Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom is de prius lelijk volgens velen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:56
Mx. Alba schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:01:
Doet u mij maar een Solar Plugin Prius op Aardgas alstublieft.
Wat bedoel je met Solar? Toch hopelijk geen ingebouwd zonnestroompaneeltje? Dat zet namelijk compleet GEEN zoden aan de dijk. Een plug-in Prius lijkt mij wel wat (als ik een dergelijke grote auto nodig zou hebben) en voeden uit zonnestroompanelen is een zeer goed idee. Maar zet die panelen alsjeblieft op je huis en niet op je auto... Daar leveren ze veel meer op.

Ik heb overigens vorig jaar in een plug-in Prius gereden, dat is briljant hoor. 2l per 100 km (+ 6kWh per 100km). Meer info.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

* schop *

De eerste plaatjes van de Prius III zijn opgedoken:

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/480/1/36ab8f23af4a3ded16eee7bf14fa9741.jpg

Duidelijk een doorontwikkeling van het huidige model.

Bron

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Maar nog steeds lelijk ;)

Money for nothin' and your chicks for free

• JeroenH
Mening ;) (Uiterlijk van een auto zou niet moeten boeien, want a) als je rijdt zit je er in en zie je de buitenkant niet en b) alle auto's zijn exact hetzelfde: een min of meer rechthoekig blikje op vier wielen)

Hij heeft nog steeds geen grote accu en geen plug-in mogelijkheid, dus in mijn ogen nog steeds een 'net-niet' auto... De Synergy-drive is technisch absoluut mooi, maar ik vind 1:20 nou niet echt spectaculair. Vanaf 1:30 in de praktijk vind ik het ergens op beginnen te lijken bij een auto van dit formaat.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Het lijkt wel of ze de Peugeot toer op gaan. Ook al zo'n groot smoelwerk als grille.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ben1985 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 15:02:
Het lijkt wel of ze de Peugeot toer op gaan. Ook al zo'n groot smoelwerk als grille.
Die zie je inderdaad steeds meer. Ford en Audi bijvoorbeeld.
Ach ik vind het persoonlijk wel wat hebben.

Money for nothin' and your chicks for free

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Sowiso is er altijd een grote groep mensen die elke auto lelijk vinden die niet d.m.v. "tuning" probeert een DTM wagen na te doen. Verder is er totaal niets stoers aan een prius natuurlijk, valt eigenlijk niks aan op te scheppen.

Ding rijdt overigens best wel lekker vind ik. Als je bij het stoplicht het pedaal helemaal intrapt geef je menig TDI'tje het nakijken. Het is uiteindelijk niet mijn nieuwe leaseauto geworden omdat het eigenlijk geen passende auto is voor lange mensen en omdat de bagageruimte wel erg triest is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit is juist een wagen met een grotere DTM uitstraling. Kijk maar naar die lekker breed ogende voorbumper. Hoe verschrikkelijk lelijk.
Ik vind er zelf ook niet veel aan. Ik vind die trend van steeds hogere voorkanten ook extreem lelijk.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

CanonG1, het uiterlijk van een auto boeit wel. Net als dat bij ieder apparaat het uiterlijk er toe doet. En eens met Maasluip, de Prius 3 doet wel heel erg zijn best sportief over te komen. Check de uitgeklopte wielkasten voor maar. De grote luchtinlaten zijn ook een aerodynamische ramp.
De hogere voorkanten hebben te maken met zeuroparegeltjes die over voetgangerveiligheid gaan. En de Prius heeft het dan helemaal lastig, omdat er daar voorin een benzinemotor, een generator en een elektromotor moeten liggen. Dat gecombineerd met toyota ontwerpers die sowieso niks kunnen (noem een mooie auto in het gamma van Toyota) geeft de Prius.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 13:53:
noem een mooie auto in het gamma van Toyota
GT-One :P

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 13:53:
CanonG1, het uiterlijk van een auto boeit wel voor sommige mensen. Net als dat bij ieder apparaat het uiterlijk er toe doet voor sommige mensen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Stil nou maar met je 'voor sommige mensen'. Niet hopen dat je een punt hebt. Een auto wordt niet gemaakt 'voor sommige mensen'. Een auto wordt gemaakt voor een groep mensen. En het overgrote gedeelte van die groep boeit het wel. Feit blijft dat de Prius geen evenwichtig ontwerp heeft. Als je kijkt naar de Prius vormt het geen geheel. Iets wringt er.
De A-stijl is heel sportief naar achter en drukt snelheid uit en alles, terwijl de C stijl maar een beetje tam eropgeplakt zit bijvoorbeeld.
Daarnaast kijkt de auto arrogant met opgetrokken wenkbrauwen (al past dat bij de gemiddelde Prius rijder).

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

YellowCube

Wait...what?

zou het bijna laten, maar op welke manier merk jij arrogantie bij de gemiddelde Prius rijder?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als ik een hybride zou kopen, zou ik eerder voor deze gaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.hondahybridclub.nl/pics/Honda_Insight_Concept/Honda_Insight_Concept_005_450px.jpg
Honda Insight Concept
Alleen is dit nog een concept, dus het is wel afwachten wat hiervan overblijft.

[ Voor 6% gewijzigd door VantageR op 18-10-2008 14:46 ]

Verwijderd

YellowCube schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:46:
zou het bijna laten, maar op welke manier merk jij arrogantie bij de gemiddelde Prius rijder?
Och, was een lichte sneer naar milieumensen die denken dat ze het gat in de ozonlaag dichten door in een prius te rijden. Die zijn vaak ~50 en kijken heel zuur terwijl ze heel langzaam rijden.

Daarnaast is de claim van aerodynamica van Toyota een beetje laf, want ze zijn niet tot het gaatje gegaan. Wat ze wel hadden kunnen doen. Wielkappen bijvoorbeeld. Vredestijn opbellen of ze banden kunnen maken met een extralage rolweerstand (vredestijn maakt ook de Nuna banden), deurklinken zo veel mogelijk verzinken. etc. etc. Gewoon aandacht voor detail. Daar maak je de auto veel aantrekkelijker mee.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:58:
[...]

Och, was een lichte sneer naar milieumensen die denken dat ze het gat in de ozonlaag dichten door in een prius te rijden. Die zijn vaak ~50 en kijken heel zuur terwijl ze heel langzaam rijden.
wat een aflevering Southpark al niet voor 'n inzichten kan brengen. ;)
Daarnaast is de claim van aerodynamica van Toyota een beetje laf, want ze zijn niet tot het gaatje gegaan. Wat ze wel hadden kunnen doen. Wielkappen bijvoorbeeld. Vredestijn opbellen of ze banden kunnen maken met een extralage rolweerstand (vredestijn maakt ook de Nuna banden), deurklinken zo veel mogelijk verzinken. etc. etc. Gewoon aandacht voor detail. Daar maak je de auto veel aantrekkelijker mee.
ik denk dat ze toch te bang zijn om daarmee teveel een soort van buitennissigheid te creeeren. Als er wielkappen op gezeten hadden was je gelijk om geweest?
En de vraag is of al dat soort dingen wel zoveel uitmaken voor een gewone auto. Je had dan een auto gehad die puur qua uiterlijk ontzettend aerodynamisch is, maar wat uiteindelijk slechts gepruts in de marge was geweest.
Imo is dat het nu ook al. Qua energiebesparing wel te verstaan. Akoestisch gezien is het vrij goed merkbaar. Je hebt bijv. nauwelijks last van windgeruis

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:58:
Doh, al die bumperklevers achter hun die 50 willen rijden op een 50 weg, en dat kan natuurlijk niet want dan schakelt de benzine motor in en dat kost centjes.
Daarom moet iedereen maar 40 gaan rijden als er zo'n klote Prius voor je zit.

Verwijderd

Southpark heeft er niks mee te maken. En ik zeg niet dat wielkappen die auto veel mooier maken, maar aandacht voor detail zou dat wel doen. En juist de bangheid van Toyota heeft die auto een lelijk gedrocht gemaakt. Dat zie je bij de Prius 3 ook.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Bierkameel schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:08:
[...]

Doh, al die bumperklevers achter hun die 50 willen rijden op een 50 weg, en dat kan natuurlijk niet want dan schakelt de benzine motor in en dat kost centjes.
Voelt dat nou lekker aan, je eigen frustraties bij elkaar fantaseren?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inderdaad zeg. Ik rij met mijn Pruis dagelijks vol elektrisch 60km/h. Gewoon een kwestie van het gas goed doseren. En zelfs op cruise control wil hij bij die snelheid wel elektrisch rijden mits de accu voldoende vol is.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Kun je in een Prius ook een begrenzer aanzetten of kiezen voor elektrisch only? Zodat je kunt forceren dat de benzinemotor uit blijft?

Pruis .. zijn die nieuw? :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2008 17:55 ]

Verwijderd

Ontopic blijven kinders. Is goed voor de sfeer in het topic. En dan heb ik mijn regeltjes niet voor niks getyped.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:54:
Kun je in een Prius ook een begrenzer aanzetten of kiezen voor elektrisch only? Zodat je kunt forceren dat de benzinemotor uit blijft?

Pruis .. zijn die nieuw? :P
Off topic: de Prius heeft een CC maar geen begrenzer. Er is wel een EV knopje om hem te forceren alleen elektrisch te rijden maar die werkt alleen tot 48 km/h.

On topic: ben ik nou gek omdat ik de Prius gewoon wèl mooi vind?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Mwah. Mss omdat je consistent Pruis schrijft? :P

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 19:24:
Mwah. Mss omdat je consistent Pruis schrijft? :P
Duh, stomme Blackberry Pearl. De u en de i zitten op de zelfde toets...

• JeroenH
Mx. Alba schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:53:
Inderdaad zeg. Ik rij met mijn Pruis dagelijks vol elektrisch 60km/h. Gewoon een kwestie van het gas goed doseren. En zelfs op cruise control wil hij bij die snelheid wel elektrisch rijden mits de accu voldoende vol is.
Is dat wel zinvol? De accu's van de standaard Prius kun je niet opladen uit het stopkontakt, dus alles wat je elektrisch rijdt moet je later weer opwekken door exta benzine op te stoken... Daarom vond ik de Prius plug-in waarin ik gereden heb op zich wel interessant, daarmee verminder je ten minste het benzineverbruik ècht, in ruil voor een beetje (schoon opgewekte) elektriciteit.

En v.w.b. het ontopic zijn: je kunt discussiëren tot je een ons weegt over smaak, en of uiterlijk er toe doet. Uiterlijk van een auto doet mij niets, terwijl het voor sommige anderen het belangrijkste in hun leven lijkt te zijn. Dergelijke verschillen zul je altijd houden denk ik.

De Prius lelijk? Geen idee. Hij ziet er in mijn ogen exact hetzelfde uit als al het andere wat op de weg rijdt: vier wielen met daarop een metalen rechthoekig-achtig voorwerp met ramen en onder de motorkap een ruim 100 jaar oude uitvinding (verbrandingsmotor). Daarmee zijn 100% van alle auto's op de weg omschreven, vrijwel zonder uitzondering.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
CanonG1 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:31:
[...]

Is dat wel zinvol? De accu's van de standaard Prius kun je niet opladen uit het stopkontakt, dus alles wat je elektrisch rijdt moet je later weer opwekken door exta benzine op te stoken... [...]
Volgens mij laden de accu's ook op als je gewoon remt. :)

• JeroenH
SChief schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:39:
Volgens mij laden de accu's ook op als je gewoon remt. :)
Dat is waar, maar dat is niet veel. Bij het remmen van een dergelijk zwaar voertuig komt veel energie vrij, waarvan de elektromotor maar een klein deel af kan tappen. Daarnaast kunnen de NiMH-accu's in de standaard Prius niet met een heel hoge laadstroom geladen worden. Dat werkt niet zo goed als veel mensen denken.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bierkameel schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:08:
[...]
Ach, onzin. Bovendien kan je wel 90km/h rijden puur elektrisch (alleen niet in EV).
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:36:
Daarnaast kijkt de auto arrogant met opgetrokken wenkbrauwen (al past dat bij de gemiddelde Prius rijder).
Als je een prius-rijder al arrogant noemt :X Die lui die in zo'n porsche cayenne rijden, die zijn arrogant.

De prius is heel populair onder hoogleraren. Zijn toch niet de minste mensen qua intelligentie. Al zullen die de keuze voor een auto veel meer op rationaliteit en principes baseren, dan op emotie. (ik zeg niet dat het een beter is dan het andere).
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:18:
Southpark heeft er niks mee te maken. En ik zeg niet dat wielkappen die auto veel mooier maken, maar aandacht voor detail zou dat wel doen. En juist de bangheid van Toyota heeft die auto een lelijk gedrocht gemaakt. Dat zie je bij de Prius 3 ook.
Ik vind dat je een beetje overdrijft. Ok, toegegeven, de prius is niet de allermooiste auto. Een merc C-klasse vind ik ook mooier. Maar ik vind hem zelf eigenlijk ook niet lelijk. Zeker als ik hem vergelijk met het gemiddelde wat op de weg rijd.
Iedereen doet net alsof de prius een unicum in lelijkheid is, terwijl er zat "lelijkere/saaiere" auto's worden verkocht.
Mx. Alba schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 18:51:
[...]
Off topic: de Prius heeft een CC maar geen begrenzer. Er is wel een EV knopje om hem te forceren alleen elektrisch te rijden maar die werkt alleen tot 48 km/h.
Nog als toevoeging; EV modus gaat automatisch weer uit als de motor nog te koud is, de accuspanning te laag wordt, of als je ineens wat meer gas gaat geven.
On topic: ben ik nou gek omdat ik de Prius gewoon wèl mooi vind?
Neuh, niet de enige "gek" ;) Ik vind hem ook wel mooi.
CanonG1 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:31:
Is dat wel zinvol? De accu's van de standaard Prius kun je niet opladen uit het stopkontakt, dus alles wat je elektrisch rijdt moet je later weer opwekken door exta benzine op te stoken... Daarom vond ik de Prius plug-in waarin ik gereden heb op zich wel interessant, daarmee verminder je ten minste het benzineverbruik ècht, in ruil voor een beetje (schoon opgewekte) elektriciteit.
De benzinemotor heeft natuurlijk een bepaald optimaal punt waar het rendement optimaal is. Stel dat de auto 30pk nodig heeft voor het in stand houden van de snelheid, en bij 50pk ligt het optimum van de benzinemotor, dan kan hij die 20pk extra gebruiken om tijdens het rijden de accu's op te laden. Als de accu's dan vol zitten, kan de benzinemotor even uit. Of gebruikt worden bij accellereren , airco etc.

Verwijderd

Bartjuh schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 11:41:
Ik vind dat je een beetje overdrijft. Ok, toegegeven, de prius is niet de allermooiste auto. Een merc C-klasse vind ik ook mooier. Maar ik vind hem zelf eigenlijk ook niet lelijk. Zeker als ik hem vergelijk met het gemiddelde wat op de weg rijd.
Iedereen doet net alsof de prius een unicum in lelijkheid is, terwijl er zat "lelijkere/saaiere" auto's worden verkocht.
Ik overdrijf helemaal niet. Juist de bangheid van Toyota heeft de auto lelijk gemaakt. De auto klopt gewoon niet. Net als de Citroen CX. Leek heel erg op de DS, maar de CX klopt niet, en de DS wel.

En over de arrogantie van Priusrijders, ze vergelijken zich met hoogleraren met als enige criterium autokeuze. Is best wel arrogant.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De ene persoon maakt een afweging op basis van het uiterlijk van de auto, de andere op de kosten, een andere weer op status en een ander weer op veiligheid. Of een combinatie van die. Daarom rijden er ook mensen in een Suzuki Alto en anderen in een BMW M5. Gelukkig kan dat in Nederland.
De hele discussie van "die rijders zijn arrogant" en "die rijders zijn intelligent" is dus gewoon onzin en iedereen die daaraan meedoet is gewoon bekrompen.

Persoonlijk vind ik de Prius qua uiterlijk niet mooi, maar reeel gezien zit je eigenlijk alleen maar in de auto en daar zit hij uitstekend. Het enige nadeel is de spoiler midden in je achteruitkijkspiegel, wat vreselijk irritant is. Grote reden waarom de Prius wel populair is is omdat hij zeer goedkoop is in de lease. Dat scheelt wel 150-200 euro per maand (netto), vergeleken met een auto uit dezelfde klasse. In 4 jaar levert dat dan dus ook een mooie besparing op!

Als ik voor de lease erin kon rijden, deed ik dat meteen. Prive zou ik m niet nemen, omdat je daar veel minder voordeel ervan hebt, dan zou ik inderdaad een andere iets mooiere auto kiezen (voor hetzelfde geld dus).

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 12:07:Ik overdrijf helemaal niet. Juist de bangheid van Toyota heeft de auto lelijk gemaakt. De auto klopt gewoon niet. Net als de Citroen CX. Leek heel erg op de DS, maar de CX klopt niet, en de DS wel.

En over de arrogantie van Priusrijders, ze vergelijken zich met hoogleraren met als enige criterium autokeuze. Is best wel arrogant.
Weet je wat pas arrogant is? Denken dat een mening de waarheid is.

Of een auto lelijk is of 'niet klopt' is subjectief en helemaal voor je eigen rekening. Als iemand de auto dus wel mooi vindt dan is dat net zo waar als jouw bewering. Over smaak valt te twisten maar heeft over het algemeen weinig nut.

De Prius vind ik niet echt mooi, maar het concept spreekt me wel aan. Ik hoop dat de verkopen stijgen zodat er meer tijd en geld wordt gestopt in de ontwikkeling van de auto. Ook kan het interessant zijn om de technologie juist toe te passen op een bestaande, goed verkopende, auto. Dat zou ook een boost kunnen geven aan de verkopen. Je hebt dan misschien niet zozeer intellectuele early adopters als klant, maar mogelijk een grotere groep die het concept de juiste stap voortwaarts kan geven.

• kmf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:36:
Stil nou maar met je 'voor sommige mensen'. Niet hopen dat je een punt hebt. Een auto wordt niet gemaakt 'voor sommige mensen'. Een auto wordt gemaakt voor een groep mensen. En het overgrote gedeelte van die groep boeit het wel.
Een groep mensen. Alleen is er meer dan 1 groep mensen. Dat jij bij een groep behoort waarbij de vorm belangrijker is dan alle andere mogelijke voordelen, a la. Maar dat betekent niet dat er ook andere groepen zijn die een auto op andere wijze beoordelen.
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 12:07:
[...]
En hoe zit het dan over de arrogantie van niet-Prijsrijders, de mensen die schijnbaar mogen voorschijven of mensen een auto wel of niet mooi mogen vinden, of dat ze de bevoegdheid geven om anderen arrogant te noemen als zij hun mening niet delen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Ik heb het niet over een mening grapjassen. Ik heb het over of een auto klopt of niet. Dat is niet subjectief. Als je een auto van voren sportief maakt, en van achter laat lijken op een gezinswagen, dan klopt de auto niet. Betekent niet dat de auto niet mooi kan zijn. Bij de Delahaye 175S Saoutchik klopt de voorkant ook niet met de rest van de auto. Toch is de 175 mooi.
Afbeeldingslocatie: http://www.supercars.net/gallery/119513/910/417009.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.supercars.net/carpics/3605/1949_Delahaye_175SSaoutchikRoadster2.jpg
Er is een reden dat je niet zomaar ontwerper wordt. Er is onderzocht wat mensen mooi vinden. Gulden snede, verdwijnpunten, druppelvorm, etc. Dat alles kun je niet zomaar onder 'mening' schuiven.

En Roenie, goed plan kerel! d:)b Kwam Toyota ook pas jaren geleden achter. Check de hybride Lexussen (Lexi) maar.

offtopic:
ik weet trouwens zeker dat als Toyota zo'n body had gebruikt voor de Prius dat het een gigantisch verkoopsucces zou zijn geworden

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2008 13:42 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:39:
Ik heb het niet over een mening grapjassen. Ik heb het over of een auto klopt of niet. Dat is niet subjectief. Als je een auto van voren sportief maakt, en van achter laat lijken op een gezinswagen, dan klopt de auto niet.
dat is en blijft nog steeds een mening. Sorry. Het is wel degelijk subjectief.
Ik vind namelijk helemaal niet dat de voorkant zo sportief is. Gewoon normaal eigenlijk. Achterkant idem. Hence, de auto klopt w.m.b. prima. En nu?
Betekent niet dat de auto niet mooi kan zijn. Bij de Delahaye 175S Saoutchik klopt de voorkant ook niet met de rest van de auto. Toch is de 175 mooi.
[afbeelding]
[afbeelding]
Er is een reden dat je niet zomaar ontwerper wordt. Er is onderzocht wat mensen mooi vinden. Gulden snede, verdwijnpunten, druppelvorm, etc. Dat alles kun je niet zomaar onder 'mening' schuiven.
en je kunt het net zo min als feit presenteren. Leuk en wel dat men ontdekt heeft dat er bepaalde elementen in een ontwerp/compositie zijn die er voor zorgen dat mensen iets mooi vinden, maar dat wil allerminst zeggen dat het alleen maar daar van afhangt. Uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak anders zou het een eitje zijn om iets te ontwerpen/componeren wat iedereen geweldig vind. Dan zou iedereen in hetzelfde ontwerp auto rijden, hebben we allemaal dezelfde meubelen en worden al onze muren gesierd door dezelfde foto's en schilderijen.

Verwijderd

De vraag van het topic is "Waarom is de prius lelijk volgens velen?"
Ik had het niet eens over een specifieke auto met de voorkant van een sportwagen en de achterkant van een gezinswagen.
En het gaat er niet over dat er toch mensen zijn die de Prius mooi vinden, het gaat erom dat de Prius over het algemeen niet mooi gevonden wordt.
Ik zeg dat dat komt omdat de auto niet klopt. Dan komen jullie met 'mening telt niet waaaaah ik ben niet arrogant'. Ipv. met een gedetailleerde analyse van het model te komen, met daarin precies uitgelegd waarom alle elementen in een volmaakte symbiose bij elkaar passen. En nee, ik kom niet met die analyse, want ik heb het gelijk al aan mijn kant (de Prius wordt lelijk gevonden.).

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:42:
het gaat erom dat de Prius over het algemeen niet mooi gevonden wordt.
En ik weet zeker dat jij een onafhankelijk onderzoek uit je mouw schudt waarmee je die opmerking met cijfers kunt staven. Of toch niet? Toyota kan het apparaat niet aanslepen, als 'men' hem niet mooi (genoeg) zou vinden zou 'men' hem niet kopen, toch?
(de Prius wordt lelijk gevonden.).
Prove it! Niet je eigen mening op anderen projecteren!

Ik blijf bij mijn vermoeden (let wel: vermoeden, ik zou ongelijk kunnen hebben) dat een groot deel van de mensen die hem lelijk vinden die mening hebben opgebouwd omdat het in hun ogen een 'stomme' auto is. Een auto die als één van de primaire verkoopargumenten een laag brandstofverbruik heeft en welke goed zou zijn voor klimaat en de bloemetjes en de bijtjes en zo kan nu eenmaal niet mooi zijn.,

Verwijderd

Staat in de TS dat de Prius niet mooi gevonden wordt. Daar gaat dit topic over, ik redeneer vanuit de TS.
Mijn verklaring is dat de Prius niet mooi gevonden wordt omdat het ontwerp niet klopt, jouw redenering is dat mensen hem niet mooi willen vinden.
Maar dan is het de vraag waarom je nooit geklaag leest over de hybride Lexi. Of over de Lotus elise op batterijen. Leuke toffe auto. En erg milieuvriendelijk. Maar de Toyota FT-HS Hybride is dan weer een bizarre verzameling van lijnen.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

laamaar hangen ook...beetje doelloos dit.

[ Voor 95% gewijzigd door YellowCube op 19-10-2008 15:48 ]

Verwijderd

yay ik heb gewonnen \o/

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

:D
je hebt een discussie over de Prius gewonnen.
Kun je mee thuiskomen.

:+

Verwijderd

Of een lijnenspel klopt is afhankelijk van de esthetiek. Esthetiek is afhankelijk van interpretatie. Interpretatie is afhankelijk van meningen. Je kunt hoog of laag springen, maar zeggen dat een auto mooi of lelijk is, is gewoon een mening en niets anders. Dat je het vervolgens tracht te onderbouwen met verhalen over verhoudingen en proporties is allemaal leuk en aardig, maar nog steeds geredeneerd vanuit wat jij mooi vindt of niet. Da's bv. ook de basis van het foute tuning topic. Daar komen de meest afgrijselijke misbaksel in voor. Imo. Maar de eigenaren vinden ze mooi. Smaak. Er valt niet over te twisten.

• kmf
  • Niet online
Je hebt bewezen dat er mensen zijn die hun mening puur baseren op emotie en deze dusdanig probeert op te dringen bij andere mensen. Indien de anderen deze mening niet delen, zijn zij minderwaardig.
Zo'n definitie kan ook toegekend worden aan bepaalde groeperingen zoals (neo)nazi's, ku klux klan, etc. Vooral dat laatste reply doet het 'm :)

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

mmm...ik denk dat zodra in een topic over notabene een Prius, Godwin's Law om de hoek dreigt te komen we serieus moeten overwegen of de discussie nog wel de moeite waard is.

• JeroenH
YellowCube schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 15:45:
laamaar hangen ook...beetje doelloos dit.
Sja, dat kun je verwachten in een dergelijk topic. Ik zei het al eerder ergens: zal ik maar wat topics openen met titels als Waarom is de Euromast lelijk volgens velen? Waarom is Rita Verdonk lelijk volgens velen? Waarom is The Big Ugly Website lelijk volgens velen?

Misschien hoort deze discussie dan ook helemaal niet thuis in Vervoer.

TS (en sommige posters) willen zichzelf lekker kunnen wentelen in het 'kijk-mij-eens-lekker-Prius-bashen-gevoel', andere posters willen koste wat het kost het uiterlijk van deze auto verdedigen. En er zijn mensen zoals ik die het uiterlijk van een auto echt het minst belangrijke vind wat ik kan verzinnen, en die zich een beetje verbazen over en amuseren met deze doelloze discussie. Mensen observeren is altijd leuk :)

Of je het apparaat nu mooi of lelijk vindt, je kunt er altijd nog aan knutselen: :P

Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a229/GTK_franz/Real%20photos/104531.jpg

Verwijderd

Nou kan ie ook in het foute tuning topic

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 15:52:
Of een lijnenspel klopt is afhankelijk van de esthetiek. Esthetiek is afhankelijk van interpretatie. Interpretatie is afhankelijk van meningen. Je kunt hoog of laag springen, maar zeggen dat een auto mooi of lelijk is, is gewoon een mening en niets anders. Dat je het vervolgens tracht te onderbouwen met verhalen over verhoudingen en proporties is allemaal leuk en aardig, maar nog steeds geredeneerd vanuit wat jij mooi vindt of niet. Da's bv. ook de basis van het foute tuning topic. Daar komen de meest afgrijselijke misbaksel in voor. Imo. Maar de eigenaren vinden ze mooi. Smaak. Er valt niet over te twisten.
[/quote}

Over smaak valt heel veel te twisten......
Smaak is echter heel vaak gemanipuleerd , bijvoorbeeld door opvoeding ,de kringen waarin men verkeert enz.
Ik vind dingen waarvan de vorm grotendeels wordt ontleend aan de vorm mooi, dat komt mede omdat er thuis vroeger veel Ikea was.
Daarom vind ik de Prius ook niet lelijk , hij is functioneel gevormd en heeft schijt aan de overgedesignde
rommel van Peugeot , Ford en noem ze maar op.

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:52:
Nou kan ie ook in het foute tuning topic
Daar heb ik 'm ook vandaan. Was flink zoeken :)

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

CanonG1 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 15:11:
[...]
Ik blijf bij mijn vermoeden (let wel: vermoeden, ik zou ongelijk kunnen hebben) dat een groot deel van de mensen die hem lelijk vinden die mening hebben opgebouwd omdat het in hun ogen een 'stomme' auto is. Een auto die als één van de primaire verkoopargumenten een laag brandstofverbruik heeft en welke goed zou zijn voor klimaat en de bloemetjes en de bijtjes en zo kan nu eenmaal niet mooi zijn.,
Zou kunnen kloppen, maar voor mij geldt dat niet. Ik heb zelf ook een hybride (Honda Civic hybrid) die ik niet lelijk vind. De Prius vind ik daarentegen wel lelijk.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• 911GT2
  • Laatst online: 22:44
CanonG1 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 15:11:
[...]

En ik weet zeker dat jij een onafhankelijk onderzoek uit je mouw schudt waarmee je die opmerking met cijfers kunt staven. Of toch niet? Toyota kan het apparaat niet aanslepen, als 'men' hem niet mooi (genoeg) zou vinden zou 'men' hem niet kopen, toch?
Ik denk dat 98% van de prius-sen ook niet gekocht wordt maar geleased. En dat de prijs de de grootste rol speelt. Mensen die geen emotie hebben over auto's (wat volgens mij niemand hier kan zeggen anders zat je niet op dit subforum) kijken dus inderdaad puur naar functionalitiet en prijs. Het zal hun echt een worst wezen hoe het ding er uit ziet, en wat voor image het heeft.

Het is goedkoop, het rijdt... maar eisen hebben ze niet.

Dat hij veel verkocht wordt maakt hem dus niet gewild, maar gewoon gunstig geprijsd

• EXX

EXX

EXtended eXchange

98% lease? Ik dacht het niet. Als ik kijk naar de verkoopcijfers (de op kenteken gezette auto's, daar zitten de lease wagens dus ook bij) werden er in 2007 2229 Priussen op kenteken gezet. In de eerste 9 maanden van 2008 zijn het er 5233. Even geextrapoleerd naar een heel jaar worden dat ongeveer 6500 auto's. Van deze 6500 zullen ongeveer 2300 privé auto's zijn. Dat is 35% van het totaal: pakweg 1 op de 3.

[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 20-10-2008 13:48 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waaruit deduceer je die 2300 privé auto's? Ik zie daar geen onderscheid tussen lease en privé.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Maasluip schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:51:
Waaruit deduceer je die 2300 privé auto's? Ik zie daar geen onderscheid tussen lease en privé.
Hij vergelijkt het totaal aantal op kenteken gezette Priussen in 2007 met het geëxtrapoleerde totaal aantal Priussen in 2008. Daarbij gaat hij ervan uit dat in 2007 geen enkele Prius een leaseauto was en dat het aantal particulier aangeschafte Priussen gelijk is gebleven. De 'winst' wordt dus volledig toegerekend aan het aantal leaseauto's.

Een behoorlijk generalistische aanname dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Canaria op 20-10-2008 14:02 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Zo generalistisch is die aanname niet.

Het speciale 14% bijtellingstarief voor de lease Prius bestaat pas sinds 2008. Daarvoor was er in de lease markt geen Prius te bekennen. Als je iets verder terug kijkt zie je dan ook dat de verkoopcijfers over jaren 2005 t/m 2007 ongeveer gelijk zijn, rond de 2500 auto's per jaar. Dat zijn allemaal privé auto's; als lease was de Prius zeker in 2005 en 2006 nog niet beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 20-10-2008 14:21 ]

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48

Dr C

met C en CK

als we het over een lelijke auto hebben, is deze toch wel winnaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.humans.com/pages/images/multipla.jpg

Ik vind de Honda civic hybride overigens een stukje mooier dan de prius.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• 911GT2
  • Laatst online: 22:44
EXX schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:46:
98% lease? Ik dacht het niet. Als ik kijk naar de verkoopcijfers (de op kenteken gezette auto's, daar zitten de lease wagens dus ook bij) werden er in 2007 2229 Priussen op kenteken gezet. In de eerste 9 maanden van 2008 zijn het er 5233. Even geextrapoleerd naar een heel jaar worden dat ongeveer 6500 auto's. Van deze 6500 zullen ongeveer 2300 privé auto's zijn. Dat is 35% van het totaal: pakweg 1 op de 3.
2300 in die klasse is natuurlijk peanuts... dus dat zijn dan de mensen die die auto privé kopen uit milieu overwegingen. Ik denk niet omdat hij zo praktisch is of zo mooi is!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

911GT2 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:46:
[...]
2300 in die klasse is natuurlijk peanuts... dus dat zijn dan de mensen die die auto privé kopen uit milieu overwegingen. Ik denk niet omdat hij zo praktisch is of zo mooi is!
Dat is een ander verhaal. Waar het mij om ging is dat de uitspraak "98% van de prius-sen ook niet gekocht wordt maar geleased" onzin is. Tot en met 2007 waren alle Priussen privé auto's, en in 2008 1 op de 3.

Privé rijders kopen een Prius niet alleen uit milieuoogpunt. Ook geld speelt een rol. Je hebt eigenlijk een behoorlijke auto met een luxe automaat, het verbruik van een diesel, maar met het wegenbelastingtarief van een kleine benzineauto (200 euro per jaar).

Edit:
Niet praktisch? Ik zie niet in waarom een Prius minder praktisch is dan elke andere hatchback is zijn klasse. Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen aanhanger of sleurhut achter gehangen kan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door EXX op 20-10-2008 15:00 ]

• Garfield
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 22:57
EXX schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:55:
[...]
Dat is een ander verhaal. Waar het mij om ging is dat de uitspraak "98% van de prius-sen ook niet gekocht wordt maar geleased" onzin is. Tot en met 2007 waren alle Priussen privé auto's, en in 2008 1 op de 3.
Beetje vreemde beredenering, waarom zouden alle Priussen tot en met 2007 prive auto's zijn? ik had in 2007 toch echt meerdere collega's die een lease Prius reden, deze mensen vonden het gewoon een fijne auto met een goede uitrusting.

Overigens vindt ik het nieuwe model prius wel een hele verbetering, ik heb zelf ook getwijfeld om een prius te leasen maar is het toch een Honda civic hybrid geworden.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Maasluip schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 15:22:
Ik vind er zelf ook niet veel aan. Ik vind die trend van steeds hogere voorkanten ook extreem lelijk.
Dat is de nieuwe wetgeving m.b.t. voetgangersveiligheid.

De EU wil graag dat voetgangers wat zachter geschept worden, zodat je niet in 1 klap dood bent, maar eerst nog 5 minuten op de ingedeukte motorkap kan liggen pijnlijden voordat je gaat.

In principe zie je het terug bij alle auto's.
CanonG1 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 14:19:
[...]

Mening ;) (Uiterlijk van een auto zou niet moeten boeien, want a) als je rijdt zit je er in en zie je de buitenkant niet en b) alle auto's zijn exact hetzelfde: een min of meer rechthoekig blikje op vier wielen)
Ik vind een A4, 3-Serie en C-klasse anders echt niet op elkaar lijken. Een Fiat 500, een MiTo en een Swift ook niet, net als de Prius en Civic echt niet op elkaar lijken, en de Laguna, V50 en Alfa 159 ook al helemaal niet.

Het valt juist reuze mee met de eenheidsworst.

[ Voor 37% gewijzigd door PWM op 20-10-2008 20:00 ]

Verwijderd

Canaria schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:40:
[...]

Zou kunnen kloppen, maar voor mij geldt dat niet. Ik heb zelf ook een hybride (Honda Civic hybrid) die ik niet lelijk vind. De Prius vind ik daarentegen wel lelijk.
Dan heeft u een doorsnee smaak.
Iemand, ik weet niet wie, heeft voor u bepaald wat u mooi vindt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hij is niet lelijk! Hij is gruwelijk, afschuwelijk en afstotend lelijk.... volgens mij dan. :)

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..... als ik er mijn caravan mee kon trekken zou ik hem best overwegen. Ding is compleet, comfortabel, zuinig en godzijdank in fraaie kleuren leverbaar. Reden nummer 1... relatief goedkoop.

Helaas zou ik ook uit schaamte een garage laten bouwen óf hem een straat of wat verder parkeren.

Ik heb absoluut geen idee waarom ik het qua uiterlijk een totaal verkeerde auto vind, iets klopt er gewoon niet aan.

ARME AOW’er

• PWM
  • Niet online

PWM

Guardian Angel schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:16:
Helaas zou ik ook uit schaamte een garage laten bouwen óf hem een straat of wat verder parkeren.
Iemand die met een Caravan durft te rijden, is toch wel alle schaamte al voorbij :+

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:55:
[...]
Dan heeft u een doorsnee smaak.
ten opzichte van wie?
Iemand, ik weet niet wie, heeft voor u bepaald wat u mooi vindt.
en u hebt het helemaal zelf bedacht?

Verwijderd

Iedereen natuurlijk. Dat maakt het doorsnee.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

911GT2 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:46:
[...]
afgezien van het mooie zijn er veel meer redenen om de auto te kopen.
Betrouwbaarheid, comfort en goedkoop in onderhoud en gebruik.
In bijv. de Tevredenheidstest 2008 van de Autoweek komt de prius daarin totaal niet slecht naar voren. Als al dat soort dingen niet in orde waren geweest was het milieuaspect voor mij bij lange na geen doorslaggevende factor geweest.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

PWM schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:28:
[...]
Iemand die met een Caravan durft te rijden, is toch wel alle schaamte al voorbij :+
't is nog een klassieke oldtimer ook. Het liefst had ik er trouwens een DS voor gehad. :)

Over de Prius, ik denk dat als je die auto met je verstand koopt er daar boven geen steekje los zit. Natuurlijk wil het oog wat maar nuchter beschouwd zie je zelf alleen maar de binnenkant en die is dik in orde.

De auto heeft voor een hoop mensen een slechte uitstraling. Net als de TS snap ook ik het niet. Mijn Primera's blonken ook niet uit in schoonheid en mijn laatste Tino oogde ook niet best. Mijn huidige Scenic vind ik daarentegen best wel mooi voor zo'n type auto.

Renault komt in 2010 ook met een hybride. Ik hoop dat die zo slim zijn om een normaal ogende auto te ontwerpen.

ARME AOW’er

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Garfield schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:25:
[...]

Beetje vreemde beredenering, waarom zouden alle Priussen tot en met 2007 prive auto's zijn? ik had in 2007 toch echt meerdere collega's die een lease Prius reden, deze mensen vonden het gewoon een fijne auto met een goede uitrusting.
Het idd is een beetje kort door de bocht, maar vooral in 2005 en 2006 waren het vooral privé rijders die een Prius kochten (ik ben iig geen enkele lease rijder tegengekomen in die jaren). Het kan best zijn dat in al in 2007 meer mensen een Prius zijn gaan leasen, met de 14% bijtelling vanaf 2008 in het vooruitzicht.

Kijkende naar de verkoopcijfers zijn die in 2005, 2006 en 2007 ongeveer gelijk, en in 2008 verdrievoudigd het ineens. Dat in IMHO bijna volledig toe te schrijven aan de leasemarkt.
Guardian Angel schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:34:
[...]Renault komt in 2010 ook met een hybride. Ik hoop dat die zo slim zijn om een normaal ogende auto te ontwerpen.
Na allerlei aankondigingen van verschillende merken over de afgelopen jaren ben ik een beetje sceptisch geworden. Ik geloof het pas als het in de showroom staat en ik het kan kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door EXX op 21-10-2008 09:27 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EXX schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 09:24:
[...]
Na allerlei aankondigingen van verschillende merken over de afgelopen jaren ben ik een beetje sceptisch geworden. Ik geloof het pas als het in de showroom staat en ik het kan kopen.
De nieuwe Megane ziet er tenminste een stuk normaler uit dan dat huidige hok.

Verwijderd

YellowCube schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:09:
[...]

Noem eens een nieuwe auto van 25k die niet betrouwbaar, comfortabel en veel onderhoud nodig heeft?
Ja, de Prius is iets goedkoper in gebruik.
Als je de Prius vergelijkt met een oude rolls-royce van 25k, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

kennelijk is er genoeg verschil in de modellen onderling en zijn die verschillen nog steeds zodanig significant dat er bij tests (en niet alleen die van de Autoweek) gekeken wordt naar deze aspecten. Kijk bijv. eens naar het kopje Kosten (zo ongeveer het minst subjectieve stuk uit de test omdat het simpelweg een opsomming is van de verschillende bedragen die je neer moet leggen bij het gebruik van een auto) en de verschillen die aanwezig zijn tussen de hoogste en laagste entry. Er is in ieder geval geen sprake van een tig-dubbel gedeelde eerste, tweede en derde plaats.
De keuze voor een auto ligt in ieder geval niet hoofdzakelijk bij uiterlijk en/of eventuele milieuaspecten.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

911GT2 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:51:
[...]
Ik denk dat 98% van de prius-sen ook niet gekocht wordt maar geleased. En dat de prijs de de grootste rol speelt. Mensen die geen emotie hebben over auto's (wat volgens mij niemand hier kan zeggen anders zat je niet op dit subforum) kijken dus inderdaad puur naar functionalitiet en prijs. Het zal hun echt een worst wezen hoe het ding er uit ziet, en wat voor image het heeft.

Het is goedkoop, het rijdt... maar eisen hebben ze niet.

Dat hij veel verkocht wordt maakt hem dus niet gewild, maar gewoon gunstig geprijsd
Allemaal onzin.

Laten we even het verbruik en esthetiek opzij zetten; dan houden we comfort, motorcomfort, motorprestaties, betrouwbaarheid en het practisch zijn over.

Denk je echt dat als dat allemaal slecht was aan de prius, dat deze auto 1ste is in het tevredenheidsonderzoek in Nederland van autoweek voor de kleine middenklasse?

Een jaar terug ofzo, stond in de elsevier een onderzoek gehouden onder autogebruikers in 3 landen; Frankrijk, Engeland en Duitsland. Mag jij eens raden welke auto voor de kleine middenklasse in alle 3 de landen op de eerste plek naar voren kwam...

Het is een uitstekende auto. De nieuwste passat heb ik bijvoorbeeld in gereden, goede auto, maar ik vind de prius comfortabeler rijden. Als ik op vakantie zou gaan naar zuid-frankrijk, en ik had de keuze tussen; de nieuwste focus, passat, golf en de prius. Dan zou ik met de prius gaan. (vergelijk met die auto's, omdat ik daarmee gereden heb, en in die prijsklasse zitten).

Verwijderd

Leuk dat het een goede auto is. Leuk ook voor de mensen die er ozo tevreden mee zijn. Waarom de auto daardoor wel mooi is en de mensen die de auto lelijk vinden ongelijk hebben ontgaat mij echter.

Daarnaast, consumententevredenheidsonderzoeken zeggen nog steeds totaal niks. Hebben ze ook nooit gedaan. Niks tegen de Prius, is vast een goede auto, de rijtesten zijn iig positief.

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 17:15:
Leuk dat het een goede auto is. Leuk ook voor de mensen die er ozo tevreden mee zijn. Waarom de auto daardoor wel mooi is en de mensen die de auto lelijk vinden ongelijk hebben ontgaat mij echter....
Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. Je hebt ook geen ongelijk wanneer je de Prius mooi of lelijk vindt.

Je hebt wel ongelijk als je zegt dat de Prius mooi of lelijk is. Maar goed, van die stelling ben je afgestapt gezien je post ;)

Wat blijft, is dat schoonheid slechts een van criteria is om een auto al dan niet te kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Roenie op 21-10-2008 18:25 ]

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:37:
[...]
De nieuwe Megane ziet er tenminste een stuk normaler uit dan dat huidige hok.
Daar komt de aap uit de mouw.
De vorm is niet de genormaliseerde eenheidsworst.

U wil de auto van de toekomst zien?
Kijk naar een Prius

Verwijderd

*weg*. Als je de auto van de toekomst wil zien, kijk naar de Citroen SM. De Prius is een auto naar het toekomstbeeld van groenlinksers. Onheilsprofeten van het ergste allooi die alleen maar roepen dat de toekomst kut gaat worden. Niks gek dat ze de Prius zo promoten ook.
en het zou ook fijn zijn als je van de ronduit trollerige ononderbouwde reacties afstapt

En Roenie, post dan gewoon niet als je niks te zeggen hebt. Ik ben nooit van mijn stelling afgestapt. De Prius is een ontwerptechnisch broddelwerkje en wordt daarom door velen lelijk gevonden, mij incluis.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2008 22:38 ]

Verwijderd

Zeg, pas eens op je taalgebruik. We gaan hier nog altijd fatsoenlijk met elkaar om!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Tsja, het is duidelijk dat lang niet iedereen het eens is met de prius. Sommige mensen (zoals ik) omdat het een mislukt concept is (wielkasten mensen, wielkasten! en maak die auto niet zo verdomd zwaar! Doe eindelijk eens iets aan de aerodynamica van een auto in plaats van hybride dingen te maken die nog steeds vrijwel evenveel energie nodig hebben om ergens te komen!), anderen omdat hij lelijk zou zijn. Anderen zetten esthetiek opzij en gaan helemaal voor functionaliteit, anderen vinden hem zelfs mooi. There you go, volledige topic samengevat. Van nu af aan zijn enkel nog zaken die iets toe te voegen hebben aan deze post toegestaan :+ ;)

Verwijderd

Je bent de nazi's vergeten.

Modbreak:kansloos plaatje

alt-92
Nee hoor, ik had al gewonnen.
Ik zou natuurlijk nooit uit het niets rond gaan strooien met dat soort aantijgingen.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2008 20:49 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Godwin's Law.
You Lose!

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ssj3gohan schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:35:
Tsja, het is duidelijk dat lang niet iedereen het eens is met de prius. Sommige mensen (zoals ik) omdat het een mislukt concept is (wielkasten mensen, wielkasten! en maak die auto niet zo verdomd zwaar! Doe eindelijk eens iets aan de aerodynamica van een auto in plaats van hybride dingen te maken die nog steeds vrijwel evenveel energie nodig hebben om ergens te komen!), anderen omdat hij lelijk zou zijn. Anderen zetten esthetiek opzij en gaan helemaal voor functionaliteit, anderen vinden hem zelfs mooi. There you go, volledige topic samengevat. Van nu af aan zijn enkel nog zaken die iets toe te voegen hebben aan deze post toegestaan :+ ;)
Over het gewicht:
ik zou je volledig gelijk geven als we al jaren en jaren een trend zouden zien van immer lichter wordende auto's en Toyota daar zwaar in achterblijft.
Imo is dat helemaal niet zo. Sterker nog, VW heeft (pas) een half jaar geleden vol trots aangekondigd dat ze zich nu echt serieus op lichtere auto's gaan richten.
En imo doet de prius het qua gewicht (1275 kg) helemaal zo gek nog niet zeker niet als je bedenkt dat er een extra batterypack en electromotor meegezeuld moet worden. .
Vergelijk dat dan eens met bijv. een Golf V, die zit daar nog helemaal niet zo bizar ver vandaan.

Ik ben het verder niet oneens met je, maar ik krijg een beetje het idee dat je vind dat Rome nu even in een dag gebouwd moet worden.En dat lukt je niet. Ik neem aan dat je zelf ook wel inziet dat het voor Toyota (en voor elke fabrikant) een kwestie is van voorzichtig stapje voor stapje ontwikkelen. Dat geldt voor het gewicht, voor de aandrijving, voor alles...Er zijn namelijk voorbeelden uit het verleden die laten zien dat nieuwe concepten niet zomaar opgepakt worden door de consument (zie bijv. de Lupo 3L).

Waar ik verder wel benieuwd naar ben is jouw (Lucht en Ruimtevaart) mening over wat er dan precies schort aan de aerodynamica. Qua luchtweerstand en dergelijk kan ik het uiteraard slecht beoordelen (ik heb m'n windtunnel nog niet af), maar qua windgeruis merk je het toch echt wel (als in: geen/nauwelijks windgeruis)

Heeft men bij Toyota echt enkel en alleen in de windtunnel gestaan om vervolgens de informatie in een grote prullenbakvormige map te vouwen en daarna zelf maar wat te bedenken wat er leuk uitziet.
En hoe ver kun je gaan met aerodynamica voordat je tegen functionele grenzen aan gaat lopen (je moet nog wel enigzins normaal in kunnen stappen etc)?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:07:

Ik zou natuurlijk nooit uit het niets rond gaan strooien met dat soort aantijgingen.
Je zet jezelf voor paal.
Maar dat moet je zelf weten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Toyota heeft niet de aerodynamische informatie weggegooid. Het ontwerp heeft zelfs een betrekkelijk lage Cw waarde (0.26). Het getal zegt relatief weinig over de echte luchtweerstand. Is de Cw waarde gemeten aan een echt productiemodel, of is dat uit een schaalmodel gehaald? Dat scheelt een stuk, want de naden bij deuren etc. gooien roet in het eten. Verder is de weerstand niet alleen afhankelijk van de Cw waarde. De luchtweerstand is 0.5*luchtichtheid*snelheid^2*frontaal oppervlak*Cw. Dus het frontale oppervlak zou eigenlijk ook meegenomen moeten worden in de statistieken. Die heb ik van de Prius nog nooit gezien. En het is ook niet zo dat als je in de windtunnel wat aankloot dat er vanzelf iets heel goeds uit komt rollen. Ook vermoed ik dat de Cw waarde is bepaald zonder de zijspiegels. Die zien er niet namelijk niet al te aerodynamisch uit.
Je kan trouwens best ver gaan met aerodynamica zonder tegen functionele grenzen aan te lopen. De Alfa BAT 7 uit 1954 was bruikbaar, en had een Cw van 0.19, gecombineerd met een klein frontaal oppervlak. De BAT had wel een erg extreem design.

En alt-92, nog bedankt voor je inzichtvolle opmerkingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2008 20:32 ]

Verwijderd

Je vermoedt heel veel maar je hebt totaal geen bewijzen om je uitspraken kracht bij te zetten.

Verwijderd

Je zeurt heel veel maar je voegt niks toe.
Ik probeerde gewoon YC's vragen over de aerodynamica van de Prius te beantwoorden.

• PWM
  • Niet online

PWM

YellowCube schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 22:09:
[...]

afgezien van het mooie zijn er veel meer redenen om de auto te kopen.
In bijv. de Tevredenheidstest 2008 van de Autoweek komt de prius daarin totaal niet slecht naar voren. Als al dat soort dingen niet in orde waren geweest was het milieuaspect voor mij bij lange na geen doorslaggevende factor geweest.
Ach, als je de tevredenheidstest serieus neemt, heeft de Mazda 3 een betere wegligging dan een 3-serie :+

Het probleem is dat mensen hun eigen auto beoordelen, en dat de koper van auto X, nou eenmaal andere eissen stelt dat auto Y. Het beeld wat het geeft is volledig scheef.

Het onderzoek was vroeger leuk, omdat het vooral over onhandigheden en pechsituaties ging, inmiddels is het een subjectief "onderzoek", waarbij mensen in de BMW kritischer zijn dan mensen in een Toyota.

Dat gezegd hebbende, vind ik de nieuwe Avensis een mooie auto. Jammer dat ze die dan weer niet als hybride uitbrengen, dan had ik hem zo genomen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:39:
Je zeurt heel veel maar je voegt niks toe.
Ik zou maar eens dimmen als ik jou was. Je roept hier vanalles, maar je staaft niets met onderbouwing. Ik merk dat op en dan kom je met zo'n antwoord. Als je van plan bent om op die manier aan de gang te blijven dan houdt het hier heel snel voor je op. Doe eens normaal kerel. Met op de man spelen win je echt geen discussie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2008 21:11 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:28:
Je kan trouwens best ver gaan met aerodynamica zonder tegen functionele grenzen aan te lopen. De Alfa BAT 7 uit 1954 was bruikbaar, en had een Cw van 0.19, gecombineerd met een klein frontaal oppervlak. De BAT had wel een erg extreem design.
als sportwagen is de Alfa inderdaad erg bruikbaar, maar probeer dit eens bij een gezinswagen en hou daarbij de eisen die de moderne gezinswagengebruiker aan zo'n auto stelt in je achterhoofd.
Probeer dat maar eens in een goede stroomlijn te vangen.
PWM schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:40:
[...]

Ach, als je de tevredenheidstest serieus neemt, heeft de Mazda 3 een betere wegligging dan een 3-serie :+

Het probleem is dat mensen hun eigen auto beoordelen, en dat de koper van auto X, nou eenmaal andere eissen stelt dat auto Y. Het beeld wat het geeft is volledig scheef.

Het onderzoek was vroeger leuk, omdat het vooral over onhandigheden en pechsituaties ging, inmiddels is het een subjectief "onderzoek", waarbij mensen in de BMW kritischer zijn dan mensen in een Toyota.
dat is inderdaad een minpunt aan het onderzoek. Ik had het ook zeker niet aangehaald als andere rijtesten/impressies een geheel ander beeld zouden hebben geschetst.
En de zaken waar mensen over kunnen oordelen (kosten, comfort, betrouwbaarheid etc) komen wel overeen met waar ik voor het kopen van de auto voornamelijk op gelet heb.
En het laatste gedeelte van je post klopt denk ik wel: ik ben wellicht minder kritisch op het gebied van uiterlijk of afwerking. Niet dat ik alles zou accepteren, maar de "zo is het wel perfect genoeg" ligt niet zo hoog als bij andere mensen (bijv. iemand die alles minder dan een BMW ook daadwerkelijk minder vindt).
Dat gezegd hebbende, vind ik de nieuwe Avensis een mooie auto. Jammer dat ze die dan weer niet als hybride uitbrengen, dan had ik hem zo genomen.
zo'n auto had mij ook zeker wat geleken. Maargoed, voorlopig is die er nog niet.

[ Voor 17% gewijzigd door YellowCube op 21-10-2008 21:17 ]

• mux

mux

99% efficient!

Whoa, wat een posts allemaal. En van die hoogstaande mensen met rode lettertjes... Even reageren op YellowCube:

Gewicht is fundamenteel iets dat lastig aan te pakken is. Ik begin dit voor sommige mensen een beetje teveel te herhalen maar ja, ik heb een hoop kunnen kletsen met mensen uit de automotive sfeer, en één van de zaken die je vaak terughoort is dat het heel lastig is om een auto crashbestendig te krijgen boven de [hier wisselen de getallen af en toe] 50-70 km/h. Je zit tegenwoordig zelfs met lichtgewicht motoren (<200 kg) al boven de 1000 kg. Het is dus eigenlijk best waar wat je zegt: het gewicht zoals het is is al erg netjes, maar dat maakt het niet minder slecht.

Ik ben als luchtvaart- en ruimtevaartpersoon volledig onpraktisch en theoretisch ingesteld hier en ik stel dat dit fundamenteel moet worden aangepakt. Auto's zijn nog veel conservatiever dan vliegtuigen heb ik het idee, dus het zal wel idealistisch gedacht zijn, maar ik weet heel zeker dat er goede oplossingen zijn om een lichte en crashbestendige auto te maken. IMO heeft dat voor start-stopverkeer samen met andere, lichtere, minder complexe zaken een betere invloed op kilometrage dan het inbouwen van extra vervuilende batterijen, elektromotoren, motormanagement, etc. Dat is dus mijn andere L&R-argument tegen de prius: het is te complex, te moeilijk. Het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld worden aangepakt. Dikke thumbs up dat ze het voor elkaar hebben gekregen (en nog redelijk bugvrij ook), de breinbazen waarmee ik heb samengewerkt aan een waterstofkart hebben slechts eenvijfde van het gewicht en bugvrijheid geproduceerd in twee jaar, en ik heb al het idee dat dat ding fantastisch ingewikkeld is. Awe and loathing at the same time, zullen we dus maar zeggen.

Lupo 3L is geniaal, ik snap wel en niet waarom dat niet is doorgebroken. Niet omdat het zoveel kan schelen op je leasevloot, wel omdat het eigenlijk niet zon hele goede auto is om in te rijden... Mensen willen niet inleveren om de tasmanian fruitbats te redden van de ondergang, dat is idealistisch gezever. (insert flame @ een zeker duurzaam topic :+ jk)

Wat betreft luchtweerstand: ben je serieus bezig aan een windtunnel of is het maar een grapje? Dat is echt... best interessant als je dat doet, ik wil hem zien! Anders: d'oh! Verder is het 1) een goede zaak dat het registreren van Cw-waarden met referentieparameters weer in zwang komt (werd vroeger ook gedaan, toen raakte het in onbruik wat ik met mijn interesses wel een beetje jammer vind) en 2) nog geen enkele autofabrikant ooit gelukt iets te maken waar je qua aerodynamica ooit over naar huis kunt schrijven, so I'm not impressed. Ik kan hierover uitwijden on request, maar dat heb ik volgens mij al eens een paar keer gedaan in andere topics. Is nogal een gevoelig punt bij mij :+

Aerodynamica ten koste van gebruiksgemak? Er zijn twee zaken die aerodynamica significant verbeteren zonder het gebruiksgemak ook maar enigszins te verslechteren.

1) Wielkappen en radiatorgrille verbeteren (eerste is heel gemakkelijk, tweede vereist wel best wat werk en kun je zeker als amateur niet echt makkelijk doen)
2) Hele auto omdraaien zodat 'achteruit' dan 'vooruit' wordt. Serieus, vrijwel alle auto's zijn achteruit aerodynamischer dan vooruit. Voor een enigszins effectieve uitleg waarom dat zo is kan de geinteresseerde lezer het beste kijken naar staartpuntjes voor ligfietsen, die maken ook gebruik van, wat dan heet, het reduceren van drukweerstand (wat je vooral achter je vehikel, en niet ervóór doet).

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:27:
...En Roenie, post dan gewoon niet als je niks te zeggen hebt. Ik ben nooit van mijn stelling afgestapt. De Prius is een ontwerptechnisch broddelwerkje en wordt daarom door velen lelijk gevonden, mij incluis.
Ik voeg niets toe? Als een post niet in je straatje past is het niet gelijk onzin.

Ik wijs je erop dat je uiteindelijk in je post aangeeft dat je iets mooi of lelijk mag vinden, maar dat dit het dan nog niet is. Iets waar je je voor enkele post terug heftig tegen verzet. In jouw eerder posts beweerde je namelijk dat de Prius lelijk zou zijn.

Ik ben gewoon blij dat je het licht gezien hebt dat een mening subjectief is ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Beweren dat de Prius ingewikkeld is is ook de plank misslaan trouwens...

Neem een normale auto. Je hebt een benzinemotor die via een koppeling (slijtagegevoelig en inefficiënt) is verbonden aan een versnellingsbak (inefficiënt en mechanisch zeer complex) die dan weer is verbonden aan de aandrijfas. Daarnaast zit er ook een dynamo die een lood-accu oplaadt, en zaken zoals stuurbekrachtiging en airco worden mechanisch direct vanaf de motor aangedreven waardoor er ook wanneer je die accessoires niet gebruikt enige extra weerstand is. Ook zit er natuurlijk nog een elektrische startmotor aan het geheel.

Neem nu de Prius. De benzinemotor (ICE), de generator/motor (MG1) en de motor/generator (MG2) zitten samen aan een mechanisch zeer simpele, zeer compacte, efficiënte, en niet slijtagegevoelige krachtverdeler. De aandrijfas zit via één enkele versnelling direct aan de motor/generator (MG2). MG1 en MG2 laden de NiMH-accu op, of putten daar energie uit, al naar gelang de benodigdheden. Geen koppeling. Geen versnellingsbak. Een veel kleinere lood-accu. Geen startmotor en geen dynamo (MG1 neemt die functies op zich). Accessoires zoals rembekrachtiging, stuurbekrachtiging en airconditioning worden individueel elektrisch aangedreven indien nodig dus je hebt geen loos wrijvingsverlies wanneer je ze ongebruikt laat.

Al met al is het is een toppunt van simpelheid en modulariteit.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:27:
*weg*. Als je de auto van de toekomst wil zien, kijk naar de Citroen SM. De Prius is een auto naar het toekomstbeeld van groenlinksers. Onheilsprofeten van het ergste allooi die alleen maar roepen dat de toekomst kut gaat worden. Niks gek dat ze de Prius zo promoten ook.
Hebben de "onheilsprofeten" toch wel aardig bij het goede eind gehad. Kijk maar wat "zo min mogelijk overheidsbemoeienis" met de banksector heeft gedaan. Het worden nog leuke tijden de komende jaren, niemand weet hoeveel er door die "vrijheid" van de gewone mens is weggegraaid. Het enige wat zeker is; is dat er immense bedragen zijn weggegraaid t.b.v. de 1% toplaag.

• mux

mux

99% efficient!

Albantar: ik heb nooit gezegd dat een normale auto simpel was :+

offtopic:
Maar ik ga me langzaam aan weer uit dit topic manoevreren, het is tentamenperiode en er wordt hier teveel interessants besproken waardoor ik m'n tijd verdoe.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 11:34:
Beweren dat de Prius ingewikkeld is is ook de plank misslaan trouwens...

Neem een normale auto. Je hebt een benzinemotor die via een koppeling (slijtagegevoelig en inefficiënt) is verbonden aan een versnellingsbak (inefficiënt en mechanisch zeer complex) die dan weer is verbonden aan de aandrijfas. Daarnaast zit er ook een dynamo die een lood-accu oplaadt, en zaken zoals stuurbekrachtiging en airco worden mechanisch direct vanaf de motor aangedreven waardoor er ook wanneer je die accessoires niet gebruikt enige extra weerstand is. Ook zit er natuurlijk nog een elektrische startmotor aan het geheel.
Dat is zelfverzonnen lariekoek...

-Een koppeling gaat enorm lang mee en heeft geen verlies (hoezo inefficient?)

-Een versnellingsbak is mechanisch simpel en heeft ook een zeer hoog rendement, iets van ruim 95%

Ik doe niks af aan de voordelen van een Prius, maar je moet geen flauwekul (was de wens vader der gedachte?) gaan debiteren.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Niet helemaal lariekoek

Het hele principe van een handschakelbak met koppeling is eigenlijk een kruk. De motor draait maar in een heel klein gebied optimaal. Dan is een CVT (zoals in een Prius, maar ook in een ander vorm in de Honda hybride of de good old DAF) een stuk efficienter.

Verwijderd

EXX schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:25:
Niet helemaal lariekoek

Het hele principe van een handschakelbak met koppeling is eigenlijk een kruk. De motor draait maar in een heel klein gebied optimaal. Dan is een CVT (zoals in een Prius, maar ook in een ander vorm in de Honda hybride of de good old DAF) een stuk efficienter.
Een CVT heeft een lager rendement (meer wrijvingsverlies) dan een handbak...
De traditionele koppeling is bedieningstechnisch natuurlijk heel erg uit de tijd, maar efficient is tie toch wel
Een handbak is juist optimaal voor de (inderdaad) beperkte efficientie van een verbrandingsmotor, de berijder heeft veel zelf in de hand.

Beter is natuurlijk om dit allemaal te laten vervallen, maar om deze uitgerijpte constructie tegenover de Prius voor te stellen als hopeloos inefficient vind ik niet getuigen van veel technisch inzicht.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen de Prius, het is een interessante poging tot vooruitgang.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een gewone CVT (zoals de welbekende van DAF bijvoorbeeld) heeft inderdaad meer wrijvingsverlies dan een normale schakelbak. Maar in een Prius zit geen CVT. Er zit een krachtverdeler in in de vorm van een zon-en-planeten-rader-systeem. 0,0 verlies. Immers,de kracht die de benzinemotor levert wordt altijd 100% overgedragen; deels naar MG1 (waarmee de accu wordt opgeladen) en deels naar MG2 (en dus de aandrijflijn).

Een handbak is ZEKER niet optimaal voor een verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor heeft namelijk maar een beperkt bereik waarin hij echt efficiënt is. In de Prius is ten eerste de verbrandingsmotor veel kleiner dan in een vergelijkbare normale auto waardoor hij onder normale omstandigheden sowieso al dichter bij zijn optimum zit, en ten tweede kan hij een stukje meer vermogen leveren dan eigenlijk nodig is om de auto voort te bewegen en met het overschot de accu opladen om zo dichter bij de optimale efficiëntie te komen.

Verwijderd

0,0 verlies? wordt ie ook niet warm dan? ;)

Verder lijkt me de efficiëntie van een handbak afhankelijk van het aantal versnellingen. Als je zoals in een beetje vrachtwagen uit meer dan 20 versnellingen kunt kiezen, kun je eigenlijk altijd wel in een goed deel van de powerband gaan zitten.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2008 23:49 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar bij het schakelen, koppelen en ontkoppelen heb je ook verlies.

Goed, waar het mij om ging is dat het aandrijfsysteem van de Prius misschien ongebruikelijk is, maar als je het wel beschouwt is het in vergelijking met een "normaal" aandrijfsysteem met koppeling (of in luxe versies zelfs dubbele koppeling) en versnellingsbak eigenlijk veel simpeler. De krachtverdeler van de Prius is echt een kinderlijk simpel mechaniek...

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

EXX schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:25:
Het hele principe van een handschakelbak met koppeling is eigenlijk een kruk. De motor draait maar in een heel klein gebied optimaal.
Dan robotiseer je de versnellingsbak, de electronica kan dan alles bewaken en zelf de optimale versnelling kiezen.

En dan weer on-topic
De "lelijkheid" van de Prius is met opzet. De doelgroep van de auto is niet de koper die zijn/haar auto mooi vindt, het zijn mensen die een zuinige auto willen hebben. Daardoor krijg je als kopers automatisch mensen die een aangepaste zuinige rijstijl hebben en je auto inderdaad zuiniger is dan doorsnee. Stel dan VW de Polo sedan zou leveren in NL, zet daarin een 1.4 16V motor, plak er desnoods een Bluemotion logo op en maak hem het liefste nog wat duurder, dan zul je zien dat de kopers een laag verbruik gaan halen, omdat je ook dan op een speciale doelgroep mikt met je auto.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 04:13:
[...]

Dan robotiseer je de versnellingsbak, de electronica kan dan alles bewaken en zelf de optimale versnelling kiezen.

En dan weer on-topic
De "lelijkheid" van de Prius is met opzet. De doelgroep van de auto is niet de koper die zijn/haar auto mooi vindt, het zijn mensen die een zuinige auto willen hebben. Daardoor krijg je als kopers automatisch mensen die een aangepaste zuinige rijstijl hebben en je auto inderdaad zuiniger is dan doorsnee. Stel dan VW de Polo sedan zou leveren in NL, zet daarin een 1.4 16V motor, plak er desnoods een Bluemotion logo op en maak hem het liefste nog wat duurder, dan zul je zien dat de kopers een laag verbruik gaan halen, omdat je ook dan op een speciale doelgroep mikt met je auto.
Ik vind dit wel een paar houtsnijdende opmerkingen.

ps,
Dat gezanik over mooi of lelijk mag wel eens stoppen, leidt tot niks.
Alle vernieuwing is welkom, dus de Prius ook.
Wat wat mij betreft niet welkom is:
Meer van hetzelfde , pekaas, aairbags, reuzenwielen , groene bedriegerslabels (u weet wel), boodschappenwagentjes die 1300 kilo wegen enzovoort >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2008 23:12 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste