Toon posts:

werkt DTS Connect onder Linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hier al een topic - geluidskwaliteit analoge k. vs. DTS Connect/Realtek 889A - gepost op Audio & HiFi, maar ik kreeg daar geen antwoord op mijn vraag of DTS Connect ook onder Linux (Ubuntu 8.04) werkt. Daarom post ik die vraag nu op dit forum, omdat hier de mensen zitten die er waarschijnlijk meer verstand van hebben.

Mijn vraag is dus of DTS Connect, een feature van de Realtek ALC 889A op de wat duurdere moederborden van Gigabyte, gaat werken onder Linux. Werkt de omzetting van audio naar DTS misschien op het niveau van de firmware en zal het dus zonder problemen werken? Ondersteunt de (ALSA?) Linux driver voor Realtek chips deze feature en zal het dus werken? Of heeft alleen de Windows driver ondersteuning voor deze feature, en zal ik dus exclusief onder Windows Enemy Territory:Quake Wars moeten gaan spelen, of dit moederbord niet kopen?

Ik heb dus al een topic gepost op het Ubuntu forum, wat onbeantwoord is gebleven. In een antwoord op mijn vraag vertelde Gigabyte dat ze het niet testen onder Linux. Wie weet weet iemand het hier?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je kunt er rustig vanuit gaan dat elke chip die dit ondersteunt dit volledig zal doen in software, dts connect kost weinig rekenkracht en het is nou eenmaal duur om dat in een chip te bouwen.

Wel is er een ac3 encoder voor alsa, al is het mij onduidelijk waar de documentatie van dat ding is.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Wat dacht je hiervan? http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Dolby_Digital_Out_(AC3,_SPDIF) Voor mij eerste hit op google voor "dts linux", en bevat alle nodige configuratie. Dus ja, encoden naar dts kan onder linux, met elke chipset.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Dts is niet hetzelfde als dolby digital.

Je kunt ook kiezen voor dolby pro logic encoding: http://article.gmane.org/...ser/24870/match=pro+logic
Ik heb het net getest en het werkt best goed, als je dolby pro logic 2 hebt dan moet je de regel slave.pcm "dpl2:spdif" gebruiken ipv die andere.

Of het werkt kun je testen met speaker-test, dat zit standaard bij alsa, de configuratie voor dolby pro logic kun je testen met "speaker-test -c 6 -D pcm.mydpl".

[ Voor 20% gewijzigd door bobo1on1 op 20-04-2008 15:35 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
bobo1on1 schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 20:44:
Je kunt er rustig vanuit gaan dat elke chip die dit ondersteunt dit volledig zal doen in software, dts connect kost weinig rekenkracht en het is nou eenmaal duur om dat in een chip te bouwen.

Wel is er een ac3 encoder voor alsa, al is het mij onduidelijk waar de documentatie van dat ding is.
Bedankt voor de info.
laurencevde schreef op zondag 20 april 2008 @ 14:41:
Wat dacht je hiervan? http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Dolby_Digital_Out_(AC3,_SPDIF) Voor mij eerste hit op google voor "dts linux", en bevat alle nodige configuratie. Dus ja, encoden naar dts kan onder linux, met elke chipset.
Wat ik daar van denk is dat jij mijn topic niet goed hebt gelezen, die pagina (dit is overigens de correcte URL) gaat over Dolby Digital en DTS, maar ik heb het hier over Dolby Digital Live en DTS Connect. Dat is een verschil.
bobo1on1 schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:34:
Dts is niet hetzelfde als dolby digital.

Je kunt ook kiezen voor dolby pro logic encoding: http://article.gmane.org/...ser/24870/match=pro+logic
Ik heb het net getest en het werkt best goed, als je dolby pro logic 2 hebt dan moet je de regel slave.pcm "dpl2:spdif" gebruiken ipv die andere.

Of het werkt kun je testen met speaker-test, dat zit standaard bij alsa, de configuratie voor dolby pro logic kun je testen met "speaker-test -c 6 -D pcm.mydpl".
Bedankt voor je hulp, maar ik Pro Logic is niet een oplossing voor mij.

Omdat Realtek en Gigabyte blijkbaar niet over Linux ondersteuning nadenken, heb ik eens gekeken naar producenten van losse geluidskaarten die ook Dolby Digital Live/DTS Connect ondersteunen. Club3D en Auzentech hebben geluidskaarten met die features die in de T.net Pricewatch staan. Op de website van Auzentech staat het volgende in hun FAQ:
Q : Are Auzentech Soundcards compatible with Linux?
A : The C-Media-based Auzentech soundcards (X-Mystique, X-Plosion, and X-Meridian) have limited compatibility with Linux through C-Media's Linux driver for 8768/8770 and 8788 chipsets. However, the driver does not support Dolby Digital Live and DTS Interactive. According to C-Media, Dolby and DTS do not intend to open their source for Linux OS. You can download the Linux Driver for CMI8768/8770 and 8788 from the Alsa Project:
» Download C-Media Linux Drivers
As for the Auzen X-Fi Prelude 7.1, we are in discussions with Creative Labs regarding a Linux driver. We project that it will be available in Q1 2008.
Dus dat is dan blijkbaar de reden waarom Realtek/Gigabyte ook niet aan Linux support doen. Wat een lummels, als ze het niet onder de GPL willen vrijgeven, zorg dan tenminste voor een closed source driver zoals Nvidia dat deed voor hun SoundStorm.

Ik ga geen geld neerleggen voor een dure geluidskaart waarmee ik gedwongen ben om Windows te gebruiken als gebruik wil maken van DTS Connect of Dolby Digital Live. Ik boycott die technologieën voortaan dan maar en ik gebruik de onboard audio van het moederbord in combinatie met analoge kabels. Jammer dat ik dan misschien minder goede kwaliteit ervaar, maar so be it.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Wat ik ervan begrijp is dat dts connect realtime encoden naar 5.1-kanaals-dts is. Realteks chippies doen toch vrijwel niks in hardware, dus wat is het verschil dan?
Realtek maakt trouwens voor (vrijwel?) al zijn hardware opensource-linux-drivers.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Verwijderd

Topicstarter
laurencevde, blijkbaar heb ik jouw link niet aandachtig genoeg doorgelezen, jij bedoelde dit specifieke deel van die tekst op het Gentoo wiki waarschijnlijk? Sorry voor mijn enigzins botte verwijt aan jouw adres dat jij mijn tekst niet goed had gelezen.

Ik ben verder ook geen expert, maar iets zegt mij dat die hardware er toch niet voor niets is. Als het probleemloos in software zou kunnen worden gedaan door ALSA, zouden er ook geen drivers nodig zijn, maar die zijn blijkbaar wel nodig volgens Auzentech. En als Realtek chips toch niets doen in hardware en voor DTS Connect ondersteuning alleen software nodig is, waarom ondersteunen hun Windows drivers dan alleen DTS Connect voor een beperkt aantal modellen van hun hardware? Voor mij impliceert het dat de softwarematige encoding van ALSA die op het Gentoo wiki wordt uiteengezet toch suboptimaal is, dat er misschien een addertje onder het gras zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 12:07 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 20:39:
Dus dat is dan blijkbaar de reden waarom Realtek/Gigabyte ook niet aan Linux support doen. Wat een lummels, als ze het niet onder de GPL willen vrijgeven, zorg dan tenminste voor een closed source driver zoals Nvidia dat deed.
Ze verwijzen naar Dolby labs en DTS die hun spulletjes niet onder de GPL willen laten vallen.

Afhankelijk van de licenties en de prijs die de IP holders daarvoor vragen wordt een driver met die functionaliteit beschikbaar gemaakt als een closed source binary.

Dat gaat wat makkelijker onder Windows natuurlijk - 'wij' hoeven/willen niet zelf gaan compilen, de precompiled binary is al genoeg.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1