...:::everybeat.nl
OMG, dat gaat me weer geld kostenReind schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:50:
Vandaag een pre productie op mogen halen van het volgende apparaat,
[afbeelding]
Je kunt wel merken dat de ontwikkeling zelfs op het vlak van midi controllers niet stil staat, echt een grote stap voorwaarts ten opzichte van de populaire VCI-100. Volgende maand een dubbele review van het apparaat van onze kant op zowel het i-net als in gedrukte media
Keep us updated
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Komaan, op een SL1200 lukt het ook.
Mja met je vingertje tegen de platter, daar heb je op een midi-controller vrij weinig aan, tenzij je aan de jog-dials wilt blijven leuren.Ome_Les schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:51:
Hogere pitch resolutie?
Komaan, op een SL1200 lukt het ook.
Met de VCI-100 beuk ik regelmatig uit frustratie wel eens snel op sync om de bpm's gelijk te krijgen, zo godse irritant als de pitchfader opeens met 0.2 verspringt ipv 0.1.
Review zal alleen nog even op zich laten wachten, vandaag een dealtje gemaakt met een magazine welke volgende maand 2 reviews van ons gaat publiceren. Afhankelijk van de datum dat dat magazine in de winkels ligt word er dus gepubliceerd op de website. Overigens zit ik in het magazine vast aan 1000 woorden per review dus hij zal daar niet zo diep gaan als op de AboutDJ website waar ik hem compleet binnestebuiten zal gaan keren.
Wat wel echt duidelijk is is dat de ontwikkelingen in dez markt harder gaan dan ooit eerder is gebeurd in de dj markt. Hij is gewoon weer een beste peut beter, mooier, leuker dan de rest. Echt een tweede generatie controller dus net als de Numark NS7 gaat worden later dit jaar. Nee het worden nu ECHTE vervangers voor een complete dj set en het mooie hiervan is dat het gewoon allemaal in mijn notebook tas past
Ik verwacht echter dat de mannen bij NI ook niet zitten te slapen en dat het in 3.4 wel gewoon gaat werken zoals het hoort, zal morgen de head director van de dj afdeling eens een mail sturen om te kijken of ze er al mee bezig zijn. Anders kunnen ze mij natuurlijk gewoon dik gaan betalen en maak ik alvast de mapping voor ze
De ITCH software valt me echter nog redelijk mee al zitten er wel weer een paar domme Serato dingen in... handmatig BPM tappen, invoeren in de ID3 tag en dan pas autolooping kunnen gebruiken e.d.
Voor de rest zeg ik nu niets meer anders verklap ik teveel. Ik vermaak me in ieder geval prima met het apparaat
Er is niet zoiets als '14-bit' midi vs '7-bit midi'Reind schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 00:31:
De VCI-300 beschikt over 14 bit midi, dus geen 128 stappen op een fader maar van 0 naar 16383 mogelijke stappen. op een fader. Nu gebruik je die natuurlijk niet allemaal op een fader want dat zou compleet zinloos zijn maar 14 bit midi bied dus wel mogelijke hogere resoluties dan bij 7 bit midi. Volgens mij werkt de Serato ITCH software gewoon met een 0,1% range dus daar zul je het nog niet direct bij merken echter merk je het wel op het jogwheel waar gewoon veel nauwkeuriger mee te werken is e.d.
Elke midi message bestaat uit 3 bytes (dus 24-bit) met uitzondering van system exclusive messages, maar vermits die niet erg standaard zijn worden die niet zo vaak gebruikt.
Voor midi controllers zijn de meestgebruikte types boodschappen de 'Control Change' voor sliders, draaiknoppen en jog-wheels, en 'Note Down' boodschappen voor drukknoppen.
In de eerste byte zit zowel het midi kanaal in 4-bits (dus 16 midi-kanalen mogelijk) en het type boodschap.
In de tweede byte zit dan het nummer van de knop/slider/...
In de derde byte worden 7-bits gebruikt om een waarde door te geven.
Bij Note Down boodschappen wisselt die tussen 0 en 127 om aan te geven of de knop ingedrukt is of niet.
Bij CC boodschappen geeft deze waarde de positie van de slider of draaiknop aan.
'Pitch Bend' is een ander type midi boodschap, waarbij in de eerste byte het type en de midi channel wordt meegegeven, en de 2 volgende bytes tesamen 14 bits benutten om de waarde ervan aan te duiden.
Dit is dus het type boodschap dat op de Denon controllers, en nu blijkbaar ook op de nieuwe VCI gebruikt wordt.
Voor jog wheels wordt op bijna alle controllers die ik al gezien heb een gewone CC boodschap gebruikt.
Een waarde boven de 64 geeft aan dat het jogwheel voorwaarts draait, een waarde onder de 64 geeft aan dat de jogwheel achterwaarts draait.
De nauwkeurigheid van een jog-wheel hangt af van het aantal pulsen dat er per omwenteling doorgegeven worden. Bij de controllers die ik tot nog toe gezien heb varieert dit van 64 tot 1440 pulsen per omwenteling.
Enkel door het varieren van het aantal boodschappen dat gestuurd worden kan dus een hogere nauwkeurigheid worden doorgegeven.
Het is dus niet nodig om een ander soort midi boodschap hiervoor te gebruiken, en spreken over het aantal bits resolutie van een jog wheel is dus ook niet zo zinnig.
Edit: wtf? http://multimedia.tweedeh...-sets/vestax-vci-300.html
[ Voor 20% gewijzigd door EVILSalami op 13-06-2008 12:08 ]
En dus spreken we voor het gemak over het gebruik van 14bits midi aangezien het anders wel erg lastige en taaie kost word voor het overgrote deel van de gebruikers en het verschil word gemaakt in die 7 of 14 verstuurde bits. Die 7 vs 14 is voor zover mij bekend ook gewoon een normale manier van het verschil aan duiden aangezien het op zo'n beetje iedere midi spec page op een dergelijke manier aangeduid word, ook niet zo heel raar want het verschil word gemaakt in dat gedeelte en zorgt ook voor dat grotere bereik. 7 vs 14 is dus misschien niet de meest volledige en correcte manier maar wel de meest duidelijke.Adion schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 10:24:
[...]
'Pitch Bend' is een ander type midi boodschap, waarbij in de eerste byte het type en de midi channel wordt meegegeven, en de 2 volgende bytes tesamen 14 bits benutten om de waarde ervan aan te duiden.
Dit is dus het type boodschap dat op de Denon controllers, en nu blijkbaar ook op de nieuwe VCI gebruikt wordt.
Wat betreft het jogwheel heb je gelijk, my bad. Ik zat er even helemaal naast cq had even een stukje misinterpretatie tussen 2 zaken.
En als je hem dan besteld kunnen ze hem opeens niet leveren. Niets nieuws onder de zon en dat doen shops wel vaker, dingen in een winkel zetten terwijl ze het nog niet eens kunnen leveren.EVILSalami schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 12:05:
Is er al iets bekend over de VCI 300? Qua prijs en datum? Dan kan ik dat namelijk in de startpost zetten. Ziet er héél vet uit! Ben dan ook zeer benieuwd naar de review(s).
Edit: wtf? http://multimedia.tweedeh...-sets/vestax-vci-300.html
[ Voor 52% gewijzigd door R2D2 op 13-06-2008 18:16 ]
Daar zit ik met mijn BCD3000 ook vaak mee. Maar dan vraag ik mezelf altijd af: Als je een 'sync'-knop hebt, wat is er dan mis mee om die te gebruiken? Het zal je echt geen slechtere artiest maken en het publiek hoort het verschil echt niet of je nou met de sync-button de pitch goed gezet hebt of met de fader. Ik vind het zelfs het voordeel hebben dat je meer tijd krijgt om CREATIEF te mixen i.p.v. alleen maar je te moeten concentreren op beatmatchen.Sjoewe schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:56:
[...]
Mja met je vingertje tegen de platter, daar heb je op een midi-controller vrij weinig aan, tenzij je aan de jog-dials wilt blijven leuren.
Met de VCI-100 beuk ik regelmatig uit frustratie wel eens snel op sync om de bpm's gelijk te krijgen, zo godse irritant als de pitchfader opeens met 0.2 verspringt ipv 0.1.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Mja meestal omdat de sync er een beetje naast zit als je zeg maar force sync doet. Maar ik gebruik(te) het vooral om dus de BPM's even snel gelijk te krijgen zonder eindeloos te priegelen met de fader, of te blijven benden omdat de resolutie van de fader te klein is.Stoney3K schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 23:57:
[...]
Daar zit ik met mijn BCD3000 ook vaak mee. Maar dan vraag ik mezelf altijd af: Als je een 'sync'-knop hebt, wat is er dan mis mee om die te gebruiken? Het zal je echt geen slechtere artiest maken en het publiek hoort het verschil echt niet of je nou met de sync-button de pitch goed gezet hebt of met de fader. Ik vind het zelfs het voordeel hebben dat je meer tijd krijgt om CREATIEF te mixen i.p.v. alleen maar je te moeten concentreren op beatmatchen.
Maar goed ik draai tegenwoordig vooral op m'n draaitafels met Traktor Scratch en de VCI-100 hou ik voorlopig achter de hand als extra controler voor de functies van Traktor Scratch en als ik op lompe zuipfeesten draai, hetgeen mijn andere DJ-liefde is, daar de grens opzoeken zonder te vervallen in skihut of andere ge-eike cafe-knallers.
Ben er nog steeds niet helemaal uit, met name qua mixer.
Daarnaast ben ik ook steeds meer aan het twijfelen aan vinyl. Heeft zijn voor- en nadelen. Of aan een combinatie cd(+midi)/vinyl (wellicht dat ik het een eerst koop en later het ander). Of vinyl me echt gaat bevallen kan ik enkel uitkomen door het zelf te testen. Wellicht vind ik het veel leuker dan CD, maar het kan ook zo zijn dat ik het helemaal niks vind. Dat merk ik wel als ik er zelf wat mee gespeeld heb. Wil het iig wel eens geprobeerd hebben.
Probeer er volgende week zo neutraal mogelijk naar toe te gaan en daar een hoop info te winnen en te kijken wat me het beste ligt. Als ik dan goed weet wat ik wil ga ik wel weer kijken naar wat ik precies wil (of ga ik nog een paar keer langs als ik nog te veel twijfel).
Edit: Whoops, verkeerde topic
Oh oh Mr. B, oh oh!
Daar gebruik ik de sync ook bijna alleen maar voor: De pitch goed zetten (vaak zit je er 0,1% naast) en dan goed starten net zoals je dat met een CDJ zou doen. Mocht het dan nog niet helemaal kloppen, gelijk leggen met de waveform (igv VDJ) of op gehoor.Sjoewe schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 01:05:
[...]
Mja meestal omdat de sync er een beetje naast zit als je zeg maar force sync doet. Maar ik gebruik(te) het vooral om dus de BPM's even snel gelijk te krijgen zonder eindeloos te priegelen met de fader, of te blijven benden omdat de resolutie van de fader te klein is.
Overigens is de sync-engine van VDJ sowiezo bagger. Traktor synchroniseert veel strakker en je hoort het vooral als je het vergelijkt met Ableton.
Voor de mensen die trouwens nog issues hebben met de BCD3000 icm Core2 Duo / ICH9 chipsets:
In Device Manager, schakel je accu ("Accu die voldoet aan de Microsoft ACPI besturingsmethode" / "Microsoft ACPI compliant battery") uit, en schakel van elke USB Root Hub ("USB-hoofdhub") het energiebeheer uit in de tab Power Management ("Energiebeheer"/"De computer mag dit apparaat uitschakelen om..."). Als het goed is moet dat geen problemen meer leveren.
Voor de zekerheid: Schakel je WiFi uit en eventuele LAN-adapters, en haal de accu uit de laptop (daar slijt ie minder van). Ik verwacht niet dat iemand met internet op de accu gaat lopen DJ'en.
Hoezo dat ? Met de VCI-100 kun je toch leuk draaien ?
Als VCI-100 bezitter snap ik die uitspraak wel. Teneerste had de VCI100 geen interne geluidskaart en dat was toch natuurlijk wel een missertje. Dan loop je toch weer met een extra apparaat te slepen als je live gaat en je kon niet zomaar een extra draaitafel etc aansluiten zoals met de concurenten wel kan. Daarbij had de VCI-100 nog een paar kleine puntjes waar ik het als uithuis gebruiker niet helemaal mee eens ben, zoals: de plaatsing en het formaat van de volume / cuemix knoppen, de toch ietsiepietsie krappe setup (zeker als je zoals ik een paar kolenschoppen hebt) etc.W00fer schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 00:51:
Reind had het erover dat het DJ'en met de VCI-300 nu pas écht begint.
Hoezo dat ? Met de VCI-100 kun je toch leuk draaien ?
Het was goed en zeker werkbaar, maar je voelde gewoon dat er nog meer uit het concept gehaald kon worden, voordat je met een strak gezicht kan zeggen: dit is echt een professionele controller.
Bij de VCI-300 zie ik gewoon al aan de foto dat er een heleboel nog weer geperfectioneerd is. Zoals de standaard bend-buttons bij de pitchfader, ipv remappen (dus andere functie's opofferen), waardoor je ook niet altijd maar eindeloos aan de jogwheels moet leuren. Verder is het allemaal gewoon weer net wat professioneler geworden: instelbare jogwheel weerstand, twee knoppen voor CUE/PLAY ipv de 4 die daar voor de VCI op waren ingeruimd, de symetrische lay-out (zodat je niet na hoeft te denken onder stress) met de de loading-section in het midden. VU-meters, grotere jogs.
De evolutie is duidelijk zichtbaar en het krijgt steeds meer de 'CDJ1000-factor', waarmee ik bedoel dat het in de buurt komt van een uiteindelijke vorm waarin kwaliteit en een goed doordacht design samenkomen in één functioneel design, waar zowel iedere malloot als de doorgewinterde pro mee uit de voeten moet kunnen, thuis en in de club.
De vci-300 is natuurlijk ook niet te vergelijken met een profi geluidskaart van 300 euro (TASCAM / Fireface 400 of vergelijkbare kwaliteit)
Ik snap niet helemaal waar je deze vergelijking weer vandaan haalt eerlijk gezegd.W00fer schreef op zondag 22 juni 2008 @ 02:37:
Tja klopt, maar met een CDJ-1000 ben je weer aan het slepen met een mixer. Dus of je nu met een vci met geluidskaart of een cdj met mixer rondloopt, tis allebei wat.
gewoon een misser was . En dat de lay-out nog niet de intuitieve eindvorm had bereikt zoals je dat bijvoorbeeld bij de de CDJ1000 kan zien. Niet over weleke van de twee nou een beter apparaat is om te bezitten
Maar die heb je ook niet nodig, de kwaliteit van die kaarten zit 'm vooral in de input kwaliteit ipv de output kwaliteitDe vci-300 is natuurlijk ook niet te vergelijken met een profi geluidskaart van 300 euro (TASCAM / Fireface 400 of vergelijkbare kwaliteit)
[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 22-06-2008 11:09 ]
Verwijderd
Even een vraagje over de VCI-100 en geluidskaarten, het lijkt mij een gemis om geen headphone cue knop te hebben op de controller, hoe kun je met de VCI-100 deck B beluisteren als deck A op de mains-out staat? Doe je dat via de software die dan een signaal naar de headphone-out van je externe geluidskaart stuurt? Dat lijkt me nl. erg omslachtig omdat je dan iedere keer je muis moet gebruiken en ik zou dan liever de voorkeur geven aan een controller met ingebouwde geluidskaart.Sjoewe schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 01:25:
[...]
(...)Teneerste had de VCI100 geen interne geluidskaart en dat was toch natuurlijk wel een missertje. Dan loop je toch weer met een extra apparaat te slepen als je live gaat en je kon niet zomaar een extra draaitafel etc aansluiten zoals met de concurenten wel kan. (...)
Je bedient de software met je VCI100, in de standaard MIDI-mapping van de VCI100 staat dan ook gewoon een standaard twee cue-buttons, cue-volume en cue mix gemapt. Geen muis voor nodig.Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:42:
[...]
Even een vraagje over de VCI-100 en geluidskaarten, het lijkt mij een gemis om geen headphone cue knop te hebben op de controller, hoe kun je met de VCI-100 deck B beluisteren als deck A op de mains-out staat? Doe je dat via de software die dan een signaal naar de headphone-out van je externe geluidskaart stuurt? Dat lijkt me nl. erg omslachtig omdat je dan iedere keer je muis moet gebruiken en ik zou dan liever de voorkeur geven aan een controller met ingebouwde geluidskaart.
Sterker nog in op de andere controllers gaat het ook via de software ipv direct via de hardware.
Heb jij de VCI-300 al in handen gehad dan? Volgens mij staat het enige test exemplaar van de Benelux namelijk nog steeds op (eigenlijk staat ie er tegenaan op de grond maar das bijna hetzelfde) MIJN bureau en niet bij iemand anders[b][message=30288579,noline]
De vci-300 is natuurlijk ook niet te vergelijken met een profi geluidskaart van 300 euro (TASCAM / Fireface 400 of vergelijkbare kwaliteit)
Bij een controller zijn 2 dingen heel belangrijk, lage latency en een hoge geluidskwaliteit. De VCI-300 beschikt over beiden en de kwaliteit van een geluidskaart word natuurlijk totaal teniet gedaan wanneer men met slecht ge-encode MP3's aan de slag gaat.
Mes snijd dus aan 2 kanten en het voordeel van de geluidskaart op de VCI-300 is dat echt iedere randdebiel het apparaat aan een bestaande dj setup kan knopen.
Overigens nog weer een handige aanvulling voor de startpost van dit topic, http://www.aboutdj.nl/tut...di-wat-kun-je-er-mee.html
Mede te danken aan Adion van djDecks die links en rechts de tekst aangevuld/gecorrigeerd heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 24-06-2008 02:23 ]
Nou die geluidskaart vind ik een vrij belangrijk onderdeel om hem boven de VCI-100 te zetten. Daarnaast werkt het apparaat waar nodig met een hoge resolutie door het gebruiken van 14 databits midi en zijn zaken als een jogwheel gewoon veel beter uitgevoerd.W00fer schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 14:53:
Reind, bedankt voor je toelichting. Kan je nog wat vertellen waarom de VCI-300 een must buy is tov de VCI-100 ? En dan doel ik niet op de interne geluidskaart met lage latency.
Maar de review voor het magazine is vandaag de deur uit gegaan dus ik verwacht dat onze eigen AboutDJ review over een week of 1,5 á 2 ook wel online staat.... even wachten dus nog
Sinds ik ook met draaitafels en Traktor Scratch aan de gang ben stond 'ie eigenlijk maar een beetje stof te vangen. Geen makkelijke beslissing, maar het is gewoon zonde van een mooi apparaat.
Verwijderd
Ik heb twee vraagjes. Ik draai zelf van 2 draatafels en merk de laatste tijd steeds vaker dat nieuwe platen alleen om MP3 uitkomen en niet meer op vinyl. Ik moet dus naar iets digitaals.
Nu lees ik in dit topic dat MIDI interfaces steeds dichter bij de CDJ 1000 ervaring komen, maar daar kan ik niets mee want die heb ik ook nog nooit gebruikt. Mijn eerste vraag is dus welke midi controller komt het dichtst bij het "vinyl gevoel"?
Mijn tweede vraag is: zijn er ook midi controllers met 2 aparte uitgangen?
Ik heb als mixer een DJM 400 en die heeft helaas maar 2 kanalen. Ik zou dus graag op ieder kanaal een vinyl en een digitaal signaal zetten zodat ik alle kanten op kan mixen.
Je kunt toch time-code gebruiken? In bijv. de vorm van Traktor Scratch. Dan kun je je vinyl combineren met MP3. Ik weet niet zeker of je dan ook extra kanalen nodig hebt of dat het analoge signaal door Traktor te routeren is (dus dat je zowel MP3 als vinyl via Traktor kan spelen).Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 08:15:
[...]
Nu lees ik in dit topic dat MIDI interfaces steeds dichter bij de CDJ 1000 ervaring komen, maar daar kan ik niets mee want die heb ik ook nog nooit gebruikt. Mijn eerste vraag is dus welke midi controller komt het dichtst bij het "vinyl gevoel"?
[...]
[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 26-06-2008 08:57 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Verwijderd
Dat is inderdaad een mogelijkheid, ik heb alleen begrepen dat timecode niet geweldige kwaliteit heeft (iig niet zo goed als direct digitaal) omdat de MP3 gemapt moet worden op het timecode signaal. Ook is mij verteld dat daarom de responsiviteit niet zo direct is als bij vinyl of bij midi.Room42 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 08:57:
[...]
Je kunt toch time-code gebruiken? In bijv. de vorm van Traktor Scratch. Dan kun je je vinyl combineren met MP3. Ik weet niet zeker of je dan ook extra kanalen nodig hebt of dat het analoge signaal door Traktor te routeren is (dus dat je zowel MP3 als vinyl via Traktor kan spelen).
Ik moet wel toegeven dat dit me werd verteld in een winkel waar men mij 2 CDJs 400 als beste optie aanraadde.
MP3 moet altijd aan een tijdcode gemapped worden, of je nou met timecode of midi werkt. Dat maakt dus niet uit.Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:48:
[...] ik heb alleen begrepen dat timecode niet geweldige kwaliteit heeft (iig niet zo goed als direct digitaal) omdat de MP3 gemapt moet worden op het timecode signaal. Ook is mij verteld dat daarom de responsiviteit niet zo direct is als bij vinyl of bij midi.
[...]
Daarbij is Reind er in zijn review wel heel positief over (waarbij ik mij schaamlijk op de conclussie baseer, ik heb deze specifieke review nog niet helemaal gelezen, maar ook hier in de thread zijn mensen positief).
Feeling en respons is vandaag de dag geen issue meer, we hebben het over milliseconden en zo snel kun je niet eens met je ogen knipperen bij wijze van spreken. Daarnaast doet tijdcode niets meer of minder dan een positie + snelheids bepaling geven, je hoeft een MP3 dus niet uit te smeren over het tijdcode signaal, tijdcode geeft alleen aan de software door waar hij op dat moment is, met welke snelheid dat gebeurt en dat word vervolgens gekoppeld aan de MP3.Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:48:
[...]
Dat is inderdaad een mogelijkheid, ik heb alleen begrepen dat timecode niet geweldige kwaliteit heeft (iig niet zo goed als direct digitaal) omdat de MP3 gemapt moet worden op het timecode signaal. Ook is mij verteld dat daarom de responsiviteit niet zo direct is als bij vinyl of bij midi.
Ik moet wel toegeven dat dit me werd verteld in een winkel waar men mij 2 CDJs 400 als beste optie aanraadde.
De kwaliteit van je muziek gaat er niet op achteruit maar juist op vooruit, digitale files hebben het grote voordeel dat ze niet eerst 3 of 4 keer door een apparaat heen gaan voor er een analoge plaat van word gemaakt welke A ) vandaag de dag van een belabberde kwaliteit is in veel gevallen en B ) vinyl veel beroerder uit de test komt als het gaat om zaken als frequentie bereik, kanaal scheiding e.d. Daarnaast zijn digitale bestanden niet onderhevig aan sluitage en ook niet gevoelig voor vuil, stof en/of krassen.
Oftewel de shop heeft je een heel mooi verhaal verteld maar het klopt van geen kant, ik kan wel 100 redenen opnoemen waarom digitaal draaien in combinatie met tijdcode beter is dan werken met het oude vinyl in het geval van dj toepassingen.
Onderbouw dat fijnste controller eens ? Ben wel benieuwd eigenlijk... afgezien van de degelijkheid en de op het oog gelijke interface aan de CDN30 van vroegahTB schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:57:
De Numark DMC2 ontbreekt nog, in mijn ogen de fijnste controller op dit moment (ok, de Denon HC-4500 doet er niet veel voor onder).
Deze plek is te koop.
Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244
• Vestax VCM-100
• Vestax VCM-600
• Behringer BCR2000
• Novation Remote SL-25
Misschien niet de meest standaard combinaties voor de doorsnede DJs, voor de controllerists onder ons juist een wat meer acceptable keuze.
[ Voor 44% gewijzigd door Ome_Les op 28-06-2008 12:33 ]
De Numark is een HID controller en dus werkt die in veel gevallen alleen maar via een omweg in de diverse software. Je zit dus in de basis vast aan VirtualDJ/Cue terwijl het merendeel van de mensen toch echt liever met Traktor werkt.TB schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:57:
De Numark DMC2 ontbreekt nog, in mijn ogen de fijnste controller op dit moment (ok, de Denon HC-4500 doet er niet veel voor onder).
Je kunt met allemaal draaien en muziek maken, ook professioneel.
Misschien kun je met het een meer dan met het ander, a la.
Maar ik vind dat de DMC-2 van Numark er zeker bij hoort.
Alhoewel die soms meer voor de liveset-artiesten geschikt zijn (bv. de BCR2000 is meer een Ableton Live of VJ-bak).Ome_Les schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 12:32:
Ook daar mis ik weer de controllers zoals:
• Vestax VCM-100
• Vestax VCM-600
• Behringer BCR2000
• Novation Remote SL-25
Misschien niet de meest standaard combinaties voor de doorsnede DJs, voor de controllerists onder ons juist een wat meer acceptable keuze.
Vanavond stream ik even een testje met BCD3000 + VMX300, om 22:00 draai ik een uurtje dance/electrofunk:
http://radio.stoneynet.nl:8000/stoneynet.m3u
Verder heb ik eindelijk m'n macbook pro binnen, en aan het klooien om m'n BCR2000 daarop te laten werken zodat ik Ableton Live ermee aan kan sturen.. Als alles goed gaat kan ik dan een midi timecode uit DjDecks of Traktor naar Ableton laten gaan, wat weer de nodige mogelijkheden biedt
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Het blijft een mindstate; "welke controller gebruik ik om te DJ-en?"Stoney3K schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:25:
[...]
Alhoewel die soms meer voor de liveset-artiesten geschikt zijn (bv. de BCR2000 is meer een Ableton Live of VJ-bak).
Vanavond stream ik even een testje met BCD3000 + VMX300, om 22:00 draai ik een uurtje dance/electrofunk:
http://radio.stoneynet.nl:8000/stoneynet.m3u
Ook ligt het vaak aan de muziek-stroming wat voor een controller je gebruikt.
Zoals ik het tegenwoordig zie gebeuren op meerdere MIDI controller sites/forums, is dat DJs die hevig gebruik maken van cue-points(juggling), vaak meer baat hebben bij aanslag-gevoelige controllers, zullen deze meer gaan voor Novation SL-25. Een goed voorbeeld hiervoor blijft Matt Moldover.
Ook is het goed mogelijk dat mensen gaan voor een arcade button upgrade op hun controller.
Dit mede met de voorkeur voor een device à la VCI-100.
Dit door de mooie tutorials van Ean Golden.
Als ik op de forums van Traktor en Ableton kijk, verbaas ik mij er eigenlijk over, dat er ook best wel wat digiDJs de BCR voor Traktor aanwenden.
Ik ben nog bezig met een leuke mapping voor onder Traktor, maar als dit gaat worden, zoals ik denk dat deze gaat worden, zou ik nog wel eens met Traktor verder kunnen gaan.
Voor mij wat toekomst muziek, maar het lijkt mij ook inderdaad wel leuk om een tweede controllertje erbij te gaan pakken.Chiron schreef op maandag 30 juni 2008 @ 09:03:
Zo'n BCR kan je anders wel gebruiken naast een 'echte' dj controller om je effecten mee aan te sturen, zoals ik doe met m'n Evolution UC33e
Verder heb ik eindelijk m'n macbook pro binnen, en aan het klooien om m'n BCR2000 daarop te laten werken zodat ik Ableton Live ermee aan kan sturen.. Als alles goed gaat kan ik dan een midi timecode uit DjDecks of Traktor naar Ableton laten gaan, wat weer de nodige mogelijkheden biedtMaar het is nog even puzzelen (kan de audio vanuit m'n dj laptop dan eventueel ook weer naar de macbook doorlinken, en van daaruit naar de versterker/mixer)... De tijden van slechts 2 decks en een mixertje zijn iig voorbij
[ Voor 24% gewijzigd door Ome_Les op 30-06-2008 10:22 ]

Er zijn een aantal van de 'technogoden' die het zo aanpakken. Maar over het algemeen gebruiken die inderdaad wel twee laptops tegelijkertijd. Traktor Scratch voluit met effecten en key-lock en Ableton volle bak schijnt toch niet helemaal soepel te lopen op één laptop, zelfs al heb je een MBP.Chiron schreef op maandag 30 juni 2008 @ 09:03:
Zo'n BCR kan je anders wel gebruiken naast een 'echte' dj controller om je effecten mee aan te sturen, zoals ik doe met m'n Evolution UC33e
Verder heb ik eindelijk m'n macbook pro binnen, en aan het klooien om m'n BCR2000 daarop te laten werken zodat ik Ableton Live ermee aan kan sturen.. Als alles goed gaat kan ik dan een midi timecode uit DjDecks of Traktor naar Ableton laten gaan, wat weer de nodige mogelijkheden biedtMaar het is nog even puzzelen (kan de audio vanuit m'n dj laptop dan eventueel ook weer naar de macbook doorlinken, en van daaruit naar de versterker/mixer)... De tijden van slechts 2 decks en een mixertje zijn iig voorbij
Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik hoop dit weekend eindelijk wat tijd vrij te kunnen maken om dit voor elkaar te krijgen op mijn desktop.
Door deze setup hoop ik Ableton als effectenbak voor Traktor te gaan gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Ome_Les op 01-07-2008 10:33 ]
En wat is het nut van zo'n button? 0,0 volgens mij want hij doet niets meer, minder, beter, slechter dan de standaard button maar heeft 1 groot nadeel en dat is dat je op garantie niet meer hoeft te rekenen.Ome_Les schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:21:
[...]
Ook is het goed mogelijk dat mensen gaan voor een arcade button upgrade op hun controller.
Dit mede met de voorkeur voor een device à la VCI-100.
Dit door de mooie tutorials van Ean Golden.
De knoppen die standaard op de VCI zitten zijn prima, ik zou niet weten waarom je die voor een pislelijk exemplaar zou willen vervangen
Ik wou aanvankelijk m'n 'oude' laptop weg doen omdat ik de macbook pro nu heb, maar ik denk dat ik hem er toch naast hou. Traktor/djdecks op de msi laptop (1,6Ghz Turion64) en ableton op de macbook pro. Helaas ontbreekt het me momenteel even aan de tijd en ruimte om er echt een paar dagen voor te gaan zitten, want het zal ontgetwijfeld een tijdrovend proces gaan wordenSjoewe schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 02:27:
[...]
Er zijn een aantal van de 'technogoden' die het zo aanpakken. Maar over het algemeen gebruiken die inderdaad wel twee laptops tegelijkertijd. Traktor Scratch voluit met effecten en key-lock en Ableton volle bak schijnt toch niet helemaal soepel te lopen op één laptop, zelfs al heb je een MBP.
Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik heb dan de vci-100 + evolution aan de msi hangen, en de behringer bcr2000 aan de macbook. ESI U46DJ geluidskaart aan de macbook, en de msi met z'n creative pcmcia geluidskaart hangt aan een line in op de ESI. Echter ben ik er nog niet helemaal achter of die ESI wel goed werkt met m'n macbook. We modderen voort
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Die gasten zijn helemaal gespinst op Cuepoint juggling. Een beetje in de snelheid van battle/scratchmixers -crossfader gebruik.Reind schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:46:
[...]
En wat is het nut van zo'n button? 0,0 volgens mij want hij doet niets meer, minder, beter, slechter dan de standaard button maar heeft 1 groot nadeel en dat is dat je op garantie niet meer hoeft te rekenen.
De knoppen die standaard op de VCI zitten zijn prima, ik zou niet weten waarom je die voor een pislelijk exemplaar zou willen vervangen
Ze willen daarom een button die razendsnel respons geeft. En ook na loslaten weer snel te gebruiken is.
Het siert de controller niet, ben ik met je eens. Ook kan ik mij vinden in dat ze prima in het gebruik zijn.
Deze modificatie schijnt echter wel een aanwinst te zijn voor deze mensen. (Als ik Ean Golden en consorten mag geloven)
@Rhodium
Sorry voor late repliek, maar netjes hoor! ^O^
[ Voor 3% gewijzigd door Ome_Les op 01-07-2008 13:07 ]
Verwijderd
Dat Traktor Scratch ziet er erg vet uit! Ik denk dat ik die wel wil gaan proberen, maar voordat ik een bak geld ga uitgeven...
Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van de Traktor Kontrol 1?
Ik zag dat dit apparaatje 2 uitgangen heeft, waardoor je een externe mixer kan gebruiken. Bovendien is het best een goedkope optie.
De vraag is dus of het een beetje te doen is om te beatmatchen met zo'n klein wieltje?
Bedoel je de Audio Kontrol 1?Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:00:
[...]
Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van de Traktor Kontrol 1?
[...]

Verwijderd
Dat wieltje is bedoelt om door je playlist te scrollen ofzo, dat moet je echt niet gaan gebruiken om te beatmatchen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:00:
De vraag is dus of het een beetje te doen is om te beatmatchen met zo'n klein wieltje?
Heel leuk bedacht maar de arcade buttons mag je verder indrukken dan een originele button en de originele buttons komen ook net zo snel terug als de arcade buttons. Ik durf bij dat eventuele voordeel dus nog wel de nodige vraagtekens te zetten.Ome_Les schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:55:
[...]
Die gasten zijn helemaal gespinst op Cuepoint juggling. Een beetje in de snelheid van battle/scratchmixers -crossfader gebruik.
Ze willen daarom een button die razendsnel respons geeft. En ook na loslaten weer snel te gebruiken is.
Leuk verhaal dus van die mensen maar het strookt een beetje met de werkelijkheid. Het komt op mij meer over als een mod om het modden en niets meer of minder dan dat.
[ Voor 5% gewijzigd door R2D2 op 01-07-2008 21:29 ]
Ga je gang, zij zweren erbij.Reind schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:28:
[...]
Heel leuk bedacht maar de arcade buttons mag je verder indrukken dan een originele button en de originele buttons komen ook net zo snel terug als de arcade buttons. Ik durf bij dat eventuele voordeel dus nog wel de nodige vraagtekens te zetten.
Leuk verhaal dus van die mensen maar het strookt een beetje met de werkelijkheid. Het komt op mij meer over als een mod om het modden en niets meer of minder dan dat.
Hier kun je wat meer info zien over hoe en wat.
Ik ben het wel met je eens dat het er goed genoeg en mooi genoeg uitziet en voelt bij de standaard versies van de VCI-100.
[ Voor 8% gewijzigd door Ome_Les op 02-07-2008 00:57 ]
Kan ik ook met de VCM-100 die hier rond zwerft (zelfde buttons als de VCI)... geen enkel probleem maar in het begin van het filmpje geeft hij een reden die wel klopt als je er tenminste van houd en dat is "to make it more cool". Oftewel een ik wil gewoon iets wat jij lekker niet hebt modOme_Les schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:55:
[...]
Ga je gang, zij zweren erbij.
Hier kun je wat meer info zien over hoe en wat.
Ik ben het wel met je eens dat het er goed genoeg en mooi genoeg uitziet en voelt bij de standaard versies van de VCI-100.
Moet overigens wel toegeven dat ie verdomd goed overweg kan met de controllers en ze ook echt maximaal weet te benutten. Soms zie je dingen voorbij komen waarvan je denkt "verdomd kan ik dat ook met dat stuk ijzer"
[ Voor 13% gewijzigd door R2D2 op 02-07-2008 02:14 ]
Inderdaad. Hij weet altijd wel weer een leuke invalshoek te vinden voor de apparaten. Klap op de vuurpijl blijft voor mij echter nog altijd de Guitar Hero controller, waarmee hij op podium stond.Reind schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 02:09:
[...]
Kan ik ook met de VCM-100 die hier rond zwerft (zelfde buttons als de VCI)... geen enkel probleem maar in het begin van het filmpje geeft hij een reden die wel klopt als je er tenminste van houd en dat is "to make it more cool". Oftewel een ik wil gewoon iets wat jij lekker niet hebt mod
Moet overigens wel toegeven dat ie verdomd goed overweg kan met de controllers en ze ook echt maximaal weet te benutten. Soms zie je dingen voorbij komen waarvan je denkt "verdomd kan ik dat ook met dat stuk ijzer"
Het leuke is ook, dat hij ook echt tutorials maakt of je bijstaat in het namaken of bedenken van nieuwe modificaties.
Wat de controllers en beheersing hiervan betreft is hij echt een kei. In het werken met Bome's MIDI translator wat minder, heb ik uit betrouwbare bron.
Maar, je bent al wat langer bezig met die VCM-100... Heb je ook nog wat tijd gehad om er wat meer mee te doen? Zijn er wat leuke of minder leuke dingen opgevallen, die je nog niet waren opgevallen tijdens de review?
Verwijderd
Die bedoel ik inderdaad.
Daar was ik al een beetje bang voor.Dat wieltje is bedoelt om door je playlist te scrollen ofzo, dat moet je echt niet gaan gebruiken om te beatmatchen.
Traktor scratch wordt het dus...
... en een goede laptop

Als het goed is staat dit precies beschreven in de handleiding.botech schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 21:19:
Ik heb vandaag de Hercules RMX gekocht voor m'n zoon. Ik heb 'm aangesloten op z'n pc maar ik krijg geen geluid via de luidsprekers van de pc, wel via de koptelefoon. Kan je het geluid via de luidsprekers van de pc laten spelen, of moet je de luidsprekers rechtstreeks op de RMX aansluiten? Het is misschien een stomme vraag maar het is de eerste keer dat ik zo'n dj console installeer
Volgens mij niet, of ik kijk er grandioos overSjoewe schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 21:27:
[...]
Als het goed is staat dit precies beschreven in de handleiding.
De simpelste oplossing is inderdaad om de speakers rechtstreeks op de geluidskaart van de RMX aan te sluiten. Anders zul je de output van de speakers moeten doorsturen naar de geluidskaart van de computer, hoe dat werkt hangt nogal af van de software die je erbij gebruikt.
In Traktor kan je zover ik weet namelijk maar één geluidskaart gebruiken, maar in andere programma's kan je ook meerdere geluidskaarten benutten.
Het is een ander programma, virtual DJ. Dus als ik het goed begrijp moet ik een tweede paar speakers aansluiten op de RMX en kan ik het geluid niet via de pc speakers sturen? Das wel jammerSjoewe schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:17:
Het is namelijk voor ieder systeem anders, vandaar mijn RTFM-opmerking.
De simpelste oplossing is inderdaad om de speakers rechtstreeks op de geluidskaart van de RMX aan te sluiten. Anders zul je de output van de speakers moeten doorsturen naar de geluidskaart van de computer, hoe dat werkt hangt nogal af van de software die je erbij gebruikt.
In Traktor kan je zover ik weet namelijk maar één geluidskaart gebruiken, maar in andere programma's kan je ook meerdere geluidskaarten benutten.

Ik ben voor mijn macbook pro op zoek naar een geluidskaart, dat moet met de hercules RMX wel goed komen. Ik heb altijd wel wat met DJ'en gehad en ook een tijdje met CD spelers+mixer gehannest naar feestjes en (boeren)schuren.
Nu ben ik wat verder met video editting e.d. en voornamelijk het 'colorisen' van beelden gebeurt vaak met een aantal draaischijven en ik vraag me af -gezien het allemaal midi is- of dit ook instelbaar is voor bijv. gebruik met Final Cut Pro op de mac.
Heeft iemand hier ervaringen mee ? Het zou een leuk extraatje zijn voor een relatief goedkope externe oplossing voor mijn MBP.
Deze plek is te koop.
Dit systeem het Scratch LIVE. Als ik het goed begrepen heb sluit je je draaitaflen (of cd spelers) aan op een kastje. Vanaf daar word het weer aangesloten op de draaitafel. ook gaat er een usb kabel naar de pc toe. Door middel van speciale platen en cd's kan je de tracks afspelen en de software besturen.
Uit mijn eigen kennis denk ik dat dit zelfs de voorloper was van wat we nu kennen als digitaal draaien met midi controllers...RemonLP schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 09:24:
Ik heb ook nog wel wat interesants voor de digitale DJ gevonden. Dit is niet zo zeer een Midi systeem maar wel ongeveer zo iets. Voor dit systeem heb je wel zelf een mixer en/of cd spelers/draaitafels om mee te scratchen.
Dit systeem het Scratch LIVE. Als ik het goed begrepen heb sluit je je draaitaflen (of cd spelers) aan op een kastje. Vanaf daar word het weer aangesloten op de draaitafel. ook gaat er een usb kabel naar de pc toe. Door middel van speciale platen en cd's kan je de tracks afspelen en de software besturen.
Deze plek is te koop.
Systeem bestaat al een kleine 4 á 5 jaar gok ik zo... niets nieuws onder de zonRemonLP schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 09:24:
Ik heb ook nog wel wat interesants voor de digitale DJ gevonden. Dit is niet zo zeer een Midi systeem maar wel ongeveer zo iets. Voor dit systeem heb je wel zelf een mixer en/of cd spelers/draaitafels om mee te scratchen.
Juist...KeeZ schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:04:
[...]
Uit mijn eigen kennis denk ik dat dit zelfs de voorloper was van wat we nu kennen als digitaal draaien met midi controllers...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo iets toch wel vetter vind dan een midi controller omdat je toch nog wel met de strakke hardware (om het zo maar te noemen) staat op feestje maar toch digitaal draait.
Maar wil binnenkort toch ook wel is zo'n midi controller proberen.
Nee, want volgensmij kan je met virtualDJ wel meerdere geluidskaarten benutten. De RMX is namelijk zelf ook een geluidskaart. Dus dan stel je bij de voorkeuren van virtualDJ in dat je voor de monitor/cue de geluidskaart van de RMX wil gebruiken en voor de master-output de geluidskaart in je computer.botech schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 08:08:
[...]
Het is een ander programma, virtual DJ. Dus als ik het goed begrijp moet ik een tweede paar speakers aansluiten op de RMX en kan ik het geluid niet via de pc speakers sturen? Das wel jammer
Dat kon al met Final Scratch, en de eerste versie van Final Scratch stamt alweer uit 1999.RemonLP schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 09:24:

En een aantal mensen in dit topic, waaronder ik en Reind bezitten een vergelijkbaar systeem
Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)
Het kan wel maar het werkt voor geen meter, je mist namelijk een schuif voor het derde apparaat en zult dus met je muis aan de slag moeten voor het instellen van de gain, toonregeling e.d. De VCI-300 valt in dat geval dus af. Met deHercules RMX kan het zo uit het blote hoofd wel weer, even kijken dus welke controller over de mogelijkheid beschikt.Koekie007 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:57:
Een tijdje geleden voor mijn verhuizing heb ik mijn dj set de deur uit gedaan. Wat gebleven is een sl1210 om toch nog mijn vinyl te kunnen spelen. Aangezien het toch weer begint te kriebelen overweeg ik de aanschaf van een DJ Contoller op een aantal exemplaren zie ik een phono imput. Zou iemand mij kunnen vertellen of het dan mogelijk is om de draaitafel als 3e deck te gebruiken? (via de ingebouwde 'mixer') Mijn belangstelling gaat vooral uit naar de nieuwe vci-300
De vci-100 + een geluidskaart zoals de u46dj is dan misschien ook te overwegen.Koekie007 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:57:
Een tijdje geleden voor mijn verhuizing heb ik mijn dj set de deur uit gedaan. Wat gebleven is een sl1210 om toch nog mijn vinyl te kunnen spelen. Aangezien het toch weer begint te kriebelen overweeg ik de aanschaf van een DJ Contoller op een aantal exemplaren zie ik een phono imput. Zou iemand mij kunnen vertellen of het dan mogelijk is om de draaitafel als 3e deck te gebruiken? (via de ingebouwde 'mixer') Mijn belangstelling gaat vooral uit naar de nieuwe vci-300
Je hebt dan dezelfde mogelijkheden als met de vci-300, maar de vci-100 heeft een andere knoppen-indeling. De draaiknoppen die bij de vci-100 voorzien zijn voor effecten zijn namelijk ook goed te gebruiken voor het aansturen van een derde deck.
De vci-300 is wat extra mogelijkheden betreft iets beperkter doordat er niet echt knoppen over zijn voor extra functies.
Ik heb er mijn ex-VCI100 ook gekocht, en ik ben zeer goed en snel geholpen destijds.Ome_Les schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 10:03:
Was er niet iets mis met Spincity..? Ik meen mij er namelijk nog een discussie over te herinneren namelijk.
Ah.. dan was het een goede ervaring.Sjoewe schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:10:
[...]
Ik heb er mijn ex-VCI100 ook gekocht, en ik ben zeer goed en snel geholpen destijds.
MIDI for the win, dat is juist het mooie.
Zolang de software maar overweg kan met de mystieke '14-bits' midi-resolutie is er niks aan de hand, je kan alles zelf mappen. Maar ik heb de software van Serato altijd qua feel en lay-out als aangenaam om mee te werken ervaren, en het is dat Serato Scratch technisch ver achterloopt op Traktor Scratch.
(plusde studentenkorting van Native Instruments je bijna €200,- voordeel opleverde), anders had ik eigenlijk liever Serato gehad dan Traktor. Die tegenover elkaar liggende waveforms zijn echt een uitkomst als je het even niet meer hoort welke plaat er nog iets voorloopt.
Zo ongelofelijk compatibel dat er zelfs een midi translator geschreven moet worden om de VCI-300 te laten samenwerken met Traktor.
zie www.djtechtools.com voor meer info.
Ik ben het Denon verhaal nog niet vergeten. MIDI=MIDI. Jaja. Het duurde vervolgens maanden lang voordat uiteindelijk de software goed met de HC4500 samenwerkte.

Ik hoop dat NI voor die tijd het licht ziet en 14 data-bits midi gaat ondersteunen. Ik zal wel ff zoeken op het forum van NI.
[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 08-07-2008 17:01 ]
Het gaat alleen de mist in als mensen hun eigen slinger aan bestaande elementen gaan geven... Hmmm... klinkt dat niet een beetje Microsoft achtig?
De VCI 300 gebruikt inderdaad 14bits encoding. Dit is vooralsnog alleen maar compatible met Itch.
[ Voor 138% gewijzigd door Ome_Les op 09-07-2008 08:27 . Reden: Kut.. ge-edit ipv gequote... :( ]
Al dat gemopper van jouw kant altijd...

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 08-07-2008 17:40 . Reden: pwnd ]
En bij de HC4500 is het toch wel vrij belangrijk dat de ondersteuning in de software zit, want enkel met wat standaard midi-bindings denk ik niet dat je het volledige potentieel van deze controller kan benutten.
VCI-300 support komt allesinds zeker in djDecks (thnx Reind
[ Voor 15% gewijzigd door W00fer op 08-07-2008 23:05 ]
Nee dat schreef ik vannacht, dus toen was het al dinsdag... dus het word woensdag.W00fer schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:04:
Reind wanneer komt de VCI-300 review ? Ik dacht dat je gisteren schreef: morgen komt hij
Ik zit met het probleem dat ik nu een mac keyboard aan mijn pc heb hangen en de printscreen functie niet meer wil werken, moet alleen nog even wat screenshots maken van ITCH en dan kan ie online (sterker nog hij staat al online maar unpublished). Maar als het goed is kan ik morgen de nieuwe DINOVO edge ophalen, 6 screenshots maken en dan kan ie online. En nee ik ga niet lopen kloten met het onscreen keyboard
Hier al vast een verkorte versie, http://www.aboutdj.nl/med...boutdj-offline-media.html
Traktor kan prima overweg met het gebruik van 14bits (pitch fader van de S1200 werkt prima en die gebruikt ook de pitchbend manier) alleen ondersteund Traktor de manier nog niet zoals Vestax hem gebruikt. Je kunt het namelijk op 2 manieren doen, de 2 databytes combineren tot 1 message (dat snapt Traktor prima) OF de 2 databytes gewoon los versturen waarbij de eerste opgedeeld word door de tweede als het ware (zie plaatje, de VCI-300 gebruik overigens niet de volledige 14bits van de 2 bytes voor de pitch fader) en je exact dezelfde resolutie krijgt van 16384 mogelijke stappen. Niets nieuws onder de zon dus alleen snapt Traktor die laatste methode niet helemaal.W00fer schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:09:
Stiekem heb ik liever de midi.translator dan dat ik moet wachten op de o zo bureaucratische en langzame Native Instruments developers.
En nee, de midi.translator zet niet 14 bit om in 7 bit, maar werkt via een ander formaat. OSC als ik het goed heb.

En er is al lang en breed contact geweest van mijn kant met de mensen van NI en er is al lang een complete midi mapping die kant op gegaan en als het even mee zit is alles klaar zodra de hoofd engineer terug is van vakantie en kan ik het testen met de VCI-300 die hier staat. Adion van djDecks heeft het als het goed is zelfs al in de eerste de beste update zitten (en nu herinner ik me ineens weer dat ik de pitch fader outputs nog toe moet sturen).
Daarnaast is een midi.translator vast heel leuk en aardig maar het betekent een extra tool tussen je hardware en je software. De midi messages van de VCI-300 zijn niet zo complex als Ean Golding van djtechtools iedereen wil doen geloven (die heeft wel vaker last van mooie praat waar weinig van klopt) en er is geen speciaal HD midi formaat zoals de mensen van Serato het graag noemen en de implementatie hoeft niet al te moeilijk te zijn als ik het goed begreep van de mensen van NI dus er is geen enkele reden tot paniek. Sterker nog ik durf er haast wel een wedje op te leggen dat de software van de diverse fabrikanten eerder klaar is dan dat de VCI-300 goed verkrijgbaar is
Niet dus, alleen de manier waarop ze het doen is voor zover ik na kon gaan een onbekende methode. Implementatie hoeft echter geen hoofdbreken te zijn en de ondersteuning van 14bits is er al lang, Traktor, djDecks e.d. hebben het al werkend via de pitchbend manier.Ome_Les schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 17:00:
[...]
De VCI 300 gebruikt inderdaad 14bits encoding. Dit is vooralsnog alleen maar compatible met Itch.
[ Voor 68% gewijzigd door R2D2 op 09-07-2008 00:06 ]
Volgens mij komt hij hier te staan
http://www.aboutdj.nl/rev.../1038-vestax-vci-300.html
[ Voor 43% gewijzigd door W00fer op 09-07-2008 01:05 ]
Maar goed Reind, Hier nog een keertje:
Jammer... net erboven heb ik toch echt dit staan...Niet dus, alleen de manier waarop ze het doen is voor zover ik na kon gaan een onbekende methode. Implementatie hoeft echter geen hoofdbreken te zijn en de ondersteuning van 14bits is er al lang, Traktor, djDecks e.d. hebben het al werkend via de pitchbend manier.
Maar goed, dan ben ik misschien ook wel heel erg lief voor mieren.Het gaat alleen de mist in als mensen hun eigen slinger aan bestaande elementen gaan geven... Hmmm... klinkt dat niet een beetje Microsoft achtig?
Verder heb ik een manier uitgedokterd om toch split-cue op de koptelefoon te kunnen gebruiken, ik hang dan output 1 van de geluidskaart aan bijv. kanaal 1 op de mixer (djm-800), output 2 op kanaal 2 ernaast, fader van kanaal 1 omhoog, en fader op kanaal 2 dicht maar wel met cue aan op kanaal 2. Vervolgens split cue aan en cue op de master ook aan, en dan kan ik volgens mij gewoon mixen met de mixer op de vci-100, en ook (split)cue'en mbv. de cue knoppen op de vci-100. Of zie ik nu iets over het hoofd
Dit kan kloppen heeft met de geluidskaart te maken. Daarom hebben de meeste ook een extern geluidskaartje erbij.Chiron schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 10:04:
en op de een of andere manier lijkt er ook een soort vertraging in de jogs te zitten.
Domme vraag, maar heb je de latency in traktor zelf al omlaag gezet? Die staat standaard namelijk op iets van 40msChiron schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 10:04:
Gisteravond voor het eerst m'n vci-100 aan m'n mac book pro gehangen, en opgestart met Traktor voor de mac. Dat is toch wel ff wennen zeg... was helemaal gewend aan djdecks, en op de een of andere manier lijkt er ook een soort vertraging in de jogs te zitten. De 'fine pitch', is dat ook de pitch range van de jog dials? aangezien je die apart in kan stellen t.o.v. de 'gewone' pitch.

Ik weet niet precies wat je met deze vorm van split cue bedoeld? Kanaal 1 links kanaal 2 rechts? Maar ik meen dat je dit ook gewoon softwarematig in traktor kan mappen.Verder heb ik een manier uitgedokterd om toch split-cue op de koptelefoon te kunnen gebruiken, ik hang dan output 1 van de geluidskaart aan bijv. kanaal 1 op de mixer (djm-800), output 2 op kanaal 2 ernaast, fader van kanaal 1 omhoog, en fader op kanaal 2 dicht maar wel met cue aan op kanaal 2. Vervolgens split cue aan en cue op de master ook aan, en dan kan ik volgens mij gewoon mixen met de mixer op de vci-100, en ook (split)cue'en mbv. de cue knoppen op de vci-100. Of zie ik nu iets over het hoofd
Gisteren ook met rebirth en ableton zitten spelen, rebirth rewired in ableton. Viel me op dat de ESI stukken trager leek dan de Creative pcmcia geluidskaart. Latency was bij de laatste een stuk lager. Ik krijg het idee dat die ESI gewoon geen hoogvlieger is.
Met split-cue bedoel ik het kanaal waar cue aan staat in je linker schelp,al dan niet gemixed met de master, terwijl je in je rechter schelp alleen maar de master hoort. In traktor zou ik niet weten hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen, en in djdecks kan het wel, echter daar is het volume van de master gelijk aan de volumeslider van de master. Dus 1 schelp hard (master moet open staan ivm geluid naar de versterker) en 1 schelp die je wel zelf kan regelen. Niet echt fijn voor de oortjes..
Dat is toch gewoon in te tikken in zo'n Setup interface van Traktor? (Prefs > Soundcard> Latency)Chiron schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 09:45:
rhodium> ik heb een ESI U46DJ aan m'n macbook pro gehangen(normaliter gebruikte ik dat ding altijd voor de vinyl control op m'n andere laptop) latency staat idd op iets van 40ms, maar hoe krijg ik die omlaag? het is niet zo dat er een schuifje is waar ik dat mee kan regelen oid.
[..]
Welke versie van Leopard heb je trouwens draaien, in het geval van 10.5.2 schijnt er een bepaald bekend audio probleem te zijn als ik een paar mensen op het DJTechtools forum mag geloven.
Deze schijnt verholpen te zijn in 10.5.2 en hoger.
Aangezien je net een nieuwe macBook hebt, denk ik niet dat dit het probleem is.
En gebruik je Traktor Scratch of Traktor DJ Studio?
In het geval van Traktor Scratch is het al vaker gemeld dat er een interface ontbreekt.
[ Voor 37% gewijzigd door Ome_Les op 10-07-2008 10:14 ]

En de split-cue kan je volgens mij ook bereiken door deze instellingen over te nemen:

En dan je koptelefoon natuurlijk aan kanaal 1+2 hangen
[ Voor 10% gewijzigd door Sjoewe op 10-07-2008 10:19 ]
Mono settings had ik helemaal niet aan gedacht, my bad

Met de macbook zal ik dan toch de routing truc met het mengpaneel moeten gaan toepassen, bijkomend voordeel is ook dat de koptelefoon dan versterkt is, t.o.v. het onversterkte signaal uit de line-out van de geluidskaart.
Is het echt kraken, of is het skippen?
Als ik dit had gelezen voor ik op publish drukte had ik speciaal voor jou nog een dag gewachtW00fer schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:51:
De review van de VCI-300 is nog niet online. Bah !
http://www.aboutdj.nl/rev...l/1038-vestax-vci300.html