Hoi,
Ik heb dit hele forum eens doorgelezen...
Alvast een interessante discussie.
Ik vind ook dat liefde en geld twee aparte zaken zijn.
- In financiele zaken moet je eerlijk en duidelijk zijn
- In de liefde romantisch ;-)
Iemand schreef:
Zorg goed voor jezelf, een ander doet 't in de regel niet, zeker niet bij uit elkaar gaan. Dat is niet egoïstisch, maar realistisch
Dat vind ik een verstandige instelling !
Weet er iemand van jullie meer over:
fiscaal partnerschap ?
Wat is dit ? bijvoorbeeld m.b.t een hypothecair krediet dat je samen aflost.
Wat de verdeling van goederen betreft. Ben ik ook voorstander van 4 rekeningen
- Een rekening voor jezelf (om te sparen, eigen uitgaven mee te doen, loon te laten storten)
- Een gemeenschappelijke rekening (voor betaling van gedomicilieerde kosten, zonder bankkaart)
=> staat minimum saldo op
- Een gemeenschappelijke rekening (voor betaling van kosten, met bankkaart)
=> kan tot nul gaan
De hele discussie is nu hoeveel ieder stort op zijn rekening (naar verhouding van zijn eigen inkomen, of hij deeltijds werkt, voltijds, met/zonder kinderen)
De verhouding (in nettoloon) tussen mezelf en mijn vriendin bedraagt: 55 % (ik) - 45 % (vriendin)
D.w.z. dat ik 55 % van de gemeenschappelijke kosten (aan water, gas, electriciteit, eten, etc) betaal.
Zij betaalt 45% aan die kosten.
De kosten (afbetaling van de lening) zou ik hier wel niet in opnemen. Anders betaal ik mijn lening duurder af dan mijn vriendin. Dat lijkt me niet zo fair. Dit dient 50/50 te gebeuren (los van inkomen).
Ik heb de woning al voor 75% op mijn naam staan. Al mijn spaarcentjes zitten daarin. Voor die overblijvende 25 % ga ik haar geen huurgeld aanrekenen. Zou nogal absurd zijn

Wel wonen (en verslijten) we beide in die woning. Die ik aan meer betaald heb. Dit is voor mij ok. Mits de lening dan ook gelijk afbetaald wordt (los van verhouding in netto-lonen).
Enfin, heel deze discussie is best een moeilijke materie. De gedachte waar ik persoonlijk wat van huiver

is als mensen zich wensen
te verrijken door een relatie met een ander aan te gaan.
Dat vind ik ergens een verkeerde instelling. Je bent zelf wat jezelf waard bent (op dat moment). Van de rijkdom van een ander gaan 'profiteren' is een slecht uitgaanspunt. Ik weet wel, liefde is blind en dan gebeuren die zaken vaak. Begrijpelijk... Toch ben je als mens in wezen alleen. En wat je samen deelt, daar draag je samen de baten en lasten voor.
Als ik mezelf een dure plasma tv koop, vind ik het niet erg, als mijn vriendin daar ook naar kan kijken. Daar gratis vruchtgebruik van heeft (zonder kosten). Dit is ergens een gunst (uit liefde). Idem dito met gemeenschappelijke kosten delen naar vermogen (strict genomen hoeft dit niet). Maar je doet het ergens ook vanuit liefde, omdat je de ander graag ziet en zijn last draagbaar wilt houden.
Je hebt het beste voor, met de ander (vanuit liefde)
Maar vergeet ZEKER ook niet het beste voor te hebben met jezelf !
Want nu is liefde mooi. Als je echter binnen 5 jaar in ruzie uit elkaar gaat. En beseft dat je vriendin met 50% van je vermogen is gaan lopen. Of van alles dat jij betaald hebt, dit grotendeels was voor haar, een haar die je nu kwijt bent. Hoe ga je je dan voelen ? Waarschijnlijk dubbel bedrogen. Bedrogen in de liefde (ze is bv met een ander ervan door of verlaat je). En bedrogen financieel.
Daarom liefde en geld liever als twee aparte zaken aanzien...
My two cents.