Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom is de prius lelijk volgens velen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Verwijderd

Ik vind 'm niet lelijk, maar ook niet echt mooi, maar ik vind maar weinig auto's mooi. Wat mij betreft rijden er in ieder geval een hoop auto's rond die veel en veel lelijker zijn. Het probleem met de Prius is dat 'ie niet echt karakter heeft en je hebt ofwel het imago van een misleide milieuhippie (nofi voor iedereen die er een heeft) ofwel dat van een krenterige leaserijder :P
johnnyv.nl schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:20:
[...]

Dat was juist het punt. Als de Prius tweedehands 5k euro duurder is dan een Ford terwijl je weinig kilometers rijdt zul je al snel voor de Ford kiezen, ongeacht het verschil in verbruik.
Waarom? Iemand de een middeklasser zoekt gaat echt niet in een Fiesta of zelfs Focus rijden.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bartjuh schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:19:
,,,

Uiteraard kan het efficiënter, maar alles waar een benzinemotor in zit is van nature inefficiënt. Maar het is voor benzineauto's de efficiëntste auto die er te krijgen is. (d.w.z. het grootste gedeelte van de energie uit benzine wordt ook daadwerkelijk omgezet in beweging zetten van de massa.).
Hij is gemaakt voor de japanse en amerikaanse markt, en daar is diesel voor vrachtwagens.
...
Ik vermoed dat een mderne versie van de door mij al eerder aangehaalde Twingo SmILE zuiniger kan zijn. Maar dat is dan ook een kleinere wagen natuurlijk. Voor grotere zal de massa van energieopslagmiddelen relatief minder uitmaken.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
begintmeta schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 01:00:
[...]

Ik vermoed dat een mderne versie van de door mij al eerder aangehaalde Twingo SmILE zuiniger kan zijn. Maar dat is dan ook een kleinere wagen natuurlijk. Voor grotere zal de massa van energieopslagmiddelen relatief minder uitmaken.
Maar dat is natuurlijk wel een concept. Je kan het nergens nog kopen, dus moet je op dit moment toch naar dit moment kijken. Er zijn al plannen voor er een nieuwe CPU-ontwerp, maar je moet nu een nieuwe kopen, ben je dan tevreden met de quadcore? Terwijl je weet dat volgend jaar, maar misschien ook over 2 jaar een zuiniger, sneller en goedkoper CPU kan zijn.

Kijk, er liggen nu bij vrijwel alle merken een concept klaar. En natuurlijk zijn die weer innovatiever, zuiinger en weet ik veel wat allemaal, maar je moet toch nu een keuze maken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kmf schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 01:56:
[...]

Maar dat is natuurlijk wel een concept. Je kan het nergens nog kopen, dus moet je op dit moment toch naar dit moment kijken. Er zijn al plannen voor er een nieuwe CPU-ontwerp, maar je moet nu een nieuwe kopen, ben je dan tevreden met de quadcore? Terwijl je weet dat volgend jaar, maar misschien ook over 2 jaar een zuiniger, sneller en goedkoper CPU kan zijn.

Kijk, er liggen nu bij vrijwel alle merken een concept klaar. En natuurlijk zijn die weer innovatiever, zuiinger en weet ik veel wat allemaal, maar je moet toch nu een keuze maken.
Klopt. Als er vraag naar is kun je zo zo'n een auto zo kopen vermoed ik, tenslotte is dit concept niet echt duurder dan de bestaande motor-/autotechnologie in tegenstelling to een hybride. Maar worden zulke auto's verkocht? (als ze er wat leuker uitzien dan die SmILE). een 0.36 liter tweecilinder klinkt niet echt stoer... Het is misschien een beetje een kip-ei situatie, want waarom heeft vrijwel geen fabrikant sinds 1996 zo'n motor geprobeerd te gebruiken in een lichte auto? ik denk omdat ze hun huidige auto' ook voldoende goed kunnen verkopen, en het in het begin de investeringen natuurlijk wel aanwezig zijn. volkswagen natuurlijk ook eens de Lupo 3L TDI gemaakt, die duurder was en niet echt succesvol. Dat de Prius zo op de voorgrond treedt als milieuvriendelijke auto is een beetje ergerlijk vind ik (en maakt de Prius blijkens een aantal reacties in dit topic ook minder aantrekkelijk).

Keuzes worden door de fabrikanten puur (bijna puur) op economische ronden gemaakt natuurlijk, de consument is daarin iets vrijer, maar die kan niet perse bepalen wat hij te kiezen heeft...

misschien is dit wel een alternatief voor de lotus elise... maar die prijs... wat dat betreft is zo'n hogedrukmotor veel aantrekkelijker

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 08-03-2008 10:43 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 00:13:
Waarom? Iemand de een middeklasser zoekt gaat echt niet in een Fiesta of zelfs Focus rijden.
Is de Focus minder middenklasse dan een Prius dan 8)7 Ze zijn allebei géén middenklassers maar er net onder.

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 08-03-2008 10:51 ]

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 10:50:
[...]

Is de Focus minder middenklasse dan een Prius dan 8)7 Ze zijn allebei géén middenklassers maar er net onder.
De nieuwe focus is wel een stuk gegroeid zie ik net, de oude is volgens mij toch echt een stukje kleiner.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:44

FreakNL

Well do ya punk?

Smaken verschillen nu eenmaal, dat blijft zo, maar ergste rond de "Prius-hype" (voorzover je daarvan kan spreken) vind ik nog de cognitieve dissonatie die hij lijkt op te wekken bij sommige mensen;

Ik werk bij een detacheerder en veel van mijn collega's zijn nu (of een aantal maanden geleden) toe aan een nieuwe lease-bak. De Prius is dan gewoon interessant, gewoon vanwege de fiscale aantrekkelijkheid. Maar ga dan niet, zoals velen, de auto "verdedigen": "Ach, het valt wel mee", "zo lelijk is hij niet", "het interieur is best mooi", etc...

Wat dat betreft kan ik één collega wel waarderen; "Ja, sorry, ik weet dat hij lelijk is, en ik vind jou 207 Féline ook veel mooier (collega heeft zelf ook jaren Peugeot gereden), maarja, het scheelt mij gewoon ruim 100 euro netto in de bijtelling en daar kan ik hele leuke dingen mee doen"....

En zo is het, als ik nu op was voor een nieuwe lease-bak zou de Prius ook interessant zijn, maar dan enkel en alleen om het geld....
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 18:40:

..

En het ding is niet zo efficient als het kan zijn. En dat is jammer. Jammer dat bv. de US markt amper op diesel draait. Hiet in Europa had er best een dieseluitvoering kunnen zijn.

..
Peugeot komt in 2009 met een 308SW diesel-hybride uitvoering. Dat gaat voor een hoop mensen best interessant worden denk ik.... Zeker lease-rijders...

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 08-03-2008 11:19 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

YellowCube

Wait...what?

en je hebt niet het idee dat ze 'm misschien echt niet zo lelijk vinden? Of het interieur toch wel ok?
je waardeert nu één collega op basis van ht feit dat hij jouw mening deelt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:44

FreakNL

Well do ya punk?

Neuh, ik geloof niet dat een stuk of 8 collega's deze auto echt alleen maar mooi vinden, zeker niet als ik zie waar ze "vandaan komen".... Laguna station, Mazda 6, Peugeot 407, Audi A3, etc....

Die ene collega die hiervoor een afzichtelijke station had van Skoda kan ik dan nog wel geloven... :)

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Ik vind trouwens de Prius ook erg op de audi A2 lijken (of de A2 op de Prius)
en die vind ik ook lelijk

Afbeeldingslocatie: http://content.answers.com/main/content/wp/en-commons/thumb/d/d2/300px-Audi_A2_L_Silber.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dezuinigsteauto.nl/Autotest/toyota%20prius%202.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door 2bmws op 10-03-2008 09:38 . Reden: betere fotos ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• kmf
  • Niet online
Is dit dan wat beter?

Afbeeldingslocatie: http://www.bespokevip.com/kenstyleprius.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Wat ik nog het ergste vond bij de prius 1, is de achterbank! Ik kan er niet normaal rechtop in zitten iig. Weet niet hoe dat nu is?

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:12
Ik denk wel dat de Prius lelijk is, omdat Toyota m juist een opvallend uiterlijk wilde geven.

De auto draait niet echt om het 'groen zijn', maar om de uitstraling ervan. Het is een statement en daarmee ook eigenlijk een stukje marketing van Toyota.
Dan kan je wel een mooi uitziende auto stylen die lijkt op een duitse comfort-bak (zoals broertje Lexus doet), Maar dan haal je heel het effect weg van het 'groen zijn'.

geef mij maar een LS600h, dat is ook heel groen :+

Verwijderd

Obviously

Afbeeldingslocatie: http://puregreencars.com/files/2009-Escalade-Hybrid.jpg

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:12
Ook heel groen inderdaad.

Ik vind het ook wel wat hebben eigenlijk, om wel gewoon in je Hummer H1 over de coolsingel bijvoorbeeld te rijden. Is wel een beetje de ultieme vorm van 'ik heb schijt aan iedereen, groen links in het bijzonder' mentaliteit.
Misschien heel fout, maar ik vind dat ook wel gaaf in sommige gevallen >:)

Verwijderd

Als ie maar niet van voor 1992 is want dan heb je de hippies dubbel achter je aan.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Ik rijd altijd op mijn ligfiets over de A2, beetje hetzelfde idee eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 10-03-2008 18:18 ]

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-11 10:37

Goverman

not loaded

Een diesel auto kan goedkoper en beter voor het milieu zijn dan de prius. Stel je voor dat Citroen zou komen met een C3 met Electrische hulpmotor..kijk dat zou schelen!
Diesel is niet beter voor het milieu dan benzine... Emissies van vuile stofjes (NO2, fijnstof) is bij benzine (vrijwel) verdwenen, bij diesel niet... Eigenlijk is CO2 het enige waar diesels beter op scoren, maar goed, dat was nu net de theorie die op Tweakers niet bijster veel aanhang lijkt te vinden. Een ding is wel zeker: van CO2 gaat een mens / plant / dier niet dood. Van vele andere emissies wel.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wacht nog een paar jaartjes tot de Diesotto motoren komen, dat wordt de toekomst 8)

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Goverman schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:21:
[...]

Diesel is niet beter voor het milieu dan benzine... Emissies van vuile stofjes (NO2, fijnstof) is bij benzine (vrijwel) verdwenen, bij diesel niet... Eigenlijk is CO2 het enige waar diesels beter op scoren, maar goed, dat was nu net de theorie die op Tweakers niet bijster veel aanhang lijkt te vinden. Een ding is wel zeker: van CO2 gaat een mens / plant / dier niet dood. Van vele andere emissies wel.
Helemaal mee eens. Hoewel de media graag doet geloven dat teveel aan CO2 op de langere termijn rampspoed e.d. brengt.

Ik vind de Prius geen lelijke auto en als ik geld had kocht ik alleen al vanwege het "high-tech" gehalte zeg maar.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

FreakNL schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 11:24:
Neuh, ik geloof niet dat een stuk of 8 collega's deze auto echt alleen maar mooi vinden, zeker niet als ik zie waar ze "vandaan komen".... Laguna station, Mazda 6, Peugeot 407, Audi A3, etc....

Die ene collega die hiervoor een afzichtelijke station had van Skoda kan ik dan nog wel geloven... :)
ten eerste verschillen smaken, en ten 2e heb je Wikipedia: Exposure effect

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

met een moderne roetfilter scheelt dat ook een hoop... maar met oudere diesels is het idd een probleem...
Elk voordeel heeft zijn eigen nadeel... ditto met biobrandstof... daar word weer regenwoud voor gekapt om dat te verbouwen is ook een beetje paard achter de wagen spannen...

• kmf
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:26:
Wacht nog een paar jaartjes tot de Diesotto motoren komen, dat wordt de toekomst 8)
Wacht nog een paar jaar, dan worden we gewoon geteleporteerd.

• kmf
  • Niet online
Met donkere achterlichten toch een heel andere look
Afbeeldingslocatie: http://priuschat.com/forums/attachments/prius-modifications/5197d1187128885-my-new-tinted-taillights-emblems-imgp0083.jpg

Verwijderd

Is dat een BMW vinnetje?

Die wagen is in NL zo niet streetlegal vermoed ik.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:52:
[...]

Helemaal mee eens. Hoewel de media graag doet geloven dat teveel aan CO2 op de langere termijn rampspoed e.d. brengt.

Ik vind de Prius geen lelijke auto en als ik geld had kocht ik alleen al vanwege het "high-tech" gehalte zeg maar.
Ik vind het high tech echt heel erg tegenvallen. Er zijn zoveel punten waarop ze bijzonder gemakkelijk punten kunnen scoren in het departement high tech of 'groen' zijn, en dat laten ze gewoon liggen om geen reden. Het zijn juist dit soort auto's die mij doen denken aan het beginnen van een eigen ontwerpbedrijf voor auto's [ja, ik doe een studie die daaraan gerelateerd is]. Then again, dat is ook weer zo'n typische tweakermentaliteit: als je het er niet mee eens bent, mod je het zelf toch lekker tot het wel helemaal goed is :+

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]Diesel is niet beter voor het milieu dan benzine... Emissies van vuile stofjes (NO2, fijnstof) is bij benzine (vrijwel) verdwenen, bij diesel niet...
Als LeasePlan rijder mag je gratis een roetfilter laten inbouwen in je diesel. Althans dat mocht bij de mijne, zelf ook even navragen.
Eigenlijk is CO2 het enige waar diesels beter op scoren, maar goed, dat was nu net de theorie die op Tweakers niet bijster veel aanhang lijkt te vinden. Een ding is wel zeker: van CO2 gaat een mens / plant / dier niet dood. Van vele andere emissies wel.
Dat is korte-termijn denken, en vanuit een eerste wereld standpunt.

Wat betreft het high-tech gehalte ben ik het wel eens dat dat tegenvalt bij de huidige hybrides.

Ik zou liever een auto zien waarbij elektra de primaire aandrijfbron zou zijn en fossiel de energiedrager, dus zo'n beetje volgens het concept van die Lohner-Porsche uit 1900. Maar dan met 21ste technologie, met b.v. 4 20kW naafmotoren direct in de wielen gebouwd, moderne power elektronica, en diesel oid alleen om de accu te laden. Zo'n fossiele motor/generator combi kan dan op een hoger rendement draaien (want ontworpen voor 1 toerental / vermogen). Of misschien een brandstofcel die koolwaterstoffen direct in elektriciteit omzet, die bestaan ook al een tijdje.

De hele drive train zou komen te vervallen en daarmee honderden kilo's gewichtsbesparing, en veel ruimtebesparing. Regeneratief remmen kan dan ook veel efficienter, want bijna geen mechanische verliezen meer.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Motoren in de wielen gaat moelijk bij een parallelhybride zoals de Prius. Zowel de e-motor als de verbrandingsmotor kunnen tegelijkertijd het voertuig aandrijven. Dat loopt via een centrale power distributor. Met e-motoren in de wielen gaat dat gewoonweg niet.

Bij een serie-hybride kan het wel, maar dat is een heel ander soort hybride concept.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben overigens door mijn ervaringen bij een studentenproject [waar ik op dit moment zit] echt heel skeptisch geworden over regeneratief remmen. Ik stel hierbij dat het economisch en elektrisch niet nuttig of slim is om regeneratief te remmen in een elektrische auto. Het voert wat te ver om deze stelling met getallen te onderbouwen, maar na uitgebreide overpeinzing denk ik dat de toegevoegde complexiteit in de elektrische controllers dat hele kleine beetje teruggewonnen energie niet rechtvaardigen. Zeker als je aan de andere kant een thermodynamisch verlies in dezelfde orde als het verbruik van de auto toelaat.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Je doet wel minstens 120.000 km met een setje remblokjes. Scheelt weer met fijnstof en in de beurs.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-11 10:37

Goverman

not loaded

@JoopV: roetfilters zijn een verbetering, maar de retrofitfilters helpen (helaas) niet zoveel als verwacht. Daarnaast nemen roetfilters een ander (principieel voor diesels) probleem niet weg: de hogere verbrandingstemperatuur die leidt tot meer NOx-emissies. Dat is giftig en leidt tot de beruchte bruine smogwolken, zure regen en sterfte van planten... Het probleem speelde eerder ook bij benzine-auto's, maar daar is e.e.a. ondervangen met de katalystor. Voor diesels bestaan deze (nog?) niet, hoewel Toyota met de D-kat al wel in de buurt komt. Wanneer die twee problemen zijn opgelost (fijnstof/NOx) is diesel net zo schoon als benzine, met als plus een lagere CO2 uitstoot per gereden kilometer. Min is dan wel weer dat een diesel zwaarder is dan een benzine en daardoor dus minder bespaard dan de fabrikanten ons doen geloven.
Ik zou liever een auto zien waarbij elektra de primaire aandrijfbron zou zijn en fossiel de energiedrager, dus zo'n beetje volgens het concept van die Lohner-Porsche uit 1900. Maar dan met 21ste technologie, met b.v. 4 20kW naafmotoren direct in de wielen gebouwd, moderne power elektronica, en diesel oid alleen om de accu te laden. Zo'n fossiele motor/generator combi kan dan op een hoger rendement draaien (want ontworpen voor 1 toerental / vermogen). Of misschien een brandstofcel die koolwaterstoffen direct in elektriciteit omzet, die bestaan ook al een tijdje.

De hele drive train zou komen te vervallen en daarmee honderden kilo's gewichtsbesparing, en veel ruimtebesparing. Regeneratief remmen kan dan ook veel efficienter, want bijna geen mechanische verliezen meer.
Dat zou een mooie overgangsfase zijn van volledig verbrandingsmotoren naar volledig verbrandingsmotorenloos. Kleine motoren in de wielen lijken mij ook nut hebben in de zin dat er dan geen versnellingsbak meer nodig is en je altijd vier wiel aandrijving hebt. Een dergelijke auto zal lichter zijn en toch net zoveel vermogen hebben als een conventionele auto.
Eigenlijk is CO2 het enige waar diesels beter op scoren, maar goed, dat was nu net de theorie die op Tweakers niet bijster veel aanhang lijkt te vinden. Een ding is wel zeker: van CO2 gaat een mens / plant / dier niet dood. Van vele andere emissies wel
[...]
Dat is korte-termijn denken, en vanuit een eerste wereld standpunt.
Klimaatproblemen en milieuproblemen zijn niet hetzelfde, dat is wat ik probeer te zeggen. Wat goed is voor het klimaat hoeft niet noodzakelijkerwijs goed te zijn voor het milieu. Bij diesels wordt het verkoopargument "goed voor milieu" misbruikt: minder CO2 is namelijk voor het milieu geen issus. Voor het milieu is wel een issue: fijnstof en NOx, de zaken waar diesels het gewoon altijd afleggen tegen andere brandstoffen. Eigenlijk wisselt een diesel het ene probleem in voor het andere probleem. Het laatste probleem (NOx etc.) heeft echter veel directere consequenties dan het eerste (CO2). Eigenlijk is de hele CO2 discussie in die zin zwaar overschat. Er wordt gedaan alsof het giftig is, maar dat is CO2 helemaal niet (ook niet in de hoeveelheden waarin we het nu uitstoten). Dat neemt niet weg dat het wel zinnig is om CO2 te reduceren (energiebesparen is vanuit efficiëntie-oogpunt eigenlijk altijd goed), maar als je er een ander milieuprobleem voor terug krijgt dan win je dus niks...

[ Voor 3% gewijzigd door Goverman op 13-03-2008 14:08 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik had al besloten dat ik een Prius wilde voordat die hele 14%-bijtelling-hype doorbrak. Ik wilde namelijk het volgende in mijn lease-auto:

- genoeg ruimte
- automaat
- airco
- cruise control
- geïntegreerde GPS
- geïntegreerde handsfree

Er is volgens mij maar één auto waar dat allemaal in een betaalbaar standaardpakket zit: de Toyota Prius Tech.

Daarbij komt dat er nog andere leuke technologische snufjes zitten zoals een zeer ingenieuze overbrenging en achteruitrijcamera, en dat het interieur er heel mooi futuristisch uitziet (vind ik mooi, smaken verschillen).

Oké, de buitenkant is niet echt mooi. De wielen ogen te klein, en die gekke driehoek staal aan de zijkant achteraan is ook vreemd. Maar zoals iemand anders al zei, de buitenkant van je auto daar kijk je 5 minuten per dag tegenaan, de binnenkant 2 uur.

Ik had dus al besloten dat mijn komende lease-auto een Prius zou worden al voordat die hele 14%-hype begon. Dat is uiteraard een mooie extra bijkomstigheid, maar voor mij niet de hoofdreden dus.

Wat mij trouwens opvalt in de discussie hier, is dat er gevraagd wordt "waarom wordt hij lelijk gevonden?" en het antwoord is "vanwege de schijnheilige milieu-hype eromheen". Like, wtf? Zie je dat aan het uiterlijk van de auto ofzo?

De 14%-bijtelling-wet vind ik trouwens een goede zet van de overheid. De Prius is wel degelijk schoner en zuiniger dan even dure alternatieven. Het is zeker nog verre van perfect, maar het is een stap in de goede richting en dat moet gestimuleerd worden. d:)b voor de overheid, geslaagde stimulans! Alleen moet ik nu door de Prius-hype maandenlang op mijn Prius gaan wachten ;(

[ Voor 26% gewijzigd door Mx. Alba op 15-03-2008 18:42 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:29

dollyking

duck tape

Mx. Alba schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 18:36:
Ik had al besloten dat ik een Prius wilde voordat die hele 14%-bijtelling-hype doorbrak. Ik wilde namelijk het volgende in mijn lease-auto:

- genoeg ruimte
- automaat
- airco
- cruise control
- geïntegreerde GPS
- geïntegreerde handsfree

Er is volgens mij maar één auto waar dat allemaal in een betaalbaar standaardpakket zit: de Toyota Prius Tech.

Daarbij komt dat er nog andere leuke technologische snufjes zitten zoals een zeer ingenieuze overbrenging en achteruitrijcamera, en dat het interieur er heel mooi futuristisch uitziet (vind ik mooi, smaken verschillen).

Oké, de buitenkant is niet echt mooi. De wielen ogen te klein, en die gekke driehoek staal aan de zijkant achteraan is ook vreemd. Maar zoals iemand anders al zei, de buitenkant van je auto daar kijk je 5 minuten per dag tegenaan, de binnenkant 2 uur.

Ik had dus al besloten dat mijn komende lease-auto een Prius zou worden al voordat die hele 14%-hype begon. Dat is uiteraard een mooie extra bijkomstigheid, maar voor mij niet de hoofdreden dus.

Wat mij trouwens opvalt in de discussie hier, is dat er gevraagd wordt "waarom wordt hij lelijk gevonden?" en het antwoord is "vanwege de schijnheilige milieu-hype eromheen". Like, wtf? Zie je dat aan het uiterlijk van de auto ofzo?

De 14%-bijtelling-wet vind ik trouwens een goede zet van de overheid. De Prius is wel degelijk schoner en zuiniger dan even dure alternatieven. Het is zeker nog verre van perfect, maar het is een stap in de goede richting en dat moet gestimuleerd worden. d:)b voor de overheid, geslaagde stimulans! Alleen moet ik nu door de Prius-hype maandenlang op mijn Prius gaan wachten ;(
helemaal mee eens, Heb hem vanaf het begin, met name automatisch parkeren is voor mijn vrouw heerlijk.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Neem de Lexus hybride wel :D
Hoewel ik me aansluit bij het merendeel, het is gewoon een saaie wagen, maar het schermpje aan de binnenkant mag van mij wel in iedere wagen, de natte droom van iedere nerd.
Mochten Toyota met een restylde Prius met een turbo diesel versie uitkomen zou ik hem nog kunnen overwegen. Nu is het een stadsauto die moeite heeft op de snelweg (tenzij je vaak in de file staat).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ietwat offtopic want het heeft weinig met de esthetiek van de Prius te maken.

Bestaan er gemeten en uit de praktijk gebleken verbruikscijfers voor de Prius?

En dan bedoel ik niet metingen over 1 bepaalde rit of zo, maar echte cijfers in de trant van het gemiddelde verbruik over de laatste 10.000 km bij x% stadsverkeer en y% snelweg / filerijden enz.

• kmf
  • Niet online
joopv schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:50:

En dan bedoel ik niet metingen over 1 bepaalde rit of zo, maar echte cijfers in de trant van het gemiddelde verbruik over de laatste 10.000 km bij x% stadsverkeer en y% snelweg / filerijden enz.
http://www.john2211.nl/Hybride_eigenaren.htm

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 23:25:
Is dat een BMW vinnetje?

Die wagen is in NL zo niet streetlegal vermoed ik.
Als ik mag gokken, dan zou ik zeggen dat het de vin is van een Volvo C30/S40/V50 :)

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
Tja dat bewijst dus niet zoveel...die mensen rijden nog geen 20k km per jaar. Die hele regeling is belachelijk, de prius is alleen zuinig icm stadsverkeer omdat de benzine motor dan minder belast hoeft te worden. Op snelwegen ect is een diesel motor zuiniger (waar veel leaserijders zitten dus), maar die worden dan extra belast 8)7

Als ze nou eens die bluemotion ect zouden gaan subsidieeren of het gebruikt van E85..maargoed dat kost allemaal geld en dat kan men niet hebben in den haag natuurlijk }:O

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
3p0x schreef op zondag 13 april 2008 @ 14:32:
[...]

Tja dat bewijst dus niet zoveel...die mensen rijden nog geen 20k km per jaar. Die hele regeling is belachelijk, de prius is alleen zuinig icm stadsverkeer omdat de benzine motor dan minder belast hoeft te worden. Op snelwegen ect is een diesel motor zuiniger (waar veel leaserijders zitten dus), maar die worden dan extra belast 8)7

Als ze nou eens die bluemotion ect zouden gaan subsidieeren of het gebruikt van E85..maargoed dat kost allemaal geld en dat kan men niet hebben in den haag natuurlijk }:O
Wat een slechte vergelijking:
Diesel met Benzine vergelijken: Diesel heeft een hogere energiedichtheid en er is dus wel degelijk meer energie verbruikt bij de 520d...(Puur qua brandstof-kosten technisch gezien is de 520d wél goedkoper)

[ Voor 3% gewijzigd door 0fbe op 13-04-2008 17:58 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

YellowCube

Wait...what?

[...]

Tja dat bewijst dus niet zoveel...die mensen rijden nog geen 20k km per jaar.
waarom bewijst dat niet zoveel? Verwacht je dat het boven de 20k per jaar opeens met liters/100km omhoog gaat?
Die hele regeling is belachelijk, de prius is alleen zuinig icm stadsverkeer omdat de benzine motor dan minder belast hoeft te worden. Op snelwegen ect is een diesel motor zuiniger (waar veel leaserijders zitten dus), maar die worden dan extra belast 8)7

Wel grappig...een uitgebreide hoeveelheid verbruikscijfers wordt afgeknald onder het motto: 'die mensen rijden nog geen 20k per jaar', maar je trekt op basis van 1 artikel wel je verdere conclusies...
Bovendien is dat artikel een beetje overdreven. Toyota geeft een verbruik van 1:28 op? Waar dan?

En emissietechnisch gezien is het vergelijken van een diesel met een benzinemotor gewoonweg scheef.
Dieselmotoren zijn wellicht zuiniger maar komen qua uitstoot nog steeds veel rotter uit de bus dan een benzinemotor (ondanks maatregelen als een roetfilter).
De enige uitzondering in dit verhaal is het d-cat systeem van Toyota. Een diesel met een emissie gelijk aan die van een benzinemotor.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• 3p0x
  • Laatst online: 20-11 16:01
YellowCube schreef op zondag 13 april 2008 @ 20:00:
[...]

waarom bewijst dat niet zoveel? Verwacht je dat het boven de 20k per jaar opeens met liters/100km omhoog gaat?

[...]
Het verbruik gaat wel omhoog omdat een prius dus relatief onzuinig is op de snelweg (tenzij je met 85 achter een vrachtwagen gaat hangen) waar leaserijders vooral te vinden zijn ;) Met dat linkje probeerde ik aan te tonen dat een prius niet zaligmakend is voor mensen die veel snelwegkm's maken. En zo super zuinig is een prius in de praktijk ook weer niet, een kennis van me heeft er 1 waarmee hij 1 op 17 oid haalt, m'n pa haalt mijn zijn benzine astra ook 1 op 15.5~16....hij zou er bijna 1 aanschaffen :')

• kmf
  • Niet online
[...]

Tja dat bewijst dus niet zoveel...die mensen rijden nog geen 20k km per jaar.
En dat is niet genoeg? Een 60km retourtje dagelijks voor het werk is voor een leaserijder ook maar 16k. 20k is vrij redelijk, of wil je, omdat je een leaserijder lekker lang in de auto zitten?
3p0x schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:22:
[...]

Het verbruik gaat wel omhoog omdat een prius dus relatief onzuinig is op de snelweg (tenzij je met 85 achter een vrachtwagen gaat hangen) waar leaserijders vooral te vinden zijn ;) Met dat linkje probeerde ik aan te tonen dat een prius niet zaligmakend is voor mensen die veel snelwegkm's maken. En zo super zuinig is een prius in de praktijk ook weer niet, een kennis van me heeft er 1 waarmee hij 1 op 17 oid haalt, m'n pa haalt mijn zijn benzine astra ook 1 op 15.5~16....hij zou er bijna 1 aanschaffen :')
En dat jouw vader 1 op 16 rijdt bewijst veel? Want de prius heeft ook in de praktijk 1 op 24 gereden http://www.nationalezuinigheidstest.nl/
Je kennis rijdt 1 op 17 in de prius? Dump hem in je astra, hoeveel rijdt ie dan?
Je pa heeft een zuinige rijstijl? Dump je pa in een prius, dan zal hij opeens gaan gassen? 8)7

En in reactie op jouw link: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3438439

Ik heb zelf geen Prius, maar vind het wel schrijnend dat er blijkbaar veel aversie is van mensen, enkel gebaseerd op de imago. En dan dat er dan allerlei cijfers, rapporten, onderzoeken die niet met elkaar te vergelijken zijn aanhalen om toch de Prius naar beneden te trekken.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

3p0x, volgens mij zitten de meeste leaserijders met tussen de 0 en 50km/u vast in de ochtend- en avondspitsen. En dat is juist waarin de Prius excelleert :D

Over een maand of 3 heb ik mijn eigen lease-Prius en kan ik dus met gedegen kennis van zaken mee discuzeuren ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Mx. Alba op 14-04-2008 14:20 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
joopv schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 12:50:

Kijk maar eens op http://www.autoverbruik.nl/ dan zie je dat de Prius het zeker niet slecht doet.

Kies voor overzicht links in het menu.

[ Voor 5% gewijzigd door Mediacj op 14-04-2008 14:50 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

kmf schreef op zondag 13 april 2008 @ 22:56:
[...]Ik heb zelf geen Prius, maar vind het wel schrijnend dat er blijkbaar veel aversie is van mensen, enkel gebaseerd op de imago. En dan dat er dan allerlei cijfers, rapporten, onderzoeken die niet met elkaar te vergelijken zijn aanhalen om toch de Prius naar beneden te trekken.
Er is helemaal geen aversie tegen de Prius an sich volgens mij.

De aversie ligt in het feit dat de overheid boven gemiddeld veel aandacht probeert te geven aan het ding, waar ze andere zuinige/schone alternatieven juist belasten. Het feit dat mensen, zeker in de US, net doen alsof ze de wereld redden met een ding wat nog steeds gewoon benzine verbruikt. etc. etc.

Ik heb nog serieus gekeken naar een Prius toen hij net uitkwam, omdat ik de techniek interessant vond. Nu zou ik er niet dood in gevonden willen worden, puur om het imago.

Daar kan de Prius verder niets aan doen. De Prius is het boegbeeld geworden van alle milieu eigenaardigheden.

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 14-04-2008 20:50 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

PWM schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:46:
[...]
Er is helemaal geen aversie tegen de Prius an sich volgens mij.

De aversie ligt in het feit dat de overheid boven gemiddeld veel aandacht probeert te geven aan het ding, waar ze andere zuinige/schone alternatieven juist belasten. Het feit dat mensen, zeker in de US, net doen alsof ze de wereld redden met een ding wat nog steeds gewoon benzine verbruikt. etc. etc.
Dan heb je het ook over Amerika, maar Amerikanen zijn een raar volk. Die kant moet je ook absoluut niet op willen met een land.

Hier krijgen andere alternatieven net zoveel belangstelling door de overheid, zoals zonnecellen, kleine auto's zoals de aygo, c1, cuore etc, allemaal halve wegenbelasting en aankoopsubsidie (gelukkig hebben we nu een wat beter kabinet dan de vorige). Geen wegenbelasting op totaal elektriche wagens. En aankoopsubsidie voor A labels, óók voor A-label BMW's dus...

• PWM
  • Niet online

PWM

Bartjuh schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:36:

Hier krijgen andere alternatieven net zoveel belangstelling door de overheid
Mijn pa reed in de jaren 80 al op LPG, totdat het gewoon niet meer loonde. Als men toen toch eens had gedaan wat het had moeten doen, het promoten van deze brandstof, hadden we nu veel minder problemen gehad. Het aantal Dieselrijders was dan (nog) lager geweest dan het nu al was.

Overigens betekend LPG natuurlijk niet dat er geen vervuiling is, maar het is in ieder geval al weer een stuk beter.

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:20
Lelijk is niet helemaal het goeie woord. Het is niet mijn smaak.

Ik vind het net een taxi die uit de film "Total recall" is weggereden. Beetje de eind jaren 80 visie op de auto van de toekomst.

Advanced sheep-counting strategies

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hij ziet er natuurlijk ook deels zo uit omdat ze hem zo gestroomlijnd mogelijk wilden maken. Daarom heb je die rare vorm van het dak bijvoorbeeld.

Verwijderd

Waarom milieuvriendelijke auto''s allemaal zo''n vreemde vorm moeten hebben snap ik niet. Neem gewoon een auto en pleur daar een electromotor in. Neem een voorbeeld aan de Lexus LS600. Mooie bak, maar dan hybride.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het probleem is alleen dat de gemiddelde productieauto zo aerodynamisch is als een baksteen. Als je dat een beetje verbetert heb je meteen al een flinke winst.

• Wom
  • Laatst online: 23:00

Wom

Mwa, als je kijkt naar de groene modellen van Mercedes, VAG, BMW, etc. die je dat het ook prima toepasbaar is op bestaande modellen met kleine aanpassingen. Zeker als je kijkt met de Golf Diesel Hybride neerzet tegenover de normale TDI modellen is dat best goed te noemen als je enkel grille, wielen en bodemplaat wat betreft uiterlijk hoeft aan te passen.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een Golf is nou ook niet echt een toonbeeld van aerodynamica hoor! Mijn nieuwe Golf TDI is maar een klein beetje zuiniger dan mijn Volvo V40 1.9D. Ik had een veel groter verschil verwacht van zo'n auto die toch een stuk kleiner is.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zondag 20 april 2008 @ 17:56:
Het probleem is alleen dat de gemiddelde productieauto zo aerodynamisch is als een baksteen. Als je dat een beetje verbetert heb je meteen al een flinke winst.
Gek eigenlijk dat ze daar nog nooit over hebben nagedacht he... Ik zou zeggen verbeter het even.

• Wom

Wom

Mx. Alba schreef op zondag 20 april 2008 @ 18:20:
Een Golf is nou ook niet echt een toonbeeld van aerodynamica hoor! Mijn nieuwe Golf TDI is maar een klein beetje zuiniger dan mijn Volvo V40 1.9D. Ik had een veel groter verschil verwacht van zo'n auto die toch een stuk kleiner is.
De CW waarde van een Golf is 0,30 *(de hybride en Bluemotion, de normale is 0,32), die van de Prius 0,26. Dat verschil is dus niet zó groot gezien dat de Prius volledig voor deze waarde ontwikkeld is.

En wat betreft het verbruik ten opzicht van de Volvo, die wegen beide ongeveer net zo veel. Bedank Europa en hun veiligheidseisen hier maar voor :P

* Die van een Porsche 911 is 0,30, dus wat aerodynamica betreft doet de Golf het zo slecht nog niet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Wom op 20-04-2008 18:32 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou is het alleen zo dat de cW-waarde een per-vierkante-meter-waarde is. Om een daadwerkelijke luchtweerstandswaarde te krijgen moet je de cW-waarde vermenigvuldigen met oppervlak van het vooraanzicht van de auto. En een Golf heeft meer vooroppervlak dan een Porche 911, en zal dus ook evenredig meer luchtweerstand hebben, ondanks de gelijke cW-waarde.

Verwijderd

Omdat het ding er herkenbaar anders uitziet dan de grote grijze mainstream, die gemanipuleerde smaak.

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 19:36:

Omdat het ding er herkenbaar anders uitziet dan de grote grijze mainstream, die gemanipuleerde smaak.
Toch leuk dat je dat zegt. Juist in een tijd waarin álle merken behalve de Koreanen een eigen designpad hebben en alle auto's er verschillend uitzien heb je het over de grote grijze mainstream :P

Feit blijft dat er weinig inspiratie in het ontwerp zit, het is in feite maar één lijn zonder verdere verleidelijke curves.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 20-04-2008 19:41 ]

• Wom

Wom

Mx. Alba schreef op zondag 20 april 2008 @ 19:33:
Nou is het alleen zo dat de cW-waarde een per-vierkante-meter-waarde is. Om een daadwerkelijke luchtweerstandswaarde te krijgen moet je de cW-waarde vermenigvuldigen met oppervlak van het vooraanzicht van de auto. En een Golf heeft meer vooroppervlak dan een Porche 911, en zal dus ook evenredig meer luchtweerstand hebben, ondanks de gelijke cW-waarde.
Dat doet dan toch niks af aan het feit dat de waarde gewoon netjes te noemen is naar verhouding van het model auto?

• pagani
  • Niet online
En wat betreft het onderscheidende ontwerp van de Prius en de grote grijze massa:

Nissan Primera

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/480/5/2f8857ee71ef0ffbc16125abf8a021c5.jpg

Prius

Afbeeldingslocatie: http://blog.hemmings.com/wp-content/uploads/2006/11/geneve-toyota-prius-1b.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 21-04-2008 14:57 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ja, ze beginnen allebei met "Pri". :D

• pagani
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:39:
Ja, ze beginnen allebei met "Pri". :D
Dat dan ook nog, maar ze hebben allebei een bijna identiek (op wat details na) inspiratieloos ontwerp. Één lijn die van voor naar achter het hele model bepaalt, verder niets. (en ik vind ze genoeg op elkaar lijken om het hierboven genoemde "unieke design" van de Prius af te kunnen schrijven als niet aanwezig, en daar ging het om)

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 21-04-2008 21:47 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Je moet je natuurlijk ook wel realiseren dat het een Japanse auto is en blijft. En Japanners hebben nou eenmaal een vreemde smaak. Denk aan de Wagon R+...

En om eerlijk te zijn maal ik niet zo om het uiterlijk van een auto. Ik durf met volledig behoud van eigenwaarde te stellen dat ik ooit serieus overwogen heb om een Multipla te kopen. Laten we zeggen dat je dat ook niet om het uiterlijk doet :D

Ik wilde een ruime vijfzitter met automaat, cruise control, airco, GPS, bluetooth carkit, start/stop syteem en keyless entry, en de Prius Tech was de enige betaalbare auto waarin dat allemaal zelfs in het standaardpakket zit, met als bonus nog wat extra technische snufjes die een Tweaker wel charmeren, en als kers op de taart maar 14% bijtelling.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 21-04-2008 22:03 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Vind het nou niet echt een topic met toegevoegde waarde.

Inspiratieloos ontwerp kom je overal tegen in de autowereld, kijk alleen als naar de volkswagen golf, dat is het toonbeeld van tientallen jaren inspiratieloos ontwerp. En toch vallen veel mensen voor dat ontwerp.

Als je alleen al kijkt naar de top 10 verkochte autos van dit jaar tot nu toe:
- 207
- golf
- corsa
- mondeo
- focus
- astra
- aygo
- swift
- c4
- polo

Op de nieuwe focus, aygo en C4 na, stuk voor stuk inspiratieloos. Dus om de prius daar op af te kraken alsof het een soort unicum is vind ik een beetje belachelijk (en misschien zelfs inspiratieloos)...

Verwijderd

Ik vind hem niet echt lelijk, maar de proporties kloppen op een of andere manier niet. Ding had bij dezelfde lengte en hoogte 15cm breder moeten zijn imho.

(maar goed, dan neemt het frontaal oppervlak weer toe en gaad het verbruik omhoog)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 09:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 09:37:

(maar goed, dan neemt het frontaal oppervlak weer toe en gaad het verbruik omhoog)
Gaad?

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54
Google is je beste vriend.
Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/marijn/image/96221887.jpg

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• kmf
  • Niet online
Is een van de zogenaamde "nieuwe modelfoto's" wat meer naar normale smaak?
Ik vind het wel wat hebben:
Afbeeldingslocatie: http://media.popularmechanics.com/images/toyota-prius-2009-0307.jpg

http://www.popularmechani...ive/new_cars/4212545.html

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dit is een artist impression (of hoe je zo iets noemt) van wat de Prius III zou kunnen worden. Voor hetzelfde geld komt die er heel anders uit te zien.

• pagani
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 30 april 2008 @ 15:29:
Is een van de zogenaamde "nieuwe modelfoto's" wat meer naar normale smaak?
Ik vind het wel wat hebben:
[afbeelding]

http://www.popularmechani...ive/new_cars/4212545.html
Zijn de achterwielen nou kleiner dan de voorwielen? Dat zal lekker rijden :P

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op woensdag 30 april 2008 @ 21:51:
[...]

Zijn de achterwielen nou kleiner dan de voorwielen? Dat zal lekker rijden :P
Onderbouwt u eens waarom dat niet lekker zal rijden.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

* Mx. Alba is sinds vandaag de trotse "eigenaar" van een voorloop-huur-Prius. 8) Rijdt heerlijk. En ik moet eigenlijk zeggen dat ik hem in levende lijve best mooi vind. Ben ik nu gek?

Ik vind het verbruik trouwens erg tegenvallen, maar ik heb mijn eerste kilometers eigenlijk alleen maar op rustige autosnelwegen afgelegd waarbij de Prius natuurlijk niet echt tot zijn recht komt. Eens kijken wat hij volgende week bij het filerijden doet.

... Net ook op de parkeerplaats van een supermarkt, een vrouw die midden op de weg liep en niet aan de kant ging omdat ze me niet hoorde. Je zou willen dat er een speciale claxon op zat die een luid "VROEM!" geluid laat horen :D

[ Voor 20% gewijzigd door Mx. Alba op 03-05-2008 15:07 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

* kick *

Op het Prius forum kwam ik dit topic tegen, met de volgende startpost:
Vandaag ondervonden dat er 'Amerikaanse toestanden' kunnen ontstaan in Nederland . Toen ik vanmiddag mijn nieuwe Prius op mijn oprit parkeerde, stopte aan de overkant van de weg een mij onbekende (jonge) bestuurder die zijn raam opende en luidkeels schreeuwde "vuile tering Prius", waarna hij doorreed. Zijn er forumleden die dit herkennen?
LOL, het moet niet gekker worden, volkomen kansloos zou ik zeggen. Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat er figuren zich zo aan een auto kunnen ergeren.

• PWM
  • Niet online

PWM

EXX schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 09:54:
* kick *

Op het Prius forum kwam ik dit topic tegen, met de volgende startpost:

[...]

LOL, het moet niet gekker worden, volkomen kansloos zou ik zeggen. Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat er figuren zich zo aan een auto kunnen ergeren.
Ach, volgens mij valt het allemaal wel mee wat dat betreft. Ik ben ook een keer uitgescholden door 2 sjonnie's in een Civic, omdat ik een Volvo had.

Denk dat het meer toeval is :) Ik bedacht mij gewoon dat mijn Volvo zo ongeveer 45x zoveel waard was als die Civic, en liep lachend door :P

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zo heeft mijn vader het ook een keer moeten ontgelden omdat hij op het werk aankwam met zijn "nieuwe dikke Volvo" (een tweedehands 960). Degene die over die "dikke bak" zat te kankeren reed zelf een spiksplinternieuwe Golf, dus mijn vader zegt gewoon rustig tegen hem "dat Golfje van jou is anders wel duurder dan die "dikke bak" van mij." en toen heeft hij er nooit meer wat van gehoord.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

PWM schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 10:26:
[...]

Ach, volgens mij valt het allemaal wel mee wat dat betreft. Ik ben ook een keer uitgescholden door 2 sjonnie's in een Civic, omdat ik een Volvo had.

Denk dat het meer toeval is :) Ik bedacht mij gewoon dat mijn Volvo zo ongeveer 45x zoveel waard was als die Civic, en liep lachend door :P
Ach dat zegt meer of hun dan over jullie dat soort reacties... :Y

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:31

World Citizen

FreeReef.nl

Om even mijn antwoord op de vraag te geven

Het is een auto met een techniek voor de toekomst, echter het jasje ziet er nog uit als een hedendaagse auto. Ik had met de nieuwe techniek toch wat gedurfdere modellen gewenst.

Tevens is de Hybride functie in deze auto... leuk, maar echt niet enerveren. In praktijk ligt het verbruik echt niet denderen veel lagen. Sterker nog je kunt beter een andere auto kopen en er gas in leggen.

En het design uberhaubt, onafhankelijke van nieuwe technieken ed... vind ik niet geweldig. Het ziet er gewoon niet hybride uit.

Ik ben pas 24 jaar dus dan zijn deze antwoorden logich. Oudere mensen ( _/-\o_ ) hebben vaak de voorkeur voor een wat ingetogenere auto. Daar pas het model van de prius dus goed bij.

FreeReef.nl

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:24
Ik vind de prius is niet lelijk, technisch gezien is het ook een mooie auto en een goed initiatief. Probleem is dat mensen die een prius rijden vaak worden aangezien voor boomknuffelaars (NOFI, zeg niet dat dit terecht is). Combineer dit met het niet echt spannend uiterlijk van de prius. Bijvoorbeeld de Civic Hybrid vind ik een stuk beter uitzien en een sportiever overkomen. (Buiten de velgen hierop dan). Zoals al eerder aangegeven, bijvoorbeeld de Nissan Primera heeft een soort gelijk uiterlijk. Beide goede auto's met mijns inzicht een saai uiterlijk. Ik zou op dit moment ook niet in een prius willen rijden, vanwege het uiterlijk. Het is een functionele en technisch goede auto, maar ik mis de emotie een beetje :)

Specs

• 418O2
  • Laatst online: 22:56
benzinehybride is echt NIET de toekomst hoor.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

418O2 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:32:
benzinehybride is echt NIET de toekomst hoor.
Nee, natuurlijk niet, maar het is WEL een stap RICHTING de toekomst.

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:36
de prius is lelijk omdat de in principe een coupe hebben genomen, de kofferbak erafgezaagd en het resultaat vergroot en op in verhouding te kleine wielen gezet.

Ik vind alle auto's die tussen coupe en station inzitten lelijk en toyota maakt het erg bont met de grote kale vlakken boven en achter de achterwielen, check die gruwelijk lelijke achterbumper, alles aan de achterkant is te groot en de voorkant is gewoon saai.

moet trouwens zeggen dat ik 95% van de nieuwere auto's lelijk vind, zo heeft BMW kwa uiterlijk een gigantische terugval gemaakt.

opel moet peugeot niet gaan naäpen

renault maakt ook alleen maar lelijk auto's met lelijk grote konten en moet je die nieuwe laguna eens zien, ook al zo'n lelijk smoelwerk

Peugeot moet zo onderhand eens kappen met de lelijke smoelen die ze op hun auto's maken, vaak ook teveel auto voor de voorwielen

eigenlijk vind ik Audi het enige automerk wat vooruit gaat kwa uiterlijk

geef mij maar auto's van 10 jaar geleden, toen was ons wagenpark veel mooier

[ Voor 41% gewijzigd door iwaarden op 07-08-2008 12:44 ]

Verwijderd

BrammeS schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:42:
Ik vind het net een taxi die uit de film "Total recall" is weggereden. Beetje de eind jaren 80 visie op de auto van de toekomst.
Inderdaad. Hij doet me qua styling een beetje denken aan dit VW prototype uit 1981:

Afbeeldingslocatie: http://www.ltv-vwc.org.uk/wheelspin/WS_feb_2003/zeithaus_auto_2000_460.jpg

Eigenlijk heeft de Prius gewoon een retro-design. :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

KillaH87 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 12:39:
geef mij maar auto's van 10 jaar geleden, toen was ons wagenpark veel mooier
Ja joh, zoals de Multipla en de Hi-Ace, de Alto, de 121, de ZX, de BX, de AX, de Corsa... stuk voor stuk lelijke auto's.

Je herinnert je nu alleen nog maar de mooie auto's van 10 jaar geleden. En over 10 jaar zal je je ook alleen nog maar de mooie auto's van nu herinneren.

Verwijderd

Laatst eens een keer in een Prius meegereden. Qua uiterlijk niet echt spannend, het rijden op zich is wel een grappige ervaring. Mijn oom is inmiddels al aardig handig in eco-rijden in een Prius. Als je het goed aanpakt, is 1 op 23 haalbaar. Als je "nergens op let", dan doet hij inderdaad maar iets van 1 op 16. En ik ga er eigenlijk vanuit dat hij nog weel meer zuipt als je het gaspedaal de hele tijd tot de bodem trapt.

Wegrijden vanuit stilstand is trouwens wel tricky. De mensen om je heen hebben niet door dat je gaat rijden. (En de passagiers ook niet.)

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik vind de Prius niet lelijk, maar zeker ook niet mooi. Meer een beetje "neutraal", en hij zal ongetwijfeld prima geschikt zijn om van A naar B te komen...
Bij dit soort auto's ben ik wel benieuwd wat ze over 5 jaar doen: de meeste auto's rijden als ze ouder worden gewoon nog rond, maar bij de Prius komt er het moment dat de accu's vervangen moeten worden, wat meer zal kosten dan het hele ding nog waard is!

Ook ben ik benieuwd naar het gebruik van airco/verwarming bij het wegrijden: elektrische aandrijving voor de eerste kilometer stadsverkeer is leuk, maar verwarming komt pas als de motor warm is, en airco wordt ook alleen direct door de motor aangedreven.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

RemcoDelft schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 13:33:
IBij dit soort auto's ben ik wel benieuwd wat ze over 5 jaar doen: de meeste auto's rijden als ze ouder worden gewoon nog rond, maar bij de Prius komt er het moment dat de accu's vervangen moeten worden, wat meer zal kosten dan het hele ding nog waard is!
Mwa, zo een vaart zal het niet lopen.
Volgens opgave van Toyota moet de Prius lekker zuinig zijn en het is een Toyota: degelijk dus. De ruimte binnenin is ook ok, dus de Prius zou een prima taxi moeten kunnen zijn. Alleen: houdt de batterij dat uit?

Een taxi bedrijf in Cairns, Australie heeft 32 Priussen die gemiddeld 200.000 km per jaar rijden. Volgens eigen zeggen zijn de kosten voor brandstof en onderhoud slechts de helft vergeleken met de reguliere auto’s uit hun vloot. Helaas melden zij niet om welke auto’s dat precies gaat, dus een zinvolle vergelijking is het daarmee niet.

Interessanter is de staat van de batterij. Deze blijkt inderdaad te zijn vervangen, maar pas bij een kilometerstand van 500.000 km. De enige andere Prius in Australie waarvan de batterij is vervangen, kreeg deze bij 350.000 km. Dat zijn behoorlijke kilometrages, dus veel zorgen over de levensduur van het accupakket hoeven we ons blijkbaar niet te maken. Bij de importeur van Toyota waren geen gevallen bekend van accupakketen die vervangen zijn bij een Nederlandse Prius.
Bron
Ook ben ik benieuwd naar het gebruik van airco/verwarming bij het wegrijden: elektrische aandrijving voor de eerste kilometer stadsverkeer is leuk, maar verwarming komt pas als de motor warm is, en airco wordt ook alleen direct door de motor aangedreven.
De airco is bij de huidige Prius II volledig electrisch en werkt dus ook zonder dat de benzinemoter draait. Het voorgangermodel Prius I had daarintegen een "normale" airco en die viel inderdaad iedere keer uit als de benzinemotor uitgezet werd..

[ Voor 16% gewijzigd door EXX op 07-08-2008 14:02 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik vind de Prius niet lelijk, maar zeker ook niet mooi. Meer een beetje "neutraal", en hij zal ongetwijfeld prima geschikt zijn om van A naar B te komen...
Bij dit soort auto's ben ik wel benieuwd wat ze over 5 jaar doen: de meeste auto's rijden als ze ouder worden gewoon nog rond, maar bij de Prius komt er het moment dat de accu's vervangen moeten worden, wat meer zal kosten dan het hele ding nog waard is!
Dit heeft niets met het uiterlijk van de auto te maken; maar er worden al meer dan 10 jaar Priusen gemaakt, en tot nu toe hoefde nog maar bij een zeer klein aantal de accu vervangen te worden.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

EXX schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 13:49:
[...]Een taxi bedrijf in Cairns, Australie heeft 32 Priussen die gemiddeld 200.000 km per jaar rijden. Volgens eigen zeggen zijn de kosten voor brandstof en onderhoud slechts de helft vergeleken met de reguliere auto’s uit hun vloot. Helaas melden zij niet om welke auto’s dat precies gaat, dus een zinvolle vergelijking is het daarmee niet.
Dat kan ik je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen..

Dat zal een Holden Comodore v6 of een ford falcon v6 zijn, dit idee
Afbeeldingslocatie: http://blog.bigrock-graphics.com/wp-content/uploads/2007/10/auzitaxi.jpg
(hoewel dit wel een oude versie is..)

De meeste aussie taxi's zijn dat namelijk..

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Het zal elders in dit verder niet zo heel interessante topic* al wel gezegd zijn, maar is het niet gewoon een kwestie van smaak? Sommige mensen vinden iets mooi, anderen niet.

Natuurlijk zou er meer mee kunnen spelen, het blijft een auto en op het gebied van auto's lijkt het wel alsof grote groepen mensen ineens de kunst van het rationeel nadenken kwijtraken. Rijden in een Prius is natuurlijk niet 'leuk' en dus is het gemakkelijk om de auto 'lelijk' te vinden. Verder is hij natuurlijk echt anders van vorm dan de meeste andere auto's op de weg, waardoor hij opvalt en dat willen Nederlanders liever niet.

En wat maakt het uit? Als je hem niet mooi vindt koop je hem niet, als je hem wel mooi vind koop je hem wel.

* Misschien moeten we topics openen als "Waarom is Rita Verdonk lelijk volgens velen?", "Waarom is een Bijlmerflat lelijk volgens velen?" etc.?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Rijden in een prius is niet 'leuk'???

Juist wel! Ik lach me een breuk om al die mensen die in die benzineslurpers rondrijden terwijl ik én comfortabeler én goedkoper zit :D

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wom schreef op maandag 21 april 2008 @ 01:03:
[...]

Dat doet dan toch niks af aan het feit dat de waarde gewoon netjes te noemen is naar verhouding van het model auto?
Het doet toch ook niks af aan het feit dat de Prius 14% beter scoort dan de Blue Motion Golf? 14% vind ik nogal wat, zeker gezien het een grotere auto is en hij dus wat meer frontaal oppervlak heeft.

Maar het zegt gewoon he-le-maal niks. Zomaar wat cW waardes (bron):

Top10:

#AutocW-waarde
1.BMW 5er0,26
1.Mercedes S-Klasse0,26
1.Lexus LS 4600,26
1.Toyota Prius0,26
2.Audi A40,27
2.BMW 3-serie0,27
2.Mercedes E-Klasse0,27
2.Mercedes C-Klasse0,27
2.Mercedes CL0,27
2.Porsche 9110,27

We kunnen dus wel concluderen dat een cW-waarde van 0,26 een hele prestatie is die Toyota hier levert met 2 modellen op de gedeelde 1e plaats. Ook Mercedes doet het goed...

En dan de verrassende top10 van slechtste cW waardes (check #1):

#AutocW-waarde
1.Formule-1 wagen1,2
2.Mercedes Actros0,81
3.Morgan Roadster0,6
4.Land Rover Defender0,59
5.Hummer H20,53
6.Mercedes G-klasse0,52
7.Morgan Aero 80,51
8.Jeep Wrangler0,49
9.Jeep Commander0,41
10.Chrysler PT Cruiser0,38

Die F1 auto scoort dus nog slechter dan een Mercedes vrachtwagen _o_ Wat ze al niet doen om downforce te genereren he? :* Ik wil maar zeggen dat de cW-waarde niks zegt over daadwerkelijke luchtweerstand, want op dat gebied scoort de F1-wagen een stukje beter vanwege het extreem kleine frontale oppervlak.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/Mercedes_Actros.jpg

Verder vind ik de Morgan Aero 8 en de Morgan Roadster nogal een verrassing hier, de rest is wel te verklaren: groot, lomp, niet gestroomlijnd...

Wat meer ontopic: ik denk dat de Prius gewoon een auto is die mensen graag haten en lelijk vinden. Puur omdat hij altijd weer geroemd wordt om z'n zuinigheid en comfort. Ik wil niet beweren dat het jaloezie is, maar zolang hij lelijk wordt gevonden omdat er een hype om hem heen is ontstaan, vind ik het in ieder geval niet de moeite waard om over in discussie te gaan :P

Ik vind het niet de mooiste auto, maar er zijn veel lelijkere auto's te vinden en ik zou me er best in durven vertonen.

[ Voor 32% gewijzigd door Grrrrrene op 07-08-2008 14:42 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• 418O2
Mx. Alba schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:10:
Rijden in een prius is niet 'leuk'???

Juist wel! Ik lach me een breuk om al die mensen die in die benzineslurpers rondrijden terwijl ik én comfortabeler én goedkoper zit :D
Ik lach prius rijders uit, met hun benzine, pfff

LPG ftw ! ;)

• 911GT2
  • Laatst online: 22:44
418O2 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:21:
[...]

LPG ftw ! ;)
Ik lag ze beide uit... ik hoor namelijk nog gewoon een V6 grommen voorin en niet een miettig gezoem... ;)

Ja ik heb hem ook serieus overwogen als leaseauto. Maar dat heb ik toch laten varen.
Bartjuh schreef op maandag 21 april 2008 @ 22:06:
Vind het nou niet echt een topic met toegevoegde waarde.

Inspiratieloos ontwerp kom je overal tegen in de autowereld, kijk alleen als naar de volkswagen golf, dat is het toonbeeld van tientallen jaren inspiratieloos ontwerp. En toch vallen veel mensen voor dat ontwerp.

Als je alleen al kijkt naar de top 10 verkochte autos van dit jaar tot nu toe:
- 207
- golf
- corsa
- mondeo
- focus
- astra
- aygo
- swift
- c4
- polo

Op de nieuwe focus, aygo en C4 na, stuk voor stuk inspiratieloos. Dus om de prius daar op af te kraken alsof het een soort unicum is vind ik een beetje belachelijk (en misschien zelfs inspiratieloos)...
Mondeo en de swift vind ik anders ook behoorlijk leuk design

[ Voor 51% gewijzigd door 911GT2 op 07-08-2008 14:32 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

911GT2 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:31:
[...]
Ik lag ze beide uit... ik hoor namelijk nog gewoon een V6 grommen voorin en niet een miettig gezoem... ;)
.... en een draaikolk in je benzinetank als je je rechtervoet gebruikt >:)

• RemcoDelft
Grrrrrene schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:16:
Die F1 auto scoort dus nog slechter dan een Mercedes vrachtwagen _o_ Wat ze al niet doen om downforce te genereren he? :* Ik wil maar zeggen dat de cW-waarde niks zegt over daadwerkelijke luchtweerstand, want op dat gebied scoort de F1-wagen een stukje beter vanwege het extreem kleine frontale oppervlak.
Logisch: een cW-waarde is dimensieloos, dus zegt per definitie niets over het frontaal oppervlak. En "negatieve lift" genereren met vleugels geeft nou eenmaal weerstand.
Los hiervan zal de weerstand in de F1 niet echt belangrijk zijn: motorvermogen genoeg!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

418O2 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:21:
[...]

LPG ftw ! ;)
Dat kan: Een Prius op LPG

Nog leuker: Een Prius op aardgas >:)

• RemcoDelft
EXX schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 13:49:
[...]
Een taxi bedrijf in Cairns, Australie heeft 32 Priussen die gemiddeld 200.000 km per jaar rijden. Volgens eigen zeggen zijn de kosten voor brandstof en onderhoud slechts de helft vergeleken met de reguliere auto’s uit hun vloot. Helaas melden zij niet om welke auto’s dat precies gaat, dus een zinvolle vergelijking is het daarmee niet.
De enige taxi die ik ooit in Cairns heb genomen (om van het hostel naar m'n autoverhuurder te komen) was een 9 persoons busje. Als dat de referentie-auto is, kan ik me wel voorstellen dat een Prius de helft kost aan brandstof.

• mux

mux

99% efficient!

RemcoDelft schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:47:
[...]

Logisch: een cW-waarde is dimensieloos, dus zegt per definitie niets over het frontaal oppervlak. En "negatieve lift" genereren met vleugels geeft nou eenmaal weerstand.
Los hiervan zal de weerstand in de F1 niet echt belangrijk zijn: motorvermogen genoeg!
Niettegenstaand dat de cW-waarde wordt veroorzaakt door de gigantische hoeveelheid downforce die nodig is om bochten met 3 à 4 g te kunnen trekken bij volle snelheid...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Doet u mij maar een Solar Plugin Prius op Aardgas alstublieft.

Pagina: 1 2 3 Laatste