Net zoals dat Metal Gear oorspronkelijk voor de MSX en NES kwam dus móet Metal Gear maar op de Wii uitkomen, terwijl iedereen het nu standaard in één adem met Playstation noemt...
Ik ben persoonlijk niet van mening dat GTA een console óf pc game is. Persoonlijk is het mijn voorkeur om de game te gaan spelen op mijn Xbox360 om verschillende redenen. Ik heb een 40" hdtv, mijn pc zal GTA IV niet kunnen draaien, ik zit liever comfortabel relaxt op mijn bed of bank en vind het gewoon ontzettend makkelijk om met mijn draadloze controller voor de tv te hangen.
Om precies dezelfde redenen zou een vriend van mij de game liever op de PC spelen. Hij heeft een goede pc met een helder beeldscherm, geen HDTV, geen console, hij zit liever in een actieve houding achter zijn bureau en vind het veel fijner om met een muis en toetsenbord te gamen.
Het zal dus echt gewoon puur voorkeur zijn, en niet zozeer wat beter of slechter is.
Verder moet ik bekennen dat ik na het eerste GTA deel afgezwakt ben. GTA2 heb ik ook nog ontzettend veel gespeeld maar vond ik de sfeer niet zo geweldig. Bij GTA3 liep mijn pc al te ver achter, en toen ie veel later op de consoles uit kwam had ik er zelf niet zoveel trek meer in, en persoonlijk vond ik de game gewoon niet zo lekker werken op de consoles. Ditzelfde goldt voor Vice City en San Andreas, die ik toch behoorlijk wat uren bij vrienden heb gespeeld.
Ik denk dat in GTA4 de besturing en algehele gameplay veel soepeler op de consoles terecht komt dan de voorgaande games, en ook de iets serieuzer ogende wereld is een fenomeen wat me erg aanspreekt.
Gelukkig heb ik nog even om wat geld opzij te zetten en mijn schoolzaken zodanig te plannen dat ik rond de releasedate genoeg tijd heb om het te spelen!