Ik heb de tv nou een aantal dagen kunnen testen en hierbij een "kleine" gebruikerservaring.
Het eerste wat ik heb gedaan is de modus veranderen naar Bioscoop. Vervolgens heb ik het contrast omlaag geschroeft naar 50. Brightness stond al op 50. Sharpness naar 40 gezet. Dit vanwege het inspelen, maar het beeld is onder deze instellingen nog steeds mooi.
Beeld i.c.m. digitale tv Casema:
De kwaliteit verschilt heel veel per zender. Ik neem SBS6 als voorbeeld, aangezien deze zender van goede kwaliteit is. De kleuren zijn mooi en levendig. Je ziet wel dat het beeld iets is uitgerekt en wat waziger is vergeleken met mijn oude crt, maar dat komt (volgens mij) door de grootte van het scherm. Er wordt gesproken in reviews over artifacts, zoals ruis en mosquite noise. Met mijn inspeel instellingen heb ik er echter geen last van. Er is een anti ruis instelling, maar die helpt in mijn ogen niet veel. Wat wel helpt is de sharpness wat omlaag zetten. (bij slechte kwaliteit zenders is ruis en mosquito noise wel duidelijk aanwezig).
Beeld i.c.m. Home Cinema H/K HS 500:
Ik was letterlijk verbluft toen ik als test de dvd van The Transformers er in stopte. Echt een super beeld, ik heb 0,0 artifacts kunnen waarnemen. De kleuren sprongen van het beeld af. Iets wat ik nog op geen LCD tv gezien heb. Ik vermoed ook dat het voor een groot deel komt door de kwaliteiten van de dvd speler. Het zwart is wel mooi, maar niet zo zwart als dat ik op foto's heb gezien, m.a.w. niet zo zwart als de rand van de tv.
Vervolgens een XviD bestand afgespeelt via de home cinema. Deze wordt ook prachtig geupscaled. Goeie kwaliteit XviD bestanden vertonen heel weinig artifacts. Alleen bij hele snelle beelden zie je wat blokvorming. Bij slechte kwaliteit XviD bestand zijn de artifacts wat duidelijker zichtbaar. Dit ligt in mijn ogen niet aan de tv.
Beeld i.c.m. de Wii:
Voor de Wii heb ik een speciale component kabel gekocht en de beeld instellingen op 480p gezet, aangezien ik bij een voetbalwedstrijd heb gezien dat het deinterlacen toch niet helemaal geweldig gaat. Maar op 480p ziet het beeld er echt strak uit, de kleuren zijn ook mooi, iets te mooi waardoor je meer kans hebt op image retention.
Beeld algemeen:
De kleuren van het beeld kwamen in mijn ogen natuurlijk over. Rood is echt rood, zwart is echt zwart, wit is echt wit, groen is echt groen en blauw is echt blauw.
Wat ik wel jammer vind is de image retention. Na het gamen is de HUD nog wel zichtbaar en gaat pas weg nadat er andere kleuren dan zwart overheen zijn geweest. Dus meteen erna een film kijken met boven en onder zwarte balken is geen gezicht. Wat wel weer fijn is, is de optie white wash. Als je deze 30s draait is de image retention alweer verdwenen.
Geluid:
Het geluid heb ik nog niet uitgebreid getest, maar klonk goed voor normaal tv gebruik. Ook bij films op tv en muziek viel het niet tegen. Ik gebruik echter 95% van de tijd het geluid via de home cinema. Wat ik ook netjes vind aan de tv is dat er een equalizer bij zit.
Conclusie:
Ik heb echt wel het gevoel dat ik een goede tv heb aanschaft. Ik heb al menig bezoekers jaloers gemaakt. Het eerste woord dat meestal valt is: Wow! Ook het uiterlijk van de tv creëert een wow effect (wel vlekgevoelig

). De perfecte tv bestaat niet, maar voor deze prijs vind ik wel dat je heel veel krijgt. Er zijn absoluut betere tv's op de markt, maar daar moet je minimaal €500,- meer voor neerleggen.