MadMarky schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:25:
Design? Uitgerekte krentenbol met miniwieltjes eronder. Tot zo ver mijn mening
Ik kan me best voorstellen dat mensen het er leuk uit vinden zien, maar het is helemaal niet mijn ding. En het milieuaspect? De productie van een Prius kost enorm veel energie en grondstoffen in vergelijking met een 'normale' auto. De onderdelen komen van over de hele wereld en de accuproductie is juist slecht voor het milieu.
Jij loopt achter, en hebt duidelijk geen technische achtergrond (iig geen van niveau).
Het artikel dat opgezet is door een studentje journalistiek is al duidelijk ettele malen diep de grond in geboord door hoogopgeleide technici (zoek maar op google).
MadMarky schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:49:
[...]
Nee, maar wel twee aparte artikelen in de autoweek en in Top Gear magazine, waarbij de laatste oa. een LandRover Defender TD5 vergelijkt met de Prius. Mag jij raden welke wint qua netto milieubelasting als er gekeken wordt naar productie, levensduur en uitstoot.
Daarnaast ook nog een artikel ergens op internet over het bedrijf in de VS waar de accu's vandaan komen. Daar is (in het verleden) zoveel zooi geloosd dat er in de wijde omgeving niets levends meer te vinden is.
Top gear ja, hét programma dat alle meningen van mensen dicteert die denken verstand te hebben van auto's. Ooit gehoord van macht corrumpeerd? Onderhands worden daar echt wel dealtjes gesloten om bepaalde auto's in de zeik te nemen. En de prius is een bedreiging die bepaalde autofabrikanten niet leuk vinden... Jeremy clarckson zal er niet armer van zijn geworden.
Het in de zeik nemen van het uiterlijk van deze auto is echt way overdone (komt misschien omdat mensen bang zijn voor iets nieuws ofzo? of jaloers omdat de techniek niet in hun autotje zit?). Als je kijkt wat er gemiddeld op straat rond rijd, is de helft lelijker dan deze auto. Kijk bijvoorbeeld naar de hyundai santa fe, opel agila, meriva, golf, matiz, kalos, tacuma, nubira, berlingo, xsara picasso, copen, logan (MCV), ka, accent, getz, sonata, matrix, patriot, carens, picanto, rio, magentis, primera, micra, alles van ssangyon, cuore, justy, alto.
Stuk voor stuk lelijker en saaier dan de Prius, toch wordt de Prius afgekraakt vanwege zijn uiterlijk.
Vraag ik mij toch eens af waarom? Het heeft iets met de nieuwe techniek te maken en het imago van bomenknuffelaars of iets dergelijks.
Hetzelfde als dat artikel van "Prius vs. Hummer"; een klein kind zou nog zijn vraagtekens zetten bij de ronduit irreële aannamens en stellingen die daar worden gedaan, laat staan een weldenkend mens met een beta achtergrond. Toch zijn er een heleboel mensen die het zo aannemen als waarheid, zonder zelf hun hersenen te gebruiken. Het is natuurlijk een heerlijk pakkend en cru verhaal om te vertellen bij de lunch; "het boegbeeld van bomenknuffelaars is milieuonvriendelijker dan de Hummer".
Ik had laatst trouwens een leuke discussie met iemand van m'n werk op zaterdag. Hij beweerde dat de prius ontiegelijk traag was (hij had top gear gezien

), waarop ik hem vertelde dat 10.9 sec naar de 100 helemaal niet traag is. De nieuwste bmw 3.16 doet er 10.9 sec over. Als ik kijk naar de nieuwste auto's van dezelfde grootte en een motor van 1.6 naar 2.0 liter. Dan varieren ze allemaal zo tussen de 10 en 12 seconden.
Ik zei tegen hem dat niet meer dan 1 op de 8 auto's die langskomen sneller dan 10 sec naar de 100 gaan. Na een tijdje langs de weg te hebben gestaan en te hebben gekeken naar alles wat langskwam moest hij mij toch wel gelijk geven.