mooier dan wat de XF geworden is.
Vooral de koplampen van het studie model waren veel mooier dan de (vaakgehoorde) koreaanse koplampen die er nu op zitten.

Ook het feit dat ze zijn afgestapt van de door-handles naast de ruit voor de achterdeuren, vind ik wel jammer.
Ik ben het er ook mee eens. De conceptlampen ogen echt als angstaanjagende 'jaguar/kat' ogen en ik hoop dat er in de toekomst met een facelift dit toch wat strakker getrokken wordt. Ik heb hem inmiddels in het echt mogen aanschouwen en de lampen zijn niet lelijk maar omdat je het concept kent weet je dat het beter kon. Maar misschien is het wel gewoon een technisch dingetje wat niemand weet (al lijkt het me sterk), maar dat kan ik me bijvoorbeeld voor die door-handles wel weer indenken doordat ze vrij hoog komen te zitten het minder praktisch is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ik heb slechts één opmerking: Net zoals velen, die koplampen, niet dat ze nu slecht zijn ofzo, maar er is een concept geweest, dus je weet dat het beter kon.

Die deurhendels zou ik dan weer wel laten zitten, breekt een beetje de lijn vind ik. Anders wordt het gewoon één plaat, zonder ergens een hoekje ofzo. :)

Maar, Jaguar, complimenten hoor. Hij is echt mooi geworden. Nu maar hopen dat ie goed gaat verkopen. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22-01 15:45

reuzekind

Ik geloof in GoT

Gisteren in Leiden zag ik een CF staan. Ik moest echt goed kijken om te zien dat het een Jag was, leek net een Mondeo ofzo vanaf een afstand. Niet echt mijn ding.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

• S_Chief
  • Niet online
Tja, zelf heb ik hem nog niet in het echt gezien, maar ik heb wel hoge verwachtingen. Vooral vanaf de zijkant en de achterkant moet ie echt overkomen als een klassewagen. De voorkant is sowieso niet zo heel goed gelukt, ietsje te anoniem.

Nu nog die X-Type vervangen door een modernere wagen, en dan zou het denk ik wel een beetje compleet zijn.

Tja, en de XJ natuurlijk, die is gewoon te mooi. Werkelijk een geweldige wagen. Blijf het jammer vinden dat ie gewoon slecht verkoopt. Maar volgens mij was het interieur dan ook niet zo mooi als het exterieur.

• Heuving
quote:
SChief schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 18:38:
Tja, zelf heb ik hem nog niet in het echt gezien, maar ik heb wel hoge verwachtingen. Vooral vanaf de zijkant en de achterkant moet ie echt overkomen als een klassewagen. De voorkant is sowieso niet zo heel goed gelukt, ietsje te anoniem.

Nu nog die X-Type vervangen door een modernere wagen, en dan zou het denk ik wel een beetje compleet zijn.

Tja, en de XJ natuurlijk, die is gewoon te mooi. Werkelijk een geweldige wagen. Blijf het jammer vinden dat ie gewoon slecht verkoopt. Maar volgens mij was het interieur dan ook niet zo mooi als het exterieur.
Kan ik vrij kort over zijn, interieur is r*k.
Absoluut geen vergelijking met de collega's van BMW, Mercedes of Audi. Het interieur is simpelweg het X-Type interieur ge-upscaled (of die van de X-Type is gedownscaled) verder absoluut geen toevoegende waarde.
Overigens vind ik het binnenwerk van de koplampen van de XJ ook niet mooi.
Er zit een hele rare 2en deling bij de buitenste koplamp.

(Nog 5 dagen tot de XKR cabrio dag, hopen op goed weer!!)

Heuving wijzigde deze reactie 14-05-2008 19:20 (3%)

• S_Chief
  • Niet online
Hmm.., net even een fototje gezocht van de int. van een XJ. Je hebt gelijk, ziet er niet uit. :P

Het binnenwerk van de koplampen kan ik niet achterkomen, maar ok. Voor de rest is het echt een prachtige wagen. Rijeigenschappen is natuurlijk wel onbekend bij mij.

• S_Chief
  • Niet online
Wat vinden jullie trouwens van de XKR-S?

Foto:

http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Jaguar%20XKR-S%2001.jpg

Video:
http://www.jaguar.nl/Micr...jaguar_films_jaguar_films@

Ziet er voor mij echt goed uit. Dat geluid in het filmpje als ie wordt gestart! :D Echt hemels, heerlijk bruut geluid is dat.

K probeer op deze manier eigenlijk het topic nog een beetje leven in te blazen, want er zijn gewoonweg geen eigenaren van Jaguars hier te vinden. :'( Dus misschien helpt een kleine discussie over design af en toe. :) En het blijft voor mij toch een beetje net dat "ene" automerk, waarover je niet zo vaak praat, maar als je er wat over leest, hoort, of er eentje ziet, dan denk je toch wel van; Ja, da's nou nog eens een echte auto.

EDIT: Damn, damn, damn. Het is natuurlijk een XKR-S, niet een XK-S. :+

S_Chief wijzigde deze reactie 15-05-2008 18:45 (4%)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Die XK-S is echt wel een toffe bak, maar het is natuurlijk een soort "sport" editie. (Toegegeven, een E-type ook :p ) en bij Jaguar heb ik toch meer het luxe gevoel. Gevoel voor detail, vormgeving (al wordt dat minder met de CF wat ik zo kan zien).

Als ik mij zelf in een X of S type zie, dan denk ik "120 op de snelweg en CC aan" en lekker cruisen", maar goed ;)

Wat ik verder een ook echt een mooie vind is de MkII O+

• Heuving
quote:
SChief schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:01:
Wat vinden jullie trouwens van de XKR-S?

Foto:

[afbeelding]

Video:
http://www.jaguar.nl/Micr...jaguar_films_jaguar_films@

Ziet er voor mij echt goed uit. Dat geluid in het filmpje als ie wordt gestart! :D Echt hemels, heerlijk bruut geluid is dat.

K probeer op deze manier eigenlijk het topic nog een beetje leven in te blazen, want er zijn gewoonweg geen eigenaren van Jaguars hier te vinden. :'( Dus misschien helpt een kleine discussie over design af en toe. :) En het blijft voor mij toch een beetje net dat "ene" automerk, waarover je niet zo vaak praat, maar als je er wat over leest, hoort, of er eentje ziet, dan denk je toch wel van; Ja, da's nou nog eens een echte auto.

EDIT: Damn, damn, damn. Het is natuurlijk een XKR-S, niet een XK-S. :+
*Heuving belt morgen gelijk Jaguar.

gelijk even zoeken naar de specificaties :)
Volgens Jeremey Clarckson is de XKR vrijwel evensnel als een V8 Vantage.
Nou is deze mening niet helemaal onpartijdig, maar toch, dat zou betekenen dat de XKR-S sneller is?

Op deze foto is goed te zien wat ik bedoel:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Jaguar_XJ_front_IAA_2005.jpg
Persoonlijk had ik er niet voor gekozen om de richtingaanwijzers op die plek neer te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Got it, je hebt gelijk, dat ziet er niet echt cool uit.

Wat meer info over de XKR-S: http://www.autoblog.nl/ar...ar-xkr-s-lekker-exclusief
quote:
Elk luxe-merk maakt wel eens een special edition, zo ook Jaguar. Van de topmotorisering, de XKR, wordt een exclusieve variant gebouwd die de naam XKR-S meekrijgt. Het leuke: er worden er maar 200 gebouwd en ze zijn allemaal voor Europa. Het minder leuke: de XKR-S krijgt geen pk extra.

Dat betekent dat de XKR-S het gewoon met 420 pk uit het supercharged 4,2 liter V8-blok moet doen, maar dat is natuurlijk ook geen straf. Voor de gelegenheid is wel de begrenzer opgekrikt naar 280 ipv de gebruikelijke 250 km/u. Hierdoor ontstaat volgens Jaguar de snelste productie-auto van het merk sinds de XJ220. De sprint naar de honderd doet ook deze XKR in 5,2 seconden.

Onderhuids zijn verder de wielophangingen aangepast en is de vering aangescherpt voor een nog resposiever stuurgedrag.
Aan de buitenkant is het meest aan de auto verspijkerd. Zo heeft de XKR-S een frontsplitter, een bumper mét diffusor, een nieuwe spoiler, dikke uitlaatpijpen en bredere dorpels. De Jag rijdt op 20 inchers, met daarin dikkere remmen en een rood kleurtje voor de remklauwen. Qua kleur is er niet veel te kiezen: het wordt zwart of zwart, Ultimate Black om precies te zijn. Maar toegegeven, het staat hem goed.

Als kers op de taart heeft de XKR-S een luider uitlaatsysteem gekregen, waardoor je meteen weet waarmee je te maken hebt zodra het gas opengetrokken wordt.
Voor al deze extra’s mag de Nederlander maar liefst 165.500 euro aftikken. Maar dan heb je wel wat exclusiefs, want van de 200 zullen er 4 hun weg naar Nederland vinden. Wie de XKR-S vanuit alle hoeken wil zien, kan even HIERRR kijken
Begrijp ik het nou goed? Ga je naar Jaguar bellen voor een testritje in de XKR-S? :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heuving
quote:
SChief schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 14:00:
Got it, je hebt gelijk, dat ziet er niet echt cool uit.

Wat meer info over de XKR-S: http://www.autoblog.nl/ar...ar-xkr-s-lekker-exclusief

[...]

Begrijp ik het nou goed? Ga je naar Jaguar bellen voor een testritje in de XKR-S? :D
Hij is dus niet eens sneller dan de normale XKR :(

Morgen in iedergeval even informeren ja :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:07
Ah, een Jaguar topic. :9

Mijn vader heeft een Jaguar X-Type, ik rij hier zelf bijna dagelijks in. :*) (heb pas sinds een 2 weken mijn rijbewijs)

Het is een 2.5L V6 Executive uit 2001, rijdt best lekker en is ook vrij snel. O-)

Er zitten nieuwe velgen onder, 2004 7-spaaks. Al het chroom is zwart gespoten, de gril is vervangen voor gaas en de knipperlichten aan de zijkant hebben nu een wit afdek kapje i.p.v. oranje. Is van binnen en onder de motorkap dus meer een luxe uitvoering, maar heeft een sport uiterlijk.

Zal later wel een keer een foto posten.

deCube wijzigde deze reactie 19-05-2008 19:13 (6%)

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heuving
quote:
deCube schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:11:
Ah, een Jaguar topic. :9

Mijn vader heeft een Jaguar X-Type, ik rij hier zelf bijna dagelijks in. :*) (heb pas sinds een 2 weken mijn rijbewijs)

Het is een 2.5L V6 Executive uit 2001, rijdt best lekker en is ook vrij snel. O-)

Er zitten nieuwe velgen onder, 2004 7-spaaks. Al het chroom is zwart gespoten, de gril is vervangen voor gaas en de knipperlichten aan de zijkant hebben nu een wit afdek kapje i.p.v. oranje. Is van binnen en onder de motorkap dus meer een luxe uitvoering, maar heeft een sport uiterlijk.

Zal later wel een keer een foto posten.
Zoals ik al had gezegd denk ik, mn eerste auto was een jag :)
die 2.5 V6 (Ford motor) is rap zat met een hand bak, logischerwijs voelt ie wat trager aan met een automaat.

Ben benieuwd naar de foto's en als je wil post ik die ook wel in de StartPost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Nope, niet sneller, wel beter onderstel, nog mooier geluid, etc. :)

En... Vertel... Hoe was het? :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heuving
quote:
SChief schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:02:
Nope, niet sneller, wel beter onderstel, nog mooier geluid, etc. :)

En... Vertel... Hoe was het? :D
Laat ik er maar niet omheen draaien, het viel tegen :'(

Ik had van te voren even gesproken over de XKR S. Er komen er maar 3 naar Nederland, die alle 3 dus al verkocht zijn (zoals al te lezen viel). Ik dacht van te voren dat de R-Performance al voldoende racy was. niet dus.

De auto voelt aan zoals ie is, engels, vrij groot, zwaar en log.
De auto heeft toch last van teveel bodyroll, ondanks het CATS systeem (adaptive damping of iets dergelijks). Daarom heeft de auto last van onderstuur. En helaas, de traction control viel niet helemaal uit te schakelen. Dus, corrigeren met wat rokend overstuur zat er ook niet in.
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01401_rescale.jpg
Het geluid, wat ook al dik in orde is bij de XK 4.2 was ook in dezelfde mate aanwezig in deze R.
Al hoewel het wel fake begint te worden naar mate je het vaker hoort. Je merkt het constante patroon en het feit dat het aan of uit staat. Er is niet een 'een kleine beetje herrie modus'.
Enige verschil verder, was het subtiele fluitje van de kompressor, die wat mij betreft wat meer mag leren van de SLR. Het was toch wel wat te beschaafd.
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01404_rescale.jpg
Dus eigenlijk, vind ik persoonlijk de XKR niet veel toevoegende waarde hebben ten opzichte van de XK 4.2. De XKR blijft een fantastische GT om mee te cruisen, maar, dat is de XK8 ook.
Dus waarom iets van 20.000 euro ofzo meer uitgeven?
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01407_rescale.jpg
Cliche matig gezien doet de R het beter op de golfbaan dan de normale volksXK. En wat mij betreft, blijft het daar ook bij. Ik denk dat de XKR S is zoals de XKR zou moeten zijn.

--- Nu nog wat fototjes.

De auto had nog net geen 7000 km op de teller (toen wij er klaar mee waren ongeveer 7250, met een verbruik van ongeveer 22 op 100), maar de lak was in vreselijke staat. De hele auto zat onder de wasstraat swirls. Lijkt erop dat een een of andere petrolhead gek (sjoerd van rottum ofzo) er flink mee bezig is geweest.
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01419_rescale.jpg
Aan de achterkant hadden ze wel iets meer aandacht kunnen besteden. De details van de uitlaat zijn toch mwah, budget. Bij bijvoorbeeld een R8 zit alles toch een stuk beter in elkaar.
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01421_rescale.jpg
Heuving behind the wheel.
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01405_rescale.jpg

Heuving wijzigde deze reactie 20-05-2008 19:42 (19%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Hmm..., blijkt dus dat Jaguar nog steeds op zijn eigen groep jaagt (oudere mensen). Niet goed dus. Had ook meer verwacht van een echte R. Iets in de richting van S/RS, M en natuurlijk AMG. Gemiste kans van Jaguar.

Traction Control niet eens uit te schakelen door het knopje oid lang ingedrukt te houden? Best jammer, want dan zou je eens de grenzen kunnen opzoeken. :)

Wel cool dat je een heel dagje voor deze auto heb uitgetrokken. En de foto's, prachtig. :D Vooral die aan het water zijn echt mooi (dat je dat durfde..). :) Welke camera heb je gebruikt?

Conclusie: Zoek je iets heel sportiefs, dan zul je helaas bij Jaguar niet slagen?

P.S. Zou je de 7 inruilen voor een XF? Gewoon benieuwd naar wat jou keuze dan is. :)

EDIT: Aha, jij bent dus die Tweaker van die wallpaper op Autoblog.nl! Dacht al, is het nou Femme? Maar jij bent het dus. :) (wallpaper 7-er + 6-er)

S_Chief wijzigde deze reactie 20-05-2008 20:47 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09-12-2019
Ik heb een paar weken met een XJ meegereden. Ik kende de chaufeur en zijn baas was gaan eten met klanten.
Er zat een V8 in, maar ik zou niet kunnen zeggen of het de kleine of de grote was. Iig, ik vond de motor wel iets te slapjes gaan.
De bestuurder (chaufeur) heeft hem maar even volledig open gegooid aangezien we midden in de stad waren en dat het niet al te brede straten waren.
Ik denk dat ik ook mezelf even ga voorstellen om ook eens chaufeur te spelen. Dan kan ik eens een betere oordeel vellen over dat autotje :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heuving
quote:
SChief schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 20:43:
Hmm..., blijkt dus dat Jaguar nog steeds op zijn eigen groep jaagt (oudere mensen). Niet goed dus. Had ook meer verwacht van een echte R. Iets in de richting van S/RS, M en natuurlijk AMG. Gemiste kans van Jaguar.

Traction Control niet eens uit te schakelen door het knopje oid lang ingedrukt te houden? Best jammer, want dan zou je eens de grenzen kunnen opzoeken. :)

Wel cool dat je een heel dagje voor deze auto heb uitgetrokken. En de foto's, prachtig. :D Vooral die aan het water zijn echt mooi (dat je dat durfde..). :) Welke camera heb je gebruikt?

Conclusie: Zoek je iets heel sportiefs, dan zul je helaas bij Jaguar niet slagen?

P.S. Zou je de 7 inruilen voor een XF? Gewoon benieuwd naar wat jou keuze dan is. :)

EDIT: Aha, jij bent dus die Tweaker van die wallpaper op Autoblog.nl! Dacht al, is het nou Femme? Maar jij bent het dus. :) (wallpaper 7-er + 6-er)
Voor mij is het vrij simpel.

Jaguar is vernieuwd, maar de XK is nog niet de Jaguar nieuwe stijl. Nogsteeds the good 'ol jag.
De XF ligt ook vreemd genoeg strakker dan de XKR.
Komt er dus op neer dat de XK het tussenproduct is van Jaguar's vernieuwing.

Ik heb alles geprobeerd, zelfs het handboek erbij gepakt. Daar stond in de index niet eens Traction control vermeld :+ Dus tsja, ze verwachten ook niet dat mensen van 50+ gaan zoeken daarnaar lijkt me.

De XF is een hele goede opvolger van mn 7. Ik was net zo onder de indruk van de XF als dat ik was teleurgesteld door de XKR.

Ik gebruik al sinds lange tijd de Sony DSC-R1. Fantastische camera.
De foto's bij het water zijn inderdaad bij de vaste stek ;)
Op mn site www.heuving.eu staan nog wat meer foto's. Ik moet daar nog eens een dagje aan gaan zitten om meer te uploaden, kom er nu niet echt aan toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Heb je site inderdaad al bekeken. Daardoor kwam ik erachter van wie die wallpaper op Autoblog.nl was. ;)

Tja, dat wordt dan wachten op de nieuwe XK(R). :)

Nieuwe XF, onderstel S-type, ophanging XK dacht ik. In combinatie met die SV8, en standaard al bijna full option, heerlijk. En nog goed betaalbaar ook!

Ook inderdaad een hele mooie plaats om foto's te maken. :) Wel cool dat je die XK op dat stukje waardoor je boten in het water kan gooien (ben de benaming kwijt) had geparkeerd.

Nou ja, we hebben dan nu tenminste 1 nieuwe Jaguar, die bijna perfect is ook nog. :) Nu een iets sportievere coupé (uiterlijk is prima voor de rest), een nieuwe auto voor de hoogste klasse (XJ), en een fatsoenlijke instapper, want die X-Type is van binnen niks (eigen mening :) ).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heuving
quote:
SChief schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:19:
Heb je site inderdaad al bekeken. Daardoor kwam ik erachter van wie die wallpaper op Autoblog.nl was. ;)

Tja, dat wordt dan wachten op de nieuwe XK(R). :)

Nieuwe XF, onderstel S-type, ophanging XK dacht ik. In combinatie met die SV8, en standaard al bijna full option, heerlijk. En nog goed betaalbaar ook!

Ook inderdaad een hele mooie plaats om foto's te maken. :) Wel cool dat je die XK op dat stukje waardoor je boten in het water kan gooien (ben de benaming kwijt) had geparkeerd.

Nou ja, we hebben dan nu tenminste 1 nieuwe Jaguar, die bijna perfect is ook nog. :) Nu een iets sportievere coupé (uiterlijk is prima voor de rest), een nieuwe auto voor de hoogste klasse (XJ), en een fatsoenlijke instapper, want die X-Type is van binnen niks (eigen mening :) ).
De nieuwe XKR laat nog wel een jaartje of 5 op zich wachten denk ik zo.
De oude XK heeft ook ongeveer 8 jaar bestaan dacht ik.

het X-type interieur is inderdaad niks meer. maar vroegah, toen de oude A4, oude Merc en oude BMW er nog waren, vond ik het interieur best netjes. En het interieur gaf je ook echt het jaguar gevoel ;)

http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01388_rescale.jpg

overigens is bij fotografie niet de camera het belangrijkste, maar de photoshop kwaliteiten.
Voorbeeldje:

photosoep
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01419_rescale.jpg
origineel
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01419_small.jpg

Heuving wijzigde deze reactie 20-05-2008 21:42 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Jep, toen wel. Maar nu is de concurrentie ver vooruit, en zit Jaguar nog steeds met hetzelfde product.

@ die foto O+ O+ O+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heuving
quote:
SChief schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:42:
Jep, toen wel. Maar nu is de concurrentie ver vooruit, en zit Jaguar nog steeds met hetzelfde product.

@ die foto O+ O+ O+
Toeval dat ik net ff bezig was met editten met die shizzle.

Nog het verschil voor/na.
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01388_small.jpg
http://www.heuving.eu/VARIOUS/DSC01388_rescale.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Behoorlijk verschil inderdaad.

Ik zit hier met PhotoShop CS2, maar het enige wat ik doe, is foto's croppen. :+

• S_Chief
  • Niet online
Achterkant vind ik mooi, alleen het doet me denken aan de 9-3 Cabrio.. Opeens, nu ik er lang naar kijk... :+

Komt door de achterlichtindeling. Maar voor de rest ziet die 9-3 er best wel lame uit als ie naast die XK(R) staat. :P In het echt is de 9-3 Cabrio best wel opvallend, hoe zal zo'n XK dan welniet zijn.

Doet me dan weer denken aan de Autorai.

Een paar foto's (zelf gemaakt):

http://farm3.static.flickr.com/2123/1856984117_0d0bbb57a8.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2157/1857803452_b83266ca85.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2267/1856979033_e47c9a496c.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2097/1856977131_19ef9713ba.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2171/1856975209_b5e2fbf859.jpg

Canon PowerShot A540, Auto-stand. Alle foto's zijn onbewerkt, alleen verkleind door Flickr. :+

Alle foto's die ik op de AutoRai heb kunnen maken, en op groter formaat, zijn hier te vinden: http://www.flickr.com/pho...8/sets/72157602907408943/

S_Chief wijzigde deze reactie 21-05-2008 21:04 (13%)

• Heuving
zoals ik al melde op het BMW topic, ben ik zojuist terug van het hyper-exclusieve:
LEGENDARY PERFORMANCE NÜRBURGRING Jaguar event.
Dit is een viering van het 60 jarig bestaan van de XK.

Ik post morgen of overmorgen wat meer info en foto's.

http://www.youtube.com/watch?v=n9U7N2Vlfi4
http://www.youtube.com/watch?v=td77pJVij_k

vlak voor de lunch had een motorrijder de chicane onderschat. Met vervelende gevolgen:
http://www.heuving.eu/VARIOUS/jaguar/30072008(011)rescale.jpg
-
http://www.heuving.eu/VARIOUS/jaguar/30072008(020)rescale.jpg
Alles was tot in de puntjes geregeld en er werd heel goed voor de gasten gezorgd met ook fantastische catering.
http://www.heuving.eu/VARIOUS/jaguar/30072008(001)rescale.jpg
http://www.heuving.eu/VARIOUS/jaguar/30072008(010)rescale.jpg
een stuk of 40 jags stonden klaar met allemaal opvolgende kentekenplaten.
http://www.heuving.eu/VARIOUS/jaguar/30072008(028)rescale.jpg

Heuving wijzigde deze reactie 31-07-2008 01:12 (47%)

• D4Skunk
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2019

D4Skunk

Kind of Blue

De XF biedt voor mij ook wel enig potentieel...

Voor zover ik reviews etc gelezen heb, rijdt hij fantastisch; het interieur vind ik schitterend, en de buitenkant enigszins acceptabel. De prijs is scherp (vergelijk maar eens met een BMW 5 of een Audi A6 met wat opties er bij).
Wat ik me afvraag is het volgende : is er iemand die al een tijdje met de xf rijdt, want ik stel me eerlijkgezegd wel wat vragen over duurzaamheid etc... Jaguar heeft nu eenmaal niet echt een supergoeie reputatie...

Dus geen giswerk of zo, maar echt concrete ervaringen ?

• DaMarcus
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:06

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica