DJ Midi Controllers |
---|
![]() |
Introductie |
In een digitaal tijdperk waarin we nu leven kunnen DJ's natuurlijk niet achterblijven. Gaan we straks overstappen van CD/Vinyl naar Digitaal? Nou daar weet ik het antwoord niet op helaas Voor diegene die niet weten waar dit over gaat het volgende. Een CD/Vinyl DJ vertoont zijn kunstjes met meestal 2 audio bronnen. CD/Platen speler aangesloten op een mixer en vandaaruit naar de muziek installatie. Hij gebruikt dus CD's en platen. Een digitale DJ doet dit anders zoals je vast al hebt bedacht. Hij doet dit met bijvoorbeeld MP3tjes en een stukje software op een PC. Nu kan deze software natuurlijk bediend worden met een muis en toetsenbord. Maar dit gaat lang niet zo soepel als je zou willen. Daar is dus iets op bedacht, namelijk Midi controllers. Deze apparaten sturen de software aan door MIDI signalen heen en weer te sturen. Ze worden zo gemaakt dat het net als op een echte mixer gaat. Met faders en knopjes etc. Zo kun je dus je mp3's goed aan elkaar mixen met je PC. Als je nu nog steeds geen idee hebt waar ik het over hebt kun je het beste even op Youtube zoeken naar een filmpje van zo'n controller. Er zijn er genoeg te vinden terwijl ze aan het werk zijn. Eigelijk zou idereen dat moeten doen want het is erg leuk |
Doel van dit topic |
Wel: Dit topic is bedoeld om van alles te besrpeken en op de hoogte te blijven van de huidige controllers. Laatste ontwikkelingen en nieuwe producten volgen. Wat is er te verwachten in de toekomst. Welke software komt er uit voor de controllers etc. Een soort van verzamelplaats dus waar je terecht kan voor info over huidige en toekomsitge DJ midi controllers. Ideaal als je een nieuwe wilt aanschaffen maar niet weet welke. Samengevat komt het er gewoon op neer om een groot topic neer te zetten waar we alle info verzamelen voor de Digitale DJ. Want volgens mij is er nog niet zo'n topic. Niet: Waar het dus niet voor bedoels is. Zijn (specifieke) problemen met bepaalde controllers en/of software. Kijk hiervoor in de specifieke topic van de controller die je hebt. Er zijn er genoeg (écht). En als die er niet is zou je kunnen overwegen om een nieuw topic te openen todo: links naar GoT topics van controllers |
De controllers |
Behringer BCD 2000 ![]() Een goede controller voor weinig geld. Inmiddels al achterhaald omdat de BCD 3000 al uit is. De controllers van Behringer hebben veel problemen met laptops en ze draaien niet of moeilijk onder Vista. Maar als je bijvoorbeeld XP op een destkop draait zijn er geen problemen. Ondersteund native geen Traktor. Maar dit is op te lossen (zie links) Behringer BCD 3000 ![]() De opvolger van de 2000. Mac compatible. Nog steeds vista en laptop problemen. Word wel geleverd met Traktor en is dus native ondersteund. De hardware schijnt wel iets anders te zijn dan de 2000. Een van de betere keuzes voor de absolute beginner die voor rond de 200 euro klaar wil zijn. Hercules MK II ![]() Dit is de opvolger van de MK I die één van de eerste DJ controllers op de markt was. Hoog speelgoed gehalte. Deze controller is al een tijdje uit, en de opvolger (zie hieronder) de RMX is ook al uit. Maar deze word nog veel gebruikt omdat de RMX er nog maar net is. Hercules RMX ![]() Een veelbelovend product. Nog maar net uit dus ik heb er persoonlijk nog niet zo heel veel van gehoord/gezien. Reviews geven aan dat het eindelijk geen speelgoed gehalte meer heeft. Mooie robuuste geborsteld alu behuizing. Met ingebouwde geluidskaart. Vergeleken met de vorige broers wel een stukje duurder geworden, maar zeker niet onbetaalbaar. Vestax VCI 100 ![]() Een van de meest verkochte controllers. Volwassen product. Heeft echter geen geluidskaart én is relatief duur. Heeft wel touch sensitive jogwheels. Maar deze controller is voor lange tijd als enige serieuze controller beschouwd. Maar inmiddels komen er steeds meer goeie controllers en het speelgoed gehalte verdwijnt. Vestax VCI 300 ![]() Het grotere broetjes van de VCI 100. Deze is begin 2008 aangekondigd om deze zomer uit te komen. Daarom nog weinig praktijk info over bekend. Wel is het zo dat deze mét ingebouwde geluidskaart is. Maar daar zal de prijs ook wel naar zijn vrees ik. We zullen zien. Update: inmiddels veel meer over bekend. Advies prijs is € 650,- Rock solid zoals Reind van AboutDJ beweert. Basic maar goede geluidskaart. Grotere Jogs, meer ruimte etc. Eigelijk hetzelfde als de VCI 100 maar op enkele punten verbeterd, waardoor er een erg goed stukje hardware is neergezet. Reloop Digital Jockey ![]() Ook een zeer recente controller. Ik weet niet of hij al uit is. Zou toch wel een deze dagen moeten uitkomen. Ook touch sensitive jogwheels. Word gelever met 2 software pakketen o.a. Traktor. Numark Total Control ![]() Persoonlijk weet ik ook weinig van deze controller. Een niet veel geziene controller. Maar hij schijnt wel goed te zijn. Geen geintegreede geluidskaart. PC en Mac compatible. M-Audio Torq Xponent ![]() Een voor mij niet zo heel erg bekende controller. Ik kom er ook niet zo veel over tegen. Een van de duurdere zoniet de duurste controller in de entry/mid range. Maar dit is misschien ook bedoeld voor DJ's die vaak optreden. Schijnt erg uitgebreid te zijn. Ik zal kijken of ik hier meer specifieke info kan plaatsen. Kontrol DJ KDJ 500 ![]() Ook een goeie controller zonder geluidskaart. Volgens velen erg robuust. Dit is overigens ook te zien op de filmpjes. Op het forum van AboutDJ lees ik veel positieve reacties. Sommigen geef de voor aan deze boven de VCI 100 van Vestax. De controller is overigens al erg lang op de markt. Misschien al langer dan de eerste Hercules. Ik heb hem al een aantal jaren geleden gespot, toen moest het komen uit Spanje. Hij is trouwens alleen te koop via internet. Vestax VCM 600 ![]() Een andere soort controllers als die hierboven. Deze is bedoeld voor Live performers, en dan speciefiek voor met het pakket Ableton Live. Dus geen plaatjes aan elkaar mixen maar bliepjes genereren |
Gebruikte software |
Atomix - Virual DJ ![]() Een goeie beginners programma vind ik zelf. Ik ben er zelf ook mee begonnen. Ziet er niet heel pro uit. Groot voordeel is dat er een grote wave form weergegeven word van bijde tracks. Zo kun je percies zien wat de fase van de platen is t.o.v. elkaar. Slecht schaalbaar op grotere resoluties. Er zijn wel veel effecten en plugins te vinden. Kan er erg anders uit zien d.m.v. skins, maar meeste zijn er lelijk Native Instruments - Traktor ![]() Professioneel uiterlijk. Word denk ik gezien als een van de betere software op dit gebied. Mischien iets moeilijker in te stappen in vergelijking tot Virtual DJ. Maar eenmaal gewend werkt het prima. Goed schaalbaar op verschillende resoluties en zelf meerdere schermen. Zelf in te delen scherm. Werkend te krijgen met waarschijnlijk alle controllers met wat prutswerk. Alhoewel er native genoeg ondersteund word. dj Decks ![]() Ik heb dit programma lang geleden een keer geprobeerd. Sindsdien is er geloof ik veel veranderd en is de software er veel beter uit komen te zien. Het uiterlijk is net als bij Virtual DJ erg afhankelijk van de gebruikte skins. Er zijn er genoeg te vinden. Volgens velen is dit de beste goedkope time code oplossing. Erg veel waar voor je geld. Wat ik me kan herrineren is dat er erg veel opties in zitten qua EQ, effecten etc. Verder weet ik weinig van dit stukje software, misschien kan Adion de ontwikkelaar die hier ook op GoT zit een en ander vertellen? Overigens kwam ik een relevant recent artikel tegen over djDecks Ableton Live ![]() Ableton is in tegenstelling tot de andere pakketen hier een live programma. Dus niet nummers aan elkaar mixen, maar a.d.v. samples muziek maken. Dit gaat natuurlijk het makkelijkst met een hardware controller. Ik heb vrij weinig tot geen ervaring met dit pakket. Wat ik wel weet is dat veel pro dj's dit gebruiken bij een optreden. Het bekijken zeker waard dus. Deckadance ![]() Redelijk nieuwe speler. Is nog maar bij versie 1.2. Maar het ziet er al heel goed uit. Demo is te testen via de website. Erg veel native ondersteuning voor controllers. Beschikbaar voor zowel PC als Mac. BPM Studio Mixvibes Ultramixer B-Dj Visual Disco Mix |
Links |
Algemeen Uitleg over midi Entry level midi controller vergelijking van About DJ Inkoop actie voor verschillende controllers (eind maart, Samenkopen.net) Behringer Goeie blog over de BCD BCD 3000 GoT topic BCD 2000 GoT topic Hercules Info van de fabrikant Uitgebreide review op About DJ Vestax Youtube filmpje van de VCM 600 Youtube filmpje van de VCI 300 AboutDJ Review VCI 300 Reloop Info van de fabrikant Een marketing verhaal over de Reloop op AboutDJ |
Misc |
|
Todo: (inzendingen zijn welkom
- Meer linkjes
- Info over verschillende software bijwerken
- Vestax VCM 600 toegevoegd
- Vestax VCI 300 toegevoegd
- M-audio Torq Xponent toegevoegd
- Ableton live toegoegd
- KDJ500 toegevoegd
- Meer linkjes toegevoegd
- Deckadance toegevoegd