Mijn korte eerste impressie:
Het menu is overzichtelijk en al je stats zijn te bekijken.In tabbladen is per tabblad te zien;
-Stats:Overzicht van je xp/kd
-welke medailles/lintjes heb je gehaald
-De hoeveelheid kills/executions per wapen heb je gemaakt, unlockables, etc.
-Rankings
Gelukkig is er niet dat, op de duur, vervelende intro-muziekje van Gears 2 tijdens het zoeken van een match. Die ik overigens al lang uit heb staan.
Matches zijn in minder dan no-time gevonden. Na afloop van een match wordt na een seconde of 20 automatisch naar een nieuwe match gezocht. Vergelijkbaar met social in Gears 2. In de tussentijd kan je jouw stats bekijken. Wat een vooruitgang..!!
Je kunt public en ranked spelen. Tot nu toe heb ik alleen nog maar ranked gespeeld. Vandaag ga ik ook wat public doen.
Helaas kan je alleen nog maar Team Death Match spelen. De andere spelvormen zullen later in de week of volgende week pas volgen.
Bovendien is er alleen maar tussen Checkout en Thrashball te kiezen.
Beide is jammer maar houdt het, laten we zeggen; overzichtelijk.
Een straf is het zeker niet want het tempo bij TDM is adembenemend. Bij pogingen tot campen wordt je overlopen. Campen is zinloos (en noob). Hoewel je er soms niet aan ontkomt als je alleen overblijft. TDM heeft warzone rules maar als je down bent en je drukt snel achter elkaar op A dan revive je vanzelf weer. Voor dat je dat redt ben je meestal wel dood.
De graphics zijn een stuk mooier in vergelijking met Gears 2. Als je al tijd hebt om rondom je heen te kijken want zoals gezegd het tempo is erg snel. Je leven is goedkoop.
Je moet echt aan de bak.
Gameplay
De wapens lijken goed uitgebalanceerd. Hoewel smaken natuurlijk verschillen.
Ik heb het meest met de retro-lancer en shotgun gespeeld. De retro is voor de langere afstanden te inaccuraat en heeft te weinig power maar is voor de kortere afstanden een geweldig wapen, heeft veel power en een brute exexution. (met de bajonet onthoofden..!!) Het spiezen van een tegenstander is me nog maar 1x gelukt want het is echt niet zo heel makkelijk.
De shotgun is nu eindelijk wat het moet zijn. Een close range wapen waarmee je heerlijke battles kunt uitvechten.
De dubbelloops (sawed off) shotgun is voor zeer close range. Melee afstand. Nadeel is de zeer lange reload maar je hebt gegarandeerd 1 of 2 kills met 1 shot.
De Digger launcher is geeft indien goed gericht per schot/launch 1 of 2 kills. Soms ook wel 3.
De andere wapens zoals de good ol' Lancer en Hammerburst etc. ga ik van de week checken.
Er is een nieuwe vuur-granaat die afwisselend met de standaard frags spawnd. Inkts liggen op vaste plaatsen.
De snelheid is zoals gezegd....SNEL.
De vaart is vergelijkbaar met Gears 1 wat ook al die fun terugbrengt. Het is door die vaart zeer moeilijk te anticiperen wat je tegenstander doet mbt bijv. flanken.
Doordat je na het einde van een match automatisch aan een nieuwe begint geeft ook het gevoel van vaart.
Bij TDM MOET je goed samenwerken anders wordt je volledig afgeslacht.
Bij het respawnen kan je voor een ander wapen kiezen. Bovendien kan je op een kaart zien waar je teamleden zich bevinden.
De controls zijn zeer direct. Zonder vertraging wordt een commando uitgevoerd. Maar bijvoorbeeld het switchen van wapens is sneller en accurater geworden.
Ondanks dat er voorlopig alleen maar TDM gespeeld is dit een goede mode om te wennen aan Gears 3.
Nadelen
Je moet bij sommige commando's, zoals het oppakken van ammo of een wapen, vrij lang op een knop drukken voordat het wordt uitgevoerd.
De feel is erg wennen. Het is zo anders dan je gewend bent van Gears 2 maar redelijk herkenbaar van Gears 1.
Het is echter dermate anders dat ik de eerste paar potjes hopeloos werd afgeschoten. Die potjes had ik max 3 kills en 12 of 13x dood...!!
Ik moest errug wennen aan de feel. Bijvoorbeeld wallbouncen en het wegspringen/rollen is moeilijk. Toen ik de gevoeligheid van de controller op max zette (een kwestie van smaak) ging het gaandeweg steeds beter. En schoot ik me van een Kd van 0.3 naar een iets fatsoenlijker 1.1.
KD is natuurlijk (nog) niet boeiend.
Om af te sluiten moet ik zeggen dat het erg verslavend is. Ik heb met een pauze van ongeveer een uur ongemerkt zo'n 9 uur gespeeld. Dat waren 41 potjes vol pure actie en bruutheid. Daarna was ik ook bruut moe..!!
Wat ik je brom...dat komt vanzelf goed. Je zag dat ik eerst ook HARD, als een weerloos lam werd geslacht.
KD is alleen om stoer te doen. Het gaat om de fun..!!