SPDIF op moederbord of op je geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.946 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DubbelU
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:58
Ik ben een htpc aan het samenstellen en ik wil optimaal gebruik kunnen maken van mij Harman Kardon AVR245 versterker, dus wil ik dat mijn htpc met zo'n glasvezel kabel aangesloten wordt.

Maar moet je dan een moederbord nemen met SPDIF (bv de Asus P5B Prem Vista P965 FRGSA)
of een goedkoper moederbord en hier een dikke geluidskaart op prikken? Eigenlijk is mijn vraag: welke optie levert de beste geluidskwaliteit.

Of is er nog een betere optie om een zo mooi mogelijk geluid te krijgen? Via mijn htpc ga ik trouwens dan muziek luisteren en dvd/hd (1080p)kijken. Mijn setup tot nu toe:

SilvStone LC16MR Silver
CooMas ExtremePower bl430W ATX2
Asus P5B Prem Vista P965 FRGSA of de ASUS p5k Deluxe of een ander goedkoper mobo met dikke geluidskaart
Int E6750 775 2666 BOX1333 4M
D2 2GB 800-C5 KIT MDT
Samsung 500 GB SAT2 HD501LJ
Asus256 D3 X EN8600GTS Silent R
Hauppauge WinTV PVR 500 MCE OEM
NEC 18x DL SATA AD7170S ZiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Zover bij mij bekent.. zal je geen verschil horen. aangezien je een digitaal signaal overbrengt.

Als je onboard kaart 5 kanaals is en je hebt een kaart met 7 kanaals en je versterker kan dat aan zal je voor beter gekluid de 7 kanaals kunnen nemen. vergelijk anders aantal specs van aantal kaarten dan kom jezelf achter een goede beslissing

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 06:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

S/Pdif is coaxiaal digitaal en niet optisch digitaal. Wil je dus perse je versterker een optisch digitaal signaal aanbieden dan zal je een geluidskaart met optische uitgang moeten aanschaffen. Deze zijn er van onder andere M-Audio. Daarentegen zijn Soundblasters en C-Media chips al 'eeuwen' uitgerust met een coaxiaal digitale uitgang (S/Pdif op mini-jack). Als je je versterker daar ook me kan aansturen is dat de goedkoopste oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En misschien een beetje makkelijk gezegd, maar digitaal is digitaal. Of dat nou over coax, glasvezel of wc-papier gaat, kwaliteitsverlies zal je in ieder geval niet door de aansluiting hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door spone op 31-07-2007 17:07 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-07 17:54
[/quote]
dus wil ik dat mijn htpc met zo'n glasvezel kabel aangesloten wordt
[quote]

Een optische kabel dus.
Gewoon via moederbord doen dat geeft goed geluid -> zie mijn gedachte hieronder:

Ik heb zelf een Creative Audio Fatality pro soundkaart en een gigabyte ds4 moederbord , als ik analoog de kabels met mijn soundkaart verbind dan is het geluid waarschijnlijk stukken beter dan op moederbord.

Maar zodra ik digitaal een Optische kabel aan mijn moederbord verbind (of) soundkaart , dan maakt het helemaal geen donder meer uit volgens mij.
Ze versturen het signaal alleen maar naar de speakers , en of de soundkaart dat doet of het moederbord dat is 0,0 verschil dacht ik zo..
Kant tekening: Mijn speakers hebben een decoder ( Logitech Z5500 speakers) , het zou alleen verschil hebben als de speakers dat niet zouden hebben en de kaart zelf al het werk moest doen <-- of heb ik dat fout?? <-- TELL ME :D

In mijn geval kan er zoviezo geen 'echt' digitaal geluid via soundkaart ( er is wel een digitale uitgang + decode software) maar je krijgt dan geen 'echt' goed digitaal geluid ..
Heb hem dus analoog op soundkaart en optisch op moederbord..

In jou geval zou ik hem dus op moederbord aansluiten ( versterker decode denk ik ook?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

jfeelders schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 17:05:
S/Pdif is coaxiaal digitaal en niet optisch digitaal.
SP/DIF kan via beide. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Verder kun je als je bv een losse geluidskaart nemen welke DTS of Dolby DB encoding ondersteund. Dit leverd in ieder geval een stuk beter geluid dat optisch -> pcm van me onboard geval.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

spone schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 17:07:
En misschien een beetje makkelijk gezegd, maar digitaal is digitaal. Of dat nou over coax, glasvezel of wc-papier gaat, kwaliteitsverlies zal je in ieder geval niet door de aansluiting hebben.
Nu heb ik begrepen dat er wel een CRC check op SPDIF zit. Maar interferentie via coax door middel van aardlussen zul je houden. Daarom is glas beter dan wcpapier ;)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Skinkie schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 19:03:
[...]

Nu heb ik begrepen dat er wel een CRC check op SPDIF zit. Maar interferentie via coax door middel van aardlussen zul je houden. Daarom is glas beter dan wcpapier ;)
Wat ik wilde zeggen is dat door die check die in SPDIF zit, het geluid of wél, of níet aankomt, maar niet in mindere kwaliteit :)
Kant tekening: Mijn speakers hebben een decoder ( Logitech Z5500 speakers) , het zou alleen verschil hebben als de speakers dat niet zouden hebben en de kaart zelf al het werk moest doen <-- of heb ik dat fout?? <-- TELL ME :D
Naar mijn idee is in het geval van een coax/glasvezel kabel wanneer je bijvoorbeeld een DD/DTS track afspeelt en deze via passthrough/direct naar buiten gooit richting je speakers, er geen enkel verschil.

Het is mijn ervaring dat onboard geluidskaarten zelf geen DD-encoder aan boord hebben en dat EAX en dat soort dingen ook minder goed gebeurt (lees: in mindere kwaliteit) dan wanneer bijvoorbeeld een Audigy/X-Fi dat zou doen.

[ Voor 44% gewijzigd door spone op 31-07-2007 20:20 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:14
Heb je een 7.1 setup en ondersteunt je receiver digitaal geluid via hdmi? Dan zou ik even wachten tot er geluidskaarten met HDMI uitgang zodat je digitaal 7.1 kan verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Skinkie schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 19:03:
[...]

Aardlussen heb je ook lang niet altijd last van.

Ik zeg: Lekker onboard doen! (en als het een HTPC is, neem dan een AMD BE processor, veel zuiniger, snel genoeg voor HD weergave en een moederbord zoals een Asus m2a-vm hdmi is geniaal, alles geintegreerd, pri-ma!).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DubbelU
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:58
Dus mijn geluid gaat digitaal via 1 kabel van mijn htpc naar mijn versterker. Maar hoe krijg ik dan bv. Dolby uit mijn versterker. Regelt mijn versterker dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Is niet helemaal waar dat optisch met onboard of losse geluidskaart geen verschil maakt, de meeste losse kaarten hebben namelijk ASIO, hangt een beetje van je overige apperatuur af, maar een geluidskaart die je via een ASIO output kan gebruiken klinkt beter. Zelfs optisch, je slaat namelijk de gehele Windows instellingen over. Je kan ook kernel streaming op iedere kaart instellen, echter is ASIO nog wel iets beter.

Analoog is vrijwel altijd slecht onboard.
DubbelU schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:01:
Dus mijn geluid gaat digitaal via 1 kabel van mijn htpc naar mijn versterker. Maar hoe krijg ik dan bv. Dolby uit mijn versterker. Regelt mijn versterker dit?
Als je bijvoorbeeld een DVD heb, dan stel je het dvd programma in op spdif out. Dan komt gewoon de DTS stream of DD stream netjes binnen op de versterker.
Echter hebben spellen deze luxe niet, daar is dan weer DD live of DTS connect voor, die kan deze streams omzetten naar DD of DTS. Of je stereo streams, echter vind ik dat persoonlijk niet mooi. Dan stel ik liever de receiver in op Prologic 2 of andere 2ch naar meerkanaals programma's.

[ Voor 54% gewijzigd door duncanvdlinden op 01-08-2007 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 07:32

Willem2

Ω is futile

DubbelU schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:01:
Als je bron DD of DTS heeft en en je gebruikt SPDIF passthrough in bv. windows, dan zal je versterker het signaal decoderen.

Zelf gebruik ik altijd coax; puur een kosten overweging. Zelf heb ik het verschil nog nooit gehoord iig (heb het ook wel eens optisch aangesloten als test). Sluit gewoon de boel eerst met korte kabeltjes aan om het verschil te horen; op basis daarvan kun je altijd nog besluiten wat je uiteindelijke setup gaat worden.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
To_Tall schreef:
Zover bij mij bekent.. zal je geen verschil horen. aangezien je een digitaal signaal overbrengt.
En dat is correct :)

(zou zelf voor moederbordje gaan.. aangezien optisch onboard toch iets fijner klinkt (figuurlijk) dan via een geluidskaartje ...(maar in de praktijk zul je niet echt verschil horen) digitaal is digitaal.

heb zelf via het moederbord :)

[ Voor 37% gewijzigd door MauSS op 01-08-2007 19:46 ]

A world without gadgets is no world ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Realiseer je wel dat als je conventionele drivers gebruik, vrijwel alles geresampled wordt naar 48kHz. Ook op de s/pdif uitgang. 44.1kHz materiaal (cd, mp3 enz) en 96kHz (dvda) wordt dus bewerkt door hardware op de kaart (creative) of software in de drivers.

Dat kan hele nare bijeffecten geven, afhankelijk van je toepassing. Als je voor compromisloze geluidskwaliteit wilt gaan moet je een Terratec kaart nemen met s/pdif of toslink output, en dan installeer je de asio drivers.

Er wordt dan niet geresampled maar dat heeft ook weer bepaalde gevolgen, zo zul je geen windows geluidjes tegelijk kunnen horen bij het afspelen van muziek (sample rate conflicten).

Verder: coaxiaal s/pdif zou per definitie geen last mogen hebben van aardlussen, aangezien de specificatie eist dat er 1:1 scheidingstrafo's in de signaalweg zitten.

De meeste goedkopere flutkaartjes zoals vrijwel alle Creative kaartjes, houden zich daar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 07:32

Willem2

Ω is futile

joopv schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 19:08:
Realiseer je wel dat als je conventionele drivers gebruik, vrijwel alles geresampled wordt naar 48kHz. Ook op de s/pdif uitgang. 44.1kHz materiaal (cd, mp3 enz) en 96kHz (dvda) wordt dus bewerkt door hardware op de kaart (creative) of software in de drivers.
Zeker weten? Ik heb een Realtek HD chipset en zonder drivers stuurt die al SPDIF uit. Dus geen drivers die dan de resampling kunnen doen en volgens mij heeft Realtek daar ook geen hardware voor...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is ook over het algemeen niet zo. S/PDIF is een digitale interface. Daar komt uit wat je er in propt. Als er geresampled wordt is dat non-standaard. Wat wel vaak gebeurt is dat de DACs in die chipsets maar een gelimiteerd aantal sampling frequenties aankunnen, en dat aangeboden geluid dat analoog geoutput moet worden eerst geresampled wordt naar een van die frequenties. Zo zitten de meeste van die dingen tegenwoordig op 48KHz en kunnen ze niet native 44.1KHz aan. Dus de software resampled dan 44.1KHz (CD's en muziek e.d.) naar 48KHz voordat 't analoog geoutput wordt. Maar als jij een PCM stream aanbiedt en je zegt 's/pdif, kreng!' dan komt dat er over het algemeen bit-voor-bit uit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat is misschien wel correct voor nieuwere chipsets, alhoewel ik zeker weet dat bepaalde zeer veel gebruikte creative kaarten altijd resampelen naar 48kHz als je iets anders aanbiedt zoals 44.1k, ook op de s/pdif uitgang.

Je kunt het gemakkelijk testen , er is een wav file die je af kunt spelen en duidelijk het effect van de 44k1 > 48k resampling laat horen. Download http://sjeng.org/ftp/work/udial.wav en speel dat af, op een laag volume om te voorkomen dat je je tweeters opblaast. Het is een 44.1kHz wav file, als er op een foute manier geresampled wordt hoor je dat door een janktoon in de 2de helft.

De standaard audio routering en mixing in windows vereist trouwens dat alles bij weergave teruggebracht wordt naar 1 sampling rate, omdat je anders niet naar 1 gemeenschappelijk uitgangssignaal kunt mixen. Vandaar ook die asio drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
Sommigen zeggen dat digitaal digitaal is en de kwaliteit van de geluidschip dus niet uitmaakt. Het signaal wordt imemrs niet bewerkt. Anderen zeggen weer dat het wel uitmaakt en dat een beetje fatsoenlijke geluidskaart ook digitaal via de spdif een veel beter geluid geeft. Ik weet het nu dus nog niet en wil vragen aan de voor- en tegenstanders om hun verhalen te staven met artikelen of een zeer uitgebreide toelichting, o.i.d. Alvast bedankt.

Ik zit overigens in dezelfde situatie als de topicstarter en moet een keuze maken tussen een onboard geluidschip en een aparte geluidskaart.

[ Voor 13% gewijzigd door -Moondust- op 12-08-2007 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Nou.... Volgens mij wordt in zowat elke geluidschip het signaal eerst analoog gemaakt, en daarna weer omgezet naar digitaal. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar ik kon het verschil tussen de SPDIF van m'n Nforce 4 chipset en de SPDIF van m'n Audigy 2 horen. Niet dat er ruis op het kanaal zat ofzo, maar het ontbrak aan hoge tonen bij de Nforce 4 chipset.
Ik was in ieder geval blij verrast door het verschil in geluidskwaliteit en dat terwijl ik zelf altijd vrij sceptisch was over het verschil horen in digitaal geluid (bv verschil tussen coax en optisch).
De reden dat ik die audigy ook kocht was dat ik voor spellen alle 5.1 uitgangen analoog aan m'n versterker wilde binden en onboard analoog zoieso kut is. Dus ik hoorde het verschil in digitaal zonder er echt op te letten.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Wat joopv zegt klopt. De meeste geluidskaarten kunnen alleen digitaal geluid op 48khz doorgeven. 44.1khz CD geluid wordt dus eerst omgezet naar 48khz. Het geluid kan dan dus nooit meer bitperfect zijn.

Een perfect digitaal geluid kan je alleen krijgen als je slechtst 1 geluidskanaal doorgeeft, en niet meerdere kanalen gaat mixen. De meeste DVD spelers hebben hier de AC3 optie voor (wave of direct sound in exclusive mode of kernel streaming).

Ook heb ik gemerkt dat sommige kaarten in bepaalde omstandigheden eerst het geluid analoog mixen en vervolgens weer omzetten naar digitaal.

Perfect digitaal geluid komt dus niet vanzelf. Het hangt af van je geluidskaart, speler en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Helder verhaal, dank daarvoor. De vraag is nu wat in mijn geval de beste geluidskaart is. Mijn doel is om de digitale signalen van lossless CD-audio (PCM stereo) en het geluid van hd-films (DD2.0, DD5.1, DD5.1EX, DTS5.1, DTS6.1) onbewerkt door te sturen naar de receiver (waaraan een 6.1 speakeropstelling hangt). Mijn receiver moet het geluid decoderen. Ik wil dus een digitaal signaal naar de receiver sturen dat zo zuiver mogelijk is, dus zoveel mogelijk op de bron lijkt. Dat ik dan maar 1 geluidsstream tegeljk kan afspelen vind ik prima. Welke kaart kunnen jullie me adviseren? Hij mag best wat kosten (zeg tot 200 euro), als dat de zuiverheid van het signaal ten goede komt.

Overigens heb ik in mijn woonkamer een ESI Juli@ geluidskaart die het geluidssignaal analoog doorgeeft aan mijn NAD stereoversterker (geen digitale ingang beschikbaar). Klinkt fantastische. Ik heb na enige onderzoek destijds begrepen dat de ESI Juli@ een van de betere analoge stereokaarten is. Ik neem dus aan dat die akart geen onnodige conversies uitvoert. Klopt dat?

[ Voor 21% gewijzigd door -Moondust- op 12-08-2007 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
joopv schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 19:08:
Als je voor compromisloze geluidskwaliteit wilt gaan moet je een Terratec kaart nemen met s/pdif of toslink output, en dan installeer je de asio drivers.

Er wordt dan niet geresampled maar dat heeft ook weer bepaalde gevolgen, zo zul je geen windows geluidjes tegelijk kunnen horen bij het afspelen van muziek (sample rate conflicten).
Jij verwoordt exact wat ik zoek, compromisloze geluidskwaliteit. In mijn geval zijn dat de volgende eisen:
- volledig onbewerkt doorgeven van digitale signalen (gelijk aan de bron, dus 1:1) aan de versterker
- minimaal 6.1 capable
- Coaxiale SPDIF uitgang
- Windows XP MCE compatible

Wat is voor deze doeleinden tot zeg 200 euro de beste Terratec kaart die ik kan krijgen? Of voldoet elke moderne Terratec kaart?

[ Voor 9% gewijzigd door -Moondust- op 12-08-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
-Moondust- schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 15:47:
[...]

Jij verwoordt exact wat ik zoek, compromisloze geluidskwaliteit. In mijn geval zijn dat de volgende eisen:
- volledig onbewerkt doorgeven van digitale signalen (gelijk aan de bron, dus 1:1) aan de versterker
- minimaal 6.1 capable
- Coaxiale SPDIF uitgang
- Windows XP MCE compatible

Wat is voor deze doeleinden tot zeg 200 euro de beste Terratec kaart die ik kan krijgen? Of voldoet elke moderne Terratec kaart?
Met bijv. die laatste eis (MCE) ga je al de mist in.......
De 'problemen' die hier beshreven worden, zul je in Windows (met software, driver settings) moeten regelen. Binnen MCE kan dit niet, die pakt gewoon wat je in de settings ingesteld hebt.
Als je het hebt over de 44,1 & 48Khz 'problematiek' hebt, zul je dit niet binnen MCE kunnen regelen, cq. instellen. Ik heb hier ook al eens naar gekeken. Er is ook een 'goedkope' Trust kaart die (in tegenstelling tot de meeste andere) wél in staat is om een 44,1Khz bron (mp3, muziek cd) gewoon in/als 44,1Khz door te sturen (S/PDIF passthrough) en een 48Khz bron als 48Khz, maar dit is alleen maar per bron (dus muziek of dvd) apart in de driver in te stellen. Het is niet zo dat de driver als het ware herkent dat de bron 44,1Khz is en dit dan ook gewoon als 44,1Khz doorstuurt. Vervolgens is dit dus niet binnen MCE in te stellen.......
Ook met de Terratec kaart moet je dit (44,1 of 48Khz) in de driver instellen.......

Vervolgens ondersteunt MCE ook geen ASIO drivers......

Veelal zit je met alles wat hierboven gezegd is toch gebonden aan 'echte Windows' afspeel programma's. De HTPC proggies voorzien hier (nog) niet in.
Foobar (en Winamp geloof ik ook) kan bijv. wel met ASIO drivers overweg. Maar dit heeft weinig met een HTPC (MCE) van doen, qua bedieningsgemak, maar met name qua gebruikers interface.....

(EDIT zie ook dit topic)

[ Voor 5% gewijzigd door kaajee op 12-08-2007 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik heb inmiddels begrepen dat de M-Audio Revolution de sampling rate niet wijzigt en automatisch de sampling rate van het bronsignaal uitzendt. Zie verder het topic waar je naar verwijst.

Heb je een link waar ik mee kan vinden over de beperkingen van MCE. Ik was namelijk in de veronderstelling dat MCE gewoon WIN XP was alleen dan wat gebruiksvriendelijker met het oog op mediacenter toepassingen. Uit jouw woorden begrijp ik dat MCE op bepaalde vlakken beperkter is als het gaat om het goed configureren van je systeem. Ik wil daar graag wat meer over weten. Als MCE te beperkt is moet ik missschien gewoon WIN XP nemen. Dan maar wat minder gebruiksvriendelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door -Moondust- op 13-08-2007 21:17 ]

Pagina: 1