Hoera, mijn nokia N95 8Gb is binnen. Ik ben vast 1 van de weinigen die blij is met het kleine formaat

. Mijn vorige telefoon (nokia 3650) is net zo groot als een opengeschoven N95 8GB en een paar mm dikker. De breedte is ongeveer gelijk.
De slider zit ook goed vast, en het ding werkt naar behoren. Meteen maar de software updated naar versie 30, dat ging ook van een leien dakje. Zelfs contacten e.d. overzetten ging probleemloos. Nokia for teh win
Ter bijdrage aan de discussie wat te nemen N95 of de 8GB versie. Ik ben gegaan voor de 8GB versie vanwege:
Groter scherm (zeuren dat het minder scherp is vind ik echt een loos argument, vergelijk het aantal pixels per cm eens met je computermonitor).
Grotere batterij, dit wordt in alle reviews over de N95-1 genoemd als het belangrijkste nadeel van een verder geweldig apparaat
Meer geheugen (RAM bedoel ik dan, maakt hem meer future-proof)
Bovendien heeft nokia mooi de tijd gehad om eventuele niet zichtbare fouten uit het ontwerp te halen, als het meezit is ie steviger dan de standaard versie. Alle reviews zijn het in elk geval eens dat de 8GB versie beter is dan versie 1, afgezien van de prijs en het lenskapje. Over het lenskapje maak ik mij echter geen zorgen, mijn ouwe telefoon heeft nauwelijks krassen op de lens na 5 1/2 jaar mishandeling
De meeste andere verschillen die ik vond in diverse reviews zijn een kwestie van software, en inmiddels grotendeels gelijkgetrokken door updates.
De twee dingen waarover ik nog enige twijfels heb:
Vrijheid van installatie, dat signen ziet er uit als erg irritant, gelukkig lijkt het erop dat er eenvoudig omheen te hacken is indien nodig. Ik hoop verder dat het apparaat niet moeilijk doet over kopieren van vanalles en nogwat over bluetooth e.d.
Robuustheid: mijn vorige telefoon dateert van januari 2003 en werkt nog steeds, ik heb het ding tientallen keren laten stuiteren op oppervlakken varierend in hardheid van tapijt tot beton. Bij deze moet ik zien of ie het zo lang uithoudt. Ik ben niet iemand die zijn telefoon elke keer vervangt als het abonnement afloopt.
Vraagje: is er een programma te krijgen waarmee ik een TV kan zappen, dat geen DRM bevat of in elk geval geen problemen oplevert?. IRRemote schijnt problemen op te leveren vanwege de DRM.
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB