Beste mensen,
Ten eerste denk ik dat we moeten opletten dat we niet teveel gaan afwijken van dit topic. Het gaat over ERVARINGEN met de EEE PC, dus niet over welke nieuwe apparaten er verder gaan uitkomen. Ervaringen met bestellen is natuurlijk een grijs gebied, maar gezien de huidige krapte qua levering kan dit op dit moment volgens mij wel nut hebben. Bij deze wil ik mijn eerste ervaringen met de EEE PC 701 4G met jullie delen.
Ik heb de 4G voor 307 euro besteld bij
http://www.4notebook.nl. Het betreft hier de witte variant. Deze hadden ze voldoende op voorraad en ik had 'm dan ook 3 dagen later binnen. Het betreft hier een europees model met euroteken op het toetsenbord en US indeling. Dus geen Engels toetsenbord of een toetsenbord met chinese tekens. Het is volgens mij niet een definitieve Nederlandse versie, aangezien de software gewoon Engels is, maar verder klopt alles wel. Ook zit er een gewone europese stekker op de oplader geklikt.
De doos komt compleet met EEE PC, opberghoesje, batterij, oplader, een driver CD en the usual boekjes met handleidingen en waarschuwingen. Mijn eerste indruk is overwegend positief. Het ding is zelf nog wat kleiner dan ik had verwacht, maar het voelt heel erg robuust en stevig aan. De manier waarop de accu precies past en netjes vastklikt geeft de kwaliteit aan. Het hoesje voor de EEE PC ziet er ook netjes uit, alleen weet ik nog niet of ik 'm genoeg stevigheid bij transport vind geven.
Ik heb de accu in de EEE geklikt en de oplader aangesloten. Handleidingen lezen doen we uiteraard niet aan als we nieuwe hardware hebben, maar alles spreekt eigenlijk voor zich. Ik had nog geen tijd om XP te installeren, dus ik ben even met Xandros aan de slag gegaan. Ik moet zeggen dat het me meevalt hoe goed het eigenlijk werkt. Je kan eigenlijk alles wat je met zo'n ding wil doen, dus surfen, documenten tiepen etc. Het gemak waarmee ik het draadloze netwerk ingesteld heb en vervolgens aan de slag kon is bewonderingswaardig. Ook Windows netwerken en gedeelde schijven zijn prima te benaderen.
Tijdens het eerste gebruik valt op dat het toetsenbord verassend goed tiept voor zo'n klein apparaatje. De toetsen zijn aanzienlijk kleiner dan de gemiddelde laptop en PC, dus dat is wel even wennen, maar ik moet zeggen dat ik er weinig problemen mee ondervonden heb. Er zijn 2 dingen die wat lastiger zijn: het ? teken en het ! teken. Het uitroepteken staat iets verder naar links dan je gewend bent en de ~ toets zit naast de escape. Je pakt dus automatisch de 2e toets van links als je een uitroepteken wil tiepen, maar dat kan in dit geval niet. Het vraagteken is lastig omdat de rechter shift een stuk kleiner is dan normaal en dat de knop van het pijltje naar boven op de plek zit waar normaal de linker helft van de shift op een normaal toetsenbord zit. Verder zijn de speciale toetsen, zoals pageup, pagedown, printscreen en dergelijke alleen met een FN toets te bereiken, maar dat is normaal bij laptops.
De touchpad is standaard naar mijn mening redelijk gevoelig. Maar als je even bezig bent wen je daar snel aan. Je kan eventueel ook de gevoeligheid wat verlagen. De touchpad heeft een verticale scrollbar aan de zijkant, zodat scrollen makkelijker wordt.
Het scherm is inderdaad klein, daar kunnen we kort over zijn, maar ik ben tevreden met de helderheid en de scherpte. De resolutie is behoorlijk beperkt. Xandros is natuurlijk helemaal geoptimaliseerd voor deze resolutie van 800 x 480, maar met websites merk je toch dat er niet zoveel op het beeld past. Dankzij het verticale scrollvakje op de touchpad valt het wel mee. Alleen horizontaal kom je soms echt ruimte te kort. Bij veel websites is dit niet zo'n probleem, omdat de belangrijkste content vaak wel in de linker 800 pixels staat, maar dat is niet altijd zo.
De speakers klinken niet verkeerd, maar missen uiteraard een stukje bass. Webradio luisteren ging prima via wireless. Ik heb geen enkele keer een hickup gehoord. Zeker als achtergrond vulling klinkt het apparaatje niet verkeerd.
Maar hoe leuk Xandros ook is, naar mijn mening is het te beperkt (ik heb liever volledige vrijheid) en ik ben zelf geen Linux guru. Daarbij vind ik dat de standaard install van Xandros (ondanks dat er vele nuttige dingen op staan) veel te groot. Er zitten naast die nuttige dingen uiteraard een hoop meuk op wat ik nooit ga gebruiken. Daarom ben ik begonnen met XP te installeren. Ik heb een combinatie gebruikt van het uitgebreidde Word document dat in de OP staat om XP te nLite-en en vervolgens een korte tutorial uit Deel 4 gebruikt om die XP via USB stick te installeren.
Dat ging helaas niet allemaal even goed. Om te beginnen accepteerde het programmaatje dat de USB stick gereed maakt om als XP installatie te dienen de aangepaste nLite files niet. Het bleek dat er een optie uit het Word document NIET verwijderd moet worden omdat die bestanden nodig zijn om een goede XP USB stick te kunnen maken.
Toen dat uit de weg was en er een nieuwe nLite image gemaakt was kon ik verder. Tijdens het installeren van XP kreeg ik op een gegeven moment een hal.dll error. Omdat ik wist dat dit de Hardware Abstraction Layer is, wist ik dat dit nogal vervelend was en niet zomaar opgelost. Hier bleek dat als je niet ALLE partities verwijderd bij het installeren van XP (inclusief de BIOS partitie) dat je deze error kan krijgen. Maar ik had juist alle partities verwijderd. Dus ik wilde opnieuw beginnen met de installatie, maar helaas maakt de installatie ook wijzigingen aan de USB stick, wat betekende dat ik mijn XP installatie stick opnieuw moest maken (duurt onderhand een uur).
Enfin, met de nieuwe stick opnieuw begonnen met installeren en er op gelet dat er alleen nog maar 'unpartition space' over was. Ik had de eerste keer expliciet daarna (handmatig) die unpartitioned ruimte tot een partitie gemaakt, maar nu had ik ervoor gekozen om XP op de 'unpartitioned ruimte' te installeren. XP maakt vervolgens zelf de partitie aan. Tevens had ik daarna full format gekozen ipv quick. Deze keer ging de installatie wel goed.
Vervolgens zoals aangegeven in het Word document in de OP de drivers geinstalleerd. Een aantal via de gewone setup, een aantal via het apparaatbeheer (scheelt onnodige extra rotzooi die via de setup wel geinstalleerd zou worden). Ik had binnen de kortste keren alles werkend, behalve het scrollgedeelte van de touchpad. Windows maakt standaard een 'standard ps/2 mouse' van de touchpad. Blijkbaar was ik vergeten de drivers te installeren. Ook dit werkte daarna prima. Wireless was wederom zo ingesteld. Ik moet nu nog XP verder gaan tunen, dus dingen kleiner maken zodat alles beter past.
Maar mijn eerste indruk is in ieder geval goed. Ik heb tot nu toe nog geen spijt dat ik niet op de 900 gewacht heb.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3