TwOkkie schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 17:41:
Nog eerlijker zou zijn om uit te zoeken wat het leasebedrag zou zijn van jouw auto bij jouw privékilometrage, dus zeg bij een gelijke looptijd en in jouw geval bijvoorbeeld 5000 per jaar. Dat is namelijk wat jouw baas je "kado" doet. Het vaste deel van de afschrijving en andere vaste lasten komt dan voor de volle 100% voor jouw rekening in plaats van dat je het verdeelt over je privé en zakelijke kilometers. Het zou (ik zeg het nog 1 keer) niet eerlijk zijn als jij voor je privé-gebruik minder betaalt dan iemand die minder zakelijke kilometers rijdt, toch? Wat je zakelijk met die auto doet, was toch niet relevant? Of ben je het daar ook al niet mee eens?
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk! Alleen moet je die 5000 euro die je krijgt van de baas, dan bijtellen bij je inkomen he? Dus over 5000 euro betaal je belasting... Die krijg je van je baas als salaris.
Jij gaat ook geen 100% belasting over je salaris betalen toch? Waarom zouden leaserijders dat wel moeten?
Stel dat jouw auto per maand vast 200 euro afschrijft plus nog wat waardevermindering per kilometer, waarom zou je die 200 euro dan mogen uitsmeren over je zakelijke kilometers? Als je die auto zelf zou kopen, moet je die ook helemaal zelf incalculeren.
Ik koop geen auto.... Ik lease er één, sterker nog dat doet mijn baas.
En raad eens wat er allemaal verwerkt zit in het leasebedrag.... Inderdaad alles.
ING carlease is geen stichting die subsidies ontvangt!
En waarom zou je dat lease bedrag niet mogen verdelen?
Zakelijke kilometers zijn toch onbelast?
Als je het daar niet mee eens bent, moet je tegen die hele maatregel zijn, niet alleen in het geval van een leaseauto... 19cent per kilometer zakelijk onbelast. Dat is wettelijk bepaald.
En voor de zoveelste keer door jou genegeerd, maar door Dido nog maar eens herhaald: Het leasebedrag zegt veel minder over de waarde van je auto dan je denkt. Er zijn bedrijven die flinke kortingen krijgen als ze een grote vloot hebben. Er zijn importeurs die flinke kortingen aan leasebedrijven geven. Er zijn leasebedrijven met hoge marges en veel service maar ook met lage marges en mindere service, waar jij allemaal niks van hoeft te merken. En inderdaad, er zijn zelfs bedrijven die auto's helemaal niet leasen maar zelf kopen en misschien zelfs een eigen onderhoudsafdeling hebben. Hoe ga je dat allemaal uitrekenen?
Dat boeit allemaal niet. Het zijn bedrijven om winst te maken, zowel de importeur als de leasemaatschappij. Als zij dat spel goed spelen, dan is uiteindelijk de consument gelukkig met een lagere prijs... Zo werkt het overal.
Als jij een auto koopt probeer je toch ook korting te krijgen? Als jij er in één keer 7 koopt wordt die korting wat groter. Wat is daar mis mee? Blijkbaar kan het allemaal voor dat bedrag.
Waarschijnlijk kan de AH ook veel goedkoper inkopen dan de buurtsuper om de hoek... Ga je dan ook op de klanten van de ah zeuren dat die 6% belasting betalen op een lager bedrag van de melk dan bij de buurtsuper? In feite hetzelfde pak melk.
redwing schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 20:12:
Zowiezo is jouw berekening -ook al vind je hem zelf heel eerlijk- nogal oneerlijk. Iemand die 1000km zakelijk en 10k prive rijdt moet plotseling veel meer betalen dan iemand die 10000 km zakelijk rijdt en ook 10k prive rijdt. Lijkt me toch niet echt een eerlijke verdeling. Oftewel ik moet zakelijk zoveel mogelijk omrijden om prive goedkoper te kunnen rijden. Ik kan me niet voorstellen dat je baas blij is met zo'n regeling.
Waarom is dat vreemd?
Iemand die in een heel jaar 1000km zakelijk rijdt had normaal gesproken 190 euro onbelast uitgekeerd gekregen.
Iemand die 10.000km zakelijk rijdt kreeg normaal gesproken 1900 euro onbelast uitgekeerd.
Stel nu krijgen ze beide een leaseauto met hetzelfde budget. Het is dan toch eerlijker dat de eerste meneer meer belasting betaald? Hij gebruikt zijn auto namelijk maar voor 10% zakelijk
Persoon twee gebruikt zijn auto (of budget = salaris) voor 50% zakelijk
Dus persoon 1 zou over 90% van het leasebudget belasting moeten betalen en persoon twee over 50% van het leasebudget. Kijk maar naar de bedragen die ze volgens een kilometervergoeding onbelast zouden mogen krijgen. De rest van het bedrag betalen ze gewoon 42% belasting over...
engelbertus schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 20:18:
je betaalt over het bedrag dat je voor zakelijke kilometers vergoed krijgt wel belasting.
daarom krijg je voor zakelijke kilometers ook bijvoorbeeld 39 cent, zodat na belasting, een bedrag per kilometer overblijft waarvoor wordt aangenomen dat je een prive auto voor zakelijke kilometers kunt gaan gebruiken.
maximaal 19 cent per kilometer is gewoon onbelast (zakelijk). Als je baas je meer wil geven, dan betaal belasting over iedere cent meer dan 19... Maar de 19 cent is voor woon/werk verkeer onbelast. Was werk/werk verkeer niet nog meer dan 19 cent?
je krijgt helemaal geen budget, je krijgt een leaseauto.
Budget kun je als salaris zien hoor. Het zal jouw baas weinig interesseren of hij jouw een lease auto van 700 euro per maand geeft of een salaris verhoging van 700 euro per maand... Het kost je baas hetzelfde. Alleen moet je dan niet nog om een kilometervergoeding gaan vragen daarna...
zoals je zegt
als je prive least is dat voor jou veel duurder, want je betaalt dan bijna 700 euro leasebedrag, en moet alles zelf regelen en uitzoeken en krijgt geen quantum korting. je budget voor die auto is minder dan 700 euro, want je krijgt slechts 395 euro onbelast, de rest gaat nog belasting vanaf. dus prive leasen is voor jou en iedereen altijd duurder.
Dat is niet waar.
Ik heb nu een auto van 669 euro ex brandstof...
Als ik dezelfde auto prive zou leasen, voor maar 15.000 kilometers natuurlijk en dan neem ik meteen de benzineversie, kost dat mij 503 euro inclusief brandstof. Dan heb ik ook vervangende auto weggelaten en een hoger eigen risico, maar dat is mijn keuze...
Dat komt omdat ik zakelijk veel meer kilometers maak dan prive.
Maar nu heb je wel twee auto's voor de deur staan. Als mijn baas nu zegt dat ik 500 euro extra salaris krijg, voor die tweede (lease)auto die ik prive lease, dan betaal ik toch belasting over die 500 euro?
Ik ken iemand die had zo'n groot leasebudget en die heeft zakelijk een kleinere auto gekozen en de rest laten uitbetalen, zodat hij prive een auto erbij kon leasen. Dit kost hem minder dan uiteindelijk de bijtelling had gekost en je hebt twee auto's voor de deur.
je gaat dan ook niet tegen je baas zeggen, ehm mijn leasauto kost 700 euro per maand, maar ik rijd niet prive, dus alle km's zijn zakelijk en nu wil ik dus die 700 euro helemaal naar de baas verdelen, en dus ook netto uitbetaald krijgen.
Nee, dit slaat nergens op, je baas geeft je al 700 euro budget...
ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit topic het tot meer dan 10 paginas heeft geschopt...

je begrijpt het echt niet he
Dat zie ik...
je KRIJGT een auto als loon, daar moet je belasting over betalen, logisch toch? dus naast je salaris krijg je secundaire arbeidsvoorwaarden. gratis en voor niks erbij. je netto bedrag is nog steeds hoger dan wanneer je alleen een salaris kreegm en geen leasbak.
Ik krijg geen auto als loon, als dat zo was dan mocht hij voor mijn deur blijven staan, dan mocht ik hem verkopen en dan stond hij op mijn naam. Plus als dat mijn loon zou zijn, bepaal ik zelf of ik hem zakelijk gebruik of niet...
Dit is alleen niet het geval.
Ik krijg een budget als loon, dat budget krijg ik netto uitgekeerd tegen 19 cent per kilometer zakelijk. Alles wat overblijft, betaal ik 42% belasting over.
Nu zegt mijn baas, je kunt ook kiezen om datzelfde budget te gebruiken om te leasen.
Ik krijg nog steeds dat budget als loon, geen auto... Ik heb namelijk helemaal geen auto. Die heeft ING car lease.
Ik heb mijn budget. En daar kun je een verdeling tussen zakelijk en prive in maken, dat zou zonder leaseauto ook zo zijn gedaan...
dat is gewoon heel goedkoop tov iemand die een auto koopt.
Ik koop geen auto, ik huur er één... Jij hebt een auto op je naam staan dat gelijk is aan een bepaald vermogen.
en dan heb ej nog geen enkel risico qua onderhoud en andere kosten zoals bpm brandstof verzekering en wegenbelasting.
Laten die zaken nu net in een leasebedrag verwerkt zitten plus de financieringskosten...
Die auto die jij koopt, kost jouw geen 700 euro per maand, of wel?
als je het alleen over je cafetariamodel wilt hebben, dan is het helemaal niet oneerlijk, omdat je zelf mag kiezen. dat is per definitie eerlijk. het kan raar lijken, maar is het niet.
Het zou ongeveer hetzelfde resultaat moeten geven, omdat je hetzelfde geld (salaris) te besteden hebt...
En dat is nu niet het geval...
je begrijpt gewoon og steeds niet dat je voor weinig geld zoveel mag rijden als je zelf wilt, en anders tegen een kleine vergoeding wat meer kilometers kunt maken.
Hoho, er is bij ons gewoon een max van 12000 km per jaar prive...
Maar het gaat daar helemaal niet om.
Het topic ging puur om de bijtelling is dat krom of niet? Nou het is geen eerlijk systeem, vooral niet nu ook 14% en 20% beschikbaar is. Je betaalt niet voor wat je daadwerkelijk krijgt. Hoe je dat geld besteed, leaseauto of niet, zou er niet toe moeten doen. De waarde staat vast.
dat je het gaat hebben over beasting en leasebedrag in eigenlijk krankzinnig, omdat het de belasting niet uitmaakt hoe duur je auto was, of wat het leasebedrag is. dat is aan de onderhnadelingsvaardigheden van de werkgever en de leasemaatschappij.
Zo werkt het overal, vraag en aanbod... Afspraken met leveranciers, bij grotere aantallen, grotere kortingen etc. etc.
Dat heb je bij kleding, mediamarkt echt overal... Echt een drogreden dus.
wat dat betreft vind ik dit topic juist wel en klaagtopic over of je nou wel of niet moet gaan leasen.
Het gaat niet om het klagen. Begrijp je dat nou nog niet?
Het gaat om een discussie om de regeling. Ik heb er zelf voor gekozen, dus dat maakt niet uit... Tuurlijk zie ik best in dat het goedkoper is dan dezelfde auto kopen, maar dat doet er niet toe. Als ik hem kocht, had ik ook een restwaarde gehad. In een leasebedrag worden alle kosten verwerkt, plus winst voor de leasemaatschappij.
Ik ga de eerstvolgende mogelijkheid gebruik maken van een 14% auto, die zijn een stuk goedkoper in de lease, dus ik krijg het het verschil in leasebedrag bij mijn salaris gestort + een netto bijtelling van rond de 100 euro. Mij hoor je niet klagen, dat maakt het echter niet minder krom.
het feit alleen al dat je daarover moet nadenken en berekeningen moet maken geeft aan dat er ergens een voordeel te halen is, ipv een nadeel. je kunt in je voordeel kiezen. en toch vind je dat oneerlijk omdat je een leaseauto te duur vindt..
Nu nog wel, als ik een andere kies is het ineens in mijn nadeel.
Dat maakt het nogmaals niet minder krom, juist des te krommer...
als ik jou was ging ik me druk maken ove het pensioen dat je werkgever je heeft aangesmeerd, en waar de verzekeraar straks onderuit gaat komen als blijkt dat hun potje leeg is als jij met pensioen gaat, of dat je nu moet kiezen of je je spaarloon zult laten staan, of dat je het laat uitkeren
of dat jeje het geld blijft vrij maken voor je lijfrente woekerpolis.
Dat zie ik allemaal straks wel...
Dido schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 23:22:
Ik heb het vermoeden dat jij je een beetje doodstaart op percentages, terwijl je gigantisch over het hoofd ziet hoe ze werken.
Als ik prive een auto koop, dan heb ik al over 172%, of mogelijk zelfs
208% van het aankoopbedrag belasting betaald. Waar blijven jouw cijfertjes dan?
Die percentages zitten ook gewoon in een leaseauto verwerkt...
Ik ga de discussie staken, want het blijft een wellus nietus verhaal...
Ik heb het gevoel dat ik alleen maar aan het herhalen ben. Ik heb een andere mening en jullie delen die niet. Prima.
Ook prima dat het zo blijft, ik ga de regeling gewoon in mijn voordeel gebruiken
14% bijtellen en dat is automatisch een goedkopere auto. Lager leasebedrag eventueel zelfs geen BPM...
Betaal ik een stuk minder belasting en krijg ik het restant leasebudget gewoon bij mijn salaris gestort, waar ik uiteraard wel belasting over betaal...
Eerlijk? Nee, wel voordeliger