Totdat je weer tegen de muur van certificaten aanloopt.
WinMob en PalmOS dan net zo "open", zo niet meer open.
Je punt van MS office is ook nogal slecht omdat er standaard quickoffice opstaat (heeft niks met Microsoft te maken) en Openoffice had er wss zo op gemogen (of je had het zelf kunnen installeren) als ze een s60 versie van hun software beschikbaar hadden. maarja, dan moeten ze die eerst wel maken.
Dat was niet mijn punt. Natuurlijk is het een feature om MS-office docs te kunnen viewen/editen, maar m.i. is het, onder de vlag van openheid, toch logischer om ook ODF te ondersteunen. Ik zie Nokia daar nog geen enkele moeite voor doen.
dus nokia vind ik toch wel behoorlijk open, vergelijk het nou is met een Iphone (sinds kort pas gedeeltelijk open) of wat voor LG phone of samsung oid dan ook, die supporten echt all java apps....
Het woordje "open" heeft tegenwoordig toch een ruimere betekenis gekregen, met de komst van OSS. Ze liften nu mee op die betekenis, terwijl ze het niet waarmaken. En zich hardmaken voor de "open zaak" doen ze ook niet bepaald: ze hebben er samen met Apple voor gezorgd dat het open en royalty free OGG Theora video NIET opgenomen wordt in de HTML5-specs, omdat er voor Theora geen DRM mogelijk is. En Nokia is onlangs begonnen met de online verkoop van muziek: IE, Windows-only, met WMA-DRM-drek.
Ander voorbeeld: Share Online gebruikt welliswaar Atom voor de communicatie, maar het formaat van de benodigde config-files is nergens gedocumenteerd. (Althans, ik heb het nog niet kunnen vinden). Nou is het wel gewoon XML, dus er valt wel wat van te maken, maar toch.
Nokia is een bedrijf, en bedrijven hebben de plicht om geld te verdienen. Prima. Jammer alleen dat Nokia A claimt, en !A doet. De specs van het nieuwe toestel lijken erop te wijzen dat ze voorlopig geen andere weg inslaan.