Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-04 10:18
ninjazx9r98 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 19:11:
Op zich ben je volgens mij redelijk op weg met je financiele handel maar deels verpest je dat naar mijn idee weer met die nieuwe baan.
Dat je een nieuwe baan zoekt is te begrijpen en logisch maar waarom zo ver weg ??
Je praat over 190 km per dag !!
Natuurlijk zul je dan 'moeten' kiezen voor diesel of gas maar heb je al eens aan onderhoud en afschrijving gedacht ?
Ervanuitgaande dat een jaar ongeveer 200 werkdagen bevat ga je alleen aan woon werkveer ongeveer 38.000 km afleggen per jaar.
Rij nog wat prive km's ernaast en je gaat ruim over de 40.000 heen.
Dat is een flinke hoeveelheid kilometers plus bijbehorend onderhoud en slijtage als je dat zelf moet ophoesten.
Ik denk dat zijn nieuwe baan hem wel zal helpen met het onderhoud. Als ik uit huis ga, ga ik zowieso naast mijn werk wonen, bedenk maar eens hoeveel je ermee uitspaart als je naar je werk kan fietsen ;)

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33

Arfman

Drome!

FTMarcella schreef op zondag 18 mei 2008 @ 21:09:
[...]

Ik denk dat zijn nieuwe baan hem wel zal helpen met het onderhoud. Als ik uit huis ga, ga ik zowieso naast mijn werk wonen, bedenk maar eens hoeveel je ermee uitspaart als je naar je werk kan fietsen ;)
Zo makkelijk gaat dat niet altijd. Denk aan detachering en dergelijke.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 14:08

MicroWhale

The problem is choice

ik opteer voor een topictitelverandering: "Uit huis gaan, financieel ZELFstandig!"

:)

Leuk topic om te lezen en bravo voor King die verantwoordelijkheid begint te nemen voor zijn eigen financien. Als je zelfstandig wilt zijn dan zul je verstandig met geld om moeten gaan en de tips en trucs die hier staan dragen hier stuk voor stuk aan bij. (been there done that)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:15
ninjazx9r98 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 19:11:
Op zich ben je volgens mij redelijk op weg met je financiele handel maar deels verpest je dat naar mijn idee weer met die nieuwe baan.
Dat je een nieuwe baan zoekt is te begrijpen en logisch maar waarom zo ver weg ??
Je praat over 190 km per dag !!
Dat is een flinke hoeveelheid kilometers plus bijbehorend onderhoud en slijtage als je dat zelf moet ophoesten.
Dit vind ik ook een beetje absurd en hierdoor gaan alle inspanningen die de TS heeft gedaan verloren.
Om dit goed te maken moet je al enkele honderden euro's meer verdienen en je gaat je na een tijd enkel ergeren aan het overige verkeer.

Ik heb het gedaan en doe het nog, maar zal er zeker rekening mee houden als ik een andere baan zoek. Het helpt wel veel dat ik glijdende werkuren heb.
Reken het eens uit en als je netto minder dan 2500€ per jaar extra hebt zou ik het laten, anders is er nog uit te raken door een kleinere wagen te nemen, maar meer verdienen zul je niet.
Neem ook de ergenis van het (file)rijden en de 10h extra per week in de wagen mee in je beslissing.
Ik zou als ik in jou geval was het voor 2500€ op jaarbasis niet doen.

Ik raad het openbaar vervoer niet aan, want over zo een afstand ben je langer onderweg dan dat je aan het werk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik kreeg een mail nadat ik m'n CV op (ik dacht) Monsterboard had gezet. Op m'n huidige werk kan ik amper nog doorgroeien naar een hogere functie. Dit aanbod leek eerst mooi, maar ik had voor mezelf ook wel in de gaten dat 190km/dag wel erg veel is. Nu zeggen een paar collega's wel dat ik ook daar heen kan verhuizen enzo, maar ja, die weten niet van die lening ;)

Anyway, kreeg vandaag een mail dat die baan niet doorgaat.

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik heb net een andere auto aangeschaft. De Vectra wordt, zonder bijbetaling!, ingeruild en ik neem maandag of dinsdag een Nissan Micra uit 2001 mee naar huis. Qua wegenbelasting een besparing van € 25,- per maand en de verzekeringspremie zal maandelijks een euro of 10 zakken t.o.v de Vectra.
En de Micra wordt afgeleverd met nieuwe APK, Vectra moet toevallig volgende week gekeurd worden :+

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-06 13:24
Goed bezig gast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Dank dank

Volgende week vakantiegeld binnen en belastingteruggaaf is ook onderweg, zag zelfs tot m'n verbazing dat ik ondanks een tegenvaller (weerstand in Vectra ging kapot) van € 214 euro toch nog een aardige stuiver heb overgehouden deze maand, mits er in de komende week geen bijzondere dingen bij komen. Tanken hoeft iig niet meer, van't weekeinde weinig te doen dus auto ook niet echt nodig. Volgende week nog naar Assen rijden en dan is't uit met de "pret"van het "ik moet even voor 80 euro tanken" :) Micra heeft een 42 liter tank.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
King Nothing schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 17:06:
Dank dank

Volgende week vakantiegeld binnen en belastingteruggaaf is ook onderweg, zag zelfs tot m'n verbazing dat ik ondanks een tegenvaller (weerstand in Vectra ging kapot) van € 214 euro toch nog een aardige stuiver heb overgehouden deze maand, mits er in de komende week geen bijzondere dingen bij komen. Tanken hoeft iig niet meer, van't weekeinde weinig te doen dus auto ook niet echt nodig. Volgende week nog naar Assen rijden en dan is't uit met de "pret"van het "ik moet even voor 80 euro tanken" :) Micra heeft een 42 liter tank.
Goed bezig, let wel als de benzineprijs zo blijft stijgen dat je weldra terug aan 80€ per tankbeurt zult zitten >:) .

Maar toch goed bezig, je zou nog altijd een andere job kunnen zoeken in de buurt als je echt niet meer kan doorgroeien.
Maar reken het uit dat je zeker meer overhoudt dan nu, minder kan je je niet veroorloven. Het zal even op uw tanden bijten zijn, maar je gaat er zeker doorkomen als je zo blijft verder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Zo, Vectra is de deur uit (ermm.. van de parkeerplaats af) en is vervangen door een Micra. 400kg Lichter en goedkoper in de verzekering.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Teleurstelling of opluchting?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Beide :)

Die Vectra rijdt echt heerlijk, minddenarmsteun erin, ECC op 20 graden, muziek snoeihard aan en je kachelt zo van Emmen naar Maastricht. Micra is veel lawaaiger, heeft geen ECC, geen elektrieke ramen, geen middenarmsteun, geen airco, geen klok, geen buitentemperatuurmeter, 3 airbags minder, 6 speakers minder, "iets" dunnere deurenm, geen ABS en "iets" minder ruimte onder de achterklep :P

Van de andere kant, 400kg lichter (42 euro per 3 maand ipv 42 euro/maand), verzekering goedkoper, verbruik Vectra 1:11, Micra (fabriek) 1:16 en ik hoef niet meer overal heen te keutelen omdat ik een grote auto heb :) Denk dat ik niet over 8 maanden 14.000km verder ben (in de Vectra wel dus... van 109k naar 123k in 8 maand).

Collega van mij zei al "ik snap ook niet wat jij met zo'n grote auto moet" en daar had ze echt gelijk.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Laatst online: 14-06 11:28
Ik heb maar tot pagina 2 gelezen, maar als 'k het zo zie heb je ook een heleboel dingen wel.
In elk geval kan je koken, wassen, schoonmaken, je kan werken want je verdient 23k, je houdt van leuke dingen doen en je hebt vrienden(-in) die je zelfs wekelijks helpen.

Zoals ik het zie zou je alleen moeten proberen iets beter prioriteiten te stellen. Zeker als je gewoon een leuk stel vrienden hebt weet je wat belangrijk is, en dat zijn dan in de eerste plaats misschien niet CD's en T-shirts maar eten, 4 setjes kleren (minder kan natuurlijk ook nog, maar met 4 setjes zie dr nog elke dag weer leuk uit) en wat geld om zo af een toe een krat bier te kopen, een keer (per maand) uit te gaan (naar de kroeg / disco en misschien niet naar dure festivals) om een leuke tijd met je vrienden te houden.
Volgens mij scoor je dan 100 punten. Bovendien voel je ook echt een koning als je dit opeens allemaal zelf kunt. De keuze voor een lekker eigen huisje en een beetje zelfstandigheid (wat réte fijn is, al heb je nog zo'n aardige moeder) komt dan opeens heel dichtbij.

Wat je zou kunnen overwegen is ook eens een keer een leuk lange termijn plannetje te maken. Ik geloof dat sommige mensen dat wat vreemd vinden, maar het is lekker om een beetje een beeld te hebben van wat je wil en hoe je denkt dat het leven er straks uit ziet als alles lekker loopt zoals jij denkt dat het fijn is.

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

stapje bij stapje gaat het in ieder geval beter King

Misschien dat je eens een financieel plaatje kan maken van wat je nu per maand uitgeeft en wat je aan het begin uitgaf? En aangeven wat je nog meer gaat veranderen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-06 16:30

Bosmonster

*zucht*

Beetje laat, maar in geval van topicstarter zou ik doen (maar ik heb dan ook een pleurishekel aan persoonlijke leningen en kredieten):

Je auto verkopen, je vaste lasten minimaliseren en nog even (+/- jaar?) thuis blijven wonen tot je lening is afbetaald. Daar zullen je ouders op die voet ook geen problemen mee hebben lijkt me.

Dat krediet aanhouden en die dure auto en dan ook nog op je zelf gaan wonen, dan kun je dat krediet waarschijnlijk nooit afbetalen (en gooi je iedere maand geld weg aan rente). En dat terwijl je dan ook nog geen cent te makken hebt (yay, wat heb je dan aan je zelfstandigheid :P)

[ Voor 42% gewijzigd door Bosmonster op 02-06-2008 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:43

Shabbaman

Got love?

Dat lijkt me nou iets waar met een beetje moeite voor weinig geld wel wat aan te doen is. Ga je nu met het geld wat je overhebt versneld je PL aflossen?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Boxjes voor achterin zijn makkelijk te vinden via marktplaats ofzo, dat klopt.

En dat extra geld aflossen zal ik denk ik idd maar gaan doen. Heb net een weekeinde Pinkpop achter de rug en dat was dúúúúr... :o Eens zien wat ik overhoud voor deze maand.
Anoniem: 204528 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:39:
stapje bij stapje gaat het in ieder geval beter King

Misschien dat je eens een financieel plaatje kan maken van wat je nu per maand uitgeeft en wat je aan het begin uitgaf? En aangeven wat je nog meer gaat veranderen? :D
Zal eens kijken. Net maand afgerond, alleen heb ik echt geen idee hoeveel geld ik op Pinkpop heb uitgegeven :/

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:57
King Nothing schreef op maandag 02 juni 2008 @ 19:18:
Boxjes voor achterin zijn makkelijk te vinden via marktplaats ofzo, dat klopt.

En dat extra geld aflossen zal ik denk ik idd maar gaan doen. Heb net een weekeinde Pinkpop achter de rug en dat was dúúúúr... :o Eens zien wat ik overhoud voor deze maand.
[...]

Zal eens kijken. Net maand afgerond, alleen heb ik echt geen idee hoeveel geld ik op Pinkpop heb uitgegeven :/
Als ik deze post lees, samen met je topicstart, dan denk ik dat het misschien geen goed idee is om nog een paar honderd euro aan verplichtingen erbij te nemen :)

Even serieus, een salaris van 1350 netto is voldoende om in een bescheiden huurwoning te wonen (indicatie: maandhuur=bruto jaarsalaris/60; waarbij bruto jaarsalaris bestaat uit 12 maandsalarissen en vakantiegeld en evt 13e maand -- een euro of 400 zou in jouw situatie passen).

Dan hou je waarschijnlijk genoeg over om een bescheiden auto te rijden, of om dat geld te besteden aan de leuke dingen van het leven zoals af en toe Pinkpop en een keer uit eten of bieren. Maar je kunt elke euro maar een keer uitgeven, dus dan zit je al gauw aan de keuze tussen auto en uitgaan.

Dan heb ik nog geen rekening gehouden met de lasten van je krediet. Totdat je krediet is afgelost heb je dus nog minder mogelijkheden dan hierboven geschetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

t_captain schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:18:
[...]

Als ik deze post lees, samen met je topicstart, dan denk ik dat het misschien geen goed idee is om nog een paar honderd euro aan verplichtingen erbij te nemen :)

Even serieus, een salaris van 1350 netto is voldoende om in een bescheiden huurwoning te wonen (indicatie: maandhuur=bruto jaarsalaris/60; waarbij bruto jaarsalaris bestaat uit 12 maandsalarissen en vakantiegeld en evt 13e maand -- een euro of 400 zou in jouw situatie passen).

Dan hou je waarschijnlijk genoeg over om een bescheiden auto te rijden, of om dat geld te besteden aan de leuke dingen van het leven zoals af en toe Pinkpop en een keer uit eten of bieren. Maar je kunt elke euro maar een keer uitgeven, dus dan zit je al gauw aan de keuze tussen auto en uitgaan.

Dan heb ik nog geen rekening gehouden met de lasten van je krediet. Totdat je krediet is afgelost heb je dus nog minder mogelijkheden dan hierboven geschetst.
toon volledige bericht
Ik vraag me zelfs af of het met een dergelijk krediet uberhaupt mogelijk is. Want met huur alleen ben je er natuurlijk niet. Gas/water/electriciteit, gemeentebelasting en alle andere belastingen die je iedere keer weer verrassen :P En dan natuurlijk de vaste lasten als internet abo, (mobiele) telefoon abo. Dan wil je nog iets eten ook en je kleren kunnen wassen e.d. Beetje boodschappen kosten je gemiddeld 50 euro/week. Dan nog een auto met verzekering, belasting, benzine. En dan nog je kredietrente en hopelijk aflossen. En dan hebben we nog niks leuks gedaan of andere noodzakelijkheden gekocht.

(en dan laat ik voor het gemak het aankleden van het huis en uitzet even weg, tenzij je er nog een kredietje bij wilt ;))

Succes _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 02-06-2008 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
'k Heb al lang besloten om de komende tijd nog gewoon thuis te blijven :)

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

King Nothing schreef op maandag 02 juni 2008 @ 21:31:
'k Heb al lang besloten om de komende tijd nog gewoon thuis te blijven :)
Verstandig. Heb je berekend hoe lang je erover doet om je rkediet af te lossen? Of doe je het nog steeds op de 'lapzwans' manier (quote van jezelf :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Kan binnen anderhalf jaar als ik niets uitgeef buiten de vaste lasten om. Maak er dus maar 2 jaar van omdat ik sowieso naar voetbal blijf gaan (ja, alleen thuis) en ook nog wel eens uit ga. :)

En ben nog steeds bezig om ander werk te vinden, ben vorige week bij een wervings- detacheringbureau geweest en daar hoor ik deze week meer van. Zodra ik wat weet meld ik me wel weer :)

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
King Nothing schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:31:
Kan binnen anderhalf jaar als ik niets uitgeef buiten de vaste lasten om. Maak er dus maar 2 jaar van omdat ik sowieso naar voetbal blijf gaan (ja, alleen thuis) en ook nog wel eens uit ga. :)

En ben nog steeds bezig om ander werk te vinden, ben vorige week bij een wervings- detacheringbureau geweest en daar hoor ik deze week meer van. Zodra ik wat weet meld ik me wel weer :)
Ik denk dat je in elk geval heel goed hebt gedaan door deze topic te starten. Je krijgt een stuk meer overzicht over je financiele situatie en kennis is het begin van verandering.

Een tip: wees eens iets kritischer op wat vaste lasten zijn en wat verbruikskosten ofwel variable lasten zijn.

Een paar voorbeelden van vaste lasten:
- maantermijn krediet
- huur, gas, water en elektra (of kostgeld nu je nog thuis woont)
- telefoon, televisie en internet abo's
- premie zorgverzekering
- reservering 12,50 euro p/m t.b.v. eigen risico zorgverzekering
- autoverzekering, wegenbelasting, afschrijving van je auto
- de noodzakelijke boodschappen (reken op +- 8 euro per dag voor eten, drinken, overige noodzakelijke dingen)

En verbruikskosten:
- brandstof voor je auto
- bellen boven je bundel
- andere boodschappen (luxe produkten, alcohol en tabak etc)
- Pinkpop

Maak zelf de lijst maar af voor jouw situatie. Dat gaat je enorm helpen om meer overzicht te krijgen. Als je je netto inkomen neemt, plus eventueel zorgtoeslag, huurtoeslag etc, en dan trek je daar alle vaste lasten vanaf --> dan weet je precies hoeveel je elke maand kunt missen aan extra's.

Dan zie je dat het ineens geen groot bedrag is (waar nog van alles van betaald moet worden), maar een vrij klein bedrag wat je vrij kunt besteden.
Ik geloof dat je echt niet de enige bent die het overzicht een beetje is kwijtgeraakt. De meeste mensen hebben wel genoeg nettoloon om een full HD televisie te kopen, maar aan de andere kant moeten er nog een stuk of 20 verschillende kosten van worden betaald. Als je dan het overzicht kwijt bent, ben je erg kwetsbaar voor schulden.

Ik denk persoonlijk dat je op de rand van problematische schulden zit; je zit zo'n beetje een netto jaarsalaris in het rood en dat is niet niks. Om er een beeld bij te maken: stel je voor dat straks met 65 iedereen met pensioen gaat en jij moet nog een jaar doorwerken voor de DSB bank. En dan heb ik de rente nog niet genoemd.
Gelukkig woon je nog thuis en daarom ga je er weer helemaal bovenop komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik snap niet dat mensen zoals King Nothing a) naar Pinkpop toegaan (ok, je moet jezelf iets gunnen) maar dan b) geen idee hebben wat ze hebben uitgegeven. Hoezo schuldbevorderend? :X
Waarom ben je niet gewoon naar Pinkpop gegaan met OF een x-bedrag cash bij je (op=op) OF gewoon bijhouden wat je uitgeeft :?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
King Nothing schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:03:
Nu heb ik de mogelijkheid om een huurhuis over te nemen van een kennis. Moet nog wel bij de woningbouwvereniging langs om dat te regelen. De huur voor dat huisje is € 368,- per maand en er komt 33 euro aan servicekosten bij. Samen 401 euro. Dan houd ik nog 250 euro over voor alle vaste lasten, boodschappen en onderhoud van m'n auto.
het topic is nogal uit de kluiten gewassen, dus heb niet alles gelezen en weet niet of hier al op gereageerd is...
ik ken geen woningbouwverenigingen waar je even zomaar een huurhuis van iemand over kan nemen. Ik zou er dus niet zomaar van uit gaan dat dat je gaat lukken (tenzij je al tijden ingeschreven staat bij die woningbouwvereniging en voldoende punten / meettijd hebt gespaard, maar ik gok dat dat niet het geval is). Vraag dat dus maar even naar bij de woningbouwvereniging...

en nog een tipje:
hou in een excelsheet bij wat je je iedere maand precies hebt uitgegeven (gewoon je bankafschriften overnemen in excel... er zijn overigens ook programm's voor te downloaden)... kijk waar je wat aan uitgeeft, en beslis per maand waar je deze maand op gaat bezuinigen. Bijvoorbeeld: "ik mag deze maand maar 75 euro aan uitgaan uitgeven. Op is op.". Aan het eind van de maand kijk je in hoeverre je je doelstellingen hebt gehaald, en bepaal je je doelstellingen voor de maand erna. Geld wat je over hebt gehouden aan het eind van de maand (hopelijk) gebruik je dan als extra aflossing.

[ Voor 24% gewijzigd door P.O. Box op 03-06-2008 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Misschien iets om je maandlasten nog lager te maken is bij je ouders een lening 'afsluiten' en met dat bedrag je PL direct aflossen. Je betaalt je ouders een maandbedrag + 3% of 4% rente (Zij hebben immers renteverlies) en jij bent niet meer kwijt aan je rente. Je ouders moeten dan natuurlijk wel het geld hebben en jullie moeten elkaar vertrouwen daarin, maar het kan jou helpen

(Ik weet niet of het voorbij gekomen is al, excuus dan, heb gezocht op ouders, maar kon het niet vinden :) )

offtopic:
zoeken op 'ouders' door alle pagina's gaf niets terug, dus vandaar Lolhozer..... anders had ik uitteraard mn spuit bewaard voor iets anders ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Jaspertje op 03-06-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

@Spuit 11, 12, 13 en 14 hierboven, is allemaal al genoemd.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Arfman schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 14:12:
Ik snap niet dat mensen zoals King Nothing a) naar Pinkpop toegaan (ok, je moet jezelf iets gunnen) maar dan b) geen idee hebben wat ze hebben uitgegeven. Hoezo schuldbevorderend? :X
Waarom ben je niet gewoon naar Pinkpop gegaan met OF een x-bedrag cash bij je (op=op) OF gewoon bijhouden wat je uitgeeft :?
Omdat ik die kaart al had. Ja, verkopen kan, maar ik ga echt niet alles opgeven omdat ik zo nodig van die lening af moet. Dan maar een maand of 2 langer erover doen, ik wil wel een leven hebben en niet elke dag tot ik van die lening af ben in huis doorbrengen.
Ik had 200nogwat euro bij me, dat is zo ongeveer op gegaan. Ik heb een bankpas meegenomen, voor noodgevallen, maar 'k heb dat ding niet gebruikt. Hoeveel ik exact had weet ik niet meer, 'k heb 200 euro gepind en er zat nog een euro of wat in m'n zak.
Ja, da's laks, zeker voor mij. Alleen, soms heb ik even geen zin om over dit soort onderwerpen na te denken en dan doe ik gewoon waar ik zin in heb. Ja, dat is slecht, dom en zwak. Ik heb wel een weekeinde heerlijk kunnen relaxen zonder kopzorgen over geld, leningen, zelfstandigheid en weet ik wat. Soms best lekker ;)

En, alvast als waarschuwing, ik ga in de zomer nog naar Berlijn. Ik zal bijhouden wat ik daar uit geef, want ik ga toch.
Jaspertje schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 14:44:

(Ik weet niet of het voorbij gekomen is al, excuus dan, heb gezocht op ouders, maar kon het niet vinden :) )
Als je pa of ma had gebruikt had je gezien dat ik bij m'n moeder in woon en dat m'n pa is overleden. M'n ma leeft van een ANW uitkering en een pensioennetje van m'n pa. Ze kan net rondkomen (het kostgeld dat ik betaal is zéér welkom) en dus echt niet even 15K aan mij lenen.
Edwardvb schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 14:20:
[...]

het topic is nogal uit de kluiten gewassen, dus heb niet alles gelezen en weet niet of hier al op gereageerd is...
ik ken geen woningbouwverenigingen waar je even zomaar een huurhuis van iemand over kan nemen. Ik zou er dus niet zomaar van uit gaan dat dat je gaat lukken (tenzij je al tijden ingeschreven staat bij die woningbouwvereniging en voldoende punten / meettijd hebt gespaard, maar ik gok dat dat niet het geval is). Vraag dat dus maar even naar bij de woningbouwvereniging...
Heb me er niet meer in verdiept, die kerel over wie ik het in het begin had blijft gewoon wonen waar hij nu woont.
Woningbouwvereniging waar ik sta ingeschreven doet niet aan punten ofzo, je wordt gewoon op een wachtlijst gezet en je ziet wel wanneer je aan de beurt bent.

[ Voor 8% gewijzigd door King Nothing op 03-06-2008 15:38 ]

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

King Nothing schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 15:36:
Omdat ik die kaart al had. Ja, verkopen kan, maar ik ga echt niet alles opgeven omdat ik zo nodig van die lening af moet. Dan maar een maand of 2 langer erover doen, ik wil wel een leven hebben en niet elke dag tot ik van die lening af ben in huis doorbrengen.
Ik had 200nogwat euro bij me, dat is zo ongeveer op gegaan. Ik heb een bankpas meegenomen, voor noodgevallen, maar 'k heb dat ding niet gebruikt. Hoeveel ik exact had weet ik niet meer, 'k heb 200 euro gepind en er zat nog een euro of wat in m'n zak.
Ja, da's laks, zeker voor mij. Alleen, soms heb ik even geen zin om over dit soort onderwerpen na te denken en dan doe ik gewoon waar ik zin in heb. Ja, dat is slecht, dom en zwak. Ik heb wel een weekeinde heerlijk kunnen relaxen zonder kopzorgen over geld, leningen, zelfstandigheid en weet ik wat. Soms best lekker ;)
Ik snap je helemaal, echter gaat het een niet zonder het ander. Je wilt snel van je PL af, dan moet je dit soort dure dingen gewoon niet doen. Het feit dat je zegt "ik ga toch" geeft waarschijnlijk ook al 1 van de redenen aan waarom je in deze situatie bent beland. NOFI, je bent al een heel eind op weg voor zover ik kan zien, maar door dit soort dingen "toch gewoon te doen" blijf je (onbewust) toch langer in deze situatie verkeren.

Je kunt ook op andere, goedkopere, manieren ontspannen, dat hoeft echt geen 200+ euro te kosten. Als je je Pinkpop kaartje had verkocht had je nu 200 euro + het geld wat je kreeg voor het kaartje (100?) = 300 euro "verdiend".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 15:45
Dubbel werken?
- fulltime op je vaste job
- Na de uren iets zelfsstandig beginnen. (tweaker-ervaring? -> ... )
Ok, voor de meeste mensen is het niet weggelegd om zoveel te werken, maar misschien vind jij het wel leuk.
Anyway, uit elke moelijke financiele situatie is te geraken. (ik zeg niet hopeloze!)

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
g4wx3 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 15:45:
Dubbel werken?
- fulltime op je vaste job
- Na de uren iets zelfsstandig beginnen. (tweaker-ervaring? -> ... )
Ok, voor de meeste mensen is het niet weggelegd om zoveel te werken, maar misschien vind jij het wel leuk.
Anyway, uit elke moelijke financiele situatie is te geraken. (ik zeg niet hopeloze!)
Heb al vaker uitgelegd dan ik op m'n werk gewoon niet meer kan werken dan de uren die ik nu draai. En een baan erbij trek ik niet, ook niet qua computerklussen ofzo, daar heb ik echt geen verstand meer van. PC is leuk, maar het boeit me geen ruk meer dat deze pc ondertussen 3 jaar oud is, ik clock niets over, ik tweak niets, ik heb geen sjoege van programmeertalen enzo. Ik gebruik deze pc voor tekstverwerken, mail, internet, muziek luisteren en soms een spelletje doen en da's alles.
Arfman schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 15:44:
[...]

Je kunt ook op andere, goedkopere, manieren ontspannen, dat hoeft echt geen 200+ euro te kosten. Als je je Pinkpop kaartje had verkocht had je nu 200 euro + het geld wat je kreeg voor het kaartje (100?) = 300 euro "verdiend".
Ik snap jou ook hoor :) Ik weet dat ik een extra aflossing had kunnen doen ipv naar Pinkpop gaan, maar ik ben stronteigenwijs soms en dus ga ik gewoon omdat ik even eruit wilde, even met vrienden hangen en, het belangrijkste, Metallica wilde zien.

[ Voor 24% gewijzigd door King Nothing op 03-06-2008 18:58 ]

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Input (loonstrookjes of de omzet van een bedrijf) zegt niks. Het enige dat telt is wat je eraan overhoudt: input - output. Als je de input niet kan verhogen, dan moet je maar aan de output snoeien.

Een slechte stelling om ermee te starten is de maximale output. Er zijn mensen die starten met "ik wil, ik moet bepaalde uitgaven hebben", dan zie je hun boekhouding regelmatig in het rood gaan en de leningen komen erbij kijken.

De tegengestelde stelling is de minimale output. Dit zijn de basisuitgaven (1000 euro per maand voor een gezin en 400 euro all-in-totaalkosten voor een student in Kortrijk) en de rest wordt als overinkomen beschouwd. Meestal vliegt dat overinkomen op een spaarrekening en er kan voor dingen gespaard worden. De boekhouding blijft altijd positief en er wordt geen rente-overhead gecreërd.

Pinkpop is een grote festival, je kan nog altijd naar meer undergroundfestivals gaan, waar de inkom meestal 20 euro per dag is. Je kan ineens een specifieke metalfestival uitkiezen die zo goed mogelijk bij jouw muzieksmaak past. De ene wilt female fronted, de andere wilt meer traditionele heavy metal, nog anderen willen lekker harde muziek,...

Ik deed redelijk wat concertfotografie, maar dit fiscaal jaar heb ik nog geen enkel concert gedaan wegens financiële situatie die het niet toelaat. Als ik meer zekerheid over de financiële toestand hebt, dan kan ik terug wat goedkope festivals doen. Graspop zal waarschijnlijk niet meer erbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Hoewel ik positief verrast ben over de vorderingen van de TS blijft het gevoel me toch bekruipen dat hij in een bepaalde mind-setting vast zit; inkomsten kant kan hij niets aan doen omdat hij niet meer kan werken en de uitgaven kant wil hij soms niets aan doen omdat hij die leuke dingen gewoon wil doen.

You can't have your pie and eat it is een frase die op z'n plaats lijkt; Als de TS daadwerkelijk uit z'n ongemakkelijke positie wil komen zal hij óf meer geld moeten gaan verdienen óf substantieel minder uit moeten gaan geven en het liefste nog allebei tegelijk. Uiteindelijk is het geen hogere wiskunde en zal je elke euro die je nu niet af lost later alsnog moeten aflossen met daarbovenop, dankzij je lening, nog een leuk rentepercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

@ mockingbird: ik denk dat je het het beste kan omschrijven als 'TS accepteert de situatie waar hij inzit en is niet bereid om leuke dingen in het heden te stoppen omdat hij nog helemaal geen plannen heeft voor de toekomst. Ik denk dat als TS een vriendin zou krijgen hij in onze ogen 'verstandiger' zal worden en bewuster met zijn geld om zal gaan. Momenteel heeft hij volgens mij nog geen redenen om deze situatie echt te veranderen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik zal toch echt ander werk moeten hebben om meer te kunnen verdienen. Daar ben ik mee bezig maar je hebt (met de opleiding en ervaring die ik heb) niet "zo maar even" een andere, beter betaalde baan. Tuurlijk kan ik naar een uitzendbureau en dan kan ik per 1 juli ontslag nemen op m'n werk, maar ik ga niet een vaste baan opgeven voor een risico dat uitzendkracht heet en dan over 6 maanden werkeloos thuis zitten. Daar bedank ik voor, dan maar een maand of 3 langer blijven waar ik nu zit en dan overstappen naar een baan waar ik in ieder geval een jaarcontract kan tekenen.

En een vriendin "krijg" je ook niet zomaar even, tenminste, ik heb geen ervaring met een vriendin krijgen... Kan je dat voor je verjaardag vragen ofzo?

Denk trouwens dat ik wel een beetje heb bewezen te willen aanpakken door de auto die ik al 9 jaar wilde hebben (Opel Vectra) weer weg te doen om in een Nissan Micra te gaan rijden, puur om kosten te besparen.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik ken 't ontzettend goed, die behoefte om even alles te vergeten, even te genieten, en als dat dan geld kost, dan is dat jammer. En ergens denk ik ook: dat moet toch kunnen?

En dat kan denk ik ook: als je ervoor reserveert. Je budget opstelt, en 1 post extra opneemt: "uitjes". Als je daar 20 of 50 per maand in stopt, kun je na 'n x aantal maanden 'n weekend heerlijk uit je dak, en hoef je je niet eens schuldig te voelen.

Wat me er trouwens aan doet denken: heb je al 'ns 'n budgetplan voor jezelf opgesteld? En (jawel) 'n spaar-rekening geopend? Juist dat soort bedragen zou je moeten sparen en niet aflossen: je weet dat je 't toch gaat uitgeven, 't staat daar prima, je was toch al niet van plan om 't uit te geven aan je lening, dus lekker op 'n spaarrekening zetten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:03
Dat van die spaarrekening is een goede tip en als extraatje heb ik daar nog een andere goed werkende tip voor.
Zorg er voor dat je iedere maand op je betaalrekening begint met alleen maar je salaris.
Dat wil zeggen, zodra je salaris gestort wordt schuif je al het geld wat boven dat bedrag zit naar je spaarrekening.
Dat is in feite dus het geld dat je de maand er voor hebt overgehouden.
Op die manier krijg je inzicht in het bedrag wat je iedere maand maximaal kan/mag uitgeven en ben je ook aan het sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
'k heb een spaarrekening ja. Heb er net wat opgezet voor de vakantie. Ik snap de intentie hoor met sparen voor iets, maar ik los nu liever af aan m'n DK dan dat ik geld naar een spaarrekening sluis om een keer een weekeinde weg te kunnen :)

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105262

Ik denk ook dat je meer 'verdient' (qua rente dan ;) ) met het aflossen van leningen dan met spaarrekeningen.

Toch, moet ik ff zeggen GO King Nothing! :)

Ok, behalve pinkpop, ben je best goed bezig vind ik!

En straks, als je eenmaal het sparen te pakken hebt, wordt sparen echt super fijn!

Ik bijv. ben bezig om met vriend te gaan samenwonen (wil alleen niet lukken nog met het toewijzen van huisjes aan ons). Maar het idee dat ik geen problemen heb met dingen aan te schaffen straks, en helemaal rond kom, en zelfs nu het idee wat ik eigenlijk allemaal kan doen met het geld wat ik heb... das lekker!

Gelukkig maar dat ik besluiteloos ben en daarom niet kan kiezen waar ik het aan uit wil geven, daarom groeit het bedrag op mn rekening nog steeds ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael21
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-06 23:46

michael21

Shrimp

Goed bezig zo, ik heb zelf ook in eenzelfde soort situatie gezeten en weet hoe moeilijk het is om er weer uit te komen.
Dus niets anders dan mijn lof over hoe je hebt aangepakt.

Gewoon Michael

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
* kickje *
Als meelevend GoT lid ben ik benieuwd hoe het met Koning Niets gaat :) Laat horen of dit alles nog effect heeft gehad.

==
hoi

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Oh ja, dit heb ik ook nog eens geopend. Was het al bijna vergeten.
Nou kijk....

DK is nog steeds niet omgezet naar een PL (gewoon geen tijd voor gemaakt terwijl ik zo een afspraak bij de ABN Amro kan maken om het eea te regelen, aka laksheid), ik woon nog steeds thuis en geef nog af en toe teveel geld uit aan dingen waarvan ik dan later denk "dat was best wel onzin."
Heb me een maand ofzo geleden wel ingeschreven bij de 2e woningbouwvereniging in Emmen en daar sta ik ingeschreven voor een klein flatje die maximaal 210 euro/maand kosten. Stookkosten zijn wel wat hoger ivm slechte isolatie, maar een dikke trui kan ook ipv de verwarming op 20 graden te zetten (al kan dat niet omdat er gaskachels in hangen en geen CV ketel :P ). Zijn alleen maar eeb stuk of 20 van die huisjes en ik denk dat de wachtrij wel vrij lang is.
Tanken doe ik 1x per maand zo ongeveer, ik fiets vaker naar de kroeg en naar vergaderingen en ik kan meerijden met een kerel in de buurt naar de training en wedstrijden van m'n voetbalclub. Contributie is goedkoper geworden, ik betaalde € 12,50 per maand en daar kwam nog € 1,- wasgeld per wedstrijd bij, ik betaal nu € 100,- per seizoen en dat is inclusief wasgeld en alle andere kosten die vanuit de club komen.
Wel op vakantie geweest naar Berlijn, daar niet overdreven veel uitgegeven. Enige dure uitspattingen (m.u.v. de treinreis en het hotel) waren een entreekaart voor de plaatselijke dierentuin van € 18,- en de drankjes in het hotel tijdens het diner (we hadden halfpension). Ben alleen sinds die vakantie een beetje teveel aan het heen en weer schuiven geweest met geld van en naar spaarrekening dat ik het overzicht ben kwijtgeraakt over hoeveel geld ik nog over had nadat alle kosten betaald waren. Einde van deze maand zal ik daar sowieso weer eens op letten en dan weer eens wat extra aflossen aan de lening.
Uitgaan, af en toe nog. De kroegen waar ik vaak kom (2 stuks, stamkroeg en dartkroeg) worden wat saai en dus hang ik (met vrienden) liever op een bank met een film oid dan dat we dom lopen te zeuren in een kroeg. Ik zit nog wel op zondagavond te quizzen en ben dan 10 tot 15 euro kwijt. Voor en na voetbal (en de training) gebruik ik amper iets, ik ga liever snel naar huis en drink daar wat.

Nog steeds dezelfde baan, van het wervings/detacheringbureau heb ik afgelopen week (!) bericht gehad dat de werkgever die in juni (!) misschien wat voor mij had mij niet kan gebruiken (waarom dat 3 maand moet duren begrijp ik niet maar sois).

Theater ga ik dit seizoen niet heen, gewoon besloten geen kaarten te kopen. Concerten is nu op een laag pitje gezet, ik had een kaart voor Iron Maiden maar die heb ik verkocht (kostte 60, verkocht voor 50, maar geen extra kosten omdat ik thuis zit ipv bier van 2,50 per beker te zuipen en broodjes hamburger van 5 euro te eten). Ga op 7 november wel naar een concert waar de kaart 10 euro kost. Dan maar wat kleine bandjes leren kennen, voor de grote concerten ga ik wel sparen. En cd's kopen doe ik niet meer (afgezien van een cd afgelopen vrijdag die dan gelijk weer schofterig duur was...), ik download de muziek (en films) wel van vage nieuwsgroepen. Naar het profvoetbal ga ik dus nog wel, uitwedstrijden alleen als ik met de supportersbus mee "moet" (bestuurslid van de supportersclub, bus rijdt altijd en er moet altijd een bestuurslid mee dus rouleert die "verplichting" mee te gaan door het bestuur) maar dan krijg ik de entreekaart en de reis gratis. Kost me hooguit een kop thee in het betreffende stadion.

En de CC heb ik nog steeds, het hotel is ermee betaald en daarna (anderhalve maand geleden) niet meer gebruikt. Heb nu geen idee waar dat ding ligt zelfs :o

De krant heb ik opgezegd, nog geen bevestiging van gehad. En voor de rest is er geen verandering.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klinkt wel ok, niet helemaal perfect, maar goed genoeg denk ik. Afgelopen weekend nog met 'n stel kennissen gepraat. Bleek dat ze binnenkort de woning met verlies moeten verkopen omdat ze de vaste lasten niet meer kunnen opbrengen, laat staan aflossen aan schulden. Was 'n hele schok voor hen, hadden ze niet zien aankomen. Ik zie het momenteel veel te veel, treurig maar helaas.

Wat ik wel ok vind, is dat je gaat voor 'n goedkope woning, waarvoor de wachtlijst best lang kan zijn. Met 'n beetje geluk kun je in die tijd je lening aflossen :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

't Is wat minder zo te lezen maar voorlopig heb je het toch grotendeels voor elkaar.

Ik ben met name blij met de goedkopere concertbezoeken. Misschien is die muziek soms niet je smaak maar wie weet zit er zomaar iets goeds tussen. Sowieso is het goed voor je muzikale ontwikkeling (zegt Opa GA als een waanzinnige liefhebber van progressive rock).

Jammer van die dure CD (Gokje.... Metallica) maar ach, af en toe moet je als die-hard fan zo'n CD hebben.

Zet nog wat puntjes op de i (op < staat'tie al) en probeer je tijd een keer zo in te richten dat je zaken goed kunt afhandelen. Geen tijd is nooit een excuus voor brak timemanagement.

O.... tenzij je hem ergens verloren bent zou ik die CC niet zoeken. :)

Hou dit topic bij en _/-\o_

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
CC ligt ergens op de kamer waar m'n computer staat....
En ja, cd is van Metallica :+

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Fantastische Google ad ook onderin
Lenen?Wij bieden Voordelige Leningen met Lage Rente (géén BKR) Vraag nu aan!www.KredietShop.nl
Anyway, hier spreekt iemand uit ervaring die met schulden te maken heeft gehad. En echt waar, ik kan je aanraden om het roer om te gooien voordat het mis gaat.
Laat desnoods je moeder vanaf nu je uitgaven bijhouden. Oftewel, als je iets wilt, aan je moeder vragen. Klinkt kinderachtig, maar trust me, als je nu niet het roer om gaat gooien ga ook jij de boot in.
Zelfs 3 jaar later betrap ik mezelf er nog weleens op dat ik iets te enthousiast ben in geld uitgeven en dan ligt er weer een herinnering op de mat.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153419

Met paar toffe ouders waar je kan wonen is tegenwoordig stuk goedkoper dan uit huis gaan, da's gelijk stuk duurder.
Kortom voor starters met geen riant salaris wordt het steeds lastiger.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 153419 op 15-09-2008 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 08:43

Shabbaman

Got love?

King Nothing schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 16:37:
DK is nog steeds niet omgezet naar een PL (gewoon geen tijd voor gemaakt terwijl ik zo een afspraak bij de ABN Amro kan maken om het eea te regelen, aka laksheid)
* Shabbaman pakt zweep

Ik vraag me ook nog steeds af of het wel echt kan, het omzetten van DK naar PL. Ik heb hier ooit (voordat ik mijn DK dan maar ineens afloste) wel eens naar gekeken. Maar doe het nou maar gewoon, het kan je echt veel geld schelen.

* Shabbaman pakt nogmaals de zweep

Los je al wat extra af? Al is het maar een tientje in de maand, gewoon een periodieke overschrijving invullen...

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De kroegen waar ik vaak kom (2 stuks, stamkroeg en dartkroeg) worden wat saai en dus hang ik (met vrienden) liever op een bank met een film oid dan dat we dom lopen te zeuren in een kroeg.
Wellicht kan je (of iemand anders uit de vriendenclub) zelf een dartbord aanschaffen? Plaat spaanplaat tegen de muur, dartbord er op, en je kan je alsnog uitleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
An sich goed plan, ik heb zelf een dartbord hangen.
Maar...
Ik gooi competitie op een elektronisch dartbord. Die zitten in een kast (d'oh) en kosten een paar honderd euro. En ik heb geen zin om elke 2 weken 4 volslagen vreemden (de tegenstanders) in m'n huis welkom te heten ;)
Shabbaman schreef op maandag 15 september 2008 @ 09:42:
[...]
Los je al wat extra af? Al is het maar een tientje in de maand, gewoon een periodieke overschrijving invullen...
Ja, als ik geld over heb aan het einde van de maand gaat dat naar de aflossing.

[ Voor 36% gewijzigd door King Nothing op 15-09-2008 17:08 ]

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Ik snap niet hoe jij zo met geld kan smijten. IK ben 19 jaar en heb rond de 1150-1200 netto per maand. Hiervan gaat 200 euro naar mijn ouders(woon nog thuis), 800 op mijn spaarrekening en dan hou ik 150 euro over om eens naar het voetbal te gaan, kroeg(ja toch echt wel minimum 1 maal per weekend en meestal meer), ik rook(kost 10 euro per maand aan tabak). En toch hou ik nog over.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:51

Beugelfles

I love rusty spoons

skelleniels schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:54:
Ik snap niet hoe jij zo met geld kan smijten. IK ben 19 jaar en heb rond de 1150-1200 netto per maand. Hiervan gaat 200 euro naar mijn ouders(woon nog thuis), 800 op mijn spaarrekening en dan hou ik 150 euro over om eens naar het voetbal te gaan, kroeg(ja toch echt wel minimum 1 maal per weekend en meestal meer), ik rook(kost 10 euro per maand aan tabak). En toch hou ik nog over.
Beetje kromme vergelijking :>

Sommige mensen moeten wel helemaal voor zichzelf zorgen:
Zorgverzekering + WA verzekering + autoverzekering + benzine + onderhoudskosten + kleding + andere reiskosten + collegeld + huur + GWL + boodschappen et cetera. Dat tikt toch aardig aan.

Wel netjes dat je 200 euro kostgeld betaald d:)b En 800 per maand is 9600 per jaar, dat is netjes.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Beugelfles schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 22:03:
[...]

Beetje kromme vergelijking :>

Sommige mensen moeten wel helemaal voor zichzelf zorgen:
Zorgverzekering + WA verzekering + autoverzekering + benzine + onderhoudskosten + kleding + andere reiskosten + collegeld + huur + GWL + boodschappen et cetera. Dat tikt toch aardig aan.

Wel netjes dat je 200 euro kostgeld betaald d:)b En 800 per maand is 9600 per jaar, dat is netjes.
Dat geef ik toe, maar ik heb het vooral op de 150 euro die ik maximum uitgeef per maand aan kleding, uitgaan, af en toe eens een snack en roken. TS zit hier ver boven. Voetbaltickets, een bierpot van 20 euro en daarna nog eens drinken 8)7 de zaterdag opnieuw en vaak de zondag nog zoals hij zegt. T-shirts importeren uit amerika, CD's kopen... Dat voor een 33-jarige. Die zouden toch al beter moeten weten dan een 19-jarige wat sparen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Als je nou eens alles leest zou je ook kunnen zien dat ik een groot deel al lang niet meer doe.... Sinds mei maar liefst 1 cd gekocht. De rest van de muziek die ik nieuw heb is gedownload. Films net zo, ik heb zat films op dvd, ik download ze tegenwoordig. Veul goedkoper.
En ik zie niet dat jij een auto hebt (belasting, verzekering, onderhoud, benzine), die heb ik wel. Ik betaal ziektekostenverzekering, WA verzekering en heb nog een zooi dingen waar ik geld aan uitgeef wat wel nuttig is. Staat allemaal in dit topic.

Ach, ben toch bezig:
Ik ga 1x per week naar voetbal kijken, dit seizoen (paar weken bezig) maar liefst 15 euro ofzo in totaal uitgegeven aan drinken rondom de wedstrijden. Uitwedstrijden ga ik soms heen, met de supportersbus waar ik gratis mee kan reizen en ik hoef geen entreekaart te kopen. Buiten dat om ga ik op zondag idd naar de kroeg. Kost me een keer 12 tot 15 euro voor een avondje lol. Soms op zaterdag nog stappen en dan ga ik met 20 euro in de portemonnee naar de kroeg. Geen bankpas ofzo. Laatste weken zitten we (vrienden en moi) liever thuis, de kroegen waar we graag komen worden wat saai en om verder weg te gaan trekt ons niet zo.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 15:18
King Nothing schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 18:54:
Als je nou eens alles leest zou je ook kunnen zien dat ik een groot deel al lang niet meer doe.... Sinds mei maar liefst 1 cd gekocht. De rest van de muziek die ik nieuw heb is gedownload. Films net zo, ik heb zat films op dvd, ik download ze tegenwoordig. Veul goedkoper.

[knip]
Natuurlijk wel legaal uiteraard mogen we allemaal hopen O-)

Verder goed bezig dus, hoe zit het met de schulden intussen?

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105262

King Nothing schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 18:54:
... Soms op zaterdag nog stappen en dan ga ik met 20 euro in de portemonnee naar de kroeg. Geen bankpas ofzo. Laatste weken zitten we (vrienden en moi) liever thuis, de kroegen waar we graag komen worden wat saai en om verder weg te gaan trekt ons niet zo.
Kijk, dat vind ik nou redelijk verstandig :) Het is zo simpel om je dan aan een budget te houden en niet te veel uit te geven....
Mogen sommige mensen een voorbeeld aan nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
skelleniels schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:54:
DAT is ZIJN zaak toch.
Hij is lange tijd laks geweest, maar hij heeft de (juiste) draad weer opgepikt.
Hij doet er tenminste iets aan en dat is het voornaamste. Hij kan ook helemaal niets doen en dan draait jullie maatschappij er voor op.
Ik vind dat hij op een paar dingen na heel net bezig is. Hij accepteert goede raad meestal ook terwijl niet moet.
De grootste stap die hij gezet heeft is toch van zijn grote lievelingswagen naar een goedkopere kleinere gaan. Iets waar ik het persoonlijk heel moeilijk mee zou hebben.

King Nothing, je bent goed bezig!
Hoop dat je evensnel als mij "schuldenvrij" zult zijn. Mijn laatste aflossing is op 12/2009 (autofinanciering), dan is mijn vorige auto betaald en ben ik "schuldenvrij".
Denk er altijd aan om de lening zo af te lossen, maar ik leen aan 0.5% en mijn spaargeld brengt 4.25% netto op dus doe ik het niet (met de intrest betaal ik de lening een half jaar).
Iedereen gaat wel eens in de fout en beter nu dan dat je een eigen huis en gezin hebt oid.

@skelleniels, jij bent ook goed bezig, maar deze situatie is totaal niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

King Nothing schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:07:
Ja, als ik geld over heb aan het einde van de maand gaat dat naar de aflossing.
Opzich ben je nog steeds vrij goed bezig, echter wat hier staat kan natuurlijk nog beter :)

Je hebt als het goed is een Excel bestandje met je inkomsten en uitgaven, dan weet je ook ongeveer hoeveel je aan het eind van de maand overhoudt. Je kunt dus gewoon een periodieke overschrijving inplannen in je internetbankieren om zo eindelijk van die lening af te komen. En hoezo "als" je geld overhoudt? NOFI, maar ik mag toch hopen dat je als 33-jarige die nog thuis woont sowieso elke maand geld overhoudt, zeker nu je al zo bezig bent om te snoeien in je uitgaven.

• skelleniels
Ik was dit net nog even aan het bekijken en ben benieuwd hoever king nothing intussen staat.

Ok, mijn situatie valt inderdaad niet echt te vergelijken(geen auto enzo, dure festivals is ook niet aan mij gelaten, fuif van 10 euro inkom vind ik al best:))

Heb zelf ook wel wat geleerd uit dit topic: excel bestandje maken van wekelijkse uitgaven.

Dus king nothing, nog vorderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Zie topic nu net weer.

Vorderingen:

Heb een huis toegewezen gekregen en die heb ik afgewezen, ook de inschrijving bij de woningbouwvereniging op niet-actief laten zetten (houd in dat ik nu geen huis toegewezen krijg, maar als ik weer actief wordt dan sta ik direct weer bovenaan).
Lening nog steeds niet omgezet (laksheid)
Nog wel regelmatig te impulsieve aankopen doen. Bankpas is wel uit de portemonnee en de CC ligt ergens op m'n slaapkamer.
Bestandje met in- en uitgaven heb ik een tijdje bijgehouden maar vergat veel te vaak dingen erin te zetten waardoor ik nog amper overzicht had. Ik heb nu een aantekening in m'n telefoon dat ik op de 26e van elke maand m'n banksaldo bekijk en het restant wat ik dan nog heb overboek naar m'n DK. Op de 27e krijg ik m'n salaris namelijk.
Concerten nog wel bezocht, maar inderdaad de goedkopere. Laatste 3 waren 10, 17 en 20 euro (exclusief servicekosten uiteraard). Komend jaar staan er tot nu toe weer 3 in de planning, waarvan alleen Metallica duur is (64 euro).

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Jammer KN :)
Het is maar zo weinig moeite en het scheelt absoluut geld om alles goed bij te houden, maar blijkbaar heb je het niet hard genoeg nodig om dit in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

King Nothing schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:27:
Zie topic nu net weer.

Vorderingen:

[..]
Zei je nou vorderingen? Ik zie alleen maar dat je dingen niet hebt gedaan uit laksheid, en je uitgavenpatroon - if any - slechts beperkt hebt aangepast.

Met zulke vorderingen krijgen we hier over 55 jaar nog updates hoe het met je DK gaat en of je nog in je ouderlijk huis woont.

Man, het is je eigen leven, maar ik vind het echt énorm jammer dat je het zonder goede reden (laksheid en geen zin om serieus te besparen) je eigen toekomst aan het vernaggelen blijft. Puur uit nieuwsgierigheid, met de besparingen die je nu maakt, hoe lang ben je dan nog bezig met je DK (vergeet de rente niet..).
Tel dat eens op bij je huidige leeftijd en ga eens goed nadenken - desnoods overleggen met familie en vrienden - of dat nou echt is waar je op af wilt stevenen. Je hebt een huis aangeboden gekregen. Ik denk dat het wijs is dat je er nog niet op in bent gegaan, maar het moet wel een duidelijk signaal zijn dat een eigen woning - als je zelf de tijd daar rijp voor vindt - gewoon mogelijk is. Het enige wat je tegehoudt is je eigen laksheid (zoals je het zelf zegt).

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 21-12-2008 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Aflossingstermijn staat elke maand op het afschrift van het DK, staat nu op 50 maanden.

Ja, dat is 4 jaar.

Oh ja, ander werk... Was ik ook nog mee bezig. Wordt alleen nergens uitgenodigd voor een gesprek terwijl ik toch op functies solliciteer waar ik aan de functieeisen voldoe...

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Jammer dat je niet verder ingaat op de dingen die mockingbird aangaf, zoals wat je de echte redenen zijn van het niet verder/beter aanpakken van je situatie. Laksheid is geen reden, dat is een gevolg. Vaak een gevolg van onvoldoende motivatie.

En als je nergens wordt uitgenodigd voor een gesprek, kijk dan eens goed naar de sollicitatiebrieven die je schrijft. Staan er misschien spelfouten in, of iets in die trant? Kijk op internet naar voorbeelden, ook voor je C.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Het is jammer. Niet zozeer van die concerten, maar wel van die impulsieve aankopen. Nu weet ik niet wat voor aankopen, maar het woordje impulsieve toont voor mij wel aan dat je spijt hebt van die aankopen en dat je ze niet echt nodig had? Toch maar eens 2 keer nadenken voor je iets koopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Ik heb net even het topic volledig doorgenomen.

Ik vind dat sommigen toch heel hard voor King Nothing zijn. Hij komt sinds april geregeld updates geven over hoe het gaat. Het is één stap om iets aan je probleem te doen, wat hij in april gedaan heeft. Maar het is ook een zaak om dit meer dan een half jaar vol te houden. Voor hetzelfde geld was het uitgaven patroon van voor april 2008 terug schering en inslag in september 2008.

Ik krijg de indruk dat King Nothing anno december 2008 nog altijd heel wat meer op zijn uitgaves let dan een jaar geleden. Ja, hij kan waarschijnlijk nog zuiniger gaan leven, maar kan je het dan ook volhouden? Ik geloof dan ook dat die CD van Metallica een zeer gerechtvaardigde aankoop is. Trouwens, het is niet alsof Metallica ieder jaar met een studio-album komt en Death Magnetic is wel een gans stuk beter dan St. Anger uit 2003.

Soit, dit even terzijde. Goed bezig King Nothing. Het enigste waar ik toch nog eens zwaar zou achter zitten is die omzetting van DK naar PL. Met de huidige kredietcrisis zijn PL's nog goedkoper geworden en is het nog interessanter geworden om die DK (met die moordende 10% rente) om te zetten.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:45
Toch heeft Mockingbird wel een heel goed punt met de vraag wanneer King Nothing schuldenloos wil zijn. Persoonlijk vind ik 4 jaar (en de manier waarop KN dat bracht) absoluut niet ambitieus. Dit vraagt om een heldere doelstelling en discipline. Dit moet dan ook besloten worden voordat de DK omgezet wordt in PL omdat de looptijd van de laatste vast staat en geen boetevrije vervroegde aflossing toestaat.

Ben het eens dat er wel vooruitgang lijkt te zijn dus KN gaat 2008 uit met een aanmoedigingsprijs om vooral door te gaan. Wie weet valt er nog wel wat te helpen met het solliciteren (CV, brief) :)

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2008 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk, misschien om mijn onbegrip te concretiseren in getallen;

In het begin van dit topic had de TS zo'n 16.000 euro schuld. De TS betaalde 120 euro per maand aan rente (dat is dus per jaar 12*120 =1440 euro rente). Dit topic is gestart op 6 april en nu is het eind december. De TS had al op de eerste reactie zijn DK om kunnen zetten naar een PL en zo bijna 9 maanden renteverschil kunnen besparen. 1440 over 16k zou zo'n 9% rente zijn. Door omzetting op een PL had hij daar zonder al te veel moeite zo'n 2% op kunnen besparen, wat neer had gekomen op zo'n 173 euro over de afgelopen 9 maanden. Pats-boem gemakkelijk verdient. Als je denkt dat de TS nu nog 4 jaar + 2 maanden over de aflossing doet en we nu al zo'n 9 maanden verder zitten vanaf het start van dit topic (dus bijna 5 jaar vanaf de 16.000 teller), leert dat ons dat de TS - gemiddeld - zo'n 3200 euro per jaar aflost. Met de besparing van 2%, lost hij 320 euro per jaar extra af. 10% winst! 5 jaar is 60 maanden, 10% winst is dus - kort door de bocht - een half jaar sneller aflossen. (in realiteit nog meer, omdat hij nu minder dan 3200 per jaar zal aflossen gezien het grote rente-aandeel in zijn betalingen).

Zo zijn er verschillende andere tips die de TS heeft verzaakt cq. niet is nagekomen. Denk aan de CC die nog steeds loopt (en dus waarschijnlijk ook geld kost). Er is geopperd verschillende luxe zaken op te zeggen / niet te verlengen (T.net abbo). Onduidelijk wat de TS hiermee heeft gedaan, maar vergeef het me als ik vermoed dat het antwoord "niets" is.

Met al dat soort kleine dingen - die werkelijk slechts van administratieve aard zijn - had de TS sinds de begin van dit topic al honderden euro's kunnen besparen. En dus ook kunnen aflossen.

Het topic staat vol met meer advies varierend van eenvoudig als hierboven tot rigoreus als af en toe een zaterdag extra werken.

Om als laatste een tijdsperceptie te geven van 4 jaar en twee maanden (zeg maar 5 jaar sinds de start van dit topic). In die tijd ontmoeten mensen de liefde van hun leven en gaan er mee samenwonen, in die tijd ronden mensen een hele (beroeps-)opleiding af en ga zo maar door. Ik vind het een onbegrijpelijke keuze, maar wel zijn keuze, dat je die tijd niet drastisch in wilt korten door sterke opofferingen. Ik vind het ronduit stuitent dat de TS gewoon niet eens dingen wil doen die - letterlijk - met een telefoontje geregeld kunnen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 23-12-2008 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

tja.. het is een situatie die eenmaal nu zo is.

normaal hebben mensen eerst het zuur (het geld sparen) en dan pas het zoet (dingen waarvoor ze gespaard hebben)
de huidige generatie word het heel makkelijk gemaakt om gelijk het zoet te krijgen dmv diverse soorten leningen, maar vergeten vaak dat na dit zoet vaak het zuur komt..

ik heb zelf ook in dit schuitje gezeten. had ook een DLK en wilde ervan af. heb 1 jaar op een houtje gebeten en zoveel mogelijk afgelost als ik kon. zo kon ik 600 pm aflossen en was ik in 1 jaar eraf.

voor mij nooit meer een dlk of een andere lening. nu spaar ik wel eerst voordat ik leen. en als ik het niet kan betalen dan is het jammer.

probeer gewoon zsm alles af te lossen en doe het een jaar of 2 zeer rustig aan.
voordeel is dat je zuinig leert te leven en dat dit na het aflossen ook heel makkelijk door te zetten is. en gaat het sparen nadien 2x zo hard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

Anoniem: 63813 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:05:
Om als laatste een tijdsperceptie te geven van 4 jaar en twee maanden (zeg maar 5 jaar sinds de start van dit topic). In die tijd ontmoeten mensen de liefde van hun leven en gaan er mee samenwonen, in die tijd ronden mensen een hele (beroeps-)opleiding af en ga zo maar door. Ik vind het een onbegrijpelijke keuze, maar wel zijn keuze, dat je die tijd niet drastisch in wilt korten door sterke opofferingen. Ik vind het ronduit stuitent dat de TS gewoon niet eens dingen wil doen die - letterlijk - met een telefoontje geregeld kunnen worden.
Er zijn natuurlijk hele groepen mensen in de samenleving die structureel "naast de pot pissen" door een gebrek aan discipline en inzicht. Volgens mij is het proberen te veranderen van dat gedrag "trekken aan een dood paard". Zelfs al gaat het een tijd goed, uiteindelijk veranderen mensen niet wat betreft hun karakter. Maar dat is mijn ervaring. Zeker niet wanneer ze ermee wegkomen omdat ze zoals in dit geval thuiswonen en geen enkele verplichting jegens anderen hebben. Maar ook dat is in veel gevallen geen garantie dat er iets verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik zal ngo maar een keer herhalen dat meer danwel extra werken echt GEEEEEEN!!!!!! optie is omdat mijn werkgever in de weekeinden gesloten is en ik sowieso al helemaal naar de klote ben na een week werken.

T.net-abonnement heb ik nog ja, die loopt ook nog wel even door aangezien die betaald is. Verlengen zal niet gebeuren maar dat duurt dus nog wel even.
Creditcard heb ik nog en die houd ik ook, alleen is het gebruik ervan van regelmatig naar zelden gegaan (heb er afgelopen zomer m'n hotel mee betaald en een boek bij bol.com die ik op aanraden van m'n psycholoog heb aangeschaft).
Ik heb wel m'n abonnement op de krant opgezegd (20 euro per maand) en ik heb geen tv-gids meer. Die 20 euro per maand die ik bespaard heb op de krant gaan nu echter naar m'n ma omdat de kosten voor elektrikiteit/gas/water behoorlijk zijn gestegen en het inkomen van m'n ma er niet veel beter op wordt. Ik kan dan wel zeggen dat ze de pot op kan, maar dan trapt zij mij het huis uit en dan heb ik een probleem. ;)

Die concerten, sja kijk. Ik kan met een maat meerijden die een tankpas heeft. Vervoerskosten dus 0 euro.

4 Jaar, da's lang ja. Weet ik. Dan toch nog maar eens de bank bellen (Scheringa, ABN, welke dan ook) om die lening om te zetten. Ik snap ook wel dat een vaste aflossing van 160 euro per maand aan een PL harder aantikt dan de 320 die ik nu betaal aan die DK. Huh? Rente lager, aangezien ik minder aan aflossing betaal houd ik meer geld over aan het einde van de maand wat alleen maar harder meehelpt aan het aflossen. Dan maar geen Pinkpop in 2009 ;) Als ik dan nog een keer een groter bedrag uit wil geven in 2009 verkies ik liever een vakantie van 2 weken boven een weekeinde Pinkpop.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Zaterdag komt er een kerel van de DSB Bank langs om de laatste details te regelen om mijn DK om te zetten naar een PL. Rentepercentage wat ik nu betaal is 10%, bij een DK bij DSB betaal ik 7.9% en bij een PL betaal ik 8.7%. Ik kies toch voor een PL een paar redenen. De vaste aflossing is lager waardoor ik naar mijn idee sneller kan aflossen en ik kan er geen geld meer van op nemen waar ik nog wel eens een handje van had. Alles wat afgelost is blijft dan ook afgelost en dan zie je tenminste maandelijks de progressie van mijn "werk" ;)

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 23:43
King Nothing schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 17:46:
Ik kan dan wel zeggen dat ze de pot op kan, maar dan trapt zij mij het huis uit en dan heb ik een probleem. ;)
Tjah, eigenlijk zou ze dat gewoon moeten doen. ;)

Ik zeg het met een knipoog maar ik vind het behoorlijk vreemd dat iemand die bijna 34 is nog gewoon thuis woont. Je moeder accepteert het blijkbaar maar een echt goede situatie is het niet. Wat als je moeder bijvoorbeeld plotseling overlijdt? Dan zit jij direct met een probleem zo te zien. En ik vind het niet netjes naar je moeder toe, je profiteert gewoon van haar :/. Maar blijkbaar vind jij het allemaal wel kunnen, want echte progressie is er niet.

Als ik jou was zou ik hoe dan ook zo snel mogelijk een buffer proberen op te bouwen. Of door meer te werken, of door niks extra's meer uit te geven. Dus geen auto, geen concerten.

En "helemaal naar de klote na een week werken" vat ik ook niet. Een vent van jou leeftijd zou dat makkelijk aan moeten kunnen. Sommigen werken 80 uur en zijn niet helemaal naar de klote. Het helpt ook als je werk zoekt wat je leuk vind, brand je véél minder snel op. Er zijn zelfs baantjes waar je energie van krijgt, zodat je er s' avonds nog werk naast kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien kan je niet zonder vakantie hoor, maar als ik jou was zou ik dat geld liever gebruiken voor de aflossing. Je kunt ook gewoon 2 weken thuis relaxen met vrienden etc. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Satch op 23-12-2008 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Arnout schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:54:
[...]

Tjah, eigenlijk zou ze dat gewoon moeten doen. ;)

Ik zeg het met een knipoog maar ik vind het behoorlijk vreemd dat iemand die bijna 34 is nog gewoon thuis woont. Je moeder accepteert het blijkbaar maar een echt goede situatie is het niet. Wat als je moeder bijvoorbeeld plotseling overlijdt? Dan zit jij direct met een probleem zo te zien. En ik vind het niet netjes naar je moeder toe, je profiteert gewoon van haar :/. Maar blijkbaar vind jij het allemaal wel kunnen, want echte progressie is er niet.

Als ik jou was zou ik hoe dan ook zo snel mogelijk een buffer proberen op te bouwen. Of door meer te werken, of door niks extra's meer uit te geven. Dus geen auto, geen concerten.

En "helemaal naar de klote na een week werken" vat ik ook niet. Een vent van jou leeftijd zou dat makkelijk aan moeten kunnen. Sommigen werken 80 uur en zijn niet helemaal naar de klote. Het helpt ook als je werk zoekt wat je leuk vind, brand je véél minder snel op. Er zijn zelfs baantjes waar je energie van krijgt, zodat je er s' avonds nog werk naast kunt doen.
toon volledige bericht
Ik kan niet zonder auto, kom een beetje lastig op m'n werk. OV en fiets zijn geen optie.

Ik woon nog thuis omdat m'n ma gevraagd heeft voorlopig thuis te blijven wonen nadat m'n pa is overleden. Als moeders geen geld van mij zou krijgen in die tijd zou ze hier weg hebben moeten gaan omdat dit huis toen te duur was voor haar alleen. Een ANW uitkering is erg weinig kan ik je vertellen. Ik snap best dat het vreemd is dat ik nog thuis woon, maar soms zijn daar redenen voor en die zijn niet altijd even leuk.

Moet ik verder nog melden dat ik naast m'n werk nog 2 verenigingen bestuur, tweemaal per week tegen een voetbal trap, ik fitness ook 2x per week en ik doe nog het eea bij een atletiekvereniging. Ook gooi ik nog wel eens een dartpijltje en ik ben secretaris van de OR op m'n werk. Ja, daarvan ben ik aan het einde van een week naar de klote.

En dat gezeik van "zorg dan dat je ander werk krijgt" begin ik wel schijtziek van te worden. Daar ben ik al maanden mee bezig maar het schiet gewoon niet op. Lees dit topic eens door voordat je blaat over ander werk of mijn woonsituatie.

En echt voor de laatste keer:

IK KAN NIET MEER WERKEN DAN 40 UUR PER WEEK!!!! Bedrijf waar ik werk is van maandag tot vrijdag tussen 07.30 en 16.15 uur open en verder niet. Meer kan dus niet. Echt niet.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Arnout schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:54:
[...]
En alle mensen zijn gelijk? Sommigen mensen kunnen nu eenmaal niet meer. De ene persoon heeft genoeg aan 6u slaap per nacht, een andere heeft er 9 nodig. De ene persoon kan er dus maar 40 werken en een andere kan drie jobs doen. Je moet nu eenmaal werken met de middelen die je hebt.

Mensen schijnen te vergeten dat King Nothing er effectief iets aan doet. Makkelijke punten van aanpak zijn:
- In maart 2009 abonnement van mobiel opzeggen en prepaid gaan bellen (wel opletten dat je prepaid niet duurder uitbent, want met je sociale bezigheden vermoed ik wel dat je je mobieltje vrij vaak gebruikt).
- DK omzetten in PL
- En ik zou ook maandelijks een bepaald bedrag uittrekken aan sociale bezigheden. Het lijkt me dat je nu maar uitgeeft naar wat er in een maand te doen is. Dat is eigenlijk een situatie die je niet kan permitteren op dit ogenblik. Trek bvb 100 euro per maand uit aan sociale bezigheden. Is het minder geweest een bepaalde maand. Goed zo, heb je wat meer uit te geven de volgende maand en kan je van dat geld bvb eens een CD kopen. Ik zou daar echt een budget voor uittrekken. Ik moet dat trouwens voor mezelf ook doen.

Als je iemand te ver pusht met "je mag dat niet en je mag dit niet en je moet dat doen en je moet dit doen", dan gaat die persoon er binnen de korste keren aan en vervalt hij gewoon in een oude, slechte gewoonte van op krediet te leven en al het geld dat binnenkomt aan rente te betalen. Er zijn tal van mensen met bergen schulden die zelfs gewoon niet meer gaan werken. Waarom zouden ze ook? Al hetgeen ze verdienen, moeten ze toch afgeven aan hun leningen/kredieten. Dat is pas een uitzichtloze situatie.

Ik vind trouwens niet dat King Nothing ander werk moet zoeken. Toch niet als hij het werk dat hij nu doet, wil blijven doen. Een nettoloon van een kleine 1400 euro is helemaal niet slecht. In de horeca kom je daar niet aan (slecht betaalde sector), behalve als je 60 à 70 uur per week gaat kloppen. Fabriekswerk is helemaal zo slecht niet. Mijn vader heeft ook zijn ganse leven in een fabriek gewerkt en mooi zijn boterham verdient. Met 1400 euro per maand kan je mooi leven. Die lening is gewoon een blok aan het been en die moet gewoon weggewerkt worden. De termijn, daar moet King Nothing over beslissen wat hij aankan. Vier jaar is misschien lang, maar het doel is wel die schuld wegwerken. Dat is prioriteit numero uno. De termijn is van secundair belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 23:43
King Nothing schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 19:14:
Ik woon nog thuis omdat m'n ma gevraagd heeft voorlopig thuis te blijven wonen nadat m'n pa is overleden. Als moeders geen geld van mij zou krijgen in die tijd zou ze hier weg hebben moeten gaan omdat dit huis toen te duur was voor haar alleen. Een ANW uitkering is erg weinig kan ik je vertellen. Ik snap best dat het vreemd is dat ik nog thuis woon, maar soms zijn daar redenen voor en die zijn niet altijd even leuk.
Kan ik helemaal in komen.
Je moeder vraagt je dus om thuis te blijven wonen zodat het voor haar financieel anders niet haalbaar is. Je betaald in totaal 180 euro kostgeld. Stel dat 80 euro daarvan echte kosten zijn (eten?, gas/licht). Dus je moeder moet ongeveer 100 euro missen als jij uit huis zou gaan.

Wat is nu 100 euro? Dat is minder dan de rente die jij betaald voor je doorlopend krediet :X die je uit "baldadigheid" hebt geregeld. En daar kan ik niet bij.

Een tip: ga samenwonen. Is één van de meest kostenbesparende acties die je kunt doen. Sinds ik getrouwd ben woon ik goedkoper dan ik ooit heb gewoond daarvoor.
Nu hoor ik je al denken: "ja maar daarvoor heb je wel een stabiele relatie nodig met een vrouw". Klopt. Als dat een probleem is realiseer je dan dat vrouwen in het algemeen niet echt warm worden van mannen die schulden hebben en nog thuis wonen.

Die schuld aflossen is echt prio 1, als jij meent dat je dan ook nog op vakantie moet kunnen, 1x per maand naar een concert kunt gaan, dan is dat dus niet prio 1. Ik vind dat je dan eigenlijk niets met dit topic hebt gedaan en de mensen die gereageerd hebben niet serieus neemt.

Ik snap best dat je soms wat gepikeerd wordt van sommige reacties in dit topic. Realiseer je ook dat de meesten je proberen te helpen en dat vanuit hun eigen situatie doen, en dat dat op jou raar kan overkomen. Je hebt zelf dit topic geopend dus ik neem aan dat je geholpen wilt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Heb alles vluchtig doorgelezen, misschien dat ik iets heb gemist, maar:

Wat doe je eigenlijk voor werk?
Hoe oud ben je?
Wat heb je voor opleiding / ervaring?

Even om een beeld te vormen :)

Kosten besparen voordat ik uit huis ging, deed ik door:
- mobiel prepaid ipv abbonnement, scheelde mij zo'n kleine 150 euro per maand :X
- abbonnementen op allerlei tijdschriften opgezegd
- destijds gestopt met sporten, maar daar heb ik wel spijt van
- in plaats van naar de bios gaan, een filmpje huren

Dat soort dingen..

[ Voor 45% gewijzigd door Lethalis op 24-12-2008 11:11 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Arnout schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:18:
[...]
Een tip: ga samenwonen. Is één van de meest kostenbesparende acties die je kunt doen. Sinds ik getrouwd ben woon ik goedkoper dan ik ooit heb gewoond daarvoor.
Nu hoor ik je al denken: "ja maar daarvoor heb je wel een stabiele relatie nodig met een vrouw". Klopt. Als dat een probleem is realiseer je dan dat vrouwen in het algemeen niet echt warm worden van mannen die schulden hebben en nog thuis wonen.
Dat doet ie nu toch ook?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Arnout schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:18:
[...]
Dan ga je ervan uit dat je vrouw / vriendin genoeg geld verdient om de helft te betalen en verder geen kosten heeft, zoals bijv. een studie.

Daarnaast is het wel een erg bizarre reden om samen te gaan wonen. Als je het om deze reden doet, wordt het later misschien wel erg duur :P Alimentatie, etc.. >:)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Samenwonen... Dat zijn nu eenmaal tips waar je geen reet aan hebt.

Ja, het is een feit dat samenwonen goedkoper is dan alleen wonen (onder de voorwaarde dat je partner ook een inkomen heeft). Maar dat is nu eenmaal iets waar je niet kan op rekenen en/of wachten.

Sommigen zouden beter eerst het topic aandachtig doorlezen alvorens wat los commentaar te posten dat nergens op slaat.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

wat je overhoud = inkomsten - uitgaven

De inkomsten kan je proberen op te drijven door te gaan "grinden". Bovenop je fulltime-job (of in mijn geval studie) nog een avondjob erbij nemen. 12 uur per dag werken is geen zeldzaamheid. Maar het loon van een avondjob (overinkomen = inkomen boven op je normale job) dreigt in de hogere belastingsschalen te vallen. Inkomen met 50% verhogen icm een optimistische fiscale schatting zegt dat je minstens 3 jaar bezig bent met de lening (zonder rente) af te betalen zodat 4 jaar een realistisch termijn is. De combinatie van 40 à 50% personenbelasting op dat inkomensgedeelte en een hoop vrijetijdsbezigheden opgeven is niet bepaalde interessant.

Het is veel gunstiger om aan de uitgaven/kosten kant te snoeien. Mijn kot (studentenkamer) kost mij 200 euro per maand aan huur en energie. Daarboven op zet ik nog 50 euro Aldi boodschappen. Inschrijvingsgeld/boeken/cursussen spreiden over 10 maanden levert ook iets als 50 euro per maand. Andere kosten erboven op en ik eindig op een afgerond 400 euro per maand. Koffie uit de automaat kan een halve euro per bekertje kosten, zelf koffie zetten en in een thermos meenemen kan goedkoper koffie opleveren. Zelf boterhammen meenemen, voordrinken voordat je op cafe gaat,...

Er komt nog een redelijk bedrag voor de voertuig met 4 wielen dat rijdt erboven op. Er kan 100 euro eraf omdat hij geen studiekosten heeft en waarschijnlijk eet hij nog van zijn moeder? Ongeveer 500 euro per maand aan uitgaven? De vrijetijdsbezigheden kosten zowel tijd als geld zodat er vroeg of laat gesnoeid moet worden. Met 900 euro per maand richting het aflossen van de lening, zal het wel vooruit gaan en na 2 jaar ben je van de lening af zonder 12 uur per werkdag te moeten "grinden". Ik had een afronding van 100 euro per maand naar boven meegenomen als ik toch nog koffie uit de automaat haal, een keertje teveel op cafe ging, herstellingen aan mijn fietsen moet doen,...

Na een lange tijd boven zijn stand leven, wordt het nu tijd om "af te kicken". Een vaatwasser? Moet dat? Is de manuele afwas niet goed genoeg? Desnoods zet hij een grote bak in de gang, waar hij alle afwas van een week erin smijt en in het weekend neem je een keertje tijd om de afwas te doen. Nieuwe autoradio? Alsof dat de autoradio's met radio en cassette niet genoeg is?

Na een mooi 2006 met fotografie, concerten en festivals zijn de laatste 2 jaren voor mij nogal mager. Mager in studententermen als in 2 keer per half jaar op cafe gaan, dat kan ik nu permitteren omdat de cijfers terug positief eruit zien. Een maand terug was het nog, deze week kopje boven, volgende week kopje onder (in 't rood staan) en weer kopje boven. Zelfs de 5 à 7 euro voor een gegarandeerde zatte nacht activiteiten had ik moeten schrappen.

Als je op de bankrekening je loon ziet, mag je niet denken "Hey, ik heb zoveel geld.". Het is eerder "Zoveel kosten hier en daar gaan eraf zodat er weeral bijna niks overblijft.", "Het zal wel snel door de kosten opgebrand worden.". Alleen het geld dat je opzij gezet hebt en dus buiten de "inkomsten - uitgaven" staat, is geld van jou (op voorwaade dat je geen schulden hebt). De rest wordt toch opgeëist of de deurwaarders komen langs om te plunderen.

Werk/inkomsten-zekerheid heb ik ook moeten ondervinden. Ik werkte tegen 8,7 euro per uur en was zeker dat er altijd wel wat te doen was. Daarna probeerde ik de gok van 11,7 euro per uur, mooie daglonen, maar ik kreeg mijn dagen niet vol. Bovendien had ik meer last van jongere studenten die goedkoper waren, mijn broek eraan gebrand en daar gingen de duizenden euro aan buffer. Volgens Nibud is 3600 euro buffer voor mij aanbevolen en dat is inderdaad een redelijke buffer om 1 jaar uit te houden. Nu terug naar de vorige werkgever, ondertussen zijn de lonen daar tot 9,5 euro gecorrigeerd. En maar omhoog grinden zodat er een nieuwe buffer is. Het gaat niet om meer geld per uur, maar wel om de zekerheid dat je einde van de maand de rekeningen kan betalen. In deze tijden van crisis ga je niet op een andere werkgever gokken. Zelfs de vakbonden (in België) leveren in.

DarthDavy heeft een punt dat niet iedereen even rigoreus zijn budget kan beheren en dingen kan opgeven. Een "dat kan ik nooit halen" gedachte kan demotiverend werken.

Een lening blijft exponentieel duurder met de aflossingstermijn worden. bv 10% rente op 100 euro in 1 jaar tijd, betekent kort door de bocht 110 euro terugbetalen. In 2 jaar tijd 100*1.1*1.1=121euro terugbetalen. 10 jaar laten aanslepen maakt van 100 euro 259 euro. Hoe langer een lening loopt, hoe groter het percentage de rente is en het geleende geld wordt maar een kleine gedeelte. Hoe korter de lening, hoe minder zwaar de rente inhakt. De rente hoort de grootste vijand van mensen, volkeren en staten te zijn. Ja, bankiers worden slapend rijk van rente op leningen. Ze laten het geld voor hen werken. Toch wel raar dat ze mensen kunnen overtuigen om veel dingen op afbetaling te kopen en overal worden leningen aangesmeerd. Velen willen eens boven hun stand leven, maar dat eindigt meestal niet goed. Van de schulden afgeraken is niet voor niets topprioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Right

Lenen.nl is hier net geweest (dwz, vertegenwoordigert van DSB Bank) en ik kan de lening zonder problemen oversluiten naar een PL.
Alleen... Ik ga € 275,- per maand betalen over 84!!! maanden verspreid. Dat is inclusief dekking tegen overlijden, werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Totaalsom wordt dan € 23.147,88 . Zonder de dekking betaal ik € 216,- per maand over 84 maanden. Rentepercentage van de 275 euro is 7,2%, bij de ander betaal ik 7,9% rente.

Ging ervan uit dat een PL een looptijd van een maand of 60 had....

Ik weet dat 216 euro per maand 100 minder is dan wat ik nu aflos. En die 100 kan ik elke maand extra aflossen.

Ik ga maandag de ABN Amro met een bezoek vereren, kijken wat hun mij kunnen bieden :) Eventueel nog even bij een andere bank langs, ING ofzo :)

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

inderdaad, gewoon doorzoeken. Weet je toevallig ook waarom jou 84 mnd is aangeboden? m.a.w. heeft dit wellicht te maken met het feit dat ze vermoeden dat jij niet meer per maand kan ophoesten?

Misschien is het verstandig om - voordat je naar ander banken gaat - (ook voor jezelf) duidelijk op papier te zetten wat je met een veilige marge per maand kan aflossen. Zowel te laag als te hoog inschatten is lastig bij PL; je kan vaak niet vroegtijdig aflossen, maar je maandtermijnen niet kunnen betalen is natuurlijk nog veel vervelender.

Daar hoort dus ook bij dat je nu eens goed gaat kijken wat je nog zou kunnen en wil besparen de komende tijd, en zo in die aflossing stoppen. Ik hoop dat je daar wel met wat ambitie tegenaan gaat, maar zet zeker geen onrealistische doelen! Ergens een PL regelen van 7-7.5% is trouwens een sterke vooruitgang op de 10% die je nu betaalt!

als je bij de bank bent zeg dan gelijk je CC op! afgezien van het feit dat dit vaak toch een klein bedrag per jaar kost om uberhaupt te hebben, is het een grote verleiding om uitgiften te doen - vaak voor luxe artikelen - die je nu niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik wil een afloslimiet die niet hoger ligt dan wat ik nu betaal ( € 317,- p/m). Ik houd nu elke maand wat geld over die als extra aflossing gebruikt wordt tenzij ik extra kosten heb voor bijvoorbeeld het onderhoud van m'n auto.

Niet gevraagd waarom ik er 7 jaar over zou moeten doen. Kerel kwam met allerlei dingen aanzetten over werkeloos raken, arbeidsongeschiktheid enzo waar ik me totaal geen zorgen om maak.

Zag net dat de rente van m'n DK nu 10,6% is :o

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:45
King Nothing schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:09:
Ik wil een afloslimiet die niet hoger ligt dan wat ik nu betaal ( € 317,- p/m). Ik houd nu elke maand wat geld over die als extra aflossing gebruikt wordt tenzij ik extra kosten heb voor bijvoorbeeld het onderhoud van m'n auto.
Stel voor jezelf een bedrag per maand vast en laat de bank doorvoor een voorstel doen: rentepercentage en bijbehorende looptijd. Vraag ook altijd om de totale kosten over de gehele looptijd. Zorg dat jij in controle bent en niet een goochem van de (DSB) bank, want die hebben immers belang bij een zo lang mogelijk lopende lening. (Er is een partij in NL actief het 'doorrollen' van leningen aanbiedt waarbij het resterende openstaande bedrag telkens kan worden vernieuwd in een nieuwe lening met nieuwe looptijd.)
Niet gevraagd waarom ik er 7 jaar over zou moeten doen. Kerel kwam met allerlei dingen aanzetten over werkeloos raken, arbeidsongeschiktheid enzo waar ik me totaal geen zorgen om maak.
DSB kenmerkt zich door het verplichten danwel opdringen van allerlei verzekeringen waarvan het vaak twijfelachtig is of deze een reeel risico afdekken, de voorwaarden van de polissen redelijk zijn, en de kosten (cq winst voor DSB) aan de hoge kant. Met een wijde boog om dergelijke verzekeringen heenlopen tenzij je heel bewust weet waar je mee bezig bent. Zoals je zelf hebt kunnen zien kost het afdekken van het risico een godsvermogen in absolute zin en ook als relatief deel van de kosten (84 maanden vele tientjes...). (In bepaalde varianten van deze verzekeringen wordt de verzekering dmv een zogenaamde koopsom gefinancieerd waarbij de koopsom in eerste instantie bij de lening wordt opgeteld 8)7.)

Blijf in controle ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Moet ik verder nog melden dat ik naast m'n werk nog 2 verenigingen bestuur, tweemaal per week tegen een voetbal trap, ik fitness ook 2x per week en ik doe nog het eea bij een atletiekvereniging. Ook gooi ik nog wel eens een dartpijltje en ik ben secretaris van de OR op m'n werk. Ja, daarvan ben ik aan het einde van een week naar de klote.
De tijd die jij hierin steekt, heb ik besteed om betaalrekeningen naast elkaar te leggen. Ik zie dat het gratis kan, waar ik nu 40 euro per jaar betaal. Ga ik iets aan doen. In diezelfde tijd heb ik een plan op papier gezet waarin ik heb beschreven hoe bij een eventueel overlijden mijn vriendin contact opneemt met een zelfstandig uitvaartondernemer, alles financiert uit spaargeld en aanvult met overlijdensrisicoverzekering van mijn werkgever = geen kosten uitvaartverzekering. Ook heb ik in die tijd enkel glas vervangen door dubbel glas, me georiënteerd op een volkstuin en gezocht naar een gebruikte, geïsoleerde balkondeur.

Mijn advies: maak vast een keuze wat je laat vallen en begin nu vast met overdracht. Ik neem aan dat je moeder nu het huishouden voor haar rekening neemt. Als je alleen woont, ben je dagelijks ook een uur of 2 kwijt voor het huishouden en klusjes.
http://www.FBTO.nl
Kredietlimiet € 12.500,00
Maandbedrag € 310,00 (80 rente, 230 aflossing)
Effectieve variabele jaarrente 8,0 %
Theoretische looptijd 47 mnd
Totale kosten van het krediet € 14.570,00
Het kan dus in 4 jaar?! Heb je al op independer.nl gekeken? Heb je 250 euro over voor onafhankelijk financieel advies wat je duizenden euro's kan besparen?
  • Kun je leningen niet aftrekken van je belastbaar inkomen?
  • Heb je op www.wsnp.rvr.org gekeken? Je kunt, onder voorwaarden, in 3 jaar schuldenvrij zijn...
  • Is thuis fitnessen een optie? Ik heb voor nog geen 2 meier een drukbankje, stangen & schijven van marktplaats opgepikt. Binnen een half jaar terugverdiend, maar ik ben dan ook een solist die het prettig vindt om alleen te trainen. Of dat nu om 5 uur 's morgens is of 2 uur 's middags op zondag. Er zijn op forum.dutchbodybuilding.com talloze mensen die je van advies willen dienen over oefeningen, materiaal en andere zaken.
  • Ik drink (vrijwel) alleen water, omdat al het andere zand in de motor gooit. Het heeft even geduurd voordat vrienden en familie het normaal vonden, maar ik geloof dat ze het nu wel prettig vinden. Behalve water wordt in de natuur ook melk en bloed gedronken, geen bier of cola. Na een potje tennis is het gebruikelijk om 2 drankjes te doen. Tijdens de wedstrijd werk ik een liter (of 2) water weg. Ik heb geen dorst meer. Tank ik 2 AA of bier naar binnen, dan is dat niet alleen een insulinepiek waar je U tegen zegt, maar ook 250 euro per jaar.
  • Naar mijn mening (mede gezien mijn persoonlijke situatie) is een uitvaartverzekering een onnodige kostenpost.
Je bent goed bezig. Het kan beter, maar het kan nog veel minder. Stel dat het zo goed gaat dat je straks zelfs je inboedel / uitzet bij elkaar gespaard hebt en een leuk appartement hebt gevonden... Een ANW uitkering is inderdaad niet veel, maar vooral eindig! Als je het huis uit gaat, moet / wil je dan je moeder ook nog ondersteunen zodat ze niet hoeft te verhuizen?

> Dat was een half uurtje, bij een uurtarief van 75 euro. Helemaal gratis. Laten we aannemen dat dat geldt voor 100 van de 285 reacties in dit topic. Dan is er ruim 3500 euro aan vrije tijd in je geïnvesteerd. Laat het het waard zijn.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
King Nothing schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 13:41:
Right

Lenen.nl is hier net geweest (dwz, vertegenwoordigert van DSB Bank) en ik kan de lening zonder problemen oversluiten naar een PL.
Alleen... Ik ga € 275,- per maand betalen over 84!!! maanden verspreid. Dat is inclusief dekking tegen overlijden, werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid. Totaalsom wordt dan € 23.147,88 . Zonder de dekking betaal ik € 216,- per maand over 84 maanden. Rentepercentage van de 275 euro is 7,2%, bij de ander betaal ik 7,9% rente.

Ging ervan uit dat een PL een looptijd van een maand of 60 had....

Ik weet dat 216 euro per maand 100 minder is dan wat ik nu aflos. En die 100 kan ik elke maand extra aflossen.

Ik ga maandag de ABN Amro met een bezoek vereren, kijken wat hun mij kunnen bieden :) Eventueel nog even bij een andere bank langs, ING ofzo :)
Je hebt volgens mij een slecht advies gehad, om de volgende redenen:
1. ze hebben niet geluisterd naar hoeveel jij per maand wil betalen en zijn daardoor op een te lage maandlast / te lange aflossingstermijn uitgekomen.
2. overlijdensrisicodekking moet je alleen maar doen als er financieel afhankelijke nabestaanden zijn. Naar ik uit je eerdere posts lees is dat niet het geval. Als je overlijdt en je hebt meer schulden dan bezittingen, dan kunnen je erfgenamen hun erfdeel gewoon weigeren.

Wat ik ook uit deze getallen haal:
- premie overlijdensrisico is belachelijk hoog voor een dekking van 23000 aflopend. Ter vergelijking: mijn vrouw en ik zijn in onze hypotheek allebei voor het volle bedrag (> 2 ton) verzekerd en dat kost samen ruim 50 euro per maand. Werkloosheid/arbeidsongeschiktheid kost nog eens 17 euro voor een dekking van 300 p/m..
- je ziet hoe DSB haar geld verdient: 0.7% rentekorting als je een - deels onnodige en nogal dure - verzekering neemt. Of anders gezegd: 0.7% renteopslag als je deze verzekering niet hoeft.

Als het goed is, krijg je dezelfde 7.2% rente bij DSB als je elders het overlijdensrisico en werkloosheid/invalidieit verzekert. Zo niet, dan zijn ze met een gedwongen koppelverkoop bezig en dat is wettelijk niet OK. Volgens mij moet je deze verzekeringen kunnen afsluiten voor zo;n 25 euro p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Testert schreef op zondag 28 december 2008 @ 01:07:
[...]
Je bent goed bezig. Het kan beter, maar het kan nog veel minder. Stel dat het zo goed gaat dat je straks zelfs je inboedel / uitzet bij elkaar gespaard hebt en een leuk appartement hebt gevonden... Een ANW uitkering is inderdaad niet veel, maar vooral eindig! Als je het huis uit gaat, moet / wil je dan je moeder ook nog ondersteunen zodat ze niet hoeft te verhuizen?
Afhankelijk van je geboortejaar is ANW inderdaad eindig. Je krijgt hem alleen maar als je weduwe/weduwnaar bent, en dan onder de volgende voorwaarden:
- je geboren bent voor 1950: dan krijg je ANW tot je 65 wordt (dan vervalt ANW en krijg je AOW). Latere generaties hebben niet meer deze "levenslange" dekking.
of
- meer dan 45% arbeidongeschikt bent (ongeacht je geboortjaar)
of
- kinderen onder de 18 verzorgt (ongeacht je geboortejaar).
Kun je leningen niet aftrekken van je belastbaar inkomen?
Dat kan alleen maar in box 1 als je lening een "eigenwoningschuld" betreft, dus een lening die je bent aangegaan om een huis te kopen.
In box 3 kun je de overige kredieten aftrekken, maar dan moet je eerst wel belasting betalen in box 3. Anders kun je nergens mee verrekenen. Dat is pas het geval als je bezittingen meer dan 20.000 waard zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 28-12-2008 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Testert schreef op zondag 28 december 2008 @ 01:07:
[...]

Mijn advies: maak vast een keuze wat je laat vallen en begin nu vast met overdracht. Ik neem aan dat je moeder nu het huishouden voor haar rekening neemt. Als je alleen woont, ben je dagelijks ook een uur of 2 kwijt voor het huishouden en klusjes.
Qua besturen zit ik met een zittingstermijn. 2 Ervan eindigen in 2009, de ander in 2011. Alleen, beide besturen blijf ik doen omdat beide geld opleveren ;) Fitness stop ik wel mee, alleen is dat ook weer zo'n dom tweejaarcontract die nog doorloopt tot juli. Scheelt dan wel weer een paar euro p/m.
En ik help wel degelijk mee in het huishouden ;) ANW van ma stopt als ze 65 jaar is trouwens, geboren voor 1950.
[...]

Het kan dus in 4 jaar?! Heb je al op independer.nl gekeken? Heb je 250 euro over voor onafhankelijk financieel advies wat je duizenden euro's kan besparen?
[list]
• Kun je leningen niet aftrekken van je belastbaar inkomen?
Nee. Is hierboven al uitgelegd.
• Heb je op www.wsnp.rvr.org gekeken? Je kunt, onder voorwaarden, in 3 jaar schuldenvrij zijn...
Van wat ik van die site begrijp is dat voor mensen met problematische schulden. Nu ben ik geen held met het aflossen geweest, maar een probleem zoals de site het bedoeld is het niet.
• Ik drink (vrijwel) alleen water, omdat al het andere zand in de motor gooit. Het heeft even geduurd voordat vrienden en familie het normaal vonden, maar ik geloof dat ze het nu wel prettig vinden. Behalve water wordt in de natuur ook melk en bloed gedronken, geen bier of cola. Na een potje tennis is het gebruikelijk om 2 drankjes te doen. Tijdens de wedstrijd werk ik een liter (of 2) water weg. Ik heb geen dorst meer. Tank ik 2 AA of bier naar binnen, dan is dat niet alleen een insulinepiek waar je U tegen zegt, maar ook 250 euro per jaar.

Ik drink thee, bier of water.
• Naar mijn mening (mede gezien mijn persoonlijke situatie) is een uitvaartverzekering een onnodige kostenpost.

Die uitvaartverzekering stop ik echt niet. Ik snap best dat elke euro besparing is meegenomen, maar ik wil de basisdingen zoals verzekeringen zo min mogelijk veranderen.
Ik betaal geen cent meer aan m'n ma als ik hier weg ben, dat weet zij ook.
> Dat was een half uurtje, bij een uurtarief van 75 euro. Helemaal gratis. Laten we aannemen dat dat geldt voor 100 van de 285 reacties in dit topic. Dan is er ruim 3500 euro aan vrije tijd in je geïnvesteerd. Laat het het waard zijn.
Ik snap je punt. :)

Ik kom trouwens bij FBTO geen PL tegen maar alleen een Doorlopend Krediet en die wil ik juist niet... Zit nu via Independer wat uit te zoeken. De goedkoopsten hebben allen geen optie tot boetevrij aflossen. Dat is dus ook geen optie. Ik ga morgen naar de ABN Amro, kijken wat daar zoal mogelijk is.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
King Nothing schreef op zondag 28 december 2008 @ 18:52:
[...]

Qua besturen zit ik met een zittingstermijn. 2 Ervan eindigen in 2009, de ander in 2011. Alleen, beide besturen blijf ik doen omdat beide geld opleveren ;) Fitness stop ik wel mee, alleen is dat ook weer zo'n dom tweejaarcontract die nog doorloopt tot juli. Scheelt dan wel weer een paar euro p/m.
En ik help wel degelijk mee in het huishouden ;) ANW van ma stopt als ze 65 jaar is trouwens, geboren voor 1950.
Hoeveel leveren die besturen dan op? Ik kan me niet voorstellen dat dat loon naar werken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die uitvaartverzekering stop ik echt niet. Ik snap best dat elke euro besparing is meegenomen, maar ik wil de basisdingen zoals verzekeringen zo min mogelijk veranderen.
Beetje macaber misschien, maar wat maakt het jou uit hoe mooi je begrafenis is? Dat doe je vooral voor nabestaanden, en is zinvol als je kinderen hebt of een partner zonder inkomen. Maar verder niet; waar verzekeringen in zijn algemeen nuttig zijn, is dit imo niet nuttig :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja, en dan mag je moeder straks een begrafenis organiseren waar ze geen koffie bij kan betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Ook erg netjes. Ja 'profiteert' jarenlang om tot overdreven leeftijd thuis te blijven wonen (30+), spaart zo echt duizenden euro's uit (of dat zou toch de bedoeling moeten zijn) en dan vind ik deze reactie nogal sterk.

Als ik zie hoe starters die er voor kiezen alleen te gaan wonen veel zwaarder gebukt gaan onder zware vaste lasten dan mensen die thuis blijven wonen en nog geen fractie van de gebruikelijke uitgaven hebben aan huur/onderhoud en zo gigantisch kunnen 'oppotten'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

eamelink schreef op zondag 28 december 2008 @ 19:10:
Ja, en dan mag je moeder straks een begrafenis organiseren waar ze geen koffie bij kan betalen...
Kwestie van prioriteiten ;) . Mijn ouders hebben toendertijd een begrafenisverzekering afgesloten voor me, maar zelf zou ik het niet gedaan hebben als vrijgezel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 10:06
Anoniem: 131051 schreef op zondag 28 december 2008 @ 19:15:
[...]

Ook erg netjes. Ja 'profiteert' jarenlang om tot overdreven leeftijd thuis te blijven wonen (30+), spaart zo echt duizenden euro's uit (of dat zou toch de bedoeling moeten zijn) en dan vind ik deze reactie nogal sterk.
Wie wilde er nou zo graag kinderen? >:)

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Niet online
Ongelooflijke ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

Want iedereen hier heeft, nadat ie bij zijn ouders is weggegaan, nog geld aan het thuisfront afgedragen?

Like, als ik zo lees kan ie zichzelf nu nauwelijks bedruipen (want eerder een gebruik aan inzicht dan inkomen is imo); zijn moeder nog geld geven lijkt me dan niet heel handig.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kom trouwens bij FBTO geen PL tegen maar alleen een Doorlopend Krediet en die wil ik juist niet... Zit nu via Independer wat uit te zoeken. De goedkoopsten hebben allen geen optie tot boetevrij aflossen. Dat is dus ook geen optie. Ik ga morgen naar de ABN Amro, kijken wat daar zoal mogelijk is.
Dat je niet boetevrij mag aflossen zul je wel vaker tegenkomen vij PL's. Dat hoeft toch geen probleem te zijn? Zoals ik eerder zei vergt het enkel wat planning en dicipline van jezelf; je moet vooraf nadenken over wat je kunt en wilt aflossen per maand en daar je hele PL naar inrichten.
Ga dus eens rekenen hoeveel jij per maand - met een zekere veiligheidsmarge - kunt aflossen en neem daar een PL naar welke je gehele DK schuld dekt. Als je daarmee een beetje ambitieus bent (wat dus ook daadwerkelijk betekent dat je moet gaan besparen) moet het echt te doen zijn in ruim een jaar minder dan wat je nu nog voor de boeg hebt.

Je zei overigens niet eerder dat je geld kreeg voor je bestuursfuncties. Er zijn in dit topic een paar berekeningen gemaakt a.d.v. je inkomen. Zaten deze bedragen daarbij? Meer inkomsten = meer aflossen, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik krijg voor beide besturen een vrijwilligersvergoeding die € 300,- per jaar is, uitbetaald in juni en december.En een seizoenkaart voor het voetbal, wat me dus € 150,- op jaarbasis scheelt.
Anoniem: 63813 schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:15:
[...]

Dat je niet boetevrij mag aflossen zul je wel vaker tegenkomen vij PL's. Dat hoeft toch geen probleem te zijn? Zoals ik eerder zei vergt het enkel wat planning en dicipline van jezelf; je moet vooraf nadenken over wat je kunt en wilt aflossen per maand en daar je hele PL naar inrichten.
Ga dus eens rekenen hoeveel jij per maand - met een zekere veiligheidsmarge - kunt aflossen en neem daar een PL naar welke je gehele DK schuld dekt. Als je daarmee een beetje ambitieus bent (wat dus ook daadwerkelijk betekent dat je moet gaan besparen) moet het echt te doen zijn in ruim een jaar minder dan wat je nu nog voor de boeg hebt.
Ik weet dat ik niet meer wil aflossen dan wat ik nu aflos. Nu houd ik elke maand geld over wat, als ik geen rare dingen heb zoals een kapotte auto (nog nooit gebeurt btw), als aflossing wordt gebruikt. Ik zou misschien wel 400 of 500 euro kunnen aflossen per maand, maar dan heb ik geen cent achter de hand (of veul minder iig) voor onvoorziene dingen. En dat risico durf ik niet te nemen.

Beste vrind wette dat

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.