Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 15:27
@ A Lurker. ik ben het met je eens . ik mis wel een apart SLI en Crossfire forum hier op tweakers.
uberhaupt een SLI of Crossfire forum in het nederlands.
ik zit nu wel al een jaar of 2 op slizone http://forums.slizone.com/ maar daar gaat het allemaal niet zo snel. en als je met en beperkte woordenschat in het buitelands moet uitleggen wat je probleem is, gaat het allemaal wel wat lastiger.

misschien eens een moderator vragen of ze het hier willen toestaan dat er een SLI / crossfire user to user forum komt.
je kan animo bepalen dmv een poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A Lurker schreef op maandag 28 april 2008 @ 17:13:
@Deathchant: Ik wil geen ellenlange discussie voeren hier maar je gaat toch iets -te- kort door de bocht. Het ligt er helemaal aan welke resolutie je speelt en of je AA gebruikt. Hoe hoger de resolutie, hoe groter de opbrengst. Soms haal je 100% extra fps, dat is een feit. Maar niet op 1280x1024 zonder AA nee.
Ik wil die 100% wel zien....(97% is geen 100...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

A Lurker schreef op maandag 28 april 2008 @ 17:13:
@Deathchant: Ik wil geen ellenlange discussie voeren hier maar je gaat toch iets -te- kort door de bocht. Het ligt er helemaal aan welke resolutie je speelt en of je AA gebruikt. Hoe hoger de resolutie, hoe groter de opbrengst. Soms haal je 100% extra fps, dat is een feit. Maar niet op 1280x1024 zonder AA nee.

Check de vga charts van Guru3d maar of de benchmarks van Firingsquad, en je zult vinden dat 2x 9600GT altijd 1x9800GTX verslaat, en het is net zo duur.
Jij bent nou de performance van 2x9600GT met de performance 1x9800GTX aan het vergelijken...
Het is sneller en goedkoper ja.
Wat ik wilde zeggen is dat welke kaart je ook neemt in SLi, je krijgt nooit de dubbele performance van 1 van die kaarten.

Ik zal maar een voorbeeld erbij posten voordat weer te snel gezegd word dat ik te kort door de bocht ga omdat men niet goed leest:

1 9800GTX kost 250 euro
2 9800GTX kost 500 euro

1x9800GTX = 80 FPS
2x9800GTX = 120 FPS

Dubbele prijs, niet de dubbele prestatie. We praten hier over 1 en dezelfde kaart single, en in SLi setup.
Dat 2x9600GT sneller is dan 1x9800GTX weet ik ook wel :P

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik heb zelf twee keer 8800GTX Extreme in SLi gehad en was er niet blij mee - zo erg zelfs dat ik er 1 heb weg gedaan.

- Continue profielen maken voor bepaalde games met bepaalde instellingen vind ik helemaal niet interessant, noch leuk.
- Spellen die het out of the box niet ondersteunen, moet ik SLi weer uitzetten, dan komt er een patch, zet ik SLi aan - ownee nog bugged (nog maar 50% FPS van single kaart :/ ) en weer naar single card. Nog een patch - ja SLi werkt ... ow maar 31% winst voor 100% kosten op een fatsoenlijke 1680x1050 resolutie met E6750 @ 3,2GHz [1:1 met 2GB Corsair 800]
- Flinke veel extra warmte in mijn kast, proc kon mijn normale 3,4GHz OC niet meer aan (werd te warm). Teruggaan naar 3,2GHz lostte het probleem op.
- Soms gewoon een random crash of BSOD die veel SLi gebruikers kennen (en toch een HX620W Corsair erin).
- Trekt veel meer stroom in idle helaas.
- Deze ervaringen zijn wel over 20 games; ik werd er gewoon niet gelukkig van.

Als puntje bij paaltje komt wil ik gewoon een lekker goede kaart die op high details op 1680x1050 mijn spelletjes ter amusement afspeelt. Crashes, prutsen om dingen in te stellen, pc die flink warm wordt (chipset hitte door meer lanes zorgde dus voor slechtere OC + warmere CPU ook), niet 'iedere' game ondersteunt SLi en laat ik nu net 2 spellen heel gaaf vinden waar de performance maar 31% en bijna niets vooruit gaat.

Verder betaal ik 300 euro voor 1 kaart voor 100% performance. En over mijn 12 gebenchte spellen voor mezelf kreeg ik er gemiddeld met mijn tweede kaart (kaching weer 300, ik maar denken dat het gaaf zou worden) maar 41% bij plus de eerder genoemde problemen / euvels / extra kosten op de essent rekening. Nee dank je, ik heb de GTX weg gedaan - systeem opnieuw geïnstalleerd en mijn GTX draait in zijn eentje @ Ultra speeds als een zonnetje. Never been happier, mijn GTX OC'de in zijn eentje ook nog hoger. En nee de problemen waren ook op stock (duh).

Dus 2 x €300 euro in 1 jaar tijd = €600 euro

Ik had gewoon 1 €300 moeten uitgeven aan mijn GTX, dan een anderhalf jaar later (waarmee je met 1 kaart in die anderhalf alles @ high kan spelen, no problem behalve dat enorm pauper slecht gecode Crysis met enorme overheads in de renderpaths) mijn GTX moeten verkopen voor €150 en vervolgens €100 bijleggen. Had ik nu een dikke 9800GTX gehad die weer sneller is, minder kosten, minder gezever - gaan met die banaan.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verklaar mij voor gek, maar ik zit met t idee om een 9800gx2 in SLI te draaien op een 790i bord.
Ik ben niet zo into the hardware, maar heb gewoon wat geld te veel op dit moment :). Wat is wijsheid?

Mijn 2e vraag is of ik nog slots vrij houdt op zo een bord, ivm het overzetten van mijn huidige X-Fi kaart en wireless kaart( en waarom dan een wireless kaart? in mijn woning is kabels trekken niet echt een handige optie). Dit was mij niet helemaal duidelijk.

Maak mij blij met commentaar... of schiet mijn droom uit de lucht.... ik kan kan wel tegen een beetje kritiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:07
Je kunt 1 PCI kaart bijzetten, dus alleen je X-Fi en WiFi zal dan via USB moeten geschieden :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk heb ik een 8800 GTX. Een vriend van me heeft de 8800 Gt in SLI opstelling. Allebei spelen we Crysis op very high. Hij kan zijn AA niet aanzetten, dan loopt het spel niet lekker meer, net als bij mij. Dus ook al scoort de gt in sli misschien een stuk hoger, in de praktijk lijkt het vaak niet overtuigend te werken. Het is het geld iig niet echt waard aangezien je met een enkele kaart ook hoog genoeg kunt scoren om bepaalde games goed te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 00:42:
Verklaar mij voor gek, maar ik zit met t idee om een 9800gx2 in SLI te draaien op een 790i bord.
Ik ben niet zo into the hardware, maar heb gewoon wat geld te veel op dit moment :). Wat is wijsheid?

Mijn 2e vraag is of ik nog slots vrij houdt op zo een bord, ivm het overzetten van mijn huidige X-Fi kaart en wireless kaart( en waarom dan een wireless kaart? in mijn woning is kabels trekken niet echt een handige optie). Dit was mij niet helemaal duidelijk.

Maak mij blij met commentaar... of schiet mijn droom uit de lucht.... ik kan kan wel tegen een beetje kritiek :)
ga je nog overklokken?
want quad SLI op een niet overklokte cpu O-) . lijkt mij dat er dan een kaart uit zijn neus staat te vreten. of koop een leuke 30inch dan heb je er wel iets aan.
en de 790i heeft helaas overklokproblemen. check ff nvidia's Q&A

[ Voor 6% gewijzigd door murky123 op 29-04-2008 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 11:10
murky123 schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:48:
@ A Lurker. ik ben het met je eens . ik mis wel een apart SLI en Crossfire forum hier op tweakers.
uberhaupt een SLI of Crossfire forum in het nederlands.
ik zit nu wel al een jaar of 2 op slizone http://forums.slizone.com/ maar daar gaat het allemaal niet zo snel. en als je met en beperkte woordenschat in het buitelands moet uitleggen wat je probleem is, gaat het allemaal wel wat lastiger.

misschien eens een moderator vragen of ze het hier willen toestaan dat er een SLI / crossfire user to user forum komt.
je kan animo bepalen dmv een poll
Dat heb ik een paar maanden geleden al eens voorgesteld aan een modje. Toendertijd kwamen er ook ineens heel veel SLI topics uit de grond. Ik heb toen aangeboden om een apart SLI-topic te maken, maar dat vond men niet nodig...
Dus ik betwijfel of zijn/hun standpunt hierover al veel veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:01
Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/vga/vga-cod4.png

In CoD4 scoort de 9600GT vanaf 1600x1200 in SLI meer dan 100% extra fps. Dit zal misschien afronding zijn ofzo omdat het gaat over 1 fps boven 100% per keer maar het feit is wel dat ie in 3 opeenvolgende benchmarks op 100% performancewinst zit. Op 2560x1600 heeft de 9800GTX ook 100% performancewinst in SLI.

@Deathchant: Ik vergelijk 2x 9600GT in SLI met 9800GTX omdat dit even duur is. Jij zegt dat het nooit rendabel is om SLI te draaien maar dat heb ik bij deze dan toch weerlegd? Je haalt overigens meestal geen 100% met een 9800GTX omdat de GPU power van de 9800GTX gewoon "too much" is. Als een enkele GTX het al behoorlijk soepel kan zul je natuurlijk nooit 100% winst halen met een 2e kaart. Sterker nog, je moet em echt de meest extreme games voeren om een tri sli setup van nut te laten zijn, op 1920x1200 met 4xAA/16xAF merk je helemaal niks van je 3e kaart:

Afbeeldingslocatie: http://firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_9800_gtx_performance_preview/images/cod41600.gif
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 00:42:

Ik zou geen 790i chipset kopen, het schijnt dat die graag HDDs molt. Of dit alleen gebeurt als je overklokt is me nog niet helemaal duidelijk. Verder moet je je wel realiseren dat niet elk spel goed schaalt met meer dan 2 GPUs. Crysis, het spel dat het juist nodig heeft, schaalt niet zo goed met meer GPUs. Of dit nu komt omdat de CPU de bottleneck is of omdat het spel het niet ondersteunt weet ik niet. Check http://www.guru3d.com/category/vga_charts/ voor uitgebreide benchmark charts van ze voor een flinke hoeveelheid spellen.

Of het past, moet je even een plaatje opzoeken van het moederbord dat je wil, op dit moment zijn er alleen EVGA en Asus versies van 790i geloof ik. Elke fabrikant heeft zijn eigen setup van PCI(-e) sloten dus dat hangt daarvan af. Als je uitgaat van 9800GX2 in SLI ben je de 2 bovenste PCI-e 16x sloten van het moederbord kwijt, en vanwege de grootte van de kaart ook het slot dat er direct onder zit, dit is meestal een PCI slot.
Gurneyhck schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 09:34:
[...]

Dat heb ik een paar maanden geleden al eens voorgesteld aan een modje. Toendertijd kwamen er ook ineens heel veel SLI topics uit de grond. Ik heb toen aangeboden om een apart SLI-topic te maken, maar dat vond men niet nodig...
Dus ik betwijfel of zijn/hun standpunt hierover al veel veranderd is.
Gezien de algemeenheid van deze topic en de populariteit (neem aan dat het toen meestal kleinere topics betrof) zullen ze er misschien anders over gaan denken.

Ik zal in ieder geval binnenkort eens kijken naar een poll of iets dergelijks, wat murky al voorstelde.

[ Voor 11% gewijzigd door A Lurker op 29-04-2008 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
en dan voor een forum ipv "het grote SLI topic"want zoiets zal niet werken denk ik. 1 topic veroorzaakt alleen vervuiling met voor of tegenstanders.

als er een apart forumpje maken kunnen de mensen zelf hun SLI gerelateerde topic maken.
zo kan je de discussies van wel of niet beter gescheiden houden

denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:22
Ik ben inmiddels best tevreden met mijn SLI opstelling. Ik draaide altijd met 1 7900GTX en een x2 4600+. Kaartje kostte toendertijd nieuws zo'n €500,-. 3 maanden geleden een 2e bijgekocht voor €100,- hier bij V&A en sinds mijn CPU upgrade (Phenom 9600) draait het vele malen beter. Het was in ieder geval duidelijk dat zijn x2 4600+ niks kon doen met een 2e plank.

Scores schoten omhoog in 3DMark06 van 6000 naar 11000 en games als CS:Source, Perimeter en Assassin's Creed zijn er erg op vooruit gegaan. Waar CS:Source bijvoorbeeld voorheen een 70FPS haalde met drops naar 40 als er veel te renderen was (wat gruwelijk irritant is bij een shooter) komt deze niet onder de 90 met een redelijke stabiele FPS van 140. Nou is dat spel wel wat CPU intensiever dan anderen heb ik begrepen, maar het overall verschil was duidelijk merkbaar.

Ofwel, die 100 euro er tegenaan 2 jaar later zijn het zeker waard geweest. Ben dus op dit moment positief gestemd over SLI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga hoogstwaarschijnlijk niet overklokken, wist natuurlijk dat 2 gx2 kaarten dikke overkill is, maar had geen idee van de problemen die t kan opleveren. Dat 790i bord moet ik dat ook maar nog een keer overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 22:42

XanderDrake

Build the future!

The Realone schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:37:
Ofwel, die 100 euro er tegenaan 2 jaar later zijn het zeker waard geweest. Ben dus op dit moment positief gestemd over SLI.
En dat vind ik het grootste voordeel van een SLI opstelling, de voorruitzichten van een veel goedkopere tweedehands/winkel aanbieding videokaart.
Een tweede kaart op een later tijdstip bijkopen is by far de makkelijkste en goedkoopste manier om prestaties te verhogen op je huidige systeem.

Zelfde met mij. Ik heb nu een 8800GTS 512. Toen ik em kocht (eind 2007) kostte ie rond de 300€. Nu kost ie nieuw 175€, dus bijna 50% goedkoper! Tweedehands heb ik ze al voorbij zien komen rond de 130€.
Zodra de GT200 of RV770 arriveert, zullen weer veel mensen hun 8800GTS willen verkopen. Dan hebben we het over prijzen van 100€ waarschijnlijk.

Dus: inderdaad geen verdubbeling kwa prestaties, maar ook geen verdubbeling kwa prijs.
Waarschijnlijk: Prijs +33%, Prestaties +50-60%.
Daar doe ik het wel voor :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Geen kritiek op mijn bovenstaande post ? :o

Dat had ik niet verwacht, gezien hoeveel SLI/Crossfire sceptici ik tegenkom op /8 :P

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
je deed gewoon een heldere simple verklaring. je hebt gewoon gelijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Yup, da's ook mijn plan. Nu een 9800GTX kopen, en dan later kijken of er nog een 2e bij moet (over 1 à 2 jaar) of dat ik beter een nieuwe enkele kaart kan kopen vanwegen nieuwe technieken of zeer groot snelheidsverschil.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XanderDrake schreef op woensdag 30 april 2008 @ 11:54:
[...]
Een tweede kaart op een later tijdstip bijkopen is by far de makkelijkste en goedkoopste manier om prestaties te verhogen op je huidige systeem.
Yep, SLI/CF geeft de flexibiliteit om goedkoop te upgraden, zolang het extra stroomverbruik/warmte etc. geen probleem is. Dus bij nieuwe aanschaf vooral niet te laag instappen imo. Zolang Nvidia het niet de moeite vindt om wat echt nieuws uit te brengen is een 8800gts 512 of 9800gtx een goeie instap die later de moeite waard is om te upgraden.

9800gtx vs 8800gts is dan eigenlijk meer een budgetdiscussie aangezien deze kaarten afgezien van de clocks vrijwel gelijk zijn. De tweaker met minder centjes kan zich dus voor de prijs van een gts iig een stock 9800gtx OC-en.

Twee 8800gt's blazen overigens hun warmte in de kast; 8800gts/9800gtx niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Ik heb nu 2x een 8800GT besteld, de Gigabyte versie met compleet eigen design. De kaart is korter, heeft 4-phase power supply, een Zalman koeler, en een software overvoltmogelijkheid (0.1v hoger). Hij blijft koel en kan verder overklokken dan bijna alle andere 8800GT's, in een review kregen ze em stabiel op 740/1035.

Wat betreft warmte die in de kast geblazen wordt; ik heb een kast met een 25cm fan in de zijkant en in de voorkant dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 18:55:
Yep, SLI/CF geeft de flexibiliteit om goedkoop te upgraden
Moet je nagaan hoe leuk tri-sli of crossfire X is :)
Liniear je snelheid uitbreiden, 1x, 1,6x en 2,5x van wat je eerst had.

Maar zodra je je hele set verkoopt is het wel een soort kapitaal vernietiging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
1 dezer dagen moet dit bord toch wel in de nederlandse shops belanden maar op de website van evga zelf staat hij al een tijdje als " backorder " http://www.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=123-YW-E175-A1

heeft iemand em al gesignaleerd? of zelfs al gekocht?

ik weet dat azerty hem in zijn assortiment krijgt voor 177 euro

[ Voor 11% gewijzigd door murky123 op 07-05-2008 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Ik heb de EVGA 750i FTW besteld bij Zercom, kosten 169 euro. Benieuwd wanneer ie geleverd wordt.

Edit: Ik heb em intussen binnen. Hij ziet er mooi uit en er zitten veel kabels bij. Enige nadeel vind ik de kleine fan die er bij zit voor de Northbridge. Ik heb het mobo overigens nog niet kunnen testen.

[ Voor 52% gewijzigd door A Lurker op 15-05-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
ik zal em binnenkrt ook bestellen.
ik moet toegeven met dit lekkere weer dat ik iet veel achter de pc zit.

maar toch ff een vraagje.
gisteravond wou ik een film kijken op mijn plasma tv die ook op de pc is aangsloten
SLI kan geen 2 schermen tegelijk aansturen dus moet ik SLI uitzetten in Ntune

maar Ntune doet het om een of andere reden niet meer. ik kan dus SLI niet meer uit of aan zetten
dus ik dacht ff bij Nvidia een nieuw setje drivers te downen en de nieuwe Ntune.
maar ik ken helemaal geen Ntune meer vinden bij Nvidia.
ik zie een Nforce 9.64. is dat de Ntune ofzo?

kan iemand mij vertellen waar ik Ntune kan downloaden of hoe dat tegenwoordig zit?
ik heb Ntune nodig voor vista om SLI aan of uit te kunnen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
klein schopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-03 11:25
nforce zijn de mobo drivers inderdaad, dus deze kan je gewoon installeren.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
dus je moet zien dat de Nforce 9.64 de nieuwe Ntune is. met dezelfde functies?
ik heb het nog niet geinstalleerd om te testen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
je kan sli instellen zonder Ntune hoor, ntune is op zichzelf hier te downloaden:

http://www.nvidia.com/object/ntune_5.05.54.00.html

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Ntune is de enige manier die ik weet. ik wist niet van een andere manier. hoe dan?

trouwens die Nforce 9.64 doet de Nv drivers crashen.

ik krijg dan de melding NVIDIA control panel application 1.5.2400.10 has stopped working

edit: wonderbaarlijk. control panel werkt weer en ik kan dus SLI weer aan en uit zetten
al blijf ik wel nieuwschierig naar de alternatieve manier

[ Voor 25% gewijzigd door murky123 op 15-05-2008 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Laatst online: 11-09 20:07
A Lurker schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:08:
Ik heb de EVGA 750i FTW besteld bij Zercom, kosten 169 euro. Benieuwd wanneer ie geleverd wordt.

Edit: Ik heb em intussen binnen. Hij ziet er mooi uit en er zitten veel kabels bij. Enige nadeel vind ik de kleine fan die er bij zit voor de Northbridge. Ik heb het mobo overigens nog niet kunnen testen.
En??
Ik ben erg benieuwd hoe het bord presteert bij jou.
Welke cpu prik je er op?
Ik wil het bord ook gaan bestellen met een E8400 en nieuw geheugen. En een Thermalright Ultra-120 Extreme.
Weet nog niet welk geheugen ik zal kopen.
Dacht aan Team PC8500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:13

justifire

Shut up and squat !!

murky123 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 12:39:
ik zal em binnenkrt ook bestellen.
ik moet toegeven met dit lekkere weer dat ik iet veel achter de pc zit.

maar toch ff een vraagje.
gisteravond wou ik een film kijken op mijn plasma tv die ook op de pc is aangsloten
SLI kan geen 2 schermen tegelijk aansturen dus moet ik SLI uitzetten in Ntune

maar Ntune doet het om een of andere reden niet meer. ik kan dus SLI niet meer uit of aan zetten
dus ik dacht ff bij Nvidia een nieuw setje drivers te downen en de nieuwe Ntune.
maar ik ken helemaal geen Ntune meer vinden bij Nvidia.
ik zie een Nforce 9.64. is dat de Ntune ofzo?

kan iemand mij vertellen waar ik Ntune kan downloaden of hoe dat tegenwoordig zit?
ik heb Ntune nodig voor vista om SLI aan of uit te kunnen zetten
SLI zet je aan en uit via nvidia control panel (onder rechter muisknop)
Ntune zuigt, nog nooit zoveel crashes mee gemaakt als daarmee.
Beter kies je dan voor rivatuner.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Ik heb dit weekend de PC in elkaar gezet.

Specs:
EVGA 750i SLI FTW
E8400
2x Gigabyte 8800GT Turboforce
Corsair 620HX
4GB geheugen

Het draaide als een trein, Crysis op 1600x1200 en alles high draaide perfect. Tot ik vandaag ineens wat hangers had in World in Conflict. Na de 3e restart kon ik niet meer inloggen in windows. Heb windows er opnieuw op moeten zetten en sindsdien werkt de LAN port niet meer. Hij verschijnt niet bij Network Connections. Ben nu de nieuwe chipset drivers aan het downloaden, misschien dat het helpt. Zodra het weer werkt zal ik een update geven.

Ander punt van kritiek is de PCI-e bus. Die kon je in de bios die was meegeleverd niet aanpassen maar ging wel automatisch omhoog bij het OCen van de FSB. Ik had de FSB al op 400MHz staan en toen stond m'n PCI-e op 126MHz. Vreemd genoeg was het systeem nog wel stabiel. Met de nieuwste bios kun je de PCI-e locken op 100MHz dus dat is nu geen probleem meer.

En wat betreft nTune, zou ik ook niet doen. Mijn computer was al een paar keer gecrashed toen ik wat wijzigingen in aanbracht zoals FSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
ik dacht altijd dat Ntune gekoppeld was aan je controlpanel
want zodra ik controlpanel openzet dmv rechtermuisknop krijg ik precies het zelfde als in Ntune te zien

jammer van je 750i FTW problemen , keep us posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

A Lurker schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 09:40:
Ik zou geen 790i chipset kopen, het schijnt dat die graag HDDs molt.
Schijnt al opgelost te zijn met een nieuwe bios.

[ Voor 27% gewijzigd door Format-C op 26-05-2008 13:31 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

A Lurker schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 09:40:
Ik zou geen 790i chipset kopen, het schijnt dat die graag HDDs molt.
Dan zou ik ook geen 750i of 780i kopen, want elke 7xx chipset heeft er last van, en alleen als je wel een erg stevige OC uitvoert. Dit heeft te maken met het feit dat de SATA controller in de Nforce chipset om een of andere reden op dat moment de snelheid niet bij kan benen en er datacorruptie onstaat.

Zover ik heb begrepen weet NVIDIA hier al vanaf en zijn ze bezig met het zoeken naar een (softwarematige) oplossing.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
Inderdaad, het probleem doet zich geloof ik pas voor bij 600+ FSB, dus moet je wel behoorlijk ver aant klokken zijn. Neemt niet weg dat voor zo'' n duur bord je wel wat beters mag verwachten.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
mindcrash schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:31:
[...]

Dan zou ik ook geen 750i of 780i kopen, want elke 7xx chipset heeft er last van, en alleen als je wel een erg stevige OC uitvoert. Dit heeft te maken met het feit dat de SATA controller in de Nforce chipset om een of andere reden op dat moment de snelheid niet bij kan benen en er datacorruptie onstaat.

Zover ik heb begrepen weet NVIDIA hier al vanaf en zijn ze bezig met het zoeken naar een (softwarematige) oplossing.
De 750 en 780 zijn door ontwikkeld op de 650 en 680 en de 790i is geheel nieuw ontwikkeld , en dat geeft Nv als rede op waarom er die problemem zijn op de 790i

ik kan zelf nog geen oplossing vinden van Nvidia op hun forums. en ze zijn toch al een maand op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

http://nvidia.custhelp.co.../std_adp.php?p_faqid=2166
NVIDIA was made aware of a possible corruption issue reported by Anandtech. NVIDIA has determined corruption was possible in isolated non-stock FSB/DDR3 frequencies under certain conditions near 1600 MHz. A BIOS has been released on May 21st that corrects the issue. Users can obtain the BIOS directly from their board vendor.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
murky123 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:48:
ik dacht altijd dat Ntune gekoppeld was aan je controlpanel
want zodra ik controlpanel openzet dmv rechtermuisknop krijg ik precies het zelfde als in Ntune te zien

jammer van je 750i FTW problemen , keep us posted
Klopt maar nTune voegt functionaliteit toe aan je Control panel. Die functionaliteit laat vaak je PC crashen. Zonder nTune heb je dus een stabieler control panel.

Ik ga later Vista proberen, hopelijk lost dit de problemen op. Zo niet dan gaat het bordje maar RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
ik volg je nauwgezet want ik wil dit board ook graag kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Even een beetje topic kaping:

Mijn schoonvader heeft 2 x een 7950X2 in zijn PC in SLI opstelling (lekker overkill voor die tijd, maargoed) Een tijdje terug heb ik Vista 64 Home Premium installed en de laatste drivers (LET OP: niet de drivers voor de geforce 7 serieis, maar die geschikt zijn voor de 8 en 9 series. Ergo wordt daarin ook de 7 serie ondersteunt (zegt nvidia zelf ook) installed. Standaar staat vervolgens in de driver options SLI uit. Ik wilde deze enablen (Quad SLI). Nu gebeuren er een aantal dingen:

-Zodra ik dit instel geeft nvidia de melding dat een aantal applications gesloten moeten worden. Druk ik ok ok, dan wordt OF het beeldscherm in standby gegooid en wil deze niet meer aan OF wordt de reso terug geschroeft naar 1280x960 (op een 24 inch scherm) en geeft windos in device manager een geel uitroepteken op 1 van de kaarten. Als de PC het scherm niet meer wil aanzetten, moet een een harde reboot doen.
-Als de PC eenmaal rebooted is, dan staan de drivers keurig in SLI mode, alleen is het scherm totaal niet meer in focus. Je kijkt naar het scherm, alsof de refreshrate veeeeeels te laag staat. Niet plezierig kijken. Dit is zowel in windows als in een game.

Uiteraard heb ik gezocht op het probleem, maar er komt wel over tearing en stuttering topics naar boven. Hier heb ik geen last van....

Wie oh wie weet wat ik nog kan proberen. Ik heb de drivers reinstalled (meedere versies), beeldscherm laten auto kalibreren en de refreshrate staat standaard op 60 hz......

offtopic:
Mocht een mod het nodig vinden dat ik hier een nieuw topci van maak, excuses. Dan zal ik dit asap doen

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Eventjes een update.

Het LAN probleem is opgelost. Vanwege instabiliteit had ik in de BIOS de fail safe config gekozen. Blijkbaar is het je LAN adapter niet veilig want die wordt spontaan door die optie op Disabled gezet. Nu staat ie weer op Auto en werkt het weer.

Ik heb Vista 32 bit geprobeerd met 175.16 drivers van de 8800GT. Dit gaf haperingen in Crysis. De 169.xx versie doet het wel goed maar de performance is een stuk minder dan op mijn eerdere XP install. Of dit door Vista of door de drivers komt weet ik niet. Verder start Bioshock niet eens op...

Vista 64bit wil niet eens installeren om een of andere vage reden, geeft een errorcode als je voor het eerst van HDD gaat booten.

Ik ga me weer concentreren op Windows XP morgen...

Edit:

Nu Windows XP er weer op. Crysis nog niet geprobeerd, spel Gunbound ff geprobeerd, blijft regelmatig hangen. Ik verdenk het geheugen van mijn videokaarten. Ik test verder.

Edit 2:

Gunbound bleef zelfs hangen met de kaarten 30% underclocked. Ook heb ik ze allebei afzonderlijk getest.

World in Conflict draait nu iig prima (na eerst m'n windows installatie om zeep geholpen te hebben). Wel wat framedrops met alles op z'n hoogst maar die verdwijnen met wat tweaken. De haperingen zijn er ook met single kaart dus dat ligt niet aan de SLI setup. Ik wil daarmee ook meteen het argument van een aantal mensen dat SLI wat minder vloeiend aanvoelt dan een enkele kaart ontkrachten, je vergeet na een tijdje gewoon dat het eigenlijk 2 kaarten zijn die het werk doen.

[ Voor 34% gewijzigd door A Lurker op 04-06-2008 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Als het goed is krijg ikmorgen 2x 8800gt's binnen.
Bedoelings is natuurlijk om SLi te gaan draaien.
Nu vraag ik me af welke drivers ik het beste kan nemen ?
Met mn vorige kaart (8800gts 640) merkte ik dat bij sommige spellen (Rfactor bv) AA gewoon niet werkte, terwijl dit in het spel aan stond (net zoals in de Nvidia menu)

Met oudere drivers (169.... weet niet meer welke dit was) had ik daar helemaal geen problemen mee.

Daarom mijn vraag over drivers keus.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 15:30
Ik gebruik 175.16, gewoon de laatste WHQL drivers dus. Geen problemen hier. :)

system setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
A Lurker schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 02:13:
Eventjes een update.

Het LAN probleem is opgelost. Vanwege instabiliteit had ik in de BIOS de fail safe config gekozen. Blijkbaar is het je LAN adapter niet veilig want die wordt spontaan door die optie op Disabled gezet. Nu staat ie weer op Auto en werkt het weer.

Ik heb Vista 32 bit geprobeerd met 175.16 drivers van de 8800GT. Dit gaf haperingen in Crysis. De 169.xx versie doet het wel goed maar de performance is een stuk minder dan op mijn eerdere XP install. Of dit door Vista of door de drivers komt weet ik niet. Verder start Bioshock niet eens op...

Vista 64bit wil niet eens installeren om een of andere vage reden, geeft een errorcode als je voor het eerst van HDD gaat booten.

Ik ga me weer concentreren op Windows XP morgen...

Edit:

Nu Windows XP er weer op. Crysis nog niet geprobeerd, spel Gunbound ff geprobeerd, blijft regelmatig hangen. Ik verdenk het geheugen van mijn videokaarten. Ik test verder.

Edit 2:

Gunbound bleef zelfs hangen met de kaarten 30% underclocked. Ook heb ik ze allebei afzonderlijk getest.

World in Conflict draait nu iig prima (na eerst m'n windows installatie om zeep geholpen te hebben). Wel wat framedrops met alles op z'n hoogst maar die verdwijnen met wat tweaken. De haperingen zijn er ook met single kaart dus dat ligt niet aan de SLI setup. Ik wil daarmee ook meteen het argument van een aantal mensen dat SLI wat minder vloeiend aanvoelt dan een enkele kaart ontkrachten, je vergeet na een tijdje gewoon dat het eigenlijk 2 kaarten zijn die het werk doen.
dat is wel balen zeg verdenk je enkel en alleen je moederboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Ik denk dat het driverproblemen zijn. Dat de drivers crashte tijdens installatie kwam denk ik omdat ze er niet vanuit gaan dat de LAN adapter gedisabled is. Sindsdien heb ik namelijk geen problemen meer gehad. Ik kan alleen nog niet fatsoenlijk Vista draaien, Crysis hapert of volledig, of het geluid blijft regelmatig hangen, soms wel 10 seconde. Dat is dus niet speelbaar.

Op XP heb ik nu weinig problemen, als ik alles stock draai kan ik prima Crysis spelen, World in Conflict gaat nu goed en ook 3dMark05 en 06 hebben al een stuk of 30 keer gedraaid, ook op hogere settings.

Ik heb nu de E8400 op 3.6GHz draaien en durf eigenlijk nog niet verder te tweaken. Ik game voorlopig gewoon zo, ik heb meestal wel genoeg FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Eindelijk vandaag mn 2 bestelde 8800gt;s binnen gekregen.

Kreeg aan het begin wat problemen, maar na het verwijderen en her installeren van Nvidia drivers kan ik eindelijk SLi draaien :)

Jammer dat Alternate de Zerotherm versies gestuurt heeft :(

Afbeeldingslocatie: http://www.ipcs.be/IPCS/images/wave/jbxul3.jpg

Kan met deze met geen mogelijkheid de fan's langzamer laten werken.
Als ik naar de kaart kijk zie ik dat de fanconnector maar twee kabels heeft, dus volgens mij kan het ook niet.

Heb ze al een mail gestuurt dat ik alsnog de bestelde kaarten wil hebben (het gaat om een Club3D 8800GT normale koeler)
Deze moet ik dus hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/8800gt_club3d_g882dd.jpg

[ Voor 140% gewijzigd door seninha op 06-06-2008 02:34 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Heb je em uberhaupt al getest? De geluidsproductie van die oversized fans valt best mee heb ik gemerkt. Ik denk dat je de core en shaders flink kunt klokken. Geheugen zal misschien iets minder zijn.

Ik zou blij zijn met die versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

systeem draait nu met beiden kaarten enmoet zeggen dat de fan als een gek te keer gaat.
Ik wil graag deze kunnen instellen met Riva Tuner, maar er gebeurt gewoon niets :(

Mijnbedoeling is gewoon om een systeem te hebben die stil is als ik gewoon zit te internetten.
Al sik aan het gamen ben mag het best wat geluid produceren.
Dat had ik met mn vorige 8800GTS ook al. Tijdens het gamen ging de fan automatisch op 100% als de kaart 70 graden bereikte
Alles er onder werd op 50% gekoelt. Werkt erg goed.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Een fan met twee aders is inderdaad niet regelbaar, dan zal je waarschijnlijk die andere kaart moeten hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Net alternate aan de lijn gehad. Klopt dus helemaal dat deze kaart fan's heeft die niet te verstellen zijn :(
Nu moeten de kaarten weer terug, krijg dan de juiste toegestuurt.
gaat wel minimaal 1 week duren. Wel afgesproken om ze pas maandag op de post te doen.

Nu zag ik trouwens dat ze ook de XFX9600GT Alpha Dog voor de zelfde prijs hebben staan. Zal dat ook een optie kunnen zijn,of kan ik beter voor de 8800gt blijven gaan??

Heb trouwens net ff een 3Dmark test gedaan (default) en kwam iets boven de 10000 punten.(in SLi)
Vind het een beetje tegen vallen, aangezien ik met mn oude overgeclockte 8800GTS 640 (648-1512-1050) al ruim boven de 9000 zat (non SLi)

Moet wel zeggen dat ik van de week mn nieuwe E8400 krijg, dus als de CPU (nu E6600) het bottleneck is wordt dat snel opgelost

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

XanderDrake schreef op woensdag 30 april 2008 @ 11:54:
[...]

En dat vind ik het grootste voordeel van een SLI opstelling, de voorruitzichten van een veel goedkopere tweedehands/winkel aanbieding videokaart.

Zelfde met mij. Ik heb nu een 8800GTS 512. Toen ik em kocht (eind 2007) kostte ie rond de 300€. Nu kost ie nieuw 175€, dus bijna 50% goedkoper! Tweedehands heb ik ze al voorbij zien komen rond de 130€.
Zodra de GT200 of RV770 arriveert, zullen weer veel mensen hun 8800GTS willen verkopen. Dan hebben we het over prijzen van 100€ waarschijnlijk.

Dus: inderdaad geen verdubbeling kwa prestaties, maar ook geen verdubbeling kwa prijs.
Waarschijnlijk: Prijs +33%, Prestaties +50-60%.
Daar doe ik het wel voor :)
Laat ik de handschoen dan maar oppakken >:)

De 8800GT heb je zowiezo al te duur betaalt, je had er ook eentje kunnen nemen van € 230,-. Die paar procent meer performance van een eventuele hogere klok wegen nml. totaal niet af tov de meerprijs. Nu kost die € 175,- , dat is maar € 55,- goedkoper dan een "normale" 800GT.
Je hebt bovendien een 1/2 jaar met een trager systeem gewerkt (single vga).

De prijs is minstens 40% extra (40% van €300,- = €120,-), voor een 2de hands kaart. Doe daar gelijk even de verzend/afhaalkosten bij, zit je algauw op 50% extra.
De prestaties zijn gemiddeld 50 a 60% beter, het zou beter zijn geweest dat het altijd 50/60 % sneller zou werken; weet je tenminste waar je aan toe ben. Een van mijn grootste bezwaren tegen SLI/Crossfire > het werkt lang niet altijd zoals je zou willen !

idd geen verdubbeling van prestaties, erger nog; het gaat zo \/\/\/\/\/\ ....
idd geen verdubbeling van prijs, maar dan alleen als je het doet met 2de hands kaarten, bereid ben een x aantal maande te wachten om de tweede kaart bij te kopen voor een redelijke prijs.

Wel krijg je meer setup ellende, hoger stroomverbruik, meer warmte en last but not least; je hebt ook nog een zwaardere voeding nodig als je die nog niet hebt. En dan heb ik het nog niet over nog meer kabels in je systeem, verlies van sloten die je misschien zou willen gebruiken en meer fans die je nodig hebt voor een goede airflow.

Maw: met een singlecore/single slot Grafische kaart is het leven zoveel eenvoudiger.

Verder over de cpu limit waarover ik iemand hoorde; Vanaf de E6750 maakt het bar weinig meer uit welke core//quad je gebruikt; de verschillen zijn dan marginaal. Er zijn verschillen, maar dat is alleen voor statistiek freaks interressant; voor het spelen is het gevoelsmatig 1 pot nat. Tuurlijk zal er wel weer 1 uitzondering zijn die beter scoort; maar wie koopt daarom zo'n cpu, alleen voor die ene uitzondering ? 8)7

Bronnen:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=702&p=11
http://www.guru3d.com/art...ith-quad-core-processors/

SLI of Crossfire aanschaffen geeft iig wel meer prestatiewinst** dan je dual core E6750 inruilen voor een dikke dual/extreme/quadcore.

ps:** moet je favoriete spel wel fatsoenlijk met SLI/Crossfire om kunnen gaan, anders kunnen de prestaties met SLI/Crossfire weleens zwaar tegenvallen. Mijn laatste statement is dan ook geen zekerheid onder alle omstandigheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 06-06-2008 11:56 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
seninha schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:27:
Nu zag ik trouwens dat ze ook de XFX9600GT Alpha Dog voor de zelfde prijs hebben staan. Zal dat ook een optie kunnen zijn,of kan ik beter voor de 8800gt blijven gaan??
Ik zou een 8800GT nemen, zeker in SLI zit er vaak toch wel een redelijk gat. Voor de prijs hoef je het niet te laten vind ik.
Heb trouwens net ff een 3Dmark test gedaan (default) en kwam iets boven de 10000 punten.(in SLi)
Vind het een beetje tegen vallen, aangezien ik met mn oude overgeclockte 8800GTS 640 (648-1512-1050) al ruim boven de 9000 zat (non SLi)

Moet wel zeggen dat ik van de week mn nieuwe E8400 krijg, dus als de CPU (nu E6600) het bottleneck is wordt dat snel opgelost
De resolutie van 3dmark06 is veel te laag om met zo'n "trage" CPU een dikke score te halen met SLI. Ik haal met dual GTs en een E8400 op 3.6GHZ al snel 17k.
Madrox schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:46:
De 8800GT heb je zowiezo al te duur betaalt, je had er ook eentje kunnen nemen van € 230,-. Die paar procent meer performance van een eventuele hogere klok wegen nml. totaal niet af tov de meerprijs. Nu kost die € 175,- , dat is maar € 55,- goedkoper dan een "normale" 800GT.
Dit is redelijke onzin. De 8800GTS is stiller, heeft een betere koeler en kan verder overklokken dan de GT en hij heeft 16 meer stream processors aan boord. Het was nooit de sweet spot maar "een paar procent meer performance" is echt een onterechte claim.
De prijs is minstens 40% extra (40% van €300,- = €120,-), voor een 2de hands kaart. Doe daar gelijk even de verzend/afhaalkosten bij, zit je algauw op 50% extra.
Geen 50% extra kosten voor je hele systeem, alleen voor je graphics setup. Als je het vergelijkt met kosten van je PC valt het dus best mee.
De prestaties zijn gemiddeld 50 a 60% beter, het zou beter zijn geweest dat het altijd 50/60 % sneller zou werken; weet je tenminste waar je aan toe ben. Een van mijn grootste bezwaren tegen SLI/Crossfire > het werkt lang niet altijd zoals je zou willen !
Ligt aan de resolutie. Er zijn talloze benchmarks van Guru3D en Firingsquad die SLI tegenover non-SLI zetten. Je ziet bij een resolutie 1920x1200 gemiddeld 80% meer FPS, zeker meer dan die 50%.
Heb je uberhaupt ervaring met SLI? Zonder dat je er ervaring mee hebt kun je er niet echt over oordelen. Mijn gut feeling zegt namelijk dat deze uitspraak voortkomt uit een vooroordeel over SLI (en Crossfire).
idd geen verdubbeling van prijs, maar dan alleen als je het doet met 2de hands kaarten, bereid ben een x aantal maande te wachten om de tweede kaart bij te kopen voor een redelijke prijs.
Daarom zou ik ook nooit een enkele 9800GTX aanschaffen. Het prijsverschil met een 8800GT is te groot. 2x 9600GT SLI is goedkoper dan een 9800GTX, dus in 1 koop aan te schaffen en stukken sneller. 9800GTX in SLI is me veel te duur.
Wel krijg je meer setup ellende, hoger stroomverbruik, meer warmte en last but not least; je hebt ook nog een zwaardere voeding nodig als je die nog niet hebt. En dan heb ik het nog niet over nog meer kabels in je systeem, verlies van sloten die je misschien zou willen gebruiken en meer fans die je nodig hebt voor een goede airflow.
Dit is ietwat overdreven. Meer ellende in welk opzicht? Het is prima stabiel. Verder heb je welgeteld 1 kabel extra voor een 8800GTS, 8800GT of 9600GT. Ik heb een modulaire voeding maar ik irriteer me meer aan alle molex kabels die ik nodig heb enzo dan aan 1 extra PCI-e kabel.
Verder over de cpu limit waarover ik iemand hoorde; Vanaf de E6750 maakt het bar weinig meer uit welke core//quad je gebruikt; de verschillen zijn dan marginaal. Er zijn verschillen, maar dat is alleen voor statistiek freaks interressant; voor het spelen is het gevoelsmatig 1 pot nat. Tuurlijk zal er wel weer 1 uitzondering zijn die beter scoort; maar wie koopt daarom zo'n cpu, alleen voor die ene uitzondering ? 8)7

Bronnen:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=702&p=11
http://www.guru3d.com/art...ith-quad-core-processors/

SLI of Crossfire aanschaffen geeft iig wel meer prestatiewinst** dan je dual core E6750 inruilen voor een dikke dual/extreme/quadcore.
Ten eerste weet iedereen dat je niet een quad core moet kopen om te gamen. Koop een E8400 of E8500 en geen quad core. Ten tweede is die link van guru3d een vergelijking van een niet-sli setup. 2x8800GT is sneller dan 1x8800Ultra dus je hebt dan ook een snellere CPU nodig.
Ten derde snap ik niet waarom je die link van legion hardware erbij zet. Ik vond de resultaten van de SLI benchmarks al vreemd en toen snapte ik waarom: Ze gebruiken een Core 2 Duo cpu op 2.4GHz met een bus van 266MHz. Dat je meestal genoeg hebt aan een E6750 voor single card setup ok, maar in SLI heb je echt bij lange na niet genoeg aan een E6600 op stock met een 266MHz bus.

Ik ga van het weekend wat benchmarks houden om SLI vs non-SLI te testen, CPU frequencies, en misschien ook bus speeds en geheugenspeeds. Ik ga hiervoor voorlopig 1 spel gebruiken. Ik zat zelf te denken aan Crysis. Of heeft iemand betere suggesties? Ik ga overigens wel op een fatsoenlijke resolutie testen, 1600x1200 en alles op high, geen AA want dat is te zwaar in Crysis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

A Lurker schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:14:

De resolutie van 3dmark06 is veel te laag om met zo'n "trage" CPU een dikke score te halen met SLI. Ik haal met dual GTs en een E8400 op 3.6GHZ al snel 17k.
Ben nu op mn werk maar voor ik weg ging heb ik ff 3D mark nog eens laten draaien maar dan met resolutie 1680x1050 en verder alles open (max AA , enz)
Toen kwam ik uit op ruim 8000 punten, dus het is zeker een vooruitgang tov mn oude 8800GTS640 :)

Kan nu eindelijk CoD4, en Rfactor op max resolutie spelen

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

A Lurker schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:14:
[...]

Dit is redelijke onzin. De 8800GTS is stiller, heeft een betere koeler en kan verder overklokken dan de GT en hij heeft 16 meer stream processors aan boord. Het was nooit de sweet spot maar "een paar procent meer performance" is echt een onterechte claim.
Mijn fout, ik las GT ipv GTS.

[...]

Geen 50% extra kosten voor je hele systeem, alleen voor je graphics setup. Als je het vergelijkt met kosten van je PC valt het dus best mee.
Dat geld ook als je gewoon twee nieuwe grafsche kaarten koopt, of 1 snellere. Zo bezien valt alles wel mee. Feit blijft dat je dan een 1/2 of meer zonder SLI draait. De vergelijking ging over twee nieuwe kaarten in 1 keer, of later een tweede erbij kopen. Die 33% die je zelf noemt klopt gewoon niet, dat wil ik alleen aanduiden.

[...]

Ligt aan de resolutie. Er zijn talloze benchmarks van Guru3D en Firingsquad die SLI tegenover non-SLI zetten. Je ziet bij een resolutie 1920x1200 gemiddeld 80% meer FPS, zeker meer dan die 50%.
Niet elk spel schaalt even goed mee, dat bedoel ik uit te leggen met /\/\/\/\,
in het ene spel werkt het ///// (super), in het andere \\\\ (brak).

[...]

Heb je uberhaupt ervaring met SLI? Zonder dat je er ervaring mee hebt kun je er niet echt over oordelen. Mijn gut feeling zegt namelijk dat deze uitspraak voortkomt uit een vooroordeel over SLI (en Crossfire).
Lees jij de reviews wel goed, of haal je er alleen uit wat jou aanspreekt ?

[...]

Daarom zou ik ook nooit een enkele 9800GTX aanschaffen. Het prijsverschil met een 8800GT is te groot. 2x 9600GT SLI is goedkoper dan een 9800GTX, dus in 1 koop aan te schaffen en stukken sneller. 9800GTX in SLI is me veel te duur.
Daarom zou ik helemaal geen SLI aanschraffen, het stroomverbruik is veels te hoog, zeker als je niet speelt en de pc als "server" draait 24/7 is het economisch niet verantwoord. Verder werkt SLI/Crossfire lang niet altijd goed, dat is ook ene gemis. Het zou pas interressant worden als de tweede GPU uitgeschakelt is en vrijwel geen extra stroom verbruikt als dat niet nodig is. De moederborden die dit ondersteunen zijn er al, alleen zal je daar geen deftige 2x 8800GTS snelheid mee halen daar de onboard chip veels te traag is. Zodra je twee snelle kaarten in SLI kan draaien en er eentje uitgeschakelt word als dat niet nodig is, zodat die kaart dan geen stroom (of een paar luttele watts) verbruikt, word SLI/Crosffire pas interresant voor mij.

[...]

Dit is ietwat overdreven. Meer ellende in welk opzicht? Het is prima stabiel. Verder heb je welgeteld 1 kabel extra voor een 8800GTS, 8800GT of 9600GT. Ik heb een modulaire voeding maar ik irriteer me meer aan alle molex kabels die ik nodig heb enzo dan aan 1 extra PCI-e kabel.
Ik hoor je niet over de setup, de profiles, de games die net niet lekker werken met SLi (of Crossfire). Het stroomverbruik, wat idle algauw 50watt slurpt omdat beide GPU's stroom blijven trekken ook al is dat niet nodig. De extra warmte, die afgevoerd moet worden. De beperking, dat je maar 1 video-uitgang kan gebruiken. En dan die extra kabel, toegeven; het is maar een kleinigheid. De overige dingen die ik noem, zijn veel belangrijker. Jammer, dat je alleen het minst kwalijke onderdeel uit de context haalt.

Maar ik geef alleen maar aan dat er aan SLI (en Crossfire) de nodige haken en ogen zitten en dat je hoop voor lief moet nemen. Voor de een zal het minder pijn doen dan de ander, dat is waar. Ik zelf wil ten alle tijden nog twee vrije PCI-sloten overhouden, nou ik kan je zeggen dat de keus dan in 1 klap zeer beperkt word. Of je moet dik gaan investeren in single-slot watercooling.

[...]

Ten eerste weet iedereen dat je niet een quad core moet kopen om te gamen. Koop een E8400 of E8500 en geen quad core. Ten tweede is die link van guru3d een vergelijking van een niet-sli setup. 2x8800GT is sneller dan 1x8800Ultra dus je hebt dan ook een snellere CPU nodig.
Ten derde snap ik niet waarom je die link van legion hardware erbij zet. Ik vond de resultaten van de SLI benchmarks al vreemd en toen snapte ik waarom: Ze gebruiken een Core 2 Duo cpu op 2.4GHz met een bus van 266MHz. Dat je meestal genoeg hebt aan een E6750 voor single card setup ok, maar in SLI heb je echt bij lange na niet genoeg aan een E6600 op stock met een 266MHz bus.

Ik ga van het weekend wat benchmarks houden om SLI vs non-SLI te testen, CPU frequencies, en misschien ook bus speeds en geheugenspeeds. Ik ga hiervoor voorlopig 1 spel gebruiken. Ik zat zelf te denken aan Crysis. Of heeft iemand betere suggesties? Ik ga overigens wel op een fatsoenlijke resolutie testen, 1600x1200 en alles op high, geen AA want dat is te zwaar in Crysis.
Op lagere resoluties merk je de verschillen beter, maar ook een CPU van maar 2.4Ghz en 266mhz zet dan nog steeds zeer goed speelbare FPS neer. OP heel hoge resoluties zie je steeds minder verschillen, het budget cpu'tje zet dan dezelfde scores neer als een peperdure quadcore extreme.
Als je budget beperkt is kan je altijd beter zo weinig mogelijk bezuinigen op de grafische kaart, en zoveel mogelijk besparen op de CPU. Dan heb je qua prijs/prestatie de beste "bang for the buck".

De link naar legion is voor het stroomverbruik, die naar Guru voor de scaling van CPU/GPU.
Wat voor de single cores geldt, geld ook voor de SLI setups; wellicht liggen de grenzen dan wel anders.

ps: Tussenhaakjes: De handschoen was voor Xanderdrake :Y

ps2: Wat ook belangrijk is, is dat cijfers opzich er niet veel toe doen. lees dit maar eens, dan snap je wat ik bedoel.

http://www.pcper.com/arti...aid=335&type=expert&pid=6

De reviewer eindigt met de opmerking:
At 1600x1200 and 2048x1536, the 8800 GTS SLI configuration runs away with the performance lead, with a scaling factor of 92%! At 2560x1600 though, the extra memory on the GTX model helps it to perform slightly better than the two GTS cards, though we still see a VERY impressive 96% scaling from a single card!
.

Dan zeg ik: So What ? Op alle resoluties kan je prima met de 8800GTX spelen, wat heeft die paar FPS meer dan nog voor toegevoegde waarde van een 8800GTS SLI setup ?
Verder zie je vrijwel overal net even andere informatie, zodat je al snel op het verkeerde been word gezet als je niet oplet. Waar Legionhardware het stroomverbruik laat zien met twee geinstalleerde kaarten, laat Pcper het stroomverbruik zien met 1 kaart, en denken dan ermee klaar te zien. Of de review draait een peperdure dual-core, een Intel Core 2 Extreme X6800 die lang niet voor iedereen is weggelegt. Integendeel; die personen kan je op twee handen tellen (bij wijze van spreken).

[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 06-06-2008 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Tussenhaakjes: De handschoen was voor Xanderdrake
Dus...
De 8800GT heb je zowiezo al te duur betaalt, je had er ook eentje kunnen nemen van € 230,-.
Euhm, Daar zit je mooi naast makker. Bij deze al incorrect. Je had ze rond de 280€ kunnen krijgen, maar ik kreeg er mooi Crysis bij :) (EVGA FTW!)
Die paar procent meer performance van een eventuele hogere klok wegen nml. totaal niet af tov de meerprijs. Nu kost die € 175,- , dat is maar € 55,- goedkoper dan een "normale" 800GT.
Luister. Ik heb geen 8800GT, die waren toen ook simpelweg niet te krijgen.
Dus ik ga er van uit dat ik een 8800GTS erbij gaat kopen. Dat is de basis, punt. Wat jij hier nou beweert is niet van belang.
Wrong. Dit zijn allemaal aannamens, echt allemaal. Jij weet niet wat de prijs van een tweedehands 8800GTS gaat zijn. Ik evenmin, maar ik weet wat de trend is, en ik koop een 8800GTS zodra de prijs er naar staat. Tevens ga ik gewoon de kaart ophalen bij de persoon waar ik em koopt. Wat een onzin...
Maar het werkt wel! Zeker voor de games die ik speel. Er zijn randvoorbeelden waar ook bijv. een 3870X2 en een 9800GX2 niet werkt, maar die games speel ik niet.
Nu ben je me kwijt? VVV Venlo ofzo?
Jah, duh :? Wat denk je dat ik nu aan het doen ben?
Ik heb mijn voeding op de groei gekocht, zoals ELKE TWEAKER dat doet. Komaan.
Verder heb ik sowieso een dikke Stacker 830 met 8x een 12cm fan. Hitte is geen punt.
Maw: met een singlecore/single slot Grafische kaart is het leven zoveel eenvoudiger.
Totdat ie te langzaam is, dan moet je em wegdoen/verkopen/inwisselen e.d.. En natuurlijk OPNIEUW investeren etc.
Als je maar op een hoog genoege resolutie speelt maakt de CPU steeds minder verschil. En mijn scherm kan hoog, geloof me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Is deze topic nou bedoelt om je ervaring met SLI te delen, of is het de bedoeling om te gaan rechtvaardigen WAAROM je SLI zou moeten draaien???

Ben het eerlijk gezegd een beetje kwijt :|

Kunnen we niet gewoon mekaar helpen en discussies op een heel nieuwe topic verder afhandelen.
Dan is het voor mij duidelijk waar ik zeker niet moet kijken.

OnTopic:
A Lurker: Alsik van de week mn juiste kaarten binnen heb en de E8400 erook in zit zal ik zeker nog eens 3Dmark draaien. Kijken of ik dan ook zulke hoge scores kan halen :)

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
Net alternate aan de lijn gehad. Klopt dus helemaal dat deze kaart fan's heeft die niet te verstellen zijn :(
Nu moeten de kaarten weer terug, krijg dan de juiste toegestuurt.
gaat wel minimaal 1 week duren. Wel afgesproken om ze pas maandag op de post te doen.

Je proccesor is idd de bottleneck , maar SLI geeft je ook niet een aanzienlijke verdubbeling ofzo van punten in 3dmark eerder zo'n 2000 meer en thats it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

XanderDrake schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 04:25:

[...]
Euhm, Daar zit je mooi naast makker. Bij deze al incorrect. Je had ze rond de 280€ kunnen krijgen, maar ik kreeg er mooi Crysis bij :) (EVGA FTW!)
Als je de vorige reactie goed gelezen hand, zie je dat ik me vergiste. Incorrect; klopt.
Luister. Ik heb geen 8800GT, die waren toen ook simpelweg niet te krijgen.
Dus ik ga er van uit dat ik een 8800GTS erbij gaat kopen. Dat is de basis, punt. Wat jij hier nou beweert is niet van belang.
Klopt, zie vorige opmerking.
Wrong. Dit zijn allemaal aannamens, echt allemaal. Jij weet niet wat de prijs van een tweedehands 8800GTS gaat zijn. Ik evenmin, maar ik weet wat de trend is, en ik koop een 8800GTS zodra de prijs er naar staat. Tevens ga ik gewoon de kaart ophalen bij de persoon waar ik em koopt. Wat een onzin...
Jij weet evenmin wat de prijs van een 2de kands kaart gaat zijn zeg je, toch ga je gemakshalve van 33% extra kosten uit; gebaseerd op een € 130,- kostende kaart. Een fout rekensommetje, wat ik ook duidelijk maak. 33% is iig een zeer optimistische aanname, zeker voor een kaart van slechts 6 mnd oud.
Maar het werkt wel! Zeker voor de games die ik speel. Er zijn randvoorbeelden waar ook bijv. een 3870X2 en een 9800GX2 niet werkt, maar die games speel ik niet.
Word in Conflict, een randvoorbeeld. Natuurlijk. Weet niet waarom je specifiek 2 dual-core kaarten erbij haalt, ook single-core SLI/Crossfire opstellingen doen het niet goed met alle spellen.
Ik zeg niet dat het niet werkt, ik zeg dat het niet altijd werkt. Lang niet altijd.
Nu ben je me kwijt? VVV Venlo ofzo?
Je hebt duidelijk alleen het einde van mijn vorige post gelezen denk ik, het \ en / verhaal heb ik daar uitgelegd.
Jah, duh :? Wat denk je dat ik nu aan het doen ben?
Ontbijten ? Weet je, je wilde de handschoen maar met opmerkingen als makker en DUH kom je niet ver. Als je wilt dat ik mijn mond hou, zeg dat dan gewoon.
Ik heb mijn voeding op de groei gekocht, zoals ELKE TWEAKER dat doet. Komaan.
Verder heb ik sowieso een dikke Stacker 830 met 8x een 12cm fan. Hitte is geen punt.
Natuurlijk, alle 200.000 tweakers zitten met 600+ watter in huis. Kom op zeg, dat meen je toch niet.
Dat ik nou toevallig wel tot die categorie behoor, ala. Ik heb een Lain-li, met waterkoeling met in totaal 10 fans. Maar goed, dat doet er niet toe. Waar ik vooral op reageer is dit:
Geen kritiek op mijn bovenstaande post ?
Dat had ik niet verwacht, gezien hoeveel SLI/Crossfire sceptici ik tegenkom op /8
Wel, nu heb je er eentje gevonden. En terwijl ik probeer in het algemeen over SLI/Crossfire te debateren, trek je alles in het persoonlijke door. Er zijn veel sceptici en dat komt niet zomaar, de redenen daarvoor heb ik al uitgelegt. Dat veel van die redenen voor jou zelf geen issue zijn, maakt die redenen er in het algemeen niet minder op.
Totdat ie te langzaam is, dan moet je em wegdoen/verkopen/inwisselen e.d.. En natuurlijk OPNIEUW investeren etc.
Dat is een issue, wat je in elke config overkomt; sli of geen sli. Ook je SLI setup word te traag.
Ondertussen verstook je veel meer stroom.
Als je maar op een hoog genoege resolutie speelt maakt de CPU steeds minder verschil. En mijn scherm kan hoog, geloof me.
Ik geloof je, ook al omdat ik eigenlijk precies hetzelfde zeg :>
Wat ik er aan toevoeg is dat een supersnelle cpu op lagere resoluties ook niet veel meerwaarde bied; de fps mag dan 20/40% hoger zijn, de FPS was om te beginnen al hoog genoeg met de iets langzamere cpu. Tenminste, als je gewoon normaal wil gamen natuurlijk.

SLI/Crossfire is leuk voor sommige Tweakers (zeg expres sommige, want lang niet alle tweakers willen een SLI/CF opstelling en/of hebben een dikke voeding). Ook ik ga voor CF straks. Maar ik begrijp heel goed dat er sceptici zijn, en dat ze goede argumenten hebben. Laten ze eerst het stroomverbruik eens onder handen nemen, in idle is het nergens voor nodig dat alle gpu's maar stroom blijven slurpen. Ze zijn er mee bezig, maar nog niet voor het high-end platform. Verder zou het prettig zijn als je niet meer hoeft te werken met profiles; gewoon SLI/CF out of the box. Om er een paar te noemen.
seninha schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 10:49:
Is deze topic nou bedoelt om je ervaring met SLI te delen, of is het de bedoeling om te gaan rechtvaardigen WAAROM je SLI zou moeten draaien???

Ben het eerlijk gezegd een beetje kwijt :|

Kunnen we niet gewoon mekaar helpen en discussies op een heel nieuwe topic verder afhandelen.
Dan is het voor mij duidelijk waar ik zeker niet moet kijken.
Je hebt helemaal gelijk, sorry. Zal de discussie staken, ondanks de provocatieve opmerking van Xanderdrake (daar begon het allemaal mee) :+

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 07-06-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-08 21:48
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:42:
Ik ben net hetzelfde aan het overwegen zoals enkele anderen hier.

Moet ik nou 2x8800GT kopen of 1x 9800GTX, de bedenking die ik hier bij maak is;

Enerzijds het prijsverschil is zeer klein:
- 2 x MSI 8800 GT OC = € 316 (Zercom Computers)
- 1 x EVGA 9800 GTX = € 280 (Zercom Computers)

Anderzijds, achteraf kan ik een tweede 9800 GTX bijprikken wanneer die in prijs gezakt is. Zoniet zal hij sowieso meer waard zijn tweedehands dan een 8800 GT.

Wel vraag ik mij af wanneer de CPU een bottleneck gaat vormen?
Nu heb ik een E6600 op 3Ghz lopen met een redelijke CPU-koeler. Binnekort ga ik een Thermalright IFX-14 koeler plaatsen en kan ik hem waarschijnlijk wel verder klokken. Het blijkt een goeie overklokbare CPU te zijn: E6600 @ 3Ghz op 1,175V op een EVGA 680i SLI bordje, maw weinig stroom nodig voor een goeie OC.
De fout die mensen maken is dat ze denken dat de 9800GTX een compleet nieuwe kaart is, waar het op neer komt is dat de 9800GTX niets anders dan een marketing stunt van nVidia is met een gepimpte 8800GTS512, en iedereen tuint erin, dus $$$ voor nVidia.
Gewoon SLI gaan met 2 8800GT, dan heb je het meeste waar voor je geld. :)
Mijn ervaring is dat de performance winst uit SLI die je haalt met de laatste drivers van nVidia echt wel rendabel is.

edit: persoonlijk zou ik wachten op de ATi 4000 serie of de GT200 serie van nVidia, niet alleen weten we nog zeer weinig over hoe deze kaarten in verhouding staan met wat er nu op de markt is, ook zullen de prijzen van de huidige graka's kelderen op het moment dat dit uit komt.

[ Voor 12% gewijzigd door donotwant op 07-06-2008 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

donotwant schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:14:
De fout die mensen maken is dat ze denken dat de 9800GTX een compleet nieuwe kaart is, waar het op neer komt is dat de 9800GTX niets anders dan een marketing stunt van nVidia is met een gepimpte 8800GTS512, en iedereen tuint erin, dus $$$ voor nVidia.
Gewoon SLI gaan met 2 8800GT, dan heb je het meeste waar voor je geld. :)
Mijn ervaring is dat de performance winst uit SLI die je haalt met de laatste drivers van nVidia echt wel rendabel is.
En deze mening haal je uit één review welke een afwijkend oordeel geeft? Zoek je informatie of wil je je keuze rechtvaardigen? ;)
• je vergelijkt een overgeclockte 8800GTS met een 9800GTX, geen wonder dat het niet veel scheelt
• als je dan de normale GTS vergelijkt met de GTX dan wint de GTX het ineens wel
• de scores van de 9800GTX zijn relatief gezien een stuk minder dan in andere reviews die ik heb gelezen, daar zijn de verschillen minstens twee keer zo groot
• zelfs in de comments wordt deze review tot de grond toe afgebrand

Ik vraag mij dus af of je aan de hand van deze review je beslissing moet nemen. ;)
edit: persoonlijk zou ik wachten op de ATi 4000 serie of de GT200 serie van nVidia, niet alleen weten we nog zeer weinig over hoe deze kaarten in verhouding staan met wat er nu op de markt is, ook zullen de prijzen van de huidige graka's kelderen op het moment dat dit uit komt.
Tsja, daar twijfel ik ook over. Het probleem is alleen dat je kunt blijven wachten in computerland.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Gonadan schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:31:

En deze mening haal je uit één review welke een afwijkend oordeel geeft? Zoek je informatie of wil je je keuze rechtvaardigen? ;)
• je vergelijkt een overgeclockte 8800GTS met een 9800GTX, geen wonder dat het niet veel scheelt
• als je dan de normale GTS vergelijkt met de GTX dan wint de GTX het ineens wel
• de scores van de 9800GTX zijn relatief gezien een stuk minder dan in andere reviews die ik heb gelezen, daar zijn de verschillen minstens twee keer zo groot
• zelfs in de comments wordt deze review tot de grond toe afgebrand

Ik heb zelf 2 8800GT's in SLi gehad, 2 8800GTS 512MB kaarten in SLi gehad, en 2 9800GTX 512MB kaarten in SLi gehad.

De 8800GT's zijn (in GAMES) bijna net zo snel als de 9800GTX kaartjes in SLi. De/een single 9800GTX is bijna niet sneller dan een 8800GTS 512MB. Al helemaal niet als je ze beide overklokt. Als je de 8800GT's ook zou overklokken/ alle 3 de setups zo hoog mogelijk zou overklokken, merk je echt helemaal geen verschil in games. De 9800GTX heeft geen enkele meerwaarde tov de 8800GT en 8800GTS512 imho. Alleen meetbaar, niet merkbaar. ;)

Dit is niet gebaseerd op een review, maar op eigen ervaring. Het beste is om 2 8800GT's te nemen, en een zo hoog mogelijk geklokte dual core processor. Dual cores klokken meestal hoger dan quad cores, en mijn ervaring heeft mij geleerd dat zelfs op 1920x1200 met AA/AF de framerates met een dual core op bijv. 4GHz hoger zijn dan met een Quad core op 3,6GHz in een hele hoop games. (Als dit niet zo zou zijn had ik geen dual core meer ;) ) Voor 8800/9800 SLi heb je gewoon een supersnelle processor nodig om maximale framerates te halen.

Zelfs op hele hoge resoluties zag ik mijn E8400 @ 4GHz tov een QX9650 @ 3,6GHz zo'n 10 tot 20% hogere framerates halen met SLi. (In de meeste games schaalde SLi trouwens erg goed, zo'n 50 tot 100% performancewinst op 1920x1200 met AA/AF)

Edit; ik ben het er trouwens mee eens dat je NU beter geen kaarten kan kopen... Beter even wachten op de GT200 en HD48x0 serie. Dan heb je misschien het komende half jaar helemaal geen SLi of CF meer nodig. Al helemaal niet als je niet boven de 1680x1050 komt.

[ Voor 16% gewijzigd door Format-C op 07-06-2008 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Mijn excuses dat ik iets te persoonlijk deed. :) het was half 5 sochtends, wat wel een indicatie was van in wat voor staat ik was :P
Madrox schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 11:04:
Jij weet evenmin wat de prijs van een 2de kands kaart gaat zijn zeg je, toch ga je gemakshalve van 33% extra kosten uit; gebaseerd op een € 130,- kostende kaart. Een fout rekensommetje, wat ik ook duidelijk maak. 33% is iig een zeer optimistische aanname, zeker voor een kaart van slechts 6 mnd oud.
Ik bedoelde in mijn post, dat als de 8800GTS 512 nu al voor rond die prijs wordt verkocht (tweede hands) dat over een maand, tijdens de launch van de GTX 280, dat de prijs nog wel lager zal liggen. Rond de 100€ schat ik, daarvan komt de 33%. Geen onlogische schatting, nieuw kost een zon kaart nu €155, ze gaan snel naar benee :)
Word in Conflict, een randvoorbeeld. Natuurlijk. Weet niet waarom je specifiek 2 dual-core kaarten erbij haalt, ook single-core SLI/Crossfire opstellingen doen het niet goed met alle spellen.
Ik zeg niet dat het niet werkt, ik zeg dat het niet altijd werkt. Lang niet altijd.
Wist ik niet :) maar ja, ik speel em ook niet.
Meestal doen game ontwikkelaars en nVidia moeite om SLI werkend te krijgen, het is voor allebei een voordeel. Daarom werkt het over het algemeen wel aardig, met 60% winsten.
Ontbijten ? Weet je, je wilde de handschoen maar met opmerkingen als makker en DUH kom je niet ver. Als je wilt dat ik mijn mond hou, zeg dat dan gewoon.
Excuses O-)
Wat ik bedoelde, ik heb de kaart al plus een SLI mobo, en ik wacht nu op een goede prijs voor een tweede kaart. Dus ja, nog een maandje of twee :)
Natuurlijk, alle 200.000 tweakers zitten met 600+ watter in huis. Kom op zeg, dat meen je toch niet.
Dat ik nou toevallig wel tot die categorie behoor, ala. Ik heb een Lain-li, met waterkoeling met in totaal 10 fans. Maar goed, dat doet er niet toe. Waar ik vooral op reageer is dit:
Wat energie betreft, ik schat dat bijna iedereen met een mobo dat SLI kan doen, heeft ook wel een voeding van 500watt en hoger. Zelfs al hebben ze een goede 450w voeding, dan moet SLI ook nog kunnen. Ik zie dat het verbruik tussen de 350w en 400w ligt bij een G80 SLI systeem tijdens stress. 2x G92 zou wat zuiniger moeten zijn.
Wat warmte betreft, de 8800GTS 512s in kwestie blaast de warmte naar buiten, zodat het niet in de kast blijft hangen. Dus je hebt geen Lian Li of Stacker nodig om het koel te houden.
Wel, nu heb je er eentje gevonden. En terwijl ik probeer in het algemeen over SLI/Crossfire te debateren, trek je alles in het persoonlijke door. Er zijn veel sceptici en dat komt niet zomaar, de redenen daarvoor heb ik al uitgelegt. Dat veel van die redenen voor jou zelf geen issue zijn, maakt die redenen er in het algemeen niet minder op.
Nogmaals mijn excuses :*)
Dat is een issue, wat je in elke config overkomt; sli of geen sli. Ook je SLI setup word te traag.
Ondertussen verstook je veel meer stroom.
Wat ook wel intressant is, dat redelijk goede voedingen efficienter worden naarmate ze meer energie door pompen. Veel voedingen presteren op bijv. 50% belasting (dus 250w op een 500w voeding, vrij standaard voor een single card setup) niet goed, veel warmte en energie gaat verloren. Rond de 80% belasting is het beste voor die voedingen, dus dan zit je toevallig rond het verbruik van een SLi setup :)
Valt dus wel mee :P
SLI/Crossfire is leuk voor sommige Tweakers
Dat klopt opzich wel, maar ik zie vaak op dit forum en in het echte leven dat veel mensen het concept SLI/Crossfire al in de prullebak gooien voordat ze er daadwerkelijk over na hebben gedacht.
Ik bedoel, er zijn redelijk wat tweakers die nForce 4 SLI/650i/680i/750i/780i/790i en Intel X975/X38/P45/X48 mobo's hebben, gewoon omdat het goede mobo's zijn met veel features en goede prestaties. Deze mobo's kunnen ook SLI/Crossfire draaien, maar iedereen doet daar negatief over, zelfs al is het een redelijk makkelijke en efficiente manier om je prestaties te verhogen op een later tijdstip zonder dat je hele systeem moet veranderd worden.

Daarom mijn rant :)

En inderdaad, het is geen ervaring van SLI, maar het is een reden om SLI in overweging te nemen.
Ik vind dat te weinig mensen dat reeel doen, en daarom mijn betoog. Dus het heeft wel wat relevantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Mektheb schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 10:56:
[...]

Je proccesor is idd de bottleneck , maar SLI geeft je ook niet een aanzienlijke verdubbeling ofzo van punten in 3dmark eerder zo'n 2000 meer en thats it :)
Ja begrijp wel dat ik zeker geen verbubbeling wordt met SLI. Maar kanme herineren dat toen de GT uitkwam iedereen riep maar dat deze kaar snelle, koeler en stiller was dan de huidige GTS,GTX enz.
Daarom begrijp ik dus niet dat als je 2x 8800GT's neemt dat je maar 2000 puntjes erboven zit.

Dat zou betekenen dat een single 8800gt maar 100 punten sneller is dan een GTS640!!!

Als dat zo is , dan begerijp ik niet dat toendertijd er opeens zoveel GTSén en GTXén te koop werden gezet omdat men persee een GT wouden hebben (ivm hitte, geluid enz)

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

RappieRappie schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:15:
Ik heb zelf 2 8800GT's in SLi gehad, 2 8800GTS 512MB kaarten in SLi gehad, en 2 9800GTX 512MB kaarten in SLi gehad.

De 8800GT's zijn (in GAMES) bijna net zo snel als de 9800GTX kaartjes in SLi. De/een single 9800GTX is bijna niet sneller dan een 8800GTS 512MB. Al helemaal niet als je ze beide overklokt. Als je de 8800GT's ook zou overklokken/ alle 3 de setups zo hoog mogelijk zou overklokken, merk je echt helemaal geen verschil in games. De 9800GTX heeft geen enkele meerwaarde tov de 8800GT en 8800GTS512 imho. Alleen meetbaar, niet merkbaar. ;)

Dit is niet gebaseerd op een review, maar op eigen ervaring. Het beste is om 2 8800GT's te nemen, en een zo hoog mogelijk geklokte dual core processor. Dual cores klokken meestal hoger dan quad cores, en mijn ervaring heeft mij geleerd dat zelfs op 1920x1200 met AA/AF de framerates met een dual core op bijv. 4GHz hoger zijn dan met een Quad core op 3,6GHz in een hele hoop games. (Als dit niet zo zou zijn had ik geen dual core meer ;) ) Voor 8800/9800 SLi heb je gewoon een supersnelle processor nodig om maximale framerates te halen.
Aha! Maar dan gaan we op een ander vlak discussiëren en kan je SLI ook meteen overboord flikkeren.
Als je die link van Madrox (legionhardware) even als voorbeeld neemt.
Daar zie je dat de single GT bij alle games minimaal 60FPS haalt, genoeg om goed te spelen dus.
SLI heeft dan alleen maar een meetbare meerwaarde.
Alleen bij Supreme Commander zou er een merkbaar verschil kunnen zijn, namelijk van 42 naar 53 FPS.
In bijvoorbeeld World in Conflict (Vista) is het 19 en 26 FPS, da's allebei gewoon ruk.
Dit is gedaan met een E6600, geen beste CPU maar je zal geen extra FPS krijgen met een betere CPU aangezien al deze tests toch echt GPU bound zijn op die resoluties.
Dus als we voor meetbare verschillen gaan is SLI leuk, merkbaar is het met de huidige games nog niet zo te zien. Óf het draait, óf het draait niet. ;)

Ik wil hiermee niet zeggen dat SLI een no-go is, ik denk er zelf namelijk ook nog over. Ook al zou je het bij veel spellen nu niet nodig hebben, toch kan het over een half jaar wel nodig zijn. En dan ben je met je single kaart de sjaak. :D
Maarja, ook die kan je weer upgraden. Dit is een discussie zonder eind ben ik bang.
Zelfs op hele hoge resoluties zag ik mijn E8400 @ 4GHz tov een QX9650 @ 3,6GHz zo'n 10 tot 20% hogere framerates halen met SLi. (In de meeste games schaalde SLi trouwens erg goed, zo'n 50 tot 100% performancewinst op 1920x1200 met AA/AF)
En op hoeveel FPS zat je dan? Waarschijnlijk op een meetbaar verschil, en niet op een merkbaar verschil.
Zelf ga ik waarschijnlijk een quadcore kopen en die wat overclocken. Als ik heb op bijvoorbeeld 3.6GHz krijg heb ik echt wel genoeg aan singlecoresnelheid voor de huidige spellen.
Het grootste probleem ligt toch nog echt bij de GPU's, die moeten sneller.
In de toekomst zullen er waarschijnlijk wel spellen uitkomen die meer snelheid van de processor vereisen. Maar dan ga ik er ook wel van uit dat die ook betere multicore ondersteuning hebben.
Edit; ik ben het er trouwens mee eens dat je NU beter geen kaarten kan kopen... Beter even wachten op de GT200 en HD48x0 serie. Dan heb je misschien het komende half jaar helemaal geen SLi of CF meer nodig. Al helemaal niet als je niet boven de 1680x1050 komt.
Tsja, de prijzen zullen meevallen. Maar wat zal de snelheid zijn vergeleken met de 8800 en 9800 series?
En hoe goed gaan ze verkrijgbaar zijn. Op zich wil ik best nog even wachten, maar onderhand wil ik ook wel eens wat gaan kopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

XanderDrake schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:38:
Ik bedoelde in mijn post, dat als de 8800GTS 512 nu al voor rond die prijs wordt verkocht (tweede hands) dat over een maand, tijdens de launch van de GTX 280, dat de prijs nog wel lager zal liggen. Rond de 100€ schat ik, daarvan komt de 33%. Geen onlogische schatting, nieuw kost een zon kaart nu €155, ze gaan snel naar benee :)
De goedkoopste Club-3D doet € 164,- , gemiddeld zo'n €180,-. De populairste 8800GTS van Asus doet nog minimaal € 187,- , gemiddeld nog boven de € 200,-. Ze zullen best naar beneden gaan en ik snap wat je bedoelt; het is nog steeds een beetje te optimistisch en de verzendkosten hoort ook bij de prijs, tel die er gerus maar bij op.
Wist ik niet :) maar ja, ik speel em ook niet.
Meestal doen game ontwikkelaars en nVidia moeite om SLI werkend te krijgen, het is voor allebei een voordeel. Daarom werkt het over het algemeen wel aardig, met 60% winsten.
Meestal is leuk, maar eigenlijk niet goed genoeg. Zo zijn er nog meer voorbeelden, behalve WIC, waar SLI/Crosffire zuigt. Het zou nog leuker zijn, als het gewoon altijd werkt.
Wat energie betreft, ik schat dat bijna iedereen met een mobo dat SLI kan doen, heeft ook wel een voeding van 500watt en hoger. Zelfs al hebben ze een goede 450w voeding, dan moet SLI ook nog kunnen. Ik zie dat het verbruik tussen de 350w en 400w ligt bij een G80 SLI systeem tijdens stress. 2x G92 zou wat zuiniger moeten zijn.
Wat warmte betreft, de 8800GTS 512s in kwestie blaast de warmte naar buiten, zodat het niet in de kast blijft hangen. Dus je hebt geen Lian Li of Stacker nodig om het koel te houden.
Je kon je weleens vergissen, de P35 kan bijv. Crossfire doen, maar ik denk niet dat er veel mensen SLI op zo'n moederbord draaien. Ook durf ik niet te beweren dat vrijwel iedereen dan ook een 500watter of meer heeft. Dat zijn aannames zonder enige vorm van onderbouwing.

Over het vermogen; je kan SLI draaien met een 450watter, maar echt raadzaam is het niet; je wil de PSU liever niet contant maximaal belasten; liever blijf je daar minstens 10 a 20% vandaan.
Wat warmte betreft heb je met de 8800GTS gelijk, helaas geld dat lang niet voor alle high-end kaarten.
Wat ook wel intressant is, dat redelijk goede voedingen efficienter worden naarmate ze meer energie door pompen. Veel voedingen presteren op bijv. 50% belasting (dus 250w op een 500w voeding, vrij standaard voor een single card setup) niet goed, veel warmte en energie gaat verloren. Rond de 80% belasting is het beste voor die voedingen, dus dan zit je toevallig rond het verbruik van een SLi setup :)
Valt dus wel mee :P
De eerste de beste PSU-Review bij Silentpcreview laat al zien dat je verhaaltje niet klopt.

http://www.silentpcreview.com/article834-page4.html

Dit is een 1000watter, die zijn hoogste efficienty haalt bij slechts 25% van het maximale vermogen (86.3%/250watt). 80% effitienty en hoger heeft een vrij grote bandbreedte, die begint bij zo'n 91watt en eindigt zo rond de 800watt (DC output).

Het is dan ook helemaal niet nodig om de PSU met 80% van zijn maximale vermogen te belasten om te genieten van de beste efficienty; bij deze voeding ligt de beste efficienty (85%+) tussen pakweg 200 t/m 500watt. Het hangt er helemaal vanaf welke voeding je hebt, wat de beste belasting is voor die PSU. Maar 80% belasting nemen als vuistregel is gewoon onzin.

Hier nog een roundup met 11 PSU's tussen de 500watt en 750watt:
http://techreport.com/articles.x/13271

De verschillen tussen de 50% belasting en 75% belasting liggen op zo'n 1 %, nauwelijks de moeite waard om er een discussie over te voeren. De Antec scoort bij 50% belasting heel erg goed, net als mijn Corsair HX620; allemaal dikke 80% efficienty scores.

Om de eficienty van je voeding heeft weinig van doen met wat we bepsreken; een extra videokaart in je pc kost je gewoon meer stroom, minimaal zo'n 50watt in idle alleen al, als we uitgaan van de 8800GTS. Onder load loopt het op naar een dikke 100watt. Dit is incl. efficienty mag ik hopen.
Dat klopt opzich wel, maar ik zie vaak op dit forum en in het echte leven dat veel mensen het concept SLI/Crossfire al in de prullebak gooien voordat ze er daadwerkelijk over na hebben gedacht.
Ik bedoel, er zijn redelijk wat tweakers die nForce 4 SLI/650i/680i/750i/780i/790i en Intel X975/X38/P45/X48 mobo's hebben, gewoon omdat het goede mobo's zijn met veel features en goede prestaties. Deze mobo's kunnen ook SLI/Crossfire draaien, maar iedereen doet daar negatief over, zelfs al is het een redelijk makkelijke en efficiente manier om je prestaties te verhogen op een later tijdstip zonder dat je hele systeem moet veranderd worden.
Dat is wel waar wat je zegt; zo kreeg ik bijna hoofdpijn van een keuze maken; Liefst had ik SLI gedraait, maar SLI-Moederborden die twee(dual-slots) videokaarten kwijt kan en dan ook nog twee vrije pci-sloten heeft zijn er niet. Het had wel gekunt als je meer geld tegenaangooit en bijv. single-slot watercooling erop gooit, maar dat wil ik niet. Ik wil niet bij iedere nieuwe videokaart opnieuw in de buidel tasten voor een nieuw waterkoelblok. Bleef Crossfire over, en ook daar is de keus beperkt.
Gelukkig was daar DFI, met de X38 LT; heerlijk :9~
En inderdaad, het is geen ervaring van SLI, maar het is een reden om SLI in overweging te nemen. Ik vind dat te weinig mensen dat reeel doen, en daarom mijn betoog. Dus het heeft wel wat relevantie :)
Het zou nog relevanter zijn als de informatie klopt die je opsomt, hier en daar laat je toch echt een steekje vallen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Madrox schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 18:33:
De goedkoopste Club-3D doet € 164,- , gemiddeld zo'n €180,-. De populairste 8800GTS van Asus doet nog minimaal € 187,- , gemiddeld nog boven de € 200,-. Ze zullen best naar beneden gaan en ik snap wat je bedoelt; het is nog steeds een beetje te optimistisch en de verzendkosten hoort ook bij de prijs, tel die er gerus maar bij op.
Gaan we moeilijk doen over 9€?
Dit is een beetje extreem op de kleine details letten. Wat ik bedoelde te zeggen is dat de prijs van deze kaart gewoon snel daalt en blijft dalen. Gister zag ik ergens eentje van 155€, jammer is die nou niet meer listed bij de webshop anders had ik em gepost. Maar daar ging het niet over, het was een illustratie, dat later een kaart erbij kopen een redelijk goede investering kan zijn.
Meestal is leuk, maar eigenlijk niet goed genoeg. Zo zijn er nog meer voorbeelden, behalve WIC, waar SLI/Crosffire zuigt. Het zou nog leuker zijn, als het gewoon altijd werkt.
Er is altijd wat O-) Is het niet SLI, dan zijn het wel single card setups met shaders die niet goed AA renderen of DX10.1 paches die prestaties vernaggelen. Ach ja, je kan altijd dat soort dingen erbij halen.
Je kon je weleens vergissen, de P35 kan bijv. Crossfire doen, maar ik denk niet dat er veel mensen SLI op zo'n moederbord draaien. Ook durf ik niet te beweren dat vrijwel iedereen dan ook een 500watter of meer heeft. Dat zijn aannames zonder enige vorm van onderbouwing.
Ik heb er geen direct statistisch bewijs van, maar ik heb een tijdje in een computerwinkel gewerkt, en de meeste mensen die los een high-end mobo kopen, doen wel de moeite om een 500w+ voeding te kopen. Dat raden we ook gewoon aan, voedingen blijven meestal lang in een PC zitten dus is het wijs om op de groei te kopen. Niet bijzonder dus.
De eerste de beste PSU-Review bij Silentpcreview laat al zien dat je verhaaltje niet klopt.

http://www.silentpcreview.com/article834-page4.html

Dit is een 1000watter, die zijn hoogste efficienty haalt bij slechts 25% van het maximale vermogen (86.3%/250watt). 80% effitienty en hoger heeft een vrij grote bandbreedte, die begint bij zo'n 91watt en eindigt zo rond de 800watt (DC output).

Het is dan ook helemaal niet nodig om de PSU met 80% van zijn maximale vermogen te belasten om te genieten van de beste efficienty; bij deze voeding ligt de beste efficienty (85%+) tussen pakweg 200 t/m 500watt. Het hangt er helemaal vanaf welke voeding je hebt, wat de beste belasting is voor die PSU. Maar 80% belasting nemen als vuistregel is gewoon onzin.

Hier nog een roundup met 11 PSU's tussen de 500watt en 750watt:
http://techreport.com/articles.x/13271

De verschillen tussen de 50% belasting en 75% belasting liggen op zo'n 1 %, nauwelijks de moeite waard om er een discussie over te voeren. De Antec scoort bij 50% belasting heel erg goed, net als mijn Corsair HX620; allemaal dikke 80% efficienty scores.

Om de eficienty van je voeding heeft weinig van doen met wat we bepsreken; een extra videokaart in je pc kost je gewoon meer stroom, minimaal zo'n 50watt in idle alleen al, als we uitgaan van de 8800GTS. Onder load loopt het op naar een dikke 100watt. Dit is incl. efficienty mag ik hopen.
Goed, daar geef ik je gelijk, simpelweg omdat ik geen tijd/zin heb om een zelfde zoektocht te doen naar bronnen die mij gelijk geven O-)
Dat is wel waar wat je zegt; zo kreeg ik bijna hoofdpijn van een keuze maken; Liefst had ik SLI gedraait, maar SLI-Moederborden die twee(dual-slots) videokaarten kwijt kan en dan ook nog twee vrije pci-sloten heeft zijn er niet. Het had wel gekunt als je meer geld tegenaangooit en bijv. single-slot watercooling erop gooit, maar dat wil ik niet. Ik wil niet bij iedere nieuwe videokaart opnieuw in de buidel tasten voor een nieuw waterkoelblok. Bleef Crossfire over, en ook daar is de keus beperkt.
Gelukkig was daar DFI, met de X38 LT; heerlijk :9~
Ruimte op moederborden is wel een probleem ja. Maar gelukkig zijn er vrij veel verschillende layouts op de markt tegenwoordig, dus iedereen kan zijn eitje wel kwijt :)
Het zou nog relevanter zijn als de informatie klopt die je opsomt, hier en daar laat je toch echt een steekje vallen :>
Eeeeeuhm, zo kan ie wel weer. Misschien die voedingen maar voor de rest zie ik de steekjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Ik heb het EVGA 750i bord inmiddels ook.
Met 2 x een EVGA 8800GT en een E8400 erop.

Zag net door jouw bericht Lurker, dat mijn PCI-ex bus ook op 125 loopt nu.
Had de lock daarvoor ook niet gezien in het bios en dus ook niet aan gedacht.
Ik heb vaandaag het systeem in elkaar gezet en mijn E8400 deed ruim 3,8 ghz op 1,35v.
4ghz moet gaan lukken.

Eerst eens op zoek naar een nieuw bios.
Welke versie heb je Lurker?
Kan het vanaf USB geflashed worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Laten we er inderdaad maar geen discussietopic over maken of SLI nou zin heeft of niet. Er zijn genoeg benchmarks te vinden.

De voorstanders mogen hun eventuele vragen of ervaringen posten. De tegenstanders moeten eigenlijk maar wegblijven. Ik heb me laten verleiden in een betoog over de voordelen over SLI, dat was misschien niet zo slim, maar als iedereen hier gewoon objectieve dingen vertelt ipv subjectieve dingen zal het wel goed gaan denk ik.

Ik heb intussen Assassin's Creed gespeeld met mijn setup en dat draait prima alles op z'n hoogst, afgezien van een crash van Assassin's Creed zelf..... Bordje en SLI allebei stabiel.

Ik heb de SZ17 maar intussen is de SZ1B uit. Laatst was de FTP server echter down. Ik zou je SZ17 eventueel wel kunnen sturen, mail staat in m'n profiel. Het flashen kan met bootable USB maar ik heb het met een CDRW gedaan. Ik zou het overigens niet in Windows doen.

[ Voor 17% gewijzigd door A Lurker op 08-06-2008 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:44
Ik heb vorige week mijn EVGA 780i besteld met een Q9450 cpu. Wel heb ik echt lang onderzoek gedaan wat het beste zou passen, ik hou niet van ati....dus een nvidia en mogelijk sli. Dus een sli bordje.
780i staat er bekend om dat ie warm wordt, maar daarnaast hoor je mensen ook zeggen, betere airflow = no problems.
De 790i vind ik niets met de DDR3, en de 750i je kan beetje door sparen en je hebt al een 780i

[ Voor 6% gewijzigd door Brainsz op 08-06-2008 00:12 ]

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

A Lurker schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 23:58:
De voorstanders mogen hun eventuele vragen of ervaringen posten. De tegenstanders moeten eigenlijk maar wegblijven. Ik heb me laten verleiden in een betoog over de voordelen over SLI, dat was misschien niet zo slim, maar als iedereen hier gewoon objectieve dingen vertelt ipv subjectieve dingen zal het wel goed gaan denk ik.
Dan mag ik ook blijven 8)
Misschien heb ik jullie op het verkeerde been gezet, maar laat ik duidelijk maken dat ik absoluut geen tegenstander van SLI ben (of crossfire; wat ik zelf wil gaan draaien). SLI en Crosffire zijn echter nog niet volwassen, er is nog een hoop ruimte voor verbetering. Het betoog van de voordelen van SLI was eigenlijk overbodig, iig voor mij; ik weet de voordelen wel zo'n beetje. Neemt niet weg dat je de nadelen maar weg kan bagataliseren. Die zijn er ook. Desondanks ga ik toch voor crossfire, die net als SLI met dezelfde voor en nadelen is. We zijn Tweaker, nietwaar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Nieuw bios SZ1B staat er inmiddels op met idd een PCI-ex lock.
Nu maar weer verder kijken wat mijn E8400 kan.
Verder draai ik nu al een heel poos SLI en heb eigenlijk nog nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Gonadan schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:13:

Als je die link van Madrox (legionhardware) even als voorbeeld neemt.
Daar zie je dat de single GT bij alle games minimaal 60FPS haalt, genoeg om goed te spelen dus.
SLI heeft dan alleen maar een meetbare meerwaarde.
Alleen bij Supreme Commander zou er een merkbaar verschil kunnen zijn, namelijk van 42 naar 53 FPS.
In bijvoorbeeld World in Conflict (Vista) is het 19 en 26 FPS, da's allebei gewoon ruk.
In sommige games haal je wel redelijke framerates met een single kaart, alleen VOELT het laggy en traag aan. Stroperig. Helemaal op 1920x1200 met AA/AF heb je dat gevoel eerder dan op 1280x1024. Dan zou het kunnen zijn dat je net tegen een grens aan zit qua FPS. Met SLi doorbreek je dat probleem een haal je gewoon framerates waarmee je qua gevoel beter uit de voeten kan. Helemaal met games zoals bijv. FEAR, Bioshock, Assassins Creed en Lost Planet. FPS en RPG's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Die stroperigheid zou ook te maken kunnen hebben met je minimum framerate, die vaak wel beneden de 60 zit. Stel je gemiddelde is 60, min is 40, max 100. Met SLI is 60 - 80 - 130 dan een redelijke schatting en is je framerate dus altijd boven de 60 fps. Aangezien ik van mezelf weet dat ik het verschil tussen 40 en 60 zie is voor mij de beleving met SLI dus beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
even een kleine update over de datacorruptie op de 790i borden met een hoge overklok.
zoals bekend misschien zijn er biosupdates beschikbaar bij de verschillende fabrikanten.

het grootste probleem zat em bij als je de FSB rond de 400 a 450 had en syncroon met het geheugen.

diverse gebruikers klagen nu weer dat ze nog steeds de problemen hebben na de biosupdate.
dus voor de een helpt het wel en vor de ander weer niet....

http://xtreview.com/addco...hdd-corruption-issue.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

heb me 8800gtx die ik single gebruikte goed kunnen wegdoen en mezelf maar wat verwent met 2x 9800gtx, hiervoor heb ik wel me super OC board de asus commando geruild met een vriend voor een P5n-D wat SLI kan, de commando met zijn intel chipset liet enkel CF toe, beetje jammer van de OC opties omdat SLI blijkbaar hoge CPU clock wel lekker vind, maarja dat is gepuzzel voor later...

Nu vond ik dat tooltje Nhancer wat toch wel leuke nieuwe features brengt, alleen snap ik weinig van die vette AA methodes SLI32xaa enzo, dat brengt de recommened SLI setting weer op Single GPU wat is dan t voordeel van 2 kaarten?! of word dan t mem alleen gekoppeld en niet de cores!?

Vond t beetje onnodig om een nieuw topic voor te openen, en hier leken me de juiste raadsheren te zitten... iemand wat leuk leesvoer of informatieve urls?! _/-\o_ :>

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Bij SLI32xAA worden beide kaarten gebruikt om hetzelfde te renderen, en worden de gerenderde frames als het ware samengevoegd om mooier beeld te krijgen. Als je weet wat AA (multisampling) doet heb je ook wat aan de volgende uitleg: ze gebruiken voor iedere pixel voor beide kaarten verschillende plekken om te samplen om zo de best passende kleur te berekenen voor de betreffende pixel. Hoe meer plekken je sampled, hoe dichter de berekende kleur bij de kleur zit die het hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

daar was ik indd al van op de hoogte, schrok even van alle instellingen en de settings die daarmee veranderde in de rest van de driversettings, maar t nhancer forum is een informatieve om op te beginnen, als voormalige atifanboy kan ik nu een tooltje gebruiken wat overkomt als Ati Tray Tools wat ook onmisbaar is als je de max iq wilt bereiken...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Terwijl ik SLI ingeschakeld had staan, en windows melde dat t optimaal geconfigureerd was, schakelde ik deze weer uit, zette em in de driver en op single GPU, hierna 3dmark06 geinstalleerd, en een enkele 9800gtx op default en een e8400 op default liepen netjes de 3dmark run door en gaven 12800 3dmarks, leek me in orde....

Nadat ik daarna weer SLI inschakelde, en in de driver de recommended Nvidia setting weer inschakelde wilde ik 3dmark 06 nog eens draaien en kreeg ik groene flikkeringen in beeld en een soort van wazige overlay in beeld.. ook de framerate leek identiek aan de 1e run....(rebooten geeft zelfde..)

wat doe ik verkeerd, de 9800gtx heeft 2 aansluitingen voor de sli bridge, om door te lossen naar een 3e neem ik aan, ik gebruik vanaf t IO shield van mobo de 1e connectors van de kaarten voor de bridge... wat doe ik fout of zie ik over t hoofd?! ( excuus my noobness... :X)

Het vreemde is dat ik al enkele dagen euro2008 van fifa speel met beide kaarten erin, met SLI enabled en de recommended Nvidia settings, hierin geen glitches, alleen is dat spel zo licht, dat ik op 1 kaart dezelfde fps haal en ik niet echt bepalen kan of SLI actief is...!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Probeer eens de 2e kaart in zijn eentje te testen. Probeer ook eens een andere game of 3DMark05. Eventueel andere drivers.

Wat betreft score, op 1280x1024 zit 1 9800GTX zich al te vervelen, laat staan 2. Dat is dus normaal. Je kunt testen door hogere resoluties en AA aan te zetten. In SLI zal je score nauwelijks achteruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Heb net als jij een 750i chipset mamaplank, de P5N-d van asus, terwijl ik vanaf een commando kom waarop me e8400 rockstabiel draaide op 4ghz, nadat ik de cpu had overgezet heb ik heel snel de 400x9= 3,6Ghz OC en de 444x9=4Ghz OC ingesteld, deze bootte, kon dit controleren maar liep al snel vast met Orthos, nu krijg ik met geen mogelijkheid de FSB verhoogt elke setting spring in windows weer naar 3,0Ghz default en daarna in bios alles weer auto, snap er niets van :(
maar dit word weer heel offtopic... :S

Ik wilde indd morgen de kaarten apart gaan testen, maar t lijkt me eerder een driverkwestie gezien t feit dat op SLI enabled en recommended Euro2008 geen enkele glitch vertoond..

heb enhancer geinstalleerd staan, heb deze ook wel eens gesloten maar glitches blijven, zet ik een alternatieve rendermethode aan in driver dan veranderden de glitches en die overlays... ook viel me op dat in de 3dmark setup summ up er enkel 9800gtx staat, zonder maar ergens iets van SLI hebben staan, of is dat normaal!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zit ook te denken aan een upgrade naar een SLI-capable PC. Het is allemaal wat langs me heen gegaan op videokaarten gebied, dus ik heb me eens in gelezen. Het leverde me wel veel vragen op:

- Klopt het dat 2x 16speed en 2x 8 speed PCI-E sloten vrijwel geen verschil in performance leveren?
- Is het inderdaad niet mogelijk om een E8400 op een 650/680 chipset te draaien?
- Hoe gedragen twee videokaarten van een ander merk of andere kloksnelheid zich? Ik wil met een enkele 8800GT beginnen en dan over een jaar er een willekeurige tweedehands kaart bij zetten van eender welk merk, kan dit issues opleveren?
- Zit je voor SLI vast aan een mobo met Nvidia chipset of kunnen Intel borden ook? Zo ja, en ik weet dat dit vloeken in de kerk is, is het dan niet beter om voor ATi en crossfire te kiezen?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 06:49

Koppensneller

winterrrrrr

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 12:10:
- Klopt het dat 2x 16speed en 2x 8 speed PCI-E sloten vrijwel geen verschil in performance leveren?
Klopt. Niet met de huidige generatie videokaarten in ieder geval.
- Is het inderdaad niet mogelijk om een E8400 op een 650/680 chipset te draaien?
Volgens mij is dat gewoon mogelijk. Misschien van te voren even uitzoeken of er een BIOS update benodigd en beschikbaar is.
- Hoe gedragen twee videokaarten van een ander merk of andere kloksnelheid zich? Ik wil met een enkele 8800GT beginnen en dan over een jaar er een willekeurige tweedehands kaart bij zetten van eender welk merk, kan dit issues opleveren?
Ik geloof dat bij verschillende kloksnelheden de kaarten op de laagste van de twee gaan draaien. Merken kun je volgens mij gewoon mix&matchen, maar misschien dat dat niet opgaat voor non-reference bordjes.
- Zit je voor SLI vast aan een mobo met Nvidia chipset of kunnen Intel borden ook? Zo ja, en ik weten dat dit vloeken in de kerk is, is het dan niet beter om voor ATi en crossfire te kiezen?
Omdat Nvidia geen licenties wil geven op de SLi technologie aan andere chipsetbakkers, is SLi inderdaad alleen beschikbaar op Nvidia chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

KoppenSneller schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 12:18:
Volgens mij is dat gewoon mogelijk. Misschien van te voren even uitzoeken of er een BIOS update benodigd en beschikbaar is.
Ná een BIOS-update waarschijnlijk wel ja. Maar dan moet je wel de BIOS kunnen updaten.
En de update moet beschikbaar zijn. Zelf gok ik het liever niet, ik heb namelijk niet nog een oude 775 proc op de plank liggen waarmee ik dan de update kan doen. ;)
Omdat Nvidia geen licenties wil geven op de SLi technologie aan andere chipsetbakkers, is SLi inderdaad alleen beschikbaar op Nvidia chipsets.
CF schijnt wel wat beter te schalen, maar de Nvidia kaarten zijn weer wat sneller.
Beide merken brengen deze of volgende maand weer een nieuwe serie kaarten uit, het blijft dus koffiedik kijken.
Als je geen duidelijke voorkeur voor één van de merken hebt maakt het volgens mij weinig uit wat je kiest.
Zelf had ik een ATI kaart en was daar erg tevreden mee, nu wil ik eens Nvidia proberen. Mede vanwege de betere ondersteuning in Linux.
Helaas ben ik dan wel beperkt tot Nvidia chipsets, en dus amper keuze in moederbord.
Een antwoord op welke van de twee je moet kiezen zal je op het forum waarschijnlijk niet krijgen, eerder een flamewar tussen fanboys. ;)
Nvidia kaarten zijn over het algemeen wat sneller op het moment, en er zijn meer chipsets die CF ondersteunen.
Aan jou de keuze. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ik heb niet echt een voorkeur voor een merk, ik heb zowel ATi als Nvidia kaarten gebruikt met goed resultaat. De 8800GT lijkt voor mij echter het meeste value for money te bieden. Verder is de keuze van moederbord vrij belangrijk voor me en dat beperkt de keuze danig. Met de plaatsing van de PCI-E sloten is het meestal niet mogelijk om meer dan één PCI slot te gebruiken bij toepassing van SLI/Xfire, en ik heb er minimaal één nodig voor mijn Wifi kaart. Bordjes met wifi geïntegreerd zijn me wat duur. Dat laat dus zeer weinig ruimte voor expansie, zoals bijvoorbeeld mijn 4x USB PCI kaart (ik hou van veel USB poorten en ik háát hubs) of een toekomstige geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

pricewatch: Gigabyte GA-EP45-DQ6

12 USB poorten op het moederbord. ;)
Alleen wel een beetje duur. :+
Misschien zijn er wel meer te vinden met zoveel poorten.

[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 13-06-2008 13:54 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

en dan heb je ook nog eens heel mooi onboard geluid, merk weinig verschil tussen me audigy2 zs of het onboard HD 7.1 geluid....

keek net even op me P5N-D mobo met 750i chipset heb ik boven met 2x9800gtx de 1x pci-E nog vrij, daar zou een X-fi op kunnen en onder me SLI setup zijn nog 2 vrije, bruikbare pci-poorten, voorzie hier niet echt problemen...

Ik heb tevens beide kaarten getest afzonderlijk, liepen beide correct meerdere 3dmark06 runs door zonder glitch of vreemde effecten, wederom dadelijk me SLI configureren om te kijken of t nog steeds voorkomt, welke driver adviseren jullie voor g92 sli-setup? de laatste WQHL want die staat geinstalleerd?! :?

Ik had de loadballancing graph aangezet, zie dan in 3dmark een kleine balk vanuit t midden die bij steeds minder wordende framerates steeds groter word, echter zijn de max min waardes vd fps gelijk aan afzonderlijke runs van beide, enkele kaarten!?

Kan ook iemand met een SLI setup vertellen of typisch dat SLI word gemeld in de 3dmark2006 opsomming van je config!? (windows meld t wel, zelfs dat t optimaal geconfigureerd is..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 13:27:
Ik heb niet echt een voorkeur voor een merk, ik heb zowel ATi als Nvidia kaarten gebruikt met goed resultaat. De 8800GT lijkt voor mij echter het meeste value for money te bieden. Verder is de keuze van moederbord vrij belangrijk voor me en dat beperkt de keuze danig. Met de plaatsing van de PCI-E sloten is het meestal niet mogelijk om meer dan één PCI slot te gebruiken bij toepassing van SLI/Xfire, en ik heb er minimaal één nodig voor mijn Wifi kaart. Bordjes met wifi geïntegreerd zijn me wat duur. Dat laat dus zeer weinig ruimte voor expansie, zoals bijvoorbeeld mijn 4x USB PCI kaart (ik hou van veel USB poorten en ik háát hubs) of een toekomstige geluidskaart.
De EVGA 750i heeft standaard 6 usb-poorten. Verder zit er een uitbreidingsslot bij met 4 porten die je rechtstreeks in je moederbord kunt prikken, die eist dus geen pci slot op. Verder is het zo dat een 8800GT een single slot cooling heeft en kan over het algemeen wel in SLI setup draaien met daartussen weer wat PCI kaartjes. Het mobo heeft 3x PCI en 1x PCI-e x1 sloten dus dat zou ook genoeg moeten zijn. Ik zou echter wel een kast nemen met voldoende airflow, met name bij je graka's. Ik heb zelf de Twin Engine met een 25cm fan in het zijpaneel en zoiets is wel handig denk ik. Zeker als je de GTs ook weer wilt overklokken.

Ik noem dit moederbord omdat ik er zelf ervaring mee heb. Je kunt natuurlijk zoals eerder gezegd ook voor Crossfire gaan, dan heb je veel meer keus qua moederbord. Een nadeel van de 750i chipset bijvoorbeeld is de fan van de NB. Deze draait op 5400 rpm en dat is wel een teken dat de NB gewoon heel warm wordt. Hij heeft echt actieve koeling nodig. Nu de FSB bij mij op 400MHz draait is het ook echt onprettig om de heatsink vast te houden. Volgens mij issie echter niet de oorzaak geweest van de instabiliteit die ik eerder had. Hij doet het nu wel goed.

Feit is wel dat je met een 750i chipset vrij goedkoop SLI kan draaien. De 8800GT is gewoon heel veel bang voor buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Dank voor de tip. Ik kan dit bord niet vinden in de pricewatch, maar misschien kijk ik niet goed. Enige wat voor mij mist is een digitale coax out voor geluid, maar dat is overkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
de NB is altijd wel superheet geweest bij Nvidia chipssets. daar hoef je je niet druk over te maken

ik denk dat geen enkele NB van welk Nvidia mobo dan ook niet langer is vast te houden dan 5 seconden.

de mijne op de 680i is ook erg warm / heet en ik draai niet eens zwaar overkloked, gewoon matigjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Dat zou goed kunnen, laatst was ie er nog niet. Bij Hardware.info hebben ze em wel staan, daar kijk ik altijd als Tweakers.net em niet heeft. Zercom heeft em iig voor 168 euro. Toen ik hem bestelde hadden ze em na 1 dag binnen.

Ik maak me ook geen zorgen om de temperatuur, reviewers hebben vaak al 475MHz gehaald met de EVGA en ik heb goede airflow in mijn systeem dus ik zal ongetwijfeld in de buurt kunnen komen. Maar het blijft een nadeel t.o.v. de intel chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
ze kunnen het goed hebben die warmte. no worries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Misschien is de MSI P7N Platinum dan wat, die is passief gekoeld.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/p7n-platinum.JPG

De EVGA:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/EVGA_nForce_750i_SLI_FTW_board_01.jpg

De EVGA heeft wel wat meer aansluitingen maar de MSI heeft ook zo'n USB bracket voor 4 extra, je hebt er dan 8.
Voordeel is dat je geen gillend fannetje hebt.
De MSI is wel 780 btw.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Gaan de videokaarten bij die MSI in de beide lichtblauwe sloten bij SLI of kan je er eentje in de donkerblauwe doen? In het eerste geval ben je dus beide PCI sloten kwijt als je een beetje airflow wil houden :(

Overigens vind ik 168 wel vrij aan de prijs, ik had gehoopt rond de 100 euro klaar te zijn. In die prijsklasse van de EVGA heb ik nog helemaal niets bekeken verder :) Verder vind ik die fan op de NB bij de EVGA niet zo prettig. Naast het geluid blaast het ding al die warmte recht tegen je videokaart aan...

[ Voor 43% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-06-2008 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Dr. Strangelove schreef op zondag 15 juni 2008 @ 11:46:
Gaan de videokaarten bij die MSI in de beide lichtblauwe sloten bij SLI of kan je er eentje in de donkerblauwe doen? In het eerste geval ben je dus beide PCI sloten kwijt als je een beetje airflow wil houden :(
het donkerblauwe PCI Express x 16 slot (PCI_E1) ondersteund PCIE 2.0 x 16 modus.
de twee lichtblauwe PCI Express x 16 sloten (PCI_E2 & PCI_E3) ondersteunen alleen PCI Express x 8 modus.

dus als je kaarten in de donkerblauwe en de lichtblauwe doet dan heb je je kaarten in x8 slot en in x16 slot.
ik denk als je twee kaarten wilt gebruiken in SLI dat het in de lichtblauwe moet. dan heb je SLI x8 en geen x16 maar das niet zo erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dr. Strangelove schreef op zondag 15 juni 2008 @ 11:46:
Probeer zelf ook eens een beetje te zoeken en daar vervolgens uit te redeneren.
De EVGA plank heeft een nForce 750i chipset. De nForce 750i heeft ondersteuning voor 26 PCIe lanes. (Bron)
Ga je dat verdelen, dan zie je op moederborden met 2 PCIe x16 sloten dat Slot1 fysiek 16 lanes heeft en Slot2 8 lanes, waar dan een 1x slot bij komt en dan zitten er ook nog PCI sloten aan de chipset vast.

De MSI heeft een nForce 780i 750i chipset, deze heeft 62 ook 26 lanes.
Mogelijk een 3 x 8x opstelling?
Hoewel een aantal bronnen beweren dat de nForce 200 PCIe Bridge chip 32 PCIe lanes geeft, waardoor een 16x, 8x, 8x opstelling mogelijk is.

[Edit2]
Vind nu dit plaatje. Betrouwbaarheid daargelaten:
Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/reviews/msi_p7n_platinum/images/mobo_2_s.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 15-06-2008 14:13 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
dus als je kaarten in de donkerblauwe en de lichtblauwe doet dan heb je je kaarten in x8 slot en in x16 slot.
Dat begrijp ik, en dat is dus voor mij de vraag. Ik ga ervan uit dat dat gewoon werkt (de donkerblauwe zal dan naar 8x switchen vermoed ik), maar ik kan het niet vinden in de verschillende reviews van het bord.
Hoewel een aantal bronnen beweren dat de nForce 200 PCIe Bridge chip 32 PCIe lanes geeft, waardoor een 16x, 8x, 8x opstelling mogelijk is.
Als dat zo is kan je ook 16x en 8x gebruiken neem ik aan.

Edit: Handleiding erbij gezocht en hoewel het niet expliciet staat aangegeven moet je dus wel degelijk de lichtblauwe slots gebruiken. Het formaat van de SLI bridge geeft dat ook aan.

[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-06-2008 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ultraman schreef op zondag 15 juni 2008 @ 13:58:
[...]
Probeer zelf ook eens een beetje te zoeken en daar vervolgens uit te redeneren.
De EVGA plank heeft een nForce 750i chipset. De nForce 750i heeft ondersteuning voor 26 PCIe lanes. (Bron)
Ga je dat verdelen, dan zie je op moederborden met 2 PCIe x16 sloten dat Slot1 fysiek 16 lanes heeft en Slot2 8 lanes, waar dan een 1x slot bij komt en dan zitten er ook nog PCI sloten aan de chipset vast.

De MSI heeft een nForce 780i 750i chipset, deze heeft 62 ook 26 lanes.
Mogelijk een 3 x 8x opstelling?

[Edit2]
Vind nu dit plaatje. Betrouwbaarheid daargelaten:
[afbeelding]
Er is inderdaad al eerder discussie geweest over die slots. Maar we hebben daar (in mijn ogen) geen definitief antwoord op gekregen.
Als de chipset inderdaad 32 lanes aan kan dan zou dat betekenen dat de EVGA hogere slotsnelheid in SLI kan hebben omdat er minder sloten zijn.
De Nvidia website geeft gewoon 26 lanes aan, punt. Dus zolang er niet aan geknutseld is door EVGA is de optie van twee sloten op 16X onmogelijk. Als er bronnen zijn die het tegendeel bewijzen hoor ik dat graag uiteraard. ;)
Dr. Strangelove schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:15:
[...]

Dat begrijp ik, en dat is dus voor mij de vraag. Ik ga ervan uit dat dat gewoon werkt (de donkerblauwe zal dan naar 8x switchen vermoed ik), maar ik kan het niet vinden in de verschillende reviews van het bord.

[...]

Als dat zo is kan je ook 16x en 8x gebruiken neem ik aan.

Edit: Handleiding erbij gezocht en hoewel het niet expliciet staat aangegeven moet je dus wel degelijk de lichtblauwe slots gebruiken. Het formaat van de SLI bridge geeft dat ook aan.
Afbeeldingslocatie: http://www.nvidia.com/content/includes/images/us/product_detail/nfdec07/features_sli.jpg
Deze afbeelding van de MSI site doet toch iets anders vermoeden.
Op zich zouden de lichtblauwe wel logischer zijn, maar dan omdat het zonde is als je het 16X slot laat terugschakelen en een 8X ongebruikt laat.

Alleen ziet deze er in mijn ogen niet echt uit als de P7N. Dus is ga nog wel even googlen. ;)

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://i183.photobucket.com/albums/x83/acinside/MSI_P7N_Sli_Plat/08031314513500.jpg
Ik hoop dat je het hier kan zien. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 16-06-2008 10:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ja, je hebt gelijk :) In de handleiding staat een foto waarop alleen de bovenste rand van de kaarten te zien is met de bridge, en de ruimte daartussen leek me slechts ruimte te laten voor een enkel slot ertussen zoals bij de lichtblauwe sloten, maar die ruimte is toch groter.

Overigens is dat bovenste plaatje niet de P7N; ik zie bv twee ethernetpoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Na veel heen en weer gebeld met Alternate (ivm geleverd 8800GT zerotherm kaarten :( ) heb ik toch besloten om 2x XFX 9600GT Alpha Dog edition te nemen.

Was ff bang dat ik misschien spijt van zou krijgen , maar na een 3D mark test kwam ik it op 8770punten (resolutie 1680x1050 en verder alles max)
Met de 8800GT's (ook in SLI , had ik ook ruim 8700 punten)

Nu is het zo dat ik een 500Watt voeding gebruik en tijdens het spelen van CoD4 liep mn PC al vast dus een zwaardere voeding moet snel komen.
Op de doos zag ik staan dat bij SLI gebruik minimaal 600W nodig is, en bij single kaart 400W genoeg is.
Maar , tevens zag ik dat de 12V lijn moet 26A kunnen leveren :|

Nu ben ik rond aan het kijken maar zag niet veel voeding met zulke hoge amperages.
Vraag me af of er hier iemand ook SLi draait en welke voeding er in z;n systeem zit.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Laatst online: 09-08-2024
seninha schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:18:

Op de doos zag ik staan dat bij SLI gebruik minimaal 600W nodig is, en bij single kaart 400W genoeg is.
Maar , tevens zag ik dat de 12V lijn moet 26A kunnen leveren :|
Vrijwel elke recente voeding heeft meerdere 12V lijnen. Je kunt het amperage dan gewoon optellen. bijv. 4x15A.
Pagina: 1 2 3 Laatste