|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

En ik kan via de drivers ervoor zorgen, dat het digitale signaal van DVD's direct doorgestuurd wordt via die uitgang naar de ingang van mijn versterker of speakers met ingebouwde decoder, dan heb ik geen signaalverlies of storing en geeft dat vergelijkbare "kwaliteit" (als je daarvan kunt spreken) als een Audiotrack Prodigy HD2 kaartje van 130 euro met dezelfde uitgang??

Anoniem: 226416
Het verschil in optische of Coaxiaal is gewoon voor het menselijk gehoor niet hoorbaar of merkbaar in het Dynamische bereik .
het Bron signaal wordt van een DVD of CD gelezen en via optische of Coaxiaal direct door gegeven aan een Decoder ,deze kan op een geluidskaart zitten of in de Reciever/Versterker zelf.
De meeste CD-spelers van o.a Techniks in einde 80e jaren waren grotendeels optische , het Signaal wat optische kan doorvoeren is 48Khz sampling en boven CD kwaliteid van 41Khz sampling
Coaxiaal gaat tot 192Khz voor studio kwaliteid sampling.
Voor huis tuin en keuken gebruik is 48Khz sampeling ruim voldoende aangezien het Signaal van DVD 41Khz tot 48Khz 16BIT geluids sampeling bevatten.
Zowel Optische als Coaxiaal zit voor in de huiskamer geen verschil in kwaliteid.
Wat wel aan geluidskwaliteid knabbeld is de Digitaal > analoog convertor omdat een versterker die Speakers aanstuurd een analoog signaal versterkt.
Een Decoder om een digitaal signaal om te zetten naar analoog is vaak de boosdoener dat sommige onboardgeluidskaarten onder de maat presteren en veel verlies lijden in het hoogfrequent.
Dit is gewoon een goedkope oplossing van een moederbord fabrikant om de prijs van een moederbord niet al te duur te maken daarom zijn ander geluidskaarten o.a creative ,terratec beter met decoderen naar analoog.
Met een onboardgeluidskaart is het altijd een vraag of hij passtrough of resampling doet met een coaxiaal of optische signaal versturen.
Normaal moet een geluidskaart met zowel optische als coaxiaal het digitaal signaal passtrough doorgeven naar de externe decoder (je reciever of versterker met pcm/dolby decoder).
Dan ligt de kwaliteid aan de DVD en de Decoder van de Reciever of versterker hoe het geluid wordt weergegeven aan de speakers.
een kleine verglijking,
Hier heb ik een Sweex 5.1 kaartje met decoder zonder Digitale uitgang, deze C-media chip werk wonderbaarlijk goed, ook al is het signaal analoog naar een logitech speakerset of reciever gestuurd het klinkt uitstekend.
Soundblaster live 5.1 , analoog valt hij wat tegen waneer de kaart zelf decodeerd maar coaxiaal geen verschil te merken met een Audigy2 als deze ook coaxiaal uitstuurd naar een reciever.
Waneer er geen passtrhoug wordt toegepast wordt het digitaal signaal eerst naar analoog geconverteerd en bewerkt en vervolgens geresampled naar 48Khz en uitgevoerd naar coaxiaal , en hier gaat het fout , resampelen is verlies maken of dynamiek, de dynamiek is hie vol van klank geluid klinkt .
en dit soort geluidskaartjes moet je vermijden, en veel onboardgeluidskaarten resamplen de geluidsbron zoals optische al coaxiaal.
Bedankt voor deze heldere uitleg!
[ Voor 20% gewijzigd door ChUcKiE op 26-02-2008 19:16 ]
Lijkt me sterk. CD is 44.1 Khz, en het is lastig en compleet zinloos om er 48 Khz van te maken, dus uit CD-spelers komt vrijwel altijd gewoon 44.1 Khz.Anoniem: 226416 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:09:
De meeste CD-spelers van o.a Techniks in einde 80e jaren waren grotendeels optische , het Signaal wat optische kan doorvoeren is 48Khz sampling en boven CD kwaliteid van 41Khz sampling
Dat kun je ook optisch doen..Coaxiaal gaat tot 192Khz voor studio kwaliteid sampling.
Heeft weinig met dynamiek te maken, maar alles met vervorming en pre-echo's van de digitale filters.Waneer er geen passtrhoug wordt toegepast wordt het digitaal signaal eerst naar analoog geconverteerd en bewerkt en vervolgens geresampled naar 48Khz en uitgevoerd naar coaxiaal , en hier gaat het fout , resampelen is verlies maken of dynamiek, de dynamiek is hie vol van klank geluid klinkt .
Voor DD en DTS maakt dat dus geen drol uiten dit soort geluidskaartjes moet je vermijden, en veel onboardgeluidskaarten resamplen de geluidsbron zoals optische al coaxiaal.
Nu vroeg ik me af of ik erg veel verschil in geluidskwaliteit zal horen, en of het het waard zal zijn om aan te schaffen?
[ Voor 16% gewijzigd door Martijn1990 op 26-02-2008 19:26 ]
Oww nu mis ik heel even iets....als ik vanaf mijn Media center PC een MP3 afspeel of een TV-uitzending via Satelliet (FireDTV), over de optische uitgang van bijvoorbeeld die sweex, naar de optische ingang van bijvoorbeeld een 5.1 setje als de Z-5500 (met interne DTS/DD decoder), is dan de kwaliteit van de geluidskaart belangrijk??? Of meer die van de software en drivers bij het kaartje??Voor DD en DTS maakt dat dus geen drol uitWil je ook stereo vervoeren, dan zou je daar wel naar moeten kijken (of de resampling in software doen zodat het een stuk beter werkt).
Tot nu toe was de conclusie dat het in ieder geval voor DVD's niet uitmaakt...
Drivers van een geluidskaart hebben niets te maken met passtroug (mits het software matige gebeurd en dan gaan wel over resampelen praten)
hoe meer componenten zich met het geluid gaan bemoeien treed er verlies op in het signaal,resampelen is gewoon een schoonsignaal vuil maken met on-effen heden en het geluid van orgineel veranderen.
passtrough signaal is gewoon de schoonste optie.
En even over DD en DTS , er zit wel degelijk verschil in de manier hoe een geluidskaart dit decodeerd of door geeft aan een externe decoder.
zolang een geluidskaart enkel passtrough doorgeeft aan een externe decoder zal er geen verschil optreden in het signaal , maar de goedkope onboard oplossingen op moederborden resampelen dit signaal wel degelijk met vervorming en verlies op dynamiek.
het verschil is hier zeer goed te horen waneer ik DTS op een onboardgeluidskaartje beluisterd of dat op een Creative Audigy 2 of XF-i kaartje in passtrough.
De decoder is niet zozeer de zwakkeschakel maar de tussen componenten , mixer-convertor analoog-resampeling en digitaalcoderen-uitvoer signaal naar optische of coaxiaal
en helaas op onboard geluidskaarten gebeurt dit met veel kwaliteidsverlies omdat er teveel bij-producten in het signaal gemengt wordt en de klankkleur van orgineel veranderd naar een on-natuurlijk geluidsbeleving.
Ben absoluut geen audiofiel maar wel veel apparatuur gehad en mee ge-expirimiteerd waar soms erg tegenstrijdige resultaten uitkwamen.
Goedekope DVD/CD spelers van aldi of kruitvat bevatten een simpele C-media chip die in High-end meuk zoals Denon,Harman kardon en dergelijk gebruikt worden onder een ander chip-naam
De kwaliteid zal je verbazen dat een C-media chip voor DD en Video decoding de meest gebruikte chips is op digitaale decoder techniek.
Sony ,JVC, noem ze maar op ze gebruiken allen passtrough DTS/DD/PCM van de C-media chip
Jammer dat moederbord fabrikanten deze passtrouch niet vaak gebruiken terwijl de chip opzich geen drol kost.
dit zullen wel afspraakjes zijn met creative ofzo..
Ik zoek namelijk ook nog eens een low-profile PCI-kaart , dus de keuze is al een beetje beperkt!
http://www.siig.com/ViewProduct.aspx?pn=LP-000022-S1
Heetft een interne decoder helaas geen digitale uitvoer, maar voor een analoog uitgestuurd kaartje klinkt bijzonder goed.
Ben een gamert en media freek, DVD/vodeo enzo.. zou de Creative XF-i extreme gamer een goede optie zijn of de Hercules muse 5.1
waneer je enkel DTD/DD wilt gebruiken heb je aan vrijwel elke geluidskaart met optische of coaxiaal voldoende kwaliteid in huis.
Drivers hebben daar heel veel mee te maken, als die het niet toelaten gaat het nooit werken.Anoniem: 226416 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:07:
Drivers van een geluidskaart hebben niets te maken met passtroug (mits het software matige gebeurd en dan gaan wel over resampelen praten)
Dit kunnen enkel DD-live en DTS-connect kaarten, en het is logisch dat het compleet zinloos is om eerst DD te gaan decoden om het vervolges weer te encoden. Deze kaarten doen dat dus ook gewoon niet (mits juist ingesteld). Geen probleem dus.zolang een geluidskaart enkel passtrough doorgeeft aan een externe decoder zal er geen verschil optreden in het signaal , maar de goedkope onboard oplossingen op moederborden resampelen dit signaal wel degelijk met vervorming en verlies op dynamiek.
Kan niet, beiden doen gewoon passthough naar SPDIF. Zoniet vergelijk je appels met peren.het verschil is hier zeer goed te horen waneer ik DTS op een onboardgeluidskaartje beluisterd of dat op een Creative Audigy 2 of XF-i kaartje in passtrough.
99% van de recente moederborden met SPDIF ondersteunen gewoon passthrough van digitale surround formaten, lijkt me dus een beetje onzin.Jammer dat moederbord fabrikanten deze passtrouch niet vaak gebruiken terwijl de chip opzich geen drol kost.
Ik begrijp dus nu, dat alleen DVD elke simpele kaart met optisch uit die digitaal signaal kan doorsturen geschikt is.
Als ik dan ook nog TV-satelliet en MP3's wil afspelen, moet ik dan ook kijken naar een fatsoenlijke kaart?
ik moet dan kiezen uit de low-profile varianten, dus dan kom ik uit op de creatie X-Fi gamer/music/audio ...denk dat ik dan maar de goedkoopste X-Fi koop (die zonder echte X-Fi chip
is dit volgens jullie een goede keus gezien de eisen?
Oja, in mijn situatie is er dus geen onboard sound aanwezig.....ik moet gewoon een PCI-kaart LP kopen, alleen daaruit kan ik kiezen uit een kaartje of 5-6 tussen 9 en 130 euro.
[ Voor 13% gewijzigd door ChUcKiE op 26-02-2008 20:34 ]
Met die sweex kaart kun je met home brewed driver voor cmedia BIT PERFECT geluid afspelen met die kaart.ChUcKiE schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:33:
Ik moest je verhaal twee/drie keer lezen vorodat ik denk dat ik het snap, maar ok
Ik begrijp dus nu, dat alleen DVD elke simpele kaart met optisch uit die digitaal signaal kan doorsturen geschikt is.
Als ik dan ook nog TV-satelliet en MP3's wil afspelen, moet ik dan ook kijken naar een fatsoenlijke kaart?
ik moet dan kiezen uit de low-profile varianten, dus dan kom ik uit op de creatie X-Fi gamer/music/audio ...denk dat ik dan maar de goedkoopste X-Fi koop (die zonder echte X-Fi chip)
is dit volgens jullie een goede keus gezien de eisen?
Oja, in mijn situatie is er dus geen onboard sound aanwezig.....ik moet gewoon een PCI-kaart LP kopen, alleen daaruit kan ik kiezen uit een kaartje of 5-6 tussen 9 en 130 euro.
Beter heb je dus niet
Ook passtroght btw
Zie
http://code.google.com/p/cmediadrivers/
Ik wil mijn pc aansluiten op mijn Technics versterker die optical input(toslink) ondersteunt(stereo)
Ik zou dan het beste deze sweex kunnen nemen: http://sallandautomatiser...productinfo.php?pid=29272
In combinatie met de eerder genoemde driver?
Ik gebruik de link tussen pc en versterker alleen voor stereo geluid, geen surround dingen enz.
Kan je trouwens ook dan nog de analoge line out blijven gebruiken voor een headset bijvoorbeeld?
de meeste geluidskaarten voeren het geluid uit op optical of coaxiaal en blijft op de analoge aansluitingen ook gewoon het geluid door geven.YoUNaS schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:28:
Even kijken of ik het begrepen heb...
Ik wil mijn pc aansluiten op mijn Technics versterker die optical input(toslink) ondersteunt(stereo)
Ik zou dan het beste deze sweex kunnen nemen: http://sallandautomatiser...productinfo.php?pid=29272
In combinatie met de eerder genoemde driver?
Ik gebruik de link tussen pc en versterker alleen voor stereo geluid, geen surround dingen enz.
Kan je trouwens ook dan nog de analoge line out blijven gebruiken voor een headset bijvoorbeeld?
dus je kan gweoon een koptelefoon aansluiten op je geluidskaart of zelfs een speakersetje
dus dat moet geen probleem zijn.