Toon posts:

geluidskwaliteit analoge k. vs. DTS Connect/Realtek 889A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Huidige situatie

Ik heb een Creative Audigy die analoog (dus met die drie kabels) is aangesloten op mijn Logitech Z-5500 Digital. De Z-5500 heeft naast analoge aansluitingen ook een digitale optische en een digitale coaxiale aansluiting. Ik ben geen audiofiel, gamen is voor mij het belangrijkst, daarna komt muziek luisteren.

Plannen voor een nieuwe PC

Ik wil binnenkort een nieuwe PC bouwen, en ik wil niet meer een losse geluidskaart kopen omdat ik denk dat onboard audio tegenwoordig wel voldoende moet zijn, en omdat losse geluidskaarten mij eigenlijk veel te duur zijn. Het moederbord dat ik daarom wil ga kopen is de Gigabyte GA-P35-DS3. Deze heeft namelijk een Realtek ALC 889A codec, en heeft daarmee een voordeel boven andere moederborden die een minder goede codec hebben, voor zover ik weet. Ook is dit moederbord goedkoop, wat voor mij ook erg belangrijk is naast kwaliteit.

Kwaliteit onboard geluid versus kwaliteit geluidskaarten

Echter, deze review die de Asus Xonar DX/D2X, de Creative X-Fi XtremeMusic en de Realtek ALC 889A aan een vergelijking onderwerpt, stelt dat de Realtek ALC 889A toch nog inferieur is aan de geluidskaarten van Asus en Creative. De test werd uitgevoerd met een analoge aansluiting op de speakerset.

Zoals ik al schreef speel ik vooral games. Voor zover ik weet wordt 5.1 geluid in games analoog doorgegeven naar de speakerset, en zou de 889A dus in het nadeel zijn in dit geval omdat een geluidskaart betere kwaliteit zou leveren. Dit heeft weer te maken met het feit dat de conversie van digitaal naar analoog bij de 889A minder kwalitatief hoogstaand is omdat het onboard audio is, waar op bezuinigd moest worden als ik het goed heb.

Het Gigabyte GA-P35-DS4 moederbord is iets duurder en heeft dezelfde 889A, maar dan met ondersteuning voor DTS Connect. DTS Connect kan, net zoals Dolby Digital Live, die analoge 5.1 audio converteren naar een 5.1 DTS formaat en het over een digitale aansluiting transporteren naar mijn Z-5500 die het signaal kan decoderen.

Na hier op GoT wat gezocht te hebben, kwam ik onder andere deze topics, Verschil in kwaliteit geluidskaart bij Optical out en SPDIF op moederbord of op je geluidskaart? tegen. In deze topics wordt geschreven dat omdat het geluid digitaal wordt doorgegeven, het niet uitmaakt of het nou een high end geluidskaart is of een onboard audio chip is die het geluid doorgeeft, de kwaliteit is toch hetzelfde. Een digitale aansluiting kan dus het nadeel van de 889A t.o.v. de duurdere geluidskaarten opheffen.

Echter, in die topics wordt een van mijn vragen niet beantwoord. DTS Connect converteert analoge 5.1 audio naar DTS, en DTS gebruikt compressie. Ga ik die extra compressie van DTS merken in de geluidskwaliteit, zal die minder zijn dan wanneer ik een analoge aansluiting heb naar mijn Z-5500? Zal dat het voordeel in geluidskwaliteit dat een digitale aansluiting biedt alsnog teniet doen?

Wat in ieder geval een voordeel is van een digitale aansluiting is dat ik één optische of coaxiale kabel kan gebruiken i.p.v. de drie analoge, dat maakt stofzuigen iets makkelijker. Zijn er eventueel nog andere nadelen of voordelen van DTS Connect en een digitale aansluiting die ik over het hoofd zie? Want ik vind dit een erg lastig onderwerp. Ik lees ook wat over de sample rate en resampling in die topics, maar dat is mij echt niet duidelijk, en ik vraag mij af of het voor mij belangrijk is?

Hier lijkt gezegd te worden dat de 889A met digitale aansluiting/DTS Connect beperkt is tot 48 Khz, en andere sampling rates dus met kwaliteitverlies worden doorgegeven?

Linux ondersteuning

Ik gebruik ook Linux (Ubuntu 8.04 wat binnenkort gereleased gaat worden), en ik wou dus ook graag van 5.1 audio genieten in bijvoorbeeld Enemy Territory: Quake Wars onder Linux. Maar nou vraag ik mij af, wordt DTS Connect wel ondersteund onder Linux? Converteert de hardware/firmware van de 889A automatisch analoge 5.1 audio naar DTS, of zijn daar drivers voor nodig? Als er drivers voor nodig zijn, en de Linux drivers ondersteunen het niet, zit ik straks met stereo i.p.v. 5.1 geluid als 5.1 geluid onder Linux wil gebruiken toch? Ik heb Gigabyte hier een e-mail over gestuurd, maar zij zeggen dat zij niet weten of het onder Linux gaat werken omdat zij dat niet testen. Ik heb het ook al hier op het Ubuntu forum gevraagd, maar ik heb nog steeds geen antwoord. Heeft iemand hier misschien een idee?

Keuze

De GA-P35-DS3 staat voor ongeveer € 80 in de T.net PW, de GA-P35-DS4 voor € 120. Wat zou volgens jullie de beste keuze zijn? Ik waardeer jullie advies heel erg, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:55

Shunt

Boe

simpel koop voor die 40 euro een geluidskaartje een simpele Creative Audigy 2 ze is al meer dan voldoende. onboard geluid heeft bij mij tot nu alleen nog maar gezijk gegeven kraken tijdens veel hdd activiteit of proc activiteit en al dat geneuzel dat kunnen ze gewoon 90% van de tijd niet voorkomen. simpel weg omdat alles onboard zit en dus dicht op de proc en northbridge wat dus weer voor storing kan zorgen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Als je die digitale ingangen van je Z5500 gaat gebruiken maakt het niet uit wat voor geluidskaart je hebt, het wordt digitaal doorgestuurd en dan ligt het aan je Z5500 setje of het goed klinkt want deze zet het om in een analoog signaal ;)

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
@ Shunt

Gevaarlijke opmerking want dit is bij de manier die de TS voorsteld juist niet het geval. Het geluid wordt puur digitaal naar een externe DAC gestuurd. Interne DAC worden zo omzeild en ook slechte afscherming etc heeft hierdoor geen invloed.

@ TS

Wat in dat topic naar voren komt is inderdaad dat de geluidskwaliteit in principe bitperfect is en een beter kaart zal daaraan niks kunnen verbeteren.

De conversie digitaal/analoog waar je het over hebt gebeurd dus niet op de geluidskaart maar extern waardoor er geen sprake is van een "mindere" conversie.

Wat betreft games is er wel een nadeel aan digitaal aansluiten. De Realtek chip ondersteund alleen EAX 2.0 (softwarematig). Omdat dat geluid live in een DTS stream wordt omgezet wordt wel echt elke speaker apart aangestuurd. Je hebt dus wel echt surround geluid in games.

Wat betreft resamplen en vermindering van de kwaliteit: dat is geen issue. Alle DTS/AC3 bronnen worden gewoon passthrough doorgegeven (de kaart stuurt het geluid alleen door naar de externe DAC en doet er verder niks mee). Verder kan de 889 ook gewoon 44,1 Khz aan dus ook gewone audio bestanden worden 1:1 doorgestuurd. Je kunt er optioneel wel 48Khz DTS van maken, en dit gebeurd op zich zonder veel hoorbaar kwaliteitsverlies.

Dus als je echt maximale effecten wil in games zit je voorlopig nog aan analoog vast. De Asus Xonar zal wellicht in de toekomst softwarematig EAX 5 gaan emuleren en ook de Auzentech X-FI prelude gaat in de toekomst DTS connect krijgen met behoud van de EAX 5 effecten.

Omdat je de kaart op een Z5500 gaat aansluiten en die waarschijnlijk niet de meest high-end DAC heeft zal een zelfde oplossing als dat je nu hebt waarschijnlijk het beste zijn. Ga je in de toekomst een betere DAC/Receiver aansluiten en wellicht meer andere dingen doen dan games dan kun je of wat inleveren in de game effecten of wat dieper in de buidel tasten voor de Xonar of Prelude.

• Shunt

Shunt

Boe

The_nv40_man schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:49:
@ Shunt

Gevaarlijke opmerking want dit is bij de manier die de TS voorsteld juist niet het geval. Het geluid wordt puur digitaal naar een externe DAC gestuurd. Interne DAC worden zo omzeild en ook slechte afscherming etc heeft hierdoor geen invloed.
bull
ook op de digitale conversie komt storing via de proc en andere atributen. ik heb dit first hand met bijde vormen van digitaal geluid op zowel mijn Z-680 Z-5500 en mijn Marantz ZR6001 dus geloof me maar dat een onboard geluids kaart vervangen voor die 40 euro het nagenoeg altijd waard is.

tenzij er natuurlijk een major leep in shielding van die chips is gekomen maar gezien mijn K8N-SLI bordje er ook gewoon last van heeft zowel als de onboard sound van mijn ASUS F3E laptopje ga ik er maar voor het gemak even van uit dat dit niet zo is.

Game PC

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51
Shunt schreef op woensdag 16 april 2008 @ 02:39:
[...]

bull
ook op de digitale conversie komt storing via de proc en andere atributen. ik heb dit first hand met bijde vormen van digitaal geluid op zowel mijn Z-680 Z-5500 en mijn Marantz ZR6001 dus geloof me maar dat een onboard geluids kaart vervangen voor die 40 euro het nagenoeg altijd waard is.

tenzij er natuurlijk een major leep in shielding van die chips is gekomen maar gezien mijn K8N-SLI bordje er ook gewoon last van heeft zowel als de onboard sound van mijn ASUS F3E laptopje ga ik er maar voor het gemak even van uit dat dit niet zo is.
Er van uitgaan is ook niet de manier. Ik heb hier een P5ND2 SLi met dezelfde audiochip als op jouw K8N, en ik heb geen enkel probleem met storing of wat dan ook. Analoog niet en digitaal niet.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• The_nv40_man
Shunt schreef op woensdag 16 april 2008 @ 02:39:
[...]

bull

Er is geen sprake van Digitale Conversie. Het geluid is in eerste instantie digitaal en wordt pas door de externe DAC omgezet naar een analoog signaal.

Dit wordt in de topics waar de TS al naar linkt tegengesproken door een behoorlijk aantal personen. Ruis of externe storingen zijn in prinicpe niet mogelijk met gebruik van de SPDIF uitgang. De kaart zelf kan qua kwaliteit niks aan het geluid verpesten omdat er simpelweg niks mee gedaan wordt. Gewoon passthrough wordt het signaal alleen doorgestuurd en zal er geen verschil zijn in kaart A of B. Pas bij effecten in games die realtime berekend worden of resamplen van het signaal naar bijvoorbeeld DTS zijn er verschillen tussen kaarten.

[ Voor 5% gewijzigd door The_nv40_man op 16-04-2008 15:44 ]

• Shunt

Shunt

Boe

The_nv40_man schreef op woensdag 16 april 2008 @ 15:41:
[...]

Er is geen sprake van Digitale Conversie. Het geluid is in eerste instantie digitaal en wordt pas door de externe DAC omgezet naar een analoog signaal.

Dit wordt in de topics waar de TS al naar linkt tegengesproken door een behoorlijk aantal personen. Ruis of externe storingen zijn in prinicpe niet mogelijk met gebruik van de SPDIF uitgang. De kaart zelf kan qua kwaliteit niks aan het geluid verpesten omdat er simpelweg niks mee gedaan wordt. Gewoon passthrough wordt het signaal alleen doorgestuurd en zal er geen verschil zijn in kaart A of B. Pas bij effecten in games die realtime berekend worden of resamplen van het signaal naar bijvoorbeeld DTS zijn er verschillen tussen kaarten.
theorie is leuk maar praktijk is totaal iets anders.
als je analoog 5 kanaals geluid hebt gaat converteren naar een vorm van DTS of andere digitaal geluid is het volgens mij nogsteeds gewoon een conversie van analoog naar digitaal. In ieders geval er zijn chips die bijna geen last van storing hebben maar er zijn een ook een zeer groot aantal borden en chips die zeer veel storing hebben. het blijft gewoon testen en kijken wat het resultaat is.

Game PC

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 13:14

jotheman

Was like that when I got here!

Shunt schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:50:
[...]

als je analoog 5 kanaals geluid hebt gaat converteren naar een vorm van DTS of andere digitaal geluid is het volgens mij nogsteeds gewoon een conversie van analoog naar digitaal. In ieders geval er zijn chips die bijna geen last van storing hebben maar er zijn een ook een zeer groot aantal borden en chips die zeer veel storing hebben. het blijft gewoon testen en kijken wat het resultaat is.
Een 1tje verandert niet zomaar in een nulletje, daarvoor is controle aanwezig. Bij analoog kun je idd last hebben van storing maar bij digitaal is dit heel anders.
Als geluid geconverteerd wordt dan kan er vast iets met het signaal gebeuren idd, maar wat een voorganger al aangaf, als je een directe passthrough doet wordt er helemaal niets met het signaal gedaan, dús kan er ook geen storing optreden.
Je kunt vanalles roepen maar je maakt mij niet wijs dat jij het verschil hoort met een passthrough met onboard ipv een passthrough van een geluidskaart. Beide doen ze vrijwel tot helemaal niets met het signaal.

I see dead pixels...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:21

GaMeOvEr

Is een hork.

Afgezien van het feit dat een digitale uitgang op iedere geluidskaart hetzelfde klinkt, aangezien de dac van het ontvangende apparaat de D/A conversie doet, zijn er de volgende zaken om rekening mee te houden mbt onboard of pci/pci-e geluidskaarten:

- Onboard kaart snoept cpu-cycles, aanzienlijk meer dan een "dedicated" geluidskaart.
- Conversie van 5.1 game-geluid (bijvoorbeeld EAX) naar DD of DTS, is een proces wat ook cpu-cycles kost, naar ik aanneem bij onboard dus nog meer dan een pci/pci-e kaart.
- Het proces van conversie van EAX/DS3D naar DD/DTS kan wel een verschil hebben in geluidskwaliteit, daar waar de digitale output dit niet heeft.

Wat shunt omschrijft over ruisen en de hdd horen over de digitale output kan prima, aangezien deze interferentie wordt opgepikt voordat het er over spdif uitgepoept wordt, dus dit kan daadwerkelijk gebeuren. (Maar het hoeft niet, zie ook andere replies) Dit staat echter los van digitale output = altijd dezelfde geluidskwaliteit, omdat deze storingen opgepikt worden door de kaart (al dan niet onboard) voordat hij de bitstream uitpoept.

Kortom, gezien het feit dat je voornamelijk gamed (= cpu intensief) zou ook gewoon een dedicated geluidskaart erin prikken. Niet zozeer voor de geluidskwaliteit, maar meer voor de cpu-cycles die niet verloren gaan omdat je onboard sound niet gebruikt. De tweede overweging is, zoals Shunt al omschrijf, dat fenomen mbt storingen aanzienlijk vaker voorkomen met onboard sound dan met een dedicated geluidskaart. (Shielding issues.)

Aannames zijn fataal.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48

The Zep Man

🏴‍☠️

GaMeOvEr schreef op woensdag 16 april 2008 @ 17:53:
Wat shunt omschrijft over ruisen en de hdd horen over de digitale output kan prima, aangezien deze interferentie wordt opgepikt voordat het er over spdif uitgepoept wordt, dus dit kan daadwerkelijk gebeuren. (Maar het hoeft niet, zie ook andere replies) Dit staat echter los van digitale output = altijd dezelfde geluidskwaliteit, omdat deze storingen opgepikt worden door de kaart (al dan niet onboard) voordat hij de bitstream uitpoept.
Dit is totale onzin. Het signaal is door de gehele computer digitaal. Dat houdt in dat het 1-en en 0-en zijn. Als je geluid intern zou veranderen, dan zou dus de interne bitstream veranderen (een 0 wordt een 1 of andersom). Als dit zou kunnen gebeuren, dan zou ik me meer zorgen maken om je andere componenten (geheugen dat corrupt raakt, CPU dat niet goed kan communiceren met de rest van de computer, chipset van je moederbord die niet meer weet wat north of south is, crashes die hierdoor voortkomen, etc.) dan om de kwaliteit van je geluid.

Iemand die claimt dat geluid over een SPDIF verbinding slechter kan klinken met een slechte kabel kan gelijk hebben: al is er teveel storing, begint je versterker/decoder te haperen. Het geluid dat je wel tussendoor hoort is van dezelfde kwaliteit als wanneer er geen storing zou zijn.

Iemand die claimt dat geluid over een SPDIF-over-glas verbinding slechter kan klinken met een goedkope glasvezelkabel (in verhouding met een dure) is of onwetend, of wil het niet weten, of liegt.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 17-04-2008 00:13 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• The_nv40_man
Shunt schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:50:
[...]

Je begint toch helemaal niet met 5 kanaals analoog geluid? Je hebt geluid digitaal bestand op je pc en dat blijft digitaal tot de DAC en aangezien die in het verhaal van de TS extern is vind die conversie helemaal niet plaats in de pc.
GaMeOvEr schreef op woensdag 16 april 2008 @ 17:53:
- Onboard kaart snoept cpu-cycles, aanzienlijk meer dan een "dedicated" geluidskaart.
Niet persé dat hangt er puur van af wat voor chip er gebruikt wordt. De kaarten met een C-Media chip bijvoorbeeld (Auzentech HDA X-plosion 7.1 DTS en Club3d Theatron Agrippa DTS 7.1 en ook de Xonar die een rebadged c-media chip heeft) kunnen de EAX effecten ook alleen softwarematig verwerken.
- Conversie van 5.1 game-geluid (bijvoorbeeld EAX) naar DD of DTS, is een proces wat ook cpu-cycles kost, naar ik aanneem bij onboard dus nog meer dan een pci/pci-e kaart.
Dat maakt niet uit of het onboard of op een deticated kaart is. De chip bepaald of dat software of hardwarematig kan. De bovengenoemde kaarten verbuiken ook wat meer cpukracht terwijl er ook onboard Creative chips zijn geweest die dat weer minder zullen doen.
- Het proces van conversie van EAX/DS3D naar DD/DTS kan wel een verschil hebben in geluidskwaliteit, daar waar de digitale output dit niet heeft.
Alles gaat via de digitale output. Je bedoeld waarschijnlijk passtrough. Hierbij verschillen kaarten onderling in principe niet terwijl bij EAX effecten de Prelude en de Xonar een voordeel hebben omdat ze (eventueel softwarematig) tot EAX 5 ondersteunen. Daar zit dus al een verschil. De conversie naar DTS/AC3 zal het niet zijn. Game geluiden zijn niet van een dergelijke kwaliteit dat de bitrate van DTS/AC3 duidelijk te laag is. Voor de (live) omzetting naar DTS/AC3 wordt het verschil al gemaakt.
Waar in het proces kan dat dan? Tot en met de externe DAC is het signaal digitaal dus kan er geen ruis of andere storing optreden: hooguit jitter. Bij een slechte of te lange kabel kan het signaal wegvallen en in het geval van een COAX kabel kan een aardlus optreden, maar dat ligt niet aan de geluidskaart.
Kortom, gezien het feit dat je voornamelijk gamed (= cpu intensief) zou ook gewoon een dedicated geluidskaart erin prikken. Niet zozeer voor de geluidskwaliteit, maar meer voor de cpu-cycles die niet verloren gaan omdat je onboard sound niet gebruikt. De tweede overweging is, zoals Shunt al omschrijf, dat fenomen mbt storingen aanzienlijk vaker voorkomen met onboard sound dan met een dedicated geluidskaart. (Shielding issues.)
Storingen is dus geen probleem. CPU cycles mag in een moderne pc ook niet echt een issue zijn. Zelf bij gebruik van DTS Connect is dit maar een paar procent en zal het geen merkbaar verschil geven in prestaties. Wat wel een verschil geeft is dat via de analoge weg makkelijker EAX 5 te realiseren is en mede daarom de geluiden in games beter uit de verf zullen komen. Digitaal en alle effecten in games betekend momenteel de hoofdprijs betalen.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:21

GaMeOvEr

Is een hork.

The Zep Man schreef op donderdag 17 april 2008 @ 00:09:
[...]
Dit is totale onzin. Het signaal is door de gehele computer digitaal. Dat houdt in dat het 1-en en 0-en zijn. Als je geluid intern zou veranderen, dan zou dus de interne bitstream veranderen (een 0 wordt een 1 of andersom). Als dit zou kunnen gebeuren, dan zou ik me meer zorgen maken om je andere componenten (geheugen dat corrupt raakt, CPU dat niet goed kan communiceren met de rest van de computer, chipset van je moederbord die niet meer weet wat north of south is, crashes die hierdoor voortkomen, etc.) dan om de kwaliteit van je geluid.
Ja, alles wat de computer zelf genereert wel. Als jij een brakke line-in/mic ingang hebt, die troep (interferentie) oppakken, gaat die troep toch mooi mee over de spdif uitgang, want de geluidskaart poept ook zijn analoge inputs digitaal uit.
Iemand die claimt dat geluid over een SPDIF verbinding slechter kan klinken met een slechte kabel kan gelijk hebben: al is er teveel storing, begint je versterker/decoder te haperen. Het geluid dat je wel tussendoor hoort is van dezelfde kwaliteit als wanneer er geen storing zou zijn.

Iemand die claimt dat geluid over een SPDIF-over-glas verbinding slechter kan klinken met een goedkope glasvezelkabel (in verhouding met een dure) is of onwetend, of wil het niet weten, of liegt.
Wie zegt dat hier dan? Ik lees het nergens hoor... Aangezien je mij quote, gok ik dat je mij ermee "aanvalt", maar ik beweer dit nergens. :)
The_nv40_man schreef op donderdag 17 april 2008 @ 00:43:
Niet persé dat hangt er puur van af wat voor chip er gebruikt wordt. De kaarten met een C-Media chip bijvoorbeeld (Auzentech HDA X-plosion 7.1 DTS en Club3d Theatron Agrippa DTS 7.1 en ook de Xonar die een rebadged c-media chip heeft) kunnen de EAX effecten ook alleen softwarematig verwerken.
Alsnog hebben die kaarten volgens mij wel aanzienlijk meer "hardware voices" waar bij een onboard kaart dit door de cpu getrokken moet worden. :) Wat je zegt over EAX kan zo maar kloppen, als je een non-creative kaart hebt. :)
Dat maakt niet uit of het onboard of op een deticated kaart is. De chip bepaald of dat software of hardwarematig kan. De bovengenoemde kaarten verbuiken ook wat meer cpukracht terwijl er ook onboard Creative chips zijn geweest die dat weer minder zullen doen.
Ah ok, dus jij zegt dat die dts-live en dd-live dingen sowieso door de cpu gedaan worden. Nee, dan zal onboard of dedicated weinig uitmaken. :)
Alles gaat via de digitale output. Je bedoeld waarschijnlijk passtrough. Hierbij verschillen kaarten onderling in principe niet terwijl bij EAX effecten de Prelude en de Xonar een voordeel hebben omdat ze (eventueel softwarematig) tot EAX 5 ondersteunen. Daar zit dus al een verschil. De conversie naar DTS/AC3 zal het niet zijn. Game geluiden zijn niet van een dergelijke kwaliteit dat de bitrate van DTS/AC3 duidelijk te laag is. Voor de (live) omzetting naar DTS/AC3 wordt het verschil al gemaakt.
Nee, ik bedoel niet pass-through. Pass-trough is pass-trough, als jij een dvd met dts of ac/3 doet, doet je geluidskaart hier gelukkig niets mee. ;) Ik bedoel puur, dat er misschien een verschil in kwaliteit is, in de implementatie van de conversie van eax/ds3d naar ac3/dts, dat de ene kaart hier een "beter" algoritme voor gebruikt dan de andere, die bijvoorbeeld van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van de 5.1 mix, (plaatsing) of dat er eventuele effecten niet zo goed uit de verf komen. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat hier eventueel verschil in zit. :)
Waar in het proces kan dat dan? Tot en met de externe DAC is het signaal digitaal dus kan er geen ruis of andere storing optreden: hooguit jitter. Bij een slechte of te lange kabel kan het signaal wegvallen en in het geval van een COAX kabel kan een aardlus optreden, maar dat ligt niet aan de geluidskaart.
Zie hierboven, misschien door een slechte line-in/mic ingang. Ik heb het wel eens meegemaakt, digitale output, line-in en mic gemute, en toch hoor je de hdd rammelen over je speakers, ergens pikt dat ding interferentie op en ik gok op zijn analoge ingangen, want zoals al gesteld, in het digitale domein kan dit niet gebeuren. (de 1'tjes en 0'tjes van mp3'tjes zullen niet spontaan gehershuffeld worden door je harde schijf om hier digitale ruis bij te verzinnen.)
Storingen is dus geen probleem. CPU cycles mag in een moderne pc ook niet echt een issue zijn. Zelf bij gebruik van DTS Connect is dit maar een paar procent en zal het geen merkbaar verschil geven in prestaties. Wat wel een verschil geeft is dat via de analoge weg makkelijker EAX 5 te realiseren is en mede daarom de geluiden in games beter uit de verf zullen komen. Digitaal en alle effecten in games betekend momenteel de hoofdprijs betalen.
Naja, storingen kan een probleem zijn (ik heb het tenslotte meegemaakt, als is dat ook alweer 2 jaar geleden) CPU Cycles heb je in principe met een nieuwe cpu genoeg, maar is toch een beetje zonde denk ik dan. :) (Zeker aangezien een willekeurige geluidskaart niet duur hoeft te zijn.)

[ Voor 54% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-04-2008 02:26 ]

Aannames zijn fataal.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

GaMeOvEr schreef op donderdag 17 april 2008 @ 02:15:
[...]

Ja, alles wat de computer zelf genereert wel. Als jij een brakke line-in/mic ingang hebt, die troep (interferentie) oppakken, gaat die troep toch mooi mee over de spdif uitgang, want de geluidskaart poept ook zijn analoge inputs digitaal uit.
Niet als je de output van die inputs uitschakelt (aanbevolen). ;)
[...]

Wie zegt dat hier dan? Ik lees het nergens hoor... Aangezien je mij quote, gok ik dat je mij ermee "aanvalt", maar ik beweer dit nergens. :)
Ik val hier jou niet mee aan maar doel meer op een aantal personen uit het 'zilveren hi-fi kabels gesmeed door elfen bij maanlicht'-topic, omdat het een beetje in dezelfde categorie valt.
Zie hierboven, misschien door een slechte line-in/mic ingang. Ik heb het wel eens meegemaakt, digitale output, line-in en mic gemute, en toch hoor je de hdd rammelen over je speakers, ergens pikt dat ding interferentie op en ik gok op zijn analoge ingangen, want zoals al gesteld, in het digitale domein kan dit niet gebeuren. (de 1'tjes en 0'tjes van mp3'tjes zullen niet spontaan gehershuffeld worden door je harde schijf om hier digitale ruis bij te verzinnen.)
Controleer altijd of onder 'playback' van je volume beheer alle mogelijke non-wave apparaten (OK, met uitzondering van MIDI) uitgeschakeld zijn. Al weet je zeker dat je ze allemaal uit hebt (ook onder 'Properties' gekeken voor meer apparaten die niet weergeven worden?), dan heb je brakke drivers of staat er iets open in een configuratieprogramma dat bij de driver hoort.

De discussie welke DD/DTS encoder op welke geluidskaart/van welke software beter is is een discussie die ik wel interessant vind, maar mijn handen niet aan ga branden. Ik hoor het verschil niet (4-5 geluidskaarten gehad met Dolby Digital Live) en dat is voldoende voor mij. Wel weet ik dat de Nvidia Soundstorm (de eerste DSP met DD Live encoder die op sommige nForce 2 moederborden zat) wel volledig op eigen hardware werkte, waardoor dit praktisch niet te zien was in het CPU gebruik.

• Shunt

Shunt

Boe

ik zal eens proberen beter toe te lichten wat mijn probleem is met onboard geluid.

ik ben in den beginnen een gelukige bezitter geweest van een NForece mobo de NForce 1 met die mooie geluids chip heerlijk ding was dat nergens problemen mee (dit is ook meteen de enige onboard geluidskaart geweest die bij mij perfect werkte) dit zonder digitaal geluid echter aangezien ik toen nog niet in bezit was van een Z-680.

alle moederborden hier na echter (toen ik dus wel in bezit was van een Z-680 hadden stuk voor stuk last van storing over zowel Analoog als Digitaal geluid (ik spreek hier dan wel over stereo geluid over digitaal. ik heb in die periode een kleine 6 moederborden versleten van een K7 bordje tot een 775 en M2 bordje alle merken van asus tot gigabite. ik heb however geen ervaring met de omvorming van 5 kanaals geluid naar een DTS code. maar het lijkt mij on waarschijnlijk dat deze niet van het zelfde probleem last hebben gehad.

het probleem was dat als er een zware game gedraaid werdt er of via de CPU storing of via de HDD storing over het geluid kwam. in games was het dan een soort van tik tik tik die er door heen kwam of simpel weg een vorm van ruis. als ik met bvb het downloaden van een groot bestand direct naar de HDD of via het netwerk bezig was hoorde ik ook tijdens muziek tikken of een soort van trilling door het geluid.

ik heb na mijn Nforce mobo een mooie Creative Audigy 2 ZE gekocht voor een appel en een ei en heb nergens meer last van gehad. ik heb howerver wel altijd nog ge controleerd of de problemen bleven bij andere borden. aangezien ik zulke goede ervaringen had met de Nforce sound chip maar dat geluid heb ik nooit meer uit een onboard geluidskaartje gekregen.

Game PC

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Shunt schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:34:
het probleem was dat als er een zware game gedraaid werdt er of via de CPU storing of via de HDD storing over het geluid kwam. in games was het dan een soort van tik tik tik die er door heen kwam of simpel weg een vorm van ruis. als ik met bvb het downloaden van een groot bestand direct naar de HDD of via het netwerk bezig was hoorde ik ook tijdens muziek tikken of een soort van trilling door het geluid.
Moet je (mits je digitaal gebruikt) eens al je analoge ingangen uitschakelen. Probleem opgelost.

• Shunt

Shunt

Boe

The Zep Man schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 01:14:
[...]
Moet je (mits je digitaal gebruikt) eens al je analoge ingangen uitschakelen. Probleem opgelost.
eeh nee dus niet ik heb nooit een mic gebruikt en verder zitten er niet veel analoge ingangen op een onboard sound card. dus dat is onzin.

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb geen zin om geld neer te leggen voor een losse geluidskaart, en al helemaal niet om Creative te sponsoren met hun propriëtaire EAX. Ik heb op dit moment mijn Z-5500 al aangesloten op een Creative Audigy Player, die EAX 3 doet. Ik heb nou niet echt het idee dat mijn geluid beter is met EAX, dus het kan mij gestolen worden. Ik denk dat ik de GA-P35-DS4 met DTS Connect maar eens ga kopen. Als DTS Connect niet bevalt, en de analoge outputs van de onboard Realtek ook niet, koop ik wel een Terratec Aureon 5.1 voor € 20 denk ik. Maar voordat ik daadwerkelijk de DS4 ga kopen wil ik eerst nog even weten of het wel gaat werken in Linux, en daarvoor heb ik nog even een topic - werkt DTS Connect onder Linux? - in NOS gepost.

• The_nv40_man
Ik ben verder niet erg bekend met Linux dus ik weet het niet zeker. Maar volgens mij zijn er nog niet echt veel games voor. Een paar maar ik neem aan dat je dan wel een dual-boot systeem gaat maken en waarom zou je de ene game onder linux draaien en de ander onder windows.

Als je onder Linux niet van plan bent te gamen (misschien wel) dan heeft DTS connect niet veel meerwaarde. DTS connect zorgt er dus voor dat je ook als je een digitale verbinding gebruikt surround geluid kunt hebben in games.

Dan hou je nog over het upsamplen van 2 kanaals muziek en filmmateriaal naar 5.1. Dat kan net zo goed en makkelijk door je receiver/speakerset (ik weet niet of de z5500 dat kan, maar ik ga uit van wel) op dolby prologic oid te zetten zodat die er 5.1 van maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik nv40_man. Ik gebruik inderdaad een dual-boot met Windows enkel om te gamen, maar bijvoorbeeld Enemy Territory: Quake Wars (noemde ik hier al in mijn eerste post), Quake 4, en straks Unreal Tournament 3 werken onder Linux, en daar wil ik graag gebruik van maken. Ook al is het dan maar omdat ik dan niet hoef te rebooten om Windows te starten. Maar het is mij nu nog steeds niet duidelijk of er wel Linux drivers voor de Realtek ALC 889A zijn die DTS Connect ondersteunen, dat is nog niet beantwoord in mijn topic op NOS.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Natuurlijk is het in je NOS topic gezegd. Het antwoord is simpelweg: nee! DTS connect is een software verhaal, en linux drivers gaan dat never nooit ondersteunen omdat Realtek nooit code daarvoor gaat vrijgeven. Ik weet wel dat er een proggie voor linux is dat gewoon werkt op alle kaarten met SPDIF passthrough. Kan het alleen niet meer vinden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Wie zegt dat Realtek code moet vrijgeven? Ze zouden toch ook een closed source Linux driver kunnen aanbieden, net zoals Nvidia heeft gedaan voor de SoundStorm van de nForce 2? Jammer dat Realtek daar dan blijkbaar te lui voor is. Bedankt voor je info i.i.g.
Pagina: 1