Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-08 18:37
Ik weet niet zeker of dit het goede (sub)forum is, zo niet dan mijn excuses daarvoor.

Ik heb een tijdje geleden op http://www.azerty.nl computeronderdelen besteld.
Dit zijn de betreffende onderdelen:
http://www.azerty.nl/prod...59/34581/amd690gm-m2.html -moederbord
http://www.azerty.nl/prod...7/31531/athlon-64-x2.html -processor
http://www.azerty.nl/prod...8/1184/kvr533d2e4-1g.html -RAM(x2)
http://www.azerty.nl/prod...il/160/5579/en7300gs.html -video-kaart
http://www.azerty.nl/prod...80gb-sata-ii-7200-8m.html -harde schijf
http://www.azerty.nl/prod...l/595/30871/lh-20a1s.html -dvd-rom
http://www.azerty.nl/prod...P_ID=51&TAB=specificaties -behuizing

Voordat ik definitief had besteld, had ik azerty gevraagd of alles compatible was met elkaar.
Hun antwoord was: Het is compatible, maar het zou kunnen dat het moederbord en de processor niet goed compatible met elkaar zijn.
Voor €15,- zouden zij dat nakijken, dat heb ik ze laten doen.
Toen de onderdelen binnen waren, heb ik ze aangesloten.
Het viel me op dat de harde schijf én de dvd-rom schijf SATA waren, hiervoor moest ik een aantal extra kabels aanschaffen.

Ik heb dus alleen de videokaart, harde schijf en dvd-rom aan hoeven te sluiten, want de rest was al door azerty gedaan(processor en RAM).

Toen ik de Computer probeerde aan te zetten hoorde ik een pieptoon van +/- 3 seconden, dan 3 seconden niks en dan weer van vooraf aan.
De pieptoon bleef dus doorgaan en bleef hetzelfde.

Ik heb op internet gekeken en daar stond dat het met de processor te maken zou kunnen hebben. De processor had azerty er al ingezet. De processor ging er niet gemakkelijk uit. Ik heb in het boekje gekeken, maar ik durfde er niet te hard aan te trekken, omdat ik bang ben dat hij misschien kapot gaat(of eigenlijk dat de koeling van de processor kapot gaat).

Ik heb azerty een mailtje gestuurd en ze adviseerde me om de computer te laten draaien zonder randappparatuur, dat heb ik gedaan, en ik krijg nog steeds dezelfde pieptoon.
Ze hebben me ook op tweakers.net gewezen, dus vandaar.

Ik zou willen weten of jullie het antwoord hebben.

bij voorbaat dank

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zal even melden dat dit topic naar PMG moet want je probleem ligt bij de combinatie Processor en Moederbord.

Heeft de webshop trouwens bevestigd dat het MB en de PC op correcte werking zijn getest?

Edit je startpost eens met de naam en type onderdeel, linken werkt niet echt handig. Voorlopig zou ik eens de FAQ lezen en met name dit.

Ik gok erop dat je een stekker niet hebt aangesloten.

De pieptoon, is dat er nu een van 3 seconden die zich na enkele seconden weer herhaalt?

Oh... nog iets.... welkom op GoT. :w

[ Voor 29% gewijzigd door Guardian Angel op 27-03-2008 23:02 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

pythagorasABC schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 22:49:

Voor €15,- zouden zij dat nakijken, dat heb ik ze laten doen.
1e onderbuik reactie = fakking oplichters.
Het viel me op dat de harde schijf én de dvd-rom schijf SATA waren, hiervoor moest ik een aantal extra kabels aanschaffen.
Dacht dat er altijd 2 bij het moederbord standaard geleverd werden?
Ik heb azerty een mailtje gestuurd
Ze hebben me ook op tweakers.net gewezen, dus vandaar.
2e onderbuik reactie : Azerty , avoid as if it is the plague

meer to the point. Op het eerste gezich gaat een AMD bord gewoon werken met een athlon zeker omdat beiden Socket AM2 zijn. heb je een boekje erbij gekregen waarin staat wat de Beep-code betekent? ik denk dat wellicht de processor verkeerd is geiinstalleerd of dat er ergens nog de kabel van de koeler los hangt. Je hebt zelf de proccessor er uit gehaald en weer erin gezet?

[ Voor 9% gewijzigd door ROFLASTC op 27-03-2008 22:59 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52
voor zover je hem niet al in papieren vorm hebt: hier kun je de handleiding van je moederbord downloaden: http://www.ecsusa.com/ECS...=Manual&MenuID=1&LanID=20
(download is wel tergend traag...)

Daarin zou je precies moeten kunnen vinden welke component niet goed werkt, op basis van de door jou beschreven piepcode. Als het de processor is, en je bent onervaren in dit soort dingen en je hebt Azerty betaald om proc / ram op je mobo te monteren, zou ik even contact met ze opnemen.

Wijst de piepcode op het geheugen, haal dit dan eens los en prik het er opnieuw in. test met de reepjes apart, in verschillende bankjes etc. misschien zitten ze niet goed (meer) vast of heb je een defect reepje of een combinatie van slots gekozen die niet samen werken.

maar eerste stap: op basis van handleiding de betekenis van de piepcode zekerstellen.

edit: ik typ te langzaam, beetje een spuit11 reactie nu :z

[ Voor 3% gewijzigd door Sebas1979 op 27-03-2008 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Sebas1979 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:02:

Wijst de piepcode op het geheugen, haal dit dan eens los en prik het er opnieuw in. test met de reepjes apart, in verschillende bankjes etc. misschien zitten ze niet goed (meer) vast of heb je een defect reepje of een combinatie van slots gekozen die niet samen werken.
wat hij zegt.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ik heb geen bevestiging gekregen dat ze daadwerkelijk goed werken, maar ze zouden contact opnemen als ze niet zouden werken.
Helaas blijkt het in de praktijk dat bepaalde onderdelen toch niet
compatibel zijn, wanneer ze in 1 systeem worden gebouwd. Daar komen we pas
achter wanneer de computer gebouwd en getest wordt met de juiste
testprogramma's.

We raden u daarom aan om de processor op het moederbord te laten monteren
door Azerty tegen een assemblageprijs van slechts 15 euro, zodat u
zeker weet dat wij de onderdelen hier goed kunnen testen. 
Ook heeft u dan een garantie op deze montage van 1 jaar. In het geval van
incompatibiliteit kunnen we direct actie ondernemen door  een ander produkt
te kiezen, uiteraard in overleg met u.
Ik heb niet gehoord dat ze niet compatible zijn, en anders zouden ze ook in overleg actie ondernemen dus ik kan ervan uitgaan dat het compatible is.

En ik heb maar 1 SATA kabel gekregen, en geen SATA kabel voor stroomtoevoer.

Ik heb de processor nog niet losgehaald omdat ik hem niet gemakkelijk loskreeg, en ik wil hem niet kapotmaken.

Ik heb de handleiding van het moederbord nu meerdere keren nagekeken, maar ik kan echt geen piepcodes-vertalingen vinden.

EDIT: ik heb al meerdere keren geprobeerd om het te laten draaien met 1RAM-chip en dat is niet gelukt.

[ Voor 4% gewijzigd door pythagorasABC op 27-03-2008 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

pythagorasABC schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:12:

En ik heb maar 1 SATA kabel gekregen, en geen SATA kabel voor stroomtoevoer.
Kan je zien wat voor 'n soort voeding erin hangt?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
ROFLASTC schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:21:
[...]

Kan je zien wat voor 'n soort voeding erin hangt?
Het is er een van 350 WATT, en ik heb bij een lokale computerwinkel een "verlengstuk" gekocht dat de stekker "omzet" naar SATA.

Ik heb vandaag geen tijd meer om te antwoorden, waarschijnlijk zal ik morgenochtend nog even kijken

[ Voor 14% gewijzigd door pythagorasABC op 27-03-2008 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:34

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Check dan ook even in je BIOS of er geen CPU-temp alarm of CPU-cooler alarm of iets van dien aard ingesteld staat (en uiteraard of dat is wat er afgaat en wat je temps / rpm van cooler zijn/is).

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52
Mad Marty schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 23:37:
Check dan ook even in je BIOS of er geen CPU-temp alarm of CPU-cooler alarm of iets van dien aard ingesteld staat (en uiteraard of dat is wat er afgaat en wat je temps / rpm van cooler zijn/is).
ik heb zo'n vermoeden dat je, als je beepcodes krijgt, niet in je bios gaat komen....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-08 17:16

Wiethoofd

Broadcast TOM

De beepcode die je krijgt geeft aan dat je 'dood' geheugen hebt.

Je AMD 5000+ zou prima op die 690chipset moeten kunnen draaien.

en @ Sebas1979, idd, als je last van beepcodes hebt tijdens/voor je POST, dan kom je je BIOS niet in. In windows een piepende computer betekend dat je CPU-fan het aan het begeven is/heeft begeven.

wat ik zou doen is Azerty bellen om te vragen waar dit op slaat dat je de boel laat monteren en testen en dan toch een 'defect' systeem krijgt.

Controleer ook of je alle stroomkabels (inc de 4pins boven je processorsocket) hebt aangesloten.

En mocht je je processor er uit willen gaan halen:
Koeler losklikken (als het de standaardkoeler is) en deze aan de kant leggen
Vervolgens het zilverkleurige hendeldje naast je processor omhoog halen (even om een nokje heen drukken, maar kan zonder gevaar)
Vervolgens kan je je processor er uit tillen. Als je dit gedaan hebt moet je wel zorgen dat je de koelpasta tussen je processor en koelblok weer vervangt als je je koelblok terug gaat plaatsen.

Let er bij de montage van je processor dan weer op dat het hendeltje omhoog staat, processor goed uitlijnen met de 4 nokjes in de socket en gaatjes in de processor (anders doet hij niets) en dan als de processor er weer inzit, dan pas het hendeltje naar beneden drukken en vastklikken.
En natuurlijk niet vergeten de koeler terug te plaatsen ;)

Succes er mee.
En probeer als het kan even een reepje DDR2 geheugen uit een andere computer te lenen om te testen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
heel erg bedankt voor de reacties, helaas heb ik nu geen tijd maar ik zal vanmiddag/avond even kijken of het lukt.

EDIT:
ik heb de RAM op alle mogelijke manieren proberen aan te sluiten, maar geen van alle werkt.

Ik heb nog een keer geprobeerd om de processor los te halen, maar als ik het hendeltje terugklap en het ijzer dat ergens achter zit loshaal, krijg ik hem niet gemakkelijk los. Ik zet nog aardig wat kracht maar hij gaat niet los. Ik heb overigens ook geen koelvloeistof erbij gekregen. De doos was uiteraard wel al open omdat Azerty de processor heeft geïnstalleerd, dus misschien hebben zij het gebruikt.

Ik wil nog een paar dingen vragen voordat ik Azerty ga beschuldigen.
1: (de belangrijkste) Het moederbord heeft voor stroom een 24-pins aansluiting "nodig" ik heb bij de voeding een 20-pins gekregen, en die paste er maar op één manier in. Ik dacht dat dat niet erg was maar dat weet ik niet zeker.

2: (eigenlijk niet echt belangrijk, maar ik wil het toch graag weten) De dvd-rom en de harde schijf zijn allebei SATA en hebben dus ook allebei een SATA ingang in gebruik. Maakt het uit welke(de dvd-rom of de harde schijf) in welke ingang op het moederbord zit?

nog even de site waar ik de pieptoon vandaag had:

http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm
deze was al door wiethoofd aanbevolen, maar dit is een andere pagina.

Deze quote bedoel ik:
Continuous beeping, each lasting about three seconds. The beeping does not stop. Seems to be CPU related. Submitted by baders.
EDIT2:
Ik dacht dat het aansluiten van de power supply kabels me wel zou lukken dus heb ik niet in eht boekje gekeken...
Users please note that the 20-pin and 24-pin power cables can both be connected
to the ATX_POWER connector. With the 20-pin power cable, just
align the 20-pin power cable with the pin 1 of the ATX_POWER connector.
However, using 20-pin power cable may cause the system to become unbootable
or unstable because of insufficient electricity. A minimum power of 300W is
recommended for a fully-configured system.

With ATX v1.x power supply, users please
note that when installing 20-pin power cable,
the latche of power cable clings to the left
side of the ATX_POWER connector latch,
just as the picture shows.
With ATX v2.x power supply, users please
note that when installing 24-pin power cable,
the latches of power cable clings to the right
side of the ATX_POWER connector latch.
toon volledige bericht
Ik weet niet precies wat ik moet doen, want het zou kunnen dat het daar aan ligt. Kan ik gewoon van die 20 pins een 24 pins maken door een "verlengstuk" er tussen te doen?
Lijkt me eigenlijk niet, maar ik vraag het toch nog even.

[ Voor 113% gewijzigd door pythagorasABC op 28-03-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

pythagorasABC schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 07:22:
Ik weet niet precies wat ik moet doen, want het zou kunnen dat het daar aan ligt. Kan ik gewoon van die 20 pins een 24 pins maken door een "verlengstuk" er tussen te doen?
Je kan er vziw weet geen verlengstuk bij doen. Een Powerkabel is of 20 of 24 pin en als 'ie al inwisselbaar is tussen 20 of 24 dan slingert er een stkkertje met 4 pinnen naast de overige 20 , niet te missen. Al met al had ik al het idee dat de voeding wat karig zou zijn. als je vervolgens een CPU error hoort kan dat ook door stroomgebrek. Dat je de CPU niet los krijgt op de, hierboven, omschreven manier vind ik vreemd.

Al met al zou ik eerst klagen bij Azerty. heb je zelf niks losgemaakt en daar weer vastgemaakt? het zou lullig zijn als Azerty gaat zeggen dat je het zelf verprutst hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door ROFLASTC op 28-03-2008 19:08 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-08 23:22
maakt niet uit, 20 pins kan er gewoon in. 24 pins is stabieler als je gaat o'cn e.d. verder misschien eens dvd drive lost van power halen? want ik denk dat je voeding idd iets te weinig is. alles wta van je voeding af kan, afkoppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
ROFLASTC schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 22:56:
[...]

1e onderbuik reactie = fakking oplichters.
1e onderbuik reactie = fakking overdrijver :+

Voor €15 euro monteren ze de CPU + koeler en het RAM op je moederbord en testen ze het. Daarvoor moeten ze op zijn minst een videokaartje erin prikken en het geheel op een voeding aansluiten om te kijken of het door de POST komt, maar veel winkels doen meer, bijvoorbeeld kijken of windows installeert of memtest er overheen gooien.

Daar gaat tijd in zitten en die brengen ze in rekening. Dat lijkt me niet meer dan redelijk? :) 't is ook niet alsof ze je verplichten er gebruik van te maken.
Ik heb overigens ook geen koelvloeistof erbij gekregen. De doos was uiteraard wel al open omdat Azerty de processor heeft geïnstalleerd, dus misschien hebben zij het gebruikt.
Bij de meeste boxed koelers zit er zo'n plakker onder. Koelvloeistof is in ieder geval erg ongebruikelijk. :+

Het beste dat je kunt doen is even alles dat je niet nodig hebt lostrekken. HDD los (van moederbord en voeding), DVD-drive los, videokaartje er uit (je hebt onboard video? :)). Als het dan niet werkt zijn er nog grofweg 3 opties:
• De moederbord/processor/ram-combinatie werkt niet zoals het hoort. Zou eigenlijk niet mogen als je het hebt laten assembleren, maargoed, in theorie kan het ook bij het transport kapot gaan? :)
• Je hebt het moederbord fout gemonteerd. Afstandsbusje teveel? 4pins 12V-plug niet aangesloten? De boel perongelijk gesloopt door een ESD-schok?
• Je voeding is kapot.

350W moet makkelijk gaan met dit systeem. Een 20pins stekker in een 24pins aansluiting prikken is doorgaans ook geen enkel probleem. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Xander schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:51:
[...]

1e onderbuik reactie = fakking overdrijver :+
Wat zou er tegenwoordig nog te testen moeten zijn? Als alles op papier past dan werkt het 99,9 van de 100 keer en als er iets niet werkt kan het RMA. Nou is ie 15 euro kwijt en mag hij het zelf doen en gaat het nog niet.

Zinloos getest, zonde van het geld. En imo zou men dat bij Azery best kunnen zeggen. "meneer u wilt zelf monteren dan testen we maar niet, het zou toch al moeten werken en als er ergens iets misgaat bij assemblage dan is het zonde van het geld. Om dan vervolgens maar naar Tweakers te wijzen ipv te zeggen dat ze het via de service wel willen oplossen, sjeesus

Veel te makkelijk de klant zijn zin geven want nou is ie als nog "boos"

Maar goed alle onderdelen horen te werken en nou lukt het dus niet.

Is het mogelijk dat het moederbord direct tegen de kastwand is gemonteerd zonder de afstandbusjes en toch zo'n fout geeft? Lijkt me niet dus wat er dan kan zijn? Zitten alle stekers overal in? heeft de TS het boekje nagelopen om te zien waar alles moet? Het is als het goed is niet mogelijk om een 20 pins stekker in de middelste 20 te steken? En waarom gaat de CPU niet makkelijk los? Ik heb geen ervaring met deze CPU of type mobo , is het mogelijk om het verkeerd om te installeren?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ROFLASTC schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:29:
[...]
En waarom gaat de CPU niet makkelijk los? Ik heb geen ervaring met deze CPU of type mobo , is het mogelijk om het verkeerd om te installeren?
Zelf heb ik AMD, en deze zijn volgens mij makkelijker los te halen dan die van Intel omdat daar nog een 'klepje' overheenmoet, bij AMD komt de prockoeler direct op de heatspreader van de processor.
En als het hendeltje omhoog is zou de processor supermakkelijk er uit te tillen moeten zijn!
En een AMD processor kan er maar op 1 manier op omdat er 4 vrije gedeelten zijn waar geen pinnen zitten onder de processor, in de socket zitten dan 4 nokjes waar je hem op uit moet lijnen.
En als je een processor er verkeerd op zou kunnen zetten, dan wil het hendeltje niet dicht of dit moet met grof geweld gebeuren.

Misschien even lansg een computerwinkel brengen of kijken of een medetweaker dit weekend tijd vrij kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

[...]
Wat zou er tegenwoordig nog te testen moeten zijn? Als alles op papier past dan werkt het 99,9 van de 100 keer en als er iets niet werkt kan het RMA. Nou is ie 15 euro kwijt en mag hij het zelf doen en gaat het nog niet.
We hebben het wel, zo oogt het althans, te maken met een minder zekere TS die, en dat is begrijpelijk en terecht, het zekere boven het onzekere verkiest.

Daarnaast is het zeker niet uit te sluiten dat het BIOS geflashed moet worden en dat is ook iets waar, ook gevorderde, gebruikers mee de fout in gaan.

RMA is dan ook niet altijd noodzakelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 28-03-2008 20:47 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Guardian Angel schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:46:
[...]

We hebben het wel, zo oogt het althans, te maken met een minder zeker TS die, en dat is begrijpelijk en terecht, het zekere boven het onzekere verkiest.

Daarnaast is het zeker niet uit te sluiten dat het BIOS geflashed moet worden en dat is ook iets waar, ook gevorderde, gebruikers mee de fout in gaan.
Ja heej ik neem *hem* niks kwalijk. Als ik op zijn verhaal afgaat dan had Azerty beter moeten nadenken. Ik kan hem niet kwalijk nemen dat hij het eens gaat proberen en veiligheid probeert in te bouwen.

Ik ben benieuwd of hij tegen Azerty heeft gezegd dat hij het zelf wil doen maar het allemaal niet zo zeker weet. Wellicht had Azerty hem meteen naar Tweakers kunnen sturen. En wat de BIOS betreft , het zijn allemaal nieuwe dingen he. Als het zo verkocht wordt dan neem ik veel meer mensen dingen kwalijk.

[ Voor 7% gewijzigd door ROFLASTC op 28-03-2008 20:50 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
[...]

Zinloos getest, zonde van het geld. En imo zou men dat bij Azery best kunnen zeggen. "meneer u wilt zelf monteren dan testen we maar niet, het zou toch al moeten werken en als er ergens iets misgaat bij assemblage dan is het zonde van het geld.
Je _hoeft_ het dan ook niet te laten assembleren. Je kunt er gewoon voor kiezen om geen 15 euro te betalen en het zelf te doen. Alleen sommige mensen vinden het prettig om dit te laten doen, dus geven ze die optie. Waarom dat ze oplichters maakt...

Ik heb diverse malen bij Azerty besteld en ik heb nooit ook maar de vraag gekregen of ik hiervan gebruik wilde maken. Misschien scheelt het dat ik ook nooit per mail gevraagd heb of de door mij gekozen onderdelen compatible zijn. De topicstarter deed dit wel, kennelijk twijfelde hij aan wat hij zelf uitgezocht had. En dus bieden ze hem een extra service aan.

Zonder die service hadden ze op zijn vraag ook niet beter kunnen antwoorden dan "In theorie / Op papier zou het moeten werken." Ik heb het idee dat de meeste klanten daar ook geen genoegen mee nemen.

Ik ben met je eens dat ze het voor die 15 euro dan ook wel goed moeten testen, maar ik ben er (nog) niet van overtuigd dat ze dat niet gedaan hebben? Misschien hebben ze een fout gemaakt, misschien niet. Maar al hebben ze een fout gemaakt, ook dat maakt ze niet direct oplichters. Ik verbaas me er de laatste tijd over hoe snel er met termen als "oplichters" naar een gerenomeerde winkel gegooid wordt.
Om dan vervolgens maar naar Tweakers te wijzen ipv te zeggen dat ze het via de service wel willen oplossen, sjeesus
Azerty heeft ook wel degelijk iets in de richting van een oplossing aangedragen (adviseren om zonder randapparatuur te draaien) en ik verwacht niet dat ze niets meer van zich laten horen als TS terugmailt dat het nog niet opgelost is.

't is niet alsof ze zeggen "Sorry, wij hebben het getest, zoek het verder maar op tweakers.net uit".
Veel te makkelijk de klant zijn zin geven want nou is ie als nog "boos"
Sorry, het ontgaat me even hoe ze de klant nu zijn zin hebben gegeven? :P
Is het mogelijk dat het moederbord direct tegen de kastwand is gemonteerd zonder de afstandbusjes en toch zo'n fout geeft? Lijkt me niet dus wat er dan kan zijn? Zitten alle stekers overal in? heeft de TS het boekje nagelopen om te zien waar alles moet? Het is als het goed is niet mogelijk om een 20 pins stekker in de middelste 20 te steken? En waarom gaat de CPU niet makkelijk los? Ik heb geen ervaring met deze CPU of type mobo , is het mogelijk om het verkeerd om te installeren?
Monteren zonder afstandsbusjes merk je meestal wel als je insteekkaarten probeert te installeren, maar mocht je het voor elkaar krijgen geeft het meestal andere symptonen, dus ik denk het niet. Een extra afstandsbusje dat ergens plaatselijk kortsluiting veroorzaakt lijkt me niet uitgesloten.

De 20 pins stekker gaat fysiek maar op 1 manier erin. En de CPU moet in principe makkelijk los te krijgen zijn. Voor iemand met ervaring. Voor iemand die die ervaring mist is het misschien maar goed dat er iets als een assemblageservice bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

ROFLASTC schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:50:
[...]
En wat de BIOS betreft , het zijn allemaal nieuwe dingen he. Als het zo verkocht wordt dan neem ik veel meer mensen dingen kwalijk.
Het gebeurt helaas maar al te vaak dat een nieuwe CPU nog niet door het op het MB aanwezige BIOS wordt herkend.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
ROFLASTC schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:06:
[...]

Je kan er vziw weet geen verlengstuk bij doen. Een Powerkabel is of 20 of 24 pin en als 'ie al inwisselbaar is tussen 20 of 24 dan slingert er een stkkertje met 4 pinnen naast de overige 20 , niet te missen. Al met al had ik al het idee dat de voeding wat karig zou zijn. als je vervolgens een CPU error hoort kan dat ook door stroomgebrek. Dat je de CPU niet los krijgt op de, hierboven, omschreven manier vind ik vreemd.

Al met al zou ik eerst klagen bij Azerty. heb je zelf niks losgemaakt en daar weer vastgemaakt? het zou lullig zijn als Azerty gaat zeggen dat je het zelf verprutst hebt.
wat bedoel je met "slingert er een stekkertje met 4 pinnen naast de overige 20"?
Ik heb wel een 12V stekkertje met 4 pinnen aangesloten op het moederbord(niet in de buurt van de andere) zou er nog een moeten zijn?
En wat zou ik los en weer vastegemaakt moeten hebben? Ik heb natuurlijk wel de stekkers van de harde schijf enzo vast en lost gemaakt. Verder niet.
Ik heb wel een beetje aan de processor "getrokken".

nog een vraagje: wat betekend o'cn ?

zie de eerste post: ik heb alles geprobeerd om te laten draaien zonder randapparatuur, en toen heb ik ook de stekkers losgemaakt.
Het beste dat je kunt doen is even alles dat je niet nodig hebt lostrekken. HDD los (van moederbord en voeding), DVD-drive los, videokaartje er uit (je hebt onboard video? :)). Als het dan niet werkt zijn er nog grofweg 3 opties:
• De moederbord/processor/ram-combinatie werkt niet zoals het hoort. Zou eigenlijk niet mogen als je het hebt laten assembleren, maargoed, in theorie kan het ook bij het transport kapot gaan? :)
• Je hebt het moederbord fout gemonteerd. Afstandsbusje teveel? 4pins 12V-plug niet aangesloten? De boel perongelijk gesloopt door een ESD-schok?
• Je voeding is kapot.
Ik heb dus alles al losgetrokken.
optie 1: uiteraard mogelijk.
optie 2: wat bedoel je met een afstandsbusje? dat is zeker het witte "ding" die het moederbord aan de kast monteert?
En wat is een ESD-schok, want mij is aanbevolen om voordat ik begon de verwarming oid aan te raken ivm electrische schokken.
optie 3: ook mogelijk uiteraard
Ja ik heb het boekje nagelopen.
Nee het is niet mogelijk een 20 pins in de middelste 20 te steken.

en @ wiethoofd:
het lijkt mij dat de koeler er eerst afmoet voordat ik de processor eruit kan halen?
Het hendeltje overhalen is me al gelukt :) maar de koeling zit aardig stevig vast. Zou het kunnen dat de koelpasta/koelplakkertje dat tegenhoud? Ik heb geen idee hoe sterk zoiets is, maar misschien dat het zo is.

bedankt voor de snelle antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
oc'en is een afkorting voor overclocken, het opvoeren van je hardware zodat het sneller gaat werken.

ESD is statische electriciteit van jouw lichaam dat op jouw hardware komt. dit kan de hardware beschadigen. om dit te voorkomen moet je jezelf ontladen door je te aarden; radiator aanraken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Xander schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:51:

Sorry, het ontgaat me even hoe ze de klant nu zijn zin hebben gegeven? :P
Dat gevoel heb ik nou ook en daarom maak ik me er druk om.
Misschien hebben ze een fout gemaakt, misschien niet. Maar al hebben ze een fout gemaakt, ook dat maakt ze niet direct oplichters.
Ik zei al dat het een Onderbuik reactie was en dus overdreven. Ik verwacht van Azerty dat ze zichzelf als experts serieus nemen en niet op voorhand testen als het duidelijk is dat het allemaal gaat werken.

Analoog hieraan wil ik wel eens prutsen aan mijn motor. Ik stond er een jaar of wat geleden voor zoals de TS nu. Mijn geprobeer leidde tot dure toestanden die niet hielpen. Toen ik bij een bedrijf terecht kwam waarvan de eigenaar zei , laat mij nou maar ik weet het beter, was al het gedoe over en heeft het ding nog nooit zo lekker gereden.

imo zou Azerty dus ook moeten zeggen, meneer niet nodig , want.... Breng maar terug, want...

Maar goed. het is dikke koffiedik kijken dus zeg ik er maar niks meer over.

Ik hoop iig dat het een RMA kan zijn en dat het niet een ingewikkelde kwestie wordt.

Ikzelf wil wel eens in het ding kieken, gratis. Ik denk dat ik een aantal beginners fouten wel zal vinden ,als ze er al in zitten.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
pythagorasABC schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 21:05:
[...]

wat bedoel je met "slingert er een stekkertje met 4 pinnen naast de overige 20"?
De meeste moderne voedingen zijn geschikt voor zowel 20 pins als 24 pins. Om dat mogelijk te maken is er een 4-pins stekkertje die je als het ware kunt vastklikken aan de 20 polige. Het is echter best mogelijk dat de voeding uit een kastje van 25 euro niet meer de modernste is. ;) (Voor een leuke voeding ben je al het dubbele kwijt :+).
Ik heb wel een 12V stekkertje met 4 pinnen aangesloten op het moederbord(niet in de buurt van de andere) zou er nog een moeten zijn?
Die 4 polige heb je waarschijnlijk goed aangesloten. Er zou een andere kunnen zijn. :)
nog een vraagje: wat betekend o'cn ?
overclocken
optie 2: wat bedoel je met een afstandsbusje? dat is zeker het witte "ding" die het moederbord aan de kast monteert?
Het zijn busjes die je tussen de achterwand van je kast en je moederbord in hoort te plaatsen. Je schroeft een busje (meestal koperkleurig) op de backplate en daar schroef je het moederbord op met meestal zilverkleurige schroefjes.

Geen idee wat voor witte dingen jij hebt. ;) Er zijn wel verschillende mogelijkheden, bij sommige kasten zit het moederbord met plastic pushpins in de kast vast, die zouden wit kunnen zijn. :P Het is in ieder geval belangrijk dat het moederbord nergens direct contact maakt met de achterplaat.
En wat is een ESD-schok, want mij is aanbevolen om voordat ik begon de verwarming oid aan te raken ivm electrische schokken.
ESD = ElectroStatic Discharge. Een schok van statische elektriciteit. Verwarming regelmatig vastpakken zou in principe genoeg moeten zijn om het te voorkomen ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
[...]

het lijkt mij dat de koeler er eerst afmoet voordat ik de processor eruit kan halen?
Het hendeltje overhalen is me al gelukt :) maar de koeling zit aardig stevig vast. Zou het kunnen dat de koelpasta/koelplakkertje dat tegenhoud? Ik heb geen idee hoe sterk zoiets is, maar misschien dat het zo is.
Dat gaat iets makkelijker door lichtjes van links naar rechts en omgekeerd te draaien met je koelblok. Hou er wel rekening mee dat je andere koelpasta nodig hebt eens je de koeler eraf genomen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

[...]

Sommige voedingen hebben een soort multifunctionele Powecable zodat ook moederborden met ,bijvoorbeeld, allen 20 pins ook erop kunnen. later zou dezelfde voeding op een moederbord met meer pins kunnen.

edit en zoals Blacksnack zegt kan je best een 'beetje" wrikken. De onderkant van de CPU is wel gevoelig voor oa statische ontlading , dus pas op.

[ Voor 15% gewijzigd door ROFLASTC op 28-03-2008 21:26 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
tomasso en xander bedankt voor het antwoord
Geen idee wat voor witte dingen jij hebt. ;) Er zijn wel verschillende mogelijkheden, bij sommige kasten zit het moederbord met plastic pushpins in de kast vast, die zouden wit kunnen zijn. :P Het is in ieder geval belangrijk dat het moederbord nergens direct contact maakt met de achterplaat.
Ja ik heb hoogstwaarschijnlijk pushpins, het moederbord maakt nergens contact met de achterplaat. Er zijn wel iets van 8 plekken waar pushpins in kunnen en ik heb er maar 5 gebruikt omdat ik er maar 5 heb gekregen. Dit lijkt me geen probleem omdat het moederbord goed vast zit

EDIT: ik had niet gezien dat er inmiddels een tweede pagina is gekomen maar blacksnak en ROFLASTC jullie uiteraard ook bedankt.

Wat zal het grootste voordeel zijn als ik de processor eruit haal?
En waar kan ik koelpasta/koelplakkertje kopen? bij een standaard computerzaak neem ik aan?
Waarom is er eigenlijk een koelplakkertje nodig als ik de koeling eraf haal? Het spul blijft toch gewoon hetzelfde?
Wat adviseren jullie mij om nu te doen?

EDIT2:
Is het wel mogelijk dat de voeding kapot is?
want ik hoor wel piepjes.
daar zou toch ook een klein beetje stroom voor nodig moeten zijn.
Maar misschien is hij dan gedeeltelijk kapot...

[ Voor 34% gewijzigd door pythagorasABC op 28-03-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

pythagorasABC schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 22:18:
Als je hem zelf terugplaatst weet je zeker dat hij goed zit!
En waar kan ik koelpasta/koelplakkertje kopen? bij een standaard computerzaak neem ik aan?
Als je toch meteen bezig bent, vraag om Arctic Silver 5, is goede koelpasta en koelt beter dan de standaardkoelplakkers onder het standaardkoelblok
Waarom is er eigenlijk een koelplakkertje nodig als ik de koeling eraf haal? Het spul blijft toch gewoon hetzelfde?
Wat adviseren jullie mij om nu te doen?
Koeler verwijderen (daar zit inderdaad ook een hendel op die je om moet halen, deze moet je onder de zwarte mountingsocket (het ding op je moederbord, rond je processor) wegschuiven (er zit aan 1 kant een beweegbaar/kantelbaar clipje). Vervolgens probeer je met voorzichtig draaien je koelblok er af te halen (stekkertje van je moederbord halen van de ventilator is ook handig alvorens je begint).

als je koeler er af is ligt je processor bloot, hiernaast zit weer een hendeltje, dit keer een langere in de lengte van je processor. Die omhoog halen zorgt er voor dat je processor los komt.

Koelplakkers isoleren de warmte waardoor een superduur koelblok zijn complete werking verliest.
Een zo dun mogelijk laagje koelpast is het beste (wel dekkend, maar dun)
EDIT2:
Is het wel mogelijk dat de voeding kapot is?
want ik hoor wel piepjes.
Je moederbord geeft de piepjes, je voeding geeft een andere soort piep dan die jij beschrijft.
daar zou toch ook een klein beetje stroom voor nodig moeten zijn.
Maar misschien is hij dan gedeeltelijk kapot...
en een voeding meteen al dood bij aankomst is niet logisch, je kan het wel makkelijk uitsluiten door even met een andere voeding te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
ok bedankt,
maar ik snap eigenlijk nog niet waarom ik een nieuw koelplakkertje moet kopen, want het blijft toch gewoon zitten waar het zit?
En hoe duur wordt zo een koelplakkertje ongeveer?
En ik denk eigenlijk ook niet dat de voeding kapot is, want het lampje gaat aan op de voorkant als ik de computer aanzet.

owhja, er is maar één 12 volt 4 pin stekker en er is geen stekker die van een 20 pin een 24 pin maakt.
dat was ik even vergeten te zeggen.
als ik nog een vraag vergeten ben te antwoorden hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
Een koelplakkertje moet je vergeten, je hebt koelpasta nodig. Werkt veel beter (vraag me trouwens af of je überhaupt 'plakkers' kunt kopen?).

Indien je overgaat tot verwijderen van je koelblok zul je zien dat de pasta gedeeltelijk aan je processor hangt en gedeeltelijk aan je koelblok. Mocht je dit nadien terugplaatsen gaan bepaalde plaatsen niet meer bedekt zijn waardoor de warmtegeleiding niet meer optimaal is.

Spul grondig verwijderen en klein beetje koelpasta aanbrengen. Daarna koelblok terug monteren. Indien je niet zeker bent over de hele werkwijze kun je beter even wat googlen voor wat meer info hierover.

*edit*
Lees anders even deze posting na:
http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=174388

[ Voor 8% gewijzigd door Blacksnak op 28-03-2008 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek eerst eens in de beschrijving op wat voor BIOS je heb draaien, Award, Phoenix etc etc. Boot dan eens en tel eens goed de beeps en met wat voor interval ze gaan en kijk dan eens naar de lijsten die wijdverspreid via Google te vinden zijn, waaronder deze :

http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html

En als je echt zeker wil zijn dan demonteer je alle hardware uit de kast en dan bouw je alles eens opnieuw erin. Werkt het dan nog niet dan kun je met het bedrijf in conclaaf gaan wat het beste is om te doen.

Boot je met of zonder aangesloten USB apparaten op ? Dat zou ook nog een verklaring kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 00:04:
Zoek eerst eens in de beschrijving op wat voor BIOS je heb draaien, Award, Phoenix etc etc. Boot dan eens en tel eens goed de beeps en met wat voor interval ze gaan en kijk dan eens naar de lijsten die wijdverspreid via Google te vinden zijn, waaronder deze :

http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html

En als je echt zeker wil zijn dan demonteer je alle hardware uit de kast en dan bouw je alles eens opnieuw erin. Werkt het dan nog niet dan kun je met het bedrijf in conclaaf gaan wat het beste is om te doen.

Boot je met of zonder aangesloten USB apparaten op ? Dat zou ook nog een verklaring kunnen geven.
Heb je überhaupt de TS en/of de posts er onder gelezen?

Hij heeft een AMI bios, boot zonder USB apparaten omdat hij z'n computer gewoonweg niet aan de praat heeft gekregen voor een window install, en alle onderdelen loshalen zijn we mee bezig, de processor is atm een issue.

Een bios update proberen zonder beeld of POST gaat ook lastig.
En we proberen buiten Azerty om de boel recht te breien, mocht het echt niet werken, dan zal hij naar een computerboer in de buurt moeten gaan, of Azerty even een belletje moeten geven.

{sorry voor de boze reactie, maar een beetje inzet tonen met het lezen van de reacties en de TS had wel gekund vind ik}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
pythagorasABC schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 22:18:
Dat zie ik eerlijk gezegd ook niet. :P

Een processor verkeerd erin krijgen kost best veel moeite. Ik zou er van uit gaan dat hij goed geplaatst is.

Ik zie wel een nadeel: Je hebt het laten monteren, je hebt garantie op die montage. Die vervalt als je het zelf los gaat halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 00:15:
[...]

Heb je überhaupt de TS en/of de posts er onder gelezen?

Hij heeft een AMI bios, boot zonder USB apparaten omdat hij z'n computer gewoonweg niet aan de praat heeft gekregen voor een window install, en alle onderdelen loshalen zijn we mee bezig, de processor is atm een issue.

Een bios update proberen zonder beeld of POST gaat ook lastig.
En we proberen buiten Azerty om de boel recht te breien, mocht het echt niet werken, dan zal hij naar een computerboer in de buurt moeten gaan, of Azerty even een belletje moeten geven.

{sorry voor de boze reactie, maar een beetje inzet tonen met het lezen van de reacties en de TS had wel gekund vind ik}
Jah, hele topic doorgelezen. Nee, er staat nergens welke BIOS op dat MoBo draait en ik praat nergens over een BIOS update. Eerder was er al gevraagd wat voor beep code werd gegeven maar daar was niet op gereageerd, vandaar mijn post.

En ik begrijp niet waarom je boos zou moeten zijn, probeer alleen maar te helpen. En voor wat betreft de problemen, out of the box kan er ook wel eens iets stuk zijn en die beep code kan al snel wat uitsluiten, alvorens aan CPU koelers te gaan lopen trekken en je misschien meer stuk maakt.

Anyway, succes met het oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 11:05:
[...]

Jah, hele topic doorgelezen. Nee, er staat nergens welke BIOS op dat MoBo draait en ik praat nergens over een BIOS update. Eerder was er al gevraagd wat voor beep code werd gegeven maar daar was niet op gereageerd, vandaar mijn post.

En ik begrijp niet waarom je boos zou moeten zijn, probeer alleen maar te helpen. En voor wat betreft de problemen, out of the box kan er ook wel eens iets stuk zijn en die beep code kan al snel wat uitsluiten, alvorens aan CPU koelers te gaan lopen trekken en je misschien meer stuk maakt.

Anyway, succes met het oplossen :)
Ik heb in de eerste post al gezegd welke piepcode er te horen was, ik heb ook gezegd dat ik het graag zou horen als ik een vraag vergeten was te beantwoorden, dat had je dus gewoon kunnen zeggen.
nog even de site waar ik de pieptoon vandaag had:

http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm
deze was al door wiethoofd aanbevolen, maar dit is een andere pagina.

Deze quote bedoel ik:

Continuous beeping, each lasting about three seconds. The beeping does not stop. Seems to be CPU related. Submitted by baders.
dus 3(of iets minder misschien) seconden piep dan weer 3 seconden niks dan weer 3 seconden piep dan weer 3 seconden niks etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Guardian Angel schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 22:53:
Ik gok erop dat je een stekker niet hebt aangesloten.
Benodigd:
ATX 12V power 4 pin (links boven je CPU)
ATX power 24 pin (rechts onder)

Over de beepcodes. Je hebt een AMI BIOS staat hierboven dus een quote van een pagina van een AWARD BIOS is niet per defenitie juist. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Guardian Angel op 29-03-2008 11:33 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
ok bedankt guardian angel,
ik zal kijken of ik ergens nog een "goede" voeding kan vinden.
en ik had er niet aan gedacht dat dat van een andere BIOS is.
Hoe weet ik eigenlijk of ik AMI of AWARD of iets anders heb(behalve dan dat het hierboven is gezegd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Handboek......

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7lQcTOWoA7z9F8a705fKNsJd/thumb.jpg
clickable.

Net eventjes bij ECS gekeken, er is maar één BIOS-versie beschikbaar dus daar zal het dan wel niet aan liggen.

[ Voor 109% gewijzigd door Guardian Angel op 29-03-2008 11:42 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
stijnovinchi schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:32:
[...]

maakt niet uit, 20 pins kan er gewoon in. 24 pins is stabieler als je gaat o'cn e.d. verder misschien eens dvd drive lost van power halen? want ik denk dat je voeding idd iets te weinig is. alles wta van je voeding af kan, afkoppelen
24 Pin is nodig voor extra power naar je PCIe-x16 slot, niet voor OC'en of zo. (mischien bij OC van grafische kaart (maar lijkt me met het nivo van TS niet dat hij hiermee bezig is)

Bij de zwaardere grafische kaarten heeft je pcie slot meer vermogen nodig, dat wordt via die 4 pinnetjes over je moederbord getransporteerd.

Al een bios reset geprobeerd? Kan zijn dat je geheugen timings verkeerd staan in de BIOS.

AMI beepcodes: http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm
er staat echter niet bij wat TS omschrijft.

[ Voor 6% gewijzigd door rdfeij op 29-03-2008 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Nope, ik heb hem niet overgeclocked en ik ben het ook nog niet van plan.
Heb ik die 4 extra pinnetjes nodig dan?
En kan ik mijn bios resetten als ik de computer niet op kan starten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Pagina 10 van het manual zegt al dat 24 pins nodig is en dat bij 20 pins aansluiten het MB mogelijk niet zal booten.

Ook weer gedownload en gelezen. Je hebt trouwens een AWARD BIOS. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Guardian Angel op 29-03-2008 11:56 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTrO-EXILE-
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-01-2023
Is er niet een vriendelijk buurt Tweakertje die deze jongen kan helpen door even langs te fietsen? :)

G25 Race Wheel |G5 Mouse | G11 Keyboard | E6600 C2D |Asus P5k-E Wifi/Ap| Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 | ATI Sapphire HD2900XT|Samsung 300GB SATAII | Caviar 200GB SATA|Chieftec CA-01BL-BL-B EATX|Zalman ZM600-HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Dat klopt Guardian Angel dat heb ik ook al in een van mijn vorige posts gequote:
Users please note that the 20-pin and 24-pin power cables can both be connected
to the ATX_POWER connector. With the 20-pin power cable, just
align the 20-pin power cable with the pin 1 of the ATX_POWER connector.
However, using 20-pin power cable may cause the system to become unbootable
or unstable because of insufficient electricity. A minimum power of 300W is
recommended for a fully-configured system.

With ATX v1.x power supply, users please
note that when installing 20-pin power cable,
the latche of power cable clings to the left
side of the ATX_POWER connector latch,
just as the picture shows.
With ATX v2.x power supply, users please
note that when installing 24-pin power cable,
the latches of power cable clings to the right
side of the ATX_POWER connector latch.
toon volledige bericht
Volgens mij is er geen definitief antwoord op gegeven verder.
Ik heb even in 2 oude computers gekeken en ik heb geen 24-pins stekker aan een voeding gevonden...
ik heb wel nog een andere 350 watt voeding maar of dat zal helpen?

En ik heb gezocht maar ik heb niet gevonden dat ik een AWARD BIOS heb. Bedankt voor het opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-08 16:14
Eerst even iets kritiek...
Als je alles los koopt, dan moet je ook alles zelf los bestellen, dus ook met de kabeltjes. Een webbedrijf kan er natuurlijk vanuit gaan dat jij sommige kabeltjes al hebt.
Als je toch meer informatie wilt hebben, dan moet je naar een echte winkel gaan, waar ze je alle stappen kunnen uitleggen. Dat is nou het verschil tussen een webwinkel en een gewone winkel. (en meteen de reden waarom een webwinkel goedkoper is).

Voordat je Azerty gaat beschulidgen moet je je ook afvragen of jij zelf niet wat verkeerd hebt gedaan: een processor kun je bij aansluiten zo kapot maken, zeker als je daar zo'n koelingsblok op plaatst. Ditzelfde geldt voor het geheugen. Verkeerd om erin en er breekt wat af ==> geheugen stuk en wellicht ook moederbord.
Ik wil nog een paar dingen vragen voordat ik Azerty ga beschuldigen.
1: (de belangrijkste) Het moederbord heeft voor stroom een 24-pins aansluiting "nodig" ik heb bij de voeding een 20-pins gekregen, en die paste er maar op één manier in. Ik dacht dat dat niet erg was maar dat weet ik niet zeker
Dit maakt niet uit, ik heb het zelf ook wel eens zo aangesloten. Wat wel uitmaakt is dat je videokaart nu waarschijnlijk te weinig stroom krijgt. Deze moet gevoed worden met een beetje extra stroom. (4pins) Waarschijnlijk is de voeding wat laag, je had bij je onderzoek naar het bouwen van een computer hier zelf toch eigenlijk wel op moeten letten maar wellicht bij gebruik van alleen office etc is het ruim voldoende... (voordat jij hier een webwinkel de schuld van gaat geven)

Wat je je wel mag afvragen is: waarvoor je die € 15,- betaald?. Ik lees zo uit jouw eerste post dat je zelf alles moest bouwen, dus ook de processor op het moederbord plaatsen. Ik vraag me af óf azerty wel die test voor die € 15,- heeft uitgevoerd... Of dat ze hebben rondgekeken op internet hiervoor. Je vraagt om een extra dienst waarvan niet duidelijk is hoe zij dat uitvoeren. Wellicht dat jij (maar ik ook) ervanuit gaat dat zij dat testen met jouw gekochte hardware, maar dat hoeft natuurlijk niet, als uit ervaring blijkt dat het werkt, waarom dan extra testen... In dat laatste geval betaal jij die € 15,- voor het uitzoeken op bijvoorbeeld tweakers.

En als je zelf een processor hebt geplaats, wel aan koelpasta gedacht? (Artic Silver 5) Zoals veel geschreven, doe maar geen koelplakkertjes... Lekker zelf smeren met die bende, veel leuker!

Even een edit:
Hoe ik het net gedaan heb, weet ik niet, maar na opnieuw kijken naar jouw systeem denk ik niet dat jouw videokaart extra stroom nodig heeft.. Foutje van mij. Maar wellicht dat boven mijn post al een oplossing staat wat betreft de pinnetjes...
Voor die €15,- had Azerty de boel wel even mogen assembleren (als ze dat niet al gedaan hebben).

[ Voor 8% gewijzigd door omitz op 29-03-2008 12:06 ]

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

omitz schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 12:01:
Als je alles los koopt, dan moet je ook alles zelf los bestellen, dus ook met de kabeltjes.
Is meestal standaard bijgeleverd bij het MB.
Voordat je Azerty gaat beschulidgen moet je je ook afvragen of jij zelf niet wat verkeerd hebt gedaan: een processor kun je bij aansluiten zo kapot maken, zeker als je daar zo'n koelingsblok op plaatst. Ditzelfde geldt voor het geheugen. Verkeerd om erin en er breekt wat af ==> geheugen stuk en wellicht ook moederbord.
Zoals in de startpost staat heeft de shop de CPU en het geheugen geïnstalleerd.

Toch maar eens herlezen. :)

Ik blijf volharden in een stekkertje dat niet is aangesloten, of de voeding is onvoldoende. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 29-03-2008 12:06 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen omitz.
Ik heb Azerty absoluut NÍÉT beschuldigd, dat hebben een paar andere misschien half gedaan maar ik absoluut niet.
Ik heb Azerty gevraagd of alles compatible is en of er kabels bij geleverd werden allebei ja maar compatible dus misschien niet.
Voor die €15,- hebben zij de processor erop gezet en het RAM ook, ik neem aan dat zet het getest hebben want dat zouden ze doen.
Jij zegt dat mijn videokaart nu te weinig stroom krijgt, is dat wel een probleem met opstarten?

EDIT:
sorry GuardianAngel ik heb je verkeerd begrepen,
ik heb de 20-pins stekker aangesloten in de 24-pins aansluiting, en de 4-pins stekker in de 4-pins
Het zou kunnen dat de voeding niet voldoende is of dat het aan de 20-pins stekker ligt.

[ Voor 19% gewijzigd door pythagorasABC op 29-03-2008 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
:P
Je hebt gelijk! Overheen gelezen. 8)7
Maar ja, ik wil ook niet alleen maar zeiken hoor, vooral helpen.

Eerst naar ons zelf kijken, daarna pas naar de winkel...

Edit1:
Ja dan mag je er ook wel vanuit gaan dat het werkt!
Zeker als ze alles hebben aangsloten.
Het moeilijkste gedeelte hierna is het koelblok. (of zat ie eral op? :? )
Deze kun je ook verkeerd om plaatsen (als je maar genoeg kracht zet ;) ) Heb je dat in 1x goed gedaan, of ging dat eerst fout?

Edit2:
Woon je ver van Raalte? Iemand in de buurt met een extra euh voeding?
Het lijkt er het meeste op dat het aan de voeding ligt, maar dan vraag ik me meteen af of Azerty het wel heeft getest? Waarschijnlijk hebben ze dan alles erop gedrukt en klaar..

[ Voor 68% gewijzigd door omitz op 29-03-2008 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

omitz schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 12:08:
Het moeilijkste gedeelte hierna is het koelblok. (of zat ie eral op? :? )
Deze kun je ook verkeerd om plaatsen (als je maar genoeg kracht zet ;) ) Heb je dat in 1x goed gedaan, of ging dat eerst fout?
Dat zal de shop toch wel kunnen? Die hebben ook de koeler geplaatst. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

pythagorasABC schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 12:07:
sorry GuardianAngel ik heb je verkeerd begrepen,
ik heb de 20-pins stekker aangesloten in de 24-pins aansluiting, en de 4-pins stekker in de 4-pins
Het zou kunnen dat de voeding niet voldoende is of dat het aan de 20-pins stekker ligt.
24 pins in 24 pins + 4 pin in 4 pin + molex (eventueel) in VGA kaart zou moeten werken. Vraag anders Azerty wat voor voeding zij hebben gebruikt.

mmm ik had Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gifmoeten gebruiken. /me Me stupid. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 29-03-2008 12:18 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
Tuurlijk kunnen ze dat, het werkte hebben ze gezegd...
Ik heb alleen geen idee hoe groot zo'n boxed koelertje is.
Ik weet wel dat mijn moederbord niet meer met haar koeler in de moederbord doos past... (vandaar die vraag)

Pythagorasabc, lees dit eens door: link
Herken je dit probleem?

vooral vanaf:
Ooit wel eens zo'n moment gehad waarop je het liefst even de tijd zou willen terug draaien? Schaam me rot. :D
Vergeet de videokaart voeding
Maar niet de 24pins in 24 "stopcontact" én die 4pins stekker in de 4pins "stopcontact".

En nog een Edit:
OK, videokaart erin zetten, monitor aansluiten en kijken of je beeld hebt. (piepje of geen piepje)

[ Voor 57% gewijzigd door omitz op 29-03-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Zoals gezegd heb ik dus niet de 24-pins in de 24-pins gedaan, ik zal nog even kijken of ik ergens nog een andere voeding kan vinden...
en molex hoeft toch niet in de videokaart?
Ik weet dat het bij sommige merken moet, maar bij deze volgens mij niet.
Een videokaart hoeft er toch ook niet in om het systeem aan te zetten?
EDIT: ja azerty heeft de voeding geplaatst, ik lees het topic even door
EDIT2: Ik heb het topic doorgelezen en bij mij draaien de koelingonderdelen ook, maar ik heb absoluut de 12V stekker aangesloten...
EDIT3:
welja waarom niet ook een derde.
Dit ontgaat me even...
Ik moet dus niet de 20(eigenlijk 24 maar die heb ik niet)-pins aansluiten tegelijk met de 4-pins?

Ik heb het even geprobeert, en ik krijg op deze manier geen piepje en geen beeld als ik de computer aanzet.
Ik kan de computer ook niet meer uitzetten als ik hem aan heb gezet. Dit kan alleen nog maar achteraan op de voeding.

als ik de 4-pins wél aansluit hoor ik wel een piep en geen beeld, en ik krijg de computer alleen uit door de aan/uit knop 7? seconden ingedrukt te houden

[ Voor 58% gewijzigd door pythagorasABC op 29-03-2008 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

pythagorasABC schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 12:07:

Ik heb Azerty absoluut NÍÉT beschuldigd, dat hebben een paar andere misschien half gedaan maar ik absoluut niet.
O-)
Aha. Eerst eens zien wat dit oplevert dan. Als je een videokaart hebt die stroom nodig heeft dan zie je vanzelf wel een plek voor een stekker op de videokaart. Aan de ene kant zit het slotplaatje met aansluitingen voor het beeldscherm en aan de andere kant zul je vanzelf een stroom aansluiting zien.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
@pythagorasABC > Heb je de mogelijkheid om even een pic te nemen van je huidige configuratie (en aansluitingen op je mobo) en die hier ergens online te gooien? Praat misschien iets makkelijker.

Want ik heb de indruk dat er hier veel naast elkaar gepraat wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Blacksnak op 29-03-2008 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
Ik moet dus niet de 20(eigenlijk 24 maar die heb ik niet)-pins aansluiten tegelijk met de 4-pins?
Euh, ik geloof het wel ja, maar nou weet ik het zelf ook niet zeker meer. In mijn configuratie zit een 20pins stekker tegelijk met een 4 pins. Daarnaast slurpt de videokaart ook nog wat stroom. Maar of jij dan een 24pins tegelijk met een 4pins moet aansluiten, daar moeten de andere tweakers maar over discussieren...
Ik moet gaan en wens je veel succes met de installatie!

[ Voor 5% gewijzigd door omitz op 29-03-2008 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

pythagorasABC schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 12:21:

Yep. Alle stekkers die op het MoBo passen moeten erop.
als ik de 4-pins wél aansluit hoor ik wel een piep en geen beeld, en ik krijg de computer alleen uit door de aan/uit knop 7? seconden ingedrukt te houden
Het is normaal dat men de PC uit kan zetten door de knop ff vast te houden. Sluit ff alles aan ook de HD enzo en probeer het nog eens? Het klinkt alsof je wat verder bent gekomen door de 4 pin wel aan te sluiten. Ik bedoel dan dat je de 1e beep-code niet emer krijgt.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
de 4-pins stekker had ik de hele tijd al aangesloten...
ik weet dat het normaal is dat de computer uit gaat als je hem een aantal seconden indrukt, maar is het ook normaal dat je hem niet uitkrijgt ook al probeer je hem een aantal seconen in te drukken?
want dat gebeurde toen de 4-pin er niet in zat, of misschien is de 4-pin nodig als je hem op die manier uit wil zetten...

ik upload even wat foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

volgens mij heb je de 4pins aansluiting die bij je processor in de buurt er in moet, bij je moederbord stekker aangesloten. zo krijgt je processor geen stroom en gaat hij niet goed aan, en ook niet 'normaal' uit.

Ik zou eerst op zoek gaan naar een andere voeding die wel op je moederbord past (ATX 2.2 compatible voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
ik heb de 4-pins stekker ergens in de buurt van de processor aangesloten en dus niet bij de moederbord stekker, het uploaden duurt nog wel even maar ze komen eraan

Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/3116/p1010839yy8.th.jpghttp://img252.imageshack.us/img252/3116/p1010839yy8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/5157/p1010840kk2.th.jpghttp://img72.imageshack.us/img72/5157/p1010840kk2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/9476/p1010841jz8.th.jpghttp://img406.imageshack.us/img406/9476/p1010841jz8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/963/p1010842dx4.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/963/p1010842dx4.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/7965/p1010843di6.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/7965/p1010843di6.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/9724/p1010844bj3.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/9724/p1010844bj3.th.jpg

ik heb het even iets anders gedaan, maar ik denk dat we het hier maar mee moeten doen
p.s. volgens mij is de naam "Plaatje op imageshack (popups!)" door tweakers geplaatst, want ik heb het niet gedaan

[ Voor 84% gewijzigd door pythagorasABC op 29-03-2008 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Een paar tips voor de volgende keer:
Vanwege slechte ervaringen vermijd ik altijd ECS moederborden en no-name behuizingen / voedingen. ECS moederborden zijn m.i. minder stabiel en hebben ook meer DOA's dan andere merken, bij goedkope behuizingen zul je zoals hier zien dat het een oude ATX-standaard betreft. Ook ben ik veel luidruchtige voedingen tegengekomen en voedingen die gewoon niet werkten of waarvan onderdelen ontploften. Asus (moederbord) en Aopen (kast/voeding) zijn m.i. meer aan te raden. Voor een paar euro meer heb je heel wat meer kwaliteit.

Ik word er nog niet helemaal wijs uit of het hier een DOA, verkeerde montage of ESD betreft, maar er klopt iets niet. Het slimste lijkt het me iemand met verstand van computers er naar te laten kijken en/of hi-res foto's (die je net geupload hebt is niet zo groot als erbij vermeld staat :)) van je setup te plaatsen.

Let op:
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar je hebt nu drie thumbnails geplaatst die NIET klikbaar zijn!

http://img72.imageshack.us/img72/5157/p1010840kk2.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door pinockio op 29-03-2008 13:26 . Reden: plaatjes nog steeds klein ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:39
In principe is een 24 pins voedingstekker niet noodzakelijk (heb ik ook niet namelijk). Je kunt dus die 20 pins voedingaansluiting gewoon aansluiten (als het goed is, past dit ook maar op 1 manier). Die 4 pins aansluiting (vaak geel zwarte kabels) dien je aan te sluiten linksonder bij de cpu voet. Kijk dan nog eens of het werkt.

Zo niet, dan zou ik toch adviseren een voeding met 24 pins aansluiting aan te schaffen om dit uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ik ben nog bezig om de foto's allemaal te uploaden.
Als je ze groter wilt hebben kun je simpelweg mijn post quoten en dan in de links van de plaatjes "th." weghalen, dan zijn ze een stuk groter.
Ik heb ze zo klein gemaakt zodat het niet te belastend is voor het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

[offtopic]
Linkjes toevoegen aan je plaatjes kan ook:
[url=http://img406.imageshack.us/img406/9476/p1010841jz8.jpg][img]http://img406.imageshack.us/img406/9476/p1010841jz8.th.jpg[/img][/url] wordt het dan

[url=link naar grote plaatje][img]link naar thumbnail[/img][/url]

[ Voor 13% gewijzigd door Wiethoofd op 29-03-2008 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05

Thandor

SilverStreak

Ik weet niet zeker of dit het goede (sub)forum is, zo niet dan mijn excuses daarvoor.
Dat is eigenlijk niet de juiste manier ;). Altijd eerst het lokale Beleid of de FAQ lezen, daar staat dit soort informatie vaak in :). In dit geval: CSL Beleid.

Anyhow: --> PMG.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Thandor schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:14:
[...]
Dat is eigenlijk niet de juiste manier ;). Altijd eerst het lokale Beleid of de FAQ lezen, daar staat dit soort informatie vaak in :). In dit geval: CSL Beleid.

Anyhow: --> PMG.
ah ok, nogmaals mijn excuses daarvoor.
Ik heb de FAQ wel doorgelezen, maar ik wist niet waar het mee te maken zou hebben.
Ik had in het begin wel het vermoeden dat het de processor zou kunnen zijn, maar omdat Azerty die erin heeft gezet leek het me erg onwaarschijnlijk.
Ik heb nu het vermoeden dat het de voeding zou kunnen zijn, maar ik weet nog niet hoe ik dat kan testen.
Ik zou nog even advies willen vragen, wat kan ik nu het beste doen?
Zomaar even een nieuwe voeding kopen voor iets waarvan ik niet zeker weet of het niet werkt vind ik een beetje zonde van het geld(als het niet werkt).
Ik zou het terug kunnen sturen naar Azerty, maar als ze niks vinden kost het me ook weer aardig wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
omitz schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 12:01:
Als je alles los koopt, dan moet je ook alles zelf los bestellen, dus ook met de kabeltjes. Een webbedrijf kan er natuurlijk vanuit gaan dat jij sommige kabeltjes al hebt.
Als je toch meer informatie wilt hebben, dan moet je naar een echte winkel gaan, waar ze je alle stappen kunnen uitleggen. Dat is nou het verschil tussen een webwinkel en een gewone winkel. (en meteen de reden waarom een webwinkel goedkoper is).

SNIP

Even een edit:
Hoe ik het net gedaan heb, weet ik niet, maar na opnieuw kijken naar jouw systeem denk ik niet dat jouw videokaart extra stroom nodig heeft.. Foutje van mij. Maar wellicht dat boven mijn post al een oplossing staat wat betreft de pinnetjes...
Voor die €15,- had Azerty de boel wel even mogen assembleren (als ze dat niet al gedaan hebben).
TS heeft verteld dat hij de kast, moederbord, cpu, voeding, memory installed van azerty heeft ontvangen.
Voor deze 15 eu hebben ze dus geprobeert het systeem in elkaar te zetten en te testen. Het is alleen defect bij TS aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Laatst online: 23-07 09:22
rdfeij schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 20:25:
[...]

TS heeft verteld dat hij de kast, moederbord, cpu, voeding, memory installed van azerty heeft ontvangen.
Voor deze 15 eu hebben ze dus geprobeert het systeem in elkaar te zetten en te testen. Het is alleen defect bij TS aangekomen.
Wellicht kan TS even bellen met Azerty en vragen of zijn het systeem daadwerkelijk opgestart hebben, en tot hoever etc. Zij hebben TS wel beloofd te testen. Ik kan me ergens voorstellen dat dit " testen" nog wel eens overgeslagen wordt. In dat geval, mogen zij ook de problemen oplossen lijkt me...

Mocht blijken dat het daar wel gestart geboot en gedraaid heeft (knoppix cdeetj, windows install, wat houd dat testen eigenlijk in..) kan geheugen probleem uitgesloten worden. Wat ik me ook afvraag, aangezien TS zelf voedings stekkers aan moest sluiten, welke voeding Azerty dan eventueel gebruikt heeft voor de test. Die van TS of wellicht een voedingkje die voor dit doel aan de werktafel ligt...

Contact met Azerty (bellen voorkomt altijd veel misverstanden!) is mijn devies. Je mag ook aannemen dat als jij daar zo'n bak hardware aanschaft ze je ook best even wat support willen verlenen.

Verder lijkt me inderdaad handig even iemand over de vloer te regelen die met je mee kijkt, en het vaker gedaan heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door lredev op 29-03-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Azerty heeft alleen de processor en het RAM al aangesloten.
Ze hebben niet dezelfde voeding gebruikt, want de doos was nog gesloten.
Het lijkt me niet dat ze eenzelfde type voeding hebben gebruikt.
Ik bel maandaag denk wel even wat voor voeding er is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:30
Weet je zeker dat het moederbord wel goed gemonteerd is? Ik vind het er een beetje vreemd uitzien. Ik heb niet heel veel computers geassembleerd ofzo, maar dat systeem met die witte plugjes heb ik nog nooit gezien. Ook zitten er geen normale schroefjes in de schroefgaten.

Normaalgesproken is het zo dat je tegen de plaat waar het moederbord op komt (het linker zijpaneel dus) aan de binnenkant van die koperkleurige afstandbusjes in de schroefgaten van de kast draait. Hier leg je dan keurig het moederbord op, zodanig dat alle aansluitingen samenvallen met de achterkant van de kast. Het moederbord schroef je vast met de meegeleverde schroefjes, die op hun beurt weer in de afstandsbusjes worden gedraaid.

Nouja beetje lastig uit te leggen, ik hoop dat je het begrijpt. Maargoed, misschien is het wel gewoon goed gedaan, maar ken ik het gewoon niet. De achterkant van het moederbord mag in ieder geval geen contact maken met de plaat (behalve dan natuurlijk waar de schroefjes ingaan).

Ook zou ik even sowieso een 24-pins voeding ergens proberen te regelen. Sommige 24-pins systemen willen nu eenmaal niet starten met een 20-pins voeding. Heb hier ook zo'n computer staan die alleen start met 24-pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
ROFLASTC schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 21:18:
[...]

Ik zei al dat het een Onderbuik reactie was en dus overdreven. Ik verwacht van Azerty dat ze zichzelf als experts serieus nemen en niet op voorhand testen als het duidelijk is dat het allemaal gaat werken.
'Oplichting' is wellicht een wat te krachtige term, maar als ze je 15 euro laten betalen voor het testen van je systeem, dan kunnen ze niet vervolgens zeggen dat ze zichzelf expert genoeg achten om de test toch maar niet uit te voeren. Om maar weer eens een auto analogie uit te kast te trekken, dat is alsof je je auto naar de garage brengt voor een 10,000 kilometer beurt, en als je em dan terugkrijgt kom je er achter dat ze helemaal niks gedaan hebben. Als dat zo is, dan mag je Azerty daar zeker op aanspreken.

Overigens, zijn EN7300GS heeft toch helemaal geen extra voeding nodig? Volgens mij trekt die alles van het PCI-E slot.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
FreddyFish schreef op zondag 30 maart 2008 @ 01:16:
Weet je zeker dat het moederbord wel goed gemonteerd is? Ik vind het er een beetje vreemd uitzien. Ik heb niet heel veel computers geassembleerd ofzo, maar dat systeem met die witte plugjes heb ik nog nooit gezien. Ook zitten er geen normale schroefjes in de schroefgaten.

Normaalgesproken is het zo dat je tegen de plaat waar het moederbord op komt (het linker zijpaneel dus) aan de binnenkant van die koperkleurige afstandbusjes in de schroefgaten van de kast draait. Hier leg je dan keurig het moederbord op, zodanig dat alle aansluitingen samenvallen met de achterkant van de kast. Het moederbord schroef je vast met de meegeleverde schroefjes, die op hun beurt weer in de afstandsbusjes worden gedraaid.
Holy frak! Ik denk dat je gelijk hebt. Als ik zijn plaatjes zo eens bestudeer, vooral hier (rechts-onderin):

http://img406.imageshack.us/img406/9476/p1010841jz8.jpg

Dan zie je overduidelijk dat het moederbord direct op het staal zit! Zonder busjes dus. Yikes! Op de andere fotos kun je dat ook zien.

Direct alles loskoppelen dus, en ditmaal goed assembleren. Als je moederbord al niet naar de haaien is.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raunchy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-02 23:39
?? wie die in elkaar gezet heeft heeft dat voor de eerste keer gedaan snel getelt mis ik 5 afstandhouders en die er wel zitten zijn van plastic ofzo???? klopt in elk geval van geen kanten

[img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/332984.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moederbord staat wel op busjes
die witte dingen zijn namelijk ook busje alleen met klik systeem in plaats van schoefjes
Ik heb ze zelf ook namelijk hier in de kast zitten
Wat hij wel even moet kijken of de metalen busjes die je gebruik voor het moederbord vast te zetten wel goed voor de gaten zitten van het moederbord.
En dan het bord vast schoefen zodat het bord niet kan zitten rammelen

Nog een ding
elke huidige moederbord kan met een 20pins voeding aan sturen
24pins is niet verplicht maar een optie als je veel pci en pci-e1x kaarten gaat gebruiken

Kleine voorbeeld
anermax 270watt 20pins voeding en 1xlosse 4pins voor de cpu (deze wel verplicht aan te sluiten)
Moederbord is een 24pins versie plus 4pins cpu gigabyte 780g (vga onbourd)
amd 4200+ @2500mhz
4x1g geheugen
Ding draait reten stabiel op een 20pins m-atx verie 1.2 voeding

dus zijn voeding mag geen problemen veroorzaken.
Ik woon in rotterdam als hij hier in de buurt woont wil ik wel even kijken
kost hem wel een bakkie koffie (voor de hersens weet je)

Humm hij woont in Roelofarendsveen
dat is even rijden
anderen tweaker die daar vlok bij woont?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2008 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeggaaahhh maakte we moederborden vast met van dat soort plastic houdertjes, die gingen dan in slots in de backplate, was vrij standaard in de AT days.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 03:31:
Vroeggaaahhh maakte we moederborden vast met van dat soort plastic houdertjes, die gingen dan in slots in de backplate, was vrij standaard in de AT days.
Ja, ik ken die witte dingetjes wel: in de wat oudere kasten zaten er vaak een paar busjes bij, en de rest ging met die galle push-pin gevalletjes.

Hoe het ook zei, op sommige fotos lijkt het er echt op dat mobo gewoon op het metaal ligt. In ieder geval missen er inderdaad een hoop schroeven/push-pinnetjes. En op sommige foto's lijkt het alsof er onder de 'rondjes' wel een busje zit, maar hevig misaligned. In ieder geval zou ik altijd gewoon 9 schroeven gebruiken, en geen van de push-pinnetjes. En toch zou ik eens grondig het bord inspecteren op contact met de kast: op sommige plaatsen ziet het er echt uit of het mobo direct op het staal ligt, of er maar een milimeter of wat vanaf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Laatst online: 20:11

silitek

Tubes Only

Die witte dingen mogen geen afstandsbusjes heten, waardeloze prut dingen...idd heb ik zo m'n twijfel over de afstand mobo als ik de foto's zie.

Bouw de boel eens uit voor een testopstelling!!.....

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

http://img208.imageshack.us/my.php?image=p1010842dx4.jpg

als ik op de de hoek kijk van het mobo(zie gaatje), dan lijkt het net of hij direkt op het aluminium(of staal) ligt.

niet zo gezond lijkt me :?

[ Voor 59% gewijzigd door pcgek op 30-03-2008 10:18 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

In de handleiding staat letterlijk:
Refer to the following illustration and instructions for installing the motherboard in a case.
Most system cases have mounting brackets installed in the case, which correspond the holes
in the motherboard. Place the motherboard over the mounting brackets and secure the
motherboard onto the mounting brackets with screws
. Ensure that your case has an I/O
template that supports the I/O ports and expansion slots on your motherboard.
Pushpins zijn géén schroeven maar............. pushpins. :) Ik begrijp trouwens ook niet waarom deze via de achterkant erin zijn gedrukt.

Het voedingverhaal is ook overduidelijk, 20 pins aansluiten kán problemen veroorzaken. Dat is nu wel vaak genoeg gezegd. Zondermeer er vanuit gaan dat die niét zo is, is niet correct. Meten = weten dus zeker óók een 24-pins proberen, baat het niet, schaadt het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 30-03-2008 10:48 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
pinockio schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 13:15:
Een paar tips voor de volgende keer:
Vanwege slechte ervaringen vermijd ik altijd ECS moederborden en no-name behuizingen / voedingen. ECS moederborden zijn m.i. minder stabiel en hebben ook meer DOA's dan andere merken, bij goedkope behuizingen zul je zoals hier zien dat het een oude ATX-standaard betreft.
Pfff, ECS is een prima merk hoor (ik heb zelf meer overleden ASUS bordjes gezien dan ECS).

Wel geef ik je gelijk qua behuizing en voeding. Dat kan een wereld van verschil maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 30-03-2008 10:56 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Afgaand op de foto's zou ik zeggen dat de Pushpins er achterlangs ipv voorlangs in zitten en vervolgens het MoBo tegen de wand aan trekken.

Pins zitten er ook niet goed in, weerhaakje moet zich als het ware helemaal uitklappen.

[ Voor 24% gewijzigd door ROFLASTC op 30-03-2008 11:06 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Lethalis schreef op zondag 30 maart 2008 @ 10:52:
[...]
Pfff, ECS is een prima merk hoor (ik heb zelf meer overleden ASUS bordjes gezien dan ECS).

Wel geef ik je gelijk qua behuizing en voeding. Dat kan een wereld van verschil maken.
[offtopic]Dat komt waarachijnlijk doordat er veel meer Asus moederborden verkocht worden. Bij mij staan de problemen met het vergeten van de BIOS-instellingen van de K7S5A bij meerdere generaties van dat bord nog haarscherp in het geheugen... Alle ellende die zoiets veroorzaakt, processor op 100 MHz FSB, datum op 0, etc. etc.... om maar niet te spreken van de al genoemde DOA's en andere onverklaarbare problemen. MSI laat ik ook links liggen, laatst nog een MSI bordje gekocht omdat er geen vergelijkbaar Asus bord was... direct bleek het al instabiel met meer dan 1 geheugenmodule (3 merken geprobeerd)... etc. etc. [/offtopic\

Ik zou (ook) zeggen: bouw dat bord eens uit en kijk of het buiten de kast wel werkt. Zet het op een isolerende ondergrond (evt. een stuk droog karton) en sluit alles aan.

Als het werkt: inbouwen, het liefst met alleen koperen afstandsbusjes, haal de plastic klemmetjes eruit.

[ Voor 13% gewijzigd door pinockio op 30-03-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Volgens mij zaten alle schroefjes die ik heb gekregen bij de kast.
Ik heb geen metalen busjes gekregen, en ook geen "speciale" schroeven voorzover ik weet.
Wel heb ik 6-hoekige metalen busjes gekregen met aan het uiteinde schroefdraad.

Ik heb al gezegd dat 3 van de 8 gaten niet zijn gevuld, omdat ik niet genoeg pushpins heb gekregen.

Het moederbord zit absoluut niet tegen het metaal van de kast aan.

Ik heb eigenlijk nog het vermoeden dat het de voeding is...
Jammergenoeg heb ik alleen eenzelfde soort voeding in mijn bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:54:
(...)
Wel heb ik 6-hoekige metalen busjes gekregen met aan het uiteinde schroefdraad.
(...)
Dat zijn ze. Probeer het eens, uitbouwen. Je komt zo ook niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
pinockio schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:57:
[...]

Dat zijn ze. Probeer het eens, uitbouwen. Je komt zo ook niet verder.
maar dan zit het moederbord helemaal niet vast, dan is er alleen een afstand. Want er zit maar aan één kant schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Dus je hebt geen schroeven meegekregen met je kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum... Hangen en Opstartproblemen troubleshooter O-)

Even een bloemlezing van de meest relevante stukken als ik dit topic zo door lees:
• Start zo kaal mogelijk op (moederbord/cpu(koeler!)/één reepje geheugen/videokaart) en check of hij doorstart en/of stabiel blijft.
[...]
• Voeding testen in een ander systeem.
• Andere voeding proberen.
[...]
• Maakt het moederbord geen kortsluiting met de paneel van de kast? Zijn de afstandhouders correct gebruikt? Leg anders alle hardware apart op een houten of plastic ondergrond en test het even. Gebruik beslist geen antistatische zakken, want deze kunnen stroomgeleidend zijn.
We schrijven die troubleshooters niet voor niets, vrijwel alles wat nu voorbijgekomen is staat er al in, en zeker nu zou die hele discussie mbt schroefjes/busjes onnodig zijn als je gewoon de minimale onderdelen (mobo, CPU, VGA, DIMM, voeding) los op een houten plank gelegd zou hebben en dan getest zou hebben...

Misschien alsnog doen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:23

Patriot

Fulltime #whatpulsert

pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 13:07:
[...]

maar dan zit het moederbord helemaal niet vast, dan is er alleen een afstand. Want er zit maar aan één kant schroefdraad.
Dat bedoelde hij niet.

Wat hij bedoelt is het moederbord en alles wat daar aan vast zit uit de computer halen. Vervolgens leg je het moederbord op een stuk karton neer, en sluit je alles weer aan. Op dat moment kun je door bepaalde pinnetjes met elkaar te verbinden met bijvoorbeeld een schroevendraaier (hoewel ik dat niet kan adviseren als je niet weet welke pinnen je moet verbinden) de computer laten opstarten. Als hij het dan wel doet is er een kans dat het kwam omdat het moederbord ergens staal raakte en daardoor kortsluiting veroorzaakte.

Overigens is dit nog geen garantie dat het het dan ook daadwerkelijk daaraan ligt hoor. Het kan ook zijn dat er op dit moment iets niet (goed) vast zit. Als je hem dan uit elkaar haalt en buiten de kast weer in elkaar zet is het mogelijk dat hij het dan wel doet omdat je het onderdeel dan wel goed hebt vastgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 13:07:
[...]

Klopt; en dan schroef je aan de bovenkant de schroeven er dus in. Je eerste keer dat je een computer bouwt? :)

Hoe het ook zei, die pushpins zitter er inderdaad ook nog eens verkeerd om in! Ze hebben aan de 'goede' kant een rond vlakje, en ook een gleufje; dan schuif je het zo dat het over het gaatje heen zit, en voila, het zit vast! Nou ja, vast. :) Omdat deze dingen dus van nature speling toelaten, kun je ze niet echt gebruiken voor alle gaten, want dan gaat je bord schuiven. Het was, ook destijds, de bedoeling dat je je bord in ieder geval met een paar schroeven fixeerde. Eigenlijk zijn al de pushpins gewoon bagger, en ik gebruik ze al tien jaar niet meer. Waarom zou je ook? Ik gebruik allemaal busjes + allemaal schroeven.

Zeker omdat je kennelijk nog niet zo'n ervaring hebt met het inbouwen van mobos, ga 'ons' advies nou niet in de wind slaan. Echt, ze zitten er verkeerd om in, trekken je mobo richting staal (als het er al niet op zit); en de enige remedie is echt om het zaakje uit te bouwen en het dit keer goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Laatst online: 20:11

silitek

Tubes Only

^^..niks aan te te voegen. Uitbouwen de boel en testen!!!..Post je bevindingen dan pas weer :+ . Constant speculeren over hoe of wat en de topic op deze manier zinloos omhoog te schoppen, schiet niet op!!

Succes :)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ik heb wel schroeven meegekregen bij mijn kast, maar dat soort schroefjes zijn klein en ik gebruik ze voor harde schijf en dvd-rom drive, ik heb er nog genoeg over maar dan is de afstand moederbord-kast nog veel kleiner, als die er al is.

dion_b:

Ik heb hem al zo kaal mogelijk opgestart, volgens mij heb ik dit ook al meerdere keren verteld.
Ik zou de voeding kunnen testen in een ander systeem, maar ik heb niet het idee dat de voeding kapot is, het zou wel zo kunnen zijn dat er een 24-pins nodig is.
Een andere voeding heb ik niet, alleen eenzelfde soort.
Alles op een houten plank leggen is wel een goed idee, ik zal even kijken of dat kan.

Ik denk niet dat het het weer gaat doen als ik alles opnieuw aansluit, want dat heb ik al meerdere keren gedaan

EDIT:
ik zou graag het moederbord met schroeven en busjes op de kast willen aansluiten maar ik heb ze niet.
kunnen jullie misschien een plaatje posten? Want als ik het goed begrijp heb ik die busjes en schroeven echt niet.
Ik zou ook graag een andere voeding willen uitproberen, maar die heb ik ook niet.

En ja, dit is de eerste keer dat ik een computer bouw

[ Voor 19% gewijzigd door pythagorasABC op 30-03-2008 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Sjonge, hoe houd je een tiental tweakers uren bezig... :)

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.w.grit/CiP/Update_1/Backplate+rack.JPG

Hier zitten de busjes er al op. Bij jou haal je die plastic rommel eraf en schroef je de messing afstandsbusjes OP DE JUISTE PLEKKEN (corresponderend met de gaten op je moederbord) in je backplate / behuizing. Vervolgens moederbord erop plaatsen en vastschroeven.

Maar eerst: moedebord eruit halen en testen (evt. met andere voeding).

[ Voor 16% gewijzigd door pinockio op 30-03-2008 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ik wil hem wel gaan testen, maar kan zo snel niet een goed stuk hout of plastic vinden, kan het ook op vloerbedekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:27:
Ik wil hem wel gaan testen, maar kan zo snel niet een goed stuk hout of plastic vinden, kan het ook op vloerbedekking?
wel eens van statische elektriciteit gehoort? dit moet je dus vooral niet op vloerbedekking doen.

heb je de antistatische zak niet meer waar het mobo in aangekomen is? kun je hem daar mooi opleggen ;)EDIT:( heb ik daar schijnbaar altijd mazzel mee gehad) :P
leg hem anders gewoon op tafel(als die van hout is)

[ Voor 12% gewijzigd door pcgek op 30-03-2008 14:43 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pythagorasABC schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:27:
Al je tafels zijn van geleidend metaal :?

Veel vloerbedekking is van kunststof vezels en is dus ellendig als het op ESD (electrische schokken) aankomt. ESD is dodelijk voor electronica, dus een grote no-no.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:30
Voor de duidelijkheid: met die afstandsbusjes bedoelen wij dus inderdaad vermoedelijk die 6-hoekige koperkleurige busjes die jij wel zegt in je bezit te hebben.

Nog een iets duidelijker plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/uploads/2_1163595353.jpg

Die moet je zodanig in de kast schroeven zodat de gaten in je moederbord samenvallen met waar die busjes zitten. Dan kun je zo van die schroefjes (die jij ook gebruikt voor het vastmaken van DVD/Harde schijf) door je moederbord in de busjes draaien. Voila, je moederbord zit vast met genoeg ruimte ertussen.

EDIT: van die antistatische zakjes zijn vaak ook geleidend, dus niet doen. Gebruik desnoods een stel boeken van ongeveer dezelfde dikte en leg die tegen elkaar aan.

[ Voor 12% gewijzigd door FreddyFish op 30-03-2008 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
pcgek schreef op zondag 30 maart 2008 @ 14:31:
[...]

wel eens van statische elektriciteit gehoort? dit moet je dus vooral niet doen.

heb je de antistatische zak niet meer waar het mobo in aangekomen is? kun je hem daar mooi opleggen ;)
En die moet je nu juist NIET gebruiken, want die zijn, aan de buitenkant, weldegelijk geleidend! Alleen die 'roze' zakjes geleiden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
ok goed punt dion_b ik leg hem wel op tafel op de antistatische zak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
ok heel erg bedankt albatross, ik doet het dus niet met die antistatische zak

EDIT:
ik had net moeten EDITEN...

[ Voor 19% gewijzigd door pythagorasABC op 30-03-2008 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Nee, op vloerbedekking zou ik zeker niet doen. Je hebt toch in huis wel ergens een stuk karton. Desnoods doe je het op een opengeslagen tijdschrift.

edit: VEEL TE LAAT.

[ Voor 7% gewijzigd door Force op 30-03-2008 14:50 ]

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

En als je toch meteen de boel aan het uitbouwen bent kan je bij het inbouwen er meteen voor zorgen dat je de pushpins vervangt door de 6hoekige koperen afstandsbusjes die [urlj=FreddyFish in "Computer in elkaar gezet: Hij doet het n..."]hier[/url] duidelijk op de foto staan. Mocht het dus werken buiten de kast, dan werkt het ook in de kast omdat de afstandsbussen geplaatst zijn...

Pagina: 1 2 Laatste