Ik heb nu ruim een maand de SE425-CL. Hierbij deel ik kort mijn ervaringen. Ik ben geen audiofiel, maar luister graag naar muziek en hecht waarde aan goede isolatie. Mijn UE MetroFi 220 hadden een kabelbreuk opgelopen, dus ik zocht dopjes met vervangbare kabels en de best mogelijke isolatie. De SE-535 was mij toch een stap te duur(dan zou ik liever de stap naar custom IEM maken ipv universal fit).
Vergeleken met mijn oude sony MDR 71 en UE klonken ze in het begin erg plat, de UE klonken ook wat vlakker vergeleken de sony. Maar deze heeft eigenlijk een overaanwezige ongecontroleerde bass. Echter na wat inspelen klinken ze al een stuk beter.
Geluid
Deze heeft in tegenstelling tot de 535, slechts 2 speakers ipv 3 individuele speakers. Toch moet ik zeggen dat voor mij de range en de helderheid een hele beleving is ten opzichte van de UE en de sony. Ik hoor opnieuw nieuwe tonen en de instrumenten en nuances zijn nog duidelijker te horen. De dopjes zijn hierdoor wel erg gevoelig en ruis van een apparaat wordt heel snel opgepikt.
Draagcomfort
Het is redelijk essentieel de kabel achter het oor langs te dragen. Indien je dit niet gewend bent is dit zeker even wennen, ook is het wat lastiger om vlug je dopjes even in en uit te doen. Echter voor de lange periodes(dan laat ik de kabel ook achterlangs over mijn rug lopen) is de draagcomfort uitsteken en vergeet ik soms dat ik dopjes in heb, echt een verbetering tegenover kabels die constant trekken en bungelen aan je oren.
Isolatie
De standaard zwarte foampjes werken naar mijn ervaring beter dan de comply foampjes die ik bij mijn ultimate ears hadden. Hierdoor en mede door de gevoeligheid heb ik de volume nu een stuk lager staan, echter valt de ruis daardoor wel extra op. Ik heb de triple flanges ook geprobeerd maar die gaan bij mij toch wel heel diep de oor, dat het onprettig wordt.
Accesoires
Er zit een scala aan oordopjes(silliconen dpojes, foampjes(drie maten), gele foampjes en triple flanges), een cleaning tool, standaard jack adapters en een soort van opbergtasje die iets te groot is om handig mee te nemen in de jas/zak. Al met al de standaard accesoires die je minimaal mag verwachten bij dopjes van dit scale. Graag had ik nog een ruisonderdrukking/volume regeling adapter gezien. Ook kan ik geen goede kabels vinden met een microfoon.
Prijs
Ik heb hem zelf voor 240,- gekocht, de normale prijs ligt rond 280,-. Toevallig kwam ik hem tegen bij een webshop(RJShop) staat voor deze aanbiedingsprijs en hem in voorraad had, want ik wil het dan eenmaal ook ZSM

. Het is nog steeds een behoorlijke prijs voor dopjes en ik kan niet oordelen of de meerprijs te rechtvaardigen valt tegenover de single driver 315 en 215.
Bouw/uiterlijk
De kabel en dopjes voelen stevig en duurzaam aan. De verbinding van de kabels met de dopjes klikken in elkaar en zitten echt goed stevig vast. Ook de foampjes zitten goed vast(soms te vast). Ik heb nog geen een keer gehad dat er iets los is geraakt. Ik vind ze zelf erg strak en door het transparante plastic zien ze er ook nog redelijk professioneel uit.
Conclusie
Naar mijn mening zijn het erg prettige dopjes met een erg aangenaam natuurlijk geluid. Voor iemand die een volle bass zoekt zijn deze dopjes niet aan te raden. Ook iemand die heel vaak zijn dopjes in en uit doet zijn deze dopjes ook niet aan te raden.
link naar pricewatch:
pricewatch unsorted: Shure SE425-CL Oordopjes