Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik heb plannen om (eindelijk) eens op mezelf te gaan wonen. Vanwege diverse privé redenen is het er tot nu toe nog nooit van gekomen.
Zit alleen beetje mee of ik dat financieel kan trekken. Ik heb een vaste baan en verdien € 1382,- per maand. Ik heb nu 700 euro/maand vaste lasten (autoverzekering en belasting, ziektekosten, abonnementen, vakbond, lijfrente, 1x tank benzine) waarvan het grootste deel opgaat aan de aflossing van een doorlopend krediet van € 15.800,- Ik betaal nu nog kostgeld, maar als ik hier weg ben valt dat uiteraard ook weg.

Financieel ben ik een lapzwans, van de lening is na 9 jaar maar liefst 1000 euro afgelost (beter gezegd, in de afgelopen maanden heb ik geen geld gebruikt van de lening). Ik weet dat een lening afsluiten dom is, ik weet dat het geld kost en dat het zonde is. Een preek daarover hoef ik niet, ik weet dat het dom is en ja, ik heb er spijt van. Maar ja, zit er nou eenmaal aan vast en dan moet ik het maar oplossen.

Ik houd dus nu zo'n 650 euro per maand over, daarvan moet ik straks huur, GWL en andere vaste lasten van betalen. Een huis kopen kan ik niet, want door die lening kan ik nu een hypotheek krijgen van € 33.000 euro.

Nu heb ik de mogelijkheid om een huurhuis over te nemen van een kennis. Moet nog wel bij de woningbouwvereniging langs om dat te regelen. De huur voor dat huisje is € 368,- per maand en er komt 33 euro aan servicekosten bij. Samen 401 euro. Dan houd ik nog 250 euro over voor alle vaste lasten, boodschappen en onderhoud van m'n auto.

Nu ben ik van plan de komende maanden (als ik dat huis kan overnemen kan dat pas in week 51) zoveel mogelijk aan de lening af te lossen en kijken of ik het doorlopend krediet om kan zetten naar een lening zodat ik dan daadwerkelijk alleen maar af kan lossen en er geen geld meer van kan opnemen. Daardoor zal het aflosbedrag ook zakken van 317 naar bv 200 euro/maand (doorlopend krediet = 2% aflossing p/m). Ik heb nog ergens een premievrij gemaakte lijfrente staan, deze heeft nu een waarde van €3800,- Als ik deze af zou kopen moet ik dat volgend jaar opgeven bij de belastingdienst als extra inkomen ('k heb de inleg steeds afgetrokken van de belasting omdat het een lijfrenteproduct is en ik een pensioentekort heb/had). Enig idee hoeveel me dat dan gaat kosten?

Verder kan ik niet veel bezuinigen op m'n vaste lasten. Een abonnement op de krant zal ik wel stop zetten (20 euro) en een andere auto nemen is ook een mogelijkheid (Opel Vectra Station, kan wel weer kleiner gaan rijden, geen auto is lastig omdat ik naar m'n werk moet (25km) en da's met het OV een tijdrovend gedoe) maar verder zie ik amper iets om stop te zetten. Begrafenisverzekering, ziektekosten, WA verzekering, autoverzekering kunnen gewoon niet stopgezet worden en verder wil ik wel blijven sporten (12,50 euro/maand) en wat sparen voor m'n pensioen. M'n telefoonabonnement loopt nog tot maart 2009, dus daar valt nu ook weinig aan te doen.

Hmm, als ik dit zo lees is het "uit huis gaan" niet eens zo verstandig...

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens je profiel ben je 6. Is dat niet wat jong om op je eigen te gaan? ;)
Ik denk dat je er sowieso mee komt te zitten, want je ouders gaan je niet eeuwig onderhouden.

Kleiner rijden kan je al snel wat schelen in wegenbelasting vooral. Misschien kun je besparen door onnodige abonnementen op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Blijf lekker thuis wonen en sparen! Je houd anders echt weinig over. Kleren kopen, spelletje, nieuwe hardware, vakantie, biosje etc...

En als je nu op jezelf gaat, hoe doe je dat dan met spullen? (wasmachine, banken, tafel, stoelen, verf, behang, gordijnen, vloerbedekking, kasten etc )

Ik zou het niet doen :)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, als ik dit zo lees is het "uit huis gaan" niet eens zo verstandig...
Die gedachte komt ook bij mij op :P Zorg dat je de financieen regelt, dat je lening is afbetaald en dat je wat geld spaart.. Waar wil je op gaan zitten? Met welk geld ga je je huis inrichten? En moet er nog geklust worden in het huis? En enig idee hoeveel die kennis kwijt is aan gas, water, electra? En overige gemeentelijke belastingen?

Waarom wil je trouwens uit huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Puur financieel gezien is het niet verstandig. Ik gok dat je al flink ouder bent dan, zeg, 25. Sociaal en persoonlijk ontwikkelingstechnisch lijkt het me dan wel eens een idee om op jezelf te gaan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:12

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik wil niet lullig doen, maar een huurhuisje overnemen wat van de woningbouw is, is volgens mij niet mogelijk, of jij moet minimaal een bepaalde periode ook op het huurcontract gestaan hebben.

Dit imho ook net zo eerlijk voor alle andere wachtenden op de wachtlijst.

Mogelijk kom je wel in aanmerking voor huurtoeslag, maar begin eerst eens met je zelf in te schrijven bij de woningbouw.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:09
Ik denk persoonlijk dat het niet zo een goed plan is voorlopig. 250 euro is tamelijk krap en als je gaat alleen wonen heb je in het begin nogal wat kosten: wat meubelen, belichting, likje verf...
Stel dat je van dat geld dan ook nog eten moet kopen en als er iets is aan je auto, dan is het echt wel problematisch.
Je moet zien dat je iedere maand toch nog wel iets aan de kant kan zetten als buffer voor onverziene tegenslagen. Ook af en toe iets voor jezelf kunnen kopen is ook leuk en daar is nu zeker geen geld voor over. Misschien eerst de lening in orde krijgen zodat je nog een 100 euro meer per maand overhoud? Dan zit je toch een pak comfortabeler, zeker in het begin wanneer je nog vanalles gaat moeten kopen.

[ Voor 25% gewijzigd door FragileM64 op 06-04-2008 21:12 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Volgens mij is de optie die je aandraagt niet te betalen. Voor 250 euro kun je niet zo eenvoudig leven. Vergeet een aantal zaken niet:

1. Als je een huis in trekt heb je een startbedrag nodig voor bijv. meubels, verf, vloerbedekking, wasmachine, koelkast etc.
2. Je moet standaard sparen om onvoorziene uitgaven te kunnen dekken. Kapotte tv, kapotte wasmachine, schade aan de auto.

Goedkopere auto is wel een idee. Dat gaat je schelen in verzekering, wegenbelasting en verbruik. Een kleinere zuinigere auto is wel een goed idee.

Voor een nieuw telefoonabonnement kun je kiezen voor een sim only. Veel goedkoper dan een standaard abonement. Het lijken kleine verschillen, maar ze komen wel elke maand terug.

Ik denk dat deze optie te duur is en dat betekent zo ongeveer dat het financieel zeer lastig is om op jezelf te gaan wonen.

(Ik vraag me toch echt af hoe je aan zo'n grote schuld komt en hebben je ouders je nooit geadviseerd?)

edit: volgens mij is iedereen het wel eens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trefwoorden: Huursubsidie, een abbonement minder, een goedkopere auto en / of minder vaak rijden, leren leven met 35 tot 65 euro in de week en je komt er vanzelf wel ;) Blijf van die lening af overigens, alles wat je nu 'pakt' betaal je later terug. En die rit wordt alleen langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 14:41
JvS schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:10:
Puur financieel gezien is het niet verstandig. Ik gok dat je al flink ouder bent dan, zeg, 25. Sociaal en persoonlijk ontwikkelingstechnisch lijkt het me dan wel eens een idee om op jezelf te gaan.
^^ Met stom. Een eigen plekkie is van grote waarde. Al was het alleen maar om te leren op eigen benen te staan, of wil je op je 50e nog bij je ouders wonen omdat het zo goedkoop is? Zullen de dames leuk vinden... :+

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:09
RobertJ schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:13:
[...]

^^ Met stom. Een eigen plekkie is van grote waarde. Al was het alleen maar om te leren op eigen benen te staan, of wil je op je 50e nog bij je ouders wonen omdat het zo goedkoop is? Zullen de dames leuk vinden... :+
Hij kan het nog altijd over een jaar doen wanneer hij iets meer financiele ademruimte heeft. Als hij nu deze beslissing neemt en terug moet gaan bijlenen omdat hij net te weinig centen heeft maakt hij het probleem alleen maar groter.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tja het is wel dat als je huurt dat je huur subsidie kan krijgen en zolang je niet werkt of zolang je onder een bepaalt niveue verdient ook van de gemeente andere subsidies kan krijgen. Komt bij dat je bepaalde dingen mag aftrekken etc.

Maar uit huis wonen blijft duur! Zou eerst goed gaan narekenen en natuurlijk wil je een dag op jezelf wonen wie wil dat niet! Maar plan het eerst wel goed en zorg voor een goede buffer dat je financieel sterk staat en heb geluk!

Die lening is een probleem dertegen. Ik heb niets tegen lenen als het voor iets goed is en als je het afbetaalt maar ja 9 jaar niets doen aan een dure lopende lening. Je hebt geld weggegooit! Het is simpeler om de lening inderdaad om te zetten en die in ieder geval deels af te betalen!

[ Voor 23% gewijzigd door swampy op 06-04-2008 21:23 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:27
afkopen van de verzekering lijkt me niet verstandig. En waarom sparen voor je pensioen, ik zou eerst zo snel mogeljk die lening aflossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

JuliettPapa schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:07:
En als je nu op jezelf gaat, hoe doe je dat dan met spullen? (wasmachine, banken, tafel, stoelen, verf, behang, gordijnen, vloerbedekking, kasten etc )
Van ex-studenten gehoord, een huishouden inrichten kost ongeveer half miljoen Belgische franken of 12500 euro. Dat is bijna zoveel als je negatief kapitaal.

Nu je een negatieve kapitaal hebt, is het geen goed moment om nog meer schulden erbij te maken. Dus snoeien, besparen,... (en desnoods rantsoeneren) om de boekhouding terug recht te trekken. Het leven kan stukken goedkoper en kotstudenten (kamers) hebben meestal wel optimalisaties gedaan om meer geld voor het drinken over te houden. Een student kan leven van 10 euro per week aan boodschappen en een academiejaar op kot wordt bij mij op 4000 euro basiskosten (exclusief uitgaan, hardware en fotografie) begroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:09
Wat denk je van een andere baan zoeken die beter verdient? Daar werken tot je een vast contract krijgt en dan uit huis gaan. In de tussentijd weinig uitgeven en je schulden afbetalen...

Of een rijke vrouw trouwen zoals ik :P

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:59
rapture schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:18:
[...]
Van ex-studenten gehoord, een huishouden inrichten kost ongeveer half miljoen Belgische franken of 12500 euro. Dat is bijna zoveel als je negatief kapitaal.
Das wel erg negatief gesteld. Je kunt natuurlijk ook je uitzet een beetje bij familie vandaan schrapen. Misschien dat er nog iemand een oude koelkast heeft staan. Zelf heb ik 1,5 jaar geleden gewoon de bank van mijn ouders overgenomen die een nieuw stel namen. Ook kastjes en tafels en stoelen zijn bij familieleden vandaan gekomen. Mijn ouders sponsorden vervolgens de wasmachine en dan ben je uiteindelijk niet zo heel duur uit. Je moet natuurlijk wel een beetje creatief zijn.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 12:49

Brons

Fail!

Doe je iets anders dan je lijfrente? Als je bijvoorbeeld een x bedrag peer maand op een bankrekening zet(en dus niet aftrekbaar) kan je beter stoppen met sparen voor je pensioen en je lening aflossen.

Ik zou vooral kijken of je dat doorlopend krediet kan omzetten naar een andere vorm, dat kan je veel geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg ervoor dat je een leuke maar goedkope huurwoning 'scoort', als je daarbij huursubsidie aanvraagt (let op , dat duurt 3 maanden) dan kan je er een leuk bedrag vanaf halen. Dan heb je iets meer financieele ruimte.

Abbonementen op vanalles is leuk, maar nu je op jezelf wil gaan gaat dat een dure lastenpot worden. Ik weet niet om hoeveel abbonementsgeld je praat? (maandelijks, kwartaal, half jaar, jaar). Ook een GSM met abbonement is vrij prijzig. Prepaid is een goede manier om de kosten ook daadwerkelijk zelf in de hand te houden (je belt met wat je hebt in €'s ) Ook leren leven met 35 tot 65 euro in de week en dan niet elke avond lekker met je maatjes zuipen in de kroeg is prima te doen. Er zijn zelfs gezinnen die van 50 euro moeten doen inclusief eten en kleding. Jij in je eentje daarintegen moet dat prima kunnen ;)

Ik woon zelf ook al 3 jaar op mezelf. Heb tijden gehad van dat ik werkelijk op een houtje bijten moest, maar so be it. Rekeningen moeten betaald worden en elk weekend stappen zat er niet in. Nu met een stabieler inkomen kan ik me dat wel permitteren om bijv nu elk weekend uit te gaan, maar zet liever m'n geld opzij voor een auto straks. On the long run heb je daar ook veel meer aan.

Boodschappen doen is ook een issue. Als je bij appie een mandje volhaalt dan reken maar 35 euro. Doe je dit bij een minder merkgerichte supermarkt, dan is die mand je ineens 25 euro waard. Ga je letten op de kleintjes kan je dit terugdringen naar wellicht 22 euro per keer. En zodoende doe je ervaring op ook in boodschappen doen, daar zit namelijk ook de kunst ;)

Let wel: Op jezelf wonen ben je overal zelf verantwoordelijk voor. Voor de hoeveelheid jij per dag douched, hoevaak je stookt, etc. Je betaald bij de energieleverancier op basis van voorschot. Aan het eind van het jaar komen ze de meterstanden opnemen om dan een definitieve afrekening te maken. Als je teveel betaald hebt krijg je geld terug, heb je te weinig betaald of in verhouding veel meer verbruikt, dan moet je het betalen ja. Je kan zo zuinig leven als je wilt. Het voordeel is is dat je een lage maandpremie houden kan als je maar weinig stookt, geen 20min per dag douched, of wat vaker een dikkere trui aantrekt als het koud is ;)

Ook krijg je te maken met gemeentelijke belastingen, a +/- 500 € die aardig hard aanlopen elk jaar op je maandlasten :X

Kortom, eitherway post je uitgavepatroon die van nu eens of bereken die zelf, en kijk wat er vanaf kan :) Zo zal je zien dat het wel lukken zal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een doorlopend krediet is veel te duur. Zet dat eens om in een normale lening en je bespaart aardig wat, lost meer af en............. je kunt niets meer opnemen. >:)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen; blijf lekker nog een jaartje thuis zitten en probeer in dat jaar een flinke hap van je lening af te betalen.

Mogelijk is het financieel interessanter om een andere lening af te sluiten om je huidige doorlopend krediet af te lossen; op een "normale" lening betaal je (zoals hierboven al gezegd) over het algemeen veel minder rente en wordt je niet in de verleiding gebracht meer te lenen.

Maar ja je moet er zelf voor kiezen.. nog jaren lang met zo'n baggerlening blijven zitten om de knop in je hoofd om te draaien om een jaar of twee zo veel mogelijk te verdienen en geen flikker uit te geven zodat je die 16.000 (of in ieder geval het leeuwendeel) kunt aflossen.

resumé:
-thuis blijven wonen
-doorlopend krediet aflossen (evt. met een andere "Vaste" lening waar je minder rente betaalt)
-zorgen dat je geen nieuwe schulden maakt (dus ook rood staan uitzetten)
-besparen besparen besparen.. Abbo's de deur uit, goedkopere auto.. el cheapo eten.. Geen dure uitjes.
-meer verdienen?
-geduld...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 09-10 12:49

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:26:
Ook krijg je te maken met gemeentelijke belastingen, a +/- 500 € die aardig hard aanlopen elk jaar op je maandlasten :X
Als je een laag inkomen hebt kan je veel van deze belastingen kwijt laten schelden. Informeer jezelf hier wel eerst naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Maverick schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:23:
Das wel erg negatief gesteld. Je kunt natuurlijk ook je uitzet een beetje bij familie vandaan schrapen. Misschien dat er nog iemand een oude koelkast heeft staan. Zelf heb ik 1,5 jaar geleden gewoon de bank van mijn ouders overgenomen die een nieuw stel namen. Ook kastjes en tafels en stoelen zijn bij familieleden vandaan gekomen. Mijn ouders sponsorden vervolgens de wasmachine en dan ben je uiteindelijk niet zo heel duur uit. Je moet natuurlijk wel een beetje creatief zijn.
In de kringloopwinkel, marktplaatsachtige websites,... kan je idd ook kotinrichting of huisraad voor de fractie van de nieuwprijs vinden. Mijn borden, mokken, bestek,... komt van de kringloop. 25 tot 50 euro CRT's zijn prachtige schermen voor fotografie/grafische doeleinden. Er kan aan alles geoptimaliseerd worden. Je hebt mensen die alles nieuw willen kopen en de kosten swingen de pan uit. De TS leefde op zo'n manier, als hij op zo'n manier alleen gaat wonen, dan is 12500 euro aan huisraad niet eens hoog ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Als ik heel eerlijk moet zijn, zou ik als ik jou was uit huis gaan, en goede beoordeling maken van wat wel/niet mogelijk is.

Je verdient 1382 netto ga ik voor dit verhaal van uit, of bruto? Grootste probleem die je echter hebt is je lening, maar dat was al zachts gezegd niet aan de orde om daar verder over door te zeuren.

Mooi moment om zaken op orde te krijgen, omdat je nu weet dat als je niks aan je problemen doet, je verder helemaal geen vooruitgang zult gaan maken. De schade die je hebt, dat heb je aardig op gemeten,en mijn ervaring is ook dat als het geld binnen komt en je op je zelf woont, je de eerste duizend euro zo lichter bent.

Huisinrichting, trek daar sowieso maar een eurotje á 2000/3000 voor uit, en eens bij familie/kennissen/whatever langs in de hoop dat zij nog leuke afdankertjes hebben. Zo ben ik zelf ook eens begonnen terwijl ik gaandeweg alles aan het vervangen ben voor mooier spul.

Stap 1 is eens goed inventariseren wat je hebt, wat je gebruikt, en wat je weg kan.
Stap 2 is de auto, werk je in je woonplaats, waarom ga je dan niet verder op de fiets, of koop je eventueel een brommer.

Probeer geld vrij te laten komen, en bekijk eens heel goed of je het e.e.a. kan aflossen. Dit huis zou ik niet aannemen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Laatst online: 16:29

TF

bla bla

Wat ik mij afvraag: Waar had je die draak van een DK voor nodig ? Je woont thuis .... en zelfs al woonde je op jezelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:40:
Ik zou zeggen; blijf lekker nog een jaartje thuis zitten en probeer in dat jaar een flinke hap van je lening af te betalen.
Ik zou dit ook doen, plus een spaarpotje opbouwen. Je kunt wel net uitkomen elke maand met je salaris, maar er hoeft ook maar een keertje iets tegen te vallen (zoals een hoog uitvallende jaarafrekening van je stroom ofzo, of 150 euro die de verzekering wil hebben van je eigen risco, een kapotte koelkast die moet worden vervangen, dat soort dingen) en je gaat stressen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 13:09
Als je 18000 bruto p/j verdient, dan krijg je 95 euro huurtoeslag en 45 euro zorgtoeslag.
Belastingterruggave per maand?????

Zie www.toeslagen.nl

Verder zou ik zeggen, blijf als het kan nog even thuis.....

[ Voor 9% gewijzigd door Snelle Henkie op 06-04-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

Barrycade

Through the...

Ik zie 700 vaste lasten en 1350 euro inkomsten en een lening van 15k en dat alles terwijl je nog thuis woont. Nou volgens mij gaat hier wat krom.

Ik zou eens aan het saneren gaan op economisch gebied.
Dus werk die lening zo snel mogelijk weg. En probeer eerst eens in de plus te komen. En maak dan het sommetje nog een keer, grote kans dat het er dan weer wat positiever uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Reden voor uit huis gaan? Ik ben 33. Woon nu bij m'n ma, pa is overleden paar jaar geleden. DK afgesloten omdat ik toentertijd absoluut niet met geld om kon gaan. Kwam er bv 1500 gulden binnen dan ging er 1600 gulden uit. Ik was bezig een huis te kopen (had nog geen lening, wel huidge baan en wilde dichterbij wonen) maar dat ging dankzij een aantekening bij het BKR niet door (vorige werkgever was niet zo lief, dik rood gestaan maar wel eens wat geld gekregen zodat ik niet aannemelijk kon maken dat ik in de "dik-rood-sta-periode" geen inkomen had). Uit baldadigheid een lening aangevraagd bij een bank en die kreeg ik wel 8)7 Auto van gekocht, lening later verhoogd omdat ik "iets" teveel rood stond (eigenlijk altijd rood stond).
Jaar geleden een ander spaarding afgekocht (geen idee meer wat dat was), daar bijna 4000 euro uit gekregen. Dat geld is opgegaan aan aflossing van een rekening bij Wehkamp (ja, vaatwassert en autoradio daar gekocht, vaatwassert voor ma en radio voor mezelf) en structureel oplossen van het rood staan op m'n bankrekening (mocht 2000 rood staan, stond meestal 1000 tot 1500 in de min). Sindsdien heb ik iig op m'n betaalrekening niet meer rood gestaan (mag nog 1000 in de min staan, wilde 500 maar 't was 0 of 1000 en toen maar voor 1000 gekozen om een eventuele tegenvallert op te kunnen vangen), houd meestal wel een paar euro in de plus over. Ben nu bezig om de lening aan te pakken, maar dat gaat niet zo snel. Ik denk nog steeds veel te snel "oh, dat kan ik wel betalen" of "oh, ik schiet dat wel even voor" waardoor m'n CC deze maand even 500 euro komt opeisen (2x een zooi kaarten voor voetbal gehaald, vliegticket voor een kennis betaald en een paar cd's bij bol.com gekocht). Krijg het meeste wel terug, maar echt nozel is het niet uiteraard ;) Verder gebruik ik m'n creditcard amper hoor, soms bestel ik eens een t-shirt in Amerika of een cd in Engeland. Hooguit 1x per maand.

En qua inrichting.... Dat huurhuis wat ik misschien over kan nemen is voorzien van laminaat en vloerbedekking, dat is nog geen jaar oud. Ik sta bij de woningbouwvereniging van wie het huis is ingeschreven, schijnt dat het op zo'n manier ook kan. Qua inrichting zelf heb ik al een boel bij elkaar geronseld, moet alleen inrichting voor een woonkamer (bank, tafel, eethoek) hebben en elektrische apparaten zoals een wasmachine, koelkast en waterkoker. Meeste is wel 2e hands te vinden via kringloopwinkels en/of marktplaats oid. Uitzet qua servies en bestek heb ik al jaren liggen (op m'n 18e gekregen ofzo).

Huurtoeslag krijg ik niet, mag je maximaal € 20.300,- per jaar verdienen en ik zit tegen de € 24.000 aan. Kwijtschelding van gemeentelijke belasting kan ik ook wel shaken. Andere baan is wel een optie, alleen of ik dan beter ga verdienen? Ik heb een KMBO Horeca opleiding gedaan, maar werk al 12 jaar in een fabriek. Een keuken trekt mij nu helemaal niet meer en ik vraag me af hoeveel keukens er op een kerel zitten te wachten die 12 jaar lang niets aan koken heeft gedaan (behalve thuis) en alleen een basisopleiding heeft gehad. En mocht ik als kok gaan werken, ik heb nu een sociaal leven aangepast aan m'n werk (werk altijd van 7.30 tot 16.15) en dat kan ik als ik in een keuken sta wel vaarwel zeggen. En dat trekt mij niet echt ;)
Die 1382 euro is trouwens netto inkomen.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet hoe je met zo'n inkomen die schuld niet sneller weg weet te werken. Koop wat minder kleren of CD's en zo. Al die dingen voorschieten ook niet doen. Heel basic leven. Is niet leuk maar des te sneller ben je van je schuld af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb echt heel veel waarom vragen als ik zo jou berichten lees:
  • waarom een t-shirt in Amerika bestellen?
  • of waarom een cd in Engeland
  • waarom 2x een zooi kaarten voor voetbal gehaald?
  • waarom een vliegticket voor een kennis betaald?
  • waarom een paar cd's bij bol.com gekocht?
  • waarom heb je een auto?
  • waarom koop je iets bij wehkamp?
  • waarom heb je uberhaupt een cc?
Je staat elke maand rood en je hebt nog een lening die je moet aflossen!

Jij kan nog echt niet op jezelf wonen. Eerst moet je zorgen dat je financieel gezond leeft. Dat betekent ten eerste dat je alle dingen in het rijtje hier boven niet meer moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Over nagedacht om bij de nibud aan te bellen voor een beetje hulp over hoe je met geld moet omgaan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das het nadeel van roodstaan, je beschouwt het geld dat je rood kan staan als dat van jezelf. Het enige verschil is dat de bank maandelijks lekker rente trekt op het bedrag dat je roodstaat, en er zo eigenlijk geen uitzicht is naar een plusstand.

Gezien jouw uitgave-patroon is het wellicht het beste voor je eigen bestwil je onder financieel beheer te laten zetten. Jij kan zoals ik het lees absoluut niet met geld omgaan en je hebt een twist in de juiste richting nodig. Zo'n bewindsvoerder betaald jouw rekeningen, zorgt ervoor dat het allemaal op orde komt, en spaart voor je mits dat toereikend is, en jij leert leven met 50 euro per week.

Geloof me maar dat als je dat voor een jaartje gedaan hebt, je ineens weer heel anders met geld omgaat dan dat je nu doet met een CC uitrekken om voor iemand iets voor te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 00:27:
en jij leert leven met 50 euro per week.

Geloof me maar dat als je dat voor een jaartje gedaan hebt, je ineens weer heel anders met geld omgaat dan dat je nu doet met een CC uitrekken om voor iemand iets voor te schieten.
Dat is het voordeel van student te zijn. Je leert met erg weinig leven, waardoor je, als je een loon krijgt, massa's overhoudt. Omdat je nu eenmaal niet zo veel nodig hebt om normaal te leven.

Ik begrijp ook niet hoe mensen zo zwak met geld omgaan. 33 jaar en dan dit :s
En 1350 netto is voor een alleenstaande op zich ook niet zooo slecht hoor.

En kijk, dat is nu de reden dat sommige mensen tegen zichzelf moeten beschermd worden. Je kan wel berouw en spijt hebben na een onverantwoorde periode... dan is het te laat, dan zit je er mee. Het is een andere discussie, maar dit voorbeeld maakt nog eens duidelijk waarom ik het eens ben met strenge regulering ivm kredieten in shoppingcentra, en voor banken die maar al te graag leningen uitschrijven (citibank?), of je ze nu kan afbetalen of niet.

In het rood staan is een gigantisch blok om het been, altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet dat hij nooit op zichzelf heeft hoeven te wonen. Altijd onder hoedje van ouders in dit geval geweest. Dat kan je 'm dan ook niet kwalijk nemen dat hij dat dan niet weet. Ik smeet ook met geld toen ik 16 was hoor :9 Ik was 1 van de weinige op mijn leeftijd die de CAO van een 18jarige had, en wel 300 gulden in de week te besteden had. Hadden mijn vriendjes dat ook toen? Nee. Heb ik uberhaubt verstandig omgegaan met dat geld toen? Ook niet. Het heeft even geduurd bij mij, maar ik weet nu al 3 jaar prima rond te komen.

En ik ben het met je eens over de snelle toename van leningen, kredieten enzovoorts, ik kom uit een nest waarbij altijd gezegd werd wil je iets moet je ervoor werken, want van ons krijg je het niet. En die instelling ontbreekt gewoon de dag vandaag bij vele gezinnen, omdat het allemaal zo makkelijk is om te lenen of te kopen op basis van krediet.

Goed.. Dat is allemaal gebeurd, waar hij zich op moet richten is 50 euro per week. Je pasjes inleveren bij jouw straks nieuwe financieel bewindvoerder/ster en gewoonweg jezelf uitsluiten van al je geld op dat ene pasje na wat jij van hun krijgt. Daar is waar jij het mee doen moet.

Ik heb zelf nog nooit serieus in de schulden gezeten op een paar onbetaalde rekeningen na. Ik ben een jaar vrijwillig onder financieel bewindsvoering geweest en ik moet zeggen dat dat het beste voor mij was. Ik leerde omgaan met 65 euro per week om van te leven, spaarde op de achtergrond en het was gewoon een fijn gevoel om op het einde van de maand een meid mee uit eten of naar een pretpark te kunnen nemen omdat ik toen die capaciteit wel had.

Ik spaar nu ook bij, zoveel als ik kan, want ik weet dat ik het straks nodig heb. Mijn ouders en familie hebben me toen opweg geholpen met een bedrag van 2000 euro waarvan 1500 euro terugbetaald worden moest om m'n woning in te kunnen richten en daar ben ik ze heel erg dankbaar voor.

Het is ook fijn om te weten dat ik altijd bij mijn ouders eten kan als ik zelf bij wijze van zonder zit. Want het spaart mij immers 5 euro per dag uit als ik zou eten bij m'n ouders. En 3 dagen bij wijze van in de week is weer 15 euro op je weekendboodschappen bijv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Volgens mij kun je behoorlijk bezuinigen op je uitvagen. Waarom T.net abonnee? Waarom zoveel aankopen? Waarom een relatief dure auto? Waarom naar zoveel concerten?
King Nothing in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon..."
King Nothing in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon..."
King Nothing in "Show je auto - Deel 44"
Naar welk concert/optreden ga jij binnenkort toe?

Ik wil eigenlijk niet zeuren, en zeggen dat je geen 'leuke' dingen meer kan doen, maar je kan echt heeel erg snoeien in je uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 00:59:
Je vergeet dat hij nooit op zichzelf heeft hoeven te wonen. Altijd onder hoedje van ouders in dit geval geweest. Dat kan je 'm dan ook niet kwalijk nemen dat hij dat dan niet weet. Ik smeet ook met geld toen ik 16 was hoor :9
Daar ben ik het dus niet mee eens. Toen ik zo oud was was ik me ook al bewust van wat wel en niet kon. Geen geld uitgeven dat je niet hebt. Simpele regel .. maar hou je er dan ook aan. Kan het niet .. dan kan het niet. Punt. Waarom moet je persé 30 zijn om verantwoordelijk ergens mee om te kunnen gaan? Waarom wordt van een 16-jarige zoiets dan niet verwacht? Dan ben je notabene oud genoeg om op een brommer te zitten. De hoofdreden dáárvoor is omdat op die leeftijd je hersenen het vermogen hebben om oorzaak en gevolg goed te overzien. Dus wbt geldzaken moet je dan ook common sense kunnen ontwikkelen.

Ik zou het iemand dus wel kwalijk nemen .. of ie nou 16 of 36 is. Ik erger me daar echt mateloos aan. Ik zie het overal om me heen. Links en rechts worden aankopen gedaan. Impulsief, onnadenkend, zonder oog voor de consequenties. Geen wonder dat half nederland met schulden zit.

Misschien klink ik wel als een ouwe lul maar deze instelling heb ik al vanaf mijn prille jeugd. Een kwestie van ingestampt krijgen op jonge leeftijd.

offtopic:
wbt de brommer: die lui die dan zonder helm en verzekering e.d. door rood rijden neem ik het ook kwalijk. als je oud genoeg bent om op dat ding te rijden dan ben je ook oud genoeg om niet zo als een idioot je eigen te gedragen. lever de scooter maar weer in want klaarblijkelijk ben je _niet_ oud genoeg voor dat ding

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:18:
Ik zou het iemand dus wel kwalijk nemen .. of ie nou 16 of 36 is. Ik erger me daar echt mateloos aan. Ik zie het overal om me heen. Links en rechts worden aankopen gedaan. Impulsief, onnadenkend, zonder oog voor de consequenties. Geen wonder dat half nederland met schulden zit.
Moet je eens naar Engeland kijken, kerstcadeaus worden in december op krediet gekocht en in januari weer in beslag genomen...
Misschien klink ik wel als een ouwe lul maar deze instelling heb ik al vanaf mijn prille jeugd. Een kwestie van ingestampt krijgen op jonge leeftijd.
Alleen instampen is niet voldoende, het moet ook van nature komen. Mijn oudere broer kan totaal niet sparen, terwijl mijn jongere broertje en ik wel de tering naar de nering kunnen zetten. En nee, je bent geen oude lul als je dat denkt (of ik ben het ook :P ).

@TS: probeer eerst eens een tijdje superzuinig te leven, kijk of je dat kan. Je zal het nodig hebben als je op jezelf wilt gaan wonen in deze omstandigheden!

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja goed ik weet jouw leeftijd niet, HlpDsk, maar als je opgelet had waren de laatste 5 jaren enorm in de ban van 'lenen', het beeld wat op bijv TV vertoond werd over hoe makkelijk het wel allemaal niet was. De bestelling bij wehkamp met betaalgemak bijv, maar dikke rente over het totaalbedrag nog eens heenbetalen. Als jij denkt dat jij voordelig uitbent omdat je maandelijks aflost heb je het fout hoor :D Die gasten lachen zich kapot omdat ze een product verkocht hebben waar ze nog eens een flinke rente uit trekken. En maar blijven sturen van aanbiedingen en koopjes en hypotheken...

De keus om iets op afbetaling te kopen is heel makkelijk gemaakt. Maar als jij pas na een jaar nog bezig bent af te lossen dan is er niet goed in orde. Had je dat ook overzien wanneer je die keus gemaakt had?

Nou ja goed. Het is echtwel zo als iemand laat het nest verlaat er totaal nog geen vaardigheden op dat gebied zijn. Er wordt immers voor je gekookt, je was wordt gedaan, je hoeft maar een kleine bijdrage of zelfs helamaal niets aan je ouders te betalen, het enige vaste last dat je hebt is je verzekering en je kroegavonden. Natuurlijk zou ik ook zo willen leven hoor. Maar hey.. Als je de sweet taste van op jezelf wonen en alles zelf doen eenmaal geproefd hebt, wil je niets anders meer (tenzij je zo erg in de schulden zit dat je op een doos slaapt oid :+ )

Alleen om financieele redenen zou ik wellicht bij m'n ouders een poosje willen verblijven, maar nogmaals die heb ik niet en hou ik graag zo. Ten tweede ben ik erg gehecht aan m'n vrijheid in waarin ik leef, en dat zou ik voor geen goud willen opgeven.

Financieel beheer is the way to go. En so als je de eerste 2 maanden vanaf een papieren bord eet... Zie het maar als een nuttige investering in jezelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus niet zo. Ik heb thuis leren koken (ik ben dat zelf gaan vragen aan mijn moeder: leer mij eens .. en dan zelf ook actief jezelf dat aanleren als vaardigheid met het ook op de toekomst). Ik heb altijd al het besef gehad hoe je met geld om moet gaan. Enz. Dat is echt niet iets dat je pas leert als je in het diepe wordt gegooid. Dan ben je te laat. Helaas is het vooral een mentaliteitskwestie bij veel mensen van 'we zien het wel'. En als de shit dan echt de fan raakt kloppen ze aan bij de overheid voor allerlei noodpotjes. Dan loop ik paars aan omdat ik verdomme wel om weet te gaan met centen en niet boven mijn stand leef. En ik moet alles zelf dokken. Noodpotjes en dergelijke zijn voor mensen die hun best doen en desondanks het niet redden. Niet voor mensen die krap aan kas zitten en dan toch gaan stappen of een T-shirt uit de states laten overkomen. Dat is ver$#$#mme je prioriteiten niet kennen. Daar kan ik dan kwaad over worden ja.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die horen ook idd de prijs van op een houtje te bijten te betalen. Maar helaas is dat met de noodpotjes in NL allemaal grijpen naar gemakzucht. WPB, Voedselbank, Subsidie hier , Subsidie daar. In welk ander arm land heb je dit? Daar ben je toch ook op de straat gewezen en alleen de echte knokkers komen nog ergens ?

Ik geef je groot gelijk over de schulden bij de mensen de afgelopen jaren en de reden waarom. Ik ken er zelf ook een paar die op zo'n manier leven. Lekker tappen elke week bij de voedselbank om vervolgens met het weekgeld (ala 35 euro) te gaan stappen :/ Nee daar wordt ik ook pissed om, maar wie ben ik om daar iemand op z'n vingers mee te tikken? Ik weet wel beter in het vervolg als die financieel weer eens in de problemen zit. Ik leen geen geld meer uit hoor ;)

Maar beste King Nothing: Wat heb je zelf nu gedachten na het lezen van vanalles wat hierin staat? Wat wil je gaan ondernemen? Of weet je het nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

King Nothing,

Zou zeggen de zet is aan jou, om je nu onder financieel beheer te laten stellen is een grote stap en je zou zelf eerst met kleine kunnen beginnen. Inderdaad goedkopere auto, minder stappen, minder shirtjes en cd's. Scheelt toch al een heleboel! Ook al win je "maar" 100 euro per maand dat is 1200 euro per jaar. Daarmee kun je je schulden afbetalen!

Er is een ding wat je niet moet doen en dat is ALLE pleziertjes laten. Er moet altijd iets in je leven zijn waarbij je denkt van "Ja leuk" of "Ja Lekker!" Je moet positief blijven en het helpt al veel om blut te zijn maar wel zonder schulden voel je al een stuk lekkerder!

Nu het eerste wat je moet regelen is het doorlopend krediet, dat is namelijk waarschijnlijk het duurste probleem nu. Een DP betaal je niet af nee je betaalt vooral rente en wat er over is van de rente dat is je afbetaling. Op die manier houden ze lekker lang een geldkoe. Je moet het zo zien als je 100 euro per maand afbetaalt en 87 euro is de rente dan betaal je maar 13 euro af.

Dat duurt het inderdaad 5 jaar voordat je enigzins vooruitgaat. Zet het dus om in een lening die je gestaag afbetaalt! En die kredietkaart...kredietkaarten zijn niet je vriend! Als je schulden hebt dan zijn kredietkaarten niet je vriend!

Je hebt een loon waarmee je kan leven en ook wat luxe kan hebben. Maar dan moet je wel uit te schulden raken! Zie ik weet niet wat je betaalt aan de bank en kredietkaart maar als dat 175 euro per maand is (raad maar wat) dan is dat wel 175euro per maand.

Ik zou blij zijn met 175 euro per maand over voor kleding, voor plezier, voor een kabelpakket op de televisie met veel zender voor.. je weet waar dit naar toe gaat!

Je moet eens zeer goed kijken naar het financieele plaatje en kijken hoe snel je van de schulden af kan komen. En wat de beste manier daarvoor is! Zijn die schulden weg dan geloof me voel je je een stuk beter! En heb je meer geld over per maand voor dingen die je wilt doen.

De nibud "omgaan met schulden" methodes kunnen helpen. Kennis is macht! Feit is JIJ moet het doen JIJ moet erachter staan! Aankloppen bij ome de regering om efkes snel te helpen met de schuld? Met het inkomen dat je hebt moet je het ook anders kunnen!

Echt voor wat ik lees is de schuld en de kredietkaart het grootste probleem! Als je die twee kan oplossen of afbouwen ben je al een grote stap verder. Dat dit niet zonder opoffering is tja..

[ Voor 10% gewijzigd door swampy op 07-04-2008 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Guardian Angel schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:27:
Een doorlopend krediet is veel te duur. Zet dat eens om in een normale lening en je bespaart aardig wat, lost meer af en............. je kunt niets meer opnemen. >:)
Deze tip lijkt enorm genegeerd te worden maar wil ik graag nog even aanstippen als enorm nuttig ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 16:56

Illusion

(the art of)

Op jezelf wonen betekent ook verstandig genoeg zijjn om offers te maken. In jouw geval: Als je het huis uit wil, dan verhuis je naar een plek die op loop/fietsafstand van je werk is en verkoop je je auto!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat word dus geen monster pc (quad core, quad sli, 850w voeding, Raid 5) bezitten als je op jezelf gaat wonen anders zal de stroom rekening je weer richting thuis dwingen !
En in mijn geval, ik ben al sinds mijn 19de het huis uit en zou niet anders meer willen en kunnen.
Tevens en dat komt nogal naar voren uit je postings lijk je amper over goed onderbouwt verantwoordelijkheidsgevoel te beschikken iets wat zéér belangrijk is als je op jezelf wonende wilt slagen.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 21:28

Geckoo

Good news, everyone!

King, vergeet trouwens niet dat wij alleen maar proberen je helpen, je moet dit totaal niet zien als een aanval. Maar zeker als je de ideeen en voorstellen goed overziet en er wat mee gaat doen is het niet meer dan redelijk dat je naar een aantal maanden, hoogstens een jaar, van je lening af bent.
en ik zou tot die tijd het rustig aan doen, lekker sparen niet te veel gekke dingen doen.
en je moeder zou het ook wel kunnen waarderen

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-10 14:06
Heb je al een vriendin?
Dan moet je rekenen dat je twee inkomens hebt.

En anders moet je op zoek gaan naar eentje die het goed voor elkaar heeft.
*hmm... misschein moet ik minder kieskeurig worden

Grapje naturlijk

Iemand met 2 jobs, full time/zelfstandige(fulltime) + vriendin = 3 inkomens/2hoofden
Net een huis gekocht 1000 euro /maand 20 jaar lang.

Zelf zou ik veel liever naar spanje gaan wonen. (loret ofzo)
Het lijkt me dat het daar nog doenbaar is. En alle dagen zon!

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:56
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:40:
Dat is dus niet zo. Ik heb thuis leren koken (ik ben dat zelf gaan vragen aan mijn moeder: leer mij eens .. en dan zelf ook actief jezelf dat aanleren als vaardigheid met het ook op de toekomst). Ik heb altijd al het besef gehad hoe je met geld om moet gaan. Enz. Dat is echt niet iets dat je pas leert als je in het diepe wordt gegooid. Dan ben je te laat. Helaas is het vooral een mentaliteitskwestie bij veel mensen van 'we zien het wel'. En als de shit dan echt de fan raakt kloppen ze aan bij de overheid voor allerlei noodpotjes. Dan loop ik paars aan omdat ik verdomme wel om weet te gaan met centen en niet boven mijn stand leef. En ik moet alles zelf dokken. Noodpotjes en dergelijke zijn voor mensen die hun best doen en desondanks het niet redden. Niet voor mensen die krap aan kas zitten en dan toch gaan stappen of een T-shirt uit de states laten overkomen. Dat is ver$#$#mme je prioriteiten niet kennen. Daar kan ik dan kwaad over worden ja.
Tja...niet iedereen is verstandig en daar kunnen ze niet altijd wat aan doen. Er kan een samenloop van omstandigheden zijn waardoor iemand in deze situatie komt, denk aan opvoeding, vriendengroep, mentale zwaktes etc.
Laten we positief zijn: Hij is er nu achter en vraagt iemand anders (ons in dit geval) om raad. Als ik zo naar al het advies kijken lijkt mij het ZEER VERSTANDIG als hij deze opvolgt.
Prioriteit 1 moet zijn: Het aflossen van je schulden, pas dan kan je met een schone lei beginnen. Dit zal in jouw geval vooral moeten komen van kostenbesparing, overwerken en/of verkoop van zaken (zoals de auto).

Daarnaast lijkt me het verstandig als je bepaalde zaken binnen het huishouden op je gaat nemen, zoals in het weekend koken, de bonte was, strijken van je eigen kleding (neem maar meteen die van je mam mee) etc etc. Mocht je dit al doen dan heb ik niets gezegd en ben je op dit punt al zeker op de goede weg.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

curry684 schreef op maandag 07 april 2008 @ 02:50:
[...]
Deze tip lijkt enorm genegeerd te worden maar wil ik graag nog even aanstippen als enorm nuttig ;)
Da's mooi. Overigens was de TS daar zelf ook al achtergekomen. Het is een kwestie van financiële prioriteiten stellen en dat doet de TS (nog) niet.

Na jaren in een (v.a. nieuw) Corsa gereden te hebben stapt hij over op een Vectra met als reden meer plaats voor vrienden en bagage. Hier kloppen duidelijk twee dingen niet. Je koopt geen auto zodat vrienden comfortabeler kunnen zitten en daarnaast is een Vectra Station qua ruimte vergelijkbaar met de veel goedkopere Astra. De vraag is dus of die vrienden bereid zijn voor hun extra comfort te gaan betalen.

Advies:
Vectra de deur uit en weer kleiner gaan. Meer met vrienden meerijden ipv. andersom. Laten betalen voor de benzine.

Het kopen van CD's kan een heel stuk goedkoper bij bijv. Velvet Music maar slimmer is op Marktplaats te kopen. Nóg voordeliger is de voor de artiest nadelige download van vage websites.

Naar concerten is geweldig leuk maar een aantal malen per maand is overkill. Een hoop artiesten zou je maar een keer in de 3-4 jaar kunnen gaan zien. Verder is wat muziekonderzoek nooit weg en zijn er vast groepen die je leuk vind en waar de concertkaartjes een stuk goedkoper van zijn. Voor cabaret geldt min of meer hetzelfde.

Bovenal is het zelfdiscipilne en handelen. Niet v.a. morgen maar vandaag al maatregelen nemen door bijv. € 1.000,= rood mogen staan om te zetten naar € 0,=. CC de deur uit en het DK omzetten naar een PL.

Volgens mij kun je met deze maatregelen wel € 300,=/400,= per maand besparen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:08
Interessant topic dit, persoonlijk zou ik wel uit huis gaan ook al is het misschien financieel niet het beste wat je kan doen, als we allemaal financieel het beste zouden doen zouden we allemaal nog bij onze ouders wonen toch?

Ik ben al sinds m'n 18de uit huis en heb ook tijden gehad dat ik maar 40 euro in de maand overhield om van te leven, op gegeven moment rood staan aangevraagd, en dat is nu al 6 jaar zo dus dat heeft me nu al 360 euro gekost :o

Overigens heb ik sinds vorig jaar november m'n eigen huurhuisje, en als je beetje slim regelt hoeft dat je niet veel te kosten hoor, laminaat lag er al koelkast, fornuis, klerenkast overgenomen 20 euro, combimagnetron voor 30 euro tweedehands, gordijnen tweedehands 15 euro, wasmachine (AEG! ;) ) van m'n opa en oma omdat ze naar tehuis gingen etc. Hoeft echt niet veel te kosten.

Als je een eigen huisje huurt moet je wel met meer dingen rekening houden dan wanneer je bij een hospita of in een studentenhuis gaat wonen, dat was voor mij ook wel ff een verrassing, maar dat overkomt je één keer en daarna hou je er rekening mee.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Illusion schreef op maandag 07 april 2008 @ 03:11:
Op jezelf wonen betekent ook verstandig genoeg zijjn om offers te maken. In jouw geval: Als je het huis uit wil, dan verhuis je naar een plek die op loop/fietsafstand van je werk is en verkoop je je auto!
Doe dat 2 jaar en die lening is, zonder enig ander offer, WEG. Dan nog even een jaartje wat centjes sparen voor een oud Altootje en dan kun je verder.

Kort samengevat:
1. Doorlopend Krediet omzetten naar Persoonlijke Lening.
2. CreditCard in 20.000 kleine stukjes knippen.
3. Auto verkopen en 2 jaar fiets/OV.
4. Minder luxe-uitgaven en geen geleend geld voorschieten aan anderen ( |:( )

Even doorbijten, maar dan is het zo geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:11:
Trefwoorden: Huursubsidie, een abbonement minder, een goedkopere auto en / of minder vaak rijden, leren leven met 35 tot 65 euro in de week en je komt er vanzelf wel ;) Blijf van die lening af overigens, alles wat je nu 'pakt' betaal je later terug. En die rit wordt alleen langer.
Huursubsidie met ruim 1300 euro in de maand? denk niet dat je daarvoor in aanmerking komt.

Ik zou als ik TS was eerst eens flink gaan snijden in mijn huidge uitgaven. 700 euro terwijl je nog thuis woont is werkelijk absurd en met 250 euro over in de maand ga je niet op jezelf kunnen wonen.
Brons schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:44:
[...]

Als je een laag inkomen hebt kan je veel van deze belastingen kwijt laten schelden. Informeer jezelf hier wel eerst naar.
TS heeft geen laag inkomen, wel veel uitgaven maar daar kijken ze niet naar.

verder ben ik het silmaril8 eens. Zorg dat je eerst je financiele zooitje eens op orde hebt. Met dat inkomen en nog thuiswonen is die lening zó afbetaald. Maak eens een overzicht met je inkomsten en uitgaven. Scrap onnodige dingen en geef jezelf elke maand een X bedrag om uit te geven (bv 100 of 200 euro) en hou je daaraan. Als je op deze manier verder leeft zit je binnen de kortste keren in de schuldsanering als je nu op jezelf zou gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 17:53

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je denkt op jezelf te kunnen gaan wonen dan moet je gewoon eens een paar maanden daadwerkelijk die E400 huur + E250 (veel te laag, maar goed) boodschappen & GWL - je huidige kostgeld opzij zetten (gebruiken voor je krediet bijvoorbeeld) en kijken of je dit een paar maanden red. Dan heb je twee vliegen in 1 klap. Je ondervindt of je van het budget rond kunt komen en je kunt als het goed is toch enkele honderden euro's in de maand aflossen van je schuld.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 05:31
Ik kan me eigenlijk best goed inleven met de TS. Thuis had ik ook een erg beschermende situatie en kon ik eigenlijk geld naar believe uitgeven zonder het te verdienen. Ik trok mezelf gelukkig niet in het rood en deed mezelf geen onnodige leningen aan maar toen ik de deur uitging was het toch wel lastig om toch een bepaalde levenstijl te combineren met een "ondermaatse" inkomen. Niet realiserende dat ik al vanaf begin al ruim boven het gemiddelde was ingeschaald. Pas na eens goed te kijken naar mijn buren die het beduidend minder ruim hadden merkte ik toch zelf ook wel op dat het een en ander niet klopte. Dat hield niet direct in dat ik niets meer ging doen maar ipv wekelijks de bios en uiteten te gaan heb ik dat gehalveerd. Idem voor veel andere uitgaves waardoor ik nu ipv iets te sparen ruim kan sparen.
Ik zou dan ook eerst proberen zelfstandig thuis proberen rond te komen, want buitenshuis valt alles erg tegen. Denk bv aan ieder jaar weer de gemeentelijke aanslagen, de wasmachine die ontploft enz. waar je thuis geen last van hebt en als je op jezelf woont wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49
Ik woon ook op mezelf (samen met vriendin, maar die heeft nagenoeg geen inkomen). Ik zit dik boven de huursubsidie grens dus het tikt allemaal lekker aan. Een kleine opsomming:

- 450 euro huur
- 50 euro voor inboedelverzekering, WA, reis etc
- 100 euro voor ziektekostenpolis
- 100 euro voor reservering lijfrente
- 40 euro voor wegenbelasting
- 60 euro voor autoverzekering
- 10 euro sim only abonnement
- 40 euro voor ADSL abo
- 35 euro voor sportschool
- 400 per maand voor 2 personen eten
- paar euro voor abonnementen op 2 tijdschriften
- 25 euro voor kabel TV

Daarbovenop komt uiteraard nog een jaarlijkse bijdrage aan de gemeentelijke heffingen (200 euro), benzinekosten en onderhoudskosten voor de auto.

Anyway, je hebt geen idee hoe snel het doortikt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Van 1382 euro per maand moet je prima op jezelf kunnen wonen! Maar: leer eerst eens met geld omgaan, want als je nauwelijks wat overhoudt, schiet dat niet op... Je kan snijden in je abonnementen, je krijgt wellicht ook huursubsidie, maar vergeet ook de gemeentelijke belastingen e.d. niet!
Je moet prioriteiten stellen: wat moet je betalen, en wat houd je dan nog over...
Over je creditcarduitgaven: zeg dat ding op!
Voor de rest: pin niet in winkels! Pin maandelijks bij de automaat wat je die maand denkt nodig te hebben, als je het contant uitgeeft heb je veel meer door hoe hard het gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 07-04-2008 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:12

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Begin eens met je auto te verpatsen, een klein gebakje te kopen waar je jezelf in kan vervoeren (ala Salto), en met het resterende geld je DK een stuk aflossen. Het is niet zo stoer, een Salto, maar een schuld is dat ook niet. Ook je CC teruggeven aan de bank, moet je hem nodig hebben, kun je vast wel lenen van een andere vriend, maar de drempel is al wel hoger.

Indien je 7% rente betaald voor je DK, is dat over €15k al €1050 per jaar. Dus verkleinen die schuld!!

Hoeveel betaal je overigens aan kostgeld? Als jij vertrekt. betekend dat dat je moeder ook kleiner moet gaan wonen?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
King Nothing schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:03:
Zit alleen beetje mee of ik dat financieel kan trekken. Ik heb een vaste baan en verdien € 1382,- per maand. Ik heb nu 700 euro/maand vaste lasten (autoverzekering en belasting, ziektekosten, abonnementen, vakbond, lijfrente, 1x tank benzine) waarvan het grootste deel opgaat aan de aflossing van een doorlopend krediet van € 15.800,- Ik betaal nu nog kostgeld, maar als ik hier weg ben valt dat uiteraard ook weg.
Hoe kom je met dat inkomen eigenlijk aan een doorlopend krediet van 15.800? Een normale bank zou je als het goed is nooit zo'n lening geven. Da's zo'n 100 euro per maand aan debetrente right?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:35:
[...]

Hoe kom je met dat inkomen eigenlijk aan een doorlopend krediet van 15.800? Een normale bank zou je als het goed is nooit zo'n lening geven. Da's zo'n 100 euro per maand aan debetrente right?
van de lening is na 9 jaar
Dus moeten de voorwaarden ook iets anders geweest zijn 'toen' :P

Tip van janoz is erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon schreef op maandag 07 april 2008 @ 08:23:
Interessant topic dit, persoonlijk zou ik wel uit huis gaan ook al is het misschien financieel niet het beste wat je kan doen, als we allemaal financieel het beste zouden doen zouden we allemaal nog bij onze ouders wonen toch?
Euh, nee? Gezien ik niet eens mn huidige studie kon doen als ik bij mn ouders was blijven wonen, tenzij ik HBO had gaan doen...

Allereerst: ik ben het deels met HlpDsk eens, ik ben echt al van jongs af aan geleerd hoe ik met mn geld om moest gaan. Verjaardagsgeld of geld wat ik had gekregen voor mijn rapport? Daar kocht ik echt geen speelgoed van hoor! Ik spaarde het voor een stereo ed.
Klinkt eng, maar ik durfde het niet eens (nu soms nog steeds niet ;) ), want dan komt mn moeder 'Wat heb je nu weer gekocht? Waarom?' Van het weekend zelfs nog had ik haar pas verteld dat ik shortski's had gekocht v/d winter en zat ze 'waarom?!', ik trek het gelukkig niet zo aan, maar daar leer je wel van!

Vanaf mn 13e had ik mn eerste krantenwijkje, mn ouders hielpen me en wat ik daar mee verdiende (36 gulden per week soms) was mijn zakgeld. En als ik veel geld op mn rekening had, spaarde ik dat! In de winter als je fijne feestdagen ging wensen langs de deuren, had ik zo 200 gulden, daar had ik toen een mooie stereo van gekocht.

Verder heb ik altijd gespaard tot dat ik op mijn zelf MOEST wonen. En toen heb ik voor het eerst een 10 euro in het rood gestaan, en ik moest gelijk 1 euro rente betalen ofzo! Ik dacht 'wtf', en heb gelijk mn drempel op 0 euro gezet, ik heb het namelijk wel (op mijn spaarrekening), maar daar kom ik liever niet aan.

Dus, ik ben studentje, mijn ouders betalen gelukkig mijn studie, maar hoef verder niets van me te hebben. Heb een bijbaantje waar ik 200 euro in de maand mee verdien en meestal dik betalende zomerbaan, 1x per jaar doe ik een grote aankoop (laptop, dslr), meer durf ik niet eens te kopen, en een keertje op vakantie gaat lekker van de rente van mn spaarcentjes :)
Zoals iemand anders in dit topic zei, ik hoef niet boven mijn stand te leven! Waarom zou ik een auto kopen (heb ik genoeg geld voor), maar ik kan alles prima met de trein en fiets doen!

Over een paar maand wil ik gaan samenwonen met vriendlief, ook huurhuisje. We kunnen alles 2e hands gaan schooieren, maar dat is nu niet nodig omdat ik genoeg spaarcentjes heb waar we mooie dingen van kan kopen, mocht dat nodig zijn.
Alleen ben ik niet van plan om alles in het huisje te gaan steken en is vriendlief nu ook hard aan het sparen, iets wat hij nu nog moet gaan leren en heel lastig is...

Anyhoe, wat ik hier mee wil zeggen:
Belangrijk dat je al vroeg leert met geld om te gaan. 1 heel belangrijk ding wat ik van mn ouders heb is niets kopen wat je eigenlijk niet nodig hebt, dan heb je altijd genoeg geld. Tuurlijk mag je wel een keer wat leuks kopen voor jezelf, maar als je het geld er niet voor hebt, moet je het gewoon niet doen!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op jezelf gaan wonen met een negatief kapitaal is niet slim.
Voor een gezin ben ik voor eten, drinken, verzekeringen (incl opstal koopwoning van 4 ton) en wegenbelastinv voor twee auto`s zo`n 1000 euro kwijt in de maand, dan moet jij dat zeker wel voor 500 of minder kunnen doen. Licht al je verzekeringen eens door op dubbelverzekeren etc.
Ga eens kijken op www.nibud.nl

Los eerst je schulden af en zorg voor wat startkapitaal.
Anders blijf je achter de feiten aan lopen en dat kost klauwen met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 16:22
asing schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:51:
Ik woon ook op mezelf (samen met vriendin, maar die heeft nagenoeg geen inkomen). Ik zit dik boven de huursubsidie grens dus het tikt allemaal lekker aan. Een kleine opsomming:

- 450 euro huur
- 50 euro voor inboedelverzekering, WA, reis etc
- 100 euro voor ziektekostenpolis
- 100 euro voor reservering lijfrente
- 40 euro voor wegenbelasting
- 60 euro voor autoverzekering
- 10 euro sim only abonnement
- 40 euro voor ADSL abo
- 35 euro voor sportschool
- 400 per maand voor 2 personen eten
- paar euro voor abonnementen op 2 tijdschriften
- 25 euro voor kabel TV

Daarbovenop komt uiteraard nog een jaarlijkse bijdrage aan de gemeentelijke heffingen (200 euro), benzinekosten en onderhoudskosten voor de auto.
Idd, dit is idd wel een normaal uitgave patroon; voor wat ik begroot heb en berekend heb ben ik zo voor mijn huis:

- hypotheek: 400
- inboedel enz. 35/ 50 euro (nntb)
- ziektekosten (begroot op 300 p/m; het is te veel maar beter te veel begroten dan te weinig)
- lease: 250 euro incl diesel onbepert
- simonly: intotaal 15 euro
- adsl 20 euro (telfort)
- digitenne 7 euro
- eten (begroot 350 euro)
- gemeentelijke belastgingen (riool, ozb enz.) 380

totaal ongeveer 1450p/m (hou ik nog ongeveer 100/150 euro over om te sparen) plus wat de vriendin nog verdient.

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Wat swampy een aantal post hierboven zegt, vind ik zeer waardevol. Ikzelf zit niet in de techniek, maar in de sociale sector. Geldbeheersing heeft vaak met overzicht te maken. Daarom:
  • Maak een duidelijk overzicht wat je binnenkrijgt / uitgeeft
  • Maak een 'plan' om je schuld af te betalen. Schuld is een blok aan je been. Desnoods een leuk grafiekje waarbij je ziet hoe rente / schuld verhouding afneemt.
  • Op jezelf wonen is goed. Ook al zeggen sommige dat je daar niet aan toe bent, juist door op jezelf te gaan wonen leer je dat! Maar ...
  • ... zorg dat je hulp krijgt. Dat is geen vies woord, het getuigd van moed als je je eigen grenzen aan kunt geven. Nibud is genoemd, gemeente's hebben vaak ook hun contacten. Eventueel kun je zelfs bij MWD aankloppen. Die hebben de kennis in huis (met je auto ga je toch ook naar je garage?) Desnoods iemand die je vertrouwd maar die jou ook durft tegen te spreken cq streng te zijn.
Succes! En laat je niet ontmoedigen/.

[ Voor 18% gewijzigd door Eusebius op 07-04-2008 15:28 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:44
King Nothing schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:03:
.....

Nu heb ik de mogelijkheid om een huurhuis over te nemen van een kennis. Moet nog wel bij de woningbouwvereniging langs om dat te regelen. De huur voor dat huisje is € 368,- per maand en er komt 33 euro aan servicekosten bij. Samen 401 euro. Dan houd ik nog 250 euro over voor alle vaste lasten, boodschappen en onderhoud van m'n auto.
....
Woonhuizen van de woningbouw worden door de woningbouw verloot n.a.v. datum van inschrijving, inkomen, leeftijd en eventuele urgentieverklaringen. Omdat jij de huidige huurder kent maakt geen ene ruk uit. In de private huur/onderhuur zou dat nog wel kunnen, maar dan kom je sowieso weer niet in aanmerking voor huursubsidie. Wat je met een gewone huurwoning met jou inkomen nog wel zou krijgen.

Ga eerst eens je financiën reorganiseren voordat je nieuwe (huur-)verplichtingen aan gaat.
Je doorlopend crediet omzetten naar een lening en die gaan aflossen is al wel een verstandig idee van je. Het zet al een stap in de goede richting.

Vergeet niet dat als je op jezelf gaat je heel wat spullen nodig gaat hebben waar nu je ouders nog in faciliteren. Zoals eten, maar ook inrichting, keuekengerei, servies en bestek, badlinnen etc. Daar kan aardig in de centen lopen als je nog niks bij elkaar gespaard hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
PsychoHellDude schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:10:

- gemeentelijke belastgingen (riool, ozb enz.) 380
Betaal jij 380 euro gemeentelijke belastingen per maand? Waarschijnlijk per jaar? Enne, ziektekosten a 300 euro is erg veel. Als je een ziektekostenverzekering neemt die echt alles dekt, ben je rond de 150 euro kwijt volgens mij.

[ Voor 28% gewijzigd door silmaril8 op 07-04-2008 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silmaril8 schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:48:
[...]

Betaal jij 380 euro gemeentelijke belastingen per maand?
Per jaar ja.

Alsnog als je een krap budget hebt komt zoiets wel hard aan. Maar daar is ook die kwijtschelding voor mits je maar voldoet aan die voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:50:
[...]

Per jaar ja.

Alsnog als je een krap budget hebt komt zoiets wel hard aan. Maar daar is ook die kwijtschelding voor mits je maar voldoet aan die voorwaarden.
Die kijken vaak naar inkomen en niet naar schuld. Hard, maar waar. Anders kun je veel schulden maken en zeggen 'ik kan het niet betalen'.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Kun je niet meer gaan werken, bijv 40 uur ipv 36, als dat tenminste het geval is?

Of doe een baantje erbij op bijv. zaterdag om die vervelende schuld af te betalen.

Ik zou nog één jaartje thuis blijven wonen en dan echt zuinig aandoen, daarna kun je dan een frisse start maken.

Beter even door de zure appel heen bijten, dan dat de financiële ellende blijft dooretteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Eusebius schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:05:
[...]

Die kijken vaak naar inkomen en niet naar schuld. Hard, maar waar. Anders kun je veel schulden maken en zeggen 'ik kan het niet betalen'.
Inderdaad als je nou een uitkering had en een grote schuld ja dan zou kwijtschelden misschien mogelijk zijn maar als je een aardig salaris hebt dan zullen ze zeker wel geld terug willen zien!

Erk, ik kan trouwens nog een liebermann methode papiertje voor je opzoeken. Het is een stapgewijze veelgebruikte methode om problemen op te lossen. Het klinkt een beetje bevaderent maar het werkt wel

Stap 1: Ik heb een probleem <= sla die niet over
Stap 2: Wat is mijn probleem <= Kijk diep, is je probleem de schuld of is het probleem dat je niet met geld kan omgaan! Zoals ik lees heb je beide problemen maar het is aan jouw.
Stap 3: Mogelijke Oplossing <= Zoek all mogelijke oplossingen, hoe dom en onhandig dan ook en kijk welke haalbaar zijn. Emigreren naar australia is NIET de oplossing.
Stap 4: Wat zijn de voor en nadelen van de mogelijke oplossing, maak een mooi lijstje daarvan en wees eerlijk! Gewoon alle voor en nadelen uitpluizen van de haalbare oplossingen.
Stap 5: Ga je het toepassen? <= zo ver ik zie zal de oplossing DK omzetten in PL al heel veel goed doen. Maar het is aan jou!
Stap 6: Hulpmiddelen <= Wie vraag ik help, wat voor help vraag ik en wat voor methodes ga ik gebruiken.
Stap 7: DOEN! <= De moeilijkste van alle stappen! Praten kan iedereen het doen is een tweede!

Voor wat ik lees zijn jou twee problemen dat 1. Je hebt een schuld. 2. Je kan nog niet zo goed met geld omgaan. Die twee lopen hand in hand en denk dat je op beide punten hulp kan gebruiken. De nibud cursus is echt geen slecht idee.

Ergh daar het je het. De liebermann methode om problemen op te lossen!

[ Voor 61% gewijzigd door swampy op 07-04-2008 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
swampy schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:22:
[...]

Inderdaad als je nou een uitkering had en een grote schuld ja dan zou kwijtschelden misschien mogelijk zijn maar als je een aardig salaris hebt dan zullen ze zeker wel geld terug willen zien!
Als je in de problemen komt met een goed salaris, dan zetten ze je gewoon onder curatele en laten je alle schulden afbetalen met je loon. Ben je nog verder van huis ... (mmm dubbelzinnige opmerking in dit topic ;) )

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 16:22
silmaril8 schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:48:
[...]

Betaal jij 380 euro gemeentelijke belastingen per maand? Waarschijnlijk per jaar? Enne, ziektekosten a 300 euro is erg veel. Als je een ziektekostenverzekering neemt die echt alles dekt, ben je rond de 150 euro kwijt volgens mij.
is idd per jaar ;) ik zou dan per definitie al niet het huis uit gaan als ik dat uberhaubt per maand moest betalen :P

300 euro heb ik idd teveel berekend voor ons beide. ik heb nu 75 en mn vriendin 110. Je weet nooit wat je daar extra nog bij moet betalen aan gare bezoekjes aan mr. dok enz.

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
silmaril8 schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:38:
Ik heb echt heel veel waarom vragen als ik zo jou berichten lees:
  • waarom een t-shirt in Amerika bestellen?
  • of waarom een cd in Engeland
  • waarom 2x een zooi kaarten voor voetbal gehaald?
  • waarom een vliegticket voor een kennis betaald?
  • waarom een paar cd's bij bol.com gekocht?
  • waarom heb je een auto?
  • waarom koop je iets bij wehkamp?
  • waarom heb je uberhaupt een cc?
Je staat elke maand rood en je hebt nog een lening die je moet aflossen!
Och, qua t-shirts enzo, weet dat niet zo slim is, maar ik merk weinig verschil met een t-shirt van 20 euro of 15 dollar. Cd's haal ik overal weg, maar de laatste jaren leen ik cd's bij de bibliotheek en die zet ik om naar mp3. Alleen van bands die ik echt waardeer koop ik nog cd's (Eels, Metallica en nog 2 of 3). Kijk wel vaak in de cd verkoopbak van de bieb, 5 cd's voor 5 euro ofzo.
Auto heb ik om op m'n werk te komen. Leek mij wel handig. Met OV is erg omslachtig en duurt veel langer en 't is me te ver om te fietsen. En met een auto kan je nog eens ergens heen en 't is wel eens handig om een zooi afval weg te brengen of een kast mee te nemen etc etc.
CC heb ik al sinds ik 18 ben ofzo, ik gebruik dat ding al weinig (steeds minder) alleen deze maand is het toevallig een keer veel geld. Laatste 7 maanden nooit meer dan 80 euro mee betaald.
Vliegticket, kennis moest betalen met CC en heeft er zelf geen. Zij vroeg of ze mijne mocht gebruiken. 'k Heb het geld de volgende dag gekregen.
Voetbalkaarten: weekeindje weg met vrienden en snelste manier om kaarten te kopen voor wedstrijden in het buitenland is met een CC. Ook daarvoor geldt, ik krijg alles (op m'n eigen kaarten na dan) wel terug.
Als ik ergens heen ga met vrienden lapt iedereen al benzine mee, ik ben geen filantropische instelling tenslotte.

En ik sta niet meer rood, al een jaar niet meer. Heb ik iirc al 2x aangegeven.
Noork schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:13:
Volgens mij kun je behoorlijk bezuinigen op je uitvagen. Waarom T.net abonnee? Waarom zoveel aankopen? Waarom een relatief dure auto? Waarom naar zoveel concerten?

Ik wil eigenlijk niet zeuren, en zeggen dat je geen 'leuke' dingen meer kan doen, maar je kan echt heeel erg snoeien in je uitgaven.
Concerten vind ik leuk. En sja, kost geld idd. Maar ik heb die kaarten nu al liggen dus ik ga. Ja, ik weet dat een weekeinde Pinkpop duur is buiten de kaart om.

Die Vectra heb ik gekocht omdat ik vaak naar uitwedstrijden van FC Emmen ga. Ik rij zelf en neem een paar lui mee. Nu is 4 volwassenen in een Opel Corsa ietwat lastig, dus leende ik altijd de auto van m'n ma (Nissan Primera). Alleen die Primera ging de deur uit omdat moeders een kleinere auto wilde (logisch), dus nam ik een grotere om toch makkelijk te kunnen rijden. Keuze tussen Astra en Vectra is puur op mooiheid gedaan. IK vind een Vectra mooi, ik koop geen auto om mee te patsen bij vrienden. En die vrienden die ik mee neem hebben allen geen auto.
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:28:
Nou ja goed. Het is echtwel zo als iemand laat het nest verlaat er totaal nog geen vaardigheden op dat gebied zijn. Er wordt immers voor je gekookt, je was wordt gedaan, je hoeft maar een kleine bijdrage of zelfs helamaal niets aan je ouders te betalen, het enige vaste last dat je hebt is je verzekering en je kroegavonden.
Ik heb geleerd voor kok, dus koken kan ik wel (doe ik nu ook wel thuis, minstens 3x per week), ik zorg hier voor de afwas (vaatwasser :P ) en ik zet regelmatig de wasmachine aan, hang was op en zorg dat alles klaar staat om gestreken te worden. M'n kamers houd ik deels zelf schoon. 1x Per 2 weken komt een vriendin van me beide bovenverdiepingen schoonmaken.
swampy schreef op maandag 07 april 2008 @ 02:00:
King Nothing,

Zou zeggen de zet is aan jou, om je nu onder financieel beheer te laten stellen is een grote stap en je zou zelf eerst met kleine kunnen beginnen. Inderdaad goedkopere auto, minder stappen, minder shirtjes en cd's. Scheelt toch al een heleboel! Ook al win je "maar" 100 euro per maand dat is 1200 euro per jaar. Daarmee kun je je schulden afbetalen!
T-shirts heb ik ondertussen wel aardig wat van (60 ofzo (over een periode van 15 jaar bij elkaar verzameld hoor, niet van de laatste maanden). Minder stappen zal ik sowieso wel gaan doen.
Nu het eerste wat je moet regelen is het doorlopend krediet, dat is namelijk waarschijnlijk het duurste probleem nu. Een DP betaal je niet af nee je betaalt vooral rente en wat er over is van de rente dat is je afbetaling. Op die manier houden ze lekker lang een geldkoe. Je moet het zo zien als je 100 euro per maand afbetaalt en 87 euro is de rente dan betaal je maar 13 euro af.

Dat duurt het inderdaad 5 jaar voordat je enigzins vooruitgaat. Zet het dus om in een lening die je gestaag afbetaalt! En die kredietkaart...kredietkaarten zijn niet je vriend! Als je schulden hebt dan zijn kredietkaarten niet je vriend!

Je hebt een loon waarmee je kan leven en ook wat luxe kan hebben. Maar dan moet je wel uit te schulden raken! Zie ik weet niet wat je betaalt aan de bank en kredietkaart maar als dat 175 euro per maand is (raad maar wat) dan is dat wel 175euro per maand.
Ik betaal € 317 per maand aan het DK, € 120,- (afgerond) is de rente. CC is laatste tijd iets van 50 tot 80 euro ofzo. Gebruik dat ding hooguit 1x per maand, meestal voor benzine omdat ik zelden een pinpas bij me heb.
Echt voor wat ik lees is de schuld en de kredietkaart het grootste probleem! Als je die twee kan oplossen of afbouwen ben je al een grote stap verder. Dat dit niet zonder opoffering is tja..
CC oplossen is gewoon opsturen naar de ABN Amro en dan ben ik daar van af. Ik heb daar nog nooit een betalingsachterstand op gehad, ik betaal elke maand het hele openstaande bedrag. Ik kan wel elke maand een x bedrag gaan aflossen, maar dat wil ik niet eens. Deze maand is net even erg vanwege die kaarten en dat vliegticket, volgende maand is het weer normaal.
Illusion schreef op maandag 07 april 2008 @ 03:11:
Ik ga nooit in dat gat wonen waar ik nu werk. Dan nog maar een paar jaar thuis wonen. Ik weiger om daar te gaan wonen.
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 04:39:
Dat word dus geen monster pc (quad core, quad sli, 850w voeding, Raid 5) bezitten als je op jezelf gaat wonen anders zal de stroom rekening je weer richting thuis dwingen !
'k Heb een simpele Compaq. Pc's boeien me niet meer, als deze het doet vind ik het wel best. Deze draait nu bijna 2 jaar en kan nog jaren mee.
Tevens en dat komt nogal naar voren uit je postings lijk je amper over goed onderbouwt verantwoordelijkheidsgevoel te beschikken iets wat zéér belangrijk is als je op jezelf wonende wilt slagen.
Komt ook omdat ik nu weinig verantwoordelijkheden heb. Ook om dat te krijgen wil ik juist op mezelf gaan wonen.
Naar concerten is geweldig leuk maar een aantal malen per maand is overkill. Een hoop artiesten zou je maar een keer in de 3-4 jaar kunnen gaan zien. Verder is wat muziekonderzoek nooit weg en zijn er vast groepen die je leuk vind en waar de concertkaartjes een stuk goedkoper van zijn. Voor cabaret geldt min of meer hetzelfde.
Alweer toevallig net 3 concerten in een maand gehad, de volgende is eind mei, dan half juli en eind augustus weer. Theater ga ik ook graag heen, maar ik weet nu wel dat dat wel schreeuwend duur aan het worden is. Een beetje cabaretier kost 18 tot 23 euro :X
Metro2002 schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:18:
verder ben ik het silmaril8 eens. Zorg dat je eerst je financiele zooitje eens op orde hebt. Met dat inkomen en nog thuiswonen is die lening zó afbetaald. Maak eens een overzicht met je inkomsten en uitgaven. Scrap onnodige dingen en geef jezelf elke maand een X bedrag om uit te geven (bv 100 of 200 euro) en hou je daaraan. Als je op deze manier verder leeft zit je binnen de kortste keren in de schuldsanering als je nu op jezelf zou gaan wonen.
Ik heb alles al 2x op een rijtje gezet:
Lening: 317,65 euro
Vakbond: 15,20 euro
Autoverz en belasting: 80 euro
Begrafenis: 14 euro
Sportclub: 12,50 euro
Ziektekosten: 110 euro
Krant: 20 euro
Mobiel: 30 euro (zit ik tot maart 2009 aan vast)
Benzine: 70 euro
Bank: 3 euro (kosten voor Prive pakket)
WA verz: 2,49 euro
Kostgeld: 180 euro
Lijfrente: 25 euro

Samen 875 euro (afgerond). Ik krijg 1382euro binnen en 29 euro zorgtoeslag. Samen is dat 1411 euro. 1411 - 875 = 536 euro houd ik nu per maand over als ik geen kosten heb met m'n CC. Ik zie niet iets wat echt geld bespaard. Als ik m'n auto puur voor woon-werk verkeer gebruik tank ik 1x per maand en dan gaat er dus voor een euro of 70 aan brandstof in. Ik neem 2 collega's mee trouwens.
Lolhozer schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:05:
Indien je 7% rente betaald voor je DK, is dat over €15k al €1050 per jaar. Dus verkleinen die schuld!!
Volgens mij is de rente 10% :X
Hoeveel betaal je overigens aan kostgeld? Als jij vertrekt. betekend dat dat je moeder ook kleiner moet gaan wonen?
Ma leeft nu van een ANW uitkering en het pensioen van m'n vader. Die 180 euro is erg welkom. Maar, als ik hier weg ben scheelt dat haar in stookkosten, boodschappen (ik bunker nogal wat weg qua brood en beleg) en water. Ik hoop dat ze hier kan blijven wonen. Ook maar eens uitrekenen. In augustus wordt ze 65 en krijgt ze haar eigen AOW, 'k weet zo niet hoeveel dat is, maar 't zal nooit veel zijn.
PROnline schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:32:
[...]
Vergeet niet dat als je op jezelf gaat je heel wat spullen nodig gaat hebben waar nu je ouders nog in faciliteren. Zoals eten, maar ook inrichting, keuekengerei, servies en bestek, badlinnen etc. Daar kan aardig in de centen lopen als je nog niks bij elkaar gespaard hebt.
Dat huis laat ik wel varen, kan ik gewoon niet betalen zoals ik nu leef. Wel jammer, mooi huis op mooie locatie. Hoe het verder zit qua overnemen weet ik niet, de wachtlijst voor die woningen is niet zo lang heb ik begrepen. Ik sta trouwens voor die flats ingeschreven.
huisraad heb ik nog niet veel, maar slaapkamer, beddegoed, badlinnen, theedoeken, servies, glazen en bestek zijn allemaal al in huis voor mij.
JAHRASTAFARI schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:14:
Kun je niet meer gaan werken, bijv 40 uur ipv 36, als dat tenminste het geval is?
Werk 40 uur/week, maar offcieel is het minder omdat ik weer 13 ADV dagen krijg als compensatie voor de 40 uur. Meer kan dus niet.
Of doe een baantje erbij op bijv. zaterdag om die vervelende schuld af te betalen.
Nee. Ik ben nu al aardig oververmoeid danwel overspannen ofzoiets (woensdag weer naar de dokter) dus ik ga er niets bij doen.
Ik zou nog één jaartje thuis blijven wonen en dan echt zuinig aandoen, daarna kun je dan een frisse start maken.

Beter even door de zure appel heen bijten, dan dat de financiële ellende blijft dooretteren.
Da's nu ook mijn idee.

Ik heb niet overal op gereageerd. Ik snap wel wat iedereen wil zeggen hoor :) Die DK wordt omgezet naar een PL, dat was ik al van plan en daar zal ik haast mee gaan maken. Scheelt me bijna 200 euro per maand tenslotte. Is dan Dirk S. een goede instantie of verkies ik een bank die meer rente vraagt?

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
props voor je super quote post :)

Ik ga even lezen hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook gewoon 3 T-shirts voor 15 euro halen bij de Zeeman/Wibra/enz.
Of .. draag wat langer je oude kleren. Dat scheelt veel centen en dat heb je nu nodig.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: wat ik lees is dat anderen graag gebruik maken van je, voor rijden, creditcard, etc. Misschien iets harder worden of die vrienden het zelf eens te laten regelen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:34:
Of .. draag wat langer je oude kleren. Dat scheelt veel centen en dat heb je nu nodig.
Volgens mij koopt hij collector items?
King Nothing schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:11:
[...]
Alweer toevallig net 3 concerten in een maand gehad, de volgende is eind mei, dan half juli en eind augustus weer. Theater ga ik ook graag heen, maar ik weet nu wel dat dat wel schreeuwend duur aan het worden is. Een beetje cabaretier kost 18 tot 23 euro :X
Het lijkt wel aan de :X te zien dat je schrikt van de uitgave. Dus de tip 'meten = weten' werkt goed :) Je hoeft jezelf niet af te knijpen van leuke dingen, maar je zou natuurlijk een budget (max zoveel € ) per maand kunnen reserveren en daar niet overheen gaan. Of zoveel zakgeld voor jezelf reserven. Klinkt wat kinderlijk, maar ach, het is maar een naam.
[...]
Ik heb niet overal op gereageerd. Ik snap wel wat iedereen wil zeggen hoor :) Die DK wordt omgezet naar een PL, dat was ik al van plan en daar zal ik haast mee gaan maken. Scheelt me bijna 200 euro per maand tenslotte. Is dan Dirk S. een goede instantie of verkies ik een bank die meer rente vraagt?
DSB?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
verhaal waarin je op mij overkomt alsof je totaal niet je leefwijze wilt veranderen om financieel weer gezond te worden...
Je bent 33 man, je hebt een DK/lening en nou niet echt een baan welke toekomst heeft. En op 33 jarige leeftijd had je allang meer moeten verdienen dan wat je nu verdient.
Advies:
  • Geen t-shirts meer kopen (is 60 8)7 niet voldoende?)
  • Geen cd's meer kopen
  • Auto omruilen naar kleine wagen (laat die anderen maar zorgen dat ze vervoer regelen, of ga met openbaar vervoer)
  • Niet meer naar uitwedstrijden gaan (je kan toch ook in de kroeg kijken? of s-avonds met vrienden voor de TV?)
  • Niet of minder naar concerten.
  • CC wegdoen! Waarom? Omdat als je aan het begin van de maand iets koopt, je denkt dat je nog genoeg geld hebt. Totdat eind van de maand komt en het geld wordt afgeschreven: voila je staat weer (meer) rood.
  • Zoek een nieuwe baan, een baan met toekomst: een simpele baan in een fabriek is dat niet. Aangezien je oververmoeid/overspannen bent, lijkt me dat wel zo verstandig.
Als je dit doet, en volhoudt tot en met eind dit jaar, dan heb je, misschien, voldoende geld om op jezelf te wonen en dat appartement te nemen (ie je kan de maandelijkse lasten tenminste ophoesten)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

[...]
Die DK wordt omgezet naar een PL, dat was ik al van plan en daar zal ik haast mee gaan maken. Scheelt me bijna 200 euro per maand tenslotte. Is dan Dirk S. een goede instantie of verkies ik een bank die meer rente vraagt?
Wel doen hè. :)

Kijk wie de goedkoopste is. Ik adviseer de wizard op www.independer.nl te nemen, die is nl. niet in handen van welke maatschappij dan ook en echt onafhankelijk. Kijk daar ook eens naar je verzekeringen want overstappen kan lonend zijn en elke cent besparing is meegenomen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn een paar tips gegeven die je TS gewoon ter harte moet nemen:
• Doorlopend krediet omzetten naar vaste lening
→ Minder rente
→ Geen verleiding tot teveel aankopen (meer lenen)
• mogelijkheid tot rood staan op bank stopzetten
→ je verdient meer dan je uit geeft (althans: zou moeten geven gezien je situatie) en rood staan is dus onnodig
→Rood staan kost bakken geld (rente)
• Creditcard opzeggen
→ Je geeft geld makkelijker uit (je "voelt het"niet direct in je portomonnaie)
→ Creditcard gebruik je in Nederland toch niet voor belangrijke uitgaven; 99% zal internetuitgaven ("luxe" artikelen) zijn of uitgaven die je ook zou kunnen pinnen (zoals dus je benzine).

Dat zijn toch wel dingen die de TS binnen twee weken zou moeten kunnen regelen.

Daarnaast moet de TS zelf gaan kiezen hoe snel hij van z'n schuld af wil komen en a.d.v. die keuze een paar dingen doen als bijv:
• extra werken
→ Ga zaterdag werken (2e baantje dus); elke euro die je extra verdient kun je 100% in aflossing van je schuld stoppen. Als je op een zaterdag 40 euro netto kan bij klussen kan je in een jaar een eurotje of 2000 extra aflossen!
• Kosten besparen
→ Houdt een maand bij waar je exact je geld aan uit geeft
→ Zeg nutteloze "vaste" uitgaven op/sluit ze niet opnieuw af (dus T.net abbo, krant, etc)
→ Een jaar of twee sober leven; geen (lees: amper) concerten/luxegoederen etc.
→ Wees niet zo'n good-guy en koop geen zooi meer voor vrienden (ze vinden je ook wel aardig als je dat niet doet..) en laat je collega's die met je mee rijden daar ook eens iets voor terug doen (evt. benzine mee betalen).
• Direct aflossen of indien niet mogelijk: zet overgehouden geld op aparte rekening
→ Zodra je aan het einde van de maand geld over houdt dit geld wegsluizen zodat je niet in de verleiding komt het uit te geven.

Tja en met betrekking tot die laatste tips: nee, dat is niet leuk. Maar je (de TS) hebt je zelf in deze problemen gebracht, je bent volwassen en zult het dus ook zelf moeten oplossen. Je kunt zelf kiezen om dat binnen een jaar of twee (grotendeels te doen) waardoor je daarna met je leven verder kunt, of je kunt kiezen daar tien jaar over te doen waardoor je nog duizenden euro's (maanden extra werken!) aan rente betaalt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Andere baan: King Nothing in "Uit huis gaan, financieel verstandig?"
Andere baan is wel een optie, alleen of ik dan beter ga verdienen? Ik heb een KMBO Horeca opleiding gedaan, maar werk al 12 jaar in een fabriek. Een keuken trekt mij nu helemaal niet meer en ik vraag me af hoeveel keukens er op een kerel zitten te wachten die 12 jaar lang niets aan koken heeft gedaan (behalve thuis) en alleen een basisopleiding heeft gehad. En mocht ik als kok gaan werken, ik heb nu een sociaal leven aangepast aan m'n werk (werk altijd van 7.30 tot 16.15) en dat kan ik als ik in een keuken sta wel vaarwel zeggen. En dat trekt mij niet echt ;)
Welke andere baan ik ook zou vinden, ik eindig toch bij iets wat ik nu al doe. Misschien dat ik ergens eens 50 of 100 euro meer uit kan peuren maar dan houdt het ook op. Kan wel een opleiding gaan volgen, maar hé, die kosten geld ;)
gambieter schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:51:
@TS: wat ik lees is dat anderen graag gebruik maken van je, voor rijden, creditcard, etc. Misschien iets harder worden of die vrienden het zelf eens te laten regelen?
Nogmaals, ik heb die CC EENMALIG!!! aan een kennis uitgeleend. Dat doe ik normaal NOOIT!!! Die kaarten voor voetbal heb ik geregeld omdat ik alles voor dat weekeinde heb geregeld. In onze opinie is het makkelijker dat 1 iemand alles regelt en je dus alles aan 1 persoon kan betalen. Ik heb alles zelf aangeboden, niemand dwingt mij. Net zoals rijden, ik bied het altijd zelf aan.
Niet meer naar uitwedstrijden gaan (je kan toch ook in de kroeg kijken? of s-avonds met vrienden voor de TV?)
Eerste Divisie komt niet rechtstreeks op tv.
Aangezien je oververmoeid/overspannen bent, lijkt me dat wel zo verstandig.
Dat ligt meer aan mezelf, beetje veel dingen doen naast m'n werk. Vrijwilligerswerk enzo.
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:34:
Ik draag alles tot het af is. Meeste kleding die ik heb komt van Wibra/Zeeman en andere goedkope winkels. Alleen broeken koop ik van een bepaald merk omdat ik goedkope broeken bagger vind zitten (ja, ik draag op m'n werk broeken van 15 euro en die zitten echt voor geen meter vergeleken met een G-Star).
En bandshirts hebben ze bij de Wibra etc niet ;)

@hierboven: Ik sta al maanden niet meer rood, heb ik ook al eerder gezegd. Ik heb nog een limiet van 1000 euro, maar die heb ik een jaar niet gebruikt.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bandshirts zijn een luxe die jij je niet kunt veroorloven. Dat besef moet inzinken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg die limiet dan op! Ik zeg toch niet dat je rood staat? Ik zeg dat je elke verleiding om meer te gaan lenen moet verbannen. Dat betekent dus: Geen rood staan als mogelijkheid, geen CC, geen doorlopend krediet meer. De enige lening die je nog mag afsluiten is om je doorlopend krediet om te zetten, en dan ook geen cent meer. Let er dan op dat je tussentijds boetevrij mag aflossen.

You can't have your pie and eat is. Je kunt niet waarde blijven hechten aan je bandshirts, het barmhartig helpen van vrienden en collega's en het genieten van je vrije zaterdag als je een doorlopend krediet aan je kont hebt hangen van een ruim brutojaarsalaris.

Zet die knop om, realiseer dat je komende tijd een kuttijd hebt en dat dat door eigen toedoen komt. Je hebt geen keuze of je af lost of niet (halen komen ze het toch wel, wees maar niet bang) de enige keuze die je hebt is of je het snel en ongemakkelijk of langzaam en pijnlijk wilt laten gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
King Nothing schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:14:
Welke andere baan ik ook zou vinden, ik eindig toch bij iets wat ik nu al doe. Misschien dat ik ergens eens 50 of 100 euro meer uit kan peuren maar dan houdt het ook op. Kan wel een opleiding gaan volgen, maar hé, die kosten geld ;)
Dan zou ik maar zeer snel zorgen dat je financieel weer gezond wordt zodat je een opleiding kan betalen. Ik kan me niet voorstellen dat je het fabriekswerk superleuk vindt. En geef nou maar toe: fabriekswerk heeft totaal geen toekomst en is nog eens slecht voor jezelf ook: niet alleen fysiek, maar ook geestelijk: je hoeft niet na te denken en gaat simpel denken over dingen.
Net zoals rijden, ik bied het altijd zelf aan.
Bied het dan niet aan. Zeg dat je krap bij kas zit. Zeg dat je je auto gaat omruilen voor een kleine en dat jullie met zijn alleen moeten kijken naar nieuw vervoer.
Eerste Divisie komt niet rechtstreeks op tv.
Dan ga je toch niet naar uitwedstrijden. Punt. Je hebt toch ook de radio? Of TV (samenvatting)?
Dat ligt meer aan mezelf, beetje veel dingen doen naast m'n werk. Vrijwilligerswerk enzo.
Dan stop je daar toch mee? Je bent overspannen en oververmoeid. Maar ik durf te wedden dat het niet alleen het vrijwilligerswerk (enzo) is.
En bandshirts hebben ze bij de Wibra etc niet ;)
Geen bandshirts meer kopen. Wat oh wat heeft het voor zin om 60 t-shirts van bands te hebben? Als je nou genoeg geld had, ok, dan kan het nog wel en voor een hobby valt het dan mee. Maar je hebt dus niet genoeg geld....

Wil je überhaupt wel veranderen om financieel gezond te worden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Dus samenvattend... je gaat gewoon rustig door zoals je gewend bent en geen zin om te veranderen?
Dan is het antwoord op je orignele vraag nogs teeds "niet verstandig", maar als je het zo graag wilt moet je het zelf weten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Al gebruik je je CC weinig, dan is het zeker zaak deze de deur uit te doen. Dan kan je namelijk zonder en dan bespaar je toch weer. Doorgaans dien je jaarlijks te betalen voor een CC. Zoals gezegd een zeer nette post.

Wat me wel opvalt aan je post is een vorm van goedpraten naar jezelf toe over uitgaven. Ik vind dat je natuurlijk niet de hele dag op een houtje moet gaan bijten, omdat je best mag genieten van het leven, maar toch denk ik dat je nog meer keuzes moet maken.

Ja, festivals, concerten en theatervoorstellingen zijn leuk, maar ook erg duur. Als je niet veel geld hebt, kun je die beter even achterwegen laten. Een paar voetbalwedstrijden missen hoeft ook geen probleem te zijn denk ik. Misschien wel handig om van alles toch wat te minderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb alles al 2x op een rijtje gezet:
Lening: 317,65 euro
Vakbond: 15,20 euro (een goede vakbond is handig als je met de werkgever in problemen geraakt)
Autoverz en belasting: 80 euro
Begrafenis: 14 euro (je wilt anderen niet met de kosten van een begrafenis opzadelen)
Sportclub: 12,50 euro Fietsen, pompen, gewichten heffen en rondjes rond de blok lopen hoeft niet echt geld te kosten.
Ziektekosten: 110 euro
Krant: 20 euro
Mobiel: 30 euro (zit ik tot maart 2009 aan vast) met prepaid koop je af en toe een kaart van 5 of 10 euro zodat je jaarbudget aan telefonie op 30 euro eindigt.
Benzine: 70 euro
Bank: 3 euro (kosten voor Prive pakket)
WA verz: 2,49 euro
Kostgeld: 180 euro
Lijfrente: 25 euro
Ongeveer 350 vaste kost (zonder lening), wel nog aanvullen met een alternatief voor het vervoer.
Samen 875 euro (afgerond). Ik krijg 1382euro binnen en 29 euro zorgtoeslag. Samen is dat 1411 euro. 1411 - 875 = 536 euro houd ik nu per maand over als ik geen kosten heb met m'n CC. Ik zie niet iets wat echt geld bespaard. Als ik m'n auto puur voor woon-werk verkeer gebruik tank ik 1x per maand en dan gaat er dus voor een euro of 70 aan brandstof in. Ik neem 2 collega's mee trouwens.
In het geval dat je de auto wilt behouden, dan zou je op 80+70+onderhoud/herstellingen=300 euro (exclusief afschrijving) moeten rekenen. Hoeverre leggen je collega's geld bij? Als je 300 euro laat delen door 3 personen, dan wordt het aangenamer.

Eigenlijk heb je alleen een soort vervoer nodig waarmee je binnen 1 uur tijd (snel) op het werk geraakt. Een fiets heeft een bereik van 10 à 15 km, het valt wel op te rekken richting 25 km. OV kan idd omslachtig zijn, slechte aansluiting of ze rijden niet in de nacht. Brommers kunnen 25 of 45 km halen en hiermee kan je ruimschoots binnen 1 uur op het werk geraken. De diehards zijn 2 uur of langer onderweg (enkele reis) naar het werk (en plotseling behoort de fiets tot de mogelijkheden).
Goedkoop in gebruik en minder belastingen

Weinig onderhoud en laag verbruik, dus budgetvriendelijk. Maar wist je ook al dat voor motorfietsen en scooters tot 250cc geen jaarlijkse verkeersbelasting moet worden betaald ?? !!! Voor een 50cc scooter (A of B-klasse) betaal je bovendien ook geen inschrijvingstaks, want een nummerplaat hoeft niet.
Geld verdienen doe je niet alleen op je werk, maar ook al terwijl je naar je werkplek rijdt. Door met een scooter of motorfiets naar het werk te rijden, kan je ook nog eens alle kosten (100%) aftrekken van je belastingaangifte. Woon-werk- en beroepsverplaatsingen met de motor maken, is dus voordelig. Je kan bij de belastingsaangifte voor een motorfiets meer kosten inbrengen dan voor een auto en dat scheelt euro's. http://www.febiac.be/public/infos.aspx?FID=46&lang=NL
Bij ons in België zijn brommers geniaal, hoe is dat in Nederland?

Samen komt het op 650 euro en een inkomen van 1400 euro, er kan dus 750 euro per maand richting de lening gestuurd worden. Als 120 euro in de rente verdwijnt, dan los je slechts 630 euro per maand af. De schuld zal wel dalen en de rente ook, eventjes kort door de bocht vereenvoudiging. 14200 schuld staat open gedeeld door 630 = ongeveer 22 maanden nodig. Persoonlijke lening zal het renteprobleem inperken. Drastisch schuld afbouwen is topprioriteit, je hebt 9 jaar * 12 maanden * 120 euro rente = 12960 euro door de toilet getrokken en de bank lacht zich rijk.

Het is beter om de maandelijkse kosten onder 400 euro te duwen en 1000+ euro richting de lening sturen. Na rente aftrekken, blijft er 900 euro dat er elke maand afgelost wordt en via een kort door de bocht vereenvoudiging ben je 16 maanden bezig.

Ik zit een half academiejaar op 200 euro per maand rantsoenering (170 euro huur/gwe-voorschot + 30 euro Aldi boodschappen) wegens omschakeling van werkstudent naar jobstudent om meer studietijd tijdens het jaar vrij te maken. In mijn graduaatstijd (HBO) kon ik elke avond na de lessen tot 22:30 werken, bij de ingenieurs (master) gaat dat niet meer zo gemakkelijk. Ik kan de concerten en festivals maar ver weg van mijn planning schuiven en oppassen dat ik niet door de reserves gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

Barrycade

Through the...

Ik zou inderdaad er even voor zorgen dat die collega's ten minste beide 35 euro per maand betalen aan je als ze iedere keer met je mee rijden.

Daarnaast is het zeker even handig om even te gaan rekenen wat het zou betekenen voor je moeder als je uit huis gaat. Mochten de financiën mee vallen dan kan je wellicht voorstellen om je kostgeld naar je aflossing te laten gaan.

Vakantiegeld komt er trouwens ook weer aan -> aflossen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:35:
[...]

PrimeLine is tegenwoordig de grootste vriend van de mensen die wat minder om kan gaan met geld ;) Primeline kijkt niet zo heel erg nauw wat dat betreft. Het probleem is alleen dat men verantwoordelijk moet omgaan met zijn DK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
silmaril8 schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:24:
[...]
Dan stop je daar toch mee? Je bent overspannen en oververmoeid. Maar ik durf te wedden dat het niet alleen het vrijwilligerswerk (enzo) is.
Ik zit er tegenaan denk ik (woensdag naar dokter, 2e keer). Ik deed 4 dingen, met 1 ben ik al gekapt, met een ander kan ik pas in 2009 stoppen (ondernemingsraad) en de andere 3 leveren me "geld" op. Eén krijg ik 25 euro/maand voor en bij de ander krijg ik een seizoenkaart voor het voetbal die me normaal € 150,- kost. Met die 2 die geld danwel een seizoenkaart opleveren stop ik niet. Dat ik minder moet gaan uitgeven snap ik echt wel en ik wil er ook echt wat aan doen (anders open ik niet zo'n topic), maar ik heb 1 hele grote hobby en er moet heel veel gebeuren wil iemand het voetbal van mij afpakken.
[...]

Geen bandshirts meer kopen. Wat oh wat heeft het voor zin om 60 t-shirts van bands te hebben? Als je nou genoeg geld had, ok, dan kan het nog wel en voor een hobby valt het dan mee. Maar je hebt dus niet genoeg geld....
Dat ik niet meer koop is wel duidelijk. Die 60 shirts zijn verzameld over de afgelopen 12 jaar en zijn niet alleen maar van bands.
Wil je überhaupt wel veranderen om financieel gezond te worden??
Ja, zei ik net al ;)
Guardian Angel schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:07:
[...]

Wel doen hè. :)

Kijk wie de goedkoopste is. Ik adviseer de wizard op www.independer.nl te nemen, die is nl. niet in handen van welke maatschappij dan ook en echt onafhankelijk. Kijk daar ook eens naar je verzekeringen want overstappen kan lonend zijn en elke cent besparing is meegenomen.
Net even gekeken en gezien dat Becam de goedkoopste is, zal nog even verder kijken of de looptijd wat langer kan zodat de maandelijkse aflossing omlaag kan. En ik zoek een lening die boetevrij af te lossen is en da's bij Becam niet het geval.
Ik zou inderdaad er even voor zorgen dat die collega's ten minste beide 35 euro per maand betalen aan je als ze iedere keer met je mee rijden.
Eén betaald 12,50/week en de ander rijdt om en om met mij.
Fietsen, pompen, gewichten heffen en rondjes rond de blok lopen hoeft niet echt geld te kosten.
Ik voetbal, ik sport liever in een team dan dat ik alleen een rondje door de wijk ren.
Bij ons in België zijn brommers geniaal, hoe is dat in Nederland?
Ik ken geen regels over brommers en belastingvoordeel. Ook nog nooit iets over gehoord cq gelezen.
Ik kan (volgens independer) op basis van mijn huidige financiële situatie € 38.000,- lenen!
Ja, festivals, concerten en theatervoorstellingen zijn leuk, maar ook erg duur. Als je niet veel geld hebt, kun je die beter even achterwegen laten. Een paar voetbalwedstrijden missen hoeft ook geen probleem te zijn denk ik. Misschien wel handig om van alles toch wat te minderen.
Theater sla ik sowieso wel over vanaf nu. Voetbal is m'n leven, een uitwedstrijd overslaan vind ik al erg, laat staan een thuiswedstrijd. Moet wel zeggen dat ik de afgelopen maand al een paar keer thuis ben gebleven op vrijdag en da's wel vreemd hoor. Voordeel voor mij is dat ik als bestuurslid van de supportersclub gratis met de bus mee kan naar uitwedstrijden, 'k heb dan alleen kosten van wat eten en drinken onderweg en in een stadion. Nadeel is dat ik liever met de auto ga ivm de vrijheid. Maar goed, seizoen is bijna afgelopen dus tot eind augustus heb ik amper wedstrijden die ik ga zien.
Pinkpop ga ik heen, Metallica komt en die wil ik zien. Zal best een onverstandige keuze zijn, maar ik wil m'n favo band zien. En de t-shirt stands sla ik wel over. ;)
Dan zou ik maar zeer snel zorgen dat je financieel weer gezond wordt zodat je een opleiding kan betalen. Ik kan me niet voorstellen dat je het fabriekswerk superleuk vindt. En geef nou maar toe: fabriekswerk heeft totaal geen toekomst en is nog eens slecht voor jezelf ook: niet alleen fysiek, maar ook geestelijk: je hoeft niet na te denken en gaat simpel denken over dingen.
'k heb het naar m'n zin hoor. Fysiek zwaar, ik sta veel. Verder valt het wel mee. Was trouwens niet de bedoeling dat ik hier zou komen, zou tijdelijk zijn voor hooguit 5 maanden, ab-so-luut niet langer, zeker niet met mijn vooropleiding. Ben nu 12 jaar verder...

Ik snap wel dat iedereen advies geeft hoor, ik wil ook echt wat doen, maar ik wil voor mezelf altijd een uitleg geven wat ik doe en waarom en dat komt nu over alsof ik niet wil veranderen. Ik wil dat wel, ik wil uit huis om verantwoordelijkheid te hebben en om te kijken of ik op andere vlakken verander. Ik heb dat voor mijn gevoel nodig.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08
Ik begrijp het niet helemaal. Je geeft aan dat je per maand 536 euro overhoudt. Je betaalt kostgeld en krijgt eten thuis...

Waar gaan die 536 euro's heen per maand. Smijt dat nou ns een half jaar lang naar die lening en neem geen contant geld mee. Als je per maand zoveel uitgeeft aan kleine dingen dan ben je echt verkeerd bezig.

Hou een kasboek bij per maand (heb ik ook 3 maanden gedaan) en schrik even van wat je allemaal uitgeeft aan kleine bedragen. Schrap die dingen en je kan per maand minstens 300 euro extra aflossen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Weer een goede post van je (niet sarcastisch bedoelt :P) :)

Ok, dus het voetbal blijft, maar beperk je dan tot de thuiswedstrijden. Of zorg dat er ander vervoer komt. Die auto van jou kost nou eenmaal te veel en je kan makkelijk met een kleine auto. Die grote auto (en eventueel de uitwedstrijden) moet echt weg hoor. Die kost teveel geld en jij moet de komende jaren geld gaan sparen. Als je nu al zorgt dat je een paar honderd euro lagere vaste lasten hebt, dan kan jij makkelijk eind december een appartementje betrekken. Zelfs met een DK/lening. Als je dus maar die vaste lasten omlaag krijgt....

Met 1400 euro moet je echt wel op jezelf kunnen wonen. Ik verdiende een tijdlang (als student) 900 euro per maand en ik had een eigen appartement en moest alles zelf betalen. En dat lukte (ook wel steeds net), maar het is te doen. Dus met 1400 euro moet dat ook wel gewoon lukken.

En betreffende je werk: je kan het naar je zin hebben, je moet ook naar de toekomst kijken. Je bent nu 33 jaar en ik weet niet hoe het zit qua "promotie" daar in de fabriek, maar ik neem aan dat je niet altijd daar wilt blijven werken? Ook lichamelijk zal je steeds verder aftakelen (vanwege ouderdom) en zal je misschien fysiek niet meer in staat zijn dat werk te doen (als je nu al zegt dat het zwaar fysiek werk is). Dan is het echt wel fijn om een baan te hebben die minder zwaar fysiek is. En een baan die je uitdaagt na te denken is ook nog eens goed voor je psyche.

En je zegt dat je tot augustus niet meer naar voetbalwedstrijden gaat (competitie bijna afgelopen). In die maanden kan je dus ook gewoon op vrijdag/zaterdagavond thuisblijven. Waarom dan niet nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

King Nothing schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:26:
[...]

Ik kan (volgens independer) op basis van mijn huidige financiële situatie € 38.000,- lenen!
Een hypotheek wellicht ja, dat is een leningvorm waarbij het onderpand de terugbetaling zo volledig mogelijk dekt en er bij uitblijven van betaling tot executieverkoop overgegaan wordt. Een instantie die jou zonder hypothecaire zekerheid zo'n bedrag leent is geschift, naast volstrekt onverantwoord naar jou.

Laat je ook niet al te makkelijk om de tuin leiden, veel grote 'consumptieve kredieten' zijn in de praktijk hypotheken. Als het niet openlijk een hypotheek is voor dat bedrag is het een consumptief krediet waarbij in de kleine lettertjes staat "opgegeven maandbedrag geldt bij 52% IB en op basis van hypothecaire zekerheid en bij toepassing lening voor verbetering eigen huis". Dat mag overigens niet meer wettelijk maar gebeurt zeker nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Walgelijk trouwens dat er onder dit topic Google Ads verschijnen die je een TomTom Europe gratis aanbieden bij een lening vanaf 15.000 euro :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt 9 jaar * 12 maanden * 120 euro rente = 12960 euro door de toilet getrokken en de bank lacht zich rijk.
Leuk he, lenen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 10-10 21:28

Geckoo

Good news, everyone!

curry684 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 03:34:
Walgelijk trouwens dat er onder dit topic Google Ads verschijnen die je een TomTom Europe gratis aanbieden bij een lening vanaf 15.000 euro :X
offtopic:
totaal niet relevant maar krijgen modjes niet voor hun gedane zaken een afscheidskado'tje in de vorm van een t.net lite abo ofzo??? voor hun inzet in het tot stand komen van deze site?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 16:21
Een auto kost ongemerkt echt veel geld. Je noemt de brandstof, maar dat is doorgaans niet de grootste kostenpost.

Ik zie dat je auto uit 2000 is, nou dan komen er aardig wat gebreken en versleten onderdelen langs. Ik heb zelf ook een auto uit 2000, gisteren moesten daar achter nieuwe schijfremmen op en toen belde 'ie halverwege de dag ook nog op om me te vertellen dat hij ook nog nieuwe schokdempers moest plaatsen, anders zou de APK een fail opleveren. Totaal met APK 650 euro *rinkel* "even pinnen? prima hoor :*) "

Op zo'n moment realiseer ik me dat een auto toch echt wel duur is, en nu is het zo dat we aardig wat overhouden, maar als ik 1300 netto zou verdienen zou ik niet deze auto kunnen rijden, no way.

Mensen zijn bij een auto geneigd om altijd van de meest goede situatie uit te gaan. Ik verbaas me daar regelmatig over: "brandstof per maand 70 euro, onderhoud 50 euro..." yeah right. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Ik snap dat iedereen een beetje 'valt' over die auto, maar ik snap king nothings standpunt ook. Ook al is die auto duur, als je per dag 2x 25 kilometer moet reizen en de verbindingen van het ov zijn niet goed, dan ben je ineens veel langer aan het reizen. Bovendien is het ov niet zo heel veel goedkoper.

Het zit hem denk ik in de weerstand om de 'leuke' dingen op te zeggen, je wilt perse naar concerten en optredens, en daar wil je een aandenken bij kopen. Ik zeg niet dat je je dat helemaal moet ontzeggen, maar verminder het drastisch en stop het geld dat je overhoudt in een potje om af te lossen oid. En waar gaan die 500 euro heen die je nu per maand over hebt? Wees streng voor jezelf en geef jezelf bvb 25 euro zakgeld per week. Wil je naar een optreden oid, zul je daar van je zakgeld voor moeten sparen. Sluis al je overige geld naar je rekening.

Zeg je omgeving wat je wilt bereiken en vraag hen je daarbij te helpen. Laat ze waakzaam zijn als je op het punt staat veel geld uit te geven bijvoorbeeld. En spreek bvb met je moeder af dat zij je geld onder toezicht houdt. Laat haar je pinpas bijhouden bijvoorbeeld. (Zo hebben we het bij mijn zus ook gedaan en die was binnen no-time weer boven jan :) )

Succes! Ik weet dat je dit graag wilt, maar zorg voor wat financiele gezondheid alvorens je deze grote extra verantwoordelijkheid op je neemt.

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:07

-tom-562

Oliesjeik

Is een brommer/scooter geen optie? Kost in Nederland geen drol.
Je betaalt alleen de aanschaf, brandstofkosten, onderhoud en verzekering..
Als je je scooter origineel houdt, vergt zo'n ding praktisch geen onderhoud, en zuipt ook nog eens bijna geen benzine, verder is de verzekering op 33-jarige leeftijd supergoedkoop.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Geckoo schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 04:31:
[...]
offtopic:
totaal niet relevant maar krijgen modjes niet voor hun gedane zaken een afscheidskado'tje in de vorm van een t.net lite abo ofzo??? voor hun inzet in het tot stand komen van deze site?
offtopic:
een half jaar ex-crewabbo wat een stiekem full abo is, niet for life ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ranewen schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:15:
Ik snap dat iedereen een beetje 'valt' over die auto, maar ik snap king nothings standpunt ook. Ook al is die auto duur, als je per dag 2x 25 kilometer moet reizen en de verbindingen van het ov zijn niet goed, dan ben je ineens veel langer aan het reizen. Bovendien is het ov niet zo heel veel goedkoper.
Je hebt een auto en een auto. Een oude, kleine, zuinige is dan nog steeds een goede keus.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.