Computer in elkaar gezet: Hij doet het nog niet

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 10:38
Ik moet dus niet de 20(eigenlijk 24 maar die heb ik niet)-pins aansluiten tegelijk met de 4-pins?
Euh, ik geloof het wel ja, maar nou weet ik het zelf ook niet zeker meer. In mijn configuratie zit een 20pins stekker tegelijk met een 4 pins. Daarnaast slurpt de videokaart ook nog wat stroom. Maar of jij dan een 24pins tegelijk met een 4pins moet aansluiten, daar moeten de andere tweakers maar over discussieren...
Ik moet gaan en wens je veel succes met de installatie!

[ Voor 5% gewijzigd door omitz op 29-03-2008 12:56 ]

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

pythagorasABC schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 12:21:

Ik moet dus niet de 20(eigenlijk 24 maar die heb ik niet)-pins aansluiten tegelijk met de 4-pins?
Yep. Alle stekkers die op het MoBo passen moeten erop.
als ik de 4-pins wél aansluit hoor ik wel een piep en geen beeld, en ik krijg de computer alleen uit door de aan/uit knop 7? seconden ingedrukt te houden
Het is normaal dat men de PC uit kan zetten door de knop ff vast te houden. Sluit ff alles aan ook de HD enzo en probeer het nog eens? Het klinkt alsof je wat verder bent gekomen door de 4 pin wel aan te sluiten. Ik bedoel dan dat je de 1e beep-code niet emer krijgt.

And it goes BRAAAAAPP!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 20:28
de 4-pins stekker had ik de hele tijd al aangesloten...
ik weet dat het normaal is dat de computer uit gaat als je hem een aantal seconden indrukt, maar is het ook normaal dat je hem niet uitkrijgt ook al probeer je hem een aantal seconen in te drukken?
want dat gebeurde toen de 4-pin er niet in zat, of misschien is de 4-pin nodig als je hem op die manier uit wil zetten...

ik upload even wat foto's

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

volgens mij heb je de 4pins aansluiting die bij je processor in de buurt er in moet, bij je moederbord stekker aangesloten. zo krijgt je processor geen stroom en gaat hij niet goed aan, en ook niet 'normaal' uit.

Ik zou eerst op zoek gaan naar een andere voeding die wel op je moederbord past (ATX 2.2 compatible voeding)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• pythagorasABC
ik heb de 4-pins stekker ergens in de buurt van de processor aangesloten en dus niet bij de moederbord stekker, het uploaden duurt nog wel even maar ze komen eraan

Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/3116/p1010839yy8.th.jpghttp://img252.imageshack.us/img252/3116/p1010839yy8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/5157/p1010840kk2.th.jpghttp://img72.imageshack.us/img72/5157/p1010840kk2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/9476/p1010841jz8.th.jpghttp://img406.imageshack.us/img406/9476/p1010841jz8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/963/p1010842dx4.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/963/p1010842dx4.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/7965/p1010843di6.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/7965/p1010843di6.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/9724/p1010844bj3.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/9724/p1010844bj3.th.jpg

ik heb het even iets anders gedaan, maar ik denk dat we het hier maar mee moeten doen
p.s. volgens mij is de naam "Plaatje op imageshack (popups!)" door tweakers geplaatst, want ik heb het niet gedaan

[ Voor 84% gewijzigd door pythagorasABC op 29-03-2008 13:36 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Een paar tips voor de volgende keer:
Vanwege slechte ervaringen vermijd ik altijd ECS moederborden en no-name behuizingen / voedingen. ECS moederborden zijn m.i. minder stabiel en hebben ook meer DOA's dan andere merken, bij goedkope behuizingen zul je zoals hier zien dat het een oude ATX-standaard betreft. Ook ben ik veel luidruchtige voedingen tegengekomen en voedingen die gewoon niet werkten of waarvan onderdelen ontploften. Asus (moederbord) en Aopen (kast/voeding) zijn m.i. meer aan te raden. Voor een paar euro meer heb je heel wat meer kwaliteit.

Ik word er nog niet helemaal wijs uit of het hier een DOA, verkeerde montage of ESD betreft, maar er klopt iets niet. Het slimste lijkt het me iemand met verstand van computers er naar te laten kijken en/of hi-res foto's (die je net geupload hebt is niet zo groot als erbij vermeld staat :)) van je setup te plaatsen.

Let op:
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar je hebt nu drie thumbnails geplaatst die NIET klikbaar zijn!

http://img72.imageshack.us/img72/5157/p1010840kk2.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door pinockio op 29-03-2008 13:26 . Reden: plaatjes nog steeds klein ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 21:01
In principe is een 24 pins voedingstekker niet noodzakelijk (heb ik ook niet namelijk). Je kunt dus die 20 pins voedingaansluiting gewoon aansluiten (als het goed is, past dit ook maar op 1 manier). Die 4 pins aansluiting (vaak geel zwarte kabels) dien je aan te sluiten linksonder bij de cpu voet. Kijk dan nog eens of het werkt.

Zo niet, dan zou ik toch adviseren een voeding met 24 pins aansluiting aan te schaffen om dit uit te sluiten.

• pythagorasABC
Ik ben nog bezig om de foto's allemaal te uploaden.
Als je ze groter wilt hebben kun je simpelweg mijn post quoten en dan in de links van de plaatjes "th." weghalen, dan zijn ze een stuk groter.
Ik heb ze zo klein gemaakt zodat het niet te belastend is voor het forum.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

[offtopic]
Linkjes toevoegen aan je plaatjes kan ook:
[url=http://img406.imageshack.us/img406/9476/p1010841jz8.jpg][img]http://img406.imageshack.us/img406/9476/p1010841jz8.th.jpg[/img][/url] wordt het dan

[url=link naar grote plaatje][img]link naar thumbnail[/img][/url]

[ Voor 13% gewijzigd door Wiethoofd op 29-03-2008 13:27 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Ik weet niet zeker of dit het goede (sub)forum is, zo niet dan mijn excuses daarvoor.
Dat is eigenlijk niet de juiste manier ;). Altijd eerst het lokale Beleid of de FAQ lezen, daar staat dit soort informatie vaak in :). In dit geval: CSL Beleid.

Anyhow: --> PMG.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• pythagorasABC
Thandor schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:14:
[...]
Dat is eigenlijk niet de juiste manier ;). Altijd eerst het lokale Beleid of de FAQ lezen, daar staat dit soort informatie vaak in :). In dit geval: CSL Beleid.

Anyhow: --> PMG.
ah ok, nogmaals mijn excuses daarvoor.
Ik heb de FAQ wel doorgelezen, maar ik wist niet waar het mee te maken zou hebben.
Ik had in het begin wel het vermoeden dat het de processor zou kunnen zijn, maar omdat Azerty die erin heeft gezet leek het me erg onwaarschijnlijk.
Ik heb nu het vermoeden dat het de voeding zou kunnen zijn, maar ik weet nog niet hoe ik dat kan testen.
Ik zou nog even advies willen vragen, wat kan ik nu het beste doen?
Zomaar even een nieuwe voeding kopen voor iets waarvan ik niet zeker weet of het niet werkt vind ik een beetje zonde van het geld(als het niet werkt).
Ik zou het terug kunnen sturen naar Azerty, maar als ze niks vinden kost het me ook weer aardig wat...

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 12:17
omitz schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 12:01:
Eerst even iets kritiek...
Als je alles los koopt, dan moet je ook alles zelf los bestellen, dus ook met de kabeltjes. Een webbedrijf kan er natuurlijk vanuit gaan dat jij sommige kabeltjes al hebt.
Als je toch meer informatie wilt hebben, dan moet je naar een echte winkel gaan, waar ze je alle stappen kunnen uitleggen. Dat is nou het verschil tussen een webwinkel en een gewone winkel. (en meteen de reden waarom een webwinkel goedkoper is).

SNIP

Even een edit:
Hoe ik het net gedaan heb, weet ik niet, maar na opnieuw kijken naar jouw systeem denk ik niet dat jouw videokaart extra stroom nodig heeft.. Foutje van mij. Maar wellicht dat boven mijn post al een oplossing staat wat betreft de pinnetjes...
Voor die €15,- had Azerty de boel wel even mogen assembleren (als ze dat niet al gedaan hebben).
TS heeft verteld dat hij de kast, moederbord, cpu, voeding, memory installed van azerty heeft ontvangen.
Voor deze 15 eu hebben ze dus geprobeert het systeem in elkaar te zetten en te testen. Het is alleen defect bij TS aangekomen.

• lredev
  • Laatst online: 10-05 13:17
rdfeij schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 20:25:
[...]

TS heeft verteld dat hij de kast, moederbord, cpu, voeding, memory installed van azerty heeft ontvangen.
Voor deze 15 eu hebben ze dus geprobeert het systeem in elkaar te zetten en te testen. Het is alleen defect bij TS aangekomen.
Wellicht kan TS even bellen met Azerty en vragen of zijn het systeem daadwerkelijk opgestart hebben, en tot hoever etc. Zij hebben TS wel beloofd te testen. Ik kan me ergens voorstellen dat dit " testen" nog wel eens overgeslagen wordt. In dat geval, mogen zij ook de problemen oplossen lijkt me...

Mocht blijken dat het daar wel gestart geboot en gedraaid heeft (knoppix cdeetj, windows install, wat houd dat testen eigenlijk in..) kan geheugen probleem uitgesloten worden. Wat ik me ook afvraag, aangezien TS zelf voedings stekkers aan moest sluiten, welke voeding Azerty dan eventueel gebruikt heeft voor de test. Die van TS of wellicht een voedingkje die voor dit doel aan de werktafel ligt...

Contact met Azerty (bellen voorkomt altijd veel misverstanden!) is mijn devies. Je mag ook aannemen dat als jij daar zo'n bak hardware aanschaft ze je ook best even wat support willen verlenen.

Verder lijkt me inderdaad handig even iemand over de vloer te regelen die met je mee kijkt, en het vaker gedaan heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door lredev op 29-03-2008 22:24 ]

• pythagorasABC
Azerty heeft alleen de processor en het RAM al aangesloten.
Ze hebben niet dezelfde voeding gebruikt, want de doos was nog gesloten.
Het lijkt me niet dat ze eenzelfde type voeding hebben gebruikt.
Ik bel maandaag denk wel even wat voor voeding er is gebruikt.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 00:55
Weet je zeker dat het moederbord wel goed gemonteerd is? Ik vind het er een beetje vreemd uitzien. Ik heb niet heel veel computers geassembleerd ofzo, maar dat systeem met die witte plugjes heb ik nog nooit gezien. Ook zitten er geen normale schroefjes in de schroefgaten.

Normaalgesproken is het zo dat je tegen de plaat waar het moederbord op komt (het linker zijpaneel dus) aan de binnenkant van die koperkleurige afstandbusjes in de schroefgaten van de kast draait. Hier leg je dan keurig het moederbord op, zodanig dat alle aansluitingen samenvallen met de achterkant van de kast. Het moederbord schroef je vast met de meegeleverde schroefjes, die op hun beurt weer in de afstandsbusjes worden gedraaid.

Nouja beetje lastig uit te leggen, ik hoop dat je het begrijpt. Maargoed, misschien is het wel gewoon goed gedaan, maar ken ik het gewoon niet. De achterkant van het moederbord mag in ieder geval geen contact maken met de plaat (behalve dan natuurlijk waar de schroefjes ingaan).

Ook zou ik even sowieso een 24-pins voeding ergens proberen te regelen. Sommige 24-pins systemen willen nu eenmaal niet starten met een 20-pins voeding. Heb hier ook zo'n computer staan die alleen start met 24-pins.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
ROFLASTC schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 21:18:
[...]

Ik zei al dat het een Onderbuik reactie was en dus overdreven. Ik verwacht van Azerty dat ze zichzelf als experts serieus nemen en niet op voorhand testen als het duidelijk is dat het allemaal gaat werken.
'Oplichting' is wellicht een wat te krachtige term, maar als ze je 15 euro laten betalen voor het testen van je systeem, dan kunnen ze niet vervolgens zeggen dat ze zichzelf expert genoeg achten om de test toch maar niet uit te voeren. Om maar weer eens een auto analogie uit te kast te trekken, dat is alsof je je auto naar de garage brengt voor een 10,000 kilometer beurt, en als je em dan terugkrijgt kom je er achter dat ze helemaal niks gedaan hebben. Als dat zo is, dan mag je Azerty daar zeker op aanspreken.

Overigens, zijn EN7300GS heeft toch helemaal geen extra voeding nodig? Volgens mij trekt die alles van het PCI-E slot.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
FreddyFish schreef op zondag 30 maart 2008 @ 01:16:
Weet je zeker dat het moederbord wel goed gemonteerd is? Ik vind het er een beetje vreemd uitzien. Ik heb niet heel veel computers geassembleerd ofzo, maar dat systeem met die witte plugjes heb ik nog nooit gezien. Ook zitten er geen normale schroefjes in de schroefgaten.

Normaalgesproken is het zo dat je tegen de plaat waar het moederbord op komt (het linker zijpaneel dus) aan de binnenkant van die koperkleurige afstandbusjes in de schroefgaten van de kast draait. Hier leg je dan keurig het moederbord op, zodanig dat alle aansluitingen samenvallen met de achterkant van de kast. Het moederbord schroef je vast met de meegeleverde schroefjes, die op hun beurt weer in de afstandsbusjes worden gedraaid.
Holy frak! Ik denk dat je gelijk hebt. Als ik zijn plaatjes zo eens bestudeer, vooral hier (rechts-onderin):

http://img406.imageshack.us/img406/9476/p1010841jz8.jpg

Dan zie je overduidelijk dat het moederbord direct op het staal zit! Zonder busjes dus. Yikes! Op de andere fotos kun je dat ook zien.

Direct alles loskoppelen dus, en ditmaal goed assembleren. Als je moederbord al niet naar de haaien is.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• raunchy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-05 20:16
?? wie die in elkaar gezet heeft heeft dat voor de eerste keer gedaan snel getelt mis ik 5 afstandhouders en die er wel zitten zijn van plastic ofzo???? klopt in elk geval van geen kanten

[img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/332984.png[/img]

Verwijderd

moederbord staat wel op busjes
die witte dingen zijn namelijk ook busje alleen met klik systeem in plaats van schoefjes
Ik heb ze zelf ook namelijk hier in de kast zitten
Wat hij wel even moet kijken of de metalen busjes die je gebruik voor het moederbord vast te zetten wel goed voor de gaten zitten van het moederbord.
En dan het bord vast schoefen zodat het bord niet kan zitten rammelen

Nog een ding
elke huidige moederbord kan met een 20pins voeding aan sturen
24pins is niet verplicht maar een optie als je veel pci en pci-e1x kaarten gaat gebruiken

Kleine voorbeeld
anermax 270watt 20pins voeding en 1xlosse 4pins voor de cpu (deze wel verplicht aan te sluiten)
Moederbord is een 24pins versie plus 4pins cpu gigabyte 780g (vga onbourd)
amd 4200+ @2500mhz
4x1g geheugen
Ding draait reten stabiel op een 20pins m-atx verie 1.2 voeding

dus zijn voeding mag geen problemen veroorzaken.
Ik woon in rotterdam als hij hier in de buurt woont wil ik wel even kijken
kost hem wel een bakkie koffie (voor de hersens weet je)

Humm hij woont in Roelofarendsveen
dat is even rijden
anderen tweaker die daar vlok bij woont?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2008 03:43 ]

Verwijderd

Vroeggaaahhh maakte we moederborden vast met van dat soort plastic houdertjes, die gingen dan in slots in de backplate, was vrij standaard in de AT days.

• albatross
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:31:
Vroeggaaahhh maakte we moederborden vast met van dat soort plastic houdertjes, die gingen dan in slots in de backplate, was vrij standaard in de AT days.
Ja, ik ken die witte dingetjes wel: in de wat oudere kasten zaten er vaak een paar busjes bij, en de rest ging met die galle push-pin gevalletjes.

Hoe het ook zei, op sommige fotos lijkt het er echt op dat mobo gewoon op het metaal ligt. In ieder geval missen er inderdaad een hoop schroeven/push-pinnetjes. En op sommige foto's lijkt het alsof er onder de 'rondjes' wel een busje zit, maar hevig misaligned. In ieder geval zou ik altijd gewoon 9 schroeven gebruiken, en geen van de push-pinnetjes. En toch zou ik eens grondig het bord inspecteren op contact met de kast: op sommige plaatsen ziet het er echt uit of het mobo direct op het staal ligt, of er maar een milimeter of wat vanaf zit.

• silitek
  • Laatst online: 18-05 11:46

silitek

Tubes Only

Die witte dingen mogen geen afstandsbusjes heten, waardeloze prut dingen...idd heb ik zo m'n twijfel over de afstand mobo als ik de foto's zie.

Bouw de boel eens uit voor een testopstelling!!.....

Tubes....It's what make music music!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

http://img208.imageshack.us/my.php?image=p1010842dx4.jpg

als ik op de de hoek kijk van het mobo(zie gaatje), dan lijkt het net of hij direkt op het aluminium(of staal) ligt.

niet zo gezond lijkt me :?

[ Voor 59% gewijzigd door pcgek op 30-03-2008 10:18 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In de handleiding staat letterlijk:
Refer to the following illustration and instructions for installing the motherboard in a case.
Most system cases have mounting brackets installed in the case, which correspond the holes
in the motherboard. Place the motherboard over the mounting brackets and secure the
motherboard onto the mounting brackets with screws
. Ensure that your case has an I/O
template that supports the I/O ports and expansion slots on your motherboard.
Pushpins zijn géén schroeven maar............. pushpins. :) Ik begrijp trouwens ook niet waarom deze via de achterkant erin zijn gedrukt.

Het voedingverhaal is ook overduidelijk, 20 pins aansluiten kán problemen veroorzaken. Dat is nu wel vaak genoeg gezegd. Zondermeer er vanuit gaan dat die niét zo is, is niet correct. Meten = weten dus zeker óók een 24-pins proberen, baat het niet, schaadt het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 30-03-2008 10:48 ]

ARME AOW’er

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
pinockio schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 13:15:
Een paar tips voor de volgende keer:
Vanwege slechte ervaringen vermijd ik altijd ECS moederborden en no-name behuizingen / voedingen. ECS moederborden zijn m.i. minder stabiel en hebben ook meer DOA's dan andere merken, bij goedkope behuizingen zul je zoals hier zien dat het een oude ATX-standaard betreft.
Pfff, ECS is een prima merk hoor (ik heb zelf meer overleden ASUS bordjes gezien dan ECS).

Wel geef ik je gelijk qua behuizing en voeding. Dat kan een wereld van verschil maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 30-03-2008 10:56 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Afgaand op de foto's zou ik zeggen dat de Pushpins er achterlangs ipv voorlangs in zitten en vervolgens het MoBo tegen de wand aan trekken.

Pins zitten er ook niet goed in, weerhaakje moet zich als het ware helemaal uitklappen.

[ Voor 24% gewijzigd door ROFLASTC op 30-03-2008 11:06 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• pinockio
Lethalis schreef op zondag 30 maart 2008 @ 10:52:
[...]
Pfff, ECS is een prima merk hoor (ik heb zelf meer overleden ASUS bordjes gezien dan ECS).

Wel geef ik je gelijk qua behuizing en voeding. Dat kan een wereld van verschil maken.
[offtopic]Dat komt waarachijnlijk doordat er veel meer Asus moederborden verkocht worden. Bij mij staan de problemen met het vergeten van de BIOS-instellingen van de K7S5A bij meerdere generaties van dat bord nog haarscherp in het geheugen... Alle ellende die zoiets veroorzaakt, processor op 100 MHz FSB, datum op 0, etc. etc.... om maar niet te spreken van de al genoemde DOA's en andere onverklaarbare problemen. MSI laat ik ook links liggen, laatst nog een MSI bordje gekocht omdat er geen vergelijkbaar Asus bord was... direct bleek het al instabiel met meer dan 1 geheugenmodule (3 merken geprobeerd)... etc. etc. [/offtopic\

Ik zou (ook) zeggen: bouw dat bord eens uit en kijk of het buiten de kast wel werkt. Zet het op een isolerende ondergrond (evt. een stuk droog karton) en sluit alles aan.

Als het werkt: inbouwen, het liefst met alleen koperen afstandsbusjes, haal de plastic klemmetjes eruit.

[ Voor 13% gewijzigd door pinockio op 30-03-2008 12:57 ]

• pythagorasABC
Volgens mij zaten alle schroefjes die ik heb gekregen bij de kast.
Ik heb geen metalen busjes gekregen, en ook geen "speciale" schroeven voorzover ik weet.
Wel heb ik 6-hoekige metalen busjes gekregen met aan het uiteinde schroefdraad.

Ik heb al gezegd dat 3 van de 8 gaten niet zijn gevuld, omdat ik niet genoeg pushpins heb gekregen.

Het moederbord zit absoluut niet tegen het metaal van de kast aan.

Ik heb eigenlijk nog het vermoeden dat het de voeding is...
Jammergenoeg heb ik alleen eenzelfde soort voeding in mijn bezit.

• pinockio
pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:54:
(...)
Wel heb ik 6-hoekige metalen busjes gekregen met aan het uiteinde schroefdraad.
(...)
Dat zijn ze. Probeer het eens, uitbouwen. Je komt zo ook niet verder.

• pythagorasABC
pinockio schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:57:
[...]

Dat zijn ze. Probeer het eens, uitbouwen. Je komt zo ook niet verder.
maar dan zit het moederbord helemaal niet vast, dan is er alleen een afstand. Want er zit maar aan één kant schroefdraad.

• pinockio
Dus je hebt geen schroeven meegekregen met je kast?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum... Hangen en Opstartproblemen troubleshooter O-)

Even een bloemlezing van de meest relevante stukken als ik dit topic zo door lees:
• Start zo kaal mogelijk op (moederbord/cpu(koeler!)/één reepje geheugen/videokaart) en check of hij doorstart en/of stabiel blijft.
[...]
• Voeding testen in een ander systeem.
• Andere voeding proberen.
[...]
• Maakt het moederbord geen kortsluiting met de paneel van de kast? Zijn de afstandhouders correct gebruikt? Leg anders alle hardware apart op een houten of plastic ondergrond en test het even. Gebruik beslist geen antistatische zakken, want deze kunnen stroomgeleidend zijn.
We schrijven die troubleshooters niet voor niets, vrijwel alles wat nu voorbijgekomen is staat er al in, en zeker nu zou die hele discussie mbt schroefjes/busjes onnodig zijn als je gewoon de minimale onderdelen (mobo, CPU, VGA, DIMM, voeding) los op een houten plank gelegd zou hebben en dan getest zou hebben...

Misschien alsnog doen ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 13:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 13:07:
[...]

maar dan zit het moederbord helemaal niet vast, dan is er alleen een afstand. Want er zit maar aan één kant schroefdraad.
Dat bedoelde hij niet.

Wat hij bedoelt is het moederbord en alles wat daar aan vast zit uit de computer halen. Vervolgens leg je het moederbord op een stuk karton neer, en sluit je alles weer aan. Op dat moment kun je door bepaalde pinnetjes met elkaar te verbinden met bijvoorbeeld een schroevendraaier (hoewel ik dat niet kan adviseren als je niet weet welke pinnen je moet verbinden) de computer laten opstarten. Als hij het dan wel doet is er een kans dat het kwam omdat het moederbord ergens staal raakte en daardoor kortsluiting veroorzaakte.

Overigens is dit nog geen garantie dat het het dan ook daadwerkelijk daaraan ligt hoor. Het kan ook zijn dat er op dit moment iets niet (goed) vast zit. Als je hem dan uit elkaar haalt en buiten de kast weer in elkaar zet is het mogelijk dat hij het dan wel doet omdat je het onderdeel dan wel goed hebt vastgemaakt.

• albatross
pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 13:07:
[...]

Klopt; en dan schroef je aan de bovenkant de schroeven er dus in. Je eerste keer dat je een computer bouwt? :)

Hoe het ook zei, die pushpins zitter er inderdaad ook nog eens verkeerd om in! Ze hebben aan de 'goede' kant een rond vlakje, en ook een gleufje; dan schuif je het zo dat het over het gaatje heen zit, en voila, het zit vast! Nou ja, vast. :) Omdat deze dingen dus van nature speling toelaten, kun je ze niet echt gebruiken voor alle gaten, want dan gaat je bord schuiven. Het was, ook destijds, de bedoeling dat je je bord in ieder geval met een paar schroeven fixeerde. Eigenlijk zijn al de pushpins gewoon bagger, en ik gebruik ze al tien jaar niet meer. Waarom zou je ook? Ik gebruik allemaal busjes + allemaal schroeven.

Zeker omdat je kennelijk nog niet zo'n ervaring hebt met het inbouwen van mobos, ga 'ons' advies nou niet in de wind slaan. Echt, ze zitten er verkeerd om in, trekken je mobo richting staal (als het er al niet op zit); en de enige remedie is echt om het zaakje uit te bouwen en het dit keer goed te doen.

• silitek

silitek

Tubes Only

^^..niks aan te te voegen. Uitbouwen de boel en testen!!!..Post je bevindingen dan pas weer :+ . Constant speculeren over hoe of wat en de topic op deze manier zinloos omhoog te schoppen, schiet niet op!!

Succes :)

• pythagorasABC
Ik heb wel schroeven meegekregen bij mijn kast, maar dat soort schroefjes zijn klein en ik gebruik ze voor harde schijf en dvd-rom drive, ik heb er nog genoeg over maar dan is de afstand moederbord-kast nog veel kleiner, als die er al is.

dion_b:

Ik heb hem al zo kaal mogelijk opgestart, volgens mij heb ik dit ook al meerdere keren verteld.
Ik zou de voeding kunnen testen in een ander systeem, maar ik heb niet het idee dat de voeding kapot is, het zou wel zo kunnen zijn dat er een 24-pins nodig is.
Een andere voeding heb ik niet, alleen eenzelfde soort.
Alles op een houten plank leggen is wel een goed idee, ik zal even kijken of dat kan.

Ik denk niet dat het het weer gaat doen als ik alles opnieuw aansluit, want dat heb ik al meerdere keren gedaan

EDIT:
ik zou graag het moederbord met schroeven en busjes op de kast willen aansluiten maar ik heb ze niet.
kunnen jullie misschien een plaatje posten? Want als ik het goed begrijp heb ik die busjes en schroeven echt niet.
Ik zou ook graag een andere voeding willen uitproberen, maar die heb ik ook niet.

En ja, dit is de eerste keer dat ik een computer bouw

[ Voor 19% gewijzigd door pythagorasABC op 30-03-2008 14:07 ]

• pinockio
Sjonge, hoe houd je een tiental tweakers uren bezig... :)

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.w.grit/CiP/Update_1/Backplate+rack.JPG

Hier zitten de busjes er al op. Bij jou haal je die plastic rommel eraf en schroef je de messing afstandsbusjes OP DE JUISTE PLEKKEN (corresponderend met de gaten op je moederbord) in je backplate / behuizing. Vervolgens moederbord erop plaatsen en vastschroeven.

Maar eerst: moedebord eruit halen en testen (evt. met andere voeding).

[ Voor 16% gewijzigd door pinockio op 30-03-2008 14:21 ]

• pythagorasABC
Ik wil hem wel gaan testen, maar kan zo snel niet een goed stuk hout of plastic vinden, kan het ook op vloerbedekking?

• pcgek
  • Niet online

pcgek

pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:27:
Ik wil hem wel gaan testen, maar kan zo snel niet een goed stuk hout of plastic vinden, kan het ook op vloerbedekking?
wel eens van statische elektriciteit gehoort? dit moet je dus vooral niet op vloerbedekking doen.

heb je de antistatische zak niet meer waar het mobo in aangekomen is? kun je hem daar mooi opleggen ;)EDIT:( heb ik daar schijnbaar altijd mazzel mee gehad) :P
leg hem anders gewoon op tafel(als die van hout is)

[ Voor 12% gewijzigd door pcgek op 30-03-2008 14:43 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Al je tafels zijn van geleidend metaal :?

Veel vloerbedekking is van kunststof vezels en is dus ellendig als het op ESD (electrische schokken) aankomt. ESD is dodelijk voor electronica, dus een grote no-no.

Oslik blyat! Oslik!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 00:55
Voor de duidelijkheid: met die afstandsbusjes bedoelen wij dus inderdaad vermoedelijk die 6-hoekige koperkleurige busjes die jij wel zegt in je bezit te hebben.

Nog een iets duidelijker plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/uploads/2_1163595353.jpg

Die moet je zodanig in de kast schroeven zodat de gaten in je moederbord samenvallen met waar die busjes zitten. Dan kun je zo van die schroefjes (die jij ook gebruikt voor het vastmaken van DVD/Harde schijf) door je moederbord in de busjes draaien. Voila, je moederbord zit vast met genoeg ruimte ertussen.

EDIT: van die antistatische zakjes zijn vaak ook geleidend, dus niet doen. Gebruik desnoods een stel boeken van ongeveer dezelfde dikte en leg die tegen elkaar aan.

[ Voor 12% gewijzigd door FreddyFish op 30-03-2008 14:35 ]

• albatross
pcgek schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:31:
[...]

wel eens van statische elektriciteit gehoort? dit moet je dus vooral niet doen.

heb je de antistatische zak niet meer waar het mobo in aangekomen is? kun je hem daar mooi opleggen ;)
En die moet je nu juist NIET gebruiken, want die zijn, aan de buitenkant, weldegelijk geleidend! Alleen die 'roze' zakjes geleiden niet.

• pythagorasABC
ok goed punt dion_b ik leg hem wel op tafel op de antistatische zak

• pythagorasABC
ok heel erg bedankt albatross, ik doet het dus niet met die antistatische zak

EDIT:
ik had net moeten EDITEN...

[ Voor 19% gewijzigd door pythagorasABC op 30-03-2008 14:36 ]

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Nee, op vloerbedekking zou ik zeker niet doen. Je hebt toch in huis wel ergens een stuk karton. Desnoods doe je het op een opengeslagen tijdschrift.

edit: VEEL TE LAAT.

[ Voor 7% gewijzigd door Force op 30-03-2008 14:50 ]

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

En als je toch meteen de boel aan het uitbouwen bent kan je bij het inbouwen er meteen voor zorgen dat je de pushpins vervangt door de 6hoekige koperen afstandsbusjes die [urlj=FreddyFish in "Computer in elkaar gezet: Hij doet het n..."]hier[/url] duidelijk op de foto staan. Mocht het dus werken buiten de kast, dan werkt het ook in de kast omdat de afstandsbussen geplaatst zijn...

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uitbouwen en op losse tafel of boeken testen is inderdaad een goed idee.

Maar, nog even over die pushpins. Die zitten er *wel* goed in zoals ik het hier zie. Zie hier een plaatje van zo'n push pin:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kJiXVZkOzAlzOLhfjtvyv1uQ/full.jpg

Deze push pin druk je vanaf de onderkant van het mobo erin. Het 'tentje' steekt dan uit aan de bovenkant, en duwt zichzelf vast in het gaatje als 'ie er helemaal doorheen gedrukt is. Onder het grote rondje zit inderdaad een gleufje; dit gleufje glijdt in de uitsparingen in de backplate van de kast; het grote rondje steekt dan uiteindelijk aan de bovenkant van de backplate uit. Alles vanaf dat grote rondje zit dus *boven* de backplate. Dat moet meer dan voldoende afstand bieden tussen mobo en backplate.

Als ik die foto van een hoek van het mobo zie, dan zie ik toch duidelijk dat 'tentje' uitsteken, dus die zit goed. Hooguit zit het moederbord niet diep genoeg op het tentje ingedrukt, waardoor het vrij los zal zitten. Maar zelfs dan zit het nog ver genoeg van de backplate af.

Maar nogmaals, bij dit soort vage problemen is het eerst wat je doet inderdaad los op tafel testen met zo weinig mogelijk componenten erin. Om het ding dan aan te krijgen, moet je 2 pinnetjes kortsluiten; nl. de 2 pinnetjes waar normaal de powerknop van de kast op aangesloten zit. Gewoon schroevendraaiertje met platte kop ertussen plaatsen en een beetje draaien.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• pythagorasABC
ok, ik heb het getest buiten de computer en het werkt niet...
ik heb de pushpins vervangen door de afstandbusjes, maar ik kwam er alsnog 3 te kort...
Dus ik heb daar toch maar 3 pushpins voor gebruikt.

• silitek

silitek

Tubes Only

pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 15:17:
ik heb de pushpins vervangen door de afstandbusjes, maar ik kwam er alsnog 3 te kort...
Dus ik heb daar toch maar 3 pushpins voor gebruikt.
Dat is jammer,..gevalletje garantie dan maar :/

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 15:17:
Hoe werkt het niet? had je dezelfde beepcodes, had je wel een beeldscherm aangesloten (desnoods op de onboard video-uitgang) Een hardeschijf na een 3tal keer geprobeerd te booten zonder harde schijf er aan om toch tot de Post te komen.

Kwam je buiten de kast verder dan met alles in de kast met booten of geen verschil?
geen verschil, dan sowieso Azerty bellen en vragen hoe zij dan de boel getest hebben.
en mochten zij geen oplossing hebben om de boel aan de gang te krijgen even naar een lokale computerboer toe, of kijken of er een mogelijkheid is dat er een medetweaker langs kan komen.

• pythagorasABC
Ik kwam buiten de kast niks verder dan in de kast, dus dezelfde piepcodes etc.
Maandag is Azerty open, ik zal ze contacteren.

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
Omdat je misschien eerder kortsluiting hebt gemaakt, kan het nog wel is helpen om je CMOS te resetten. Hoe dat moet staat ook in het boekje van je moederboord. (meestal een jumper in de juiste stand zetten)

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

comvidnet schreef op zondag 30 maart 2008 @ 16:29:
Omdat je misschien eerder kortsluiting hebt gemaakt, kan het nog wel is helpen om je CMOS te resetten. Hoe dat moet staat ook in het boekje van je moederboord. (meestal een jumper in de juiste stand zetten)
ja, en dan vervolgens de jumper weer terug zetten

._ stonden ze, dan is het _. om de CMOS te resetten en dan ._ weer als terugstand om de computer weer op te laten starten anders blijft hij de CMOS restetten en dat is niet de bedoeling

. = lege pinnetje,
_ is de jumper die andere 2 pinnetjes verbindt

._ standaard?
_. om de CMOS te resetten
._ en dan weer terug na de reset

het kan dus ook andersom:
_. standaard
._ om de CMOS te resetten
_. na de reset

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 12:17
Pak 2 a4'tjes..

• pythagorasABC
ok, bedankt voor het advies, maar het heeft helaas niet geholpen :(
Even uitleggen wat ik precies heb gedaan:
1: de stekker uit de voeding gehaald
2: de kast opengemaakt
3: het "ding" van 2 pinnetjes afgehaald
4: het "ding" op de 2 andere pinnetjes gedaan
5: het "ding" weer terug op de 2 andere pinnetjes gedaan
6: kast dichtgeschroefd
7: voedingkabel aangesloten en geprobeert op te starten.
weer dezelfde piep

Ik heb dus tijdens het resetten geen voedingskabel aangesloten gehad, en ik heb de computer niet aangezet op de 2 andere pinnetjes aangesloten.

Is dit de goede manier?
Kan CMOS gereset worden zonder stroom?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

hoe je het nu beschreven hebt klopt het, er zit ook een batterij op je moederbord die de CMOS/BIOS van stroom voorziet, dus dat je de voedingskabel er uit hebt gehaald is niet erg.

En als hij nu nog steeds die piep geeft denk ik toch echt dat je processor verkeerd gemonteerd is (ik hoop het niet voor je, want dan moet je daar een nieuwe voor omdat die pinnen dan gebogen zijn)
Ook je geheugen heb je nog niet getest (ander geheugen uit een andere computer (DDR2 of nieuw)
en je voeding kan ook nog steeds het probleem zijn. Eerst Azerty bellen met de vraag wat ze (fout?) hebben gedaan en als zij geen oplossing hebben een mede tweaker vragen langs te komen of langs gaan, en anders bij een lokale pc boer 512mb geheugen halen en een 24pins voeding die je eventueel zou willen houden als het werkt, werkt het niet, dan breng je de spullen binnen 8 dagen terug zonder geldige reden (heb je recht op), en werkt het er wel mee, dan moet het spul van azerty teruggestuurd worden en daar vervanging voor komen of geld terug. (vaag verhaal, maar hopelijk wel duidelijk)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wiethoofd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 17:59:
anders bij een lokale pc boer 512mb geheugen halen en een 24pins voeding die je eventueel zou willen houden als het werkt, werkt het niet, dan breng je de spullen binnen 8 dagen terug zonder geldige reden (heb je recht op.
Nee, niet juist. Retourneren en geld terug geldt alleen als de wet koop op afstand van toepassing is en niet in een fysieke winkel. In een winkel is retourneren en/of ruilen ook geen recht maar een gunst van de winkelier.

ARME AOW’er

• pythagorasABC
Ander geheugen heb ik niet, maar om het bij een computerboer te kopen en dan weer terug te geven vind ik een beetje "gevaarlijk" want ik weet niet of ik echt geld terugkrijg.
Ik weet misschien wel iemand die een voeding zou kunnen hebben, daar kan ik even kijken.
Ik heb nu even geen tijd om dat te doen, maar ik zal het laten weten wanneer het zover is

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Guardian Angel schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:02:
[...]
Nee, niet juist. Retourneren en geld terug geldt alleen als de wet koop op afstand van toepassing is en niet in een fysieke winkel. In een winkel is retourneren en/of ruilen ook geen recht maar een gunst van de winkelier.
Wat dan als ik bij de Norrod (een fysieke winkel) via internet wat bestel en ik laat het thuis sturen, vervolgens bevalt het product mij niet en breng ik het naar de dichtstbijzijnde winkel terug (binnen 8 dagen natuurlijk), zij zijn dan volgens mij verplicht volgens die wet koop op afstand het product zonder geldige reden in te nemen en je geld terug te geven of voor een vervangend product te zorgen.

en @ pythagorasABC, geheugen is helemaal niet zo duur en als je nu al 2x 1GB hebt, dan kan je om te testen wel 2x 512mb halen. Dit kost je ongeveer 20-25 euro en als je je computer aan de praat krijgt met een 32-bits windows, dan kan je de volle 3GB benutten (2x 1GB + 2x 512mb)

En die voeding, het zou kunnen dat het daar aan ligt. die toch maar eens proberen, en anders gewoon een goede, A-merk, voeding halen (stil/modulair/energiezuinig/zwaar (hoog wattage) wat jij wilt in gedachten houden) zodat je op langere termijn ook gebeiteld zit, mocht je computer met een leenvoeding werken en je dus je huidige voeding niet meer nodig hebt bij deze computer.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wiethoofd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:51:
[...]
Wat dan als ik bij de Norrod (een fysieke winkel) via internet wat bestel en ik laat het thuis sturen, vervolgens bevalt het product mij niet en breng ik het naar de dichtstbijzijnde winkel terug (binnen 8 dagen natuurlijk), zij zijn dan volgens mij verplicht volgens die wet koop op afstand het product zonder geldige reden in te nemen en je geld terug te geven of voor een vervangend product te zorgen.
Dat is juist. Logisch want de koop vond plaats via internet dus is de wet koop op afstand van toepassing. :)

Het is dus niet belangrijk of er (ook) fysiek een winkel is. Het gaat om de wijze waarop de aankoop is gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 30-03-2008 21:23 ]

ARME AOW’er

• pythagorasABC
Geheugen erbij plaatsen kan niet want ik heb maar 2 RAM slots op mijn moederbord.
Misschien dat er 2 bij kunnen want er is wel "plaats" voor.

En als ik een andere voeding wil testen, kan het dan een te hoog wattage hebben?
bijvoorbeeld 450 watt of iets dergelijks?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het totaal vermogen van de voeding is niet van belang in zoverre dat het nooit kwaad kan. Beter een wat ruim genomen voeding dan een die het maar net aankan. Er is een topic in OH Welke voeding heb ik nodig? Deel 19. De startpost is interessant en zeer leerzaam voor iedereen.

Het is onmogelijk om achteraf extra geheugenslots op een MB erbij te plaatsen. Misschien dat een afgrijselijk handige Harry het kan maar ik heb het nog nooit iemand zien doen. :) (zit al te brullen van het lachen hoe elk van de microkleine baantjes handmatig gesoldeerd gaan worden met koperdraad o.i.d.)

[ Voor 53% gewijzigd door Guardian Angel op 30-03-2008 21:29 ]

ARME AOW’er

• pythagorasABC
ah ok,
Ik dacht dat dat er misschien ook "gewoon" opgeklikt zou kunnen worden.
Op dit plaatje zie je wat ik bedoel:
http://img441.imageshack.us/my.php?image=p1010843di6.jpg

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ah... men neme dus een compleet MB en kleedt het uit en verlaagt daardoor de prijs. :)

ARME AOW’er

• pythagorasABC
denk het ja :)
maar is het hier dan niet mogelijk?
Niet dat ik het eigenlijk van plan was hoor, gewoon niewsgierig ;)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
LoL @ sommige dingen in deze topic (vloerbedekking, uitleg over afstandsbusjes :D ).

Bouw alsjeblieft je eerste pc samen met iemand die er verstand van heeft :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Lethalis schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:36:
LoL @ sommige dingen in deze topic (vloerbedekking, uitleg over afstandsbusjes :D ).

Bouw alsjeblieft je eerste pc samen met iemand die er verstand van heeft :)
Hij had hem in elkaar laten zetten door Azerty toch het topic niet volledig doorgelezen ;) en is volgens velen onder ons in dit topic helaas een DOA, en hoe wij het nu uitgelegd hebben/gepoogd hebben moet het voor hem al makkelijker worden om z'n tweede PC in elkaar te zetten

alsof jou eerste computer in elkaar zetten vlekkeloos ging (de mijne wel omdat dit heel standaard was en ik de boekjes goed gelezen had)

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 10:38
Én?
Doet ie 't eindelijk?
Wat was het? Geheugen? Processor? Mobo DOA?

Ben benieuwd.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Verwijderd

na het hele topic gelezen te hebben "vermeld ik er effe bij straks krijg ik het verwijt :P"
Denk ik dat jij het verstandigs aan doet om de hele troep terug testuuren !
En ook het recht heb om redelijk boos teworden als belijkt dat iets van jou producten doa is
wat dan ook gelijk betekent dat het systeem nooit getest is ... en ook gelijk die 15€ terug eisen
mocht je het helemaal zat zijn laat ze dan de hele troep houden !

off topic:
Valt me toch vies tegen van een winkel dat ze verwijsen naar tweakers.net
lijkt me als iemand een vraag stelt of zijn/haar hardware met elkaar werkt
dat die gene geen voldoende kennis heeft om zijn/haar problemen op telossen
en vergroten ze hier de kans mee dat de koper schade maakt aan zijn/haar gekochte
producten waar op de winkel vrij makkelijk kan zegen U heeft zelf uw hardware Verkeert
gemonteert !!

als ik er zo overna denk kan ik toch behoorlijk kwaat worden !! geen service dat is duidelijk!
ik zou de volgende keer deze winkel toch links laten ligen . Voel me nu toch wel veilig dat ik
net mijn upgrade bij de concurent heb gekocht mischien wel voor 100€ totaal meer maar ben
er wel zekker van dat ik 100% service heb.

• pythagorasABC
sorry dat ik een tijdje niet heb gereageerd, maar het topic was naar beneden gezakt en ik dacht dat niemand zou reageren en ik wilde het topic ook niet nutteloos omhoog brengen.

Ik heb er met een vriend die er wat meer van af wist naar gekeken, en die vertelde me dat alles goed zit. We hebben een 24-pins(eigenlijk 20-pins met 4-pin verlengstuk) voeding geprobeerd, en dat werkte niet.
Na nog een aantal dingen geprobeert de hebben, lukte het nog steeds niet.
Ik heb Azerty gebeld, en die vertelde me dat ik de zooi maar op moest sturen.
Dat heb ik gisteren gedaan, en vandaag een mail gekregen dat het binnen is(via RMA)

Nu is het dus afwachten wat Azerty verder zegt, ik meld het uiteraard wanneer ik weet wat het is.

EDIT:
ik heb ook gevraagd of ze het echt hebben getest, hij(de man aan de telefoon) zei van wel, maar hij heeft het niet getest, hij zag alleen op de computer dat het getest zou gaan worden.
Hij zei iets van: "Ja, dat is wel getest" maar hij klonk niet erg overtuigend...

Allemaal nog bedankt voor de hulp!

[ Voor 17% gewijzigd door pythagorasABC op 02-04-2008 15:50 ]

• lredev
  • Laatst online: 10-05 13:17
Wellicht wel even boeiend om te informeren wat nu precies oorzaak van problemen was als je hem terug krijgt, ik ben er wel benieuwd naar in ieder geval.. geeft een beetje closure enzo ;)

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-05 22:43

Slapstick

Me, myself or I

Zoals eerder al gerefereerd, dit is nou de manier om enkele tweakers uren bezig te houden, ben al een poos bezig geweest om alle verhalen te lezen en heb daar ook veel dingen opgestoken die ik zelf nog niet wist.
jammer van degene die er geen verstand van hebben maar toch even een berichtje sturen.

Over Azerty, of hoe het bedrijf ook zou mogen heten, ik vind het persoonlijk een goede service om bij iemand waaruit waarschijnlijk uit mailtje blijkt dat hij er weinig verstand van heeft een "in elkaar zet service" aan te brengen, jammer dan weer van het geld wat het kost, maarja wat is 15 euro op een hele computer. Het is natuurlijk een slechte service als blijkt dat het hun fout is dat het niet goed geassembleerd is en/of dat het niet compatibel is en er dus geen test is uitgevoerd, wat wel beweerd werd door een telefoonmedewerker. Weet iemand trouwens als blijkt dat het Azerty's fout is of er dan recht is op een eventuele teruggave van verzendkosten? mij dunkt van wel, maar ben zeker geen expert in dit soort dingen.

Voor de rest, leuk dat je een eigen computer in elkaar zet _/-\o_ , ik heb het onlangs ook gedaan en heb een goedwerkende pc. Ik vind het uitermate raar dat je de koeling niet van de procesor af kan krijgen, ik gebruik zelf een intel procesor en socket 775 koeling dus ik heb niet veel recht van spreken over een AMD procesor koeler. Ik denk dat er of een onderdeel overleden is door eventuele mishandeling tijdens het vervoeren(wat soms nog wel voorkomt) of dat er toch een stroomprobleem is. maarja dat is nu aan Azenogwattes.

:TweakBlog:

• pythagorasABC
ok,
allemaal nogmaals hartelijk bedankt.
Ik heb mail gekregen van Azerty.
Het type geheugen is EEC geheugen, dat type geheugen is niet voor een normaal systeem maar voor een server.
komt dit overeen met het geheugen dat ik heb besteld(http://www.azerty.nl/prod...8/1184/kvr533d2e4-1g.html)?
Er staat bij ECC maar niet EEC...
Er stond ook nog in de mail dat ik de rma afdeling niet telefonisch kon bereiken, maar wel mailen. Ze vroegen ook nog welk geheugen ik wel zou willen.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

als azerty jou in de mail heeft gezet dat je EEC gekocht hebt, dan mag azerty leren spellen :)
zover ik weer is er alleen ECC (Error Correction Code) :o

En nee inderdaad, ecc is niet voor normale / desktop pc's, maar voor servers.

Maar als dit echt aan de hand is ,
kom je toch echt zelf aan het betalen(onderzoekskosten,rma kosten etc)
Je hebt immers zelf verkeerd geheugen gekocht/besteld.

edit

(Dat Azerty dit niet is opgevallen (en ze dus niet getest hebben) is hun erg aan te rekenen)
Ik zou dit hun persoonlijk aanrekenen, je betaalt immers voor die service ?

Zo heb je ook nog ECC REG (Error Correction Code Registered) , en bijv FB DIMM (Fully Buffered)

[ Voor 77% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-04-2008 15:44 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Jammer dus voor Azerty want:
Voordat ik definitief had besteld, had ik azerty gevraagd of alles compatible was met elkaar.
Hun antwoord was: Het is compatible, maar het zou kunnen dat het moederbord en de processor niet goed compatible met elkaar zijn.
Foutje van hen dus.

ARME AOW’er

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Guardian Angel schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:59:

[...]

Foutje van hen dus.
jah dat zei ik toch al in de edit ;)

[ Voor 71% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-04-2008 16:00 ]

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Het komt zelden voor dat een nieuwe gebruiker zo veel reacties krijg en zelf ook goed zijn best doet :P

specs

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
pythagorasABC schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:31:
ok,
allemaal nogmaals hartelijk bedankt.
Ik heb mail gekregen van Azerty.
Het type geheugen is EEC geheugen, dat type geheugen is niet voor een normaal systeem maar voor een server.
komt dit overeen met het geheugen dat ik heb besteld(http://www.azerty.nl/prod...8/1184/kvr533d2e4-1g.html)?
Er staat bij ECC maar niet EEC...
Er stond ook nog in de mail dat ik de rma afdeling niet telefonisch kon bereiken, maar wel mailen. Ze vroegen ook nog welk geheugen ik wel zou willen.
Uhr, het is idd ECC. Maar als je mobo het niet ondersteund wordt het ook gewoon niet gebruikt en dus genegeerd. Geen correctie bij foutieve bits, maar de rest van het geheugen kun je gewoon normaal blijven gebruiken.
Guardian Angel schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:59:

Kwoot()
{
Voordat ik definitief had besteld, had ik azerty gevraagd of alles compatible was met elkaar.
Hun antwoord was: Het is compatible, maar het zou kunnen dat het moederbord en de processor niet goed compatible met elkaar zijn.
}

Foutje van hen dus.
Uhm, nee. ECC kan dus gewoon werken met non-ECC mobo's.

[ Voor 21% gewijzigd door Bitage op 05-04-2008 17:19 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

In mijn P5B Deluxe manual wordt uitdrukkelijk gemeld unbuffered non-ECC modules te gebruiken. Kennelijk maakt het soms wel uit. Dat was voor mij ook nieuw.

ARME AOW’er

• pythagorasABC
ok,
Azerty bedoeld dan waarschijnlijk ECC, dat heb ik ook besteld, dus dat is mijn fout.
Had Azerty niet kunnen weten dat het niet compatible is?
Had Azerty dat niet moeten zien bij de test?
En ik zou graag willen weten welk geheugen ik het beste kan kopen, misschien is dit niet de goede manier, maar ik wil niet weer de fout ingaan.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je hebt een lijstje verstuurd en aan hen gevraagd of het compatibel is. Dat is het dus niet en dat is een misser van Azerty en daar hoef jij niet voor te bloeden.

Maak het jezelf makkelijk en vraag hen om geheugen wat compaibel is met jouw MB. Er is een QVL lijst op de website waar dat op staat.

ARME AOW’er

Verwijderd

Bitage schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 17:13:
Uhm, nee. ECC kan dus gewoon werken met non-ECC mobo's.
Voo zover ik weet toch niet :? Eerst wat ik hier van hoor. Heb je daar concrete gevallen van?
pythagorasABC schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:55:
ok,
Azerty bedoeld dan waarschijnlijk ECC, dat heb ik ook besteld, dus dat is mijn fout.
Had Azerty niet kunnen weten dat het niet compatible is?
Had Azerty dat niet moeten zien bij de test?
En ik zou graag willen weten welk geheugen ik het beste kan kopen, misschien is dit niet de goede manier, maar ik wil niet weer de fout ingaan.
De vraag is of het geheugen meegenomen werd in de test. Welke onderdelen gingen zij net assembleren en testen? Was het geheugen daarbij of ging je dat er zelf nog bij opzetten?
Indien het geheugen wel degelijk ook geassembleerd en getest ging worden (de service waar je wel degelijk die 15 euro voor betaalde) dan valt dit hen wel degelijk 100% te verwijten.

Indien niet, sja dat maakt het moeilijk. Zaak is dat ze bevestigd hebben dat de zaak compatibel is, terwijl dit bij mijn weten eenduidig niet het geval is, echter is die bevestiging geen service waar je voor betaald of die overeengekomen is, dus wettelijk kan je niet veel doen denk ik. Je kan hen wel degelijk erop wijzen dat zij dit bevestigd hebben en dat aldus de directe oorzaak van heel de zaak bij die fout van hun ligt. Hiernaar verwijzend kan je dan vragen of ze de door jouw gedane verzendkosten niet kunnen vergoeden. Als ze dit weigeren kan je echter weinig beginnen, enkel stellen dat hen dit geen goede mond-op-mond reclame oplevert (onder andere verwijzende naar tweakers, dit topic concreet en een eventuele negatieve shopsurvey) en of ze alsnog niet tot een vergelijk willen komen.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 23:17 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:09:
[...]

Voo zover ik weet toch niet :? Eerst wat ik hier van hoor. Heb je daar concrete gevallen van?
Lees de FAQ eens. :) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 05-04-2008 23:13 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Idd daar staat het.
je kunt ECC geheugen bij wijze van spreken gewoon in elk willekeurig moederbord prikken (met uitzondering van bepaalde dweilbakken). Wanneer het moederbord geen ECC ondersteunt, dan zal het extra ECC-chipje simpelweg niet worden benut.
Druist echter nog altijd in tegen hetgeen ik altijd voorgehad heb en meermaals gelezen heb. Heb al ettelijke uurtjes op tweakers gesleten en volg veel wat betreft de computerwereld en dit is echt de eerste maal dat ik er van lees/hoor.

Raar, tegenstrijdige berichten. Wil het gerust aannemen maar alsnog ken ik geen enkel concreet geval dat bevestigt dat ECC wel degelijk perfect werkt op non-ECC mobo.

• pythagorasABC
hmm ok goed idee guardian,
ik zal ze morgen mailen om de lijst te vragen.
Op welke site zou die QVL lijst staan?

En Azerty heeft het moederboard+processor+geheugen "getest".
Ik weet in ieder geval dat die drie dingen in elkaar zaten toen ik ze kreeg.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De QVL staat v.a. pagina 16 in het manual.

Op de website kan ik het niet vinden.

ARME AOW’er

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Omdat het voor de koper in elkaar is gezet, wil nog niet zeggen dat het getest is op werking.

Ook zou het wel zo zijn dat gezegd is het ook testen, is er uit eerdere ervaringen met assembleren(op verzoek van de koper), waar het ''altijd'' wel gewoon werkte, maar gewoon vanuit gegaan dat dit ook zou moeten werken.

Het scheelt ze op deze manier een hoop tijd, en het gaat in(misschien wel 99%) de meeste gevallen goed. En dan nemen ze het.. af en toe voor lul staan(zoals nu) ,gewoon op de koop toe.

(tis maar een gedachte) :P

[ Voor 80% gewijzigd door pcgek op 06-04-2008 13:24 ]

Verwijderd

Ja als "assemblage en testen van een een aantal onderdelen " wel degelijk overeengekomen is tussen koper en winkel en er blijkt een compatibiliteitsprobleem te zijn tussen deze onderdelen, dan betekent dat dat er niet getest is (of niet afdoende), dat de overeengekomen dienst aldus niet uitgevoerd is, en is de winkel 100% verantwoordelijk voor de gemaakte fout.

• pythagorasABC
Azerty heeft gezegd dat het het moederbord en processor (+geheugen) in elkaar gezet zouden worden +getest! voor €15,-. Dat heb ik gedaan, het is dus wel getest(of dat zouden ze doen).

• pythagorasABC
even een update:
Azerty zou het geheugen dat ik heb besteld(dat ze hadden aanbevolen in de e-mail) in het systeem plaatsen en niet eerder de deur uit laten gaan voordat hij het doet.
Door een fout is alleen het geheugen opgestuurd, maar dit kon ik gewoon terugsturen en de verzendkosten zouden dan worden vergoed.
Dat heb ik gedaan en het geheugen zal inmiddels bij Azerty zijn.
Ik verwacht dat ik het systeem deze week terugkrijg.
Azerty heeft ook de kosten van het geheugen dat ik eerst had besteld er afgehaalt en nu krijg ik zelfs +/- € 7,- terug.
Nogmaals allemaal bedankt!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

en dan is het nu afwachten of het werkt als je het weer thuisgestuurd krijgt!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

jah leuk dat het in de FAQ staat, maar mijn praktijk ervaring is toch echt anders ;)

ECC wil vaker niet dan wel op een non ecc mobo is mijn ervaring.

ontopic :

Toch vind ik het beschamed van Azerty dat ze een service aanbieden, hiervoor geld aannemen, en het dan simpelweg niet uitvoeren.
Maar het ergste vind ik nog dat ze het nog niet erkend hebben dat ze het gewoon weg niet uitgevoerd hebben.
De vraag is of het geheugen meegenomen werd in de test. Welke onderdelen gingen zij net assembleren en testen? Was het geheugen daarbij of ging je dat er zelf nog bij opzetten?
Indien het geheugen wel degelijk ook geassembleerd en getest ging worden (de service waar je wel degelijk die 15 euro voor betaalde) dan valt dit hen wel degelijk 100% te verwijten.
Ik mag er toch hopelijk vanuit gaan dat als ik assemblage erbij bestel dat ze de config dan in elkaar steken en testen ?
En natuurlijk valt memory er dan onder, hoe wil je anders het systeem werkend testen ?
pythagorasABC schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:30:
Azerty heeft gezegd dat het het moederbord en processor (+geheugen) in elkaar gezet zouden worden +getest! voor €15,-. Dat heb ik gedaan, het is dus wel getest(of dat zouden ze doen).
lijkt me idd zowel mobo + cpu + mem, hoe wil je anders ooit een POST krijgen om te zien of de zooi compatible is.
kijk dat ze geen OS installeren is een ander verhaal, dat heb je ook niet nodig om te testen of het compatible is.

[ Voor 52% gewijzigd door CrankyGamerOG op 13-04-2008 14:48 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Een HDD is idd niet eens nodig om tot de POST te komen,
Mocht het nodig zijn om de boel te testen: cd-spelertje er aan en een livecd van ubuntu of met een floppy dos in komen. Ook kan je memtest zo draaien (wat waarschijnlijk had gemoeten), dus ik snap Azerty hier niet dat ze dat voor die 15 euro niet even 20 minuten kunnen uittrekken om de boel in elkaar te zetten en te testen. (mocht het in een kast moeten, reken dan 45 minuten tot een uur, waar 15 euro ruim de kosten dekt.

• pythagorasABC
De computer is vandaag binnengekomen en hij doet het!
Dus allemaal (voor de zoveelste keer :P) bedankt!
Wel heb ik nog een vraagje, ik heb "gewoon" de windows cd-rom erin gedaan en windows geïnstalleerd.
Ook heb ik 2 partities gemaakt (een aardig grote en een wat kleinere voor voornamelijk windows).
Het opstarten en af- en aanmelden gaat snel, maar als ik een venster wil bewegen schokt hij heel erg.
Had ik iets anders moeten doen voordat ik enthousiast windows/internet heb geïnstalleerd?
Ik heb wel iets gelezen over de processor snelheid in BIOS veranderen ofzo?

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 15:18
pythagorasABC schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 20:31:
De computer is vandaag binnengekomen en hij doet het!
Dus allemaal (voor de zoveelste keer :P) bedankt!
Wel heb ik nog een vraagje, ik heb "gewoon" de windows cd-rom erin gedaan en windows geïnstalleerd.
Ook heb ik 2 partities gemaakt (een aardig grote en een wat kleinere voor voornamelijk windows).
Het opstarten en af- en aanmelden gaat snel, maar als ik een venster wil bewegen schokt hij heel erg.
Had ik iets anders moeten doen voordat ik enthousiast windows/internet heb geïnstalleerd?
Ik heb wel iets gelezen over de processor snelheid in BIOS veranderen ofzo?
Schokken is meestal probleem met Hardwareacceleratie; ik denk dat je de videokaart drivers even moet installeren.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ook de rest van je drivers die op de cd die bij je moederbord geleverd is installeren is handig.
Windows Update kan ook een tijdelijke oplossing zijn.

• pythagorasABC
Ik heb de drivers van de videokaart geïnstalleerd en geen schokken meer :D
De drivers van het moederbord geprobeerd te installeren maar er zitten een paar "deukjes/scheurtjes" in de cd-rom en ik denk dat hij daardoor een bepaald bestand niet kan vinden(er is een bestand dat hij niet kan vinden).
Ik heb de drivers van internet gehaald van deze site:
http://www.ecs.com.tw/ECS...e=Driver&MenuID=1&LanID=0
Ik heb de bovenste driver geïnstalleerd, want die was het nieuwste en voor AMD processors en voor windows xp.
Ik weet niet of dat wel de goede is want het installeren ging heel snel en vanaf de cd-rom duurde het best lang.
Ook is er nog een probleem met het geluid: er is namelijk geen geluid.
Ik heb de speakers van tevoren getest op een ander systeem en ze doen het.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk eens bij apparaatbeheer of je wel een device voor je geluidskaart hebt? Als je 1 of meerdere gele vraagtekens ziet, dan mis je nog drivers voor een stukje hardware.

Meestal heb je meer dan 1 driver nodig voor je mobo. Eentje voor de chipset van het mobo zelf, eentje voor de geluidskaart, eentje voor de onboard netwerkkaart, firewire, etc. Soms (best vaak zelfs) moet je die allemaal apart installeren.

Als ik kijk naar die link met drivers die je net gepost hebt, dan zie ik een stukje naar beneden gescrolld inderdaad een realtek audio driver erbij zitten. In principe kun je alle drivers van die pagina downloaden die voor je OS (Windows XP?) geschikt zijn. Dus de vista-drivers en win9x drivers skippen, alle anderen installeren.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

Ook een kwestie van de drivers installeren lijkt me.
Vaak is het zo dat als je op recente borden XP installeert, dat je dan alsnog de Moederbord-CD er even in moet frotten, om je onboard VGA, LAN, Sound te fixen.

Succes!

• pythagorasABC
goede drivers geïnstalleerd en het geluid doet het :D
Veel dank want alles werkt nu!

Pagina: 1 2 Laatste