Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik wil toch even een relativerende post plaatsen.

De TS geeft duidelijk aan dat hij zijn Doorlopend Krediet gaat omzetten naar een Persoonlijke lening. Dit betekent dat hij vanaf dan gedwongen is dat ding ook echt af te lossen en geen nieuw Krediet kan opnemen. Bovendien halveert zijn rente. Dit is een grote besparing en zal er voor zorgen dat hij over een jaar of 2-3 van zijn lening af is. Hij houdt daarna ineens 400 euro per maand over.

De TS heeft geconcludeerd dat op jezelf gaan wonen als je met een grote lening zit niet slim is en heeft dus besloten voorlopig thuis te blijven om zijn krediet af te lossen. Prima beslissing.

De TS heeft besloten om niet meer naar cabaretiers te gaan, omdat deze gewoon te duur zijn. Prima beslissing

De TS heeft een bruto salaris van 2400 euro. Dit is ruim voldoende om van rond te komen. Hij heeft in het verleden een fout gemaakt door een DK af te sluiten. Hij heeft nu besloten om die fout te corrigeren.

Een credit card kan je op twee manieren gebruiken: als een krediet-kaart of als een betaalkaart. Ik heb zelf ook een CC en gebruik hem puur als betaalkaart. Ik betaal elke maand netjes het bedrag dat openstaat. Ik betaal dan ook geen rente en de CC-maatschappij is helemaal niet blij met mij als klant. Een CC kan gevaarlijk zijn als je hem verkeerd gebruikt, maar de TS geeft al aan dat hij slechts 80 Euro per maand ermee uitgeeft en dat ook meteen betaalt aan het einde van de maand. Prima gebruik van een creditcard dus.

Aan King Nothing: Zoals je zelf al doorhebt is die lening een blok aan je been. Ik kan niets anders zeggen dan dat je ervoor moet zorgen dat je daar zo snel mogelijk vanaf bent. Als ik jou was zou ik gaan voor een zo kort mogelijke looptijd, zodat je snel die 400 euro per maand aan een eigen huisje kan gaan besteden. Blijf je creditcard verstandig gebruiken en dus niet als krediet-kaart :P . De mogelijkheid tot roodstaan op je normale rekening kan je beter inderdaad opzeggen, want dat kost echt veel te veel geld en zo raak je ook niet in de verleiding om die ruimte te gebruiken.

Ik zit momenteel zelf ook (heel) krap bij kas en dat betekent soms gewoon dat je dingen moet laten. Ik neem nu bijvoorbeeld zelf boterhammetjes mee, in plaats van dat ik mijn lunch koop in de kantine. Dat bespaart me toch weer een paar tientjes in de maand, die ik aan andere dingen kan besteden. Toch ga ik nog regelmatig iets leuks doen met mijn vriendin, zoals een veel te duur concert van Beck bezoeken. Zoek ook eens in je uitgavepatroon of er niet iets is waar je op kan besparen. Koop je misschien elke dag twee blikjes cola in een automaat voor 1,50? Kies er dan voor om ze in de supermarkt te kopen. Dat bespaart je toch weer een leuk bedrag per maand, waardoor je de krant kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:20

Shabbaman

Got love?

Ik sluit me aan bij de mr. obb. Als je je zaken eerst financieel op orde weet te krijgen krijg je het een stuk ruimer. Alleen al dat DK kost je zo'n 1400 euro per jaar (!). Ik ben er ook ooit eens ingestonken (om m'n collegegeld te betalen overigens), toen ik ging werken heb ik dat probleem(pje) (en het studentikoos maximaal rood staan) eerst verholpen.
Maar goed, iets anders. Ik wil me niet met je priveleven bemoeien, maar je schrijft dat je vader afgelopen jaar geleden overleden is (gecondoleerd). Wellicht is dit een extra reden om toch nog een jaartje bij ma te blijven?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verkijk je je trouwens niet op de benzinekosten? Je zegt dat je 25 km naar je werk moet, zo'n 22 dagen per maand heen en weer zit je dan op 1100 km. Voor 70 euro per maand krijg je krap 50 liter benzine, en je auto doet vast geen 1 op 22, nog afgezien van niet-werk-gerelateerde-ritjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mr_obb schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:14:
Ik betaal dan ook geen rente en de CC-maatschappij is helemaal niet blij met mij als klant.
Jawel hoor. Minder blij dan met een klant die extra veel rente betaalt natuurlijk, maar als ze er niet blij mee zouden zijn dan zou jij de CC niet op een dergelijke manier kunnen gebruiken ;). Ze verdienen namelijk gewoon op iedere transactie die jij ermee maakt (waar de winkelier voor op moet draaien, hoewel die dat meestal weer direct of indirect doorberekent).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45

De TS heeft een bruto salaris van 2400 1400 euro. Dit is ruim voldoende om van rond te komen. Hij heeft in het verleden een fout gemaakt door een DK af te sluiten. Hij heeft nu besloten om die fout te corrigeren.

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ranewen schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:13:

De TS heeft een bruto netto salaris van 2400 1400 euro. Dit is ruim voldoende om van rond te komen. Hij heeft in het verleden een fout gemaakt door een DK af te sluiten. Hij heeft nu besloten om die fout te corrigeren.
Hey whatta you know, het klopte toch :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 08-04-2008 12:22 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
.oisyn schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:10:
[...]

Jawel hoor. Minder blij dan met een klant die extra veel rente betaalt natuurlijk, maar als ze er niet blij mee zouden zijn dan zou jij de CC niet op een dergelijke manier kunnen gebruiken ;). Ze verdienen namelijk gewoon op iedere transactie die jij ermee maakt (waar de winkelier voor op moet draaien, hoewel die dat meestal weer direct of indirect doorberekent).
En niet te vergeten: op elke niet-euro transactie verdienen ze een paar procent aan de wisselkoers! CC-maatschappijen zijn hoe dan ook blij met elke klant, zelfs als je niks koopt betaal je jaarlijks genoeg voor de kaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rarz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 08:02
Allereerst moet je van die lening af - die voorkomt dat je verder kunt. Zoek een baan waarbij je een lease auto krijgt als je zo gehecht bent aan het hebben van een auto. Zorg ervoor dat je een betaal rekening opent die NIET rood kan staan - tijdens mijn studententijd heb ik ook altijd rood gestaan.

Op een gegeven moment heb ik dat afgelost en een rekening bij een andere bank geopend en ervoor gekozen om gewoon niet rood te kunnen staan. Dat is wennen, maar je leert heel snel omgaan met geld. :)

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat hierboven ook al gezegd is: thuis blijven wonen, al je geld gebruiken om je schulden af te lossen, daarna nog 'n tijdje op dat niveau blijven leven, en ipv dat geld gebruiken om af te lossen, dat geld sparen.

Wat je ook kan doen om snel geld te "verdienen", is 'n kas-boekje bijhouden. Schrijf ALLES op wat je uitgeeft, tot en met dat biertje in de kroeg etc. Je zult al snel merken dat je vanzelf minder uitgeeft.
Owja, en doe je auto weg: 25 km is nog goed te doen met 'n brommertje, en dat is veeeeeeel en veeeeel goedkoper.

Wat heb je eigenlijk gedaan met dat geld van 't doorlopend krediet? Als je daar iets waardevols van gekocht hebt, kun je 't wellicht verkopen. Tevens zou ik inderdaad je vermogen liquideren (dus je lijfrentepolis afkopen bijv). Voor zover ik weet mag de verzekeraar niet tot uitkering overgaan voordat de belastingdienst toezegt dat 't in orde is, dus dan hoef je m.i. ook niet te verwachten dat je volgend jaar 'n groot bedrag moet betalen. € 15.000 is 'n groot bedrag en ik vraag me echt af waarvoor je dat gebruikt hebt.

En ga idd kijken of je nu alvast je "uitzet" bij elkaar kunt sprokkelen, bijv. via verjaardagskado'tjes etc. Of ga op zoek naar 'n beter betaalde baan.

Nu op jezelf gaan zorgt er alleen maar voor dat je jaren en jaren krap moet leven, terwijl als je nu 'n paar jaar gaat aflossen/sparen, kun je 'n schone start maken. Dat is dan ook de grote vraag: wil je 't langzaam doen, of wil je 't snel doen. Ik zou voor snel gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 08-04-2008 12:28 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik ga iig vrijdag naar de bank om de rood-sta limiet op 0 te laten zetten. Wat ik met m'n CC doe denk ik nog even over na, ook al gebruik ik die weinig, ding zit wel altijd in m'n portemonnee.
Shabbaman schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:31:
Maar goed, iets anders. Ik wil me niet met je priveleven bemoeien, maar je schrijft dat je vader afgelopen jaar geleden overleden is (gecondoleerd). Wellicht is dit een extra reden om toch nog een jaartje bij ma te blijven?
M'n pa is in 2001 overleden, heb dat in m'n 2e post een beetje raar verwoord. Ik was in 1998 ofzo al eens bezig om uit huis te gaan, dat ging niet door vanwege een BKR aantekening (ook al eerder verteld ;) ) en toen heb ik uit chagrijnigheid geprobeerd een DK te krijgen om een auto te kopen. Kreeg ik dus. In 2001 bleek m'n pa vasculaire dementie te hebben (tast de aderen aan, die worden steeds zwakker tot er op een dag 1 knapt) en hij kwam in een zorgcentrum terecht (met urgentieverklaring enzo). Dat was op de dag na mijn verjaardag. Anderhalve week later kreeg hij een hersenbloeding en nog geen week later is hij overleden.
Toen kon ik het gewoon niet maken om uit huis te gaan, dat is eigenlijk zo doorgesluimerd de jaren erna. Heb in de loop der jaren zooi vrienden erbij gekregen door voetbal en nu ik bijna ieder weekeinde wel ergens bij vrienden slaap en er ergens van baal dat ik steeds maar weer rekening moet houden dat ik moeders laat weten waar ik ben en hoe laat ik thuis ben om te koken of om te eten heb ik maar besloten om nu eindelijk die stap te maken.
De TS heeft een bruto salaris van 2400 euro.
1700 bruto ;)
Aan King Nothing: Zoals je zelf al doorhebt is die lening een blok aan je been. Ik kan niets anders zeggen dan dat je ervoor moet zorgen dat je daar zo snel mogelijk vanaf bent. Als ik jou was zou ik gaan voor een zo kort mogelijke looptijd, zodat je snel die 400 euro per maand aan een eigen huisje kan gaan besteden.
Ik zie nog even wat ik qua lening ga doen, 't wordt iig een PL ipv een DK.
Ik zit momenteel zelf ook (heel) krap bij kas en dat betekent soms gewoon dat je dingen moet laten. Ik neem nu bijvoorbeeld zelf boterhammetjes mee, in plaats van dat ik mijn lunch koop in de kantine. Dat bespaart me toch weer een paar tientjes in de maand, die ik aan andere dingen kan besteden. Toch ga ik nog regelmatig iets leuks doen met mijn vriendin, zoals een veel te duur concert van Beck bezoeken. Zoek ook eens in je uitgavepatroon of er niet iets is waar je op kan besparen. Koop je misschien elke dag twee blikjes cola in een automaat voor 1,50? Kies er dan voor om ze in de supermarkt te kopen. Dat bespaart je toch weer een leuk bedrag per maand, waardoor je de krant kan houden.
In onze kantine is niets te koop, dus ik moet wel zelf brood meenemen. Koop wel elke vrijdag een kroket of een pizza. Kroketje kost 1,15 en een pizza tussen de 3 en 4 euro (Duitse pizzabakker, bezorgt ook nog eens in Nederland, je wordt er vol genoeg van en't smaakt ook nog donders goed d:)b ).
Ik drink overdag alleen water, cola en andere soorten frisdrank zijn me veel te zoet.
RemcoDelft schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:39:
Verkijk je je trouwens niet op de benzinekosten? Je zegt dat je 25 km naar je werk moet, zo'n 22 dagen per maand heen en weer zit je dan op 1100 km. Voor 70 euro per maand krijg je krap 50 liter benzine, en je auto doet vast geen 1 op 22, nog afgezien van niet-werk-gerelateerde-ritjes...
Ik rij om en om met een collega. Verbruik hangt tussen 1:11 en 1:14.
Rarz schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:27:
Allereerst moet je van die lening af - die voorkomt dat je verder kunt. Zoek een baan waarbij je een lease auto krijgt als je zo gehecht bent aan het hebben van een auto. Zorg ervoor dat je een betaal rekening opent die NIET rood kan staan - tijdens mijn studententijd heb ik ook altijd rood gestaan.
heb jij gelezen wat ik 2x heb gezegd over mijn opleiding? Ik kan me geen werkgever bedenken die een kok een leaseauto geeft. Laat staan iemand die op de werkvloer in een fabriek huppelt ;)
Op een gegeven moment heb ik dat afgelost en een rekening bij een andere bank geopend en ervoor gekozen om gewoon niet rood te kunnen staan. Dat is wennen, maar je leert heel snel omgaan met geld. :)
Waarom een andere bank? Ik zit goed bij ABN Amro, ik zie geen nut om een andere bank te kiezen.

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Reiskostenvergoeding dan, als je afstand langer dan 15KM is geloof ik. Dat kreeg ik ook, bij verschillende werkgevers. Lunch hoort daar trouwens wel bij inbegrepen, teminste bijna overal waar ik werkte zat lunch al bij inbegrepen, dus zelf 5 euro uitgeven per week kan toch bespaard worden tot 20 euro per maand ;) En van 20 euro kan je anders prima naar de bios lijkt me, mits je die dure drankjes daar laat staan.

Het is geen pauper-mentaliteit om met geld om te kunnen gaan. Het is een vaardigheid en je wordt er zelf alleen maar beter van. Met andere woorden, wil jij financieel beter ervoor staan, los die lening dan af, en zo snel mogelijk. Want jouw rente blijft doortikken.

Ook trouwens verzekerd tegen plotselinge baanverlies? Stel dat je morgen een been breekt of in een rolstoel beland. Kan je dan nog je baan uitoefenen? Kan je dan nog je lening terugbetalen? Wellicht is het investeren in zo'n verzekering wel waard. Want er zit immers een dik geld bedrag boven jouw hoofd wat nog afbetaald worden moet. Als die betaling stopt guess who bij wie ze dan ook verhaal gaan proberen te halen, je moeder :)

Een verzekering kost overigens niet zo bijzonder veel per maand/kwartaal. Kan er prima bij als je een pizza of 2 maar eens minder eet per maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:39:
Ook trouwens verzekerd tegen plotselinge baanverlies? Stel dat je morgen een been breekt of in een rolstoel beland. Kan je dan nog je baan uitoefenen? Kan je dan nog je lening terugbetalen? Wellicht is het investeren in zo'n verzekering wel waard. Want er zit immers een dik geld bedrag boven jouw hoofd wat nog afbetaald worden moet. Als die betaling stopt guess who bij wie ze dan ook verhaal gaan proberen te halen, je moeder :)
Dit gaat natuurlijk nergens over. Ten eerste zal je baas je bij ziekte 2 jaar ten minste 70% door moeten betalen en ga je daarna de WIA in. Geen inkomen is dus onzin.
Daarnaast vraag ik me af hoe jij het voor je ziet dat een schuld van een meerderjarige ineens bij zijn moeder verhaald kan worden, omdat dat de eiser wat makkelijker uit komt. Dat gaat ook nooit gebeuren :)

Daarnaast blijft mij bij het lezen van de posts van de TS een gevoel bekruipen van too little, too late. Als je al zo ver in de shit zit dat je als 35 jarige thuis bij je moeder woont en niet weg kunt omdat je 15k aan schuld aan je broek hebt hangen, dan moet je niet met halfslappe oplossingen komen als elke vrijdag een pizza van 4 euro en je CC niet op zeggen "omdat je hem toch amper gebruikt". De TS heeft een gat in z'n hand en is daarnaast in ontkenning. Als hij dat niet onder ogen wil zien is het sowieso gedoemd; zo'n lening aflossen met 300 euro/maand (welk bedrag ik zelfs betwijfel als ik zo de posts lees..) schiet ook voor geen flikker op; dan ben je namelijk over ruim 5 jaar nóg aan het aflossen (en ben je een berg rente verder).

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 08-04-2008 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik ben 33. Wat ontken ik eigenlijk? Ik kan nu rondkomen van m'n geld, zo lang ik hier woon met gemak zelfs. Ik kan, ondanks die lening, naar concerten, festivals, voetbal en naar de kroeg. Ik weet alleen dat als ik hier weg wil ik het anders moet doen, dat ontken ik niet, dat geef ik toe. Ik weet dat ik dat DK om moet zetten naar een PL en dat ik dingen moet laten wil ik op mezelf gaan wonen. Ik kan ook gewoon doorkutten tot m'n ma dood neer valt en dan maar zien wat er gebeurt. Ik heb er nu voor gekozen om er eens wat aan te gaan doen. Ik leg alleen uit wat ik nu zoal met m'n centen doe. Ik snap heus wel dat ik als alleenstaande in een flatje dingen moet laten die ik nu wel kan doen, ik kan dan niet en naar Waldrock en naar Pinkpop en naar Iron Maiden en een weekendje groundhoppen in Duitsland en dan nog even 38x FC Emmen zien spelen wat ik nu wel kan (als ik zin en tijd heb uiteraard). Trust me, dat weet ik. Niet leuk voor mezelf en voor vrienden, maar op mezelf gaan wonen heeft weer voordelen op andere vlakken waar ik hier verder niets over zeg.

DK zit een aflossing aan vast van 2% per maand van het bedrag dat je geleend hebt. Van € 15.882,31 is 2% € 317.65 euro. Of je dat nou wilt geloven of niet, ik betaal elke maand € 317,65.

Ik zei trouwens: ik koop wel elke vrijdag een kroket óf pizza. Ik heb nooit gezegd dat ik elke vrijdag een pizza van 4 euro koop. Laatste pizza is al een aantal weken geleden.

Reiskostenvergoeding krijg ik, zit bij m'n inkomen in. Iets van 80 euro/maand.

En wat betreft ongelukken mbt m'n baan kwijt raken enzo, daar zal vast wel iets over staan in de Alg. Voorwaarden van het DK. Ik weet wel dat als ik dood neer val de schuld vervalt, tenzij ik zelfmoord pleeg, dan hebben mijn ma en zus een probleem van 15k euro. En dat laatste zal ik echt niet doen.

Ik zal vast wel weg kunnen, als ik een goedkoper huis uitzoek (van bv 250 euro) en het DK omzet naar een PL bespaar ik al iets van 300 euro ten opzichte van dat huis waar ik het in de SP over had. Vrijdag naar de bank en, nogmaals, ik zie nog wel wat ik met die CC doe.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Je bent 33 (sorry voor de twee jaar) hebt bijna 16k schuld in een lening die je al 10 jaar hebt en denkt nog steeds dat je ondanks die lening naar festivals, concerten, voetbal en de kroeg kunt?

Reality check: je hebt 16k schuld en al 9 jaar een lening doordat je teveel geld uit geeft aan festivals, concerten, voetbal, de kroeg en een shitload andere dingen. En je financiele malaise gaat verder dan die 16k schuld; je bent 33 jaar en woont thuis. Ik zal er verder geen waardeoordeel over geven, maar wellicht is het tijd om onder ogen te zien dat je het, zacht gezegd, op financieel vlak niet zo goed hebt gespeeld als het grootste deel van de overige bevolking.

Ik kan er persoonlijk écht niet bij dat je zelf niet het gevoel hebt dat je nu gewoon de knoop moet doorhakken en tegen je zelf zegt "zo wil ik het niet meer". Ik neem aan dat jij ook gewoon een eigen huisje wilt? Een paar centen om het in te richten en een paar zakcentjes voor een oude dag? Met dit tempo zit dat er, understatement ahead, voorlopig niet in. Als je er vrede mee hebt van dag tot dag te leven en te zien wat de toekomst je biedt, mag je er ook maar eens rekening mee houden dat je misschien ooit minder gaat verdienen, of dat je zal moeten verhuizen. Als je zo'n financiele tegenvaller dan niet op kunt vangen heb je maar één keuze: weer lenen en dan ben je weer terug bij af.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 08-04-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:50
Mockingbird has a point. Jouw situatie is echt niet normaal te noemen, en dat komt simpelweg omdat je veel te veel uitgeeft. Zelfs nadat je een krater hebt gemaakt met schulden, blijf je gewoon evenveel pleziertjes kopen.
Het is een psychologisch probleem als een ander, niets om je over te schamen, maar de eerste stap op weg naar een oplossing is het wel eerste beseffen dat je een probleem hebt, en niet dadelijk beginnen te wijzen naar vanalle externe oorzaken.
Er is maar één persoon de baas over je inkomsten en uitgaven en dat ben je zelf.

[ Voor 42% gewijzigd door phobosdeimos op 08-04-2008 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Misschien is 't wat om 'ns uit te rekenen wat je maandelijks/jaarlijks/sinds de start van je lening kwijt bent geweest aan rente?

Ook vind ik 't jammer dat je niet ingaat op waarom je die lening ooit bent aangegaan.

M'n huisgenoot zit in 'tzelfde schuitje, 1 jaar jonger dan jij, alleen verdient die bijna € 2.000 per maand (netto). Die heeft 'n computer, 'n bureau en 'n koelkast, en daarhoudt 't (vrij letterlijk) bij op. Geen woning, geen rijbewijs, geen auto. Wel 'n heleboel leningen (+/- € 20.000). En ook dromen om een eigen woning te kopen. Maar ja, dan moet 'ie weer 'n upgrade voor z'n pc kopen, of 'n kado'tje voor z'n vriendin, of de toegang voor 'n event, of 'n nieuw pak, etc. etc. etc. Gelukkig is z'n vriendin wijs genoeg om de zaken gescheiden te houden.

Ik werk nu 'n paar jaar, en heb gemerkt dat geld uitgeven idd erg leuk is. Maar dan wel graag geld dat van mij is, en niet geld dat van de bank is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

nogmaals, ik zie nog wel wat ik met die CC doe.
Wees verstandig.. Knip dat ding door en betaal het resterende af / zorg dat je ervanaf bent. Waarom heb je een CC nodig? Dat snap ik niet. Je wil wel graag van die lening af maar niet van die CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ardana schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:15:
Ook vind ik 't jammer dat je niet ingaat op waarom je die lening ooit bent aangegaan.
Dat zou niemand moeten interesseren. :)

Ik krijg de stellige indruk dat de TS zich het e.e.a. van wat er is gezegd heeft aangetrokken en voor zichzelf een besluit heeft genomen, alleen nu de uitvoering nog.

Als de TS zijn CC wil houden, so be it. Zijn (ook in mijn ogen onverstandige) keuze is alleen aan hem. Door blijven hameren dat de schaar in dat ding moet is daarentegen prima. :)

Op de een of andere manier heb ik wel vertrouwen in hem.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Ik zal niet allerlei argumenten aanhalen die al veel vaker aan zijn gehaald, maar probeer iemand te vinden die een beetje op je let. Iemand die je erop wijst wat je wel en niet kunt maken.

Voor de rest: Mocht je nog een baan in de horeca ambiëren, zeg dan (een deel) van je vrijwilligerswerk op en ga in het weekend (1 dag) bij een eettent of restaurant werken. Dan kun je er een beetje inkomen en misschien stroom je op den duur dan de horeca in. :)
Met als bijkomend voordeel dat je natuurlijk elke maand wat extra's verdient.

Ps. Wat sommige mensen zich hier niet lijken te realiseren is dat de TS wel degelijk iets wil veranderen (ook al is het niet alles tegelijkertijd), want was dit niet zo geweest, dan had dit topic ook niet bestaan.

[ Voor 24% gewijzigd door arnax op 08-04-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ardana schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:15:
Al gedaan: King Nothing in "Uit huis gaan, financieel verstandig?" :
Uit baldadigheid een lening aangevraagd bij een bank en die kreeg ik wel 8)7 Auto van gekocht, lening later verhoogd omdat ik "iets" teveel rood stond (eigenlijk altijd rood stond).
Guardian Angel schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:34:

Ik krijg de stellige indruk dat de TS zich het e.e.a. van wat er is gezegd heeft aangetrokken en voor zichzelf een besluit heeft genomen, alleen nu de uitvoering nog.
Vrijdag ga ik ermee bezig, werk en reistijden komen zo uit dat ik gewoon niet eerder iets kan doen. Vrijdag een halve dag vrijgenomen van m'n werk om wat te kunnen gaan doen.
Als de TS zijn CC wil houden, so be it. Zijn (ook in mijn ogen onverstandige) keuze is alleen aan hem. Door blijven hameren dat de schaar in dat ding moet is daarentegen prima. :)
Och, ik doe het zo als toen ik stopte met roken. Ik heb nog minstens een half jaar een pakje shag en een half pakje sigaretten voor m'n neus gehad en een aansteker in de lade direct naast me. Altijd de verleiding kunnen weerstaan. Ik heb die CC nog, maar ik gebruik dat ding echt weinig. Helemaal wegleggen kan ook wel, maar ik slaap er nog wel een nachtje over :)
Op de een of andere manier heb ik wel vertrouwen in hem.
Dank :)

[ Voor 53% gewijzigd door King Nothing op 08-04-2008 22:22 ]

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
By the way:
Je verdient 1700 bruto? Met fulltime job? Als 33 jarige? Als die 1700 bruto geen geintje was, zou ik toch echt eens een keer gaan kijken naar een andere baan.

[ Voor 55% gewijzigd door silmaril8 op 08-04-2008 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
CAO he, 1715 euro of zoiets, ik rond het maar af op 1700. Fulltime ja.
Fabriekswerk betaald niet goed, maar de opleidingseisen zijn nou eenmaal laag. En aangezien ik qua leren op school zo laks als ik weet niet wat was (kon echt goed leren, laksheid is meer gemakzucht omdat ik vaak alles na 1x uitleggen wel snapte en onthield, maar school boeide me na een "paar" pesterijtjes weinig meer) heb ik dus gewoon de kans op een goede opleiding verneukt. En ja, da's dom, maar een jaar of 10 gepest worden doet hele rare dingen met je koppie.

En verder ga ik daar niet op in.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:59

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Tis een beetje off-topic, maar ik vind dat een aantal mensen behoorlijk denigrerend doen over een bepaalde hoogte van een salaris, en opmerkingen maken als "dan zoek je een baan met een lease-auto". Ik weet niet op welke planeet die mensen rondlopen, maar er zijn in Nederland gewoon mensen die voor dat geld aan het werk moeten gaan, en nee bij dat salaris zit dan geen lease-auto.
Het klinkt mij een beetje arrogant in de oren eigenlijk, alsof al die mensen niet graag wat meer zouden verdienen, maar dat krijgen ze niet van de mensen met dat hogere salaris en die lease-auto. TS verdient X, klaar.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53
Ik ga even een schaamteloze repost doen omdat ik denk dat het probleem te maken heeft met de kleine dingen die je uitgeeft wat bij elkaar een ontzettende kostenpost is:

TS: kan je reageren op een post van mij hierboven met de strekking 'Waar gaan die 536 euro's heen per maand' ?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Lolhozer schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:44:
Tis een beetje off-topic, maar ik vind dat een aantal mensen behoorlijk denigrerend doen over een bepaalde hoogte van een salaris, en opmerkingen maken als "dan zoek je een baan met een lease-auto". Ik weet niet op welke planeet die mensen rondlopen, maar er zijn in Nederland gewoon mensen die voor dat geld aan het werk moeten gaan, en nee bij dat salaris zit dan geen lease-auto.
Het klinkt mij een beetje arrogant in de oren eigenlijk, alsof al die mensen niet graag wat meer zouden verdienen, maar dat krijgen ze niet van de mensen met dat hogere salaris en die lease-auto. TS verdient X, klaar.
Ik denk dat de meeste mensen relativeren met de ICT-lonen: Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 7)

Maar de salaris is wel belangrijk in dit geval, omdat het veel impact heeft op de hoevelheid opties om uit huis te gaan...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 16:51

Beugelfles

I love rusty spoons

offtopic:
Hier sluit ik me bij aan. Niet iedereen in NL verdient modaal of bovenmodaal. Er zijn in NL mensen die van dergelijke inkomens (onder de 2000) rond moeten komen. Dat zie je ook regelmatig als het bijvoorbeeld over betaalbare woningbouw gaat; volgende de regels is tot 172.000 betaalbare woningbouw, zie dat maar eens te financieren met minder dan 2000 euro bruto per maand.

Maar succes TS. Gedurende het hele topic merk ik wel dat je de schouders er onder wil zetten. Het is nu echt tijd voor verandering. Desnoods woon je nog een jaar bij je ouders om flink te sparen, maar daarna heb je als het goed is je financiën wel een beetje op orde en kan je de stap maken.

Je weet zelf dondersgoed dat je het niet altijd even slim aangepakt hebt, volgens mij heb je dit topic (onbewust) geopend om eens flink de waarheid te horen van je medetweakers :+

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
King Nothing schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:36:
CAO he, 1715 euro of zoiets, ik rond het maar af op 1700. Fulltime ja.
Fabriekswerk betaald niet goed, maar de opleidingseisen zijn nou eenmaal laag. En aangezien ik qua leren op school zo laks als ik weet niet wat was (kon echt goed leren, laksheid is meer gemakzucht omdat ik vaak alles na 1x uitleggen wel snapte en onthield, maar school boeide me na een "paar" pesterijtjes weinig meer) heb ik dus gewoon de kans op een goede opleiding verneukt. En ja, da's dom, maar een jaar of 10 gepest worden doet hele rare dingen met je koppie.

En verder ga ik daar niet op in.
Je kan nog steeds een opleiding volgen/beginnen. Dat vergroot je kansen op een (veel) betere maar ook veel leukere baan. Jij bent volgens mij (en dat zeg je zelf ook) slim zat. Het lijkt alsof je je er al bij hebt neergelegd bij dit salaris/werk, maar probeer echt de discipline/interesse te vinden om alsnog een nieuwe opleiding te beginnen of een andere baan te vinden. In Nederland zijn er volop kansen om een betere baan te krijgen, en jij bent slim zat (in tegenstelling tot veel andere mensen die echt geen kans hebben op een betere baan).

Daar komt bij: (met alle respect voor jouw huidige salaris/baan) met 1700 euro (en geen vooruitzicht om een beter salaris/positie) kan je nooit een eigen woning kopen... Wat je toch wel een keertje wilt...
Mensen (iig ik) doen niet denigrerend; mensen zijn verontwaardigd over de hoogte van zijn salaris (icm zijn leeftijd/intelligentie). Je zegt dan wel dat TS X verdient en klaar, maar je vergeet daarbij dat TS dit topic geopend heeft omdat hij Y (=een eigen woning) wil krijgen. En daar is X zeer belangrijk bij.
Dat jij dit dan ook nog eens arrogant vind als wij (ik) dit aankaarten, vind ik nogal vreemd en zelfs arrogant ;) overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 22:13

feej

giraffemeisje

silmaril8 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 00:17:
[...]

Je kan nog steeds een opleiding volgen/beginnen. Dat vergroot je kansen op een (veel) betere maar ook veel leukere baan. Jij bent volgens mij (en dat zeg je zelf ook) slim zat. Het lijkt alsof je je er al bij hebt neergelegd bij dit salaris/werk, maar probeer echt de discipline/interesse te vinden om alsnog een nieuwe opleiding te beginnen of een andere baan te vinden. In Nederland zijn er volop kansen om een betere baan te krijgen, en jij bent slim zat (in tegenstelling tot veel andere mensen die echt geen kans hebben op een betere baan).
Een opleiding op je 30e moet je ook maar kunnen betalen. Ik ben het wel een beetje eens met de vorige poster, niet iedereen hier heeft de kansen gehad of genomen om tot dat modale salaris te komen, en dan moet je het er maar mee doen op dit moment.
Mensen (iig ik) doen niet denigrerend; mensen zijn verontwaardigd over de hoogte van zijn salaris (icm zijn leeftijd/intelligentie). Je zegt dan wel dat TS X verdient en klaar, maar je vergeet daarbij dat TS dit topic geopend heeft omdat hij Y (=een eigen woning) wil krijgen. En daar is X zeer belangrijk bij.
Een eigen woning is niet per definitie een hypotheek he :o. Ik zie dat TS een *huur*woning wil overnemen. Nou grote goden, er zijn honderdduizenden mensen die met de helft van dat nettosalaris op zichzelf kunnen wonen, dat lijkt me het probleem niet imo.
En even op fee-lomp, imo zegt een topic als dit ook wel wat over je (geestelijke) leeftijd en intelligentie hoor. Als ie zo slim was geweest had ie een opleiding *gehad* by now en geen schuld van een paar duizend euro (nja, wellicht een studieschuld of een hypotheek, maar das wat anders :+).
Dat jij dit dan ook nog eens arrogant vind als wij (ik) dit aankaarten, vind ik nogal vreemd en zelfs arrogant ;) overkomen.
Ik zou het niet zozeer arrogant noemen dat je niet snapt dat sommige mensen gewoon minder verdienen en dat dat niet zozeer iets is wat je in een maand opgelost hebt, eerder wereldvreemd en onrealistisch.

[ Voor 7% gewijzigd door feej op 09-04-2008 06:31 ]

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 31-05 20:54
King Nothing schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:16:
DK zit een aflossing aan vast van 2% per maand van het bedrag dat je geleend hebt. Van € 15.882,31 is 2% € 317.65 euro. Of je dat nou wilt geloven of niet, ik betaal elke maand € 317,65.
Echt aflossing of stiekem toch alleen rente? Eerste is goed, tweede is bodemloze put. :)

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:06
De TS heeft een verstandige beslissing gemaakt om thuis te blijven. Als hij nu zou verhuizen zal hij het mss net kunnen opbrengen, maar de kans is groot dat hij er een financiële kater aan overhoudt.

Ik heb eerst een jaar gewerkt, in dit jaar heb ik een nieuwe auto gekocht (een deel geleend), maar toch nog kunnen sparen. Ben dan gaan samenwonen met mijn vriendin (wat veel gemakkelijker is dan alleen wonen). Ik heb een deel van de inboedel zelf gekocht (ik, mijn vriendin had niets), maar het overgrote deel heb ik gewoon gekregen van mijn ouders (heb wel alles nieuw gekocht/gekregen).

Voorgenoemd bedrag van 12500 € is zo gek nog niet voor de eerste inrichting, maar dit komt mede door de lederen zetels en de vol eiken (moderne) kasten. Verder heb ik zelf nog wat kleine aanpassingen gedaan aan het huurhuis die de verhuurder niet wilde betalen.

Wij hebben een vaste last van
500€ : huur + water (vrij groot huis met 3 slaapkamers)
150€: gas + elektriciteit (90€ reeël, maar wij betalen 150€, zodat we nooit moeten bijbetalen op eindfactuur)
260€ lening aan wagen (nog 1,5 jaar, wagen is intussen verkocht, maar heb besloten om het geld op de spaarrekening te zetten omdat dit meer opbrengt dan dat de rente van de wagen kost, dit omdat de lening renteloos is)
65€: internet en satteliet abbo (wordt veranderd naar 50€/maand).
max. 100€ voedsel (door de 200€ mealvouchers)
20€: familiale en brandverzekering (eens per jaar ongeveer 210€)
Max 100€: random dingen, zoals dierenarts ofzo.

dit maakt max 1100€/maand (1000€ is reëler), voor de rest geven we niet meer uit.
We hebben op dit moment vrijwel geen onverwachte kosten want overal is nog garantie op. Een eigen wagen hebben we ook niet meer, wat echt een serieuze besparing is.
Verder is hospitalisatieverzekering en pensioensparen betaald door de werkgever.

We houden nu zo een 60% van ons nettoloon over en dit wordt dus ook integraal gespaard, als de lening afgelopen is stijgt dit naar 70% van ons nettoloon. Misschien iets meer omdat ik tegen dan verwacht een beetje meer te verdienen.
Verder wordt mijn 13de maand, bonus (14de maand) en eindejaarspremie samen met het bedrag dat ik van de belastingen terugkrijg (ook 1500€) ook integraal gespaard. Met dat van mijn vriendin wordt iets leuks gedaan.
We krijgen ook nog een aardig bedrag terug van de gas- en elektriciteitsmaatschappij en natuurlijk de intrest op de spaarrekening.

We komen op dit moment dus ruim rond, hopen dat dit in de toekomst ook zo blijft. Maar als ik in de situatie van de TS was, zou ik ook thuisblijven. Ben ervan overtuigd dat als de DK omgezet wordt in een gewone lening + kleinere wagen hij zonder problemen kan rondkomen.
Dus goede beslissing van de TS om eerst iets aan de "schuldenberg" te doen en dan pas te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Alsof een leasauto alle problemen oplost en zaligmakend is, kortzichtig IMO, en helemaal niet relevant voor TS

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Engineer Stewie schreef op woensdag 09 april 2008 @ 09:43:
150€: gas + elektriciteit (90€ reeël, maar wij betalen 150€, zodat we nooit moeten bijbetalen op eindfactuur)
Waarom betaal je niet 90 euro, en stort je 60 op een spaarrekening? Nu vangt je energieleverancier de rente!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183355

Ik ben 21 jaar, en verdien al 1670 euro Bruto.

Woon nog lekker thuis dus heb weinig onkosten.
Heb 2 maanden geleden mijn auto ook verkocht omdat ik 5000 euro had geleend en nog 3000 moest aflossen.
Echter werd mij dit teveel en heb een juiste keuze gemaakt om de auto te verkopen en mijn lening af te lossen.

Ik werk elke maand een x aantal uur over wat neerkomt op 200 euro extra per maand.
13e maand wat neerkomt op 700 euro uitbetalen + rest sparen Bruto wordt netto
Vakantiegeld 2300 per jaar.

Hieronder volgt een lijst met mijn inkomsten/uitgaven:

1360 + Loon Netto
200 + Overwerken.
100 - Ziektekosten verzekering
9 - Telefoonabonnement
7 - Digitenne abo
27 - Motorverzekering / Wegenbelasting
40 - Brandstof
25 - Eten/Snacks
100 - uitgaand

1252 = eindbedrag wat ik overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

King Nothing schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:27:
Ik ga iig vrijdag naar de bank om de rood-sta limiet op 0 te laten zetten. Wat ik met m'n CC doe denk ik nog even over na, ook al gebruik ik die weinig, ding zit wel altijd in m'n portemonnee.
[...]

Toen kon ik het gewoon niet maken om uit huis te gaan, dat is eigenlijk zo doorgesluimerd de jaren erna. Heb in de loop der jaren zooi vrienden erbij gekregen door voetbal en nu ik bijna ieder weekeinde wel ergens bij vrienden slaap en er ergens van baal dat ik steeds maar weer rekening moet houden dat ik moeders laat weten waar ik ben en hoe laat ik thuis ben om te koken of om te eten heb ik maar besloten om nu eindelijk die stap te maken.
OK, just checkin'. Je hoort mij ook niet zeggen dat het voor een kerel van 30 geen tijd is om op jezelf te wonen hoor ;) Maar ik weet dat moeders het er nogal zwaar mee kunnen hebben als de kroost het huis uit gaat, vandaar.

Je limiet terugschroeven lijkt me een goede eerste stap. Als je er toch bent, vraag dan gelijk of en hoe je je DK kan omzetten. 2% per maand aflossen is wel weinig trouwens, op die manier doe je er nog een eeuwigheid over om het af te lossen. Maar goed, dat weet je zelf ook wel. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Anoniem: 183355 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:25:
Ik ben 21 jaar, en verdien al 1670 euro Bruto.

Woon nog lekker thuis dus heb weinig onkosten.
Heb 2 maanden geleden mijn auto ook verkocht omdat ik 5000 euro had geleend en nog 3000 moest aflossen.
Echter werd mij dit teveel en heb een juiste keuze gemaakt om de auto te verkopen en mijn lening af te lossen.

Ik werk elke maand een x aantal uur over wat neerkomt op 200 euro extra per maand.
13e maand wat neerkomt op 700 euro uitbetalen + rest sparen Bruto wordt netto
Vakantiegeld 2300 per jaar.

Hieronder volgt een lijst met mijn inkomsten/uitgaven:

1360 + Loon Netto
200 + Overwerken.
100 - Ziektekosten verzekering
9 - Telefoonabonnement
7 - Digitenne abo
27 - Motorverzekering / Wegenbelasting
40 - Brandstof

25 - Eten/Snacks
100 - uitgaand

1252 = eindbedrag wat ik overhoud.
Je hebt dus motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183355

Klopt, lekker goedkoop met brandstof en verzekering :D
Aangezien ik elke dag maar 10km hoef te rijden, vond ik het zonde om een dure auto te hebben (Seat ibiza cupra 2.0 16V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

RemcoDelft schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:52:
[...]

Waarom betaal je niet 90 euro, en stort je 60 op een spaarrekening? Nu vangt je energieleverancier de rente!
Inderdaad, dat niet bijbetalen is zo'n grote farce.. Hetzelfde gaat op voor de belastingteruggave, je bent blij omdat je geld terug krijgt. Uiteindelijk krijg je gewoon je eigen geld terug dat je gratis aan de staat hebt zitten lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 18:33
Brons schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:05:
[...]

Inderdaad, dat niet bijbetalen is zo'n grote farce.. Hetzelfde gaat op voor de belastingteruggave, je bent blij omdat je geld terug krijgt. Uiteindelijk krijg je gewoon je eigen geld terug dat je gratis aan de staat hebt zitten lenen.
In het geval van de Belastingsdienst is dit niet het geval, de Belastingdienst is juist een hele goede "spaarrekening" met maar liefst 5% rente. Teveel betalen aan de energieleverancier gaat er bij mij ook niet in, beter te weinig. Ik schrik echt niet van bijbetalen, je weet dat toch vantevoren wanneer je te weinig betaald?

[ Voor 10% gewijzigd door Arnout op 09-04-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Laatst online: 27-05 14:40
Die tip om doorlopend krediet om te zetten is wel een goede.

Ik zelf reken nooit mijn vakantiegeld bij het maandelijks inkomen overzicht, die komt altijd als een verrassing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Sjoko schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:04:

TS: kan je reageren op een post van mij hierboven met de strekking 'Waar gaan die 536 euro's heen per maand' ?
Ik dacht dat ik daar al op gereageerd had gisteren :?

Even zien...Vrijdagavond een tientje of 2 in de pot bij het voetbal (bierpot dus), daarna kroeg in, zaterdag kroeg in, soms op zondag nog even naar een kroeg (soms!!!). Op zaterdag zelf voetballen, dus drinken, balletje gehakt, biertje lappen, wasgeld.
En verder, cd's huren in de bieb, soms boodschappen doen die ik zelf betaal (moeders hoeft niet alles te betalen), onderhoud auto, parkeergeld, cd'tje, kleding, boeken (ook soms).
paella schreef op woensdag 09 april 2008 @ 07:18:
[...]

Echt aflossing of stiekem toch alleen rente? Eerste is goed, tweede is bodemloze put. :)
Aflossing uiteraard. Van de 317 euro is 120 euro rente.
silmaril8 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 00:17:
[...]
Daar komt bij: (met alle respect voor jouw huidige salaris/baan) met 1700 euro (en geen vooruitzicht om een beter salaris/positie) kan je nooit een eigen woning kopen... Wat je toch wel een keertje wilt...
1700 euro bruto, zit in een jaar op ongeveer 23kbruto. 4,5x 23k is 100k+ Ik denk niet dat jullie weten dat er hier in Emmen en omgeving huizen te koop staan voor minder dan 100k. Ik kan, schuldvrij, een huis kopen. Al diverse alleenstaande collega's gezien die een eigen huis kunnen kopen met hetzelfde salaris. Alleen dan zit je in buurten of dorpen waar ik gewoon niet wil wonen. En sja, ik bepaal gelukkig zelf waar ik wel en niet wil wonen. Als ik moet kiezen tussen een koophuis in een pauperwijk of een huurhuis in een leuke wijk dan is mijn keus snel gemaakt. Dan maar geen eigen huis ;)
Kijk, ik kan ook wel voor huurhuizen in de buitendorpen van de gemeente Emmen gaan, dan betaal je bv iets van 300 euro voor een rijtjeshuis met 4 slaapkamers. Tuurlijk is dat lekker, ruim huis voor mezelf en nog een een tuin erbij om 's zomers lekker op je terras een biertje te drinken en te BBQ'en met je vrienden. Maar ja, ik zit dan 20km buiten Emmen waar ik m'n hele sociale leven heb (FC Emmen, eigen voetbal, vrienden, stamkroeg, vrijwilligerswerk) en dan kan ik wel goedkoper wonen, de reiskosten nemen alleen maar toe. Als ik ga wonen in de plaats waar ik werk geldt hetzelfde, zit dan zo ver van Emmen af dat ik die 70 euro voor benzine wel kan verdrievoudigen.

Maar goed, da's verder niet relevant. Ik heb die kerel van dat appartement iig verteld dat ik dat huis niet kan betalen qua huur dus dat gaat sowieso niet door.
Brons schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:23:
[...]

Doe je iets anders dan je lijfrente? Als je bijvoorbeeld een x bedrag peer maand op een bankrekening zet(en dus niet aftrekbaar) kan je beter stoppen met sparen voor je pensioen en je lening aflossen.
€ 25,- Per maand naar een lijfrente die ik elk jaar van de belasting kan aftrekken omdat ik een pensioentekort heb. Die 25 euro kan ik wel missen, als ik echt in de shit kom kan ik die lijfrente altijd nog premievrij maken en dan betaal ik 0.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
Heb de hele discussie aandachtig doorgelezen en denk dat de TS een heel eind op weg is in de goede richting.
Als je tenslotte eenmaal het besef hebt dat er serieus iets moet veranderen ben je imho al een heel eind op weg.
Mijn advies zou zijn om de hele discussie een paar keer door te lezen, een aantal tips op papier te zetten en te gaan starten met de tips die je op dit moment het meeste aanspreken.
Ga daar mee van start en zodra je daar resultaat van gaat zien zal het waarschijnlijk makkelijker worden om ook wat te gaan doen met dingen die je in eerste instantie minder aanspreken.
Doe datgene waarbij je je op dit moment prettig voelt, een paar maanden meer of minder thuis blijven wonen doet er in feite ook niet echt toe.

Voor wat betreft salaris wil ik me nog even aansluiten bij Lolhozer en de gemaakte opmerkingen.
Het zou mensen sieren als ze iedereen in zijn/haar waarde lieten en ook op mij kwam het een beetje denigrerend over (net als de opmerkingen over niet je hele leven in een fabriek willen werken) om iets te roepen over het genoemde salaris.
Mensen zouden zich eens moeten realiseren dat er meer dan genoeg banen in het land zijn met salarissen die waarschijnlijk riant onder het salaris zitten dat ze zelf hebben.
Het gaat dan overigens over banen waarbij de mensen die dat werk doen hoogstwaarschijnlijk vele malen harder werken dan de "luie" ITers zoals velen van ons zelf zijn die hun brood verdienen met op hun reet op een bureaustoel zitten achter een muis plus keyboard :P

Om een en ander nog eens duidelijk te maken is het misschien aardig om hier eens een en ander over het minimumloon neer te zetten voor in dit geval een 33 jarige.

Bruto minimumloon per maand 1.335,00

Per 01-01-2008BrutoNetto
Minimum maandloon (fulltime, 40 uur/week)€ 1.335,00€ 1.143,00
Minimum weekloon (fulltime, 40 uur/week)€ 308,10€ 264,00

Bron : http://www.berekenhet.nl/modules/werken/minimumloon.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 16:53
King Nothing schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:36:
[...]

Ik dacht dat ik daar al op gereageerd had gisteren :?

Even zien...Vrijdagavond een tientje of 2 in de pot bij het voetbal (bierpot dus), daarna kroeg in, zaterdag kroeg in, soms op zondag nog even naar een kroeg (soms!!!). Op zaterdag zelf voetballen, dus drinken, balletje gehakt, biertje lappen, wasgeld.
En verder, cd's huren in de bieb, soms boodschappen doen die ik zelf betaal (moeders hoeft niet alles te betalen), onderhoud auto, parkeergeld, cd'tje, kleding, boeken (ook soms).
Ah :) Dankje voor de reactie.
Als die ruim 500 euro hier aan op gaan denk ik dat je hier het meeste kan besparen. Enkele tientallen procenten van je inkomen gaan dus op aan 'diverse uitgaven'. Als ik kijk wat ik kwijt was tijdens mijn studententijd (waar je ook nogal wat moet opletten voor dat soort uitgaven) dan is dat globaal het volgende:

jan 2006:
- Vaste lasten: 407.31
- Benzine: 142.54 (ik had een auto als student)
- Eten 280,85
- Diverse uitgaven: 539.56

Dit overzicht heb ik gemaakt omdat ik gewoon teveel uitgaf. De maand erna bewust geleefd. Resultaat:

feb 2006:
- Vaste lasten: 389.88 (iets opgezegd.. weet niet meer wat)
- Benzine: 191.60 (dat was dan meer.. moest veel rijden incidenteel)
- Eten: 118.72
- Diverse uitgaven: 393

Oftewel een besparing van 277 euro. Kijk nu even naar de bedragen. Voor die diverse uitgaven deed ik destijds de volgende dingen:
- duiken
- waterpolo
- uitgaan in enschede + ouders.. en ik drink *veel* :P
- kleding

Nu wil ik mezelf natuurlijk niet als heilig en uberfantastisch profileren maar ik denk dat als je 500+ euro per maand aan diverse dingen uitgeeft je hier zonder problemen 140 euro op kan besparen. Ik heb daar zelf eigenlijk geen grote dingen voor moeten laten schieten maar alleen wat dingen minderen. Laat staan dat je echt even orde op zaken gaat stellen. Dan kan je rustig 200 euro per maand extra aflossen. Door extra af te lossen betaal je ook minder rente dus het telt dubbel.

Edit:
ik heb nog een maand gevonden in m'n excel sheetjes.. Toen zat ik echt krap :P en heb ik die diverse uitgaven kunnen minimaliseren tot 142.54.
Wat wel de bottomline is dat je dat wilt om uit je schulden te komen en dat kan je alleen als je je gaat beseffen dat je gewoon een te groot gat in je hand hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 09-04-2008 22:13 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184250

Brons schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:05:
[...]

Nuja, bedrijf berekent nettoloon exact en zonder aftrekposten zou ik dus ook niks terugkrijgen. Door een aftrekpost van 5000 euro (beroepskosten = auto die ik nu niet meer heb) in te brengen krijg ik bijna 1500€ terug. Dit kan ik nog 1 maal doen en dan is dat ook over.
Ik ga nu dus ook zelf beginnen met pensioensparen, maar het in te brengen bedrag is hierbij slechts 260€. Zal dus echt moeten wachten tot ik een huis heb gekocht wil ik grote bedragen kunnen inbrengen.

Voor de elektriciteitsmaatschappij ligt het anders, daar zou bij de volgende afrekening een verandering moeten gebeuren. Ik kon bij het afsluiten van het contract het bedrag kiezen om af te lossen en heb het toen ruim genomen. Nu zou het herekent moeten worden.
Nu spreek je over een bedrag van 800€/jaar, dat levert een 20€ intrest op op jaarbasis (zonder getrouwheidspremie)! Door elke maand 60 euro te sparen ga je hier zelfs niet aan komen. Dat is dus echt de moeite niet.

Ik spaar echt wel genoeg, denk zelfs meer dan gemiddeld ondanks dat we niet zo een heel hoog inkomen hebben (allebei starters, ik werk 2,5 jaar, zij 1,5 jaar).
Inkomen is ongeveer:
Ik: 1650 netto (2700 brutto) (38 uur/week)+ 120€ maaltijdcheques + volledig verzekeringpakket (vriendin ook) + pensioensparen + wagen met tankkaart (onbeperkt prive, doe ongeveer 180000km/4jaar)
Hierbij komt dan 13de, 14de maand en en vakantiegeld (wordt ook integraal gespaard), eventueel in het buitenland is 40€ extra / dag.
vriendin: 950€ netto (1000 Bruto) (28 uur / week), 90€ maaltijdcheques
Hierbij komt 13de maand en vakantiegeld

De TS heeft wel een heel sociaal leven, hier komen toch relatief grote kosten bij kijken.
Over de hoogte van zijn loon zouden hier geen opmerkingen over gemaakt hoeven te worden. Er zijn zat mensen die dit verdienen of zelfs minder.

Ik kies er op dit moment voor om zoveel mogelijk te sparen en dit wss nog voor een aantal jaren, zodat er een groot deel van de woning zo kan betaald worden.
We gaan nog wel op bezoek bij vrienden/kenissen, maar uitgaan doen we praktisch nooit meer.
Als de beslissing valt om een huis te kopen zou mijn lening van de wagen ook allang gedaan moeten zijn, wat dan weer aan een hypotheek kan gegeven worden.
500 huur + 260 lening is 760€. Veel gekker hoeft het van mij niet te worden, hier leen je een 125k voor als je zelf nog kunt bijleggen zijn er nog aardige huizen in de streek te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

ik vind je 'vaste lasten' behoorlijk hoog voor iemand die thuis woont, ik zou niet eens denken over op mezelf wonen todat die lening weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Dat is zo, maar daar is ie ook zelf al achter gekomen.

[ Voor 95% gewijzigd door Engineer Stewie op 10-04-2008 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 31-05 18:33
Daarnaast moet je het salaris niet los zien van de regio waar je woont/werkt. Ik lees dat TS in de Emmen regio woont, daar liggen de salarissen een stuk lager dan bijv. de Randstad. Daartegenover staat ook dat de huizen een stuk goedkoper zijn. Ik denk dat het verschil wel 20% - 30% is. Dan is het helemaal niet zo'n gek salaris (1382 netto).

Lease auto wel/niet maakt niet uit; dit is gewoon verkapt loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 14:39
Op zich vind ik er weinig geks aan, die lijst met vaste uitgaven. OK, die 300+ euro voor de lening is jammer maar op dit moment weinig aan te doen.

Volgens mij zit bij dat lijstje vaste uitgaven in ieder geval het probleem niet direct, ik zou me eerder afvragen waar die overgebleven 550 euro (ofzo) per maand blijft, je betaalt al kostgeld dus eten e.d. is het niet, auto en verzekeringen etc. stond al bij vaste kosten (trouwens, je bent daar wel onderhoudskosten auto vergeten, ik zou gokken ook 75-100/maand), dus met 550/maand overgebleven geld moet die lening in ruim minder dan 2 jaar toch volledig afbetaald kunnen zijn?

OK je wilt ook kunnen leven, dus zeg 300 euro extra naar aflossing, dan heb je nog steeds 250/maand om uit te geven aan whatever je toevallig leuk vindt. Dat is alsnog best veel om uit te kunnen uitgeven aan extraatjes...

Zou in ieder geval niet meer gaan werken, da's een recept om echt naar de klote te gaan. Beter wat minder uitgeven aan allerlei willekeurige "eenmalige" dingen...IMHO

Wat misschien daarvoor helpt, is zorgen dat je inderdaad helemaal niet rood kunt staan, en dan de dag nadat je salaris binnenkomt, meteen 600+ euro over te maken naar aflossing (en ook de andere vaste kosten waarvan jij het betalingsmoment vast wel kunt bepalen, zoals kostgeld). Dan heb je tenminste niet ten onrechte het idee dat je dat geld toch wel hebt, als je de pinautomaat om je saldo vraagt.

De creditcard is een gevaar, ook al laat je elke maand het hele bedrag afschrijven (op zich een goed systeem overigens, omdat je geen rente betaalt). Het probleem is desondanks, dat je de daadwerkelijke kosten pas ergens ruim een maand later ziet, soms zelfs bijna twee. Dat maakt de drempel om 'm toch te gebruiken kleiner. Als je meteen ziet "whoops, wat is m'n rekening leeg", dan leer je het toch sneller af somehow..(ik wel iig). Ik zou 'm om die reden dus toch opzeggen. Kun je ook niet meer impulsief allerlei shit kopen via internet, bijvoorbeeld.

Je kunt ook proberen bv. elke zaterdag 60 euro te pinnen en dan voor de rest je bankpas en creditcard thuislaten. Als het daarmee niet lukt (terwijl je dat geld dus niet hoeft te gebruiken voor eten e.d.) geef je domweg "teveel" uit (nl. meer dan je hebt).

Edit: eigenlijk wat Sjoko o.a. al zegt dus, ik had ff gemist dat er al een 2e pagina was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

RemcoDelft schreef op woensdag 09 april 2008 @ 10:52:
[...]

Toch al snel 6 euro per jaar aan rente ja. Dat schiet echt op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 31-05 20:54
Als 100 mensen hetzelfde doen dan verdient de energieleverancier 600 euro per jaar zodner wat te heoven doen... dat is pas zonde, Voor jou is het "gratis" verdient.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

paella schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:56:
Als 100 mensen hetzelfde doen dan verdient de energieleverancier 600 euro per jaar zodner wat te heoven doen... dat is pas zonde, Voor jou is het "gratis" verdient.
Mensen hebben die paar euro denk ik wel over om verassingen achteraf te voorkomen :) Al zou ik het eerlijker vinden om gewoon elke maand af te rekenen wat je nu daadwerkelijk verbruikt hebt. Dat stimuleert ook direct zuiniger aan doen omdat je direct met je verbruik geconfronteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Metro2002 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:58:
[...]

Mensen hebben die paar euro denk ik wel over om verassingen achteraf te voorkomen :) Al zou ik het eerlijker vinden om gewoon elke maand af te rekenen wat je nu daadwerkelijk verbruikt hebt. Dat stimuleert ook direct zuiniger aan doen omdat je direct met je verbruik geconfronteerd wordt.
Dat zou betekenen dat je elke maand je standen door moet geven en dat de leverancier dit elke maand moet verwerken, dat hier een rekening voor gestuurd moet worden enz. Al met al is dat dus meer werk wat je in je rekening terug gaat zien. In plaats daarvan kun je het wel elke maand voor jezelf bijhouden, dan krijg je ook genoeg inzicht in datgene wat je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
paella schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:56:
Dat klopt, maar ik het er zelf voor gekozen.
Het is een oud huis, maar beter geïsoleerd dan gedacht. Die paar euro maken nu echt niet het verschil, de rest betalen we wel precies.
Ik zou al kunnen beginnen met elke maand te sparen in plaats van met sprongen van 5000€ (doe ik ongeveer 3 maand over), daar hou ik dan meer aan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Aanvraag voor een PL gedaan bij lenen.nl (of becam of dsb bank, één pot nat :P ). Zometeen naar de ABN om de rood-sta limiet op te heffen.

Oh ja, kreeg van een buurvrouw (belastingspecialiste) te horen dat ik zeer waarschijnlijk wél huursubsidie kan krijgen. Heb zelf even wat gegoocheld op toeslagen.nl en m'n verzamelinkomen lijkt idd laag genoeg om huursubsidie te krijgen. Maar ja, met de huurprijzen die ik wil en kan betalen is de subsidie dermate laag dat de belastingdienst niet uit keert (subsidie moet minimaal 25 euro zijn om uitgekeerd te worden). Vandaag of morgen maar eens met haar kwekken om het exact te weten :)

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

King Nothing schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:25:
Aanvraag voor een PL gedaan bij lenen.nl (of becam of dsb bank, één pot nat :P ). Zometeen naar de ABN om de rood-sta limiet op te heffen.
Goed idee, deze leningen zijn vaak een stuk goedkoper, en ondank alle negativiteit is het een prima bedrijf.

Maar heb je nu ook je DK laten overnemen en je schulden bij Wehkamp e.d. ? Oftewel, nog maar 1 schuldpost? Op welk termijn loopt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Oh ja, kreeg van een buurvrouw (belastingspecialiste) te horen dat ik zeer waarschijnlijk wél huursubsidie kan krijgen. Heb zelf even wat gegoocheld op toeslagen.nl en m'n verzamelinkomen lijkt idd laag genoeg om huursubsidie te krijgen. Maar ja, met de huurprijzen die ik wil en kan betalen is de subsidie dermate laag dat de belastingdienst niet uit keert (subsidie moet minimaal 25 euro zijn om uitgekeerd te worden). Vandaag of morgen maar eens met haar kwekken om het exact te weten :)
Als je op de belastingdienst site kijkt zie je dat je teveel verdient om daarvoor in aanmerking te komen dus ik weet niet hoe zij daar op komt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
TF schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:28:
[...]

Goed idee, deze leningen zijn vaak een stuk goedkoper, en ondank alle negativiteit is het een prima bedrijf.

Maar heb je nu ook je DK laten overnemen en je schulden bij Wehkamp e.d. ? Oftewel, nog maar 1 schuldpost? Op welk termijn loopt het?
Alleen DK nog, Wehkamp is al lang afbetaald.
Werd net al teruggebeld om nog het eea aan te vullen op de aanvraag, BKR is gechecked en ik heb bij alles wat er staat (rood sta limiet, DK, CC) uitleg gegeven en verteld wat het huidige saldo is. Ook gezegd dat de rood-sta limiet straks opgeheven wordt.

Termijn enzo heb ik nog niet gehoord, wordt vandaag of morgen nog een keer gebeld door een medewerker die met dan de resterende info geeft. Zodra ik wat weet meld ik het hier :)
Metro2002 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:34:
[...]

Als je op de belastingdienst site kijkt zie je dat je teveel verdient om daarvoor in aanmerking te komen dus ik weet niet hoe zij daar op komt :?
Ik keek eerst naar m'n totale jaarinkomen en voerde dat in, alleen wordt huursubsidie berekent over je verzamelinkomen en dat ligt lager dan het bruto jaarinkomen. Maar, zoals ik al zei, ik ga straks nog even naar haar toe om alles duidelijk uitgelegd te krijgen, nu is m'n ma tussenpersoon geweest :)

[ Voor 6% gewijzigd door King Nothing op 11-04-2008 13:39 ]

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

King Nothing schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:38:
die met dan de resterende info geeft. Zodra ik wat weet meld ik het hier :)

[...]

Ik keek eerst naar m'n totale jaarinkomen en voerde dat in, alleen wordt huursubsidie berekent over je verzamelinkomen en dat ligt lager dan het bruto jaarinkomen. Maar, zoals ik al zei, ik ga straks nog even naar haar toe om alles duidelijk uitgelegd te krijgen, nu is m'n ma tussenpersoon geweest :)
Als je het krijft, zou je dan ook willen vertellen hoe ze dat doet ?
Verdien NL ongeveer hetzelfde en ging er vanuit dat ik het ook niet krijg.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Over 2008 moet je uitgaan van je verzamelinkomen (kun je op je belastingaangifte vinden). Vanaf 2009 vervalt er iets met de ziektekostenverzekering en dan is je inkomen wat geldt voor huurtoeslag opeens hoger en daarom krijg je dan niets meer.
Ik kan dus net wel of niet iets krijgen (hangt van de huurprijs af) maar vanaf 2009 kan ik sowieso geen huurtoeslag meer krijgen. Mocht ik dit jaar nog een huis toegewezen krijgen heeft het aanvragen amper nut.

Oh ja, ABN is vereert met een bezoek en de limiet van € 1000,- op m'n betaalrekening wordt op € 0,- gezet. Wel leuk, dame die me hielp kwam eerst met een vraag of ik m'n limiet niet wilde veranderen naar € 2000,- :D Toch maar even uitgelegd dat ik die juist op 0 kwam zetten. Zal komende week wel rond zijn.
Nu nog wachten op de uitslag van de aanvraag voor de PL, en ik zal m'n autodealert maar berichten dat de Vectra weg mag en ik graag een kleinere auto wil hebben ivm kosten. Heb wel een idee wat ik wil hebben iig, ben altijd wel een Mini fan geweest (de oude modellen!) en dit is wel een leuk moment om daar eens naar te kijken :)

/edit

Woei:
soort PRIVEREKENING
limiet 0,00 EUR
*O*

[ Voor 3% gewijzigd door King Nothing op 12-04-2008 11:32 ]

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Dat pak je goed en resoluut aan King Nothing! Even doorbijten en je kan lekker op jezelf gaan wonen. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

King Nothing schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:28:
Over 2008 moet je uitgaan van je verzamelinkomen (kun je op je belastingaangifte vinden). Vanaf 2009 vervalt er iets met de ziektekostenverzekering en dan is je inkomen wat geldt voor huurtoeslag opeens hoger en daarom krijg je dan niets meer.
had het zelf ook al uitgevonden :)
verschil is dat wat jou op de bankrekening negatief is, bij mij positief is.
Met als gevolg dat ik er nog net geen belasting over hoef te betalen, maar zeker geen huur toeslag krijg :( ergens wel krom, maar alla.

hehe, in ieder geval gefeliciteerd met het zetten van de eerste paar stappen in de goede richting :)
Nu nog wachten op de uitslag van de aanvraag voor de PL, en ik zal m'n autodealert maar berichten dat de Vectra weg mag en ik graag een kleinere auto wil hebben ivm kosten. Heb wel een idee wat ik wil hebben iig, ben altijd wel een Mini fan geweest (de oude modellen!) en dit is wel een leuk moment om daar eens naar te kijken :)
/edit
Wil geen domper op het feest zijn, maar kleiner betekent niet automatisch goedkoper.
Zeker oude mini's in goede staat kosten behoorlijk wat, en zijn ook niet bepaald goedkoper in onderhoud :0

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Je gaat zeker de goede kant op! Dan kun je misschien al binnen 2 jaar op jezelf wonen. (en boven de dertig is dat wel lekker hoor). Je hebt een goed salaris dus de schul zal als het goed is snel genoeg afgelost kunnen zijn en dan door blijven sparen he !

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
heuveltje schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:58:
Wil geen domper op het feest zijn, maar kleiner betekent niet automatisch goedkoper.
Zeker oude mini's in goede staat kosten behoorlijk wat, en zijn ook niet bepaald goedkoper in onderhoud :0
Ik weet wat Mini's kosten, qua aanschaf en qua onderhoud. Ik heb gelukkig een achterneef die automonteur is en APK keurmeester. En hij wil wel helpen mijn auto te onderhouden. Kan zelf ook meehelpen, ben niet bang voor smerige handen en beetje klussen aan auto's is leuk werk ;)

Maar goed, moet eerst nog wat vinden qua auto. Heb alleen de Vectra en geen geld om bij te leggen tenslotte ;)

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:59

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

King Nothing schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 12:07:
[...]
Maar goed, moet eerst nog wat vinden qua auto. Heb alleen de Vectra en geen geld om bij te leggen tenslotte ;)
Klik je toch op zo'n linkje van de Google-ads hieronder ;) (Linkje naar Nibud oid zou meer van toepassing zijn)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Al of niet in de Vectra, je gaat de goeie kant op King Nothing. :)

Eigenlijk wist je de oplossing zelf al een hele tijd maar werd de stap niet gezet. Ik zou het wel leuk vinden als je eens in de zoveel tijd dit topic een flinke rotschop geeft.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:44
Maar ja, met de huurprijzen die ik wil en kan betalen is de subsidie dermate laag dat de belastingdienst niet uit keert (subsidie moet minimaal 25 euro zijn om uitgekeerd te worden). Vandaag of morgen maar eens met haar kwekken om het exact te weten :)
ik krijg anders elke maand gewoon 10 euro huursubsidie ;) Niet veel maar beter dan niets :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Lolhozer schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 12:28:
[...]

Klik je toch op zo'n linkje van de Google-ads hieronder ;) (Linkje naar Nibud oid zou meer van toepassing zijn)
Ads? Ik heb een abonnement hiero, ik zie geen banners/ads/whatever :)
Guardian Angel schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 12:36:
Al of niet in de Vectra, je gaat de goeie kant op King Nothing. :)

Eigenlijk wist je de oplossing zelf al een hele tijd maar werd de stap niet gezet. Ik zou het wel leuk vinden als je eens in de zoveel tijd dit topic een flinke rotschop geeft.
Doe ik zeker. :)

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Oh, klein dingetje wat ogenschijnlijk vreemd lijkt in dit topic. Probeer je muziekvoorkeur eens wat uit te breiden met onbekendere groepen. Je kunt dan voor relatief weinig toch een geweldig fijne avond hebben.

Zo ga ik als liefhebber van symphonic en alternative rock morgen naar Kayak voor een bedrag van € 14,=. Volgende week zaterdag een dubbelconcert van Treshold en RPWL voor € 18,=. Dat steekt schril af bij een concert van de wat grotere goden maar zoals ik al zei, ik heb op zo'n avond evenveel lol.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ramon schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 13:16:
[...]
ik krijg anders elke maand gewoon 10 euro huursubsidie ;) Niet veel maar beter dan niets :P
Dat klopt, de belastindienst keert bedragen hoger dan 25 per jaar uit, als je 10 pm ontvangt, krijg je dus 120 pj. Op www.toeslagen.nl kun je trouwens zelf heel gemakkelijk zien of je recht op huur/zorgtoeslag hebt. De huurtoeslaggrens is 20.600. Verdien je dus meer dan dit (bruto en per jaar uiteraard), dan krijg je sowieso geen huurtoeslag.

En 't kan dus gebeuren dat je recht zou hebben op, zeg 75 huurtoeslag per maand, maar omdat je 200-300 per jaar teveel verdient, niets krijgt. Sneu, maar wel waar. De definitieve toekenning wordt trouwens achteraf vastgesteld, dus het loont om tijdig wijzigingen door te geven. Als laatste: je kan tot 1 april van het jaar erop, huur- en zorgtoeslag voor het voorgaande jaar aanvragen. Dan is je totale inkomen bekend, en krijg je dus geen verrassingen achteraf.

[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 14-04-2008 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Ardana schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:36:
[...]

Dat klopt, de belastindienst keert bedragen hoger dan 25 per jaar uit, als je 10 pm ontvangt, krijg je dus 120 pj. Op www.toeslagen.nl kun je trouwens zelf heel gemakkelijk zien of je recht op huur/zorgtoeslag hebt. De huurtoeslaggrens is 20.600. Verdien je dus meer dan dit (bruto en per jaar uiteraard), dan krijg je sowieso geen huurtoeslag.

En 't kan dus gebeuren dat je recht zou hebben op, zeg 75 huurtoeslag per maand, maar omdat je 200-300 per jaar teveel verdient, niets krijgt. Sneu, maar wel waar. De definitieve toekenning wordt trouwens achteraf vastgesteld, dus het loont om tijdig wijzigingen door te geven. Als laatste: je kan tot 1 april van het jaar erop, huur- en zorgtoeslag voor het voorgaande jaar aanvragen. Dan is je totale inkomen bekend, en krijg je dus geen verrassingen achteraf.
Dit is niet helemaal waar:
Als ik voor mijn (nieuwe) situatie alle gegevens invul krijg ik voor:
Huur (kaal): €603 (een dergelijk hoge huur betekent wel dat de woning passend moet zijn voor mij, of dat ik er ten minste 6 maanden moet wonen)
Servicekosten: €0

en inkomen: €27.125 (bruto/jaar) + €0 (partner)

nog €77 per maand aan huurtoeslag.
Echter, als ik voor mijn partner invul dat deze €1000 verdient, dan krijg ik de melding:
Als uw gezamenlijke inkomen hoger is dan € 27.950, krijgt u geen huurtoeslag.
Mijn verwachting is dan ook dat het afhangt van de huurkosten van de woning

Effectief heeft dit voor mij geen zin, aangezien ik per oktober ruim over die 28000 bruto heen zal gaan. Dus zal ik geen huurtoeslag aanvragen.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54235

1. Zet op je rekening een limiet, zorg ervoor dat deze redelijk blijft....laat desnoods je moeder de rekening beheren.
  2. Pak een schaar...pak je credit card..positioneer je schaar zo, dat de scharende functie van dit apparaat zijn kracht bundeld op het laagje plastic...voeg voldoende kracht toe
  3. Houd een kasboek bij, doe dit in bijvoorbeeld Excel, laat vooral een grafiek zien...als je een slechte periode hebt gehad kwa financieen is niets mooiers dan een dalende lijn (je schuld) en een stijgende lijn (je kapitaal) te zien...
  4. Ruil je benzine slurpende auto in voor een fiets, of voor een kleine boodschappen auto...een 2.0L turbo is leuk, maar wat heb je er aan...
  5. Probeer zoveel mogelijk te werken, en die schuld zo snel mogelijk op te lossen. Elke 7% rente is rente, op jaarbasis is dit 1000 euro extra (of iets in die richting). Desnoods de opbrengst van de autoverkoop gebruiken om je DK te voldoen.
  6. Zoek Hulp met geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
En je hebt alle 168 voorgaande reacties gelezen?

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RagaBaSH schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 11:31:
Dit is niet helemaal waar:
Als ik voor mijn (nieuwe) situatie alle gegevens invul krijg ik voor:
Huur (kaal): €603 (een dergelijk hoge huur betekent wel dat de woning passend moet zijn voor mij, of dat ik er ten minste 6 maanden moet wonen)
Servicekosten: €0
en inkomen: €27.125 (bruto/jaar) + €0 (partner)
nog €77 per maand aan huurtoeslag.
dat klopt, de genoemde 20.600 was voor 'n alleenstaande, wat TS ook is. Voor samenwonenden is de inkomensgrens 27.950. Maar dat stond er ook bij, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54235

King Nothing schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 17:10:
En je hebt alle 168 voorgaande reacties gelezen?
Nee, maar dat is wat ik heb gedaan...werkte perfect voor mij :) Nu kan ik mij niet meer bedenken dat ik ooit schuld had. (wellicwaar een kleine 1000 Euro, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Dan reageer ik maar even serieus:

1. Ik kijk even hoe ik het nu ga redden.
2. CC houd ik gewoon nog, ik kan me wel inhouden.
3. Kasboek houd ik nu bij.
4. Fiets heb ik al, 2.0L turbo heb ik niet. Ja, ik ga bezig met een andere auto.
5. Ik kan niet meer werken dan ik nu doe, bedrijf is open van 07.30 tot 16.15. Langer kan gewoon niet.
6. Zie ik nog wel.

En een update...
Nog niets gehoord van DSB (of Lenen.nl).. zouden me vrijdag of zaterdag terugbellen. Ze hebben m'n 06 nummer....

Wel een sollicitatie gedaan, paar goede gesprekken gehad met vrienden over m'n werk en ik merk nu wel dat ik best wel flauw ben van m'n werk. Dus ik ga gewoon kijken of ik wat anders kan vinden.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Je bent goed opweg moet ik zeggen.
Hopelijk wordt je persoonlijke lening goedgekeurd, spaart al heel wat uit per maand.
En nu volhouden en geen DK meer aangaan he ;-)

Als je nu nog een andere baan zou vinden die net iets meer verdient krijg je het ook weer makkelijker, maar zoals nu zou het ook te doen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Zo, een update na 2 weken...

Ik heb sinds het telefoontje op 11 april niets meer gehoord van de DSB Bank. Ik denk dan maar dat de aanvraag is afgewezen, al zie ik geen reden waarom. Ik heb nog nooit een betalingstermijn gemist bij m'n DK en ik heb geen BKR aantekening gehoord die in mijn nadeel zou kunnen werken. Stond met 3 dingen geregistreerd: lening, rood staan en de CC. Rood staan mag ik niet meer, de lening kan niet zo even weggetoverd worden de CC ligt naast me.

Rood staan is afgelopen maand net niet gebeurt. Had aardig wat geld over, maar ik wist dat de CC afschrift nog kwam en de aflossing voor het DK. Ik hield 43 euro over. Deze maand geen kosten voor de CC, maar moet morgen nog wel even € 215,- neerleggen voor een weerstandje voor m'n auto... Is tenslotte besteld dus ik zit eraan vast...

Ga morgen ook naar de autodealer om een kleinere auto te bekijken. Heb wel gehoord dat'ie iets heeft, maar ik heb geen idee wat voor auto het is :D

En tot slot, ik houd sinds 11 april bij wat ik waaraan uitgeef en wat ik binnenkrijg. En ja, da's best veul wat je zo even uitgeeft als je in Emmen bent. Zit over 21 dagen in april op een kostenplaatje van bijna 250 euro wat ik heb uitgegeven in kroeg, aan kleding, boodschappen en op m'n werk. En da's exclusief benzine.
Nieuwe maand, nieuw tabblad in OpenOffice. Zal kijken of ik de kosten naar beneden kan halen. Deze maand nog doorkomen met € 300,- die ik "over" heb op m'n bankrekening (dwz, alle vaste lasten eraf gerekend en dat ding voor de auto), daarna komt vakantiegeld en wil ik proberen m'n saldo niet onder de 500 euro te laten komen om iig een buffertje te hebben voor een noodgeval....

/edit

Oh ja, ik heb sinds 13 april ofzo de pinpas en de CC uit m'n portemonnee gehaald. Als ik uit ga neem ik 20 euro mee en daar wil ik het mee redden. Lukt tot nu toe, ik houd meestal geld over. Zolang ik zonder pasjes rond loop kan ik ook geen impulsieve aankopen doen. Nadeel kan zijn dat ik een keer met een lege tank en pasloos bij een benzinepomp sta :+

[ Voor 9% gewijzigd door King Nothing op 01-05-2008 21:22 ]

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
King Nothing schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 21:08:
Nadeel kan zijn dat ik een keer met een lege tank en pasloos bij een benzinepomp sta :+
Het wordt nog vervelender als je met een volle tank en pasloos bij de pomp staat >:)

Ontopic: goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als ik uit ga neem ik 20 euro mee en daar wil ik het mee redden. Lukt tot nu toe, ik houd meestal geld over. Zolang ik zonder pasjes rond loop kan ik ook geen impulsieve aankopen doen. Nadeel kan zijn dat ik een keer met een lege tank en pasloos bij een benzinepomp sta :+
_/-\o_ That's all.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Goed bezig Koning!

Zo'n spreadsheet bijhouden helpt inderdaad veel. Dat heb ik met mijn vriendin ook gedaan toen we net gingen samenwonden. We hebben toen ook behoorlijke besparingen kunnen doen.

Als DSB inderdaad niets laat horen, dan vind ik nogal asociaal. Ik hoop dat je snel een lening kan krijgen in plaats van dat doorlopend krediet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ik heb sinds het telefoontje op 11 april niets meer gehoord van de DSB Bank. Ik denk dan maar dat de aanvraag is afgewezen, al zie ik geen reden waarom. Ik heb nog nooit een betalingstermijn gemist bij m'n DK en ik heb geen BKR aantekening gehoord die in mijn nadeel zou kunnen werken. Stond met 3 dingen geregistreerd: lening, rood staan en de CC. Rood staan mag ik niet meer, de lening kan niet zo even weggetoverd worden de CC ligt naast me.
Ja, euh... die BKR-toetsing is niet alleen om te kijken of je een nette betaler bent, maar ook om te kijken hoe kredietwaardig je bent. DK omzetten in PL is natuurlijk netto geen wijziging, maar "het systeem" moet dat wel zien. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat een willekeurige callcentermedewerker nog steeds denkt dat je je schuld probeert te verdubbelen. Maar goed, gewoon DSB nog eens bellen zou ik zeggen.
Ik zie het zo niet staan, maar waar heb je je DK lopen? Misschien moet je eens naar die bank, kijken of die wel mee willen werken. Nogmaals succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
DK loopt nu bij ABN Amro.

Heb bij de aanvraag bij DSB direct al aangegeven dat het om oversluiten van een DK gaat, de vrouw die ik toen aan de telefoon had heeft dat ook nog 2 of 3x bevestigd.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Hier word ik nou vrolijk van. Goed bezig KN! Veel succes.
Afbeeldingslocatie: http://images.smulweb.nl/rob_geus/rob_geus_001.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05 21:16
Ik lees het topic en zie dat je flink op de goede weg bent. Hoewel ik zelf niet in financiële nood verkeer zitten er toch een aantal punten in dit topic waar ook ik toch wel een goede leer uit kan trekken. Hierdoor bleek ik zelf ook flink wat geld over de balk te smijten, en als je daar bij nadenkt is dat eigenlijks best wel zonde.

Door de hand op de knip te houden en minder aan kroeg en dergelijke uit te geven ben ik weer eens in staat om leuke/nuttige dingen met mijn geld te doen, zoals het leuk aankleden van mijn huis.

Conclusie: Je kan EN leuk, EN zuinig leven. Het geld gaat echt niet in de kwaliteit van je leven zitten, maar meer in het 'snel en makkelijk' consumeren. Drink voor het stappen biertjes thuis, en je hebt de eerste 20 euro al te pakken bijvoorbeeld. Rij ineens door in plaats van bij de tankstation ranzige hapjes et nuttigen, scheelt je ook 5 euro per keer. Bespaar je al snel 100 euro/maand, zonder dat het echt ten koste gaat van je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35475

merauder schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 10:43:
...

Conclusie: Je kan EN leuk, EN zuinig leven. Het geld gaat echt niet in de kwaliteit van je leven zitten, maar meer in het 'snel en makkelijk' consumeren. Drink voor het stappen biertjes thuis, en je hebt de eerste 20 euro al te pakken bijvoorbeeld...
Ik hoop toch echt dat je niet de BOB's hiermee aanspreekt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 13:31

Arfman

Drome!

... maar het is wel waar. Als je je inkomsten en uitgaven bijhoudt in een simpel Excel document. komt er precies bovendrijven waar het probleem zit, of waar er "lekken" zitten. Wij houden al jaren dat soort documentjes bij, en sinds het nieuwe huis nog gedetailleerder omdat we niet precies wisten wat de uiteindelijke maandlasten zouden zijn. Ik kan je vertellen dat het niet alleen geld scheelt, maar ook een goed gevoel en een stuk gemoedsrust, je weet op elk moment nog precies wat je hebt, wat er nog afgaat en wat je nog kunt uitgeven. Heerlijk.

EDIT: met dat "waar" bedoel ik dus de kleine dingen die men aanhaalt, maar waar wel veel geld in gaat zitten elke maand. Zo ging ik in ons vorige huis het eerste jaar met de auto naar het werk; het was toch maar een klein stukje, het was lekker makkelijk dus kan prima, toch? Toen ik alles op een rijtje ging zetten bleek de auto door het vele stadsverkeer 1 op 8 te verbruiken, wat maandelijks neerkwam op 50 euro extra benzinekosten, terwijl we het toch al niet breed hadden toen. Oplossing? Simpel, tweedehands fiets aangeschaft van 300 euro, en daar fiets ik nu (3 jaar later) nog steeds mee naar m'n werk. Afgezien van 1 lekke band heeft me die fiets geen cent gekost. Besparing: 36 x 50 euro = 1800 euro.

[ Voor 39% gewijzigd door Arfman op 12-05-2008 16:52 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Ik heb de laatste 6 dagen 4x op de fiets gezeten. Tuurlijk helpt het dat het mooi weer is geweest en je dan sneller de fiets pakt, maar het voelt ook best wel lekker. Muziekje aan (niet te hard ivm het horen van ander verkeer :+ ) en lekker relaxed in het zonnetje fietsen.

Nog steeds niets gedaan aan m'n auto. Ben bezig met een andere baan en ik wacht even af in hoeverre dat doorgaat voordat ik een andere auto koop. Op zich zou ik deze auto wel willen houden ivm comfort, maar ik ga, mocht ik aangenomen worden, 190km/dag rijden en dan is m'n Vectra wel erg duur qua brandstof. Gas (of diesel) is dan een veel goedkoper alternatief.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorry
  • Laatst online: 22-02 11:36

Snorry

Incoming!

pinockio schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:19:
Wat denk je van een andere baan zoeken die beter verdient? Daar werken tot je een vast contract krijgt en dan uit huis gaan. In de tussentijd weinig uitgeven en je schulden afbetalen...

Of een rijke vrouw trouwen zoals ik :P
Masselaar 8)7

Even aanpassen: King Goed bezig man! Ik heb nu ff het hele topic gelezen, en ik zie dat je behoorlijk al aan het sparen bent. Ik zelf woon ook nog thuis maar als ik het zo lees blijf ik dat voorlopig nog even doen. Alhoewel me moeders er niet heel blij mee is die vind dat je rond je 19e uit huis moet (ik ben nu 20) want dat ging vroegah ook zo ;) na enige discussie begrijpt zij ook dat het op het moment allemaal erg moeilijk is met de huidige maatschappij. Wat je overigens wel kan doen is als je abonnement in maart 2009 is afgelopen of 3 maanden van te voren over stappen naar een sim only dat scheelt ook aanzienlijk in de kosten.

In ieder geval Succes en ik vind het sterk van je dat je het probleem hier zo op tafel gooit, veel mensen zijn te bang of willen niet laten zien dat ze met financiële problemen zitten! (nederland met 11 miljoen geregistreerde BKR bron: telegraaf) ik zal het topic nog wel even volgen.

[ Voor 56% gewijzigd door Snorry op 17-05-2008 12:26 . Reden: Even on topic ]

There is always a way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

King Nothing schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:59:
Nog steeds niets gedaan aan m'n auto.
Wel doen. Hele simpele reden: je rijdt boven je stand. Klinkt lullig, maar ik kan me ook geen nieuwe auto veroorloven op het moment, of uberhaupt een andere. Even je trots opzij zetten en die auto wegdoen, en een simpel karretje terugkopen. Ik kan me voorstellen dat je nog heel even wacht ivm die nieuwe baan, maar zodra je daar zekerheid over hebt gewoon doorpakken, dat scheelt je gewoon teveel geld.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Orry schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:34:
[...]
(nederland met 11 miljoen geregisteerde BKR bron: telegraaf)
Het aantal BKR-registraties zegt niet zo veel... Simpelweg het bezit van een creditcard is al genoeg voor een registratie, een telefoonabonnement geloof ik ook, en dan zijn er natuurlijk nog de "standaard" leningen. Dit zegt niet dat 11 miljoen mensen veel te veel schulden hebben, dat zal maar een zeer klein deel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Elke lening, hypotheek en CC wordt geregistreerd bij het BKR. Een BKR registratie maakt niet uit zolang je alles maar netjes betaald, het kan juist een bewijs van "goed gedrag" zijn als je een nieuwe hypotheek wilt afsluiten.
Alleen, als je als wanbetalert bekend staat bij het BKR heb je een probleem. Een negatieve aantekening blijft 5 jaar staan namelijk.
Arfman schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:17:
[...]

Wel doen. Hele simpele reden: je rijdt boven je stand. Klinkt lullig, maar ik kan me ook geen nieuwe auto veroorloven op het moment, of uberhaupt een andere. Even je trots opzij zetten en die auto wegdoen, en een simpel karretje terugkopen. Ik kan me voorstellen dat je nog heel even wacht ivm die nieuwe baan, maar zodra je daar zekerheid over hebt gewoon doorpakken, dat scheelt je gewoon teveel geld.
Ik doe het ook wel, alleen wacht ik dus af wat er met die baan gebeurt. Moet wel erg opschieten trouwens, voor 1 juni moet'ie gekeurd worden iirc :o Oh, en qua trost boeit het me niet zo veel hoor. Ik heb hiervoor bijna 9 jaar in een Opel Corsa gereden, dus qua kleine auto's ben ik wel wat gewend :)
'k Heb alleen al een week niets gehoord over een baan waar ik mee bezig ben :/ Ik ga er maar van uit dat de kerel die mijn contactpersoon is op vakantie is en maandag weer begint :)

[ Voor 5% gewijzigd door King Nothing op 16-05-2008 18:05 ]

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Arfman schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:17:
[...]

maar toch is maar zelden dat het verkopen van een auto, meer kost dan een kleinere auto in een jaar of 2 oplevert. Tenminste niet zolang je het via een garage wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ehhrr .. bedoel je nu dat je de kosten die je maakt om een nieuwere, kleinere auto aan te schaffen (ervanuitgaande dat je een nieuwer/jonger model uitzoekt) pas na enkele jaren terugverdiend? (Het staat er een beetje onduidelijk). Als je dat bedoelt: dat klopt waarschijnlijk. Als je uitgaat van per maand 100 euro besparen aan verzekering en brandstof, maar je koopt wel een auto waar je 2400 euro voor moet bijbetalen, ben je inderdaad 2 jaar verder voordat je break-even draait (afgezien van eventueel onderhoud wat misschien minder is omdat je een jongere auto rijdt).

Zo'n swap is ook alleen maar nuttig als je een goedkopere (aanschaf/gebruik) auto uitzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 17:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zow, ik heb ontdekt dat je met de ABN AMRO je bankafschriften kan exporteren en die kan je in excel inladen. Toch wel even schrikken. Ik heb gewoon fucking 1000 euro aan vaste lasten. Dat was als student mijn hele levensbudget 8)7 (en dan was ik nog rijke student ook). Ik zou daarop een goede 100 euro kunnen besparen op geen krant (geen optie :P), geen aanvullende ziektekostenverzekering, minder bellen, geen goed doel (25 euro), stoppen met squashen (ook maar drie tientjes) of niet mijn inboedel verzekeren.

Betekent dat ik dit jaar echt ziekelijk veel geld aan allerlei meuk heb uitgegeven blijkbaar! Damn!

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 16-05-2008 22:17 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Arfman schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 21:02:
Ehhrr .. bedoel je nu dat je de kosten die je maakt om een nieuwere, kleinere auto aan te schaffen (ervanuitgaande dat je een nieuwer/jonger model uitzoekt) pas na enkele jaren terugverdiend?
Ja en nee

ik bedoel :
" dat de kosten die je maakt om een nieuwere, kleinere auto aan te schaffen (ervanuitgaande dat je een even oud maar kleiner model uitzoekt) pas na enkele jaren terugverdiend? "

Het hangt allemaal af van hoe oud TS zijn auto is, hoe hij er uit ziet, en wat voor type/staat/leefheid hij terug wil.
Afhankelijk van leeftijd zijn kleine auto's 2e hands vaak duurder in aanschaf dan grotere types. gewoon omdat die meer gewild zijn.

ter illustratie ben zelf op zoek naar een nieuwe auto.
als ik nu mijn 97 fiesta zou willen inruilen tegen een 97 fiesta in de zelfde staat zou ik er ruim 5-600 euro moeten bijgeven bij de meeste garages. en dat is op een nette auto van nog geen 2k euro.

Op mijn vorige fiesta zaten wat kleine deukjes op het achterspatbord, daardoor zakte de inruilwaarde letterlijk met 80% terwijl ik er als bestuurder compleet niet mee kon zitten. daarom heb ik die auto dus ook maar afgereden, inruilen was gewoon weggooiren van geld.
(Het staat er een beetje onduidelijk). Als je dat bedoelt: dat klopt waarschijnlijk. Als je uitgaat van per maand 100 euro besparen aan verzekering en brandstof,
Ook dat ligt aan de situatie.
Je weet niet (of ik heb er overheen gelezen, kan natuurlijk ook) uit wat voor jaar zijn vectra is. en hoe hij verzekerd is. Als dat ding al 10 jaar oud is. is ie waarschijnlijk alleen maar WA verzekerd. Dan maakt het kwa verzekering niets uit in prijs.

Een astra is wel kleiner dan een vectra station, maar of ze zuiniger ligt voor 90 aan welke motor er in ligt, en hoe zwaar je rechtervoet is.

Het enige wat dan echt verschil maakt is het gewicht, dat scheelt 100 tot 250 voor de belasting per jaar. Nog steeds geen on aardig bedrag maar ook geen hoofdprijs, en je geeft er wel wat comfort en voorkennis aan op.

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 16-05-2008 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Precies, dat bedoelde ik ook heuveltje :)

JvS: 1000 euro aan vaste lasten .. dat is alleen al mijn hypotheeklast, komt de rest er nog bij. Niet zo klagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Topicstarter
Vectra is uit 2000 en is all-risk verzekerd. Verschil in belasting van Corsa naar Vectra... Wat ik per 3 maanden betaalde voor de Corsa betaal ik nu per maand voor de Vectra (42 euro), verzekering is juist goedkoper geworden omdat ik ben overgestapt naar FBTO (zat bij Fortis).

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

King Nothing schreef op zondag 18 mei 2008 @ 10:13:
Vectra is uit 2000 en is all-risk verzekerd. Verschil in belasting van Corsa naar Vectra... Wat ik per 3 maanden betaalde voor de Corsa betaal ik nu per maand voor de Vectra (42 euro), verzekering is juist goedkoper geworden omdat ik ben overgestapt naar FBTO (zat bij Fortis).
Weet je een beetje de inrul van de vectra, want onze clio uit 2002 (diesel) is 3500 euro waard, die hebben we laatst juist uit de all risk gehaald omdat het het gewoon niet meer waard is. Het scheelt dus danig veel geld per maand dat het in the end goedkoper wordt. Mits je zelf tegen iemand aanrijdt natuurlijk... Zou ook nog iets kunnen zijn om over na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Waarom zou je een 8 jaar oude auto nog all-risk verzekeren? In hoeveel jaar betaal je de totale waarde van de auto aan extra premie? Ik neem aan binnen een paar jaar! M.a.w.: tenzij je hem elke paar jaar aan gort rijdt, kost het je alleen maar geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05 21:16
Heb je er bij die auto al eens aangedacht om bezig te gaan met een zuinigere rijstijl? Ook hier valt veel te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
Op zich ben je volgens mij redelijk op weg met je financiele handel maar deels verpest je dat naar mijn idee weer met die nieuwe baan.
Dat je een nieuwe baan zoekt is te begrijpen en logisch maar waarom zo ver weg ??
Je praat over 190 km per dag !!
Natuurlijk zul je dan 'moeten' kiezen voor diesel of gas maar heb je al eens aan onderhoud en afschrijving gedacht ?
Ervanuitgaande dat een jaar ongeveer 200 werkdagen bevat ga je alleen aan woon werkveer ongeveer 38.000 km afleggen per jaar.
Rij nog wat prive km's ernaast en je gaat ruim over de 40.000 heen.
Dat is een flinke hoeveelheid kilometers plus bijbehorend onderhoud en slijtage als je dat zelf moet ophoesten.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.