Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom is de prius lelijk volgens velen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik lees en hoor vaak dat de Toyota Prius door velen zeer lelijk gevonden wordt. Ik vraag me eigenlijk af waarom dat zo is.

Afbeeldingslocatie: http://www.toyota.nl/Images/prius_gal_01_1024_tcm27-613231.jpg

Ik vind het persoonlijk goed futuristisch uitzien van buiten en binnen.
Geen rare vormen en doet me eigenlijk zelfs denken aan een spaceship, kan zo als een shuttle gebruikt worden in star trek.

Afbeeldingslocatie: http://www.toyota.nl/Images/prius_gal_02_1024_tcm27-613232.jpg

Uiteraard, over smaak valt te twisten, maar er moet toch wel wat wat concrete redenen op te sommen zijn?

Ik ben zelf dus wel geinteresseerd in de prius als m'n volgende leasewagen, maar de hoofdreden hiervoor is niet de fiscale voordelen (die zijn binnen een jaar of twee toch wel voorbij, met deze kabinet) en zeker ook niet voor het milieu of benzineverbruik.
Maar meer voor de vermeende comfort en uitgebreide accesoirepakket (stil door de electromotor, cruisecontrol, automaat, achteruitrijcamera, veel opbergruimte). Een echte filerijder.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

kmf schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:08:
Uiteraard, over smaak valt te twisten, maar er moet toch wel wat wat concrete redenen op te sommen zijn?
Je geeft het zelf eigenlijk al aan.

Persoonlijk vind ik hem ook lelijk. Hij is nou niet bepaald stoer en hij ziet er ook niet bepaald snel uit. Maar ik snap best dat je het een interessante auto vindt hoor :> Hij is zo te zien ruim en hij heeft interessante technologie.

Gewoon doen als jij het een leuke auto vindt :)

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het is een "kijk mij eens goed zijn voor het milieu" auto en in mijn ogen zijn mensen die vallen voor de milieu-gestapopropaganda van de regering zwakke tere zieltjes die niet voor zichzelf durven te denken. Een prius verplaatst slechts het probleem (voor zover dat er al is) naar een gecontroleerde omgeving, maar vergroot tevens het probleem.
Voor elke prius trap ik mijn pedaal nog even fijn naar de bodem. Laat ze eerst eens beginnen met die pruts landen als polen, tsjechie, servie e.d. De uitstoot van 1 auto daar is genoeg voor plaatselijke mistbanken. En met name de industrie, want zoals nu draait jan modaal op voor alle kosten terwijl het niks opschiet.

en ik heb het niet zo op toyota rijders omdat die zich altijd beter voelen dan mij als renault rijden :+

[ Voor 16% gewijzigd door Gisae op 06-03-2008 22:19 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:06
Je neemt deze: Afbeeldingslocatie: http://www.toyota.nl/Images/t8_covmc_car_gal_04_1024_tcm27-577338.jpg
Walst m wat platter en je hebt een Prius.

Nee persoonlijk vind ik het ook helemaal niks maar dat heb ik met meer Aziaten. Het zal bij lange na geen Europees design worden waar ik wel voor kies. Qua interieur ben ik er nog niet over uit. Geloof niet dat ik het ooit mooi ga vinden.

De buitenkant.... Tja, hij is wat futuristisch en dat is zn probleem. Hij past niet in de rest van het dagelijks straatbeeld net als die nieuwe Honda (Civic?). De plasticlook doorzichtige achterlichten doen daar ook geen goed aan.

Hoe is het zicht naar achteren in zo'n ding eigenlijk, zie hier dat de achterklep uit 2 delen bestaat. Die balk er tussen lijkt me best in je zicht zitten?

Whoop!

Verwijderd

Ik vind dat er geen karakter in zit. Geen ziel. En de techniek is ook minder indrukwekkend dan men wil doen voorkomen imo.

Een deel van de aversie komt bij mij denk ik ook door de status die het ding heeft. En hoe Toyota het ding heeft gepushed om het merk in een bepaald daglicht te stellen. De hele hippiecultuur die er omheen hangt.

Het feit dat er nog zoveel steken zijn laten vallen in het ontwerp. Het uiterlijk is daar nog niet eens het grootste punt bij. Ik kan een eenvoudige diesel kopen die zuiniger is dan de Prius. Goedkoper op alle fronten, ware het niet voor kunstmatige belastingregels.

Het enige wat het ding interessant kan maken imo is die 14% regeling. En dat is dus kunstmatig.

Maar goed .. als ik moest kiezen tussen een Prius en een Multipla .. ;)

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

lol das die wagen waar jeff dunham het over heeft das lachen :+
http://www.jeffdunham.com

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Wat is er niet lelijk aan :? Inderdaad een kwestie van smaak, d'r zit totaal geen vorm in het ding.

Ik vind het maar een Bucklerauto. :+

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Omdat Top Gear 't zegt.
meelopers :')

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Design? Uitgerekte krentenbol met miniwieltjes eronder. Tot zo ver mijn mening ;)

Ik kan me best voorstellen dat mensen het er leuk uit vinden zien, maar het is helemaal niet mijn ding. En het milieuaspect? De productie van een Prius kost enorm veel energie en grondstoffen in vergelijking met een 'normale' auto. De onderdelen komen van over de hele wereld en de accuproductie is juist slecht voor het milieu.

🖥️ | 🚗

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Gisae schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:17:

en ik heb het niet zo op toyota rijders omdat die zich altijd beter voelen dan mij als renault rijden :+
Ik heb sowieso een hekel aan alle franse autorijders :+ want die weten echt helemaal niet wat doorrijden is. Vooral als ze in een citroen rijden zijn ze niet vooruit te branden

Ik vind de prius eigenlijk helemaal niet zo'n lelijke auto, ziet er best gaaf uit. Zou er best in willen rijden als ik dat zou moeten van de zaak. Scheelt een hoop in bijtelling en de regering pikt toch al zoveel in...

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:12

SuBBaSS

-has Ryzen

Zo met dikke wielen en een aardige kleur vind ik hem nog wel te pruimen.
Het lijkt alleen wel alsof ik alleen maar van die lelijke champagnekleurige priussen op stalen velgen zie rijden of op z'n hoogst 15" doppen. :|

Een combinatie van stijlen kan best aardig uitpakken, maar ik vind dit niet geslaagd: een midi-coupé-mpv-station-hatchback ofzo?
Er zijn ergere voorbeelden trouwens, wmb.: Klik

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:06
SuBBaSS schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:27:
Zo met dikke wielen en een aardige kleur vind ik hem nog wel te pruimen.
Het lijkt alleen wel alsof ik alleen maar van die lelijke champagnekleurige priussen op stalen velgen zie rijden of op z'n hoogst 15" doppen. :|

Een combinatie van stijlen kan best aardig uitpakken, maar ik vind dit niet geslaagd: een midi-coupé-mpv-station-hatchback ofzo?
Er zijn ergere voorbeelden trouwens, wmb.: Klik
Offtopic: die valt nog wel mee :p check deze: http://www.autoweek.nl/im...e91f14a998b3080a210cf.jpg :+

Whoop!

• Gisae
  • Niet online
Fonta schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:25:
[...]

Ik heb sowieso een hekel aan alle franse autorijders :+ want die weten echt helemaal niet wat doorrijden is. Vooral als ze in een citroen rijden zijn ze niet vooruit te branden
Toch weten wij nog altijd het gaspedaal beter te vinden dan mensen met een koreaan of een 3-pitter jap :+

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

Tja, het is een sedan met de kont van een hatchback .. als ie nou wat langer was geweest
ipv. zo inelkaar gedrukt..

of juist wat hoger / in SUV model :' D

Verwijderd

Het is natuurlijk eigen mening maar komaan het ding is gewoon niet om aan te zien :o de snuit trekt op niks, achterlichten ja sorry maar dat is tering lelijk. Koffer vind ik ook maar niks evenals interrieur.

Ook heeft het niet een een ziel zoals helpdesk zegt en gewoon het hybrid zijn, daar word ik ge chagrijnig van! Ik ben daar gewoon tegen, in mijn ogen is het gewoon een verkoopstechniek omdat iedereen nu zo een circus om het milieu maakt...

Maar natuurlijk iedereen zijn mening en wie er zelf 1 heeft je mag mijn fiesta ook gerust lelijk vinden hoor daar moet je je niks van aantrekken, iedereen beslist over zichzelf als ik er ooit in 1tje moet rijden dan is het zo ik zal er nooit een big deal van maken ;) maar zelf kopen? No thanks!

• kmf
  • Niet online
Hmm... voor zover ik dus kan lezen, zijn er ongeveer deze argumenten:
  1. Omdat er een foute saaie imago omheen gebouwd is, zodat het lijkt alsof alleen milieuveganstreakers het zal kopen
  2. Omdat het totaal anders uitziet dan hoe een auto eruit hoort te zien (motor, kofferbak)
  3. De kritiek van autoprogramma's die vooral van snelheid houden.
Dat is inderdaad al wat concreter dan "t'is graflelijk". :)
MadMarky schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:25:En het milieuaspect? De productie van een Prius kost enorm veel energie en grondstoffen kost in vergelijking met een 'normale' auto. De onderdelen komen van over de hele wereld en de accuproductie is juist slecht voor het milieu.
Ook radar gekeken of die "onderzoek" door GM? Niet dat ik voor het milieu ga, maar de Prius accu e.d. worden gerecycled. En tja, of je nou een zwavelzuuraccu dumpt, of een nimh-accu recycled...
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:37:
gewoon het hybrid zijn, daar word ik ge chagrijnig van! Ik ben daar gewoon tegen, in mijn ogen is het gewoon een verkoopstechniek omdat iedereen nu zo een circus om het milieu maakt...
Gewoon aversie tegen de techniek of het milieu-imago? Ik vind het juist handig, niet voor het milieu, maar voor de mogelijkheden die het meebrengt. Een zeer goede automaat en stilte :)

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 06-03-2008 22:43 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Ik vind het idd net een spaceship... lijkt beetje op zo'n spacewagon uit 95.. alleen lager.

Daarnaast weinig opties, wel uitgebreid. hierdoor is elke auto gelijk. beetje jammer.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Volgens mij is echt het voornaamste dat de verhoudingen van die auto gewoon niet lijken te kloppen. Hij doet me af en toe ook een beetje denken aan zo'n Mazda 121, dat is ook zo'n autootje waarvan de verhoudingen niet kloppen. Het ligt denk ik aan de vorm van het dak.

• Gisae
  • Niet online
Misschien leuk ter info: 's werelds eerste "hybride" voertuig.
Afbeeldingslocatie: http://www.porsche-holding.at/files/element/thumbs/images/517624887.jpg
De Lohner-Porsche gemaakt door Ferdinand Porsche in 1900.
(Tevens 's werelds eerste voorwiel aangedreven auto, en 4-wiel aangedreven auto. Een mechanische overbrenging was destijds erg fragiel en dus is men electro-motoren gaan gebruiken. De motor zit in de wielnaaf, en om het gewicht van de accu's te reduceren zit er een verbrandingsmotor op wat een dynamo aandrijft. Op de foto zitten de motoren in de voorste wielnaaf (voorwielaandrijvig) maar is later uitgebreid naar de achterwielen (4-wiel aandrijving)).

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:28
Waarom die lelijk is? Nou kijk bijvoorbeeld eens naar de achterkant. Die is gewoon lomp.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

kmf schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:40:

[...]

Ook radar gekeken of die "onderzoek" door GM? Niet dat ik voor het milieu ga, maar de Prius accu e.d. worden gerecycled. En tja, of je nou een zwavelzuuraccu dumpt, of een nimh-accu recycled...
Nee, maar wel twee aparte artikelen in de autoweek en in Top Gear magazine, waarbij de laatste oa. een LandRover Defender TD5 vergelijkt met de Prius. Mag jij raden welke wint qua netto milieubelasting als er gekeken wordt naar productie, levensduur en uitstoot.

Daarnaast ook nog een artikel ergens op internet over het bedrijf in de VS waar de accu's vandaan komen. Daar is (in het verleden) zoveel zooi geloosd dat er in de wijde omgeving niets levends meer te vinden is.

🖥️ | 🚗

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
MadMarky schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:49:
[...]

Nee, maar wel twee aparte artikelen in de autoweek en in Top Gear magazine, waarbij de laatste oa. een LandRover Defender TD5 vergelijkt met de Prius. Mag jij raden welke wint qua netto milieubelasting als er gekeken wordt naar productie, levensduur en uitstoot.

Daarnaast ook nog een artikel ergens op internet over het bedrijf in de VS waar de accu's vandaan komen. Daar is (in het verleden) zoveel zooi geloosd dat er in de wijde omgeving niets levends meer te vinden is.
Accu's zijn gewoon rodzooi. Hoe lang gaat zo'n accu mee?? 4 jaar? 5.. Rekenuit je winst en miljeu belasting :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:55
Hij heeft van die kleine shitwieltjes.. Dat vind ik eigenlijk het lelijkste. Verder is ie goed te priumen..

http://hawvie.deviantart.com/

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Waarom een prius lelijk is;
  1. ziet er futuristisch uit
  2. tis geen SUV en tis geen station
  3. - tis een aziaat
  4. maar vooral dat aflopende dak is verschrikkelijk lelijk
waarom ik er nogmeer een hekel aan heb:
hij is zogenaamd milieu vriendelijker - sure, met al die chemicaliën in de accu´s..
en een accu is na een X jaar op, dus lijkt mij een 2de hands prius me ook niet echt een aanrader
- vergelijk het met een electrische fiets, na zoveel km is de accu ook op en een nieuwe kost 400 Euro.

imho kan je wat dat betreft beter op LPG rijden...

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39
Het lelijkste aan de Prius vind ik nog de standaard veels te kleine velgen die er onder zitten (13" ofzo?). Totaal disproportioneel, ziet er niet uit. Verder vind ik em veels te hoekig en vind ik de achterkant er niet uit zien...

/persoonlijke smaak...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Erg lastig altijd om te definiëren waarom iets mooi is of juist niet. Het gaat om het totaalplaatje, om verhoudingen en proportionaliteit. Ik kan bij een Aston Martin Vanquish niet aanwijzen waarom de auto zo mooi is, het totaalplaatje klopt en ziet er gewoon strak uit. Bij een Prius geldt voor mij het omgekeerde, ik kan niet goed aanwijzen waarom ik de auto erg lelijk vind. Één van de dingen die mijns inziens "niet klopt" is de achterkant, het wiel is te klein, de achterkant te hoog, de achterkant steekt te ver naar achteren et cetera.

Ik snap ook niet waarom Toyota die techniek (die opzich best OK is) niet meer toepast in een ander model. Veel kopers van een Prius nemen het uiterlijk op de koop toe. Net als dat mensen die een Fiat Multipla kochten dat vooral deden omdat de auto ruim en praktisch was, niet omdat de auto mooi was. Waarom de hybride-techniek niet toepassen in een meer conventioneel model zoals bijvoorbeeld de Avensis?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• multipasser
  • Laatst online: 19-11 00:04

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

2 woorden: not sexy!

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• kmf
  • Niet online
argro schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 23:17:

Ik snap ook niet waarom Toyota die techniek (die opzich best OK is) niet meer toepast in een ander model. Veel kopers van een Prius nemen het uiterlijk op de koop toe. Net als dat mensen die een Fiat Multipla kochten dat vooral deden omdat de auto ruim en praktisch was, niet omdat de auto mooi was. Waarom de hybride-techniek niet toepassen in een meer conventioneel model zoals bijvoorbeeld de Avensis?
Volgens de brochure is dat om de luchtweerstand te verkleinen.
En er bestaat natuurlijk ook de honda hybride
Afbeeldingslocatie: http://www.honda.nl/images/car/large/car_civic_hybrid_001_2006_g.jpg

maar die vind ik het geld weer niet waard omdat die te karig is met z'n standaard uitrusting.
Daar hebben we veel aan :*)

Verwijderd

Voor veel mensen is een auto meer dan een ding dat je van A naar B brengt. Auto's roepen emotie op. Emotie is niet noodzakelijkerwijs verbonden met het verstand.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tja wat zal ik zeggen het valt gewoon niet op, geen eigen ziel, geen eigen aanzicht niets waarvan je zegt "Nu dat ziet er goed uit"

Oh ja het heeft electromotoren maar het is voor de rest zo'n standaard auto. Voordelen zijn natuurlijk leuk maar zo zuinig is hij niet hoor! De kosten en "merk" kosten zijn gewoon erg hoog dus is het meer als een Mini of een Smart, te duur eigenlijk voor velen. Voor het geld van een Mini kan je ook een auto met meer opslag ruimte, krachtigere motor etc kopen!

Prius leuk idee maar is het niet een beetje aan de dure kant. BTW grappig hybrid auto uit 1900!

Als ze nou een ander model zouden nemen die wel lekker in de markt ligt en daarvan een hybrid optie aanbieden? Dan zouden ze veel meer verkopen!
Een Aygo, een Yaris een Avensis een hybride versie daarvan ja!

[ Voor 15% gewijzigd door swampy op 06-03-2008 23:35 ]

There is no place like ::1

• kmf
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 23:24:
[...]
Voor veel mensen is een auto meer dan een ding dat je van A naar B brengt. Auto's roepen emotie op. Emotie is niet noodzakelijkerwijs verbonden met het verstand.
Daar is wel wat voor te zeggen. Voor mij is een auto inderdaad slechts een ding dat me van A naar B brengt, en dan liefst zo comfortabel mogelijk. Vandaar dat ik het interieur en comfort veel belangrijker vind dan het exterieur. (ik zeg dan ook altijd, ik zie de buitenkant van m'n auto max 5 minuten per dag, maar ik zit er wel 2 uur in. Wat is dan belangrijker?)

De concrete redenen voor het lelijk vinden, vind ik toch wel leuk om te lezen. Leer je ook wat van andermans gedachtes.
swampy schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 23:29:
Tja wat zal ik zeggen het valt gewoon niet op, geen eigen ziel, geen eigen aanzicht niets waarvan je zegt "Nu dat ziet er goed uit"
Is het echt zo nodig om op te vallen dan? Krijg je dan niet dit soort soort auto's: Het foute tuning topic deeltje 23 ?
Oh ja het heeft electromotoren maar het is voor de rest zo'n standaard auto. Voordelen zijn natuurlijk leuk maar zo zuinig is hij niet hoor!
Nee, een opel corsa zal zuiniger zijn da's wel duidelijk, gelukkig ga ik ook niet voor zuinigheid. :)
De kosten en "merk" kosten zijn gewoon erg hoog dus is het meer als een Mini of een Smart, te duur eigenlijk voor velen. Voor het geld van een Mini kan je ook een auto met meer opslag ruimte, krachtigere motor etc kopen!

Prius leuk idee maar is het niet een beetje aan de dure kant. BTW grappig hybrid auto uit 1900!
Als eigen auto is het misschien te duur, maar als leasebak...

[ Voor 41% gewijzigd door kmf op 06-03-2008 23:33 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik vind hem niet "lelijk". Maar ik vind hem ook zeker niet "mooi".

Ik vind hem voornamelijk "saai", of "suf". Net zoals al die Hyundai auto's van 10-15 jaar geleden, gewoon allemaal heel functioneel, maar met geen uitstraling. Of de eerste Kia's. Ook al van die emotieloze, saaie auto's.

Er zitten geen spannende lijnen op, hij oogt niet dynamisch, hij oogt niet degelijk, het is gewoon een saaie auto. Hoe goed hij technisch ook moge zijn.

Los van de auto zelf heb je inderdaad dan die hippiecultuur eromheen, daar moet ik ook niet veel van hebben, maar dan kan de auto an-sich niet veel aan doen. ;)

Aannames zijn fataal.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

@kmf

Kijk als je toch een auto moet rijden is er niets mis met een Prius, er zijn genoeg "lelijke" auto's die gereden worden omdat ze veel ruimte of comfort bieden of gewoon omdat de motor sterk is en je paarden trailers moet trekken.

Ik zou zelf wel zien dat een simpelere stadswagen met hybride technology best zou aanslaan. Een Prius is niet simpel! Als je in de zaken zit ja een prius Leasen zal heerlijk zijn, bedoel meer van ja wat als iemand nou gewoon een auto wil kopen voor de randstad!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40

Wom

Voor mij is het meer "zie mij hier eens even milieubewust rondrijden" gevoel wat je bij sommige bestuurders van een Prius krijgt. Maar dan ondertussen wel met "de Prius" (het is nooit met "de auto") de kinderen naar school brengen terwijl ze op loop- of fietsafstand wonen.

Maar ik kan het van de andere kant ook wel weer snappen dat mensen hem aanschaffen, financieel wordt hij gewoon enorm aantrekkelijk gemaakt op dit moment en als je leased is dit eigenlijk de enige serieuze kandidaat van auto's waar je fiscaal voordeel mee kan hebben op dit moment.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:12
Het ziet er gewoon uit als een groot uitgevallen electro-bejaarden-karretje. Hij heeft gewoon niet echt een sprekende uitstraling, zo leeg. Grote vlakken, rare vormgeving (motorkap / daklijn / achterwerk). Neh, ik zal deze uitvoering van de Prius never nooit niet kopen :+

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 14:44
Je kan de prius ook nog upgraden met een stoere gas installatie. Je kan dan rijden voor 4,5 tot 5,5 euro per 100 km. \o/

Hoewel de prius nu steeds meer bekend staat om zijn slechte milieu eigenschappen kan ie met wat aanpassingen toch nog best rendabel zijn.

Wat subsidie betreft, volgens mij ging ie van 30.000 naar 24.000 euro nieuwprijs. (zal ie weinig afschrijfkosten hebben de eerste paar jaar lijkt me. ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door warcow op 07-03-2008 01:10 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Het is gewoon een lelijk overgestileerd ding. Met 'mooie' techniek, die inderdaad nogal hypocriet als milieuvriendelijk wordt neergezet.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kan het ook niet definieren waarom ik hem lelijk vind. Ik vind een nieuwe Primera ook lelijk. Of een Fiat Multivla. Of die Renault Megane met dat kontje. Of het de verhoudingen zijn of de vormen, ik weet het niet. Ze zijn gewoon lelijk.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Nou noem je ook wel een gedrocht op :X :D

Mnee, ik vind de Prius niet lelijk, maar het is niet m'n favoriet qua uitstraling. Hoewel hij in het zwart wel beter uitkomt trouwens. Qua rijden vind ik er weinig op aan te merken, het is geen racemonster, maar hij brengt je wel uiterst comfortabel (goed uitgerust, stil² en behoorlijk comfty geveerd) van A naar B. Het zicht naar achter is om te janken, dat wel, dus die camera van de luxere versie is wel een grote aanrader imo.

Het hele milieuaspect geloof ik wel, dat zal elkaar niet zo bijten, maar een lager verbruik is wel leuk voor je eigen portemonnee natuurlijk :) Samen met de fiscale maatregelen van het kabinet is het voor zowel prive- als leaserijders best een mooie optie.

Jappen die niet kunnen designen begint ook weer mee te vallen imo :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2008 08:47 ]

Verwijderd

Exterieur is niet slecht, maar dat interieur is echt ... ugly.. plomp toegepast plastic, met grote opbergvakken die functioneel zijn maar niet mooi in het interieur passen. Het straalt geen klasse uit.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 01:31:
Het is gewoon een lelijk overgestileerd ding.
Wat jij overgestileerd noemt is in feite het streven geweest naar een lage luchtweerstand.

Jaren geleden was "CW-waarde" oftewel het getal wat de luchtweerstand aangaf een getal wat in iedere advertentie en brochure van iedere auto terug te vinden was.

Wat is daarmee gebeurd? Veel auto's hebben tegenwoordig de stroomlijn van een garagedeur.
Met 'mooie' techniek, die inderdaad nogal hypocriet als milieuvriendelijk wordt neergezet.
"Milieuvriendelijk" bestaat uit verschillende factoren.
1 - De milieubelasting die ontstaat bij de productie en verwerking
2 - De milieubelasting die ontstaat bij het gebruik

Nou kan je over (1) discussieren, maar over (2) is er maar 1 maatstaf en dat is CO2 uitstoot. Door de katalysator is CO2 de belangrijkste uitstoot geworden, en is een hele goede en directe maatstaf voor de efficiency van de auto in zijn geheel.

Ik denk dat CO2-uitstoot in de toekomst de belangrijkste parameter wordt waarmee verbruiksbelastingen geheven gaan worden. Geen kilometer heffing maar CO2-heffing, oftewel een heffing waarbij de totale CO2 uitstoot belast wordt, via een formule waarin zowel de gereden kilometers als de CO2 per km zit verwerkt.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:57
kmf schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 23:30:
[...]

Daar is wel wat voor te zeggen. Voor mij is een auto inderdaad slechts een ding dat me van A naar B brengt, en dan liefst zo comfortabel mogelijk. Vandaar dat ik het interieur en comfort veel belangrijker vind dan het exterieur. (ik zeg dan ook altijd, ik zie de buitenkant van m'n auto max 5 minuten per dag, maar ik zit er wel 2 uur in. Wat is dan belangrijker?)

De concrete redenen voor het lelijk vinden, vind ik toch wel leuk om te lezen. Leer je ook wat van andermans gedachtes.

[...]

Is het echt zo nodig om op te vallen dan? Krijg je dan niet dit soort soort auto's: Het foute tuning topic deeltje 23 ?
Daar zeg je het precies denk ik, het is voor jou en veel mensen 'slechts' een vervoermiddel. Dat is het denk ik ook bij de Prius, het is echt zo'n auto voor mensen die een auto puur als vervoermiddel zien (betrouwbaar en comfortabel moet dat ding zijn, hoe het er uit ziet ... tsja, ondergeschikt). De mensen die het niks vinden zijn over het algemeen toch de mensen die wat meer begaan zijn met auto's denk ik ;)
En je hoeft echt niet meteen een foute getunde bak te hebben, maar zo'n Alfa 159 sportwagon met een paar mooie 17" wielen er onder geeft wel een bepaald statement af tov een Passat of Vectra (het is niet de meest praktische auto, niet de ruimste en niet de meest betrouwbare, maar wel de auto met de meeste emotie in z'n klasse imho). De italianen hebben dat begrepen, als ik s'morgens naar m'n eigen auto loop in de parkeergarage (Grande Punto) dan denk ik elke morgen nog wat een mooie auto als ik hem naast de Opels, Peugeots en Mazda's zie staan. Dat doet mij al met een glimlach de dag starten ondanks dat die andere auto's wellicht een stuk comfortabeler rijden ... raar misschien, maar de gemiddelde autoliefhebber herkent het vast wel :P

Ow en wat betreft mijn mening over de Prius, vind het zo'n typische auto die je koopt als je de 50 gepasseerd bent of om zogenaamd milieubewust over te komen. Het is geen lelijke auto, het is gewoon een auto, een typische aziatische auto ... niets mis mee toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy op 07-03-2008 09:43 ]

Flickr | Lego collectie

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Buitenkant vind ik nog wel meevallen, dashboard met tellers in het midden is voor mij echt een no-go. Het is ook de reden dat ik bv nooit de Yaris gekocht heb toen ik een andere auto zocht.
Mijn huidige auto is ook een rationele aanschaf geweest, VW Lupo 3L.

This footer is intentionally left blank

• TdV
  • Laatst online: 21:29

TdV

Wij hebben die blauwe besteld die op de foto's staat. Echt een schoonheid is het niet maar dat zijn maar weinig auto's wel (alfa's, sommige fiats maar ook bepaalde japanners en duitsers, dit is uiteraard smaak). Hij is daarentegen niet echt lelijk, de reden dat veel mensen hem niet mooi vinden is omdat het een internationaal design is dat niet is afgestemd op de europese markt maar op de amerikaanse markt, idem met de civic hybrid. Het interieur is daar een duidelijk voorbeeld van, veel hard plastic en te brede stoelen. Doordat hij afwijkt van de gangbare normen vind ik hem toch wel weer interessant, niet mooi maar wel interessant.

Waarom dan toch besteld?
Hij is milieuvriendelijk over zijn gehele levensduur (in de folder word daar tegenwoordig aandacht aan besteed) dus dat is inclusief productie/transport en de uiteindelijke recycling.
De uitrusting is zeer rijk voor het geld (door de bpm regeling) en de bijtelling is laag. (kosten dus)
Hij rijd comfortabel en heeft voldoende vermogen om snel mee te kunnen, meer dan onze huidige corolla diesel. (gekozen om weggedrag en de fijne stoelen)
Ik rijd voor mijn lol toch liever in mijn mazda MX-5. (mmm een mx-5 hybride zou leuk zijn, of electrisch zoals de tesla roadster)

Ieder moet het maar voor zichzelf bepalen denk ik, ik hoop alleen dat niet iedereen over een paar jaar dezelfde auto rijdt maar dat risico lijkt me gezien de reacties hier geen probleem.

Verwijderd

Toen moeders een nieuwe auto moest hebbe we gekeken voor een hybride, maar die prius is gewoon geen normale auto. Ze zijn begonnen met het maken van een hybride motor, en daaromheen een auto gebouwd. Dat vind ik er echt zo lelijk aan. De vormen hebben niks weg van een "normale" auto

De civic is gewoon een model auto, met hybride motor erin. De civic vind ik gewoon echt een mooie auto

Tis uiteindelijk een volvo c30 geworde trouwus :p ook niet echt normaal maar persoonlijk vind ik het wel vet :P

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Altijd dat geouwehoer over de milieu belasting van de prius, eigenlijk zou er door bijv. TNO een onafhankelijk onderzoek naar moeten komen, dan geloof ik 't pas.
Net als die gek met z'n hummer verhaal dat al snel ontkracht werd maar hardnekkig oplaait vanuit de krochten van 't internet.

En tja, Top Gear hiervoor aanhalen is natuurlijk onzin, het is gewoon een auto programma met veel meningen en met maar erg weinig objectiviteit. Vind het zelf ook een hartstikke goed programma maar als ik een auto zou moeten kopen dan boeit 't me niks wat de mannen van Top Gear er van vinden.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
kmf schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 23:23:
[...]

Volgens de brochure is dat om de luchtweerstand te verkleinen.
En er bestaat natuurlijk ook de honda hybride
[afbeelding]

maar die vind ik het geld weer niet waard omdat die te karig is met z'n standaard uitrusting.
Eeuhm......te karige standaard uitrusting?
- cruise control
- goede radio
- goede luidsprekers
- cd wisselaar
- onboard computer (duh)
- automaat (weer duh)
- genoeg airbags en zo
- meer tla's dan ik kan onthouden maar ze schijnen voor de veiligheid te zijn

Tsja....als je wil uitbreiden op een civic zit je toch echt wel te zoeken naar additionele opties want het meeste zit er al in.

Maar om het terug te brengen naar het topic....

Ik vind de prius niet uitzonderlijk lelijk maar wel enigszins onpractisch: Wie heeft het in z'n hoofd gehaald om een BALK zo te plaatsen dat ruim de helft van het zicht naar achter via de achteruitkijkspiegel nutteloos is geworden?
Tevens vind ik de plaatsing van de onboard computer niet zeer handig geplaatst.....Ik wil dat ding altijd gewoon voor me hebben en niet ergens naast me. Ik rijd, niet de passagiers. Die fransoosjes (renault en co) hebben die neiging ook...zwaar irritant.

Maar qua uiterlijk....tsja, het is niet de mooiste auto maar ook zeker niet een foeilelijke.

Copy.com

Verwijderd

Wat hlpdsk zegt, een auto zorgt bij de liefhebbers emotie op. Ik ben een echte Duitse gek, ik houd van BMW, Audi, Mercedes, Opel en in zekere zin Volkswagen. Ik heb echter niks met fransen, zien er allemaal zo raar uit met rare verhoudingen, rare vormgeving. Zelfde heb ik met aziaten*. Ik kan ze gewoon niet mooi vinden omdat de vormgeving niet Duits is :).

*uitzonderingen daargelaten (Skyline, 350Z, S2000)

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024

Copy.com

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 20:05
Ik vind het een inspiratieloos ding. Toen ik bij de dealer was om 'm te bekijken (zocht leasebak uit) deed het me net zoveel als het kopen van een frituurpan; geen enkele emotie werd geraakt. Vriend stond naast me en had precies hetzelfde. Ik vroeg nog of er ook nog lichtmetalen velgopties waren, maar zei ook gelijk van laat maar, maakt toch niks uit met deze auto. De verkoper gaf toen een begrijpend glimlachje.

Ik heb er ook anderhalf uur in gereden. Hij rijdt bijzonder relaxed :), alleen ook volledig inspiratieloos. Hij is perfect om comfortabel van A naar B te gaan maar mist elke vorm van dynamiek. Enige wat afbreuk doet aan het comfort waren de veel te kleine stoelen.

Het concept is leuk maar de uitvoering vind ik qua design helemaal niks.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• pagani
  • Niet online
warcow schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 01:09:
Je kan de prius ook nog upgraden met een stoere gas installatie. Je kan dan rijden voor 4,5 tot 5,5 euro per 100 km. \o/

Hoewel de prius nu steeds meer bekend staat om zijn slechte milieu eigenschappen kan ie met wat aanpassingen toch nog best rendabel zijn.

Wat subsidie betreft, volgens mij ging ie van 30.000 naar 24.000 euro nieuwprijs. (zal ie weinig afschrijfkosten hebben de eerste paar jaar lijkt me. ;) )
Reken bij de Prius maar op de mogelijk hoogste afschrijving ooit voor de middenklasse. Het is een kwestie van vraag, aanbod en eigenschappen.

Er worden nu duizenden Priussen besteld voor de lease, puur omdat het goedkoop is. Die komen straks allemaal ineens op de markt, terwijl de vraag niet heel veel groter zal zijn. Waarom? Omdat de Prius, net als biologische voedingsmiddelen, alleen voor het milieu zelf goed is en niet voor je portemonnee. Als je veel kilometers rijdt koop je immers wel een diesel die én zuiniger is én waarvoor de brandstof goedkoper is.

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:16:
Omdat de Prius, net als biologische voedingsmiddelen, alleen voor het milieu zelf goed is en niet voor je portemonnee. Als je veel kilometers rijdt koop je immers wel een diesel die én zuiniger is én waarvoor de brandstof goedkoper is.
Die tweedehandsdingen gaan in den regel naar particulieren. Ik ken er niet zoveel die 20K+ km draaien per jaar op privebasis (dat is ongeveer het breakevenpoint van diesel vs niet-hybride benzine, de Prius ligt nog wat gunstiger vanwege de lagere vaste lasten).

Prive een diesel rijden is een dure hobby vanwege de wegenbelasting. Sowieso zijn er genoeg particulieren - zoals ik - die met geen ex-lease willen rijden tenzij ze echt grof grof goedkoop zijn :)

Daarnaast valt erg moeilijk te voorspellen wat de vraag gaat doen. De Prius wordt ook geregeld prive gekocht en als de overheid zo doorgaat met het stimuleren van dit soort wagens, dan wakkert de vraag aardig aan. Moeilijk te voorspellen, ik denk dat je wat voorbarig bent.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2008 13:24 ]

• YellowCube
  • Laatst online: 16:16

YellowCube

Wait...what?

ik heb er ook een aangeschaft.
Ik vind er weinig lelijks aan, maar ik heb dan ook zeer weinig emotionele gevoelens bij een auto (ik heb het wel, maar de auto's die ik echt mooi vind liggen vaak buiten mijn budget...zij het in aanschafprijs of in onderhoud en brandstofkosten).
Het ontwerp is enkel en alleen bedoeld om een lage luchtweerstand te hebben en daarmee efficientie te verbeteren en het geluidsniveau naar beneden te brengen. Een functioneel ontwerp, niets meer, niets minder.
Sja, als je graag een auto met wat meer bezieling/aanzien etc wilt, dan zit je met de Prius dus inderdaad helemaal verkeerd.
Wat verder nogal verschil uitmaakt is de kleur die je kiest. Ik heb zelf een zwarte gekozen en imo doet die kleur de auto recht aan.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:29

dollyking

duck tape

En toch heb ik hem al meer dan 6 jaar. nu de nieuwste in zwart met full options. incl park asist.
ik vind hem nog steeds lelijk. maar rijd als geen ander in de stad.
Destijds gekocht om een statement te maken, vooral om andere autotechnieken een kans te geven.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:41

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Liever een Prius dan een Multipla :X :D
* Outerspace vindt de auto op zich best een leuk ding :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:21:
[...]

Die tweedehandsdingen gaan in den regel naar particulieren. Ik ken er niet zoveel die 20K+ km draaien per jaar op privebasis (dat is ongeveer het breakevenpoint van diesel vs niet-hybride benzine, de Prius ligt nog wat gunstiger vanwege de lagere vaste lasten).

Prive een diesel rijden is een dure hobby vanwege de wegenbelasting. Sowieso zijn er genoeg particulieren - zoals ik - die met geen ex-lease willen rijden tenzij ze echt grof grof goedkoop zijn :)

Daarnaast valt erg moeilijk te voorspellen wat de vraag gaat doen. De Prius wordt ook geregeld prive gekocht en als de overheid zo doorgaat met het stimuleren van dit soort wagens, dan wakkert de vraag aardig aan. Moeilijk te voorspellen, ik denk dat je wat voorbarig bent.
Er zijn echter genoeg benzinewagens die én goedkoper zijn én een verbruik hebben wat in de buurt komt van de Prius (in de buurt genoeg om geen argument te zijn bij kilometers/jaar onder de 20k). Daartussen zitten ook modellen die wél vlot zijn, wél een goede wegligging hebben en er zeker een stuk frisser uitzien.

• kmf
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:37:
[...]

Er zijn echter genoeg benzinewagens die én goedkoper zijn én een verbruik hebben wat in de buurt komt van de Prius (in de buurt genoeg om geen argument te zijn bij kilometers/jaar onder de 20k). Daartussen zitten ook modellen die wél vlot zijn, wél een goede wegligging hebben en er zeker een stuk frisser uitzien.
Ja, de corsa's en ford ka's. Instapmodellen. Dan zit ik liever in de (veel ruimere) prius.

• pagani
  • Niet online
kmf schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:15:
[...]

Ja, de corsa's en ford ka's. Instapmodellen. Dan zit ik liever in de (veel ruimere) prius.
Ford Focus/VW Golf/Nissan Note etc. bestaan ineens niet meer? Die hebben met de lichtere motoren ook een verbruik tussen de 1:16 en de 1:20. En waarom zou je geen instapmodel Corsa nemen als je toch bijna niet rijdt.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 07-03-2008 14:45 ]

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:41:
[...]

Ford Focus/VW Golf/etc. bestaan ineens niet meer? En waarom zou je geen instapmodel Corsa nemen als je toch bijna niet rijdt.
Als ik bij Spritmonitor kijk dan komen die niet in de buurt (+33% ongeveer) :) Tja, een lichtere auto vergelijken is ook niet fair, ik rij zuiniger dan de Prius. Maar dan wel in een kleine boodschappenkar ipv een fatsoenlijk uitgeruste middenklasser.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2008 14:48 ]

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:47:
[...]

Als ik bij Spritmonitor kijk dan komen die niet in de buurt (+33% ongeveer) :) Tja, een lichtere auto vergelijken is ook niet fair, ik rij zuiniger dan de Prius. Maar dan wel in een kleine boodschappenkar ipv een fatsoenlijk uitgeruste middenklasser.
Zoek eens een Focus 1.4 op, niks geen 33% verschil.

Deze bijvoorbeeld. 6.05l/100km. Dat is toch bijzonder netjes.

Waar ook niemand rekening mee houdt zijn de onderhoudskosten. Wat gaat het kosten om die accu's om de zoveel tijd te vervangen?

Hrm, nu kijk ik en komen veel priussen daar uit op 3.1-3.4/100km, dat is schier onmogelijk :P

[ Voor 29% gewijzigd door pagani op 07-03-2008 15:01 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de reguliere onderhoudskosten zijn erg laag (en met regulier bedoel ik kleine en grote beurten)
De accu's hoef je in principe niet om de zoveel tijd te vervangen. Het is allemaal zodanig afgeregeld dat ze niet te diep ontladen (max 40%)en niet te ver opgeladen (max 80%) worden. Hierdoor neemt de levensduur behoorlijk toe.
Toyota geeft zelf 8 jaar of 160.000 km garantie op de accu's (en het gehele hybridesysteem) en dan nog betekent dat niet dat ze daarna op zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 07-03-2008 15:07 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Ze geven zeven acht jaar garantie op het hybridesysteem incl. de accu's. Daar hebben ze wel vertrouwen in dus :)

Verbruik van de Ford Focus 1.4? Ik heb van zowel de Prius als de Focus de benzineversies gebouwd tussen 2004 en 2008 gepakt.

21 Gasoline 7,34 l/100km 480.608 km and 35.271 l
376 Gasoline 5,27 l/100km 7.765.325 km and 408.905 l

40% verschil en dan heb je het over een wagen die beduidend trager is dan de Prius. Ook goedkoper in de aanschaf, dat klopt, maar dat was het punt niet. ;)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Om terug te komen op het uiterlijk van de prius, als lucht- en ruimtevaarttechniekstudent begrijp ik er de ballen van dat ze *durven* om die auto goed voor het milieu te noemen en hem dan zo vormgeven. Het is net als *elke* *andere* *auto* gewoon een aerodynamisch koekiemonster. En daarmee bedoel ik dat het dus de aerodynamica heeft van, jawel, koekiemonster. Om dan hypocriet te gaan doen en te zeggen dat je goed voor het milieu bezig bent, samen met het feit dat hij gewoon niet zuinig is, niet presteert en het een auto in het algemeen is, is al helemaal aanstootgevend. Het verdient werkelijk nergens een schoonheidsprijs

Gek genoeg ben ik dan wel weer geinteresseerd in de techniek :P hypocrisie kent twee kanten!

Edit: hoe krijg je het trouwens voor elkaar om voor 5 euro per 100 km te rijden?! Er bestaan geen auto's die uberhaupt onder de 10 euro per 100 km komen, en een gemiddelde middenklasser zal eerder 50 euro per 100 km kosten. Een orde van grootte erboven!

[ Voor 15% gewijzigd door mux op 07-03-2008 15:16 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de aerodynamica, het feit dat het ding niet zuinig is en niet presteert is afkomstig van welke waarneming of bron? Of beter, waar heb je het dan tegen afgezet?

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het is wel een auto die inmiddels de hele wereld kent en ook voor een stijging heeft gezorgd in de verkoop van andere hybride-auto's, de ontwikkeling van nieuwe -milieuvriendelijke- technologieën en op de lange termijn wellicht er voor zorgt dat deze planeet -en de bewoners- nog een paar jaar langer kan voortbestaan.

Dus emoties genoeg die opgeroepen kunnen worden bij deze auto.

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:05:
Ze geven zeven acht jaar garantie op het hybridesysteem incl. de accu's. Daar hebben ze wel vertrouwen in dus :)

Verbruik van de Ford Focus 1.4? Ik heb van zowel de Prius als de Focus de benzineversies gebouwd tussen 2004 en 2008 gepakt.

21 Gasoline 7,34 l/100km 480.608 km and 35.271 l
376 Gasoline 5,27 l/100km 7.765.325 km and 408.905 l

40% verschil en dan heb je het over een wagen die beduidend trager is dan de Prius. Ook goedkoper in de aanschaf, dat klopt, maar dat was het punt niet. ;)
Dat was juist het punt. Als de Prius tweedehands 5k euro duurder is dan een Ford terwijl je weinig kilometers rijdt zul je al snel voor de Ford kiezen, ongeacht het verschil in verbruik.

• kmf
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:41:
[...]

Ford Focus/VW Golf/Nissan Note etc. bestaan ineens niet meer? Die hebben met de lichtere motoren ook een verbruik tussen de 1:16 en de 1:20. En waarom zou je geen instapmodel Corsa nemen als je toch bijna niet rijdt.
Wie rijd er bijna niet? Nu worden Prius vooral door leaserijders gereden, en dan mist een Corsa toch de automaat, auto-airco, smartkey, achteruitrijcamera. Net zoals de focus trouwens.

En ook... de prius heeft met z'n verbruik toch nog 110pk en 430nm torque.

• pagani
  • Niet online
kmf schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:22:
[...]

Wie rijd er bijna niet? Nu worden Prius vooral door leaserijders gereden, en dan mist een Corsa toch de automaat, auto-airco, smartkey, achteruitrijcamera. Net zoals de focus trouwens.

En ook... de prius heeft met z'n verbruik toch nog 110pk en 430nm torque.
Het gaat om de tweedehands markt en de afschrijving. Rij je veel kilometers, dan koop je een diesel. Rij je weinig kilometers, dan koop je een veel goedkopere óók zuinige auto.

Wat betreft de 160k km garantie, daar zit een leaseauto gemiddeld na de vier jaar lease al bijna aan.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 07-03-2008 15:26 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

en dan stort ie in elkaar?
:P

je kunt bij een gewone auto na het verlopen van je garantie ook je blok opblazen, koppelingsplaten aan gort helpen en noem nog maar meer zaken op die allemaal kapot kunnen gaan. Zou een prius daar zo gigantisch veel nadeliger in uitpakken?

edit:
het was wat voorbarig, excuus. Geen idee wat zo'n ding kost.
:)

[ Voor 12% gewijzigd door YellowCube op 07-03-2008 15:38 ]

• pagani
  • Niet online
Lees eens terug. Het ging wat betreft garantie om wat een nieuwe set accu's kost.

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 07-03-2008 15:31 ]

• EXX
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

HawVer schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:52:
Hij heeft van die kleine shitwieltjes.. Dat vind ik eigenlijk het lelijkste. Verder is ie goed te priumen..
Er zitten gewoon 16" velgen op, net zoals veel andere auto's in dit segment.

Ik heb ook zo een auto besteld, in dezelfde blauwe kleur als in de startpost. Voor mij is efficiency van een auto belangrijk, samen met betrouwbaarheid. Dan pas komt de rest.

Nu rij ik een Avensis D4-D uit 2001 (dus zonder roetfilter). Ik wilde een vergelijkbare auto, automaat, met dezelfde efficiency als een diesel, maar zonder de nadelen (o.a. de torenhoge belasting): een Prius dus.

Wat Top Gear betreft: deze heren prijzen alleen auto's aan die snel en/of in hun ogen stoer zijn. Alle andere eigenschappen zijn onbelangrijk.

Over afschrijving kan ik alleen maar constateren dat de huidige 2dehands Priussen behoorlijk hoog in prijs zijn. De afschrijving is dus zeker niet meer in vergelijking met een andere auto.

[ Voor 10% gewijzigd door EXX op 07-03-2008 15:35 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De Twingo SmILE vind ik qua energiezuinigheid een veel interessanter concept, ben benieuwd of 12 jaar later meer mogelijk zou zijn.

De prius vind ik niet mzo mooi, maar ook niet lelijk. Wel een comfortabele auto voor zijn benzineverbruik. Zou zelf toch eerder vooreen lotus elise gaan en dan wat vaker de fiets pakken ;)

• pagani
  • Niet online
We zijn eigenlijk wel een beetje afgedwaald van de TS (mede door mij). Wat betreft de lelijkheid: Iedereen die ik ken vind het een lelijke auto, zowel mannen als vrouwen. Ook de eigenaren vinden hem lelijk, maar die hebben hem puur voor de 14%. Waar het aan ligt? Een ongeïnspireerd "aerodynamisch" model misschien. Maar ja, de Veyron (extreem voorbeeld, maar design hoeft niets te kosten ;) ) is óók aerodynamisch en die is wél mooi :P

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik heb er wel is ingezeten bij een dealer toen ik even moest wachten op iets, maar als je erin zit snap je waarom niemand zon ding wil. Zicht naar achteren heb je niet en het interieur mist gewoon een stapel tellers. Verder is er n hoop ophef over de auto, terwijl het uiterlijk gewoon zo standaard als een opel astra is, niets vernieuwends.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• kmf
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:31:
Lees eens terug. Het ging wat betreft garantie om wat een nieuwe set accu's kost.
10.000 euro, maar dan heb je een LiOn-accu en krijg je rij je 1:40 :)

• pagani
  • Niet online
kmf schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:49:
[...]

Compleet nutteloos dus voor de tweedehands markt. Die investering haal je er nóóit uit. (bij een nieuwe auto trouwens ook niet, tenzij je 24/7 op de weg zit en dan goedkoper uit bent dan met een diesel)

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 07-03-2008 15:52 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

kmf schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:49:
[...]

je hebt het nu over het laten ombouwen van je Prius naar een Plug-In Prius.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

2bmws schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 23:06:
Waarom een prius lelijk is;
  1. ziet er futuristisch uit
  2. tis geen SUV en tis geen station
  3. - tis een aziaat
  4. maar vooral dat aflopende dak is verschrikkelijk lelijk
waarom ik er nogmeer een hekel aan heb:
hij is zogenaamd milieu vriendelijker - sure, met al die chemicaliën in de accu´s..
en een accu is na een X jaar op, dus lijkt mij een 2de hands prius me ook niet echt een aanrader
- vergelijk het met een electrische fiets, na zoveel km is de accu ook op en een nieuwe kost 400 Euro.

imho kan je wat dat betreft beter op LPG rijden...
Niks mis met futuristisch uitziende auto's vind ik. De BX vond ik mooi, de DS was best mooi, de nieuwe honda civic (zowel de hybrid als de hatchback) en wat te denken van deze :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/photo_1024_1.jpg

:9~

• kmf
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:51:
[...]

Compleet nutteloos dus voor de tweedehands markt. Die investering haal je er nóóit uit. (bij een nieuwe auto trouwens ook niet, tenzij je 24/7 op de weg zit en dan goedkoper uit bent dan met een diesel)
Ik wil er eigenlijk mee zeggegen dat je tegen die tijd beter een model met een andere techniek kan nemen. Net zoals een gadget.
2e hands en prive zou ik het niet nemen.

• EXX
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Waarom nutteloos 2dehands? Zelfs de Prius I wordt nu nog 2dehands verkocht, en dat was pas een lelijk ding! :P

De "lelijkheid" van de Prius II heeft IHMO ook met andere dingen te maken. Stel je voor dat deze techniek zich doorzet zeg: geen ronkende scheurijzers meer. Oei oei oei, dat moeten we niet hebben, dus afkraken maar!

[ Voor 49% gewijzigd door EXX op 07-03-2008 16:30 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

GaMeOvEr schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 23:40:
Ik vind hem niet "lelijk". Maar ik vind hem ook zeker niet "mooi".

Ik vind hem voornamelijk "saai", of "suf". Net zoals al die Hyundai auto's van 10-15 jaar geleden, gewoon allemaal heel functioneel, maar met geen uitstraling. Of de eerste Kia's. Ook al van die emotieloze, saaie auto's.

Er zitten geen spannende lijnen op, hij oogt niet dynamisch, hij oogt niet degelijk, het is gewoon een saaie auto. Hoe goed hij technisch ook moge zijn.

Los van de auto zelf heb je inderdaad dan die hippiecultuur eromheen, daar moet ik ook niet veel van hebben, maar dan kan de auto an-sich niet veel aan doen. ;)
Zo zou ik het ook willen omschrijven.

Verwijderd

EXX schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:31:
[...]
Wat Top Gear betreft: deze heren prijzen alleen auto's aan die snel en/of in hun ogen stoer zijn. Alle andere eigenschappen zijn onbelangrijk
Nou kun je ze een hoop verwijten, maar dat toch niet helemaal :P Bekijk de auto van het jaar 2005 eens bij ze :P

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:42:
We zijn eigenlijk wel een beetje afgedwaald van de TS (mede door mij). Wat betreft de lelijkheid: Iedereen die ik ken vind het een lelijke auto, zowel mannen als vrouwen. Ook de eigenaren vinden hem lelijk, maar die hebben hem puur voor de 14%. Waar het aan ligt? Een ongeïnspireerd "aerodynamisch" model misschien. Maar ja, de Veyron (extreem voorbeeld, maar design hoeft niets te kosten ;) ) is óók aerodynamisch en die is wél mooi :P
was hij maar echt aerodynamisch, dan was 't nog wat :P
Dat ding heeft dezelfde Cw als een antieke Opel Calibra en de Mercedes C classe. Niet slecht, maar zeker niet laag genoeg om die suffe bubbelvorm te rechtvaardigen.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:19:
Ik vind dat er geen karakter in zit. Geen ziel. En de techniek is ook minder indrukwekkend dan men wil doen voorkomen imo.

Een deel van de aversie komt bij mij denk ik ook door de status die het ding heeft. En hoe Toyota het ding heeft gepushed om het merk in een bepaald daglicht te stellen. De hele hippiecultuur die er omheen hangt.

Het feit dat er nog zoveel steken zijn laten vallen in het ontwerp. Het uiterlijk is daar nog niet eens het grootste punt bij. Ik kan een eenvoudige diesel kopen die zuiniger is dan de Prius. Goedkoper op alle fronten, ware het niet voor kunstmatige belastingregels.

Het enige wat het ding interessant kan maken imo is die 14% regeling. En dat is dus kunstmatig.

Maar goed .. als ik moest kiezen tussen een Prius en een Multipla .. ;)
Het is juist een auto met karakter, een keer wat anders dan die 13 in een dozijn astra's, dat is pas karakterloos. En de techniek is zelfs indrukwekkender dan men doet voorkomen, en in eerste instantie denkt. Iedereen denkt dat het "gewoon" een elektromotor aan de benzinemotor gedrukt is, maar niets is minder waar. http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm

Voor dezelfde grootte van de auto haal je een diesel die ongeveer hetzelfde verbruikt, alleen vergeet jij (als je het al wist) dat benzine een lagere energiedichtheid heeft dan diesel. En het dus heel knap is dat hij hetzelfde verbruikt dan een diesel, en dus een heel stuk efficiënter is. Als je hem vergelijkt met benzine auto's van dezelfde grootte, dan komt niets in de buurt.

Bovendien maakt lang niet iedereen voldoende kilometers om diesel financiëel aantrekkelijk te maken, waardoor dat dus een non-optie is.

Verwijderd

Nee. Ik ken de techniek en ben niet onder de indruk. Het karakter is er niet. Dat een Astra het ook niet heeft maakt de Prius niet ineens een wonderschoon ding. En het ding is niet zo efficient als het kan zijn. En dat is jammer. Jammer dat bv. de US markt amper op diesel draait. Hiet in Europa had er best een dieseluitvoering kunnen zijn. Als je dan toch efficient wilt werken. En dan in godsnaam iets wat er beter uit ziet. De Prius is ook 13-in-een-dozijn gestyled, alleen dan nog met een I'm holier than thou attitude. Niet mijn ding.

Laat hybride zichzelf eerst maar verpakken in iets dat ik aantrekkelijk vind, en voor mij biedt wat ik van een auto wil. Dan praten we verder.

Diezelfde kilometrage die diesel interessant maakt, is de kilometrage die je nodig hebt om de meerprijs van de aanschaf en benzineprijs te compenseren. Dus dan rij je een benzinewagen voor het geld van een dieselwagen. Whoop-tee-doo. Daar pak je geen winst mee. En dat is verspilling van al de extra resources en techniek die er in gestoken zijn.

Dan is iets als de elektrische Smart beter qua concept. Dat ding wordt tenminste ook voornamelijk gebruikt in een setting waar het elektrogedeelte flinke winst kan behalen. Dat is je troef inzetten op de juiste hand. Niet op de zakelijke markt van leaserijders die doorgaans met 140 links van Groningen naar Maastricht denderen. Dan kun je beter dieselen. Kom maar met een diesel-elektro .. als je dan toch al extra gewicht meezeult. De halve industriële wereld draait op diesel-elektro. Waarom personenwagens niet ..

Het topic gaat er trouwens over of het ding lelijk is. Dat heeft niet zoveel met de techiek van doen. Maar ik vind wel dat je het uiterlijk mag afzetten tegen de motieven of de winst. Als de vorm specifiek is om brandstof te besparen alá .. maar dat is ook amper het geval. Van de ene kan wil je niet te radicaal zijn om marktaandeel te verliezen, maar doorslaan naar een eenheidsworstontwerp is gewoon ook niet bevordelijk voor een hip imago. Dus nu moet ie het hebben van z'n save the planet label. Wat maar ten dele waar is. Dan hou je alleen smaak over. En of het je überhaupt boeit hoe het ding er uit ziet. Sommige mensen maakt het niet uit, andere mensen wel. Mij maakt het wel uit. Wil je mij in een Prius krijgen, dan moet ie wel héél wat goedkoper zijn dan om het even welke ander koekblik.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2008 18:59 ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MadMarky schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:25:
Design? Uitgerekte krentenbol met miniwieltjes eronder. Tot zo ver mijn mening ;)

Ik kan me best voorstellen dat mensen het er leuk uit vinden zien, maar het is helemaal niet mijn ding. En het milieuaspect? De productie van een Prius kost enorm veel energie en grondstoffen in vergelijking met een 'normale' auto. De onderdelen komen van over de hele wereld en de accuproductie is juist slecht voor het milieu.
Jij loopt achter, en hebt duidelijk geen technische achtergrond (iig geen van niveau).
Het artikel dat opgezet is door een studentje journalistiek is al duidelijk ettele malen diep de grond in geboord door hoogopgeleide technici (zoek maar op google).
MadMarky schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:49:
[...]

Top gear ja, hét programma dat alle meningen van mensen dicteert die denken verstand te hebben van auto's. Ooit gehoord van macht corrumpeerd? Onderhands worden daar echt wel dealtjes gesloten om bepaalde auto's in de zeik te nemen. En de prius is een bedreiging die bepaalde autofabrikanten niet leuk vinden... Jeremy clarckson zal er niet armer van zijn geworden.

Het in de zeik nemen van het uiterlijk van deze auto is echt way overdone (komt misschien omdat mensen bang zijn voor iets nieuws ofzo? of jaloers omdat de techniek niet in hun autotje zit?). Als je kijkt wat er gemiddeld op straat rond rijd, is de helft lelijker dan deze auto. Kijk bijvoorbeeld naar de hyundai santa fe, opel agila, meriva, golf, matiz, kalos, tacuma, nubira, berlingo, xsara picasso, copen, logan (MCV), ka, accent, getz, sonata, matrix, patriot, carens, picanto, rio, magentis, primera, micra, alles van ssangyon, cuore, justy, alto.

Stuk voor stuk lelijker en saaier dan de Prius, toch wordt de Prius afgekraakt vanwege zijn uiterlijk.
Vraag ik mij toch eens af waarom? Het heeft iets met de nieuwe techniek te maken en het imago van bomenknuffelaars of iets dergelijks.

Hetzelfde als dat artikel van "Prius vs. Hummer"; een klein kind zou nog zijn vraagtekens zetten bij de ronduit irreële aannamens en stellingen die daar worden gedaan, laat staan een weldenkend mens met een beta achtergrond. Toch zijn er een heleboel mensen die het zo aannemen als waarheid, zonder zelf hun hersenen te gebruiken. Het is natuurlijk een heerlijk pakkend en cru verhaal om te vertellen bij de lunch; "het boegbeeld van bomenknuffelaars is milieuonvriendelijker dan de Hummer".

Ik had laatst trouwens een leuke discussie met iemand van m'n werk op zaterdag. Hij beweerde dat de prius ontiegelijk traag was (hij had top gear gezien :X ), waarop ik hem vertelde dat 10.9 sec naar de 100 helemaal niet traag is. De nieuwste bmw 3.16 doet er 10.9 sec over. Als ik kijk naar de nieuwste auto's van dezelfde grootte en een motor van 1.6 naar 2.0 liter. Dan varieren ze allemaal zo tussen de 10 en 12 seconden.
Ik zei tegen hem dat niet meer dan 1 op de 8 auto's die langskomen sneller dan 10 sec naar de 100 gaan. Na een tijdje langs de weg te hebben gestaan en te hebben gekeken naar alles wat langskwam moest hij mij toch wel gelijk geven.

Verwijderd

Hou toch op zeg. Je gaat nu mensen aanvallen op hun smaak. Accepteer gewoon dat mensen het ding lelijk vinden. Net als veel andere wagens overigens. Dus dat verwijt hoef je ook niet onder tafel vandaan te halen. Over smaak valt niet te twisten. Je voelt je aangevallen omdat mensen jouw auto niet mooi vinden. Jammer dan. Waar maak je je nou helemaal druk om? Als jij 'm mooi vindt is het toch goed ..

Jij moet er in rijden. Niet een ander. Die mag zelf kiezen. En uiterlijk telt mee.
Het ontgaat me waarom dit zo'n heikel punt moet zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2008 19:13 ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 18:40:
Nee. Ik ken de techniek en ben niet onder de indruk.
Dan ben je waarschijnlijk niet onder de indruk geweest sinds de verbrandingsmotor is uitgevonden, want er is in de tussentijd naast hybride weinig bijzonders gebeurd.
En het ding is niet zo efficient als het kan zijn. En dat is jammer. Jammer dat bv. de US markt amper op diesel draait. Hiet in Europa had er best een dieseluitvoering kunnen zijn. Als je dan toch efficient wilt werken.
Uiteraard kan het efficiënter, maar alles waar een benzinemotor in zit is van nature inefficiënt. Maar het is voor benzineauto's de efficiëntste auto die er te krijgen is. (d.w.z. het grootste gedeelte van de energie uit benzine wordt ook daadwerkelijk omgezet in beweging zetten van de massa.).
Hij is gemaakt voor de japanse en amerikaanse markt, en daar is diesel voor vrachtwagens.
En dan in godsnaam iets wat er beter uit ziet. De Prius is ook 13-in-een-dozijn gestyled, alleen dan nog met een I'm holier than thou attitude. Niet mijn ding.
Nou is ie in ene 13 in een dozijn gestyled, wat is dan het grote opgeblazen probleem met het uiterlijk dan nog als er tig nagenoeg dezelfde auto's rondrijden? :D

Het is jammer dat de meeste autofabrikanten nog niet zo ver zijn met de techniek. Maar voor mensen die van conservatief (en doodsaai naar mijn mening) uiterlijk houden, volkswagen gaat een hybride diesel in productie brengen binnenkort.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Nee. Ik ken de techniek en ben niet onder de indruk. Het karakter is er niet. Dat een Astra het ook niet heeft maakt de Prius niet ineens een wonderschoon ding. En het ding is niet zo efficient als het kan zijn. En dat is jammer. Jammer dat bv. de US markt amper op diesel draait. Hiet in Europa had er best een dieseluitvoering kunnen zijn. Als je dan toch efficient wilt werken. En dan in godsnaam iets wat er beter uit ziet. De Prius is ook 13-in-een-dozijn gestyled, alleen dan nog met een I'm holier than thou attitude. Niet mijn ding

Laat hybride zichzelf eerst maar verpakken in iets dat ik aantrekkelijk vind, en voor mij biedt wat ik van een auto wil. Dan praten we verder.
ben je dan toch niet dolblij met mensen die 'm wel kopen en er in rijden zodat de techniek zich in ieder geval op de wegenkaart kan zetten en verder door ontwikkeld wordt.
Dank&steunbetuigingen of opgestoken middelvingers kun je uiteraard via de bekende weg sturen.

:+

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:10:
Hou toch op zeg. Je gaat nu mensen aanvallen op hun smaak. Accepteer gewoon dat mensen het ding lelijk vinden. Net als veel andere wagens overigens. Dus dat verwijt hoef je ook niet onder tafel vandaan te halen. Over smaak valt niet te twisten. Je voelt je aangevallen omdat mensen jouw auto niet mooi vinden. Jammer dan. Waar maak je je nou helemaal druk om? Als jij 'm mooi vindt is het toch goed ..

Jij moet er in rijden. Niet een ander. Die mag zelf kiezen. En uiterlijk telt mee.
Het ontgaat me waarom dit zo'n heikel punt moet zijn.
Ik heb geen Prius :P

Ik heb een Honda Prelude 2.2 vtec met 200pk.

Het gaat mij erom dat veel mensen blijkbaar slecht zijn in relativeren. Je mag het best een lelijk ding vinden, maar kijk ook eens om je heen en laat je mening niet zo dicteren door de media (kuch top gear kuch).

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:54

McBoom

Broem

Bartjuh schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:19:
Maar voor mensen die van conservatief (en doodsaai naar mijn mening) uiterlijk houden, volkswagen gaat een hybride diesel in productie brengen binnenkort.
Sorry, maar dit kan ik niet saai noemen:

Afbeeldingslocatie: http://graphics8.nytimes.com/images/2007/11/14/automobiles/autoshow/533-VW-Blue.jpg
Of het mooi is, is een kwestie van smaak, maar je kan VW niet betichten van het ontwerpen van een saaie hybride. :P

The ramblings of an idiot

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:08:
Ik lees en hoor vaak dat de Toyota Prius door velen zeer lelijk gevonden wordt. Ik vraag me eigenlijk af waarom dat zo is.
Deze vraag heb ik me ook en een een paar andere mensen ook gesteld. In het begin vond ik ook de prius lelijk, maar eigenlijk vind ik nu het wel meevallen. (En dat is niet omdat ik zojuist de TS heb gelezen) Het lijkt wel alsof ik de mening overnam van vele anderen, die dus de pruis lelijk vinden.

Mijn huidige mening over de Toyota Prius:
Hij straalt niet zo'n kracht uit als sommige andere auto's. Dat komt mede doordat hij meer ronde vormen heeft, vind ik. Ook de velgen helpen niet echt mee. De wielen zijn net niet groot genoeg om de auto cool, vet, tof, enz. uit te zien. (zie bijv. op de afb. van de TS). De neus is ook iets hoog en de daklijn is ook hoog. De achterkant vind ik wat afgeplat en die "witte" achterlichten staan me niet zo. Dit alles is niet van dermate niveau dat het echt lelijk word, maar minder mooi, of in ieder geval niet mijn smaak. Kortom ik vind hem niet echt mooi, maar wel matigjes qua vormgeving.

Maar hij is wel zuinig. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Regeneration op 07-03-2008 19:31 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 18:10:
[...]

was hij maar echt aerodynamisch, dan was 't nog wat :P
Dat ding heeft dezelfde Cw als een antieke Opel Calibra en de Mercedes C classe. Niet slecht, maar zeker niet laag genoeg om die suffe bubbelvorm te rechtvaardigen.
Cw waarde is een maat om de stroomlijn weer te geven.
De totale luchtweerstand van een voertuig is afhankelijk van meer dan dat. Zo zul je sportwagens hebben die een Cw waarde hebben die hoger ligt dan bijv. de Prius of Calibra maar die toch minder luchtweerstand ondervinden bij een gelijke snelheid.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

McBoom schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:24:
[...]
Sorry, maar dit kan ik niet saai noemen:

[afbeelding]
Of het mooi is, is een kwestie van smaak, maar je kan VW niet betichten van het ontwerpen van een saaie hybride. :P
Vind ik best wel een stoer autotje, ben ik helemaal met je eens!

Maar dat is een conceptcar (zoals zo vaak), wat ik bedoel is de gewone golf 5 of 6 met diesel hybride;
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8401

Vind het overigens wel heel goed van volkswagen dat ze ermee komen, zodat ook mensen met een conservatieve smaak een hybride kunnen aanschaffen.

Verwijderd

Bartjuh schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:19:
[...]

Dan ben je waarschijnlijk niet onder de indruk geweest sinds de verbrandingsmotor is uitgevonden, want er is in de tussentijd naast hybride weinig bijzonders gebeurd.
Ben ik ook niet. Het punt is dat voor de mensen voor wie het ding niet meer is dan een gebruiksvoorwerp de techniek sowieso ondergeschikt is aan het resultaat. En de gebruikte techniek moet dan een meerwaarde leveren. En die is mondjesmaat en het zou beter kunnen.
[...]

Uiteraard kan het efficiënter, maar alles waar een benzinemotor in zit is van nature inefficiënt. Maar het is voor benzineauto's de efficiëntste auto die er te krijgen is. (d.w.z. het grootste gedeelte van de energie uit benzine wordt ook daadwerkelijk omgezet in beweging zetten van de massa.).
Hij is gemaakt voor de japanse en amerikaanse markt, en daar is diesel voor vrachtwagens.
Verander dan de mentaliteit ipv de voertuigen. Daar is zeker zo veel als het niet veel meer is aan winst te behalen. In de US komt er binnenkort geloof ik ook een 35 mpg regeling waar auto's aan moeten voldoen. Dat is 1:15 ongeveer. Niet superzuinig maar het is een stap.
[...]

Nou is ie in ene 13 in een dozijn gestyled, wat is dan het grote opgeblazen probleem met het uiterlijk dan nog als er tig nagenoeg dezelfde auto's rondrijden? :D
Ik maak er geen probleem van. Ik stel dat je dergelijk gestylede wagens niet koopt om iets anders dan van A naar B rijden zonder je te bekommeren om de internals of voorkomen. Dat is niet anders dan de gemiddelde Astra of Golf. Alleen moet de Prius dan iets meer bieden om zijn image te onderbouwen. En de techniek is interessant maar niet van belang voor de persoon die zo'n ding koopt. Ik garandeer je dat 95% van de mensen die een Prius rijdt geen benul heeft van de vliegwielen.
Het is jammer dat de meeste autofabrikanten nog niet zo ver zijn met de techniek. Maar voor mensen die van conservatief (en doodsaai naar mijn mening) uiterlijk houden, volkswagen gaat een hybride diesel in productie brengen binnenkort.
Ik ben benieuwd :)
YellowCube schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:21:

ben je dan toch niet dolblij met mensen die 'm wel kopen en er in rijden zodat de techniek zich in ieder geval op de wegenkaart kan zetten en verder door ontwikkeld wordt.
Dank&steunbetuigingen of opgestoken middelvingers kun je uiteraard via de bekende weg sturen.

:+
Ach ... natuurlijk wel. Je moet ergens beginnen met een massaproduct. Ik vind het imago alleen wat misplaatst.
Dat zeg ik toch ook niet :?
Ik heb een Honda Prelude 2.2 vtec met 200pk.
vtec :+ ;)
Het gaat mij erom dat veel mensen blijkbaar slecht zijn in relativeren. Je mag het best een lelijk ding vinden, maar kijk ook eens om je heen en laat je mening niet zo dicteren door de media (kuch top gear kuch).
Kijk en hier neem ik dus aanstoot aan. Waar haal jij het lef vandaan om te zeggen dat ik mijn mening heb laten dicteren door Top Gear? Dat is nogal een boute uitspraak. Ik ben algemeen geinteresseerd in techniek. En zeker autotechniek. De Prius is mij dan ook niet geheel onbekend, evenals tig andere varianten op het thema hybride, alternatieve brandstoffen, en wat al niet meer uit die tak van sport. Als ik dan al die mogelijkheden zie, dan zie ik gewoon betere alternatieven dan een Prius. Ongeacht in welk jasje ze 'm steken. Again .. je moet ergens beginnen, maar ik vind dat Toyota, en zeker de media en de jetsethippies er dan niet zo'n schijnheilig goodie two shoes image aan moeten hangen. Dat schiet bij mensen in het verkeerde keelgat. En bij mij ook. Het is ook welhaast enkel de Prius die de media-aandacht krijgt. Alsof dat de enige op de markt in in dat segment. Hoge bomen vangen veel wind en dat is hier dan niet anders.

Ik vind het idee van hybride op de korte termijn zeker nuttig. Maar ik krijg jeuk als men net doet alsof het halleluja de oplossing is. Dat is het niet. En als ik dat ding dan persoonlijk ook nog gewoon niet mooi vind .. dan is het voor mij een uitgemaakte zaak. Je zult mij eveneens nevernooitniet 'vrijwillig' in een Golf zien rijden want die vind ik ook lelijk.

Ik sluit niet uit dat ik nooit in een Prius zal rijden. Hopelijk eentje die niet zo lelijk is maar toch. Alleen is dat dan voor mij een wagen waarbij de prioriteiten wezenlijk anders liggen. Een daily, een leasebak, een huurwagen. De auto waarbij passie geen factor speelt maar enkel de prijs. En zelfs dan heeft ie het moeilijk want goedkoop is ie niet. Ik ga niet het feit dat het ding hybride is primair in overweging nemen bij de aanschaf. Verbruik speelt zeker mee maar dat is echt niet zo'n spectaculair real life verschil als diezelfde media nogal eens wil doen voorkomen. En Toyota spint er garen bij zolang dat misverstand bestaat.

Als ik een Prius zou rijden, zou het niet mijn enige wagen zijn. Dat kan ik gewoon mezelf niet verkopen. Zo zit ik niet in elkaar. Mijn prioriteiten liggen anders. Meer waarschijnlijk duurt het nog wel een tijd voordat ik een hybridewagen rij. En welk merk dat is zien we tegen die tijd wel weer. Maar ik garandeer je dat ik tegen die tijd ook een garage heb met daarin een of ander ding dat mij wel kan bekoren. Of dat dan een benzineslurpend monster is, of een hybride, of een waterstofraket .. wie zal het zeggen. Koppel is koning en dat hebben elektromotoren plenty.

• Twhomp
  • Laatst online: 17:24

Twhomp

Stayin' Alive

*posting without reading*

Ik vind de Prius niet perse een lelijke auto. Een Multipla is echt lelijk. Of van TE getunede sjonnie bakken. Of sommige pickups.

Maar een Prius is ook niet mooi. Gewoon middle of the pack.

Ik hoor wel van sommige eigenaren dat een Prius heerlijk rijdt. En samen met het verbruik is het dus zeker een interessante auto.

Ach, volgende hybride zal vast weer iets mooier en beter zijn. Kijken we dan wel of we hem gaan kopen.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Verwijderd

YellowCube schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:36:
[...]

Cw waarde is een maat om de stroomlijn weer te geven.
De totale luchtweerstand van een voertuig is afhankelijk van meer dan dat. Zo zul je sportwagens hebben die een Cw waarde hebben die hoger ligt dan bijv. de Prius of Calibra maar die toch minder luchtweerstand ondervinden bij een gelijke snelheid.
Spul met vleugels en/of een klein frontaal oppervlak ja, maar de prius heeft geen vleugels en heeft een normaal frontaal oppervlak.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Nee. Ik ken de techniek en ben niet onder de indruk. Het karakter is er niet. Dat een Astra het ook niet heeft maakt de Prius niet ineens een wonderschoon ding. En het ding is niet zo efficient als het kan zijn. En dat is jammer. Jammer dat bv. de US markt amper op diesel draait. Hiet in Europa had er best een dieseluitvoering kunnen zijn. Als je dan toch efficient wilt werken. En dan in godsnaam iets wat er beter uit ziet. De Prius is ook 13-in-een-dozijn gestyled, alleen dan nog met een I'm holier than thou attitude. Niet mijn ding.

...

Dan is iets als de elektrische Smart beter qua concept. Dat ding wordt tenminste ook voornamelijk gebruikt in een setting waar het elektrogedeelte flinke winst kan behalen. Dat is je troef inzetten op de juiste hand. Niet op de zakelijke markt van leaserijders die doorgaans met 140 links van Groningen naar Maastricht denderen. Dan kun je beter dieselen. Kom maar met een diesel-elektro .. als je dan toch al extra gewicht meezeult. De halve industriële wereld draait op diesel-elektro. Waarom personenwagens niet ..

...
Helemaal mee eens als je goed voor het milieu wilt zijn dan een een bak die vooral gebruikt wordt op de snelweg met 140 Km/h natuurlijk een grote grap. Een smart met electrische hulpmotor JA dat scheelt, een simpele stadsauto van welk merk dan ook met electrische hulpmotor JA! De Prius, sorry hoor maar.. holier then thou! "Ja het is goed voor het milieu" my arse! het blijft een auto en hoe heerlijk hij ook rijdt en hoeveel luxe hij ook heeft hij wordt er niet zuiniger!

Een diesel auto kan goedkoper en beter voor het milieu zijn dan de prius. Stel je voor dat Citroen zou komen met een C3 met Electrische hulpmotor..kijk dat zou schelen!

Verwijderd

Er is dus een Smart die puur elektrisch is. Geen hybride. Deze week nog getest in Fifth Gear. Niet ideaal, maar voor in de stad wel handig.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 22:56:
Er is dus een Smart die puur elektrisch is. Geen hybride. Deze week nog getest in Fifth Gear. Niet ideaal, maar voor in de stad wel handig.
Elektrisch heeft een voordeel, veel tractie vanuit de electromotoren (dus over het algemeen snel optrekken) en heerlijk stil maar ja je moet wel de batterijen opladen.

Probleem met pure electrische wagens is dat een batterij, zelfs de best maar iets van 10% van de energie kan opslaan die een volle tank diesel bijvoorbeeld heeft!

Pagina: 1 2 3 Laatste