Er zijn natuurlijk hele groepen mensen in de samenleving die structureel "naast de pot pissen" door een gebrek aan discipline en inzicht. Volgens mij is het proberen te veranderen van dat gedrag "trekken aan een dood paard". Zelfs al gaat het een tijd goed, uiteindelijk veranderen mensen niet wat betreft hun karakter. Maar dat is mijn ervaring. Zeker niet wanneer ze ermee wegkomen omdat ze zoals in dit geval thuiswonen en geen enkele verplichting jegens anderen hebben. Maar ook dat is in veel gevallen geen garantie dat er iets verandert.Anoniem: 63813 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:05:
Om als laatste een tijdsperceptie te geven van 4 jaar en twee maanden (zeg maar 5 jaar sinds de start van dit topic). In die tijd ontmoeten mensen de liefde van hun leven en gaan er mee samenwonen, in die tijd ronden mensen een hele (beroeps-)opleiding af en ga zo maar door. Ik vind het een onbegrijpelijke keuze, maar wel zijn keuze, dat je die tijd niet drastisch in wilt korten door sterke opofferingen. Ik vind het ronduit stuitent dat de TS gewoon niet eens dingen wil doen die - letterlijk - met een telefoontje geregeld kunnen worden.
Ik zal ngo maar een keer herhalen dat meer danwel extra werken echt GEEEEEEN!!!!!! optie is omdat mijn werkgever in de weekeinden gesloten is en ik sowieso al helemaal naar de klote ben na een week werken.
T.net-abonnement heb ik nog ja, die loopt ook nog wel even door aangezien die betaald is. Verlengen zal niet gebeuren maar dat duurt dus nog wel even.
Creditcard heb ik nog en die houd ik ook, alleen is het gebruik ervan van regelmatig naar zelden gegaan (heb er afgelopen zomer m'n hotel mee betaald en een boek bij bol.com die ik op aanraden van m'n psycholoog heb aangeschaft).
Ik heb wel m'n abonnement op de krant opgezegd (20 euro per maand) en ik heb geen tv-gids meer. Die 20 euro per maand die ik bespaard heb op de krant gaan nu echter naar m'n ma omdat de kosten voor elektrikiteit/gas/water behoorlijk zijn gestegen en het inkomen van m'n ma er niet veel beter op wordt. Ik kan dan wel zeggen dat ze de pot op kan, maar dan trapt zij mij het huis uit en dan heb ik een probleem.
Die concerten, sja kijk. Ik kan met een maat meerijden die een tankpas heeft. Vervoerskosten dus 0 euro.
4 Jaar, da's lang ja. Weet ik. Dan toch nog maar eens de bank bellen (Scheringa, ABN, welke dan ook) om die lening om te zetten. Ik snap ook wel dat een vaste aflossing van 160 euro per maand aan een PL harder aantikt dan de 320 die ik nu betaal aan die DK. Huh? Rente lager, aangezien ik minder aan aflossing betaal houd ik meer geld over aan het einde van de maand wat alleen maar harder meehelpt aan het aflossen. Dan maar geen Pinkpop in 2009
Als ik dan nog een keer een groter bedrag uit wil geven in 2009 verkies ik liever een vakantie van 2 weken boven een weekeinde Pinkpop.
T.net-abonnement heb ik nog ja, die loopt ook nog wel even door aangezien die betaald is. Verlengen zal niet gebeuren maar dat duurt dus nog wel even.
Creditcard heb ik nog en die houd ik ook, alleen is het gebruik ervan van regelmatig naar zelden gegaan (heb er afgelopen zomer m'n hotel mee betaald en een boek bij bol.com die ik op aanraden van m'n psycholoog heb aangeschaft).
Ik heb wel m'n abonnement op de krant opgezegd (20 euro per maand) en ik heb geen tv-gids meer. Die 20 euro per maand die ik bespaard heb op de krant gaan nu echter naar m'n ma omdat de kosten voor elektrikiteit/gas/water behoorlijk zijn gestegen en het inkomen van m'n ma er niet veel beter op wordt. Ik kan dan wel zeggen dat ze de pot op kan, maar dan trapt zij mij het huis uit en dan heb ik een probleem.
Die concerten, sja kijk. Ik kan met een maat meerijden die een tankpas heeft. Vervoerskosten dus 0 euro.
4 Jaar, da's lang ja. Weet ik. Dan toch nog maar eens de bank bellen (Scheringa, ABN, welke dan ook) om die lening om te zetten. Ik snap ook wel dat een vaste aflossing van 160 euro per maand aan een PL harder aantikt dan de 320 die ik nu betaal aan die DK. Huh? Rente lager, aangezien ik minder aan aflossing betaal houd ik meer geld over aan het einde van de maand wat alleen maar harder meehelpt aan het aflossen. Dan maar geen Pinkpop in 2009
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
Zaterdag komt er een kerel van de DSB Bank langs om de laatste details te regelen om mijn DK om te zetten naar een PL. Rentepercentage wat ik nu betaal is 10%, bij een DK bij DSB betaal ik 7.9% en bij een PL betaal ik 8.7%. Ik kies toch voor een PL een paar redenen. De vaste aflossing is lager waardoor ik naar mijn idee sneller kan aflossen en ik kan er geen geld meer van op nemen waar ik nog wel eens een handje van had. Alles wat afgelost is blijft dan ook afgelost en dan zie je tenminste maandelijks de progressie van mijn "werk"
Beste vrind wette dat
Tjah, eigenlijk zou ze dat gewoon moeten doen.King Nothing schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 17:46:
Ik kan dan wel zeggen dat ze de pot op kan, maar dan trapt zij mij het huis uit en dan heb ik een probleem.
Ik zeg het met een knipoog maar ik vind het behoorlijk vreemd dat iemand die bijna 34 is nog gewoon thuis woont. Je moeder accepteert het blijkbaar maar een echt goede situatie is het niet. Wat als je moeder bijvoorbeeld plotseling overlijdt? Dan zit jij direct met een probleem zo te zien. En ik vind het niet netjes naar je moeder toe, je profiteert gewoon van haar

Als ik jou was zou ik hoe dan ook zo snel mogelijk een buffer proberen op te bouwen. Of door meer te werken, of door niks extra's meer uit te geven. Dus geen auto, geen concerten.
En "helemaal naar de klote na een week werken" vat ik ook niet. Een vent van jou leeftijd zou dat makkelijk aan moeten kunnen. Sommigen werken 80 uur en zijn niet helemaal naar de klote. Het helpt ook als je werk zoekt wat je leuk vind, brand je véél minder snel op. Er zijn zelfs baantjes waar je energie van krijgt, zodat je er s' avonds nog werk naast kunt doen.
Misschien kan je niet zonder vakantie hoor, maar als ik jou was zou ik dat geld liever gebruiken voor de aflossing. Je kunt ook gewoon 2 weken thuis relaxen met vrienden etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Satch op 23-12-2008 19:00 ]
Ik kan niet zonder auto, kom een beetje lastig op m'n werk. OV en fiets zijn geen optie.Arnout schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:54:
[...]
Tjah, eigenlijk zou ze dat gewoon moeten doen.
Ik zeg het met een knipoog maar ik vind het behoorlijk vreemd dat iemand die bijna 34 is nog gewoon thuis woont. Je moeder accepteert het blijkbaar maar een echt goede situatie is het niet. Wat als je moeder bijvoorbeeld plotseling overlijdt? Dan zit jij direct met een probleem zo te zien. En ik vind het niet netjes naar je moeder toe, je profiteert gewoon van haar. Maar blijkbaar vind jij het allemaal wel kunnen, want echte progressie is er niet.
Als ik jou was zou ik hoe dan ook zo snel mogelijk een buffer proberen op te bouwen. Of door meer te werken, of door niks extra's meer uit te geven. Dus geen auto, geen concerten.
En "helemaal naar de klote na een week werken" vat ik ook niet. Een vent van jou leeftijd zou dat makkelijk aan moeten kunnen. Sommigen werken 80 uur en zijn niet helemaal naar de klote. Het helpt ook als je werk zoekt wat je leuk vind, brand je véél minder snel op. Er zijn zelfs baantjes waar je energie van krijgt, zodat je er s' avonds nog werk naast kunt doen.
Ik woon nog thuis omdat m'n ma gevraagd heeft voorlopig thuis te blijven wonen nadat m'n pa is overleden. Als moeders geen geld van mij zou krijgen in die tijd zou ze hier weg hebben moeten gaan omdat dit huis toen te duur was voor haar alleen. Een ANW uitkering is erg weinig kan ik je vertellen. Ik snap best dat het vreemd is dat ik nog thuis woon, maar soms zijn daar redenen voor en die zijn niet altijd even leuk.
Moet ik verder nog melden dat ik naast m'n werk nog 2 verenigingen bestuur, tweemaal per week tegen een voetbal trap, ik fitness ook 2x per week en ik doe nog het eea bij een atletiekvereniging. Ook gooi ik nog wel eens een dartpijltje en ik ben secretaris van de OR op m'n werk. Ja, daarvan ben ik aan het einde van een week naar de klote.
En dat gezeik van "zorg dan dat je ander werk krijgt" begin ik wel schijtziek van te worden. Daar ben ik al maanden mee bezig maar het schiet gewoon niet op. Lees dit topic eens door voordat je blaat over ander werk of mijn woonsituatie.
En echt voor de laatste keer:
IK KAN NIET MEER WERKEN DAN 40 UUR PER WEEK!!!! Bedrijf waar ik werk is van maandag tot vrijdag tussen 07.30 en 16.15 uur open en verder niet. Meer kan dus niet. Echt niet.
Beste vrind wette dat
En alle mensen zijn gelijk? Sommigen mensen kunnen nu eenmaal niet meer. De ene persoon heeft genoeg aan 6u slaap per nacht, een andere heeft er 9 nodig. De ene persoon kan er dus maar 40 werken en een andere kan drie jobs doen. Je moet nu eenmaal werken met de middelen die je hebt.Arnout schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:54:
[...]
Mensen schijnen te vergeten dat King Nothing er effectief iets aan doet. Makkelijke punten van aanpak zijn:
- In maart 2009 abonnement van mobiel opzeggen en prepaid gaan bellen (wel opletten dat je prepaid niet duurder uitbent, want met je sociale bezigheden vermoed ik wel dat je je mobieltje vrij vaak gebruikt).
- DK omzetten in PL
- En ik zou ook maandelijks een bepaald bedrag uittrekken aan sociale bezigheden. Het lijkt me dat je nu maar uitgeeft naar wat er in een maand te doen is. Dat is eigenlijk een situatie die je niet kan permitteren op dit ogenblik. Trek bvb 100 euro per maand uit aan sociale bezigheden. Is het minder geweest een bepaalde maand. Goed zo, heb je wat meer uit te geven de volgende maand en kan je van dat geld bvb eens een CD kopen. Ik zou daar echt een budget voor uittrekken. Ik moet dat trouwens voor mezelf ook doen.
Als je iemand te ver pusht met "je mag dat niet en je mag dit niet en je moet dat doen en je moet dit doen", dan gaat die persoon er binnen de korste keren aan en vervalt hij gewoon in een oude, slechte gewoonte van op krediet te leven en al het geld dat binnenkomt aan rente te betalen. Er zijn tal van mensen met bergen schulden die zelfs gewoon niet meer gaan werken. Waarom zouden ze ook? Al hetgeen ze verdienen, moeten ze toch afgeven aan hun leningen/kredieten. Dat is pas een uitzichtloze situatie.
Ik vind trouwens niet dat King Nothing ander werk moet zoeken. Toch niet als hij het werk dat hij nu doet, wil blijven doen. Een nettoloon van een kleine 1400 euro is helemaal niet slecht. In de horeca kom je daar niet aan (slecht betaalde sector), behalve als je 60 à 70 uur per week gaat kloppen. Fabriekswerk is helemaal zo slecht niet. Mijn vader heeft ook zijn ganse leven in een fabriek gewerkt en mooi zijn boterham verdient. Met 1400 euro per maand kan je mooi leven. Die lening is gewoon een blok aan het been en die moet gewoon weggewerkt worden. De termijn, daar moet King Nothing over beslissen wat hij aankan. Vier jaar is misschien lang, maar het doel is wel die schuld wegwerken. Dat is prioriteit numero uno. De termijn is van secundair belang.
Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit
Kan ik helemaal in komen.King Nothing schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 19:14:
Ik woon nog thuis omdat m'n ma gevraagd heeft voorlopig thuis te blijven wonen nadat m'n pa is overleden. Als moeders geen geld van mij zou krijgen in die tijd zou ze hier weg hebben moeten gaan omdat dit huis toen te duur was voor haar alleen. Een ANW uitkering is erg weinig kan ik je vertellen. Ik snap best dat het vreemd is dat ik nog thuis woon, maar soms zijn daar redenen voor en die zijn niet altijd even leuk.
Je moeder vraagt je dus om thuis te blijven wonen zodat het voor haar financieel anders niet haalbaar is. Je betaald in totaal 180 euro kostgeld. Stel dat 80 euro daarvan echte kosten zijn (eten?, gas/licht). Dus je moeder moet ongeveer 100 euro missen als jij uit huis zou gaan.
Wat is nu 100 euro? Dat is minder dan de rente die jij betaald voor je doorlopend krediet

Een tip: ga samenwonen. Is één van de meest kostenbesparende acties die je kunt doen. Sinds ik getrouwd ben woon ik goedkoper dan ik ooit heb gewoond daarvoor.
Nu hoor ik je al denken: "ja maar daarvoor heb je wel een stabiele relatie nodig met een vrouw". Klopt. Als dat een probleem is realiseer je dan dat vrouwen in het algemeen niet echt warm worden van mannen die schulden hebben en nog thuis wonen.
Die schuld aflossen is echt prio 1, als jij meent dat je dan ook nog op vakantie moet kunnen, 1x per maand naar een concert kunt gaan, dan is dat dus niet prio 1. Ik vind dat je dan eigenlijk niets met dit topic hebt gedaan en de mensen die gereageerd hebben niet serieus neemt.
Ik snap best dat je soms wat gepikeerd wordt van sommige reacties in dit topic. Realiseer je ook dat de meesten je proberen te helpen en dat vanuit hun eigen situatie doen, en dat dat op jou raar kan overkomen. Je hebt zelf dit topic geopend dus ik neem aan dat je geholpen wilt worden.
Heb alles vluchtig doorgelezen, misschien dat ik iets heb gemist, maar:
Wat doe je eigenlijk voor werk?
Hoe oud ben je?
Wat heb je voor opleiding / ervaring?
Even om een beeld te vormen
Kosten besparen voordat ik uit huis ging, deed ik door:
- mobiel prepaid ipv abbonnement, scheelde mij zo'n kleine 150 euro per maand
- abbonnementen op allerlei tijdschriften opgezegd
- destijds gestopt met sporten, maar daar heb ik wel spijt van
- in plaats van naar de bios gaan, een filmpje huren
Dat soort dingen..
Wat doe je eigenlijk voor werk?
Hoe oud ben je?
Wat heb je voor opleiding / ervaring?
Even om een beeld te vormen
Kosten besparen voordat ik uit huis ging, deed ik door:
- mobiel prepaid ipv abbonnement, scheelde mij zo'n kleine 150 euro per maand

- abbonnementen op allerlei tijdschriften opgezegd
- destijds gestopt met sporten, maar daar heb ik wel spijt van
- in plaats van naar de bios gaan, een filmpje huren
Dat soort dingen..
[ Voor 45% gewijzigd door Lethalis op 24-12-2008 11:11 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Dat doet ie nu toch ook?Arnout schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:18:
[...]
Een tip: ga samenwonen. Is één van de meest kostenbesparende acties die je kunt doen. Sinds ik getrouwd ben woon ik goedkoper dan ik ooit heb gewoond daarvoor.
Nu hoor ik je al denken: "ja maar daarvoor heb je wel een stabiele relatie nodig met een vrouw". Klopt. Als dat een probleem is realiseer je dan dat vrouwen in het algemeen niet echt warm worden van mannen die schulden hebben en nog thuis wonen.
Waarom? Omdat het kan!!
Dan ga je ervan uit dat je vrouw / vriendin genoeg geld verdient om de helft te betalen en verder geen kosten heeft, zoals bijv. een studie.Arnout schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:18:
[...]
Daarnaast is het wel een erg bizarre reden om samen te gaan wonen. Als je het om deze reden doet, wordt het later misschien wel erg duur
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Samenwonen... Dat zijn nu eenmaal tips waar je geen reet aan hebt.
Ja, het is een feit dat samenwonen goedkoper is dan alleen wonen (onder de voorwaarde dat je partner ook een inkomen heeft). Maar dat is nu eenmaal iets waar je niet kan op rekenen en/of wachten.
Sommigen zouden beter eerst het topic aandachtig doorlezen alvorens wat los commentaar te posten dat nergens op slaat.
Ja, het is een feit dat samenwonen goedkoper is dan alleen wonen (onder de voorwaarde dat je partner ook een inkomen heeft). Maar dat is nu eenmaal iets waar je niet kan op rekenen en/of wachten.
Sommigen zouden beter eerst het topic aandachtig doorlezen alvorens wat los commentaar te posten dat nergens op slaat.
Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit
wat je overhoud = inkomsten - uitgaven
De inkomsten kan je proberen op te drijven door te gaan "grinden". Bovenop je fulltime-job (of in mijn geval studie) nog een avondjob erbij nemen. 12 uur per dag werken is geen zeldzaamheid. Maar het loon van een avondjob (overinkomen = inkomen boven op je normale job) dreigt in de hogere belastingsschalen te vallen. Inkomen met 50% verhogen icm een optimistische fiscale schatting zegt dat je minstens 3 jaar bezig bent met de lening (zonder rente) af te betalen zodat 4 jaar een realistisch termijn is. De combinatie van 40 à 50% personenbelasting op dat inkomensgedeelte en een hoop vrijetijdsbezigheden opgeven is niet bepaalde interessant.
Het is veel gunstiger om aan de uitgaven/kosten kant te snoeien. Mijn kot (studentenkamer) kost mij 200 euro per maand aan huur en energie. Daarboven op zet ik nog 50 euro Aldi boodschappen. Inschrijvingsgeld/boeken/cursussen spreiden over 10 maanden levert ook iets als 50 euro per maand. Andere kosten erboven op en ik eindig op een afgerond 400 euro per maand. Koffie uit de automaat kan een halve euro per bekertje kosten, zelf koffie zetten en in een thermos meenemen kan goedkoper koffie opleveren. Zelf boterhammen meenemen, voordrinken voordat je op cafe gaat,...
Er komt nog een redelijk bedrag voor de voertuig met 4 wielen dat rijdt erboven op. Er kan 100 euro eraf omdat hij geen studiekosten heeft en waarschijnlijk eet hij nog van zijn moeder? Ongeveer 500 euro per maand aan uitgaven? De vrijetijdsbezigheden kosten zowel tijd als geld zodat er vroeg of laat gesnoeid moet worden. Met 900 euro per maand richting het aflossen van de lening, zal het wel vooruit gaan en na 2 jaar ben je van de lening af zonder 12 uur per werkdag te moeten "grinden". Ik had een afronding van 100 euro per maand naar boven meegenomen als ik toch nog koffie uit de automaat haal, een keertje teveel op cafe ging, herstellingen aan mijn fietsen moet doen,...
Na een lange tijd boven zijn stand leven, wordt het nu tijd om "af te kicken". Een vaatwasser? Moet dat? Is de manuele afwas niet goed genoeg? Desnoods zet hij een grote bak in de gang, waar hij alle afwas van een week erin smijt en in het weekend neem je een keertje tijd om de afwas te doen. Nieuwe autoradio? Alsof dat de autoradio's met radio en cassette niet genoeg is?
Na een mooi 2006 met fotografie, concerten en festivals zijn de laatste 2 jaren voor mij nogal mager. Mager in studententermen als in 2 keer per half jaar op cafe gaan, dat kan ik nu permitteren omdat de cijfers terug positief eruit zien. Een maand terug was het nog, deze week kopje boven, volgende week kopje onder (in 't rood staan) en weer kopje boven. Zelfs de 5 à 7 euro voor een gegarandeerde zatte nacht activiteiten had ik moeten schrappen.
Als je op de bankrekening je loon ziet, mag je niet denken "Hey, ik heb zoveel geld.". Het is eerder "Zoveel kosten hier en daar gaan eraf zodat er weeral bijna niks overblijft.", "Het zal wel snel door de kosten opgebrand worden.". Alleen het geld dat je opzij gezet hebt en dus buiten de "inkomsten - uitgaven" staat, is geld van jou (op voorwaade dat je geen schulden hebt). De rest wordt toch opgeëist of de deurwaarders komen langs om te plunderen.
Werk/inkomsten-zekerheid heb ik ook moeten ondervinden. Ik werkte tegen 8,7 euro per uur en was zeker dat er altijd wel wat te doen was. Daarna probeerde ik de gok van 11,7 euro per uur, mooie daglonen, maar ik kreeg mijn dagen niet vol. Bovendien had ik meer last van jongere studenten die goedkoper waren, mijn broek eraan gebrand en daar gingen de duizenden euro aan buffer. Volgens Nibud is 3600 euro buffer voor mij aanbevolen en dat is inderdaad een redelijke buffer om 1 jaar uit te houden. Nu terug naar de vorige werkgever, ondertussen zijn de lonen daar tot 9,5 euro gecorrigeerd. En maar omhoog grinden zodat er een nieuwe buffer is. Het gaat niet om meer geld per uur, maar wel om de zekerheid dat je einde van de maand de rekeningen kan betalen. In deze tijden van crisis ga je niet op een andere werkgever gokken. Zelfs de vakbonden (in België) leveren in.
DarthDavy heeft een punt dat niet iedereen even rigoreus zijn budget kan beheren en dingen kan opgeven. Een "dat kan ik nooit halen" gedachte kan demotiverend werken.
Een lening blijft exponentieel duurder met de aflossingstermijn worden. bv 10% rente op 100 euro in 1 jaar tijd, betekent kort door de bocht 110 euro terugbetalen. In 2 jaar tijd 100*1.1*1.1=121euro terugbetalen. 10 jaar laten aanslepen maakt van 100 euro 259 euro. Hoe langer een lening loopt, hoe groter het percentage de rente is en het geleende geld wordt maar een kleine gedeelte. Hoe korter de lening, hoe minder zwaar de rente inhakt. De rente hoort de grootste vijand van mensen, volkeren en staten te zijn. Ja, bankiers worden slapend rijk van rente op leningen. Ze laten het geld voor hen werken. Toch wel raar dat ze mensen kunnen overtuigen om veel dingen op afbetaling te kopen en overal worden leningen aangesmeerd. Velen willen eens boven hun stand leven, maar dat eindigt meestal niet goed. Van de schulden afgeraken is niet voor niets topprioriteit.
De inkomsten kan je proberen op te drijven door te gaan "grinden". Bovenop je fulltime-job (of in mijn geval studie) nog een avondjob erbij nemen. 12 uur per dag werken is geen zeldzaamheid. Maar het loon van een avondjob (overinkomen = inkomen boven op je normale job) dreigt in de hogere belastingsschalen te vallen. Inkomen met 50% verhogen icm een optimistische fiscale schatting zegt dat je minstens 3 jaar bezig bent met de lening (zonder rente) af te betalen zodat 4 jaar een realistisch termijn is. De combinatie van 40 à 50% personenbelasting op dat inkomensgedeelte en een hoop vrijetijdsbezigheden opgeven is niet bepaalde interessant.
Het is veel gunstiger om aan de uitgaven/kosten kant te snoeien. Mijn kot (studentenkamer) kost mij 200 euro per maand aan huur en energie. Daarboven op zet ik nog 50 euro Aldi boodschappen. Inschrijvingsgeld/boeken/cursussen spreiden over 10 maanden levert ook iets als 50 euro per maand. Andere kosten erboven op en ik eindig op een afgerond 400 euro per maand. Koffie uit de automaat kan een halve euro per bekertje kosten, zelf koffie zetten en in een thermos meenemen kan goedkoper koffie opleveren. Zelf boterhammen meenemen, voordrinken voordat je op cafe gaat,...
Er komt nog een redelijk bedrag voor de voertuig met 4 wielen dat rijdt erboven op. Er kan 100 euro eraf omdat hij geen studiekosten heeft en waarschijnlijk eet hij nog van zijn moeder? Ongeveer 500 euro per maand aan uitgaven? De vrijetijdsbezigheden kosten zowel tijd als geld zodat er vroeg of laat gesnoeid moet worden. Met 900 euro per maand richting het aflossen van de lening, zal het wel vooruit gaan en na 2 jaar ben je van de lening af zonder 12 uur per werkdag te moeten "grinden". Ik had een afronding van 100 euro per maand naar boven meegenomen als ik toch nog koffie uit de automaat haal, een keertje teveel op cafe ging, herstellingen aan mijn fietsen moet doen,...
Na een lange tijd boven zijn stand leven, wordt het nu tijd om "af te kicken". Een vaatwasser? Moet dat? Is de manuele afwas niet goed genoeg? Desnoods zet hij een grote bak in de gang, waar hij alle afwas van een week erin smijt en in het weekend neem je een keertje tijd om de afwas te doen. Nieuwe autoradio? Alsof dat de autoradio's met radio en cassette niet genoeg is?
Na een mooi 2006 met fotografie, concerten en festivals zijn de laatste 2 jaren voor mij nogal mager. Mager in studententermen als in 2 keer per half jaar op cafe gaan, dat kan ik nu permitteren omdat de cijfers terug positief eruit zien. Een maand terug was het nog, deze week kopje boven, volgende week kopje onder (in 't rood staan) en weer kopje boven. Zelfs de 5 à 7 euro voor een gegarandeerde zatte nacht activiteiten had ik moeten schrappen.
Als je op de bankrekening je loon ziet, mag je niet denken "Hey, ik heb zoveel geld.". Het is eerder "Zoveel kosten hier en daar gaan eraf zodat er weeral bijna niks overblijft.", "Het zal wel snel door de kosten opgebrand worden.". Alleen het geld dat je opzij gezet hebt en dus buiten de "inkomsten - uitgaven" staat, is geld van jou (op voorwaade dat je geen schulden hebt). De rest wordt toch opgeëist of de deurwaarders komen langs om te plunderen.
Werk/inkomsten-zekerheid heb ik ook moeten ondervinden. Ik werkte tegen 8,7 euro per uur en was zeker dat er altijd wel wat te doen was. Daarna probeerde ik de gok van 11,7 euro per uur, mooie daglonen, maar ik kreeg mijn dagen niet vol. Bovendien had ik meer last van jongere studenten die goedkoper waren, mijn broek eraan gebrand en daar gingen de duizenden euro aan buffer. Volgens Nibud is 3600 euro buffer voor mij aanbevolen en dat is inderdaad een redelijke buffer om 1 jaar uit te houden. Nu terug naar de vorige werkgever, ondertussen zijn de lonen daar tot 9,5 euro gecorrigeerd. En maar omhoog grinden zodat er een nieuwe buffer is. Het gaat niet om meer geld per uur, maar wel om de zekerheid dat je einde van de maand de rekeningen kan betalen. In deze tijden van crisis ga je niet op een andere werkgever gokken. Zelfs de vakbonden (in België) leveren in.
DarthDavy heeft een punt dat niet iedereen even rigoreus zijn budget kan beheren en dingen kan opgeven. Een "dat kan ik nooit halen" gedachte kan demotiverend werken.
Een lening blijft exponentieel duurder met de aflossingstermijn worden. bv 10% rente op 100 euro in 1 jaar tijd, betekent kort door de bocht 110 euro terugbetalen. In 2 jaar tijd 100*1.1*1.1=121euro terugbetalen. 10 jaar laten aanslepen maakt van 100 euro 259 euro. Hoe langer een lening loopt, hoe groter het percentage de rente is en het geleende geld wordt maar een kleine gedeelte. Hoe korter de lening, hoe minder zwaar de rente inhakt. De rente hoort de grootste vijand van mensen, volkeren en staten te zijn. Ja, bankiers worden slapend rijk van rente op leningen. Ze laten het geld voor hen werken. Toch wel raar dat ze mensen kunnen overtuigen om veel dingen op afbetaling te kopen en overal worden leningen aangesmeerd. Velen willen eens boven hun stand leven, maar dat eindigt meestal niet goed. Van de schulden afgeraken is niet voor niets topprioriteit.
Right
Lenen.nl is hier net geweest (dwz, vertegenwoordigert van DSB Bank) en ik kan de lening zonder problemen oversluiten naar een PL.
Alleen... Ik ga € 275,- per maand betalen over 84!!! maanden verspreid. Dat is inclusief dekking tegen overlijden, werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Totaalsom wordt dan € 23.147,88 . Zonder de dekking betaal ik € 216,- per maand over 84 maanden. Rentepercentage van de 275 euro is 7,2%, bij de ander betaal ik 7,9% rente.
Ging ervan uit dat een PL een looptijd van een maand of 60 had....
Ik weet dat 216 euro per maand 100 minder is dan wat ik nu aflos. En die 100 kan ik elke maand extra aflossen.
Ik ga maandag de ABN Amro met een bezoek vereren, kijken wat hun mij kunnen bieden
Eventueel nog even bij een andere bank langs, ING ofzo
Lenen.nl is hier net geweest (dwz, vertegenwoordigert van DSB Bank) en ik kan de lening zonder problemen oversluiten naar een PL.
Alleen... Ik ga € 275,- per maand betalen over 84!!! maanden verspreid. Dat is inclusief dekking tegen overlijden, werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Totaalsom wordt dan € 23.147,88 . Zonder de dekking betaal ik € 216,- per maand over 84 maanden. Rentepercentage van de 275 euro is 7,2%, bij de ander betaal ik 7,9% rente.
Ik weet dat 216 euro per maand 100 minder is dan wat ik nu aflos. En die 100 kan ik elke maand extra aflossen.
Ik ga maandag de ABN Amro met een bezoek vereren, kijken wat hun mij kunnen bieden
Beste vrind wette dat
Anoniem: 63813
inderdaad, gewoon doorzoeken. Weet je toevallig ook waarom jou 84 mnd is aangeboden? m.a.w. heeft dit wellicht te maken met het feit dat ze vermoeden dat jij niet meer per maand kan ophoesten?
Misschien is het verstandig om - voordat je naar ander banken gaat - (ook voor jezelf) duidelijk op papier te zetten wat je met een veilige marge per maand kan aflossen. Zowel te laag als te hoog inschatten is lastig bij PL; je kan vaak niet vroegtijdig aflossen, maar je maandtermijnen niet kunnen betalen is natuurlijk nog veel vervelender.
Daar hoort dus ook bij dat je nu eens goed gaat kijken wat je nog zou kunnen en wil besparen de komende tijd, en zo in die aflossing stoppen. Ik hoop dat je daar wel met wat ambitie tegenaan gaat, maar zet zeker geen onrealistische doelen! Ergens een PL regelen van 7-7.5% is trouwens een sterke vooruitgang op de 10% die je nu betaalt!
als je bij de bank bent zeg dan gelijk je CC op! afgezien van het feit dat dit vaak toch een klein bedrag per jaar kost om uberhaupt te hebben, is het een grote verleiding om uitgiften te doen - vaak voor luxe artikelen - die je nu niet nodig hebt.
Misschien is het verstandig om - voordat je naar ander banken gaat - (ook voor jezelf) duidelijk op papier te zetten wat je met een veilige marge per maand kan aflossen. Zowel te laag als te hoog inschatten is lastig bij PL; je kan vaak niet vroegtijdig aflossen, maar je maandtermijnen niet kunnen betalen is natuurlijk nog veel vervelender.
Daar hoort dus ook bij dat je nu eens goed gaat kijken wat je nog zou kunnen en wil besparen de komende tijd, en zo in die aflossing stoppen. Ik hoop dat je daar wel met wat ambitie tegenaan gaat, maar zet zeker geen onrealistische doelen! Ergens een PL regelen van 7-7.5% is trouwens een sterke vooruitgang op de 10% die je nu betaalt!
als je bij de bank bent zeg dan gelijk je CC op! afgezien van het feit dat dit vaak toch een klein bedrag per jaar kost om uberhaupt te hebben, is het een grote verleiding om uitgiften te doen - vaak voor luxe artikelen - die je nu niet nodig hebt.
Ik wil een afloslimiet die niet hoger ligt dan wat ik nu betaal ( € 317,- p/m). Ik houd nu elke maand wat geld over die als extra aflossing gebruikt wordt tenzij ik extra kosten heb voor bijvoorbeeld het onderhoud van m'n auto.
Niet gevraagd waarom ik er 7 jaar over zou moeten doen. Kerel kwam met allerlei dingen aanzetten over werkeloos raken, arbeidsongeschiktheid enzo waar ik me totaal geen zorgen om maak.
Zag net dat de rente van m'n DK nu 10,6% is
Niet gevraagd waarom ik er 7 jaar over zou moeten doen. Kerel kwam met allerlei dingen aanzetten over werkeloos raken, arbeidsongeschiktheid enzo waar ik me totaal geen zorgen om maak.
Zag net dat de rente van m'n DK nu 10,6% is
Beste vrind wette dat
Stel voor jezelf een bedrag per maand vast en laat de bank doorvoor een voorstel doen: rentepercentage en bijbehorende looptijd. Vraag ook altijd om de totale kosten over de gehele looptijd. Zorg dat jij in controle bent en niet een goochem van de (DSB) bank, want die hebben immers belang bij een zo lang mogelijk lopende lening. (Er is een partij in NL actief het 'doorrollen' van leningen aanbiedt waarbij het resterende openstaande bedrag telkens kan worden vernieuwd in een nieuwe lening met nieuwe looptijd.)King Nothing schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:09:
Ik wil een afloslimiet die niet hoger ligt dan wat ik nu betaal ( € 317,- p/m). Ik houd nu elke maand wat geld over die als extra aflossing gebruikt wordt tenzij ik extra kosten heb voor bijvoorbeeld het onderhoud van m'n auto.
DSB kenmerkt zich door het verplichten danwel opdringen van allerlei verzekeringen waarvan het vaak twijfelachtig is of deze een reeel risico afdekken, de voorwaarden van de polissen redelijk zijn, en de kosten (cq winst voor DSB) aan de hoge kant. Met een wijde boog om dergelijke verzekeringen heenlopen tenzij je heel bewust weet waar je mee bezig bent. Zoals je zelf hebt kunnen zien kost het afdekken van het risico een godsvermogen in absolute zin en ook als relatief deel van de kosten (84 maanden vele tientjes...). (In bepaalde varianten van deze verzekeringen wordt de verzekering dmv een zogenaamde koopsom gefinancieerd waarbij de koopsom in eerste instantie bij de lening wordt opgeteldNiet gevraagd waarom ik er 7 jaar over zou moeten doen. Kerel kwam met allerlei dingen aanzetten over werkeloos raken, arbeidsongeschiktheid enzo waar ik me totaal geen zorgen om maak.

Blijf in controle
De tijd die jij hierin steekt, heb ik besteed om betaalrekeningen naast elkaar te leggen. Ik zie dat het gratis kan, waar ik nu 40 euro per jaar betaal. Ga ik iets aan doen. In diezelfde tijd heb ik een plan op papier gezet waarin ik heb beschreven hoe bij een eventueel overlijden mijn vriendin contact opneemt met een zelfstandig uitvaartondernemer, alles financiert uit spaargeld en aanvult met overlijdensrisicoverzekering van mijn werkgever = geen kosten uitvaartverzekering. Ook heb ik in die tijd enkel glas vervangen door dubbel glas, me georiënteerd op een volkstuin en gezocht naar een gebruikte, geïsoleerde balkondeur.Moet ik verder nog melden dat ik naast m'n werk nog 2 verenigingen bestuur, tweemaal per week tegen een voetbal trap, ik fitness ook 2x per week en ik doe nog het eea bij een atletiekvereniging. Ook gooi ik nog wel eens een dartpijltje en ik ben secretaris van de OR op m'n werk. Ja, daarvan ben ik aan het einde van een week naar de klote.
Mijn advies: maak vast een keuze wat je laat vallen en begin nu vast met overdracht. Ik neem aan dat je moeder nu het huishouden voor haar rekening neemt. Als je alleen woont, ben je dagelijks ook een uur of 2 kwijt voor het huishouden en klusjes.
Het kan dus in 4 jaar?! Heb je al op independer.nl gekeken? Heb je 250 euro over voor onafhankelijk financieel advies wat je duizenden euro's kan besparen?http://www.FBTO.nl
Kredietlimiet € 12.500,00
Maandbedrag € 310,00 (80 rente, 230 aflossing)
Effectieve variabele jaarrente 8,0 %
Theoretische looptijd 47 mnd
Totale kosten van het krediet € 14.570,00
- Kun je leningen niet aftrekken van je belastbaar inkomen?
- Heb je op www.wsnp.rvr.org gekeken? Je kunt, onder voorwaarden, in 3 jaar schuldenvrij zijn...
- Is thuis fitnessen een optie? Ik heb voor nog geen 2 meier een drukbankje, stangen & schijven van marktplaats opgepikt. Binnen een half jaar terugverdiend, maar ik ben dan ook een solist die het prettig vindt om alleen te trainen. Of dat nu om 5 uur 's morgens is of 2 uur 's middags op zondag. Er zijn op forum.dutchbodybuilding.com talloze mensen die je van advies willen dienen over oefeningen, materiaal en andere zaken.
- Ik drink (vrijwel) alleen water, omdat al het andere zand in de motor gooit. Het heeft even geduurd voordat vrienden en familie het normaal vonden, maar ik geloof dat ze het nu wel prettig vinden. Behalve water wordt in de natuur ook melk en bloed gedronken, geen bier of cola. Na een potje tennis is het gebruikelijk om 2 drankjes te doen. Tijdens de wedstrijd werk ik een liter (of 2) water weg. Ik heb geen dorst meer. Tank ik 2 AA of bier naar binnen, dan is dat niet alleen een insulinepiek waar je U tegen zegt, maar ook 250 euro per jaar.
- Naar mijn mening (mede gezien mijn persoonlijke situatie) is een uitvaartverzekering een onnodige kostenpost.
> Dat was een half uurtje, bij een uurtarief van 75 euro. Helemaal gratis. Laten we aannemen dat dat geldt voor 100 van de 285 reacties in dit topic. Dan is er ruim 3500 euro aan vrije tijd in je geïnvesteerd. Laat het het waard zijn.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat
Je hebt volgens mij een slecht advies gehad, om de volgende redenen:King Nothing schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 13:41:
Right
Ik ga maandag de ABN Amro met een bezoek vereren, kijken wat hun mij kunnen biedenEventueel nog even bij een andere bank langs, ING ofzo
1. ze hebben niet geluisterd naar hoeveel jij per maand wil betalen en zijn daardoor op een te lage maandlast / te lange aflossingstermijn uitgekomen.
2. overlijdensrisicodekking moet je alleen maar doen als er financieel afhankelijke nabestaanden zijn. Naar ik uit je eerdere posts lees is dat niet het geval. Als je overlijdt en je hebt meer schulden dan bezittingen, dan kunnen je erfgenamen hun erfdeel gewoon weigeren.
Wat ik ook uit deze getallen haal:
- premie overlijdensrisico is belachelijk hoog voor een dekking van 23000 aflopend. Ter vergelijking: mijn vrouw en ik zijn in onze hypotheek allebei voor het volle bedrag (> 2 ton) verzekerd en dat kost samen ruim 50 euro per maand. Werkloosheid/arbeidsongeschiktheid kost nog eens 17 euro voor een dekking van 300 p/m..
- je ziet hoe DSB haar geld verdient: 0.7% rentekorting als je een - deels onnodige en nogal dure - verzekering neemt. Of anders gezegd: 0.7% renteopslag als je deze verzekering niet hoeft.
Als het goed is, krijg je dezelfde 7.2% rente bij DSB als je elders het overlijdensrisico en werkloosheid/invalidieit verzekert. Zo niet, dan zijn ze met een gedwongen koppelverkoop bezig en dat is wettelijk niet OK. Volgens mij moet je deze verzekeringen kunnen afsluiten voor zo;n 25 euro p/m.
Afhankelijk van je geboortejaar is ANW inderdaad eindig. Je krijgt hem alleen maar als je weduwe/weduwnaar bent, en dan onder de volgende voorwaarden:Testert schreef op zondag 28 december 2008 @ 01:07:
[...]
Je bent goed bezig. Het kan beter, maar het kan nog veel minder. Stel dat het zo goed gaat dat je straks zelfs je inboedel / uitzet bij elkaar gespaard hebt en een leuk appartement hebt gevonden... Een ANW uitkering is inderdaad niet veel, maar vooral eindig! Als je het huis uit gaat, moet / wil je dan je moeder ook nog ondersteunen zodat ze niet hoeft te verhuizen?
- je geboren bent voor 1950: dan krijg je ANW tot je 65 wordt (dan vervalt ANW en krijg je AOW). Latere generaties hebben niet meer deze "levenslange" dekking.
of
- meer dan 45% arbeidongeschikt bent (ongeacht je geboortjaar)
of
- kinderen onder de 18 verzorgt (ongeacht je geboortejaar).
Dat kan alleen maar in box 1 als je lening een "eigenwoningschuld" betreft, dus een lening die je bent aangegaan om een huis te kopen.Kun je leningen niet aftrekken van je belastbaar inkomen?
In box 3 kun je de overige kredieten aftrekken, maar dan moet je eerst wel belasting betalen in box 3. Anders kun je nergens mee verrekenen. Dat is pas het geval als je bezittingen meer dan 20.000 waard zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 28-12-2008 09:31 ]
Qua besturen zit ik met een zittingstermijn. 2 Ervan eindigen in 2009, de ander in 2011. Alleen, beide besturen blijf ik doen omdat beide geld opleverenTestert schreef op zondag 28 december 2008 @ 01:07:
[...]
Mijn advies: maak vast een keuze wat je laat vallen en begin nu vast met overdracht. Ik neem aan dat je moeder nu het huishouden voor haar rekening neemt. Als je alleen woont, ben je dagelijks ook een uur of 2 kwijt voor het huishouden en klusjes.
En ik help wel degelijk mee in het huishouden
Nee. Is hierboven al uitgelegd.[...]
Het kan dus in 4 jaar?! Heb je al op independer.nl gekeken? Heb je 250 euro over voor onafhankelijk financieel advies wat je duizenden euro's kan besparen?
[list]
• Kun je leningen niet aftrekken van je belastbaar inkomen?
Van wat ik van die site begrijp is dat voor mensen met problematische schulden. Nu ben ik geen held met het aflossen geweest, maar een probleem zoals de site het bedoeld is het niet.• Heb je op www.wsnp.rvr.org gekeken? Je kunt, onder voorwaarden, in 3 jaar schuldenvrij zijn...
Ik drink thee, bier of water.• Ik drink (vrijwel) alleen water, omdat al het andere zand in de motor gooit. Het heeft even geduurd voordat vrienden en familie het normaal vonden, maar ik geloof dat ze het nu wel prettig vinden. Behalve water wordt in de natuur ook melk en bloed gedronken, geen bier of cola. Na een potje tennis is het gebruikelijk om 2 drankjes te doen. Tijdens de wedstrijd werk ik een liter (of 2) water weg. Ik heb geen dorst meer. Tank ik 2 AA of bier naar binnen, dan is dat niet alleen een insulinepiek waar je U tegen zegt, maar ook 250 euro per jaar.
Die uitvaartverzekering stop ik echt niet. Ik snap best dat elke euro besparing is meegenomen, maar ik wil de basisdingen zoals verzekeringen zo min mogelijk veranderen.• Naar mijn mening (mede gezien mijn persoonlijke situatie) is een uitvaartverzekering een onnodige kostenpost.
Ik betaal geen cent meer aan m'n ma als ik hier weg ben, dat weet zij ook.Je bent goed bezig. Het kan beter, maar het kan nog veel minder. Stel dat het zo goed gaat dat je straks zelfs je inboedel / uitzet bij elkaar gespaard hebt en een leuk appartement hebt gevonden... Een ANW uitkering is inderdaad niet veel, maar vooral eindig! Als je het huis uit gaat, moet / wil je dan je moeder ook nog ondersteunen zodat ze niet hoeft te verhuizen?
Ik snap je punt.> Dat was een half uurtje, bij een uurtarief van 75 euro. Helemaal gratis. Laten we aannemen dat dat geldt voor 100 van de 285 reacties in dit topic. Dan is er ruim 3500 euro aan vrije tijd in je geïnvesteerd. Laat het het waard zijn.
Ik kom trouwens bij FBTO geen PL tegen maar alleen een Doorlopend Krediet en die wil ik juist niet... Zit nu via Independer wat uit te zoeken. De goedkoopsten hebben allen geen optie tot boetevrij aflossen. Dat is dus ook geen optie. Ik ga morgen naar de ABN Amro, kijken wat daar zoal mogelijk is.
Beste vrind wette dat
Hoeveel leveren die besturen dan op? Ik kan me niet voorstellen dat dat loon naar werken is?King Nothing schreef op zondag 28 december 2008 @ 18:52:
[...]
Qua besturen zit ik met een zittingstermijn. 2 Ervan eindigen in 2009, de ander in 2011. Alleen, beide besturen blijf ik doen omdat beide geld opleverenFitness stop ik wel mee, alleen is dat ook weer zo'n dom tweejaarcontract die nog doorloopt tot juli. Scheelt dan wel weer een paar euro p/m.
En ik help wel degelijk mee in het huishoudenANW van ma stopt als ze 65 jaar is trouwens, geboren voor 1950.
Beetje macaber misschien, maar wat maakt het jou uit hoe mooi je begrafenis is? Dat doe je vooral voor nabestaanden, en is zinvol als je kinderen hebt of een partner zonder inkomen. Maar verder niet; waar verzekeringen in zijn algemeen nuttig zijn, is dit imo niet nuttigKing Nothing schreef op zondag 28 december 2008 @ 18:52:
Die uitvaartverzekering stop ik echt niet. Ik snap best dat elke euro besparing is meegenomen, maar ik wil de basisdingen zoals verzekeringen zo min mogelijk veranderen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ja, en dan mag je moeder straks een begrafenis organiseren waar ze geen koffie bij kan betalen...
Anoniem: 131051
Ook erg netjes. Ja 'profiteert' jarenlang om tot overdreven leeftijd thuis te blijven wonen (30+), spaart zo echt duizenden euro's uit (of dat zou toch de bedoeling moeten zijn) en dan vind ik deze reactie nogal sterk.King Nothing schreef op zondag 28 december 2008 @ 18:52:
Ik betaal geen cent meer aan m'n ma als ik hier weg ben, dat weet zij ook.
Als ik zie hoe starters die er voor kiezen alleen te gaan wonen veel zwaarder gebukt gaan onder zware vaste lasten dan mensen die thuis blijven wonen en nog geen fractie van de gebruikelijke uitgaven hebben aan huur/onderhoud en zo gigantisch kunnen 'oppotten'...
Kwestie van prioriteiteneamelink schreef op zondag 28 december 2008 @ 19:10:
Ja, en dan mag je moeder straks een begrafenis organiseren waar ze geen koffie bij kan betalen...
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Wie wilde er nou zo graag kinderen?Anoniem: 131051 schreef op zondag 28 december 2008 @ 19:15:
[...]
Ook erg netjes. Ja 'profiteert' jarenlang om tot overdreven leeftijd thuis te blijven wonen (30+), spaart zo echt duizenden euro's uit (of dat zou toch de bedoeling moeten zijn) en dan vind ik deze reactie nogal sterk.
No production networks were harmed during this posting
Want iedereen hier heeft, nadat ie bij zijn ouders is weggegaan, nog geld aan het thuisfront afgedragen?
Like, als ik zo lees kan ie zichzelf nu nauwelijks bedruipen (want eerder een gebruik aan inzicht dan inkomen is imo); zijn moeder nog geld geven lijkt me dan niet heel handig.
Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+
Dat je niet boetevrij mag aflossen zul je wel vaker tegenkomen vij PL's. Dat hoeft toch geen probleem te zijn? Zoals ik eerder zei vergt het enkel wat planning en dicipline van jezelf; je moet vooraf nadenken over wat je kunt en wilt aflossen per maand en daar je hele PL naar inrichten.King Nothing schreef op zondag 28 december 2008 @ 18:52:
Ik kom trouwens bij FBTO geen PL tegen maar alleen een Doorlopend Krediet en die wil ik juist niet... Zit nu via Independer wat uit te zoeken. De goedkoopsten hebben allen geen optie tot boetevrij aflossen. Dat is dus ook geen optie. Ik ga morgen naar de ABN Amro, kijken wat daar zoal mogelijk is.
Ga dus eens rekenen hoeveel jij per maand - met een zekere veiligheidsmarge - kunt aflossen en neem daar een PL naar welke je gehele DK schuld dekt. Als je daarmee een beetje ambitieus bent (wat dus ook daadwerkelijk betekent dat je moet gaan besparen) moet het echt te doen zijn in ruim een jaar minder dan wat je nu nog voor de boeg hebt.
Je zei overigens niet eerder dat je geld kreeg voor je bestuursfuncties. Er zijn in dit topic een paar berekeningen gemaakt a.d.v. je inkomen. Zaten deze bedragen daarbij? Meer inkomsten = meer aflossen, lijkt mij.
Ik krijg voor beide besturen een vrijwilligersvergoeding die € 300,- per jaar is, uitbetaald in juni en december.En een seizoenkaart voor het voetbal, wat me dus € 150,- op jaarbasis scheelt.
Ik weet dat ik niet meer wil aflossen dan wat ik nu aflos. Nu houd ik elke maand geld over wat, als ik geen rare dingen heb zoals een kapotte auto (nog nooit gebeurt btw), als aflossing wordt gebruikt. Ik zou misschien wel 400 of 500 euro kunnen aflossen per maand, maar dan heb ik geen cent achter de hand (of veul minder iig) voor onvoorziene dingen. En dat risico durf ik niet te nemen.Anoniem: 63813 schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:15:
[...]
Dat je niet boetevrij mag aflossen zul je wel vaker tegenkomen vij PL's. Dat hoeft toch geen probleem te zijn? Zoals ik eerder zei vergt het enkel wat planning en dicipline van jezelf; je moet vooraf nadenken over wat je kunt en wilt aflossen per maand en daar je hele PL naar inrichten.
Ga dus eens rekenen hoeveel jij per maand - met een zekere veiligheidsmarge - kunt aflossen en neem daar een PL naar welke je gehele DK schuld dekt. Als je daarmee een beetje ambitieus bent (wat dus ook daadwerkelijk betekent dat je moet gaan besparen) moet het echt te doen zijn in ruim een jaar minder dan wat je nu nog voor de boeg hebt.
Beste vrind wette dat
Tussen 400, 500 en wat je nu af lost zitten nogal grote verschillen. Je houdt "geen cent" over, of veel minder, maar ik hoop dat je begrijpt dat voor een ander nogal onduidelijke taal is. Je kunt toch voor jezelf nagaan hoeveel je per maand kan aflossen en dan zien hoeveel je over houdt? Je moet inderdaad niet dermate veel aflossen dat je bij het minste of geringste in de problemen komt, maar als jij een PL afsluit jwaar je 300 euro per maand aflost en blijkt dat je 150 euro/maand uitgeeft aan overbodige luxe en nog 100 euro overhoudt, dan heb je geen doordachte keuze gemaakt toen je je PL afsloot en ben je stukken langer aan het aflossen (en dus meer geld aan rente kwijt) dan nodig.
2*300 euro per jaar is 50 euro per maand. Met alle respect begrijp ik nog steeds niet waar nu dat vrij grote gat in je budget zit, waardoor je loon + 2*300 euro per jaar nu precies aan op gaat. Je lost grote bedragen af, maar woont ook thuis tegen bescheiden kosten en zou - technisch gezien - niet veel vaste lasten moeten hebben. Je hebt een tijd een huishoudboekje bijgehouden, waar zit dat gat nu precies?
als ik deze post bekijk, King Nothing in "Uit huis gaan, financieel verstandig?", dan zie ik dat je 1411 binnen krijgt. Daar komt dus nog 50 euro/maand bij, waardoor je op 1461 zit. Dan tel ik daar geen vakantiegeld / vakantiedagen bij (er vanuitgaande dat je deze laatste opneemt en deze eerste gebruikt voor vakantie). Dan vind ik het toch wel een beetje raar dat je - als thuiswoonder met vrij minimale kosten voor inwoning - niet 400-450 euro/maand kan aflossen en daarnaast nog een bedrag van 50-100 euro opzij kunt zetten voor onvoorziene gevallen. Als student geef ik wel veel minder uit per maand dan jij dan overhoudt. Dat is incl. forse huur.
Geld voor onvoorziene uitgaven, daar zoek je een aparte bank(rekening) voor die daar fatsoenlijke rente op geeft, zodat dit nog wat voor je opbrengt. Tegenwoordig zijn er zat rekeningen te vinden die je redelijke rentes vergoeden, ook zonder je geld "vast" te zetten.
2*300 euro per jaar is 50 euro per maand. Met alle respect begrijp ik nog steeds niet waar nu dat vrij grote gat in je budget zit, waardoor je loon + 2*300 euro per jaar nu precies aan op gaat. Je lost grote bedragen af, maar woont ook thuis tegen bescheiden kosten en zou - technisch gezien - niet veel vaste lasten moeten hebben. Je hebt een tijd een huishoudboekje bijgehouden, waar zit dat gat nu precies?
als ik deze post bekijk, King Nothing in "Uit huis gaan, financieel verstandig?", dan zie ik dat je 1411 binnen krijgt. Daar komt dus nog 50 euro/maand bij, waardoor je op 1461 zit. Dan tel ik daar geen vakantiegeld / vakantiedagen bij (er vanuitgaande dat je deze laatste opneemt en deze eerste gebruikt voor vakantie). Dan vind ik het toch wel een beetje raar dat je - als thuiswoonder met vrij minimale kosten voor inwoning - niet 400-450 euro/maand kan aflossen en daarnaast nog een bedrag van 50-100 euro opzij kunt zetten voor onvoorziene gevallen. Als student geef ik wel veel minder uit per maand dan jij dan overhoudt. Dat is incl. forse huur.
Geld voor onvoorziene uitgaven, daar zoek je een aparte bank(rekening) voor die daar fatsoenlijke rente op geeft, zodat dit nog wat voor je opbrengt. Tegenwoordig zijn er zat rekeningen te vinden die je redelijke rentes vergoeden, ook zonder je geld "vast" te zetten.
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 29-12-2008 00:23 ]
Niet duidelijk genoeg gemaakt blijkbaar, ik krijg totaal 300 euro per jaar, niet 300 euro per bestuur.
Beste vrind wette dat
Maar als dit zoveel tijd in beslag neemt, dat je de puf er niet meer voor hebt om een extra baantje (om zo nog sneller af te lossen) erbij te nemen, dan laat je die besturen toch vallen? Ze leveren je geen geld op, alleen maar veel tijd en energie.King Nothing schreef op maandag 29 december 2008 @ 01:03:
Niet duidelijk genoeg gemaakt blijkbaar, ik krijg totaal 300 euro per jaar, niet 300 euro per bestuur.
Kom op, je zit in 3 besturen: 1 bestuur lijkt me meer dan voldoende, vooral in jouw situatie.
My bad, dan is het 25 ipv 50 euro extra per maand. Dan nog blijft de rest van mijn post staan. Het verschil tussen wat je nu aflost + spaart en wat ik als bedragen noemde is natuurlijk wel wat groter dan die 25 euro. Misschien kan je naar de andere opmerkingen en vragen kijken?King Nothing schreef op maandag 29 december 2008 @ 01:03:
Ik vind het ook nogal vreemd. Toen ik een appartement had gekocht moesten we ook rondkomen van ~1400 per maand, en alhoewel het krap was lukte dat wel. Ook toen reed ik gewoon in een auto (dezelfde als nu nog steeds).
Maak eens een Excel lijstje met je maandelijkse inkomsten en uitgaven. Hou dat eens een paar maanden bij (en "te laks voor" of "geen zin in" zijn geen excuses, je kunt het je niet veroorloven om dit niet te doen) en kijk waar je "lekken" zitten.
Maak eens een Excel lijstje met je maandelijkse inkomsten en uitgaven. Hou dat eens een paar maanden bij (en "te laks voor" of "geen zin in" zijn geen excuses, je kunt het je niet veroorloven om dit niet te doen) en kijk waar je "lekken" zitten.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Gisteren bij de bank geweest, ik kan nu iig geen geld meer van m'n DK opnemen.
Een PL kent de ABN Amro niet, buiten een DK kan ik alleen een PLP (Privé-Limiet Plus) afsluiten. PLP houdt in dat het volledig uitstaande bedrag van m'n DK naar m'n privérekening wordt overgezet, ik kom dan dus 13.800 euro rood te staan. Rentepercentage is ongeveer gelijk, rente van de PLP is 0,1% lager.
Ik zit er over te denken om dat te doen, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik de limiet per 2500 euro kan verlagen (dus, als ik nog 10k te gaan heb de limiet op 10k zetten, bij 7500 limiet aanpassen, etc etc). Ik denk dat mij dat meer motiveert om heul snel van die lening af te komen vergeleken met m'n DK wat nu nog loopt.
Een PL kent de ABN Amro niet, buiten een DK kan ik alleen een PLP (Privé-Limiet Plus) afsluiten. PLP houdt in dat het volledig uitstaande bedrag van m'n DK naar m'n privérekening wordt overgezet, ik kom dan dus 13.800 euro rood te staan. Rentepercentage is ongeveer gelijk, rente van de PLP is 0,1% lager.
Ik zit er over te denken om dat te doen, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik de limiet per 2500 euro kan verlagen (dus, als ik nog 10k te gaan heb de limiet op 10k zetten, bij 7500 limiet aanpassen, etc etc). Ik denk dat mij dat meer motiveert om heul snel van die lening af te komen vergeleken met m'n DK wat nu nog loopt.
Beste vrind wette dat
Geloof je je eigen OOG (oplossingsontwijkendgedrag)? 
Zelfs een DK zonder opnamemogelijkheid is in jouw geval beter dan een PLP. En dan blijft nog staan dat je een enorm bedrag aan rente wegspoelt.
Tevens vraag ik me nou af wanneer je echt iets regelt, want ook dit DK->PL verhaal sleept en sleept maar door, terwijl je er ook een keer echt voor kunt gaan zitten en 1 dag neemt waarbij je een aantal aanbieders afloopt voor offertes en 1 dag om een beslissing te nemen en de boel af te sluiten (met een paar dagen ertussen om er over na te denken, GoT even te consulteren, etc.).
Zorg dat je van ermee bezig zijn gaat naar oplossingen realiseren
Zelfs een DK zonder opnamemogelijkheid is in jouw geval beter dan een PLP. En dan blijft nog staan dat je een enorm bedrag aan rente wegspoelt.
Tevens vraag ik me nou af wanneer je echt iets regelt, want ook dit DK->PL verhaal sleept en sleept maar door, terwijl je er ook een keer echt voor kunt gaan zitten en 1 dag neemt waarbij je een aantal aanbieders afloopt voor offertes en 1 dag om een beslissing te nemen en de boel af te sluiten (met een paar dagen ertussen om er over na te denken, GoT even te consulteren, etc.).
Zorg dat je van ermee bezig zijn gaat naar oplossingen realiseren
Je kunt ook naar een maatschappelijk werker gaan en je probleem wbt je DK voorleggen en zeggen dat je graag geholpen wilt worden met:
a) het opstellen van een aflossingsplan;
b) het vinden van een aanbieder die je lening kan omzetten naar een goedkoper PL of DK;
c) je - eventueel - kan begeleiden in het traject van aflossing (een voet achter de deur als het ware).
In alle eerlijkheid denk ik dat je zelf - zeker na je historie - moet gaan inzien dat je er op de een of andere manier het doorzettingsvermogen niet voor hebt om het zelf te regelen.
Een maatschappelijk werker zal doorgaans genoeg ervaring hebben, maar ik denk dat er in jouw situatie een duidelijk schema wat gecontroleerd wordt door een derde nodig is. Verantwoording afleggen over je uitgavepatroon is - blijkbaar - nodig, tenminste voor de tijd dat je aan het aflossen bent.
a) het opstellen van een aflossingsplan;
b) het vinden van een aanbieder die je lening kan omzetten naar een goedkoper PL of DK;
c) je - eventueel - kan begeleiden in het traject van aflossing (een voet achter de deur als het ware).
In alle eerlijkheid denk ik dat je zelf - zeker na je historie - moet gaan inzien dat je er op de een of andere manier het doorzettingsvermogen niet voor hebt om het zelf te regelen.
Een maatschappelijk werker zal doorgaans genoeg ervaring hebben, maar ik denk dat er in jouw situatie een duidelijk schema wat gecontroleerd wordt door een derde nodig is. Verantwoording afleggen over je uitgavepatroon is - blijkbaar - nodig, tenminste voor de tijd dat je aan het aflossen bent.
Anoniem: 144583
Ik zou inderdaad sparen voor een startbedrag, en doorgroeien in je baan/werkervaring op doen en pas als je echt tegen de 1700 netto verdient op jezelf gaan wonen.
Of je kan met iemand samenwonen, dan deel je de huurkosten wat je alweer 150 eu'tjes kan schelen
Of je kan met iemand samenwonen, dan deel je de huurkosten wat je alweer 150 eu'tjes kan schelen
Die je dan weer twee keer kwijt bent aan extra gemeentelijke lasten, verbruik van water, warmte en stroom, en boodschappen...Anoniem: 144583 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:30:
K_N: pardon my French, maar geef jezelf een schop onder je kont en vraag wat hulp. Spreek bvb met je moeder af dat zij je geld gaat beheren en ook je pinpas bij zich houdt. Je kijkt samen met haar wat je per maand nodig hebt aan geld voor bvb benzine en kleine boodschappen, en de rest ga je aflossen. En let hierbij op: wat je nodig hebt, niet wat je hebben wilt
Wat ik hoor in jouw verhaal is keer op keer wel willen dat er iets verandert, maar vervolgens geen zin hebben daar iets voor te moeten doen. Je wilt wel aflossen, maar ook naar Pinkpop. Je wilt wel aflossen, maar vindt dat je recht hebt op een bepaalde cd. Zuiniger leven wil niet zeggen dat je ineens alles af moet zweren, maar dat je keuzes gaat maken waar je je geld aan uitgeeft. Wat iemand hierboven al zei: je had maanden geleden al je DK kunnen laten omzetten naar een PL. Waarom ben je zo bang om er verandering in te brengen? Dude, je hebt ruimschoots volwassen en hebt een dikke schuld, en je woont ook nog eens bij je moeder. En ja, ik weet welke omstandigheden er spelen en hebben gespeeld, maar daar kun je niet alles op afschuiven, en al helemaal niet je schulden en de manier waarop je daar mee omgaat.
Al weet je maar 50 euro extra per maand uit te sparen die je gaat aflossen, dan ben je al op de goede weg. Wat houdt je tegen?
Je baan is niet leuk, maar wees in de huidige omstandigheden blij dat je een baan hebt! Hoe wil je het gaan bolwerken als je van een uitkering zou moeten rondkomen? Richt je eerst op het een, dan op het ander. En zie het niet als een straf, maar als een uitdaging.
Wek een beetje wilskracht op en maak een aflossingsplan, en houd je daar aan. Ga niet het geld voor je aflossing gebruiken voor die ene cd, want dat geld is niet eens van jou: het is geleend geld. Betaal dat terug en je zult zien dat als je in het aflossingsritme zit, je je ook een stuk beter in je vel gaat voelen.
If you can't write, there is nothing left.
Ik ben niet tegen lenen op zich voor mensen die de kosten kunnen dragen. Maar ik ik wil toch even een rekensommetje hier neer gooien. Het is fictief en is enkel een voorbeeld:
Je hebt een lening van €10000 waar je 10% voor moet betalen. In plaats van iets af te lossen ieder jaar leen je de aflossing en rente er bij. Na 30 jaar heb je een schuld van €175000, na 40 jaar €450000. Dit zijn grote bedragen. Gelukkig zal het voorbeeld haast nooit voorkomen maar het is toch angstig. Weet dus wat je doet voor je een lening aangaat en hoeveel je het gaat kosten.
Ook beslissen in plaats van €50 af te lossen een avondje uit te gaan kan over 30 jaar dramatische gevolgen hebben. Denk dus niet lichtzinning over rente op rente.
Ook vergeten veel mensen wat voor een groot verschil sparen over een tijd van 30/40 jaar kan hebben. Als je vanaf je 25e 1000 euro per jaar (~85 per maand) spaart tegen 4% heb je bijna een ton op je 65e. En als je meer gaat sparen als je meer binnen krijgt gaat het nog veel harder.
Je hebt een lening van €10000 waar je 10% voor moet betalen. In plaats van iets af te lossen ieder jaar leen je de aflossing en rente er bij. Na 30 jaar heb je een schuld van €175000, na 40 jaar €450000. Dit zijn grote bedragen. Gelukkig zal het voorbeeld haast nooit voorkomen maar het is toch angstig. Weet dus wat je doet voor je een lening aangaat en hoeveel je het gaat kosten.
Ook beslissen in plaats van €50 af te lossen een avondje uit te gaan kan over 30 jaar dramatische gevolgen hebben. Denk dus niet lichtzinning over rente op rente.
Ook vergeten veel mensen wat voor een groot verschil sparen over een tijd van 30/40 jaar kan hebben. Als je vanaf je 25e 1000 euro per jaar (~85 per maand) spaart tegen 4% heb je bijna een ton op je 65e. En als je meer gaat sparen als je meer binnen krijgt gaat het nog veel harder.
Hoeveel is die ton op je 65e nog waard alleen... vele maler minder dan nu iig.
Natuurlijk, maar je kan ieder jaar veel meer sparen dan inflatie er af eet. Zeker de eerste jaren, laten we zeggen 25 - 35, zal je veel en veel sneller kunnen sparen ieder jaar. Het was ook enkel een voorbeeld om een punt te maken.paella schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:30:
Hoeveel is die ton op je 65e nog waard alleen... vele maler minder dan nu iig.
Ik word hier eerlijk gezegd best wel een beetje moe vanAnoniem: 144583 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:30:
Ik zou inderdaad sparen voor een startbedrag, en doorgroeien in je baan/werkervaring op doen en pas als je echt tegen de 1700 netto verdient op jezelf gaan wonen.
Alsof baantjes waarin je 1700Netto verdient uit de lucht komen vallen.
Voor mensen die de HBO niet hebben afgemaakt is dat echt niet zo simpel.
Zeker niet in deze tijd van "financiële crisis , exit alles wat geen vast contract heeft)
En met 1400 per maand is het ook best wel mogelijk om rond te komen op je zelf
* heuveltje die zelf op een technische dienst werkt voor nog geen 1400netto per maand.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Exit voor alles wat geen vast contract heeft?heuveltje schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 23:29:
[...]
Ik word hier eerlijk gezegd best wel een beetje moe van
Alsof baantjes waarin je 1700Netto verdient uit de lucht komen vallen.
Voor mensen die de HBO niet hebben afgemaakt is dat echt niet zo simpel.
Zeker niet in deze tijd van "financiële crisis , exit alles wat geen vast contract heeft)
En met 1400 per maand is het ook best wel mogelijk om rond te komen op je zelf
* heuveltje die zelf op een technische dienst werkt voor nog geen 1400netto per maand.
Waar haal jij die cijfers nou weer vandaan zeg?
Denk wel dat het duidelijk is dat je nu eerst je lening af moet betalen met daadkracht! Dan maar 3 jaar minder te besteden. Is de beste investering in je toekomst! Anders woon je over 5 jaar weer thij doordat je je huur niet meer kan betalen en heb je een veel grotere schuld!
Maar je hebt 700 euro vaste lasten, waar is die overige 700? Los structureel 500 per maand af! Ben je zo'n 2 jaar bezig en dan ben je er van af!
Ik ben benieuwd hoe het er voor staat, any chance op een update van King Nothing?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik moest gisteren ook ineens denken aan dit topic toen ik van iemand hoorde dat hij nog een hoop af te betalen heeft(8000 euro)
Lening is nog een euro of 12k (weet het niet exact). In overleg met de ABN Amro (paar keer geweest om wat dingen te regelen qua verzekeringen en toen ook over lening gehad) blijft het gewoon een flexibel krediet. Ik los aan het einde van elke maand extra af (dwz, ik flikker alles wat ik op m'n bankrekening over heb naar de lening) en dan zie ik wel hoe en wanneer het afloopt.
Ben druk bezig met ander werk, alleen nog weinig succes (lees ook m'n blog op de frontpage).
Uit huis gaan ben ik eerst nog niet van plan. M'n zus kwam van de week aan met een huis wat te koop staat voor 120k (rijtjeshuis) in een leuke buurt van Emmen. Maar ja, door één of andere lening kan ik maar 33k aan hypotheek krijgen en da's niet genoeg.
Genoeg?
Ben druk bezig met ander werk, alleen nog weinig succes (lees ook m'n blog op de frontpage).
Uit huis gaan ben ik eerst nog niet van plan. M'n zus kwam van de week aan met een huis wat te koop staat voor 120k (rijtjeshuis) in een leuke buurt van Emmen. Maar ja, door één of andere lening kan ik maar 33k aan hypotheek krijgen en da's niet genoeg.
Genoeg?
Beste vrind wette dat
Het is nu een jaar geleden dat je dit topic opende, mooi moment om even te kijken hoeveel duizenden euro's je hebt afgelost inmiddels?
En het verschil wat je toen aan vaste lasten had en nu? Misschien wel leuk om dat naast elkaar te leggen?
Tip; volgende maand vakantie geld, gelijk doorstorten, voor je het weet zit je onder de 10k. Als je echt strak aan de riem trekt, kan je daar over een jaar volledig vanaf zijn
En het verschil wat je toen aan vaste lasten had en nu? Misschien wel leuk om dat naast elkaar te leggen?
Tip; volgende maand vakantie geld, gelijk doorstorten, voor je het weet zit je onder de 10k. Als je echt strak aan de riem trekt, kan je daar over een jaar volledig vanaf zijn
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Je schuld wellicht?? Die tellen ze altijd zwaar me volgens mij.King Nothing schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:17:
Probeer eens een andere voeding. Vaak voorkomend probleem met jouw type sarcasmemeter is een zwakke 12v lijn.10110001 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:31:
[...]
Je schuld wellicht?? Die tellen ze altijd zwaar me volgens mij.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 29-04-2009 23:37 ]
Het zou fijn zijn om dit topic niet te verstieren met (discussie over) sneren naar de topicstarter.
uit je eigen start post:
Ik houd dus nu zo'n 650 euro per maand over, daarvan moet ik straks huur, GWL en andere vaste lasten van betalen. Een huis kopen kan ik niet, want door die lening kan ik nu een hypotheek krijgen van € 33.000 euro.
Daar komt het vandaan, en dat wist je ook al.
Ik houd dus nu zo'n 650 euro per maand over, daarvan moet ik straks huur, GWL en andere vaste lasten van betalen. Een huis kopen kan ik niet, want door die lening kan ik nu een hypotheek krijgen van € 33.000 euro.
Daar komt het vandaan, en dat wist je ook al.
Ik weet dat ik geen hypotheek kan krijgen, mijn opmerking was licht sarcastisch bedoeld zoals mockingbird al aanhaalde.
Auto is nu nog goedkoper verzekerd, de andere verzekeringen zijn ook iets goedkoper (besparing per maand van 3 euro op 4 verzekeringen), fitness heb ik opgezegd per 1 juli (jaarcontract, kan niet eerder, scheelt wel 40 euro per 4 weken), mobiel abonnement was 30 euro bundel, nu 25 euro bundel (en 50% korting op sms kosten) en ik probeer minder te bellen en sms'en, voetbal ga ik mee stoppen (10 euro/maand), vispas heb ik opgezegd (30 euro/jaar). Dus dat heb ik sinds januari eigenlijk wel gedaan.
Ja. Ik kan bedrijven niet dwingen mij aan te nemen. Ik ben bezig met ander werk en meer kan ik er niet aan doen. Ik had ander werk kunnen hebben, maar 250 euro minder per maand verdienen en een contract voor 3 maanden gaf mij niet het gevoel dat dat de oplossing zou zijn. Stel dat het contract niet verlengd zou worden, dan zit ik werkeloos thuis met een uitkering van 1050 euro bruto (1500 bruto, daar 70% van) waar iets van 700 overblijft. Da's niet veul.Vorak schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:34:
van alle dingen die je verder bent, ben je vooral een jaar verder als ik het zo lees
Auto is nu nog goedkoper verzekerd, de andere verzekeringen zijn ook iets goedkoper (besparing per maand van 3 euro op 4 verzekeringen), fitness heb ik opgezegd per 1 juli (jaarcontract, kan niet eerder, scheelt wel 40 euro per 4 weken), mobiel abonnement was 30 euro bundel, nu 25 euro bundel (en 50% korting op sms kosten) en ik probeer minder te bellen en sms'en, voetbal ga ik mee stoppen (10 euro/maand), vispas heb ik opgezegd (30 euro/jaar). Dus dat heb ik sinds januari eigenlijk wel gedaan.
Beste vrind wette dat
Je bent in ieder geval de goede kant op aan het gaan! Ik heb het idee dat je nu beter op je geld let en ook meer gevoel voor geld begint te krijgen. Net als de anderen raad ik je aan om zo veel mogelijk af te lossen, dus als het even kan je vakantiegeld en dergelijke gelijk daarvoor gebruiken.
Ik hoop voor jou dat je snel een leuke baan vind.
Ik hoop voor jou dat je snel een leuke baan vind.
Ik moet zeggen dat ik het bijzonder knap vind dat je overal op probeert te besparen nu.King Nothing schreef op donderdag 30 april 2009 @ 10:33:
Ik weet dat ik geen hypotheek kan krijgen, mijn opmerking was licht sarcastisch bedoeld zoals mockingbird al aanhaalde.
[...]
Ja. Ik kan bedrijven niet dwingen mij aan te nemen. Ik ben bezig met ander werk en meer kan ik er niet aan doen. Ik had ander werk kunnen hebben, maar 250 euro minder per maand verdienen en een contract voor 3 maanden gaf mij niet het gevoel dat dat de oplossing zou zijn. Stel dat het contract niet verlengd zou worden, dan zit ik werkeloos thuis met een uitkering van 1050 euro bruto (1500 bruto, daar 70% van) waar iets van 700 overblijft. Da's niet veul.
Het lijkt misschien niet veel, maar alle kleine beetjes helpen je nu.
Wij kunnen wel allemaal makkelijk zeggen dat je maar alle luxe moet opzeggen maar vaak vergeten we dat je niet van het ene op het andere moment dingen kunt opzeggen (zoals je fitness contract).
Het is even klote dat je nu op een houtje moet gaan bijten, maar volgens mij gaat het je zo'n opluchting geven wanneer je er mee klaar bent dat je het wel allemaal waard vond.
In ieder geval hartstikke veel succes de komende tijd en hou ons op de hoogte. Je kunt een voorbeeld voor velen zijn!
PSN: Leech1984
Volgens mij valt dat ook nog wel mee, ik heb nog regelmatig posts van TS voorbij zien komen in het "Heb je iets nieuws ..." topic. Kan me nog een trip herinneren naar Sankt Pauli o.a., dus op een houtje bijten? Nee, niet echt.leech1984 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 00:46:
[...]
Het is even klote dat je nu op een houtje moet gaan bijten, maar volgens mij gaat het je zo'n opluchting geven wanneer je er mee klaar bent dat je het wel allemaal waard vond.
Ik koop toch echt weinig meer. Ja, dat weekeindje naar Duitsland kwam er tussendoor. Heb de maanden daarvoor ook steeds geld overgehouden (apart gezet op m'n andere "spendeer" bankrekening) waardoor ik vond dat dat wel een keer kon. Sinds januari ofzo niet uit geweest, geen uitwedstrijden van FC Emmen bezocht en na thuiswedstrijden snel naar huis (als in, niet blijven hangen tot sluitingstijd maar een 15 tot 30 minuten). Gelukkig heb ik vrienden die ook zelden uit willen gaan momenteel dus we drinken liever bij elkaar thuis een biertje. Ook veul goedkoper
Beste vrind wette dat
Anoniem: 225957
Ik heb nog niet alle reacties gelezen, maar ik kan je wel vertellen: alleen gaan wonen is een gigantische opstart-kost. Toen ik indertijd alleen ging wonen verdiende ik rond de 1500 € netto (omgerekend, want dat was toen natuurlijk nog in Belgische frank), en het leven was een stuk goedkoper dan nu, en ik redde het amper. Zonder steun van mijn ouders en familie had ik het eigenlijk niet gered.
Er zijn zoveel kleine dingen waar je nu nog niet aan denkt. Je wil de vloer toch wel eens schoonmaken? Borstels, emmers, schoonmaakprodukten. Een verlengsnoer. Een paar nieuwe lampen. WC-papier houdertje voor het toilet. Koffiemachine, oventje, koelkastje, vloermatten, droogrek voor kleren, wat verf om het wat gezelliger te maken (al eens gekeken wat een pot verf kost?), wat potten en pannen en glazen en borden en vorken en messen,...
Ik heb nu niet veel tijd maar ik kan zo uren doorgaan. Allemaal kleine onnozelheden die op zich niet zoveel kosten, maar als je het allemaal samentelt...
Blijf nog effe thuis, bespaar jezelf veel hoofdpijn en vroegtijdige grijze haren.
Er zijn zoveel kleine dingen waar je nu nog niet aan denkt. Je wil de vloer toch wel eens schoonmaken? Borstels, emmers, schoonmaakprodukten. Een verlengsnoer. Een paar nieuwe lampen. WC-papier houdertje voor het toilet. Koffiemachine, oventje, koelkastje, vloermatten, droogrek voor kleren, wat verf om het wat gezelliger te maken (al eens gekeken wat een pot verf kost?), wat potten en pannen en glazen en borden en vorken en messen,...
Ik heb nu niet veel tijd maar ik kan zo uren doorgaan. Allemaal kleine onnozelheden die op zich niet zoveel kosten, maar als je het allemaal samentelt...
Blijf nog effe thuis, bespaar jezelf veel hoofdpijn en vroegtijdige grijze haren.
Ben je nu ook kleiner gaan rijden? Op je auto kan je namelijk heel wat besparen(minder verbruik, lagere verzekering en taksen). Ik weet niet hoe oud de auto is en hoeveel kilometers hij heeft. Maar als je die voor een mooi prijsje kunt verkopen en dan voor 2000 euro een wat oudere auto neemt, kun je ineens een heleboel van je lening aflossen. Ook zal je maandelijks dan meer kunnen aflossen en ben je(afhankelijk van de waarde van je huidige auto) binnen een paar maanden van je lening verlost.
[ Voor 59% gewijzigd door skelleniels op 02-05-2009 11:10 ]
Hij is al van een Vectra naar een Nissan Micra gegaan, veel kleiner kan niet
Bijna een jaar geleden alweer. En helaas moet dat kreng wel een beurt met APK hebben... "Gelukkig" krijg ik nog € 247,- van de belasting terug (lijfrente is nog aftrekbaar) waarmee ik hopelijk al een flink eind kom voor die beurt en APK.
Beste vrind wette dat
Hoe kom je van 10 euro per week rond aan boodschappen? Dat is maar 1,43 euro per dag aan etenrapture schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:18:
[...]
Een student kan leven van 10 euro per week aan boodschappen en een academiejaar op kot wordt bij mij op 4000 euro basiskosten (exclusief uitgaan, hardware en fotografie) begroot.

Kan iemand mij vertellen hoe je dat voor elkaar krijgt als student als je op kamers zit?
Niet ontbijten, niet lunchen en karig avondeten (als in elke dag macaroni met saus
) Zijn zat studenten die het zo doen, of het gezond is, is een tweede.
Tesla Model Y RWD (2024)
alleen water drinken en droog brood eten. Nee dat is ook een beetje teveel van het goede.
Mhoa, een brood is niet duur, ik betaal @ supermarkt in de buurt 89 cent voor een bruin volkoren brood en die smaakt goed hoor. Beleg hoeft ook niet prijzig te zijn, een pot jam kost ook iets van 79 cent bij die zaak. En dan heb ik heb ik het niet over een Aldi of Lidl, maar een supermarkt die gewoon A merken verkoopt (Boni).
Je moet alleen niet de producten op ooghoogte pakken maar even bukken
Hmmm... Dit klinkt best logisch, maar van iemand zoals mij komt het wel vreemd over. Moet wel zeggen dat dit topic toch onbewust bijdraagt aan een bestedingspatroon als ik boodschappen doe (ik doe ze, moeders betaald ze, zij moet rondkomen van AOW en pensioentje van m'n pipa).
Hmmm... Dit klinkt best logisch, maar van iemand zoals mij komt het wel vreemd over. Moet wel zeggen dat dit topic toch onbewust bijdraagt aan een bestedingspatroon als ik boodschappen doe (ik doe ze, moeders betaald ze, zij moet rondkomen van AOW en pensioentje van m'n pipa).
Beste vrind wette dat
Zat studenten? Ik ken meer studenten die van lekker eten houden en dat ook gewoon doen. Als ik alleen geld had voor een dergelijke maaltijd als student dan zou ik onmiddellijk een bijbaan regelen en wanneer dat niet mogelijk blijkt te zijn zou ik de IBG bellen voor een lening. Ik betaal liever de eerste 15 jaar van mijn werkzame leven €100 per maand terug aan de IBG dan dat ik 5 jaar lang niet ontbijt, niet lunch en macaroni met saus als avondeten eet.--MeAngry-- schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 19:49:
Niet ontbijten, niet lunchen en karig avondeten (als in elke dag macaroni met saus) Zijn zat studenten die het zo doen, of het gezond is, is een tweede.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Je moet inderdaad heel goed opletten. Ik kwam er laatst achter dat kookroom van het AH-huismerk duurder was dan die van BlueBand. Dus altijd voor het huismerk kiezen werkt ook nog niet eens.King Nothing schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:25:
Mhoa, een brood is niet duur, ik betaal @ supermarkt in de buurt 89 cent voor een bruin volkoren brood en die smaakt goed hoor. Beleg hoeft ook niet prijzig te zijn, een pot jam kost ook iets van 79 cent bij die zaak. En dan heb ik heb ik het niet over een Aldi of Lidl, maar een supermarkt die gewoon A merken verkoopt (Boni).
Stond laatst in een krant een heel artikel over. AH verdient op de huismerken meer, en dus staan die ook wel eens op ooghoogte en soms zelfs duurder! Opletten dus.
Ik zou zeggen, zorg dat je het bedrag wel exact weet, zodat je ook dalingen exact kan zien.King Nothing schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:17:
Lening is nog een euro of 12k (weet het niet exact).
Maak een spreadsheetje met het huidige bedrag, het rentepercentage, en de datum van vandaag, zodat de teller continu geupdate wordt. Elke aflossing haal je er natuurlijk vanaf.
In de Guido gidsen dat Vlaamse studenten jaarlijks krijgen, staat een 4 weken plan voor 50 euro.--MeAngry-- schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 19:49:
Niet ontbijten, niet lunchen en karig avondeten (als in elke dag macaroni met saus) Zijn zat studenten die het zo doen, of het gezond is, is een tweede.
Wat versta je onder een week. De ene student komt tegen zondagnacht in het studentenhuis aan en vertrekt vrijdagnamiddag. De andere student blijft alle 7 dagen in het studentenhuis. Voor 4,5 dag eten voorzien is wat lichter dan voor 7 dagen. Voor mij is het eerder 7 dagen.
Als ik de te dure dingen eraf schraapt, in aantallen inkoopt (bv een zak rijst voor een jaar inkopen zoals de Chinezen dat doen) en zelf dingen samenstellen, dan lukt dat vrij goed.
5kg aardappelen en een zakje prei uit de Aldi is goed voor een grote lading aardappel-prei-soep. 1 volledige prei + voldoende aardappelen in de kookpot levert iets zwaars dat meer dan genoeg is om een avondje te vreten. In plaats van prei kan je ook andere groenten(mix) uitproberen. Ik heb geen geduld voor kleine aardappelen, dan maar in de oven smijten en na driekwartier zijn ze gebakken. Aardappelen kan je ook gewoon koken en je voegt nog wat frikadellen (goedkoop "vlees") erbij. Met een zakje aardappelen ben ik dan een weekje bezig.
Rijst kan ik in de rijstkoker koken. De Chinese manier is altijd een constante hoeveelheid rijst koken, dat is je basis, je dagelijkse brood. Hoe het smaakt, wat je eet, is afhankelijk van wat je op het rijst legt. Dat kan dus van alles en nog wat zijn. De rantsoeneringstechnieken zijn daar veel eenvoudiger, een stukje zwaar gezouten worst kan al genoeg zijn om een groot bord rijst van meer dan genoeg smaak te voorzien. Op zo'n manier kunnen illegalen extreem rantsoeneren.
Af en toe kom ik thuis om een kapotte machine te herstellen, brieven te vertalen, administratie,... en ik vraag ook wat onkostenvergoeding (al is het maar een kilo vlees). 3 paprika's, uien, een bakje champignons en het vlees is al goed voor 6 rijkelijke maaltijden. Dermate veel smaak van de groente dat ik geen zout of saus moet toevoegen. Het is eerder een race tegen de klok, de champignons blijven niet een hele week goed.
Standaard Aldi-ontbijt voor 10 dagen is een doos cornflakes, 2 liter melk en 2 liter appelsiensap.
Aldi-tosti's kan je ook standaardiseren, 3 pakjes ham, 4 pakjes gesneden kaas en brood on demand toevoegen. Plakje ham en kaas in 2 delen en daarmee kan je ineens 4 sneetjes brood tot tosti's maken. Brood met confituur/jam of choco is uiteraard goedkoper. Het goedkope fabrieksbrood van de Aldi is goed voor tosti's, terwijl het betere brood van de Aldi beter voor het smeren of beleg smaakt (meer luxe en duurder).
Filterkoffie zet ik zelf en kan ik met een thermos naar het uitzendwerk meeslepen. In de hogeschool voldoet het gratis water wel. PET-flessen dienen om met (gefiltreerd) kraantjeswater opgevuld te worden.
10 euro per week is vrij royaal. Het was een slecht idee om met een lege bankrekening af te studeren en plotseling voor verder studeren kiezen. Ik heb nog gerantsoeneerd op maaltijdcheques van 5,59 euro en weekplanningen gemaakt. Elke week beetje loon ontvangen en direct rekenen hoe ik de huur, boodschappen, boeken, inschrijvingsgeld,... moest betalen. Kunst van het uitstellen van betalingen en hoe je zoiets kan beheren zonder in het rood te gaan.
Mijn eerste 2 jaren werd van thuis uit betaald. Sinds 2005-2006 betaal ik het met werkstudent/jobstudent (afhankelijk van lessenroosters en arbeidsmarkt kies ik voor een bepaalde statuut) en studiebeurs. Zonder schulden op te bouwen of de sociale dienst van de hogeschool te gebruiken. Het had in hoogconjunctuur gewerkt, maar nu wordt het in crisis pas echt getest.
Momenteel gaat de geldreserve tot aan einde van dit jaar en een vakantiejob kan het nog krachtig aandikken. De studiebeurs zal tegen dan wel aankomen. Ik heb momenten van maximaal buffer aandikken en momenten dat ik op de buffer zit kat uit de boom te kijken.
De cijfers zijn exclusief bier, uitgaan, cantussen, cafe's, computerhardware, fotografie,...
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 03-05-2009 09:11 ]
€ 12.441,39RemcoDelft schreef op zondag 03 mei 2009 @ 08:59:
[...]
Ik zou zeggen, zorg dat je het bedrag wel exact weet, zodat je ook dalingen exact kan zien.
Maak een spreadsheetje met het huidige bedrag, het rentepercentage, en de datum van vandaag, zodat de teller continu geupdate wordt. Elke aflossing haal je er natuurlijk vanaf.
Ik kan dat nazien op de afschriften en internetbankieren, ik weet dat niet exact uit m'n hoofd. Maar goed, de volgende keren zal ik het tot op de cent nauwkeurig zeggen ipv een schatting.
Ik zag gisteren bij de Boni dat de op ooghoogte staande huismerk drinkyoghurt duurder is dan Yogho-Yogho. Op kuithoogte staat dan weer drinkyoghurt van een b-merk en die is weer velen centen goedkoper dan de Yogho-Yogho.paella schreef op zondag 03 mei 2009 @ 07:36:
Stond laatst in een krant een heel artikel over. AH verdient op de huismerken meer, en dus staan die ook wel eens op ooghoogte en soms zelfs duurder! Opletten dus.
Beste vrind wette dat
de post van rapture komt me bekend voor. Ik wil er nog even aan toevoegen dat als je de reclame krantjes van de aldi , c1000 en albert heijn in de gaten houdt dat je dan soms ook nog eens wat anders kunt meepakken. Maak vantevoren een boodschappenlijstje! Dat helpt je om binnen budget te blijven.
En zorg dat je wat te doen hebt 's avonds, dan heb je ook minder trek. Ik heb mijn hele studietijd met veel plezier 's avonds tijden achter de computer doorgebracht. Dát was mijn luxe, en ik ging dan ook niet uit. Dat kon ik simpelweg niet betalen.
En zorg dat je wat te doen hebt 's avonds, dan heb je ook minder trek. Ik heb mijn hele studietijd met veel plezier 's avonds tijden achter de computer doorgebracht. Dát was mijn luxe, en ik ging dan ook niet uit. Dat kon ik simpelweg niet betalen.
[ Voor 10% gewijzigd door Vorak op 03-05-2009 10:33 ]
Ter aanmoediging dat het zin heeft. Van:
Een tandje erbij indien mogelijk is wel aan te raden. Liever kort lijden dan nog 4 jaar met dit tempo
King Nothing schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:03:
doorlopend krediet van € 15.800,-
tot:van de lening is na 9 jaar maar liefst 1000 euro afgelost
21% afgelost in 13 maanden.King Nothing schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:22:
€ 12.441,39
Een tandje erbij indien mogelijk is wel aan te raden. Liever kort lijden dan nog 4 jaar met dit tempo
Het was zeker niet als verwijt bedoeld hoorKing Nothing schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:22:
[...]
€ 12.441,39
Ik kan dat nazien op de afschriften en internetbankieren, ik weet dat niet exact uit m'n hoofd. Maar goed, de volgende keren zal ik het tot op de cent nauwkeurig zeggen ipv een schatting.
Ik weet van mezelf dat ik graag voor "mijlpalen" zou gaan, dus als eerste target de 12000 zien te halen, en dan op naar de 11000 ...
KN: Wat is de rente op jaarbasis van je krediet? Misschien heb ik het gemist.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Anoniem: 268383
Herkenbaar verhaal dit King Nothing. Ik woon sinds mijn 17e alleen wel al op mijzelf en heb daarom zodra ik 18 was een flinke DK lening afgesloten... Tegen de tijd dat ik 19 was had ik ook bijna 19k schuld. Iedere maand kon ik met mijn salaris destijds van 1600 bruto wel iets van 175 euro aflossen maar dat was alleen maar rente.. Eigenlijk is het pas goedgekomen toen ik ben gaan samenwonen met een meisje en daarna dus veel meer geld overhield iedere maand. Ik ben pas de afgelopen 4 jaar eigenlijk bezig met echt aflossen. Ik ben inmiddels overigens 27 jaar, en heb nog zo'n 3k te gaan nu. Ik had het eerder kunnen aflossen maar je moet ook nog een beetje kunnen leven...
Ik denk dat als ik geen vriendin had gehad waarmee ik was gaan samenwonen dat ik dan nu nog steeds 19k schuld had dus ik heb heel veel respect voor je hoe jij het nu oppakt. Deze dingen duren altijd lang maar als op een gegeven moment het einde in zicht is heb je wel echt een zeer belangrijke levensles ondergaan en ook echt iets bereikt naar mijn idee. Het is stom, ik was jong, geen toezicht van ouders, altijd gewend geweest om als een koning te leven en had daar nooit afstand van kunnen doen. Inmiddels weet ik wel beter.
Overigens heb ik wel een veel beter salaris dan dat jij hebt dus daar moet je wel echt aan gaan werken. (studie?) Verder zou ik overwegen om met een vriend of vriendin toch te gaan samenwonen zodat je veel kosten kan delen
Al is het maar op kamers.. Ik heb bijv. ook een paar jaar met 2 vrienden in een studentenhuis gewoond, te gekke tijd gehad en was erg erg goedkoop
Ik denk dat als ik geen vriendin had gehad waarmee ik was gaan samenwonen dat ik dan nu nog steeds 19k schuld had dus ik heb heel veel respect voor je hoe jij het nu oppakt. Deze dingen duren altijd lang maar als op een gegeven moment het einde in zicht is heb je wel echt een zeer belangrijke levensles ondergaan en ook echt iets bereikt naar mijn idee. Het is stom, ik was jong, geen toezicht van ouders, altijd gewend geweest om als een koning te leven en had daar nooit afstand van kunnen doen. Inmiddels weet ik wel beter.
Overigens heb ik wel een veel beter salaris dan dat jij hebt dus daar moet je wel echt aan gaan werken. (studie?) Verder zou ik overwegen om met een vriend of vriendin toch te gaan samenwonen zodat je veel kosten kan delen
KN woont (volgens mij?) nog bij z'n moeder thuis, die alleen niet kan rondkomen. Simpelweg samenwonen is dus niet zomaar een optie, bovendien denk ik dat hij dan alsnog niet veel goedkoper uit is, en als "added bonus" zich rot mag gaan voelen over z'n moeder.
@rapture en andere studenten:
Sorry hoor, maar zo zou ik het niet kunnen.. werk dan maar een paar uurtjes meer om wel dat fatsoenlijk brood en beleg en vooral VLEESCH te kunnen vreten.
10 euro per week.. doe het maar minstens x 5.
Respect voor TS, alleen je hebt nog een lange weg te gaan. 2 baantjes geen optie? Sommige mensen pakken een krantenwijk erbij of doen 's avonds wat in de horeca. Geen tijd om geld uit te geven en wel meer kunnen af lossen!
Sorry hoor, maar zo zou ik het niet kunnen.. werk dan maar een paar uurtjes meer om wel dat fatsoenlijk brood en beleg en vooral VLEESCH te kunnen vreten.
10 euro per week.. doe het maar minstens x 5.
Respect voor TS, alleen je hebt nog een lange weg te gaan. 2 baantjes geen optie? Sommige mensen pakken een krantenwijk erbij of doen 's avonds wat in de horeca. Geen tijd om geld uit te geven en wel meer kunnen af lossen!
Laatste keer dat ik gekeken heb 10,2%. Ik zit eraan te denken om de limiet te verlagen naar € 12.500,- ... Dan wordt de aflossing € 250,- p/m ABN "stunt" met rentepercentages tussen 6.9% en 11,9% Ik kan dat uiteraard eens uitpluizen bij de kerel die me ook heeft geholpen bij m'n verzekeringen (ABN/Amro medewerker).Hillie schreef op zondag 03 mei 2009 @ 12:38:
KN: Wat is de rente op jaarbasis van je krediet? Misschien heb ik het gemist.
Nee. Ben al lang blij 's avonds rust te hebben.flashin schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:53:
2 baantjes geen optie? Sommige mensen pakken een krantenwijk erbij of doen 's avonds wat in de horeca. Geen tijd om geld uit te geven en wel meer kunnen af lossen!
Woon bij ma thuis ja. Ik denk dat zij wel alleen kan rondkomen hoor, heb de afgelopen tijd wel eens gekeken op haar bankrekening en de 200 euro die ik bijdraag gaat ook wel op aan kosten voor mij (dwz, elektra, eten en drinken). Als ik hier weg ga scheelt haar sowieso een paar tientjes per maand aan eten (ik eet 8 tot 10 plakken brood per dag, zij één, ik drink bier, zij niet).Arfman schreef op zondag 03 mei 2009 @ 12:51:
KN woont (volgens mij?) nog bij z'n moeder thuis, die alleen niet kan rondkomen. Simpelweg samenwonen is dus niet zomaar een optie, bovendien denk ik dat hij dan alsnog niet veel goedkoper uit is, en als "added bonus" zich rot mag gaan voelen over z'n moeder.
Sowieso, samenwonen. Volgens mij is dan een relatie wel handig en ik ben vrijgezel. Enigszins lastig. Voordat een relatie op een samenwoon punt is ben ik een jaar verder.
Ik ga me trouwens niet rot voelen als ik uit huis ga. Dat hoort bij het doorgroeien in je leven.
[ Voor 38% gewijzigd door King Nothing op 03-05-2009 23:02 ]
Beste vrind wette dat
Het omzetten van dat kredit lijkt me wel prioriteit hebben - als je de rente daarop kunt verminderen, dan heb je elke maand meer geld beschikbaar zonder er voor te hoeven lijden, zoals bij normale besparingen zou moetenKing Nothing schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:57:
[...]
Laatste keer dat ik gekeken heb 10,2%. Ik zit eraan te denken om de limiet te verlagen naar € 12.500,- ... Dan wordt de aflossing € 250,- p/m ABN "stunt" met rentepercentages tussen 6.9% en 11,9% Ik kan dat uiteraard eens uitpluizen bij de kerel die me ook heeft geholpen bij m'n verzekeringen (ABN/Amro medewerker).
Overigens vind ik dat het ook wel in perspectief geplaatst mag worden wat je afgelopen jaar gedaan hebt. Vorige jaren niets afgelost en nu in een jaar 3400 euro, of ruim 250 euro per maand. Alleen al aan maandelijkse rentebetalingen ben jer er zo'n 25 euro per maand op vooruitgegaan en als je erin slaagt om het dit jaar nog iets harder te laten gaan, zit je over een jaar zo rond de 8500 euro. Daarvoor hoef je nauwelijks iets extra te doen: als je je huidige aflosritme doorzet en alles wat je overhoudt (wat door de verminderde rente steeds meer wordt) in de aflossing stopt, is dat echt geen probleem. Dan heb ik nog niet eens meegerekend dat je in het afgelopen jaar waarschijnlijk steeds meer bent gaan aflossen en dat het dus nog harder gaat als je op je huidige schema doorgaat, in plaats van op het gemiddelde van afgelopen jaar
Neemt niet weg dat 8500 euro een hoop geld is, maar het is al een stuk overzichtelijker. Daar betaal je nog ongeveer 70 euro rente per maand over, tegen 120 euro een jaar geleden. Er zit echt wel substantiele vooruitgang in en dat mag ook wel gezegd worden - je staat er echt een heel stuk beter voor dan een jaar geleden
Benieuwd naar het nieuws over je kredietomzetting - dat lijkt me een mooie volgende stap om snel weer in het zwart te komen
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
KN, ik zag in het KMT dat je in Duitsland gaat wonen! Feli! Ik neem aan dat het dus financieel allemaal goed gaat/is gekomen?
(brutale vraag, ik weet het)
In ieder geval een goede stap!
In ieder geval een goede stap!
Ik zat al te wachten op een reactie 
Ik houd ongeveer 600 euro aan vaste lasten over, daar komt dan 400 euro aan huur bij. Aangezien ik verder geen kosten aan GWL, belasting en woonverzekeringen heb denk ik zo'n 300 euro p/m over te hebben voor eten, uitgaan, kleding en de rest.
300 Euro kan zat imo. Ik doe nu al vaak boodschappen bij de Lidl. Ik ga minder vaak darten en quizzen in de kroeg (3x per week in de kroeg kan gewoon niet), minder vaak naar voetbal en minder vaak naar concerten. Qua kleding kan ik nog wel enige jaren vooruit met wat ik nu heb, kosten aan het huis zal ik weinig hebben (reparaties tot 100 euro moet ik zelf doen, duurdere dingen doet de verhuurster). Internet kost me 15 euro per maand, ik ga een Duitse pre-pay telefoon halen (Sim only als het kan, ik heb nog een Nokia N72 liggen die goed werkt) en contact met vrienden zal ik vooral per mail, msnm en Hyves gaan onderhouden.
Mijn auto, die ga ik verkopen en ik koop in Duitsland een niet al te dure auto, dat scheelt me al honderden euro's aan invoerrechten. Denk dat ik dan wel een diesel ga kopen, wegenbelasting in Duitsland gaat naar motorinhoud en niet naar brandstof en gewicht. Als ik een Micra of vergelijkbaar blijf rijden blijft de verzekering ook betaalbaar.
En de rest zie ik nog wel
Mocht het echt penibel worden kan ik altijd terug naar moeders... Maar dat wil ik niet. Ik besef donders goed dat ik de komende jaren verrekte zuinig moet gaan leven wil ik eens naar een concert gaan, sowieso zuinig leven zolang ik m'n lening heb. Dat wordt dus keuzes maken. Ik ga proberen elke maand wat te sparen (ik moet een Duitse bankrekening hebben voor m'n huur, daar klaai ik elke maand wat extra op om zo te proberen iig een kleine reserve te hebben voor kleine dingen en reparatie aan auto etc.
Ik houd ongeveer 600 euro aan vaste lasten over, daar komt dan 400 euro aan huur bij. Aangezien ik verder geen kosten aan GWL, belasting en woonverzekeringen heb denk ik zo'n 300 euro p/m over te hebben voor eten, uitgaan, kleding en de rest.
300 Euro kan zat imo. Ik doe nu al vaak boodschappen bij de Lidl. Ik ga minder vaak darten en quizzen in de kroeg (3x per week in de kroeg kan gewoon niet), minder vaak naar voetbal en minder vaak naar concerten. Qua kleding kan ik nog wel enige jaren vooruit met wat ik nu heb, kosten aan het huis zal ik weinig hebben (reparaties tot 100 euro moet ik zelf doen, duurdere dingen doet de verhuurster). Internet kost me 15 euro per maand, ik ga een Duitse pre-pay telefoon halen (Sim only als het kan, ik heb nog een Nokia N72 liggen die goed werkt) en contact met vrienden zal ik vooral per mail, msnm en Hyves gaan onderhouden.
Mijn auto, die ga ik verkopen en ik koop in Duitsland een niet al te dure auto, dat scheelt me al honderden euro's aan invoerrechten. Denk dat ik dan wel een diesel ga kopen, wegenbelasting in Duitsland gaat naar motorinhoud en niet naar brandstof en gewicht. Als ik een Micra of vergelijkbaar blijf rijden blijft de verzekering ook betaalbaar.
En de rest zie ik nog wel
Mocht het echt penibel worden kan ik altijd terug naar moeders... Maar dat wil ik niet. Ik besef donders goed dat ik de komende jaren verrekte zuinig moet gaan leven wil ik eens naar een concert gaan, sowieso zuinig leven zolang ik m'n lening heb. Dat wordt dus keuzes maken. Ik ga proberen elke maand wat te sparen (ik moet een Duitse bankrekening hebben voor m'n huur, daar klaai ik elke maand wat extra op om zo te proberen iig een kleine reserve te hebben voor kleine dingen en reparatie aan auto etc.
Beste vrind wette dat
Mooi om weer een update te zien - goed bezig lijkt het! Is het de afgelopen maanden gelukt om op het zelfde tempo te blijven aflossen? En heb je nog gekeken naar het omzetten van je krediet in een persoonlijke lening of andere vorm met minder rente?
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
zelf vind ik het ook altijd wel lekker om geld wat ik in een week uit wil geven alvast in mijn portemonnee te doen en gewoon contant af te rekenen. zie je precies waar het aan opgaat en blijf je geconfronteerd met hoeveel je nog hebt. oh ja ik pin het liefst 10tjes,
lijkt het lekker veel.
[ Voor 11% gewijzigd door Zandor op 20-07-2009 00:28 ]
E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8
Zeer leuk om te horen KN:) Moet je nu nog veel aflossen van je lening?
Toch wel grappig dat er bij dit topic reclame gemaakt wordt voor lenen. (via Google adsense) 
Maar mooi dat je uit huis gaat, zal je denk ik veel goeds doen, hopelijk ook bij de vrouwen.
Maar mooi dat je uit huis gaat, zal je denk ik veel goeds doen, hopelijk ook bij de vrouwen.
Gekeken wel, gedaan niet.odysseus schreef op maandag 20 juli 2009 @ 00:13:
Mooi om weer een update te zien - goed bezig lijkt het! Is het de afgelopen maanden gelukt om op het zelfde tempo te blijven aflossen? En heb je nog gekeken naar het omzetten van je krediet in een persoonlijke lening of andere vorm met minder rente?
Ik ken mezelf een beetje. Soms pin ik op een donderdag of vrijdag 70 euro en dan is het maandag en denk ik "waar de &^%& heb ik 65 euro aan uitgegeven? Nu is het voordeel dat ik vanaf 15 augustus dus niet meer "zomaar" even 40 euro uit kan gaan geven in een kroeg, even een concert ga bezoeken of even naar weet-ik-waar rijd voor een potje voetbal. Ik zal toch echt bewust moeten nadenken of ik 10 euro uit ga geven aan boodschappen of een dartavond en dan is de keus wel simpel.Zandor schreef op maandag 20 juli 2009 @ 00:27:
zelf vind ik het ook altijd wel lekker om geld wat ik in een week uit wil geven alvast in mijn portemonnee te doen en gewoon contant af te rekenen. zie je precies waar het aan opgaat en blijf je geconfronteerd met hoeveel je nog hebt. oh ja ik pin het liefst 10tjes,lijkt het lekker veel.
Niet veel minder als een maand of wat geleden.skelleniels schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 13:04:
Zeer leuk om te horen KN:) Moet je nu nog veel aflossen van je lening?
Ik heb nog steeds een abo, ik zie geen reclame. Abo verloopt in oktober 2010 iirc.Satch schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 13:10:
Toch wel grappig dat er bij dit topic reclame gemaakt wordt voor lenen. (via Google adsense)
En sja, uit huis gaan zal voor mezelf inderdaad wel goed zijn. Nadeel is dat ik de komende jaren écht zuinig moet gaan leven. Nu is 400 euro aan huur en de rest met gemak te doen, maar ik moet ook die 317,65 per maand blijven aflossen.
Het voordeel, als ik van die lening af ben ben ik zo gewend aan zuinig leven dat ik dan gewoon zo door ga en dan eindelijk eens op m'n gemak dingen kan doen zonder zorgen over aflossingen
Beste vrind wette dat
Verrek ik denk: wat bedoel je nou? Waar zie je reclame? Behalve op de homepage van tweakers is me nog nooit reclame opgevallen... nu zie ik het pas!Satch schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 13:10:
Flinke lening trouwens die 317 euro. Maar goed dat zal ik na m'n studie wss ook een de IB terug moeten betalen gezien ik er vanuit ga een goede baan te krijgen en af te kunnen lossen. Liever dan 15 jaar karig leven om dat te ontlopen
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Ben blij voor de TS dat hij een stap heeft kunnen maken die hem goed zint. Ik blijf desalniettemin bijzonder verbaasd over het feit dat de lening amper geslonken is en er nog steeds maar 317,65 per maand afgelost wordt (dat klinkt als veel, maar zoals al een paar keer vertelt in dit topic is dat voor een groot deel rente (volgens mij zo'n 120 euro?) en - dus - geen aflossing).
Dit is overigens hetzelfde bedrag als waarmee we dit topic begonnen. Alle adviezen die hier zijn gegeven om kosten te besparen zijn volgens mij ook tevergeefs geweest, althans niet gebruikt om de lening in een vlotter tempo af te lossen.
IMO dus meer een welkom nieuw lampje in een vooralsnog eindeloze tunnel.
Dit is overigens hetzelfde bedrag als waarmee we dit topic begonnen. Alle adviezen die hier zijn gegeven om kosten te besparen zijn volgens mij ook tevergeefs geweest, althans niet gebruikt om de lening in een vlotter tempo af te lossen.
IMO dus meer een welkom nieuw lampje in een vooralsnog eindeloze tunnel.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 22-07-2009 23:50 ]
Rente is gezakt tot minder dan 100 euro per maand ondertussen. € 99,83 was de laatste.
Rente is percentage van het openstaande bedrag, dus hoe lager het openstaande bedrag, des te lager de rente.
Oh ja, m'n auto gaat ook de deur uit. Ik verkoop m'n Micra en koop in Duitsland een auto terug. Ik ga diesel rijden omdat de belasting in Dld gaat naar cilinderinhoud en niet naar gewicht en brandstof zoals hier dus omslagpunt is amper de moeite. Dat scheelt in het verbruik en in de prijs van de brandstof. En ik woon 15km dichterbij m'n werk, dus ik ben voornemens vaak te gaan fietsen.
Rente is percentage van het openstaande bedrag, dus hoe lager het openstaande bedrag, des te lager de rente.
Oh ja, m'n auto gaat ook de deur uit. Ik verkoop m'n Micra en koop in Duitsland een auto terug. Ik ga diesel rijden omdat de belasting in Dld gaat naar cilinderinhoud en niet naar gewicht en brandstof zoals hier dus omslagpunt is amper de moeite. Dat scheelt in het verbruik en in de prijs van de brandstof. En ik woon 15km dichterbij m'n werk, dus ik ben voornemens vaak te gaan fietsen.
[ Voor 74% gewijzigd door King Nothing op 23-07-2009 00:53 ]
Beste vrind wette dat
Hoe gaat het intussen nog met king nothing?
Jammer, voorlopig geen antwoord van TS. Die zit nu ergens in Hawaii te luieren met een cocktail in zijn handenVorak schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 21:08:
grappig ik zag em nu tussen de active topics en dacht precies hetzelfde. Ben benieuwd!
Hai 
Begreep dat het wel zo netjes was om na het aanvragen van een slotje nog even een laatste update te geven.
Even zien...
Lening is nog niet afgelost (goh)
Ik woon ondertussen bijna 2 jaar in Duitsland (damn, tijd gaat snel)
De Nissan die ik had is in februari 2010 voor veel te weinig geld verkocht aan een opkoper uit Haarlem die op een druilerige dinsdagavond "even" vanuit daar kwam kijken naar de auto. Ik kreeg 2500 cash in mijn handen gedrukt en was autoloos.
Week of 3 later een VW Golf gekocht, bouwjaar 1998 en diesel als brandstof. Wegenbelasting: 300 euro per jaar. Benzine was net zo duur geweest in de belasting, dus keuze voor diesel is logisch. Helaas is de verzekering hier wel duurder dan in Nederland, ik betaal meer dan 70 euro per maand! aan verzekering.
Ik zal niet naar Hawaï gaan aangezien ik vliegangst heb.
Fietsen naar werk heb ik gedaan, alleen rijdt er nu een collega mee waardoor ik dus vaak met de auto ga. Tegen einde van dit jaar wordt er een nieuwe fabriek geopend die 3km dichterbij "mijn" huis staat, dus nog minder reistijd en meer uitdaging om vaker te fietsen.
Vrijwilligerswerk doe ik nog steeds, ben nog steeds voetbalsupporter.
Mobiele telefoon nog steeds Nederlands. NL dekking heb ik hier nog net dus veel goedkoper dan een Deutsche handy. Al bel en sms ik wel vrij veel...
En dat was't wel zo ongeveer na bijna 2 jaar...

Begreep dat het wel zo netjes was om na het aanvragen van een slotje nog even een laatste update te geven.
Even zien...
Lening is nog niet afgelost (goh)
Ik woon ondertussen bijna 2 jaar in Duitsland (damn, tijd gaat snel)
De Nissan die ik had is in februari 2010 voor veel te weinig geld verkocht aan een opkoper uit Haarlem die op een druilerige dinsdagavond "even" vanuit daar kwam kijken naar de auto. Ik kreeg 2500 cash in mijn handen gedrukt en was autoloos.
Week of 3 later een VW Golf gekocht, bouwjaar 1998 en diesel als brandstof. Wegenbelasting: 300 euro per jaar. Benzine was net zo duur geweest in de belasting, dus keuze voor diesel is logisch. Helaas is de verzekering hier wel duurder dan in Nederland, ik betaal meer dan 70 euro per maand! aan verzekering.
Ik zal niet naar Hawaï gaan aangezien ik vliegangst heb.
Fietsen naar werk heb ik gedaan, alleen rijdt er nu een collega mee waardoor ik dus vaak met de auto ga. Tegen einde van dit jaar wordt er een nieuwe fabriek geopend die 3km dichterbij "mijn" huis staat, dus nog minder reistijd en meer uitdaging om vaker te fietsen.
Vrijwilligerswerk doe ik nog steeds, ben nog steeds voetbalsupporter.
Mobiele telefoon nog steeds Nederlands. NL dekking heb ik hier nog net dus veel goedkoper dan een Deutsche handy. Al bel en sms ik wel vrij veel...
En dat was't wel zo ongeveer na bijna 2 jaar...
Beste vrind wette dat
Dit topic is gesloten.